Toon posts:

Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:42:
Sinds een paar dagen is de ontvangst van DAB-kanaal 12C (Alle NPO-zenders) hier in de regio Almelo continu zeer slecht. Zo slecht, dat ik terug moet naar de FM. Geringe signaalsterkte van 12C op alle DAB-radio's in huis.

Ik geloof niet dat het multipath is, waar ik hier op 12 hoog tijdens hogedrukgebieden soms last van heb. Momenteel lagedruk.

Weet iemand wat er aan de hand is?
zender die out of sync is? dan stoort die juist door de andere 12C zenders..

hadden de commercielen op 11C in het begin ook vrij veel last van.. (gelukkig hadden die hier toen nog geen steunzender dus merkte ik t niet :P )

[Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 03-02-2021 17:52]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-09 23:19
Cumulus-1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:42:
Sinds een paar dagen is de ontvangst van DAB-kanaal 12C (Alle NPO-zenders) hier in de regio Almelo continu zeer slecht. Zo slecht, dat ik terug moet naar de FM. Geringe signaalsterkte van 12C op alle DAB-radio's in huis.

Ik geloof niet dat het multipath is, waar ik hier op 12 hoog tijdens hogedrukgebieden soms last van heb. Momenteel lagedruk.

Weet iemand wat er aan de hand is?
Staat de omgeving Almelo niet bekend om zijn vele etherpiraten? ;) Ik heb eigenlijk geen idee of het mogelijk is om met een (extreem) slecht ingeregelde FM-zener ruim een octaaf hoger uit te komen en het DAB-signaal te storen?

• Cumulus-1
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11-09 09:13
Zender out of sync zou betekenen dat het probleem op de begane grond ook moet spelen. Ik vermoed van niet, anders zouden er wel meer klachten zijn? Binnenkort neem ik een DAB-radio mee naar beneden om dit te checken.

Kan het zijn dat er begin deze week in deze regio een zendmast bijgekomen is die 12C uitzendt?

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:44
Hier in Deventer ging mijn wekker vanmorgen ook aan, zonder geluid ivm geen ontvangst.
Tot vanmorgen geen problemen.

Misschien toch iets met atmosferische omstandigheden???

• SebasFM
  • Laatst online: 00:58
Ik heb juist de indruk dat 11C (Landelijk commerieel) slechter te ontvangen is in de omgeving van Den Haag / Kijkduin. En ik woon 7 hoog met bijna vrij uitzicht. Lijkt wel dat de 'nieuwe' zender in Den Haag die Rijswijk vervangt uit staat en ook maar kort heeft aangestaan. Of in ieder geval niet richting Kijkduin straalt.

Sowieso wel apart. Ensemble Lokaal 50 (op 9B), voor Delft, Schiedam en Vlaardingen komt zelfs harder binnen dan 11C. Maar slecht ontvangst kan ook te maken hebben met een laptop die naast je radio staat. Zodra ik de radio naast mijn laptop en het raam aan de noordzijde van mijn appartement zet, valt het signaal van 11C en 9B sowieso helemaal weg.

• SMSfreakie
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
Zender out of sync zou betekenen dat het probleem op de begane grond ook moet spelen. Ik vermoed van niet, anders zouden er wel meer klachten zijn? Binnenkort neem ik een DAB-radio mee naar beneden om dit te checken.
ja en nee..

op hoogte heb je grotere kans dat je van meerdere zendmasten signaal zou kunnen krijgen.. en dan gaan ze wel op elkaar storen terwijl je bv op de begane grond geen meerdere zendmasten kan ontvangen en het probleem daarom niet aanwezig is..

in den beginne hadden de commerciëlen op 11C er ook vaak last van, echter hier kon ik alleen vanaf 1 zendmast signaal ontvangen waardoor er hier geen verstoring was..
FrankHe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:03:
[...]

Staat de omgeving Almelo niet bekend om zijn vele etherpiraten? ;) Ik heb eigenlijk geen idee of het mogelijk is om met een (extreem) slecht ingeregelde FM-zener ruim een octaaf hoger uit te komen en het DAB-signaal te storen?
mogelijk zelfs wel met een RasPi :')

FM zenderen is met een Pi iig niet moeilijk... :+

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Luna2017
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:53
St00mwals schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:39:
Hier in Deventer ging mijn wekker vanmorgen ook aan, zonder geluid ivm geen ontvangst.
Tot vanmorgen geen problemen.

Misschien toch iets met atmosferische omstandigheden???
Klopt inderdaad, Deventer maar in Zutphen ook. Geen npo zenders op dit moment.

• SebasFM
SMSfreakie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:59:
mogelijk zelfs wel met een RasPi :')

FM zenderen is met een Pi iig niet moeilijk... :+
Kuch: https://github.com/ChristopheJacquet/PiFmRds
Draadje van 75 cm aansluiten op een van de poorten en je hebt zo'n 10m bereik. ;) Dit werkte in ieder geval met de Raspberry Pi 2B.

[Voor 6% gewijzigd door SebasFM op 05-02-2021 10:58]

• Cumulus-1
Zojuist op de begane grond een test gedaan. Ook daar ontvangst van 12C niet of nauwelijks mogelijk, vanwege zeer geringe signaalsterkte.

Daarna met een DAB-radio op het zuidwestelijke balkon (12e etage) gaan staan met vrij zicht op de zendtoren Markelo (afstand in rechte lijn 19 km). Ook daar zo weinig signaalsterkte dat de radio er bijna niks van kan bakken.

Ik concludeer nu dat 12C van Markelo eruit ligt of op (zeer) gering vermogen zendt. En dat al vanaf begin deze week. Vreemd.

• SebasFM
Heb je er al een ticket van gemaakt @Cumulus-1 ?

https://service.npo.nl/onderwerp/problemen-oplossen

• Cumulus-1
Vrijdag (5-2) rond 17.00 u was ontvangst van 12C weer mogelijk.

Een storing bij een FM-zender zou geen werkweek op een oplossing hoeven wachten, denk ik.

• Theodor
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-09 18:50
Heb hier een dab+ radio staan van sony werkt prima goede ontvangst,nu heb ik onlangs een aroma difussor aangeschaft.
En nu valt het signaal constant weg als ik die diffusor aanzet,ook als ik hem op een andere stekkerdoos aansluit.
Is dit normaal?

• Gitarist
  • Niet online
@Theodor Ik moest eerlijk gezegd even opzoeken wat een aroma diffusor is. Ik begrijp het nu nog niet helemaal, maar het is voor zover ik zie een elektrisch apparaat }:O
Ik weet dat het DAB+ signaal verstoord kan worden door externe factoren.

Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een elektrische schuifdeur het signaal tijdelijk (wanneer ik erlangs reed) deed wegvallen en ook valt m'n signaal altijd weg als ik langs een praktijk voor huidverzorging rijd (mogelijk hebben ze een apparaat om haartjes te verwijderen o.i.d.).

Mogelijk wekt de diffusor een spanningsveld op die het signaal verstoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Laatst online: 22:10

Get!em

Oh die ja!

Theodor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:33:
Heb hier een dab+ radio staan van sony werkt prima goede ontvangst,nu heb ik onlangs een aroma difussor aangeschaft.
En nu valt het signaal constant weg als ik die diffusor aanzet,ook als ik hem op een andere stekkerdoos aansluit.
Is dit normaal?
Werkt ie op een USB adapter? Vervang die eens?

Mijn ervaring is dat DAB+ vaak verstoort kan worden door slechte (chinese) adapters, zowel in de auto (sigarettenplug) als in stopcontact.

• Theodor
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-09 18:50
Nee werkt niet op een usb adapter...
Als ik de radio op een andere groep aansluit is er niks aan de hand.

[Voor 49% gewijzigd door Theodor op 16-03-2021 16:48]

• SMSfreakie
  • Niet online
slecht filter in de voeding van de diffuser?

want ik ga met @Get!em mee, slechte voeding, slechte shielding er in of gewoon een onhandige keuze van de fabrikant in de voeding...

[Voor 61% gewijzigd door SMSfreakie op 16-03-2021 18:18]

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:47
Iemand een DIKKE tip qua wekkerradio en DAB? Word ondertussen ziek van mijn FM radio die vaak ruist bij Radio1 en BNR ontvangst. Heb al de Sony S61D ontdekt, maar ik twijfel, die sprietantenne maak ik vaak kapot.

• ralfbosz
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-09 12:55

ralfbosz

xm create bosz -c

Sjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:46:
Iemand een DIKKE tip qua wekkerradio en DAB? Word ondertussen ziek van mijn FM radio die vaak ruist bij Radio1 en BNR ontvangst. Heb al de Sony S61D ontdekt, maar ik twijfel, die sprietantenne maak ik vaak kapot.
https://www.jbl.nl/dab-ra...gid=radio-speaker#start=1

Mijn vriendin heeft de FM versie en die bevalt goed...

rm -r *

• Hageneis
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 15:02
Ik ben zelf erg tevreden over de Peaq PDR160BT.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SebasFM
Heb zelf een Pure Siësta S6 en een Pure Siësta charge. Beide tevreden over. Toonregeling (bass/treble) bij de S6 (charge weet ik niet zeker), automatische helderheid van het schermpje (kan zeer gedimd) en 3/4 alarmen die je in kan stellen voor weekend, hele week, werkweek of eenmalig. Beide hebben ze een usb aansluiting om je telefoon te laden. De charge kan draadloos laden. Erg tevreden mee.

Sony XDR-C1DBP heb ik gehad maar wat een complexe bediening. Veel priegelknopjes, ook achterop. En blikkerig geluid. Na een jaar aan mijn vader cadeau gegeven. :D

• Bert O.
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-09 09:51
Sjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:46:
Een vriend is zeer tevreden over de Sony XDR-C1DBP, maar kennelijk is @SebasFM daar minder lyirsch over... Zelf ben ik omwille van het geluid afgestapt van het concept 'wekkerradio'. Ik gebruik nu een Sonos Beam als wekker. Is ook niet zaligmakend, maar als wekkerradio kan het ermee door...

[Voor 24% gewijzigd door Bert O. op 21-03-2021 14:11]

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb ook de Sony XDR-C1DBP, maar ben er tevreden over. Ik ervaar de bediening ervan niet als lastig. Mogelijkheden en geluid zijn prima!

• Sjah
Dank voor de reacties.

Over de Pure s6, die staat nu bij de RadioWinkel met open doos, tja denk dat ik dat risico wel wil nemen, een merk als Pure gaat toch een trapje hoger dan Sony (sprak hij als Anglofiel).

• Cumulus-1
Ontvangst van 12C was in Twente gisteren 9-4 de hele dag slecht tot onmogelijk. Zaterdag 10-4 vanaf ~9.30 uur is er weer goede ontvangst. Het leek erop dat Markelo 12C er (weer) uit lag.

[edit] Te vroeg gejuicht. Zondag 11-4 weer slechte ontvangst aan de noordkant van mijn flat. De zuidkant is goed, wat betekent dat Markelo oké is. 12C van Dedemsvaart of Hoogersmilde gestoord?

[Voor 34% gewijzigd door Cumulus-1 op 11-04-2021 10:21]

• Sjah
Hier een update, nadat ik die Pure s6 wekkerradio kocht: Ben erg tevree met DAB+, geen storing meer, en stuk meer zenders, waaronder tot mijn verrassing zelfs 1 buitenlander, BBC worldservice. Hadden best een paar uit Vlaanderen en uit NRW bij mogen zitten, maar zo werkt het blijkbaar niet, mogen dan wel EU zijn wat we willen...
Tevens tevree met de Pure, ademt perfectie uit dat ding.

• RadioAir
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:21
Zowel uit Duitsland als uit Vlaanderen reikt het DAB+ signaal vrij ver over de grens omdat de kanalen onderling niet opnieuw gebruikt worden. Als het goed weer is kan ik in de auto in de buurt van Apeldoorn de Duitsers prima ontvangen, soms ook de Belgen. Dus misschien een buitenantenne? ;-)

• Gitarist
  • Niet online
BBC World Service wordt gewoon in Nederland uitgezonden via de mux van MTVNL

• RadioAir
En daarom buiten de randstad amper te beluisteren :-)

BBC WS zit overigens ook in België op DAB+. Verder ben ik hem in het buitenland nog niet tegen gekomen. In Italië is er wel een mux met voornamelijk Duitse zenders maar geen NL helaas.
RadioAir schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:01:

BBC WS zit overigens ook in België op DAB+. Verder ben ik hem in het buitenland nog niet tegen gekomen. In Italië is er wel een mux met voornamelijk Duitse zenders maar geen NL helaas.
Er is dan ook gewoon een Duits-sprekend stuk van Italië (Sud-Tirol, tegen de grens met Oostenrijk aan) dus dat daar in het Duits wordt uitgezonden is niet vreemd.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 28-04 13:56
RadioAir schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:01:

Dat is oud nieuws ! De Mux van MTV-NL is de laatste maand behoorlijk sterk geworden in Nederland. Zijn veel zenders aangezet en bestaande zenders verhoogd in vermogen.
Zie hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/mtvnl-7d.html :*)

• SMSfreakie
  • Niet online
passie3105 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:17:
[...]

Dat is oud nieuws ! De Mux van MTV-NL is de laatste maand behoorlijk sterk geworden in Nederland. Zijn veel zenders aangezet en bestaande zenders verhoogd in vermogen.
Zie hier: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/mtvnl-7d.html :*)
hier in de mast nog steeds op babyfoon vermogen! :')

• SMSfreakie
  • Niet online
Glxy radio (mtvnl mux) zend gewoon uit in mpeg2.. Wel met 96kbit maar wat een doodzonde eigenlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Kennelijk zijn er bij de inschrijving voor de "nieuwe" DAB+-frequentieblok 9C (/laag 7) meer dan 12 gegadigden, want er gaat een veiling komen. 22 juni om 10:00u!

Ik ben heel benieuwd hoe het radiolandschap er na de veiling uit gaat zien en of we meer diversiteit gaan horen op de (digitale) radio.

Is er eigenlijk al bekend of de overheid aanvullende regels aan de biedingen gaat stellen? Wordt het puur een financieel bod, of wordt er -net zoals bij 4 van de 8 commerciële FM frequenties in 2003- ook een programmatisch bod geëist?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 15:02
Er staat beschreven dat het maximaal vier kavels mag zijn per bieder. Voor de rest wint het hoogste bod.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Hageneis schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:33:
Er staat beschreven dat het maximaal vier kavels mag zijn per bieder. Voor de rest wint het hoogste bod.
Partijen met de diepste zakken dus... ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Schijnbaar denken ze dat de voorwaarden voor 9C beter zijn dan ruimte huren op 7D?

Toen mtvnl nog een lapjes deken was kon ik er wel een voorstelling bij maken... Maar nu? Bijna het hele land op 7D muv Zeeland..

Wat zou een mtvnl vragen per maand? 🤔

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RadioAir
Ben wel oprecht benieuwd wat we er dan bij krijgen. Gok meer zoals België. Zou het best wel top vinden als Joe, Qmusic, KINK etc wat (meer) themazenders uit gaan rollen en dat Arrow en classicNL van 6B/7D terug naar een sterk landelijk net kunnen, zodat er voor ieder wat wils is. Zo zou ik zelf nooit GrootNieuwsRadio of Radio Maria aanzetten, maar ik vind het voor de diversiteit wel top dat het er is. Misschien ook een urban themakanaal a la FunX/Juize. Ook hoop ik ooit nog eens op een pan-Europese mux waar van elk land minstens 1 kanaal aanwezig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gok nog meer thema zenders... al heb je kans als de dekking van 9C gelijk getrokken wordt aan 11C, dat er ook wel eens stations zouden kunnen verhuizen met hun primaire kanaal.. immers daar moeten ze 128kbits verdelen over 2 stations... en op 9C krijg je 96kbits voor 1 station!

ik zie bv 538, Q, en Sky nog wel verhuizen naar 9C.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:47
RadioAir schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:19:
Ben wel oprecht benieuwd wat we er dan bij krijgen. Gok meer zoals België. Zou het best wel top vinden als Joe, Qmusic, KINK etc wat (meer) themazenders uit gaan rollen en dat Arrow en classicNL van 6B/7D terug naar een sterk landelijk net kunnen, zodat er voor ieder wat wils is. Zo zou ik zelf nooit GrootNieuwsRadio of Radio Maria aanzetten, maar ik vind het voor de diversiteit wel top dat het er is. Misschien ook een urban themakanaal a la FunX/Juize. Ook hoop ik ooit nog eens op een pan-Europese mux waar van elk land minstens 1 kanaal aanwezig is.
Mja, ik hoop stiekem wel dat KINK (naast de themazenders), vooral ook in meer Kbps zal gaan uitzenden. Hun 'sound' is al vrij 'vlak' (wat op zich met hun profilering niet eens zo heel gek is), maar op de huidige lage bitrate klinkt het wel erg matig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Mja, ik hoop stiekem wel dat KINK (naast de themazenders), vooral ook in meer Kbps zal gaan uitzenden. Hun 'sound' is al vrij 'vlak' (wat op zich met hun profilering niet eens zo heel gek is), maar op de huidige lage bitrate klinkt het wel erg matig.
Ja, dat hoop ik ook. Al moet ik echt toegeven dat ze er wel echt het maximale uit hebben gehaald nu. Ik vind het voor 56kbps best 'behoorlijk' klinken.
Prolbeem is dat er op 12C geen ruimte is voor extra bitrate, tenzij SLAM! of Sublime weer wat inlevert.

