Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[F1] Seizoen 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 83 Laatste
Acties:
  • 256.771 views

Onderwerpen

• Obversarix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
Persoonlijk vond ik de race zeer vermakelijk met dank aan Perez.
Tuurlijk, hij is over de schreef gegaan met zijn acties op Raikonen, maar dat neemt niet weg dat hij wel durf toonde.
Hij werd gewoon veel te overmoedig nadat hij de plek van Alonso kreeg, iets wat mijn inziens niet had mogen gebeuren.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 20:25

Hoogie2004

Whohooooo

Dit jaar doet Grosjean niet zoveel fout, dit was eigenlijk zijn eerste aanrijding die ik me kan herinneren dit jaar. Dat ie dit weekend al 2,5 auto afschrijft (2x bocht 1, 1x chicane) gaat niet meetellen bij deze straf natuurlijk.

Kan dat hij nog een voorwaardelijke straf had hangen natuurlijk.

Over Perez, was de smaakmaker, maar bij Raikonen zat ie toch echt fout. Vond het overigens terecht dat Alonso die plek moest teruggeven, want Perez zat ervoor toen Alonso de chicane afsneed, en Perez stuurde pas rechtsaf in de chicane toen Alonso eieren voor zijn geld koos.

My iRacing profile | Strava

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:26:
[...]

Pirelli zegt wat anders: http://www.gpupdate.net/e...sked-other-teams-to-test/

Ik zou Ferrari en Red Bull ook niet op hun blauwe ogen geloven ;)
Dan is het toch raar dat zelfs de FIA van niks weet? Het was wel een vermakelijke race zo met een leuke Q1 en 2 voor Guido :) Een opdrogende baan blijft een loterij, maar ze toonden karakter door als eerste team naar de slicks te gaan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
gambieter schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:26:
[...]

Pirelli zegt wat anders: http://www.gpupdate.net/e...sked-other-teams-to-test/

Ik zou Ferrari en Red Bull ook niet op hun blauwe ogen geloven ;)
Het gaat erom dat Pirelli alle teams moet vragen voor de test. Wat er in het artikel van GPUpdate staat; "We have asked other teams as well", suggereert dat ze niet alle teams hebben gevraagd. (zou kunnen dat dit wel zo is, daar niet van)

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de uitkomst. Het kan niet anders dan dat Mercedes er voordeel uit haalt, waarom zouden ze het aanbod anders accepteren? Ze hebben nu 1000 km aan data verzameld waar ze zeker hun voordeel uit kunnen halen. Of het nu 2013, 2014, straat- of tractorbanden zijn.

Daar komt nog bij dat de test auto's van Pirelli altijd minstens 2 seizoenen oud moeten zijn zodat geen enkel team voordeel zou hebben met de banden. Nu hebben ze dit jaar geloof ik geen test auto gekregen, maar ik neem aan dat de regel van een 2 seizoen oude test wagen blijft bestaan.

ps: http://www.gpupdate.net/en/f1-news/295341/fia-all-teams-should-have-had-test-chance/

[ Voor 7% gewijzigd door soulcrusher op 26-05-2013 23:13 ]

iRacing Profiel

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:51
Perez zijn acties doen mij denken aan het debuut jaar van Kobayashi alleen kwamen de acties van Kobayashi sympathiek over en de acties van perez arrogant. Of zie ik het nu zo krom?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Grrrrrene
  • Niet online
soulcrusher schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:04:
[...]

Daar komt nog bij dat de test auto's van Pirelli altijd minstens 2 seizoenen oud moeten zijn zodat geen enkel team voordeel zou hebben met de banden. Nu hebben ze dit jaar geloof ik geen test auto gekregen, maar ik neem aan dat de regel van een 2 seizoen oude test wagen blijft bestaan.
Uit de link die ik in de post boven jouw post gaf:
In a statement issued to the media following the stewards’ decision, the FIA said it had responded positively to an initial enquiry from Pirelli regarding the possibility of such a test with Mercedes’ current car, as long as the test was conducted by Pirelli and not Mercedes, and as long as all other teams were given the same opportunity.
Het mocht dus met de huidige auto, zolang Mercedes de test niet zelf zou uitvoeren (doh!) en alle andere teams dezelfde kans kregen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nou ik ben iig benieuwd of de bandenproblemen van Mercedes opgelost zijn op Silverstone (Canada is niet echt zwaar voor de banden). Als dat zo is dan is dat wel heel toevallig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Grrrrrene schreef op zondag 26 mei 2013 @ 22:26:
Dan is het toch raar dat zelfs de FIA van niks weet?
Dat moet nog even worden afgewacht, bij grote organisaties kan het best zijn dat er wel informatie is. Maar waar het me om ging is de verbinding die gelegd werd met de overwinning vandaag (zo van "anders hadden ze niet gewonnen").
AtlAntA schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:10:
Perez zijn acties doen mij denken aan het debuut jaar van Kobayashi alleen kwamen de acties van Kobayashi sympathiek over en de acties van perez arrogant. Of zie ik het nu zo krom?
Of Hamilton een paar jaar terug. Alleen leek Kobayashi voor kleine gaatjes te gaan, en Perez meer gaten proberen te maken ;)

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 26-05-2013 23:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Grrrrrene
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:31:
[...]

Dat moet nog even worden afgewacht, bij grote organisaties kan het best zijn dat er wel informatie is. Maar waar het me om ging is de verbinding die gelegd werd met de overwinning vandaag (zo van "anders hadden ze niet gewonnen").
Daar kan ik me ook weinig bij voorstellen, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een organisatie als de FIA naar buiten brengt dat ze van niks weten, zonder dat intern uitgezocht te hebben. Dan zeg je "Het is momenteel onduidelijk of we hiervan op de hoogte zijn gebracht" o.i.d., je ontkent het niet direct, want daarmee breng je een partij waarmee je een contract hebt in diskrediet.
[...]

Of Hamilton een paar jaar terug. Alleen leek Kobayashi voor kleine gaatjes te gaan, en Perez meer gaten proberen te maken ;)
Probleem is dat je als rijder daarna moet oppassen, want je hebt altijd de schijn tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 26-05-2013 23:55 ]

• AtlAntA
[...]

Desalniettemin mis ik Kobayashi als coureur echt. 1 van de weinige rijders die in het middenveld echt iets toevoegde en zou die beste man een goeie auto onder de kont krijgen dan zou die nog wel eens een huzarenstukje kunnen laten zien.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Grrrrrene schreef op zondag 26 mei 2013 @ 23:52:
[...]

Daar kan ik me ook weinig bij voorstellen, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een organisatie als de FIA naar buiten brengt dat ze van niks weten, zonder dat intern uitgezocht te hebben. Dan zeg je "Het is momenteel onduidelijk of we hiervan op de hoogte zijn gebracht" o.i.d., je ontkent het niet direct, want daarmee breng je een partij waarmee je een contract hebt in diskrediet.
Nieuws hierover:

http://www.gpupdate.net/n...dden-kans-moeten-krijgen/

Specs

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik snap alleen niet waarom iedereen Mercedes nu boos aankijkt, als hier een partij fout is, is dat toch echt Pirelli geweest en niet Mercedes?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Met Menthal_TO.

Ik heb ook zo het vermoeden dat Pirelli over niet heel lange termijn weer op stapt uit de sport. In opdracht van de FIA gooien ze hun imago in de prullenbak, en er is constant gezeik.. Er moet vanzelf iemand wakker gaan worden en zeggen: Nu pikken we het niet meer, f*ck you, FIA.

Mercedes is imo gewoon ingegaan op een verzoek, wat is daar mis mee? Zeker als blijkt dat dit soort tests al vaker hebben plaats gevonden.. Daar moet dan ook onderzoek naar gedaan worden. Willen ze Mercedes "vervolgen", dan ook zeker die andere teams aanpakken.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kimi Raikkonen: "someone should punch Perez in the face"
Lotus's Kimi Raikkonen said McLaren's Sergio Perez should be "punched in the face" to teach him a lesson after an incident-strewn race in Monaco. McLaren driver Perez made a series of aggressive overtaking moves, in one of which he collided with Raikkonen. Asked if the drivers would talk to Perez, Raikkonen said: "That won't help. Maybe someone should punch him in the face."
Hm ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nilsinho schreef op zondag 26 mei 2013 @ 16:29:
Ik zag van der Garde op het eind zwaar terug vallen. Dat je Gutierrez niet achter je kan houden, kan gebeuren, maar in de laatste ronden ingehaald worden door Chilton en op 11 (!) seconden achterstand worden gereden in 3 ronden geeft aan dat er iets mis is aan de auto. Wie weet wat?
Het blijkt dat zijn KERS een tijdje niet heeft gewerkt maar of dat de hoofdreden is voor het grote tijdverlies op het eind?

Testing, one, two ...

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
hardware-lover schreef op maandag 27 mei 2013 @ 02:41:
[...]

Het blijkt dat zijn KERS een tijdje niet heeft gewerkt maar of dat de hoofdreden is voor het grote tijdverlies op het eind?
Neuh, daarmee kom je 0.x seconde dichter bij je voorganger, in combinatie met een goede exit. Dat verklaart niet die 20 seconden die hij verlies maakte.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
hardware-lover schreef op maandag 27 mei 2013 @ 02:41:
[...]

