Nogmaals, een open wereld game kun je niet met elke andere open wereld game vergelijken. De setting die Cyberpunk gebruikt is niet echt in veel andere games te doen en hebben ook niet allemaal dezelfde insteek. Als je kijkt naar bv AC Valhalla en Watch Dogs, dan zijn die ook niet heel gedetailleerd en vol met interactie. Als je kijkt naar RDR2 dan heb je te maken met een hele andere setting. Natuur is zoveel makkelijker te maken. Je kijkt niet naar de individuele grassprieten en struiken. Maar bij een game als Cyberpunk valt het veel meer op als NPC's zich raar gedragen of een deur niet helemaal klopt. Grassprieten in de wind laten waaien is gewoon veel simpeler te programmeren dan een stad nabouwen. Kijk maar naar die ene hunting-game die eraan zit te komen. Hardstikke mooie omgevingen, 1% budget van Cyberpunk en een team wat ook maar 1% is. De verwachtingen bij een stad zijn gewoonveel hoger en eisen meer tijd en rekenkracht. Ik probeer hier niet mee te zeggen dat het nu helemaal perfect gaat, maar ik snap wel waarom je er toch niet 1 op 1 mee kunt vergelijken.
En dat blijkt ook wel, het is 2020, framerates van 12 tot 15 fps op een base ps4 en 22 fps op een ps4pro, met een minimale resolutie is gewoon volstrekt onacceptabel.
Ik denk ook niet dat ze er tevreden mee zijn, maar snap wel dat het voor de publisher ook een keer afgelopen is. De game is gewoon te vaak uitgesteld. En ik kan me ook voorstellen dat er bepaalde design-keuzes gemaakt zijn, waar je in dit stadium weinig meer aan kunt doen dan de botte bijl laten ingaan op de content. De vraag is vooral hoe snel ze de grootste dingen kunnen herstellen en of de game nog een toekomst krijgt. Als de community echter alles afbrand, doodsbedreigingen doorstuurt en weet ik wat, dan zet je ook meteen een punt achter enige mogelijke verbeteringen want de goodwill is dan weg.
Als al je concurrenten het wel kunnen dan had je simpelweg nu niet die console versie uit moeten brengen totdat je je engine op orde hebt voor ide consoles. Far Cry zag er 100 keer beter uit dan wat ik hier op mijn ps5 zie bij die game.
Challenge accepted. Far Cry kwam uit in 2004. De benchmarks van die tijd zitten de top-kaarten ook niet op de 60fps op hoogste graphics. Dat was toen ook met de allerduurste kaart net 30 en dan moest je nog wat zaken uitzetten. Pas jaren later kon je de game op een normale resolutie fatsoenlijk spelen. Die resolutie? 1024x768. Geen AA en wat nog meer. En als je de game nu terug kijgt (zeker de niet-remaster versie) dan is ie echt wel lelijk hoor. Maar dat accepteerden we toen veel makkelijker. Ik meen dat mijn mid-end PC destijds tot 10FPS kwam op een medium setting en dat die op Low eigenlijk ook onacceptabel was. Pas 3 jaar later kon ik de game fatsoenlijk spelen.
Als je kijkt naar de open world games die je tegenwoordig hebt dan is daar geen 1 zo verschrikkelijk slecht van als deze game. En dan kijk ik naar games als :
- Watch Dogs Legion (geweldige graphics in de ps4 versie)
- Assassins Creed Series
- Red Dead Redemption 2
- GTA V
- Fallout 74
- Spiderman (de originele ps4 game)
en ga zo maar door
Allemaal geen enkele issue op dat graphics vlak en met allemaal acceptabele framerates afhankelijk van je console.
Behalve dan dat veel games bij launch vol zaten met bugs. Ik vind het grappig dat je Fallout 74 noemt want dat was echt een bugfestijn. Batman Arkham Knight, een paar AC games (waaronder de laatste), Watch Dogs (hoe de neuk je daar het nieuws van de bugs gemist hebt), etc. Spiderman, RDR2 en GTA 5 waren redelijk bugvrij maar daar blijft het dan ook wel bij en die hadden ook niet zoveel platformen om op te releasen, GTA kwam uiteindelijk wel overal, maar heeft toch echt veel maanden geduurd. Klinkt alsof je het nogal nostalgisch herinnert, maar van de open wereld games van de laatste 10 jaar zal toch zeker 50% met grote bugs zijn uitgebracht. Niet allemaal zoals Cyberpunk, maar die valt wel in het rijtje met de laatste Fallout die pas een jaar later een beetje speelbaar was.
- de omgevingen zijn kaal en leeg met low res textures wat ze verbloemen met wat kleurijke accenttruukjes
- de npc's zijn uit het jaar 2000 zowel hoe ze er uitzien als hoe ze zich gedragen
- de glitches van de npc zijn talloos
- de perkupdates zijn ook al honderden keren gedaan in een game, waarbij ik het een stuk beter vond in deus ex
- de meerdere verhaallijnen klinkt leuk maar zijn gewoon triggers naar verschillende missie volgordes
- de hoeveelheid missies via je telefoon, leuk maar ook al gedaan in gta en watchdogs
Het is een aaneenschakeling van herhalingen in een kleurrijk wazig sfeertje. Dan kun je je niet verschuilen achter dat je game complex is en dat je daardoor zo'n product op de markt brengt.
Maar de dingen die je noemt zijn vooral CPU-gedreven en daar zit je gewoon al snel aan je limiet. Dat je bij RDR of Ghost of Tsushima mooi de wind het gras ziet waaien is leuk, maar daar komt amper CPU bij kijken.
Ik ben het met je eens: het draait gewoon niet goed, maar ik vind niet dat je alleen naar de consoles moet kijken. Ook op gloednieuwe hardware draait het gewoon ruk. Een 3090 zou de wereld in 140hz moeten kunnen draaien. Makkelijk. Raytracing erbij, omdat het kan. Maar dat is het niet, dus dan kun je ook niet verwachten dat de rest zo geweldig zal draaien.
Ik verwacht dat ze na de eerste grote post-launch patch wel de graphics weer kunnen opschroeven en bij de next-gen update weer content kunnen toevoegen, maar op het moment zitten ze met bepaalde issues waar dat dus gewoon niet door kan. Dan kun je de game nog een half jaar of jaar uitstellen, maar daar ga je verder weinig mee winnen. Als consument ben je daar natuurlijk erg boos over, maar om dan meteen te doen alsof het de ergste game ooit is, gaat gewoon te ver. Er zijn genoeg wangedrochten uitgekomen de laatste jaren waar deze game nog in ieder geval een speelbaar verhaal heeft en potentie laat zien. Mits ze de grafische issues weten op te lossen, kan dit nog een prima game worden en dát is dan ook het punt wat ik probeerde te maken.
Ik zie ook veel mensen met alleen een negatieve blik naar de game en prestaties kijken en op zoek zijn naar problemen. Sorry, maar dan ben je het toch echt voor jezelf aan het verpesten. Als je gewoon neutraal de game in gaat en bugs laat voor wat ze zijn, dan kun je er nog wel een aardige ervaring aan overhouden. Ga je helemaal plat op hoe de schaduwen op 50 meter afstand zich ontwikkelen en dat de NPC's een beetje muf rondlopen, ja dan ga je je storen maar dat doe je echt helemaal zelf.
Ik ben verder benieuwd wat jullie als games beschouwen, even Rockstar buiten beschouwing gelaten want dat is er 1 met een onrealistisch budget en groot team, welke wel een hele immersive wereld weet te leveren met een enorm grote (veelal verticale) wereld, waar je veel locaties zonder laadschermen binnenkunt, waar gezichten van mensen waar je mee praat er toch wel prima uitzien en vol zit met NPC's en diepgaande activiteiten. Ik zie een paar games genoemd worden, maar die zijn toch ook heel basisch, zeker als je erop gaat letten. Want volgens mij zijn er helemaal niet veel open wereld games zoals deze...
[
Voor 4% gewijzigd door
Martinspire op 11-12-2020 17:12
]