In het geval dat KINK een plekje weet te bemachtigen op 9C zouden ze daar hun hoofdkanaal kunnen zetten en er (desgewenst) voor kunnen kiezen om de 56kbps die ze nu op 12C hebben gebruiken voor KINK DNA Classics.

Het mooie van DAB+ is dat je geen frequenties meer hoeft te onthouden. Zodra de nieuwe mux on-air komt even opnieuw laten zoeken naar de zenders en je kan door alle kanalen heenbladeren.

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe snel na de veiling de boel on air kan...

Moeten er weer antennes bij gezet worden? Of kan het mee liften op de antennes van 11C? Of 12C? Of bij de regionale muxen?

Zenders zelf plaatsen zal wel lekker vlot kunnen gok ik zo.. En evt wat combiners.

Maar als er antennes en kabels in elke mast geknoopt moeten worden....

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:49:
Ben wel benieuwd hoe snel na de veiling de boel on air kan...

Moeten er weer antennes bij gezet worden? Of kan het mee liften op de antennes van 11C? Of 12C? Of bij de regionale muxen?

Zenders zelf plaatsen zal wel lekker vlot kunnen gok ik zo.. En evt wat combiners.

Maar als er antennes en kabels in elke mast geknoopt moeten worden....
Ze weten nu al dat de mux gebruikt gaat worden, dus ik hoop dat de overheid de opdracht verstrekt heeft (aan Broadcast Partners?) om de daadwerkelijke zenders/zendmasten alvast op te hangen. Ik denk wel dat het vrij snel kan gaan.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:28:
Gok nog meer thema zenders... al heb je kans als de dekking van 9C gelijk getrokken wordt aan 11C, dat er ook wel eens stations zouden kunnen verhuizen met hun primaire kanaal.. immers daar moeten ze 128kbits verdelen over 2 stations... en op 9C krijg je 96kbits voor 1 station!

ik zie bv 538, Q, en Sky nog wel verhuizen naar 9C.
Zijn er eigenlijk luistercijfers specifiek voor DAB+ beschikbaar? Met al die stations kom je straks in een vijver van min of meer hetzelfde aanbod terecht, dan hou je op termijn toch geen luisteraar meer over door het enorme aanbod?

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Ze weten nu al dat de mux gebruikt gaat worden, dus ik hoop dat de overheid de opdracht verstrekt heeft (aan Broadcast Partners?) om de daadwerkelijke zenders/zendmasten alvast op te hangen. Ik denk wel dat het vrij snel kan gaan.
Ja denk dat alleen BP het recht hier op kan scoren... Immers het wordt anders een rare co structie.. Commerciële radio die ineens met 2 zender operators te maken krijgen?

Kpn doet afaik niks meer met FM / dab Broadcast?
ed1703 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Zijn er eigenlijk luistercijfers specifiek voor DAB+ beschikbaar? Met al die stations kom je straks in een vijver van min of meer hetzelfde aanbod terecht, dan hou je op termijn toch geen luisteraar meer over door het enorme aanbod?
Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel? En 't valt me hier in het noorden wel op dat de FM dekking wel te wensen over begint te laten....

• Gitarist
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Nee, die zijn er op dit moment nog niet.

Het meten van het aantal luisteraars gaat (i.t.t. bij tv) nog heel ouderwets met een boekje (!). Men moet achteraf invullen waar ze naar geluisterd hebben, en niet op welke manier.
Dit gaat overigens wel veranderen op korte termijn.

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:
[.

[...]

Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel? En 't valt me hier in het noorden wel op dat de FM dekking wel te wensen over begint te laten....
Klopt inderdaad, door meer zenders wordt het aantal luisteraars in totaal niet groter.
Maar op doelgroepzenders zijn de doelgroepen oververtegenwoordigd (ten minste, dat hopen ze ;) )dus kan dat alsnog interessant zijn voor een adverteerder.

Denk bijv. aan BNR waar je niet snel een Kruidvatreclame zult horen, maar wel reclames van zakelijke financiële dienstverleners of reclames over investeringsmogelijkheden voor DGA's.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:52
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Het meten van het aantal luisteraars gaat (i.t.t. bij tv) nog heel ouderwets met een boekje (!). Men moet achteraf invullen waar ze naar geluisterd hebben, en niet op welke manier.
Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app. (maar dat is eigenlijk gelijk, los van dat het voor veel mensen handiger meenemen is).

TV kijkcijfers zouden gewoon bij de providers met interactieve decoders kunnen worden opgevraagd. Hoef je dat ook niet meer met een kastje te registeren want dat is gewoon bekend van minuut tot minuut.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app.....
Het komt neer op een Shazaam achtige app die automatisch herkend en meet naar welke zender je luistert

• Gitarist
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Hoe gaat dat veranderen? Aangezien het een broadcast medium is zul je het moeten vastleggen in een boekje of misschien met een app. (maar dat is eigenlijk gelijk, los van dat het voor veel mensen handiger meenemen is).

TV kijkcijfers zouden gewoon bij de providers met interactieve decoders kunnen worden opgevraagd. Hoef je dat ook niet meer met een kastje te registeren want dat is gewoon bekend van minuut tot minuut.
Klopt, wordt naar ik begrijp een app die meeluistert en registreert naar wat je luistert.

TV gaat idd anders, daar zit er al software (o.i.d.) in de decoders. Vandaar idd dat er dagelijkse tv-cijfers zijn en slechts maandelijks radioluistercijfers.

• Gitarist
  • Niet online
btw, beetje in diezelfde sfeer (alhoewel in dit specifieke geval wel offtopic): morgen een debat over het al dan niet nogmaals verlengen van de huidige commerciële fm-vergunningen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SebasFM
Gitarist schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Nee, die zijn er op dit moment nog niet.

Ik doe op dit moment mee aan GfK luisteronderzoek. Ik moet eens per twee maanden gedurende een week een logboekje bijhouden met naar welke zender ik luister, waar ik luister (werk, thuis, onderweg/auto) en via welk medium ik luister (Kabel/FM, DAB of Internet) Dus het wordt al wel bijgehouden. Ik luister best veel Studio Brussel (mag van mij bij ons op DAB komen) en TopRadio (ook uit Belgie), maar die zenders moet je dan weer opgeven als overig.

[Voor 12% gewijzigd door SebasFM op 19-05-2021 11:53]

• SebasFM
SMSfreakie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:

Geen idee...
Maar ook op thema zenders draait men reclame.. Inkomsten zijn er dan toch wel?
Er zijn anders genoeg themazenders online te vinden met weinig tot geen reclame. Ik heb nu een Unlimited data abonnement, dus stream in de auto eigenlijk altijd de radio via TuneIn. Ik hoop wel dat er niet alleen maar 13 in een dozijn zenders op de nieuwe mux gaan komen. Van mij mag er nog wel wat meer Jazz/klassiek bij (Jazz zoals Radio Swiss Jazz dat uitzendt) en een wat meer echte techno/trance themazender.

[Voor 22% gewijzigd door SebasFM op 19-05-2021 12:07]

• Gitarist
  • Niet online
SebasFM schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Ik doe op dit moment mee aan GfK luisteronderzoek. Ik moet eens per twee maanden gedurende een week een logboekje bijhouden met naar welke zender ik luister, waar ik luister (werk, thuis, onderweg/auto) en via welk medium ik luister (Kabel/FM, DAB of Internet) Dus het wordt al wel bijgehouden. Ik luister best veel Studio Brussel (mag van mij bij ons op DAB komen) en TopRadio (ook uit Belgie), maar die zenders moet je dan weer opgeven als overig.
Oh, ik dacht dat de manier van luisteren niet werd geregistreerd. Dat was vroeger naar mijn weten niet zo.

• Rincewind
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05-09 15:45

Rincewind

Take me in your arms tonight

Het is waarschijnlijk al eerder gevraagd maar nog geen duidelijk antwoord gevonden. Voor mijn moeder zoek ik een DAB+ adapter die aan een bestaande stereo-installatie aangesloten kan worden (zij woont in een Ziggo-gebied waar per eind juli radio op de kabel uit gaat). Ze is 80+ en heeft geen smartphone o.i.d. dus een simpele bediening met presets/knoppen is een must. Iemand een suggestie?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• Gitarist
  • Niet online
Ik heb helaas geen pasklare oplossing voor je, @Rincewind, maar gevoelsmatig denk ik dat het al snel "makkelijker" wordt om een nieuwe DAB+ radio te kopen, i.p.v. een stand-alone unit zonder speakers die je aansluit op de bestaande stereo installatie.

Je zou bijvoorbeeld eens naar deze (of soortgelijk) kunnen kijken: Sangean DPR-16.
Die zou je eventueel via een mini-jack kabeltje kunnen aansluiten op de aux van de stereo-installatie (indien mogelijk) of anders gewoon het interne speakertje gebruiken. Geen fantastisch geluid, maar ik denk prima voor dit specifieke doel.

Afhankelijk van hoe tech 'savvy' jouw moeder is hoef je alleen uit te leggen: groene knop is aanzetten, harder/zachter en eventueel de 5 presetknoppen.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:52
@Rincewind Je kunt ook de Radiokanalen via een digitale ontvanger via de kabel luisteren via dit kastje: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Toevoeging: Met dit kastje kun je alleen de ongecodeerde zenders luisteren, maar dat lijkt me in dit geval meer dan voldoende.

[Voor 28% gewijzigd door jongetje op 17-06-2021 14:11]

• Rincewind

Rincewind

Gitarist schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:50:
Ik heb helaas geen pasklare oplossing voor je, @Rincewind, maar gevoelsmatig denk ik dat het al snel "makkelijker" wordt om een nieuwe DAB+ radio te kopen, i.p.v. een stand-alone unit zonder speakers die je aansluit op de bestaande stereo installatie.
Dank voor de suggestie maar die Sangean is toch te klein voor wat zij graag zou willen gebruiken. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe simpele stereo met DAB+ al aanwezig en dan simpelweg haar bestaande stereo vervangen.
jongetje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:51:
@Rincewind Je kunt ook de Radiokanalen via een digitale ontvanger via de kabel luisteren via dit kastje: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Toevoeging: Met dit kastje kun je alleen de ongecodeerde zenders luisteren, maar dat lijkt me in dit geval meer dan voldoende.
He! Dat is wellicht een oplossing: wist niet dat die bestond. Dank voor de tip. In haar geval is het belangrijkste dat ze Radio 4, Classic FM en dat soort normale stations kan blijven luisteren. Iig geen obscuur funk-station uit Jamaica o.i.d. :+

• Gitarist
  • Niet online
Rincewind schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:08:
[...]
Dank voor de suggestie maar die Sangean is toch te klein voor wat zij graag zou willen gebruiken. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe simpele stereo met DAB+ al aanwezig en dan simpelweg haar bestaande stereo vervangen.

[...]
He! Dat is wellicht een oplossing: wist niet dat die bestond. Dank voor de tip. In haar geval is het belangrijkste dat ze Radio 4, Classic FM en dat soort normale stations kan blijven luisteren. Iig geen obscuur funk-station uit Jamaica o.i.d. :+
Ok, dat kan uiteraard. En wat bedoel je dan met te klein, qua vermogen?

Ja, een nieuwe stereotoren (ouderwets woord eigenlijk O-) ) zou ook kunnen, maar dat brengt ook meteen weer een leercurve met zich mee...

• Rincewind

Rincewind

Gitarist schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Ok, dat kan uiteraard. En wat bedoel je dan met te klein, qua vermogen?

Ja, een nieuwe stereotoren (ouderwets woord eigenlijk O-) ) zou ook kunnen, maar dat brengt ook meteen weer een leercurve met zich mee...
Te klein qua formaat. Ze heeft nu een mini-toren staan waar ze mee om kan gaan: eigenlijk maar 3 favoriete zenders die op preset 1,2 en 3 staan ;) Vooral het geluid is belangrijk want dat ding staat de hele dag aan. Daarom ook als de nieuwe mini/midi-stereo ook een aantal presets kan hebben is de leercurve gelijk want dat heeft ze nu ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Luna2017
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:53
Rincewind schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Te klein qua formaat. Ze heeft nu een mini-toren staan waar ze mee om kan gaan: eigenlijk maar 3 favoriete zenders die op preset 1,2 en 3 staan ;) Vooral het geluid is belangrijk want dat ding staat de hele dag aan. Daarom ook als de nieuwe mini/midi-stereo ook een aantal presets kan hebben is de leercurve gelijk want dat heeft ze nu ook.
Is dit misschien iets voor je ouders?

• Rincewind

Rincewind

Luna2017 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Is dit misschien iets voor je ouders?
Nee, ik denk het niet: iets te klein vermoed ik.

• Gitarist
  • Niet online
Gitarist schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
Kennelijk zijn er bij de inschrijving voor de "nieuwe" DAB+-frequentieblok 9C (/laag 7) meer dan 12 gegadigden, want er gaat een veiling komen. 22 juni om 10:00u!

Ik ben heel benieuwd hoe het radiolandschap er na de veiling uit gaat zien en of we meer diversiteit gaan horen op de (digitale) radio.

Is er eigenlijk al bekend of de overheid aanvullende regels aan de biedingen gaat stellen? Wordt het puur een financieel bod, of wordt er -net zoals bij 4 van de 8 commerciële FM frequenties in 2003- ook een programmatisch bod geëist?
Morgen is de veiling *O*

Ben benieuwd hoe snel de winnaars bekend gemaakt worden.

Ik hoop echt op meer diversiteit (y)

• ed1703
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Morgen is de veiling *O*

Ben benieuwd hoe snel de winnaars bekend gemaakt worden.

Ik hoop echt op meer diversiteit (y)
Hoop dat dit partijen zijn die het ook kunnen blijven leveren.
Niemand zit op van die hop-on hop-off mux te wachten ala MTVNL of laag 6, wat ook een klein drama dreigt te worden.

Als ik geen reclame op een zender hoor, weet ik al vrij snel hoe laat het is en waar dat gaat eindigen 8)7

• Gitarist
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Hoop dat dit partijen zijn die het ook kunnen blijven leveren.
Niemand zit op van die hop-on hop-off mux te wachten ala MTVNL of laag 6, wat ook een klein drama dreigt te worden.

Als ik geen reclame op een zender hoor, weet ik al vrij snel hoe laat het is en waar dat gaat eindigen 8)7
Ze moeten een financieel bod uitbrengen en ik neem aan ook een gedegen bedrijfsplan. Ik neem aan dat de overheid bij landelijke muxen wat hogere eisen stelt dan bij lokale/regionale en dat zij ook willen (voor het succes van DAB+) dat de partijen lang blijven bestaan.

De nieuwe partijen moeten hun inleg dus z.s.m. terugverdienen dus ik neem aan dat we met z'n allen verblijd gaan worden met zo lang mogelijke commercialblokken :+

[Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 21-06-2021 16:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Talpa Radio Holding B.V. 3 776.400
Q-Music Nederland B.V. 3 776.400
Kink FM B.V. 3 776.400
Sublime World B.V. 1 258.800
Radio Maria Nederland 1 258.800
Terrestrial B.V. 1 258.800

ben benieuwd wat er dus op gaat belanden..

voor Q zet ik in op 2 themazenders, en Joe fm..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online
Allen min of meer bestaande partijen die een kavel hebben weten te bemachtigen. Ben idd heel benieuwd wat er op gaat komen. Joe is idd een goede suggestie.

Ik verwacht ook KINK DNA Classics.

En misschien dat er nog wat subkanalen van 11C verhuizen naar dit nieuwe slot, maar dan in hogere kwaliteit? Radio 10 60s/70s zou daar een mooie voor zijn!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gitarist schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:58:
Allen min of meer bestaande partijen die een kavel hebben weten te bemachtigen. Ben idd heel benieuwd wat er op gaat komen. Joe is idd een goede suggestie.

En misschien dat er nog wat subkanalen van 11C verhuizen naar dit nieuwe slot, maar dan in hogere kwaliteit? Radio 10 60s/70s zou daar een mooie voor zijn!
denk dat je niet je hoofdkanaal van 11C naar 9C mag verhuizen :+ anders was wat wel een leuk idee :+

vind het trouwens geen schokkende bedragen voor de vergunningen...
verdere operationele kosten zullen wel lekker aantikken :P

[Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 22-06-2021 18:15]

• Gitarist
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:14:
[...]

denk dat je niet je hoofdkanaal van 11C naar 9C mag verhuizen :+ anders was wat wel een leuk idee :+

vind het trouwens geen schokkende bedragen voor de vergunningen...
verdere operationele kosten zullen wel lekker aantikken :P
Nee ik bedoelde subkanalen. Weet niet of dat wel mag?

Wat is trouwens de reden dat die bedragen per kavel 'gelijk' zijn? Dat is toch niet het principe van een veiling?
Maar valt idd mee

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja heb me niet echt verdiept in de veiling regels.. Maar goed als er al partijen vooraf geoverlegd hebben.... Je weet 't niet natuurlijk..

• ed1703
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:13:
Ja heb me niet echt verdiept in de veiling regels.. Maar goed als er al partijen vooraf geoverlegd hebben.... Je weet 't niet natuurlijk..
De overheid kennende zal de vergunning iig wel een vulverplichting hebben. Dan hebben we dus straks de keuze uit 36 landelijke DAB+ zenders. 24 x commercieel en 12x NPO. Oh en dan nog 12x lokaal, als iemand daar ooit brood in ziet 😂

En dan is er nog MTVNL.

• SMSfreakie
  • Niet online
Geen idee hoeveel ik nu hier kan ontvangen eigenlijks...

Geen zin om te tellen.. Maar 5A,6B,9D,11C en 12C...

En als de regio vergunningen op de schop gaan misschien nog wel weer meer....

6B komt op de autoradio behoorlijk buiten het gebied nu

[Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 22-06-2021 19:45]

• don_jorg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-09 21:16
Gitarist schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:58:
Ik ook + KINK hoofdkanaal en KINK Indie. KINK Distortion zal wel de 'afvaller' zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-09 11:27

Virax

Lief :)

Vraagje over DAB+, en ik verwacht dat er de komende weken wel meer zullen komen nu Ziggo gaat stoppen met het doorgeven van het analoge signaal.

Vooraf:
Ik heb een bovengemiddelde interesse in gadgets en tech (daarom zit ik ook al sinds jaar en dag op deze site), maar van het DAB+ heb ik nog nooit iets begrepen. Ik hoor al bijna 10 jaar reclame op de radio om over te stappen naar DAB+, maar zie niet in waarom. FM werkt prima toch? Zit nu een uurtje topics te lezen, en zie ook veel klachten over een slecht signaal etc. Dus waarom is het zo heilig? (het voordeel voor de aanbieders om het analoge FM signaal niet te ondersteunen zie ik overigens wel). Bij het overstappen van analoge tv naar digitale tv was de meerwaarde me veel duidelijker. Anyway, Ziggo gaat eind deze maand stoppen met het signaal, dus na jaren van ontwijken heb ik nu het gevoel er niet langer onderuit te kunnen. En mijn minder technische moeder waar de radio elke dag overuren maakt idem.

Vraag/uitdaging:
Mijn moeder heeft (gelukkig dacht ik) een DAB+ radio (Philips BTB8000), die ook met FM werkt. Toen ik de bijgeleverde DAB+ antenne zag, dacht ik: "wat moeten we met zo'n flutdraadje, en hoe gaat dit beter werken dan de FM-kabel", dus ik heb de radio gewoon op de analoge kabel aangesloten en alles ging perfect. Met het nieuws van Ziggo in het hoofd, heb ik vandaag toch geprobeerd DAB+ signaal te ontvangen met die kabel. En zoals gevreesd: helemaal niks. Zie wel wat zendernamen op het display, en verder staat er "Off air". Hoe ik het uiteinde van die kabel ook richtte.

Hoe nu verder?

Zoals gezegd, ik ben zelf al op onderzoek gegaan, en zie een aantal mogelijke opties:
  1. Ik heb het kabeltje verkeerd aangesloten want het is onmogelijk dat er absoluut geen enkel signaal ontvangen wordt. Maar hoe kun je dit verkeerd aansluiten? Ik heb hem om dezelfde aansluiting gedaan als waar anders de FM kabel in zat (zoals aangegeven in de handleiding).
  2. Een andere DAB+ radio kopen. Maar hoe weet ik dat die het gaat doen? Mijn moeder is ontzettend tevreden over de huidige radio en het volume hiervan (hij heeft meer volume dan de gemiddelde stereoset) en ze weet hoe hij werkt.
  3. Een digitale ontvanger van Ziggo ertussen gooien. Kost 50 euro, en het is weer een extra apparaatje met een extra afstandsbediening om zenders te selecteren. Voelt als extra onnodig gedoe.
  4. Via de tv luisteren. Maar de tv heeft minder geluid, en er staat notabene al een DAB+ radio in het huis.
  5. Via mobieltje radio luisteren en via Bluetooth streamen naar de radio. Voelt ook als meer gedoe voor een niet zo technisch iemand, terwijl er dus zelfs een DAB+ radio in huis staat.
  6. Een andere/betere antenne kopen. Deze optie zou het meest ideaal klinken. Maar hoe weet je dat een andere antenne het signaal wél oppakt? En ik heb sommige antenne's gezien, die hebben een heel paneel om het signaal op te vangen die je ergens kwijt moet. En dan vraag ik me weer af: hoe is dit in hemelsnaam een verbetering ten opzichte van het analoge FM signaal dat altijd prima werkte?
  7. Een andere optie waar ik zelf niet eens bij heb stilgestaan...
Ik hoop dat jullie een gouden tip hebben. En wellicht mij ook wat nieuwe inzichten kunnen geven. Behoren de analoge FM luisteraars echt tot het uitstervende ras, net zoals de analoge tv kijker toentertijd (waar ik echt het gevoel had dat vrijwel niemand nog analoge tv keek toen het werd uitgefaseerd)? Of wordt dit er echt doorheen gepushed, want ikzelf ben ook nog iemand die gewoon een FM steroeset in de woonkamer heeft staan (zelfs zonder een DAB+ optie helaas).

Hier twee foto's van de 'antenne' die standaard bij de radio zat:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:28
De antenne kan maar op één manier worden aangesloten.
Bron: https://www.download.p4c....12/btb8000_12_dfu_eng.pdf

Plaatsing antenne:
https://tweakers.net/i/J9-U5qEyQU0Ff2Q8Q2k-F49dD3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qS122cXp3yRbhMgbSbB32AMu.png?f=user_large

Heb je automatisch naar zenders laten zoeken (p.14)?

Je kunt ook zelf een antenne maken bijv: https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

[Voor 5% gewijzigd door Zap_pa op 18-07-2021 22:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virax

Virax

Zap_pa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:27:
[...]

De antenne kan maar op één manier worden aangesloten.
Bron: https://www.download.p4c....12/btb8000_12_dfu_eng.pdf
[Afbeelding]

Plaatsing antenne:
[Afbeelding]

Heb je automatisch naar zenders laten zoeken (p.14)?
[Afbeelding]

Je kunt ook zelf een antenne maken bijv: https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan
Dank voor de reactie. Ik heb de handleiding ook doorgelezen, dus die 'antenne' moet er dan goed inzitten. Heb het gisteren nogmaals geprobeerd, en héél soms komt er even 10 seconden muziek tevoorschijn, dus het lijkt me dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is. Heb inderdaad ook automatisch naar zenders laten zoeken.

Qua het zelf maken van die antenne, ik ga eens een poging wagen. Maar dan zie ik op die pagina een foto waarin er een zelfgebouwde antenne aan een systeemplafond hangt, en dan denk ik weer: hoe is dit ook alweer een stap voorwaarts ten opzichte van het analoge FM signaal?

• SMSfreakie
  • Niet online
het FM signaal wat je via Ziggo kreeg was natuurlijk van uitmuntende kwaliteit.. geen last van verstoringen.. etc

mooiste is om een VHF geschikte antenne buiten te plaatsen (of op zolder) maar in beide gevallen zal je een kabel naar de antenne moeten trekken..

hier staat de DAB+ antenne buiten op +- 1.5 meter boven het maaiveld (geen betere plek) en het werkt prima :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virax

Virax

SMSfreakie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:28:
het FM signaal wat je via Ziggo kreeg was natuurlijk van uitmuntende kwaliteit.. geen last van verstoringen.. etc

mooiste is om een VHF geschikte antenne buiten te plaatsen (of op zolder) maar in beide gevallen zal je een kabel naar de antenne moeten trekken..

hier staat de DAB+ antenne buiten op +- 1.5 meter boven het maaiveld (geen betere plek) en het werkt prima :)
Voor mij en mijn moeder als niet audiofiel, was het FM signaal inderdaad van uitmuntende kwaliteit. Altijd. Nooit storing. Nooit ruis. Stekkertje in de muur en radio en klaar. Geen gekke antennes aan de radiator, aan het plafond of op het dak. Daarom blijf ik het gek vinden dat DAB+ als opvolger gepresenteerd wordt, want het voelt voor mij als een stap terug.

Maar verder blijft het vrij stil hier. Dus misschien is het tijdperk aangebroken dat ik heel ouderwets ben geworden en in het verleden ben blijven hangen. En misschien behoor ik inderdaad tot de uitstervende doelgroep die nog via een analoog FM signaal radio luistert. Ik kon het niet geloven dus wilde toch even checken hier.

Ik ga met een zelfgemaakte antenne aan proberen om te kijken of deze (op een onopvallende plek) wat beter een signaal kan oppakken. Dank!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eymey
@Virax Je moeder kan natuurlijk altijd de pech hebben op een plek te wonen waar DAB+ inderdaad te zwak is.... of in een type gebouw dat de signalen gewoon te veel dempt. Maar dat je helemaal niets ontvangt lijkt me wel vrij sterk (dan moet de antenne of de gevoeligheid van de ontvanger gewoon heel slecht zijn).

Hier 2 radio's (eentje van Sangean en eentje van Sony) met zo'n ouderwetse telescopisch uitschuivende antenne en met beiden, in Almere Stad midden in huis, kan ik met die radio's alle muxen (inclusief de wat minder sterke zoals van MTVNL en de lokale) goed ontvangen.

Tegen FM via de kabelaar kon inderdaad niets op (behalve een dikke internetstream).

Echter, hier in huis via de ether is het juist FM dat altijd wel iets van storing of ruis heeft, hoe ik de antenne ook richt. En dat is dan ook vooral de meerwaarde van DAB: Als er een voldoende sterk signaal is, is de kwaliteit ook altijd ruisvrij. Plus het aanbod aan zenders ten opzichte van de FM natuurlijk.

Hopelijk kan je nog een betere antenne-opstelling bewerkstelligen zodat je moeder toch op een bijna-ouderwetse manier radio kan blijven ontvangen :).

Ten opzichte van FM via de ether is DAB+ echt wel een verbetering, in ieder geval hier. En internetradio ga je haar vermoedelijk niet meer aanleren (hoewel er wel radio's bestaan die internetstations onder presets kunnen zetten, wat wellicht wat helpt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

carnager

AmsterdamVideo

Misschien klinkt dit heel suf, maar proberen kan geen kwaad..
Neem die meegeleverde antenne eens en in plaats van die rechtstreeks op de radio aan te sluiten, doe er een coaxkabel tussen (standaard mannetje-vrouwtje, wat je tot dusver ook gebruikte voor de aansluiting op ziggo) en plaats de antenne eens bij een raam aan voorzijde of achterzijde van het huis. Is je signaal dan afdoende?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• Virax

Virax

@eymey
Dank. Ik kan zo 1,2,3 geen kaart vinden waar de ontvangstkwaliteit van DAB+ in Nederland anno 2021 te zien is. Heb wel even gegoogled, maar kom dan vooral artikelen tegen over autoradio's. Waardoor ik me ook weer afvraag: oh ja, als het hier thuis al zo slecht is, hoe moet het dan in een auto zijn? Ter info: mijn moeder heeft een philips stereosetje van een jaar oud.

Ze woont in het gebied tussen Hoorn en Enkhuizen. Het huis is zo'n 10 jaar oud. En met FM via de ether is het ook een uitdaging om zenders te ontvangen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat DAB+ een stuk beter is dan alles behalve internetradio of FM via de kabel. Maar ja, mijn moeder gebruikt dus FM via de kabel. Internetradio ga ik haar inderdaad niet aanleren. Dan zal het radio via de tv worden. Bedankt voor het meedenken!

@carnager Klinkt zeker niet suf. Ik wil zeker proberen! Heb ik zojuist gedaan. Vond het een goed idee!
Het goede nieuws is: soms ontving ik signaal. En als ik mezelf dan helemaal bevroor, dan bleef dat signaal ook!
Het slechte nieuws: zodra ik letterlijk 5 centimeter bewoog, was het signaal weer weg. En als ik weer 5 centimeter terug bewoog, wilde dat niet zeggen dat het signaal ook weer terug kwam. Sterker nog: wanneer ik mijn antenne uiteinde in de rechterhand niet bewoog, maar de coax-kabel uiteinde (mannetje) in mijn linkerhand wel wat hoger of lager beweegde, viel het signaal al weg. Terwijl het antenne uiteinde dus op exact dezelfde plek zat.

Misschien is die antennekabel die bij de Philips-radio zat (zie foto's enkele posts hierboven) gewoon superslecht, of misschien heeft mijn moeder inderdaad de pech in een geisoleerd fort te wonen. Ik ga het nog even proberen met een zelfgeknutselfde antenne-kabel die @Zap_pa suggereerde. Nooit geschoten, altijd mis! Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

carnager

AmsterdamVideo

@Virax Experimenteren met de draadantenne horizontaal of vertikaal houden kan ook nogal schelen.
Volgens mij is in Nederland gebruikelijk de polarisatie horizontaal te hebben tegenwoordig, in ieder geval voor de FM is dat het geval sinds de jaren '00, vooral in verband met de vaak plat liggende antennes op autodaken.
Vroegâh was de FM, net zoals de analoge televisie, vertikaal gepolariseerd.
Kan me dus voorstellen dat als je hem horizontaal houdt de ontvangst verbeterd.
Vervolgens weer zo hoog mogelijk, om minder obstructies in het signaal te hebben.
Verwacht allemaal geen grote wonderen maar het kan net dat beetje verschil maken tussen wel of geen signaal: je zit momenteel echt op de drempel, zo blijkt uit je omschreven ervaringen.
Dus misschien kan het draadje ergens langs een bovenlichtje vastgezet worden als de ontvangst daar goed zou zijn.
Andere kant van het huis ook geprobeerd? Maakt natuurlijk ook nogal een verschil met waar de zendmast staat die het huis het beste aanstraalt.
Tja, als het ondanks alles toch te slecht blijkt kan je het draadje misschien nog buiten het raam plaatsen (denk dan wel om draadbreuk te voorkomen, als je het raam gebruikt als doorvoer!) en laatste oplossing toch een kleine buitenantenne plaatsen (hoeft echt niet zo'n hark te zijn die je vroeger op de daken zag! er zijn hele bescheiden antennetjes voor DAB+ in de handel, formaatje tablet give or take, die vrij plat op de muur kunnen)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• eymey
Virax schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:01:
@eymey
Dank. Ik kan zo 1,2,3 geen kaart vinden waar de ontvangstkwaliteit van DAB+ in Nederland anno 2021 te zien is. Heb wel even gegoogled, maar kom dan vooral artikelen tegen over autoradio's. Waardoor ik me ook weer afvraag: oh ja, als het hier thuis al zo slecht is, hoe moet het dan in een auto zijn? Ter info: mijn moeder heeft een philips stereosetje van een jaar oud.

Ze woont in het gebied tussen Hoorn en Enkhuizen. Het huis is zo'n 10 jaar oud. En met FM via de ether is het ook een uitdaging om zenders te ontvangen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat DAB+ een stuk beter is dan alles behalve internetradio of FM via de kabel. Maar ja, mijn moeder gebruikt dus FM via de kabel. Internetradio ga ik haar inderdaad niet aanleren. Dan zal het radio via de tv worden. Bedankt voor het meedenken!
Hoorn-Enkhuizen: Ik kan me wel voorstellen dat dat misschien aan de rand zit van veel steunzenders (ik heb ook even geen concrete informatie voorhanden omtrent de dekking, mede ook omdat je verschillende uitzenders van 'ensembles' (muxen) hebt, zoals de NPO, de landelijke commerciele zenders, regionaal, bovenregionaal, MTVNL .