Ik begreep dat het team zijn banden niet had gewisseld bij de rode vlag...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Heb ik niet gezegd. Op Monaco kan je toch niet echt inhalen. Het ging me er meer om dat ze een gaatje konden maken en dat ook vast konden houden. En dat Hamilton dicht op Webber i.p.v. Raikkonen dicht op Hamilton.

Het zal ook met de aard van het circuit te maken hebben; ze reden ook op de allerzachtste band en die ging niet eens echt stuk.

Imho is het wel verdacht en wel goed dat er beter naar gekeken wordt. Ook onduidelijk hoe die test is gegaan. Is Pirelli met Jaime Alguersuari aan komen zetten, maar mocht'ie van Mercedes niet in de auto? Of wilde Pirelli juist dat Mercedes de test uitvoerde?
Senor Sjon schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:13:
[...]

Waarom zou je ook... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 27-05-2013 08:23 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Ben lang een verdediger geweest van de banden, en ik blijf vinden dat er bepaalde races zijn geweest waar het PERFECT heeft gewerkt. Maar de snelste ronde van Vettel (2 seconden sneller dan "race pace") zegt het wel. En ik kan me dus alleen maar aansluiten bij de samenvatting van DC daarover "this is rubbish".

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Señor Sjon
Voor de rode vlag reed Mercedes 1:23. Na de rode vlag 1:21 omdat ze nog maar minder ver hoefden en een gratis pitstop kregen. Vettel durfde niet eerder gas te geven, want dan liggen je banden er een ronde later af. Waarom denk je dat het veld zo dicht bijeen bleef? Buiten de neuswissels bleef het hele veld zo'n beetje binnen een halve minuut.

• DexterBelgium
Senor Sjon schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:47:
Voor de rode vlag reed Mercedes 1:23. Na de rode vlag 1:21 omdat ze nog maar minder ver hoefden en een gratis pitstop kregen. Vettel durfde niet eerder gas te geven, want dan liggen je banden er een ronde later af. Waarom denk je dat het veld zo dicht bijeen bleef? Buiten de neuswissels bleef het hele veld zo'n beetje binnen een halve minuut.
My point exactly.

De conversatie tussen Vettel en de pitmuur was ook geweldig
Horner; "ho, hey, stop daarmee, wat denk je dat je aan het doen bent, racen of wat? Daar krijg je geen extra punten voor"
Vettel; "maar tenminste wel wat voldoening"

M.a.w. (1) Vettel is en blijft een boyracer (in alle goede en slechte betekenissen) en (2) we zijn zo ver gekomen dat de mannen zich aan het vervelen zijn IN MONACO omdat ze zo traag en voorzichtig moeten rijden.

Iemand van mening dat we de rondes van de race vandaag allemaal moeten tellen bij het totaal aantal rondes achter safety car? It makes sense: twas een Mercedes voorop die een pak trager reed dan racepace...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Hoogie2004 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:57:
Dit jaar doet Grosjean niet zoveel fout, dit was eigenlijk zijn eerste aanrijding die ik me kan herinneren dit jaar. Dat ie dit weekend al 2,5 auto afschrijft (2x bocht 1, 1x chicane) gaat niet meetellen bij deze straf natuurlijk.

Kan dat hij nog een voorwaardelijke straf had hangen natuurlijk.

Over Perez, was de smaakmaker, maar bij Raikonen zat ie toch echt fout. Vond het overigens terecht dat Alonso die plek moest teruggeven, want Perez zat ervoor toen Alonso de chicane afsneed, en Perez stuurde pas rechtsaf in de chicane toen Alonso eieren voor zijn geld koos.
Ik vond om eerlijk te zijn de Force India's de smaakmakers van de race. Perez was iets te agressief naar mijn idee; vind die coureur ook (nog) niet McLaren waardig maarja de kans dat Telmex de opvolger is van Vodafone bij McLaren lijkt me zeer groot ;).
MeNTaL_TO schreef op maandag 27 mei 2013 @ 01:00:
Ik snap alleen niet waarom iedereen Mercedes nu boos aankijkt, als hier een partij fout is, is dat toch echt Pirelli geweest en niet Mercedes?
Mercedes moet er toch zelf ook voor zorgen dat ze zich aan de regels houden. Bij Ferrari is die test na Bahrein ook goed gegaan, Ferrari zorgt er gewoon zelf voor dat ze de regels niet overtreden en testen/leveren een auto van twee jaar oud.

Op dezelfde manier moet Mercedes er aan denken dat ze óf een auto van twee jaar oud gebruiken tijdens de test óf de auto van dit jaar ter beschikking stellen en tegen Pirelli zeggen dat ze Alguersuari maar moeten laten rijden.

Een grote straf zie ik overigens niet volgen omdat ik vermoed dat Mercedes te belangrijk is voor de Formule 1. Ze zullen wel bang zijn om het team aan te pakken in de vrees dat ze zich terugtrekken uit de sport.
Senor Sjon schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:13:
[...]

Zat hij toen al voor Chilton en Guitierrez? Ik weet wel dat die twee achter Giedo zaten met veel beter rubber en dat ze hem daarom weer voorbij zijn gestoken. Ik vermoed dat bij Caterham de bandjes gewoon op waren; op het moment dat de bandenstrategie in beeld kwam zag ik al dat Giedo meer setjes had verbruikt dan de rest van de grid.

Mogen ze van mij overigens wel afschaffen; wisselen onder rood haalt heel de strategie uit de race.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Wat ik begreep van volgens mij Ross Brawn was dat tijdens de tests niet bekend was met welke banden ze reden en hebben ze zelf niets nieuws getest. Als je niet weet welke compounds je om je wielen hebt zitten kan je wel testen maar haal je er zelf weinig uit lijkt mij. Of zijn de gegevens op z'n minst onbetrouwbaar giswerk. Beide dingen passen niet bij de wetenschap die een F1 engineer toepast.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 16:35
Pirelli spreekt dat ze testen gedaan hebben mbt op de 2014 compounds.
Nu mag dit waar zijn of niet.
Als team neem je de resultaten van die testen toch zeker mee ? Zeker naar de ontwikkeling van de nieuwe auto. En vergelijken met de huidige banden kan toch ook nog altijd. Data is altijd bruikbaar als je weet wat je doet.

En als de testen gerund zijn geweest door Mercedes (hun ingenieurs - hun piloten) ipv door Pirelli, waarom zouden ze dan ook niet ineens een set-up/onderdelen meegetest hebben ? De FIA was niet eens op de hoogte dat de tests hadden plaatsgevonden... Hoe kan er daar dan controle op geweest zijn ?

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

• XyritZz
Yonni schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:34:
Wat ik begreep van volgens mij Ross Brawn was dat tijdens de tests niet bekend was met welke banden ze reden en hebben ze zelf niets nieuws getest. Als je niet weet welke compounds je om je wielen hebt zitten kan je wel testen maar haal je er zelf weinig uit lijkt mij. Of zijn de gegevens op z'n minst onbetrouwbaar giswerk. Beide dingen passen niet bij de wetenschap die een F1 engineer toepast.
Dat is pure onzin. Formule 1 coureurs weten na 1 bocht exact op welke compound ze rijden, het verschil tussen super soft of soft voelen ze bijvoorbeeld al en als er een 2014 en dus nieuwe compound onder zou liggen voelen ze ook dat er iets onder de auto ligt dat ze nog nooit eerder gebruikt hebben.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Mooi stukje. Kun je ook meteen zien wat een jankerd Perez is, eerst Alonso geen ruimte geven en dan klagen dat je er voorbij had moeten zijn, vervolgens klagen dat je geen ruimte krijgt van Raikkonen terwijl je toch echt zelf de agressor bent en moet zorgen dat de ruimte er is voor je iets waagt.

Wat mij betreft zijn the usual suspects weer door de mand gevallen: Perez, Maldonado, Massa en Grosjean. Vooral de laatste is jammer, hij is snel maar laat langzamerhand wel zien dat hij niets bijleert.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

DDX

Massa had gewoon technisch probleem, weinig door de mand gevallen dus.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Jiriki
  • Laatst online: 17-11 12:14
Zeggen ze dat nu? In eerste instantie was het verhaal toch driver error, net als in de training.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 10:40
Jimster21 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:48:
Pirelli spreekt dat ze testen gedaan hebben mbt op de 2014 compounds.
Nu mag dit waar zijn of niet.
Als team neem je de resultaten van die testen toch zeker mee ? Zeker naar de ontwikkeling van de nieuwe auto. En vergelijken met de huidige banden kan toch ook nog altijd. Data is altijd bruikbaar als je weet wat je doet.

En als de testen gerund zijn geweest door Mercedes (hun ingenieurs - hun piloten) ipv door Pirelli, waarom zouden ze dan ook niet ineens een set-up/onderdelen meegetest hebben ? De FIA was niet eens op de hoogte dat de tests hadden plaatsgevonden... Hoe kan er daar dan controle op geweest zijn ?
Wat wil je dan, dat alle mercedesmannen maar een bbq aansteken en daar gaan spelen terwijl technici van Pirelli het hele technische deel overnemen?
Natuurlijk heb je mensen van Mercedes zelf nodig.

Ik geloof ook wel dat een beetje coureur het verschil tussen verschillende compounds voelt, maar dan weet je nog niet of iets volgende jaar de soft, medium of harde band gaat worden of zelfs of die band in die vorm volgend jaar ingezet gaat worden...

Dus zolang de setup maar gewoon op standje barcelona-race staat en niet aangepast wordt (anders zijn je testen ook redelijk nutteloos) is het enige voordeel wat extra km's in de wagens voor de coureurs, waar de rest in simulatoren aan het spelen is.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

DDX

Jiriki schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:15:
Zeggen ze dat nu? In eerste instantie was het verhaal toch driver error, net als in de training.
http://www.f1fanatic.co.u.../f1-fanatic-roundup-2705/

https://www.strava.com/athletes/2323035

• XyritZz
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:18:
[...]

Wat wil je dan, dat alle mercedesmannen maar een bbq aansteken en daar gaan spelen terwijl technici van Pirelli het hele technische deel overnemen?
Natuurlijk heb je mensen van Mercedes zelf nodig.

Ik geloof ook wel dat een beetje coureur het verschil tussen verschillende compounds voelt, maar dan weet je nog niet of iets volgende jaar de soft, medium of harde band gaat worden of zelfs of die band in die vorm volgend jaar ingezet gaat worden...

Dus zolang de setup maar gewoon op standje barcelona-race staat en niet aangepast wordt (anders zijn je testen ook redelijk nutteloos) is het enige voordeel wat extra km's in de wagens voor de coureurs, waar de rest in simulatoren aan het spelen is.
Tsja, eigenlijk doet het er helemaal niet toe of ze er voordeel van hebben gehad. Het is een overtreding van de regels, punt.

Kan Mercedes met een excuus komen dat ze niet exact wisten wat ze aan het testen waren maar feit blijft dat Mercedes zelf een testsessie heeft gerund met eigen coureurs en een auto van dit jaar. Overduidelijk een overtreding van het testreglement.

• Yonni
Maar als de FIA er in eerste instantie goedkeuring voor geeft. Daarbaast ook Red Bull gevraagd is om te testen en vervolgens aangeeft dat het van niets wist. Dan vind ik het een vreemd verhaal en hopelijk een storm in een groot glas water.

• KeRsTmAnNeKe
Je laat als team ook niet even 1 of 2 oude wagens invliegen om te testen.
Weet ook niet hoe groot de 'gun-factor' vanuit een raceteam richting Pirelli is, of dat die daar flink voor mogen/moeten aftikken. Kan goed zijn dat verschillende teams geen zin hebben om tijd, geld en materiaal te spenderen aan iets als banden.

Was ook nog, meen op sky, de vraag of de toestemming die Mercedes zei te hebben kwam vanuit Pirelli of de FIA... als in Pirelli die zegt 'we hebben toestemming van de FIA'.

En Helmut Marko loopt weer te piepen :p
Vraag me echt af of je in Monaco kan zien of iemand progressie geboekt heeft... ik bedoel... Monaco. Zo snel reden ze niet, het was echt de langste Trulli-train ooit, zonder Jarno weliswaar :p
Dat zag je ook aan de snelste ronde van Vettel op het eind.
En dan de hardere banden, waar ze liever niet op reden omdat ze gewoon te zacht reden om die goed warm te stoken :p

[ Voor 70% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 27-05-2013 13:28 ]

• XyritZz
Yonni schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:46:
Maar als de FIA er in eerste instantie goedkeuring voor geeft. Daarbaast ook Red Bull gevraagd is om te testen en vervolgens aangeeft dat het van niets wist. Dan vind ik het een vreemd verhaal en hopelijk een storm in een groot glas water.
De FIA heeft goedkeuring gegeven voor een test, net zoals de FIA goedkeuring heeft gegeven voor de test die Ferrari en Pirelli samen hebben gedaan.

Dat Mercedes zich dan niet aan de regels houdt is hun probleem, niet het probleem van de FIA.

Wat ik heb begrepen is dat de FIA de test heeft goedgekeurd; en daarna nog een set aan voorwaarden richting Mercedes heeft gestuurd waar het team vervolgens niet meer op heeft gereageerd. In hoeverre de berichtgeving klopt weten we natuurlijk niet; maar met de gegevens die ik tot nu toe heb gehoord/gelezen lijkt het mij overduidelijk dat Mercedes de testreglementen heeft overtreden.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoe dan ook, het zal wel tot gevolg hebben dat _niemand_ meer gaat meewerken aan bandentests tijdens een seizoen danwel vlak voor/na een race. Uiteraard laat je niet even een 2 jaar oude wagen invliegen voor een dergelijke test, Pirelli betaald er vast niet voor en Mercedes zal daar ook niet/nauwelijks extra kosten voor willen maken, lijkt me.

Indirect verplicht je Pirelli hiermee een eigen (test) team op te richten, met kosten voor het jaarlijks ontwikkelen van een nieuwe auto etc.. Dit gaat hoe dan ook nog gezeik opleveren en ik zie Pirelli op korte termijn dus vertrekken.

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 27-05-2013 13:29 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Stel dat Mercedes inderdaad de regels heeft overtreden, wat kunnen de gevolgen hiervan zijn? schorsing?

39

• KeRsTmAnNeKe
En dan, dan stoppen ze het F1 team en met wat pech ook met motoren...

• XyritZz
Destruction schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:28:
Hoe dan ook, het zal wel tot gevolg hebben dat _niemand_ meer gaat meewerken aan bandentests tijdens een seizoen danwel vlak voor/na een race. Uiteraard laat je niet even een 2 jaar oude wagen invliegen voor een dergelijke test, Pirelli betaald er vast niet voor en Mercedes zal daar ook niet/nauwelijks extra kosten voor willen maken, lijkt me.

Indirect verplicht je Pirelli hiermee een eigen (test) team op te richten, met kosten voor het jaarlijks ontwikkelen van een nieuwe auto etc.. Dit gaat hoe dan ook nog gezeik opleveren en ik zie Pirelli op korte termijn dus vertrekken.
In principe heeft Pirelli al een eigen test-team. Echter testen ze met een oude Renault; en de problemen die div. teams met de banden hebben dit jaar kunnen ze niet nabootsen op die oudere en langzamere wagen. Zoveel gezeik hoeft het niet te zijn, het grote probleem is nu dat alles een beetje achter de rug van de FIA om is gegaan. Het is niet zo moeilijk om dit te voorkomen; de FIA moet dit soort tests gewoon reguleren.

Bijvoorbeeld:
Het circuit in Barcelona wordt de maandag, dinsdag en woensdag na de race nog gereserveerd voor Formule 1; op deze drie dagen mogen de teams en Pirelli testen met maximaal 1000 KM per team. Dit is zodra het seizoen begint al bekend zodat alle teams er rekening mee kunnen houden.

Dan zijn er echt geen problemen hoor tussen de teams, Pirelli en de FIA.

Ik kan me best voorstellen dat de teams hier nu heel pissig over zijn; Newey heeft al gezegd: Als wij 1000KM mogen testen kunnen we de auto een volle seconde sneller maken...

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
DDX schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:35:
Massa had gewoon technisch probleem, weinig door de mand gevallen dus.
Volgens mij had Massa een experimentele (en weigerende) FRIC op de auto.
Lauda geloofde niets van de "driver error" in de training.

In beide crashes blokkeerden alleen de voorwielen.

[ Voor 25% gewijzigd door Speedster op 27-05-2013 14:10 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• DexterBelgium
Aangezien ik nog niet van FRIC had gehoord: http://www.jamesallenonf1...technical-device-of-2013/

Zou wel eens best kunnen, als ik dat zo lees, good catch!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:55
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:32:
En dan, dan stoppen ze het F1 team en met wat pech ook met motoren...
En daarom moet je maar alles toestaan? Ik zou zeggen een twee race ban.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• KeRsTmAnNeKe
Dat zeker niet, doet een team wat fout dan moeten ze gestraft worden, alleen krijg je er wel mee te maken dat een te lompe straf voor bepaalde teams een reden kan zijn om te stoppen met de sport. En Mercedes is toch wel een naam die je in de sport wil houden.

Ook moet eerst onderzocht worden waar de fout(en) zit(ten)...

• DexterBelgium
Phusebox schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:26:
[...]

http://auto.carspace.info...esting-of-new-components/

Gelukkig dat dit soort gedoe in het verleden NOOIT een probleem is voor een andere "te groot om de F1 te verlaten" naam, die dan ook NOOIT met dit soort shenanigans weg is geraakt. >:)

On topic: ik vind het wel een heel erg "engineer" mentaliteit beslissing van Pirelli geweest: "we krijgen kritiek omdat onze banden opgevreten worden door bepaalde wagens, hoe lossen we dat op? Ah, we laten de ergste ertussenuit 1000km testen met de banden, dan kunnen we zien wat er mis is". Daarvoor moet je nu toch geen F1-politiek licht zijn om te snappen dat dat tot spectaculaire ambras gaat leiden.

Mercedes zal wsl wel wat graag op de uitnodiging in zijn gegaan, maar had ook niet echt een incentive om hier té kritisch op te zijn.

Nu, we zullen in de volgende race (na deze SC-parade) zien wat Merc met de banden doet als ze wél aan hun gaspedaal moeten komen om voor te blijven.

• Señor Sjon
Tsja, laat dan gewoon die testban los en laat men 15 dagen testen (5x3) in het seizoen. Dan kan Pirelli haar banden testen en de teams hun auto. Zo kan een jong talent ook nog eens wat.

