Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Vraagje over DAB+, en ik verwacht dat er de komende weken wel meer zullen komen nu Ziggo gaat stoppen met het doorgeven van het analoge signaal.

Vooraf:
Ik heb een bovengemiddelde interesse in gadgets en tech (daarom zit ik ook al sinds jaar en dag op deze site), maar van het DAB+ heb ik nog nooit iets begrepen. Ik hoor al bijna 10 jaar reclame op de radio om over te stappen naar DAB+, maar zie niet in waarom. FM werkt prima toch? Zit nu een uurtje topics te lezen, en zie ook veel klachten over een slecht signaal etc. Dus waarom is het zo heilig? (het voordeel voor de aanbieders om het analoge FM signaal niet te ondersteunen zie ik overigens wel). Bij het overstappen van analoge tv naar digitale tv was de meerwaarde me veel duidelijker. Anyway, Ziggo gaat eind deze maand stoppen met het signaal, dus na jaren van ontwijken heb ik nu het gevoel er niet langer onderuit te kunnen. En mijn minder technische moeder waar de radio elke dag overuren maakt idem.

Vraag/uitdaging:
Mijn moeder heeft (gelukkig dacht ik) een DAB+ radio (Philips BTB8000), die ook met FM werkt. Toen ik de bijgeleverde DAB+ antenne zag, dacht ik: "wat moeten we met zo'n flutdraadje, en hoe gaat dit beter werken dan de FM-kabel", dus ik heb de radio gewoon op de analoge kabel aangesloten en alles ging perfect. Met het nieuws van Ziggo in het hoofd, heb ik vandaag toch geprobeerd DAB+ signaal te ontvangen met die kabel. En zoals gevreesd: helemaal niks. Zie wel wat zendernamen op het display, en verder staat er "Off air". Hoe ik het uiteinde van die kabel ook richtte.

Hoe nu verder?

Zoals gezegd, ik ben zelf al op onderzoek gegaan, en zie een aantal mogelijke opties:
  1. Ik heb het kabeltje verkeerd aangesloten want het is onmogelijk dat er absoluut geen enkel signaal ontvangen wordt. Maar hoe kun je dit verkeerd aansluiten? Ik heb hem om dezelfde aansluiting gedaan als waar anders de FM kabel in zat (zoals aangegeven in de handleiding).
  2. Een andere DAB+ radio kopen. Maar hoe weet ik dat die het gaat doen? Mijn moeder is ontzettend tevreden over de huidige radio en het volume hiervan (hij heeft meer volume dan de gemiddelde stereoset) en ze weet hoe hij werkt.
  3. Een digitale ontvanger van Ziggo ertussen gooien. Kost 50 euro, en het is weer een extra apparaatje met een extra afstandsbediening om zenders te selecteren. Voelt als extra onnodig gedoe.
  4. Via de tv luisteren. Maar de tv heeft minder geluid, en er staat notabene al een DAB+ radio in het huis.
  5. Via mobieltje radio luisteren en via Bluetooth streamen naar de radio. Voelt ook als meer gedoe voor een niet zo technisch iemand, terwijl er dus zelfs een DAB+ radio in huis staat.
  6. Een andere/betere antenne kopen. Deze optie zou het meest ideaal klinken. Maar hoe weet je dat een andere antenne het signaal wél oppakt? En ik heb sommige antenne's gezien, die hebben een heel paneel om het signaal op te vangen die je ergens kwijt moet. En dan vraag ik me weer af: hoe is dit in hemelsnaam een verbetering ten opzichte van het analoge FM signaal dat altijd prima werkte?
  7. Een andere optie waar ik zelf niet eens bij heb stilgestaan...
Ik hoop dat jullie een gouden tip hebben. En wellicht mij ook wat nieuwe inzichten kunnen geven. Behoren de analoge FM luisteraars echt tot het uitstervende ras, net zoals de analoge tv kijker toentertijd (waar ik echt het gevoel had dat vrijwel niemand nog analoge tv keek toen het werd uitgefaseerd)? Of wordt dit er echt doorheen gepushed, want ikzelf ben ook nog iemand die gewoon een FM steroeset in de woonkamer heeft staan (zelfs zonder een DAB+ optie helaas).

Hier twee foto's van de 'antenne' die standaard bij de radio zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqidmpflnfv9nMLNK8EdzsaKaGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zhVqlpbXMlsJ14FOcQAy3Y3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f0l4kub90-z6Qktb5NRmUpiX34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cWDQyBphCYh2QBhSyPN4q2X2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
De antenne kan maar op één manier worden aangesloten.
Bron: https://www.download.p4c....12/btb8000_12_dfu_eng.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faNQYsfin_VYn2XVtq59JV3S-XA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32Nh14LkqtzMvv8GOGx4MyEa.png?f=user_large

Plaatsing antenne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9-U5qEyQU0Ff2Q8Q2k-F49dD3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qS122cXp3yRbhMgbSbB32AMu.png?f=user_large

Heb je automatisch naar zenders laten zoeken (p.14)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQUeXNTJxOKF4zAfr0ym-O9OxzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vlJyLwvOHpslWIWgQtIgRyYT.png?f=user_large

Je kunt ook zelf een antenne maken bijv: https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

[ Voor 5% gewijzigd door Zap_pa op 18-07-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virax

Virax

Zap_pa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:27:
[...]

De antenne kan maar op één manier worden aangesloten.
Bron: https://www.download.p4c....12/btb8000_12_dfu_eng.pdf
[Afbeelding]

Plaatsing antenne:
[Afbeelding]

Heb je automatisch naar zenders laten zoeken (p.14)?
[Afbeelding]

Je kunt ook zelf een antenne maken bijv: https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan
Dank voor de reactie. Ik heb de handleiding ook doorgelezen, dus die 'antenne' moet er dan goed inzitten. Heb het gisteren nogmaals geprobeerd, en héél soms komt er even 10 seconden muziek tevoorschijn, dus het lijkt me dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is. Heb inderdaad ook automatisch naar zenders laten zoeken.

Qua het zelf maken van die antenne, ik ga eens een poging wagen. Maar dan zie ik op die pagina een foto waarin er een zelfgebouwde antenne aan een systeemplafond hangt, en dan denk ik weer: hoe is dit ook alweer een stap voorwaarts ten opzichte van het analoge FM signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het FM signaal wat je via Ziggo kreeg was natuurlijk van uitmuntende kwaliteit.. geen last van verstoringen.. etc

mooiste is om een VHF geschikte antenne buiten te plaatsen (of op zolder) maar in beide gevallen zal je een kabel naar de antenne moeten trekken..

hier staat de DAB+ antenne buiten op +- 1.5 meter boven het maaiveld (geen betere plek) en het werkt prima :)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virax

Virax

SMSfreakie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:28:
het FM signaal wat je via Ziggo kreeg was natuurlijk van uitmuntende kwaliteit.. geen last van verstoringen.. etc

mooiste is om een VHF geschikte antenne buiten te plaatsen (of op zolder) maar in beide gevallen zal je een kabel naar de antenne moeten trekken..

hier staat de DAB+ antenne buiten op +- 1.5 meter boven het maaiveld (geen betere plek) en het werkt prima :)
Voor mij en mijn moeder als niet audiofiel, was het FM signaal inderdaad van uitmuntende kwaliteit. Altijd. Nooit storing. Nooit ruis. Stekkertje in de muur en radio en klaar. Geen gekke antennes aan de radiator, aan het plafond of op het dak. Daarom blijf ik het gek vinden dat DAB+ als opvolger gepresenteerd wordt, want het voelt voor mij als een stap terug.

Maar verder blijft het vrij stil hier. Dus misschien is het tijdperk aangebroken dat ik heel ouderwets ben geworden en in het verleden ben blijven hangen. En misschien behoor ik inderdaad tot de uitstervende doelgroep die nog via een analoog FM signaal radio luistert. Ik kon het niet geloven dus wilde toch even checken hier.

Ik ga met een zelfgemaakte antenne aan proberen om te kijken of deze (op een onopvallende plek) wat beter een signaal kan oppakken. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
@Virax Je moeder kan natuurlijk altijd de pech hebben op een plek te wonen waar DAB+ inderdaad te zwak is.... of in een type gebouw dat de signalen gewoon te veel dempt. Maar dat je helemaal niets ontvangt lijkt me wel vrij sterk (dan moet de antenne of de gevoeligheid van de ontvanger gewoon heel slecht zijn).

Hier 2 radio's (eentje van Sangean en eentje van Sony) met zo'n ouderwetse telescopisch uitschuivende antenne en met beiden, in Almere Stad midden in huis, kan ik met die radio's alle muxen (inclusief de wat minder sterke zoals van MTVNL en de lokale) goed ontvangen.

Tegen FM via de kabelaar kon inderdaad niets op (behalve een dikke internetstream).

Echter, hier in huis via de ether is het juist FM dat altijd wel iets van storing of ruis heeft, hoe ik de antenne ook richt. En dat is dan ook vooral de meerwaarde van DAB: Als er een voldoende sterk signaal is, is de kwaliteit ook altijd ruisvrij. Plus het aanbod aan zenders ten opzichte van de FM natuurlijk.

Hopelijk kan je nog een betere antenne-opstelling bewerkstelligen zodat je moeder toch op een bijna-ouderwetse manier radio kan blijven ontvangen :).

Ten opzichte van FM via de ether is DAB+ echt wel een verbetering, in ieder geval hier. En internetradio ga je haar vermoedelijk niet meer aanleren (hoewel er wel radio's bestaan die internetstations onder presets kunnen zetten, wat wellicht wat helpt).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Misschien klinkt dit heel suf, maar proberen kan geen kwaad..
Neem die meegeleverde antenne eens en in plaats van die rechtstreeks op de radio aan te sluiten, doe er een coaxkabel tussen (standaard mannetje-vrouwtje, wat je tot dusver ook gebruikte voor de aansluiting op ziggo) en plaats de antenne eens bij een raam aan voorzijde of achterzijde van het huis. Is je signaal dan afdoende?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax

Virax

@eymey
Dank. Ik kan zo 1,2,3 geen kaart vinden waar de ontvangstkwaliteit van DAB+ in Nederland anno 2021 te zien is. Heb wel even gegoogled, maar kom dan vooral artikelen tegen over autoradio's. Waardoor ik me ook weer afvraag: oh ja, als het hier thuis al zo slecht is, hoe moet het dan in een auto zijn? Ter info: mijn moeder heeft een philips stereosetje van een jaar oud.

Ze woont in het gebied tussen Hoorn en Enkhuizen. Het huis is zo'n 10 jaar oud. En met FM via de ether is het ook een uitdaging om zenders te ontvangen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat DAB+ een stuk beter is dan alles behalve internetradio of FM via de kabel. Maar ja, mijn moeder gebruikt dus FM via de kabel. Internetradio ga ik haar inderdaad niet aanleren. Dan zal het radio via de tv worden. Bedankt voor het meedenken!

@carnager Klinkt zeker niet suf. Ik wil zeker proberen! Heb ik zojuist gedaan. Vond het een goed idee!
Het goede nieuws is: soms ontving ik signaal. En als ik mezelf dan helemaal bevroor, dan bleef dat signaal ook!
Het slechte nieuws: zodra ik letterlijk 5 centimeter bewoog, was het signaal weer weg. En als ik weer 5 centimeter terug bewoog, wilde dat niet zeggen dat het signaal ook weer terug kwam. Sterker nog: wanneer ik mijn antenne uiteinde in de rechterhand niet bewoog, maar de coax-kabel uiteinde (mannetje) in mijn linkerhand wel wat hoger of lager beweegde, viel het signaal al weg. Terwijl het antenne uiteinde dus op exact dezelfde plek zat.

Misschien is die antennekabel die bij de Philips-radio zat (zie foto's enkele posts hierboven) gewoon superslecht, of misschien heeft mijn moeder inderdaad de pech in een geisoleerd fort te wonen. Ik ga het nog even proberen met een zelfgeknutselfde antenne-kabel die @Zap_pa suggereerde. Nooit geschoten, altijd mis! Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

@Virax Experimenteren met de draadantenne horizontaal of vertikaal houden kan ook nogal schelen.
Volgens mij is in Nederland gebruikelijk de polarisatie horizontaal te hebben tegenwoordig, in ieder geval voor de FM is dat het geval sinds de jaren '00, vooral in verband met de vaak plat liggende antennes op autodaken.
Vroegâh was de FM, net zoals de analoge televisie, vertikaal gepolariseerd.
Kan me dus voorstellen dat als je hem horizontaal houdt de ontvangst verbeterd.
Vervolgens weer zo hoog mogelijk, om minder obstructies in het signaal te hebben.
Verwacht allemaal geen grote wonderen maar het kan net dat beetje verschil maken tussen wel of geen signaal: je zit momenteel echt op de drempel, zo blijkt uit je omschreven ervaringen.
Dus misschien kan het draadje ergens langs een bovenlichtje vastgezet worden als de ontvangst daar goed zou zijn.
Andere kant van het huis ook geprobeerd? Maakt natuurlijk ook nogal een verschil met waar de zendmast staat die het huis het beste aanstraalt.
Tja, als het ondanks alles toch te slecht blijkt kan je het draadje misschien nog buiten het raam plaatsen (denk dan wel om draadbreuk te voorkomen, als je het raam gebruikt als doorvoer!) en laatste oplossing toch een kleine buitenantenne plaatsen (hoeft echt niet zo'n hark te zijn die je vroeger op de daken zag! er zijn hele bescheiden antennetjes voor DAB+ in de handel, formaatje tablet give or take, die vrij plat op de muur kunnen)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Virax schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:01:
@eymey
Dank. Ik kan zo 1,2,3 geen kaart vinden waar de ontvangstkwaliteit van DAB+ in Nederland anno 2021 te zien is. Heb wel even gegoogled, maar kom dan vooral artikelen tegen over autoradio's. Waardoor ik me ook weer afvraag: oh ja, als het hier thuis al zo slecht is, hoe moet het dan in een auto zijn? Ter info: mijn moeder heeft een philips stereosetje van een jaar oud.

Ze woont in het gebied tussen Hoorn en Enkhuizen. Het huis is zo'n 10 jaar oud. En met FM via de ether is het ook een uitdaging om zenders te ontvangen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat DAB+ een stuk beter is dan alles behalve internetradio of FM via de kabel. Maar ja, mijn moeder gebruikt dus FM via de kabel. Internetradio ga ik haar inderdaad niet aanleren. Dan zal het radio via de tv worden. Bedankt voor het meedenken!
Hoorn-Enkhuizen: Ik kan me wel voorstellen dat dat misschien aan de rand zit van veel steunzenders (ik heb ook even geen concrete informatie voorhanden omtrent de dekking, mede ook omdat je verschillende uitzenders van 'ensembles' (muxen) hebt, zoals de NPO, de landelijke commerciele zenders, regionaal, bovenregionaal, MTVNL .

Wat de auto betreft: Het is alweer een tijdje geleden dat ik ervaring heb gehad met DAB+ in de auto. Van voorjaar 2015 tot winter 2016 hebben wij een auto met DAB+ radio gereden (Pioneer autoradio met DAB+, in een Nissan Micra uit 2006, met een DAB+/FM splitter op de bestaande dakantenne). De ervaring was, toen al, best goed. Tussen Almere en Enschede, of tussen Almere en Zeeland, eigenlijk altijd goede ontvangst op de NPO mux. De commerciele mux had soms wat 'gaten' .

Maar van wat ik zo lees, zeker als FM al een uitdaging is, is de bekabeling bij die radio gewoon vrij bagger.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 14:33

SebasFM

BOFH

carnager schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:35:
@Virax Experimenteren met de draadantenne horizontaal of vertikaal houden kan ook nogal schelen.
Volgens mij is in Nederland gebruikelijk de polarisatie horizontaal te hebben tegenwoordig, in ieder geval voor de FM is dat het geval sinds de jaren '00, vooral in verband met de vaak plat liggende antennes op autodaken.
Vroegâh was de FM, net zoals de analoge televisie, vertikaal gepolariseerd.
Kan me dus voorstellen dat als je hem horizontaal houdt de ontvangst verbeterd.
Volgens onderstaande site zijn de DAB multiplexen toch echt verticaal gepolariseerd:
https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Verder zou ik kunnen 'aanbevelen' om de radio dichter bij een raam te zetten. Al zijn huizen de laatste jaren natuurlijk steeds beter geïsoleerd. Zeker het HR+++ glas dempt de signalen als een malle. En als het huis dan ook nog eens gemaakt is van gewapend beton is het al helemaal feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax

Virax

@carnager, @eymey, @SebasFM Heb zelf een nieuwe antenne gemaakt, zoals omschreven in dit artikel. Verwachtingen waren laag, maar bij zoveel positieve reacties is het het proberen waard. Het signaal is wel IETS makkelijker te vinden dan met de Philips antenne, maar het scheelt allemaal bijzonder weinig. Horizontaal, verticaal, links, rechts, hoog, laag. Het haalt allemaal niet heel veel uit, en het aantal zenders dat er uberhaupt ontvangen kunnen worden is erg beperkt. Veronica, Slam FM, Skyradio en een lijst onbekende (meer regionale) zenders. en ik moet dus midden in de kamer staan, zonder bewegen. Nee, dit wordt 'm niet.

Andere kant van het huis geprobeerd? Draad door raam of buiten-antenne gemaakt? Tsja. Nee. Zoals gezegd, we ontvingen via de kabel. Er staat een tv meubel in het huis, met daarop de tv en daarin de radio (vrij dicht bij het raam overigens). Om dat nou allemaal te verplaatsen om maar goed signaal te kunnen ontvangen bevestigt dus mijn eerste bericht: dit voelt als stappen terug, in plaats van vooruit.

Ik geef het op met DAB+. Het is voor mij echt een teleurstelling, en stappen terug vergeleken met FM signaal via de kabel. Ik blijf het niet snappen dat ze er mee stoppen en DAB+ als alternatief aanbieden. Maar goed, het zij zo. Het zal vast nog maar om een kleine groep mensen gaan, dus moet met de tijd mee I guess! Voordeel was wel dat m'n moeder zag dat ik alles binnen de huidige set up zonder gerommel met lange kabels en antennes heb geprobeerd en ziet dat het niet werkt. Denk dat dit de deur heeft opengezet voor internetradio via mobieltje en bluetooth op de radio luisteren. Dus uiteindelijk toch een oplossing naar enige tevredenheid gevonden.

Dank voor de tips en het meedenken allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Virax Je blijft maar FM via de kabel vergelijken met DAB+ via de lucht. Dat is alsof je internet via glasvezel vergelijkt met 4G. En dan klagen dat in je favoriete stoel voor de TV de snelheid zo laag is.
Top dat je een oplossing hebt gevonden met internetradio. Dat ligt qua ontvangst dichterbij het FM signaal via de kabel dan DAB+.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax

Virax

RichieB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:35:
@Virax Je blijft maar FM via de kabel vergelijken met DAB+ via de lucht. Dat is alsof je internet via glasvezel vergelijkt met 4G. En dan klagen dat in je favoriete stoel voor de TV de snelheid zo laag is.
Top dat je een oplossing hebt gevonden met internetradio. Dat ligt qua ontvangst dichterbij het FM signaal via de kabel dan DAB+.
Als je het zo zegt, dan heb je inderdaad een punt. En zou zo ik het moeten zien inderdaad.

Misschien is het de DAB+ reclame die ik al 10 jaar hoor. Zeggend dat het de toekomst van radio is. Of zoals op hun site staat "DAB+ is de digitale opvolger van FM." Of Ziggo hun marketing. Die ons als FM via de kabel-luisteraars hierop wijzen; ik quote:
Luister digitaal voor het beste signaal
Het analoge radiosignaal stopt binnenkort
Met digitale radio ontvang je een ruim aanbod aan radiozenders met kraakhelder geluid. We helpen je graag schakelen van analoog naar digitaal. Zo ben je helemaal klaar voor de toekomst.
Dus zo ben ik erin gegaan. Vandaar de vergelijking. Vandaar de teleurstelling.
Maar vanuit jouw perspectief heb je inderdaad ook helemaal een punt.

[ Voor 11% gewijzigd door Virax op 24-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Virax schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Als je het zo zegt, dan heb je inderdaad een punt. En zou zo ik het moeten zien inderdaad.

Misschien is het de DAB+ reclame die ik al 10 jaar hoor. Zeggend dat het de toekomst van radio is. Of zoals op hun site staat "DAB+ is de digitale opvolger van FM." Of Ziggo hun marketing. Die ons als FM via de kabel-luisteraars hierop wijzen; ik quote:

[...]

Het is ook zo dat dekking in huis nog steeds het grootste probleem is, er zijn wel afspraken over dekking, maar ook weer niet voor alle lagen zijn die afspraken gemaakt.
Ik woon zelf hemelsbreed 3 hoogop 4 km van de mast in Alkmaar en heb daarom met een aantal lagen geen problemen, maar niet elke laag maakt gebruik van die mast. En niet iedereen heeft geluk om zo vlak bij een mast te wonen.

De mast in Hoorn (NATO toren op Hoorn-80) maakt ook niet elke laag gebruik van. Laag 1 (NPO) niet, maar Laag 2 weer wel (538, Qmusic, Radio10, enz.).

Kortom: De overheid heeft dit gewoon weer eens op z'n plat hollands ruk geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 24-07-2021 19:17 ]

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Virax Als je DAB+ binnenshuis wil gebruiken zal je soms een buitenantenne moeten plaatsen. DAB+ is de opvolger van FM in de ether. Als vervanging van FM op de kabel kan je bij gebrek aan goede DAB+ ontvangst ook internetradio luisteren, zoals je zelf ook hebt ontdekt.
Dat Ziggo DAB+ noemt als opvolger van FM via hun eigen kabel is puur eigenbelang en niet overal toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Hoe komt het toch dat de ontvangst van DAB+ zo belabberd is? Zowel in huis als in de auto heb ik echt 0 signaal op kanaal 7D en laat dat nu net het kanaal zijn waar Arrow net naar toe verhuisd is :(

Ik denk dat op deze manier DAB+ altijd wel iets van de toekomst gaat blijven...

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
We zijn verwend geraakt aan FM dekking binnenshuis, na 40 jaar ontwikkeling, het begin was rooftop dekking, met een dipool. Daarnaast gaan een hoop mensen akkoord met FM ontvangst in mono (wekkerradio), of met een klein beetje ruis in stereo (of knijpen in het stereobeeld, waar ik hoofdpijn van krijg in de auto) en dus heb je eigenlijk altijd wel signaal. DAB is een werkt wel of het werkt niet verhaal. Daarnaast zijn het maar drie ensembles, en bij FM kan je elke zender apart opzoeken, en als die het wel goed doet is het ook OK.

Maar de getallen zijn inderdaad minder qua binnenshuis DAB, zelfs slechter dan Digitenne/DVB-T2, en is dus als vervanging van de kabel echt niet een optie. DVB-C specifiek voor radio een optie?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

sjirafje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:39:
Hoe komt het toch dat de ontvangst van DAB+ zo belabberd is? Zowel in huis als in de auto heb ik echt 0 signaal op kanaal 7D en laat dat nu net het kanaal zijn waar Arrow net naar toe verhuisd is :(

Ik denk dat op deze manier DAB+ altijd wel iets van de toekomst gaat blijven...
7D is sowieso laag 3, MTVNL en die hebben niet zoveel haast: "MTVNL moet vanaf september 2024 60% outdoor dekking hebben en 50% indoor. Vanaf september 2026 moet dit gegroeid zijn naar minimaal 75% outdoor en 60% indoor."

bron: http://radio.nl/821881/mtvnl-mag-dab-vergunning-verlengen

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

[...]

Ik denk zelf dat de reclame, "Dat DAB+ de opvolger van FM is", nog steeds klopt. En voor een groot deel ook al wel wordt nagekomen. Alleen zijn we, zoals @koppie ook al aangeeft, gewoon verwend geraakt met erg sterke FM-zenders.

De ontvangst van DAB+ wordt nog voortdurend verbeterd (voorheen had ik hier midden in huis op de radio's met telescoopantenne veel slechter signaal dan nu). Maar er zullen altijd wel plekken blijven waar, zeker binnenshuis, de ontvangst moeilijk blijft. FM-signalen komen nou eenmaal veel makkelijker door muren en (HR+++) ramen heen dan de VHF signalen waar de DAB+ muxen op zitten.

Binnen blijft internetradio eigenlijk 'the way to go' . Fijn dat er op dat gebied een voor je moeder werkbare oplossing is gevonden :).

Overigens ben ik ook wel weer bezig om het toch al bestaande coaxnetwerk in huis weer van een zo goed mogelijk FM Signaal via de ether te voorzien, als het even kan zonder buitenantenne. FM radio (of t.z.t. DAB+) blijft namelijk gewoon het meest gebruiksvriendelijk en stabiel om gewoon makkelijk de radio aan te zetten. En perfect synchroon ' multiroom' met de wekkerradio en doucheradio :P ). Ik heb het geluk dat op zolder, met een binnenantenne, FM op de meeste zenders vrijwel ruisvrij te ontvangen is. DAB+ en DVB-T2 komen ook zeer sterk binnen, dus in de toekomst bij een nieuwe TV ook de FTA NPO-mux op DVB-T2, en op termijn wellicht FM vervangen door DAB+ als doucheradio, wekkerradio en de receiver in de woonkamer aan vervanging toe zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 24-07-2021 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
eymey schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:26:
Overigens ben ik ook wel weer bezig om het toch al bestaande coaxnetwerk in huis weer van een zo goed mogelijk FM Signaal via de ether te voorzien, als het even kan zonder buitenantenne. FM radio (of t.z.t. DAB+) blijft namelijk gewoon het meest gebruiksvriendelijk en stabiel om gewoon makkelijk de radio aan te zetten.
Je kunt ook (net als ik) op het hoogste punt op zolder een verticale VHF III dipool ophangen als DAB antenne en die via een splitter verbinden met de DAB radio's in je huis. Hier werkt dat met 2 ontvangers nog perfect, en zelfs een derde zou er nog wel bijkunnen, als ik tenminste de mogelijkheid van een coax-WCD zou hebben in de buurt van die radio.
Voordelen van de DAB antenne binnen (op zolder) zijn enorm:
  • Geen lelijke hark op het dak
  • Je kunt er makkelijk bij
  • Werkt ook na tientallen jaren nog als nieuw, geen last van weersinvloeden
  • Initieel een paar dB minder ontvangst, maar na een paar jaar alleen maar betere ontvangst tov buiten (zie vorige voordeel)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Je kunt ook (net als ik) op het hoogste punt op zolder een verticale VHF III dipool ophangen als DAB antenne en die via een splitter verbinden met de DAB radio's in je huis. Hier werkt dat met 2 ontvangers nog perfect, en zelfs een derde zou er nog wel bijkunnen, als ik tenminste de mogelijkheid van een coax-WCD zou hebben in de buurt van die radio.
  • Initieel een paar dB minder ontvangst, maar na een paar jaar alleen maar betere ontvangst tov buiten (zie vorige voordeel)
Mag ik vragen welke antenne jij gebruikt? Heb je er misschien een linkje van?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
sjirafje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Mag ik vragen welke antenne jij gebruikt? Heb je er misschien een linkje van?
Ik heb de mijne al jaren geleden gekocht (en zelfs meeverhuisd naar de huidige woning, voordeel van binnen, ze verouderen niet en je kunt er goed bij), maar als je even Googlet op "dipool dab buitenantenne", vind je er een heleboel vanaf zo'n 20 euro, bijvoorbeeld deze van Radiowinkel.nl:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93bf9c9a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/fbf50099c0b84a71775dbacc45ec684abd76b321.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2021 11:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Ik heb de mijne al jaren geleden gekocht (en zelfs meeverhuisd naar de huidige woning, voordeel van binnen, ze verouderen niet en je kunt er goed bij), maar als je even Googlet op "dipool dab buitenantenne", vind je er een heleboel vanaf zo'n 20 euro, bijvoorbeeld deze van Radiowinkel.nl:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik gewoon ook deze antenne staan.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Ik heb nog een FM ' hark' liggen (had ik in het vorige huis met veel meer zolderruimte ook binnen op zolder , voor goede FM ontvangst.). Die had ik in het het vorige huis met een 'combiner' samengevoegd met zo'n simpele Funke digitenne-antenne. Op 3 FM-tuners in huis en de TV beneden prima ontvangst van beide signalen.

Op dit moment zijn er nog geen DAB+ tuners in huis die zouden kunnen profiteren van een antenne op zolder, dus misschien moet ik van die hark voorlopig gewoon alleen de dipool ergens ophangen.

Heb voor FM ook nog deze liggen ( https://www.conrad.nl/p/r...amerantenne-25-db-1399995 ) maar bij die is het toch nog iets te veel kiezen tussen perfecte ontvangst op de zenders die uit Lopik worden uitgezonden of anderen (bv. die van Omroep Flevoland of steunzenders in de buurt van Amsterdam).

Het is dus nog even zoeken naar een goede (zo universeel mogelijke) oplossing, alhoewel FM perfect krijgen dan waarschijnlijk sowieso een utopie is. Digitale signalen kennen wat meer marge :P.

Op dit moment hangt er in de meterkast, in de buurt van het Ziggo AOP, een Hirschmann versterker met 4 uitgangen en van daaruit ook 4 coax kabels naar verschillende vertrekken (waaronder zolder). Waarschijnlijk ga ik de kabel naar zolder dus gebruiken om signaal vanuit antennes daar naar de meterkast te brengen. En dan van daaruit, eventueel via de versterker, weer naar de vertrekken.

Maar goed.... voor FM eerst nog eens met de spullen die ik nu heb liggen luisteren wat het beste werkt, op de tuner op m'n werkkamer (die ook op zolder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

[...]

Zo’n antenne heb ik ook. Hoeveel meter overbrug je succesvol met Coax? 75 Ohm impedantie neem ik aan, of gebruik je 50 Ohm? Ik heb dat ding liever niet in de woonkamer en ik woon in een appartement. Dus geen zolder waar ik het weg kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 22:38

d-Frag

74% completed

Rincewind schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Te klein qua formaat. Ze heeft nu een mini-toren staan waar ze mee om kan gaan: eigenlijk maar 3 favoriete zenders die op preset 1,2 en 3 staan ;) Vooral het geluid is belangrijk want dat ding staat de hele dag aan. Daarom ook als de nieuwe mini/midi-stereo ook een aantal presets kan hebben is de leercurve gelijk want dat heeft ze nu ook.
Voormijn moeder heb ik deze aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Twee presets ingesteld (Radio5 en Saai Radio) en dat werkt zonder problemen.
Acceptabel geluid voor de prijstelling (wel ik ze aangesloten heb op een paar vloerstaanders ipv de meegeleverde bookshelf speakers :+) Maar die heb ik wel getest en ook dat klonk ook niet heel slecht op 28m2 woonkamer.

Nadeel vind ik wel de ontvangst, tijdelijk een diy binnenantenne gemaakt en aan de gordijnen gehangen met een paar veiligheidsspelden tot ik uit heb gevonden wat een acceptabele binnen/buiten antenne is voor niet al teveel peseta's

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Sinds enkele weken zijn er een paar "nieuwe" zenders (landelijk) te ontvangen via DAB+*
  • Sunlite Radio
  • KINK Classics
Allen via de mux van MTVNL.

Persoonlijk ben ik er wel blij mee, langzaamaan komt er meer en meer diversiteit in de (digitale) ether. Natuurlijk is er bij de bovenste twee wel overlap te bespeuren met andere zenders, maar toch hebben Sunlite en KINK Classics wel echt een eigen signatuur.

BG Radio was al te ontvangen, maar nu op een andere frequentie (maar daar merk je uiteraard niks van) want op de oude frequentie is Sunlite gekomen.
Wat überhaupt de reden is om BG Radio in Nederland uit te zenden is mij niet helemaal duidelijk. De Bulgaarse gemeenschap in Nederland lijkt me nu ook weer niet zó groot om twee Bulgaarse zenders te verantwoorden. Dan zou ik eerder een Poolse zender verwachten.
Misschien is er een andere reden en wordt het gebruik als placeholder voor iets anders wat in de nabije toekomst on-air komt. Geen idee.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar volgend jaar, wanneer de nieuwe DAB+ multiplex de lucht in gaat. Ben benieuwd waar Talpa, RadioCorp en KINK verder mee gaan komen.

*Zie je de zenders niet op jouw ontvanger, laat je radio dan even de zenderlijst bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sunlite verhuist als de 9C multiplex on-air gaat naar een slot daar!

wel sleutelt MTVNL aan de 7D multiplex.. verder vind ik Magic FM op 7D ook wel fijn om te luisteren..
alleen de FM heeft weinig nut ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

SMSfreakie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:39:
Sunlite verhuist als de 9C multiplex on-air gaat naar een slot daar!
Dat klopt, maar er zijn ook geruchten (op het radioforum.nl) over Retro Hits. Dus die moeten ze ook nog ergens kwijt.
wel sleutelt MTVNL aan de 7D multiplex.. verder vind ik Magic FM op 7D ook wel fijn om te luisteren..
alleen de FM heeft weinig nut ;)
SLAM! heeft enige tijd geleden ook al "FM" in de naam laten vallen, dus wie weet doet Magic dat ook vroeger of later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:02:
[...]

Dat klopt, maar er zijn ook geruchten (op het radioforum.nl) over Retro Hits. Dus die moeten ze ook nog ergens kwijt.

[...]

SLAM! heeft enige tijd geleden ook al "FM" in de naam laten vallen, dus wie weet doet Magic dat ook vroeger of later
sunlite is van radiocorp en die hebben toch 3 slots op 9D? :o

en ach ik vind FM in de naam sowieso al wat meh aan het worden :P Radionaam FM! en geen FM (en zelfs geen DAB+ slot) hebben maar puur via internet :')

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 07-12-2021 18:04 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

SMSfreakie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:03:
[...]

en ach ik vind FM in de naam sowieso al wat meh aan het worden :P Radionaam FM! en geen FM (en zelfs geen DAB+ slot) hebben maar puur via internet :')
Sunlite is inderdaad van radiocorp. Voor zover ik weet hebben ze maar één slot weten te bemachtigen op 9C (9D is voor niet-landelijke zenders). Zie hier. Maar ze gaan volgens de geruchten ook iets doen met Retro Hits. Dus dan zal dat op 9C komen of ze zetten Sunlite op 9C en zetten Retro op MTVNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ohja 9C typo :-D maar goed we zullen het gaan zien... al zal dat wel in 2022 worden :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:54
SMSfreakie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:03:
[...]

Ik ben juist voor FM in de naam, ook als het niet over de klassieke FM-band gaat. Het is gewoon een soort afkorting voor "radio-zender" in spreektaal, en ik vind het juist wel mooi als dat blijft tot ver nadat de technologie is uitgestorven. (Trouwens, mag internet-radio alleen maar zo heten als je ernaar luistert over de wifi? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:46

sjaool

Every life should have 9 cats

MaffeMaarten schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:34:
[...]

Ik ben juist voor FM in de naam, ook als het niet over de klassieke FM-band gaat. Het is gewoon een soort afkorting voor "radio-zender" in spreektaal, en ik vind het juist wel mooi als dat blijft tot ver nadat de technologie is uitgestorven. (Trouwens, mag internet-radio alleen maar zo heten als je ernaar luistert over de wifi? ;) )
FM (frequentie modulatie) en AM (amplitude modulatie) stammen dan ook nog uit de tijd dat er voor de meeste mensen maar twee frequentiebanden waren om naar muziek te luisteren. De korte golf vergeet ik voor het gemak dan maar even. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Radio538 verwijst ook naar de AM uit de Veronica tijd. dat ze vanaf een schip uitzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Of Ziggo hun marketing. Die ons als FM via de kabel-luisteraars hierop wijzen; ik quote:
[...]
Ziggo heeft het over digitale radio, via hun eigen digitale ontvangers, niet specifiek over DAB+. Zou ook raar zijn, omdat ze dat helemaal niet aanbieden.
d-Frag schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:45:
[...]
Voor mijn moeder heb ik deze aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Twee presets ingesteld (Radio5 en Saai Radio) en dat werkt zonder problemen.
Acceptabel geluid voor de prijstelling (wel ik ze aangesloten heb op een paar vloerstaanders ipv de meegeleverde bookshelf speakers :+) Maar die heb ik wel getest en ook dat klonk ook niet heel slecht op 28m2 woonkamer.

Nadeel vind ik wel de ontvangst, tijdelijk een diy binnenantenne gemaakt en aan de gordijnen gehangen met een paar veiligheidsspelden tot ik uit heb gevonden wat een acceptabele binnen/buiten antenne is voor niet al teveel peseta's
Lachen, dat ding heb ik sinds een week hier ook staan! De ontvangst is stukken beter dan met de oude receiver (die via een draadantenne FM zenders uit de lucht moest trekken). Deze haalt met dezelfde draadantenne alles binnen zonder storen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 22:38

d-Frag

74% completed

SeatRider schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:21:
[...]

Ziggo heeft het over digitale radio, via hun eigen digitale ontvangers, niet specifiek over DAB+. Zou ook raar zijn, omdat ze dat helemaal niet aanbieden.

[...]

Lachen, dat ding heb ik sinds een week hier ook staan! De ontvangst is stukken beter dan met de oude receiver (die via een draadantenne FM zenders uit de lucht moest trekken). Deze haalt met dezelfde draadantenne alles binnen zonder storen.
Klopt, de draadantenne is denk ik vaak voldoende (en doet het hier ook perfect sinds tie met een stuk coax uit het bovenlicht is gestoken), beperking waar ik tegenaan loop zit ook meer in de HR+++ ramen :+

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Ik ben vooral benieuwd hoe KINK het straks gaan aanpakken.
Nu:
- KINK op de 11C
- KINK Classics op de 7D/9A

Straks:
- Drie kanalen op de 9C

Die op de 11C zullen ze wel zo snel mogelijk laten vervallen (56kbps), de MTVNL is dan tenminste nog 64kbps. Straks hebben ze 3x 96kbit, terwijl ze 4 kanalen hebben: KINK, KINK Classics, KINK Distortion en KINK Indie. Zouden ze MTVNL aanhouden voor een extra kanaal of er maar 3 van de 4 gaan uitzenden op DAB+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:29
Of KINK op 96kbit/sec en de rest op 64kbit/sec zetten, dan passen ze alle vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
RadioAir schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:34:
Of KINK op 96kbit/sec en de rest op 64kbit/sec zetten, dan passen ze alle vier.
Lijkt mij een goed idee, maar ze hebben zelf aangegeven dat ze voor 3 kanalen in het totaal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Uitzendingen via MTVNL zullen misschien tijdelijk zijn tot 9C aan gaat, om alvast maar "on air" te zijn en luisteraars te kunnen trekken. Aangezien je met DAB+ als gebruiker niks "merkt" van overschakeling naar een andere zender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou ja wie weet trekt het voor MTVNL ter zijnder tijd ook weer nieuwe klanten.. want het is inmiddels wel een redelijke multiplex aan het worden. her en der mag het vermogen (zeker voor indoor & outdoor dekking op devices die een iets hogere veldsterkte nodig hebben) wel wat omhoog :-) die 50 watt hier is gewoon een giller!
Gelukkig maakt de 10kW vanaf lelystad en de 6kW vanaf Hoogersmilde nog wat goed..

waardoor de dekking van 7D hier gelijk opgaat met 6B...

ben wel benieuwd wat er overblijft als het op de schop gaat... ik hoop dan voor thuis op ontvangst van de regio muxen 5A, 7C en 8B. 6A zal het denk ik net niet worden :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djustis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-01-2022
eymey schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Ik denk zelf dat de reclame, "Dat DAB+ de opvolger van FM is", nog steeds klopt. En voor een groot deel ook al wel wordt nagekomen. Alleen zijn we, zoals @koppie ook al aangeeft, gewoon verwend geraakt met erg sterke FM-zenders.

De ontvangst van DAB+ wordt nog voortdurend verbeterd (voorheen had ik hier midden in huis op de radio's met telescoopantenne veel slechter signaal dan nu). Maar er zullen altijd wel plekken blijven waar, zeker binnenshuis, de ontvangst moeilijk blijft. FM-signalen komen nou eenmaal veel makkelijker door muren en (HR+++) ramen heen dan de VHF signalen waar de DAB+ muxen op zitten.

Binnen blijft internetradio eigenlijk 'the way to go' . Fijn dat er op dat gebied een voor je moeder werkbare oplossing is gevonden :).

Overigens ben ik ook wel weer bezig om het toch al bestaande coaxnetwerk in huis weer van een zo goed mogelijk FM Signaal via de ether te voorzien, als het even kan zonder buitenantenne. FM radio (of t.z.t. DAB+) blijft namelijk gewoon het meest gebruiksvriendelijk en stabiel om gewoon makkelijk de radio aan te zetten. En perfect synchroon ' multiroom' met de wekkerradio en doucheradio :P ). Ik heb het geluk dat op zolder, met een binnenantenne, FM op de meeste zenders vrijwel ruisvrij te ontvangen is. DAB+ en DVB-T2 komen ook zeer sterk binnen, dus in de toekomst bij een nieuwe TV ook de FTA NPO-mux op DVB-T2, en op termijn wellicht FM vervangen door DAB+ als doucheradio, wekkerradio en de receiver in de woonkamer aan vervanging toe zijn.
Ik wordt gek van de ruis op de ontvangst met m'n huidige T- snoer antenne. (is zo'n platte snoer met 2 draden erin). Zou je mij kunnen zeggen welke FM binnen antenne ik op m'n Yamaha tunerversterker kan aansluiten ? De versterker heeft een coax male uitgang voor de antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
djustis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:01:
[...]

Ik wordt gek van de ruis op de ontvangst met m'n huidige T- snoer antenne. (is zo'n platte snoer met 2 draden erin). Zou je mij kunnen zeggen welke FM binnen antenne ik op m'n Yamaha tunerversterker kan aansluiten ? De versterker heeft een coax male uitgang voor de antenne.
https://www.bol.com/nl/nl...uhf-wit/9200000124084384/

Ik heb deze op zolder staan/hangen (ik moet nog steeds een keer zien dat ik hem op de juiste positie 'vast' zet, want noch verticaal, noch horizontaal is precies goed, en bij voornamelijk verticale montage maakt het ook uit welk stuk van de 'schotel' 'boven' zit).

Indien goed gepositioneerd heeft deze wel echt een goede ontvangst, bij mij in Almere in ieder geval vanuit Lopik, Amsterdam en Lelystad. NPO Radio 4 blijft behelpen, maar dat was in de tijd (jaren '80 en jaren '90) dat we in m'n ouderlijk huis nog geen 'kabel' hadden ook al, zelfs met een flinke hark op een hoge mast :P.

Hoe deze het voor DAB+ doet weet ik nog niet, want ik heb geen goede hi-fi tuner met antenne ingang in huis. Maar DVB-T2 ontvangt ie sterk.

De meegeleverde power inserter is trouwens wel van matige kwaliteit, met aan ene kant een female connector en aan de andere kant een coaxdraadje met male connector. Te voeden met een 12v adapter. Vanaf de 'male' uitgang van de inserter gaat het hier eerst naar een 2-weg splitter bij de leidingschacht van het huis. Dan de ene kant op naar mijn werkkamer en de andere kant op naar de meterkast, waar een Hirschmann versterker het signaal weer naar 2 verdere aansluitpunten splitst. Overal is het signaal op de meeste zenders redelijk tot zeer goed :).

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 12-01-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:27
Hoi,

Heeft iemand al ervaring met deze opsteekmodule voor een RPI van ugreen.eu. IK lees dat het ook werkt op een RPI Zero, dus dan is hij wel interessant. Hopelijk werkt ook de zender informatie, en dan is het mogelijk ook te integreren in homeassisant

https://ugreen.eu/

Mocht iemand anders al een andere optie hebben die en op een RPI Zero werkt en ook radio informatie geeft en kan werken met homeassistant hou ik me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVubah
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
Dag medetweakers, ik heb sinds een paar weken een Imperial Dabman i150-radio thuis staan en gebruik deze vnl. voor de internetradio-functie (DAB+-ontvangst is binnen waardeloos bij mij).

Sinds een kleine 2 weken zijn echter alle Nederlandse zenders verdwenen uit de zenderlijst. Updaten zenderlijst werkt niet, handmatig toevoegen van radiostation d.m.v. URL's geeft foutmelding 'stat. niet gevonden' (zowel mp3 of aac), resetten naar fabrieksinstellingen biedt geen soelaas.

Hebben meer mensen hier last van (gehad) en/of weten ze hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Hey guys ,

Ik heb een vraagje.

Ik rij op dit moment in een Toyota Corola uit 1999 ofzo.

Ik gebruik zo auto radio'tje maar sommige zenders kraken zo erg, Is het mogelijk om zo autoradio te kopen met dab+ en al die dingen, aux , usb , bluetooth.

Ik zag dat je die radio zo erin kan bouwen maar ondersteunt zo oude auto alles? Ik heb namelijk geen zin om weer uren te zitten rotzooien eraan, ik heb nog al ongeluk met die dingen , dat alles weer fout gaan enzo.

Ik heb begrepen dat er een dab+ antenne bij zit maar is dat het enige wat nodig is?

Graag echte auto / radio kenners die mij kunnen helpen beslissen of dit inderdaad mogelijk is!

Bij voorbaat bedankt gasten , en mocht je dit vandaag lezen. FIJN WEEKEND!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
komt t kraken echt van de slechte ontvangst? of komt dat door verrotte speakers? :-)

bij mijn fiatje was antenne vervangen.. kabels van de antenne naar voor getrokken. (lomp lekker door tussen t dak en t hemeltje..en via de rechter Astyle naar beneden, over t dashboardkastje)

radio unit swappen. gelukkig zat de originele OEM er nog in en had die fijne ISO connectors die 1:1 pasten op de kabelboom van de nieuwe radio :)

maar ja toen had ik wel een "goede" radio... waren mn speakers ook nog meh :P

[ Voor 71% gewijzigd door SMSfreakie op 25-03-2022 18:37 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
nee het komt echt van de radio zelf af. is een oud ding. sommige zenders zijn de boxen wel oke. maar mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om dab+ of aux of bluetooth te gebruiken omdat de auto uit 1999 komt. hij is 10 jaar geleden al is omgebouwt om deze radio erin te zetten dus je zou denken dat het mogelijk is maar ik ben geen kenner en ben verre van handig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
uhja je vervangt gewoon de huidige radio voor 1tje met meer features..

voor DAB+ is het een raamantenne plakken (beroerde ontvangst) of een splitter op de huidige antenne (geen idee of dat werkt bij Toyautos) of de antenne vervangen voor een model welke ook geschikt is voor DAB+

je zou even de huidige radio naar voren kunnen trekken om te kijken of er ISO stekkers aanwezig zijn of het een aan elkaar gefrutte spaghetti is van draadjes :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kroonen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:24:
Mocht iemand anders al een andere optie hebben die en op een RPI Zero werkt en ook radio informatie geeft en kan werken met homeassistant hou ik me aanbevolen
Een rtl-sdr usb radio stick? Er is op tweakers een topic over: [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

Nu zijn ze geen 25 euro meer maar deze werkt goed:
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/
kitje met wat antennes https://www.aliexpress.com/item/32936334224.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
per 1-5 zou het 9C on-air moeten zijn! iemand die er al iets meer van weet? :-) gaan ze mee liften op de antennes van 11C? gezien de opstelpunten lijst gelijk lijkt te zijn? of moeten daar toch nieuwe antennes voor geknoopt worden?

en radio maria gaat dus van 11C -> 9C verhuizen.... wat gaat 100%NL (daar huren ze afaik de ruimte op 11C van) op het vrij komende slot zetten?

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 01-04-2022 13:20 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 13:47
Is er eigenlijk iets bekend over het verbeteren van in-huis dekking?

Ik merk en hoor van anderen dat die nog niet altijd even optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
St00mwals schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:12:
Ik merk en hoor van anderen dat die nog niet altijd even optimaal is.
Op zolder is de ontvangst best goed. Met een sprietje aan 10 meter coax ontvang ik ook de locale DAB zenders die wat verder weg liggen. Alleen zodra de halogeen plafond lamp (12V trafo en 3 of 2 ledspotjes)
aan gaat is het over bij de zwakkere stations. De monitor stoort ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier doet de buitenantenne het prima.. ook voor FM.. want binnen hier is FM ook Radio Ruisch!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:23:
hier doet de buitenantenne het prima.. ook voor FM.. want binnen hier is FM ook Radio Ruisch!
Ik heb deze antenne gemaakt van 10 meter coax
https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

De lusjes dienen als mantelstroomfilter om het dipool gedeelte los te koppelen van draad volgens de commentaren onder het artikel. Het lijkt te werken de zwakkere zender blijft het nu nog doen als de halogeenspotjes branden. De antenne zelf hang via het trapgat halverwege de zolder de dakplaten laten meer signaal door dan het dubbel glas.

FM ontvangst doet het ook alhoewel de dipool eigenlijk te kort is voor FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bouwfraude schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:16:
[...]

Ik heb deze antenne gemaakt van 10 meter coax
https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

De lusjes dienen als mantelstroomfilter om het dipool gedeelte los te koppelen van draad volgens de commentaren onder het artikel. Het lijkt te werken de zwakkere zender blijft het nu nog doen als de halogeenspotjes branden. De antenne zelf hang via het trapgat halverwege de zolder de dakplaten laten meer signaal door dan het dubbel glas.

FM ontvangst doet het ook alhoewel de dipool eigenlijk te kort is voor FM.
heb ik ook geprobeerd.. alleen valt t toch tegen..

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93bf9c9a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/fbf50099c0b84a71775dbacc45ec684abd76b321.jpg
op nog geen 2 meter hoogte boven t maaiveld tegen de gevel aan doet het perfect *O*

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:44:
[...]
op nog geen 2 meter hoogte boven t maaiveld tegen de gevel aan doet het perfect *O*
Een echte dipool buiten dat is wel het beste. maar de weg naar buiten is hier wat moeizaam. De sat-coax gaat laag boven de grond door de muur richting schotel in de achtertuin maar daar was ook een 40cm lang boortje voor nodig. De DAB+ ontvanger staat bij de voorgevel.
Bij familie in een wat ouder huis is een draadje binnen al genoeg voor prima ontvangst van de nationale zenders. Terwijl FM op de zelfde plek hopeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bouwfraude schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:34:
[...]

Een echte dipool buiten dat is wel het beste. maar de weg naar buiten is hier wat moeizaam. De sat-coax gaat laag boven de grond door de muur richting schotel in de achtertuin maar daar was ook een 40cm lang boortje voor nodig. De DAB+ ontvanger staat bij de voorgevel.
Bij familie in een wat ouder huis is een draadje binnen al genoeg voor prima ontvangst van de nationale zenders. Terwijl FM op de zelfde plek hopeloos is.
Afbeeldingslocatie: https://www.coaxkabelshop.nl/media/catalog/product/cache/6/image/350x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/C/A/763e6dfedbde0ba34a191a7caffac813/Witte-F-contra-naar-F-Contra-connector-antennekabel-0.2-meter-37.JPG

bij gebrek aan een gat door de muur hier.... gat boren zou kunnen.. en dan een stukje 16mm pvc er in lepelen ofzo.. maar zo werkt t ook prima :P

binnen een zelf geknepen kabel er aan.. buiten gewoon een stuk prefab met aangegoten (action kwaliteit :P )
maar houd t al een jaar of 5 vol zo dus vind t wel goed :-)
al zou ik dan ook 230v er meteen in kunnen doen voor die ene keer per jaar :+

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 15-04-2022 19:00 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Het nieuwe Landelijke commerciële pakket zenders op 9C komt eraan.
Gisteren is er al wat activiteit waargenomen rond Hilversum.
Zelfde antennes als 11C. Vanaf 1 Mei landelijk operationeel. _/-\o_
Zie link hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-9c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

passie3105 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:49:
Het nieuwe Landelijke commerciële pakket zenders op 9C komt eraan.
Gisteren is er al wat activiteit waargenomen rond Hilversum.
Zelfde antennes als 11C. Vanaf 1 Mei landelijk operationeel. _/-\o_
Zie link hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-9c.html
De vraag is of dat zo is.
Via 29 van de hieronder genoemde 40 zenderlocaties wordt binnenkort uitgezonden, welke 29 dit zijn is nog niet bekend gemaakt.
Wanneer de rest dan volgt is ook een vraagteken.
Mtvnl mag inmiddels ook wel eens aangepakt worden om meer dekking te krijgen.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
inmiddels is 9C (deels) On-AIR!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 538 Classics   
Joe 70s 80s     
K-ROCK  
KINK ALT ROCK   
KINK CLASSICS   
Qmusic non-stop     
Qmusic Top40    
Radio 10 80s    
Radio Maria     
Sky Nice & Easy     
SUBLIME CLX     
SUNLITE     
Vintage Veronica

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

SMSfreakie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 538 Classics   
Joe 70s 80s     
K-ROCK  
KINK ALT ROCK   
KINK CLASSICS   
Qmusic non-stop     
Qmusic Top40    
Radio 10 80s    
Radio Maria     
Sky Nice & Easy     
SUBLIME CLX     
SUNLITE     
Vintage Veronica
Ok, het hoofd-kanaal van Kink en Radio Maria gaan dus van netwerk wisselen.
Verder is dit wel weer veel van hetzelfde, het zijn vooral spotify-playlist.dab zendertjes ;)

Voor in een auto is dit verder prima natuurlijk.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Vintage Veronica heeft wel leuke plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37
Ik heb een Sailor DAB+ receiver zie https://www.conrad.com/p/...apter-dab-fm-black-352479. Als ik dat ding aansluit op mijn versterker klinkt het echter voor geen meter. De muziek is zo vlak als ik weet niet wat. Ligt dat aan de reveiver (en of ingebouwde DAC) of ligt dat aan DAB+ ?

Als dit aan de receiver ligt wat is dan een goedkope goede DAB+ receiver eventueel met digitale output?

update:
Arrow Classic rock zend uit in 64 kbps zie ik https://www.radionetwerkn...n-oost-en-zuid-nederland/. Dan lijkt het mij toch aan DAB+ te liggen.

Op die Sailor kan ik in ieder geval niets instellen.

[ Voor 25% gewijzigd door pacificocean op 02-05-2022 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik heb hier gewoon DAB+ direct op de denon receiver..

dat ding doet ook FM.. hoe is dat ? en verder is mijn duits, frans en italiaans niet zo goed.. om de instellingen uit te pluizen mogelijk dat er instellingen verkeerd staan?

en hoop dat je niet stiekem in t VK woont want daar is DAB(+) gewoon een kansloze zaak met bitrates

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 538 Classics   
Joe 70s 80s     
K-ROCK  
KINK ALT ROCK   
KINK CLASSICS   
Qmusic non-stop     
Qmusic Top40    
Radio 10 80s    
Radio Maria     
Sky Nice & Easy     
SUBLIME CLX     
SUNLITE     
Vintage Veronica
Grappig dat ze Joe 70s 80s nu als themakanaal introduceren. Grote kans dat van de zomer Qmusic Non-Stop van 11C verdwijnt en in de vrijgekomen ruimte men de volledige Joe gaat stoppen.

Voor de rest wel een beetje pesterij dat Qmusic nu een Top40 kanaal heeft als tegenhanger van 538TOP50 en dat Sky nu met Nice & Easy komt als tegenhanger van Sunlite. Zelfde geldt overigens ook voor K-ROCK en Arrow, maar die zit momenteel niet meer op 11C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RadioAir schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Grappig dat ze Joe 70s 80s nu als themakanaal introduceren. Grote kans dat van de zomer Qmusic Non-Stop van 11C verdwijnt en in de vrijgekomen ruimte men de volledige Joe gaat stoppen.

Voor de rest wel een beetje pesterij dat Qmusic nu een Top40 kanaal heeft als tegenhanger van 538TOP50 en dat Sky nu met Nice & Easy komt als tegenhanger van Sunlite. Zelfde geldt overigens ook voor K-ROCK en Arrow, maar die zit momenteel niet meer op 11C.
ik had het leuker gevonden als ipv Qtop40 zet het Q-Foute uur er op hadden gezet..

en denk dat er ook wel wat potentie in zit voor zenders om op MTVNL wat CU's te huren

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Inderdaad. Voor wie het leuk vindt was dat een veel waardevollere aanvulling geweest op het huidige aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

SMSfreakie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:33:
[...]

ik had het leuker gevonden als ipv Qtop40 zet het Q-Foute uur er op hadden gezet..

en denk dat er ook wel wat potentie in zit voor zenders om op MTVNL wat CU's te huren
Vraag mij af met welk aanbod die zenders dan moeten komen. Het foute uur kan dan zoiets nog wel zijn.
Verder zie ik niet zo 123 welke markt er nog bediend zou moeten worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
NPO 3FM
NPO 3FM KX Radio
NPO FunX 
NPO Radio 1
NPO Radio 2
NPO Radio 4
NPO Radio 5
NPO Soul & Jazz
NPO SterrenNL
100% NL
538
538 NONSTOP
BNR Nieuwsradio
GrootNieuwsRadio
KINK ALT ROCK
Qmusic
Qmusic non-stop
Radio 10
Radio 10 60s&70s
Radio Maria
Sky Radio
Sky Radio Hits / Sky Radio Xmas
SLAM!
Sublime
Veronica
ArrowClassicRock
BBC WORLDSERVICE
BG Radio
classicnl
GLXY home of rap
KINK CLASSICS
Magic FM
SUNLITE
Tomorrowland owr
538 Classics
Joe 70s 80s
K-ROCK
Qmusic Top40
Radio 10 80s
Sky Nice & Easy
SUBLIME CLX
Vintage Veronica

Met dit aanbod zit de markt gewoon op slot. Als je het met de 11c vergunningen al gaat terugverdienen, wat ik eigenlijk al ernstig betwijfel.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 03-05-2022 08:33 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Vraag mij af met welk aanbod die zenders dan moeten komen. Het foute uur kan dan zoiets nog wel zijn.
Verder zie ik niet zo 123 welke markt er nog bediend zou moeten worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
NPO 3FM
NPO 3FM KX Radio
NPO FunX 
NPO Radio 1
NPO Radio 2
NPO Radio 4
NPO Radio 5
NPO Soul & Jazz
NPO SterrenNL
100% NL
538
538 NONSTOP
BNR Nieuwsradio
GrootNieuwsRadio
KINK ALT ROCK
Qmusic
Qmusic non-stop
Radio 10
Radio 10 60s&70s
Radio Maria
Sky Radio
Sky Radio Hits / Sky Radio Xmas
SLAM!
Sublime
Veronica
ArrowClassicRock
BBC WORLDSERVICE
BG Radio
classicnl
GLXY home of rap
KINK CLASSICS
Magic FM
SUNLITE
Tomorrowland owr
538 Classics
Joe 70s 80s
K-ROCK
Qmusic Top40
Radio 10 80s
Sky Nice & Easy
SUBLIME CLX
Vintage Veronica

Met dit aanbod zit de markt gewoon op slot. Als je het met de 11c vergunningen al gaat terugverdienen, wat ik eigenlijk al ernstig betwijfel.
denk dat ze er straks op fm exploitatie kosten gaan beknibbelen

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Huidige vermogens van 9C zijn nu ook bekend:
https://appl.agentschapte...C&vhf_uhf=&provincie=Alle _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door passie3105 op 03-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
pacificocean schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:53:
Als dit aan de receiver ligt wat is dan een goedkope goede DAB+ receiver eventueel met digitale output?
Argon Audio heeft voor 110 euro een aardige tuner met optische uitgang https://argonaudio.com/co...adio/products/dab-adapter
Ik heb hem vergeleken met DAB+ op mijn IOTAVX NP3 en RTL-SDR.COM usb radio stick
Het is allemaal digitaal en vergelijkbaar.
Bitrate is wel een ding KINK ALT ROCK op 56 kbit kionk niet echt best op 7D op 9C zijn ze naar 96kbit
NPO Radio 4 heeft de beste geluidskwaliteit.

In de auto valt 9C nog wat tegen, valt vaak weg.
Haarlem zit er niet bij terwijl ze daar toch een hoge communicatie toren hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 03-05-2022 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als ik dat even vergelijk met 11C moet er her en der nog wel wat juice bij op de zenders ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
9C komt hier in Almere Stad - oost mooi binnen! Zowel op een draagbare Sony XDR-1BT midden in huis op de eerste verdieping als ook op de Nedis FM/VHF/UHF antenne op zolder, die 4 aansluitingen in huis van FM, danwel DVB-T2 danwel DAB+ singaal voorziet (met als DAB+ tuners een DAB+ 3 mk2 tuner van Argon Audio en eentje van Quantis (QE330, wordt volgens mij ook op Amazon verkocht onder de naam Vistron).

Vooral fijn dat Kink nu eindelijk op 96 Kbit/s is te ontvangen :).

Met alle DAB+ ensembles die hier op de Nedis antenne nu te ontvangen zijn, komt het totaal aantal stations op 77 :o (ok, 67, Want Kink "alt rock" lijkt nu zowel op de 9C als op z'n oude ensemble in lagere kwaliteit nu te ontvangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik scan er 70 op de Denon.. 6B, 7D, 9C, 9D(n), 11C, en 12C :o

mag ik de dubbele dekking er nog uit pulken :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Ik heb met de Nedis antenne op een Denon Ceol nog geen goed bereik op 9C in de omgeving van Kijkduin, ondanks de 800W zender 'langs' de Utrechtsebaan. De Pure wekkerradio pakt hem ook nog niet. De Sony XDR-S41D pakt hem dan juist weer met gemak. Kortom, ze zullen de komende tijd vast wel fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat denk ik ook.. signaal op 9C is hier nog zwak.. maar goed de zenders staan ook zachter mogelijk omdat er nog teveel "gaten" in het netwerk zitten? en er dan ellende komt binnen het SFN?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
bouwfraude schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Argon Audio heeft voor 110 euro een aardige tuner met optische uitgang https://argonaudio.com/co...adio/products/dab-adapter
Ik heb hem vergeleken met DAB+ op mijn IOTAVX NP3 en RTL-SDR.COM usb radio stick
Het is allemaal digitaal en vergelijkbaar.
Bitrate is wel een ding KINK ALT ROCK op 56 kbit kionk niet echt best op 7D op 9C zijn ze naar 96kbit
NPO Radio 4 heeft de beste geluidskwaliteit.

In de auto valt 9C nog wat tegen, valt vaak weg.
Haarlem zit er niet bij terwijl ze daar toch een hoge communicatie toren hebben.
De kwaliteit van Arrow Classic Rock lijkt verbeterd. Weet iemand of de bitrate van Arrow Classic Rock hoger is geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
pacificocean schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:46:
[...]

De kwaliteit van Arrow Classic Rock lijkt verbeterd. Weet iemand of de bitrate van Arrow Classic Rock hoger is geworden?
Het is nog steeds 64kbit op 7D dat was het in april ook volgens qt-dab
misschien een nieuwe codec? HE-AAC v2 dat staat dan weer niet in het lijstje van de scan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
bouwfraude schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Het is nog steeds 64kbit op 7D dat was het in april ook volgens qt-dab
misschien een nieuwe codec? HE-AAC v2 dat staat dan weer niet in het lijstje van de scan...
Ik zit op &A Zuid. ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
ed1703 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:55:
[...]

Mtvnl mag inmiddels ook wel eens aangepakt worden om meer dekking te krijgen.
Zeg dat wel. Volgens dit overzicht is 7D niet te ontvangen in Zeeland. Inderdaad, als ik het Haringvliet over ga is het afgelopen. Weet iemand of dit nog opgelost gaat worden? Is er ergens een actueel overzicht met zendmasten van MTVNL? Deze lijst is waarschijnlijk verouderd aan de zenderlijst te zien. Daarvoor is deze handiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
fmscan.org ? dan DAB+, MAP, NETWORKs kiezen.. dan nederland en dan een station wat alleen via MTVNL hun multiplex uitzend..

https://fmscan.org/net.ph...uq=0&itu=HOL&pxf=BG+Radio bv :P

404 Signature not found

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 11:26
De herindeling van de DAB-frequenties van de regionale omroepen vind ik geen verbetering voorlopig.

Ik woon in Overijssel en voorheen waren behalve Radio Oost ook de zenders van naburige provincies Radio Gld, Radio Drenthe, Omrop Fryslân, Omroep Flevoland alle gezamenlijk via 6B (Ensemble Oost-Noord NL) te ontvangen.

Nu zit Radio Oost op 6A en de ontvangst van alle naburige provinciezenders ben ik kwijt. Aan de zuidkant van mijn flat lukt het nog om Radio Gld op 12B te pakken via zender Ugchelen. Aan de noordkant lukt het niet.

Ik begrijp dat dit niet de definitieve situatie is en dat bijv. Radio Gld ook op zender Markelo (staat dichtbij) zal komen, maar dit is een maand na de herindeling nog niet gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Cumulus-1 op 17-09-2022 15:32 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
er moeten her en der nog wat zenders aangestoken worden maar vrees dat het voor de meesten achteruit gang is kwa Regionale Publieke Omroep zenders..

ik mis 6B ook wel een beetje.. maar goed op het moment heb ik 8A er bij gekregen.. op 6A krijg ik net geen ontvangst met de huidige setup..

hopelijk steken ze de zenders voor 7C in meppel en hoogersmilde snel aan.. misschien dat er dan weer ontvangst mogelijk is

en de setup veranderen heb ik nu ook niet heel veel zin meer in.. echt de hoogte in zonder moeite is gewoon lastig.. en dan gaan de kabel verliezen ook weer hoger worden..

misschien bij de andere woning eens kijken voor een betere opstelling... en dan eventueel ook een versterker in de mast knopen :)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
afgelopen week eens een ritje gemaakt.
bij de Lutte de grens over, de 30 volgen tot de 31,
de nodige uitval nabij het knooppunt, maar de rit richting het noorden terug, via ter apel nederland weer in, een paar keer stilte gehad op 9C.. viel me niets tegen kwa ontvangst..

op FM was er meer gespetter :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

SebasFM schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:18:
Ik heb met de Nedis antenne op een Denon Ceol nog geen goed bereik op 9C in de omgeving van Kijkduin, ondanks de 800W zender 'langs' de Utrechtsebaan. De Pure wekkerradio pakt hem ook nog niet. De Sony XDR-S41D pakt hem dan juist weer met gemak. Kortom, ze zullen de komende tijd vast wel fine tunen.
Beetje laat maar misschien toch nog nuttig; ik zag bij Allekabels een 7 elements DAB richtantenne (yagi) voor € 25,-. Volgens de beschrijving is de openingshoek 50° en de gain 8-13 dB ([url=""]gain[/url], wat nogal optimistisch is aangezien een 13 elements Iskra VF-13 'slechts' de 11½ dBi haalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfESBjJMAs0nzKDUOIvdEs-0YQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryvrCpzrpJ25jxyERd9Qtmdn.png?f=fotoalbum_large

Maar voor een bedrag onder 3 tientjes kun je gokken of je ontvangst verbetert. Ik denk dat deze antenne ook als 3 elements in te zetten is (minder richtingsgevoelig) door het voorste deel niet te gebruiken. Of zelfs als dipool, maar dan kun je net zo goed een Nedis dipool nemen.
Om de ontvangst nog verder te verbeteren zou je ook nog een bandpassfilter icm een (mast)versterker in kunnen zetten, maar dat is eigenlijk alleen nodig bij lange kabellengtes of DX-en.

Let er wel op dat DAB+ vertikaal gepolariseerd is, dus dat je de antenne een kwartslag draait tov de tekening op allekabels. De pijp waarop de antenne bevestigd wordt moet haaks staan op de elementen of achter de antenne gepositioneerd zijn.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Sinds een paar dagen heb ik zéér slechte DAB+ èn FM-ontvangst in de auto, regio Rotterdam/Den Haag :o DAB+ heeft vaak geen signaal en FM ruist. Even dacht ik zelfs dat mijn antenne gestolen was, maar die zit er nog op :P

Is er iets met de zenders de laatste tijd of is mijn radio/antenne spontaan defect? Ik heb nog steeds dezelfde radio en antenne in dezelfde auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zit zelf in regio Rotterdam, niets gemerkt hier.

Klinkt als de antenneversterker die gesneuveld is/niet goed gevoed wordt (kabelbreuk/slechte massa/doorgebrand) of breuk in de antennekabel.

Wat regelmatig voorkomt is dat de massa van de antennevoet geen goed contact maakt, heb ik twee keer bij verschillende auto's meegemaakt (Ford focus en Mercedes ML).

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Heb bij mijn wekkerradio, DAB+ model ja, ook gemerkt dat DAB+ last kan hebben van geen signaal. Merk het laatste tijd erg veel met Radio NH, maar ok die luister ik amper. Ernstiger zou het zijn als het Radio1 betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
slb schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:51:
[...]

Beetje laat maar misschien toch nog nuttig; ik zag bij Allekabels een 7 elements DAB richtantenne (yagi) voor € 25,-. Volgens de beschrijving is de openingshoek 50° en de gain 8-13 dB ([url=""]gain[/url], wat nogal optimistisch is aangezien een 13 elements Iskra VF-13 'slechts' de 11½ dBi haalt:

[Afbeelding]

Maar voor een bedrag onder 3 tientjes kun je gokken of je ontvangst verbetert. Ik denk dat deze antenne ook als 3 elements in te zetten is (minder richtingsgevoelig) door het voorste deel niet te gebruiken. Of zelfs als dipool, maar dan kun je net zo goed een Nedis dipool nemen.
Om de ontvangst nog verder te verbeteren zou je ook nog een bandpassfilter icm een (mast)versterker in kunnen zetten, maar dat is eigenlijk alleen nodig bij lange kabellengtes of DX-en.

Let er wel op dat DAB+ vertikaal gepolariseerd is, dus dat je de antenne een kwartslag draait tov de tekening op allekabels. De pijp waarop de antenne bevestigd wordt moet haaks staan op de elementen of achter de antenne gepositioneerd zijn.
geen duur antennetje.. :) denk alleen niet dat mijn ontvangst thuis er nog beter van word dan met de dipool die ik nu heb, maar goed thuis DAB+ staat toch op een laag pitje voorlopig... misschien tzt wel er helemaal uit maar dat is voorlopig toekomst muziek net als de overige plannen :P
Josefien schreef op woensdag 2 november 2022 @ 01:05:
Sinds een paar dagen heb ik zéér slechte DAB+ èn FM-ontvangst in de auto, regio Rotterdam/Den Haag :o DAB+ heeft vaak geen signaal en FM ruist. Even dacht ik zelfs dat mijn antenne gestolen was, maar die zit er nog op :P

Is er iets met de zenders de laatste tijd of is mijn radio/antenne spontaan defect? Ik heb nog steeds dezelfde radio en antenne in dezelfde auto.
actieve antenne die zn voeding kwijt is?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
SMSfreakie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:12:
[...]

actieve antenne die zn voeding kwijt is?
Het DAB+ deel wordt volgens mij via fantoomvoeding gevoed en die staat nog aan. En FM wordt via een 12v-draadje uit de radio gevoed, daarvan zou ik haast niet geloven dat 'ie los raakt of breekt :? Misschien komend weekend toch even het dashboard openen om te controleren... :| Anders is misschien de antenne defect :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:51:
[...]

Het DAB+ deel wordt volgens mij via fantoomvoeding gevoed en die staat nog aan. En FM wordt via een 12v-draadje uit de radio gevoed, daarvan zou ik haast niet geloven dat 'ie los raakt of breekt :? Misschien komend weekend toch even het dashboard openen om te controleren... :| Anders is misschien de antenne defect :|
Vage antenne setup dan :P

mijn FM/DAB combi antenne krijgt gewoon los 12V (wel uit de radio maar zou ook geschakelde 12V kunnen zijn) zowel voor FM als DAB ontvangst..

en voor een antenne uit China voor nog geen 2 tientjes doet die het behoorlijk goed *O*

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

SMSfreakie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:12:
[...]

geen duur antennetje.. :) denk alleen niet dat mijn ontvangst thuis er nog beter van word dan met de dipool die ik nu heb, maar goed thuis DAB+ staat toch op een laag pitje voorlopig... misschien tzt wel er helemaal uit maar dat is voorlopig toekomst muziek net als de overige plannen :P

[...]
De antenne is een Nedis ANORV80ME

Ik had hem besteld, voor dat geld is het een perfecte antenne (om zenders uit een bepaalde richtingte ontvangen beter dan een enkele dipool) Het voorste deel heb ik weggelaten zodat de antenne minder directioneel wordt.

In principe zou je er ook alleen een dipool van kunnen maken want de directoren en reflector zitten met vleugelmoertjes gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRcWZD182r7dU_cTxKpHStS3XDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUw4LK8I4SjZ5zziVP9oUdCz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPZzdvQhZvf5WfrmsTmjGFABcZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxmV7yZRrCCNcFaXJtJVQhqh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door slb op 05-11-2022 12:56 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
niet gek! ik heb alleen besloten dat ik voor nu het laat voor wat het is... mogelijk dat mijn 7,5 meter coax (en raam doorvoer) ook niet echt helpt :+ maar in de auto die 20 meter verder staat krijg ik exact de zelfde muxen door..

tzt in een andere woning maar weer eens kijken hoe en wat.. en misschien dan wel helemaal geen antenne meer voor DAB+ en gewoon over op streaming..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Voordeel van DAB is dat je niet afhankelijk bent van een internetverbinding. Bij ons op de zaak gebruikten we aanvankelijk FM, maar de tuner werkte niet lekker meer.

Had zo'n los DAB ontvangertje gehaald en dat werkt wel met een draad voor de sterkste zenders, maar de leukste zenders zitten net op de grens van wel/geen ontvangst. Dus nu de antenne buiten, dat werkt wel perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door slb op 05-11-2022 14:23 ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
klopt het is wel dat je niet afhankelijk bent.. maar goed heb hier nu de mogelijkheid niet om de hoogte in te gaan.. :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Vandaag gemerkt dat er in de Westerscheldetunnel gewoon DAB+ ontvangst is! :) Daar kunnen vele andere tunnels nog een voorbeeld aan nemen. Ik vind het bijv. gek dat dat in nieuwere tunnels zoals de Gaasperdammertunnel (A9 thv de Bijlmer) er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Is wel interessante techniek trouwens, radiosignalen in een tunnel. Voor zover ik weet, worden daar over het algemeen 'leaky feeders' voor gebruikt. Een COAX-kabel die bedoeld is om signaal te lekken dus :)
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste