Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djkahn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04-2024
De antenne die ik nu gebruik is een afgeleide van een antenne die ook veel door 2 meter amateurs word gebruikt. Alleen de verhoudingen heb ik aangepast aan 200 MHz.
Niet iedereen heeft echter de ruimte om zo een antenne te plaatsen op de auto. Maar een vaste kwart golf antenne (dus geen haaienvin of een kleine 1/8 golf antenne) doet het ook prima.

http://www.calearo.com/en...v-dab-dab--pno7677931.php

Dit is een voorbeeld van zo een antenne.
Vaak is een ingebouwde antenne versterker overbodig vanwege de uitstekende gevoeligheid van dab autoradio's. Je versterkt meestal alleen maar de storing. Alleen bij gebruik van een erg lange antennekabel kan het nuttig zijn.

Ik heb gepoogd met mijn bijdrage de discussie wat helderder te maken door duidelijk te maken dat slechte Dab ontvangst andere oorzaken heeft dan zwakke zender singalen.

Edit:

Nog even een kleine aanvulling.
De 2 meter Vhf band ligt niet zo ver af van de dab band. De center frequentie van Vhf ligt op 160 MHz. die van Dab op 190 MHz. Je zou dus een mobiele 2 meter antenne kunnen nemen en deze inkorten. In het geval van een 1/4 lambda word de lengte ongeveer (300/190)/4=0,39 meter. De connector kun je dan vervangen door een SMS F type. De 2 meter antennes zijn vaak goedkoper en ook nog van betere kwaliteit. We blijven tweakers nietwaar?.

[ Voor 20% gewijzigd door Djkahn op 21-01-2017 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-07 15:42
Ik adviseer een echt goede 16V vaste dakantenne, zoals van het betere merk Hirschmann.
Zelf heb ik de Hit Auta 16V FM/DAB actieve sprietantenne en een super DAB+ ontvangst.

[ Voor 26% gewijzigd door Theo74 op 23-01-2017 13:46 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:11
Hallo
Ik heb een kia Ceed met DAB+ radio.
Wat me opvalt is dat onder de zender weergave een ruimte is artiest en nummer. Maar helaas niet ingvuld.

Als ik op de info van de zender kijk. Staat onder tekst wel de artiest en het nummer.

Bij de instellingen kan ik niets vinden. Ik vraag me af of andere DAB+ radios dit wel weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
p.d.akkerman schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:10:
Hallo
Ik heb een kia Ceed met DAB+ radio.
Wat me opvalt is dat onder de zender weergave een ruimte is artiest en nummer. Maar helaas niet ingevuld.

Als ik op de info van de zender kijk. Staat onder tekst wel de artiest en het nummer.

Bij de instellingen kan ik niets vinden. Ik vraag me af of andere DAB+ radio's dit wel weergeven.
Ik heb dit ook met een Kenwood DAB+ radio uit 2016 en mijn Ford DAB+ radio uit 2017. Je ziet geen tekst.
Volgens mij is dit afhankelijk van het DAB+ radiostation en daarnaast weet ik eerlijk gezegd ook niet of dit (al) mogelijk is in het Nederlandse DAB+ netwerk.
Volgens mij moet er nog meer mogelijk zijn zoals een plaatje/logo van het station waar je naar luistert. Soms zie je die wel, soms en eigenlijk vaak helemaal niet. Dit zou in de toekomst ook moeten kunnen bewegen of snel veranderen voor programma specifieke info. Misschien komt dit ooit nog als DAB+ meer volwassen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 27-01-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb sinds een paar weken een DAB+ radio in de auto de jvc-kw-db92bt, met een actieve plak antenne achter het raam, de ontvangst is perfect, nooit terugval op FM geen hikups niks.

Alleen de voorkeuze functie werkt niet, als ik wissel van zender met voorkeuze toets melding "waiting" daarna no signal. als ik door de zenders heen zap pakt hij ze wel één voor één zonder problemen.

Foutje in de radio of toch zwakke ontvangst?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Ik had vandaag in de hele Beneluxtunnel DAB+ ontvangst :o :D In beide richtingen, beide keren de (vanuit bestuurder gezien) rechter tunnelbuis genomen.

Volgens mij is dat pas sinds kort, want ik rij er best vaak en normaal gesproken valt de radio uit in deze tunnel. Vandaag was ik (zoals zo vaak) aan het luisteren naar SkyRadio Hits, een DAB+ only station... in de hele tunnel geen enkele onderbreking gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm nou intussen maar eens gekeken... heb dus permanente 12V achterin liggen.. en moauw dat sluip verbruik van de antenne versterking.. dat zal toch weinig doen op de accu denk ik :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
cactusman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:45:
Ik heb sinds een paar weken een DAB+ radio in de auto de jvc-kw-db92bt, met een actieve plak antenne achter het raam, de ontvangst is perfect, nooit terugval op FM geen hikups niks.

Alleen de voorkeuze functie werkt niet, als ik wissel van zender met voorkeuze toets melding "waiting" daarna no signal. als ik door de zenders heen zap pakt hij ze wel één voor één zonder problemen.

Foutje in de radio of toch zwakke ontvangst?
Sta je toevallig op je oprit en de radio lekker aan het configuren. Ik had ook ruzie met dat waiting, toen dacht ik, misschien is het dak van het huis toch wat hoog. Afrit af en op straat en geen waiting gedoe meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29

franssie

Save the albatross

Ik heb een Kenwood DAB+ radio en het aanbrengen van die raamantenne leek me niets. Aangezien mijn 307 een passieve antenne heeft (dus zonder bandpassfilter) een splitter besteld op ebay. Maar in de tussentijd wil ik natuurlijk wel DAB+ luisteren dus na wat gestoei maar een 2 Euro munt als tegen capaciteit op de actieve DAB+ antenne geplakt in plaats van de raam antenne plakker.
Dat werkt dus prima hier in de regio Gooi tot mijn verbazing.

NPO S&J en ALT zijn toch wel leuke toevoegingen ten opzichte van het FM pakket (al staat 80% van de tijd gewoon stubru aan via het internet).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
Theo74 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:28:
[...]
Volgens mij moet er nog meer mogelijk zijn zoals een plaatje/logo van het station waar je naar luistert. Soms zie je die wel, soms en eigenlijk vaak helemaal niet. Dit zou in de toekomst ook moeten kunnen bewegen of snel veranderen voor programma specifieke info. Misschien komt dit ooit nog als DAB+ meer volwassen is.
Dit is al langer beschikbaar, maar in Nederland is het erg beperkt. In Noorwegen krijg je bij pop-zenders (zoals zender mP3) een afbeelding van het nummer dat op dat moment wordt afgespeeld (Cover met naam/titel) en bij sommige andere zenders ook een playlist van bv. de komende drie nummers en vaak roeleert dat binnen het nummer dat op dat moment wordt afgespeeld. Hieronder popzender mP3:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88360222/Tweakers.Net/IMG_0711_klein.jpg

Voorbeelden van Noorwegen die je op internet tegenkomt:
Afbeeldingslocatie: https://www.worlddab.org/image/content/1551/320x231_Screenshot_2015-11-11_10.08.30.png?1465375170

Afbeeldingslocatie: https://www.worlddab.org/image/content/1549/319x230_facebook.png?1465375169

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Het klopt inderdaad, in Nederland is het aanbod 'graphics' binnen DAB+ erg beperkt.
Enkele NPO zekers en een handje vol commerciële zenders sturen een plaatje mee.
Dynamische info is inderdaad wat mogelijk is en wat je ook in Nederland verwacht.
Helaas zal DAB+ hier nog in de kinderschoenen staan zoals met veel in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03

Bestla

M/M -> V/F

Theo74 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:11:
Het klopt inderdaad, in Nederland is het aanbod 'graphics' binnen DAB+ erg beperkt.
Enkele NPO zekers en een handje vol commerciële zenders sturen een plaatje mee.
Dynamische info is inderdaad wat mogelijk is en wat je ook in Nederland verwacht.
Helaas zal DAB+ hier nog in de kinderschoenen staan zoals met veel in Nederland.
Wij hadden 2 weken terug 2 vrienden uit Noorwegen over en hij verbaasde zich er al over dat er niets extra's getoond werd in onze JVC 2din DAB+ radio in de Golf 5.

Ik zei dat ze bij hun al veel verder waren met DAB, en dat het hier nog in de kinderschoenen staat. Hij lachtte breeduit en zei dat in Noorwegen de FM dit jaar uitgezet wordt. Dat wist ik natuurlijk al, maar hij wreef het nog lekker in. ;)

Arrow CR heeft 0
Radio2 heeft 0
Radio10 heeft 0

Welke zenders tonen wel wat?

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 14-02-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
Zover ik weet alleen de NPO zenders. NPO1 (?) stuurt circa 7 pagina's met daarop de laatste nieuwsberichten. Andere NPO zenders eigenlijk alleen een logo. Commerciële en regionale zenders over het algemeen heel beperkt. Nederland heeft wel véél DAB+ zenders. In (Noord-)Duitsland wordt ook al veel meer gebruik gemaakt van logo's en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 13:38
EdwinW schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:41:
Zover ik weet alleen de NPO zenders. NPO1 (?) stuurt circa 7 pagina's met daarop de laatste nieuwsberichten. Andere NPO zenders eigenlijk alleen een logo. Commerciële en regionale zenders over het algemeen heel beperkt. Nederland heeft wel véél DAB+ zenders. In (Noord-)Duitsland wordt ook al veel meer gebruik gemaakt van logo's en foto's.
NPO Radio 1 is tegenwoordig inderdaad de enige die een dynamische slideshow meestuurt, de rest doet dit niet (meer) ivm ruimtegebrek op de mux (anders zou de geluidskwaliteit omlaag moeten om ruimte te maken voor de slideshow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 17-07 23:01
En dat is natuurlijk wel een goed punt: Die extra's nemen ook bandbreedte in beslag :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28
Mijn DAB+ wekker radio (Philips AJB3552) wekte mij gisteren met een volledig stille Arrow Classic Rock die volgens de radio wel signaal had(bijna volle bak) maar geen geluid gaf.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Een fout van de zender, firmware problemen van de radio, was de zender out of sync?