Als ze het allemaal te duur vinden dan testen die teams maar niet. Die starten liever hun tweede windtunnel op voor nog een rondje...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Net even de race snel gekeken, omdat ik zondag niet heb kunnen kijken. Leuke race en McLaren heeft een nieuwe Hamilton :D Eindelijk weer eens iemand die wel de ballen heeft om in te halen. Perez en Hamilton moeten wat mij betreft samen in een team!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 00:47
Ballen hebben om in te halen... Druistig en onbezonnen mannetje die Perez, maar jij mag dat best 'ballen hebben' noemen.

Dit vind ik ballen hebben; netjes maar wel veel lef tonen.
YouTube: F1 2011/'12 | Webber and Raikkonen overtakes comparison at Eau Rouge

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Elke race Coronel a.u.b., veel beter dan al die andere figuren _/-\o_

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 11:03

Saffie_time

Why use this? 42!

Over het banden verhaal even vanuit RB zijn visie even doemdenken:

Rosberg kreeg te horen over zijn boordradio dat zijn banden (althans de achterbanden en 1 van de voorbanden werd expliciet genoemd) nog 60% over hadden en dat ze dus langer mee gingen dan gepland.

Red Bull wist van de test en heeft Vettel de opdracht meegegeven: zorg ervoor dat je banden goed op zijn bij binnenkomst.
Na de melding tegen Nico wordt er door RB richting Vettel geroepen dat zijn banden zo goed als op zijn!

Hiermee heeft Red Bull nu al 'aangetoond' dat men er nadeel van heeft om niet te testen en dus de uitslag mogelijk herzien moet worden.

Ik wil niet zeggen dat dit waarheid is maar puur gedacht vanuit de slechte kant want in het verleden is wel al vaker gebleken dat men binnnen het wereldje van F1 redelijk ver wil gaan om de concurrent voor te blijven.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• AtlAntA
TommyGun schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:11:
[...]

Elke race Coronel a.u.b., veel beter dan al die andere figuren _/-\o_
Nee alsjeblieft niet. Die Coronel riep 9 van de 10x maar wat en moest regelmatig gecorrigeerd worden door van Dam. En dat terwijl van Dam ook nog genoeg correcties kan gebruiken..

Basis van goed commentaar geven is dat je in ieder geval de regeltjes kent en beide heren hebben zondag goed bewezen dat dat bij hen absoluut niet het geval is.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11 11:14

fynrd1

Fooled by Randomness

Saffie_time schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:19:
Over het banden verhaal even vanuit RB zijn visie even doemdenken:

Rosberg kreeg te horen over zijn boordradio dat zijn banden (althans de achterbanden en 1 van de voorbanden werd expliciet genoemd) nog 60% over hadden en dat ze dus langer mee gingen dan gepland.

Red Bull wist van de test en heeft Vettel de opdracht meegegeven: zorg ervoor dat je banden goed op zijn bij binnenkomst.
Na de melding tegen Nico wordt er door RB richting Vettel geroepen dat zijn banden zo goed als op zijn!

Hiermee heeft Red Bull nu al 'aangetoond' dat men er nadeel van heeft om niet te testen en dus de uitslag mogelijk herzien moet worden.

Ik wil niet zeggen dat dit waarheid is maar puur gedacht vanuit de slechte kant want in het verleden is wel al vaker gebleken dat men binnnen het wereldje van F1 redelijk ver wil gaan om de concurrent voor te blijven.
Mwah, dat is wel heel stellig. De mercedes kan ook gewoon heel goed bij deze baan passen. Daarnaast reed Rosberg continu vrij rond, waar Vettel en consorten continu in elkaars zog rondreden.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Verwijderd

AtlAntA schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:26:
[...]

Nee alsjeblieft niet. Die Coronel riep 9 van de 10x maar wat en moest regelmatig gecorrigeerd worden door van Dam. En dat terwijl van Dam ook nog genoeg correcties kan gebruiken..

Basis van goed commentaar geven is dat je in ieder geval de regeltjes kent en beide heren hebben zondag goed bewezen dat dat bij hen absoluut niet het geval is.
Idd, bovendien had Tom een Red Bull teveel op, hij blijf maar doorgaan met slap ouwehoeren.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 09:56
AtlAntA schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:26:
[...]

Dat inderdaad. Sommige "insights" die hij gaf vond ik wel interessant, maar vond 't voornamelijk mateloos irritant die ie eerst Maldonado aan het affikken was vanwege de crash en dat het zijn eigen schuld was, tot het moment dat de penalty aan Chilton werd gegeven toen riep hij ineens "Ja, hij gaf 'm te weinig ruimte, eens!"...
Beetje jammer...

Blog

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

Phusebox schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:26:
[...]

Uiteindelijk zal het wel met een sisser aflopen, krijgt Pirelli een vingertje omdat ze bijv. tegen Mercedes hadden gezegd dat andere teams zijn gevraagd, terwijl dat niet zo was en gebeurt er met Mercedes niets omdat ze niet wisten op welk rubber ze reden. Dat was voor de test toch van belang; dat Pirelli het verloop van de test stuurt. Als er ook maar iets van een lijstje ''compound x1, 15 ronden, kwalificatietrim; compound x2, 10 ronden, racetrim" is dan is Mercedes veilig. De vraag is natuurlijk of dat er is.

Meer passend lijkt mij een extra test van 1000km voor alle teams na Silverstone, excl. Mercedes.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 20:25

Hoogie2004

Whohooooo

Speedpete schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:46:
[...]
Meer passend lijkt mij een extra test van 1000km voor alle teams na Silverstone, excl. Mercedes.
Hierbij wel in acht nemend dat die tests hetzelfde verlopen als de tests van Mercedes. Dus onbekende compounds en (waarschijnlijk) geen setup-changes.

Alle teams een 1000km test te geven zonder duidelijk te hebben wat er in Spanje precies is gebeurd is gekkenwerk, dan wordt dadelijk Mercedes de dupe van een fout van Pirelli.... Want als Mercedes een auto / coureur heeft geleverd, die met dezelfde afstelling een x aantal compounds over het circuit geramd heeft, dan wil de rest het vast ineens niet meer (want zonder kennis over de banden is de test bijna nutteloos....)

My iRacing profile | Strava

• Señor Sjon
Wie kan controleren dat er geen setup changes waren? De FIA kan haar eigen regels (geen 2013 auto of coureurs) niet eens handhaven. Vooral niet aangezien het over drie dagen was. En krijgt ieder team een privé test? Want anders heb je de kans op rode vlaggen en traffic.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Hoogie2004 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:59:
Hierbij wel in acht nemend dat die tests hetzelfde verlopen als de tests van Mercedes. Dus onbekende compounds en (waarschijnlijk) geen setup-changes.
Uiteraard. Alleen verwacht ik dat bij de aankondiging dat alle teams die dat willen 1000km mogen testen op Silverstone onder dezelfde condities als de test in Barcelona, het aantal gegadigden minimaal is.

Zo'n bandentest is in de basis niet interessant maar voor de klagers in dit geval wel omdat het Mercedes punten kan kosten. De uitslag van de GP is al officiëel dus een andere winnaar krijgen we niet, bij een gridstraf of schorsing betekend het echter een grotere kans op pole voor RB en Ferrari. Mercedes had de race in Monaco toch wel gewonnen, ook zonder eventuele voordelen van de test met Pirelli hadden ze het veld met z'n tweeen lang genoeg op kunnen houden om de eigen banden te sparen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• ge-flopt
  • Laatst online: 00:48
Hoe zijn ze er eigenlijk achter gekomen dat die test plaats had gevonden? Ik las het ergens, maar weet niet hoe het eigenlijk naar buiten is gekomen.

• Jimster21
Zo te lezen gaan de meeste hiervan uit, dat als er al een straf komt, deze niet al te erg zijn...

Ze gaan die fouten ook niet oplossen door ineens andere teams te laten testen hoor. De straf zal doelgericht worden naar Mercedes / Pirelli...

Hoe kunnen ze Pirelli straffen ? Het contract kunnen ze niet zomaar stopzetten. Er staat geen andere bandenleverancier klaar om het even over te nemen. Maar ze kunnen ze wel straffen in andere disciplines : WRC, WTCC, Endurance, ...

En Mercedes : Zou wel eens een jaartje schorsing kunnen worden. en eigenlijk als ze al in contact zijn gekomen met 2014 banden ook wel eens voor een extra seizoen..En mss ook wel in andere disciplines Vraag me af wat de constructeur hier zelf van vind. Want ik vermoed dat de beslissing van deze testen vooral door het racedepartement zijn genomen. Maar als het echt tot een schandaal komt, dan zal de constructeur ook niet een positief daglicht komen...

BTW er zijn foto's te vinden van de tests op Barcelona...

• DexterBelgium
Een JAAR schorsing voor Mercedes? Een impact op het bandencontract van Pirelli?

Loop je nu niet hééééél erg hard van stapel?

Mijn voorspelling: slap on the wrist voor Pirelli. Niks meer.

• Señor Sjon
Mercedes krijgt echt geen straf. Hun voortbestaan in de F1 als team hing al aan een zijden draadje vorig jaar. Maak het erger en ze stappen er met motoren en al uit. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.

• Yonni
Zoals meerdere al aangeven moet het tussen het seizoen testen gewoon weer terug komen, maak een aantal weekenden iets langer. Laat ze woensdag al de baan op gaan en na de race op maandag nog een dagje rondrijden. Pirelli blij en de teams ook, kosten zullen niet explosief stijgen en de extra kosten die ermee gemoeid zijn kunnen van te voren al gebudgeteerd worden als de data bekend zijn.

Kan ook meteen de bouw van de veel te dure windtunnels, simulatoren en daarbij behorende fiasco's als de data niet overeen komt ook iets minder zijn. Ik zeg win-win ;).

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:08
Jimster21 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:38:
Zo te lezen gaan de meeste hiervan uit, dat als er al een straf komt, deze niet al te erg zijn...

Ze gaan die fouten ook niet oplossen door ineens andere teams te laten testen hoor. De straf zal doelgericht worden naar Mercedes / Pirelli...

Hoe kunnen ze Pirelli straffen ? Het contract kunnen ze niet zomaar stopzetten. Er staat geen andere bandenleverancier klaar om het even over te nemen. Maar ze kunnen ze wel straffen in andere disciplines : WRC, WTCC, Endurance, ...

En Mercedes : Zou wel eens een jaartje schorsing kunnen worden. en eigenlijk als ze al in contact zijn gekomen met 2014 banden ook wel eens voor een extra seizoen..En mss ook wel in andere disciplines Vraag me af wat de constructeur hier zelf van vind. Want ik vermoed dat de beslissing van deze testen vooral door het racedepartement zijn genomen. Maar als het echt tot een schandaal komt, dan zal de constructeur ook niet een positief daglicht komen...

BTW er zijn foto's te vinden van de tests op Barcelona...
Leuk gedacht maar daar helpt men de F1 totaal mee om zeep, McLaren kreeg voor spy-gate zelfs alleen uitsluiting van constructeurs kampioenschap en 100 miljoen boete die via de belasting weer kon worden verrekend.

Als er een straf komt, met de nadruk op als, zal dit zich naar ik aanneem volledig focussen op Pirelli en zelfs dat zal waarschijnlijk niet gebeuren want dan zal men zeggen "de regels waren niet duidelijk". Waarschijnlijk wordt het een "we zullen het echt nooit meer doen", wellicht een compensatie voor de anderen en dan klaar.

Pirelli wil met auto's van nu testen omdat die oude Renault heel anders met de banden om gaat, Mercedes hoort dat Pirelli het recht heeft om dat te doen op basis van het contract en doet dat zonder als teveel morren. Het zou uiteraard erg naïef zijn van Mercedes maar ik zie ook niet in wat Pirelli precies te winnen heeft met het overtreden van de regels of het bevoordelen van Mercedes.

Ze hadden het voor de PR het best kunnen doen met Red Bull want die loopt alleen maar te janken over die banden. Totale onzin ook dat de banden mid-season aangepast worden omdat een paar teams het er niet mee eens zijn, als hier heel de winter mee is getest en de auto's daarop ontworpen zijn dan moet je het daar maar gewoon mee doen en niet zeuren. De teams die het wel goed voor elkaar hadden zouden straks weleens moeite kunnen hebben met de nieuwe banden en wat dan? 8)7

Coronel en Van Dam waren trouwens lekker bezig ja, keer op keer Perez afzeiken terwijl hij de enige was die wat probeerde. Wat hij eerst bij Button deed was inderdaad niet netjes, bij Alonso was het ook enigszins twijfelachtig maar volgens mij schrijven de regels voor dat je er minimaal voor de helft naast moet zitten om de ruimte te mogen claimen en op het moment dat Perez voor de tweede keer instuurde zat Alonso er volgens mij gewoon te ver achter (wat het nog steeds niet netjes maakt, maar reglementair gezien volgens mij wel ok). Uiteindelijk reed Raïkkonen hem van de baan, die liet zelf gewoon echt niet genoeg ruimte / ging pas verdedigen toen hij er al naast zat.

Maldonado en Chilton was zo klaar als een klontje dat Chilton hem de vangrail in reed, Coronel had er wel gelijk in dat hij het buitenom toch niet gehaald zou hebben maar dat neemt niet weg dat Chilton gewoon fout zat. Toch bleef Coronel willens en wetens Maldonado afzeiken.

Ik ben in ieder geval blij dat Van Dam volgens mij mijn tweet heeft gelezen dat Massa's engineer toch echt Rob Smedley heet en dus niet die oude spionerende sukkel Nigel Stepney is. :+ Op die beelden van Massa's FP3 crash leek het rechtervoorwiel (en het linker wel) trouwens echt niet in te sturen dus hoe dat precies een driver error zou zijn weet ik ook niet.
Yonni schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:25:
Zoals meerdere al aangeven moet het tussen het seizoen testen gewoon weer terug komen, maak een aantal weekenden iets langer. Laat ze woensdag al de baan op gaan en na de race op maandag nog een dagje rondrijden. Pirelli blij en de teams ook, kosten zullen niet explosief stijgen en de extra kosten die ermee gemoeid zijn kunnen van te voren al gebudgeteerd worden als de data bekend zijn.

Kan ook meteen de bouw van de veel te dure windtunnels, simulatoren en daarbij behorende fiasco's als de data niet overeen komt ook iets minder zijn. Ik zeg win-win ;).
Na de race ok, maar voor de race nog een extra dag is gewoon kansloos voor het spektakel. Dan heeft iedereen altijd de perfecte set-up en wordt het zooitje nog voorspelbaarder (al valt het dit jaar alleszins mee).

[ Voor 12% gewijzigd door Rctworld op 28-05-2013 12:30 ]

• XyritZz
Hoogie2004 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:59:
[...]

Alle teams een 1000km test te geven zonder duidelijk te hebben wat er in Spanje precies is gebeurd is gekkenwerk, dan wordt dadelijk Mercedes de dupe van een fout van Pirelli.... Want als Mercedes een auto / coureur heeft geleverd, die met dezelfde afstelling een x aantal compounds over het circuit geramd heeft, dan wil de rest het vast ineens niet meer (want zonder kennis over de banden is de test bijna nutteloos....)
Een fout van Pirelli? Het is toch de verantwoordelijkheid van Mercedes om aan de regels te voldoen.

De FOTA heeft afgelopen jaar nog een brief verstuurd aan alle teams, C. Whiting en Pirelli dat ze hebben vernomen dat er een mogelijkheid tot testen met recent materiaal aangevraagd kan worden door Pirelli en dat de FOTA dit als overtreding van de testovereenkomst ziet. In die brief staat zelfs nog aangegeven dat de FOTA enkel akkoord gaat met deze tests mits:
- De test buiten het seizoen wordt georganiseerd
óf
- Alle teams uitgenodigd zijn voor de test.

Mercedes heeft die brief ontvangen, krijgt een uitnodiging tijdens het seizoen en is zelf nalatig genoeg om niet even na te vragen bij de buren in de pitstraat of die ook een uitnodiging hebben ontvangen. De schuld dan bij Pirelli leggen is wel heel erg makkelijk; de FOTA is daarnaast een overeenkomst tussen een meerderheid van de teams waar Mercedes ook onderdeel van uitmaakt en dus moet Mercedes ook akkoord zijn gegaan met de inhoud van bovengenoemde brief.

Als een supermarktmedewerker tegen me zegt dat ik een pak koffie zonder te betalen mee mag nemen mits ik het snel in m'n tas stop... dan is het toch gewoon naïef om te denken dat ik er wel mee weg kom als ik gepakt wordt bij de kassa...

• Jimster21
Wacht af zou ik zeggen...

Ze wisten goed genoeg waarmee ze bezig waren tijdens die testen : Er kan trouwens niks van bewijzen gegeven worden die in hun voordeel pleit ? Waarom zwegen ze volledig over die testen ?
Ja er was een akkoord om te mogen testen met een 2013 auto, maar onder bepaalde voorwaarden, waar geen enkele van werd voldaan (unanimiteit door alle andere teams, waarnemers FIA, vastlegging datum, ...)

Spygate is ook pas na het seizoen naar buiten gekomen ... Gaan ze Mercedes dit jaar dan nog gewoon laten meerijden en winnen en alle publiciteit gebruiken ? terwijl iedereen er aan twijfelt over hoe ze die overwinningen bekomen ? Dat is pas een schande voor de Formule 1.

Trouwens in 95 werd Toyota (in het WRC) betrapt met illegale turbo's en heeft er toen ook een jaar moeten mee stoppen.

En ja laat het testen maar terugkomen...

• Yonni
Even op de supermarkt inhaken hoor. Pirelli is wel een autoriteit binnen de F1 op het moment. Dus als je een verzoek krijgt en daarbij zeggen zij dat het volgens contract mag, waarom dan de (geheel) schuld bij Mercedes zelf leggen?

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Yonni schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:25:
Niet voor de GP, maar wel erna. Net als de MotoGP bij bepaalde GP's na de race nog een testdag op maandag. Kost praktisch niets extra lijkt me.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat inderdaad, laten ze gewoon bij 3 of 4 raceweekenden per seizoen een testsessie houden op de maandag. Nauwelijks extra kosten en je voorkomt er dit soort gezeik mee.

• Señor Sjon
Rctworld schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:26:
[...]

..

Coronel en Van Dam waren trouwens lekker bezig ja, keer op keer Perez afzeiken terwijl hij de enige was die wat probeerde. Wat hij eerst bij Button deed was inderdaad niet netjes, bij Alonso was het ook enigszins twijfelachtig maar volgens mij schrijven de regels voor dat je er minimaal voor de helft naast moet zitten om de ruimte te mogen claimen en op het moment dat Perez voor de tweede keer instuurde zat Alonso er volgens mij gewoon te ver achter (wat het nog steeds niet netjes maakt, maar reglementair gezien volgens mij wel ok).
Als je niet remt en de ander wel, dan zal je ooit er naast zitten. Dat je de ander van de baan af dwingt hindert blijkbaar niet
Uiteindelijk reed Raïkkonen hem van de baan, die liet zelf gewoon echt niet genoeg ruimte / ging pas verdedigen toen hij er al naast zat.
Lolwut? Er was geen gat i.c.m. de apex. Dat ie toch als een hork doorzet zorgt voor uiteindelijk zijn eigen uitvallen en kampioensschapsschade bij KR. KR zal een keer in moeten sturen, Perez wilde een zelfde Whiting-Pass blijkbaar door KR rechtdoor te laten rijden en dat hij zelf de apex zou halen.

In de rijdersbriefing voor de race scheen Perez al een topic te zijn vanwege eerdere acties.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53

Martinspire

Awesomeness

Senor Sjon schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:24:
[...]

Als je niet remt en de ander wel, dan zal je ooit er naast zitten. Dat je de ander van de baan af dwingt hindert blijkbaar niet

[...]

Lolwut? Er was geen gat i.c.m. de apex. Dat ie toch als een hork doorzet zorgt voor uiteindelijk zijn eigen uitvallen en kampioensschapsschade bij KR. KR zal een keer in moeten sturen, Perez wilde een zelfde Whiting-Pass blijkbaar door KR rechtdoor te laten rijden en dat hij zelf de apex zou halen.

In de rijdersbriefing voor de race scheen Perez al een topic te zijn vanwege eerdere acties.
Waar het om gaat is dat ie wel degelijk ernaast zat (misschien niet 50% maar ernaast = ernaast). Dat Raikkonen geen ruimte wil laten is prima, maar hij had ook iets later kunnen insturen. Perez had namelijk nooit in de chicane erlangs gekunt waardoor hij er toch nog gewoon voor was gebleven.

Ik vond het zelf ook wel een raar moment maar zou toch eerder Raikkonen de schuld geven dan Perez bij die actie. Hij drukte gewoon zijn hele voorvleugel tegen de muur aan.
Daarna is het wel weer knap dat Raikkonen toch nog plaats 10 haalt. Vraag me af of ie nog zo'n zelfde contract heeft als vorig jaar dat ie per punt betaald wordt :X

Martinspire - PC, PS5, XSX

• XyritZz
Yonni schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:56:
Even op de supermarkt inhaken hoor. Pirelli is wel een autoriteit binnen de F1 op het moment. Dus als je een verzoek krijgt en daarbij zeggen zij dat het volgens contract mag, waarom dan de (geheel) schuld bij Mercedes zelf leggen?
Op dezelfde manier is een medewerker van een winkel ook een autoriteit in de zaak. Mercedes had gezond verstand moeten gebruiken en de test moeten weigeren, of ze hadden het verzoek voordat ze het accepteerden bij de andere teams neer moeten leggen om bevestiging te vragen of die ook eenzelfde uitnodiging hebben ontvangen.

Het meest belachelijke is dat Mercedes zelf lid is van de FOTA en dat er vanuit de FOTA een brief is verstuurd waarin de voorwaarden voor een extra test zeer duidelijk staan uitgelegd. Als ze vervolgens een uitnodiging van Pirelli krijgen zijn ze op bijzondere wijze die voorwaarden ineens vergeten en doen ze er ook nog eens alles aan om die test in het geniep uit te voeren.

Ik hoop dat de situatie gewoon wordt rechtgetrokken door alle teams behalve Mercedes 1000KM te laten testen; dat is sportief gezien het meest eerlijk. Omdat er toch een overtreding is begaan vind ik een straf voor Pirelli en/of Mercedes ook wel passend; ik zou zeggen dat die twee partijen de rekening voor het testen mogen betalen aan de teams die dat zelf niet kunnen bekostigen. Zo hebben de teams met een klein budget er ook nog wat aan.

• Speedpete

Speedpete

was barman

XyritZz schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:32:
De FOTA heeft afgelopen jaar nog een brief verstuurd aan alle teams, C. Whiting en Pirelli dat ze hebben vernomen dat er een mogelijkheid tot testen met recent materiaal aangevraagd kan worden door Pirelli en dat de FOTA dit als overtreding van de testovereenkomst ziet. In die brief staat zelfs nog aangegeven dat de FOTA enkel akkoord gaat met deze tests mits:
- De test buiten het seizoen wordt georganiseerd
óf
- Alle teams uitgenodigd zijn voor de test.
Leuk en aardig, maar wat is de macht van de FOTA? Stapt Mercedes eruit, en dan? Buiten dat zijn de teams die bij de FIA geklaagd hebben, Ferrari en Red Bull, geen lid van de FOTA.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 12:50
MrSleeves schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:57:
[...]

Niet voor de GP, maar wel erna. Net als de MotoGP bij bepaalde GP's na de race nog een testdag op maandag. Kost praktisch niets extra lijkt me.
Het kost je op zijn minst een extra motor en een extra versnellings bak en dan heb je nog het risico van een crash, het zal me niets verbazen dat zo'n test minimaal een miljoen kost.

[ Voor 5% gewijzigd door SnowDude op 28-05-2013 13:43 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martinspire schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:29:
Waar het om gaat is dat ie wel degelijk ernaast zat (misschien niet 50% maar ernaast = ernaast).
Que? Perez kwam er pas naast toen Raikkonen al had ingestuurd.

• Señor Sjon
Martinspire schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:29:
[...]

Waar het om gaat is dat ie wel degelijk ernaast zat (misschien niet 50% maar ernaast = ernaast). Dat Raikkonen geen ruimte wil laten is prima, maar hij had ook iets later kunnen insturen. Perez had namelijk nooit in de chicane erlangs gekunt waardoor hij er toch nog gewoon voor was gebleven.

Ik vond het zelf ook wel een raar moment maar zou toch eerder Raikkonen de schuld geven dan Perez bij die actie. Hij drukte gewoon zijn hele voorvleugel tegen de muur aan.
Daarna is het wel weer knap dat Raikkonen toch nog plaats 10 haalt. Vraag me af of ie nog zo'n zelfde contract heeft als vorig jaar dat ie per punt betaald wordt :X
Tuurlijk zit ie er naast. Zo zat Villeneuve er in de VS 2004(?) ook naast. Dat hij zoveel te laat remde dat ie Indy ging rijden doet er dan niet toe? Als je niet remt kom je er altijd wel naast. Aangezien F1 wagens geen haakse bochten kunnen maken, had Perez nooit die bocht kunnen halen. Om te blijven leven had KR ook de chicane af moeten steken. Maar ja, dan gaan de boordradio's weer rammelen. En aangezien op die wijze ook Alonso is gepiepeld, zou het een kwestie van tijd zijn voordat Perez er ook voorbij mocht.

• Kenhas
  • Laatst online: 21-11 16:06
Moet zeggen dat ik Gambieter en senor sjon volg in het verhaal "ernaast <-> niet ernaast"

Afbeeldingslocatie: http://i3.ytimg.com/vi/rsvSTn2x864/hqdefault.jpg

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• XyritZz
Speedpete schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:42:
[...]

Leuk en aardig, maar wat is de macht van de FOTA? Stapt Mercedes eruit, en dan? Buiten dat zijn de teams die bij de FIA geklaagd hebben, Ferrari en Red Bull, geen lid van de FOTA.
De FOTA zelf heeft weinig macht; echter is de inhoud van de brief besproken met Whiting die binnen de FIA wel macht heeft. Daarnaast hebben de Formule 1 teams als ze het ergens unaniem over eens zijn ook zeer veel macht omdat ze dan regelgeving aan kunnen passen. Omgekeerd; als de FOTA het niet eens is met een beslissing zal er ook nooit unanimiteit zijn onder de teams en dat is de macht die ze hebben.

De FIA heeft het recht gegeven aan Pirelli om een team uit te nodigen voor een extra bandentest mits wordt voldaan aan de voorwaarde dat alle teams gelijkwaardig worden behandeld.

Zo'n extra test is echter niet opgenomen in de reglementen van de sport en zou dus een overtreding van de regels zijn wat alleen met unanieme support van de teams doorgang zou kunnen vinden. De FOTA heeft met de brief aangegeven dat ze GEEN support zullen verlenen aan een test voor één team; en dat een extra bandentest enkel wordt goedgekeurd wanneer alle teams hieraan deel willen en kunnen nemen.
"Pirelli is entitled under the terms of their agreement with the FIA to offer teams 1000km of tyre testing, subject to each team being treated equally," said the email.

"However there are no provisions within the Sporting Regulations for such testing to take place in-season.

"[FOTA has] spoken with Charlie [Whiting] to confirm the process going forward, and there are two options: 1. ALL teams want to take up Pirelli's offer and this is communicated to the FIA who will amend the Sporting Regulations; or 2. The test takes place out of season (and then the testing agreement comes into play)."

Verwijderd

Stoort niemand anders zich hier aan het feit dat de heren coureurs de hele race 10 sec langzamer rijden dan hun eigen kunnen simpelweg omdat ze bang zijn de banden kapot te rijden? Ik dacht dat het idee was dat de coureur belangrijker werd in het racen en de techniek minder belangrijk? Nu maakt de coureur weinig uit, zelfs als je een stuk langzamer bent kun je eenvoudig meekomen.

• Kenhas
Weet niet in hoeverre de BBC website betrouwbaar is in hun quotes maar vond het wel grappig:
Asked if the drivers would talk to Perez, Raikkonen said: "That won't help. Maybe someone should punch him in the face."

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:59:
Stoort niemand anders zich hier aan het feit dat de heren coureurs de hele race 10 sec langzamer rijden dan hun eigen kunnen simpelweg omdat ze bang zijn de banden kapot te rijden? Ik dacht dat het idee was dat de coureur belangrijker werd in het racen en de techniek minder belangrijk? Nu maakt de coureur weinig uit, zelfs als je een stuk langzamer bent kun je eenvoudig meekomen.
Soms gaat het om pure snelheid, en soms ook om andere dingen. Monaco is nu eenmaal een optocht over een langzaam circuit. Daar is het Monaco voor.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Señor Sjon
Ik vind het vreselijk. Maar dat ga ik niet elke race herhalen.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 22:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Kenhas schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 14:04:
Weet niet in hoeverre de BBC website betrouwbaar is in hun quotes maar vond het wel grappig:

[...]
Aangezien ze Raikkonen quoten, zal het wel correct zijn, hij is zo subtiel als een baksteen :D

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 23:59

faust2016

You yes have my shirt

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je de onboards uit de qualy vergelijkt met die uit de race, springen de tranen je toch in de ogen.. Zelfs de commentatoren zijn vaak in de war. Vooral in Spanje viel dat op.

Er kwam een onboard van Massa in beeld, en toen zei Coulthard iets in de strekking van: Massa has a problem, he is driving very slowly.

En later: Raikkonen is flying, look at the laptimes! Waarna er een onboard verschijnt waarin die echt in de chil-mode aan het rijden is..

In Monaco weer precies hetzelfde.. De snelste rondes stonden in het begin van de race telkens op naam van achterliggers, die even niet banden aan het sparen waren.

De coureur en auto maken te weinig verschil, omdat die banden gewoon veel te limiterend zijn. Dan kun je wel zeggen dat dat de nieuwe uitdaging is, maar leuk om naar te kijken is dat niet..

• Kenhas
Misschien gewaagde uitspraak maar voor mij mogen ze monaco gerust schrappen. Is misschien één van de uitdagendste grand prixs van het seizoen maar dat is dan puur voor de rijder. En de uitdaging is dan nog niet om anderen in te halen maar vooral om niet in de vangrail te knallen. Ben blij dat de saaiste wedstrijd van de kalender alweer voorbij is.

Uit de column van Coulthard
It should have been clear to Perez there was no way through. You can argue that the only way that would have come off was if Raikkonen then moved away like the others did. Perez needed compliant people for the passes to work.

It's the same philosophy Michael Schumacher used to use - Michael would barrel down the inside, effectively saying: "I will pass you or we will crash." More often than not, people would move over. But not everyone races like that.
Ik had veel verwacht van de banden maar het gaat net iets te ver. Het zou moeten gaan om "doen we twee of drie pitstops" ipv ervan uitgaan dat je er vier nodig hebt en heel misschien ééntje minder kan doen. Maar Pirelli heeft dat gelukkig ook ingezien

• Señor Sjon
Ze rijden een beetje met GP2 snelheden rond... http://www.gp2series.com/.../?raceid=929&seasonid=169

DC heeft altijd een blinde vlek voor MS. Iets met frustratie. :P

• Yonni
Leuke quote van Coulthard, leuk ook om Schumi erbij te halen. Maar vergeet onze opper do-or-die held natuurlijk niet, wijlen Senna. Maar over de doden niets dan goeds ;) .

• Speedpete

Speedpete

was barman

XyritZz schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:57:
Zo'n extra test is echter niet opgenomen in de reglementen van de sport en zou dus een overtreding van de regels zijn wat alleen met unanieme support van de teams doorgang zou kunnen vinden. De FOTA heeft met de brief aangegeven dat ze GEEN support zullen verlenen aan een test voor één team; en dat een extra bandentest enkel wordt goedgekeurd wanneer alle teams hieraan deel willen en kunnen nemen.
Dat de FOTO unaniem de regels kan proberen te wijzigen is geen punt in deze, de FIA heeft gezegd dat het mocht mits:
- Pirelli de test uitvoert
- Alle teams dezelfde mogelijkheid krijgen: 'conditional upon every team being given the same opportunity to test in order to ensure full sporting equity'

Het eerste puntje is makkelijk behaald, Mercedes heeft aangegeven dat men niet wist waarmee men reed. Het tweede punt is waar de discussie over gaat. Wat is dezelfde mogelijkheid? Gaat dat om hetzelfde moment van testen, of is dat een test an sich? Daar zal het volgens mij over gaan.

Daarin staat Pirelli - denk ik - vrij sterk. Voor Pirelli is het niet nuttig om eenmalig 1000km te testen met vrijwel alle teams, het is veel nuttiger om enkele keren per seizoen één of enkele teams te vragen zodat je ontwikkelingen door het jaar heen kunt testen. Ze zullen dat aanvoeren om het tweede punt naar hun positie te krijgen, waarna ze vervolgens zullen aangeven dat ze aan het begin van het seizoen alle teams hebben benaderd met de mededeling dat een dergelijke test mogelijk is en of ze mee willen werken, en vervolgens Mercedes hebben gevraagd voor deze test.

Puntje bij paaltje voldoet Pirelli dan - volgens eigen interpretatie - aan de regels die gesteld zijn en zal de FIA de regels aanpassen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 13:44
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/374985_432962613465677_178810725_n.jpg

Vond hem wel grappig..

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Ik vind dat aangepaste Lotus-logo linksonderin grappiger eigenlijk :D

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 22:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

AzzKickah schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:37:
Ik vind dat aangepaste Lotus-logo linksonderin grappiger eigenlijk :D
"Yes, yes, yes, I know already, you don't have to tell me everytime!"

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• KeRsTmAnNeKe
Firesphere schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 14:16:
[...]

Aangezien ze Raikkonen quoten, zal het wel correct zijn, hij is zo subtiel als een baksteen :D
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=H_kzDKlmFF8]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Hahaha, het feit dat je weet dat ie het niet acteert maakt het nog 10.000 keer grappiger. :D

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:08
Senor Sjon schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:24:
[...]

Ik heb het nog eens bekeken, hij zat er inderdaad nog niet naast... Maar wat Kimi doet kan ook niet, je mag niet van je lijn afwijken in de remzone, hij zat al niet echt op de ideale lijn en vervolgens stuurt hij ver voor de bocht al extra naar binnen om het gat te dichten... Natuurlijk had Perez het niet gered, was Kimi rechtdoor gegaan om een botsing te vermijden dan was dat hem ook echt wel vergeven maar nu rijdt Kimi hem toch hoofdzakelijk zelf klem tegen de vangrail terwijl daar niet echt reden voor was.

Laat ik even voorop stellen dat ik fan ben van Ferrari, Vettel (al zit ik nu niet bepaald te springen als hij wint, 3x op rij kampioen is oersaai, ik stond meer voor hem te juigen toen hij bij zijn debuut in 2007 punten scoorde) en Raikkonen en DRS/KERS en alles is leuk maar als puntje bij paaltje komt zie je dat het op de meeste circuits te makkelijk is om in te halen en op een circuit van Monaco nog steeds te moeilijk. Het was buiten de crashes gewoon een redelijk saaie optocht en ik zie liever dat Perez risico neemt en dat ik baal dat Kimi eruit ligt dan dat Kimi van start tot finish de wedstrijd domineert of iets dergelijks want uiteindelijk wil ik zien dat mensen er voor vechten en niet zoals Vettel momenteel gewoon zijn puntjes meepakt (al is dat zeker het verstandigst).

Dan is er nog Button, respect voor hem als coureur maar hij laat zich toch wel erg kennen nu Perez ineens voor hem rijdt. Natuurlijk is het allemaal dom en onnodig risico wat Perez doet bij hem maar Button kan zich ook afvragen hoe die (relatieve) rookie tijdens de race gewoon sneller lijkt te zijn, hij kan die acties plaatsen omdat hij sneller is en dat moet toch zeer doen bij Button. Laat Button zich vooral weer op zichzelf focussen want dat geouwehoer over die boordradio is natuurlijk hele slechte PR voor het team van McLaren.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Rctworld schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:52:
Dan is er nog Button, respect voor hem als coureur maar hij laat zich toch wel erg kennen nu Perez ineens voor hem rijdt. Natuurlijk is het allemaal dom en onnodig risico wat Perez doet bij hem maar Button kan zich ook afvragen hoe die (relatieve) rookie tijdens de race gewoon sneller lijkt te zijn, hij kan die acties plaatsen omdat hij sneller is en dat moet toch zeer doen bij Button. Laat Button zich vooral weer op zichzelf focussen want dat geouwehoer over die boordradio is natuurlijk hele slechte PR voor het team van McLaren.
Button had gelijk bij het afsnijden van de chicane, dat hoort niet en gaf hij zelf ook aan 'ik weet dat we teamgenoten zijn maar wat hij deed mag niet'. Rond de inhaalactie van Perez bij Button reden ze vrijwel gelijke rondetijden, zoals bijna het hele veld, omdat ze net weer losgelaten waren door de SC. Veel sneller was Perez op dat moment niet, hij en Button waren de hele race aan elkaar gewaagd (lang leve Monaco...).

