Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
die AD-S 35mm 1:1.8 G Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro is een interessante lensVishari Beduk schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:19:
morgen bij licht testen en dan zal ik laten weten wat ik er van vindt

het is mijn eerste macro lens dus er gaat een wereld voor mij open
op statief superscherp

en ook voor 'gewone' foto's bruikbaar
kortom: aanrader voor DX-ers
@UC; lijkt mij een betere lens dan die 40mm die nu in de start post staat
Universal Creations schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:37:
[...]
f/11 op een 24MP aps-c sensor is al voorbij de diffractielimiet, dus je haalt niet meer het maximale detail... maar goed het zou dan niet zoveel verschil mogen maken.
kijk, dit is info waar ik wat aan hebjesper86 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:52:
Merk inderdaad duidelijk dat F8 scherper is dan F11, zelfs op 10 of 12MP. Als de extra DoF niet 'nodig' is kan je misschien nog wel het beste F5.6 gebruiken met 24MP.

ik wil vanavond een rondje lopen met statief en 35mm
en zal de lens dan op 5.6 zetten
deepin linux addict
Volgens mij haal je nu twee lenzen door elkaar? De pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G en de pricewatch: Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR MicroVishari Beduk schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:39:
[...]
die AD-S 35mm 1:1.8 G is een interessante lens![]()
het is mijn eerste macro lens dus er gaat een wereld voor mij open
op statief superscherp![]()
en ook voor 'gewone' foto's bruikbaar
kortom: aanrader voor DX-ers
@UC; lijkt mij een betere lens dan die 40mm die nu in de start post staat
[...]
kijk, dit is info waar ik wat aan heb![]()
ik wil vanavond een rondje lopen met statief en 35mm
en zal de lens dan op 5.6 zetten
De 35 mm is geen macro-lens, de 85 mm f3.5 DX wel (micro = macro bij Nikon).
Voor de meeste lenzen geldt dat ze het scherpst zijn als je ze ongeveer twee stops afstopt, dus de 35mm/f1.8 op f4 en de 85mm/f3.5 op f8.
Probleem met die kitlenzen op 24 MP APS-C is dat ze dus op het tele-eind vaak f5.6 zijn, + twee stops kom je dan al op f11, wat dus inderdaad weer een probleem wordt met de diffractie. f8 is dan waarschijnlijk het beste compromis...
Opel Ampera-e (2020)
Wesco schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 18:07:
[...]
Volgens mij haal je nu twee lenzen door elkaar? De pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G en de pricewatch: Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro
De 35 mm is geen macro-lens, de 85 mm f3.5 DX wel (micro = macro bij Nikon).
Voor de meeste lenzen geldt dat ze het scherpst zijn als je ze ongeveer twee stops afstopt, dus de 35mm/f1.8 op f4 en de 85mm/f3.5 op f8.
Probleem met die kitlenzen op 24 MP APS-C is dat ze dus op het tele-eind vaak f5.6 zijn, + twee stops kom je dan al op f11, wat dus inderdaad weer een probleem wordt met de diffractie. f8 is dan waarschijnlijk het beste compromis...

domme copy/paste aktie van mij
ik pas mijn post aan
deepin linux addict
Niet per se beter... Wel anders! De 40 micro is ook nog wel bruikbaar als allround walk around lens. Daar is de 85 micro in mijn ogen weer veel te lang voor. Voor serieus macro werk is de 40mm inderdaad een stuk minder geschikt.Vishari Beduk schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:39:
[...]
@UC; lijkt mij een betere lens dan die 40mm die nu in de start post staat...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Sorry.. ?Universal Creations schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:22:
anders zouden er enkel Zeiss lenzen in staan....
De nieuwe 35mm 1.4 van Sigma veegt zijn billetjes af met de Zeis en alle andere varianten.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Overigens vind ik de bokeh van de Zeiss mooier en heeft ie meer de 3D pop. Dat laatste kan ook aan de betere postprocessing van de personen die met de Zeiss schieten liggen...
Voor de rest is de Sigma briljant. En kan ik ook nog verschillende Zeissjes noemen die op bepaalde gebieden echt te kort schieten.
Edit: en http://nikonrumors.com/20...ow-available-online.aspx/
[Voor 31% gewijzigd door witeken op 16-01-2013 15:26]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS
misschien dat jij de startpost eens moet lezen, daar staat toch echt "In de OP staan bewust geen macro lenzen van 50mm of minder."Universal Creations schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:22:
Een 85mm macro beter dan een 40mm macro.... ja, dat kan. Maar zoals Fiber al zegt: ze zijn voor verschillende doeleinden en daarnaast gaat het in de startpost er niet om welke lens het beste is... anders zouden er enkel Zeiss lenzen in staan....
dat zal best dat die Sigma mooi en fantastisch isyzf1kr schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 07:40:
[...]
Sorry.. ?
De nieuwe 35mm 1.4 van Sigma veegt zijn billetjes af met de Zeis en alle andere varianten.
er is echter wel een probleem; de lens is niet te koop
dus voorlopig is het wachten tot er weer nieuwe batches uit de fabriek rollen
en dan is het maar te hopen dat de latere batches net zo goed zijn als de eerste die naar de testers gingen
deepin linux addict
Dat laatste is dus wat ik aan het doen ben... De lens zou afgelopen week geleverd worden, helaas :(!Vishari Beduk schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:
[...]
misschien dat jij de startpost eens moet lezen, daar staat toch echt "In de OP staan bewust geen macro lenzen van 50mm of minder."
[...]
dat zal best dat die Sigma mooi en fantastisch is
er is echter wel een probleem; de lens is niet te koop
dus voorlopig is het wachten tot er weer nieuwe batches uit de fabriek rollen
en dan is het maar te hopen dat de latere batches net zo goed zijn als de eerste die naar de testers gingen
LOL... Hij heeft hem geschreven...Vishari Beduk schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:
[...]
Misschien dat jij de startpost eens moet lezen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vond het ook raar, maar ik neem aan dat hij FF equiv. bedoelt.Vishari Beduk schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:
misschien dat jij de startpost eens moet lezen, daar staat toch echt "In de OP staan bewust geen macro lenzen van 50mm of minder."
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Universal Creations schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:16:
[...]
Maar een snelle groothoek lens vergelijken met een trage macro telelens.... tsja een tank is ook degelijker dan porsche...
het is niet mijn intentie bovenstaande posters aan te vallen, maar ik wil wel laten zien dat je met de AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro ook 'normale' foto's kunt makenFiber schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:09:
[...]
De 40 micro is ook nog wel bruikbaar als allround walk around lens. Daar is de 85 micro in mijn ogen weer veel te lang voor.
de eerste foto's is de on-ge-cropte versie en de tweede is een leuke uitsnede, en het zouden klikbare thumbnails moeten zijn
dus nogmaals: deze aktie foto's zijn met een macro lens genomen
disclaimer: ik ben geen hondenliefhebber
[Voor 0% gewijzigd door Vishari Beduk op 16-01-2013 18:35. Reden: disclaimer added]
deepin linux addict
Er is trouwens ook niemand die beweert dat je een macro lens alleen voor macro moet gebruiken. Sterker nog, ik gebruik mijn Zeiss 100 bijna alleen voor alles wat geen macro is....
Edit: OP is aangepast. Die is overigens door velen in de loop der jaren opgebouwd, zie ook dankbetuiging, ik heb hooguit wat stukjes geschreven bij bepaalde lenzen en hier en daar wat opgeschoond. Ik sta dan ook open voor commentaar en pas de OP met genoegen aan.
[Voor 38% gewijzigd door Universal Creations op 16-01-2013 19:35]
Anoniem: 176826
Vishari Beduk schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:34:
het is niet mijn intentie bovenstaande posters aan te vallen, maar ik wil wel laten zien dat je met de AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro ook 'normale' foto's kunt maken

Overigens moet ik zeggen dat ik regelmatig honden fotografeer. Tja, ik houd toevallig wel van honden. Ik moet zeggen dat ik (zeker bij spelende honden) een prime lens (of die nu macro is of niet) niet handig vind. Wat je ook al een beetje in deze foto's ziet, is dat de honden soms net te dichtbij zijn om een er echt een leuk plaatje van te maken. Op andere momenten hebben ze de neiging om net te ver weg te zijn. Natuurlijk kun je dan aan het croppen slaan. Maar over het algemeen vind ik voor het fotograferen van honden een zoom lens een stuk handiger.
Hetzelfde geld trouwens voor het fotograferen van spelende kinderen (en alle mogelijke andere levensvormend die grillig bewegen).
hmmm ... ik geloof dat de tijd dat ik de OP echt serieus nam inmiddels achter mij ligtUniversal Creations schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:19:
OP is aangepast.
die foto's waren uitsluitend gemaakt om te testen/oefenen/leren kennenAnoniem: 176826 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:36:
[...]
![]()
![]()
Volgens mij is er iets mis met je macro lens. Op alle foto's staat er ineens een hond voor de sneeuwkristallen die je aan het fotograferen bent.
![]()
![]()
![]()
Overigens moet ik zeggen dat ik regelmatig honden fotografeer. Tja, ik houd toevallig wel van honden. Ik moet zeggen dat ik (zeker bij spelende honden) een prime lens (of die nu macro is of niet) niet handig vind. Wat je ook al een beetje in deze foto's ziet, is dat de honden soms net te dichtbij zijn om een er echt een leuk plaatje van te maken. Op andere momenten hebben ze de neiging om net te ver weg te zijn. Natuurlijk kun je dan aan het croppen slaan. Maar over het algemeen vind ik voor het fotograferen van honden een zoom lens een stuk handiger.
Hetzelfde geld trouwens voor het fotograferen van spelende kinderen (en alle mogelijke andere levensvormend die grillig bewegen).
en dan zijn rond rennende honden een uitstekend oefen object
wat betreft het zoomen; ik vind het minimalisme van een D3200 met kleine prime nou juist zo leuk
ondanks het kleine formaat toch kwalitatief hoogstaande foto's
deepin linux addict
Lekker genuanceerd breng je dat... Misschien dat je ook gewoon de moeite kunt nemen om onderbouwd commentaar te leveren, zodat mensen zoals jij de OP wel serieus nemen. Veel mensen hebben hier veel tijd in gestopt met als idee dat het mensen helpt en dat neem jij dus niet serieus.Vishari Beduk schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:05:
hmmm ... ik geloof dat de tijd dat ik de OP echt serieus nam inmiddels achter mij ligt

Ik heb momenteel de 18-55 kitlens met een 35mm 1.8 DX. Mijn camera is een D5100.
De combinatie van deze twee is erg fijn, het bereik van de kitlens is goed en de lichtsterkte van de 35mm spreekt voor zich. Nu merk ik dat ik vaak in een dilemma zit. In veel situaties als ik de 35mm op de camera heb dan denk ik 'shit, had ik de kitlens er maar op', en vice versa. Maar geld om een dure allrounder van Nikon te kopen heb ik niet.
Gisteren leken mijn problemen opgelost toen ik hoorde van de Sigma 17-70 f2.8-4. Een redelijk lichtsterke lens met een beest van OS erin. Scherpstelafstand van bijna 4 cm en een HSM. Bovendien een tikkeltje meer bereik, altijd welkom.
Op papier is dit precies wat ik nodig heb, maar heeft iemand hier ervaring mee? De reviews op internet zijn het vooral over de beeldkwaliteit niet echt eens, kan iemand hier een licht op werpen of zijn eigen ervaringen delen?
Edit: überhaupt, welke lichtsterke allrounder wordt er aangeraden? De 4 stops OS van deze spreken me erg aan, en het feit dat hij op het lange eind de 70mm haalt.
[Voor 8% gewijzigd door Muldert op 19-01-2013 11:29]
De sigma 20 1.8 staat hier voor 399: http://www.fotorubens.be/...20mm-ex-dg-f-1-8-nikon-afFiber schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 03:54:
[...]
En als deze toch te duur is kun je ook nog even naar de drie Sigma's kijken: 20, 24 of 28/1.8...
Te koop: Canonlenzen
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Welke situaties? Wees eens wat specifieker...Muldert schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 10:58:
[...] In veel situaties als ik de 35mm op de camera heb dan denk ik 'shit, had ik de kitlens er maar op'...
Nodig voor wat precies...?[...] de Sigma 17-70 f2.8-4. Een redelijk lichtsterke lens met een beest van OS erin. Scherpstelafstand van bijna 4 cm en een HSM. Bovendien een tikkeltje meer bereik, altijd welkom.
Op papier is dit precies wat ik nodig heb...
Vergis je niet. Op zich is dit een prima lens met leuke semi-macro mogelijkheden en een betere bouw dan je kitl-ens. Niks mis mee en redelijk geprijsd, maar je winst in lichtsterkte is maar 1 stop ongeveer en ook dat extra bereik is echt niet zo veel.[...]
Edit: überhaupt, welke lichtsterke allrounder wordt er aangeraden? De 4 stops OS van deze spreken me erg aan, en het feit dat hij op het lange eind de 70mm haalt.
Aanrader? Hou het simpel en koop 'gewoon' de Tamron 17-50/2.8 non VC...

Tweakblog van de maand
Eén stop winst t.o.v. de Sigma 17-70, twee stops winst t.o.v. de kit-lens aan het lange eind. Maar voor echte lichtsterkte moet je inderdaad gewoon een prime hebben. Overigens vind ik de Sigma 17-70 echt wel een leuke lens hoor, bijna vergelijkbaar met de Nikon 16-85, en met semi-macro mogelijkheden als leuk extraatje, maar ik waarschuw alleen tegen al te hoog gespannen verwachtingen. Vergeet ook niet dat stabilisatie je alleen helpt bij stilstaande onderwerpen, bij bewegende onderwerpen levert het nul stops extra op. De ideale lens bestaat niet, het blijft altijd een compromis.witeken schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 20:37:
De Nikon kitlens heeft maar 3 stops IS. En met die Tamron van jou win je ook maar 1 stop @ tele, maar de IS van de Sigma compenseert dat ruimshoots.

Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat die Sigma 17-70 op zich een prima en erg leuke lens is in mijn opinie, maar dat het verschil met de 18-55 kit-lens nou ook weer niet zo spectaculair is en dat je daar dus zeker geen wonderen van moet verwachten. Op de vraag wat er precies geschoten wordt heb ik nog niet echt een antwoord gezien.
Omdat ik niet fulltime fotografeer heb ik vaak áls ik iets zie om te fotograferen geen tijd meer om een lens te wisselen, of geen lens bij me. Ik zoek dus echt een allround lens. Ik zal eens kijken naar de Tamron! Bedankt voor het advies. Maar zoals gezegd leek het 70mm eind me ook erg geschikt om wat portretjes te kunnen schieten.
Oh, en ik schiet ook nog wel redelijk veel video, ook op semi-professioneel, betaald, niveau. Dus OS heeft veel pluspunten, en zo groot mogelijk DoF ook.
[Voor 12% gewijzigd door Muldert op 20-01-2013 09:30]
Bij fullframe moet je ook lenzen wisselen, dat weet je he... Ik zou als ik jou was gewoon kijken naar een 17-50 2.8 OS/VC achtige lens. Zo heb je het lichsterkste glas wat kan zoomen binnen je bereik en stabilisatie. die stap van 50-70mm valt 90% van de tijd wel te verwaarlozen.Muldert schreef op zondag 20 januari 2013 @ 09:22:
Omdat ik nog een redelijke beginner ben heb ik niet echt vaste onderwerpen. Ik merk vaak als ik binnen met bijvoorbeeld familie ben dat ik de groothoek en behendigheid (lees:zoom) van de kitlens wil, terwijl ik qua licht de 35mm erop moet zetten.
Omdat ik niet fulltime fotografeer heb ik vaak áls ik iets zie om te fotograferen geen tijd meer om een lens te wisselen, of geen lens bij me. Ik zoek dus echt een allround lens. Ik zal eens kijken naar de Tamron! Bedankt voor het advies. Maar zoals gezegd leek het 70mm eind me ook erg geschikt om wat portretjes te kunnen schieten.
Oh, en ik schiet ook nog wel redelijk veel video, ook op semi-professioneel, betaald, niveau. Dus OS heeft veel pluspunten, en zo groot mogelijk DoF ook.

Kleine DoF bedoel je waarschijnlijk ? Want grote DoF kan elke lens he.Muldert schreef op zondag 20 januari 2013 @ 09:22:
en zo groot mogelijk DoF ook.

Een groot diafragma, dat is wat je zoekt.
Maar als je het mij vraagt, al die video's op het web met tè weinig DoF zijn alleen maar vervelend. Dat kan beter over gelaten worden aan de cinematografen met gescripte focus afstanden en Zeiss Compact Primes.

Maar goed als je het semi-pro doet zal je dat allemaal natuurlijk al weten.

[Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 20-01-2013 12:27]
Kort ander vraagje trouwens. Focusing screens.
Werkt dit op aps-C camera's? Iemand ervaring mee? Ben al een tijdje zeer geïnteresseerd omdat mijn camera, d5100, geen focusmotor heeft en ik dus de niet HSM-lenzen niet kan gebruiken. De oplossing is upgraden naar een d7000 of een manual focus accepteren. Dat laatste vind ik erg lastig via de viewfinder en dus kwam ik op focusing screens uit.
Edit: Deze is weer anders, die verkleind de DoF blijkbaar en dan kan je dus exacter bepalen waar je zit.
[Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 20-01-2013 23:21]

[Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 21-01-2013 12:11]

Nu mijn 80-200 af-d de verkoop in

Edit: Crap, moest in Nikon-objectieven...
[Voor 16% gewijzigd door Peter_Aragorn op 21-01-2013 18:22]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
De King of Bokeh is de Sony 135mm f/2.8 STF
En bij deze verplaatst...
Nikon's King of Bokeh danUniversal Creations schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:26:
King of CA zul je bedoelen...
De King of Bokeh is de Sony 135mm f/2.8 STF
En bij deze verplaatst...

En Gracias

[Voor 6% gewijzigd door Peter_Aragorn op 21-01-2013 18:36]

50mm f/1.2 komt er ook nog wel, die staat hierna op het lijstje. Ik kon de 135DC voor een te mooie prijs overnemen, vandaar. En de 80-200 mag nu weg, die gebruik ik toch nooit.
[Voor 63% gewijzigd door Peter_Aragorn op 21-01-2013 18:52]
Tuurlijk....Peter_Aragorn schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:51:
Ga je nu enkel mijn aankoop af zitten zeiken UC?

Een DC lens is overigens wel leuk spul voor zachte bokeh, beetje jammer van die CA.
Who needs a 70/80-200 anyway.... primes ftw!50mm f/1.2 komt er ook nog wel, die staat hierna op het lijstje. Ik kon de 135DC voor een te mooie prijs overnemen, vandaar. En de 80-200 mag nu weg, die gebruik ik toch nooit.
Daar beweeg ik me nu ook heen inderdaad... Al zal ik mijn 24-70 nooit weg doen denk ik.Universal Creations schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:10:
[...]
Tuurlijk....![]()
Een DC lens is overigens wel leuk spul voor zachte bokeh, beetje jammer van die CA.
[...]
Who needs a 70/80-200 anyway.... primes ftw!
G werkt niet op FM3a
D heeft geen AF op de D5100
Sigma 1.4?
Mijn advies.. upgraden en die D5100 weg doen

Die heeft helaas ook een AF-S variant motor en geen Diafragma ring. De goedkoopste oplossing is: Nikon 50mm f1.8G en een "ouderwetse" 50mm f1.8 E-series lens voor op je FM3a. zou je 175 + 30-40 euro kosten voor dit glas. Hoef je ook niet meer te wisselenArar schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:45:
Is er een 50mm die werkt op zowel op mijn D5100 en F5 als FM3a?
G werkt niet op FM3a
D heeft geen AF op de D5100
Sigma 1.4?

Update vanuit mijn kant: Ik had een order staan voor de Sigma 35mm f1.4 Art lens. Helaas heb ik deze moeten cancellen vanwege leveringsproblemen. De laatste voorspelling van Sigma Benelux (via Foto Konijnenberg) is dat deze pas in de week van 20 februari geleverd worden...
Ik kan me glaswerk niet meer zolang missen of vervangen door mijn 24mm f2.8 AF-D lensje uit de jaren '90, ergens komende week en die week erna heb ik als het goed is een shoot of twee dus ik moet iets hebben. Als alternatief heb ik gekozen voor een Nikkor 28mm f1.8G en 50mm f1.8G, welke samen ruim 155 euro goedkoper zijn. Wel mis ik hierdoor 2/3 stop licht maar heb ik wel twee focallengths en een zakcentje er voor terug.
Wellicht dat ik in juni als het vakantiegeld binnenkomt nog eens kijk naar de 35mm 1.4 maar eerst eens deze twee lenzen gebruiken, tijd blijft geld

idd maar goed, in dit geval zit er niet veel anders op

Op FX neem ik aan...? Of toch op DX?Pat-Juh schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:24:
[...] Ik had een order staan voor de Sigma 35mm f1.4 Art lens...
[...] Als alternatief heb ik gekozen voor een Nikkor 28mm f1.8G en 50mm f1.8G...

De FM3a verdient beter dan een E serie lensjePat-Juh schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:24:
Die heeft helaas ook een AF-S variant motor en geen Diafragma ring. De goedkoopste oplossing is: Nikon 50mm f1.8G en een "ouderwetse" 50mm f1.8 E-series lens voor op je FM3a. zou je 175 + 30-40 euro kosten voor dit glas. Hoef je ook niet meer te wisselen.

FX, D600.
E-series is wel bijna een pancake en lekker compactMilo. schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:06:
[...]
De FM3a verdient beter dan een E serie lensje, dan liever een 1.8 AF-D en een 50 1.4 AI of AIS.

Kwam hier nog een stukje tegen over Focusing Screens, laat het ook erg duidelijk zien.Muldert schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:32:
Werkt dit op aps-C camera's? Iemand ervaring mee? Ben al een tijdje zeer geïnteresseerd omdat mijn camera, d5100, geen focusmotor heeft en ik dus de niet HSM-lenzen niet kan gebruiken. De oplossing is upgraden naar een d7000 of een manual focus accepteren. Dat laatste vind ik erg lastig via de viewfinder en dus kwam ik op focusing screens uit.
Met de stock screen heb je echt het idee dat je een stuk verder naar achter in focus zit.
http://www.pastel.cz/en/2...ce-pro-canon-5d-mark-iii/
Heb zelf een Nikon D7000 met een Katzeye met OptiBright. Je kan het focusscherm als autofocus controle gebruiken, maar het is eigenlijk ontworpen voor puur handmatige focus. Mijn reden was de aanschaf van een manual focus lens en het ook ondragelijk vond op het standaard matglas te focussen. Mocht je het willen proberen, ik woon in Den HaagMuldert schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:32:
Dat de ruis minder wordt is geenszins het geval. Door de framerate wordt de ruis veel "beweeglijker".

Heb sinds kort een Nikon F3 en moet zeggen dat het vroegah veel beter geregeld was met focussreens. Jammer dat Nikon zelf niet meer de ondersteuning geeft voor splitprisms en mensen duwt naar AF.
Dat is toch helemaal geen 'helaas'?Pat-Juh schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:24:
[...]
Die heeft helaas ook een AF-S variant motor en geen Diafragma ring.
AF-S is de toekomst en alle oude varianten worden hiermee vervangen
toch?
deepin linux addict
Dat is waar, echter Arar is op zoek naar een lens met een diafragmaring voor z'n oudere camera. En aangezien de nieuwe objectieven met AF-S geen diafragmaring hebben en krijgen, moet je wel terugvallen op de oude objectieven die op de motorloze bodies geen AF hebben.Vishari Beduk schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:39:
[...]
Dat is toch helemaal geen 'helaas'?
AF-S is de toekomst en alle oude varianten worden hiermee vervangen
toch?
Nikon will announce their new Nikkor AF-S 18-35mm f/3.5-4.5G ED full frame lens on January 29th (± 1 day). I am still not certain if the new Coolpix cameras will also be announced next week or later in February. Here are some additional 18-35mm f/3.5–4.5G ED specs:
Aperture range: 3.5-22 (wide), 4.5-29 (tele)
7 rounded aperture blades
Angle of view: 100-63 degree
Filter size: 77mm
Lens design: 12 elements in 8 groups
2 ED elements, 3 ASPH elements
The lens is weather sealed
Weight: 385 g/ 13.6 oz
Dimensions: 83mm x 95mm / 3.3in x 3.7in (the smallest Nikkor full frame zoom lens)
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...specs.aspx/#ixzz2Iq0f9kga
Very nice

-Hoeveel beter is deze nieuwe uitvoering tov de oude af-d?
-De prijs?
-Beweegt de barrel bij het in/uitzoomen? (Fysiek langer of korter worden)
-beelden?

oud: 11 elements in 8 groups (1 ED glass element and 1 aspherical lens)
nieuw: 12 elements in 8 groups (2 ED elements and 3 aspherical elements)
èn weather sealing, èn AF-S.

Kan niet slechter wordenPat-Juh schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 07:31:
Nu de volgende vragen:
-Hoeveel beter is deze nieuwe uitvoering tov de oude af-d?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ja, ik weet het, de eis van een vast diafragma is ergens een beetje maf, maar ik weet precies hoe ik werk en dus heb ik met die 18-35 effectief een f4.5 objectief. Ik geloof dat ik dan toch liever van mijn geloof afval (geloof: VR is niet echt zinvol op korte brandpuntsafstanden) en maar ga sparen voor de 16-35 f4.0 VR.
Natuurlijk is die wel bijna 2 keer zo zwaar, maar ach, gewicht vind ik toch al niet zo boeiend.
Qua maatvoering liggen ze trouwens ook wel heel dicht bij elkaar. De 16-35 meet 82,5*125. Beide een 77mm filter.
Nu ja, eerst maar eens kijken wat de prijzen gaan doen.

(Een iets aangepaste copy/paste uit het Canon draadje is overigens ook een optie... Het grote Canonmount-objectieven-topic v2013 )
[Voor 26% gewijzigd door Fiber op 24-01-2013 15:05]

Eerst maar eens met de 28 1.8 en 50 1.8 spelen en wat shoots doen voordat ik verder kan en wil kijken naar materiaal

AF-S NIKKOR 18–35mm f/3.5–4.5G ED (€749)
AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR (€17.129)
De 18-35 wist ik, maar de aankondiging van de nieuwe 800mm is nieuw voor me.
[Voor 10% gewijzigd door Swaptor op 29-01-2013 09:31]
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Blijft de vraag of 2mm, VR en vast f4.0 200-300 euro waard is. (Voor mij is dat overigens wel het geval.)
Wel meegeleverd met een speciale 1.25x teleconverter met ED glas, maar dan nog...
Ben benieuwd hoe de Canon en de nieuwe Nikon tegen elkaar presteren.
member of the Dark side: black Nikon gear
Voor mij wel, de bouwkwaliteit van de 16-35 zal ook wel hoger liggen denk ik.Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:13:
Nu zal er in de loop van de eerste maanden waarschijnlijk fors wat van de prijs afgaan, maar ik moet zeggen dat het prijsverschil tussen de huidige 18-35 en de 16-35 f4.0 VR toch ook wel redelijk beperkt is. Die 16-35 f4.0 VR is iets onder de 1000 euro. Dus het scheelt wel 200,- met de introprijs, maar toch...
Blijft de vraag of 2mm, VR en vast f4.0 200-300 euro waard is. (Voor mij is dat overigens wel het geval.)
Omdat Canon dit ook gebruikt?BaasG schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:17:
Open deur intrappen: de nieuwe 800/5.6 heeft 2 fluoriet lenzen... had;ie dan niet wit moeten zijn?

Omdat Canon hun objectieven wit verfde zodat de fluoriet lenzen dan minder last hadden van temperatuursinvloeden (zon + zwart objectief = warmer objectief)

member of the Dark side: black Nikon gear
Niks gratis. Die betaal je ook, alleen zie je dat niet direct in de prijs terug. Voor niets gaat de zon op en zelfs dat moet je betalen.... (Alleen dan niet in geld)Garyu schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:37:
Die gratis 1.25x teleconverter doet het hem natuurlijk.
Trouwens, die lens is niet geschikt voor mij. Kortste scherpstelafstand is 5,8 meter (in MF) maar mijn kamer is niet zo groot.
[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 29-01-2013 13:00]
5,8 meter is wel te doen in de woonkamer, mooi voor de portretjes van de katAnoniem: 176826 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:57:
[...]
Niks gratis. Die betaal je ook, alleen zie je dat niet direct in de prijs terug. Voor niets gaat de zon op en zelfs dat moet je betalen.... (Alleen dan niet in geld)
Trouwens, die lens is niet geschikt voor mij. Kortste scherpstelafstand is 5,8 meter (in MF) maar mijn kamer is niet zo groot.

Ben benieuwd hoe lang Nikon erover gaat doen om hem ook echt te leveren. Dit soort lenzen hebben de neiging een jaar later nog niet koopbaar te zijn.
Wat dat betreft vind ik Apple wel fijn, dit zijn onze nieuwe spullen en vanaf volgende week zijn ze te koop.
Tja vergelijkingen met een introprijs is natuurlijk niet admissible in court.Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:13:
Nu zal er in de loop van de eerste maanden waarschijnlijk fors wat van de prijs afgaan, maar ik moet zeggen dat het prijsverschil tussen de huidige 18-35 en de 16-35 f4.0 VR toch ook wel redelijk beperkt is. Die 16-35 f4.0 VR is iets onder de 1000 euro. Dus het scheelt wel 200,- met de introprijs, maar toch...

Maar de vraag is misschien meer of licht en compact belangrijk is. F4 heeft niet als enige reden dat het goedkoper is, want als het nodig is spaar je wel even door, het is de bedoeling dat F4 lenzen ook vooral handzamer zijn, en ik vind de 16-35 dan echt nog absurd groot. Voor de meeste gewone hobby fotografen is dat een vervelend punt.
De MTF ziet er trouwens bizonder goed uit. 2 ED glass and 3 aspherical lens elements is ook niet mis.
En geef toe, ga je met 3.5-4.5 nou echt ver achteruit versus F4 ? Niet echt he. Als het goed is staat hij toch altijd op F8 - 16.

link: http://imaging.nikon.com/...35mmf_35-45g_ed/index.htm
[Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2013 13:46]
Het merendeel van de tijd wel ja. Daarom is de VR ook zo handig. Een kleine 3-stops trilling reductiejesper86 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:35:
[...]
Nog wel ...
Maar de vraag is misschien meer of licht en compact belangrijk is. F4 heeft niet als enige reden dat het goedkoper is, want als het nodig is spaar je wel even door, het is de bedoeling dat F4 lenzen ook vooral handzamer zijn, en ik vind de 16-35 dan echt nog absurd groot. Voor de meeste gewone hobby fotografen is dat een vervelend punt.
De MTF ziet er trouwens bizonder goed uit. 2 ED glass and 3 aspherical lens elements is ook niet mis. En geef toe, ga je met 3.5-4.5 nou echt ver achteruit versus F4 ? Niet echt he. Als het goed is staat hij toch altijd op F8 - 16.

Als die 18.000 usd netjes wordt omgezet in euro zal de prijs denk ik vergelijkbaar zijn met Canons 800mm (vrees ervoor lol

[Voor 38% gewijzigd door witeken op 29-01-2013 21:46]
Tweakblog van de maand
Vanaf AprilNomad schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:27:
5,8 meter is wel te doen in de woonkamer, mooi voor de portretjes van de kat
Ben benieuwd hoe lang Nikon erover gaat doen om hem ook echt te leveren. Dit soort lenzen hebben de neiging een jaar later nog niet koopbaar te zijn.

Edit: Ik ken niks van MTF grafieken af, maar een horizontale lijn die zich vanboven bevindt lijkt me redelijk goed

[Voor 26% gewijzigd door witeken op 29-01-2013 21:42]
Tweakblog van de maand
Daar zat ik al een tijdje op te wachten. Ben benieuwd hoe die gaat presteren.witeken schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:05:
Redesigned Sigma 30mm f1.4: http://www.dpreview.com/n...-four-thirds-and-sony-nex
http://www.sigma-global.c.../cas/product/art/a_30_14/
Het zelfde als de huidigehenkie196 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:41:
[...]
Daar zat ik al een tijdje op te wachten. Ben benieuwd hoe die gaat presteren.

Weet je dat zeker? Volgens het dpreview stukje, gaat het om een volledig nieuw ontwerp. Ook als ik het oude ontwerp met het nieuwe ontwerp vergelijk, zie ik verschillen. Grote verschillen. 7 elementen in 7 groepen voor de oude, 9 elementen in 8 groepen voor de nieuwe. 8 diafragma bladen voor de oude, 9 voor de nieuwe.Pat-Juh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 07:43:
Het zelfde als de huidige. Optisch is er niets veranderd... Hooguit betere QC
Dus ik blijf benieuwd naar de resultaten

[Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 30-01-2013 07:59]
Oud:Pat-Juh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 07:43:
[...]
Het zelfde als de huidige. Optisch is er niets veranderd... Hooguit betere QC
Nieuw:
Dit is data van Sigma, dus hoe betrouwbaar het is, blijft de vraag.
Maar niets verandert zou ik toch niet zeggen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ik weet dat de superlange teleprimes van Canon Build-to-order zijn. (Anders gezegd, die lens wordt alleen gebouwd als iemand hem bestelt.) Ik kan me voorstellen dat voor deze lens van Nikon hetzelfde gaat gelden.Nomad schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:27:
Maar wellicht weet iemand welke Canon lenzen BTO zijn? Als dat ook vanaf 800 mm is, kun je bijna de gok nemen dat dat voor deze Nikon lens ook zo zal zijn.
Vroeger was de 1200/5.6 volgens mij wel build-to-order, geloof ik. Kan er naast zitten.
De 500/4 IS II en de 600/4 IS II hebben aan de andere kant wel zeker een half jaar geduurd voordat die in de winkels ook verkrijgbaar waren.
My bad. Dan klopte de site waar ik het las misschien niet. De 30 1.4 was al een lekkere lens. Goede centrum sherpte en bokeh. Hoewel bij afstoppen een octavormige lichtbron kan ontstaan.henkie196 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 07:55:
[...]
Weet je dat zeker? Volgens het dpreview stukje, gaat het om een volledig nieuw ontwerp. Ook als ik het oude ontwerp met het nieuwe ontwerp vergelijk, zie ik verschillen. Grote verschillen. 7 elementen in 7 groepen voor de oude, 9 elementen in 8 groepen voor de nieuwe. 8 diafragma bladen voor de oude, 9 voor de nieuwe.
Dus ik blijf benieuwd naar de resultatenen naar de prijs, uiteraard. De MTF grafieken suggereren minder scherpte als de Sigma 35/1.4 en meer distortion, in ieder geval.
Nou, ik gebruik mijn 14-24 anders meestal op 2.8 tot 4.0 (trouwreportages)jesper86 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:35:
[...]
En geef toe, ga je met 3.5-4.5 nou echt ver achteruit versus F4 ? Niet echt he. Als het goed is staat hij toch altijd op F8 - 16.
link: http://imaging.nikon.com/...35mmf_35-45g_ed/index.htm
http://www.avfoto.nl
Dan moet je hem daar niet voor kopen he. Het is consumer lens, duh.Arrien schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:45:
[...]
Nou, ik gebruik mijn 14-24 anders meestal op 2.8 tot 4.0 (trouwreportages)
Nou, hij was gewoon dik bagger hoor als je het mij vraagt ... Nikon's 35/1.8 was je beter mee af. Wel bruikbaar natuurlijk, want dat is een bagger lens ook.Pat-Juh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:56:
[...]
My bad. Dan klopte de site waar ik het las misschien niet. De 30 1.4 was al een lekkere lens. Goede centrum sherpte en bokeh. Hoewel bij afstoppen een octavormige lichtbron kan ontstaan.

[Voor 60% gewijzigd door jesper86 op 30-01-2013 13:09]
Ik was altijd te spreken over mijn oude 30 1.4. Sytse van hier op GoT heeft deze nu en is er volgens mij ook tevreden over.
Ben benieuwd hoe de nieuwe is qua optische verbeteringen.
Een stevige stelling die niet strookt met mijn ervaringen, ik ben benieuwd naar je onderbouwing die je neem ik aan gaat geven.jesper86 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:50:
[...]
Dan moet je hem daar niet voor kopen he. Het is consumer lens, duh.
[...]
Nou, hij was gewoon dik bagger hoor als je het mij vraagt ...
Dit topic is gesloten.