Graag zou ik willen voorkomen dat ik mij nogmaals verslaap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 30-06 06:54
Heb in mijn oldtimer een Kenwood DAB+-radio geïnstalleerd en de plakantenne bevestigd. Voordat dat stukje plakspul naar de aarding moest had ik ontvangst. Helaas probeerde dochter het stukje tussendoor te duwen naar een metalen deel en raakte dat deel beschadigd. En een NO SIGNAL op de Kenwoord. Nog wat geprobeerd om op andere manieren aarding te krijgen maar helaas... En uiteindelijk is dat hele stukje afgebroken. De rest zit nu muurvast op de voorruit. Iemand nog een tip hoe de aarding op orde te krijgen? Of wordt het een nieuwe antenne? :-(

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DikkieDick schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:51:
Heb in mijn oldtimer een Kenwood DAB+-radio <>
Oldtimer heeft waarschijnlijk een passieve antenne, dan zou ik eerst dit eens proberen: http://r.ebay.com/8U1ttu

Die heb ik nu in mijn pug 307 en dat werkt best goed. Voor DAB (rond de twee meter) mag je de antenne iets minder ver uittrekken dan voor FM (3 meter) maar je moet wat experimenteren wat het beste voor jou werkt.
Hou je de boel nog origineler ook ;)

offtopic:
voor mijn oldtimer overweeg ik een Caliber RCD120BT te kopen - geen DAB+ helaas maar dan maar via BlueTooth StuBru streamen, dat doe ik in mijn 307 eigenlijk ook best veel).

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 15-02-2017 18:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
antartic schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:39:
Mijn DAB+ wekker radio (Philips AJB3552) wekte mij gisteren met een volledig stille Arrow Classic Rock die volgens de radio wel signaal had(bijna volle bak) maar geen geluid gaf.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Een fout van de zender, firmware problemen van de radio, was de zender out of sync?

Graag zou ik willen voorkomen dat ik mij nogmaals verslaap ;)
11C werkt hier op het moment ook voor geen meter mee ... gelukkig doet de rest het wel (6B/9D/12C)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
franssie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:37:
[...]

Oldtimer heeft waarschijnlijk een passieve antenne, dan zou ik eerst dit eens proberen: http://r.ebay.com/8U1ttu

Die heb ik nu in mijn pug 307 en dat werkt best goed. Voor DAB (rond de twee meter) mag je de antenne iets minder ver uittrekken dan voor FM (3 meter) maar je moet wat experimenteren wat het beste voor jou werkt.
Hou je de boel nog origineler ook ;)

offtopic:
voor mijn oldtimer overweeg ik een Caliber RCD120BT te kopen - geen DAB+ helaas maar dan maar via BlueTooth StuBru streamen, dat doe ik in mijn 307 eigenlijk ook best veel).
Goede vraag, Oorspronkelijk, toen ik hem in 2008 kocht (Mercedes 220d uit 77), zat er een motergestuurde antenne in die als je de radio aanzette uitschoof, maar die was op een gegeven moment kaduuk gegaan en nu zit er een standaard uitschuifgeval op, die bijna altijd uitgeschoven is. Maar zo'n splitter is dan wel de moeite waard om te proberen. Zijn de kosten ook niet. De radio is overigens een Kenwood KMM-BT502DAB.

Even later: gelijk maar besteld. Dan kan de antenne weer van het raam. Wordt maandag of dinsdag binnen verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 15-02-2017 22:55 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

220D leuke auto, doet me denken aan de oude Duitse crimi's. Ik heb dus exact die splitter en exact die radio, zou moeten werken.

• DikkieDick
franssie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:18:
220D leuke auto, doet me denken aan de oude Duitse crimi's. Ik heb dus exact die splitter en exact die radio, zou moeten werken.
Top, ga ik volgende week sleutelen en als het idd werkt dan de 'oude' weer van het raam zien te frutten. ;-)

aka pluim003

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-07 20:33
Ik ben een beetje aan het oriënteren naar een mooie DAB+-oplossing voor in de auto. Het liefst weggewerkt en zo geïntegreerd mogelijk (wil bestaande radio laten zitten, en bestaande radio heeft geen mogelijkheid voor AUX-in).

Ik heb goede ervaringen met een FM-injector om een AUX-input te creëren, die heeft dus een antenne-ingang en een antenne-uitgang. Klinkt stukken beter dan een FM-transmitter die door de lucht moet. Het leek me wel interessant om ook DAB+ op die manier te 'injecteren'.

Voor nu lijken alleen de Pure Highway 300di en de Alpine EZi-DAB dat te doen (zelfde apparaatje alleen ander merkje). Heeft iemand ervaring met één van beide apparaten?

De reviews die ik tegen kom spreken van een lange opstarttijd (20 seconden voor je muziek hoort) en de feature 'Forecourt' die er voor zorgt dat de DAB+ adapter nog 15 minuten stroom heeft als je het contact uit zet worden als hinderlijk ervaren.

Alternatief is de Autoleads ADI-100, ook geïntegreerd, radio text via RDS, alleen dan met een FM-transmitter i.p.v. injector.

Hoofddoel is radio luisteren in Noorwegen op vakantie (DAB+), voor Nederland had ik 't nog niet gedaan. Zeker in t Noorden is FM hier volgens mij nog beter, maar daar kan ik nog niet over oordelen, dan ga ik op verhalen af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Zit in Oost Groningen en laatst een DAB radio voor in de keuken aangeschaft.
Ontvangst is ruk. Zeker de helft van de zenders blijft stil.
Ook fm ontvangst houd niet over hier, maar die doen het tenminste altijd. Met meer of minder ruis.
Ook bij ouders en schoonouders hetzelfde verhaal. Dat zit in totaal een 20 km bij elkaar vandaan.
Als dit FM moet gaan vervangen zullen ze echt iets aan het bereik moeten doen.
Op het ogenblik is FM de betere keus in dit gebied. Beter ontvangst en meer keus in zenders.
En om dat laatste was het nou net te doen bij DAB.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-07 15:28
Ook hier in Veenendaal binnen geen ontvangs bij DAB ik had pas een ontvanger gekocht maar helaas. Ik voel me belazerd door al die reclame over DAB . Als ik dit had geweten had ik dit nog niet gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Binnen ontvangst is hier in Almere tegenwoordig prima.

Zowel met een Sangean DPR-202BT als een zakradio'tje die koptelefoonsnoertje als antenne gebruikt.

Waar overigens meteen de term "belazerd" voor nodig is.... op de plekken waar ik kom (en dat is niet alleen randstad) is de ontvangst tegenwoordig prima.

Sowieso is het, als je gaat klagen, handig als je merk en model radio erbij vermeldt en bovendien, als je de radio meteen uitprobeert kan je altijd nog retourneren?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 16:42
arbraxas schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:35:
Zit in Oost Groningen en laatst een DAB radio voor in de keuken aangeschaft.
Ontvangst is ruk. Zeker de helft van de zenders blijft stil.
Ook fm ontvangst houd niet over hier, maar die doen het tenminste altijd. Met meer of minder ruis.
Ook bij ouders en schoonouders hetzelfde verhaal. Dat zit in totaal een 20 km bij elkaar vandaan.
Als dit FM moet gaan vervangen zullen ze echt iets aan het bereik moeten doen.
Op het ogenblik is FM de betere keus in dit gebied. Beter ontvangst en meer keus in zenders.
En om dat laatste was het nou net te doen bij DAB.
Mijn ervaring tot nu toe is dat in gebieden waar FM ruk is, DAB+ geen verbetering met zich meebrengt. In de regel kan ik met m'n Pure Siesta nog steeds de Duitse zenders vaak wel ontvangen. Niet altijd. De Nederlandse zenders doen het hééééél soms. Ongeacht hoe ik de antenne neerleg. En dat is al op de bovenverdieping. Beneden in de woonkamer (jaren 50 huis) heb ik geen enkele ontvangst helaas :/.

Maar met FM is dat niks beter :+

(Omgeving Enschede richting de Duitse grens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 13:38
ksborg schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is dat in gebieden waar FM ruk is, DAB+ geen verbetering met zich meebrengt. In de regel kan ik met m'n Pure Siesta nog steeds de Duitse zenders vaak wel ontvangen. Niet altijd. De Nederlandse zenders doen het hééééél soms. Ongeacht hoe ik de antenne neerleg. En dat is al op de bovenverdieping. Beneden in de woonkamer (jaren 50 huis) heb ik geen enkele ontvangst helaas :/.

Maar met FM is dat niks beter :+

(Omgeving Enschede richting de Duitse grens)
Je zit natuurlijk ook wel op een plek waar het relatief duur is om dekking te regelen (want om het grensgebied te dekken moeten er natuurlijk een hoop kleinere zenders worden ingezet, omdat het signaal niet te ver Duitsland in mag reiken én de hoeveelheid mensen die per zender bereikt kan worden is kleiner).

Aangezien DAB+ nog niet zó populair is, hebben vooral de commerciëlen er nu nog voor gekozen om niet teveel te investeren in een netwerk waarvan ze nog niet weten of het succesvol gaat worden. Echter, het gaat natuurlijk pas echt succesvol worden als er overal dekking is. Een kip-ei probleem dus. Er komt overigens binnenkort wel een verbeterslag aan.

De NPO heeft daarnaast z'n eigen netwerk, en dat zou al wel redelijke dekking in de omgeving van Enschede moeten hebben. Op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html kan je de kaartjes per netwerk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Stad Groningen is ontvangst ook prima net als in almere, heb ik in Pekela helaas niks aan.
Het belazerd gevoel snap ik wel, groot campagne gevoerd voor landelijk dekkend netwerk. Overal, behalve dus de landelijke gebieden.
En nee, radio hoeft niet meteen terug want hij heeft meer functies als DAB. Maar dat de wifi het prima doet is voor dit topic niet heel interessant.
Vervelender is dat FM straks uitgezet word. En dan wil ik graag in de auto fatsoenlijk ontvangst en niet alleen in de as van het land.
Want wat ik in dit topic teruglees is dat de oostkant van het land er erg slechte ontvangst is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Maar hierboven zie ik het vooral over binnen ontvangst gaan. En vooral op de commerciëlen kan dat inderdaad nog een uitdaging zijn.

Ontvangst in de auto hoef je denk ik steeds minder bang voor te zijn. Toen we DAB+ in de auto hadden, hadden we op de NPO vrijwel hapervrije ontvangst. Commercieel redelijk. En ja, ook in de landelijke gebieden.

DAB+ dekking buitenshuis is het laatste jaar echt heel erg verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Dat radiotje ook buiten getest in de tuin en de resultaten waren hetzelfde. Dus ik heb niet zoveel vertrouwen in de ontvangst.
Ik was van plan om een dab ontvanger/fm zender in de auto te zetten.
Gezien deze ervaringen ga ik daar eerst geen geld in steken. In deze omgeving is dat gewoon weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
commercieel is idd in pekel niet echt wat nee... 6B en 12C zouden volgens mij best moeten lukken :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Apart. NO SIGNAL zoals hierboven gemeld (de aangeraden antennesplitter heeft een verwachte aankomstdatum van morgen of overmorgen). Dus op de Tuner en Sky Radio. Schakelt ie toch over naar DAB+. Die doet het op raadselachtige wijze dan dus wel. Probeer je een andere zender dan is het weer niks. ;-)
Anyway, antennesplitter maar inbouwen komende week (zal wel weekend worden).

Update: antennesplitter geplaatst. De andere draad mag ik er nog weer tussenuit zien te frutten, of laat ik dochter doen. DAB+ werkt prima. Gisteren van Groningen naar Den Haag vice versa en nagenoeg overal bereik. Alleen op de A10, zuidas, viel ontvangst weg. En als je onder een viaduct door gaat valt ie ook even weg.

[ Voor 30% gewijzigd door DikkieDick op 26-02-2017 16:07 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

divk schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 07:02:
Ook hier in Veenendaal binnen geen ontvangs bij DAB ik had pas een ontvanger gekocht maar helaas. Ik voel me belazerd door al die reclame over DAB . Als ik dit had geweten had ik dit nog niet gekocht.
Doet zo'n DAB+ dan geen FM al alternatief ?

Ik heb destijds een Tivoli One gekocht en baalde dat ik geen DAB had maar nu in Frankrijk kan ik alles lekker luisteren.

Dat het verre van perfect is lijkt me sowieso een feit maar ze moeten ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies. Als mensen dan ook even de moeite nemen om bij hun favo radiostation te gaan klagen als ze op bepaalde plekken geen DAB+ hebben, dan krijgen die vanzelf ook een beter beeld van waar eventueel nog steunzenders nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:13:
Precies. Als mensen dan ook even de moeite nemen om bij hun favo radiostation te gaan klagen als ze op bepaalde plekken geen DAB+ hebben, dan krijgen die vanzelf ook een beter beeld van waar eventueel nog steunzenders nodig zijn.
Ik zou er ook nog geen een kopen hoor :+

Het is meer van kijk mij eens voorlopen of "mijn auto had het toevallig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:29
Mijn auto heeft het niet toevallig, was een optie van 100euro maar ik vind het zeker de moeite waard. De kwaliteit is een stuk beter dan FM en ik verwacht dat het alleen maar beter wordt de komende jaren. Liever alvast op de toekomst voorbereid, ik heb ook niet elk jaar een nieuwe auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies :).

Vind het nog steeds wel jammer dat het in onze huidige auto zo verrekte lastig gaat zijn om het af-fabriek audiosysteem (met bijna geen FM ontvangst meer en haperende mp3 speler) te vervangen door een eigen radio.

Thuis in Almere Stad ontvang ik trouwens overal binnen in huis prima de NPO en commerciele multiplex met m'n Sangean BT-202.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-07 15:28
Bij ons de de NPO en de commerciële radio's station het binnen niet.
En buiten heb ik wel ontvangst . Maar er wordt zoveel reclame gemaakt over DAB+ dat ik dacht ik ga ook er één halen. En natuurlijk werkt de FM wel maar daar voor heb ik toch geen DAB+ radio gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jongetje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:43:
Mijn auto heeft het niet toevallig, was een optie van 100euro maar ik vind het zeker de moeite waard. De kwaliteit is een stuk beter dan FM en ik verwacht dat het alleen maar beter wordt de komende jaren. Liever alvast op de toekomst voorbereid, ik heb ook niet elk jaar een nieuwe auto...
Komende jaren ? Ik hoop dat je een nieuwe auto na 5 jaar max verkoopt gezien de restwaarde.

(DAB) opties zullen dan ook wel weer gewijzigd zijn op de radio.

Ik ga lekker voor een basic Tivoli met externe DAB + andere meuk streamer. Ben er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zolang de VCR en de politiek niet op 1 frequentie kunnen komen wordt t niks :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11
FlorisD schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:53:
[...]

Je zit natuurlijk ook wel op een plek waar het relatief duur is om dekking te regelen (want om het grensgebied te dekken moeten er natuurlijk een hoop kleinere zenders worden ingezet, omdat het signaal niet te ver Duitsland in mag reiken én de hoeveelheid mensen die per zender bereikt kan worden is kleiner).

Aangezien DAB+ nog niet zó populair is, hebben vooral de commerciëlen er nu nog voor gekozen om niet teveel te investeren in een netwerk waarvan ze nog niet weten of het succesvol gaat worden. Echter, het gaat natuurlijk pas echt succesvol worden als er overal dekking is. Een kip-ei probleem dus. Er komt overigens binnenkort wel een verbeterslag aan.

De NPO heeft daarnaast z'n eigen netwerk, en dat zou al wel redelijke dekking in de omgeving van Enschede moeten hebben. Op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html kan je de kaartjes per netwerk vinden.
Is dat van het signaal te ver Duitsland inreiken werkelijk zo?
Ik heb gelezen dat andersom met goede antennes Duitse zenders redelijk ver in Nederland te ontvangen zijn (FM, DAB, DVB-T) en idem voor zenders vanuit België. Overigens ook op FM, een aantal Nederlanders FM zenders zijn tot ongeveer bij Antwerpen te beluisteren bijvoorbeeld?
ksborg schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is dat in gebieden waar FM ruk is, DAB+ geen verbetering met zich meebrengt.
Ruk FM ontvangst kan op verschillende manieren ;) Ik begrijp dat je bedoeld regio's waar gewoonweg weinig ontvangst door te weinig masten.

Rondom IJsselstein (Utrecht) is de ontvangst van verschillende FM zenders ook ruk. Eén groot zooitje met FM frequenties aangezien je daar veelal tussen 2 of 3 frequenties in zit die bv in Hilversum, Den Haag of Amsterdam staan. De zendmast Gerbrandytoren stoort erover heen.

Andere regio's overigens soms het zelfde verhaal, AF is een uitkomst maar zorgt soms voor veel geschakel tussen zenders.
Wat dat betreft is DAB een stuk beter. Maar ja dat is alles of niets.

[ Voor 20% gewijzigd door Myliobatis op 13-03-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Volgens de DAB+ kaart van Nederland is de provincie Groningen inderdaad niet 100% gedekt. Maar er is volgens deze site hoop, dus doe je DAB+ radio nog niet gelijk de deur uit.

Voor wat betreft de DAB+ autoradio's zullen merken zoals Alpine, Pioneer en Kenwood zeker goed scoren.
Waar ik wel op blijf hameren is echt een goede DAB+ buiten antenne vast gemonteerd op het dak.
Ik gaf al vaker in dit topic aan dat ik een Hirschmann Hit Auto 16V DAB/FM antenne gebruik, het bekende schuine rubberen spriet model gelijkend zoals op veel VW Golf 4 en 5 modellen zit. Het is een investering van meer dan €100,00 maar je krijgt er subliem DAB+ en FM ontvangst voor terug.
Al moet ik mij ook hier nogmaals in het topic herhalen, dat ik ondanks een dure Kenwood DAB+ radio en zeer goede antenne ook in het centrum van Rotterdam vlekken ervaar waarbij de radio stopt of op FM schiet.

Het zal allemaal een kwestie van tijd zijn en meest mogelijk ook het wachten op vrij te komen frequenties.
Momenteel is de bandbreedte voor DAB+ in Nederland te beperkt waardoor veel commerciële zenders met beperkte bandbreedte niet perfect klinken en dus al helemaal geen ruimte over houden voor grafische afbeeldingen of slide shows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Theo74 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:09:

Het zal allemaal een kwestie van tijd zijn en meest mogelijk ook het wachten op vrij te komen frequenties.
Momenteel is de bandbreedte voor DAB+ in Nederland te beperkt waardoor veel commerciële zenders met beperkte bandbreedte niet perfect klinken en dus al helemaal geen ruimte over houden voor grafische afbeeldingen of slide shows.
Dit dus. Ik luister vooral regionale zenders zoals PuurNL, die op 64 kbit uitzenden. Het is werkelijk niet om aan te horen. Spraak is prima te doen vind ik, maar muziek klinkt alsof het uit een blik komt. Het enige voordeel aan DAB+ is dat de ontvangst constanter is dan FM, maar waarom wordt er reclame gemaakt voor de goede geluidskwaliteit??

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Corossi schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Dan al, kun je toch makkelijk 20 jaar mee doen? ;)

[...]

Ruk FM ontvangst kan op verschillende manieren ;) Ik begrijp dat je bedoeld regio's waar gewoonweg weinig ontvangst door te weinig masten.

Rondom IJsselstein (Utrecht) is de ontvangst van verschillende FM zenders ook ruk. Eén groot zooitje met FM frequenties aangezien je daar veelal tussen 2 of 3 frequenties in zit die bv in Hilversum, Den Haag of Amsterdam staan. De zendmast Gerbrandytoren stoort erover heen.

Andere regio's overigens soms het zelfde verhaal, AF is een uitkomst maar zorgt soms voor veel geschakel tussen zenders.
Wat dat betreft is DAB een stuk beter. Maar ja dat is alles of niets.
Even een filmpje gemaakt van de DAB+ ontvangst en een stukje FM (plaatsing antenne lijkt raar, maar zo over de rand van het bed heeft ie de best mogelijke ontvangst).

Qua DAB+ zie je dat alleen de Duitse zenders werken. Zit op de bovenverdieping van m'n woning. Het is een jaren 50 woning, dus houten vloeren, geen dikke muren.

FM is vooral heel veel ruis in dit geval.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mK4XeR2Wdc4]

[ Voor 7% gewijzigd door ksborg op 10-03-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FataMan schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:54:
[...]

Dit dus. Ik luister vooral regionale zenders zoals PuurNL, die op 64 kbit uitzenden. Het is werkelijk niet om aan te horen. Spraak is prima te doen vind ik, maar muziek klinkt alsof het uit een blik komt. Het enige voordeel aan DAB+ is dat de ontvangst constanter is dan FM, maar waarom wordt er reclame gemaakt voor de goede geluidskwaliteit??
Sowieso zit er al verschil in de processing.. het ene station met 64 kbit klinkt inderdaad beroerder dan de andere.. veelal zijn het de zenders die ook een FM zender park hebben die beroerd klinken..

pak je een DAB+ (/internet) station klinkt het vaak ineens veel beter

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad 64 Kbit/s kan best heel behoorlijk klinken mits de processing niet nog op FM is afgestemd en mits de encoding een beetje in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
ksborg schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:56:
[...]

Even een filmpje gemaakt van de DAB+ ontvangst en een stukje FM (plaatsing antenne lijkt raar, maar zo over de rand van het bed heeft ie de best mogelijke ontvangst).

Qua DAB+ zie je dat alleen de Duitse zenders werken. Zit op de bovenverdieping van m'n woning. Het is een jaren 50 woning, dus houten vloeren, geen dikke muren.

FM is vooral heel veel ruis in dit geval.

[video]
In welke regio woon je en wat is het ontvangst als je de antenne buiten het ramen hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Theo74 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:20:
[...]

In welke regio woon je en wat is het ontvangst als je de antenne buiten het ramen hangt?
Ik woon in Losser. Een paar kilometer van de Duitse grens. Antenne uit het raam is niet echt een optie want het draadje dat vastzit aan de radio is érg kort. Samen met de korte stroomkabel kom ik denk ik niet eens zo ver :+. Kan het wel eens proberen, maar op zich is dat geen permanente oplossing. Misschien wel leuk als experiment.

Ik heb trouwens het gevoel dat een betere antenne wonderen doet, alleen kan deze antenne niet worden gewisseld. Zit vast in de wekkerradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ksborg schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:51:
[...]

Ik woon in Losser. Een paar kilometer van de Duitse grens. Antenne uit het raam is niet echt een optie want het draadje dat vastzit aan de radio is érg kort. Samen met de korte stroomkabel kom ik denk ik niet eens zo ver :+. Kan het wel eens proberen, maar op zich is dat geen permanente oplossing. Misschien wel leuk als experiment.

Ik heb trouwens het gevoel dat een betere antenne wonderen doet, alleen kan deze antenne niet worden gewisseld. Zit vast in de wekkerradio.
je zou eens een losse antenne kunnen fabriceren ( of ergens weg halen) die geschikt is voor de VHF band, en deze aan het draadje van de wekkerradio te verbinden.. eventueel zou je er nog een VHF versterker bij tussen kunnen steken.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Jouw regio is volgens de DAB+ kaart van Nederland niet perfect gedekt, dus daar zal het probleem zitten.
Zoals gezegd kun je zelf een antenne fabriceren, misschien is dit een oplossing. Dit is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik heb aan 1 van mijn portables ook een "optie" tot betere antenne gemaakt :)

originele telescoop antenne er afgehaald, IEC chassis connector gescoord, deze intern aangesloten, coax van de spriet naar de IEC connector omgelegd..

telescoop antenne gewoon voorzien van een connector ( en wat hotsnot :9 ) nou kan die met gewone spriet werken maar ook eventueel met een andere antenne :Y

zuignap antenne met een metertje dropveter er aan, ideaal als de radio net net op de juiste plek kan staan voor goede ontvangst :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 20:27

SebasFM

BOFH

Inmiddels is ook Den Haag 10D (locatie Rijswijk) online gekomen met slechts twee stations in dit multiplex. Ik moet nog achterhalen met welke bitrate ze uitzenden. Verder is het bereik van 10D wel een beetje vreemd. In de buurt van Kijkduin 7 hoog binnenshuis geen bereik, buiten in een tijdelijke Peugeot 2008 met DAB radio wegvallend ontvangst, terwijl in Rotterdam Hillegersberg (Noord-Oosten) 10D zonder haperingen whatsoever binnen komt. :/

Dezelfde auto heeft rond Delft-Zuid op de verbindingsweg tussen de A4 en A13 ook moeite met 11C.
Verder biedt MTVNL op hun multiplex 5B nu ook BBC World Service aan.

[ Voor 18% gewijzigd door SebasFM op 05-04-2017 15:19 . Reden: toevoeging opstelplaats ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die van Rijswijk: http://radio-tv-nederland...-overzicht-denhaagfm.html

Alle huidige lokale en toekomstige lokale plannen:
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-lokaal.html

[ Voor 51% gewijzigd door Get!em op 05-04-2017 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:56
Hallo allemaal,

Ik heb nog wat leuke foto's van 5C Zandvoort:
Zender:
http://x264.nl/eurosound-...r-5c-2017-03-20-front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/eurosound-lasercom-dab-zender-5c-2017-03-20-front.jpg

http://x264.nl/eurosound-...-5c-2017-03-20-inside.jpg
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/eurosound-lasercom-dab-zender-5c-2017-03-20-inside.jpg

http://x264.nl/eurosound-...-zender-5c-op-lokatie.jpg
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/eurosound-lasercom-dab-zender-5c-op-lokatie.jpg

Antenne, tijdelijk opstelling, opent in preview gedraait, http://x264.nl/5c_ant.jpg wel goed:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/5c_ant.jpg

De zender is een eigen ontwerp van Eurosound uit Haarlem.

De MUX software wordt weer apart gemaakt door een bevriend ITer.
5C draait op een test vergunning dus verwacht dat er zowel hardwarematig en softwarematig getest zal worden.
Met als volgende stap een tweede zender in sync draaien.

Omdat dit eigen ontwerp is, is het vele malen goedkoper dan de andere lokale kanalen die on air zijn.
Op 7B Amsterdam na, die is ook hetzelfde ontwerp.

Mochten mensen nog vragen hebben hoor ik het graag, alleen de zeer technische vragen zal ik ook eerst zelf moeten vragen.

+ nog een stukje op radioforum i.v.m. SNR testen:
http://www.radioforum.nl/...t=28452&start=285#p452854

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
neeecht schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:00:
Hallo allemaal,

Ik heb nog wat leuke foto's van 5C Zandvoort:
Zender:
http://x264.nl/eurosound-...r-5c-2017-03-20-front.jpg
[afbeelding]

http://x264.nl/eurosound-...-5c-2017-03-20-inside.jpg
[afbeelding]

http://x264.nl/eurosound-...-zender-5c-op-lokatie.jpg
[afbeelding]

Antenne, tijdelijk opstelling, opent in preview gedraait, http://x264.nl/5c_ant.jpg wel goed:
[afbeelding]

De zender is een eigen ontwerp van Eurosound uit Haarlem.

De MUX software wordt weer apart gemaakt door een bevriend ITer.
5C draait op een test vergunning dus verwacht dat er zowel hardwarematig en softwarematig getest zal worden.
Met als volgende stap een tweede zender in sync draaien.

Omdat dit eigen ontwerp is, is het vele malen goedkoper dan de andere lokale kanalen die on air zijn.
Op 7B Amsterdam na, die is ook hetzelfde ontwerp.

Mochten mensen nog vragen hebben hoor ik het graag, alleen de zeer technische vragen zal ik ook eerst zelf moeten vragen.

+ nog een stukje op radioforum i.v.m. SNR testen:
http://www.radioforum.nl/...t=28452&start=285#p452854
vooral die buck converter (of toch stiekum een boost?) is een apart detail :P

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Na (voor mijn gevoel) twee jaar te zijn bestookt met een campagne over de hoge kwaliteit, het grote aanbod en de hoge dekkingsgraad van DAB+, heb ik nu toch eindelijk een DAB+ autoradio aangeschaft.

De kwaliteit en het snelle ruisvrije tunen van de aanwezige zenders is naar mijn mening erg goed. Alleen luister ik vooral BNR en Arrow Classic Rock, en laat ik die nu niet kunnen ontvangen (regio Leeuwarden). Afbeeldingslocatie: https://assets-cdn.github.com/images/icons/emoji/unicode/1f622.png

Door die enthousiaste campagne op FM over DAB+ had ik er niet bij stilgestaan dat de dekking matig zou kunnen zijn. Gelukkig kan deze radio ook gewoon FM ontvangen (voor BNR) en Bluetooth gebruiken (voor Arrow Classic Rock).

Leuke techniek, maar ik geef mijn eerste ervaring hiermee toch een 6: Too little too late. Aangezien het in 2017 (voor mijn regio) nog steeds niet goed geregeld is, denk ik dat het niet echt meer op kan concurreren tegen internetradio. Het DAB+ aanbod/dekking had volwassen moeten zijn toen mobiele data nog duur was.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zoek al tijden een leuke portable radio ter vervanging van een oudere FM/AM radio. Maar dan wil ik het gelijk liefst ook goed doen en een toestel hebben dal alle tegenwoordig bestaande en meest vrij gangbare mogelijkheden heeft. Die kom ik echter maar niet in het huidige aanbod tegen. Ik heb het in elk geval al enkele jaren niet kunnen vinden. Waarom is dat er nou toch niet? :/

Het meeste van wat ik wil is al mogelijk met heel veel smartphones. Heb je eenmaal een processor en geheugen en de chip voor de basis I/O functies dan is de rest eigenlijk puur een softwarekwestie en dan moet het eenmalig geprogrammeerd worden. Zó'n klus is dat niet.

Hoe ziet mijn wenslijstje eruit?

Redelijk formaat stereo (front)speakers van minimaal pakweg 10cm. Evt. extra lage tonen voorziening.

- FM ontvangst met RDS.

- AM zou ook nog leuk zijn maar zal een extra ferrietantenne vereisen neem ik aan. Of is daar een andere manier voor? Wil ik wel zonder doen.

- LG/KG zouden het een hele mooie universele 'wereldontvanger' maken maar heb ik niet echt nodig alhoewel je tegenwoordig met een simpel USB stickje een 'allesontvanger' kunt maken (\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger ) dus vraag ik me af hoe moeilijk het zou zijn om nauwelijks enige beperking van de ontvangstfrequenties te geven wat toch ook wel weer wat aardige mogelijkheden zou geven. Maar wil ik ook wel zonder doen.

- DAB+

- Evt. externe antenneaansluiting.

- Internetradio, zowel via ethernetaansluiting als WiFi.

- Genoeg zendergeheugenplaatsen (minstens 100, waarom limiteren als je toch vele GB aan geheugen op geheugenkaartjes hebt? Evt. splitsen in interne en op geheugenkaartje) en eigenlijk ook een programmeermogelijkheid zodat je op vaste tijden automatisch kunt laten overschakelen naar zenders/programma's. Genoeg programmeergeheugenplaatsen. Opnamemogelijkheid met ook time-shift is ook erg handig.

- Wekkerradio en sleeptimerfuncties, onderdeel van programmeerbaarheid.

- WiFi voor de internetradio maar ook om e.e.a. weer een andere kant op te sturen met welke gangbare norm er op dit moment ook maar is die daar gebruik van maakt. (DLNA) Evt. WiFi ook als AP/hotspot te gebruiken i.c.m. internet via ethernet.

- Bluetooth om het ding als speaker te gebruiken voor andere apparaten zoals smartphone (+ snelle NFC pairing) maar ook andersom een betere Bluetoothspeaker kunnen gebruiken i.p.v. dan wel i.c.m. de ingebouwde speakers. Ook evt. twee bluetooth speakers kunnen pairen voor stereo wat dus niet door de bluetooth speakers zelf ondersteund hoeft te worden. Eventueel zelfs drie speaker kunnen pairen voor een extra lage tonen speaker. Kun je evt. met simpele extra BT ontvangertjes een of meerdere niet draadloze speakers alsnog draadloos aansluiten. Ook evt. BT voor internettoegang via smartphone i.p.v. HotSpot/WiFi, want dat kan en je weet nooit of het eens van pas kan komen. Bijv. BT naar smartphone voor internettoegang en dan weer streamen naar DLNA device via WiFi. Die latere zaken worden wel steeds meer 'Nice to have'.

- Hoofdtelefoonuitgang.

- AUX ingang.

- USB aansluiting, ook te gebruiken als voeding/laadaansluiting (2A).

- SD-kaart slot. Liever nog twee waarvan dan evt. één een micro-SD slot kan zijn voor meer permanent geheugen voor opname/time-shift/semi-permanente audio bibliotheek en de gewone SD om daar bovenop een deel makkelijk te kunnen wisselen.

- Mediaspeler voor in elk geval alle gangbare audioformaten vanaf wat je ook aan opslag aan die USB poort hangt en op SD kaart hebt staan dan wel van het thuisnetwerk kunt halen (netwerkopslag moet dus liefst ook ondersteund worden). Micro SD kan dan evt. met een adaptertje. SD formaat is stukken beter hanteerbaar dan die priegel micro dingen. Afspelen van audiokanaal van video's zou ook leuk zijn en evt. ook tonen van video's op schermpje. Zelfs mijn Ipod Nano 7 kan video's afspelen op het zeer kleine schermpje dus waarom ook niet? Is daar significant meer/duurdere processorkracht voor nodig?

- Kopieerfunctie tussen alle opslagmedia.

- Kleurenscherm groot genoeg om overzichtelijk op te kunnen werken en met ook ondersteuning voor programmagidspagina's. Ook touchfunctie zou handig zijn die evt. met fysieke schakelaar te blokkeren is, evt. bredere key-lock functie bij portable toestel.

- Fysieke Volume/Bass/Treble/Tuning draaiknoppen. Ook equaliserfunctie via scherm met presets en opslagmogelijkheden. Evt. fysieke Loudness/Bass Boost/Spraakknopjes om snel te kunnen overschakelen zonder schermmenu in te moeten.

- Mixer waarbij het evt. mogelijk is om signaal vanuit meerder bronnen te mixen naar de output dan wel verschillende prioriteit te geven. Kun je hem bijv. ook als PC speaker gebruiken via de AUX in.

- Afstandsbediening.

- Koppeling met appje op smartphone die direct via het eigen netwerk/WiFi-direct/Bluetooth kan functioneren en waar géén server van derden tussen hoeft te zitten.

- AC (adapter) voeding + Interne batterijvoeding + USB voeding.

- Open Source firm-/software?! Ben je niet meer afhankelijk van (eindige) ondersteuning door de fabrikant en kunnen allerlei mogelijkheden later toegevoegd worden.

- (Ook in) Portable radio formaat. En dan niet met Li-Ion maar met normale verwisselbare batterijen (AA/C/D) waar ook oplaadbare NiMH in kunnen die ook in het toestel opgeladen kunnen worden d.m.v. de netspanningadapter.

- Eventueel verwisselbare 18650 Li-Ion accu's. Eventueel slim systeem dat zowel 1,5V batterijen als die 18650 mogelijk maakt bijv. door verwisselbaar inzetstukje in batterijencompartiment.

- SIM slot? Zou kunnen. Hoeft niet echt van mij maar als de meerkosten minimaal zijn waarom niet.

- Ingebouwd FM zendertje zou ook wel leuk zijn. Vooral bij niet-portable modellen. Heb ik nu in de vorm van dingetje dat je in een 3,5mm uitgang kunt steken en dat dan op FM uitzendt zodat je het in de buurt met 'ouderwetse' radio's of zelfs je smartphone kunt laten weergeven. Ook door meerdere toestellen tegelijk natuurlijk. 'Multi-Room'. :*) Kun je die oudere portable apparaten in andere kamers Internetradio/MP3 e.d. laten weergeven. Hoofdtoestel bedien je dan op afstand met appje op je smartphone. Ook: 'nice to have' maar zeker geen vereiste.

- Wat ik verder op het moment even vergeten ben. ;)

Allemaal geen echt vreselijk ingewikkelde zaken. Er is maar weinig extra (hardware) nodig om dit allemaal mogelijk te maken. Groot deel is firm-/software. Een enkel toestel komt dicht in de buurt maar alles hebben ze (nog) niet. De Silverlight van Lidl momenteel is niet onaardig maar is wat diep en loopt ook alleen maar op netvoeding. Past dus niet op het plankje in de keuken waar nu een 'oude' portable radio (aan AC adapter) staat die ook wel elders op batterij gebruikt wordt. Komt verder aardig in de buurt. Ik overweeg die evt. alvast te kopen voor een wat ander, niet-portable gebruik.

Ik verwacht niet echt dat iemand een toestel weet in het huidige aanbod (dat ook niet meteen een onnodig vermogen kost). Maar ik hou me aanbevolen voor suggesties. :)

En als er een fabrikant meeleest. Neem maar contact op. Ik heb nog wel meer ideeën o.a. over de UI. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:30:
Na (voor mijn gevoel) twee jaar te zijn bestookt met een campagne over de hoge kwaliteit, het grote aanbod en de hoge dekkingsgraad van DAB+, heb ik nu toch eindelijk een DAB+ autoradio aangeschaft.

De kwaliteit en het snelle ruisvrije tunen van de aanwezige zenders is naar mijn mening erg goed. Alleen luister ik vooral BNR en Arrow Classic Rock, en laat ik die nu niet kunnen ontvangen (regio Leeuwarden). [afbeelding]

Door die enthousiaste campagne op FM over DAB+ had ik er niet bij stilgestaan dat de dekking matig zou kunnen zijn. Gelukkig kan deze radio ook gewoon FM ontvangen (voor BNR) en Bluetooth gebruiken (voor Arrow Classic Rock).

Leuke techniek, maar ik geef mijn eerste ervaring hiermee toch een 6: Too little too late. Aangezien het in 2017 (voor mijn regio) nog steeds niet goed geregeld is, denk ik dat het niet echt meer op kan concurreren tegen internetradio. Het DAB+ aanbod/dekking had volwassen moeten zijn toen mobiele data nog duur was.
Zender voor Irnsum staat geplant.. en zal het dekkings-gat hier beduidend kleiner maken..
al had ik prima ontvangst op een Sangean DPR-39 bij het MCL (buiten op straat niveau)

echter het laat nog te wensen over.. hopelijk gaat dit jaar de zender nog aan en wordt het een stuk beter :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf de Silverlight radio van de Lidl besteld, maar deze gaat weer terug:
* Wekkerfunctie lastig uit te zetten
* Voor bijna alles de afstandsbediening nodig (Lastig als je 's nachts even wat wilt luisteren)
* Te veel 'apps' als Napstar die het snel wisselen tussen bijv. DAB en de USB speler lastig maken

Voordeel:
Internetradio werkt goed
DAB werkt goed
Nederlandstalige handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:40
Dank voor het delen van je ervaringen met deze Silvercrest radio! Even wat vraagjes:
boomsma schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:27:
* Voor bijna alles de afstandsbediening nodig (Lastig als je 's nachts even wat wilt luisteren)
* Te veel 'apps' als Napstar die het snel wisselen tussen bijv. DAB en de USB speler lastig maken
Waar heb je de afstandsbediening bijvoorbeeld voor nodig? Ik had het idee dat je met de bedieningsknoppen op het apparaat zelf een eind zou moeten komen, maar dat dacht jij wellicht ook. :)
Kan je apps die je niet gebruikt als Napster niet verwijderen of verbergen?

Hoe vond je de geluidskwaliteit trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb m'n wekker radio vervangen. Precies dezelfde situatie als dat jij hebt, alleen dan in Groningen. Ik kan, met veel pijn en moeite, in ieder geval Radio Noord ontvangen (maar ik mag absoluut niet aan die vaste antenne zitten!) M'n auto radio vervangen is op de hele erge lange baan geschroven. Zolang de ontvangst niet 100% is in heel Europa heeft dat gewoon geen zin.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
musicfreak schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:43:
Dank voor het delen van je ervaringen met deze Silvercrest radio! Even wat vraagjes:

Waar heb je de afstandsbediening bijvoorbeeld voor nodig? Ik had het idee dat je met de bedieningsknoppen op het apparaat zelf een eind zou moeten komen, maar dat dacht jij wellicht ook. :)
Kan je apps die je niet gebruikt als Napster niet verwijderen of verbergen?

Hoe vond je de geluidskwaliteit trouwens?
Geluidskwaliteit is goed, met name over de internetstations was ik verrast.
De radio is ook met de knoppen voor deels te bedienen, maar een favoriet station kan alleen met de AB.
Ook het uitzetten van de wekker vind ik een probleem, blijft steeds op repeat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
boomsma schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:06:
[...]
De radio is ook met de knoppen voor deels te bedienen, maar een favoriet station kan alleen met de AB.
Oh, dat is wel erg onhandig zeg, dat had ik anders verwacht. Ga 'm toch bestellen, vind de combi dab+, internetradio en ondersteuning voor Tidal wel erg fijn. Als wekker ga ik 'm gelukkig niet gebruiken.

Internetradio klinkt wellicht beter door de doorgaans hogere bitrate, DAB+ heeft in Nederland een bitrate van max 112 Kbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[...]

Ook het uitzetten van de wekker vind ik een probleem, blijft steeds op repeat staan.
http://www.silvercrest-mu...8_V1.1_DE_GB_FR_NL_CZ.pdf

Van wat ik lees op pag. 192/193 (nrs. op de pagina's zelf) kun je toch gewoon met de knoppen favorieten kiezen. Wel maar 10 blijkbaar zonder dat je meteen een account moet maken en dan neem ik aan dat die andere favorieten ergens op een server opgeslagen worden. Die dan weer alles van je bij gaat houden? Daar heb ik wel altijd een flinke hekel aan.

Blijkbaar loopt dat via wifiradio-frontier.com. Wat is dat nou weer voor club?

Ik zou menuopties als Spotify het liefst ook willen kunnen verwijderen maar vrees dat dit niet mogelijk is. Werkt alleen met de betaalde variant lijkt het en ik gebruik ook de gratis versie al niet. Zal wel weer een dealtje zijn waarbij Silvercrest betaald krijgt van Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:46:
[...]

Ik heb m'n wekker radio vervangen. Precies dezelfde situatie als dat jij hebt, alleen dan in Groningen.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zo'n klein wifi-achtig antennetje heb met magneet die je op het dak kunt zetten of gewoon achter de voorruit. Ik heb wel van horen zeggen dat de ontvangst in huis slechter is, en dat als je een antenne op de auto zet die net zo duur is als de hele autoradio, dat je dan wel alles kunt ontvangen.

Misschien leuk als je budget veel speelruimte heeft, maar je kan voor dat geld ook een nespresso-apparaat kopen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 09:14

Wailing_Banshee

You're Next

Sando schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:27:
[...]

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zo'n klein wifi-achtig antennetje heb met magneet die je op het dak kunt zetten of gewoon achter de voorruit. Ik heb wel van horen zeggen dat de ontvangst in huis slechter is, en dat als je een antenne op de auto zet die net zo duur is als de hele autoradio, dat je dan wel alles kunt ontvangen.

Misschien leuk als je budget veel speelruimte heeft, maar je kan voor dat geld ook een nespresso-apparaat kopen.
Zo'n magneet op het dak heeft niet zo heel veel zin in de auto waar we de radio van kunnen vervangen: die is van stof :D

Ik was in ieder geval blij dat ik die wekkerradio niet gekocht heb alleen omdat er DAB+ in zat, dat was alleen een bonus. Het viel me gewoon tegen: zo'n grote reclame campagne en dan van die kleine lettertjes (die ze er niet bij zeggen in de reclame).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:02:
[...]
Van wat ik lees op pag. 192/193 (nrs. op de pagina's zelf) kun je toch gewoon met de knoppen favorieten kiezen. Wel maar 10 blijkbaar zonder dat je meteen een account moet maken
Dat maak ik er ook uit op ja. Zal na ontvangst van de radio nog even terugkoppelen of dit klopt.
en dan neem ik aan dat die andere favorieten ergens op een server opgeslagen worden. Die dan weer alles van je bij gaat houden? Daar heb ik wel altijd een flinke hekel aan.
Blijkbaar loopt dat via wifiradio-frontier.com. Wat is dat nou weer voor club?
Een beetje verder klikken doet je belanden op de website van Frontier sillicon, een Engels bedrijf die o.a. onderdelen voor internetradio's en bluetooth speakers maakt, ook voor luxe merken als Ruark en B&W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De kwaliteit en het snelle ruisvrije tunen van de aanwezige zenders is naar mijn mening erg goed. Alleen luister ik vooral BNR en Arrow Classic Rock, en laat ik die nu niet kunnen ontvangen (regio Leeuwarden). [afbeelding]

Precies hoe ik er ook over denk. Woon in de achterhoek en heb sinds een paar maanden een DAB+ radio voor in de keuken. De FM ontvangst was toch altijd al matig en ik kon nu weer naar Arrow luisteren, althans dat was het idee...
Mijn keukenraam zit op het noordoosten en laat dat nou net de kant zijn waar de zendmasten kennelijk niet staan. Het aantal zenders dat ik via DAB kan ontvangen is op de vingers van één hand te tellen. Radio 2 en 3, RadioNL en Joy radio, een lokale zender ergens uit het noorden. Echt bedroevend. Op zolder zal de ontvangst vast beter zijn maar daar ging het me nou net niet om |:(

Krijg over een paar maanden een nieuwe leaseauto met DAB radio, zal me benieuwen hoe de ontvangst hier onderweg is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb nu een paar maanden een DAB+ / BT radio in mijn auto en merk dat ik voornamelijk naar StuBru en Spotify luister. Zoals al gezegd is het too late too little. Een hoop vage stations die niets toevoegen (op NPO Soul&Jazz na) aan het FM aanbod. Nu gaat de FM warschijnlijk verdwijnen (aan de andere kant hebben ze ook de AM band schoongeveegd en geven ze nu toch weer frequenties uit) maar dat gaat DAB+ niet redden.
Enige dat ze moeten regelen is dat er een FM of AM noodzender netwerk blijft voor rampen - dat gaat met NL ALERT en DAB+ nooit een werkende oplossing worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:53:
en eigenlijk ook een programmeermogelijkheid zodat je op vaste tijden automatisch kunt laten overschakelen naar zenders/programma's
De radio van Lidl kun je met HTTP requests uitlezen en bedienen (voorbeeld). Je zou dus dingen kunnen automatiseren door een script als cron job te laten draaien vanaf bijvoorbeeld een DD-WRT router, Raspberry Pi, of iets dergelijks.
boomsma schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:27:
Je zou een oude firmware kunnen installeren waar de streamingdiensten nog in ontbreken.
Volgens de handleiding moet repeat stoppen als je twee seconden de volumeknop indrukt. Dat werkt dus niet?
musicfreak schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:50:
Een beetje verder klikken doet je belanden op de website van Frontier sillicon, een Engels bedrijf die o.a. onderdelen voor internetradio's en bluetooth speakers maakt, ook voor luxe merken als Ruark en B&W.
Het draait op een Venice 6.5 FS2026-5 module, ook te vinden in veel andere radio's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@musicfreak
Band III 6B (Regionaal zenders) totaal 16 zenders
Alles = 64k

Band III 11C (Commerciële zenders) totaal 18 zenders
Varieert van 48k - 80k

Band III 12C (Publieke zenders) totaal 13 zenders
NPO R1 = 128k
NPO R4 = 128k
De rest = 96k

Datum en locatie van registratie 06.04.2017 Groningen-City

[ Voor 10% gewijzigd door PE4000 op 02-05-2017 21:02 . Reden: txt toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dav1d schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:56:
Je zou een oude firmware kunnen installeren waar de streamingdiensten nog in ontbreken.
Wow, tof dat er zo'n actieve community rondom de apparaten is, in Tjechië in dit geval. Doet me denken aan de Squeezebox fora. Je linkt in je post naar de B2 hardwareversie van het apparaat, volgens het plaatje op Lidl-shop leveren ze echter de C1 versie, die staat 1 post later. Maar het zou me niet verbazen als ze de C2 leveren ipv de C1, dat de afbeeldingen verouderd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 02-05-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lidl levert inderdaad de C2. De firmware van B1 werkt ook op de C2 (maar andersom blijkbaar niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zijn die B1, B2, C1 en C2 hardwarerevisies of duiden die gebruikte softwareversies aan?

Overigens...
[...]

Uit de handleiding (daar is die voor):
De wekker uitschakelen
Als de wekker klinkt, kunt u deze als volgt uitschakelen.

- Druk meerdere malen op een willekeurige knop op de internetradio of draai aan de knop
NAVIGATE [3] of de knop VOLUME [9] om de wekker over 5, 10, 15 of 30 minuten af te
laten gaan. Na deze vertraging klinkt de wekker opnieuw. De resterende sluimertijd verschijnt
onderaan het display [1]. U kunt ook de knoppen [21], [22], [26], [29], [32], [33] of [35] op
de afstandsbediening hiervoor gebruiken.

- Houd de knop VOLUME [9] of de knop Aan/Stand-by [35] op de afstandsbediening
ongeveer 2 seconden ingedrukt om de wekker te stoppen.

[ Voor 86% gewijzigd door CaptJackSparrow op 03-05-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 18:59
Ik wil een DAB receiver kopen voor mijn autoradio. De Chinese fabrikant vraag welke standaard wordt gebruikt in Nederland: DVB-T, DVB-T2, of anders? Kan iemand daar antwoord opgeven? Kan er nog geen duidelijk antwoord op vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:27
Dat is TV. Gewoon DAB+ band III uit mijn hoofd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

DVB(-T) is video en DAB(+) is audio. Vraag lijkt wat vreemd. Dit geldt voor Nederland:

Wikipedia: Digital Audio Broadcasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RadioAir schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:37:
Dat is TV. Gewoon DAB+ band III uit mijn hoofd :-)
BAND III lijkt mij ook juist.. ;) en DVB-x ongeacht welke letter je op de x zet is voor video :-)

en het lijkt er op dat MTVNL hier aan (5A) met de boel bezig geweest is? van 10~11% signaal naar 23~25% zonder dat mijn antenne veranderd is...

hang ik er een SPAUN versterker tussen schiet het zowaar omhoog bruikbaar signaal

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:55:
Ik heb nu een paar maanden een DAB+ / BT radio in mijn auto en merk dat ik voornamelijk naar StuBru en Spotify luister. Zoals al gezegd is het too late too little. Een hoop vage stations die niets toevoegen (op NPO Soul&Jazz na) aan het FM aanbod.
Ik vind het wel meevallen met het aanbod, zo ben ik erg blij met KX radio en LX classics. Daarbij heb je niet overal wifi ontvangst, en dan kan je toch maar mooi wel naar deze zenders luisteren. Tijdens het festival Here comes the summer op de camping op Vlieland was ik er maar flink blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Ik merk dat de DAB+ ontvangst niet altijd constant is op bepaalde plekken. Zo reed ik zowel gisteren als vandaag over de A15 van Sliedrecht naar Tiel. Gisteren had ik rond Meteren slechts een paar haperingen in de ontvangst van 100%NL. Maar vandaag had ik rond dat punt minutenlang vrijwel geen ontvangst ofwel het gebied zonder ontvangst was vandaag groter :/

Verder merk ik ook dat op de A20 rond afrit 11 Schiedam (bij dat treinviaduct) de ene dag er alleen een onderbreking is onder het viaduct, terwijl op andere dagen de radio al begint te haperen ruim voor het viaduct tot een stuk erna.

Is de sterkte v/h signaal niet elke dag even groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

"Het is mogelijk dat de ontvangst van het digitale radio (DAB+) signaal bij u thuis tegenvalt, ondanks dat er in Nederland 95% dekking is. Een tegenvallende ontvangstkwaliteit kan liggen aan een of meerdere factoren. De kwaliteit van de ontvanger, de antenne en antennehoogte, weersomstandigheden, storende apparaten, isolatiematerialen enzovoorts bepalen uiteindelijk de ontvangst van het DAB+ signaal."

Volgens mij is het afhankelijk van het weer, net als bij schotels, die werken ook slecht bij slecht weer, al met al vind ik het DAB+ verhaal een behoorlijke fail worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat zoiets nuttigs als een fallback van DAB naar FM en vice versa niet door de ontwerpers van autoradio's is ingebouwd? Bij FM heb je dat automatisch overschakelen wel als onderdeel van RDS (EON) en het zou nuttig zijn als dat ook simpelweg bij zenders die zowel analoog als digitaal uitzenden gedaan zou kunnen worden.

Je zou het instelbaar kunnen maken tussen prioriteit geven aan óf DAB óf FM en terugvallen naar de ander bij te slecht signaal of volledig automatisch domweg altijd het beste signaal voorrang geven. Zit er eigenlijk veel vertraging in het digitale signaal? Dan zou je bij wisselen van DAB naar FM wel een stukje missen.

Kwam deze tegen. Hier al langs geweest? Wel goed verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

CaptJackSparrow schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:49:
Ik neem aan dat zoiets nuttigs als een fallback van DAB naar FM en vice versa niet door de ontwerpers van autoradio's is ingebouwd? Bij FM heb je dat automatisch overschakelen wel als onderdeel van RDS (EAN) en het zou nuttig zijn als dat ook simpelweg bij zenders die zowel analoog als digitaal uitzenden gedaan zou kunnen worden.
Dat bestaat wel degelijk. Kreeg laatst van het schade herstelbedrijf een Peugeot 2008 mee. Die had die functie gewoon ingebakken in de radio, maar moest nog wel eenmalig worden aangezet. Schakelen ging prima en synchroon bij deze fabrieksradio. Het enige wat je van de schakeling merkte was de veranderende geluidskwaliteit. Schakelen werkt alleen als het Programma ID (PI?) op FM-RDS en DAB hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

SebasFM schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:15:
[...]

Dat bestaat wel degelijk. Kreeg laatst van het schade herstelbedrijf een Peugeot 2008 mee. Die had die functie gewoon ingebakken in de radio, maar moest nog wel eenmalig worden aangezet. Schakelen ging prima en synchroon bij deze fabrieksradio. Het enige wat je van de schakeling merkte was de veranderende geluidskwaliteit. Schakelen werkt alleen als het Programma ID (PI?) op FM-RDS en DAB hetzelfde zijn.
Valt me alweer mee aangezien men DAB wil verkopen als vervanger van FM en men dan al snel geneigd is dat 'obsolete' systeem dan maar niet meer serieus in de ontwikkelingen mee te nemen.

Heeft die functie ook nog een naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

CaptJackSparrow schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Heeft die functie ook nog een naam?
Durf het niet te zeggen wat exact de benaming van het menu item was. Er kwam wel een icoontje in beeld in de trant van:
[ DAB ] <--> [ FM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik ook wel storend vind is dat de FM ontvangst van die Silvercrest erg matig schijnt te zijn.

Hier wordt een B1 versie getest.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lop12tpxF-4]

Nou had ik graag gezien dat ie de frequentie ook even gevarieerd zou hebben ietsje hoger en lager om uit te sluiten dat dit effect heeft.

Daarom ben ik ook benieuwd of die huidige C2 versie nou evt. anders qua hardware is en mogelijk betere ontvangst zou kunnen hebben.

Ik heb ook wat in de handleiding van die Silvercrest zitten lezen maar er lijkt een wat hinderlijke beperking in te zitten. Als je een FM voorkeuzestation opslaat kun je er geen naam aan geven (haalt ie ook niet uit de RDS data blijkbaar) maar slaat ie alleen de frequentie op. Dat is toch niet meer van deze tijd?

Als de software nou open source zou zijn zou 'de community' zoiets kunnen verbeteren maar nu is het maar de vraag of zoiets ooit op een fatsoenlijk functioneel niveau zal worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
@CaptJackSparrow Bij Renault zit het ook ingebakken en heet het SIMULCAST

@MadMarky Dat is wel heel opmerkelijk en *eigenlijk* niet mogelijk. Een DAB pakket ontvang je in z'n geheel. Dus je ontvangt het goed, slecht of niet, maar dat geldt dan voor alle zenders in het pakket. Als je Radio 2 en Radio 3 kan ontvangen, moet je 1,4, 4 concerten, 5, S&J,... ook ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-05 11:53
In onze Twingo die we een paar maanden als tijdelijke auto hebben zie ik ook niet altijd alle zenders hoor. Zo kon ik heel lang toen ik op mijn oprit stond geen 3FM vinden in het lijstje. Pas toen ik op een andere parkeerplaats stond kon ik hem vinden en sindsdien werkt de zender ook altijd. Volgens mij stond er geen instelling verkeerd in mijn radio, dus dan zou het toch aan de ontvangst moeten liggen. Op mijn oprit stonden er ook veel minder zenders tussen als op de DAB+ radio in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 20:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik ben een beetje huiverig om DAB+ aan te schaffen in mn nieuwe auto. Ik zit hier in de grensstreek (overijssel/enschede) en volgens mij is het ontvangst hier alles behalve optimaal :(

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MetaFrame schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:36:
Ik ben een beetje huiverig om DAB+ aan te schaffen in mn nieuwe auto. Ik zit hier in de grensstreek (overijssel/enschede) en volgens mij is het ontvangst hier alles behalve optimaal :(
Het zou imo nog stommer zijn om het niet te doen, al was het alleen maar omdat je anders vaak aan de gouwe ouwe FM/CD/MP3 combo vast zit waar je al helemaal niks meer mee kunt. Daarbij rij je met je auto toch ook wel eens ergens anders dan in de grensstreek?

Persoonlijk vind ik bluetooth streaming en een carkit belangrijker, maar DAB maakt het pakket wel toekomstbestendiger.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert O.
jordiv30 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:12:
In onze Twingo die we een paar maanden als tijdelijke auto hebben zie ik ook niet altijd alle zenders hoor. Zo kon ik heel lang toen ik op mijn oprit stond geen 3FM vinden in het lijstje. Pas toen ik op een andere parkeerplaats stond kon ik hem vinden en sindsdien werkt de zender ook altijd. Volgens mij stond er geen instelling verkeerd in mijn radio, dus dan zou het toch aan de ontvangst moeten liggen. Op mijn oprit stonden er ook veel minder zenders tussen als op de DAB+ radio in mijn huis.
Meer of minder zenders in de lijst kan uiteraard wel. Het kan perfect zo zijn dat je het NPO-pakket niet ontvangt en het MTV of een regionaal pakket wel. Terwijl je een straat verder (of zelfs een meter verder) net het omgekeerde hebt. Een overdaad van wifi-netwerkjes op een bepaalde plek, tramleidingen, hoogspanningsleidingen, een andere sterke zender in de buurt,... heeft allemaal z'n invloed op je ontvangst.

Maar van zodra je 1 zender van een pakket hebt, heb je ze theoretisch allemaal. Anders gaat er (softwarematig) wat fout in je radio.
Ook hier zijn er natuurlijk allerlei invloeden, met name de werking van de radio zelf.
Zo heb ik in m'n Renault nog niet achterhaald op basis van welke factoren de lijst automatisch 'vernieuwd' wordt, maar als ik het manueel doe bovenop de moerdijkbrug op de A16 dan komt er een Duits pakket binnen (met 1live, WDR,..). Luisteren kan uiteraard niet, want het signaal is veel te zwak, maar de zenders blijven wel minutenlang zichtbaar in de lijst. Als jouw radio volcontinu de lijst vernieuwt, zou het dus zomaar kunnen dat je (zeker tijdens het rijden) zenders uit 1 pakket dan wel-niet-wel-niet-... ziet. Maar dat zou zich dan ook moeten vertalen in de ontvangst bij het luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
Blijft een persoonlijke keuze natuurlijk. Volgens mij zal je best goede ontvangst hebben van wat Duitse pakketten met aardig wat zenders, maar daar zit je misschien niet op te wachten.

Anderzijds moet je misschien ook rekening houden met de verwachte levensduur/verkoopwaarde van je auto. Als je, zoals ik, op 4 jaar 300.000km bolt zal het wel of niet hebben van DAB zelfs over 4 jaar geen invloed hebben op de herverkoopwaarde van je auto, aangezien die dan wellicht op een boot richting Afrika gaat of meteen de sloop in.
Als je echter zelf 10 jaar of langer met je auto wil rijden, dan zal de effectieve uitschakeling van de FM misschien om de hoek komen loeren...
Als je 'm na x aantal jaren wil verkopen met pakweg 50k of 100k op de teller, zal de potentiële koper er misschien ook rekening mee beginnen houden, en dan is het niet zo onverstandig om die 100 of 200 € extra te spenderen aan DAB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 22:29
Bierkameel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:00:
"Het is mogelijk dat de ontvangst van het digitale radio (DAB+) signaal bij u thuis tegenvalt, ondanks dat er in Nederland 95% dekking is. Een tegenvallende ontvangstkwaliteit kan liggen aan een of meerdere factoren. De kwaliteit van de ontvanger, de antenne en antennehoogte, weersomstandigheden, storende apparaten, isolatiematerialen enzovoorts bepalen uiteindelijk de ontvangst van het DAB+ signaal."

Volgens mij is het afhankelijk van het weer, net als bij schotels, die werken ook slecht bij slecht weer, al met al vind ik het DAB+ verhaal een behoorlijke fail worden
Vooralsnog vind ik DAB+ ook een faal. Heb thuis een fijn Sony radiotje wat zowel FM als DAB+ kan ontvangen. Ik gebruik hem zelden als DAB+ radio omdat dit zeer storingsgevoelig is. Slecht weer? Weg radio. Lamp met trafo aan? Weg radio. Auto of brommer welke langs komt rijden? Weg radio. FM blijft gewoon vrolijk doorgaan zonder kraakjes dankzij de digitale tuning.

Dan kunnen ze wel reclame gaan maken om over te stappen op DAB+ maar dat gaat zo dus niet werken. Voor een nieuwe auto zou ik ook de DAB+ optie selecteren maar puur en alleen vanwege toekomstbestendigheid/restwaarde. Op dit moment mis je in mijn beleving weinig zonder DAB+ tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 20:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

Waarde van de auto is voor mij niet van belang, private lease voor 4 jaar. Dus daar heb ik weinig mee te maken, behalve dat ik dan weer een paar euro extra ga betalen. Ontvangst is gewoonweg klote hier en ik rij toch het meest in deze omgeving. Denk dat ik die extra optie maar gewoon weg laat, zit een uitgebreide bluetooth/usb/aux optie op en denk dat ik daar meer aan heb.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://krco.nl/wp/wp-content/uploads/2015/07/idee-DAB-plus-lokaal-plus-regionaal-commercieel-3.jpg
De antenne van RTV Oost in Hengelo doet nu ook DAB+, zou dus wel oke moeten zijn in Enschede, bij mijn ouders in Oldenzaal is de ontvangst wel goed op de keukenradio.

Wat wel opvalt is is dat ze heel mooie die rondjes hebben getekend die bijna overlappen maar dat de stipjes met de antennes helemaal niet in het midden liggen van zo'n rondje, het lijkt me sterk dat ze de antenne een bepaalde kant op laten stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
Wat wel opvalt is is dat ze heel mooie die rondjes hebben getekend die bijna overlappen maar dat de stipjes met de antennes helemaal niet in het midden liggen van zo'n rondje, het lijkt me sterk dat ze de antenne een bepaalde kant op laten stralen.
http://fmscan.org/net.php...d&m=m&itu=HOL&pxf=NPO+3FM

Op deze site kan je een 'iets realistischer' beeld scheppen van de ontavngstmogelijkheden. Uiteraard niet 100% correct, maar wel een realistischer beeld dan gewone cirkeltjes. Ontvangst binnenhuis moet je vaak de ontvangstgebieden wel delen door 2.
Richt-antennes worden wel degelijk gebruikt, vermogen richting kust ligt vaak hoger dan richting buurlanden bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Bert O. op 05-05-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ontvangst binnenshuis was niet bij ons in ieder geval geen optie zonder terug te willen stappen naar de jaren 80 v.w.b. antenne. Een enkele keer werd er een zender opgepikt maar daadwerkelijk zonder problemen afspelen was er niet bij. Nu is er een mobieltje onderweg met DAB+ dus dan kan ik wat meer spelen en testen met de ontvangst. Voor de DAB+ optie heb ik het toestel niet besteld, maar het zit er toevallig op.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bert O. schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:15:
[...]

http://fmscan.org/net.php...d&m=m&itu=HOL&pxf=NPO+3FM

Op deze site kan je een 'iets realistischer' beeld scheppen van de ontavngstmogelijkheden. Uiteraard niet 100% correct, maar wel een realistischer beeld dan gewone cirkeltjes. Ontvangst binnenhuis moet je vaak de ontvangstgebieden wel delen door 2.
Richt-antennes worden wel degelijk gebruikt, vermogen richting kust ligt vaak hoger dan richting buurlanden bijvoorbeeld.
mooiste zijn kaarten gebaseerd op het 'Longley Rice' propagatie model, en vooral als je dan de norm die de overheid aanhoud gebruikt voor de dekkingsgraad,, en wat de helft er van doet :-)

edit: even heel snel een kaartje in elkaar laten draaien... zonder finetuning van de kaart..

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iRdSAgG.jpg

bron: http://lrcov.crc.ca/main/index.php

heb alleen de antenne hoogte (255m) opgegeven, het vermogen (10.000W) en de de frequentie van 220mhz (ongeveer 11C) verder alles laten staan zo als het stond dus dit is alles behalve realistisch :+

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 06-05-2017 12:28 ]

404 Signature not found

Pagina: 1 ... 23 ... 31 Laatste