Toon posts:

Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ktf schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Ik bedoel eigenlijk een lokale omroep die legaal op FM zit. Deze heeft een reeks gebruikers op FM en een reeks via de kabel. De lokale omroep hier heeft dan ook nog een TV-kanaal via de kabel. Dat alles voor een gemeente van laten we zeggen 20.000 inwoners. Dan kan ik me voorstellen dat je al krap in je budget zit, zeker als je daar samen met 3 andere lokale omroepen (we hebben hier vrij grote gemeentes met relatief weinig inwoners) 3 zenders moet bekostigen (vanwege het grote gebied wat bestreken moet worden) terwijl je waarschijnlijk weinig extra luisteraars gaat krijgen.

Dan drukt de DAB uitzendvergunning, welke van korte duur is (anderhalf jaar) wel zwaar, want misschien moet je het hele circus van zenders doorrekenen, aanvragen en plaatsen wel over doen als de vergunning verlengt wordt met andere eisen.

[...]

Was dat niet een va de doelen van de MTVNL herverdeling? http://radio.nl/818343/ta...pport-op-dit-verandert-er

[...]
MTVNL herverdeling is toch naar 7D (en 12A voor zeeland?)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:56
Ik begrijp even uit het bericht niet of ze met 'Daardoor kan een nieuwe landelijke laag gecreëerd' bedoelen dat MTVNL een landelijke laag wordt (maar dat was hij al, dus dat lijkt me niet), of dat met deze herverdeling de ruimte is gemaakt om nu op 9C een nieuwe laag te maken. Aangezien MTVNL al een laag was, lijkt het me dat laatste dus.

• SMSfreakie
  • Niet online
tis mij ook niet geheel duidelijk.. maar afijn 12 extra slots op 9C klinkt wel lekker

kan radionl / continu mooi van de regiomux af en 1x op landelijk ipv 3 of 4x op de regiomux :|

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:56:

kan radionl / continu mooi van de regiomux af en 1x op landelijk ipv 3 of 4x op de regiomux :|
Daar hebben ze de vergunning dan weer niet voor

• SMSfreakie
  • Niet online
D'r valt vast wel iets op te verzinnen...

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:41:
D'r valt vast wel iets op te verzinnen...
Technisch is er van alles op te verzinnen, en vergunningstechnisch ook als de overheid dat wil. Maar op dit moment mogen ze het niet en uiteraard zijn de landelijke zenders dan ook tegen.

Nu heeft RadioNL (op de FM) allerlei vergunningen die een bepaald percentage regiogerichtheid (+ een aantal andere voorwaarden) vereisen. Iedere editie wijkt dus licht af om aan die regiogerichtheid te voldoen.

Dezelfde reden dat er een Q Music Limburg bestaat. De dekking van het hoofdkavel is niet goed genoeg, waardoor Q Music via deze omweg alsnog dekking daar heeft. (bij DAB+ hebben ze dat probleem weer niet)

• SMSfreakie
  • Niet online
Denk dat de radio reclame markt vooral op fm draait nog... Dus landelijke zenders hebben denk ik minder te vrezen van landelijke dab dekking

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 00:11
beetje off topic...maar wil even zeggen dat dit wel echt hele chille zenders zijn! mijn favo's ook.
maartend schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:13:
Ik ben helemaal nieuw in DAB en zit met een vraag waar ik tegenstrijdige info over krijg.

Poos geleden had ik het met iemand over dat DAB en die vertelde mij dat de DAB zenders landelijk gelimiteerd zijn. Dus dat ik Studio Brussel enkel in Belgie zou kunnen ontvangen. Ik geloofde dat verhaal. Maar nu vertelde iemand anders me afgelopen week dat dit helemaa niet zo is en dat je bijv. Studio Brussel ook in hoog Groningen op de DAB zou kunnen ontvangen of KinkFM in Belgie.

Wat moet ik nou geloven? Het is nl. voor in de auto, maar als ik Kink niet in Belgie kan ontvangen, dan hoefft het voor mij niet

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04
Mijn autoradio heeft een DAB+ ontvanger en de ontvangst hiervan is voor zover ik getest heb (voornamelijk tussen Amsterdam en Den Haag) op zich prima.
Ik luister onderweg echter alleen naar FM zenders omdat alle DAB+ zenders via mijn radio enorm veel slechter klinken dan FM. Vooral met muziek is het verschil opvallend. DAB+ klinkt zeg maar als oude mp3-tjes.
Ligt dat nou aan mijn autoradio of is FM gewoon veel beter?
Ik snap werkelijk niet waarom DAB+ radio's verplicht zijn geworden in nieuwe auto's. Wie heeft hier behoefte aan?

• Gitarist
  • Niet online
Het blijft een kwestie van smaak, @Blurk62 en niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vind de grote landelijke publieke en commerciële zenders* via DAB+ beter klinken dan via de FM. Veel helderder en meer een gedefinieerde sound.

Ik weet het dus niet zeker, maar ik vermoed dat er iets aan de hand is met jouw radio en/of ontvangst.

*KINK en Radio Maria uitgezonderd want die hebben een lagere bitrate dan de rest.

Wat betreft jouw vraag "wie heeft hier behoefte aan". Tsja. Daar kan je over discussiëren. DAB+ heeft een aantal voordelen, maar ook nadelen t.o.v. FM. Maar het is niet iets dat alleen in Nederlands speelt. In heel Europa wordt langzaamaan overgeschakeld naar louter DAB+.

• SMSfreakie
  • Niet online
DAB+ geeft mij eigenlijk overal storingsvrije ontvangst.. kan ik van FM niet zeggen na dat ze al die gapfillers er bij gepoot hebben een jaar of 2 / 3 terug?

lol @ /3

[Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 15-01-2021 17:52]

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:48
DAB+ in een auto af-fabriek zou in ieder geval in het westen perfect geluid moeten geven. Zelfs zonder high-end speakers moet het geluid helderder klinken dan FM.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04
FM en DAB+ zijn in mijn auto beiden storingsvrij. Ik neem aan dat er een DAC in de radio nodig is voor DAB+. Die zou in mijn radio best eens van goedkope en dus matige kwaliteit kunnen zijn. Een leuke kostenbesparing voor de autofabrikant en toch stoer om in de folder te vermelden dat er een DAB+ radio is ingebouwd.
Spraak klinkt inderdaad best helder maar muziek is gewoon plat en zielloos (bij gebrek aan betere omschrijving)

• SMSfreakie
  • Niet online
Mogelijk dat de dac invloed heeft.. Mijn pioneer 7800 series klinkt prima op dab+

• Gitarist
  • Niet online
De aanvraagprocedure voor de nieuwe landelijke DAB+ mux is gestart. *O*
Het gaat om het ensemble 9C (aangevuld met mogelijk een ander ensemble om ook dekking te bieden in Zuid-Limburg).

Op de nieuwe multiplex is ruimte voor 12 zenders die in max 96kbps kunnen uitzenden. Één vergunninghouder mag maximaal 4 zenders onder zich hebben, net zoals dat nu ook al zo is bij de landelijke commerciële FM-vergunningen.

Ik vind het een goede zaak en hoop van harte dat het leidt tot meer diversiteit!

De zenders zouden vóór de start van 2022 in de lucht moeten zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 19-01-2021 16:33]

• SMSfreakie
  • Niet online
*O* we gaan het zien.. maar 9C dus :) MTVNL waren ze naar 7D (en 12A voor zld?) aan het verschuiven :?

hebben we dus eigenlijk 2 "landelijke" extra muxen? :)

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:04:
*O* we gaan het zien.. maar 9C dus :) MTVNL waren ze naar 7D (en 12A voor zld?) aan het verschuiven :?

hebben we dus eigenlijk 2 "landelijke" extra muxen? :)
Ja ik weet niet precies hoe dat zit met MTVNL. Het was een allegaartje maar wordt 7A en een stukje 9D. Hier iets meer info.

We hebben dus straks:
1x landelijk publiek
2x landelijk commercieel
1x landelijk MTVNL
5x regiogebieden
X aantal lokale vergunningen voor publiek of commercieel

Dat is dus straks > 35 zenders te ontvangen via DAB+ overal in Nederland (als ik goed reken en als alle ruimte wordt vergeven uiteraard)

• SMSfreakie
  • Niet online
Nou ruimte van mtvnl zie ik voorlopig niet zo hard lopen... En ach ik heb hier al het geluk dat ik 6b en 9d er bij heb..

• ktf
Blurk62 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:30:
Die zou in mijn radio best eens van goedkope en dus matige kwaliteit kunnen zijn. Een leuke kostenbesparing voor de autofabrikant en toch stoer om in de folder te vermelden dat er een DAB+ radio is ingebouwd.
Spraak klinkt inderdaad best helder maar muziek is gewoon plat en zielloos (bij gebrek aan betere omschrijving)
Oke,in het hele lange (en zeer complexe) proces van het omzetten van geluid -> digitale opname -> radio uitzending -> elektrisch DAB signaal -> elektromagnetisch DAB signaal -> elektrisch DAB signaal -> gedemoduleerd digitaal signaal -> analoog signaal -> versterking -> geluid is natuurlijk de DAC in je auto het meest kritische component 8)7

Met de huidige elektronica is een DAC maken supersimpel. Ik heb nooit begrepen waarom mensen nou precies de DAC zoveel waarde toekennen. De versterker is veel belangrijker, en de speakers zelf hebben een nog veel grotere invloed.

Ik heb in het verleden wel eens een goedkoop USB geluidskaartje van eBay (20€) de line-in aan de line-out gehangen en een signaal er 20x doorheen gelust. Dan krijg je dus vervorming op vervorming op vervorming. Wat denk je? Geen verschil te horen

• Gitarist
  • Niet online
ktf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Oke,in het hele lange (en zeer complexe) proces van het omzetten van geluid -> digitale opname -> radio uitzending -> elektrisch DAB signaal -> elektromagnetisch DAB signaal -> elektrisch DAB signaal -> gedemoduleerd digitaal signaal -> analoog signaal -> versterking -> geluid is natuurlijk de DAC in je auto het meest kritische component 8)7

Met de huidige elektronica is een DAC maken supersimpel. Ik heb nooit begrepen waarom mensen nou precies de DAC zoveel waarde toekennen. De versterker is veel belangrijker, en de speakers zelf hebben een nog veel grotere invloed.

Ik heb in het verleden wel eens een goedkoop USB geluidskaartje van eBay (20€) de line-in aan de line-out gehangen en een signaal er 20x doorheen gelust. Dan krijg je dus vervorming op vervorming op vervorming. Wat denk je? Geen verschil te horen
Je hebt een punt, maar in de meeste opnamestudio's waar de muziek vandaan komt die je op de radio hoort, in de zendlijnen van de grote radiostations en de uitzendapparatuur van de Broadcast Partners/KPN's van deze wereld wordt echt serieuze high-end apparatuur gebruikt. Daar zal het vaak niet aan liggen. Het is iig zeer in hun belang dat het geluid zo goed mogelijk naar jou overkomt.

Mijn ervaring met de gemiddelde auto is dat de speakers en versterker ook vaak best heel behoorlijk zijn. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten.
In mijn beleving is de DAC (en antenne) toch wel van groot belang 'aan de consumentenkant' en het is bij uitstek iets waar autofabrikanten/radiofabrikanten op (kunnen) besparen.

Wellicht een compleet verkeerd en de plank misslaand voorbeeld, maar ik had heel vroeger een computer gebouwd met een onboard geluids"kaart" (weet de specs niet meer), maar dat klonk "nergens" naar. Niet veel later kocht ik een (in mijn ogen degelijke) Creative Labs Soundblaster AWE64 ( 8) ) en dat maakt echt een wereld van verschil. Met dezelfde speakers.

• ktf
Gitarist schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:22:
Je hebt een punt, maar in de meeste opnamestudio's waar de muziek vandaan komt die je op de radio hoort, in de zendlijnen van de grote radiostations en de uitzendapparatuur van de Broadcast Partners/KPN's van deze wereld wordt echt serieuze high-end apparatuur gebruikt. Daar zal het vaak niet aan liggen. Het is iig zeer in hun belang dat het geluid zo goed mogelijk naar jou overkomt.
En toch zenden ze uit in 64kbps, of nog erger.
In mijn beleving is de DAC (en antenne) toch wel van groot belang 'aan de consumentenkant' en het is bij uitstek iets waar autofabrikanten/radiofabrikanten op (kunnen) besparen.
Ze kunnen nog veel makkelijker besparen op speakers. Toch zijn de speakers in zelfs de allervoordeligste auto's vaak beter dan die van een gemiddelde DAB-radio voor thuis. Althans, dat is mijn eigen ervaring.
Wellicht een compleet verkeerd en de plank misslaand voorbeeld, maar ik had heel vroeger een computer gebouwd met een onboard geluids"kaart" (weet de specs niet meer), maar dat klonk "nergens" naar. Niet veel later kocht ik een (in mijn ogen degelijke) Creative Labs Soundblaster AWE64 ( 8) ) en dat maakt echt een wereld van verschil. Met dezelfde speakers.
Naast dat het placebo/nocebo zou kunnen zijn, is dat technologie van 30 jaar geleden. Met de huidige hoge kloksnelheden en ICs is een DAC veel makkelijker dan toen: je oversampled je signaal en gooit het vervolgens door een 4-bit, 2-bit of 1-bit DAC. Zogenaamde delta-sigma DACs. Vroeger kon dat niet, nu wel. Het vermaarde DSD werkt ook zo, en dat is nu net bij uitstek high-end te noemen.