Wat de auto betreft: Het is alweer een tijdje geleden dat ik ervaring heb gehad met DAB+ in de auto. Van voorjaar 2015 tot winter 2016 hebben wij een auto met DAB+ radio gereden (Pioneer autoradio met DAB+, in een Nissan Micra uit 2006, met een DAB+/FM splitter op de bestaande dakantenne). De ervaring was, toen al, best goed. Tussen Almere en Enschede, of tussen Almere en Zeeland, eigenlijk altijd goede ontvangst op de NPO mux. De commerciele mux had soms wat 'gaten' .

Maar van wat ik zo lees, zeker als FM al een uitdaging is, is de bekabeling bij die radio gewoon vrij bagger.

• SebasFM
carnager schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:35:
@Virax Experimenteren met de draadantenne horizontaal of vertikaal houden kan ook nogal schelen.
Volgens mij is in Nederland gebruikelijk de polarisatie horizontaal te hebben tegenwoordig, in ieder geval voor de FM is dat het geval sinds de jaren '00, vooral in verband met de vaak plat liggende antennes op autodaken.
Vroegâh was de FM, net zoals de analoge televisie, vertikaal gepolariseerd.
Kan me dus voorstellen dat als je hem horizontaal houdt de ontvangst verbeterd.
Volgens onderstaande site zijn de DAB multiplexen toch echt verticaal gepolariseerd:
https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Verder zou ik kunnen 'aanbevelen' om de radio dichter bij een raam te zetten. Al zijn huizen de laatste jaren natuurlijk steeds beter geïsoleerd. Zeker het HR+++ glas dempt de signalen als een malle. En als het huis dan ook nog eens gemaakt is van gewapend beton is het al helemaal feest.

• Virax

Virax

@carnager, @eymey, @SebasFM Heb zelf een nieuwe antenne gemaakt, zoals omschreven in dit artikel. Verwachtingen waren laag, maar bij zoveel positieve reacties is het het proberen waard. Het signaal is wel IETS makkelijker te vinden dan met de Philips antenne, maar het scheelt allemaal bijzonder weinig. Horizontaal, verticaal, links, rechts, hoog, laag. Het haalt allemaal niet heel veel uit, en het aantal zenders dat er uberhaupt ontvangen kunnen worden is erg beperkt. Veronica, Slam FM, Skyradio en een lijst onbekende (meer regionale) zenders. en ik moet dus midden in de kamer staan, zonder bewegen. Nee, dit wordt 'm niet.

Andere kant van het huis geprobeerd? Draad door raam of buiten-antenne gemaakt? Tsja. Nee. Zoals gezegd, we ontvingen via de kabel. Er staat een tv meubel in het huis, met daarop de tv en daarin de radio (vrij dicht bij het raam overigens). Om dat nou allemaal te verplaatsen om maar goed signaal te kunnen ontvangen bevestigt dus mijn eerste bericht: dit voelt als stappen terug, in plaats van vooruit.

Ik geef het op met DAB+. Het is voor mij echt een teleurstelling, en stappen terug vergeleken met FM signaal via de kabel. Ik blijf het niet snappen dat ze er mee stoppen en DAB+ als alternatief aanbieden. Maar goed, het zij zo. Het zal vast nog maar om een kleine groep mensen gaan, dus moet met de tijd mee I guess! Voordeel was wel dat m'n moeder zag dat ik alles binnen de huidige set up zonder gerommel met lange kabels en antennes heb geprobeerd en ziet dat het niet werkt. Denk dat dit de deur heeft opengezet voor internetradio via mobieltje en bluetooth op de radio luisteren. Dus uiteindelijk toch een oplossing naar enige tevredenheid gevonden.

Dank voor de tips en het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:17
@Virax Je blijft maar FM via de kabel vergelijken met DAB+ via de lucht. Dat is alsof je internet via glasvezel vergelijkt met 4G. En dan klagen dat in je favoriete stoel voor de TV de snelheid zo laag is.
Top dat je een oplossing hebt gevonden met internetradio. Dat ligt qua ontvangst dichterbij het FM signaal via de kabel dan DAB+.

• Virax

Virax

RichieB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:35:
@Virax Je blijft maar FM via de kabel vergelijken met DAB+ via de lucht. Dat is alsof je internet via glasvezel vergelijkt met 4G. En dan klagen dat in je favoriete stoel voor de TV de snelheid zo laag is.
Top dat je een oplossing hebt gevonden met internetradio. Dat ligt qua ontvangst dichterbij het FM signaal via de kabel dan DAB+.
Als je het zo zegt, dan heb je inderdaad een punt. En zou zo ik het moeten zien inderdaad.

Misschien is het de DAB+ reclame die ik al 10 jaar hoor. Zeggend dat het de toekomst van radio is. Of zoals op hun site staat "DAB+ is de digitale opvolger van FM." Of Ziggo hun marketing. Die ons als FM via de kabel-luisteraars hierop wijzen; ik quote:
Luister digitaal voor het beste signaal
Het analoge radiosignaal stopt binnenkort
Met digitale radio ontvang je een ruim aanbod aan radiozenders met kraakhelder geluid. We helpen je graag schakelen van analoog naar digitaal. Zo ben je helemaal klaar voor de toekomst.
Dus zo ben ik erin gegaan. Vandaar de vergelijking. Vandaar de teleurstelling.
Maar vanuit jouw perspectief heb je inderdaad ook helemaal een punt.

[Voor 11% gewijzigd door Virax op 24-07-2021 17:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Virax schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Als je het zo zegt, dan heb je inderdaad een punt. En zou zo ik het moeten zien inderdaad.

Misschien is het de DAB+ reclame die ik al 10 jaar hoor. Zeggend dat het de toekomst van radio is. Of zoals op hun site staat "DAB+ is de digitale opvolger van FM." Of Ziggo hun marketing. Die ons als FM via de kabel-luisteraars hierop wijzen; ik quote:

[...]

Het is ook zo dat dekking in huis nog steeds het grootste probleem is, er zijn wel afspraken over dekking, maar ook weer niet voor alle lagen zijn die afspraken gemaakt.
Ik woon zelf hemelsbreed 3 hoogop 4 km van de mast in Alkmaar en heb daarom met een aantal lagen geen problemen, maar niet elke laag maakt gebruik van die mast. En niet iedereen heeft geluk om zo vlak bij een mast te wonen.

De mast in Hoorn (NATO toren op Hoorn-80) maakt ook niet elke laag gebruik van. Laag 1 (NPO) niet, maar Laag 2 weer wel (538, Qmusic, Radio10, enz.).

Kortom: De overheid heeft dit gewoon weer eens op z'n plat hollands ruk geregeld.

[Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 24-07-2021 19:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:17
@Virax Als je DAB+ binnenshuis wil gebruiken zal je soms een buitenantenne moeten plaatsen. DAB+ is de opvolger van FM in de ether. Als vervanging van FM op de kabel kan je bij gebrek aan goede DAB+ ontvangst ook internetradio luisteren, zoals je zelf ook hebt ontdekt.
Dat Ziggo DAB+ noemt als opvolger van FM via hun eigen kabel is puur eigenbelang en niet overal toepasbaar.

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:42

sjirafje

Come get some!

Hoe komt het toch dat de ontvangst van DAB+ zo belabberd is? Zowel in huis als in de auto heb ik echt 0 signaal op kanaal 7D en laat dat nu net het kanaal zijn waar Arrow net naar toe verhuisd is :(

Ik denk dat op deze manier DAB+ altijd wel iets van de toekomst gaat blijven...

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:19
We zijn verwend geraakt aan FM dekking binnenshuis, na 40 jaar ontwikkeling, het begin was rooftop dekking, met een dipool. Daarnaast gaan een hoop mensen akkoord met FM ontvangst in mono (wekkerradio), of met een klein beetje ruis in stereo (of knijpen in het stereobeeld, waar ik hoofdpijn van krijg in de auto) en dus heb je eigenlijk altijd wel signaal. DAB is een werkt wel of het werkt niet verhaal. Daarnaast zijn het maar drie ensembles, en bij FM kan je elke zender apart opzoeken, en als die het wel goed doet is het ook OK.

Maar de getallen zijn inderdaad minder qua binnenshuis DAB, zelfs slechter dan Digitenne/DVB-T2, en is dus als vervanging van de kabel echt niet een optie. DVB-C specifiek voor radio een optie?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• ed1703
  • Niet online
sjirafje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:39:
Hoe komt het toch dat de ontvangst van DAB+ zo belabberd is? Zowel in huis als in de auto heb ik echt 0 signaal op kanaal 7D en laat dat nu net het kanaal zijn waar Arrow net naar toe verhuisd is :(

Ik denk dat op deze manier DAB+ altijd wel iets van de toekomst gaat blijven...
7D is sowieso laag 3, MTVNL en die hebben niet zoveel haast: "MTVNL moet vanaf september 2024 60% outdoor dekking hebben en 50% indoor. Vanaf september 2026 moet dit gegroeid zijn naar minimaal 75% outdoor en 60% indoor."

bron: http://radio.nl/821881/mtvnl-mag-dab-vergunning-verlengen

• eymey
Virax schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:29:
[...]

[...]

Ik denk zelf dat de reclame, "Dat DAB+ de opvolger van FM is", nog steeds klopt. En voor een groot deel ook al wel wordt nagekomen. Alleen zijn we, zoals @koppie ook al aangeeft, gewoon verwend geraakt met erg sterke FM-zenders.

De ontvangst van DAB+ wordt nog voortdurend verbeterd (voorheen had ik hier midden in huis op de radio's met telescoopantenne veel slechter signaal dan nu). Maar er zullen altijd wel plekken blijven waar, zeker binnenshuis, de ontvangst moeilijk blijft. FM-signalen komen nou eenmaal veel makkelijker door muren en (HR+++) ramen heen dan de VHF signalen waar de DAB+ muxen op zitten.

Binnen blijft internetradio eigenlijk 'the way to go' . Fijn dat er op dat gebied een voor je moeder werkbare oplossing is gevonden :).

Overigens ben ik ook wel weer bezig om het toch al bestaande coaxnetwerk in huis weer van een zo goed mogelijk FM Signaal via de ether te voorzien, als het even kan zonder buitenantenne. FM radio (of t.z.t. DAB+) blijft namelijk gewoon het meest gebruiksvriendelijk en stabiel om gewoon makkelijk de radio aan te zetten. En perfect synchroon ' multiroom' met de wekkerradio en doucheradio :P ). Ik heb het geluk dat op zolder, met een binnenantenne, FM op de meeste zenders vrijwel ruisvrij te ontvangen is. DAB+ en DVB-T2 komen ook zeer sterk binnen, dus in de toekomst bij een nieuwe TV ook de FTA NPO-mux op DVB-T2, en op termijn wellicht FM vervangen door DAB+ als doucheradio, wekkerradio en de receiver in de woonkamer aan vervanging toe zijn.

[Voor 11% gewijzigd door eymey op 24-07-2021 21:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:21
eymey schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:26:
Overigens ben ik ook wel weer bezig om het toch al bestaande coaxnetwerk in huis weer van een zo goed mogelijk FM Signaal via de ether te voorzien, als het even kan zonder buitenantenne. FM radio (of t.z.t. DAB+) blijft namelijk gewoon het meest gebruiksvriendelijk en stabiel om gewoon makkelijk de radio aan te zetten.
Je kunt ook (net als ik) op het hoogste punt op zolder een verticale VHF III dipool ophangen als DAB antenne en die via een splitter verbinden met de DAB radio's in je huis. Hier werkt dat met 2 ontvangers nog perfect, en zelfs een derde zou er nog wel bijkunnen, als ik tenminste de mogelijkheid van een coax-WCD zou hebben in de buurt van die radio.
Voordelen van de DAB antenne binnen (op zolder) zijn enorm:
  • Geen lelijke hark op het dak
  • Je kunt er makkelijk bij
  • Werkt ook na tientallen jaren nog als nieuw, geen last van weersinvloeden
  • Initieel een paar dB minder ontvangst, maar na een paar jaar alleen maar betere ontvangst tov buiten (zie vorige voordeel)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:42

sjirafje

Come get some!

Andrehj schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Je kunt ook (net als ik) op het hoogste punt op zolder een verticale VHF III dipool ophangen als DAB antenne en die via een splitter verbinden met de DAB radio's in je huis. Hier werkt dat met 2 ontvangers nog perfect, en zelfs een derde zou er nog wel bijkunnen, als ik tenminste de mogelijkheid van een coax-WCD zou hebben in de buurt van die radio.
  • Initieel een paar dB minder ontvangst, maar na een paar jaar alleen maar betere ontvangst tov buiten (zie vorige voordeel)
Mag ik vragen welke antenne jij gebruikt? Heb je er misschien een linkje van?

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:21
sjirafje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Mag ik vragen welke antenne jij gebruikt? Heb je er misschien een linkje van?
Ik heb de mijne al jaren geleden gekocht (en zelfs meeverhuisd naar de huidige woning, voordeel van binnen, ze verouderen niet en je kunt er goed bij), maar als je even Googlet op "dipool dab buitenantenne", vind je er een heleboel vanaf zo'n 20 euro, bijvoorbeeld deze van Radiowinkel.nl:

[Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2021 11:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Ik heb de mijne al jaren geleden gekocht (en zelfs meeverhuisd naar de huidige woning, voordeel van binnen, ze verouderen niet en je kunt er goed bij), maar als je even Googlet op "dipool dab buitenantenne", vind je er een heleboel vanaf zo'n 20 euro, bijvoorbeeld deze van Radiowinkel.nl:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik gewoon ook deze antenne staan.. :)

• eymey
[...]

Ik heb nog een FM ' hark' liggen (had ik in het vorige huis met veel meer zolderruimte ook binnen op zolder , voor goede FM ontvangst.). Die had ik in het het vorige huis met een 'combiner' samengevoegd met zo'n simpele Funke digitenne-antenne. Op 3 FM-tuners in huis en de TV beneden prima ontvangst van beide signalen.

Op dit moment zijn er nog geen DAB+ tuners in huis die zouden kunnen profiteren van een antenne op zolder, dus misschien moet ik van die hark voorlopig gewoon alleen de dipool ergens ophangen.

Heb voor FM ook nog deze liggen ( https://www.conrad.nl/p/r...amerantenne-25-db-1399995 ) maar bij die is het toch nog iets te veel kiezen tussen perfecte ontvangst op de zenders die uit Lopik worden uitgezonden of anderen (bv. die van Omroep Flevoland of steunzenders in de buurt van Amsterdam).

Het is dus nog even zoeken naar een goede (zo universeel mogelijke) oplossing, alhoewel FM perfect krijgen dan waarschijnlijk sowieso een utopie is. Digitale signalen kennen wat meer marge :P.

Op dit moment hangt er in de meterkast, in de buurt van het Ziggo AOP, een Hirschmann versterker met 4 uitgangen en van daaruit ook 4 coax kabels naar verschillende vertrekken (waaronder zolder). Waarschijnlijk ga ik de kabel naar zolder dus gebruiken om signaal vanuit antennes daar naar de meterkast te brengen. En dan van daaruit, eventueel via de versterker, weer naar de vertrekken.

Maar goed.... voor FM eerst nog eens met de spullen die ik nu heb liggen luisteren wat het beste werkt, op de tuner op m'n werkkamer (die ook op zolder is).

• SebasFM
[...]

Zo’n antenne heb ik ook. Hoeveel meter overbrug je succesvol met Coax? 75 Ohm impedantie neem ik aan, of gebruik je 50 Ohm? Ik heb dat ding liever niet in de woonkamer en ik woon in een appartement. Dus geen zolder waar ik het weg kan werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:53

d-Frag

74% completed

Rincewind schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Voormijn moeder heb ik deze aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Twee presets ingesteld (Radio5 en Saai Radio) en dat werkt zonder problemen.
Acceptabel geluid voor de prijstelling (wel ik ze aangesloten heb op een paar vloerstaanders ipv de meegeleverde bookshelf speakers :+) Maar die heb ik wel getest en ook dat klonk ook niet heel slecht op 28m2 woonkamer.

Nadeel vind ik wel de ontvangst, tijdelijk een diy binnenantenne gemaakt en aan de gordijnen gehangen met een paar veiligheidsspelden tot ik uit heb gevonden wat een acceptabele binnen/buiten antenne is voor niet al teveel peseta's

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee