Het grote Sony Alpha topic v2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:
  • 58.764 views

Onderwerpen

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
Dure aaname!
De powerzoom hoef je niet te gebruiken, je kan ook gewoon de normale manier gebruiken.
Kwaliteit is een breed begrip binnen fotografie en dat loopt van bouw, tot scherpte, tot bokeh etc.
JA waarschijnlijk is de 18-105 wat minder goed, maar ZIE je dat ook daadwerkelijk? Je hebt wel mooi een stuk range erbij en hebt 400 euro over voor nog een lens die ergens anders goed in is... een prime bijvoorbeeld, juiste omdat je daarvan kan leren.

Ik ben nogal rechtdoorzee en je hebt tenslotte al 2 jaar een Nex, dus gaat die kennis er nu echt komen?
;)

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
Ik hoop het, de tijd zal het leren. En anders pruts ik op mij eigen mannier lekker verder.

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:39

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Universal Creations schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:11:
Vele malen nog wel... ik denk niet een Sigma alternatief voor minder dan €500 verkocht zal worden.
De bouwkwaliteit van Zeiss lenzen is daarnaast echt mijlenver boven wat Sigma of Sony (of Canon en Nikon) leveren. En daar betaal je ook aardig voor.

Edit: hier staat een simpele user-review met wat verder naar beneden een directe vergelijking met de 18-55.
Ik heb de foto's goed bekeken met de vergelijking tussen de 18-55 en die van Zeiss. Moet wel zeggen dat ik de kleuren en de foto's meer natuurgetrouw vind overkomen. Op bepaalde punten is de 18-55 scherper maar uitgezoomd vind ik de foto's er van de Zeiss prettiger uitzien. Misschien is het kwestie van smaak.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 04-10 09:22
Ik vind dit soort "reviews" altijd wel prettig, omdat je meer ziet dan met een testchart. Jammer dat de scherpte hier en daar wat minder is. Rendering is natuurlijk ook heel belangrijk en dat wordt in zo'n vergelijking wel duidelijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 11:39

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Alle goodies zijn net op tijd voor het weekend binnen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2013/DSC04632_800.jpg

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 21:59

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Aiii mijn camera is gevallen.. Stom stom, nu werkt mijn selp1650 lens niet meer.
De camera lijkt in orde..

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe lens en lan wellicht van de nood een deugd maken een meteen een 16-70 mm lens kopen. Nu kan ik echter nergens de afmetingen van de lens vinden, zodat ik kan bepalen of dit de 16-50 ook echt overbodig gaat maken of dat ik deze nog steeds nodig heb.. Wie kan me dit vertellen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

prein2 schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:11:
Aiii mijn camera is gevallen.. Stom stom, nu werkt mijn selp1650 lens niet meer.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe lens en lan wellicht van de nood een deugd maken een meteen een 16-70 mm lens kopen. Nu kan ik echter nergens de afmetingen van de lens vinden, zodat ik kan bepalen of dit de 16-50 ook echt overbodig gaat maken of dat ik deze nog steeds nodig heb.. Wie kan me dit vertellen?
Gewoon bij Sony zelf te vinden
http://www.sony.nl/produc.../technische-specificaties

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erhnam schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:43:
Alle goodies zijn net op tijd voor het weekend binnen :P

[afbeelding]
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
prein2 schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:11:

Welke afmetingen? De 16-70 heeft een groter telebereik en hetzelfde groothoekbereik.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
De afmetingen op de Sony-site zijn volgens mij in ingevouwen toestand, want uitgeklapt is de 16-50 veeel langer dan de 29 mm die er staat (eigenlijk net zo lang als de 18-55).
De 16-70 zou inderdaad een mooie vervanger zijn hoewel de combinatie dan weer wat groter is/ blijft. het voordeel ten opzichte van de 18-55 is het grotere bereik en de constante F 4.0 terwijl die marginaal langer is.
Op die Duitse site waar die "getest" is viel die me trouwens wat tegen. Het oude minolta objectief 35-70 waar die mee vergeleken werd vond ik duidelijk scherper.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 21:59

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dank! Ik heb duidelijk verkeerd gezocht. Was inderdaad op zoek naar fysieke afmetingen, voor als ie inveen jaszak gestopt wordt.

Dan is het dus 30 mm vergelijken met 67mm.

De afmetingen die ik bedoelde hebben dus niets met het zoombereik te maken...

PVoutput

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Mijn 16 f/2.8 en 30 f/2.8 ingeruild voor de 20 f/2.8! :)

Plaatje gemaakt met 20 f/5.6

Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/data/img/c70ba0510d38583460931a98ab14878f.jpg

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 00:36
Ik heb sinds anderhalve maand een Sony NEX-6. Op zich een heel leuk apparaat.

De hoge iso waarden lijken me ietwat tegen te vallen, niet echt beter dan mijn A580. Maar waar ik me aan stoor is toch met name de manier van bediening.

Om het systeem wat handiger te maken, zoek ik eigenlijk een goede lichtsterkere lens. Het NEX systeem heeft niets (16-70 vind ik te duur). 500 euro voor een lens uitgeven wil ik wel een keertje, maar geen 900-1000! Dus begin me toch af te vragen of ik niet beter over kan stappen op de Fujifilm X-E1 18-55 2.8-4.

Wat zijn jullie verwachtingen over nieuwe lenzen voor het NEX systeem?
Hoe denken jullie over deze Fuji camera?

Verwijderd

Ik zou als ik jou was eerst proberen te wennen aan de bediening. Als het je blijft storen na een paar maand dan zou je idd kunnen overwegen om over te stappen op iets anders. Ik zou voorlopig dus geen andere objectieven erbij kopen.

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

HeyJIJdaar schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:56:
Ik heb sinds anderhalve maand een Sony NEX-6. Op zich een heel leuk apparaat.

De hoge iso waarden lijken me ietwat tegen te vallen, niet echt beter dan mijn A580. Maar waar ik me aan stoor is toch met name de manier van bediening.

Om het systeem wat handiger te maken, zoek ik eigenlijk een goede lichtsterkere lens. Het NEX systeem heeft niets (16-70 vind ik te duur). 500 euro voor een lens uitgeven wil ik wel een keertje, maar geen 900-1000! Dus begin me toch af te vragen of ik niet beter over kan stappen op de Fujifilm X-E1 18-55 2.8-4.

Wat zijn jullie verwachtingen over nieuwe lenzen voor het NEX systeem?
Hoe denken jullie over deze Fuji camera?
Ik snap 'm niet helemaal. Je stoort je het meest aan de bediening en om 'm handiger te maken wil je een betere lens? Hoe maakt dat de bediening handiger?

Wat betreft de verwachtingen over NEX lenzen: met de komst van een NEX fullframe camera zullen de lenzen alleen maar beter en meer worden.

Wat betreft de Fuji X-E1: het is maar wat je zoekt. start een stuk langzamer op, heeft een veel grotere shutterlag, een kleinere viewfinder, veel minder pixels op het scherm en kan de ISO niet zo ver omhoog als bij de NEX 6. Een aantal punten daarvan zouden voor mij de reden zijn om niet op de Fuji over te stappen, maar of die voor jou ook belangrijk zijn weet ik natuurlijk niet.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• HeyJIJdaar
Ik ben eigenlijk op zoek naar een lichtsterkere zoom lens, maar een betaalbare lens is er nog niet voor de NEX.

En erger me daarnaast aan de bediening, het menu is gewoon niet duidelijk genoeg. De extra dials zijn fijn, maar mis toch het bedieningsgemak.

Die twee dingen samen zorgden ervoor dat ik nadacht over de Fujifilm X-E1. Als deze idd meer shutterlag heeft en langzamer opstart, dan moet ik daar toch eens goed over nadenken.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:07
Don3k schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:23:
Mijn 16 f/2.8 en 30 f/2.8 ingeruild voor de 20 f/2.8! :)

Plaatje gemaakt met 20 f/5.6

[afbeelding]
Hoe bevalt die?

Verwijderd

HeyJIJdaar schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:48:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een lichtsterkere zoom lens, maar een betaalbare lens is er nog niet voor de NEX.
Er is toch überhaupt nog geen lichsterke zoomlens voor NEX? Of is die er inmiddels bijgekomen?
En erger me daarnaast aan de bediening, het menu is gewoon niet duidelijk genoeg. De extra dials zijn fijn, maar mis toch het bedieningsgemak.

Die twee dingen samen zorgden ervoor dat ik nadacht over de Fujifilm X-E1. Als deze idd meer shutterlag heeft en langzamer opstart, dan moet ik daar toch eens goed over nadenken.
Probeer het eens in een winkel. Dan kan je gelijk de menu's en dergelijke bekijken.
Maar volgens mij mist de X-mount ook een lichtsterk zoom objectief.

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:57:
Er is toch überhaupt nog geen lichsterke zoomlens voor NEX? Of is die er inmiddels bijgekomen?
Probleem van een heel lichtsterke zoomlens is dat ie dan al snel enorm groot wordt en dat druist weer erg in tegen het compacte idee van de NEX. Wat naar mijn mening sowieso al overboord is gegaan met de 18-200, 55-210 en nog een paar andere lenzen.

• HeyJIJdaar
Klopt het gemis van lichtsterke compacte zoom objectieven is een groot gemis. Dat het kan, bewijst Fujifilm met de 18-55 2.8-4. Niet bijzonder lichtsterk, maar wel redelijk compact.

De nieuw Zeiss en met name de 18-105G zijn niet echt compact en niet lichtsterk.

Uitproberen in de winkel is niet echt een optie, dankzij het online gebeuren zijn alle goede plaatselijke winkels verdwenen. Maar goed 40 minuten in de auto zal ook niet zo'n groot probleem vormen.

[ Voor 27% gewijzigd door HeyJIJdaar op 26-09-2013 13:11 ]

Verwijderd

Weakling schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:05:
[...]

Probleem van een heel lichtsterke zoomlens is dat ie dan al snel enorm groot wordt en dat druist weer erg in tegen het compacte idee van de NEX. Wat naar mijn mening sowieso al overboord is gegaan met de 18-200, 55-210 en nog een paar andere lenzen.
Dan heb je in ieder geval de keuze. Wil je een lichsterke zoom dan neem je genoegen met een iets groter objectief. Wil je dat niet dan zijn er altijd nog primes en langzame zooms.
Een lichtsterke zoom hoeft volgens mij niet altijd bijzonder groot te zijn. De Panasonic 12-35 en de Olympus 12-40 zijn allebei f/2.8 en toch nog behoorlijk compact te noemen in vergelijking met lichtsterke zooms op dSLR's.

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:15:
Dan heb je in ieder geval de keuze. Wil je een lichsterke zoom dan neem je genoegen met een iets groter objectief. Wil je dat niet dan zijn er altijd nog primes en langzame zooms.
Helemaal mee eens. De enige optie die je nu zo ongeveer hebt is een LA-EA2 icm de f/2.8 SAL1650 als lichtsterkere vervanging voor de 18-55 kitlens, of de één of andere legacy lens waarbij je volledig handmatig moet gaan werken. Maar ja, Sony zal wel denken dat haast niemand op deze grotere objectieven zit te wachten.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Weakling schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:05:
[...]

Toch is het wel erg fijn om een zoomlens te hebben, als je een beetje foto's wil maken heb je die al snel nodig. Ik heb laatst wat foto's gemaakt bij de rally en kwam met mijn kitlens toch wat te kort. Ik zie de compactheid vooral als extra waar ik graag gebruik van maak icm de standaardlens, maar de sensor is goed genoeg voor serieuze foto's waar je best voor kan 'zeulen' ;)

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 17:12
Vandaag voor het eerst de flitser op m'n NEX-5R gebruikt. Wat opvalt is dat als ik de flits omhoog zet, dat dan het klepje bovenop de flitser (als afsluiting van het draaiwieltje) ook open wipt. Het klepje van de camera (de afsluiting van de connector) gaat nl. tegen/onder het klepje van de flitser, waardoor het klepje van de flitser openspringt. Op de NEX-5N die ik hiervoor had heb ik dit nooit gemerkt.

Ben ik de enige met deze 'tekortkoming' of heeft iedereen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Cyleo schreef op donderdag 26 september 2013 @ 17:57:
Toch is het wel erg fijn om een zoomlens te hebben, als je een beetje foto's wil maken heb je die al snel nodig. Ik heb laatst wat foto's gemaakt bij de rally en kwam met mijn kitlens toch wat te kort. Ik zie de compactheid vooral als extra waar ik graag gebruik van maak icm de standaardlens, maar de sensor is goed genoeg voor serieuze foto's waar je best voor kan 'zeulen' ;)
Oh ja, helemaal waar hoor. Ik heb er bij mij meestal de Tamron 18-200 op zitten om dezelfde reden. Alleen als die nog lichtsterker zou zijn, was ie nog groter geworden. De sensor is perfect, maar het is meer de kleine NEX body die de camera compleet uit balans brengt als je objectief nog een pak groter zou zijn dan de 18-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 21:41
Begin 2014 zeggen ze.
- 32MP
- 4 gb buffer
- full mirrorless focus, 480 focus points
- evf 4mpix
- 8-14 fps/sec
- Magnesium body

En, ik hoop, dat ze er ook 4k video ondersteuning bij doen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Naast de overstap/houden van mijn NEX-6 zit ik ook nog met een Alpha beslismomentje.

Ik heb nu een leuke set lenzen voor mijn A580:
Tamron 10-24 , 17-50/2.8, 70-300 USD, 70-200/2.8, 200-400/5.6
Minolta 50/1.7, 100/2.8 macro, 70-210/4 beercan
Sigma 50mm macro
Sony 35/1.8, 85/2.8, SAL18-250

Al met al een redelijke overkill.
Ik wil toch graag een lichtere lichtsterke prime hebben, maar gebruik de MIN50/1.7 bijna nooit.
De Sigma 50mm macro heb ik voor productfotografie.
De MIN100mm macro is puur voor macro en wordt weinig gebruikt.
De Sony 85mm is voor portret, is licht en super scherp.
De Tamron 70-300USD valt tegen in vergelijking tot de 70-200/2.8.

Ik overweeg eigenlijk de Minolta 50/1.7, de Sigma 50/2.8 macro, de Sony 8/2.8 en wellicht de Minolta 100/2.8 macro te vervangen voor de Tamron 60/2 Macro.
In mijn ogen scheelt dit opbergruimte en ik hou geld over voor andere leuke dingen.
De 60mm zit ook leuk tussen het gat in mijn lenzen van 50mm en 70mm.

Elders hoorde dat de Tamron 60 mm macro uitstekend samen ging met een 1.4x TC.

Heeft iemand ervaring met de Tamron 60 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Je hebt ook 4 Tele zooms waarvan er 3 het gebied 70-200 overlappen en nog een superzoom die dat zelfde stukje ook nog een keer afdekt.

Ik heb toen setjes met bijbehorende tassen gemaakt voor licht op pad en uitgebreider op pad.
in m'n lichte tasje kan ik m'n A57 + tamron 17-50 F/2.8 kwijt met naar keuze een flitser, of 70-210 F/3.5-4.5 of 50 F/1.7 en 135 F/2.8.

In m'n day pack kan tot nu toe alles mee (inlusief 2e body). Maar ik merk dat ik het meeste rond loop met de A57 + 70-210 F/3.5-4.5 of de flitser

[ Voor 58% gewijzigd door martijn_tje op 03-10-2013 07:25 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
Heb nu wat langer kunnen spelen met de 16-70mm F4.0 op mijn nex 7. Kleuren zijn feller en detail lijkt wat fijner. Heb wat vergelijkinsgssghots genomen en ben wel tevreden. Die zal niet vaak van mijn body meer afgaan.
Dit is een overizchtj met wat piccies van de nieuwe lens, levende standbeelden WK was natuurlijk mooie kans :D.
http://www.flickr.com/pho...3/sets/72157636127826124/
en ja de vlekjes zijn me opgevallen, volgende week mijn sensor maar eens schoon laten maken.

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zitten wel een aantal foto's bij waar ik liever een kleinere DoF had gehad, maar over het algemeen maakt die combo nette platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:03:
Er zitten wel een aantal foto's bij waar ik liever een kleinere DoF had gehad, maar over het algemeen maakt die combo nette platen.
Idem, maar ik ben eens naar de EXIF van de foto's gaan kijken waar ik ook een kleinere DoF zou willen en die waren allemaal rond de f/8.0 gemaakt. De plaatjes die wel in de buurt van f/4.0 kwamen zijn al veel meer in de richting van mijn voorkeur. Ik blijf maar twijfelen over deze lens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:41

EXX

EXtended eXchange

Wordt het niet tijd dat de A3000 ergens een plekje krijgt in de openingspost?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen foto's mee genomen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 10:10
Dit kwam ik tegen bij de outlet store van Sony

https://outlet.sony.nl/sh...mera/Lenzen/SAL1680Z.AE.A

Plaats het hier maar even, want bij het centrale aanbiedingen topic geeft niemand wat om een A-mount lens.
Lijkt me een prima aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 15:15
Don3k schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:15:
[...]
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen foto's mee genomen :$
Als je hem wil verkopen... ;)

Is iemand al een goede review van de nieuwe 16-70 f4 (e-mount) tegengekomen?
En is het eigenlijk niet makkelijker/fijner om aparte topics te starten voor A-mount en E-mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

keko12 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:32:
Is iemand al een goede review van de nieuwe 16-70 f4 (e-mount) tegengekomen?
Ik hou me ook aanbevolen. Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is een uitgebreide forumthread met vele voorbeeldfoto's en vergelijkingen met andere objectieven:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1241824
En is het eigenlijk niet makkelijker/fijner om aparte topics te starten voor A-mount en E-mount?
Hoe moet dat als de geruchten kloppen en Sony echt een keer een universele mount gaat maken die zowel A als E aan kan? ;) En als je de reacties van SAR lezers moet geloven is de A-mount al dood voordat ie uberhaupt overleden is (ik geloof daar niks van overigens). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
SAR beweert dat deze plaatjes van de A7/A7r echt zijn:

Met Zeiss 35/2.8
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/a7r35-1_zpsc93c667e.jpg

Met Sony 28-70 f/3.5-5.6
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/a72870-1_zps2eed8e49.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 22:38
Vind ze mooi uitzien,maar het kost ook wat.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
$1700,- voor de A7 body, $2000,- met 28-70, $2200,- voor de A7r body. Ik had het erger verwacht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
PowerUp schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:46:
$1700,- voor de A7 body, $2000,- met 28-70, $2200,- voor de A7r body. Ik had het erger verwacht eigenlijk.
Dat zou ik zelfs goedkoop durven te noemen naar ff maatstaven... wow...
Zeer indrukwekkend staaltje engineering.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is zeer goedkoop inderdaad. Zeker gezien de prijs van de RX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24

mennovanw

Canon? You can!

Als deze prijzen kloppen staat ome Menno dit jaar nog ergens in de rij om zo'n A7 te halen.. Mooi ding om al mijn oude lenzen eens te gebruiken op de brandpunstafstand waarvoor ze ontworpen zijn.. :P

Ik had dan wel gezworen nooit meer iets van Sony te kopen maar als zij nou toevallig de camera maken waar ik al jaren op aan het wachten ben..

[ Voor 27% gewijzigd door mennovanw op 15-10-2013 09:59 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ondanks dat ik nog maar vrij onlangs een NEX-5R heb gekocht en een berg non-FF E-mount objectieven heb en niet zo heel veel fotografeer lijkt de A7 wel een erg aantrekkelijke camera te worden. Wat ik me echter afvraag, met zo de zoeker in het midden op een camera niet veel groter dan een NEX-7, is of ik niet heel erg krap kom te zitten met de bediening aangezien ik een linksoog ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Eerst even zien en dan geloven. Het lijkt wel veelbelovend om vooral oud glas te hergebruiken. Dit zou wel eens hèt platform kunnen zijn voor de analoge die-hard om volledig op digitaal over te gaan. Als Sony nu ook nog eens een slimme move maakt door goede adapters voor bijvoorbeeld Nikon AF-s en Canon EF te maken waardoor je misschien zelfs wel "autofocus" krijgt kan deze niet meer stuk...
Het vertrouwen in Sony-glas is beperkt hoewel ik geen echte klachten heb op de prijs/prestatie na. Alles opnieuw kopen is zonde. Misschien sparen voor de A7r en hopen op een goede cropmodus voor het "oude" E-glas.
Het is dat ie iets onhandiger/ groter dan de RX-1 is, maar die kun je nu misschien wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Sodela schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:41:
Eerst even zien en dan geloven. Het lijkt wel veelbelovend om vooral oud glas te hergebruiken. Dit zou wel eens hèt platform kunnen zijn voor de analoge die-hard om volledig op digitaal over te gaan. Als Sony nu ook nog eens een slimme move maakt door goede adapters voor bijvoorbeeld Nikon AF-s en Canon EF te maken waardoor je misschien zelfs wel "autofocus" krijgt kan deze niet meer stuk..
Ik adviseer je om toch eens op de Metabones Smart Adapter V3 te googlen ;)

Die adapter is voor mij een van de redenen waarom dit een haalbare kaart zal zijn qua gebruik

[ Voor 8% gewijzigd door mennovanw op 15-10-2013 10:04 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

mennovanw schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:02:
Ik adviseer je om toch eens op de Metabones Smart Adapter V3 te googlen ;)

Die adapter is voor mij een van de redenen waarom dit een haalbare kaart zal zijn qua gebruik
Okay, je hebt dan wel in veel gevallen AF, maar wel eentje om te janken. Kijk maar eens onderaan deze pagina over de AF opmerkingen:
http://www.avned.nl/canonef-nex-smartadapter-v3.html

Dat gekoppeld aan alle mitsen en maren die er boven staan is het met 500 euro naar mijn mening niet direct de meest aantrekkelijke optie. Dan nog liever handmatig met een goedkope adapter zou ik zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Plekuz op 15-10-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Ik ken dat ding, maar het is en blijft een "reverse engineering" optie. De intergratie van beide werelden (Sony vs Canon of anderen) gaat aan beide kanten"sub-optimaal" terwijl het beter is om het in ieder geval aan de camera kant 100 % compliant te laten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:35:
[...]

Okay, je hebt dan wel in veel gevallen AF, maar wel eentje om te janken. Kijk maar eens onderaan deze pagina over de AF opmerkingen:
http://www.avned.nl/canonef-nex-smartadapter-v3.html

Dat gekoppeld aan alle mitsen en maren die er boven staan is het met 500 euro naar mijn mening niet direct de meest aantrekkelijke optie. Dan nog liever handmatig met een goedkope adapter zou ik zeggen.
Ja maar dan heb je het ook over een AF die lenzen (die vergeleken worden met fase camera systemen) met contrast detectie systeem laat werken. Als de sony a7(r) echt on sensor fase detectie heeft dan zullen canon lenzen aanzienlijk beter presteren. (AF was nooit het sterkste punt van de nex camera's -vanwege contrast detectie).
De toekomst zal het vertellen.. ik denk morgen tussen 6 en 7 uur.. in London :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De A7(r) ziet er heel interessant uit, compact en FF. Alleen geen ingebouwde flitser.
Ik hoop vooral op snelle focus, want dat is wat ik vooral mis aan mijn NEX-5N. Als de compatibileit met de 'oude' objectieven dan enigszins okay is, is dit een goede vervanger van mijn huidige toestel.
Het doet mij in ieder geval wel besluiten om eerst niet te investeren in nieuw glas voor mijn NEX-5N.
Een A7 en RX100 zouden mij alle opties geven die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50

bobcom

Dedicated dabbler

Ik denk dat ik nog een jaar of 3 wacht, en dan vervang ik mijn eerste generatie Nex5 door een FF mirrorless om te blijven spelen met mijn oude MF-lenzen ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:46:
Ja maar dan heb je het ook over een AF die lenzen (die vergeleken worden met fase camera systemen) met contrast detectie systeem laat werken.
Nee, dan heb ik het over objectieven die een compleet andere taal spreken. Sony A-mount objectieven zijn met een LA-EA2 adapter bijvoorbeeld razendsnel op een NEX, omdat Sony met Sony praat. Het detectiesysteem maakt dus weinig uit. De vertaling tussen Sony en Canon door MetaBones bedacht zonder al te veel ondersteuning van Sony en Canon is waar het mis loopt.
Als de sony a7(r) echt on sensor fase detectie heeft dan zullen canon lenzen aanzienlijk beter presteren. (AF was nooit het sterkste punt van de nex camera's -vanwege contrast detectie).
De A7r heeft naar verluidt geen fase detectie, de A7 wel, maar dan nog zal dat niet veel uitmaken omdat het verlies aan snelheid in de adapter zit, niet in hoe snel de camera native kan focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:48:
[...]

Nee, dan heb ik het over objectieven die een compleet andere taal spreken. Sony A-mount objectieven zijn met een LA-EA2 adapter bijvoorbeeld razendsnel op een NEX, omdat Sony met Sony praat. Het detectiesysteem maakt dus weinig uit. De vertaling tussen Sony en Canon door MetaBones bedacht zonder al te veel ondersteuning van Sony en Canon is waar het mis loopt.
Sorry maar dan begrijp je de werking niet van deze adapter, er zit namelijk een fase detector in, met andere woorden de ruimte in de adapter is gebruikt om een transparante spiegel te plaatsen net zoals die in de a99 en a77 zit van sony. Als je de LA-EA (1) van sony bekijkt met native sony alpha lenzen heb je een poep traag focus systeem. (deze heeft geen fase detectie systeem en is dus afhankelijk van contrast detectie net als de eos naar e mounts)
Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2011/08/laea2adapter.jpg
Waarom denk je dat er nog zo'n lompe kast onder hangt?
Your argument is invalid :+
De A7r heeft naar verluidt geen fase detectie, de A7 wel, maar dan nog zal dat niet veel uitmaken omdat het verlies aan snelheid in de adapter zit, niet in hoe snel de camera native kan focussen.
Het verlies in snelheid zit dus niet in de adapter, het enige wat de adapter doet is stroom voorzien aan de lens voor werking en data omzetten van sony taal naar canon taal. Het verschil zit hem puur in het meetsysteem. In veel gevallen werkt IS van canon ook.
Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/da/2400/00c79f2f012eb148ece6fbb663383cb4.jpeg
En hier de LA-EA1 zonder de spiegel dus.

[ Voor 8% gewijzigd door D0gtag op 15-10-2013 17:04 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Dat wordt lastig... Ik wil een fullframe camera al een tijde maar nu dit allemaal uitkomt weet ik niet of ik wel voldoende glas heb om a-mount trouw te blijven...

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:58:
Sorry maar dan begrijp je de werking niet van deze adapter, ... Your argument is invalid :+
Ik snap je niet, eerst zeg je dat een Canon op een Metabones op een A7 sneller zal focussen omdat de sensor van de A7 fase detectie pixels bevat en nu heb je exact hetzelfde tegenargument als wat ik maakte en zeg je dat ik het verkeerd begrijp. Ergens gaat hier iets in de communicatie mis, net zoals in een Metabones adapter waardoor ie traag focust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:11:
[...]

Ik snap je niet, eerst zeg je dat een Canon op een Metabones op een A7 sneller zal focussen omdat de sensor van de A7 fase detectie pixels bevat en nu heb je exact hetzelfde tegenargument als wat ik maakte en zeg je dat ik het verkeerd begrijp. Ergens gaat hier iets in de communicatie mis, net zoals in een Metabones adapter waardoor ie traag focust.
Ik gaf al eerder aan dat je het niet snapppie :)

Jij gaf in je eerder post aan dat Sony met sony adapter razend snel is omdat ze de 'zelfde taal' spreken.
Mijn antwoord daarop was dat de LA-EA2 niet alleen een adapter is maar het zelfde doet als een spiegelreflex van canon, sony of nikon. (fase detectie) en dus razend snel kan focussen. Met de A7 is die fase detectie ingebakken en dus is de LA-EA2 adapter met fase detectie niet nodig met de A7 de LA-EA1/metabones kan nu exact het zelfde doen, snel focussen.
Jij zei ook dat metabones traag werkt en sony adapter niet omdat die 'Sony met Sony praat'.
(argument invalid :))
Nogmaals dat is niet het geval want de LA-EA1 is ook traag omdat hij de hardware mist. De LA-EA2 overkomt dit probleem door simpelweg hardware (fase detectie) toe te voegen en zo kan de nex dus snel focussen met alpha lensen.
De LA-EA2 maakt van de nex gewoon een spiegelreflex, er zit letterlijk een spiegel in. Vandaar de plaatjes.

In het kort, jij zei dat metabones traag zal werken omdat het geen 'sony taal' spreekt, wat dus compleet niet relevant is. Aangezien de LA-EA2 geen simpele adapter is maar gewoon extra hardware.
Je vergelijkt een metabones adapter (contrast detectie van de nex met fase detectie lenzen)
en een sony LA-EA2 (fase detectie en contrast detectie van de nex met fase detectie lenzen)
contrast detectie van de nex is gewoon langzaam daar doet metabones niet enige wat zij gedaan hebben is de communicatie tussen sony en canon vertaald zodat ze elkaar begrijpen. Toch vreemd, je zou denken dat ze beiden Japans spreken. :+

[ Voor 9% gewijzigd door D0gtag op 15-10-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat alles betekent echter niet automatisch dat de A7(r) sowieso snel zal focussen met een metabones adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Okay, ik begrijp nu wat je wil zeggen en wat betreft de LA-EA2 ging ik inderdaad te kort door de bocht door de spiegel te negeren. Maar daarmee zijn we wel afgedwaald van je oorspronkelijke bewering waar ik eigenlijk op reageerde:
Als de sony a7(r) echt on sensor fase detectie heeft dan zullen canon lenzen aanzienlijk beter presteren.
Dan schaar ik me toch nog steeds bij deze mening:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:10:
Dat alles betekent echter niet automatisch dat de A7(r) sowieso snel zal focussen met een metabones adapter.
Maar goed, je zei ook al terecht:
De toekomst zal het vertellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Interessante ontwikkeling en ook wel verwacht na de RX1. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Canikon iets soortgelijks uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Naarmate ik hem langer zie (A7r) ziet hij er toch best goed uit. Alleen die achterkant met NEX knopjes hadden van mij niet gehoeven. Vind die op de NEX 5n al een verschrikking.

De grip is wel erg gaaf. Net een oude canon F1 of nikon F5.

Maar eerst maar eens afwachten hoe die overweg gaat met wide angle leica M lenzen. En of er goede adapters zijn om canon lenzen aan te sluiten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Aankondiging A7 op dpreview
A7 preview van dpreview
Aankondiging RX10 op dpreview
RX10 preview van dpreview.

De volgende lenzen komen (binnenkort) uit voor de A7/A7r:
Sony 28-70 mm f/3.5-5.6 OSS
Zeiss 24-70 mm f/4 OSS
Zeiss 35 mm f/2.8
Zeiss 55 mm f/1.8
Sony G 70-200 mm f/4 OSS

Nu eindelijk dus een 70-200 f/4, maar niet voor de A-mount maar E-mount...

Plaatjes:

A7:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r6KuGBT4hWXFjF3twxcf0F7g/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZgPKF0xNR9Bh9asH7iKv4lsQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xAztl9qFYhlCBfXVwaNNZW47/full.jpg

RX10:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AXpuPWDd5OghlFCQF7rLFKao/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap die prijsstelling echt niet bij Sony. Je hebt voor €1300 een 1" sensorcamera en voor €1700 een fullframe camera....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Het prijsverschil lijkt inderdaad vreemd. Maar de FF is zonder objectief en de objectieven ervoor zijn behoorlijk (te) prijzig. Bij de RX-10 krijg je er een mooi objectief bij. Het is wel heel wat anders dan de RX-100 en de RX-1 en je neemt hem niet zomaar even mee.
Wel een ideaal platform voor (oud en nieuw) glas-recycling, die A7(r). Ook wel makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sodela schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:41:
Wel een ideaal platform voor (oud en nieuw) glas-recycling, die A7(r). Ook wel makkelijk mee te nemen.
Ik vraag me wel af of je niet veel meer last krijgt van vignettering met oud glas en adapters aangezien de FF sensor binnen de E-mount van randje tot randje loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt alleen vignettering terug, die je op APS-C mistte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawanella
  • Laatst online: 15-12-2020
Ik ben onder de indruk. Sony probeert iig out of the box te denken.

BTW: The Camera Store is er snel bij zeg.

https://www.thecamerastor...y-a7-a7r-hands-field-test
Helaas kan ik het Youtube filmpje (nu) nog niet kijken vanwege Youtube restrictie van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mawanella schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:52:
Ik ben onder de indruk. Sony probeert iig out of the box te denken.
Zo out of the box is het niet qua camera. Leica maakt al jaren dergelijke camera's. Het is meer dat Canon en Nikon zich veel meer focussen op dslr's, want daar is al decennia lang een ecosysteem voor gebouwd. Ik heb bij Sony soms het idee dat ze als een kat in het nauw dingen uitproberen om een systeem te bouwen wat wel echt aanslaat. Als je kijkt wat ze de laatste jaren hebben gedaan en eigenlijk ook weer afgebouwd hebben (of aan het afbouwen zijn): aps-c A-mount, Fullframe A-mount (a900 en a850) en SLT,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawanella
  • Laatst online: 15-12-2020
Universal Creations schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:20:
[...]

Zo out of the box is het niet qua camera. Leica maakt al jaren dergelijke camera's.
Out of the box tegen Nikon en Canon dan, want Leica is meer out of price range (met een uitzondering van Panasonic/Leica samenwerking) ;) Hoe dan ook, ik noem het maar zo. Out of the box, want Sony maakt een goedkope compacte FF camera (geen rangefinder) waar anderen niet zo gauw mee aankomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Weakling schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:53:
[...]

Okay, ik begrijp nu wat je wil zeggen en wat betreft de LA-EA2 ging ik inderdaad te kort door de bocht door de spiegel te negeren. Maar daarmee zijn we wel afgedwaald van je oorspronkelijke bewering waar ik eigenlijk op reageerde:

[...]

Dan schaar ik me toch nog steeds bij deze mening:

[...]

Maar goed, je zei ook al terecht:

[...]
De eerste review geeft aan dat de a7 inderdaad iets sneller is met focussen (icm. b.v. een metabones en eos lens) dan de 7r maar nog steeds niet net zo snel als een DSLR van canon. Ben benieuwd hoe het is met LA-EA1 en a7.
Weakling schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:00:
[...]

Ik vraag me wel af of je niet veel meer last krijgt van vignettering met oud glas en adapters aangezien de FF sensor binnen de E-mount van randje tot randje loopt.
Oud glas is met een uitzondering hier en daar allemaal FF, dus ze vallen allen op het 35mm gebied ~36x24mm 864mm² en aangezien je met de nex altijd op crop zit zal je nu meer van je lens benutten en wordt 24mm echt wide. Ik kan niet wachten :P Als je bij het originele systeem(konica AR, nikon AIS, canon FD etc) geen vignettering had zal het hier ook niet gebeuren. Het zal wel iets meer vignetteren (zoals het glas ontworpen was) maar niet zo extreem zoals e-crop naar e-FF of c-mount op aps-c :+
Universal Creations schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:20:
[...]

Zo out of the box is het niet qua camera. Leica maakt al jaren dergelijke camera's. Het is meer dat Canon en Nikon zich veel meer focussen op dslr's, want daar is al decennia lang een ecosysteem voor gebouwd. Ik heb bij Sony soms het idee dat ze als een kat in het nauw dingen uitproberen om een systeem te bouwen wat wel echt aanslaat. Als je kijkt wat ze de laatste jaren hebben gedaan en eigenlijk ook weer afgebouwd hebben (of aan het afbouwen zijn): aps-c A-mount, Fullframe A-mount (a900 en a850) en SLT,
Sony heeft een nieuwe man aan het roer en dit was een van zijn wijzigingen met de A900 tot a99 hebben ze nooit iets kunnen doen tegen Canon en Nikon omdat dit toch wel redelijk -het spijt me- fanboys zijn.
Ik snap het argument wel als je veel glas hebt van een van de twee gebruikers dat een overstap dan niet werkt. Maar dit is geen sprong van een kat in het nauw, het voor sony ook gunstig is als nikon hoge verkopen heeft aangezien hun sensoren in het systeem zitten en de R&D bekostigen plus inkomsten. Dat ze zich dan ook richten op de zeer succesvolle nex is ook geen wonder (nex is een verkoop succes gebleken), ik zie alleen geen reden meer in om een a99 te kopen. Ik zou het niet vreemd vinden als de a mount helemaal zou verdwijnen.
~off topic: hoeveel mensen 'kennen' jullie met een alpha 99 of 850/900, ik ken alleen Nigel Barker met een a99 maar alleen omdat hij voorkwam in een sony reclame... van de a99 :) in de prive sfeer ken ik niemand die sony schiet. ~

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/images/a7-vs-6d.jpg
Vind dit toch wel een goed plaatje :)

en nog een extra filmpje.

[ Voor 74% gewijzigd door D0gtag op 16-10-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik ga maar eens serieus denken om de D300 de deur uit te doen en een A7(r) met twee adapters (voor M en F mount lenzen) aan te schaffen. Enige waar ik nog ff achter moet komen is in hoeverre sluitertijden (via een remote) van enkele minuten te doen zijn.
Zo'n fullframe e-mount met adapters voor klassiek glas is wel heel verleidelijk :P

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

BlaTieBla schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:17:
Ik ga maar eens serieus denken om de D300 de deur uit te doen en een A7(r) met twee adapters (voor M en F mount lenzen) aan te schaffen. Enige waar ik nog ff achter moet komen is in hoeverre sluitertijden (via een remote) van enkele minuten te doen zijn.
Zo'n fullframe e-mount met adapters voor klassiek glas is wel heel verleidelijk :P
maar dan heb je nooit meer autofocus, toch?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Nomad schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:30:
[...]

Met M zo ie zo niet :+
En met F als ie alleen de pre-autofocus bedoeld (wat ik aanneem aangezien hij het over 'klassiek glas' heeft) ook niet nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:58:
Dat ze zich dan ook richten op de zeer succesvolle nex is ook geen wonder (nex is een verkoop succes gebleken), ik zie alleen geen reden meer in om een a99 te kopen. Ik zou het niet vreemd vinden als de a mount helemaal zou verdwijnen.
Het is alleen dan wel wat vreemd dat ze de NEX merknaam laten verdwijnen en er voor kiezen om alles Alpha te gaan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Nomad schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:30:
[...]

Autofocus is highly overrated... :D

De D300 gebruik ik voornamelijk voor macro spul en daar gebruik ik sowieso al geen autofocus. Mijn M heeft het ook niet, dus ik zal het niet heel erg missen gok ik. Het wil natuurlijk niet zeggen dat de D300 ook weg gaat. Dat ding levert tegenwoordig toch weinig tot niets meer op. Altijd handig voor die ene keer dat ik het wel nodig denk te hebben.

Ik hoop alleen wel dat er een bulb-achtige oplossing op zit via een remote (anders dan via een app op de telefoon), want dat is voor long-exposures wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor oude M-lenzen moet je wel de A7R nemen, omdat deze vanwege het ontbreken van een AA-filter minder last heeft van colorshift in de hoeken. Er schijnt nog wel redelijk wat vignetting te zijn met sommige wide-angle RF lenzen. Maar goed, het is nog wat pril om allerlei conclusies te trekken.
Het is wel een mooie camera en de prijs is gunstig. Ik hoop daardoor dat ze bij Canon nu ook eens wakker gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Universal Creations schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:37:
[...]
Het is wel een mooie camera en de prijs is gunstig. Ik hoop daardoor dat ze bij Canon nu ook eens wakker gaan worden...
Niet alleen Canon. Leica zal dit waarschijnlijk wel gaan merken in de verkopen. Qua specs e.d. is de A7r een stuk beter dan de laatste M. Qua prijs kost tie een derde EN je kan er dat mooie Leica glas op kwijt (wat nog wel steeds een godsvermogen kost).

Aan de andere kant... aan dat Leica volk is toch geen touw vast te knopen.

* BlaTieBla included

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29

Fiber

Beaches are for storming.

Kan het niet laten om mijn eigen voorspelling uit het RX1 draadje nog maar even te quoten... :Y
Fiber schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:24:
[...] Qua prijzen natuurlijk compleet 'out of my league' maar ik vind hem wel helemaal geweldig verder.

Over twee jaar een versie met verwisselbare lenzen... Wedden?
Ietsje eerder dan verwacht, dat dan weer wel. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik als Canon shooter vind de A7(R) best een interessante camera, met de sensor en prijs zit het wel goed. Alleen die lens line-up? Daar word ik wederom niet warm van, dat is toch de grote zwakte van Sony (en de reden waarom canon/nikon shooters niet zullen overstappen)

De RX1 had niet voor niets een fixed lens, want Sony kon nu eenmaal nog geen fullframe lenzen aanbieden. Nu een jaar later komen ze met een 35 f/2.8? 28-70 f/3.5-5.6? -O- teleurstellend is een understatement. Tuurlijk kan je met allerlei adapters aan de gang, maar we zijn niet allemaal aan de MF lenzen en de lenzen waarbij de AF wel werkt is het weer terug naar de stenentijdperk. Ook mensen die dan hun grote (DSLR) lenzen hierop willen mounten snap ik niet, waarom niet gewoon je DSLR of camera blijven gebruiken? Zoveel groter en zwaarder is een DSLR niet. Om over ergonomie en balans maar te zwijgen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ik vind het een fantastische ontwikkeling en vind het voor Sony pleiten dat ze dit aandurven. Ik verwacht een verkoophit met dit model (al zullen de verkoopaantallen anders zijn dan in het instapsegment).

Het lensaanbod zal me jeuken, koop toch geen Sony lenzen. Ik denk dat dit apparaat heel goed verkocht gaat worden aan iedereen die nog oud glas heeft waar geen digitaal systeem meer voor is (ik noem maar even Canon FD) of waar een Fullframe oplossing equivalent is aan het aanvragen van een persoonlijk faillisement (Leica). Ik heb er een gereserveerd iig, de bijbehorende adapters komen komende week binnen.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tweedehands Leica M mount lenzen zullen hierdoor nog wel wat in prijs gaan stijgen denk ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Het is dan ook wel typerend dat het juist de mensen met exotische lenzen of niet het geld voor een dure Leica (over)hebben dit de camera van de eeuw vinden :+

Dat is heel begrijpelijk, maar voor iemand als mij die flink wat geld in Canon gear heeft gestoken is het toch wat lastiger. Ik zit al een jaar lang te twijfelen of ik m'n 5D eindelijk ga upgraden (5dm3 waarschijnlijk) of de boel in ga ruilen voor een kleinere systeemcamera... maar als je nu eenmaal fullframe bent gewend wil je niet anders. Daarom lijkt de A7 op papier in iedere geval een hele fijne camera, het is nu de reviews afwachten en uiteraard de camera ook zelf uitproberen, je weet maar nooit of ie goed in de hand ligt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 20:43

Major_ton

Shoot!

Wat Sony hier gedaan heeft is heel erg gaaf en een fantastische ontwikkeling. Naar mijn idee luidt dit het begin van het einde in voor de DSLR camera. Nikon en Canon zullen over een paar jaar volgen en stokje van Sony overnemen. Sony is al tijden een pionier als het gaat om nieuwe producten, maar op de één of andere manier houden ze die voorsprong nooit vol. Als we kijken naar de CD, DVD en nu Blu-ray speler zie je dat de eerste en tweede generatie apparaten die Sony op de markt brengt altijd van een zéér hoog niveau zijn. Dit geldt zowel voor de prestaties als voor de bouwkwaliteit. High-end merken als bijvoorbeeld een Denon en Marantz kunnen die eerste twee generaties nog niet volgen, maar daarna worden de rollen omgedraaid. Een Sony Blu-ray speler koop je nu voor minder dan € 100,- bij de Media Markt, terwijl de andere genoemde merken als Denon en Marantz op een high-end niveau blijven opereren en steeds beter worden. Ik denk dat het ook zo zal gaan met deze camera techniek. Sony heeft nu de voorzet gegeven, maar Nikon en Canon zullen uiteindelijk de markt dicteren.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Major_ton schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:08:
Wat Sony hier gedaan heeft is heel erg gaaf en een fantastische ontwikkeling. Naar mijn idee luidt dit het begin van het einde in voor de DSLR camera...
Ik denk dat het nog wel enkele tientallen jaren zal duren voor het zo ver is. Zeker de high end modellen van Canon en Nikon zullen echt nog wel een tijdje blijven. (5D3 en hoger, D800 en hoger.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 13:11
Gave release van de A7/A7r. Ik ben benieuwd hoe de Sony A77/A99 bump zal gaan zijn, sinds er geruchten zijn voor 2014 volgens Sony Alpharumors. Heb zelf voor mijn eigen shoots een A77 gebruikt voor zowel video/foto met oud Minolta AF glas, maar ben zeker aan het kijken of de A7(r) geen goede optie kan zijn naar bump naar FF en gebruik van alternatief glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Sony kan gewoon niet opboksen tegen Canon en Nikon in de DSLR markt, daarom moeten ze wel inzetten op dingen die anderen nog niet hebben gedaan, namelijk de eerste FF mirrorless camera.

De RX1 was gewoon een fijnproever voordat de A7 op de markt kwam, Fuji had dat met hun X100 ook gedaan, opgevolgd door de Xpro1. Dat heeft Sony mooi afgekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh, Leica had toch al mirrorless FF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Een betaalbare FF mirrorless :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Terryb47 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:27:
Alleen die lens line-up? Daar word ik wederom niet warm van, dat is toch de grote zwakte van Sony (en de reden waarom canon/nikon shooters niet zullen overstappen)

De RX1 had niet voor niets een fixed lens, want Sony kon nu eenmaal nog geen fullframe lenzen aanbieden. Nu een jaar later komen ze met een 35 f/2.8? 28-70 f/3.5-5.6? -O- teleurstellend is een understatement.
Vind je?
Ik vind het juist een geweldige set die ze aanbieden. Een budget en zeiss zoom voor mensen die niet zonder zoom kunnen. En daarnaast de twee "standaard" brandpuntafstanden als zeiss prime.

Ik heb de zeiss 35/2.8 ZM en de zeiss 50/2 ZM gehad en beide zijn echt geweldige lenzen. Volgens de MTF's doen deze twee (35/2.8 en 55/1.8) het ook erg goed.

Voor full frame is 35/2.8 echt prima hoor in de meeste gevallen. Het hoeft niet altijd 35/1.4 te zijn. En dankzij die f/2.8 kan het lekker compact blijven en gaat de kwaliteit (in de meeste gevallen) ook omhoog.
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:44:
Huh, Leica had toch al mirrorless FF?
Leica is een rangefinder. Iedereen blijft het een mirrorless noemen omdat de M240 ook zo te gebruiken is maar het blijft een meetzoeker/ rangefinder.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Lees ook net dat Samyang een reeks primes gaat leveren op korte termijn voor de (f)e-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Dat is wel goed nieuws, Samyang maakt leuke lenzen en ze zijn betaalbaar ook nog. Hopen dat ze beginnen met een ultrawide want die mis ik wel in de huidige line-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RobertJRB schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:58:
Leica is een rangefinder. Iedereen blijft het een mirrorless noemen omdat de M240 ook zo te gebruiken is maar het blijft een meetzoeker/ rangefinder.
Huh? Dus een rangefinder is geen mirrorless dan? Ja, een rangefinder is anders dan de rest van de mirrorless camera's die min of meer hetzelfde zijn, maar het blijft een mirrorless in tegenstelling tot de spiegelreflex camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Samyang gaat gewoon het hele rijtje dat ze nu al maken voor andere mounts ook op Sony E-mount zetten: 14/2.8, 24/1.4, 35/1.4, 85/1.4 en 24/3.5 T-S.

Maar andere merken zullen vast snel volgen en Sony zal het zelf ook echt niet bij de vijf lenzen laten waar ze nu mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Eens kijken wat de toekomst ons gaat brengen. Deze camera's zullen waarschijnlijk niet het einde van de DSLR zijn, maar het zal dat segment zeker geen goed doen, vooral niet voor de FF exemplaren. Alleen al het verschil in afmetingen, gewicht EN de mogelijheden die je hebt met andere merken (ouwe meuk) maken deze modellen een serieuze kandidaat. De AF zal de "echte" crack niet over de streep trekken, maar een aantal andere features misschien wel. Dit zal dan vermoedelijk best wel een succes worden, zeker voor Sony als je het vergelijkt met de andere modellen.
De objectieven zijn wel (te) beperkt en vooral te duur. Zeiss is leuk en goed maar een verdubbeling van de prijs zeker niet waard (in de ogen van veel mensen). Andere merken zouden hier wel een uitkomst kunnen bieden (Tamron, Samyang en vooral Sigma hebben de laatste tijd ook wel leuke spulltjes).
Zeiss zelf zou trouwens ook wel moeten weten dat er een prijselasticiteit is, lagere prijs is hogere verkopen en minder R&D kosten per exemplaar. Bij een te hoge prijs ga je gewoon naar de concurentie en aan een niet verkocht objectief verdien je niets. Daarnaast zijn de exemplaren die tot nu toe geleverd zijn voor de NEX niet zo "stellar" als men mag verwachten van de prijs. De beste "native" voor de NEX modellen, maar niet beter dan andere A-merken (met name Nikon en Canon) die kap hem beet de helft kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 04-10 13:37
Terryb47 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:18:
Dat is wel goed nieuws, Samyang maakt leuke lenzen en ze zijn betaalbaar ook nog. Hopen dat ze beginnen met een ultrawide want die mis ik wel in de huidige line-up.
Er zit een 10-18 F/4 in de lineup.

Sowieso zitten / komen er best een aantal F/4 lenzen in. Vooral voor APS-C is dit best een mooi lijstje
10-18 F/4
16-70Za F/4
16-105 G OSS F/4
70-200 F/4

Alleen nu nog weinig full frame lenzen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 17-10-2013 07:25 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

BlaTieBla schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:58:
[...]

Niet alleen Canon. Leica zal dit waarschijnlijk wel gaan merken in de verkopen. Qua specs e.d. is de A7r een stuk beter dan de laatste M. Qua prijs kost tie een derde EN je kan er dat mooie Leica glas op kwijt (wat nog wel steeds een godsvermogen kost).

Aan de andere kant... aan dat Leica volk is toch geen touw vast te knopen.

* BlaTieBla included
Ik denk het niet, de mensen die een sony overwegen vanwege prijs kopen geen leica. Want bij leica is de body het goedkoopste onderdeel :P Maar als je een leica koopt, hij blijft wel langer in waarde, het is een tank en het schiet geweldig. Maar Leica is net als omega of IWC ze gaan geen goedkopere producten verkopen omdat het nou eenmaal een merk is met een hoge prijs. En als ze de prijs (en dus kwaliteit) omlaag zouden halen werd het een andere canon Nikon, Sony en daar kunnen ze niet tegen concurreren, zeker niet tegen een a7r.
Fiber schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:51:
Tweedehands Leica M mount lenzen zullen hierdoor nog wel wat in prijs gaan stijgen denk ik...
Dat denk ik ook niet, aangezien mensen met een nex al langer op leica lenzen azen. En de prijs dus stabiel hoog blijft :) Ik denk dat de meeste aankopen van mensen zullen zijn die al een nex hebben of gebruikt hebben. Een beetje mooie M lens kost overigens al evenveel deze camera.
Kerst komt er al weer aan, deze wil ik hebben jongens: ik zie het wel in me sok liggen bij de open haard ok!?
mennovanw schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:53:
Ik vind het een fantastische ontwikkeling en vind het voor Sony pleiten dat ze dit aandurven. Ik verwacht een verkoophit met dit model (al zullen de verkoopaantallen anders zijn dan in het instapsegment).

Het lensaanbod zal me jeuken, koop toch geen Sony lenzen. Ik denk dat dit apparaat heel goed verkocht gaat worden aan iedereen die nog oud glas heeft waar geen digitaal systeem meer voor is (ik noem maar even Canon FD) of waar een Fullframe oplossing equivalent is aan het aanvragen van een persoonlijk faillisement (Leica). Ik heb er een gereserveerd iig, de bijbehorende adapters komen komende week binnen.. :p
Als ik vragen mag, waar heb je hem gereserveerd?
Ik wacht de eerste reviews af, ik wil o.a. weten of de oculair/eye cup (kom even niet op het NL woord) verwijderbaar is. en de kwaliteit met non sony lensen of met legacy glas.

[ Voor 47% gewijzigd door D0gtag op 17-10-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

hmm SAR zegt dat er in 2014 (was al min of meer aangekondigd) nog een high-end alpha mount komt en dat de a-mount gewoon doorgaat. Maar als die A7(r) gewoon uncompressed HDMI doet, dezelfde hot-shoe heeft als de A99 en dus allerlei flitsers en overige extra gadgets kan dragen dan vraag ik mij af wat a-mount nog is buiten dan de sony kopers die al veel glas hebben aan boord houden. de A7 en dus de e-mounts kunnen wat de A99 en de overige SLT kunnen en hebben vervolgens het voordeel dat er meer adapters voor zijn. Het zal mij benieuwen hoe lang dat a-mount gaat duren.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ROFLASTC schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:01:
... dan vraag ik mij af wat a-mount nog is buiten dan de sony kopers die al veel glas hebben aan boord houden ...
En zelfs dat is met de LA-EA4 niet eens een heel zwaarwichtige reden. Met de A7(r) zijn ze akelig dicht richting de A-mounts opgeschoven. Sony kan wel roepen dat ze de A-mount lijn voortzetten voor de professional en de E-mount voor de prosumer bedoelt hebben, maar het verschil tussen professional en prosumer heeft geen snars te maken met het soort mount. Ze hebben zich bij Sony aardig in een spagaat gewerkt met deze twee mounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Weakling schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:37:
[...] Ze hebben zich bij Sony aardig in een spagaat gewerkt met deze twee mounts.
Ik denk niet dat A-mount per direct weg gaat, maar wel langzaam minder updates gaat krijgen en dat de E-mount collectie steeds groter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Voor de A- en E-mount maakt Sony denk ik onderscheid tussen camera's met en zonder spiegel. Het lijkt me waarschijnlijk dat ze de A-mount gaan uitfaseren, omdat de fase-detectie nu in de sensor kan worden geïntegreerd en een spiegel dus niet meer nodig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:30:
[...]

Huh? Dus een rangefinder is geen mirrorless dan? Ja, een rangefinder is anders dan de rest van de mirrorless camera's die min of meer hetzelfde zijn, maar het blijft een mirrorless in tegenstelling tot de spiegelreflex camera's.
Op die manier is een ALPA of Switserland camera ook een mirrorless.

Er zijn meer smaken in fotoland dan SLR's of mirrorless camera's. Voor mij is een mirrorless een camera waar de sensor (en een EVF) het gemis van de spiegel oplost. Je gebruikt de sensor om scherp te stellen.

Bij een meetzoeker gebruik je de meetzoeker (waar ook een spiegel in zit) om scherp te stellen. Die heeft dus ook geen EFV nodig (ondanks dat het wel kan bij de laatste M).

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RobertJRB schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:06:
Op die manier is een ALPA of Switserland camera ook een mirrorless.

Er zijn meer smaken in fotoland dan SLR's of mirrorless camera's. Voor mij is een mirrorless een camera waar de sensor (en een EVF) het gemis van de spiegel oplost. Je gebruikt de sensor om scherp te stellen.

Bij een meetzoeker gebruik je de meetzoeker (waar ook een spiegel in zit) om scherp te stellen. Die heeft dus ook geen EFV nodig (ondanks dat het wel kan bij de laatste M).
Dat je mirrorless kunt opsplitsen in allerlei categorieën wil nog steeds niet zeggen dat het geen mirrorless is.
Fruit en groenten zijn ook op te splitsen in categorieën, maar dat wil niet zeggen dat een appel en een sinaasappel niet beiden fruit zijn, ook al horen ze beiden in een andere fruitcategorie.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.