• Gitarist
  • Niet online
ktf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:16:
[...]

En toch zenden ze uit in 64kbps, of nog erger.
Er zijn er landelijk slechts enkelen die in die teleurstellende kwaliteit uitzenden, maar dat heeft vooral te maken met prioriteiten of huurovereenkomsten.
Ze kunnen nog veel makkelijker besparen op speakers. Toch zijn de speakers in zelfs de allervoordeligste auto's vaak beter dan die van een gemiddelde DAB-radio voor thuis. Althans, dat is mijn eigen ervaring.
Dat is waar.
Naast dat het placebo/nocebo zou kunnen zijn, is dat technologie van 30 jaar geleden. Met de huidige hoge kloksnelheden en ICs is een DAC veel makkelijker dan toen: je oversampled je signaal en gooit het vervolgens door een 4-bit, 2-bit of 1-bit DAC. Zogenaamde delta-sigma DACs. Vroeger kon dat niet, nu wel. Het vermaarde DSD werkt ook zo, en dat is nu net bij uitstek high-end te noemen.
Zou kunnen dat de nostalgische gevoelens bij mij de AWE64 nog net iets beter laten klinken in m'n geheugen dan in werkelijkheid. Maar ik merkte iig toen wel degelijk verschil. O-)

En inderdaad, ook hier heb je wel gelijk dat de DAC's nu stukken beter zijn dan toen.
Autofabrikanten zullen besparen op dingen waar ze kunnen besparen. Dat kan de DAC zijn, maar inderdaad ook de versterker en speakers.

Maar om het weer iets meer ontopic te maken, ik denk dat het vaak niet aan de uitzendkwaliteit ligt, die is in Nederland vrij hoog (even afgezien van de paar die in lage bitrate uitzenden of hier en daar een lokale omroep die z'n zaakjes niet goed voor elkaar heeft of uitzend vanaf 3x door de plee getrokken en heen en weer geconverteerde 128kbps MP3's).
Gitarist schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Een DAC is amper op te besparen. Zelfs de duurste DAC's kosten nog geen dollar per stuk. Hier heb je drie stuks ESS Sabre ES9022P voor $4,20 en dat is een high end DAC. Als je ze op een rol per duizend koopt, zoals de meeste fabrikanten zullen doen, dan is het aanzienlijk goedkoper. Kortom, als ze er een kwartje op kunnen besparen zal het al veel zijn.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• SMSfreakie
  • Niet online
Grootste probleeem is eigenlijk dat de hele uitzendstraat op FM gericht is en niet op DAB+

pak maar een DAB+ only station.. dat klinkt doorgaans beter dan een station welke ook op FM uitzend...

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:39:
Grootste probleeem is eigenlijk dat de hele uitzendstraat op FM gericht is en niet op DAB+

pak maar een DAB+ only station.. dat klinkt doorgaans beter dan een station welke ook op FM uitzend...
Ik heb begrepen dat er wel al landelijke stations zijn die meerdere zendlijnen hebben voor distributie naar fm, dab+ en stream dus dat wordt langzaamaan beter.

Het blijft natuurlijk een beetje kip-ei. De overheid heeft enkele jaren geleden de zenders verplicht ook op DAB+ uit te zenden, terwijl er nog geen enkele DAB+ radio te koop was. Nu is de penetratiegraad al een stuk hoger en zeker nu de auto’s verplicht met DAB+ geleverd worden, gaan meer en meer mensen luisteren dus wordt het ook steeds belangrijker het geluid te optimaliseren.

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Sinds een paar dagen is de ontvangst van DAB-kanaal 12C (Alle NPO-zenders) hier in de regio Almelo continu zeer slecht. Zo slecht, dat ik terug moet naar de FM. Geringe signaalsterkte van 12C op alle DAB-radio's in huis.

Ik geloof niet dat het multipath is, waar ik hier op 12 hoog tijdens hogedrukgebieden soms last van heb. Momenteel lagedruk.

Weet iemand wat er aan de hand is?

• Gitarist
  • Niet online
Ik weet niet wat er aan de hand is helaas, @Cumulus-1, maar ik las wel op het radioforum dat iemand dezelfde ervaring heeft. Je bent dus niet de enige.
Zal de NPO kennende enkele dagen kunnen duren voordat het opgelost wordt. Gaat bij de commerciëlen vaak iets sneller ;)

• SMSfreakie
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:42:
Sinds een paar dagen is de ontvangst van DAB-kanaal 12C (Alle NPO-zenders) hier in de regio Almelo continu zeer slecht. Zo slecht, dat ik terug moet naar de FM. Geringe signaalsterkte van 12C op alle DAB-radio's in huis.

Ik geloof niet dat het multipath is, waar ik hier op 12 hoog tijdens hogedrukgebieden soms last van heb. Momenteel lagedruk.

zender die out of sync is? dan stoort die juist door de andere 12C zenders..

hadden de commercielen op 11C in het begin ook vrij veel last van.. (gelukkig hadden die hier toen nog geen steunzender dus merkte ik t niet :P )

[Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 03-02-2021 17:52]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:19
Cumulus-1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:42:

Staat de omgeving Almelo niet bekend om zijn vele etherpiraten? ;) Ik heb eigenlijk geen idee of het mogelijk is om met een (extreem) slecht ingeregelde FM-zener ruim een octaaf hoger uit te komen en het DAB-signaal te storen?

• Cumulus-1
Zender out of sync zou betekenen dat het probleem op de begane grond ook moet spelen. Ik vermoed van niet, anders zouden er wel meer klachten zijn? Binnenkort neem ik een DAB-radio mee naar beneden om dit te checken.

Kan het zijn dat er begin deze week in deze regio een zendmast bijgekomen is die 12C uitzendt?

• St00mwals
  • Laatst online: 20:05
Hier in Deventer ging mijn wekker vanmorgen ook aan, zonder geluid ivm geen ontvangst.
Tot vanmorgen geen problemen.

Misschien toch iets met atmosferische omstandigheden???

• SebasFM
  • Laatst online: 18:13
Ik heb juist de indruk dat 11C (Landelijk commerieel) slechter te ontvangen is in de omgeving van Den Haag / Kijkduin. En ik woon 7 hoog met bijna vrij uitzicht. Lijkt wel dat de 'nieuwe' zender in Den Haag die Rijswijk vervangt uit staat en ook maar kort heeft aangestaan. Of in ieder geval niet richting Kijkduin straalt.

Sowieso wel apart. Ensemble Lokaal 50 (op 9B), voor Delft, Schiedam en Vlaardingen komt zelfs harder binnen dan 11C. Maar slecht ontvangst kan ook te maken hebben met een laptop die naast je radio staat. Zodra ik de radio naast mijn laptop en het raam aan de noordzijde van mijn appartement zet, valt het signaal van 11C en 9B sowieso helemaal weg.

• SMSfreakie
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
Zender out of sync zou betekenen dat het probleem op de begane grond ook moet spelen. Ik vermoed van niet, anders zouden er wel meer klachten zijn? Binnenkort neem ik een DAB-radio mee naar beneden om dit te checken.
ja en nee..

op hoogte heb je grotere kans dat je van meerdere zendmasten signaal zou kunnen krijgen.. en dan gaan ze wel op elkaar storen terwijl je bv op de begane grond geen meerdere zendmasten kan ontvangen en het probleem daarom niet aanwezig is..

in den beginne hadden de commerciëlen op 11C er ook vaak last van, echter hier kon ik alleen vanaf 1 zendmast signaal ontvangen waardoor er hier geen verstoring was..
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:03:
[...]

Staat de omgeving Almelo niet bekend om zijn vele etherpiraten? ;) Ik heb eigenlijk geen idee of het mogelijk is om met een (extreem) slecht ingeregelde FM-zener ruim een octaaf hoger uit te komen en het DAB-signaal te storen?
mogelijk zelfs wel met een RasPi :')

FM zenderen is met een Pi iig niet moeilijk... :+

• Luna2017
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:10
St00mwals schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:39:
Hier in Deventer ging mijn wekker vanmorgen ook aan, zonder geluid ivm geen ontvangst.
Tot vanmorgen geen problemen.

Misschien toch iets met atmosferische omstandigheden???
Klopt inderdaad, Deventer maar in Zutphen ook. Geen npo zenders op dit moment.

• SebasFM
SMSfreakie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:59:
mogelijk zelfs wel met een RasPi :')

FM zenderen is met een Pi iig niet moeilijk... :+
Kuch: https://github.com/ChristopheJacquet/PiFmRds
Draadje van 75 cm aansluiten op een van de poorten en je hebt zo'n 10m bereik. ;) Dit werkte in ieder geval met de Raspberry Pi 2B.

[Voor 6% gewijzigd door SebasFM op 05-02-2021 10:58]

• Cumulus-1
Zojuist op de begane grond een test gedaan. Ook daar ontvangst van 12C niet of nauwelijks mogelijk, vanwege zeer geringe signaalsterkte.

Daarna met een DAB-radio op het zuidwestelijke balkon (12e etage) gaan staan met vrij zicht op de zendtoren Markelo (afstand in rechte lijn 19 km). Ook daar zo weinig signaalsterkte dat de radio er bijna niks van kan bakken.

Ik concludeer nu dat 12C van Markelo eruit ligt of op (zeer) gering vermogen zendt. En dat al vanaf begin deze week. Vreemd.

• SebasFM
Heb je er al een ticket van gemaakt @Cumulus-1 ?

https://service.npo.nl/onderwerp/problemen-oplossen

• Cumulus-1
Vrijdag (5-2) rond 17.00 u was ontvangst van 12C weer mogelijk.

Een storing bij een FM-zender zou geen werkweek op een oplossing hoeven wachten, denk ik.

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Heb hier een dab+ radio staan van sony werkt prima goede ontvangst,nu heb ik onlangs een aroma difussor aangeschaft.
En nu valt het signaal constant weg als ik die diffusor aanzet,ook als ik hem op een andere stekkerdoos aansluit.
Is dit normaal?

• Gitarist
  • Niet online
@Theodor Ik moest eerlijk gezegd even opzoeken wat een aroma diffusor is. Ik begrijp het nu nog niet helemaal, maar het is voor zover ik zie een elektrisch apparaat }:O
Ik weet dat het DAB+ signaal verstoord kan worden door externe factoren.

Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een elektrische schuifdeur het signaal tijdelijk (wanneer ik erlangs reed) deed wegvallen en ook valt m'n signaal altijd weg als ik langs een praktijk voor huidverzorging rijd (mogelijk hebben ze een apparaat om haartjes te verwijderen o.i.d.).

Mogelijk wekt de diffusor een spanningsveld op die het signaal verstoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 27-05 10:28

Get!em

Oh die ja!

Theodor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:33:
Heb hier een dab+ radio staan van sony werkt prima goede ontvangst,nu heb ik onlangs een aroma difussor aangeschaft.
En nu valt het signaal constant weg als ik die diffusor aanzet,ook als ik hem op een andere stekkerdoos aansluit.
Is dit normaal?
Werkt ie op een USB adapter? Vervang die eens?

Mijn ervaring is dat DAB+ vaak verstoort kan worden door slechte (chinese) adapters, zowel in de auto (sigarettenplug) als in stopcontact.

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Nee werkt niet op een usb adapter...
Als ik de radio op een andere groep aansluit is er niks aan de hand.

[Voor 49% gewijzigd door Theodor op 16-03-2021 16:48]

• SMSfreakie
  • Niet online
slecht filter in de voeding van de diffuser?

want ik ga met @Get!em mee, slechte voeding, slechte shielding er in of gewoon een onhandige keuze van de fabrikant in de voeding...

[Voor 61% gewijzigd door SMSfreakie op 16-03-2021 18:18]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
Iemand een DIKKE tip qua wekkerradio en DAB? Word ondertussen ziek van mijn FM radio die vaak ruist bij Radio1 en BNR ontvangst. Heb al de Sony S61D ontdekt, maar ik twijfel, die sprietantenne maak ik vaak kapot.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18

ralfbosz

xm create bosz -c

Sjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:46:
Iemand een DIKKE tip qua wekkerradio en DAB? Word ondertussen ziek van mijn FM radio die vaak ruist bij Radio1 en BNR ontvangst. Heb al de Sony S61D ontdekt, maar ik twijfel, die sprietantenne maak ik vaak kapot.
https://www.jbl.nl/dab-ra...gid=radio-speaker#start=1

Mijn vriendin heeft de FM versie en die bevalt goed...

rm -r *

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 07:37
Ik ben zelf erg tevreden over de Peaq PDR160BT.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SebasFM
Heb zelf een Pure Siësta S6 en een Pure Siësta charge. Beide tevreden over. Toonregeling (bass/treble) bij de S6 (charge weet ik niet zeker), automatische helderheid van het schermpje (kan zeer gedimd) en 3/4 alarmen die je in kan stellen voor weekend, hele week, werkweek of eenmalig. Beide hebben ze een usb aansluiting om je telefoon te laden. De charge kan draadloos laden. Erg tevreden mee.

Sony XDR-C1DBP heb ik gehad maar wat een complexe bediening. Veel priegelknopjes, ook achterop. En blikkerig geluid. Na een jaar aan mijn vader cadeau gegeven. :D

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-03 17:25
Sjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:46:
Een vriend is zeer tevreden over de Sony XDR-C1DBP, maar kennelijk is @SebasFM daar minder lyirsch over... Zelf ben ik omwille van het geluid afgestapt van het concept 'wekkerradio'. Ik gebruik nu een Sonos Beam als wekker. Is ook niet zaligmakend, maar als wekkerradio kan het ermee door...

[Voor 24% gewijzigd door Bert O. op 21-03-2021 14:11]

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb ook de Sony XDR-C1DBP, maar ben er tevreden over. Ik ervaar de bediening ervan niet als lastig. Mogelijkheden en geluid zijn prima!

• Sjah
Dank voor de reacties.

Over de Pure s6, die staat nu bij de RadioWinkel met open doos, tja denk dat ik dat risico wel wil nemen, een merk als Pure gaat toch een trapje hoger dan Sony (sprak hij als Anglofiel).

• Cumulus-1
Ontvangst van 12C was in Twente gisteren 9-4 de hele dag slecht tot onmogelijk. Zaterdag 10-4 vanaf ~9.30 uur is er weer goede ontvangst. Het leek erop dat Markelo 12C er (weer) uit lag.

[edit] Te vroeg gejuicht. Zondag 11-4 weer slechte ontvangst aan de noordkant van mijn flat. De zuidkant is goed, wat betekent dat Markelo oké is. 12C van Dedemsvaart of Hoogersmilde gestoord?

[Voor 34% gewijzigd door Cumulus-1 op 11-04-2021 10:21]

• Sjah
Hier een update, nadat ik die Pure s6 wekkerradio kocht: Ben erg tevree met DAB+, geen storing meer, en stuk meer zenders, waaronder tot mijn verrassing zelfs 1 buitenlander, BBC worldservice. Hadden best een paar uit Vlaanderen en uit NRW bij mogen zitten, maar zo werkt het blijkbaar niet, mogen dan wel EU zijn wat we willen...
Tevens tevree met de Pure, ademt perfectie uit dat ding.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:59
Zowel uit Duitsland als uit Vlaanderen reikt het DAB+ signaal vrij ver over de grens omdat de kanalen onderling niet opnieuw gebruikt worden. Als het goed weer is kan ik in de auto in de buurt van Apeldoorn de Duitsers prima ontvangen, soms ook de Belgen. Dus misschien een buitenantenne? ;-)

• Gitarist
  • Niet online
BBC World Service wordt gewoon in Nederland uitgezonden via de mux van MTVNL

• RadioAir
En daarom buiten de randstad amper te beluisteren :-)

BBC WS zit overigens ook in België op DAB+. Verder ben ik hem in het buitenland nog niet tegen gekomen. In Italië is er wel een mux met voornamelijk Duitse zenders maar geen NL helaas.
RadioAir schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:01:

BBC WS zit overigens ook in België op DAB+. Verder ben ik hem in het buitenland nog niet tegen gekomen. In Italië is er wel een mux met voornamelijk Duitse zenders maar geen NL helaas.
Er is dan ook gewoon een Duits-sprekend stuk van Italië (Sud-Tirol, tegen de grens met Oostenrijk aan) dus dat daar in het Duits wordt uitgezonden is niet vreemd.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:08
RadioAir schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:01:

Dat is oud nieuws ! De Mux van MTV-NL is de laatste maand behoorlijk sterk geworden in Nederland. Zijn veel zenders aangezet en bestaande zenders verhoogd in vermogen.
Zie hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/mtvnl-7d.html :*)

• SMSfreakie
  • Niet online
passie3105 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:17:
[...]

Dat is oud nieuws ! De Mux van MTV-NL is de laatste maand behoorlijk sterk geworden in Nederland. Zijn veel zenders aangezet en bestaande zenders verhoogd in vermogen.
Zie hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/mtvnl-7d.html :*)
hier in de mast nog steeds op babyfoon vermogen! :')

• SMSfreakie
  • Niet online
Glxy radio (mtvnl mux) zend gewoon uit in mpeg2.. Wel met 96kbit maar wat een doodzonde eigenlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Kennelijk zijn er bij de inschrijving voor de "nieuwe" DAB+-frequentieblok 9C (/laag 7) meer dan 12 gegadigden, want er gaat een veiling komen. 22 juni om 10:00u!

Ik ben heel benieuwd hoe het radiolandschap er na de veiling uit gaat zien en of we meer diversiteit gaan horen op de (digitale) radio.

Is er eigenlijk al bekend of de overheid aanvullende regels aan de biedingen gaat stellen? Wordt het puur een financieel bod, of wordt er -net zoals bij 4 van de 8 commerciële FM frequenties in 2003- ook een programmatisch bod geëist?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-05 07:37
Er staat beschreven dat het maximaal vier kavels mag zijn per bieder. Voor de rest wint het hoogste bod.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Hageneis schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:33:
Er staat beschreven dat het maximaal vier kavels mag zijn per bieder. Voor de rest wint het hoogste bod.
Partijen met de diepste zakken dus... ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Schijnbaar denken ze dat de voorwaarden voor 9C beter zijn dan ruimte huren op 7D?

Toen mtvnl nog een lapjes deken was kon ik er wel een voorstelling bij maken... Maar nu? Bijna het hele land op 7D muv Zeeland..

Wat zou een mtvnl vragen per maand? 🤔

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RadioAir
Ben wel oprecht benieuwd wat we er dan bij krijgen. Gok meer zoals België. Zou het best wel top vinden als Joe, Qmusic, KINK etc wat (meer) themazenders uit gaan rollen en dat Arrow en classicNL van 6B/7D terug naar een sterk landelijk net kunnen, zodat er voor ieder wat wils is. Zo zou ik zelf nooit GrootNieuwsRadio of Radio Maria aanzetten, maar ik vind het voor de diversiteit wel top dat het er is. Misschien ook een urban themakanaal a la FunX/Juize. Ook hoop ik ooit nog eens op een pan-Europese mux waar van elk land minstens 1 kanaal aanwezig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gok nog meer thema zenders... al heb je kans als de dekking van 9C gelijk getrokken wordt aan 11C, dat er ook wel eens stations zouden kunnen verhuizen met hun primaire kanaal.. immers daar moeten ze 128kbits verdelen over 2 stations... en op 9C krijg je 96kbits voor 1 station!

ik zie bv 538, Q, en Sky nog wel verhuizen naar 9C.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
RadioAir schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:19:
Ben wel oprecht benieuwd wat we er dan bij krijgen. Gok meer zoals België. Zou het best wel top vinden als Joe, Qmusic, KINK etc wat (meer) themazenders uit gaan rollen en dat Arrow en classicNL van 6B/7D terug naar een sterk landelijk net kunnen, zodat er voor ieder wat wils is. Zo zou ik zelf nooit GrootNieuwsRadio of Radio Maria aanzetten, maar ik vind het voor de diversiteit wel top dat het er is. Misschien ook een urban themakanaal a la FunX/Juize. Ook hoop ik ooit nog eens op een pan-Europese mux waar van elk land minstens 1 kanaal aanwezig is.
Mja, ik hoop stiekem wel dat KINK (naast de themazenders), vooral ook in meer Kbps zal gaan uitzenden. Hun 'sound' is al vrij 'vlak' (wat op zich met hun profilering niet eens zo heel gek is), maar op de huidige lage bitrate klinkt het wel erg matig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Mja, ik hoop stiekem wel dat KINK (naast de themazenders), vooral ook in meer Kbps zal gaan uitzenden. Hun 'sound' is al vrij 'vlak' (wat op zich met hun profilering niet eens zo heel gek is), maar op de huidige lage bitrate klinkt het wel erg matig.
Ja, dat hoop ik ook. Al moet ik echt toegeven dat ze er wel echt het maximale uit hebben gehaald nu. Ik vind het voor 56kbps best 'behoorlijk' klinken.
Prolbeem is dat er op 12C geen ruimte is voor extra bitrate, tenzij SLAM! of Sublime weer wat inlevert.

In het geval dat KINK een plekje weet te bemachtigen op 9C zouden ze daar hun hoofdkanaal kunnen zetten en er (desgewenst) voor kunnen kiezen om de 56kbps die ze nu op 12C hebben gebruiken voor KINK DNA Classics.

Het mooie van DAB+ is dat je geen frequenties meer hoeft te onthouden. Zodra de nieuwe mux on-air komt even opnieuw laten zoeken naar de zenders en je kan door alle kanalen heenbladeren.

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe snel na de veiling de boel on air kan...

Moeten er weer antennes bij gezet worden? Of kan het mee liften op de antennes van 11C? Of 12C? Of bij de regionale muxen?

Zenders zelf plaatsen zal wel lekker vlot kunnen gok ik zo.. En evt wat combiners.

Maar als er antennes en kabels in elke mast geknoopt moeten worden....

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:49:
Ben wel benieuwd hoe snel na de veiling de boel on air kan...

Moeten er weer antennes bij gezet worden? Of kan het mee liften op de antennes van 11C? Of 12C? Of bij de regionale muxen?

Zenders zelf plaatsen zal wel lekker vlot kunnen gok ik zo.. En evt wat combiners.

Maar als er antennes en kabels in elke mast geknoopt moeten worden....
Ze weten nu al dat de mux gebruikt gaat worden, dus ik hoop dat de overheid de opdracht verstrekt heeft (aan Broadcast Partners?) om de daadwerkelijke zenders/zendmasten alvast op te hangen. Ik denk wel dat het vrij snel kan gaan.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

SMSfreakie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:28:
Gok nog meer thema zenders... al heb je kans als de dekking van 9C gelijk getrokken wordt aan 11C, dat er ook wel eens stations zouden kunnen verhuizen met hun primaire kanaal.. immers daar moeten ze 128kbits verdelen over 2 stations... en op 9C krijg je 96kbits voor 1 station!

ik zie bv 538, Q, en Sky nog wel verhuizen naar 9C.
Zijn er eigenlijk luistercijfers specifiek voor DAB+ beschikbaar? Met al die stations kom je straks in een vijver van min of meer hetzelfde aanbod terecht, dan hou je op termijn toch geen luisteraar meer over door het enorme aanbod?

Flickr

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Ze weten nu al dat de mux gebruikt gaat worden, dus ik hoop dat de overheid de opdracht verstrekt heeft (aan Broadcast Partners?) om de daadwerkelijke zenders/zendmasten alvast op te hangen. Ik denk wel dat het vrij snel kan gaan.
Ja denk dat alleen BP het recht hier op kan scoren... Immers het wordt anders een rare co structie.. Commerciële radio die ineens met 2 zender operators te maken krijgen?

Kpn doet afaik niks meer met FM / dab Broadcast?
ed1703 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Zijn er eigenlijk luistercijfers specifiek voor DAB+ beschikbaar? Met al die stations kom je straks in een vijver van min of meer hetzelfde aanbod terecht, dan hou je op termijn toch geen luisteraar meer over door het enorme aanbod?
Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel? En 't valt me hier in het noorden wel op dat de FM dekking wel te wensen over begint te laten....

• Gitarist
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Nee, die zijn er op dit moment nog niet.

Het meten van het aantal luisteraars gaat (i.t.t. bij tv) nog heel ouderwets met een boekje (!). Men moet achteraf invullen waar ze naar geluisterd hebben, en niet op welke manier.
Dit gaat overigens wel veranderen op korte termijn.

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:
[.

[...]

Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel? En 't valt me hier in het noorden wel op dat de FM dekking wel te wensen over begint te laten....
Klopt inderdaad, door meer zenders wordt het aantal luisteraars in totaal niet groter.
Maar op doelgroepzenders zijn de doelgroepen oververtegenwoordigd (ten minste, dat hopen ze ;) )dus kan dat alsnog interessant zijn voor een adverteerder.

Denk bijv. aan BNR waar je niet snel een Kruidvatreclame zult horen, maar wel reclames van zakelijke financiële dienstverleners of reclames over investeringsmogelijkheden voor DGA's.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Het meten van het aantal luisteraars gaat (i.t.t. bij tv) nog heel ouderwets met een boekje (!). Men moet achteraf invullen waar ze naar geluisterd hebben, en niet op welke manier.
Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app. (maar dat is eigenlijk gelijk, los van dat het voor veel mensen handiger meenemen is).

TV kijkcijfers zouden gewoon bij de providers met interactieve decoders kunnen worden opgevraagd. Hoef je dat ook niet meer met een kastje te registeren want dat is gewoon bekend van minuut tot minuut.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app.....
Het komt neer op een Shazaam achtige app die automatisch herkend en meet naar welke zender je luistert

• Gitarist
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app. (maar dat is eigenlijk gelijk, los van dat het voor veel mensen handiger meenemen is).

TV kijkcijfers zouden gewoon bij de providers met interactieve decoders kunnen worden opgevraagd. Hoef je dat ook niet meer met een kastje te registeren want dat is gewoon bekend van minuut tot minuut.
Klopt, wordt naar ik begrijp een app die meeluistert en registreert naar wat je luistert.

TV gaat idd anders, daar zit er al software (o.i.d.) in de decoders. Vandaar idd dat er dagelijkse tv-cijfers zijn en slechts maandelijks radioluistercijfers.

• Gitarist
  • Niet online
btw, beetje in diezelfde sfeer (alhoewel in dit specifieke geval wel offtopic): morgen een debat over het al dan niet nogmaals verlengen van de huidige commerciële fm-vergunningen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SebasFM
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Nee, die zijn er op dit moment nog niet.

Ik doe op dit moment mee aan GfK luisteronderzoek. Ik moet eens per twee maanden gedurende een week een logboekje bijhouden met naar welke zender ik luister, waar ik luister (werk, thuis, onderweg/auto) en via welk medium ik luister (Kabel/FM, DAB of Internet) Dus het wordt al wel bijgehouden. Ik luister best veel Studio Brussel (mag van mij bij ons op DAB komen) en TopRadio (ook uit Belgie), maar die zenders moet je dan weer opgeven als overig.

[Voor 12% gewijzigd door SebasFM op 19-05-2021 11:53]

• SebasFM
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:

Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel?
Er zijn anders genoeg themazenders online te vinden met weinig tot geen reclame. Ik heb nu een Unlimited data abonnement, dus stream in de auto eigenlijk altijd de radio via TuneIn. Ik hoop wel dat er niet alleen maar 13 in een dozijn zenders op de nieuwe mux gaan komen. Van mij mag er nog wel wat meer Jazz/klassiek bij (Jazz zoals Radio Swiss Jazz dat uitzendt) en een wat meer echte techno/trance themazender.

[Voor 22% gewijzigd door SebasFM op 19-05-2021 12:07]

• Gitarist
  • Niet online
SebasFM schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Ik doe op dit moment mee aan GfK luisteronderzoek. Ik moet eens per twee maanden gedurende een week een logboekje bijhouden met naar welke zender ik luister, waar ik luister (werk, thuis, onderweg/auto) en via welk medium ik luister (Kabel/FM, DAB of Internet) Dus het wordt al wel bijgehouden. Ik luister best veel Studio Brussel (mag van mij bij ons op DAB komen) en TopRadio (ook uit Belgie), maar die zenders moet je dan weer opgeven als overig.
Oh, ik dacht dat de manier van luisteren niet werd geregistreerd. Dat was vroeger naar mijn weten niet zo.

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Rincewind

Take me in your arms tonight

Het is waarschijnlijk al eerder gevraagd maar nog geen duidelijk antwoord gevonden. Voor mijn moeder zoek ik een DAB+ adapter die aan een bestaande stereo-installatie aangesloten kan worden (zij woont in een Ziggo-gebied waar per eind juli radio op de kabel uit gaat). Ze is 80+ en heeft geen smartphone o.i.d. dus een simpele bediening met presets/knoppen is een must. Iemand een suggestie?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb helaas geen pasklare oplossing voor je, @Rincewind, maar gevoelsmatig denk ik dat het al snel "makkelijker" wordt om een nieuwe DAB+ radio te kopen, i.p.v. een stand-alone unit zonder speakers die je aansluit op de bestaande stereo installatie.

Je zou bijvoorbeeld eens naar deze (of soortgelijk) kunnen kijken: Sangean DPR-16.
Die zou je eventueel via een mini-jack kabeltje kunnen aansluiten op de aux van de stereo-installatie (indien mogelijk) of anders gewoon het interne speakertje gebruiken. Geen fantastisch geluid, maar ik denk prima voor dit specifieke doel.

Afhankelijk van hoe tech 'savvy' jouw moeder is hoef je alleen uit te leggen: groene knop is aanzetten, harder/zachter en eventueel de 5 presetknoppen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
@Rincewind Je kunt ook de Radiokanalen via een digitale ontvanger via de kabel luisteren via dit kastje: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Toevoeging: Met dit kastje kun je alleen de ongecodeerde zenders luisteren, maar dat lijkt me in dit geval meer dan voldoende.

[Voor 28% gewijzigd door jongetje op 17-06-2021 14:11]

• Rincewind
  • Nu online

Rincewind

Gitarist schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:50:
Ik heb helaas geen pasklare oplossing voor je, @Rincewind, maar gevoelsmatig denk ik dat het al snel "makkelijker" wordt om een nieuwe DAB+ radio te kopen, i.p.v. een stand-alone unit zonder speakers die je aansluit op de bestaande stereo installatie.
Dank voor de suggestie maar die Sangean is toch te klein voor wat zij graag zou willen gebruiken. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe simpele stereo met DAB+ al aanwezig en dan simpelweg haar bestaande stereo vervangen.
jongetje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:51:
@Rincewind Je kunt ook de Radiokanalen via een digitale ontvanger via de kabel luisteren via dit kastje: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Toevoeging: Met dit kastje kun je alleen de ongecodeerde zenders luisteren, maar dat lijkt me in dit geval meer dan voldoende.
He! Dat is wellicht een oplossing: wist niet dat die bestond. Dank voor de tip. In haar geval is het belangrijkste dat ze Radio 4, Classic FM en dat soort normale stations kan blijven luisteren. Iig geen obscuur funk-station uit Jamaica o.i.d. :+

• Gitarist
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:08:
[...]
Dank voor de suggestie maar die Sangean is toch te klein voor wat zij graag zou willen gebruiken. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe simpele stereo met DAB+ al aanwezig en dan simpelweg haar bestaande stereo vervangen.

[...]
He! Dat is wellicht een oplossing: wist niet dat die bestond. Dank voor de tip. In haar geval is het belangrijkste dat ze Radio 4, Classic FM en dat soort normale stations kan blijven luisteren. Iig geen obscuur funk-station uit Jamaica o.i.d. :+
Ok, dat kan uiteraard. En wat bedoel je dan met te klein, qua vermogen?

Ja, een nieuwe stereotoren (ouderwets woord eigenlijk O-) ) zou ook kunnen, maar dat brengt ook meteen weer een leercurve met zich mee...

• Rincewind
  • Nu online

Rincewind

Gitarist schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Ok, dat kan uiteraard. En wat bedoel je dan met te klein, qua vermogen?

Ja, een nieuwe stereotoren (ouderwets woord eigenlijk O-) ) zou ook kunnen, maar dat brengt ook meteen weer een leercurve met zich mee...
Te klein qua formaat. Ze heeft nu een mini-toren staan waar ze mee om kan gaan: eigenlijk maar 3 favoriete zenders die op preset 1,2 en 3 staan ;) Vooral het geluid is belangrijk want dat ding staat de hele dag aan. Daarom ook als de nieuwe mini/midi-stereo ook een aantal presets kan hebben is de leercurve gelijk want dat heeft ze nu ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Luna2017
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:10
Rincewind schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Te klein qua formaat. Ze heeft nu een mini-toren staan waar ze mee om kan gaan: eigenlijk maar 3 favoriete zenders die op preset 1,2 en 3 staan ;) Vooral het geluid is belangrijk want dat ding staat de hele dag aan. Daarom ook als de nieuwe mini/midi-stereo ook een aantal presets kan hebben is de leercurve gelijk want dat heeft ze nu ook.
Is dit misschien iets voor je ouders?

• Rincewind
  • Nu online

Rincewind

Luna2017 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Is dit misschien iets voor je ouders?
Nee, ik denk het niet: iets te klein vermoed ik.

• Gitarist
  • Niet online
Gitarist schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
Kennelijk zijn er bij de inschrijving voor de "nieuwe" DAB+-frequentieblok 9C (/laag 7) meer dan 12 gegadigden, want er gaat een veiling komen. 22 juni om 10:00u!

Ik ben heel benieuwd hoe het radiolandschap er na de veiling uit gaat zien en of we meer diversiteit gaan horen op de (digitale) radio.

Is er eigenlijk al bekend of de overheid aanvullende regels aan de biedingen gaat stellen? Wordt het puur een financieel bod, of wordt er -net zoals bij 4 van de 8 commerciële FM frequenties in 2003- ook een programmatisch bod geëist?
Morgen is de veiling *O*

Ben benieuwd hoe snel de winnaars bekend gemaakt worden.

Ik hoop echt op meer diversiteit (y)

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Gitarist schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Morgen is de veiling *O*

Ben benieuwd hoe snel de winnaars bekend gemaakt worden.

Ik hoop echt op meer diversiteit (y)
Hoop dat dit partijen zijn die het ook kunnen blijven leveren.
Niemand zit op van die hop-on hop-off mux te wachten ala MTVNL of laag 6, wat ook een klein drama dreigt te worden.

Als ik geen reclame op een zender hoor, weet ik al vrij snel hoe laat het is en waar dat gaat eindigen 8)7

Flickr

• Gitarist
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Hoop dat dit partijen zijn die het ook kunnen blijven leveren.
Niemand zit op van die hop-on hop-off mux te wachten ala MTVNL of laag 6, wat ook een klein drama dreigt te worden.

Als ik geen reclame op een zender hoor, weet ik al vrij snel hoe laat het is en waar dat gaat eindigen 8)7
Ze moeten een financieel bod uitbrengen en ik neem aan ook een gedegen bedrijfsplan. Ik neem aan dat de overheid bij landelijke muxen wat hogere eisen stelt dan bij lokale/regionale en dat zij ook willen (voor het succes van DAB+) dat de partijen lang blijven bestaan.

De nieuwe partijen moeten hun inleg dus z.s.m. terugverdienen dus ik neem aan dat we met z'n allen verblijd gaan worden met zo lang mogelijke commercialblokken :+

[Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 21-06-2021 16:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Talpa Radio Holding B.V. 3 776.400
Q-Music Nederland B.V. 3 776.400
Kink FM B.V. 3 776.400
Sublime World B.V. 1 258.800
Radio Maria Nederland 1 258.800
Terrestrial B.V. 1 258.800

ben benieuwd wat er dus op gaat belanden..

voor Q zet ik in op 2 themazenders, en Joe fm..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Allen min of meer bestaande partijen die een kavel hebben weten te bemachtigen. Ben idd heel benieuwd wat er op gaat komen. Joe is idd een goede suggestie.

Ik verwacht ook KINK DNA Classics.

En misschien dat er nog wat subkanalen van 11C verhuizen naar dit nieuwe slot, maar dan in hogere kwaliteit? Radio 10 60s/70s zou daar een mooie voor zijn!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:58:
Allen min of meer bestaande partijen die een kavel hebben weten te bemachtigen. Ben idd heel benieuwd wat er op gaat komen. Joe is idd een goede suggestie.

En misschien dat er nog wat subkanalen van 11C verhuizen naar dit nieuwe slot, maar dan in hogere kwaliteit? Radio 10 60s/70s zou daar een mooie voor zijn!
denk dat je niet je hoofdkanaal van 11C naar 9C mag verhuizen :+ anders was wat wel een leuk idee :+

vind het trouwens geen schokkende bedragen voor de vergunningen...
verdere operationele kosten zullen wel lekker aantikken :P

[Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 22-06-2021 18:15]

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:14:
[...]

denk dat je niet je hoofdkanaal van 11C naar 9C mag verhuizen :+ anders was wat wel een leuk idee :+

vind het trouwens geen schokkende bedragen voor de vergunningen...
verdere operationele kosten zullen wel lekker aantikken :P
Nee ik bedoelde subkanalen. Weet niet of dat wel mag?

Wat is trouwens de reden dat die bedragen per kavel 'gelijk' zijn? Dat is toch niet het principe van een veiling?
Maar valt idd mee

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja heb me niet echt verdiept in de veiling regels.. Maar goed als er al partijen vooraf geoverlegd hebben.... Je weet 't niet natuurlijk..

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

SMSfreakie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:13:
Ja heb me niet echt verdiept in de veiling regels.. Maar goed als er al partijen vooraf geoverlegd hebben.... Je weet 't niet natuurlijk..
De overheid kennende zal de vergunning iig wel een vulverplichting hebben. Dan hebben we dus straks de keuze uit 36 landelijke DAB+ zenders. 24 x commercieel en 12x NPO. Oh en dan nog 12x lokaal, als iemand daar ooit brood in ziet 😂

En dan is er nog MTVNL.

Flickr

• SMSfreakie
  • Niet online
Geen idee hoeveel ik nu hier kan ontvangen eigenlijks...

Geen zin om te tellen.. Maar 5A,6B,9D,11C en 12C...

En als de regio vergunningen op de schop gaan misschien nog wel weer meer....

6B komt op de autoradio behoorlijk buiten het gebied nu

[Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 22-06-2021 19:45]

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 13:42
Gitarist schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:58:
Ik ook + KINK hoofdkanaal en KINK Indie. KINK Distortion zal wel de 'afvaller' zijn.
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee