Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server
@SMSfreakie Geen idee eerlijk gezegd.
Wel vermoed ik dat het misschien te maken heeft met dat het een (semi) private instelling is die de Westerscheldetunnel beheert, i.t.t. andere tunnels die door RWS worden beheerd. Wellicht wil de Westerscheldetunnel N.V. het de tunnelbezoekers zo fijn mogelijk maken en staan ze daarom open om te investeren in zo'n DAB+ repeater.
RWS heeft er kennelijk geen belang bij DAB+ ontvangst mogelijk te maken in tunnels (kennelijk wel FM), zelfs niet bij tunnels die 1-2-3 jaar geleden nog zijn opgeleverd. Erg jammer.
Wel vermoed ik dat het misschien te maken heeft met dat het een (semi) private instelling is die de Westerscheldetunnel beheert, i.t.t. andere tunnels die door RWS worden beheerd. Wellicht wil de Westerscheldetunnel N.V. het de tunnelbezoekers zo fijn mogelijk maken en staan ze daarom open om te investeren in zo'n DAB+ repeater.
RWS heeft er kennelijk geen belang bij DAB+ ontvangst mogelijk te maken in tunnels (kennelijk wel FM), zelfs niet bij tunnels die 1-2-3 jaar geleden nog zijn opgeleverd. Erg jammer.
@Gitarist ach in 2016 gingen de persberichten voor DAB+ in de westerschelde tunnel (en sluiskill tunnel) al rond...
wel apart dat 11A en 12A doorgegeven worden! buitenlandse zenders in Nederland! (op de FM doen ze t ook met een aantal vlaamse zenders..in de tunnel)
weet nog wel dat er een paar jaar geleden nogal een heisa was omdat 538 dmv een Vlaamse lokale zender in limburg dekking wist te creëren
jammer dat 9C (en 9A) nog niet mee doenDAB+ in de tunnel
Ensemble 5B (Zuid-Holland en Zeeland)
Ensemble 11-A (Vlaams commercieel)
Ensemble 11-C (Landelijk commercieel)
Ensemble 12-A (Vlaams openbaar)
Ensemble 12-C (Landelijk publiek)

wel apart dat 11A en 12A doorgegeven worden! buitenlandse zenders in Nederland! (op de FM doen ze t ook met een aantal vlaamse zenders..in de tunnel)
weet nog wel dat er een paar jaar geleden nogal een heisa was omdat 538 dmv een Vlaamse lokale zender in limburg dekking wist te creëren

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server
Ik weet het niet zeker, het kan ook zijn dat alleen die 12v draad al voldoende was.SMSfreakie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:16:
[...]
Vage antenne setup dan
mijn FM/DAB combi antenne krijgt gewoon los 12V (wel uit de radio maar zou ook geschakelde 12V kunnen zijn) zowel voor FM als DAB ontvangst..
en voor een antenne uit China voor nog geen 2 tientjes doet die het behoorlijk goed![]()
Maar ik vrees dat mijn versterkte antenne dan is overleden

Dit is balen... met dit koude weer zie ik mezelf ook niet "even" de boel openmaken om een nieuwe antenne te monteren en kabels te trekken

6 jaar ging deze mee. Erg kort voor een auto-antenne, vind ik

[Voor 3% gewijzigd door Josefien op 06-11-2022 21:04]
SMS connectors aan je coax knijpen? is die wel deelbaar 🤣
Bij mij gaf de versterker in een Hama antenne na 5 maanden al de geest, ook vaste coaxkabels, toen maar een plakantenne gebruikt, maar dat was toch minder qua ontvangst.Josefien schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:59:
[...]
...
Dit is balen... met dit koude weer zie ik mezelf ook niet "even" de boel openmaken om een nieuwe antenne te monteren en kabels te trekkenBeide coax zitten namelijk vast aan de antenne, niet los te nemen.
6 jaar ging deze mee. Erg kort voor een auto-antenne, vind ik
Een van mijn favoriete shops voor DAB spul (Pausat) is er helaas mee gestopt, hij had losse LNA's (23dB met slechts 0,5 dB eigen ruis), losse filtertjes, etc. Daarmee kon de ontvangst nog wat opkrikt worden. Ik had een slovaak (dacht ik) gevonden die ook van dat spul leverde, ik zal nog eens zoeken.
Edit: Hier
Of zoiets, maar die prijs

[Voor 11% gewijzigd door slb op 08-11-2022 01:55]
prompt $p $g
Hmmm... dat is wel erg duur ja... 168 eurie 
Zijn er nog goedkope maar goede dakantennes <€50,- die DAB+ & FM bieden en langer meegaan dan 6 jaar?
Het exemplaar wat nu stuk is kwam destijds van Amazon en was €30,-.

Zijn er nog goedkope maar goede dakantennes <€50,- die DAB+ & FM bieden en langer meegaan dan 6 jaar?

[Voor 21% gewijzigd door Josefien op 10-11-2022 01:50]
ik heb https://nl.aliexpress.com/item/32812329467.html op de auto staan..Josefien schreef op donderdag 10 november 2022 @ 01:49:
Hmmm... dat is wel erg duur ja... 168 eurie
Zijn er nog goedkope maar goede dakantennes <€50,- die DAB+ & FM bieden en langer meegaan dan 6 jaar?Het exemplaar wat nu stuk is kwam destijds van Amazon en was €30,-.
alleen of die meer dan 6 jaar mee gaat? dat kan ik je niet vertellen zolang heb ik die auto nog niet

Ik heb precies dezelfde nu zo'n 5 jaar (even opgezocht: 1 november 2017 besteldSMSfreakie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:09:
[...]
ik heb https://nl.aliexpress.com/item/32812329467.html op de auto staan..
alleen of die meer dan 6 jaar mee gaat? dat kan ik je niet vertellen zolang heb ik die auto nog niet

Dan zou ik er ook een moeten bestellen en als het wat minder koud is monteren.
Hij ziet er wel precies hetzelfde uit (behalve dat bij de mijne de 12v extra kort is) als die er nu op zit, maar blijkbaar zijn ze qua uiterlijk allemaal hetzelfde.
Hij ziet er wel precies hetzelfde uit (behalve dat bij de mijne de 12v extra kort is) als die er nu op zit, maar blijkbaar zijn ze qua uiterlijk allemaal hetzelfde.
Het is best een klusje: je moet de oude kabel compleet verwijderen om deze te installeren. Bij mij zit de antenne bovenop, achterop het dak, dus m'n halve auto moest worden opengelegd. Daarnaast nog een stukje uitboren in het dak: de standaard antenne (van de Xsara Picasso althans) heeft een minder dikke voet dan deze.Josefien schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:51:
Dan zou ik er ook een moeten bestellen en als het wat minder koud is monteren.
Maar het is het waard!
Boren?!don_jorg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:14:
[...]
Het is best een klusje: je moet de oude kabel compleet verwijderen om deze te installeren. Bij mij zit de antenne bovenop, achterop het dak, dus m'n halve auto moest worden opengelegd. Daarnaast nog een stukje uitboren in het dak: de standaard antenne (van de Xsara Picasso althans) heeft een minder dikke voet dan deze.
Maar het is het waard!

6 jaar geleden had ik er zo'n een gemonteerd, aan die antenne zat net als aan de originele een vierkant stuk wat precies in het bestaande gat paste. Er zat bij de antenne ook een adapter-ring voor auto's met rond gat.
Maar, deze antenne heeft dus een rond gat nodig en past niet in een vierkante zoals in mijn auto?

Boren in het dak gaat niet gebeuren, als dat niet goed wordt afgewerkt heb ik straks nog last van roest

De kabels trekken in deze auto ('02 Mégane) kost alleen veel tijd... bovenkant dashboard, kap A-stijl en leeslamp moeten eruit.
ik heb hem ook op een vierkant gat geloof ik
en kabels trekken was in mijn auto niet heel lastig.. antenne achter.. kabels mooi langs het hemeltje en door de Astyle naar beneden, boven over het dashboard kastje zo naar de radio
iets om te hengelen door kleine openingen is wel handig... maar al met al.. binnen een uur klaar
oude antenne kabel heb ik gewoon aan weerskanten afgeknipt.. want die zit met van dat mooie plakkende spul in de kabelboom verwerkt

en kabels trekken was in mijn auto niet heel lastig.. antenne achter.. kabels mooi langs het hemeltje en door de Astyle naar beneden, boven over het dashboard kastje zo naar de radio

iets om te hengelen door kleine openingen is wel handig... maar al met al.. binnen een uur klaar

oude antenne kabel heb ik gewoon aan weerskanten afgeknipt.. want die zit met van dat mooie plakkende spul in de kabelboom verwerkt
In mijn geval was dat nodig, ja. Het gat van de originele antenne was kleiner dan die van deze antenne. Is niet zoveel werk en totaal niet eng. Het is wel de enige optie als hij er niet doorheen past

Klinkt allemaal heftiger dan het is, hoor