Er is een derde optie, je vindt de film gewoon niet zoveel aan. Birdman is een niet een verhaal gedreven film, maar een film over een karakter, in dit geval Rigan. Dus qua verhaal ga je niet heel veel krijgen, al vind ik de insteek van een theaterstuk in een film altijd wel leuk omdat het originele beelden oplevert. Maar goed, het is niet geheel ontoevallig dat een film dat over een theaterstuk gaat meer richt op de acteerkunsten van zijn acteurs dan op het verhaal, dus in dat opzicht past het wel goed.
Wat ik ook leuk vond aan de film is dat het de industrie een middlefinger geeft, en ook het publiek. Er is steeds minder ruimte en budget voor dit soort "artsiepartsiefancypancy" films omdat "iedereen" naar de volgende superheldenfilm gaat, ook wordt er op mindere subtiele wijze een sneer gemaakt naar critici en hun eindeloze geklaag.
Verder is de film om te smullen qua visueel en voor mij ook audio, de muziek paste ook erg goed bij de film, volgens mij weergaf de muziek de chaos die zich in Rigan zijn hoofd afspeelde erg goed. Qua visueel is het natuurlijk erg knap dat er erg lange one shot scenes in zitten (al wordt er hier en daar een beetje valsgespeeld, maar dat moet ook wel). En er zit een beetje een mistery in de film, wat is echt, wat is zijn fantasie?
Oh ja, de rollen van Michael Keaton, Edward Norton en Emma Stone zijn ook leuk gecast aangezien ze allemaal in superhero films spelen...
De film verwacht wel dat de kijken enige intelligentie heeft want het legt niet alles uit (yay), maar je hoeft ook niet alles te begrijpen om gewoon te kunnen genieten van de knappe dia en monologen, het acteerwerk, de muziek en de visuals. Die scene op Time Square was gaaf! Ik zou ook niet zo goed weten waarom je de film pretentieus vindt. Het is geen Life of Pie waarbij de film mij zou moeten converteren tot het geloven van God, dat was behoorlijk pretentieus. Birdman heeft wel meerdere lagen, en kritiek naar de maatschappij, maar drukt die boodschap niet echt je neus in.
Birdman is voor mij zeker wel een 8.5.
Mocht je interesse hebben om nog wat andere en beter beschreven meningen te horen dan raad ik je dit aan,
http://redlettermedia.com...nightcrawler-and-birdman/ https://www.youtube.com/watch?v=m58W8q-qTAU
Het is op zich wel grappig dat mensen die naar deze film gaan (niet in de pathe, want daar draait ie niet landelijk) de film saai vinden. Grappig is misschien niet het goede woord, ironisch zou beter zijn...
[
Voor 48% gewijzigd door
MrVegeta op 25-01-2015 10:39
]