Ardana schreef op maandag 03 februari 2014 @ 01:48:
[...]
Heb je het boek gelezen?
Ik heb het boek meermaals verslonden (en de vervolgdelen) en kijk erg uit naar de film. Vraag me af of de film juist beter of slechter is als je het boek kent. Zo vond ik Dune ook niet echt slecht, het week wel af van het boek (logisch) en als film was hij saai en onbegrijpelijk, maar de combo vond ik wel aardig. Levend of the seeker vond ik dan weer naar: een boek voor volwassenen, was omgevormd tot een slechte kinder-serie.
Deel 1 van de boeken heb ik een aantal keer gelezen, deel 2 ook, de rest niet
offtopic:
Is het een goed idee om die alsnog te lezen? Ik vond deel 2 al meer gelul dan actie, daarom ben ik afgehaakt.
Ik heb de film van het weekend ook gezien, en ik vond hem redelijk goed vertaald vanuit het boek. Er is wel redelijk wat ingekort en weggelaten: verhaallijn met Locke/Demostheneses weg, de teamgevechten flink ingekort, net zoals de spelsimulataties waar Ender zelf doorheen gaat om
spoiler:de koningin te vinden.
Verder zijn de kinderen gemiddeld een jaar of 5 ouder dan in het boek, en ze lopen in de film niet continu in hun blote kont rond, wat dan wel weer begrijpelijk is.
Vanuit Hollywood-perspectief snap ik het weglaten/aanpassen wel, maar hier en daar is het toch wel jammer dat het niet een beetje meer uitgewerkt wordt.
Ik vond dat Asa Butterfield een vrij goede rol neerzette. Ik had wel wat moeite met
spoiler:het geweld dat hij pleegt, vanwege zijn onschuldige (en bijzonder magere) uitstraling
maar dat had ik op dat gebied met het boek ook. Dus ook weer goed vertaald naar het scherm.
Verder een aardige rol van Ben Kingsley, leuk detail vond ik zijn gezichtstatoeages, inclusief korte uitleg.
Eindoordeel wat mij betreft een 7,5, maar wel omdat ik het boek gelezen heb en dus wat meer van de achtergrond wist.