Ik snap je verhaal wel, maar de redenatie niet. Omdat je hem niet echt gebruikt voor vogels is het geen telelens?nero355 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:16:
[...]
Het is misschien wat raar uitgedrukt, maar stel je effe het volgende voor :
Op een feest in een zaal of restaurant heb je mensen die dansen/met elkaar praten bij de bar of een tafel/eventueel iemand die zingt of een band incl. zanger.
Ga je daar rondlopen met je 15-85/17-55/24-xx op je camera dan sta je elke keer veel te dicht in de buurt en als je op een redelijke afstand wil zonder de situatie te verstoren dan moet je flink croppen en heb je vaak totaal geen isolatie van je onderwerp wanneer dat nodig is.
Zet je echter een 70-200 op je toestel dan heb je dit probleem gewoon TOTAAL NIET. Vooral op FF is zo'n lens heel erg wenselijk en dat is dan ook de reden dat de meeste reportage fotografen een 70-200 bij zich hebben denk ik
Ga je echter lekker naar buiten met je 70-200 om wat vogeltjes op de foto te zetten dan hoop ik dat je dat i.c.m. een crop toestel doet, want op FF is het een veel te kort bereik en op crop ... tja... laten we zeggen dat het mooi begin is... zoiets ?!
Dus nee : Een 70-200 is geen telelens wat mij betreft
[...]
Telelenzen beginnen bij 300 mm. wat mij betreft. Supertele vind ik meer iets voor de 800 of 1200 mm. lenzen en daar voorbij.
Een 85mm portretlens is ook gewoon een telelens, een 60mm macrolens is zelfs een telelens. Telelenzen zijn alles boven 50mm op kleinbeeld. Alles onder 50mm is groothoek en 50mm is standaard.
Leica MM + Sony A9