[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
dolopfriet schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:51:
Wat ik nou niet begrijp. Solcon zit op het netwerk van Delta Netwerk.
Delta heeft toch heel zijn netwerk getransformeerd naar XGS-PON?
Hoe kan Solcon dan nog AON aanbieden, of staat dat los van elkaar?
omdat solcon eigen appratuur in de oudere delta gebieden heeft staan.
in bepaalde nieuwe gebieden bied solcon niks meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat jij zegt klopt niet, denk ik.
Recent heeft Delta in onder andere Mijdrecht glasvezel aangelegd ( dit jaar)
Toch kan je daar Solcon gewoon krijgen, als je een postcode check doet op de website van Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Delta bepaald, dus beide kan. Bij XGS-PON komt er een Nokia ONT tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:48
Wat ik nou niet begrijp. Solcon zit op het netwerk van Delta Netwerk.
Delta heeft toch heel zijn netwerk getransformeerd naar XGS-PON?
Euh..Solcon levert ook op elke aansluiting van KPN Netwerk. En die zijn nog massaal AON (alle aansluitingen tot circa 2021).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Ok, wel jammer dat de televisieontvangers van Solcon geen bluetooth afstandsbediening heeft zoals bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Hebben andere Solcon klanten nu ook storing op hun Solcon-glasvezel verbinding?

Ik wordt gebeld door het thuisfront dat er geen internet en tv is. Ik heb het glasvezelmodem en de Fritzbox opnieuw op laten starten, maar er is wel een netwerk, maar geen internetverbinding.

Het lijkt niet iets lokaal te zijn, want bij de buren werkt internet wel. (Dordrecht 3317)
Overigens ligt ook de site www.solcon.nl eruit en ze zijn ook niet bereikbaar via de telefoon (088 - 003 2222).

Ik ben vast niet de enige waar dit speelt, of wel?
Hoe kan ik met hen in contact komen?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Nee je bent niet de enige, dit kun je prima zien op allestoringen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:07:
Nee je bent niet de enige, dit kun je prima zien op allestoringen.nl
Dat had ik inmiddels gezien inderdaad.
Overigens lijkt internet en tv het weer te doen.

Ook is de site van solcon weer bereikbaar.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:47
Vraag, ik zit te denken om over te stappen van Ziggo naar Solcon glasvezel, internet only. Maar krijg je nu wifi 6, weet iemand dat? Alvast dank voor de reactie.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:41

aerofreak

Steve Jobs

Op de site van solcon staat dit beschreven?
Gratis Wifi-versterkers t.w.v. €179,90 bij een nieuw Solcon abonnement
Uw voordeel:

Super goede, snelle en stabiele Wifi (6)!
Betrouwbare en ultrasnel glasvezel;
Tijdelijk geen aansluitkosten;
Persoonlijke klantenservice en een makkelijke overstap;

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:47
aerofreak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:01:
Op de site van solcon staat dit beschreven?

[...]
Dank, ik heb er helemaal overheen gelezen!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:41

aerofreak

Steve Jobs

Ik word er opeens aan herinnerd door het topic. Half mei een mail met een tariefsverhoging en de belofte van een snelheidsverhoging van 100 naar 200Mbit/s. Na bijna een half jaar nog steeds geen snelheidsverhoging, de tariefverhoging natuurlijk wel. Ik kan daar zo boos over worden... :(

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
Solcon is duur: je krijgt bij hen 200/200 voor een prijs waar je bij anderen 1000/1000 voor krijgt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
nocalimero schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:15:
Hebben andere Solcon klanten nu ook storing op hun Solcon-glasvezel verbinding?

Ik wordt gebeld door het thuisfront dat er geen internet en tv is. Ik heb het glasvezelmodem en de Fritzbox opnieuw op laten starten, maar er is wel een netwerk, maar geen internetverbinding.

Het lijkt niet iets lokaal te zijn, want bij de buren werkt internet wel. (Dordrecht 3317)
Overigens ligt ook de site www.solcon.nl eruit en ze zijn ook niet bereikbaar via de telefoon (088 - 003 2222).

Ik ben vast niet de enige waar dit speelt, of wel?
Hoe kan ik met hen in contact komen?
Sterker nog, zelfs de solcon datacenters lagen eruit vandaag 😅 wel 2 uur vrij geweest daardoor 😂

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Iets totaal los van anderen; ik heb een 200/200 bundel en haal nog geen 50/50 vanaf begin contract.

Vanaf juli al over en weer per mail constant speedtests zitten sturen (omdat ze er telkens weer om vragen) en tot op heden geen oplossing... Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Van Compensatie is geen sprake van (netwerk is dermate langzaam dat ik een MiFi systeem moet draaien met de extra kosten dat dat met zich meebrengt...) en het enige wat men wilt doen is BETAALD een monteur te sturen welke enkel hetzelfde kan bevestigen.

Sidenote: zelf tegenwoordig systeembeheerder en dit is ook bekend bij de provider...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Waarom zit je dan nog bij Solcon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Wellicht omdat het een jaarcontract is, Sherlock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Dan moet je 3 maanden voor de afloopdatum opzeggen of overstappen. Verwacht niets van Solcon, zij zijn zo flexibel als een loden deur en houden je ten aller tijde aan je jaarcontract.

Maar als de oorzaak ligt bij je fysieke glasvezellijn, dan zal opzeggen of overstappen niets helpen. Dan kan je alleen Solcon als provider proberen te omzeilen door zelf met de eigenaar van je fysieke glasvezellijn contact op te nemen.
Dat zal niet altijd even eenvoudig zijn, want ook hier zal Solcon waarschijnlijk alleen aan de zijlijn toekijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:15
lvm98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:32:
[...]

Wellicht omdat het een jaarcontract is, Sherlock...
Volgens mij ben jij de Sherlock in dit verhaal. Solcon kan duidelijk niet leveren waar je voor betaalt, en toch zit jij braaf 4 maanden te wachten op een oplossing.

Wat @Siert192 (denk ik) probeert te zeggen: Waarom stel je ze niet schriftelijk in gebreke, en stuur je ze een overzicht van de door jou gemaakte kosten? Mocht er helemaal niets uitkomen, en je hebt rechtsbijstand dan kun je (al dan niet in overleg met hun) ook je automatische incasso vanaf nu storneren.

Zorg dat je alle gesprekken met Solcon goed bewaart, na het storneren zullen ze waarschijnlijk gaan dreigen met een deurwaarder. Op dat moment kun je alle discussies vanaf juli naar ze doorsturen en aangeven dat je niet betaalt voor een gebrekkige verbinding.

Doe dit uiteraard alleen als je zeker weet dat het probleem bij Solcon zit, en niet bij jou in huis.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Dat kan ook, maar levert meestal niets op bij Solcon (eigen ervaring). Zij zullen zich beroepen op overmacht en andere zaken en zullen zeggen naar omstandigheden het beste te leveren wat er te leveren is.

Hen valt in ieder geval niets te verwijten. Daardoor kan je ze niet in gebreke stellen voor zoiets en heeft storneren geen zin, want dan zal Solcon ervoor zorgen dat je "je schulden" alsnog moet gaan betalen (desnoods via een deurwaarder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Wil je meteen weg dan kan dat ook. Maar dan ben je als afkoopsom het abonnementsgeld voor de resterende maanden tot het einde van je jaarcontract kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Saeverix schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:41:
[...]

Volgens mij ben jij de Sherlock in dit verhaal. Solcon kan duidelijk niet leveren waar je voor betaalt, en toch zit jij braaf 4 maanden te wachten op een oplossing.

Wat @Siert192 (denk ik) probeert te zeggen: Waarom stel je ze niet schriftelijk in gebreke, en stuur je ze een overzicht van de door jou gemaakte kosten? Mocht er helemaal niets uitkomen, en je hebt rechtsbijstand dan kun je (al dan niet in overleg met hun) ook je automatische incasso vanaf nu storneren.

Zorg dat je alle gesprekken met Solcon goed bewaart, na het storneren zullen ze waarschijnlijk gaan dreigen met een deurwaarder. Op dat moment kun je alle discussies vanaf juli naar ze doorsturen en aangeven dat je niet betaalt voor een gebrekkige verbinding.

Doe dit uiteraard alleen als je zeker weet dat het probleem bij Solcon zit, en niet bij jou in huis.
Wat denk je wat er gebeurd is... :)

Stap 1 contact leggen, klacht uitleggen etc... (Dit was maart... Begin contract al dus)
Duurt te lang... Prima...
Rechtsbijstand gewoon direct erop om het maar op de juridische weg te bewandelen (mind you, contact loopt zeer moeizaam en dat is dus echt een understatement. Daar waar ik zeer geduldig ben)
Vanaf juli dus toch maar reactie per mail van ze met basic-ass vragen als speedtests (welke dus ook al verzonden zijn, van het glasvezel kastje én Solcon haar Fritzbox modem).
Vanaf juli tot nu proberen ze het ondanks mijn juridische stappen telkens te wijzen op 'niet hebben van de juiste speedtests' welke dus al meermaals op meerdere data gedraaid zijn.
Geschillencommissie had het afgewezen om diezelfde reden zonder volgensmij ook maar een second naar de speedtests in de bijlage gekeken te hebben ed.

Ik heb het inderdaad kort en bondig hier maar neergezet om het forum niet te spammen...

Er zijn nog wel 100 weggetjes bewandeld in de tussentijd maar bottomline was nu vooral... Ze proberen je een betaalde monteur aan te smeren om exact dezelfde test te draaien om vervolgens dus geen oplossing te krijgen want dit is kennelijk gewoon het magische 'vinkje' achter de schermen voor de snelheden... :P

Vandaar mijn eerste reactie; wat moet ik doen om die lui daar actief te krijgen op dat vlak?

Alternatieve niet zo legale optie is het hoofdkantoor binnenstormen eventueel digitaal maar dat zal ik maar niet doen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Siert192 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:49:
Dat kan ook, maar levert meestal niets op bij Solcon (eigen ervaring). Zij zullen zich beroepen op overmacht en andere zaken en zullen zeggen naar omstandigheden het beste te leveren wat er te leveren is.

Hen valt in ieder geval niets te verwijten. Daardoor kan je ze niet in gebreke stellen voor zoiets en heeft storneren geen zin, want dan zal Solcon ervoor zorgen dat je "je schulden" alsnog moet gaan betalen (desnoods via een deurwaarder).
Precies die ervaring dus, vandaar mijn post ook... :)

Wat heb jij gedaan in zo'n geval met ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Alternatief?
Gewoon je verlies nemen, per direct opzeggen of overstappen en de afkoopsom betalen.
(heb ik pas geleden gedaan)
Gelukkig was ik bij de andere provider net zo duur uit voor 1000/1000 als voor 200/200 bij Solcon, dus dat verzachtte de (financiële) pijn enigszins ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Maar daar schiet je nix mee op als de oorzaak niet bij Solcon ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Siert192 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:59:
Alternatief?
Gewoon je verlies nemen, per direct opzeggen of overstappen en de afkoopsom betalen.
(heb ik pas geleden gedaan)
Gelukkig was ik bij de andere provider net zo duur uit voor 1000/1000 als voor 200/200 bij Solcon, dus dat verzachtte de (financiële) pijn enigszins ...
Ik denk dat je vergeet dat ik al zo'n 1000+ aan verlies heb genomen (noodzakelijk) om bereikbaar genoeg te zijn via een MiFi-systeem + abonnement... Dat zo'n provider zo te werk kan gaan zonder dat hier een massaclaim uit voort komt is mij een raadsel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Ik vergeet nix: ik kan niet weten wat jij allemaal al hebt uitgegeven.
Maar het begint voor mij te klinken alsof de oorzaak niet bij Solcon ligt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Weet dat Solcon dat niet voor je uit gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Siert192 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:09:
Weet dat Solcon dat niet voor je uit gaat zoeken.
Dat ligt het dus wel, waarom zou het aan mijn kant liggen?

Ik heb werkelijk waar direct aan het glasvezelkastje getest, aan haar eigen modem getest... Wat ik krijg is amper 50/50... hoe moet de oorzaak dan nog bij consument liggen?

Mijn interne netwerk is allemaal ingericht met 10gbit, eerder KPN gewoon perfect de 1000/1000 snelheden het hele jaar gehad. Nooit een storing, nooit een dipje in snelheid...

Reden van overstap vraag je dan?

Tja je kent ze wel, 'deurschooiers' en daar trap je dan eens in :')

Wijze les I guess.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
lvm98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:53:
[...]

Vandaar mijn eerste reactie; wat moet ik doen om die lui daar actief te krijgen op dat vlak?
Goed om te weten dat ze zo met hun klanten omgaan in ieder geval. Ik zat namelijk nog te kijken om volgend jaar naar ze over te stappen.

Een laatste poging om ze wakker te krijgen is denk ik het storneren van de betaling. Wie weet trigger je dan een afdeling die meer voor je kan doen.

Mocht je dan nog niet verder komen dan kun je de betaling alsnog doen, zonder al teveel gevolgen. En dan zal het inderdaad een kwestie van "je verlies nemen" en per direct opzeggen (en afkopen) zoals @Siert192 zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvm98
  • Niet online
Saeverix schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:32:
[...]

Goed om te weten dat ze zo met hun klanten omgaan in ieder geval. Ik zat namelijk nog te kijken om volgend jaar naar ze over te stappen.

Een laatste poging om ze wakker te krijgen is denk ik het storneren van de betaling. Wie weet trigger je dan een afdeling die meer voor je kan doen.

Mocht je dan nog niet verder komen dan kun je de betaling alsnog doen, zonder al teveel gevolgen. En dan zal het inderdaad een kwestie van "je verlies nemen" en per direct opzeggen (en afkopen) zoals @Siert192 zegt.
Ik durf het ook wel aan met een deurwaarder, daar waar ik eerst boekhouder was... Was erop uitgekeken en ben toch maar systeembeheerder geworden (beter betaald, minder gezanik over centen :) )

Affijn ik had inderdaad ook al gekeken, KPN kan niks goeds bieden voor 1 jarige contracten sadly... Of ik het aandurf nog wat anders te nemen? Not sure, dit is best een slapeloze nachten ding geworden zegmaar...
Ziggo kan echter vrij goedkoop voor een jaar 1000/100 op dit moment, hoor echter over dat bedrijf ook weinig goeds in mijn nabije omgeving. (Of het terecht is dus geen idee? Voorheen hoorde ik over Solcon goede dingen en je ziet wel...)

Heb inderdaad nu zojuist maar de zooi gestorneerd, reactie uitlokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
lvm98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:39:
[...]

Affijn ik had inderdaad ook al gekeken, KPN kan niks goeds bieden voor 1 jarige contracten sadly... Of ik het aandurf nog wat anders te nemen? Not sure, dit is best een slapeloze nachten ding geworden zegmaar...
Ziggo kan echter vrij goedkoop voor een jaar 1000/100 op dit moment, hoor echter over dat bedrijf ook weinig goeds in mijn nabije omgeving. (Of het terecht is dus geen idee? Voorheen hoorde ik over Solcon goede dingen en je ziet wel...)

[...]
Bij KPN kun je eerst een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten. Dan kun je kijken of het daar wel goed gaat, en dan kun je daarna verlengen voor een jaar met een mooi aanbod (moet je ze ff bellen).

Denk dat dat voor nu de veiligste keuze voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
lvm98 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:39:
[...]
Heb inderdaad nu zojuist maar de zooi gestorneerd, reactie uitlokken.
Je krijgt geen reactie, je krijgt een automatisch uitgespuugde herinnering van hun administratief systeem om te betalen.
Daarna nog een paar keer.
Dan met boete.
Tenslotte een deurwaarder.
En dan moet je alsnog betalen.

Wat voor lol je daar nou aan denkt te beleven? :?
Een menselijke reactie krijg je niet.

• lvm98
  • Niet online
Siert192 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:05:
[...]

Je krijgt geen reactie, je krijgt een automatisch uitgespuugde herinnering van hun administratief systeem om te betalen.
Daarna nog een paar keer.
Dan met boete.
Tenslotte een deurwaarder.
En dan moet je alsnog betalen.

Wat voor lol je daar nou aan denkt te beleven? :?
Een menselijke reactie krijg je niet.
Die deurwaarder kan je 'pun intended' de deur wijzen want je stelt ze in gebreke...
Dat is allemaal geen punt.
Ik hoopte een beetje dat iemand hier hetzelfde heeft meegemaakt en een soort zijdeurtje weet welke we moeten intrappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Er is geen zijdeurtje bij Solcon, er is bij hen alleen een loden deur voor de hoofdingang (zogenaamd met rode loper voor de klant) ...
Ik heb daar ervaring mee sinds 11-03-2021.

En ben er nu gelukkig helemaal van af (alleen nog een financiële nasleep die -juridisch- nog zeker een aantal maanden zal duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:51
Vandaag overgestapt van Tweak naar Solcon. Ik host mijn eigen emailserver, en bij Tweak maakte ik voor uitgaande email gebruik van een tweetal relay hosts van Tweak: ip4:217.19.16.174 ip4:217.19.16.173. Nu heb ik dit te wijzigen naar de relays van Solcon, maar kan in de documentatie van Solcon hier weinig over terugvinden. Iemand van jullie die een eigen emailserver heeft draaien met een of meerdere relay hosts van Solcon? Of heeft Solcon geen relay server en volstaat in dat geval authenticeren op smtp.solcon.nl middels de credentials van een emailbox van Solcon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:51
Kaspers schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:46:
Vandaag overgestapt van Tweak naar Solcon. Ik host mijn eigen emailserver, en bij Tweak maakte ik voor uitgaande email gebruik van een tweetal relay hosts van Tweak: ip4:217.19.16.174 ip4:217.19.16.173. Nu heb ik dit te wijzigen naar de relays van Solcon, maar kan in de documentatie van Solcon hier weinig over terugvinden. Iemand van jullie die een eigen emailserver heeft draaien met een of meerdere relay hosts van Solcon? Of heeft Solcon geen relay server en volstaat in dat geval authenticeren op smtp.solcon.nl middels de credentials van een emailbox van Solcon?
Mocht iemand hier ooit nog eens tegen aanlopen, hierbij de oplossing:

Ik ben begonnen met een SPF record achter mailrelay01.solcon.nl:

code:
1
v=spf1 mx a:mail.mijndomein.nl ip4:212.45.32.107 ~all

Maar via https://www.mail-tester.com/ kwam ik er achter dat solcon via een hele reeks aan relays emails verstuurt: mailrelay01.solcon.nl t/m mailrelay14.solcon.nl.

Dus alle ip's achter die hosts opgezocht, en opgenomen in het SPF record:

code:
1
v=spf1 mx a:mail.mijndomein.nl ip4:212.45.32.107 ip4:212.45.32.108 ip4:212.45.32.114 ip4:212.45.32.115 ip4:212.45.32.109 ip4:212.45.32.119 ip4:212.45.32.138 ip4:212.45.32.148 ip4:212.45.32.31 ip4:212.45.32.33 ip4:212.45.32.51 ip4:212.45.32.91 ip4:212.45.32.150 ip4:212.45.32.218 ~all

Dat record kon ik niet opvoeren in mijn cpanel. Te lang. En combineren over meerdere regels bleek mail-tester.com niet te slikken. Vervolgens de regel aangepast naar CIDR notatie:

Eerst uitgerekend welke CIDR notaties gebruikt moeten worden voor de range 212.45.32.1 t'm 212.45.32.255, daar kwam uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
212.45.32.1/32                                                                                                                                                                                                                                                                 
212.45.32.2/31                                                                                                                                                                                                                                                                 
212.45.32.4/30                                                                                                                                                                                                                                                                 
212.45.32.8/29                                                                                                                                                                                                                                                                 
212.45.32.16/28                                                                                                                                                                                                                                                                
212.45.32.32/27                                                                                                                                                                                                                                                                
212.45.32.64/26                                                                                                                                                                                                                                                                
212.45.32.128/25

die opgenomen in het spf1 record:

code:
1
v=spf1 mx a:mail.mijndomein.nl ip4:212.45.32.1/32 ip4:212.45.32.2/31 ip4:212.45.32.4/30 ip4:212.45.32.8/29 ip4:212.45.32.16/28 ip4:212.45.32.32/27 ip4:212.45.32.64/26 ip4:212.45.32.128/25 ~all

En vervolgens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ6GcKb9Jm_RYfuwuCpClGT2dTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LugkaOXCI6OHclU6IZ7zjoed.png?f=fotoalbum_large

Opgelost d:)b

• lvm98
  • Niet online
Siert192 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:35:
Er is geen zijdeurtje bij Solcon, er is bij hen alleen een loden deur voor de hoofdingang (zogenaamd met rode loper voor de klant) ...
Ik heb daar ervaring mee sinds 11-03-2021.

En ben er nu gelukkig helemaal van af (alleen nog een financiële nasleep die -juridisch- nog zeker een aantal maanden zal duren)
Update Solcon geneuzel: "we zullen 2 maandtermijnen crediteren" telefonisch besproken (gelukkig heb ik automatische call logs aanstaan...)
Per mail: n.a.v. telefonisch contact zult u 2 maanden betalen en komt er geen oplossing

Ehhhhhh...

Dus, tot zover Solcon maar weer.
8)7

• Siert192
Daarom maken de meeste instanties en instellingen het tegenwoordig de klant zo moeilijk mogelijk om verifieerbaar contact met ze op te nemen. En mocht je contact krijgen dan het liefst eenmalig, zodat ze je meteen met een kluitje het riet in kunnen sturen …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Liefst alleen mondeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Zijn er ook mensen met goede ervaringen met Solcon of is het advies om zo ver mogelijk van ze vandaan te blijven? Ik zie namelijk best wel aardige aanbiedingen voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@herrieschopper ik ben tevreden. Ik heb sinds 2 jaar een glasverbinding(delta) via solcon. Een van de argumenten voor solcon was een vast ip adres en ze leveren een fritzbox als router. ik woon in het buitengebied regio apeldoorn

ze leveren de abbo snelheid, mijn dagelijkse speedtest laat zien dat bij 150/150 doorgaans waarden van 155-160 gemeten wordt met een ping van 5ms . Ook het aantal storingen in 2 jaar is <5. Vaak korter dan 1 uur. Een keer wat langer omdat er een hoofd(glas)leiding door een graafmachine was vernield.

De service desk reageert niet altijd even snel. De aankondiging van een snelheidsverhoging in mei 2023 (zou van 150 naar 400 gaan) is nog steeds niet gerealiseerd. Ondanks herhaaldelijk vragen wanneer dat in de planning staat, krijg ik daar geen antwoord op.

IP-tv, voor mij voldoende zenders met (een week) terugkijken. Er is een app voor tv op phone en tablet, helaas geen tv met browser access.

edit 13-01-2024 14:31 .

eindelijk de in mei 2023 aangekondigde snelheidsverhoging naar 400/400 gerealiseerd.
speedtest geeft 422/421 aan

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 13-01-2024 14:32 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
@peter-rm bedankt voor het delen van je ervaring. Interessant dat Solcon over Delta loopt terwijl ze onderdeel zijn van KPN.

Ik heb zowel een glasvezelkabel van KPN als Delta in m'n meterkast, zal Solcon dan alsnog over Delta lopen?

En klopt het dat ze geen gebruik maken van het backend netwerk van KPN zoals Youfone en Budgetthuis dat bijvoorbeeld doen?

[ Voor 21% gewijzigd door herrieschopper op 30-12-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
de glasvezel is destijds door Glasvezel Buitenaf neergelegd. Later is dit bedrijf door deltafiber geannexeerd.
In die periode was Solcon nog net niet door kpn overgenomen, Ze vertelden toen als marketing argument wel dat je kpn-mail-adressen gratis kon blijven gebruiken, wat voor veel buurtgenoten met een adsl/kpn/telfort aansluiting een pre was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:35

Thasaidon

If nothing goes right, go left

herrieschopper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:10:
Ik heb zowel een glasvezelkabel van KPN als Delta in m'n meterkast, zal Solcon dan alsnog over Delta lopen?

En klopt het dat ze geen gebruik maken van het backend netwerk van KPN zoals Youfone en Budgetthuis dat bijvoorbeeld doen?
Ik zit inmiddels al twee jaar bij KPN, maar dat is omdat ik naar de 1Gb wilde en Solcon daar veel te duur in was.

Maar in al die tijd dat ik Solcon had heb ik vrijwel nooit problemen gehad en was de helpdesk prima. Ooit 1 probleem gehad met iptv en daarbij zelfs rechtstreeks met 2e lijn (KPN ITNS) contact gehad, waarna het probleem snel verholpen was.

Ik zit hier in een oud Reggefiber gebied (nu KPN) en daarom werd wel de backend van KPN gebruikt. Maar heeft dus geen problemen gegeven.

Hoe het nu is durf ik niet te zeggen.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
herrieschopper schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:10:
@peter-rm bedankt voor het delen van je ervaring. Interessant dat Solcon over Delta loopt terwijl ze onderdeel zijn van KPN.

Waar Solcon in KPN gebied levert gebruiken ze KPN diensten en signaal.
Volgens mij nog wel met een klein eigen sausje maar wellicht ook al niet meer.
Budget levert white label KPN en Youfone voor internet en telefonie ook (TV niet).
Solcon is daar dus mee te vergelijken.
Als je KPN en Delta in je meterkast hebt levert Solcon uiteraard via KPN. Ze zijn niet voor niks 100 procent eigendom van KPN.
Die Delta gebieden waar ze leveren, dat zijn contracten die waren afgesloten met Delta voordat ze werden overgenomen. Sindsdien zijn ze in nieuwe Delta gebieden niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
@peter-rm @Thasaidon @Barre73 thanks voor jullie reacties! Zouden jullie eens een traceroute willen doen naar bijvoorbeeld tweakers.net, zie je dan dat het over KPN hops loopt of wordt er een eigen Solcon backend gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
herrieschopper schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:51:
@peter-rm @Thasaidon @Barre73 thanks voor jullie reacties! Zouden jullie eens een traceroute willen doen naar bijvoorbeeld tweakers.net, zie je dan dat het over KPN hops loopt of wordt er een eigen Solcon backend gebruikt?
Ik zit zelf op KPN dus daar kan ik je niet mee helpen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:35

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Barre73 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:11:
[...]
Ik zit zelf op KPN dus daar kan ik je niet mee helpen :-)
@herrieschopper
Ik dus ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 31-12-2023 20:37 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik kan me herinneren dat begin dit jaar (toen had ik nog Solcon) de internetverbinding via eigen Solcon routers liep en de tv streams kwamen van kpn (dit op het Delta netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Solcon is ook duurder op de glasvezel van DeltaFiber als op de glasvezel van KPN of Glaspoort.
Zelf ook Solcon klant op de glasvezel van DeltaFiber en ik heb uitstekende ervaringen met de klantenservice van Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Behalve dolopfriet ook dolopsolcon blijkbaar …
Ik had geen behoefte om voor donateur te spelen van Solcon op DeltaFiber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Wat ik wel jammer vindt is dat Solcon nog geen televisieontvangers heeft die bediend worden met een bluetooth afstandsbediening. Met een dicht televisiemeubel ben je mooi in de aap gelogeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dolopfriet schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:28:
Wat ik wel jammer vindt is dat Solcon nog geen televisieontvangers heeft die bediend worden met een bluetooth afstandsbediening. Met een dicht televisiemeubel ben je mooi in de aap gelogeerd.
Dat zal ik 1 deze dagen eens checken bij mijn dochter thuis. Die heeft net Solcon via KPN WBA. En dat is wel de 4K Arris VIP5202 ontvanger van KPN, die bij KPN dus wel bluetooth heeft.

Trouwens: Ik heb diezelfde ontvanger op de slaapkamer tegen de achterkant van de TV aan geplakt met klittenband. Niet op BT maar gewoon IR en dat werkt prima. Ook al bij de vorige Arris ontvanger (die geen BT had). Dus tenzij je TV plat tegen de wand aan hangt, zijn er nog wel mogelijkheden...

[ Voor 23% gewijzigd door Barre73 op 03-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Dat is dan weer fijn om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Dat zal ik 1 deze dagen eens checken bij mijn dochter thuis. Die heeft net Solcon via KPN WBA. En dat is wel de 4K Arris VIP5202 ontvanger van KPN, die bij KPN dus wel bluetooth heeft.
Solcon gebruikt de afstandsbediening met witte ring, die is zonder bluetooth. Degene met zwarte achterkant en zilveren ring is de bluetooth versie.

@dolopfriet Dicht met een glazen voorkant kan dan wel weer, kleine opening voor infrarood is ook genoeg of gewoon ergens uit zicht achter gestopt zoals de TV. Zolang de infraroodontvanger van de tuner maar een beetje richting de afstandsbediening staat is het altijd goed genoeg voor infrarood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Het wordt gewoon tijd dat Solcon de DIW ontvanger gaat gebruiken die KPN ook gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
ze hebben eindelijk de in mei2023 aangekondigde snelheidsverhoging (voor mij van 150/150 naar 400/400) gerealiseerd in regio apeldoorn op DFN

[ Voor 10% gewijzigd door peter-rm op 13-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-09 11:02
is er iemand die mij kan helpen met instellen van de IPTV instellen op een Omada router?

ik kom er niet uit en ik wil graag de fritzbox er tussen uit hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landhuisje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-09 19:27
Heeft iemand hier via glasvezel IPv6 werkende bij Solcon?

Ik krijg geen IPv6 adres. In het log:
Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL).
Router is Fritzbox 7530

[ Voor 6% gewijzigd door Landhuisje op 02-03-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfransen
Leveren ze nog niet, in januari zeiden ze dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen.

Op dit moment leveren wij nog geen ipv6. Indien dit wel gaat gebeuren zal hier mogelijk een informatie mail / brief voor verstuurd worden.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landhuisje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Dat weet je meteen wat je over 14 jaar kunt lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfransen
Ik denk dat het af hangt van het netwerk waarover ze leveren... Ik zit op het Delta netwerk en daar was tot voor kort überhaupt geen ipv6 mogelijk. Volgens mij leveren ze wel ipv6 over dsl of KPN glas (maar dat is een aanname)

[ Voor 5% gewijzigd door mfransen op 02-03-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:17
peter-rm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:36:
ze hebben eindelijk de in mei2023 aangekondigde snelheidsverhoging (voor mij van 150/150 naar 400/400) gerealiseerd in regio apeldoorn op DFN
Hier in Vinkeveen nog steeds niet, zou van 250/250 naar 1000/1000 gaan.
Maar getest via hun eigen speedtest zit ik nu op 93 down en 113 up, al zit daar wel een 1000 Mbps Wifirouter tussen.
Had ze er eind november al op aangesproken...........

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Dus moet Solcon niet iets beloven/aankondigen als ze dat vervolgens al 14 jaar niet waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Het Delta netwerk is echt snel en via henzelf goedkoop. Geen idee waarom Solcon op diezelfde fysieke glasvezellijn zoveel minder kan leveren tegen een veel hogere prijs.

Ik ben in ieder geval blij dat ik overgestapt ben: niet het snelste abonnement genomen (slechts 1000/1000 voor de eerste 8 maanden voor 35 euro per maand) maar het werkt als een tierelier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkhof
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 08:45
Goedemorgen, ik heb sinds 4 maanden problemen met NOS-Teletekst via Solcon. Op 1 november 2023 heeft Teletekst een nieuwe technische vormgeving en daardoor kan ik niet meer op de ''normale manier'' naar Teletekst kijken. Tot die datum gebruikte de rode, gele, blauwe en groene knop op mijn afstandsbediening (Amino) om door TT te bladeren. Maar dat werkt niet meer en dat is frustrerend. De technici van Solcon zouden een nieuw software script moeten schrijven om het weer te laten werken. Dat is blijkbaar te moeilijk voor hen. Heeft iemand ervaringen met de TT-probleem en een mogelijke oplossing? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
https://nos.nl/teletekst en daarnaast is er ook een app voor mobiel/tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
mfransen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:57:
Leveren ze nog niet, in januari zeiden ze dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen.

Op dit moment leveren wij nog geen ipv6. Indien dit wel gaat gebeuren zal hier mogelijk een informatie mail / brief voor verstuurd worden.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.
Via het netwerk van DFN niet. KPN WBA wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Goed dat er geen jaartal bij staat: zo kan Solcon dit bericht elk jaar zonder aanpassingen versturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24
Economics schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Via het netwerk van DFN niet. KPN WBA wel.
Leveren ze dus wel IPv6 via het KPN netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24
Weet iemand welke peering beter is, die van KPN of van Solcon? Ik heb nu Odido over het KPN netwerk, maar ben aan het kijken voor alternatieve met IPv6 en nog iets betere peering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
easy-cloud schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Leveren ze dus wel IPv6 via het KPN netwerk?
Yessir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landhuisje
Ik zit nu nog in de 14 dagen proeftijd bij Solcon dus kan nog overstappen als ik wil. Maar ik twijfel, omdat ik de combinatie van de Fritzbox 7530 + de 2 x 1200 AX toch wel erg goed vind werken, en een set zelf kost zo'n €269 op amazon.de. Als ik overstap naar Delta bespaar ik €120 in het eerste jaar in vergelijking, maar dat is dus minder dan als ik die set zelf koop. Ik heb een grote tuin en die mesh dingen komen hier goed van pas (en werken ook erg goed).

Ik zit bij Solcon op 500/500 maar ik vind dat snel zat. 1000/1000 voor hetzelfde bedrag en dan ook nog de eerste 8 maanden korting bij Delta is natuurlijk wel een betere deal, maar dan zit ik dus met die Nokia modem. En hoe kom ik erachter of ik dan wel XGS-PON heb hier? (want ik lees dat Delta alleen daarop IPv6 uit rolt op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Kijk ook eens even verder …
1. Je kan een eigen router gebruiken,
2. Je kunt drie gratis Wifi mesh punten huren,
3. Omdat IPv6 niet nodig is kan je dit nog slechts op hun verouderde aansluiting krijgen.
Tel uit je winst …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landhuisje
Aha, goede tips / punten. Ik wil wel graag IPv6 en dan vooral een eigen prefix laten routeren.

Je zegt verouderde aansluiting. XGS-PON is dus ouder, wat is dan nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Lees zelf verder op internet:
“Zoekt en gij zult vinden”

Ik ga hier verder geen nutteloze discussies over IPv6 en XGS-PON voeren …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landhuisje
Ik kwam juist hier terecht door te zoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Prima, maar kijk zelf bij Delta als je dat overweegt: daar staat wat zij bieden aan IPv6 en andere zaken en niet wat “er in het algemeen te discussiëren valt hierover”.
Weet je gewoon wat zij bieden. Kan je ,dan gewoon vergelijken met wat Solcon biedt.
En maak je je keuze …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb hier een 'glasvezel buitengebied' verbinding via Solcon. Dit is een GPON verbinding, waarbij we een Huawei HG8010Hv6 hebben als ONT.

Daarnaast hebben we hier een USG Pro router met SFP WAN poorten. Ik probeer mijn eigen SFP ONT aan de praat te krijgen, daartoe heb ik de FS.com GPON ONU with MAC ingeplugd en geconfigureerd door het clonen van serienummer, vendor, MAC-address, etc.

Ik krijg nu GPON status O5 op de FS ONT. Bij mijn weten is dat een werkende GPON verbinding.

Echter krijg ik geen IP-adres van Solcon toegewezen met deze ONT. Om de zoveel minuten probeert de USG weer een IP-adres op te halen, maar tevergeefs.

Solcon gebruikt DHCP en untagged vlan om het IP uit te delen. Maar het adres is (als het goed is) wel gereserveerd/vast per aansluiting.

Hoe krijg ik nu een IP-adres en dus een werkende internetverbinding? Iemand nog tips of zaken die ik over het hoofd zie?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 22:59
Je zou een traffic capture van de wan interface op de USG kunnen maken om te zien of dat aanknopingspunten biedt. (https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204959834-UniFi-Advanced-Logging-Information):

- verstuurt de USG wel een DHCP Discover en/of Request op de WAN interface?
- komt er een DHCP Offer en/of Reply terug?
- als er een DHCP offer/reply terugkomt, is dat verkeer misschien onbedoeld getagged?

En wat rapporteert de USG over de status van de SFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
JanHenk schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:34:
Ik heb hier een 'glasvezel buitengebied' verbinding via Solcon. Dit is een GPON verbinding, waarbij we een Huawei HG8010Hv6 hebben als ONT.

Daarnaast hebben we hier een USG Pro router met SFP WAN poorten. Ik probeer mijn eigen SFP ONT aan de praat te krijgen, daartoe heb ik de FS.com GPON ONU with MAC ingeplugd en geconfigureerd door het clonen van serienummer, vendor, MAC-address, etc.

Ik krijg nu GPON status O5 op de FS ONT. Bij mijn weten is dat een werkende GPON verbinding.

Echter krijg ik geen IP-adres van Solcon toegewezen met deze ONT. Om de zoveel minuten probeert de USG weer een IP-adres op te halen, maar tevergeefs.

Solcon gebruikt DHCP en untagged vlan om het IP uit te delen. Maar het adres is (als het goed is) wel gereserveerd/vast per aansluiting.

Hoe krijg ik nu een IP-adres en dus een werkende internetverbinding? Iemand nog tips of zaken die ik over het hoofd zie?
Ik ben niet zo thuis in GPON SFP modules, maar is dat wel de juiste SFP?
Ik lees in die specs namelijk niets over G.984.3 en dat moet de SFP ondersteunen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
latho schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:54:
Je zou een traffic capture van de wan interface op de USG kunnen maken om te zien of dat aanknopingspunten biedt. (https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204959834-UniFi-Advanced-Logging-Information):

- verstuurt de USG wel een DHCP Discover en/of Request op de WAN interface?
- komt er een DHCP Offer en/of Reply terug?
- als er een DHCP offer/reply terugkomt, is dat verkeer misschien onbedoeld getagged?

En wat rapporteert de USG over de status van de SFP?
Ik krijg in de logs het volgende terug:

code:
1
2
DHCPDISCOVER on eth2 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
No DHCPOFFERS received.

En dit zo om de twee minuten.. Met verschillende intervallen overigens. Eth2 is de WAN-interface.

Ik zal later nog eens een tcpdump uitvoeren, misschien kom ik daar wat verder.

Wat voor status van de SFP wil je weten? Hij wordt gewoon herkend in de unifi network application, 1000 Mbps FDX. Zou het een probleem kunnen zijn met auto-negotiation / link speed?
Dennis-L schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:37:
[...]

Ik ben niet zo thuis in GPON SFP modules, maar is dat wel de juiste SFP?
Ik lees in die specs namelijk niets over G.984.3 en dat moet de SFP ondersteunen denk ik.
Volgens mij ondersteunt deze GPON module dat wel, al kan ik het niet exact terugvinden in de specificaties inderdaad. Hij wordt ook wel gebruikt bij Odido GPON en daar schijnt iedereen succes te hebben. Odido gebruikt dezelfde settings en zelfs dezelfde ONT (Huawei 8010Hv6) als Solcon.

Anders zou ik (denk ik) ook geen status 05 (operation) krijgen met GPON op de stick, als daar iets aan zou mankeren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 22:59
JanHenk schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:02:
[...]

Wat voor status van de SFP wil je weten? Hij wordt gewoon herkend in de unifi network application, 1000 Mbps FDX. Zou het een probleem kunnen zijn met auto-negotiation / link speed?
In de eerste instantie of de SFP überhaupt herkend wordt en niet niet een operationele foutstatus heeft.
Je zou kunnen controleren of de link speed settings van de GPON module (https://hack-gpon.org/ont...ingsetting-speed-lan-mode) overeenkomt met de USG WAN interface.
[...]

Anders zou ik (denk ik) ook geen status 05 (operation) krijgen met GPON op de stick, als daar iets aan zou mankeren...?
Ik begrijp hieruit https://forum.huawei.com/...249600-667213871523442688 dat "05" kan worden bereikt voordat een (optionele) password check is uitgevoerd. In dat geval biedt de status "05" alleen geen uitsluitsel over een succesvolle authenticatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@latho Bedankt voor de toelichting, het kan inderdaad dat er nog een password nodig is voor authenticatie..

Ik heb het momenteel behoorlijk druk dus heb er nog niet verder mee getest, maar mijn eerste reactie is dat Solcon bij mijn weten geen gebruik maakt van password authenticatie op GPON, alleen serienummer.
Patchkabel met patchkap voor TKF FTU (SC/APC) is noodzakelijk, serienummer van nieuwe device moet doorgeven worden via support@solcon.nl

– Basic GPON International specs ITU-T G.984.1 t/m G.984.4
– Class B+
– TX 1310 nm
– RX 1490 nm
– Wavelength blocking filter (WBF)
– Receiver sensitivity: -27 dBm
– Flexible mapping between GEM Port and TCONT
– GPON: consistent with the SN authentication defined in G.984.3
– Bi-directional FEC
– SR-DBA and NSR-DBA
– Type Fiber: SC/APC connector (groen).
Niet zoveel spannends qua specificaties en dus m.i. alleen authenticatie op basis van serienummer.

Ik zal eerst kijken of ik in de Huawei die er nu tussen hangt kan komen, wellicht kan ik bekijken hoe die is geconfigureerd en of ik dan iets over het hoofd zie.

Ik kan ook de FScom ONT resetten naar fabrieksinstellingen en dat serienummer doorgeven. Maar dat komt voor mij op hetzelfde neer als "hopen dat"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Ik ga binnenkort over op Solcon 1Gbit. Levering gaat over KPN glasvezel, dus zal niet zo spannend zijn allemaal denk ik. Ben benieuwd.
Aanbieding was zeer goed met € 275 cashback via intermediair PriceWise en nog eens € 75 via CashbackXL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 13:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cheezborger schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:31:
Ik ga binnenkort over op Solcon 1Gbit. Levering gaat over KPN glasvezel, dus zal niet zo spannend zijn allemaal denk ik. Ben benieuwd.
Aanbieding was zeer goed met € 275 cashback via intermediair PriceWise en nog eens € 75 via CashbackXL.
Dat heb ik ook zo gedaan maar CashbackXL moest ik apart claimen omdat het niet vanzelf ging.
Echter krijg ik €31,50 voor alles in een plus €275 van Pricewise en geen activatiekosten.
De overstap gaat niet soepel (van Tweak) omdat de overstapservice gebrekkig is (kende Tweak niet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Jij boft wel, Dionysiou met Solcon op de glasvezel van KPN.
Jij betaalt namelijk vijf euro minder per maand voor het zelfde product als ik.
Solcon kost namelijk op de glasvezel van Deltafiber maar liefst vijf euro meer per maand voor hetzelfde product.

Het geeft me nog steeds een wrang gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik wil toch even wat frustratie kwijt wat de overstapservice van Tweak naar Solcon betreft :)
Mijn aanvraag ging via 2 cashbacks zoals hier eerder genoemd en daar ging het al mis omdat ik Tweak niet als latende provider kon kiezen en dus maar Odido nam omdat die Tweak overneemt.
Dat ketste 25 maart (uiteraard) af omdat ik geen Odido klant ben maar ik heb daardoor wel toegang tot het service web waar ik de overstap kan volgen.

Daar aangegeven dat ik van Tweak kom en 28 maart meldde Solcon dat het toen wel goed ging.
Ik reken op 2 weken bedenktijd (dan geen actie) en 23 april meldde Solcon een 'stilstaande overstap order'.
Weer kon ik zelf alles voor ze uitzoeken en gaf ik aan dat Tweak per 26 april is opgezegd en dat ik niet begrijp waarom de overstap niet zou lukken.
Dat bleek dus een te vroege poging geweest te zijn want een paar uur na mijn bericht kreeg ik een mail met een heuse aanmelding 'Binnenkort heeft u internet van Solcon'.

Los van dit langdradige gedoe hoop ik dat ik mijn Fritz!box 5490 die ik van Tweak tegen de borg mag houden straks weer met de blauwe fiber kan aansluiten, volgens @Barre73 zou dat goed kunnen vanwege de vrij oude pop in 1338 en de belichting die Solcon gewoonlijk kiest.
In dat geval zou er in mijn meterkast niets hoeven te veranderen al is het Genexis kastje van 2010 wel een beetje apart aangepast door Tweak, namelijk met een fiber van de blauwe connector direct naar de 5490.

Krijg ik een nieuwe grondplaat en/of mediaconverter dan ben ik deze passieve oplossing kwijt maar dan kan ik wel eenvoudig de 5730 AX van Solcon aansluiten en checken of die net zo fijn werkt als de 5490.
Blijft de huidige fiber dan zal ik zelf iets met een mediaconverter moeten doen, ook is het dan de vraag hoe - en of Solcon alles dat ik heb besteld (compleet pakket) werkend gaat opleveren.
Met name de tv box kan misschien wat lastiger zijn omdat die igmp snooping gebruikt en dan zal die op een switch moeten komen die dat kan (ik gebruik een TP-Link SG108E die managed is en igmp snooping kent).

Dat je snel toegang tot het service web krijgt is een pluspunt, maar de trage afhandeling en het gebrek aan de juiste gegevens die de overstapservice juist behoort te bieden valt me tegen.
Zonder steeds zelf alles te volgen en waar nodig in te grijpen was het nu nog steeds niet geregeld geweest.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
Ga er veiligheidshalve maar van uit dat Solcon rigide NIETS van Tweak wil gebruiken en alleen GEWOON hun eigen spullen willen inzetten.
“We doen alleen wat we altijd doen, ongeacht wat de klant wil”, is immers het motto van Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In een zelf geopende case kon ik redelijk aangeven hoe het nu bij mij zit, voor Solcon wel handig om te weten wat ze gaan aantreffen denk ik.
Dat er uiteindelijk toch en andere grondplaat en een mediaconverter komt zou goed kunnen, wellicht kan ik dan zelf andersom van rj45 naar fiber gaan met een mediaconverter (als dat zo werkt).
Dat scheelt weer een LAN op de 5490 die ik dan niet als WAN hoef in te zetten.
Bij de 7530 heb ik dat ook al terwijl er routers zijn met zelfs een wisselbare SFP ingang.
Maar ja, je gaat natuurlijk niet met de tijd mee als je oude troep nog werkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:59:
In een zelf geopende case kon ik redelijk aangeven hoe het nu bij mij zit, voor Solcon wel handig om te weten wat ze gaan aantreffen denk ik.
Maar ja, je gaat natuurlijk niet met de tijd mee als je oude troep nog werkt :/
“Handig voor Solcon om te weten?” Nee hoor, ze doen gewoon wat ze altijd doen (dus alsof ze NIETS aantreffen) …
Je gaat niet met je tijd mee als je niets geeft om wat de klant het liefste wil … en dat heeft niets met “oude troep” te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Eet je vandaag zuurkool? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoJ0ljiKGuVx5cXg_0IN766Uzz0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0EHcQMk9v8ArlrvxclLSIYU.jpg?f=fotoalbum_medium

Zo zit het nu, als ze dat kastje eraf willen trekken wens ik ze succes met opnieuw vezels lassen (zinloze actie).
Als het straks maar weer werkt, ik ben juist wel blij met deze passieve oplossing omdat ik alleen een router hoef te voeden en niet een extra ding.
Vroeger bij XMS (en later Telfort) zat in dit kastje een print met 4x rj45 die een voeding had (en kapot ging).
Je jaagt mij niet weg bij Solcon al lijkt dat je intentie te zijn, 8 mei is de planning en dat komt goed uit met de jaarbetaling die ik bij Tweak had tot 9 mei.
Slopen ze de boel dan mogen ze een 4G oplossing leveren tot het hersteld is, al zal ik dan minder kunnen dan nu (alleen internet?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:47:
Eet je vandaag zuurkool? :+

[Afbeelding]

Zo zit het nu, als ze dat kastje eraf willen trekken wens ik ze succes met opnieuw vezels lassen (zinloze actie).
Als het straks maar weer werkt, ik ben juist wel blij met deze passieve oplossing omdat ik alleen een router hoef te voeden en niet een extra ding.
Vroeger bij XMS (en later Telfort) zat in dit kastje een print met 4x rj45 die een voeding had (en kapot ging).
Je jaagt mij niet weg bij Solcon al lijkt dat je intentie te zijn, 8 mei is de planning en dat komt goed uit met de jaarbetaling die ik bij Tweak had tot 9 mei.
Slopen ze de boel dan mogen ze een 4G oplossing leveren tot het hersteld is, al zal ik dan minder kunnen dan nu (alleen internet?).
Enige dat hier nodig is, is het losklikken van de gele kabel met blauwe connector.
Daarna kan een monteur een NT(mediaconverter) terugplaatsen zodat het er zo uit ziet (dat donkergrijze deel is de NT alhoewel die tegenwoordig zwart is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P52Fp7wLLnSHxKDST51s81wcEmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gkqamrUC3wh1K5XaN6NvFmgL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Barre73 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:32:
[...]

Enige dat hier nodig is, is het losklikken van de gele kabel met blauwe connector.
Daarna kan een monteur een NT(mediaconverter) terugplaatsen zodat het er zo uit ziet (dat donkergrijze deel is de NT alhoewel die tegenwoordig zwart is).

[Afbeelding]
Dat zou de netste manier zijn, als ze het zo doen dan kan alles getest worden met hun 7530 en kan ik makkelijk de huidige setup weer in ere herstellen mits het idd aon is natuurlijk.
[edit]
Van Solcon vernomen:
Naar aanleiding van uw eerdere vraag zal de verbinding opgeleverd worden op GoF techniek waarbij u eventueel een AON glasvezelrouter kunt gebruiken.
Da's tenminste duidelijk, maar ze lezen gewoon over de einddatum heen (vandaag) die ik al door gaf |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-04-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Precies … zo doen ze dat. Maar heb je -via Solcon bijvoorbeeld- al een monteur besteld om je nieuwe NT te laten installeren vóór 8 mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
En er dient ook een stopcontact in de buurt aanwezig te zijn om je glasvezelmodem (in huur van Solcon) van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
En daar sluit je dan de router van Solcon (in huur van Solcon) op aan.
Of je eigen router (maar dan vervalt eventuele ondersteuning van Solcon bij verbindingsproblemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Zoals ik zei: “dat doen we altijd zo” (Solcon)
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste