Vraagje over DAB+, en ik verwacht dat er de komende weken wel meer zullen komen nu Ziggo gaat stoppen met het doorgeven van het analoge signaal.
Vooraf:
Ik heb een bovengemiddelde interesse in gadgets en tech (daarom zit ik ook al sinds jaar en dag op deze site), maar van het DAB+ heb ik nog nooit iets begrepen. Ik hoor al bijna 10 jaar reclame op de radio om over te stappen naar DAB+, maar zie niet in waarom. FM werkt prima toch? Zit nu een uurtje topics te lezen, en zie ook veel klachten over een slecht signaal etc. Dus waarom is het zo heilig? (het voordeel voor de aanbieders om het analoge FM signaal niet te ondersteunen zie ik overigens wel). Bij het overstappen van analoge tv naar digitale tv was de meerwaarde me veel duidelijker. Anyway, Ziggo gaat eind deze maand stoppen met het signaal, dus na jaren van ontwijken heb ik nu het gevoel er niet langer onderuit te kunnen. En mijn minder technische moeder waar de radio elke dag overuren maakt idem.
Vraag/uitdaging:
Mijn moeder heeft (gelukkig dacht ik) een DAB+ radio (Philips BTB8000), die ook met FM werkt. Toen ik de bijgeleverde DAB+ antenne zag, dacht ik: "wat moeten we met zo'n flutdraadje, en hoe gaat dit beter werken dan de FM-kabel", dus ik heb de radio gewoon op de analoge kabel aangesloten en alles ging perfect. Met het nieuws van Ziggo in het hoofd, heb ik vandaag toch geprobeerd DAB+ signaal te ontvangen met die kabel. En zoals gevreesd: helemaal niks. Zie wel wat zendernamen op het display, en verder staat er "Off air". Hoe ik het uiteinde van die kabel ook richtte.
Hoe nu verder?
Zoals gezegd, ik ben zelf al op onderzoek gegaan, en zie een aantal mogelijke opties:
Hier twee foto's van de 'antenne' die standaard bij de radio zat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zhVqlpbXMlsJ14FOcQAy3Y3.jpg?f=user_large)
Vooraf:
Ik heb een bovengemiddelde interesse in gadgets en tech (daarom zit ik ook al sinds jaar en dag op deze site), maar van het DAB+ heb ik nog nooit iets begrepen. Ik hoor al bijna 10 jaar reclame op de radio om over te stappen naar DAB+, maar zie niet in waarom. FM werkt prima toch? Zit nu een uurtje topics te lezen, en zie ook veel klachten over een slecht signaal etc. Dus waarom is het zo heilig? (het voordeel voor de aanbieders om het analoge FM signaal niet te ondersteunen zie ik overigens wel). Bij het overstappen van analoge tv naar digitale tv was de meerwaarde me veel duidelijker. Anyway, Ziggo gaat eind deze maand stoppen met het signaal, dus na jaren van ontwijken heb ik nu het gevoel er niet langer onderuit te kunnen. En mijn minder technische moeder waar de radio elke dag overuren maakt idem.
Vraag/uitdaging:
Mijn moeder heeft (gelukkig dacht ik) een DAB+ radio (Philips BTB8000), die ook met FM werkt. Toen ik de bijgeleverde DAB+ antenne zag, dacht ik: "wat moeten we met zo'n flutdraadje, en hoe gaat dit beter werken dan de FM-kabel", dus ik heb de radio gewoon op de analoge kabel aangesloten en alles ging perfect. Met het nieuws van Ziggo in het hoofd, heb ik vandaag toch geprobeerd DAB+ signaal te ontvangen met die kabel. En zoals gevreesd: helemaal niks. Zie wel wat zendernamen op het display, en verder staat er "Off air". Hoe ik het uiteinde van die kabel ook richtte.
Hoe nu verder?
Zoals gezegd, ik ben zelf al op onderzoek gegaan, en zie een aantal mogelijke opties:
- Ik heb het kabeltje verkeerd aangesloten want het is onmogelijk dat er absoluut geen enkel signaal ontvangen wordt. Maar hoe kun je dit verkeerd aansluiten? Ik heb hem om dezelfde aansluiting gedaan als waar anders de FM kabel in zat (zoals aangegeven in de handleiding).
- Een andere DAB+ radio kopen. Maar hoe weet ik dat die het gaat doen? Mijn moeder is ontzettend tevreden over de huidige radio en het volume hiervan (hij heeft meer volume dan de gemiddelde stereoset) en ze weet hoe hij werkt.
- Een digitale ontvanger van Ziggo ertussen gooien. Kost 50 euro, en het is weer een extra apparaatje met een extra afstandsbediening om zenders te selecteren. Voelt als extra onnodig gedoe.
- Via de tv luisteren. Maar de tv heeft minder geluid, en er staat notabene al een DAB+ radio in het huis.
- Via mobieltje radio luisteren en via Bluetooth streamen naar de radio. Voelt ook als meer gedoe voor een niet zo technisch iemand, terwijl er dus zelfs een DAB+ radio in huis staat.
- Een andere/betere antenne kopen. Deze optie zou het meest ideaal klinken. Maar hoe weet je dat een andere antenne het signaal wél oppakt? En ik heb sommige antenne's gezien, die hebben een heel paneel om het signaal op te vangen die je ergens kwijt moet. En dan vraag ik me weer af: hoe is dit in hemelsnaam een verbetering ten opzichte van het analoge FM signaal dat altijd prima werkte?
- Een andere optie waar ik zelf niet eens bij heb stilgestaan...
Hier twee foto's van de 'antenne' die standaard bij de radio zat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zhVqlpbXMlsJ14FOcQAy3Y3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cWDQyBphCYh2QBhSyPN4q2X2.jpg?f=user_large)