Even een sidestory wat me van de week goed doordrong....Ik krijg naar alle waarschijnlijkheid ook een extraatje, waardoor ik eindelijk de 7D kan kopen.
Een tijdje heb ik gedacht om over te stappen op FF omdat ik toch echt betere kwaliteit wil bij hogere iso's aangezien ik vaak tegen de iso1600 grens aanzit. Ik wilde de 5D mk3 te halen (omdat ik niet op AF snelheid wilde inleveren), maar dit is een te dure oplossing op het moment omdat ik ook mijn 10-22 en 17-55 kwijtraak dan en ik dan niet echt weet wat ik wil als vervanger (16-35L II en 24-105 o.i.d.).
Maar ik bedacht me dus dat naast het grote financiele verschil in opties er natuurlijk ook praktische zaken gaan meespelen waar je niet echt bij stilstaat.
Ik ben nu gewend aan een bepaald resultaat wanneer ik met mijn 40D+70-200 op 200mm en f2.8 een plaatje schiet.
Maar op een fullframe ziet dat er totaal anders uit. Ik krijg dan een foto die verder weg lijkt (200mm is ook echt 200mm en niet 200mm*1.6), en daarnaast is de scherpte-diepte veel kleiner (die is echt 2.8 ipv 2.8*1.6).
Je krijgt gewoon totaal andere karakteristieken, of ze uiten zich in ieder geval anders.
Raar hoe je zolang met een 40D aan het spelen bent, en daarbij praktisch niet aware bent over de karakteristieken van een camera+lens op fullframe. Gek hoe zoiets met je mind kan fukken zeg maar.
Het visuele resultaat van 200mm op een cropcam koppel ik toch echt aan 200mm, terwijl het eigenlijk 320mm is.
En toch wou ik nu soms al graag eens tot 300mm willen gaan, niet direct beseffend dat je op FF dan een 500mm lens nodig zal hebben.
Als je dan een FF camera hebt, dan worden de 4.0-lenzen toch ineens weer interessanter (omdat die dezelfde DoF hebben als dat f2.8 is op een cromcam).
Ook kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld een 1.4x extender dan toch interessanter wordt, omdat je op 200mm/2.8 met je 70-200/2.8 lens dan toch nog hetzelfde resultaat qua DoF krijgt als die eerdere cropcam die je toen had met dezelfde lens op 200mm schoot.
Toch goed om deze awareness te hebben wanneer ik ga overstappen. Theoretisch wist ik het wel, maar het besef dringt nu pas door ,waarschijnlijk omdat nu echt serieus overwogen heb om de stap te doen, maar tot de conclusie gekomen ben dat het nog veel te duur voor me is.
Tja, dan ga ik toch liever weer een paar keer naar Schotland
Ok back ontopic

Hmmm, ik heb weliswaar maar 1 middagje geschoten met de 85/1.8 en ook ik deel de mening over dat "flauwe grauwe". Ook vond ik dat hij te ver weg scherpstelde. Misschien was ik het goed gewend omdat ik altijd met een 100mm macro schiet voor portret, maar het kon wat meer dichterbij zeg maar.
@Killaz, ik heb de 17-55. Het is echt een goeie scherpe lens. Het stofzuigen is voor mij niet echt een groot aangezien ik niet ermee de sahara inga met opwaaiend stof/zand. Het grootste nadeel van de 17-55 vind ik het contrast. Die is gewoon wat minder. Waar dat goed van pas komt is tijdens mooi zacht avondlicht.
Maar ja, ik zou em absoluut niet willen ruilen tegen ene 24-105 of een 24-70. Te weinig groothoek, en de lenzen zijn gewoon te duur voor hetgeen ze voor mij bieden.
Ook ik heb net als Superdaantje geen problemen met het bereik tussen 55mm en 70mm. Ik mis het niet. Dus ik zou net als UC ook zeggen dat de 17-55 wat mij betreft de beste keuze lijkt.