Ik zoek al tijden een leuke portable radio ter vervanging van een oudere FM/AM radio. Maar dan wil ik het gelijk liefst ook goed doen en een toestel hebben dal alle tegenwoordig bestaande en meest vrij gangbare mogelijkheden heeft. Die kom ik echter maar niet in het huidige aanbod tegen. Ik heb het in elk geval al enkele jaren niet kunnen vinden. Waarom is dat er nou toch niet?
Het meeste van wat ik wil is al mogelijk met heel veel smartphones. Heb je eenmaal een processor en geheugen en de chip voor de basis I/O functies dan is de rest eigenlijk puur een softwarekwestie en dan moet het eenmalig geprogrammeerd worden. Zó'n klus is dat niet.
Hoe ziet mijn wenslijstje eruit?
Redelijk formaat stereo (front)speakers van minimaal pakweg 10cm. Evt. extra lage tonen voorziening.
- FM ontvangst met RDS.
- AM zou ook nog leuk zijn maar zal een extra ferrietantenne vereisen neem ik aan. Of is daar een andere manier voor? Wil ik wel zonder doen.
- LG/KG zouden het een hele mooie universele 'wereldontvanger' maken maar heb ik niet echt nodig alhoewel je tegenwoordig met een simpel USB stickje een 'allesontvanger' kunt maken (
\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger ) dus vraag ik me af hoe moeilijk het zou zijn om nauwelijks enige beperking van de ontvangstfrequenties te geven wat toch ook wel weer wat aardige mogelijkheden zou geven. Maar wil ik ook wel zonder doen.
- DAB+
- Evt. externe antenneaansluiting.
- Internetradio, zowel via ethernetaansluiting als WiFi.
- Genoeg zendergeheugenplaatsen (minstens 100, waarom limiteren als je toch vele GB aan geheugen op geheugenkaartjes hebt? Evt. splitsen in interne en op geheugenkaartje) en eigenlijk ook een programmeermogelijkheid zodat je op vaste tijden automatisch kunt laten overschakelen naar zenders/programma's. Genoeg programmeergeheugenplaatsen. Opnamemogelijkheid met ook time-shift is ook erg handig.
- Wekkerradio en sleeptimerfuncties, onderdeel van programmeerbaarheid.
- WiFi voor de internetradio maar ook om e.e.a. weer een andere kant op te sturen met welke gangbare norm er op dit moment ook maar is die daar gebruik van maakt. (DLNA) Evt. WiFi ook als AP/hotspot te gebruiken i.c.m. internet via ethernet.
- Bluetooth om het ding als speaker te gebruiken voor andere apparaten zoals smartphone (+ snelle NFC pairing) maar ook andersom een betere Bluetoothspeaker kunnen gebruiken i.p.v. dan wel i.c.m. de ingebouwde speakers. Ook evt. twee bluetooth speakers kunnen pairen voor stereo wat dus niet door de bluetooth speakers zelf ondersteund hoeft te worden. Eventueel zelfs drie speaker kunnen pairen voor een extra lage tonen speaker. Kun je evt. met simpele extra BT ontvangertjes een of meerdere niet draadloze speakers alsnog draadloos aansluiten. Ook evt. BT voor internettoegang via smartphone i.p.v. HotSpot/WiFi, want dat kan en je weet nooit of het eens van pas kan komen. Bijv. BT naar smartphone voor internettoegang en dan weer streamen naar DLNA device via WiFi. Die latere zaken worden wel steeds meer 'Nice to have'.
- Hoofdtelefoonuitgang.
- AUX ingang.
- USB aansluiting, ook te gebruiken als voeding/laadaansluiting (2A).
- SD-kaart slot. Liever nog twee waarvan dan evt. één een micro-SD slot kan zijn voor meer permanent geheugen voor opname/time-shift/semi-permanente audio bibliotheek en de gewone SD om daar bovenop een deel makkelijk te kunnen wisselen.
- Mediaspeler voor in elk geval alle gangbare audioformaten vanaf wat je ook aan opslag aan die USB poort hangt en op SD kaart hebt staan dan wel van het thuisnetwerk kunt halen (netwerkopslag moet dus liefst ook ondersteund worden). Micro SD kan dan evt. met een adaptertje. SD formaat is stukken beter hanteerbaar dan die priegel micro dingen. Afspelen van audiokanaal van video's zou ook leuk zijn en evt. ook tonen van video's op schermpje. Zelfs mijn Ipod Nano 7 kan video's afspelen op het zeer kleine schermpje dus waarom ook niet? Is daar significant meer/duurdere processorkracht voor nodig?
- Kopieerfunctie tussen alle opslagmedia.
- Kleurenscherm groot genoeg om overzichtelijk op te kunnen werken en met ook ondersteuning voor programmagidspagina's. Ook touchfunctie zou handig zijn die evt. met fysieke schakelaar te blokkeren is, evt. bredere key-lock functie bij portable toestel.
- Fysieke Volume/Bass/Treble/Tuning draaiknoppen. Ook equaliserfunctie via scherm met presets en opslagmogelijkheden. Evt. fysieke Loudness/Bass Boost/Spraakknopjes om snel te kunnen overschakelen zonder schermmenu in te moeten.
- Mixer waarbij het evt. mogelijk is om signaal vanuit meerder bronnen te mixen naar de output dan wel verschillende prioriteit te geven. Kun je hem bijv. ook als PC speaker gebruiken via de AUX in.
- Afstandsbediening.
- Koppeling met appje op smartphone die direct via het eigen netwerk/WiFi-direct/Bluetooth kan functioneren en waar géén server van derden tussen hoeft te zitten.
- AC (adapter) voeding + Interne batterijvoeding + USB voeding.
- Open Source firm-/software?! Ben je niet meer afhankelijk van (eindige) ondersteuning door de fabrikant en kunnen allerlei mogelijkheden later toegevoegd worden.
- (Ook in) Portable radio formaat. En dan niet met Li-Ion maar met normale verwisselbare batterijen (AA/C/D) waar ook oplaadbare NiMH in kunnen die ook in het toestel opgeladen kunnen worden d.m.v. de netspanningadapter.
- Eventueel verwisselbare 18650 Li-Ion accu's. Eventueel slim systeem dat zowel 1,5V batterijen als die 18650 mogelijk maakt bijv. door verwisselbaar inzetstukje in batterijencompartiment.
- SIM slot? Zou kunnen. Hoeft niet echt van mij maar als de meerkosten minimaal zijn waarom niet.
- Ingebouwd FM zendertje zou ook wel leuk zijn. Vooral bij niet-portable modellen. Heb ik nu in de vorm van dingetje dat je in een 3,5mm uitgang kunt steken en dat dan op FM uitzendt zodat je het in de buurt met 'ouderwetse' radio's of zelfs je smartphone kunt laten weergeven. Ook door meerdere toestellen tegelijk natuurlijk. 'Multi-Room'.

Kun je die oudere portable apparaten in andere kamers Internetradio/MP3 e.d. laten weergeven. Hoofdtoestel bedien je dan op afstand met appje op je smartphone. Ook: 'nice to have' maar zeker geen vereiste.
- Wat ik verder op het moment even vergeten ben.
Allemaal geen echt vreselijk ingewikkelde zaken. Er is maar weinig extra (hardware) nodig om dit allemaal mogelijk te maken. Groot deel is firm-/software. Een enkel toestel komt dicht in de buurt maar alles hebben ze (nog) niet. De
Silverlight van Lidl momenteel is niet onaardig maar is wat diep en loopt ook alleen maar op netvoeding. Past dus niet op het plankje in de keuken waar nu een 'oude' portable radio (aan AC adapter) staat die ook wel elders op batterij gebruikt wordt. Komt verder aardig in de buurt. Ik overweeg die evt. alvast te kopen voor een wat ander, niet-portable gebruik.
Ik verwacht niet echt dat iemand een toestel weet in het huidige aanbod (dat ook niet meteen een onnodig vermogen kost). Maar ik hou me aanbevolen voor suggesties.
En als er een fabrikant meeleest. Neem maar contact op. Ik heb nog wel meer ideeën o.a. over de UI.