Het verschil is dat Perez het enthousiasme heeft om er gewoon voor te gaan, zoals hij later bij Alonso en Raikkonen deed, en dat vind ik wel erg leuk. Bij Button (teamgenoot) en Alonso (focus op punten) ging dat goed, bij Raikkonen flink minder. Als Hamilton hetzelfde had gehad dan had hij zeker een paar pogingen bij Webber ondernomen.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 23:59

faust2016

You yes have my shirt

Om even in te haken op het Raikkonen/Perez verhaal: Vergeet niet dat Raikkonen's uitspraken mbt Perez misschien ook wel een beetje getint zijn door het incidentje dat ze een paar races terug in China hadden.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rlZavhXNJfA]

Raikkonen is in het afgelopen seizoen totaal geen brokkenpiloot geweest, maar heeft nu toch al twee keer schade opgelopen door contact met Perez. Diezelfde Perez kon ook in Bahrein zn voorvleugel niet heel houden toen hij probeerde Button in te halen en is in het tweede deel van het 2012 seizoen ook meer dan eens bij aanrijdingen/botsingen betrokken geweest.
Ik zie een verband :z

• Kenhas
China zal er absoluut zeker mee te maken hebben.
In mijn ogen is er al zeker één groot verschil tussen de twee voorvallen. In china zat Raikkonen er al naast toen perez begon op te schuiven. In monaco schoof Raikkonen op om te verdedigen maar Perez zat er op dat moment nog ruim achter.

Perez wil zich misschien beetje teveel bewijzen. Button is eigenlijk op momenten te braaf, teveel gentleman.
Natuurlijk had Perez het niet gered, was Kimi rechtdoor gegaan om een botsing te vermijden dan was dat hem ook echt wel vergeven
Net zoals het Alonso werd vergeven dat hij de chicane had afgesneden om een botsing te vermijden ?

• Señor Sjon
Precies, ik noem het ook de Whiting-Pass :P
Eerst iemand buiten de lijn drukken en dan klagen dat ie afsnijdt.

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 13:44
Button heeft aangegeven dat hij niet oplette omdat hij in de hairpin een touche had. Hierdoor wilde hij niet meteen vol gas door de tunnel aangezien je niet weet of alles nog genoeg downforce geeft.

Ik kan alleen het artikel niet meer terug vinden.

• XyritZz
Speedpete schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:52:
[...]

Dat de FOTO unaniem de regels kan proberen te wijzigen is geen punt in deze, de FIA heeft gezegd dat het mocht mits:
- Pirelli de test uitvoert
- Alle teams dezelfde mogelijkheid krijgen: 'conditional upon every team being given the same opportunity to test in order to ensure full sporting equity'
Nee, de FIA heeft niet gezegd dat het mocht. Pirelli heeft in het contract met de FIA op laten nemen dat ze een team uit mogen nodigen voor een test van 1000KM met recent materiaal.

Pirelli heeft een bericht naar ALLE teams gestuurd waarin ze hebben uitgelegd dat ze dit recht van de FIA hebben gekregen en dat Pirelli graag zo snel mogelijk reactie zou willen hebben van alle teams die interesse hebben in zo'n extra test.

Daarop heeft de FOTA overleg gepleegd met Charlie Whiting en zijn ze tot de conclusie gekomen dat zo'n test tijdens het seizoen niet past binnen de regels van het testverbod binnen de Formule 1. Met andere woorden; Pirelli mag zo'n test uitvoeren off-season, maar het is voor een team NIET toegestaan op het aanbod van Pirelli in te gaan wanneer deze test tijdens het seizoen plaats zou vinden omdat daarmee het team de regels van het testverbod zou overtreden.

De FOTA heeft de teams hierover ingelicht in een brief; en heeft daarbij direct aangegeven dat wanneer de teams het unaniem eens zijn dat 1000KM testen gewenst is ze een verzoek bij de FIA in zullen dienen om de regels aan te passen om de test tijdens het seizoen mogelijk te maken. Wat dat betreft is het dus wel degelijk relevant dat de teams wanneer ze unaniem zijn regels aan kunnen passen.

Het feit dat dit niet gebeurd is zegt al genoeg; de test van Mercedes had nooit plaats mogen vinden.
Het eerste puntje is makkelijk behaald, Mercedes heeft aangegeven dat men niet wist waarmee men reed. Het tweede punt is waar de discussie over gaat. Wat is dezelfde mogelijkheid? Gaat dat om hetzelfde moment van testen, of is dat een test an sich? Daar zal het volgens mij over gaan.
Het eerste puntje is helemaal niet behaald; Mercedes kan wel zeggen dat ze niet weten waar ze mee rijden maar het probleem is dat niemand dat heeft kunnen controleren omdat de gehele test achter de rug van de FIA om is gegaan. Daarnaast is het naief om te denken dat professionele race-coureurs niet na 1 bocht exact weten of ze op super-soft, soft, medium of hard staan.

Pirelli heeft een uitnodiging verstuurd aan Mercedes; Mercedes heeft goedkeuring gevraagd bij de FIA en de FIA heeft hierop gereageerd dat het akkoord is mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Op die voorwaarden hebben zowel Pirelli als Mercedes niet gereageerd; en de test heeft gewoon doorgang gevonden.

Er is dus niet bekend of aan de aanvullende voorwaarden van de FIA is voldaan, en omdat de FIA niet wist dat de test nog plaats zou vinden zijn er ook geen controleurs van de FIA bij de test aanwezig geweest om daar op toe te zien.

Wat die aanvullende voorwaarden zijn is voor zover ik weet niet bekend gemaakt; maar ik kan me goed voorstellen dat Pirelli de test had moeten uitvoeren en niet Mercedes. Wat ook betekent dat Rosberg en Hamilton nooit achter het stuur hadden mogen kruipen; en dat die 1000KM door Alguersuari afgelegd hadden moeten worden.
Daarin staat Pirelli - denk ik - vrij sterk. Voor Pirelli is het niet nuttig om eenmalig 1000km te testen met vrijwel alle teams, het is veel nuttiger om enkele keren per seizoen één of enkele teams te vragen zodat je ontwikkelingen door het jaar heen kunt testen. Ze zullen dat aanvoeren om het tweede punt naar hun positie te krijgen, waarna ze vervolgens zullen aangeven dat ze aan het begin van het seizoen alle teams hebben benaderd met de mededeling dat een dergelijke test mogelijk is en of ze mee willen werken, en vervolgens Mercedes hebben gevraagd voor deze test.

Puntje bij paaltje voldoet Pirelli dan - volgens eigen interpretatie - aan de regels die gesteld zijn en zal de FIA de regels aanpassen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurd.
Pirelli staat wel sterk, ze maken gebruik van een recht dat ze van de FIA hebben gekregen. Dat recht is echter in conflict met de regels waar de teams zich aan moeten houden; en dus ligt de fout grotendeels bij Mercedes die hierin veel scherper hadden moeten zijn en gewoon openheid van zaken hadden moeten geven ipv alles in het geniep uit te voeren.

Wat ik een leuke/passende maatregel zou vinden:
- Alle teams met uitzondering van Mercedes mogen 1000KM testen op een moment/circuit naar keuze.
- De teams die aan kunnen tonen geen budget te hebben voor 1000 testkilometers mogen de rekening bij de FIA indienen en die zal de kosten bij Mercedes verhalen.

Voor de sport is dit de meest eerlijke oplossing, omdat iedereen de mogelijkheid krijgt om 1000KM extra af te leggen en op deze manier hebben teams als Marussia en Caterham er ook nog wat aan omdat ik me niet voor kan stellen dat die met hun krappe budget zomaar even een testdag kunnen betalen ;).

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

De conclusie is denk ik dat er een tegenstrijdigheid zit tussen het contract met Pirelli en de regels voor de teams...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
XyritZz schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:26:
[...]
Pirelli staat wel sterk, ze maken gebruik van een recht dat ze van de FIA hebben gekregen. Dat recht is echter in conflict met de regels waar de teams zich aan moeten houden; en dus ligt de fout grotendeels bij Mercedes die hierin veel scherper hadden moeten zijn en gewoon openheid van zaken hadden moeten geven ipv alles in het geniep uit te voeren.
Wat ik nog steeds niet snap is hoe andere teams niet door hebben gehad dat Mercedes nog 3 dagen aan het testen is geweest. Ik bedoel het moet toch opvallen als alle teams hun hele handel aan het inpakken zijn en Mercedes dat niet aan het doen is. Ik neem tenminste aan dat ze niet met 2 auto's een krik en drie schroevendraaiers daar zijn gebleven. Verder zijn er toch vast ook wel mensen die tijdens die 3 dagen door hebben gehad dat er nog een formule 1 auto op dat circuit rond reed.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Red Bull en Ferrari hier niet van wisten.
Pagina: 1 ... 35 ... 83 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor racerij niet zijnde F1, zie het algemeen race topic.

Dit topic is bovendien niet bedoeld voor een uitgebreide discussie over het hoe en wat met betrekking tot het al dan niet kunnen bekijken van de verslaglegging van een race, al dan niet live. Inmiddels is wel duidelijk hoe dat zit. Berichtgeving daaromtrent dus graag beperken tot nieuwigheden die niet reeds besproken zijn en/of eenvoudig terug te vinden zijn op bijvoorbeeld websites van aanbieders.