Speedpete schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:52:
[...]
Dat de FOTO unaniem de regels kan proberen te wijzigen is geen punt in deze, de FIA heeft gezegd dat het mocht mits:
- Pirelli de test uitvoert
- Alle teams dezelfde mogelijkheid krijgen: 'conditional upon every team being given the same opportunity to test in order to ensure full sporting equity'
Nee, de FIA heeft niet gezegd dat het mocht. Pirelli heeft in het contract met de FIA op laten nemen dat ze een team uit mogen nodigen voor een test van 1000KM met recent materiaal.
Pirelli heeft een bericht naar ALLE teams gestuurd waarin ze hebben uitgelegd dat ze dit recht van de FIA hebben gekregen en dat Pirelli graag zo snel mogelijk reactie zou willen hebben van alle teams die interesse hebben in zo'n extra test.
Daarop heeft de FOTA overleg gepleegd met Charlie Whiting en zijn ze tot de conclusie gekomen dat zo'n test tijdens het seizoen niet past binnen de regels van het testverbod binnen de Formule 1. Met andere woorden; Pirelli mag zo'n test uitvoeren off-season, maar het is voor een team NIET toegestaan op het aanbod van Pirelli in te gaan wanneer deze test tijdens het seizoen plaats zou vinden omdat daarmee het team de regels van het testverbod zou overtreden.
De FOTA heeft de teams hierover ingelicht in een brief; en heeft daarbij direct aangegeven dat wanneer de teams het unaniem eens zijn dat 1000KM testen gewenst is ze een verzoek bij de FIA in zullen dienen om de regels aan te passen om de test tijdens het seizoen mogelijk te maken. Wat dat betreft is het dus wel degelijk relevant dat de teams wanneer ze unaniem zijn regels aan kunnen passen.
Het feit dat dit niet gebeurd is zegt al genoeg; de test van Mercedes had nooit plaats mogen vinden.
Het eerste puntje is makkelijk behaald, Mercedes heeft aangegeven dat men niet wist waarmee men reed. Het tweede punt is waar de discussie over gaat. Wat is dezelfde mogelijkheid? Gaat dat om hetzelfde moment van testen, of is dat een test an sich? Daar zal het volgens mij over gaan.
Het eerste puntje is helemaal niet behaald; Mercedes kan wel zeggen dat ze niet weten waar ze mee rijden maar het probleem is dat niemand dat heeft kunnen controleren omdat de gehele test achter de rug van de FIA om is gegaan. Daarnaast is het naief om te denken dat professionele race-coureurs niet na 1 bocht exact weten of ze op super-soft, soft, medium of hard staan.
Pirelli heeft een uitnodiging verstuurd aan Mercedes; Mercedes heeft goedkeuring gevraagd bij de FIA en de FIA heeft hierop gereageerd dat het akkoord is mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Op die voorwaarden hebben zowel Pirelli als Mercedes niet gereageerd; en de test heeft gewoon doorgang gevonden.
Er is dus niet bekend of aan de aanvullende voorwaarden van de FIA is voldaan, en omdat de FIA niet wist dat de test nog plaats zou vinden zijn er ook geen controleurs van de FIA bij de test aanwezig geweest om daar op toe te zien.
Wat die aanvullende voorwaarden zijn is voor zover ik weet niet bekend gemaakt; maar ik kan me goed voorstellen dat Pirelli de test had moeten uitvoeren en niet Mercedes. Wat ook betekent dat Rosberg en Hamilton nooit achter het stuur hadden mogen kruipen; en dat die 1000KM door Alguersuari afgelegd hadden moeten worden.
Daarin staat Pirelli - denk ik - vrij sterk. Voor Pirelli is het niet nuttig om eenmalig 1000km te testen met vrijwel alle teams, het is veel nuttiger om enkele keren per seizoen één of enkele teams te vragen zodat je ontwikkelingen door het jaar heen kunt testen. Ze zullen dat aanvoeren om het tweede punt naar hun positie te krijgen, waarna ze vervolgens zullen aangeven dat ze aan het begin van het seizoen alle teams hebben benaderd met de mededeling dat een dergelijke test mogelijk is en of ze mee willen werken, en vervolgens Mercedes hebben gevraagd voor deze test.
Puntje bij paaltje voldoet Pirelli dan - volgens eigen interpretatie - aan de regels die gesteld zijn en zal de FIA de regels aanpassen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.
Pirelli staat wel sterk, ze maken gebruik van een recht dat ze van de FIA hebben gekregen. Dat recht is echter in conflict met de regels waar de teams zich aan moeten houden; en dus ligt de fout grotendeels bij Mercedes die hierin veel scherper hadden moeten zijn en gewoon openheid van zaken hadden moeten geven ipv alles in het geniep uit te voeren.
Wat ik een leuke/passende maatregel zou vinden:
- Alle teams met uitzondering van Mercedes mogen 1000KM testen op een moment/circuit naar keuze.
- De teams die aan kunnen tonen geen budget te hebben voor 1000 testkilometers mogen de rekening bij de FIA indienen en die zal de kosten bij Mercedes verhalen.
Voor de sport is dit de meest eerlijke oplossing, omdat iedereen de mogelijkheid krijgt om 1000KM extra af te leggen en op deze manier hebben teams als Marussia en Caterham er ook nog wat aan omdat ik me niet voor kan stellen dat die met hun krappe budget zomaar even een testdag kunnen betalen

.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)