Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ktf schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:35:
[...]

Op zich wel logisch, gezien het landschap. Dan is SFN toch wel heel erg handig.

Ik vind het toch wel bijzonder dat ondanks de slag die de afgelopen jaren gemaakt is, DAB-radio's m.i. verhoudingsgewijs nog steeds duur zijn. Als ik bij de Lidl voor goedkope electronica ga shoppen dan vind ik bijvoorbeeld:
Een spotgoedkope wereldontvanger mét RDS voor 10€
Een keukenradio met RDS en wat toeters en bellen zoals een kookwekker
Een DAB+ radio met kleurenscherm voor 30€. Zeker, deze ziet er veel netter uit, maar echt voordeliger worden ze niet, ook niet zonder kleurenscherm

De voordeligste DAB+ radio die de Conrad verkoopt (en die heeft er honderden) is 30€, de voordeligste FM-radio's zijn een tientje.

Ik vraag me toch af waar dat nou door komt. Het zit niet in het feit dat de schermnaam leesbaar moet zijn voor het tunen, want dat heeft die de FM-variant van de Lidl ook. Is het de elektronica? De licentie voor HE-AAC? De antenne? Of blijft het voorlopig nog steeds een niceproduct, en schat ik de afzet van dit soort producten nog steeds verkeer in? :?
toon volledige bericht
Begin februari heb ik deze op de kop getikt in de weekaanbieding bij Action om eens kennis te kunnen maken met DAB+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dRDT5P8MGuM4mhg249BYlxpB/full.jpg

Voor die prijs vond ik dat geen moeilijke beslissing. :)  Het kán dus wel goedkoper.

pricewatch: Denver DAB-42 Draagbaar Digitaal Zwart radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:25
CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:21:
Begin februari heb ik deze op de kop getikt in de weekaanbieding bij Action om eens kennis te kunnen maken met DAB+.
[...]
Voor die prijs vond ik dat geen moeilijke beslissing. :)  Het kán dus wel goedkoper.
Aha! Het kan dus wel inderdaad (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben benieuwd wat er voor dit jaar nog aan verbeteringen in de planning staan...

immers de indoor dekking moet nog duidelijk hoger worden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ktf schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:18:
[...]

Aha! Het kan dus wel inderdaad (y)
Zie nu net pas dattie bij iBood nog goed 2 uurtjes (tot middernacht) in de verkoop ligt voor €19,95 + €5,95 verzendkosten.

https://www.ibood.com/ele...ab-42-digitale-radio.html

Afbeeldingslocatie: https://1225924211.rsc.cdn77.org/343253/large/denver-dab-42-digitale-radio.jpg

pricewatch: Denver DAB-42 Draagbaar Digitaal Zwart radio

Geen codes momenteel. iBOOD kortingscodetopic

Niet zo scherp als die €17,95 bij Action maar beter dan de rest.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-05-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het gaat goed met de verkoop van DAB radio’s in Nederland.
Nederland: 1,3 Miljoen DAB+-radio’s verkocht

Ook in de tweede helft van 2018 heeft de groei van DAB+ in ons land doorgezet. Begin 2019 stond de teller op 1,298 miljoen verkochte DAB+-radio’s. De tweede helft van 2018 gingen er een slordige 214.000 ontvangers voor DAB+ over de toonbank.

[...]

http://radio.nl/818773/ne...ljoen-dab-radios-verkocht

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00

Bestla

M/M -> V/F

Geen DAB+ radio meer in de auto, want die is met auto en al verkocht.

Valt nu wel op dat sinds ik weer naar FM luister dat de kwaliteit/signaalsterkte om te huilen is. Storingen te over als je door het land rijdt. En dat doe ik elke dag als vrachtwagenchauffeuse

[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 15-06-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ze hebben FM kapot gemaakt met al die steunzendertjes die ze een jaar of 2 geleden konden aanvragen..
enige zenders die hier nog GOED werken op de FM zijn de genen waar in elk geval nog 300khz spacing is aan beiden kanten.. 400khz is nog fijner..

mgoed in de wagen is het toch gewoon maar streamen... en thuis wel DAB+ aangevuld met streaming.. beetje afhankelijk waar de voorkeur kwa smaak ligt op dat moment..

in de Passat (2003) schijnt t nogal een crime te zijn om er DAB+ ontvangst in te krijgen, raamantenne is sowieso een NoGo, en de VAG antenne is niet geschikt o.i.d. dus moet je de hele handel vervangen..

Maar goed binnenkort toch eens achter een klein 2de wagen aan, denk een Micra en dan eens kijken of die geschikter is voor DAB+.. dan krijgt die het misschien wel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 12:47
Classic FM gaat weer op DAB+...…………….gaan mn FM tuners weer de deur uit(en in t stof) en heb ik de DAB+ tuners weer uit t stof gehaald. Per 1 september:-)
Ontvangst is hier(Leiden e.o.) trouwens toppie voor DAB+ en het klinkt toch ff een slag beter dan FM(imho).

[ Voor 29% gewijzigd door bgttje op 08-08-2019 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Action heeft op dit moment ook een DAB+ radio, merk ‘Pulsar’ voor €29,95.

https://www.action.com/nl-nl/p/pulsar-radio-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Onlangs een tweede DAB+ aankoop gedaan. Het eerste portable radiootje gaf met het kleine speakertje niet echt gelegenheid om de geluidskwaliteit te kunnen beoordelen. Nu had ik een los DAB+ tunertje uitgekozen wat ik wel handig vond omdat de rest van de benodigde hardware toch al in voldoende mate voorhanden is.

https://www.ibood.com/ele...ter-upgrade-naar-dab.html

Voor €29,95 wel handig om erbij te hebben en eens wat meer van DAB+ te kunnen ervaren. Hangt nu aan een ingang van de audio-installatie in de huiskamer en laat toe om de geluidskwaliteit te vergelijken met die van het FM signaal over de kabel.

Nu wordt duidelijk dat bijv. de regionale zender die op 64kbps uitzendt duidelijk matter klinkt, bij spraak al merkbaar, dan via de FM. Niet echt een prettig alternatief zo. Ik ben nu wat meer op die bitrate gaan letten en merk duidelijke verschillen. Radio 1 op 96kbps klinkt al een stuk helderder en Radio 4 gebruikt wijselijk 128kbps.

Toen ik even op kbps zocht in dit topic vond ik dat er al 6 jaar geleden een discussie over heeft plaatsgevonden vanaf hier: dusty-2011 in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

Nu kan ik uit eigen ervaring dus (voorlopig) concluderen dat ik DAB+ bij gebruik van dergelijke lage bitsnelheden als 64kbps niet echt als een volwaardige vervanger van FM kan beschouwen. Een standpunt dat ik blijkbaar met genoeg mensen deel. Ik lees wel dat er nog andere encodingaspecten het geluid zouden kunnen beïnvloeden maar ik zou verwachten dat men zo langzamerhand wel zou moeten weten hoe je dit het best zou moeten doen.

Wie bepaalt eigenlijk welke bitrate zenders krijgen? Of kunnen ze dat zelf (deels?) bepalen door voor een hogere bitrate meer te betalen? Leveren ze de gecodeerde bitstream altijd zelf aan de zenderexploitant aan, wat ik zou verwachten omdat dit zenders de meeste controle over de geluidskwaliteit zou geven, of vindt die encoding toch ook wel bij die zenderexploitant plaats uit een FM signaal over kabel bijv.?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:40:
Wie bepaalt eigenlijk welke bitrate zenders krijgen? Of kunnen ze dat zelf (deels?) bepalen door voor een hogere bitrate meer te betalen?
Het verschilt. Bij de NPO zal er een centrale beslissing worden genomen welk station meer krijgt en welke minder. Er is per ensemble (of multiplex) een maximale hoeveelheid van 864 Capacity Units (CU) beschikbaar. Daar is niets aan te veranderen. Binnen die 864 CU kun je dan kiezen of je de voorkeur geeft aan foutcorrectie of aan bitrate per station. Bits die aan foutcorrectie worden besteed kunnen niet aan de audiostream worden besteed en andersom.

De hoeveelheid foutcorrectie (het Protection Level) wordt per ensemble bepaald. Als je voor een opstelling kiest met weinig zendmasten dan kan het nuttig zijn om een hoog PL te kiezen. Als je voor opstelling met veel zendmasten kiest zou je een lager PL kunnen kiezen. Hoe lager de PL hoe meer bits er over blijven voor de stations. Of meer zendmasten met lagere vermogens of minder zendmasten met hogere vermogens beter is daar verschillen de meningen over. Bij DAB kan je radio het signaal uit meerdere zendmasten samen stellen, iets wat je bij FM juist moet voorkomen, dus de hele aanpak is radicaal anders.

Op het commerciële ensemble worden de kosten gedragen door de negen vergunninghouders die allemaal 128 kb/s ter beschikking hebben gekregen die ze moesten verdelen over twee stations. Daarom zag je dat sommige kozen voor bijvoorbeeld 80 kb/s voor hun hoofdstation en 48 kb/s voor hun bijstation. Sommigen kozen voor 64 kb/s en verhuurden de overige 64 kb/s door aan een ander. Zo konden Radio Maria of BNR Nieuwsradio uitzenden zonder één van de negen vergunninghouders te zijn.

De onderverhuurcontracten zullen waarschijnlijk kosten per bitrate in rekening brengen.

Hier in het Verenigd Koninkrijk werkt het iets anders. Hier zijn de commerciële radiostations geen deeleigenaar van het ensemble maar is er een commerciële operator die de beschikbare capaciteit verhuurt aan stations. Daar is er een directe relatie tussen de hoeveelheid bandbreedte die je huurt en wat je er voor betaalt. Dat maakt het ook mogelijk om stations tegen elkaar te laten opbieden als de capaciteit kleiner is dan de vraag.

Maar, voor ieder land geldt dat er een maximale hoeveelheid bits in een ensemble passen. De vuistregel is dat er plek is voor 18 stations per ensemble maar als iedereen 96 kb/s wil hebben dan ga je dat niet halen en passen er dus minder stations in. Het hangt er vanaf hoe je de kosten verdeelt maar meestal betekent dat dus dieper in de buidel tasten.
Leveren ze de gecodeerde bitstream altijd zelf aan de zenderexploitant aan, wat ik zou verwachten omdat dit zenders de meeste controle over de geluidskwaliteit zou geven, of vindt die encoding toch ook wel bij die zenderexploitant plaats uit een FM signaal over kabel bijv.?
Analoge radio zul je in Nederland amper nog kunnen vinden, heel misschien nog een enkele piraat maar zelfs die gebruiken meestal digitale mengpanelen.

Radiostations hebben sowieso meestal digitale bronnen voor muziek, jingles en opnames. Het enige wat er analoog is is het signaal uit de microfoon van de presentator maar dat gaat ook direct een digitaal mengpaneel in.

Vanuit dat mengpaneel gaat het geluid meestal direct een soundprocessor in. De OPTIMOD's van Orban zijn heel populair. Daar wordt de 'kleur' van een station bepaalt. De meeste stations (zeker de commerciëlen!) willen een herkenbaar geluid dus worden daar frequenties opgepompt of weggedrukt, soms het stereobeeld verkleint, meestal de dynamiek verlaagt (teveel stereo en dynamiek zijn maar vermoeiend, zeker voor mensen die de radio op de achtergrond aan hebben en FM is sowieso niet goed in stereo dus veel miste je daar niet) om een eigen geluid te krijgen. Deze processor is van het station en staat doorgaans ook, als laatste deel van de schakel, bij het station zelf.

Daarna wordt dit digitaal signaal doorgestuurd naar een centrale zendstraat die bij de zenderexploitant (in Nederland KPN of Broadcast Partners) staat. Voor FM doorgaans een andere dan voor voor DAB.

Voor FM wordt dit signaal vanuit de zendstraat dan digitaal naar alle masten door het land verstuurt. Daar wordt het analoog gemaakt en de lucht in gestuurd. Vrijwel alle FM radio's hebben tegenwoordig Digital Sound Processors (DSP) die alle interferentie uit het ruwe antennesignaal proberen te filteren dus wordt het eerst gedigitaliseerd, uitgesplitst per station, bewerkt, en weer analoog gemaakt om naar de versterker en dan de speakers te worden gestuurd.

Voor DAB loopt het anders. Het ensemble wordt 'in elkaar gezet' in een multiplexer die van alle stations in het ensemble alle audiosignalen, metadata (naam van station, naam van programma, artiest, track etc.) en foutcorrectie bij elkaar mengt tot één signaal. Populaire multiplexers zijn die van Factum Radioscape.

Vanuit deze multiplexer gaat het als een kant en klare stream naar de zendmast die het dan simpelweg de lucht in stuurt. Jouw DAB radio pikt die multiplex op en splitst het weer naar één signaal per station. Dat signaal per station moet dan weer worden gesplitst naar metadata die deels naar het display wordt gestuurd en naar audio en foutcorrectie bits die door een DSP tot bruikbaar audiosignaal worden omgezet. Dat gaan dan analoog naar de versterker en uiteindelijk de speakers.

Als DAB radiostation kun je het signaal als een ETSI signaal (HE-AAC audio + metadata al met de definitieve audio bitrate en al in één signaal) naar de centrale multiplexer sturen die het dan alleen nog hoeft te multiplexen met de signalen van andere stations. Je kunt ook een ongecomprimeerd digitaal audiosignaal + metadata afleveren bij de multiplexer. Dan codeert de multiplexer het audio signaal naar HE-AAC voor je. Die eerste methode zou je iets meer controle kunnen geven over het coderingsproces maar de maximale bitrate ligt contractueel vast dus daar kun je weinig aan doen. Radiostations steken meestal hun meeste energie in het inregelen van de OPTIMOD’s voor de kleur van hun geluid, de rest vinden ze meestal minder belangrijk.

In de begindagen van DAB+ in Nederland had ik het vermoeden dat sommige stations hun matige FM signaal ook gewoon naar de multiplexer stuurden omdat ze DAB+ nog niet serieus namen. FM vertroebelt veel onder de ‘lossy’ Mid+Side stereo technologie, de hoge ruisvloer en dat het geen geluidsfrequenties boven 15 kHz kan weergeven. DAB+ is veel genadelozer en vereist een beter inputsignaal. Tegenwoordig denk ik dat de meeste stations het veel serieuzer nemen en een beter signaal naar de multiplexer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Denk dat het voor de stations die op FM uitzenden de processing nog teveel op FM staat afgestemd..

ik vind de stations die niet op FM uitzenden (wel internet / DVB-C / DAB+) beter klinken dan de stations die ook op FM uitzenden..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het feit dat niet iedereen met een voldoende hoge bitrate kan uitzenden om minstens met FM-kwaliteit vergelijkbaar geluid te kunnen produceren maakt dat ik toch wel enkele vraagtekens heb bij deze huidige digitale etherradio.

Radio in Nederland heeft net haar 100e verjaardag gevierd. Het grootste deel daarvan is al FM gebruikt en voor dik de helft daarvan ook stereo. Je zou toch het liefst willen dat er voor een opvolger een standaard gekozen wordt die ook in een dergelijk grootteorde mee zou kunnen en niet na 10-20 jaar obsoleet wordt omdat er iets duidelijk beters beschikbaar is gekomen. Ik vraag me af of men met DAB+ eigenlijk niet nog steeds te vroeg is qua technologische ontwikkeling om dit de opvolger van FM te laten zijn. Natuurlijk heeft internetradio nu ook een plaats naast pure etherradio maar alleen een kastje met wat stroom hoeven hebben zonder abonnement is toch best wel handig. Hoe de ontwikkelingen met mobiele internetradio zullen gaan (eSIMs en IPv6) zal natuurlijk nog moeten blijken maar of die etherradio zal verdringen is toch nog maar de vraag.

Ik weet niet of met de huidige stand van de technologie er al een betere techniek beschikbaar is waarmee je wel écht fatsoenlijke bitsnelheden voor voldoende stations zou kunnen bieden. Misschien lopen de overheden die op DAB+ willen overstappen ten koste van FM toch iets te hard? Kunnen we misschien toch niet beter nog even wachten tot de techniek wél tot een volwaardig digitaal alternatief voor FM in staat is voordat we daar vol voor gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
In de auto luister ik nog steeds uitsluitend via DAB+ naar SkyRadio (FM fallback uitgezet). Op zich ben ik redelijk tevreden. Vooral het nooit meer handmatig van frequentie veranderen bij het rijden door NL (AF werkte nooit goed bij FM) vind ik een pluspunt.

Minpunt is de dekking. Er zijn nog steeds "dode plekken" in de ontvangst, ook op de door mij veel gereden routes. Op de route Rotterdam <=> Amsterdam heb ik altijd een paar dode plekken op de A4 en ook de A5 (nabij Westpoort). Bij route Rotterdam <=> Antwerpen steevast dode plekken rondom het viaduct bij Breda en ook op de ring Rotterdam rond Crooswijk/Kralingen.

De A15 R'dam <=> Nijmegen heeft ook opvallend veel dode plekken verspreid over de route.

En er zijn af en toe dagen waarbij de ontvangt erg slecht is, haperingen op plekken waar normaal wel goede ontvangst i.

In de stad Rotterdam zelf is FM qua ontvangst absoluut beter. In het VW Transporter busje van m'n werk is alleen FM aanwezig en dat is op de Maastunnel na vrijwel storingsvrij terwijl ik kriskras door de stad rij. Dat lukt niet met DAB+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

SMSfreakie schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:34:
Denk dat het voor de stations die op FM uitzenden de processing nog teveel op FM staat afgestemd..

ik vind de stations die niet op FM uitzenden (wel internet / DVB-C / DAB+) beter klinken dan de stations die ook op FM uitzenden..
Ik weet iig van enkele zenders dat die gescheiden processing hebben voor FM, DAB+ en online, dus in theorie moet per distributievorm de meest optimale setting gevonden kunenn worden.

Natuurlijk kan het wel zijn dat er nogaltijd de meeste aandacht naar de FM gaat, puur omdat het grootste aantal mensen via die weg luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Iemand hier bij toeval ervaring met DAB+ en een Fiat Panda uit 2004?

Nu zit er nog de stock fabriek radio in maar gezien die geen bluetooth etc heeft gaat die er toch uit.. En nu kan ik er gewoon een radio met BT in zetten..

Maar als dab+ redelijk makkelijk te inplemteren is..
(en ik wil geen raamplak antenne) leg ik er meteen een dab compatible radio in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 11:00

Bestla

M/M -> V/F

Ik heb het gisteren met mijn neef er over gehad over de slechte dekking van DAB+. Hij klaagt ook steen en been.

Daarom doe ik veel met bluetooth van mijn telefoon naar de radio in de vrachtwagen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:11:
Iemand hier bij toeval ervaring met DAB+ en een Fiat Panda uit 2004?
Niet met die specifieke auto. Ik heb zelf een Xsara Picasso uit 2002 en daar een DAB+-radio ingebouwd. Ik wilde ook geen plakantenne, dus ik heb een andere antenne gekocht. Het zal vast niet de beste antenne zijn die er bestaat, maar hij doet het prima!

Je zult dus wel een andere antenne moeten plaatsen, met alleen de radio kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Njah k ga nog even op onderzoek uit als de auto voor de deur staat..

Had gehoopt met zo'n splitter af te kunnen...

Maar goed das toch pas een project voor 2020 :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:56

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SMSfreakie schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:29:
Njah k ga nog even op onderzoek uit als de auto voor de deur staat..

Had gehoopt met zo'n splitter af te kunnen...

Maar goed das toch pas een project voor 2020 :)
Ik heb 2 jaar geleden ook een radio in mijn Kever (1974) ingebouwd die over alle mogelijke tech beschikt (BT, DAB+, FM, USB, AUX, etc.). Moet eerlijk zeggen dat hoewel ik deze radio speciaal had gekocht vanwege de DAB+ mogelijkheid, ik op al die tijd nog geen uur in totaal DAB+ heb geluisterd. Ik vind het echt waardeloos werken t.o.v. de Spotify Music integratie in mijn radio.

Dus misschien kun je jezelf die ellende met de antenne (ik heb een raamplakkert trouwens) besparen door uberhaupt niet voor DAB+ te kiezen. In mijn omgeving is er niemand die echt warm of koud van DAB+ wordt. Veelgehoorde klacht is dat het gewoonweg minder goed werkt dan een simpele FM zender. En FM klinkt op goede radiozenders ook echt niet heel veel slechter dan DAB+.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zie net dat de POPadapter die ik eerder noemde weer bij iBood staat tot middernacht.

https://www.ibood.com/ele...ter-upgrade-naar-dab.html

Zelfde prijs. €29,95 +€5,95 verzendkosten.

Aan mijn HiFi met antennesignaal van de kabel klinken de lagere bitrate (64kb) zenders zoals ik ook al meldde minder goed dan dat kabelsignaal. Ik weet eigenlijk niet of dat door de kabelaar als FM signaal uit de ether wordt geplukt en doorgegeven of dat die dat signaal in betere kwaliteit direct over een vaste verbinding aangeleverd krijgen.

Maar het is vooral ook wel een handig ding als je toevallig nog een paar leuke versterkte boxen hebt staan.

Er staat nog meer DAB+ spul bij dus zie maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ben ik de enige die sinds ongeveer een week wel erg slechte DAB+ ontvangst heeft van SkyRadio? :/

Op plekken waar eerst de ontvangst heel oke was, hapert het nu meer dan dat het goed klinkt. Regio Rotterdam maar ook Rotterdam<=>Middelburg en Rotterdam<=>Amsterdam zitten dermate vol haperingen dat het grotendeels van de tijd niet luisterbaar is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Josefien schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:26:
Ben ik de enige die sinds ongeveer een week wel erg slechte DAB+ ontvangst heeft van SkyRadio? :/

Op plekken waar eerst de ontvangst heel oke was, hapert het nu meer dan dat het goed klinkt. Regio Rotterdam maar ook Rotterdam<=>Middelburg en Rotterdam<=>Amsterdam zitten dermate vol haperingen dat het grotendeels van de tijd niet luisterbaar is :(
hoe is het met de andere zenders op die multiplex? dan weet je of het aan de "algemene" ontvangst ligt of aan een eventuele wijziging van de uitzendparameters mbt sky

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
SMSfreakie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:37:
[...]

hoe is het met de andere zenders op die multiplex? dan weet je of het aan de "algemene" ontvangst ligt of aan een eventuele wijziging van de uitzendparameters mbt sky
Ik had 100% NL geprobeerd en deze was net zo slecht.

Een andere multiplex (Radio 10 Gold) deed het op dezelfde plek wel, maar is niet hetgeen wat ik wil luisteren. Die was ook niet overal onderbrekingsvrij, maar omdat ik 'm nooit luister kan ik niet vergelijken of dat slechter is geworden.

Tussen Schiedam en Spijkenisse op de ring was de Beneluxtunnel zo'n beetje het enige stuk waar SkyRadio goed te ontvangen was, omdat die tunnel apparatuur heeft om het signaal uit te zenden in de tunnelbuis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
100% NL en Radio 10 Gold zenden afaik alle 2 via 11C uit...
en zover ik kan zien draait heel 11C in de zelfde protection level dus dat zou ook nog niet uit mogen maken..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Sky Radio
Sky Radio Hits / Sky Radio Xmas
Veronica
Qmusic
Qmusic non-stop
BNR Nieuwsradio
GrootNieuwsRadio
SLAM!
538
538TOP50 / 538 Dance Dept
Radio 10
Radio 10 60s&70s
Sublime
KINK    
100%NL
Radio Maria

zenden allemaal op de zelfde multiplex uit.. en met de zelfde uitzendparameters kwa protection level zouden ze allemaal even goed / slecht te ontvangen zijn op het zelfde punt...

de NPO zenders ( radio 1/2/3fm etc zitten op een andere multiplex.. en dan heb je nog de regionale multiplex..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@Josefien https://www.totaaltv.nl/n...angst-tv-en-radiozenders/

Misschien ook wel weersomstandigheden..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Vanaf wanneer was dat?

FM was vandaag ook niet vrij van ruis, ik stond al op het punt mijn oude FM autoradio tevoorschijn te halen en komende dagen terug te bouwen :/

Uit wanhoop had ik de FM-fallback aangezet maar alsnog was SkyRadio gedurende een groot deel van de rit onluisterbaar. Op de Brouwersdam durfde hij zelfs terug te vallen op een vage "Classic FM" die rond 101.5 FM zat terwijl ik SkyRadio op DAB+ aan het luisteren was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Voor mij is DAB+ een gepasseerd station. Ik heb zelf de Denver portable radio maar in mijn omgeving is de ontvangst altijd belabberd. Het inladen van de stations gaat traag en echt gebruiksvriendelijk vind ik het allemaal nu ook weer niet.

Tegenwoordig stream ik thuis via de receiver etc. en in de auto via de smartphone. Veel meer keuze qua stations (praktisch onbeperkt) en de geluidskwaliteit is uitstekend. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:10
Josefien schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:13:
Op de Brouwersdam durfde hij zelfs terug te vallen op een vage "Classic FM" die rond 101.5 FM zat terwijl ik SkyRadio op DAB+ aan het luisteren was :?
Inderdaad weersomstandigheden! Wat je hoorde was de zender van Classic FM in de buurt van Norwich in de UK. Komt wel vaker voor: YouTube: 2012 Mar24th G 101.50MHz Classic fm, Tacolneston, 250kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier had ik vandaag ook mooie resultaten..

1KW zender in de regio werd gewoon van de band gedrukt door een zender vanaf Rotterdam..

hemelsbreed 210KM..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
@Josefien Misschien was dit net rond werkzaamheden in Rotterdam?
Landelijke commerciële radio optimaliseert ontvangst DAB+ verder
De landelijke commerciële radiostations hebben hun ontvangst via DAB+ (kanaal 11C) in delen van het land verder verbeterd. Door optimalisatie van de zenders Rotterdam, Hilversum en Megen en een nieuwe zender in Alphen aan de Rijn is met name de indoorontvangst verder verbeterd.

[..]

http://radio.nl/820102/la...eert-ontvangst-dab-verder

[ Voor 8% gewijzigd door Maurits van Baerle op 30-12-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb geen idee wanneer die werkzaamheden begonnen waren. Mijn ontvangst is al minstens een week slecht. En ook niet alleen rond Rotterdam maar ook op de snelweg in de richting van Amsterdam.

Vandaag heb ik alleen met de werkbus gereden (waar alleen FM in zit), morgenavond rij ik weer met mijn auto naar R'dam Zuid en merk ik snel genoeg of het verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:53:
Ik heb geen idee wanneer die werkzaamheden begonnen waren. Mijn ontvangst is al minstens een week slecht. En ook niet alleen rond Rotterdam maar ook op de snelweg in de richting van Amsterdam.

Vandaag heb ik alleen met de werkbus gereden (waar alleen FM in zit), morgenavond rij ik weer met mijn auto naar R'dam Zuid en merk ik snel genoeg of het verbeterd is.
19-dec is de antenne in alphen opgehangen schijnbaar.. en sinds de nacht van 29 op 30 dec is die onair gegaan...

ook schijnen de antennes hilversum en megen te zijn vervangen..
mogelijk dat dit ook op rotterdam waalhaven gedaan is ?

verder zou het natuurlijk kunnen dat ze deze 3 lokaties al een nieuw diagram gegeven hebben, waardoor er verminderde dekking was?

edit: vermogen op deze 3 locaties in elk geval NIET omlaag gegaan maar OMHOOG

en met het toevoegen van een extra zender is het natuurlijk mogelijk dat de synchronisatie ook niet helemaal zuiver geweest is..?

Ben benieuwd hoe je resultaten de komende dagen gaan zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 31-12-2019 12:00 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
DAB+ lijkt de afgelopen dagen weer hersteld :) Ik heb inmiddels m'n gebruikelijke routes weer een keer gereden (R'dam Zuid, Amsterdam, Breda, Burgh-Haamstede) en de ontvangst is weer zoals eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
laten we dan maar aannemen dat het de weersomstandigheden en / of de werkzaamheden waren..

Morgen krijg ik als het goed is m'n nieuwe autoradio binnen.. en ja er zit wel DAB+ op.. omdat die evenduur was als een model zonder 8)7 (was in de uitverkoop..) maar of het gaat werken met de standaard antenne die op het dak van m'n panda staat valt te betwijfelen en voorlopig heb ik geen zin om de antenne te gaan vervangen.. hemel moet er toch wel een keer uit ivm achterklep die vervangen gaat worden..en dan zet ik er eventueel wel een DAB+ antenne op.. en met zo`n raamantenne vrees ik belabberde ontvangst.. :+

[ Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 03-01-2020 16:52 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
SMSfreakie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:51:
Morgen krijg ik als het goed is m'n nieuwe autoradio binnen..
Even de rest weggehaald. Met een plakantenne heb je inderdaad mindere ontvangst. Kijk vooral uit waar je hem plaatst: er zitten plekken op het raam waar de signalen wel doorkomen.

Voor het vervangen van je antenne: ik heb op Aliexpress nu twee keer een antenne gekocht voor 27 euro elk: voor m'n vader en mezelf. Die werken echt prima, bijna nooit problemen met de ontvangst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
don_jorg schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:08:
[...]

Even de rest weggehaald. Met een plakantenne heb je inderdaad mindere ontvangst. Kijk vooral uit waar je hem plaatst: er zitten plekken op het raam waar de signalen wel doorkomen.

Voor het vervangen van je antenne: ik heb op Aliexpress nu twee keer een antenne gekocht voor 27 euro elk: voor m'n vader en mezelf. Die werken echt prima, bijna nooit problemen met de ontvangst.
heb je daar een linkje van toevallig? :)

sowieso is er nog niks definitief mbt DAB+ in de Panda maar goed gezien er een antenne bij zit ( wat 100% zo`n plak ding is..) en het een "extra" is.. immers denk ik meer te gaan streamen van bv spotify dan echt gewoon radio te luisteren (het zij via DAB+ of FM)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
SMSfreakie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:13:
[...]
heb je daar een linkje van toevallig? :)
Ja natuurlijk: aliexpress-linkje. Zie dat'ie nu goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@don_jorg merci! toch maar besteld.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Als je hem installeert, vergeet dan niet om in je radio aan te geven dat hij stroom nodig heeft. Scheelt in de ontvangst. Succes en veel plezier met DAB+!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
don_jorg schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Als je hem installeert, vergeet dan niet om in je radio aan te geven dat hij stroom nodig heeft. Scheelt in de ontvangst. Succes en veel plezier met DAB+!
moet ik nog even kijken hoe ik dat enable op de DEH-X7800DAB :-)
sowieso moet ik hem nog inbouwen maar mn inbouwadapter van 2 din naar 1 ding is er nog niet :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik merkte gisteravond dat alle NPO zenders van mijn DAB+ ontvangers verdwenen zijn.

Ik woon in Emmen, de ontvangst binnen was bij mij altijd goed, andere zenders doen het ook nog, opnieuw scannen op ééen van mijn ontvangers levert niets op.

Is er ergens een overzicht met storingen te vinden? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik kom niet verder dan storingsmeldingen van internet- en kabeldiensten, radio via de ether lijkt een vergeten gebied te zijn?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyDenise
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09-2023
Dat ze in roermond maar nog een 12c antenne plaatsen voor de npo radio 2 en 3fm want die zijn hier echt slecht helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
AndyDenise schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:21:
Dat ze in roermond maar nog een 12c antenne plaatsen voor de npo radio 2 en 3fm want die zijn hier echt slecht helaas
Dat is wel apart.. in Ittervoort wat volgens mij toch nog best op steenworp ligt staat er ruim 5KW te loeien?

mogelijk dat het diagram ongunstig is? dat weet ik niet...

en verder vandaag (en gister) eens verder gesleuteld met DAB+ in de auto...
gister de antenne vervangen op de Panda voor een Aliexpress model, en de draden alvast naar voren getrokken..

vandaag met een buigveer en een stuk 1.5mm² installatie draad het laatste stukje richting de radio gedaan..
nu alleen nog even de overlengte netjes bundelen, zodat het ook netjes op zijn plek blijft boven op het dashboard kastje :P

huidige ontvangst (stilstaand, motor aan) 5A, 6B, 9D(n) 11C en 12C zonder moeite..
5A lukt op de Denon met buitenantenne (passief) niet :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
inmiddels een tijdje kunnen testen.. de 5A MTVNL babyfoon zender (50 watt EIRP)
welke op +-120m boven NAP hangt hield t op de autoradio op de A7 tot ongeveer de afslag beetsterzwaag vol. daarna was het vrij snel gebeurt met de ontvangst..

dan heb je t zo hemelsbreed toch wel over 30km, niet gek voor zo`n low power zendertje denk ik dan :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Goed nieuws, de kogel is door de kerk want eind dit jaar komt er een veiling voor capaciteit op een tweede landelijk dekkend commercieel net.
Eind dit jaar eindelijk veiling landelijke DAB+-capaciteit

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) streeft er naar om eind dit jaar capaciteit op een tweede landelijk dekkend DAB+-net voor commerciële radio uit te geven. Dit schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

[..]

Radio.nl: Eind dit jaar eindelijk veiling landelijke DAB+-capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
Hopelijk kan de kwaliteit dan ook een stukje omhoog.

[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 12-05-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-04 14:28
Hop gaan er dan ook eens telefoons uitkomen met een DAB+ ontvanger inplaats van FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
pricewatch: LG Stylus 2 DAB+ Bruin
Is al eens gedaan, maar kennelijk zonder al te veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Volgens mij gebruikt ook niemand de FM radio in z’n telefoon. Ik denk dat er simpelweg te weinig behoefte aan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:24:
Goed nieuws, de kogel is door de kerk want eind dit jaar komt er een veiling voor capaciteit op een tweede landelijk dekkend commercieel net.

[...]
als dan bv de "ongeveer landelijk" te ontvangen regionale zenders dan daar met 1 station mogen ipv 3x een slot bezet houden op de regionale multiplex..

ben ook wel benieuwd welk kanaal ze willen strikken er voor

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik ken genoeg mensen die FM gebruiken op hun telefoon. En soms doe ik het zelf ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Hageneis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:45:
Ik ken genoeg mensen die FM gebruiken op hun telefoon. En soms doe ik het zelf ook wel eens.
Zelf gebruik ik de FM op mijn telefoon niet, maar ik vind eigenlijk dat elk toestel het standaard wel zou moeten hebben. En met uitfasering van FM is het standaard implementeren van DAB+ op telefoons dus ook nodig. In noodsituaties zou dit best belangrijk kunnen zijn als alternatief voor de informatievoorziening via telefoonmasten.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Het probleem is dat via de jack plug met de hoofdtelefoon als antenne wordt gebruikt. Ik weet niet of dit ook met een usb aansluiting kan aangezien de jack bij een groot aantal toestellen ontbreekt. Ik heb al jaren geen fm radio meer in mijn smartphone....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

yodeluxe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Zelf gebruik ik de FM op mijn telefoon niet, maar ik vind eigenlijk dat elk toestel het standaard wel zou moeten hebben. En met uitfasering van FM is het standaard implementeren van DAB+ op telefoons dus ook nodig. In noodsituaties zou dit best belangrijk kunnen zijn als alternatief voor de informatievoorziening via telefoonmasten.
Gezien het dataverbruik toeneemt en de datapakketten die mensen hebben groter worden, denk ik juist dat de vraag naar radio ipv streaming juist erg gaat afnemen.

Nu zullen er best wat mensen zijn die zullen reageren met: Ik heb een kleine data abbo en ik heb het nodig, maar het probleem is dat de mensen die redelijk veel geld spenderen aan hun mobiele connectiviteit gemiddeld een duurdere telefoon en groter datapakket hebben. En voor low budget telefoons is DAB+ waarschijnlijk te duur om te implementeren.

Ik zie het dus niet groot worden, maar misschien dat er een fabrikant in de niche springt.

FM is wel even populair geweest (Galaxy S series) en ik heb het gebruikt, maar ik denk toch dat doordat weinig mensen het gebruikte, het daarom niet meer ingebouwd is in de telefoons.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 13-05-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nadeel van FM en DAB+ ontvangers die de heatset gebruiken als antenne is de ontvangst...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Hann1BaL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Gezien het dataverbruik toeneemt en de datapakketten die mensen hebben groter worden, denk ik juist dat de vraag naar radio ipv streaming juist erg gaat afnemen.
En dat is juist het probleem, wat als tijdens die noodsituatie internet niet meer werkt? Dat is helemaal niet ondenkbaar. En dan ben je toch wel blij als je de calamiteitenzender kunt ontvangen.
SMSfreakie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:06:
nadeel van FM en DAB+ ontvangers die de heatset gebruiken als antenne is de ontvangst...
Absoluut, ik heb het ook nooit begrepen waarom toestellen dan weigeren om iets met de radio te doen als er niets in de 3,5mm aansluiting zit. Je hebt namelijk geen headset nodig, alleen de plug en dan luisteren via de speaker. Natuurlijk is ontvangst meer beperkt, maar je zal vaak genoeg nog wel iets kunnen ontvangen. Heb ik zelf ook een paar keer gedaan en de kwaliteit viel toen enorm mee.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
yodeluxe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:05:
[...]

En dat is juist het probleem, wat als tijdens die noodsituatie internet niet meer werkt? Dat is helemaal niet ondenkbaar. En dan ben je toch wel blij als je de calamiteitenzender kunt ontvangen.

[...]

Absoluut, ik heb het ook nooit begrepen waarom toestellen dan weigeren om iets met de radio te doen als er niets in de 3,5mm aansluiting zit. Je hebt namelijk geen headset nodig, alleen de plug en dan luisteren via de speaker. Natuurlijk is ontvangst meer beperkt, maar je zal vaak genoeg nog wel iets kunnen ontvangen. Heb ik zelf ook een paar keer gedaan en de kwaliteit viel toen enorm mee.
in t geval van een calamiteit heb ik een FM/DAB+ radio welke vanaf een usb poort (laptop,powerbank,andere 5V source, evt autoaccu

voordeel van FM (en AM) tov DAB+ is dat ook bij een zwakker signaal er wel iets van te maken is... er komt wat verstoring door maar het wordt niet dat je halve zinnen krijgt omdat je signaal te zwak wordt :-)

en wat zou bij calamiteiten langer on air blijven? uitgaande dat de NPO en RPO hier verantwoordelijk voor zijn... volgens mij slinger je sneller wat FM zenders (die niet in SFN hoeven ) on air dan DAB+ zenders die wel SFN moeten lopen...

en bij echte calamiteiten heb je voor FM ook nog wel de radiopiraten die een signaal kunnen doorsturen.
worstcase: hele DAB+ en FM zenderpark offline..en er moeten heel snel uitzendingen van NPO Radio 1 weer door de ether.. dan zouden de piraten het signaal van NPO Radio1 wat ze nog bv via internet, kabel of schotel weten te ontvangen kunnen doorgeven op hun dan wel illegale zenders...

in 2011 gebeurde dat ook deels he :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

Is het zinvol en/of mogelijk om te kijken naar een betere antenne voor een Makita DMR110 bouwradio om de DAB+ ontvangst te verbeteren binnenshuis? Het is een antenne met schroefdraad;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k46oJEkkEtjKsbx13oJb9mHk41g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jG5ftciW1oWOKmZUg4WVLSbi.png?f=user_large

Binnenshuis (werkbank) is DAB+ vrij beroerd qua ontvangst van de meeste zenders. Erg jammer want meer keuze :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
lijkt een passieve antenne... misschien is de lengte er van net "niet" optimaal omdat die waarsch gecombineerd is met FM?

bij mijn portable's met telescoop antenne zit er zeker bij de zwakkere multiplex (5A/6B indoor) wel verschil in of ik hem helemaal uitschuif (minder goed) dan dat ik hem deels uitschuif...

het is een verschil van net niks.. maar wel net genoeg.. doorgaans gebruik ik toch de Denon AVR met buiten antenne

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb bij mijn nieuwe autoradio iets vreemds.
Dab+ haperde steeds, actieve antenne op het raam, dacht dat het daaraan lag.
Heb ik vandaag voor het eerst mn telefoon er niet aanhangen (apple carplay) werkt de radio ineens perfect.
Paar keer testen, en ja hoor telefoon eraan en dab radio signaal aan/uit als ik rij (stilstaand als hij het doet blijft hij het ook doen, of als hij het niet doet blijft het niets).
En zonder iphone eraan perfect nergens last van.
Maar ja ik wil mn navigatie van mn telefoon gebruiken (radio heeft zelf geen navi) via carplay, en bellen en berichtjes sturen met siri, en OOK radio luisteren.
Iemand een idee?

Ps analoge radio heb ik niet aangesloten, aangezien het een Amerikaanse auto is en ik een verloopje nodig heb om de antenne aan te sluiten. Dacht laat maar, ik heb niet voor niets DAB+ gekozen. Maar ja krijg je dit ...

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
@Mud.Starrr Heb je heel toevallig een voeding voor je telefoon die gebuik maakt van de sigarettenaansteker plug of iets dergelijks? Veel goedkope voedingen gooien zoveel storing de lucht in dat ze radioontvangst verpesten.

Hoe verbind je de iPhone met Carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Maurits van Baerle schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:15:
@Mud.Starrr Heb je heel toevallig een voeding voor je telefoon die gebuik maakt van de sigarettenaansteker plug of iets dergelijks? Veel goedkope voedingen gooien zoveel storing de lucht in dat ze radioontvangst verpesten.

Hoe verbind je de iPhone met Carplay?
Ja ik heb zo'n plug voor eventuele bijrijders standaard in de auto zitten. Maar gebruik ik zelden.
Maar die zit er dus ook in (ongebruikt) als ik mijn iPhone niet aan carplay hang en de radio het dus wel doet.
Lijkt me niet het probleem, maar zal hem er eens uithalen, kijken of het helpt.

De iPhone zelf gaat direct aan de radio ivm carplay.
De radio heeft achterop een USB aansluiting, daar heb ik een verlengkabel met een mooi inbouwblokje voor in de auto aan gehangen. In die verlengkabel zit een originele Apple Lightning kabel waar ik mijn telefoon aan hang. Dat werkt verder perfect (had eerder ook problemen met een niet originele kabel).
Maar ja als die iPhone eraan hangt doet de DAB+ radio ontvangst het dus ineens niet zo best :?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
gelukkig heb ik geen stoorzender(s) in de eigen auto..

wel heb ik sporadisch wel eens dat een andere auto de ontvangst stoort. :/
maar daar doe je niks aan helaas

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFug2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik zou het afraden om zo'n sigaretten aansteker plug te gebruiken die meegeleverd wordt met een apparaat,
meestal zijn ze van slechte kwaliteit.
Veel autos hebben nu al zelf een USB aansluiting, of het kan via de auto radio, check wel in de specs hoeveel mA er uit die USB komt, of tot hoever de "stroom begrenzing) gaat, ivm laad duur of over belasting.
En ja, er kunnen soms stoor signalen mee komen als dit er niet uitgefilterd is, aan een van beide kanten.

Eric-Jan van den Bogaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 14:15
Hoi allemaal, ik heb voor mijn thuiswerkplek nu ook een DAB-radio gekocht, maar nou valt de ontvangst behoorlijk tegen. Ik kan wel zenders ontvangen, maar dan moet ik wel precies de goede houding aannemen in mijn stoel. Als ik anders ga zitten, valt de radio weg...

Ik vermoed dat het een combinatie is van dekking van het netwerk (sinds ik dit heb hoor ik meer mensen uit de buurt klagen over DAB-ontvangst, erder nooit over gehad helaas, dan was ik gewaarschuwd), maar ik denk ook dat de radio die ik gekocht heb niet het allersterkste is (mocht uiteraard weer niks kosten, ik blijf immers een Nederlander).

Nou was ik aan het zoeken naar oplossingen, en ik werd verwezen naar de post van tita_tovernaar een heel eind terug in topic (tita_tovenaar in "Het grote DAB+ digitale radio topic"). Helaas zie ik geen afbeelding, ik vermoed dat deze in de loop van de tijd niet meer beschikbaar is. Ik ben echter wel benieuwd naar zijn oplossing (of een andere waar ik wellicht wat mee zou kunnen). De radio die ik heb heeft trouwens een telescoopantenne, geen connector voor een losse antenne.

Heeft iemand een voorbeeld van de oplossing zoals hij door tita_tovnaar is voorgesteld, of wellicht een ander idee wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@kroegtijger Een betere antenne of plek lijkt me de enige oplossing.
Voor een thuiswerkplek misschien een kabeltje van je laptop/pc naar je radio en dan via internet luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
jongetje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:01:
@kroegtijger Een betere antenne of plek lijkt me de enige oplossing.
Voor een thuiswerkplek misschien een kabeltje van je laptop/pc naar je radio en dan via internet luisteren?
Ik neem aan dat je @Kroesss bedoelde? ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Kroesss schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:51:
Hoi allemaal, ik heb voor mijn thuiswerkplek nu ook een DAB-radio gekocht, maar nou valt de ontvangst behoorlijk tegen. Ik kan wel zenders ontvangen, maar dan moet ik wel precies de goede houding aannemen in mijn stoel. Als ik anders ga zitten, valt de radio weg...

Ik vermoed dat het een combinatie is van dekking van het netwerk (sinds ik dit heb hoor ik meer mensen uit de buurt klagen over DAB-ontvangst, erder nooit over gehad helaas, dan was ik gewaarschuwd), maar ik denk ook dat de radio die ik gekocht heb niet het allersterkste is (mocht uiteraard weer niks kosten, ik blijf immers een Nederlander).

Nou was ik aan het zoeken naar oplossingen, en ik werd verwezen naar de post van tita_tovernaar een heel eind terug in topic (tita_tovenaar in "Het grote DAB+ digitale radio topic"). Helaas zie ik geen afbeelding, ik vermoed dat deze in de loop van de tijd niet meer beschikbaar is. Ik ben echter wel benieuwd naar zijn oplossing (of een andere waar ik wellicht wat mee zou kunnen). De radio die ik heb heeft trouwens een telescoopantenne, geen connector voor een losse antenne.

Heeft iemand een voorbeeld van de oplossing zoals hij door tita_tovnaar is voorgesteld, of wellicht een ander idee wat ik kan proberen?
Het is goed mogelijk dat je slechte indoordekking hebt. Dat soort plekken bestaan in Nederland. Als je geen losse connector voor een antenne hebt dan zijn veel oplossingen met betere antennes al niet mogelijk (hoewel ik zelf wel eens een connector aan een DAB radio heb gesoldeerd). Welk model radio is het?

Een betere plaatsing is waarschijnlijk de beste manier om ontvangst te verbeteren. Maar, kijk eerst eens of je niet toevallig wat stoorzenders op je werkplek hebt. Mensen die LED verlichting op een halogeentransformator stoppen merken wel eens dat die transformater een flinke stoorzender voor radio ontvangst wordt. Verder zijn veel goedkope voedingen nog wel eens een stoorzender. Zet eens alles behalve je radio op je werkplek uit, ook het licht, en kijk of het dan beter is.

Oh ja, alle DAB is vertikaal gepolariseerd dus je antenne moet rechtop staan, niet plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Het is goed mogelijk dat je slechte indoordekking hebt. Dat soort plekken bestaan in Nederland. Als je geen losse connector voor een antenne hebt dan zijn veel oplossingen met betere antennes al niet mogelijk (hoewel ik zelf wel eens een connector aan een DAB radio heb gesoldeerd). Welk model radio is het?

Een betere plaatsing is waarschijnlijk de beste manier om ontvangst te verbeteren. Maar, kijk eerst eens of je niet toevallig wat stoorzenders op je werkplek hebt. Mensen die LED verlichting op een halogeentransformator stoppen merken wel eens dat die transformater een flinke stoorzender voor radio ontvangst wordt. Verder zijn veel goedkope voedingen nog wel eens een stoorzender. Zet eens alles behalve je radio op je werkplek uit, ook het licht, en kijk of het dan beter is.

Oh ja, alle DAB is vertikaal gepolariseerd dus je antenne moet rechtop staan, niet plat.
Het is een mediamarkt-radiotje: https://www.mediamarkt.nl...ok-ord-111bt-1655069.html

De antenne heb ik wel verticaal staan, die had ik inderdaad al begrepen. Hij staat op het bureau, waar ook de laptop en scherm staan, verder is er eigenlijk niet direct iets wat in de buurt staat wat volgens mij kan storen. Geen bureaulamp of iets dergelijks in ieder geval. verlichting is wel LED, maar gewoon in de plafondlamp op 230v, geen trafo dus. Testen met de laptop uit kan natuurlijk, maar aangezien het een werkplek voor thuis is, is het ook niet echt een oplossing aangezien die dus altijd aan zal staan.

Voor nu heb ik het opgelost door FM te gebruiken, dat zit gelukkig ook nog op deze radio, dus ik hoef niet helemaal in stilte te werken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb afgelopen zomer de radio in mijn 20 jaar oude BMW vervangen voor een model van Continental met DAB+. Kon de originele sprietantenne vervangen door eentje van Calearo die zowel FM als DAB doet, splitter achter de radio en klaar. Geen extra bekabeling of plakantenne nodig en de ontvangst is prima :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19qm86X9nu32uJT7Kia6dHAZS7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GcAXx4N2LTa8Px2L5fksnLLf.jpg?f=user_large

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Kroesss schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
Testen met de laptop uit kan natuurlijk, maar aangezien het een werkplek voor thuis is, is het ook niet echt een oplossing aangezien die dus altijd aan zal staan.
Uiteraard, maar als je er met testen achter komt dat het bijvoorbeeld de bureaulamp of laptop is die stoort dan kun je daar met de plaatsing van de radio rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is de antenne kaarsrecht omhoog zetten ook niet altijd bevorderlijk..

Zet de signaal meter op het LCD.. En ga wat met de anntene spelen, beetje draaien., beetje met de lengte etc..

En anders kan je altijd nog een mod doen op je radio...

Ik heb ook een portable met iec aansluiting er op ipv de telescoop antenne

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
SMSfreakie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:53:
Sowieso is de antenne kaarsrecht omhoog zetten ook niet altijd bevorderlijk..

Zet de signaal meter op het LCD.. En ga wat met de anntene spelen, beetje draaien., beetje met de lengte etc..

En anders kan je altijd nog een mod doen op je radio...

Ik heb ook een portable met iec aansluiting er op ipv de telescoop antenne
Ga ik doen. Ik denk dat ik de behuizing nog een keertje eraf haal, volgens mij zijn een paar schroefjes en meer niet, dus even kijken hoe het vast zit is altijd mogelijk.

Dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
@Kroesss Ik heb wel eens zoiets op een radio gemonteerd. https://www.conrad.com/p/f-plug-mounting-socket-1398984

Kleine staande DAB sprietantenne er aan met lang snoer zodat ik die antenne dicht bij een raam kon zetten. Dit was een erg lastige lokatie ver weggestopt in een kelder maar kon zo toch nog aardige ontvangst krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:31:
@Kroesss Ik heb wel eens zoiets op een radio gemonteerd. https://www.conrad.com/p/f-plug-mounting-socket-1398984

Kleine staande DAB sprietantenne er aan met lang snoer zodat ik die antenne dicht bij een raam kon zetten. Dit was een erg lastige lokatie ver weggestopt in een kelder maar kon zo toch nog aardige ontvangst krijgen.
Okee, en die komt dan in plaats van de huidige telescoopantenne neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kroesss schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:54:
[...]

Okee, en die komt dan in plaats van de huidige telescoopantenne neem ik aan?
Yep..

zo heb ik t ook gedaan.. draad van de antenne los gesoldeerd, en op een chassis deel weer gesoldeerd
en of je dan een IEC of F-Connector chassis deel neemt.. doet er dan eigenlijk niet toe

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ja, ik zou hem in plaats van de bestaande antenne doen. Als je ze allebei tegelijk wilt kunnen gebruiken dan kom je in de vrij complexe materie van antennes terecht. Ik durf geen uitspraak te doen over wat er gebeurt met twee antennes maar het zou me niets verbazen als dat slechter werkt dan een enkele.

Maar goed, als je een standaard aansluiting voor antennes gebruikt zou je eventueel later er een andere telescoop antenne terug op kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@SMSfreakie @Maurits van Baerle Okee, binnenkort eens losschroeven dan maar, ik zou eerlijk gezegd niet eens weten hoe die telescoopantenne precies vastzit, en of dat 1 of 2 contactpunten zijn en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bij mij was 't een stukje Coax achtig draad... De kern lag met een oogje aan de antenne.. De Massa aan een stuk koperfolie (thans denk dat het dat is)

Geheel los gemaakt.. En de beide aders aan het iec chassis deel gezet... Welke in de koperfolie belande... Daar was ruimte ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 03-05 21:17
Van de week een andere auto gekocht: Toyota Auris Hybrid Sports Touring uit 2016 met alles erop en eraan, dus ook DAB+ op de radio.
Haal ik hem gisteren op, zit er helaas geen DAB+ op, omdat het een auto uit Italië (ik wist dat het een import auto was) is en DAB+ daar (toen) niet standaard was.

Achteraf aanpassen van de software of een extra chip oid inprikken schijnt (aldus fora) niet te kunnen.

Dus een mooie en fijne andere auto, maar helaas wel zonder DAB+.

Is er al iets duidelijk over FM na 2023? Kan mij namelijk niet voorstellen dat FM dan uitgezet gaat worden, gezien er dan heel veel autoradio’s stil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:51
Ik ben helemaal nieuw in DAB en zit met een vraag waar ik tegenstrijdige info over krijg.

Poos geleden had ik het met iemand over dat DAB en die vertelde mij dat de DAB zenders landelijk gelimiteerd zijn. Dus dat ik Studio Brussel enkel in Belgie zou kunnen ontvangen. Ik geloofde dat verhaal. Maar nu vertelde iemand anders me afgelopen week dat dit helemaa niet zo is en dat je bijv. Studio Brussel ook in hoog Groningen op de DAB zou kunnen ontvangen of KinkFM in Belgie.

Wat moet ik nou geloven? Het is nl. voor in de auto, maar als ik Kink niet in Belgie kan ontvangen, dan hoefft het voor mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
maartend schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:13:
Ik ben helemaal nieuw in DAB en zit met een vraag waar ik tegenstrijdige info over krijg.

Poos geleden had ik het met iemand over dat DAB en die vertelde mij dat de DAB zenders landelijk gelimiteerd zijn. Dus dat ik Studio Brussel enkel in Belgie zou kunnen ontvangen. Ik geloofde dat verhaal. Maar nu vertelde iemand anders me afgelopen week dat dit helemaa niet zo is en dat je bijv. Studio Brussel ook in hoog Groningen op de DAB zou kunnen ontvangen of KinkFM in Belgie.

Wat moet ik nou geloven? Het is nl. voor in de auto, maar als ik Kink niet in Belgie kan ontvangen, dan hoefft het voor mij niet
Je kan alleen Nederlandse zenders ontvangen in Nederland. In de buurt van de grens kun je wel Belgische zenders luisteren. Ik kan in Tilburg bijvoorbeeld wel StuBru luisteren, maar als ik richting Den Bosch rijdt heb ik al snel geen signaal meer.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:51
miicker schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:24:
[...]

Je kan alleen Nederlandse zenders ontvangen in Nederland. In de buurt van de grens kun je wel Belgische zenders luisteren. Ik kan in Tilburg bijvoorbeeld wel StuBru luisteren, maar als ik richting Den Bosch rijdt heb ik al snel geen signaal meer.
Toch dus. Dus iemand die me vertelde bij Groningen StuBru te ontvangen zat gewoon te kletsen. Thnx. Dan hoef ik zo'n ding niet in de auto of de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 19:49
St00mwals schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:12:
Van de week een andere auto gekocht: Toyota Auris Hybrid Sports Touring uit 2016 met alles erop en eraan, dus ook DAB+ op de radio.
Haal ik hem gisteren op, zit er helaas geen DAB+ op, omdat het een auto uit Italië (ik wist dat het een import auto was) is en DAB+ daar (toen) niet standaard was.

Achteraf aanpassen van de software of een extra chip oid inprikken schijnt (aldus fora) niet te kunnen.

Dus een mooie en fijne andere auto, maar helaas wel zonder DAB+.

Is er al iets duidelijk over FM na 2023? Kan mij namelijk niet voorstellen dat FM dan uitgezet gaat worden, gezien er dan heel veel autoradio’s stil worden.
Mja.... ken het gevoel.

Wij kochten afgelopen voorjaar een Renault Captur uit eind 2013. Met achteruitrijcamera, 'R-link' infotainmentsysteem met navigatie, etc. Vrienden van ons hadden al een nieuwere Captur met hetzelfde infotainmentsysteem, met ook DAB+ erop.

Toch beetje teleurstelling toen bleek dat het er bij ons dus niet op zat. Het schijnt dat Renault het vanaf 2014 wel standaard inbouwde met dit systeem, maar op die van ons dus nog net niet.

Heb op het Renault Forum wel gelezen dat het iemand met een Clio, met hetzelfde infotainmentsysteem, is gelukt om het achteraf alsnog in te bouwen op de 'native' manier. Daarvoor moet de tuner-versterkerunit vervangen worden door een versie die wel DAB+ heeft (en uiteraard moet je het DAB+ signaal ergens vandaan halen). En dan moet je in de infotainment-ECU (met een gemodificeerde OBD2 kabel) DAB+ support inschakelen met een speciaal stuk software

Maar goed.... de moeite niet waard. Zelf kan ik niet autorijden dus m'n vriendin is de hoofdbestuurder. En zij heeft zelden behoefte aan radio. Dus laat maar :P.

Wel jammer dat er bij jouw auto geen mogelijkheid lijkt te zijn.....

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
maartend schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:
[...]

Toch dus. Dus iemand die me vertelde bij Groningen StuBru te ontvangen zat gewoon te kletsen. Thnx. Dan hoef ik zo'n ding niet in de auto of de caravan.
Behoudens een heel goeie ontvanger en redelijk hoog opgestelde richtantenne denk ik dat dat onmogelijk is.
Strafste dat ik zelf heb meegemaakt, zijn Duitse zenders op de Moerdijkbrug. Maar de afstand Groningen-België is nog eens ruim 100km langer dus...

(op uitzonderlijke ontvangst door meteorologische condities na, natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bert O. schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:26:
[...]

Behoudens een heel goeie ontvanger en redelijk hoog opgestelde richtantenne denk ik dat dat onmogelijk is.
Strafste dat ik zelf heb meegemaakt, zijn Duitse zenders op de Moerdijkbrug. Maar de afstand Groningen-België is nog eens ruim 100km langer dus...

(op uitzonderlijke ontvangst door meteorologische condities na, natuurlijk...)
met condities is het een eitje!

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Vandaag even een ritje richting voorburg (vanaf sneek) gehad.. en moauw 6B hield het toch wel redelijk goed vol tot knp muiderberg geen enkele uitvaller daarna begonnen de viaducten wat dropouts te geven.. maar okee..

terugweg maar op 11C gehad.. en nergens terug geschakeld op FM *O* (qnonstop valt ook niet te switchen natuurlijk ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 13:44
eymey schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:01:
[...]

Mja.... ken het gevoel.

Wij kochten afgelopen voorjaar een Renault Captur uit eind 2013. Met achteruitrijcamera, 'R-link' infotainmentsysteem met navigatie, etc. Vrienden van ons hadden al een nieuwere Captur met hetzelfde infotainmentsysteem, met ook DAB+ erop.

Toch beetje teleurstelling toen bleek dat het er bij ons dus niet op zat. Het schijnt dat Renault het vanaf 2014 wel standaard inbouwde met dit systeem, maar op die van ons dus nog net niet.

Heb op het Renault Forum wel gelezen dat het iemand met een Clio, met hetzelfde infotainmentsysteem, is gelukt om het achteraf alsnog in te bouwen op de 'native' manier. Daarvoor moet de tuner-versterkerunit vervangen worden door een versie die wel DAB+ heeft (en uiteraard moet je het DAB+ signaal ergens vandaan halen). En dan moet je in de infotainment-ECU (met een gemodificeerde OBD2 kabel) DAB+ support inschakelen met een speciaal stuk software

Maar goed.... de moeite niet waard. Zelf kan ik niet autorijden dus m'n vriendin is de hoofdbestuurder. En zij heeft zelden behoefte aan radio. Dus laat maar :P.

Wel jammer dat er bij jouw auto geen mogelijkheid lijkt te zijn.....
toon volledige bericht
Android Auto kan wel geactiveerd worden op de R-Link pré-evolution, dus dat is wellicht een pleister op de wonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
RadioAir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Android Auto kan wel geactiveerd worden op de R-Link pré-evolution, dus dat is wellicht een pleister op de wonde..
3x raden wat wij al gedaan hebben.... ;)

(denk dat je aan 1x raden al genoeg hebt :P )

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ktf
Ik zie dat de uitrol van lokale radio multiplexen al behoorlijk begint te vlotten. Ik link een plaatje van radio-tv-nederland.nl

Afbeeldingslocatie: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-loaal-2020.jpg

Bij mij in de buurt niets binnen een straal van 50km, dus helaas kan ik niet proberen. Wel interessant om te zien dat het gelukt is een verdeling te maken die niet stoort met het buitenland (daar ga ik tenminste gemakshalve van uit). Volgens zeggen zijn deze vergunningen geldig tot 31 augustus 2022.

Het overzicht op https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-lokaal.html is best uitgebreid, met links naar plaatjes uit de vergunningen, vermogens en opstelhoogtes. Vergelijk bijvoorbeeld de gegevens van multiplex Delft (9B / 50) en Den Haag (5C / 49). De eerste bestaat uit 2 zenders van 200 en 50 watt op 50 en 40 meter hoog. De tweede heeft één zender van 100 watt op 110 meter. Ondanks het lagere vermogen heeft de laatste een veel groter bereik, waarschijnlijk door de grotere opstelhoogte.

De wekkerradio op mijn nachtkastje telt al 53 zenders (waaronder helaas wel een hoop dubbele, die hij niet samenvoegt) dus heel wat meer keuze dan een jaar of 4 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

ktf schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:00:
Ik zie dat de uitrol van lokale radio multiplexen al behoorlijk begint te vlotten.
En nu nog lokale omroepen die erop willen uitzenden... daar zijn er nog niet zo veel van (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kost kapitalen.. En als je per allotment maar 1 station hebt is het financieel niet leuk.. Kan je de multiplex lekker vullen (sta commercieel toe mits er ruimte is!) kan het interessant worden..

Hoop dat er snel ook wat nuttigs op 7d komt.. En de vermogens omhoog gaan voor 7d

6c zal wel niks worden.. Vrees ik

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/10c-almere.html

Mwa, in Almere toch wel een whopping 9 zenders lokaal :+.

Vond de mux toevallig toen ik zaterdag weer eens wat wilde luisteren op de DAB+ radio en uit nieuwsgierigheid een full scan deed.

Ook volle bak ontvangst, binnenshuis in Almere Stad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

eymey schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:43:
https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/10c-almere.html

Mwa, in Almere toch wel een whopping 9 zenders lokaal :+.

Vond de mux toevallig toen ik zaterdag weer eens wat wilde luisteren op de DAB+ radio en uit nieuwsgierigheid een full scan deed.

Ook volle bak ontvangst, binnenshuis in Almere Stad :).
Ja daar zijn er wel veel. Maar er zijn ook nog wel veel gaten in het land waar omroepen er niet aan willen (of kunnen).

Ik zie het bij de lokale omroep waar ik vroeger bij zat, daar is de focus echt vooral op TV komen liggen de laatste jaren en radio wordt er een beetje bij gedaan dus wordt er niet/nauwelijks in geïnvesteerd. (maar goed dat is een andere discussie en niet echt voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Gitarist schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:21:
[...]

En nu nog lokale omroepen die erop willen uitzenden... daar zijn er nog niet zo veel van (helaas)
Is dat zo? Als ik door dat lijstje blader zie hebben de meeste toch wel een stuk of 5 zenders in de multiplex. Den Haag heeft er bijvoorbeeld 12. Of bedoel je, dat er nog maar weinig gebieden zijn uitgegeven zoals op de kaart te zien is?
SMSfreakie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:26:
Kost kapitalen.. En als je per allotment maar 1 station hebt is het financieel niet leuk.. Kan je de multiplex lekker vullen (sta commercieel toe mits er ruimte is!) kan het interessant worden..
Is daar publiek beschikbare informatie over, wat een multiplex kost? Of bedoel je dat het uitzenden (apparatuur, masthuur etc.) heel kostbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

ktf schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Is dat zo? Als ik door dat lijstje blader zie hebben de meeste toch wel een stuk of 5 zenders in de multiplex. Den Haag heeft er bijvoorbeeld 12. Of bedoel je, dat er nog maar weinig gebieden zijn uitgegeven zoals op de kaart te zien is?

[...]

Is daar publiek beschikbare informatie over, wat een multiplex kost? Of bedoel je dat het uitzenden (apparatuur, masthuur etc.) heel kostbaar is?
In de muxen die zijn uitgegeven zijn er vaak wel meerdere omroepen, maar nog lang niet het hele land is "gedekt". Ik weet niet of dat komt door gebrek aan inschrijvingen of door het gegeven dat die nog niet zijn uitgegeven eerlijkgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Gitarist schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:05:
[...] maar nog lang niet het hele land is "gedekt". [...]
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat niet in heel het land eenzelfde radiocultuur heerst. We hebben hier wel een lokale zender op FM, maar als ik dat vergelijk met verhalen over 'boerenpiratenzenders' die ik wel eens hoorde over bepaalde delen van het land, is het hier wel heel wat tammer.

Wat mij ook opvalt is dat veel van de uitgegeven 'kavels' een vorm hebben die goed te bestrijken is met één of twee zenders. Echter, gebieden zoals rondom Breda, heel Zeeuws-Vlaanderen, het gebied ten oosten van de Biesbosch, het bovenste deel van Limburg, zijn allemaal vrij langwerpig en hier en daar vrij uitgestrekt

Ik zie trouwens nu wat de kosten zijn voor de vergunning vanuit het Agentschap Telecom op https://www.agentschaptel...blicaties/2020/3/3/laag-6
Uitvoeringskosten (eenmalig)
Voor de verlening van een vergunning wordt € 659,00 in rekening gebracht. Deze kosten worden bij de verlening van de vergunning in rekening gebracht.

Zodra u een zender in gebruik neemt, bent u per melding van een opstelpunt (van de zender) een bedrag van € 162,00 verschuldigd.*

Toezichtskosten (jaarlijks)
De toezichtskosten worden berekend per opstelplaats. Per combinatie frequentiekanaal/opstelplaats gaat het om een bedrag van € 434,00 per kalenderjaar.* Per kW zendvermogen gaat het eveneens om een bedrag van € 434,00 per kalenderjaar.* Deze bedragen worden naar rato (vanaf de datum ingebruikname) in rekening gebracht.

* Van deze bedragen wordt aan de vergunninghouder één twaalfde deel in rekening gebracht, ongeacht het aantal vergunninghouders in het allotment. Deze bedragen worden in rekening gebracht na de melding van de ingebruikname.
Dus stel dat ik voor één zender een vergunning aanvraag, dan kost het mij 821€ voor de vergunningsverlening en 43€ per jaar voor een 200W zender. Dan ben ik waarschijnlijk ook geld kwijt aan de dekkings- en stoorberekeningen die bij de vergunningaanvraag moeten worden meegestuurd lijkt me? Uiteraard moet ik dan nog plek op een mast huren, zendapparatuur kopen, erin laten hangen met een hoogwerker...

Ik kan me voorstellen dat dat voor landelijke zenders met gebundelde krachten goed te doen is, maar als je het met 1, 2 of 3 zenders met misschien 1000 actieve luisteraars, dan denk ik dat je op FM blijft zolang het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat niet in heel het land eenzelfde radiocultuur heerst. We hebben hier wel een lokale zender op FM, maar als ik dat vergelijk met verhalen over 'boerenpiratenzenders' die ik wel eens hoorde over bepaalde delen van het land, is het hier wel heel wat tammer.

Wat mij ook opvalt is dat veel van de uitgegeven 'kavels' een vorm hebben die goed te bestrijken is met één of twee zenders. Echter, gebieden zoals rondom Breda, heel Zeeuws-Vlaanderen, het gebied ten oosten van de Biesbosch, het bovenste deel van Limburg, zijn allemaal vrij langwerpig en hier en daar vrij uitgestrekt

Ik zie trouwens nu wat de kosten zijn voor de vergunning vanuit het Agentschap Telecom op https://www.agentschaptel...blicaties/2020/3/3/laag-6

[...]

Dus stel dat ik voor één zender een vergunning aanvraag, dan kost het mij 821€ voor de vergunningsverlening en 43€ per jaar voor een 200W zender. Dan ben ik waarschijnlijk ook geld kwijt aan de dekkings- en stoorberekeningen die bij de vergunningaanvraag moeten worden meegestuurd lijkt me? Uiteraard moet ik dan nog plek op een mast huren, zendapparatuur kopen, erin laten hangen met een hoogwerker...

Ik kan me voorstellen dat dat voor landelijke zenders met gebundelde krachten goed te doen is, maar als je het met 1, 2 of 3 zenders met misschien 1000 actieve luisteraars, dan denk ik dat je op FM blijft zolang het kan.
toon volledige bericht
LPAM :-P
of gewoon YoLo doen en gewoon illegaal op de FM :')

edit:

https://www.agentschaptel...ing-digitale-radio-laag-7

zijn ze nu bezig met op 9C een landelijke multiplex er bij te knutselen?

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 11-01-2021 19:22 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:11:
of gewoon YoLo doen en gewoon illegaal op de FM :')
Ik bedoel eigenlijk een lokale omroep die legaal op FM zit. Deze heeft een reeks gebruikers op FM en een reeks via de kabel. De lokale omroep hier heeft dan ook nog een TV-kanaal via de kabel. Dat alles voor een gemeente van laten we zeggen 20.000 inwoners. Dan kan ik me voorstellen dat je al krap in je budget zit, zeker als je daar samen met 3 andere lokale omroepen (we hebben hier vrij grote gemeentes met relatief weinig inwoners) 3 zenders moet bekostigen (vanwege het grote gebied wat bestreken moet worden) terwijl je waarschijnlijk weinig extra luisteraars gaat krijgen.

Dan drukt de DAB uitzendvergunning, welke van korte duur is (anderhalf jaar) wel zwaar, want misschien moet je het hele circus van zenders doorrekenen, aanvragen en plaatsen wel over doen als de vergunning verlengt wordt met andere eisen.
SMSfreakie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:11:
https://www.agentschaptel...ing-digitale-radio-laag-7

zijn ze nu bezig met op 9C een landelijke multiplex er bij te knutselen?
Was dat niet een va de doelen van de MTVNL herverdeling? http://radio.nl/818343/ta...pport-op-dit-verandert-er
MTVNL en regionale stations gaan ruilen
Dit scenario (nummer 2) heeft als belangrijkste kenmerk dat de landelijke vergunninghouder MTVNL en de niet-landelijke publieke en commerciële vergunninghouders van frequentielagen wisselen. Daardoor kan een nieuwe landelijke laag gecreëerd worden die bestemd wordt voor landelijke commerciële omroep.
Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste