Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Gelukkig heb je in Mexico helemaal geen kans op smog...Speedpete schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:11:
Ik zie 100x liever oude banen terug en gelukkig hebben we volgend jaar Oostenrijk en Mexico terug.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Al die oude circuits zijn echt niet beter als dat we nu hebben, met de huidige auto's zijn de wedstrijden op die banen echt niet spannender. Het ligt aan de auto, doordat er eigenlijk alleen nog maar ontwikkeld kan worden op aerodynamisch vlak zijn ze gewoon zover door ontwikkeld dat ze gewoon niet meer in de buurt van elkaar kunnen rijden.Speedpete schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:10:
Nou helpen dit soort circuits ook niet bij de sfeer... Leuk dat internationale multicontinentale aspect, maar breng a.u.b. weer circuits zoals het oude Hockenheim terug...
Ook had je vroeger ook regelmatig een hele saaie race hoor, je onthoud alleen de actie en daardoor lijkt het ook voor een groot deel dat het vroeger altijd spannender was.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Begin eens met het deels vervangen van de uitloopstroken door 'ouderwets' grind, dan kan iemand na het doorschieten (vandaag ook weer de nodige keren) niet 'zomaar' terug de baan op.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Dat is voorbijrijden. I.c.m. de chokotoff banden willen mensen geen moeite doen om te verdedigen. Dat deden ze eerst wel, maar je sloopt alleen maar je banden ermee.Dadona schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:21:
Inhalen gaat toch prima? DRS open en ze vliegen erlangs, mits de voorganger het maar dicht heeft.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=EmrbupkqWbs]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
25k boete en een officiele waarschuwing.DDX schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:56:
Vettel moet zich iig melden bij de stewards voor z'n donuts.
Klopt. Mag niet langs start en moet direct naar de gevangenis.
Testing, one, two ...
Ik heb niet veel verschil gezien vergeleken met de kwalificatie. Volgens mij was het naast de baan rijden helemaal niet te volgen (en dus te bestraffen), zelfs een jump-start wordt pas halverwege de race bestraft (WTH?). Dit circuit is echt een lachertje geworden met deze lay-out en bijbehorende uitloopstroken (die verdienen het niet om kerbstones genoemd te worden).gambieter schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 15:34:
[...]
Dat mogen ze wel in de qualifying, maar niet tijdens de race, werd op Sky F1 gezegd.
Misschien wordt dit wel een leukere serie op te gaan volgen, Formule E.
[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 27-10-2013 23:22 ]
Testing, one, two ...
Maar dan niet gaan zeuren dat het klinkt als een opgevoerde tram..hardware-lover schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:15:
[...]
Misschien wordt dit wel een leukere serie op te gaan volgen, Formule E.
Dit is wel een beetje jammer:
During races, drivers must make two mandatory pit stops in order to change cars. This must take place in their box and be observed by an FIA steward to ensure all safety equipment is correctly applied. Tyre changes, unless a puncture, are not permitted during this pit stop.
Als je dan auto's moet wisselen, is het wel de sport om dat zo snel mogelijk te kunnen.
En als je auto wisselt, dan is dat toch in principe ook een bandenwissel? Of moeten ze die dan overzetten op de ander. Banden wisselen verbieden, is volgens mij nooit goed (kijk ook maar naar Raikkonen waarbij z'n voorwielophanging uit elkaar trilde).
En nog best een uitdaging: tussen de 1e en de 2e pitstop moet dus het accupakket van de 1e auto vervangen worden.
[ Voor 55% gewijzigd door MrSleeves op 28-10-2013 08:24 ]
Dat vind ik nog het minste probleem. Kijk (luister) dit filmpje eens:Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 08:31:
Als er een klasse is waar ik nul interesse in heb, is het wel Formule E. Duurzaamheid promoten, maar wel twee auto's nodig hebben.
http://www.fiaformulae.co...oard-action-streets-of-la
Het is net een elektrisch afstandbestuurbaar karretje qua geluid.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dit is toch wel zo in elkaar geplakt of niet? Heb de hele race gemist namelijk
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Overigens wel humor: Raikkonen ging de 1 na laatste ronde nog zachte banden halen. Vettel kreeg vervolgens te horen dat zijn snelste ronde verpletterd zou worden door Raikkonen.
"he's going to obliterate your fastest lap".
http://www.telegraph.co.u...Grand-Prix-2013-live.html
Nou, inderdaad.. en wat is dat stotterende geluid na acceleratie?Gé Brander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 08:33:
[...]
Dat vind ik nog het minste probleem. Kijk (luister) dit filmpje eens:
http://www.fiaformulae.co...oard-action-streets-of-la
Het is net een elektrisch afstandbestuurbaar karretje qua geluid.
En ik vraag me ook af waarom je versnellingen nodig hebt..
[ Voor 32% gewijzigd door MrSleeves op 28-10-2013 08:42 ]
Haha, wel mooi hoorMrSleeves schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 08:39:
Wel redelijk vlak achter elkaar. Hij ging niet aan de kant voor Grosjean, terwijl die veel sneller was.
Het team steekt het op de banden, maar dan had Kimi al veel eerder in het seizoen (vanaf Hongarije) slechter moeten gaan presteren. Nu valt heel z'n terugslag wel mooi samen met het bekend worden van de deal met Ferrari.
Verminderde steun vanuit het team, of zou Kimi zelf misschien al met z'n hoofd bij volgend jaar zitten.... ben benieuwd
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Nee, dit is gewoon zoals het ging. Kimi die, op z'n Kimi's z'n engineer verteld niet te schreeuwen.XyritZz schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 08:38:
[...]
Dit is toch wel zo in elkaar geplakt of niet? Heb de hele race gemist namelijk.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik zou ook graag zien dat de winnaar best wat donuts mag draaien. Dat ie 5 minuten heeft na de race om het publiek mee te laten vieren maar daarna wel in de pits moet melden en rekening moet houden dat zijn banden of benzine dan ook gewicht verliezen. Hell, weeg anders de auto zonder banden, ben je ook van het probleem af dat ze expres naast de racelijn gaan rijden om hun auto zwaarder te maken. (wel de coureur erbij wegen, anders krijg je dadelijk alleen lilliputters in de F1).
Vind het altijd al raar dat dergelijke zaken zo statisch moeten worden geregeld.
Vond de race zelf trouwens ook niet echt super spannend. Gebeurde weinig op de baan. Niet alleen voorin, maar ook de overige plekken waren amper met een strijd bezig. Dat lag niet zozeer meteen aan DRS maar eerder aan het feit dat iedereen toch weer constant zijn banden zit te sparen. Waarom iemand proberen te blokkeren als je weet dat je daardoor straks 2 ronden minder lang door kunt rijden. Dat men maar een handvol ronden (of nog niet eens) met de softs ging rijden zegt mij bv al genoeg. De baan zelf is niet hoogstaand, maar ook niet echt dramatisch slecht. Ik vind het erg overdreven hoe men hier beweerd dat ze vrij veel naast de baan rijden want dat zijn 2 bochten waar dat gebeurd, niet overal en niet eens zo heel ver ernaast.
Jammer dat VdG er al weer snel af was. Zat gewoon klem tussen teammate en Bianchi. Al vraag ik me af waarom ie de pits niet meer kon bereiken. Was z'n stuurstang ook krom? Want zo zag het er niet uit namelijk. Hopen dat ie de komende 3 races nog wat moois kan laten zien, want anders wordt zn seizoen toch nog wel wat mager zo.
[ Voor 43% gewijzigd door Martinspire op 28-10-2013 10:31 ]
Vettel kan er zelf natuurlijk niets aan doen, maar hij zorgt er echt voor dat F1 te saai voor woorden wordt.
Sorry voor de cynische post, maar ik vind er gewoon echt geen kloot aan als altijd dezelfde wint (behalve dan als het Hamilton of Raikkonen is
Kuch, BBC1. Live te zien, en ook nog een gigantisch uitgebreide herhaling in de middag. Tenminste, dat was de afgelopen paar 'ochtendraces' zo.Mr_Size schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:31:
Oh, is Vettel kampioen? Leuk voor hem. Geheel onverwacht weer. Heb de laatste 5 wedstrijden niet meer gezien, het is al niet meer live te zien, maar het heeft gewoon geen zin meer om te kijken als je toch al weet wie er wint. We zijn weer terug bij de Schumacher dominantie uit de begin jaren 2000. The horror echt.
Vettel kan er zelf natuurlijk niets aan doen, maar hij zorgt er echt voor dat F1 te saai voor woorden wordt.
Sorry voor de cynische post, maar ik vind er gewoon echt geen kloot aan als altijd dezelfde wint (behalve dan als het Hamilton of Raikkonen is)
Maar ja, zonde. Het is totaal niet meer spannend, helaas.
Ik heb anders de afgelopen paar races genoeg actie op de baan gezien. Het is geen race klasse met standaard auto's, maar een met prototypes, daarom zal je altijd relatief veel verschil tussen de auto's houden.Mr_Size schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:31:
Oh, is Vettel kampioen? Leuk voor hem. Geheel onverwacht weer. Heb de laatste 5 wedstrijden niet meer gezien, het is al niet meer live te zien, maar het heeft gewoon geen zin meer om te kijken als je toch al weet wie er wint. We zijn weer terug bij de Schumacher dominantie uit de begin jaren 2000. The horror echt.
Sorry voor de cynische post, maar ik vind er gewoon echt geen kloot aan als altijd dezelfde wint (behalve dan als het Hamilton of Raikkonen is)
Iedereen roept altijd wel dat alles vroeger beter was, maar is dat wel zo? Het enige wat ik tegenwoordig echt mis is de onbetrouwbaarheid van de motoren en versnellingsbakken.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik mis de strijd op de baan tussen WDC kandidaten. Vroeger had je Senna/Prost, Schumacher/Hill/Villeneuve/Hakkinen die elkaar onderling weleens tegenkwamen. Wanneer heb je voor het laatst een strijd gezien? De enige die ik mij in de laatste vier jaar kan herinneren is Hamilton vs. Vettel in Austin vorig jaar. Voor de rest rijden ze in de regel een eigen race en vooral niet je banden slopen. En het zijn tegenwoordig overgereguleerde prototypes.SnowDude schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:40:
[...]
Ik heb anders de afgelopen paar races genoeg actie op de baan gezien. Het is geen race klasse met standaard auto's, maar een met prototypes, daarom zal je altijd relatief veel verschil tussen de auto's houden.
Iedereen roept altijd wel dat alles vroeger beter was, maar is dat wel zo? Het enige wat ik tegenwoordig echt mis is de onbetrouwbaarheid van de motoren en versnellingsbakken.
Door DRS e.d. is het inhalen een eitje en is er geen voordeel meer te halen in verdedigen. Doordat we van 16 naar straks 20+ races gaan, maakt een race ook minder uit in het totaal, dus minder noodzaak om er voorbij te gaan. Niemand durft meer voluit te gaan, want de banden zijn dan in no-time opgerookt. Hard rijden brengt je helemaal niets.
De Schumacher dominantie had ik vrede mee, dat zag ik als de bekroning op de strijd die Ferrari 20 jaar voerde om weer wereldkampioen te worden. Dat is van een heel andere orde dan iemand die altijd in de Red Bull heeft gezeten wat daarvoor Stewart/Jaguar was met een twijfelachtige reputatie.
De emotie en drama is uit de sport. Paar voorbeeldjes.
Spa 1998: ontploffende MS vs DC.
Suzuka 1998. Lekke band MS, einde verhaal WDC.
Spa 2000: MS vs MH met als lijdend voorwerp Zonta.
Suzuka 2000: MS vs MH om de wereldtitel. Beide een league of their own.
Spanje 2001. Koppeling MH kapt er in de laatste ronde mee. MS erft overwinning nadat zijn auto ook al problemen had en het rustig aan deed. Iets wat McLaren ook had moeten doen...
Suzuka 2006: De bulletproof Ferrari gaat stuk in één van de belangrijkste races van het jaar.
Brazilië 2007: Hamilton faalt in het zicht van de WDC
Brazilië 2008: Massa faalt in het zicht van de WDC... als zijn auto maar niet stuk was gegaan in Hongarije in de laatste ronde.
Toen werd het 2009. Na een regelset ontworpen door Stevie Wonder kwam daar Brawn. Honda heeft een vermogen in die auto gestoken. Na 6 van de 7 races te winnen, stort Button in. Hij strompelt naar de wereldtitel. Nadat Renault de motor mocht herontwikkelen kwam Red Bull opeens sterk naar voren, terwijl het jaar ervoor ze nog te kijk werden gezet met Torro Rosso en het Ferrari blok.
Er is imo gewoon teveel gerommeld met de regels om het vanaf 2009 nog leuk te houden. En toch blijf ik hoop op beter houden..
De kunstmatige DRS vind ik echt niets. Geef dan gewoon beweegbare vleugels vrij. Nu heb je heel snel erheen = erover, en dat is gewoon saai. Ook KERS mogen ze vrijgeven van mij: zie maar hoeveel energie je er mee kan opslaan en weer gebruiken, en wanneer je dat doet. Wel leeg beginnen. Dat je nu als je over start/finish gaat ineens weer een vol batterijtje krijgt slaat nergens op.
Anyway: Vettel is gewoon terecht kampioen. Hij wint bijna elke race. Je mag het natuurlijk saai vinden (ik zie ook liever het kampioenschap pas beslecht worden in de laatste bocht van de laatste race), maar dat wil niet zeggen dat het onverdiend is. Hij zit bij het beste team, en hij laat ook zien dat hij een fenomenale coureur is. Daar hoef je hem niet voor uit te fluiten. In tegendeel: je moet de teams die kennelijk zitten te slapen en niet bij kunnen blijven uitfluiten: Ferrari, McLaren! Wakker worden!
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Eens. Maar de laatste race was daar niet echt een goed voorbeeld vanFiresphere schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:10:
Afgezien van dat de winnaar niet altijd even boeiend is, is de race zelf daardoor niet per definitie ook saai. Er gebeurd vaak genoeg op de baan. Het gaat mij niet om de winnaar, maar om een leuke race.
Ik ben totaal geen Redbull fan (integendeel zelfs), maar hiermee doe je in mijn ogen Horner, Newey en Vettel toch echt te kort. Het is echt niet zo dat het ze allemaal komt aanwaaien, Ze hebben er echt wel heel hard voor gewerkt.Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:59:
[...]
Ik mis de strijd op de baan tussen WDC kandidaten. Vroeger had je Senna/Prost, Schumacher/Hill/Villeneuve/Hakkinen die elkaar onderling weleens tegenkwamen. Wanneer heb je voor het laatst een strijd gezien? De enige die ik mij in de laatste vier jaar kan herinneren is Hamilton vs. Vettel in Austin vorig jaar. Voor de rest rijden ze in de regel een eigen race en vooral niet je banden slopen. En het zijn tegenwoordig overgereguleerde prototypes.
Door DRS e.d. is het inhalen een eitje en is er geen voordeel meer te halen in verdedigen. Doordat we van 16 naar straks 20+ races gaan, maakt een race ook minder uit in het totaal, dus minder noodzaak om er voorbij te gaan. Niemand durft meer voluit te gaan, want de banden zijn dan in no-time opgerookt. Hard rijden brengt je helemaal niets.
De Schumacher dominantie had ik vrede mee, dat zag ik als de bekroning op de strijd die Ferrari 20 jaar voerde om weer wereldkampioen te worden. Dat is van een heel andere orde dan iemand die altijd in de Red Bull heeft gezeten wat daarvoor Stewart/Jaguar was met een twijfelachtige reputatie.
Kijk het probleem met het herrinneren van geschiedenis is dat je je hersenen heel selectief alleen de goede dingen onthoud, ook in die jaren zaten er regelmatig dramatisch saaie races tussen.De emotie en drama is uit de sport. Paar voorbeeldjes.
Spanje 2001. Koppeling MH kapt er in de laatste ronde mee. MS erft overwinning nadat zijn auto ook al problemen had en het rustig aan deed. Iets wat McLaren ook had moeten doen...
Suzuka 2006: De bulletproof Ferrari gaat stuk in één van de belangrijkste races van het jaar.
Brazilië 2008: Massa faalt in het zicht van de WDC... als zijn auto maar niet stuk was gegaan in Hongarije in de laatste ronde.
Burton stortte niet in, de overige teams ontwikkelden auto's die mee kon komen met die hele snelle Brawn. Behalve die diffuser was de Brawn echt geen bijzondere auto.Toen werd het 2009. Na een regelset ontworpen door Stevie Wonder kwam daar Brawn. Honda heeft een vermogen in die auto gestoken. Na 6 van de 7 races te winnen, stort Button in. Hij strompelt naar de wereldtitel. Nadat Renault de motor mocht herontwikkelen kwam Red Bull opeens sterk naar voren, terwijl het jaar ervoor ze nog te kijk werden gezet met Torro Rosso en het Ferrari blok.
Er is imo gewoon teveel gerommeld met de regels om het vanaf 2009 nog leuk te houden. En toch blijf ik hoop op beter houden..
Verwijderd
In India gebeurde er toevallig niet zo veel en vervolgens werd daar het kampioenschap beslist. Dat maakt het voor de toeschouwer een beetje saai natuurlijk. Het was een kwestie van wanneer Vettel kampioen werd en niet of.
Ik heb een hoop voetballiefhebbers om mij heen terwijl ik zelf een enorme hekel heb aan voetbal. Die zeggen ook iedere keer weer, oh Vettel weer gewonnen zeker? Saai dit, saai dat. Ik zeg dan heel simpel dat het niet altijd om de nummer 1 gaat maar dat het gevecht in de achterhoede ook heel spannend kan zijn. Net zoals dat hun net zo hard staan te juichen bij hun locale voetbalclubje als bij het Nederlands elftal tijdens het EK. Het draait niet altijd om de nummers 1, 2 en 3 maar ook om de teams daarna.
Iedereen werkt er hard voor. Ik neem het RB ook niet kwalijk. Maar heb jij strijd op de baan tussen WDC kandidaten gezien? Met brandstofstops hadden we dat in ieder geval vaker en was er meer spanning in de tactiek.SnowDude schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:29:
[...]
Ik ben totaal geen Redbull fan (integendeel zelfs), maar hiermee doe je in mijn ogen Horner, Newey en Vettel toch echt te kort. Het is echt niet zo dat het ze allemaal komt aanwaaien, Ze hebben er echt wel heel hard voor gewerkt.
Klopt, maar in die jaren ging iedereen wel zo hard mogelijk en waren de auto's niet godsgruwelijk lelijk. DRS en Pirelli zijn voor mij gewoon mega-afknappers. Net als de zeer strikte motorreglementen en betrouwbaarheidsregels.[...]
Kijk het probleem met het herrinneren van geschiedenis is dat je je hersenen heel selectief alleen de goede dingen onthoud, ook in die jaren zaten er regelmatig dramatisch saaie races tussen.
Die Brawn schijnt één van de duurste auto's ooit gemaakt te zijn. Heel 2008 heeft Honda er een vermogen ingepompt. En als testen niet verboden was in 2009, dan was Button geen WDC geworden.[...]
Burton stortte niet in, de overige teams ontwikkelden auto's die mee kon komen met die hele snelle Brawn. Behalve die diffuser was de Brawn echt geen bijzondere auto.
De huidige F1 is gewoon zo dat buiten RB, Ferrari en Mercedes iedereen met paydrivers werkt. Frijns is gewoon 10 jaar te laat geboren, anders had ie allang in een auto gezeten.
Met brandstofstops staat iedereen 10 seconden stil dus of dat nu meer spanning oplevert.Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:46:
[...]
Iedereen werkt er hard voor. Ik neem het RB ook niet kwalijk. Maar heb jij strijd op de baan tussen WDC kandidaten gezien? Met brandstofstops hadden we dat in ieder geval vaker en was er meer spanning in de tactiek.
Finale van 2010 was ook zonder brandstof, toch best spannend. En de laatste 2 races van vorig jaar was het ook best spannend en rechtstreeks duel.
Een rechtstreekse duel moet ook maar net uitkomen en vroeger kwam dat ook vaker niet voor dan wel.
Kijk bijvoorbeeld de uitslagen van Wikipedia: 1994 Formula One season eens door. Hoe vaak was het verschil tussen 1 en 2 >20 sec?
[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 28-10-2013 11:58 ]
2012. Ik heb nog nooit iemand zoveel geluk zien hebben. Het hielp ook wel mee dat de meeste bijna crashten om maar aan de kant te gaan. Alsono heeft het daar ernstig laten liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2013 11:58 ]
Wat is jouw definitie van een anti-climax? Volgens mij zat er genoeg actie/spanning in die race.Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:58:
Finale van 2010 was een anti-climax. Kon niet op een slechter circuit gebeuren eigenlijk.
Geluk is niet lekke band hebben en achterstevoren staan na 2 bochten.2012. Ik heb nog nooit iemand zoveel geluk zien hebben. Het hielp ook wel mee dat de meeste bijna crashten om maar aan de kant te gaan. Alsono heeft het daar ernstig laten liggen.
Dat zit er ook aan te komen geloof ik.Dadona schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:04:
Het is toch ook mogelijk om een maximum hoeveelheid brandstof in te voeren en de teams het dan uit te laten zoeken hoe ze daarmee omgaan? Het stelt je in staat om met een minder zware auto rond te rijden met banden die soms echt niet veel kunnen hebben.
Ik weet niet of je de beuk tegen zijn ophanging nog voor de geest kan halen, maar ieder ander was uitgevallen met zo'n tik. Dat noem ik geluk hebben.MrSleeves schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:00:
[...]
Wat is jouw definitie van een anti-climax? Volgens mij zat er genoeg actie/spanning in die race.
[...]
Geluk is niet lekke band hebben en achterstevoren staan na 2 bochten.
Ze hebben een maximale fuel flow. Las ergens dat van 10k tot 15k RPM het vermogen derhalve nauwelijks toenam.Dadona schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:04:
Het is toch ook mogelijk om een maximum hoeveelheid brandstof in te voeren en de teams het dan uit te laten zoeken hoe ze daarmee omgaan? Het stelt je in staat om met een minder zware auto rond te rijden met banden die soms echt niet veel kunnen hebben.
Als ie de laatste 2 wedstrijden ietsje beter was gestart had ie het probleem niet gehad. Dat zal misschien niet meevallen met die groene grafbak maar zijn teamgenoot krijgt dat schijnbaar toch iets beter voor elkaar?Martinspire schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:25:
[knip]
Jammer dat VdG er al weer snel af was. Zat gewoon klem tussen teammate en Bianchi. Al vraag ik me af waarom ie de pits niet meer kon bereiken. Was z'n stuurstang ook krom? Want zo zag het er niet uit namelijk. Hopen dat ie de komende 3 races nog wat moois kan laten zien, want anders wordt zn seizoen toch nog wel wat mager zo.
Testing, one, two ...
Dat niet zozeer. Naast het geld van Honda heeft Brawn een heel jaar aan die wagen kunnen werken, wat helpt. Na de overname was het geld op, gingen er mensen uit en kon de wagen amper doorontwikkeld worden, waar andere teams dat wel konden. Komt bij dat men eerst probeerde de diffuser te verbieden, waarna men met eigen oplossingen kwam.Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:46:
Die Brawn schijnt één van de duurste auto's ooit gemaakt te zijn. Heel 2008 heeft Honda er een vermogen ingepompt. En als testen niet verboden was in 2009, dan was Button geen WDC geworden.
Leuk, ga ik eens wat statistiekjes voor bij elkaar zoekenMrSleeves schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:56:
Kijk bijvoorbeeld de uitslagen van Wikipedia: 1994 Formula One season eens door. Hoe vaak was het verschil tussen 1 en 2 >20 sec?
Toen kon je nog (even, ze vielen nogal eens uit) genieten van deze:

En het jaar erop nog een pareltje.
Same goes for Lotus.
Serieus.
[ Voor 11% gewijzigd door DexterBelgium op 28-10-2013 17:23 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij dat die hele club mensen die uiteindelijk alles samen bepalen klaarblijkelijk óf schijt hebben aan de fans, óf gewoon echt niet zien wat er zo gigantisch k*t is aan de
Formule 1 in vergelijking met 5 tot 10 jaar geleden?
Het begon bij die verplicht gegroefde banden. Dat vond ik toen al zo'n rare beslissing en was blij dat later eindelijk de slicks weer terugkwamen.
[ Voor 12% gewijzigd door AzzKickah op 28-10-2013 20:56 ]
Verschillen tussen de nummers 1 en 2 sinds 1990MrSleeves schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:56:
| Jaar | # races gap>10sec | # races gap>20sec | # races gap>30sec | kleinste gap (tijd) | kleinste gap (race) | grootste gap (tijd) | grootste gap (race) | gemiddelde gap |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1990 | 5 | 3 | 1 | 0.288 | 10 | 39.092 | 8 | 10.228 |
| 1991 | 8 | 3 | 2 | 0.344 | 15 | 42.293 | 8 | 11.889 |
| 1992 | 12 | 8 | 5 | 0.215 | 6 | 46.447 | 8 | 21.780 |
| 1993 | 11 | 6 | 6 | 0.342 | 8 | 89.199 | 3 | 28.970 |
| 1994 | 11 | 10 | 7 | 0.603 | 13 | 75.300 | 2 | 31.680 |
| 1995 | 12 | 5 | 5 | 2.684 | 14 | 51.988 | 4 | 20.194 |
| 1996 | 9 | 2 | 2 | 0.762 | 4 | 45.302 | 7 | 14.050 |
| 1997 | 7 | 4 | 1 | 0.979 | 3 | 53.306 | 5 | 11.463 |
| 1998 | 6 | 3 | 1 | 0.426 | 11 | 37.977 | 14 | 10.727 |
| 1999 | 4 | 2 | 1 | 0.313 | 9 | 30.476 | 4 | 7.129 |
| 2000 | 8 | 1 | 1 | 0.174 | 8 | 39.898 | 2 | 9.538 |
| 2001 | 9 | 5 | 3 | 0.431 | 7 | 46.117 | 12 | 13.918 |
| 2002 | 6 | 2 | 2 | 0.011 | 16 | 39.700 | 2 | 8.497 |
| 2003 | 7 | 2 | 2 | 0.602 | 7 | 65.459 | 12 | 13.388 |
| 2004 | 4 | 0 | 0 | 0.497 | 6 | 17.989 | 7 | 6.317 |
| 2005 | 10 | 5 | 1 | 0.215 | 4 | 35.581 | 13 | 12.348 |
| 2006 | 7 | 1 | 1 | 0.720 | 12 | 30.837 | 13 | 9.103 |
| 2007 | 1 | 0 | 0 | 0.715 | 11 | 17.557 | 2 | 5.315 |
| 2008 | 8 | 1 | 1 | 2.957 | 15 | 68.577 | 9 | 12.341 |
| 2009 | 6 | 1 | 0 | 0.807 | 1 | 22.722 | 2 | 8.897 |
| 2010 | 6 | 1 | 0 | 0.293 | 15 | 24.065 | 5 | 6.708 |
| 2011 | 5 | 1 | 0 | 1.138 | 6 | 22.297 | 1 | 7.858 |
| 2012 | 3 | 2 | 0 | 0.643 | 6 | 20.632 | 15 | 6.084 |
| 2013 | 6 | 1 | 1 | 0.765 | 8 | 32.627 | 13 | 9.513 |
2007 was wel een aardig jaar
Verschil tussen 1 en 3 zou meer soelaas brengen aangezien de eerste twee vaak uit hetzelfde team komen.Speedpete schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:46:
[...]
Verschillen tussen de nummers 1 en 2 sinds 1990
2007 was wel een aardig jaar
Met die tabel van jou ziet de strijd tussen Mansell/Patrese en Schumacher/Barichello er onterecht nog erg spannend uit.
How do you save a random generator ?
F1 draait volgens mij ook niet om de fans, maar om de mensen/bedrijven die er geld in steken. Het hele F1 circus leeft in zijn eigen bubbel en is heel gesloten.AzzKickah schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:43:
Is er dan niemand, helemaal niemand binnen de FIA en alle andere takken van de organisatie(s) die de regels, reglementen en richtlijnen bepalen, die net als wij -de fans- zien wat er de laatste 5 jaar in negatieve zin veranderd is en dat de huidige koers gewoon niet goed is voor de Formule 1?
Ik kan er gewoon met mijn kop niet bij dat die hele club mensen die uiteindelijk alles samen bepalen klaarblijkelijk óf schijt hebben aan de fans, óf gewoon echt niet zien wat er zo gigantisch k*t is aan de
Het begon bij die verplicht gegroefde banden. Dat vond ik toen al zo'n rare beslissing en was blij dat later eindelijk de slicks weer terugkwamen.
ik ben bang dat de oplossing veel moeilijker is dan je zou denken, F1 is geen F1 als de auto niet ontwikkeld kan worden, het is geen gestandaardiseerde klasse. Maar op de een of andere manier moeten de kosten en snelheid toch echt beteugeld worden. Als er elk jaar een paar doden zouden vallen gaan toch een aantal sponsoren afhaken. Je kan niet meer om de veiligheid heen.AzzKickah schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:43:
Is er dan niemand, helemaal niemand binnen de FIA en alle andere takken van de organisatie(s) die de regels, reglementen en richtlijnen bepalen, die net als wij -de fans- zien wat er de laatste 5 jaar in negatieve zin veranderd is en dat de huidige koers gewoon niet goed is voor de Formule 1?
Nu hoor je aan alle kanten bijvoorbeeld weer roepen om bij te tanken, maar toen dat nog mocht werd er heel veel geklaagd dat elke race in de pit werd gewonnen, dat gaat het ook niet worden.
Maar het is wel een leuke discussie, hoe maken we de sport aantrekkelijker zonder in te leveren op veiligheid, en de kosten moeten gelijk blijven.
Die tijd was ook niet alles hoor, Schumacher haalde zelden iemand in op de baan. Negen van de tien keer als hij niet op kop lag bleef hij rustig achter z'n tegenstander hangen, en zodra die naar binnen ging om te tanken reed hij een kwalificatierondje of 3 om vervolgens zelf z'n pitstop te maken en als nummer 1 op de baan terug te komen.Senor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:59:
[...]
Ik mis de strijd op de baan tussen WDC kandidaten. Vroeger had je Senna/Prost, Schumacher/Hill/Villeneuve/Hakkinen die elkaar onderling weleens tegenkwamen. Wanneer heb je voor het laatst een strijd gezien? De enige die ik mij in de laatste vier jaar kan herinneren is Hamilton vs. Vettel in Austin vorig jaar. Voor de rest rijden ze in de regel een eigen race en vooral niet je banden slopen. En het zijn tegenwoordig overgereguleerde prototypes.
Elke set aan regels heeft z'n charme, de spanning in de Schumacher tijd kwam vaak uit de strategie die gekozen was. Ik zat letterlijk op het puntje van de bank toen ze bij Ferrari een 4-stopper in Frankrijk gingen doen en het nog flikten ook om de winst te pakken. Spanning op de baan was er toen weinig, maar omdat de commentatoren vaak al een goed idee hadden hoe vaak iemand binnen moest komen was de live-timing gewoon spannend; kijken of iemand een gat kan slaan dat groot genoeg is voor die extra stop.
De huidige regelgeving vind ik overigens ook minder dan wat we hebben gehad, en dat komt wat mij betreft vooral door twee maatregelen:
- DRS; "echt" inhalen wordt hierdoor ontmoedigd, want je kunt het gewoon in de DRS zone proberen.
- Banden; te zwak waardoor niemand op 100% aan het vlammen is tijdens de race.
Daar komt nog bij dat ik voor volgend jaar vrees heb dat de limiet op de brandstofhoeveelheid zo krap is dat alle teams 5 seconde per rondje gaan laten liggen om maar brandstof en banden te sparen. Dat is geen racen meer zoals bij de Formule 1 past. Banden/brandstof sparen is leuk in endurance, maar in de F1 wil ik de auto's gewoon maximaal zien gaan.
Ach, het is dat Vettel strontveel mazzel heeft gehad. Die tik op z'n auto in Brazilië... 99 van de 100 keer ligt je wiel er af en ben je klaar. Dan had je weer een jaartal toe kunnen voegen aan je lijstjeDe emotie en drama is uit de sport. Paar voorbeeldjes.
Toen werd het 2009. Na een regelset ontworpen door Stevie Wonder kwam daar Brawn. Honda heeft een vermogen in die auto gestoken. Na 6 van de 7 races te winnen, stort Button in. Hij strompelt naar de wereldtitel. Nadat Renault de motor mocht herontwikkelen kwam Red Bull opeens sterk naar voren, terwijl het jaar ervoor ze nog te kijk werden gezet met Torro Rosso en het Ferrari blok.
2008 blijft wel één van de meest bijzondere seizoenen ooit in de sport voor mij; de verwarring bij de aanhang van Massa, het McLaren team dat zoveel stress had dat er volgens mij niemand nog iets van nagels over had... Mooi sportmoment
Weet nog goed het commentaar van Olaf Mol altijd. ernaartoe rijden is 1 er voorbij is een ander verhaal.
Nou er dicht genoeg achter rijden tegenwoordig tot de DRS zone is genoeg.
Ok, er dan ook nog vandaan rijden het liefst nog die ronde zodat hij je niet terug pakt de volgende ronde is misschien nog een kleine uitdaging.
Een beschadigde auto rijdt ook niet echt lekker. Ben het ook wel eens met bovenstaande reacties, het probleem van DRS zou opgelost zijn als het minder extreem zou worden. Dan kun je DRS gebruiken om naar je tegenstander toe te rijden, maar moet je zelf alsnog een echte inhaalactie plaatsen.Dadona schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:37:
Maar dan nog, Alonso heeft in de afgelopen race genoeg moeite gehad om weer naar voren te komen. En dat heeft er volgens mij echt niet altijd aan gelegen dat zijn voorganger ook DRS had.
In het DTM werkt DRS wat dat betreft iets mooier voor zover ik het heb gezien (ik kijk misschien 2 wedstrijden DTM per jaar). Het levert daar gewoon minder op.
Inderdaad. In India zag je Hamilton gewoon de inhaalactie uitstellen, omdat hij anders in de DRS-zone er precies voor zou zitten.stijn1309 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:33:
Ik vind dat DRS het inderdaad ook te gemakkelijk maakt om in te halen.
Weet nog goed het commentaar van Olaf Mol altijd. ernaartoe rijden is 1 er voorbij is een ander verhaal.
Nou er dicht genoeg achter rijden tegenwoordig tot de DRS zone is genoeg.
Ok, er dan ook nog vandaan rijden het liefst nog die ronde zodat hij je niet terug pakt de volgende ronde is misschien nog een kleine uitdaging.
Laat ik voorop stellen dat ik ook geen voorstander ben van DRS, maar:XyritZz schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:45:
[...]
Een beschadigde auto rijdt ook niet echt lekker.
DRS is dan nog geen garantie dat je kunt inhalen, dat zag je in Korea bijv. waar Lewis en Alonso zich stuk beten op de Sauber van Hulkenberg.
Wat wel een garantie is dat je iemand makelijk voorbij kunt is de conditie van de rubber. Het is belachelijk als je steeds weer over de radio hoort, "don't fight, take care of the tyres". Dat is voor mij meer een doorn in het oog dan de DRS. Verschil mag nooit zo groot zijn tussen de banden dat je er freewheelend voorbij kunt.
Maar DRS is een lapmiddel op problemen die ze niet op willen lossen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
McLaren gaat met Honda motoren rijden hè.Senor Sjon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:45:
Honda is waarschijnlijker. Hij heeft immers eerder voor ze gewerkt.
Gaat Bernie met pensioen?Ryur schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:20:
[...]
Ik denk dat hij een grote rol in de FIA gaat krijgen.
* max fingers.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Bernie is niet van de FIA hoor.max schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:02:
[...]
Gaat Bernie met pensioen?
* u_nix_we_all fingers.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Dat denk ik ook, ik vermoed dat hij de motoren divisie gaat leiden bij Honda. Hij gaat alleen naar McLaren als Whitmarsh weg gaat, en dat kan ik me niet voorstellen.Senor Sjon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:45:
Honda is waarschijnlijker. Hij heeft immers eerder voor ze gewerkt.
Niet uitgesloten natuurlijk, maar er zal wel wat moeten veranderen bij Honda denk ik, voordat Brawn daar tekent.
Ander nieuws; het lijkt er op dat Maldonado op pole position staat om bij Lotus te gaan racen ten kosten van Hulkenberg
Dat zou zo jammer zijn in vele opzichten. Vooral dat Hulkenberg dan niet bij Lotus zit en nog meer dat Maldonado dan nog steeds in de F1 zitXyritZz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:56:
Ik denk dat Brawn liever bij een team aan de slag gaat dan bij enkel een motorenfabrikant, maar we zullen zien. Sluit ook niet uit dat hij inderdaad een rol binnen de FIA gaat krijgen.
Ander nieuws; het lijkt er op dat Maldonado op pole position staat om bij Lotus te gaan racen ten kosten van Hulkenberg. Lotus wil Hulkenberg erg graag hebben maar dan moet het financiële plaatje wel kloppen, mogelijk is de hele deal met Infinity of hoe die toko tegenwoordig heet dus afgeketst waardoor ze het geld van Maldonado hard nodig hebben.
Ga ik ook nog (een keer) naar kijken. Ik heb wel de 1-2's:enchion schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:39:
Verschil tussen 1 en 3 zou meer soelaas brengen aangezien de eerste twee vaak uit hetzelfde team komen.
- Sinds 1990 zijn er 109 races in een 1-2 geëindigd.
- De meeste 1-2's waren in 2002 (10), 2010 (9) en 1998, 2004, 2007 en 2009 (elk 8 ).
- De meeste 1-2's zijn gescoord door Ferrari (42), McLaren (24), Williams (20) en Red Bull (14).
- Kijk je echter naar het aantal actieve jaren en neem je het ene jaar van Brawn niet mee, dan scoort Ferrari het hoogst met 1,83 1-2's per jaar, gevolgd door Red Bull (1,55).
Honda wil Brawn, maar andersom lijkt de liefde dus minder warm.MrSleeves schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:47:
In die link van gambieter staat dat Brawn niet heel happy bij Honda was. Vooral door het management daar en de (verplichte) tripjes naar Japan.
Als hij naar McLaren gaat zal hij Tim Goss en/of Neil Oatley moeten vervangen als technisch directeur.SnowDude schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:14:
Hij gaat alleen naar McLaren als Whitmarsh weg gaat, en dat kan ik me niet voorstellen.
[ Voor 21% gewijzigd door Speedpete op 30-10-2013 12:57 ]
Wat mij betreft mag dan ieder team zelf bepalen met wat voor motor ze aan de start komen. Als ze maar niet meer uitgeven dan mag volgens de limiet. Zijn meer mensen het hiermee eens?
Nee, want die budget beperking kunnen ze met gemak omzeilen. Al die regeltjes zijn juist wel goed voor de sport, het enige waar ik mij op dit moment aan irriteer is vergroening van het krachtbron. En dat alleen omdat er een stuk charme verdwijnt wat ik al jaren aan de sport heb verbonden. Qua vermogen gaan ze niet achteruit, ze hebben nu juist weer ruimte om vooruit te gaan, maar qua beleving wordt het helaas een beetje minder. We zullen denk ik langzamerhand weer richting het niveau racen gaan van de eind jaren 90, waar het meer afhankelijk is van de core package dan de veelvoud van flapjes en vortices.Mastasidaz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:46:
Als ik erover nadenk hoe de sport aantrekkelijker moet worden gemaakt kom ik telkens op 1 ding uit, dat is een budgetlimiet. Verder kunnen dan veel regels worden vrijgegeven / vernietigd. Wellicht nog een brandstofbeperking om het weer een groene swing te geven.
Wat mij betreft mag dan ieder team zelf bepalen met wat voor motor ze aan de start komen. Als ze maar niet meer uitgeven dan mag volgens de limiet. Zijn meer mensen het hiermee eens?
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Budget cap ben ik ook op tegen. Het geld verdwijnt toch wel ergens in de sport. Het hele circus is de ban op tabaksreclame nooit meer te boven gekomen.
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Je moet het zo zien, nu loont het om bijvoorbeeld 200 miljoen in aerodynamica te stoppen, omdat het op dit moment je een kampioenschap oplevert. Die 200 miljoen levert je misschien een halve seconde op, waar het dmv de strengere regels misschien maar één tiende oplevert. Aerodynamica is de reden dat de sport zo saai is geworden.Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:17:
Ben ik het hartgrondig mee oneens. Al die regeltjes zijn juist niet goed voor de sport. Alleen de rijke teams kunnen dat maximaal exploiteren door elke variant van een regel uit te testen.
Budget cap ben ik ook op tegen. Het geld verdwijnt toch wel ergens in de sport. Het hele circus is de ban op tabaksreclame nooit meer te boven gekomen.
- 'De sport aantrekkelijker maken' -> is dat echt het enige doel? Of is het ook van belang dat (bijvoorbeeld) de technologische ontwikkeling van F1 relevanter wordt voor de eindgebruiker van een auto
-> 'aantrekkelijker maken': wat is de definitie van aantrekkelijker?
Als je dat aan 10 mensen vraagt, krijg je misschien wel 8 verschillende standpunten.
De één vindt dat de coureur belangrijker moet worden, de ander wil meer inhalen, een derde wil ontploffende motoren zien en een vierde wil meer ongelukken zien. Het lijkt me belangrijk om daar eerst consensus over te bereiken voordat je komt met een plan van aanpak
Voor mij wordt de sport aantrekkelijker door inhalen minder makkelijk te maken, meer focus op snelheid coureurs en minder op bandenpreservatie en technologische ontwikkelingen die zich doorvertalen naar de autowereld.
Een donut.
Dit is inderdaad een hele moeilijke, ik zie liever simpele auto's en snelle jongens die zichtbaar moeite hebben dat ding op de weg te houden (dus veel power, en relatief weinig downforce) dan dat er ultra high-tech auto's rondrijden die je na een dag onder de knie hebt.Requiem19 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:05:
-> 'aantrekkelijker maken': wat is de definitie van aantrekkelijker?
Als je dat aan 10 mensen vraagt, krijg je misschien wel 8 verschillende standpunten.
De één vindt dat de coureur belangrijker moet worden, de ander wil meer inhalen, een derde wil ontploffende motoren zien en een vierde wil meer ongelukken zien. Het lijkt me belangrijk om daar eerst consensus over te bereiken voordat je komt met een plan van aanpak.
Voordeel van moeilijk te besturen auto's is ook dat je geen DRS nodig hebt aangezien coureurs weer net als vroeger in een fout te dwingen zijn en er over het algemeen sowieso meer foutjes worden gemaakt.
Daarnaast; laat bijtanken ook weer terug komen, hierdoor kun je weer veel meer planken. Nu moeten ze EN op de banden letten EN op de brandstof = inhouden van de coureur.
I am the great Cornholio!
Ik vind dat banden gedoe wel leuk, maar dat gaat niet in combinatie met zoveel downforce. Als jij je banden wil sparen kan je niet eens een beetje achter je voorganger aan blijven rijden omdat je downforce verliest en dus veel meer van je banden gaat vreten. Lijkt me mooi als ze daar een goede balans in kunnen vinden. Dus dan ook geen banden meer die door grading eerst grip verliezen om het daarna weer terug te krijgen. Het lijkt nu 'S' te zijn terwijl het (vind ik) '/' moet zijn.MetaFrame schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:30:
Ik blijf er bij dat de banden een te grote impact hebben op het moment. Juist doordat iedereen veel te tactisch met zn banden omgaat zitten er maar weinig echt op de limiet. Dus minder fouten en vooral ook minder gevechten. Maak gewoon weer lekkere banden die je pas na 25/30 ronden helemaal aan gort hebt gereden.
Daarnaast; laat bijtanken ook weer terug komen, hierdoor kun je weer veel meer planken. Nu moeten ze EN op de banden letten EN op de brandstof = inhouden van de coureur.
Ben het wel echt met je eens dat tanken terug moet komen, dan wil ik ook gelijk die engine mapping aan banden leggen. Zoals ze het bij RBR voor elkaar hebben vind ik een technisch hoogtepunt, maar leuk is het niet. Al die variabelen, ik snap dat ze wat spelen met de gasresponse maar het mag toch niet zo zijn dat Vettel vol gas geeft en er eigenlijk niks gebeurt, behalve dat hij nog meer downforce krijgt door de warme lucht die de RBR eruit gooit.
Ik vind het verbod op tanken wel een extra team-effort geeft. Het is voor die monteurs nu gewoon de sport om een zo snel mogelijke pitstop te doen. Mercedes heeft tijdens trainingen al <2 seconden gehaald.Streskip schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 04:18:
[...]
Ben het wel echt met je eens dat tanken terug moet komen, dan wil ik ook gelijk die engine mapping aan banden leggen.
Als ik mensen hier hoor roepen dat inhalen moeilijker moet worden dan krijg ik wel iets. Jullie hebben duidelijk de vorige "dark times" niet meegemaakt. Toen vaak genoeg in commentaar gehoord : "ah, hij is er bij deze pitstop niet langs gekomen, dan heeft hij nog de volgende stops een anders zijn dit 1en 2". Dat nooit meer.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
1E
Er moeilijker circuits moeten worden uitgekozen (echte stratencircuits), langer (meer bochten), met meer bumps in het asfalt (maak het maar moeilijk voor de rijhoogte, dempers, vering), en met meer blinde bochten.
(niks is zo moeilijk als een bocht nemen die niet werkt omdat er ergens een bultje zit, of dat je niet precies kan zien waar je naar toe moet.)
Alle Tilke circuits zijn supersmooth asfalt, maw auto afstellen is een eitje hoeft geen compromis gemaakt te worden, en alles is superoverzichtelijk voor de rijder dus verkeerde inschattingen worden ook nooit gemaakt.
(aangezien de motoren bevroren zijn, blijft mede door dit Aerodynamica als enige over om te ontwikkelen.)
2E
ECU moet per motor merk afgeleverd worden, maw Lotus-Renault moet dan dus dezelfde instellingen hebben als RedBull-Renault, aangezien de motoren hetzelfde zijn.
3E
Terug naar 5 versnellingen, waarvan 1 voor pitlane.
Nu kan er ongeveer 1 versnelling per bochttype gekozen worden waardoor er ook weer wat setup betreft geen compromis gemaakt hoeft te worden. (wat het te makkelijk maakt voor de rijder)
(wat ook weer een reden is dat de ontwikkeling uitsluitend Aero is)
(enige vorm van Traction Control zou ook makkelijker op te merken zijn waardoor andere teams daar ook mee aan de slag zouden gaan)
Zie: http://www.formula1.com/i...chnical_regulations/8701/ en
http://www.mclarenelectro...featured-on-Sky-Sports-F1
Dit kan dan ook omdat de circuits geen verrassingen hebben, en je geen bumps/gripverschillen of blinde bochten hebt die die lage zit onmogelijk maken. (verplichte kijkhoogte mag wmb dan eigenlijk ook wel ingesteld worden, zowiezo maakt dat het wat gunstiger voor grotere rijders zoals Hulkenberg)fynrd1 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:52:
En punt 1, de coureurs rijden al vrijwel blind rond als het om het wegdek gaat.
Toch kan RedBull er "vals" mee spelen, dat je dezelfde ECU hebt zegt niet dat je hem ook hetzelfde gebruikt.MrSleeves schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:28:
V.w.b. punt 2: iedereen gebruikt dezelfde ECU van McLaren Electronics.
Zie: http://www.formula1.com/i...chnical_regulations/8701/ en
http://www.mclarenelectro...featured-on-Sky-Sports-F1
Wat ik bedoel is dat de settings vastgezet worden.
Vaste gearratio`s vind ik totale bullshit eerlijk gezegd, minder gears en zelf uitvogelen hoe je dat effectief gaat combineren met zo`n scherpe torq-curve van een turbomotor vind ik dan veel leuker om te zien.SnowDude schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:44:
En wat betreft punt 3, de gear ratio staat volgend seizoen vast, je kan niet meer kiezen
(motoren zullen dan wel sneller kapot gaan maar daar heb ik dan weinig moeite mee)
[ Voor 32% gewijzigd door enchion op 01-11-2013 21:12 ]
Toch typisch dat RB er meer mee kan dan McLaren waarbij de developers een deur verder op zitten.enchion schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:10:
[...]
Toch kan RedBull er "vals" mee spelen, dat je dezelfde ECU hebt zegt niet dat je hem ook hetzelfde gebruikt.
Wat ik bedoel is dat de settings vastgezet worden.
Als je een vaste ECU wilt, kijk je de verkeerde klasse.
Moeten de vleugels ook vast aangeleverd worden? Zo kan je nog wel doorgaan met standaardiseren.
En zoveel hebben ze niet aangepast; ze laden KERS gewoon op nog een ander moment op. Imho briljant, maar ook met risico; zie Webber.
[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 01-11-2013 21:33 ]
F1 nieuws dan maar?
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20131101_016
http://www.f1journaal.be/...ebber-stopt-na-abu-dhabi/
http://www.formula1.com/news/headlines/2013/11/15185.html (alhoewel, nieuws?)
[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 01-11-2013 23:56 ]
Testing, one, two ...
1. Het zit achter de decoder, te veel moeite doen om daadwerkelijk te kunnen kijken
2. Vettel is oppermachtig, waardoor een race totaal niet spannend is wie er gaat winnen.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Idem hier. Ik heb de laatste race voor de helft gezien en de 3 races daarvoor heb ik niet gezien, terwijl ikGynnad schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 09:54:
Ik moet zeggen dat ik de Formule 1 eigenlijk niet meer zo volg als eerst. Dat heeft eigenlijk met twee dingen te maken:
1. Het zit achter de decoder, te veel moeite doen om daadwerkelijk te kunnen kijken
2. Vettel is oppermachtig, waardoor een race totaal niet spannend is wie er gaat winnen.
in normaal gesproken alle races kijk. (In het begin van het seizoen heb ik ook gewoon alle races gekeken).
1. Wordt (ongeveer) om de race op BBC uitgezonden en anders of RTL Deutschland.
2. De dominantie van Vettel maakt het inderdaad wat minder spannend maar als je dat buiten beschouwing laat dan is het toch nog best spannend achterin en zijn de races nog best leuk om naar te kijken. Daarbij is het door de verslaggeving van de BBC sowieso al meer dan de moeite waard om te kijken vind ik
Nu hopen dat in 2014 niet weer iemand zo domineert want dan wordt mijn geduld wel op de proef gesteld hehe
Edit\ Over de decoder, ik heb een keer een race "gekocht" op Sport1, dat was echt een drama (hier ook terug te lezen
[ Voor 19% gewijzigd door Maks op 02-11-2013 11:03 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor racerij niet zijnde F1, zie het algemeen race topic.
Dit topic is bovendien niet bedoeld voor een uitgebreide discussie over het hoe en wat met betrekking tot het al dan niet kunnen bekijken van de verslaglegging van een race, al dan niet live. Inmiddels is wel duidelijk hoe dat zit. Berichtgeving daaromtrent dus graag beperken tot nieuwigheden die niet reeds besproken zijn en/of eenvoudig terug te vinden zijn op bijvoorbeeld websites van aanbieders.