Leuke site! Kende ik niet.... goed voor een paar uurtjes speel-plezier :-)
het is inderdaad leuk speelgoed.. en vooral omdat je er toch wel een redelijke kaart mee kan draaien..
alleen moet je wel de juiste parameters invoeren
alleen moet je wel de juiste parameters invoeren
404 Signature not found
Vandaag heb ik mijn Pi Zero W met Raspbian Jessie Lite zover gekregen FM-radio af te kunnen spelen m.b.v. zo'n voor SDR geschikte USB stick en nu vraag ik mij af of DAB ook gaat werken.
Er is geen GUI aanwezig, dus het moet op de console werken, alleen de software die ik zou gauw kan vinden vereist een GUI
, heeft iemand al eens DAB via een SDR-stickje op een GUI-loze RPi geprobeerd te ontvangen?
Er is geen GUI aanwezig, dus het moet op de console werken, alleen de software die ik zou gauw kan vinden vereist een GUI

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je bedoeld een buiten antenne? Of een binnenhuis staafantenne?hardware-lover schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:06:
Ontvangst binnenshuis was niet bij ons in ieder geval geen optie zonder terug te willen stappen naar de jaren 80 v.w.b. antenne.
In dit topic zit de kennis \[RTL-SDR] De 25 euro allesontvangerRaven schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:21:
Vandaag heb ik mijn Pi Zero W met Raspbian Jessie Lite zover gekregen FM-radio af te kunnen spelen m.b.v. zo'n voor SDR geschikte USB stick en nu vraag ik mij af of DAB ook gaat werken.
Er is geen GUI aanwezig, dus het moet op de console werken, alleen de software die ik zou gauw kan vinden vereist een GUI, heeft iemand al eens DAB via een SDR-stickje op een GUI-loze RPi geprobeerd te ontvangen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een staafantenne bracht niet veel verbetering, dus idd een verbinding met een antenne aan de buitenzijde.musicfreak schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:20:
[...]
Je bedoeld een buiten antenne? Of een binnenhuis staafantenne?
Testing, one, two ...
Heb naar aanleiding van je bericht nog eens gekeken en ik heb inderdaad het hele blok met zenders van NPO, een rits regionale zenders en wat duitse zenders. Vreemd dat me dit hiervoor niet is opgevallen, misschien dat de radio tijd nodig heeft om zo'n blok compleet te scannen?Bert O. schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:38:
@MadMarky Dat is wel heel opmerkelijk en *eigenlijk* niet mogelijk. Een DAB pakket ontvang je in z'n geheel. Dus je ontvangt het goed, slecht of niet, maar dat geldt dan voor alle zenders in het pakket. Als je Radio 2 en Radio 3 kan ontvangen, moet je 1,4, 4 concerten, 5, S&J,... ook ontvangen.
Neemt niet weg dat ik nog steeds de commerciële zenders (Slam, Arrow) niet heb die juist ook op de FM niet of matig te ontvangen zijn.
Nja, er staan best wel wat zenders voor de 11C in het Oosten van het land, maar als je kijkt naar de vermogens, dan zitten die van de NPO toch een pak sterker in de lucht... 1 à 2 KW versus ongeveer een half KiloWattje voor de commerciëlen.
Ik neem aan dat een buitenantenne geen optie/mogelijkheid is? Dat hoef niks extravagants te zijn... In principe zou je met een stukje aluminium-buis van enkele eurootjes uit de bouwmarkt zelf iets in mekaar kunnen knutselen of anders voor een goeie 25€ heb je al een echte DAB-antenne...
Dat is geen garantie op succes, maar het proberen waard als je daar tijd en zin voor hebt...
Ik neem aan dat een buitenantenne geen optie/mogelijkheid is? Dat hoef niks extravagants te zijn... In principe zou je met een stukje aluminium-buis van enkele eurootjes uit de bouwmarkt zelf iets in mekaar kunnen knutselen of anders voor een goeie 25€ heb je al een echte DAB-antenne...
Dat is geen garantie op succes, maar het proberen waard als je daar tijd en zin voor hebt...
De zenders in Lichtenvoorde en Doetinchem staan maar op 15KM afstand. Alleen zijn deze kennelijk zo zwak (0.5 - 0.8KW) dat ze in Ruurlo al niet meer te ontvangen zijn als je midden in je huis bent. Mijn radio staat bij een raam op het noordoosten, de publieke zenders die ik ontvang zullen van de 2KW mast in Groenlo of de 8.5KW mast in Markelo zijn.
Buitenantenne zit ik niet op te wachten, het is maar een keukenradiootje.
Wat ik eigenlijk niet snap is dat de commerciëlen minder hard zenden. Waarom doen ze niet alles op hetzelfde niveau? Technisch? Of economisch? Zo wordt het anders toch nooit wat?
Je kunt het niet zomaar één-op-één vergelijken. De commercielen gebruiken veel meer zenders die per stuk een lager vermogen hebben. De NPO heeft daarentegen minder zenders maar met grotere vermogens per zender. Er valt voor beide technische keuzes wat te zeggen.maarud schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:48:
Wat ik eigenlijk niet snap is dat de commerciëlen minder hard zenden. Waarom doen ze niet alles op hetzelfde niveau? Technisch? Of economisch? Zo wordt het anders toch nooit wat?
Een belangrijker verschil is dat de commercielen minder konden uitgeven. Er zitten negen vergunninghouders in één groep en ze hebben niet allemaal even veel te besteden (radio is sowieso geen vetpot). Het compromis is dus een relatief lage investering.
Ik verwacht dat dat overigens op korte termijn wel gaat veranderen. De stations zitten nu in een dure overgangsperiode waarbij ze ook nog in het erg dure FM moeten investeren. Zodra officieel wordt dat FM in 2023 gaat stoppen (na afloop van de nieuwe vergunning die dit jaar ingaat) zullen de commercielen meer kunnen investeren in hun DAB netwerk.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Sowieso komen er dit jaar nog enkele zend locaties bij voor de commercielen..
Sowieso hoop ik ook dat 6C exact de zelfde dekking gaat krijgen als 6B... en er gewoon meer stations op komen.. ipv 6B verkleinen en met 6C het gat weer gaan vullenJirnsum
Roermond (ittervoort gaat dan uit)
Eindhoven
Hengelo (de Lutte gaat dan uit)
Zwolle
Amersfoort
Alphen a.d rijn
404 Signature not found
Dit is niet helemaal juist. De NPO heeft net meer zenders en meer vermogen.Je kunt het niet zomaar één-op-één vergelijken. De commercielen gebruiken veel meer zenders die per stuk een lager vermogen hebben. De NPO heeft daarentegen minder zenders maar met grotere vermogens per zender. Er valt voor beide technische keuzes wat te zeggen.
46 tegen 35 geloof ik, maar er wordt inderdaad aan gewerkt. Er komen er wat bij, er worden er wat vervangen,... Bovendien zitten er in het NPO zenderaanbod merkelijk meer zenders met wat meer vermogen...
Hoe dat komt? Zoals anderen al aangaven zijn er tal van redenen. Zowel financiële als technische. Meer zenders kost vermoedelijk meer aan vergunningen en materiaal. Meer vermogen kost ook simpelweg meer aan electriciteit.
Technisch gezien zijn bepaalde pakketten toegewezen aan bepaalde landen. Zo is bijvoorbeeld heel de 10 voorzien voor België (maar nog niet in gebruik). In andere/omliggende landen mag die dus niet op een dusdanig manier gebruikt worden dat er potentieel storing ontstaan in België. Zo zie je dat 10D bijvoorbeeld met laag vermogen in Den Haag gebruikt wordt. Maar in Roosendaal of Breda zal dat niet mogen... Ik vind er zo meteen geen data over, maar het zou kunnen dat er op de 11C met minder vermogen gewerkt mag worden omdat die bijvoorbeeld ook in Duitsland op lokaal gebied gebruikt mag worden ozfo...
De NPO Markelo is slechts 0,8 Kw, terwijl de commerciëlen daar met 6KW uitzenden. Antennehoogte en eventuele richting zijn uiteraard ook van invloed, maar vind het toch opmerkelijk dat je dan in Ruurlo deze niet ontvangt. Persoonlijk zou ik volharden en alle mogelijke antenneposities/radiolocaties uitproberen. Wat verder van de koelkast, of net erbovenop durft wel eens een invloed uitoefenen. Je antenne tegen het raam kleven,...MadMarky schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:31:
De zenders in Lichtenvoorde en Doetinchem staan maar op 15KM afstand. Alleen zijn deze kennelijk zo zwak (0.5 - 0.8KW) dat ze in Ruurlo al niet meer te ontvangen zijn als je midden in je huis bent. Mijn radio staat bij een raam op het noordoosten, de publieke zenders die ik ontvang zullen van de 2KW mast in Groenlo of de 8.5KW mast in Markelo zijn.
met gerichte antenne diagrammen kan je toch een heel eind komen lijkt me...Bert O. schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:32:
[...]
Dit is niet helemaal juist. De NPO heeft net meer zenders en meer vermogen.
46 tegen 35 geloof ik, maar er wordt inderdaad aan gewerkt. Er komen er wat bij, er worden er wat vervangen,... Bovendien zitten er in het NPO zenderaanbod merkelijk meer zenders met wat meer vermogen...
Hoe dat komt? Zoals anderen al aangaven zijn er tal van redenen. Zowel financiële als technische. Meer zenders kost vermoedelijk meer aan vergunningen en materiaal. Meer vermogen kost ook simpelweg meer aan electriciteit.
Technisch gezien zijn bepaalde pakketten toegewezen aan bepaalde landen. Zo is bijvoorbeeld heel de 10 voorzien voor België (maar nog niet in gebruik). In andere/omliggende landen mag die dus niet op een dusdanig manier gebruikt worden dat er potentieel storing ontstaan in België. Zo zie je dat 10D bijvoorbeeld met laag vermogen in Den Haag gebruikt wordt. Maar in Roosendaal of Breda zal dat niet mogen... Ik vind er zo meteen geen data over, maar het zou kunnen dat er op de 11C met minder vermogen gewerkt mag worden omdat die bijvoorbeeld ook in Duitsland op lokaal gebied gebruikt mag worden ozfo...
en verder kan je natuurlijk ook gewoon "low" power zenders aansteken..
een simpele dipool voor nog geen 1KW vermogen kan je bijna in elke GSM mast wel kwijt..
hier werkt mn glas juist slechter dan de muren van steenBert O. schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:02:
[...]
De NPO Markelo is slechts 0,8 Kw, terwijl de commerciëlen daar met 6KW uitzenden. Antennehoogte en eventuele richting zijn uiteraard ook van invloed, maar vind het toch opmerkelijk dat je dan in Ruurlo deze niet ontvangt. Persoonlijk zou ik volharden en alle mogelijke antenneposities/radiolocaties uitproberen. Wat verder van de koelkast, of net erbovenop durft wel eens een invloed uitoefenen. Je antenne tegen het raam kleven,...
[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 09-05-2017 20:03 ]
404 Signature not found
Het *kan* inderdaad wel.
Maar er is ook nog de *wil* en wellicht tientallen andere factoren waar ik niks van afweet. Ik denk bijvoorbeeld ook aan auteursrechten. Vergunningen om zo'n 1KW-dipooltje in een GSM-mast te hangen en ervoor te zorgen dat er geen storing ontstaat ergens, vergt ook wat (waarschijnlijk duur) onderzoek enz...
Heb je hittewerend glas? Een metaalhoudende coating of folie heeft uiteraard ook z'n invloed. En verder kan het ook gewoon toeval zijn :-)
Maar er is ook nog de *wil* en wellicht tientallen andere factoren waar ik niks van afweet. Ik denk bijvoorbeeld ook aan auteursrechten. Vergunningen om zo'n 1KW-dipooltje in een GSM-mast te hangen en ervoor te zorgen dat er geen storing ontstaat ergens, vergt ook wat (waarschijnlijk duur) onderzoek enz...
Heb je hittewerend glas? Een metaalhoudende coating of folie heeft uiteraard ook z'n invloed. En verder kan het ook gewoon toeval zijn :-)
[ Voor 17% gewijzigd door Bert O. op 09-05-2017 20:18 ]
Als vervolg op deze reactie, de LG Stylus DAB+ is binnen en doet het goed, met de bijgeleverde oortjes als antenne. In huis worden al aardig wat zenders gevonden, maar een enkele werkt echter zonder storing. Buitenshuis is het geen probleem om alle gevonden DAB+ zenders storingsvrij te beluisteren hoewel afscherming van de antenne wel snel een storing kan geven.hardware-lover schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:06:
Ontvangst binnenshuis was niet bij ons in ieder geval geen optie zonder terug te willen stappen naar de jaren 80 v.w.b. antenne. Een enkele keer werd er een zender opgepikt maar daadwerkelijk zonder problemen afspelen was er niet bij. Nu is er een mobieltje onderweg met DAB+ dus dan kan ik wat meer spelen en testen met de ontvangst. Voor de DAB+ optie heb ik het toestel niet besteld, maar het zit er toevallig op.
Testing, one, two ...
geen idee wat voor glas het exact is.. maar het isoleert als een malle :-) ( zowel tegen warmte / kou en RFBert O. schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:16:
Het *kan* inderdaad wel.
404 Signature not found
Vanmorgen nog een nadeel gevonden van DAB+... Het ruist niet.
Ik heb een wekker radio die wekt met een DAB+ zender. Helaas als hij niet voldoende ontvangst heeft, geeft hij ook geen ruis (wat je met FM wel hebt). Dus vanmorgen de wekker niet gehoord. Natuurlijk kwam er wel ineens geluid uit toen ik keek of de antenne nog wel goed zat...
Ik heb een wekker radio die wekt met een DAB+ zender. Helaas als hij niet voldoende ontvangst heeft, geeft hij ook geen ruis (wat je met FM wel hebt). Dus vanmorgen de wekker niet gehoord. Natuurlijk kwam er wel ineens geluid uit toen ik keek of de antenne nog wel goed zat...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat had ik gisteren en vandaag ook ineens! Gelukkig ging de wekker van vrouwlief eerst af, dus niks aan de hand.Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:37:
Vanmorgen nog een nadeel gevonden van DAB+... Het ruist niet.
Het vreemde is:
Aan de zuidkant van mijn huis heb ik een Philips DAB+ zonder problemen en aan de noordkant een Pure die ineens sinds gisteren problemen heeft.
Woon BTW in Deventer
Ik gok het op veranderingen in de atmosfeer.
Sinds kort heb ik de Silvercrest SIRD 14 C2 (is al een aantal keren naar gerefereerd in dit topic)
Weet iemand of deze radio ook airplay ondersteund? Hier staat niets over in de handleiding. Achter het ip adres van de Silvercrest zie ik namelijk het volgende:
Airplay
Set/Change AirPlay Product PIN:
Clear AirPlay Product PIN:
Weet iemand of deze radio ook airplay ondersteund? Hier staat niets over in de handleiding. Achter het ip adres van de Silvercrest zie ik namelijk het volgende:
Airplay
Set/Change AirPlay Product PIN:
Clear AirPlay Product PIN:
Volgens mij niet alleen bij slecht weer.Bierkameel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:00:
"Het is mogelijk dat de ontvangst van het digitale radio (DAB+) signaal bij u thuis tegenvalt, ondanks dat er in Nederland 95% dekking is. Een tegenvallende ontvangstkwaliteit kan liggen aan een of meerdere factoren. De kwaliteit van de ontvanger, de antenne en antennehoogte, weersomstandigheden, storende apparaten, isolatiematerialen enzovoorts bepalen uiteindelijk de ontvangst van het DAB+ signaal."
Volgens mij is het afhankelijk van het weer, net als bij schotels, die werken ook slecht bij slecht weer, al met al vind ik het DAB+ verhaal een behoorlijke fail worden
Vandaag was het mooi weer en ik had opvallend slechte DAB+ ontvangst op plekken waar het gisteren nog prima was.
Op de A15 tussen Rotterdam Zuidplein en Rhoon haperde vanmiddag 11C zo erg dat het onluisterbaar was

Normaal is de ontvangst op deze beide plekken vrijwel storingsvrij.
Klopt, je kan ook condities hebben.
Vanmorgen rond 10.00 toen ik van Harderwijk naar Apeldoorn reed had ik op de 103,7FM loepzuiver EinsLive (RDS: 1LIVE). Ook had ik het Radio fuer NRW pakket redelijk storingsvrij. Dat lukt alleen als er ontvangstcondities zijn.
Josefien, hoeveel coax had jij over met de nieuwe DAB/FM antenne op jouw Megane bij de radio? Ik wil dezelfde antenne plaatsen op een Grand Scenic uit 2006 maar daar zit de antenne achter op het dak...
Vanmorgen rond 10.00 toen ik van Harderwijk naar Apeldoorn reed had ik op de 103,7FM loepzuiver EinsLive (RDS: 1LIVE). Ook had ik het Radio fuer NRW pakket redelijk storingsvrij. Dat lukt alleen als er ontvangstcondities zijn.
Josefien, hoeveel coax had jij over met de nieuwe DAB/FM antenne op jouw Megane bij de radio? Ik wil dezelfde antenne plaatsen op een Grand Scenic uit 2006 maar daar zit de antenne achter op het dak...
[ Voor 27% gewijzigd door RadioAir op 11-05-2017 22:25 ]
Oeh, dat is al een tijdje geledenRadioAir schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:24:
Als je wil kan ik morgen even de radio naar voren schuiven en kijken hoeveel er nog achter zit
Even gekeken... iets meer dan 2 meter voor zowel de DAB+ als FM coax heb ik over bij de radioRadioAir schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:24:

Hier ligt 'ie 16x in lusjes

Is het jullie al opgevallen dat er omroepen in mono uitzenden?
11C
M Retro Hits
M Qmusic non-stop
M Sublime You
M 538-538 Top 40
M Radio Maria
Edit: als antenne gebruik is de zgn rabbit ears antenna.
Ik heb er 4 mtr. 75 ohm coax aan vastgemaakt andere kant coax een F-conector, gat wat uitgeboord en een stuk installatiebuis gebruikt.
Voordeel is je kunt de antenne beter afstemmen. Je zou daarvoor ook twee telescoopantennes kunnen nemen.
Uiteraard wel verticaal positioneren.
Principe is een open dipool antenne en is ongeveer theoretisch 73 ohm.

morgen nog een eigen foto maken

rabbit ears antenna / open dipole
Zo zou je de antenne ook kunnen maken...

bedoeld als voorbeeld

bedoeld als voorbeeld
11C
M Retro Hits
M Qmusic non-stop
M Sublime You
M 538-538 Top 40
M Radio Maria
Edit: als antenne gebruik is de zgn rabbit ears antenna.
Ik heb er 4 mtr. 75 ohm coax aan vastgemaakt andere kant coax een F-conector, gat wat uitgeboord en een stuk installatiebuis gebruikt.
Voordeel is je kunt de antenne beter afstemmen. Je zou daarvoor ook twee telescoopantennes kunnen nemen.
Uiteraard wel verticaal positioneren.
Principe is een open dipool antenne en is ongeveer theoretisch 73 ohm.

morgen nog een eigen foto maken

rabbit ears antenna / open dipole
Zo zou je de antenne ook kunnen maken...

bedoeld als voorbeeld

bedoeld als voorbeeld
[ Voor 82% gewijzigd door PE4000 op 21-05-2017 11:37 . Reden: foto's toegevoegd ]
Ook zo'n RTL2838U usb stickje via Aliexpress gekocht. Kwam voor €8,- met el cheapo antenne en a.b. Een paar programma's geprobeerd (win10, laptop), en ik was een beetje teleurgesteld in het aantal te ontvangen zenders. Alleen NPO. Tot ik Welle.io probeerde. Die vond ineens een zooitje andere zoals 538, in totaal 55 zenders i.p.v 12 . Gui is ook netjes c.q. mooiste die ik tot nu toe gezien heb. Best wel goede ontvangst (Den Haag Vreeswijkstraat)
Ik heb paar dagen geleden de Pumpkin Y0250 binnengekregen, goedkoop DAB+ radiootje voor in de auto met de welbekende plakauto. Chinese kloon van de Albrecht DR 56.
Ik heb direct thuis even geprobeerd de radio in te stellen. Ik had nog zo'n RTL stickje uit China van een paar jaar geleden, daarvan de antenne gepakt en op zenders proberen te zoeken. Hij vind wel wat, maar als ik iets probeer te spelen hoor ik ruis. Regionale zenders werkten wel, maar half.
Toen van een stuk Coax kabel een betere antenne gemaakt (zie hier).
Werkte dat? Nou en of! De radio vind nu genoeg zenders en de ontvangst is prima. Toen dat RTL stickje uit het stof gepakt, DAB Player geïnstalleerd, en op zenders gezocht. 3 ensembles met 47 zenders, 11dB ontvangst. Leuk hoor!

Ben alleen niet zo tevreden over dat Y0250 radiootje. Als je hem opnieuw aanzet blijft er Search in beeld staan en reageert hij nergens op. Dan moet ik opnieuw op kanalen scannen voor hij het weer doet. Ik denk dat ik me ga ergeren aan het feit dat ik telkens als ik de auto start de kanalen moet gaan scannen, dus die gaat weer terug.
Ik heb direct thuis even geprobeerd de radio in te stellen. Ik had nog zo'n RTL stickje uit China van een paar jaar geleden, daarvan de antenne gepakt en op zenders proberen te zoeken. Hij vind wel wat, maar als ik iets probeer te spelen hoor ik ruis. Regionale zenders werkten wel, maar half.
Toen van een stuk Coax kabel een betere antenne gemaakt (zie hier).
Werkte dat? Nou en of! De radio vind nu genoeg zenders en de ontvangst is prima. Toen dat RTL stickje uit het stof gepakt, DAB Player geïnstalleerd, en op zenders gezocht. 3 ensembles met 47 zenders, 11dB ontvangst. Leuk hoor!

Ben alleen niet zo tevreden over dat Y0250 radiootje. Als je hem opnieuw aanzet blijft er Search in beeld staan en reageert hij nergens op. Dan moet ik opnieuw op kanalen scannen voor hij het weer doet. Ik denk dat ik me ga ergeren aan het feit dat ik telkens als ik de auto start de kanalen moet gaan scannen, dus die gaat weer terug.
Naar aanleiding van bovenstaand berciht verder lopen Googlen en dit filmpje tegengekomen.
Resultaat:
pricewatch: Sony XDR-P1DBP Zwart aangeschaft en ik moet zeggen, dat ding heeft best wel goed ontvangst, en het is nog handig ook om thuis te gebruiken.
Ik ben blij
Resultaat:
pricewatch: Sony XDR-P1DBP Zwart aangeschaft en ik moet zeggen, dat ding heeft best wel goed ontvangst, en het is nog handig ook om thuis te gebruiken.
Ik ben blij
En ik ben blij dat ik nog de ouwe trouwe FM heb. Via de kabel. Twee stereo tuners en een wekkerradio
hangen er aan en alle drie ruisvrij. Heb ook digitale radio van Ziggo, klinkt niet zo goed als de FM.
Dus waarom digitaal, ik zie het nut niet.
hangen er aan en alle drie ruisvrij. Heb ook digitale radio van Ziggo, klinkt niet zo goed als de FM.
Dus waarom digitaal, ik zie het nut niet.
Ziggo Digitaal is hier niet te doen... elke keer is het net of de zenders aan het bufferen zijn..
analoog van Ziggo is ook een ramp.. gezien ze zenders op 200khz naast elkaar proppen en ze dan door elkaar heen lopen te spetteren.. terwijl als ze het eens "logisch" herindelen en de inmiddels terziele gegane lokale omroepen ook er eens uit gooien er meer dan genoeg ruimte is voor een 300khz afstand
en het uit de lucht trekken is hier net zo "slecht" of "goed" als DAB+ waar bij de laatste het voordeel heeft van meer "keuze" zonder gedoe..
verder is er een goedkope bluetooth receiver voor streamen / M4Atjes etc :-P
analoog van Ziggo is ook een ramp.. gezien ze zenders op 200khz naast elkaar proppen en ze dan door elkaar heen lopen te spetteren.. terwijl als ze het eens "logisch" herindelen en de inmiddels terziele gegane lokale omroepen ook er eens uit gooien er meer dan genoeg ruimte is voor een 300khz afstand
en het uit de lucht trekken is hier net zo "slecht" of "goed" als DAB+ waar bij de laatste het voordeel heeft van meer "keuze" zonder gedoe..
verder is er een goedkope bluetooth receiver voor streamen / M4Atjes etc :-P
404 Signature not found
Had ik eerst ook last van met mijn Vintage receiver met analoge afstemschaal. Ik heb er nu een met
digitale display en geen centje pijn meer. Er staan nu 2 stereo radio's en 1 wekkerradio op één kabel,
zonder antenneversterker en ruisvrij, alle drie. Kan het ook aan de regio liggen? Ik woon in de buurt
van Arnhem.
Dus digitaal? Echt niet.
digitale display en geen centje pijn meer. Er staan nu 2 stereo radio's en 1 wekkerradio op één kabel,
zonder antenneversterker en ruisvrij, alle drie. Kan het ook aan de regio liggen? Ik woon in de buurt
van Arnhem.
Dus digitaal? Echt niet.
Hier (Almere) is Ziggo eigenlijk ook prima met FM ! De zenders die ik heb geluisterd klinken gewoon helder en zonder storing, aangesloten op 3 FM radio's. (wel gaat Ziggo er binnenkort wrs uit maar dat is een ander verhaal, moet dan nog ff zien wat ik voor radio ga doen) .
Voor op de Hi-Fi ben ik nog niet zo kapot van DAB+ met matige bitrates.
Voor op de Hi-Fi ben ik nog niet zo kapot van DAB+ met matige bitrates.
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 07-06-2017 13:44 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik kom uit de tijd toen platenspelers en cassettedecks nog topic waren. Als je dat geluid gewend bent,
wil je helemáál geen digitaal. Veel te kil en te koud. Zelden een mooi klinkende CD gehoord.
wil je helemáál geen digitaal. Veel te kil en te koud. Zelden een mooi klinkende CD gehoord.
Ik ben al ruim twee jaar geleden vertrokken bij Ziggo, het signaal staat nog wel steeds op de kabel.eymey schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:44:
[...]
(wel gaat Ziggo er binnenkort wrs uit maar dat is een ander verhaal, moet dan nog ff zien wat ik voor radio ga doen) .
[...]
Free2Air (digitale) TV-kanalen doen het nog gewoon en de radio luister ik ook nog steeds via FM van de kabel.
Het hoeft dus geen probleem voor je te worden
Hehe True
. Hoewel het nogal schijnt te verschillen hoe snel ze je afsluiten. Maar goed, binnenkort is er veel onderhoud aangekondigd in Almere, dus dan mss ff wachten tot na het onderhoud
.
Het mooiste was natuurlijk wel geweest als er inmiddels wat meer goede betaalbare DAB+ apparatuur voor in de huiskamer (ingebouwd in AV-receiver) en andere kamers was.... en als meer zenders gewoon op minimaal 128 Kbit/s zouden zitten.....
Het mooiste was natuurlijk wel geweest als er inmiddels wat meer goede betaalbare DAB+ apparatuur voor in de huiskamer (ingebouwd in AV-receiver) en andere kamers was.... en als meer zenders gewoon op minimaal 128 Kbit/s zouden zitten.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Zet jij je cd's over op cassette om vervolgens te luisteren met "betere" kwaliteit? CD's is gewoon een opname zonder ruis en kraak e.d. Ligt aan de studio hoe ze het opnemen of het kil is of niet. Dat heeft niets met een Cd's oid te maken.Beertje67 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:17:
Ik kom uit de tijd toen platenspelers en cassettedecks nog topic waren. Als je dat geluid gewend bent,
De vraag is waar je dan analoog geluid vandaan wil halen. Die LP die je koopt is ook gewoon digitaal opgenomen en gemixt en pas daarna op een analoge drager geperst (en voor het maken van de master voor de vinylpers worden al sinds de jaren zeventig Digital Delay Loops gebruikt). Die FM uitzending die je oppikt speelt ook gewoon digitale muziek af, digitaliseert de stem van de presentator, haalt het geheel door een digitale sound processor, stuurt het digitaal het land door naar de lokale zendmast waar het pas analoog wordt gemaakt. enzovoorts enzovoort.Beertje67 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:17:
Digitaal opnemen begon begin jaren zeventig in de klassieke hoek (daar is natuurgetrouwe weergave en hoge dynamiek immers erg belangrijk) en bereikte in de jaren tachtig ook de popmuziek. Het is nog best lastig om aan volledig analoge muziek te komen die niet ouder is dan veertig jaar.
En toch; ik heb deze week eens A/B vergelijking gedaan tussen Ziggo digitaal en Ziggo analoog via dezelfde
versterker en boxen. Met name de muziek klinkt bij analoog niet persé beter, maar wel mooier . Alleen het
stereobeeld is wat duidelijker bij digitaal. En neem eens een CD op op een goed afgeregeld cassettedeck of zo'n groot tapedeck op 19 of 38cm snelheid.l Misschien dat de zacht ,nagenoeg niet te horen maar toch
aanwezige ruis alles wat klankvriendelijker maakt. Maar kan ook zijn dat ik het jaren' 70 geluid nog teveel
in mijn kop heb. Hoe dan ook, DAB+ komt er hier voorlopig niet in.
versterker en boxen. Met name de muziek klinkt bij analoog niet persé beter, maar wel mooier . Alleen het
stereobeeld is wat duidelijker bij digitaal. En neem eens een CD op op een goed afgeregeld cassettedeck of zo'n groot tapedeck op 19 of 38cm snelheid.l Misschien dat de zacht ,nagenoeg niet te horen maar toch
aanwezige ruis alles wat klankvriendelijker maakt. Maar kan ook zijn dat ik het jaren' 70 geluid nog teveel
in mijn kop heb. Hoe dan ook, DAB+ komt er hier voorlopig niet in.
wat er met DAB vs FM etheruitzendingen (laten we Ziggo/Delta/KPN Digitaal (/analoog even buiten beeld)
het grootste probleem is.. ze stampen het signaal wat voor FM geoptimaliseerd is door een AAC encoder en plop zo op DAB+..
een DAB+ only station klinkt imo veel beter..maarja daar zit ook geen optimalisatie voor FM....
en vermoed dat Ziggo, KPN, Delta etc een "minder bewerkte" aanvoer hebben..
het grootste probleem is.. ze stampen het signaal wat voor FM geoptimaliseerd is door een AAC encoder en plop zo op DAB+..
een DAB+ only station klinkt imo veel beter..maarja daar zit ook geen optimalisatie voor FM....
404 Signature not found
Kijk, dat bedoel ik nou, het veelvuldige omzetten van analoog naar digitaal vice versa maakt het er niet
beter op. Luister eens naar Henry Schut in Langs de Lijn zondagsmiddags, zo'n mooie volle lage stem
en als ie op TV is blijft er niets van over. Ligt niet aan de TV, twee andere televisies doen precies het-
zelfde. Ik blijf erbij, zoveel mogelijk analoog signaal. (Onze oren werken ook zo)
beter op. Luister eens naar Henry Schut in Langs de Lijn zondagsmiddags, zo'n mooie volle lage stem
en als ie op TV is blijft er niets van over. Ligt niet aan de TV, twee andere televisies doen precies het-
zelfde. Ik blijf erbij, zoveel mogelijk analoog signaal. (Onze oren werken ook zo)
Weer terug van een vakantie in Noorwegen en daar is FM alleen nog maar voor een handvol staatsomroepen en regionalen en helemaal niet landelijk dekkend meer. DAB+ is dat daar wel. Lastig dus in onze nieuwe auto zonder DAB+ terwijl onze oude Golf wel een door mij ingebouwde DAB+ had.
Ik twijfel wel om DAB in de Volvo V40 te laten inbouwen, niet om de kosten, maar omdat ik gewoon nog niet storingsvrij heb kunnen rijden, terwijl dat met FM bijna wel gaat.
Ik twijfel wel om DAB in de Volvo V40 te laten inbouwen, niet om de kosten, maar omdat ik gewoon nog niet storingsvrij heb kunnen rijden, terwijl dat met FM bijna wel gaat.
Wat je hier zegt klopt niet. In ieder geval de NPO zenders hebben aparte processing voor FM en DAB+. Is ook een keer een filmpje van geweest bij NPO Radio 2 hoe het klonk met en zonder processing en voor FM en DAB+ werd ie er echt apart afgehaald :-)SMSfreakie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:47:
wat er met DAB vs FM etheruitzendingen (laten we Ziggo/Delta/KPN Digitaal (/analoog even buiten beeld)
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.RadioAir schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:23:
[...]
Wat je hier zegt klopt niet. In ieder geval de NPO zenders hebben aparte processing voor FM en DAB+. Is ook een keer een filmpje van geweest bij NPO Radio 2 hoe het klonk met en zonder processing en voor FM en DAB+ werd ie er echt apart afgehaald :-)
maar de NPO heeft sowieso ook hogere bitrates dan commercieel.... en het meeste gezeur komt ook op commercieel gebied imo..
404 Signature not found
Sommige kanalen zoals Q-Music non-stop worden ook in Mono uitgezonden om bandbreedte te besparen.
Tja, laat ze in denhaag eens snel met die 2de (ok eigenlijk 3de) landelijke multiplex komen... zodat de kwaliteit omhoog kan!RadioAir schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:15:
Sommige kanalen zoals Q-Music non-stop worden ook in Mono uitgezonden om bandbreedte te besparen.
voor het stuk van 6B komt immers ook 6C er bij... hopelijk gaan ze het niet opsplitsen in 2 losse gebieden maar krijgt 6C gewoon de zelfde dekking als 6B! :-)
404 Signature not found
Rij nu sinds een week in een nieuwe Corsa met een DAB+ radio aan boord. Ben er best positief over 
Geluidskwaliteit is hoorbaar beter dan FM en het zenderaanbod is vele malen groter. Rij vooral in de Achterhoek rond, ontvangst van publieke zenders op 6B is goed. De commerciële zenders op 11C (die ik binnenshuis niet ontvang) doen het meestal ook maar zijn duidelijk zwakker. Ontvangst hapert soms en heb ook al een paar keer de FM-fallback kunnen testen bij regenachtig weer. Tijdens fallback naar FM heb je een seconde of drie geen geluid, terugschakelen op DAB gaat wel naadloos. Op het eventuele verschil in volume tussen DAB/FM na dan.
Geluidskwaliteit is hoorbaar beter dan FM en het zenderaanbod is vele malen groter. Rij vooral in de Achterhoek rond, ontvangst van publieke zenders op 6B is goed. De commerciële zenders op 11C (die ik binnenshuis niet ontvang) doen het meestal ook maar zijn duidelijk zwakker. Ontvangst hapert soms en heb ook al een paar keer de FM-fallback kunnen testen bij regenachtig weer. Tijdens fallback naar FM heb je een seconde of drie geen geluid, terugschakelen op DAB gaat wel naadloos. Op het eventuele verschil in volume tussen DAB/FM na dan.
Dat FM merkbaar slechter klinkt ervaar ik ook in de auto, maar thuis op de HiFi totaal niet.
Waarschijnlijk ben ik een beetje paranoia, maar ik heb het gevoel dat ze de FM bewust slechter laten klinken om mensen richting DAB te pushen...
Waarschijnlijk ben ik een beetje paranoia, maar ik heb het gevoel dat ze de FM bewust slechter laten klinken om mensen richting DAB te pushen...
Dan moet je natuurlijk wel onderscheid maken of je thuis op je HiFi de FM via de kabel beluisterd of via de ether.
Over het algemeen is met DAB+ door de gebruikte AAC+ (he-aac+ (v2)) door de versterker beter de weergave van het laag en het hoog op te pakken. En doordat je, als je geluid hebt, gegarandeerd stereo is (weet niet of het al echt multichannel in NL beschikbaar ), klinkt het dus sowieso beter.
ook wel leuk om te zien:
http://a-bc.co.uk/audio-quality-comparison-dab-pcm-fm-am/
Over het algemeen is met DAB+ door de gebruikte AAC+ (he-aac+ (v2)) door de versterker beter de weergave van het laag en het hoog op te pakken. En doordat je, als je geluid hebt, gegarandeerd stereo is (weet niet of het al echt multichannel in NL beschikbaar ), klinkt het dus sowieso beter.
ook wel leuk om te zien:
http://a-bc.co.uk/audio-quality-comparison-dab-pcm-fm-am/
Heb dat eens vluchtig doorgenomen, maar bevestigt wel min of meer dat FM dus wel degelijk beter *kan* klinken dan DAB.
Bij mij gaat het in beide situaties om ether-FM (heb hier geen kabel) en DAB(+).
In de auto klinkt FM echt slechter dan thuis.
In Nederland luister ik eigenlijk sowieso geen FM meer, aanbod op DAB+ is een pak uitgebreider dan op FM en in de auto klinkt het ook gewoon beter (Renault-radio en Bose speakers).
In België is DAB voorlopig nog redelijk waardeloos. Naast de publieke omroepen (DAB) is er een commerciëel pakketje (DAB+) in matige geluidskwaliteit van een handvol (overwegend) waardeloze zenders.
Hoewel de publieke omroepen hier op DAB best goed klinken, durf ik thuis daarvoor toch vaak de FM opzetten. Ik zit hier op een kilometer van de VRT zendmast (die zowel FM als DAB als DAB+ uitgeeft) in Schoten, dus sterk signaal, maar het klinkt ook gewoon beter. Thuis wel wat degelijkere tuner+versterker+speakers.
Bij mij gaat het in beide situaties om ether-FM (heb hier geen kabel) en DAB(+).
In de auto klinkt FM echt slechter dan thuis.
In Nederland luister ik eigenlijk sowieso geen FM meer, aanbod op DAB+ is een pak uitgebreider dan op FM en in de auto klinkt het ook gewoon beter (Renault-radio en Bose speakers).
In België is DAB voorlopig nog redelijk waardeloos. Naast de publieke omroepen (DAB) is er een commerciëel pakketje (DAB+) in matige geluidskwaliteit van een handvol (overwegend) waardeloze zenders.
Hoewel de publieke omroepen hier op DAB best goed klinken, durf ik thuis daarvoor toch vaak de FM opzetten. Ik zit hier op een kilometer van de VRT zendmast (die zowel FM als DAB als DAB+ uitgeeft) in Schoten, dus sterk signaal, maar het klinkt ook gewoon beter. Thuis wel wat degelijkere tuner+versterker+speakers.
Ik heb de indruk dat geluidskwaliteit van Retro Hits (hier in het oosten op 11C) weer achteruitgegaan is.
Kan verbeelding zijn, maar ik heb het idee dat de lage tonen zijn verzwakt vergeleken met een tijdje terug. Het geluid klinkt 'dunner' dan voorheen.
Kan verbeelding zijn, maar ik heb het idee dat de lage tonen zijn verzwakt vergeleken met een tijdje terug. Het geluid klinkt 'dunner' dan voorheen.
Klopt, hier (Bussum) hetzelfde. Ben weer overgestapt naar radio 10 gold, bijna gelijk aan RetroCumulus-1 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:30:
Ik heb de indruk dat geluidskwaliteit van Retro Hits (hier in het oosten op 11C) weer achteruitgegaan is.
ben wel benieuwd wat er per 1-9 gaat gebeuren
404 Signature not found
Wat bedoel je precies?
Of heb ik iets gemist???
Als ik mij niet vergis loopt dan de overheidssteun af voor de publieke regionale omroepen. ROOS had al aangegeven dat de regionale omroepen dan zouden stoppen met DAB. Dat is wat ik tegen kwam na wat googlen.St00mwals schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:41:
[...]
Wat bedoel je precies?
Of heb ik iets gemist???
[ Voor 5% gewijzigd door SebasFM op 18-07-2017 22:01 ]
Zo iets ja.. en hoe het commerciele verhaal verder afloopt..SebasFM schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:01:
[...]
Als ik mij niet vergis loopt dan de overheidssteun af voor de publieke regionale omroepen. ROOS had al aangegeven dat de regionale omroepen dan zouden stoppen met DAB. Dat is wat ik tegen kwam na wat googlen.
404 Signature not found
Is er ook een manier om van een dab radio een dab+ , Want ik voel me flink genaaid met mn jvc autoradio met dab
Soms kan dat, als de radio nieuw genoeg is. Kijk eens of er een firmware update is voor jouw model.Alfapaddy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:04:
Is er ook een manier om van een dab radio een dab+ , Want ik voel me flink genaaid met mn jvc autoradio met dab
De laatste keer dat ik keek niet ,ik zal jvc eens een mail sturen ding is 3jaar oud koste 500 euri beetje jammer wel het gaat om de JVC kd avx77 . Ik zag bij winparts wel een universele ontvanger , heb er nu nog niet zo,n behoefte aan maar als de FM verdwijnt dan moet je toch iets
Dit model is minstens 8 jaar oud, ik zie op internet topics tegen komen uit 2009, dus of daar nog FW updates voor komen lijkt me sterk. En ik zie nergens in de specs iets staan van DAB, heb je het typenummer wel correct?Alfapaddy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:56:
De laatste keer dat ik keek niet ,ik zal jvc eens een mail sturen ding is 3jaar oud koste 500 euri beetje jammer wel het gaat om de JVC kd avx77 . Ik zag bij winparts wel een universele ontvanger , heb er nu nog niet zo,n behoefte aan maar als de FM verdwijnt dan moet je toch iets
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
bij de kd-avx77 zit voor dab een kt-db1000 of kt-db1500 unit, dat ding komt uit 2002, dus nog voor de dab+ standaard. Misschien zijn er nieuwere units te vinden, zodat je de rest niet hoeft te vervangen, maar ik vrees dat het lastig wordt...Alfapaddy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:56:
Me Tarzan, U nix!
Op dit moment een mooie bak ontvangst op 6B 11C 12C en nog wat Duitse mixen hier in winters
404 Signature not found
Vandaag een Pioneer MVH-290DAB laten plaatsen met wat nieuwe speakers en een antenne a 40 euro.
DAB valt me vies tegen in Leeuwarden, alleen het NPO ensemble is goed te ontvangen, de rest valt continu weg. Het valt me ook op dat het gros van de kanalen die ik via FM gewoon prima ontvang niet eens te vinden zijn op DAB. Denk aan Q-Music, Radio 538 en Radio 10
Ik sluit dus nog steeds gewoon de telefoon op de aux aan met daarop internetradio.
DAB valt me vies tegen in Leeuwarden, alleen het NPO ensemble is goed te ontvangen, de rest valt continu weg. Het valt me ook op dat het gros van de kanalen die ik via FM gewoon prima ontvang niet eens te vinden zijn op DAB. Denk aan Q-Music, Radio 538 en Radio 10
Ik sluit dus nog steeds gewoon de telefoon op de aux aan met daarop internetradio.
Even wachten tot de steunende in irnsum aangestoken wordt...Eduardboon schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:06:
Vandaag een Pioneer MVH-290DAB laten plaatsen met wat nieuwe speakers en een antenne a 40 euro.
404 Signature not found
Die staat toch al aan voor de regionale zenders? (Omrop Fryslan etc). Kan je dit al wel ontvangen?
Als dat net zo lang gaat duren als met 3GSMSfreakie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:50:
[...]
Even wachten tot de steunende in irnsum aangestoken wordt...
Misschien helpt het als ze de toren weer eens in oude staat herstellen met materiaal dat niet zomaar naar beneden valt
Fryslan staat gewoon in het slecht te bereiken Ensemble. Buiten de stad wil nog wel.Andre_1976 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:22:
Die staat toch al aan voor de regionale zenders? (Omrop Fryslan etc). Kan je dit al wel ontvangen?
9D zou in de stad toch best door moeten komen...
404 Signature not found
Ik merk in Utrecht nogal verschil tussen de geluidskwaliteit. In onze nieuwe Fiesta hebben we B&O speakers en DAB+.
Spotify klinkt fantastisch, goeie bitrate waarschijnlijk. Een station als Q-Music Non Stop klinkt goed, maar 'moeder' Q-Music en vooral 100% NL erg schel. Je zou bijna weer naar FM gaan luisteren.
Hoe komt dit? En heeft DAB dan wel de toekomst?
Spotify klinkt fantastisch, goeie bitrate waarschijnlijk. Een station als Q-Music Non Stop klinkt goed, maar 'moeder' Q-Music en vooral 100% NL erg schel. Je zou bijna weer naar FM gaan luisteren.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
DAB+ heeft zeker wel een toekomst alleen moet de dekking flink verbeteren. Ik kan hier in de polder amper iets ontvangen. Wat mij ook nogal tegenvalt is de verschrikkelijk lage bitrate van sommige zenders. De laagste is 48kbps en dat klinkt als een veredeld AM station. De meesten zijn 64kbps en dat klinkt gewoonweg niet beter dan een 128kbps mp3. Mij valt het al met al flink tegen.THE_BASE schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:31:
"When you grow up your heart dies"
Hoe lager de bitrate, hoe meer zenders in 1 'pakket' passen, en hoe beter de kassa rinkelt... Met een deftige installatie hoor je dat, maar op de doorsnee "walkman" of keuken-aanrecht-radio merkt de doornsee luisteraar dat niet.THE_BASE schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:31:
DAB+ heeft in mijn ogen een beperkte toekomst. Al van ver voor ik de grens over rijd tot in Den Haag en terug naar België heb ik quasi zonder onderbrekingen en in "goede" kwaliteit keuze uit (ik heb ze nooit echt geteld) een vijftigtal Nederlandse zenders... op FM is de keuze een pak minder, en heb ik geen radio 5, radio 10 60's, retro hits, LX Classics, Arrow,... Bovendien zijn de gewone Veronica's, Slam's, 538,... alles behalve kraak-vrij als je nog maar een kilometer de grens over bent...
Ik vrees alleen dat DAB+ zichzelf grotendeels overbodig zal maken naarmate 3G/4G/... goedkoper worden... Nu reeds kan je in Nederland onbeperkt data nemen bij sommige providers...
In België zijn we zover nog niet. Niet qua onbeperkte data, maar nog veel minder in de uitrol van DAB+. Naast de VRT heb je één commercieel pakket met bedenkelijke zenders in nog bedenkelijkere kwaliteit en een ontvangstbereik van m'n...
DAB is ook een heeeeel stuk betrouwbaarder en minder complex.Bert O. schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:43:
[...]
Hoe lager de bitrate, hoe meer zenders in 1 'pakket' passen, en hoe beter de kassa rinkelt... Met een deftige installatie hoor je dat, maar op de doorsnee "walkman" of keuken-aanrecht-radio merkt de doornsee luisteraar dat niet.
DAB+ heeft in mijn ogen een beperkte toekomst. Al van ver voor ik de grens over rijd tot in Den Haag en terug naar België heb ik quasi zonder onderbrekingen en in "goede" kwaliteit keuze uit (ik heb ze nooit echt geteld) een vijftigtal Nederlandse zenders... op FM is de keuze een pak minder, en heb ik geen radio 5, radio 10 60's, retro hits, LX Classics, Arrow,... Bovendien zijn de gewone Veronica's, Slam's, 538,... alles behalve kraak-vrij als je nog maar een kilometer de grens over bent...
Ik vrees alleen dat DAB+ zichzelf grotendeels overbodig zal maken naarmate 3G/4G/... goedkoper worden... Nu reeds kan je in Nederland onbeperkt data nemen bij sommige providers...
In België zijn we zover nog niet. Niet qua onbeperkte data, maar nog veel minder in de uitrol van DAB+. Naast de VRT heb je één commercieel pakket met bedenkelijke zenders in nog bedenkelijkere kwaliteit en een ontvangstbereik van m'n...
1 Miljoen luisteraars naar een radio station over 4G vind de server kant ook niet fijn.
Daarom Broadcasting. Ook bij rampen en nood veel beter in te zetten.
Klopt. Vandaar dat ik ook zei 'grotendeels overbodig'.
Het langzame zappen vind ik nu al hinderlijk bij DAB, bij internet-stream is dat nog erger... Maar daarvoor ontwikkelen zich ook wel weer technieken en het internet wordt ook steeds sneller, over 5 jaar hebben we waarschijnlijk met z'n allen 5G...
Voor rampen hebben we nu wel NL-alert e.d. Ik vermoed dat naar de toekomst in noodgevallen dergelijke push-berichten interessanter zijn. Vroeger was radio daarvoor een goed medium, maar hoeveel mensen hebben nog de reflex om radio aan te zetten?
Het langzame zappen vind ik nu al hinderlijk bij DAB, bij internet-stream is dat nog erger... Maar daarvoor ontwikkelen zich ook wel weer technieken en het internet wordt ook steeds sneller, over 5 jaar hebben we waarschijnlijk met z'n allen 5G...
Voor rampen hebben we nu wel NL-alert e.d. Ik vermoed dat naar de toekomst in noodgevallen dergelijke push-berichten interessanter zijn. Vroeger was radio daarvoor een goed medium, maar hoeveel mensen hebben nog de reflex om radio aan te zetten?
Zappen traag ligt ook aan de radio. Op de Volkswagen RNS315 eerste generatie die ik in onze Transporter heb gaat het zappen tussen verschillende bouquets hinderlijk traag (en werkt het vaak de eerste keer dat je die rit naar een bouquet zapt niet). Echter op mijn Pioneer MVH-X580DAB gaat het even snel als op FM.
Groot Nieuws Radio landelijk op DAB+, Arrow Classic Rock en Retro Hits verdwijnen...
Groot Nieuws Radio is vanaf 1 september 2017 in heel Nederland te beluisteren op DAB+, de digitale variant van radio. Het christelijke radiostation huurt de landelijke dekking bij BNR Nieuwsradio.
Op het landelijke DAB+net vervangt Groot Nieuws Radio, Arrow Classic Rock.
Qmusic non-stop en Sublime You blijven op DAB+, Retro Hits stopt.
Qmusic gaat ook na 1 september door met het aanbieden van Qmusic non-stop als tweede kanaal via DAB+. Dit heeft het radiostation bevestigd tegenover Radio.NL.
Ook Sublime FM blijft een tweede kanaal aanbieden. Vooralsnog blijft dit Sublime You. Retro Hits daarentegen stopt.
Bron: Pronkjewailronde
Groot Nieuws Radio is vanaf 1 september 2017 in heel Nederland te beluisteren op DAB+, de digitale variant van radio. Het christelijke radiostation huurt de landelijke dekking bij BNR Nieuwsradio.
Qmusic gaat ook na 1 september door met het aanbieden van Qmusic non-stop als tweede kanaal via DAB+. Dit heeft het radiostation bevestigd tegenover Radio.NL.
Ook Sublime FM blijft een tweede kanaal aanbieden. Vooralsnog blijft dit Sublime You. Retro Hits daarentegen stopt.
leuk voor GNR dat die landelijk gaan.. betekend dat meteen ook dat ze hun slots op 6B,7A, 9D-N & 9D-Z. in leveren? met name 6B omdat daar de vergunning binnen valt..
tevens erg benieuwd wat er met de andere vergunningen gebeurt die per 1-9 verlopen op de regio kavels..
en wat er gaat gebeuren op 6B gezien 6C dan ook "on air" komt.. zouden ze dan gaan schuiven om de kwaliteit omhoog te schroeven
tevens erg benieuwd wat er met de andere vergunningen gebeurt die per 1-9 verlopen op de regio kavels..
en wat er gaat gebeuren op 6B gezien 6C dan ook "on air" komt.. zouden ze dan gaan schuiven om de kwaliteit omhoog te schroeven
404 Signature not found
Het moet weer lukken. Net twee zenders waar ik naar luister die verdwijnen...
En dat was Fresh FM. De FM zenders stonden al eerder op de dag uit, de DAB stream stopte op de seconde nauwkeurig om middernacht. Jammer. Wel apart dat je op het einde nog een jingle hoorde over de House Top 1000. En de perikelen rondom die HT1000 hebben juist Fresh de das om gedaan (naast het niet aanslingeren van hun steunzenders).
Verder zie ik op 8A dat RadioNL nu ook editie Utrecht de lucht in heeft geslingerd en dat Decibel NH en ZH beschikbaar zijn, met op dit moment exact dezelfde audiostream zoals we dat van RadioNL gewend zijn. Als ik mij niet vergis wordt Decibel sinds kort ook door RadioNL geproduceerd?
En Arrow is uit de lucht. Samen met Fresh laten ze wel een gat achter... Jammer. Vooral ook omdat C-Dance op testmultiplex 7B vanuit Rijswijk er weer af is gehaald. Een fijne zender waar ik al jaren via internet naar luister...
Verder zie ik op 8A dat RadioNL nu ook editie Utrecht de lucht in heeft geslingerd en dat Decibel NH en ZH beschikbaar zijn, met op dit moment exact dezelfde audiostream zoals we dat van RadioNL gewend zijn. Als ik mij niet vergis wordt Decibel sinds kort ook door RadioNL geproduceerd?
En Arrow is uit de lucht. Samen met Fresh laten ze wel een gat achter... Jammer. Vooral ook omdat C-Dance op testmultiplex 7B vanuit Rijswijk er weer af is gehaald. Een fijne zender waar ik al jaren via internet naar luister...
[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 01-09-2017 00:23 ]
Sowieso is het jammer dat op de regionale kavels waar de ruimte NIET schaars is.. ook de extra zenders er weer af zijn..
op 9D (zowel noord als zuid) is weer een zee van ruimte.. zal mij benieuwen of die ruimte ook nog weer gevuld gaat worden zo als van voor vandaag (1-9)
op 9D (zowel noord als zuid) is weer een zee van ruimte.. zal mij benieuwen of die ruimte ook nog weer gevuld gaat worden zo als van voor vandaag (1-9)
404 Signature not found
Irritant dat je nu handmatig moet schakelen tussen Decibel Noord- en Zuid Holland. Ook moest ik het logo nu handmatig toevoegen in mijn autoradio wat bij de "vorige Decibel" wel automatisch ging.
Net gechecked, en inderdaad, Arrow is weg van DAB+ 12C .Al is op hun site er niets van te merken.SebasFM schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:21:
En dat was Fresh FM. De FM zenders stonden al eerder op de dag uit, de DAB stream stopte op de seconde nauwkeurig om middernacht. Jammer. Wel apart dat je op het einde nog een jingle hoorde over de House Top 1000. En de perikelen rondom die HT1000 hebben juist Fresh de das om gedaan (naast het niet aanslingeren van hun steunzenders).
Erg jammer voor de rock liefhebber.

In België zijn JOE en Q Music nu ook op DAB+ te beluisteren. Zo op 't eerste zich in een behoorlijke kwaliteit.
Oeps verkeeerde topic.
Nu ik toch wat te melden heb
Ik kreeg antwoord van Arrow
"Per 1 September is de door ons gehuurde ruimte op de Dab+ bij BNR overgenomen door Groot Nieuws Radio.
Er lopen nog wel gesprekken met andere partijen maar vooralsnog zijn we helaas niet meer te ontvangen via Dab+
Met vriendelijke groet,
Arrow Classic Rock"
Nu ik toch wat te melden heb
"Per 1 September is de door ons gehuurde ruimte op de Dab+ bij BNR overgenomen door Groot Nieuws Radio.
Er lopen nog wel gesprekken met andere partijen maar vooralsnog zijn we helaas niet meer te ontvangen via Dab+
Met vriendelijke groet,
Arrow Classic Rock"
[ Voor 171% gewijzigd door Bestla op 04-09-2017 12:37 ]
Vandaag en gister contact gehad met Decibel. De zender schakelde niet automatisch terug naar FM. Het ID is zojuist aangepast door Broadcastpartners en de Decibel NH versie gaat automatisch om naar FM (vanmiddag even testen). De ZH versie niet, dus de NH versie kiezen.
Zit blijkbaar alleen verschil in de adverteerders.
Zit blijkbaar alleen verschil in de adverteerders.
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 06-09-2017 10:03 ]
bij MTVNL is nog ruimte zat te huurBestla schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 03:15:
Oeps verkeeerde topic.
Nu ik toch wat te melden heb![]()
Met vriendelijke groet,
Arrow Classic Rock"
wie weet kan het vermogen van die bende dan ook eens omhoog :-)
404 Signature not found
Damn, ik mis mijn Arrow Classic RockPE4000 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:22:
Groot Nieuws Radio landelijk op DAB+, Arrow Classic Rock en Retro Hits verdwijnen...
Damn, ik mis mijn Retro Hits
Hopelijk maken ze nog een comeback!Bestla schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 03:15:
Oeps verkeeerde topic.
Nu ik toch wat te melden heb![]()
Met vriendelijke groet,
Arrow Classic Rock"
@Ossi,
LX Classix is er nog. Weliswaar van pakket veranderd waardoor er (voor mij) nauwelijks nog naar te luisteren valt. Zowel 11A als 5B (geloof ik) vallen in Den Haag en Rotterdam voortdurend weg. De kwaliteit vind ik bovendien ook niet dat...
LX Classix is er nog. Weliswaar van pakket veranderd waardoor er (voor mij) nauwelijks nog naar te luisteren valt. Zowel 11A als 5B (geloof ik) vallen in Den Haag en Rotterdam voortdurend weg. De kwaliteit vind ik bovendien ook niet dat...
Ken ik niet, maar zal m eens proberen te vinden!Bert O. schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:28:
@Ossi,
Dan maar Veronica Rock radio proberen. Al weet ik niet of die op DAB zit of alleen online. Ik ga even zoeken
Damn, online only.
Damn, online only.
[ Voor 58% gewijzigd door Bestla op 08-09-2017 09:04 ]
In de regio Groningen - Assen waar ik het meest ben, is hij ook niet te ontvangenBert O. schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:28:
@Ossi,
Eerst was het nog "DAB+, jeeeeeeeejjj", nu is het bijna "DAB+, neeeeee, ik stream liever".
LX classix is hier ook nog nooit te ontvangen... puur omdat MTVNL van die babyfoons gebruikt ipv echte zenders..
verder valt 11C op dit moment hier totaal niet op mijn antenne te ontvangen.. al is de opstelplek ook alles behalve ideaal..
gelukkig doet 6B/9D-N/12C het wel prima..
en als ze ooit eens die extra zenders voor 11C aansteken (ergens dit jaar nog hoop ik..) is dat ook dat probleem wel weer opgelost.
Nu nog eens wachten tot er daadwerkelijk uitzendingen op 6C beginnen.. en kijken hoe goed dat binnen gaat komen.
ik verwacht niet dat die 50 watt babyfoon van MTVNL hier gaat werken... al werkte een soort gelijke test met 7B over een grotere afstand (en 100 watt vermogen) best goed..
verder valt 11C op dit moment hier totaal niet op mijn antenne te ontvangen.. al is de opstelplek ook alles behalve ideaal..
gelukkig doet 6B/9D-N/12C het wel prima..
en als ze ooit eens die extra zenders voor 11C aansteken (ergens dit jaar nog hoop ik..) is dat ook dat probleem wel weer opgelost.
Nu nog eens wachten tot er daadwerkelijk uitzendingen op 6C beginnen.. en kijken hoe goed dat binnen gaat komen.
ik verwacht niet dat die 50 watt babyfoon van MTVNL hier gaat werken... al werkte een soort gelijke test met 7B over een grotere afstand (en 100 watt vermogen) best goed..
404 Signature not found
Heeft er iemand ervaring om de originele antenne van een Citroën C1 (2012) te vervangen voor een dab+/fm antenne?
Al is het niet onbelangrijk, het vermogen zegt niet alles. Daarnet ontving ik tot m'n eigen verbazing pakket 10D (Den Haag FM) zonder onderbrekingen op de A16 tussen Rotterdam en de Drecht-tunnel...
Ik moet eerlijk zeggen dat het me wel tegen valt hoe snel de commercielen hun dab ontvangst uitrollen. De publieke omroep kan ik overal prima ontvangen, maar als ik naar BNR wil luisteren stream ik dat. DAB+ ontvangst is om te huilen.
Welke regio gaat het om? Want daar is het verschil gewoon erg groot.Knul schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:25:
Ik moet eerlijk zeggen dat het me wel tegen valt hoe snel de commercielen hun dab ontvangst uitrollen. De publieke omroep kan ik overal prima ontvangen, maar als ik naar BNR wil luisteren stream ik dat. DAB+ ontvangst is om te huilen.
Heel Oost- en Noord Nederland (Groningen, Friesland, Flevoland, Utrecht, Overijssel). Radio 2 doet het overal in DAB+, BNR valt eigenlijk continu weg. Nu heb ik ook alleen een raamantenne, dus niet de beste kwaliteit, maar ik vind het verschil in ontvangst te groot.Snow_King schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:37:
[...]
Welke regio gaat het om? Want daar is het verschil gewoon erg groot.
Ah ja. BNR werkte in mijn wekelijkse ritten Zeeland<>Limburg prima, maar rondom Bergen op Zoom is de ontvangst een hel.Knul schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:41:
[...]
Heel Oost- en Noord Nederland (Groningen, Friesland, Flevoland, Utrecht, Overijssel). Radio 2 doet het overal in DAB+, BNR valt eigenlijk continu weg. Nu heb ik ook alleen een raamantenne, dus niet de beste kwaliteit, maar ik vind het verschil in ontvangst te groot.
Langs steden als Breda, Tilburg en Eindhoven werkt het dan wel weer prima.
Ik luister onderweg de laatste tijd regelmatig naar 1Live (Duitse regionale zender) en het valt me op dat ze daar veel meer doen met het beeld dat meegezonden kan worden. 1Live toont afwisselend:
- File informatie
- Foto van de DJ of logo van actieve programma
- Still van de webcam in de studio
Bij Nederlandse zenders mag je al blij zijn wanneer er een logo in beeld staat. Waarom wordt er hier zo weinig mee gedaan? Is 1Live zo vooruitstrevend of lopen we hier zo ver achter?
- File informatie
Bij Nederlandse zenders mag je al blij zijn wanneer er een logo in beeld staat. Waarom wordt er hier zo weinig mee gedaan? Is 1Live zo vooruitstrevend of lopen we hier zo ver achter?
Het is vooral een kwestie van bandbreedte. Wisselende afbeeldingen kosten meer ruimte in de DAB-multiplex dan een statische afbeelding. De NPO had dit een paar jaar geleden een tijdje bij alle zenders, maar dat is nu vervangen door betere geluidskwaliteit & extra zenders. Alleen bij NPO Radio 1 is het volgens mij nog actief...MadMarky schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:24:
Ik luister onderweg de laatste tijd regelmatig naar 1Live (Duitse regionale zender) en het valt me op dat ze daar veel meer doen met het beeld dat meegezonden kan worden. 1Live toont afwisselend:
- File informatie
Goed nieuws! De landelijke commerciële omroepen (kanaal 11C) gaan hun DAB+-netwerk eindelijk uitbreiden:
Bron: http://www.radio.nl/81448...commerciele-radio-via-dabDe landelijke commerciële radiostations staan aan de vooravond van een forse verbetering van hun ontvangst via DAB+. Nog voor kerst wordt het netwerk dermate geoptimaliseerd dat de indoordekking naar verwachting naar 75% stijgt.
[...]
In december wordt daarom het DAB+netwerk van de landelijke commerciële stations geoptimaliseerd. Dit gebeurt door het aanzetten van nieuwe zenders en het aanpassen/versterken van bestaande zenders. Exacte details hierover zijn nog niet bekend.