Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Ik heb bij mij (paar km van de Duitse grens) echt onwijs last van een wisseling in ontvangst. Soms geeft ie 2 streepjes aan (heel soms). Vaak 1 streepje, maar het kan ook zijn dat je op een willekeurige dag helemaal geen ontvangst hebt. Zowel de Duitse als de Nederlandse zenders doen dan helemaal niets... Tot nu toe is het allemaal nogal teleurstellend :/.

Overigens werkt FM niets beter in het oosten van het land, maar dan kan je met iets meer ruis in elk geval nog verder luisteren :+

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04:10
eymey schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:36:
Ik mis een belangrijk element in je verhaal: Heb ook de voedingsdraad van de splitter voorzien van prik?

edit: Ik zie dat ook @Theo74 al heeft gereageerd. Daar moet je toch wel wat mee kunnen qua oplossing? (nadat je, mocht je dat nog niet hebben gedaan, je huidige splitter ook van stroom hebt voorzien en het dan nog niet werkt).
De voedingsdraad van de splitter is aangesloten. Maar zelf zonder tussen komst van de splitter en gewoon luisteren via een losse spriet antenne blijft hetzelfde.

Denk dat het aan de radio ligt of aan het kastje die op USB wordt aangesloten. Moet nog een andere usb kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
SkyRadio Hits (wat alleen op DAB+ is) was net zo leuk... alleen muziek en het nieuws, bijna geen reclame... is sinds vandaag (maandag) plots veranderd is SkyRadio Christmas :o In mijn ogen ietwat vroeg voor kerstmuziek... had er liever een maand mee gewacht :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/31dRTWZm.jpg

Waarom kan trouwens SkyRadio Hits niet samen met Christmas op hetzelfde kanaal, zeg maar tijdelijk een 3e zender voor de kerstmuziek? Een DAB+ kanaal kon toch veel meer zenders bevatten dan wat er op dit moment aanwezig is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 03:07:
SkyRadio Hits (wat alleen op DAB+ is) was net zo leuk... alleen muziek en het nieuws, bijna geen reclame... is sinds vandaag (maandag) plots veranderd is SkyRadio Christmas :o In mijn ogen ietwat vroeg voor kerstmuziek... had er liever een maand mee gewacht :/

[afbeelding]

Waarom kan trouwens SkyRadio Hits niet samen met Christmas op hetzelfde kanaal, zeg maar tijdelijk een 3e zender voor de kerstmuziek? Een DAB+ kanaal kon toch veel meer zenders bevatten dan wat er op dit moment aanwezig is? :o
1 DAB+ Mux kan 18 zenders bevatten in een "acceptabele" geluidskwaliteit..
en eigenlijk is dat ook al iets te veel van het goede...

nou kunnen de stations natuurlijk onderling ruimte van elkaar gaan huren.. gezien er 9FM* kavels zijn met met ieder recht dus op 1/9de deel van de beschikbare ruimte..

verder is er volgens mij alleen de verplichting dat er een simulcast is van de FM uitzendingen..
en mogen de stations zelf bepalen wat ze met de "overige" ruimte die ze hebben doen..

en tja als je er zelf niks mee wilt doen kan je die ruimte gewoon verhuren aan een andere zender die er wel iets mee wil doen..

ik hoop ook dat er vrij snel een 3de landelijke mux komt.. waar de grote landelijke stations eerst NIET op mogen inschrijven.. (regionale commerciele omroep zou wel kunnen.. maar dan zouden deze hun DAB+ ruimte op de regionale mux moeten inleveren voor nieuwkomers..)

* commercieel... de NPO heeft slechts 4 landelijke en hebben hun eigen MUX..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
SMSfreakie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:59:
[...]
ik hoop ook dat er vrij snel een 3de landelijke mux komt..
Die is er toch, van MTV? Of haal ik nu wat dingen door elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
MTV is volgens mij officieel ook regionaal, met hun mux'en potentieel op andere kanaalnummers (dus niet landelijk 11c of 12c coals bij NPO en commercieel).

En elk kunnen ze per opstelpunt ook een andere inhoud qua radiostations aanbieden.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:48:
MTV is volgens mij officieel ook regionaal, met hun mux'en potentieel op andere kanaalnummers (dus niet landelijk 11c of 12c coals bij NPO en commercieel).

En elk kunnen ze per opstelpunt ook een andere inhoud qua radiostations aanbieden.
MTVNL is idd regionaal.. al zou je ondanks de verschillende kanalen er wel een landelijk netwerk van kunnen bouwen.. echter dan moet je eerst wel even een paar vrachtwagens met 50 euro briefjes bij MTVNL brengen vrees ik :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
SMSfreakie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:59:
[...]

1 DAB+ Mux kan 18 zenders bevatten in een "acceptabele" geluidskwaliteit..
en eigenlijk is dat ook al iets te veel van het goede...

nou kunnen de stations natuurlijk onderling ruimte van elkaar gaan huren.. gezien er 9FM* kavels zijn met met ieder recht dus op 1/9de deel van de beschikbare ruimte..

verder is er volgens mij alleen de verplichting dat er een simulcast is van de FM uitzendingen..
en mogen de stations zelf bepalen wat ze met de "overige" ruimte die ze hebben doen..

en tja als je er zelf niks mee wilt doen kan je die ruimte gewoon verhuren aan een andere zender die er wel iets mee wil doen..

ik hoop ook dat er vrij snel een 3de landelijke mux komt.. waar de grote landelijke stations eerst NIET op mogen inschrijven.. (regionale commerciele omroep zou wel kunnen.. maar dan zouden deze hun DAB+ ruimte op de regionale mux moeten inleveren voor nieuwkomers..)

* commercieel... de NPO heeft slechts 4 landelijke en hebben hun eigen MUX..
Oh... dan zit kanaal 11C al tegen zijn maximum met 18 zenders :/
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-11c.html

Waarom kunnen er eigenlijk niet meer kanalen bij voor landelijk, dan zou SkyRadio Hits en Christmas wèl naast elkaar kunnen bestaan? :/ Lijkt me dat er véél meer zenders mogelijk zijn als er per kanaal 18 zenders in kunnen :o En lang niet alle kanalen zijn nu in gebruik en er is ook nog de L-band waar nu geen enkele zender op zit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:45:
[...]

Oh... dan zit kanaal 11C al tegen zijn maximum met 18 zenders :/
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-11c.html

Waarom kunnen er eigenlijk niet meer kanalen bij voor landelijk, dan zou SkyRadio Hits en Christmas wèl naast elkaar kunnen bestaan? :/ Lijkt me dat er véél meer zenders mogelijk zijn als er per kanaal 18 zenders in kunnen :o En lang niet alle kanalen zijn nu in gebruik en er is ook nog de L-band waar nu geen enkele zender op zit :o
een extra MUX opzetten op bijvoorbeeld 6C* zal sowieso met onze buurlanden moeten overlegt worden etc etc..

en de L band.. dat ontvangt menig DAB+ radio niet en ook daar was eigenlijk geen belangstelling voor destijds.. (was voor de lokale omroep..) maar die krijgen gewoon ruimte tussen 5A/13D

* Volledig random gekozen slot

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:52
Ik heb nu een RNS315 met een Kenwood CX-DAB raamantenne. Ontvangst van NPO/VCR is prima, 6B Noord-Oost is ook prima in omgeving Harderwijk/Apeldoorn maar de MTVNL zender is letterlijk nooit te ontvangen. Hij ziet het bouquet wel na een zenderscan maar geeft amper geluid.

Overigens heb ik ook altijd na het starten een probleem dat ik bijvoorbeeld als de radio op JoyRadio (6B Noord-Oost) staat en ik zap naar SkyRadio, dan kan hij de zender niet vinden. Zap ik naar een andere zender op dezelfde mux en weer terug pakt ie hem wel. Nadat ik een rondje gezapt heb blijft alles het perfect doen. Geluidskwaliteit is wel echt veel beter dan FM!

Tip overigens voor de RNS315 eigenaren: bouwjaren 2010 en 2011 hebben altijd Bluetooth en DAB+. Antenne/microfoontje plaatsen en vrijschakelen met een vcds kabel en je hebt ineens veel meer mogelijkheden. Ben er zelf erg blij mee!

Viel me trouwens op dat 538 NonStop ook vervangen is door de zender Retro Hits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Gisteren naar Oss geweest met de auto... op de een of andere manier is 11C (SkyRadio & 100%NL) erg slecht te ontvangen in de regio Rosmalen en Oss :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:11:
Gisteren naar Oss geweest met de auto... op de een of andere manier is 11C (SkyRadio & 100%NL) erg slecht te ontvangen in de regio Rosmalen en Oss :/
heb je 7A ook even geprobeerd?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
SMSfreakie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

heb je 7A ook even geprobeerd?
Nee, niet geprobeerd. Omdat daar niet de door mij gewenste zenders zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 08:07
Hallo allemaal,

Op kantoor hebben we op verschillende werkplekken FM radio's staan. Het probleem is dat het ontvangst erg slecht is en we aan bepaalde (commerciële) zenders vast zitten. Nu zitten we aan DAB+ radio's te denken. Alleen vraag ik me af of er ook iets vertraging tussen de radio's optreed net als bij internetradio. Ik ga er wel van uit dat dezelfde type DAB+ radio's in het kantoor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:36
Leon-1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:42:
Hallo allemaal,

Op kantoor hebben we op verschillende werkplekken FM radio's staan. Het probleem is dat het ontvangst erg slecht is en we aan bepaalde (commerciële) zenders vast zitten. Nu zitten we aan DAB+ radio's te denken. Alleen vraag ik me af of er ook iets vertraging tussen de radio's optreed net als bij internetradio. Ik ga er wel van uit dat dezelfde type DAB+ radio's in het kantoor staan.
In auto's loopt DAB+ gelijk met FM.
Ik heb thuis twee DAB+ radio's, een Pure en een Philips. Met name de Pure heeft 1 à 2 sec achterstand op FM. Ook zit er verschil in DAB+ tussen de Philips en de Pure :? De Philips loopt iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 08:07
St00mwals schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:11:
[...]

In auto's loopt DAB+ gelijk met FM.
Ik heb thuis twee DAB+ radio's, een Pure en een Philips. Met name de Pure heeft 1 à 2 sec achterstand op FM. Ook zit er verschil in DAB+ tussen de Philips en de Pure :? De Philips loopt iets voor.
Het gaat om vertraging tussen meerdere dezelfde DAB+ radio's, anders krijg je raar geluid op het kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Leon-1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:42:
Hallo allemaal,

Je zult altijd iets vertraging hebben. Sowieso zit er een kleine vertraging in het DAB netwerk ingebouwd zodat pakketjes de tijd hebben om het halve land te bereiken en toch nog tegelijkertijd "afgespeeld" kunnen worden. Die vertraging zit in het netwerk dus is hetzelfde voor iedere merk radio.

Daarnaast moet een radio alle ontvangen pakketjes ook nog omzetten in audio en niet elk model doet dat even snel. Voor de zekerheid zou ik in jullie geval ervoor zorgen dat je allemaal dezelfde modellen koopt.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik zit met een vraag.

Ik denk eraan een DAB+ ontvanger aan te schaffen, maar had graag geweten of die toestellen in alle landen werken. Zijn er verschillen tussen de landen mbt de frequenties / gebruikte compressie / multiplexing / enz die tot gevolg kunnen habben dat één en ander niet of slecht werkt.

M.a.w., wat is de compatibiliteit (binnen Europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04

DarkSide

theres no place like ::1

DAB+ is gewoon een standaard. Net als am/fm. Als er in het land DAB+ uitgezonden wordt zal je het kunnen ontvangen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sowieso een DAB+ toestel kopen geen DAB model.. :-) dan zit je wel goed.. gezien DAB+ toestellen wel met de DAB standaard overweg kunnen maar een DAB model niet met DAB+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 08-05 15:54

SebasFM

BOFH

Zijn er eigenlijk wel landen die Band L gebruiken voor (lokale) uitzendingen? De meeste DAB+ radio's kunnen hier denk ik niet mee overweg. In ieder geval niet de Sony DAB (wekker-)radio's die ik in huis heb.
En in welke mate wordt er DMB nog gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door SebasFM op 19-11-2016 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-08-2023
@DarkSide Dat DAB/DAB+/FM/AM "standaarden" zijn weet ik, daar stopt het ook want onderliggend is er soms meer aan de hand. Bij FM bijvoorbeeld worden soms afwijkende Kanaal-breedtes gebruikt. In UHF heb je dan weer verschillen in de V/H-polarisatie, enzoverder

Met mijn vraag was ik dus op zoek naar mogelijke verschillen tussen de DAB+ implementaties in de verschillende landen.
Het volstaat dat er binnen een subkanaal anders gemultiplexed of een broadcast andere compressietechnieken gebruikt worden om incompatibiliteit te veroorzaken.

En daarvan zou ik willen weten of zich dat voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52
wquatan schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:09:
Ik zit met een vraag.

Ik denk eraan een DAB+ ontvanger aan te schaffen, maar had graag geweten of die toestellen in alle landen werken. Zijn er verschillen tussen de landen mbt de frequenties / gebruikte compressie / multiplexing / enz die tot gevolg kunnen habben dat één en ander niet of slecht werkt.

M.a.w., wat is de compatibiliteit (binnen Europa)
DAB+ autoradio werkt i.i.g. in Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen zonder problemen, incl. verkeersinformatie, logo's en slideshows. Er zijn -meen ik- acht Europese landen met DAB+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
wquatan schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:33:
@DarkSide Dat DAB/DAB+/FM/AM "standaarden" zijn weet ik, daar stopt het ook want onderliggend is er soms meer aan de hand. Bij FM bijvoorbeeld worden soms afwijkende Kanaal-breedtes gebruikt. In UHF heb je dan weer verschillen in de V/H-polarisatie, enzoverder

Met mijn vraag was ik dus op zoek naar mogelijke verschillen tussen de DAB+ implementaties in de verschillende landen.
Het volstaat dat er binnen een subkanaal anders gemultiplexed of een broadcast andere compressietechnieken gebruikt worden om incompatibiliteit te veroorzaken.

En daarvan zou ik willen weten of zich dat voordoet.
Er zijn de zogeheten "WorldDAB Receiver Profiles" waar alle radio ontvangers moeten voldoen. Daar in staat exact beschreven wat voor bitrates, compressietechnieken, afbeeldingen etc. een radio aan moet kunnen.

Sommige landen hebben hun eigen standaarden maar als je goed kijkt zijn dat gewoon één-op-één kopieën van deze eisen. Je zou als radiozender dus ook wel gek zijn om iets uit te gaan zenden waarvan een hoop radio's het niet kunnen ontvangen.

Het enige wat je nog tegen zou kunnen komen zijn uitzendingen op de L-band. Volgens mij kwam dat sowieso alleen in Tjechië voor en zijn die dat aan het afbouwen om over te stappen op Band III net als de rest.
EdwinW schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:23:
[...]

DAB+ autoradio werkt i.i.g. in Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen zonder problemen, incl. verkeersinformatie, logo's en slideshows. Er zijn -meen ik- acht Europese landen met DAB+.
Ik tel negentien Europese landen op Wohnort die op dit moment actief zijn: België, Denemarken, Frankrijk, Gibraltar, Hongarije, Ierland, Italië, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Edit: stom, en Belgie natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 23-11-2016 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
België ook toch? Norkring is toch DAB+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voorlopig geen UITBREIDING op het 11C netwerk :(

404 Signature not found

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 21:54
Nou al bijna anderhalve maand heb ik rond de spitsuren echt belachelijk slechte ontvangst als ik op de snelweg zit in Zeeland (A58 Goes<->Middelburg), het is gewoon zo goed als onluisterbaar.
Heb dit netjes aangegeven en ik krijg gewoon een standaardreactie dat ik maar een dakantenne moet aanschaffen en dat DAB nog in ontwikkeling is.
Terug gemaild dat ik wel degelijk een dakantenne heb en dat ik al heel veel up en downs heb meegemaakt met DAB in mijn omgeving maar dat deze toch wel behoorlijk is wat vervolgens genegeerd wordt..
Nu 2 weken later nog steeds niet gehoord en de ontvangst valt nog steeds constant weg, hoe dichter ik bij Goes kom hoe beter het wordt, maar zodra ik maar 1-2KM er van weg ben begint het weer, dit terwijl ik de Belgische kanalen zonder problemen ontvang.

Geen idee wat ik hier nog aan kan doen, maar goed, blijf lekker adverteren dat we wel een DAB radio cadeau kunnen doen bij sinterklaas of kerstmis |:(

• St00mwals
Dat is wel ruk idd, vooral zo'n dooddoener als reactie...

Ik had afgelopen weekend voor het eerst dat mijn wekkerradiootje via DAB strakker geluid (zonder haperen) gaf dan via FM, die kraakte gewoon. Nig niet eerder meegemaakt bij een digitale FM tuner. (Die analoge, draai aan een wieltje voor de zender, waren altijd al ruk)

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05 21:36
Ik overweeg deze: https://www.amazon.de/Gru...fRID=DBFB4YK6N76AGE4Y0JXX

Aan te schaffen voor op de motor en aan te sluiten op een klein bluetooth zendertje wat ik nog heb liggen en werkt met mijn sena helmsetje. Met een fm radio'tje stoort dat BT zendertje als een gek, gaat dat ook zo zijn met die dab radio? En mag ik iets verwachten van de ontvangst of gaat dat tegenvallen?

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:54
binnenshuis heb ik 0,0 signaal buiten redelijk, zo hier en daar een klein stukje geen ontvangst (Veluwe noord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik moet zeggen dat wij tegenwoordig eigenlijk op alle plekken waar we komen, prima DAB+ ontvangst hebben.

2 weken terug nog van Almere naar Enschede gereden en op het hele traject hebben we 0,0 uitval gehad op het NPO ensemble.

En in Almere hebben we tegenwoordig, op een Sangean DPR-202BT, ook binnenshuis prima ontvangst van NPO en Commercieel.

Overigens is het de vraag of we binnenkort ook nog DAB+ in de auto hebben. We zijn aan een nieuwere (en grotere) auto toe. Qua bouwjaar zullen we zo rond 2008/2009 uit komen maar ja, ook toen werden er al veel auto's gebouwd waar het moeilijk (of bijna onmogelijk) is om nog een eigen aftermarket radio in te bouwen.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:54
Mijn Seat uit 2013 heeft een DAB+ radio standaard, daar ben ik best tevreden mee. Tussen Harderwijk en Amersfoort heb je bij Ermelo een gat in de DAB+ ontvangst (Arrow meer dan radio1) En tussen Harderwijk en Kootwijk hetzelfde. In Harderwijk zelf binnenshuis is zelfs met een aangepaste antenne geen goede ontvangst te krijgen, volgende radio maar met een netwerkontvanger dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Apart, heb een Volkswagen uit 2011 en over exact dezelfde routes als jij heb ik nooit uitval op QMusic Non-Stop, NPO 3FM KX Radio en Joy Radio, alle bouquetten dus. Vlakbij Apeldoorn ook vaak EinsLive DiGGi via Radio fuer NRW prima te beluisteren. DR Deutschland is moeilijker. HOTRADIO Hits via MTVNL is overal een drama maar op de N302 en A28 heb ik echt prima ontvangst met een raamantenne..!!

[ Voor 20% gewijzigd door RadioAir op 17-12-2016 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Zelfde hier. Komen best vaak in Ermelo en Harderwijk en zeker de NPO mux is prima.

Dit met Pioneer DAB+ radio in een Nissan Micra 2006, met standaard antenne op actieve splitter.

Alleen gisteren waren er blijkbaar bijzondere atmosferische omstandigheden, want in onze straat in Almere was de NPO ontvangst bijna 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 08-05 15:54

SebasFM

BOFH

Vandaag zat ik bij een collega in de auto (Opel met af fabriek DAB+ radio) waar ik even mee mocht spelen. We reden rond de TU Delft campus en zag daar in de lijst op kanaal 6B een ensemble genaamd "DAB+ Vlaardingen" met welgeteld twee stations: Exxact FM en iets in de trant van Radio Vlaardingen. Exxact FM gaf nog geluid ook in het zuiden van Delft. Weet iemand hier meer van? (Zendvermogen etc?)

Indien ik weer thuis ben (omgeving Kijkduin) zal ik eens kijken of het daar ook te ontvangen is.

Edit: Inmiddels deze link gevonden.
Edit2: Ze zenden uit met een vermogen van 100 Watt.

[ Voor 24% gewijzigd door SebasFM op 20-12-2016 14:20 . Reden: typo/edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eind oktober 2016 kondigde Omroep Vlaardingen aan dat ze ook een experimentele DAB+ vergunning hebben welke een jaar geldig is. Op 8 december is de zender on air gegaan en kijk hier voor meer informatie over dit netwerk.
6B
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-lokaal.html

Meer regionalen:
Vlagtwedde/Westerwolde/Delfzijl 7B
Emmeloord 10A
Groenlooooooo (6A)
Oegstgeest 10C
Apeldoorn 10D

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 20-12-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wilde arrow in de auto. Dus knoop doorgehakt en nieuwe autoradio. Rij een 26 jaar oude Volvo, dus beetje neutrale radio zonder disco lampen was een pre. Uiteindelijk voor de 7000dab van kenwood gegaan. Maar die raamantenne is niet mijn ding
op eBay voor 29 euro een dab dakantenne gekocht met fm. Gat zat toch al in dak, station, van een bakkie. Die eraf en dab erop.

• jsnl
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
In Midden Limburg sinds enige tijd geen publieke omroep meer in mijn auto (Pioneer DAB+ en DAB+ buitenantenne op dak).
Al vele malen zenders opnieuw laten scannen en instellingen radio gecheckt, maar blijft niks.

Heeft lange tijd redelijk gewerkt voor publieke omroep, terwijl commerciele gewoon goed ging en zowel belgische en duitse DAB+ zenders subliem werken.

Iemand enig idee??
Ter info: van huis uit is Venlo ong. 20 km en Ittervoort ong. 15 km afstand.
Getest op hoog punt in het dorp, waar ik zo windmolens zie op 25 km afstand in Duitsland.

• SMSfreakie
  • Niet online
jsnl schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:18:
In Midden Limburg sinds enige tijd geen publieke omroep meer in mijn auto (Pioneer DAB+ en DAB+ buitenantenne op dak).
Al vele malen zenders opnieuw laten scannen en instellingen radio gecheckt, maar blijft niks.

Heeft lange tijd redelijk gewerkt voor publieke omroep, terwijl commerciele gewoon goed ging en zowel belgische en duitse DAB+ zenders subliem werken.

Iemand enig idee??
Ter info: van huis uit is Venlo ong. 20 km en Ittervoort ong. 15 km afstand.
Getest op hoog punt in het dorp, waar ik zo windmolens zie op 25 km afstand in Duitsland.
zender uit de lucht :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 22:27
Ik heb zojuist een nieuwe honda civic gekocht (2007 model bouwjaar 2009) die ik zaterdag mag ophalen en nu zit ik denken om een DPX7000DAB erin te laten bouwen met deze splitter http://m.ebay.nl/itm/DAB-...id=p2056116.c100408.m2460 heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij iets anders aanraden? Ben zelf geen fan van raamantenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
iemand misschien ervaringen met DAB+ in een VW Passat (2001 of jonger) met de huidige antenne en een splitter? de auto moet nog worden aangeschaft ;) maar als iemand ervaring heeft denk ik dat ik er meteen een DAB+ radio in steek ipv FM

gezien hier in het noorden de FM band gewoon verkracht.. zo is de 88.6 van NPO 3FM niet meer normaal te ontvangen is in de auto...

het signaal vanaf Lopik of Markelo komt zelfs nog beter door en ik geloof niet dat er de afgelopen weken continu condities zijn ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Wij gaan voorlopig afscheid nemen van DAB+ in de auto.

Door aanstaande gezinsuitbreiding wordt onze Nissan Micra te klein. Onze volgende auto wordt een Renault Scenic uit 2008, en is voorzien van een nogal ingewikkeld audio- en navigatiesysteem. Navigatie natuurlijk al niet meer up to date, dus pioneer inbouwen zou een idee zijn. Echter, bij deze auto zit de 'main' unit (met iso aansluitingen en antenne aansluiting) onder de passagiersstoel. Bedieningsunit inclusief cd-wisselaar ( :o ) zit in het dashboard.

Gaat m dus wrs niet worden, want op het Renault forum en Google kan ik voor deze setup geen makkelijke vervanging vinden :(

Nou ja, komend jaar genoeg aan het hoofd dus DAB+ wordt wrs toch minder belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:08:
Wij gaan voorlopig afscheid nemen van DAB+ in de auto.

Door aanstaande gezinsuitbreiding wordt onze Nissan Micra te klein. Onze volgende auto wordt een Renault Scenic uit 2008, en is voorzien van een nogal ingewikkeld audio- en navigatiesysteem. Navigatie natuurlijk al niet meer up to date, dus pioneer inbouwen zou een idee zijn. Echter, bij deze auto zit de 'main' unit (met iso aansluitingen en antenne aansluiting) onder de passagiersstoel. Bedieningsunit inclusief cd-wisselaar ( :o ) zit in het dashboard.

Gaat m dus wrs niet worden, want op het Renault forum en Google kan ik voor deze setup geen makkelijke vervanging vinden :(

Nou ja, komend jaar genoeg aan het hoofd dus DAB+ wordt wrs toch minder belangrijk :)
zonde van je micra zijn mooie karretjes :)

404 Signature not found

• eymey
Zekers, ga hem stiekem ook wel missen. Het K12 model (BJ 2003-2009) waar wij in rijden heeft toch iets 'unieks', tussen de grijze en zwarte stationwagon-massa. En het ding heeft het de afgelopen 4 jaar zonder enige mankement altijd gedaan (ookal zit er inmiddels ook al behoorlijk wat Renault techniek in).

Maar goed Om een kind en alle 'toebehoren', zeker de eerste jaren, te vervoeren wordt het micra'tje jammer genoeg te krap. Dan zou ik met de trein moeten :D (en dan heb ik ook niks aan DAB+ in de auto :P ).

[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 29-12-2016 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
eymey schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:08:
[...]
Door aanstaande gezinsuitbreiding wordt onze Nissan Micra te klein.
[...]
Gefeliciteerd :)

Ik kan je uit ervaring vertellen dat die kleine het gemis van DAB+ helemaal goed gaat maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:25:
Zekers, ga hem stiekem ook wel missen. Het K12 model (BJ 2003-2009) waar wij in rijden heeft toch iets 'unieks', tussen de grijze en zwarte stationwagon-massa. En het ding heeft het de afgelopen 4 jaar zonder enige mankement altijd gedaan (ookal zit er inmiddels ook al behoorlijk wat Renault techniek in).

Maar goed Om een kind en alle 'toebehoren', zeker de eerste jaren, te vervoeren wordt het micra'tje jammer genoeg te krap. Dan zou ik met de trein moeten :D (en dan heb ik ook niks aan DAB+ in de auto :P ).
mijn ouders hadden vroeger ook een micra (20 jaar terug inmiddels wel ;) ) maar die hadden toen bijna altijd een aanhangertje achter voor de bagage :D!

404 Signature not found

• eymey
St00mwals schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:13:
[...]

Gefeliciteerd :)

Ik kan je uit ervaring vertellen dat die kleine het gemis van DAB+ helemaal goed gaat maken :+
Daar ga ik ook van uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 19:05

Lulukai

God's gift to women

Waarom bestaan er zo geen radio's met ondersteuning voor oplaadbare batterijen? Het is toch een kleine moeite om die op te laden als de netstroom ingeplugd is?

[ Voor 26% gewijzigd door Lulukai op 02-01-2017 23:06 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11:23
Lulukai schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:05:
Waarom bestaan er zo geen radio's met ondersteuning voor oplaadbare batterijen? Het is toch een kleine moeite om die op te laden als de netstroom ingeplugd is?
Dat wil je niet. Zie babyfoons en DECT telefoons die continu laden en daarmee je oplaadbare batterijen letterlijk slopen. Die laadcircuits worden altijd elcheapo uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het dichtst dat je daar bij in de buurt komt zijn radio's van PURE met hun ChargePAK's:
http://www.pure.com/nl/accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Uit ervaring weet ik dat deze wél batterijen oplaadt. link
Ik ga er vanuit dat de unbranded versie dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Rukapul schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:11:
[...]

Dat wil je niet. Zie babyfoons en DECT telefoons die continu laden en daarmee je oplaadbare batterijen letterlijk slopen. Die laadcircuits worden altijd elcheapo uitgevoerd.
Niet helemaal mee eens. Wij hebben thuis een DECT telefoon, daar zitten nog steeds de originele oplaadbare batterijen in. Ik weet niet of die nog in de vorige eeuw gekocht hebben of niet, maar in ieder geval voor 2002 (dat ding heeft nog niet eens nummerweergave...). Hij kan nog steeds dagen van de lader.

----

Ik heb sinds kort een wekker radio met DAB+, maar ik moet nog steeds een plek vinden voor de antenne zodat ik altijd een goed ontvangst heb... Ik dacht dat je met DAB+ altijd een goed ontvangst had, viel wel een beetje tegen... Ik loop dus nu nog steeds te klooien met de antenne...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mijn Sangean DPR69 kan dat ook :? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 19:05

Lulukai

God's gift to women

http://www.radioshop.be/p...20133/philips-ae5220.html
Mijn Philips kan het niet, kost nochtans genoeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JOvECup.png

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio // 5-1-2017

Noorwegen is het eerste land ter wereld dat het FM-radionetwerk helemaal afschaft. In plaats daarvan moeten alle radiokanalen digitaal gaan uitzenden, via DAB.

Het Noorse parlement hakte de knoop hierover vorige maand door. De belangrijkste reden is de ruimte die het digitale netwerk biedt voor meer radiokanalen. Ook is de verwachting dat het geluid er beter op wordt, in een land dat wordt doorsneden door fjorden en bergen.

Critici zeggen dat het veel te vroeg is om nu al helemaal over te gaan op digitale radio. Het is alleen te beluisteren via een DAB+-radio, en veel mensen hebben dat apparaat nog niet. Ze zouden bijvoorbeeld belangrijke waarschuwingen kunnen missen die via de radio worden uitgezonden. Ook zijn er zo'n twee miljoen auto's in Noorwegen die nog geen digitale radio hebben.

Volgende week stopt de noordelijke stad Bodoe als eerste met FM. Voor het eind van het jaar moet het hele land over zijn op digitaal.

Nederland

In Nederland wordt digitale radio gepromoot door de NPO, de verschillende radiozenders en de overheid, maar er is nog geen besluit gevallen over de officiële overgang van analoog naar digitaal. Digitale radio is in Nederland vooralsnog buitenshuis het best te ontvangen. Op termijn moet het ook binnen steeds beter worden.

Bron: http://nos.nl/artikel/215...te-land-met-fm-radio.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Krankzinnig om er nu al mee te stoppen.

Als de tweedehands automarkt nog niet zo ver is, dan kan je het vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
sambalbaj schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:40:

Let wel: 2 miljoen auto's hebben nog geen DAB+ en dat op een bevolking van 5 miljoen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Je moet niet vergeten dat ze in Noorwegen jaren voorlopen op Nederland (in Nederland staat afschakeling pas voor 2023 in de planning). Het afschakelen is daar dan ook al jaren geleden aangekondigd nadat de meerderheid van de mensen was overgestapt naar digitaal radio luisteren. Verder zitten er de laatste jaren waarschuwingsstickers op FM radio's dat ze vanaf 2017 niet meer gebruikt kunnen worden voor landelijke radiostations.

Je kunt de situatie dus niet goed vergelijken met Nederlandse ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
I know, op het gebied van bv. slideshows weet je niet wat je ziet als je dat vergelijkt met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ach in nederland doen ze het gewoon anders.. we maken het FM signaal gewoon slechter... en we schuiven het af op "byzondere omstandigheden"

en we gaan het hele land vol planten met stoorzendertjes onder de noemer verbeteringen..

intussen staat de DAB+ uitrol ook stil want ja eerst nieuwe FM vergunningen....

hopelijk wordt het met de nieuwe vergunningen wel duidelijk wat er de bedoeling gaat worden...

tot die tijd wordt t weer koffiedik kijken.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Voor waar ik woon maakt het allemaal niet zoveel uit. Zowel FM als DAB+ is eigenlijk volstrekt waardeloos aan de grens. Daarbij komt nog dat de geluidskwaliteit van DAB+ voor sommige kanalen dramatisch is (compressie veel te hoog op bijv. Sunshine Live, een Duitse zender. Ze leggen dat zelf ook uit: meer bandbreedte betekent enkele tonnen meer uitgaven per jaar, die kunnen ze niet dragen/verantwoorden).

Tot nu toe voelt het in zoverre wel als een FM alternatief. Beide eigenlijk ongeveer even beroerd. Alleen hoop je dat een opvolger e.e.a. verbetert :/

Heb overigens een Pure radio/wekker. Deze heeft soms 0 streepjes ontvangst, soms 1. Soms wel geluid, soms niet. FM werkt wel ietsje beter gelukkig :)

[ Voor 12% gewijzigd door ksborg op 06-01-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Volgens mij heb ik het al een keer eerder gepost. Maar ik vraag me af of en waar ik het kan aangeven.
Ik denk dat ik nu al een jaar echt in een DAB+ gat zit.
Dan hebben we het over gebied begin Kralingse bos tot ver in de Alexander polder.
Maar niet alleen Dab+ maar ook FM is gewoon heel erg slecht. Zelfs zo erg dat ik dan maar denk, switch naar m'n usbstick

En verder viel me nog iets op.
Met kerst had ik onbeperkt data, dus ik heb de streams vergeleken van de Radio 2 app en DAB+.
En ik moet zeggen dat er in de internet stream, toch nog meer kwaliteit zat. Net ff wat meer laag en "ruimte"

[ Voor 24% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 06-01-2017 15:08 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

sambalbaj schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:40:

Fixed that for you

Er zijn genoeg auto's die ook nieuw nog steeds niet te bestellen zijn met een DAB radio, of het alleen hebben als je een extra audio pakket neemt. Veel fabrikanten zijn voor de basis uitvoeringen in het vorige decennium blijven hangen. Een autoradio met FM/AM, CD en USB/MP3 ondersteuning lijkt nog steeds de standaard.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:18:
[...]

Fixed that for you

Er zijn genoeg auto's die ook nieuw nog steeds niet te bestellen zijn met een DAB radio, of het alleen hebben als je een extra audio pakket neemt. Veel fabrikanten zijn voor de basis uitvoeringen in het vorige decennium blijven hangen. Een autoradio met FM/AM, CD en USB/MP3 ondersteuning lijkt nog steeds de standaard.
Dat zal niet zozeer aan de fabrikanten liggen. In veel andere landen verkopen precies diezelfde automerken doorgaans wél auto's met DAB+ aan boord. Hier in het Verenigd Koninkrijk zitten we inmiddels tegen de 90% van de nieuwverkochte auto's die een DAB+ radio aan boord heeft. En dat zijn doorgaans precies dezelfde merken die in Nederland verkocht worden.

Ik denk dat het probleem eerder bij de importeurs (en mogelijk dealers) ligt. Die zullen er voor moeten zorgen dat ze de radio opties met DAB+ ook naar Nederland halen. Ik zou dan ook graag willen zien dat de volgende DAB promotiecampagne specifiek druk zet op de autobranche, "Naar DAB luisteren in de auto? Vraag ernaar bij uw dealer." Als je de autobranche zes maanden van tevoren vertelt dat dat een onderdeel van de campagne zal worden kunnen zij zich er op voorbereiden door het in hun assortiment op te nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurits van Baerle op 06-01-2017 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:18:
[...]

Fixed that for you

ik wil best een audioradio met DAB+ in de "andere" auto schroeven tzt... alleen wil ik niet een hele kabel vanaf de radiosleuf naar de antenne brengen.. eigenlijk.. en een raamantenne blijft toch een half gebakken tussen oplossing :/

wel ga ik tzt kijken als de andere auto dan wel DAB+ signalen doorgeeft op de antenne plug.. de huidige doet dat iig niet :/

huidig: Vw Polo SDI bj1999
andere: Vw Passat TDI bj 2003

anders schroef ik er gewoon een Bluetooth enabled radiotje in en gaan we gewoon streamen

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2017 19:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:33:
[...]

Dat zal niet zozeer aan de fabrikanten liggen. In veel andere landen verkopen precies diezelfde automerken doorgaans wél auto's met DAB+ aan boord. Hier in het Verenigd Koninkrijk zitten we inmiddels tegen de 90% van de nieuwverkochte auto's die een DAB+ radio aan boord heeft. En dat zijn doorgaans precies dezelfde merken die in Nederland verkocht worden.

Ik denk dat het probleem eerder bij de importeurs (en mogelijk dealers) ligt. Die zullen er voor moeten zorgen dat ze de radio opties met DAB+ ook naar Nederland halen.
Dat klopt helemaal. Een importeur stelt namelijk samen welke opties er standaard in elke (of welke) uitvoering van een auto zitten. Heel vaak moet je dan voor DAB een luxere uitvoering nemen en dan vaak ook nog extra betalen. Als je vervolgens niet op de hoogte bent van wat het precies is dan kies je het niet. Denk dat de enige mogelijkheid om het nu al te versnellen is om het (al ben ik er uit principe geen voorstander van) te versnellen is het te verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:05:
[...]

Dat klopt helemaal. Een importeur stelt namelijk samen welke opties er standaard in elke (of welke) uitvoering van een auto zitten. Heel vaak moet je dan voor DAB een luxere uitvoering nemen en dan vaak ook nog extra betalen. Als je vervolgens niet op de hoogte bent van wat het precies is dan kies je het niet. Denk dat de enige mogelijkheid om het nu al te versnellen is om het (al ben ik er uit principe geen voorstander van) te versnellen is het te verplichten.
de overheid wil zich toch overal mee bemoeien? maak het maar verplicht dat een nieuwe auto (die via de officiele kanalen nederland in komt) voorzien is van DAB+ ondersteuning..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik ben niet zo'n voorstander om het nu al te verplichten. Overheidsingrijpen moet mijns inziens een laatste redmiddel zijn. Er zijn nog een aantal andere methoden die we eerst moeten gebruiken.

Ik denk dat als er goed samengewerkt wordt er veel te bereiken is. Simpelweg de autobranche meedelen (niet vragen, meedelen) dat de volgende DAB campagne zal focussen op DAB in de auto. Moet je eens kijken hoe snel de importeurs en dealers gaan lopen. Die willen geen nee verkopen als mensen er om vragen en voor hen is er geld te verdienen.

De kunst met de autobranche is dat er weinig geld te verdienen is op de kale auto. Iedereen concurreert op de vanaf prijs dus daar kun je weinig mee doen. De winst zit dan in het verkopen van de extra's. Wat die extra's zijn verandert steeds. Nieuwe dingen (of het nou een rechterbuitenspiegel of autopilot is) beginnen altijd als optie totdat de klant verwacht dat ze er standaard op zitten en er weer nieuwe opties zijn. In Nederland moet DAB nog van optie naar standaard maar dat kan in één jaar omslaan. Hopelijk wordt 2017 dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
Maurits van Baerle schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:37:
Ik denk dat als er goed samengewerkt wordt er veel te bereiken is. Simpelweg de autobranche meedelen (niet vragen, meedelen) dat de volgende DAB campagne zal focussen op DAB in de auto. Moet je eens kijken hoe snel de importeurs en dealers gaan lopen. Die willen geen nee verkopen als mensen er om vragen en voor hen is er geld te verdienen.
Naast dat ik dit al heb gehoord in een vorige radio campagne, is het nog steeds een drempel voor mensen om er meer geld aan uit te geven als het een optie is. Zeker mensen die het niets zegt zullen hem gewoon skippen "FM werkt ook prima voor mij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55
SMSfreakie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:14:
[...]

anders schroef ik er gewoon een Bluetooth enabled radiotje in en gaan we gewoon streamen
Dat doe ik ook al ruim een jaar, ondanks dat ik DAB+ in mijn auto heb. De reden is dat ik dmv radio streamen via mijn telefoon ook de meldingen van de navigatie op mijn telefoon over de auto spreakers gaan. Ook heb je met streamen veel minder last van dekkingsproblemen. 3G/4G heeft een veel betere beschikbaarheid dan DAB+. Ik reed vorige week nog over de A1 van Oldenzaal naar Amsterdam en pas in de buurt van Amersfoort viel het DAB+ signaal van NPO niet meer weg. Als ze DAB+ willen pushen moeten ze wel zorgen dat het ook buiten de Randstad vlekkeloos werkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Nou dan moet het echt wel in heel de randstad.
Bijna het hele westland is een blackspot.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:39
Kom het topic net pas voor het eerst tegen.

Ik had twee philips DAB+ radios gekocht. 1 tje voor de slaapkamer en een draagbare waar ik externe speakers op aangesloten heb.

De ontvangst van DAB+ is ronduit slecht te noemen in de huiskamer hier in 5653. Alle analoge 3M zenders kan ik redelijk ontvangen maar DAB+ alleen de publieke omroepen en de regionale Omroep Brabant.

De commerciële zenders krijg ik amper of niet binnen. Als radio amateur zijnde heb ik nog wat gespeeld met externe antennes in de huiskamer maar het blijft prut vergeleken met de analoge zenders op de 3M band.

De output van de DAB+ zenders moeten omhoog of er moeten meer uitzend punten komen voor ze de stekker uit de analoge 3M band gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RichieB schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:29:
[...]

Dat doe ik ook al ruim een jaar, ondanks dat ik DAB+ in mijn auto heb. De reden is dat ik dmv radio streamen via mijn telefoon ook de meldingen van de navigatie op mijn telefoon over de auto spreakers gaan. Ook heb je met streamen veel minder last van dekkingsproblemen. 3G/4G heeft een veel betere beschikbaarheid dan DAB+. Ik reed vorige week nog over de A1 van Oldenzaal naar Amsterdam en pas in de buurt van Amersfoort viel het DAB+ signaal van NPO niet meer weg. Als ze DAB+ willen pushen moeten ze wel zorgen dat het ook buiten de Randstad vlekkeloos werkt.
Naja randstad, A4 met alle aquaducten en stukken langs rails is dab ook niet leuk om aan te horen. Zeker niet in een trage file en je zit in zo'n ontvangst gaatje. Heb je je Volvo ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:29:
[...]

nouja datavrije muziek.. voor zolang het nog duurt ;)
Get!em schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:00:
[...]

Naja randstad, A4 met alle aquaducten en stukken langs rails is dab ook niet leuk om aan te horen. Zeker niet in een trage file en je zit in zo'n ontvangst gaatje.
Sowieso blijft 8A een ondergeschoven DAB+ kindje.. tov de andere regio plexen..

11C wordt voorlopig niks aan gedaan tot er nieuwe vergunningen zijn.. :z :z

12C is hier in het noorden redelijk ok tegenwoordig :)

Zelf gebruik ik gewoon een zelf gemaakte antenne.. want elke andere DAB capable antenne geeft een duidelijk slechter resultaat indoor...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Toch apart... dat de ontvangst ervaringen nog zo wisselvallig zijn. Ligt dit niet ook gewoon aan mega grote kwaliteitsverschillen tussen antennes in auto's?

Ik lees hier dat iemand van Oldenzaal naar Amsterdam pas bij Amersfoort hapervrije ontvangst kreeg.

Wij hebben het afgelopen jaar in onze vorige auto (de bekende Micra met pioneer DAB+ radio en actieve splitter op de standaardantenne) regelmatig tussen Enschede en Almere heen en weer gereden. En op het hele traject op de NPO geen enkele uitval, maar dan ook echt geen enkele (fallback naar FM stond expres uit om dat goed te kunnen horen).

Nu, in onze huidige auto (maar ook in de Micra toen we nog FM luisterden) blijkt weer hoe ontzettend slecht FM tegenwoordig is. Rijden we op het 'vaste land' (Amersfoort, Eemnes, etc. ) dan hebben we prima ontvangst van de NPO radiozenders op Lopik. Maar zodra je de polder in bent is het bagger. En dat dus in meerdere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien eens inventariseren welke FM zenders het "slecht" doen en welke partij de installatie beheerd?

BP:
NPO Radio 1/2/3/4
Radio 538
Qmusic
BNR
Slam
100% NL
Radio 10
en nog wat regionale stations iig.

aldus de site van BP them zelf

van kpn ben ik nog even aan het zoeken..

voor DAB+:

KPN: NPO
BP: Overige (muv mtvnl / lokale omroep?)

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 08-01-2017 16:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SMSfreakie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:03:
Zelf gebruik ik gewoon een zelf gemaakte antenne.. want elke andere DAB capable antenne geeft een duidelijk slechter resultaat indoor...
Heb je een ontwerp?

Ondanks dat ik DAB niet nodig heb vind ik het wel aardig om te zien of ik het werkend kan krijgen. De sprietantenne met een standaard coax kabel (met F-connectoren) buiten het meubel voeren bracht nog niet direct stabiel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Heb je een ontwerp?

Ondanks dat ik DAB niet nodig heb vind ik het wel aardig om te zien of ik het werkend kan krijgen. De sprietantenne met een standaard coax kabel (met F-connectoren) buiten het meubel voeren bracht nog niet direct stabiel resultaat.
tis niet het meest elegante ontwerp.. en eigenlijk wil ik hem nog in een stuk PVC steken en dicht lijmen.. zodat die naar buiten kan.. onder het houten ballkon :-P

http://muziekmuseum.skyne...spotgoedkope-antenne.html als uitgaanspunt genomen.. echter heb ik 0,5L blikken gebruikt

alleen het babyfoon zendertje van MTVNL (5A) (50 watt ?) op 15km wil nog niet echt :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Die had ik ook gezien, maar is me toch te gortig vanuit esthetisch perspectief :P

Ik dacht eraan om http://www.dabtuners.nl/s...t-huis-even-knutselen-dan een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55
Ik wil echt niet meer terug naar FM. Ook met goede ontvangst klinkt het gewoon slecht. Mijn Volvo heeft vast niet de beste antenne, maar in de Randstad doet hij het goed. Gelukkig kan ik altijd terugvallen op mijn ruime databundel voor het streamen. Datavrije mobiele muziek is bij wet verboden (netneutraliteit), daar is T-Mobile ook achter aan het komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:07:
Die had ik ook gezien, maar is me toch te gortig vanuit esthetisch perspectief :P

Ik dacht eraan om http://www.dabtuners.nl/s...t-huis-even-knutselen-dan een kans te geven.
die heb ik ook geprobeerd.. deed het toch minder goed :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Hoe ervaren jullie momenteel de DAB dekking op de wegen in Rotterdam Centrum?
Ik ervaar op eigenlijk alle stations veel wegvallen of overschieten naar FM.
Even buiten Rotterdam weer prima dekking.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben vandaag naar Oxford gereden in de UK met mijn Tesla Model S mét DAB radio en heb vanaf Dover de BBC Radio 1 DAB aan gezet.

Geen moment is de radio weg gevallen, had ook continue 3/3 streepjes ontvangst.

In NL geef ik de auto nog wel eens de schuld, maar deze ervaring doet mij denken dat de DAB uitrol in de UK toch een heel, heel stuk beter is dan die in NL.

In Nederland valt DAB bij mij onder een brug vaak al weg, hier dus totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is DAB in het VK veel fijnmaziger..

hier hebben we gewoon VEEL vermogen, en weinig sites.. dus multipath ontvangst is dan meteen al lastig
Ruw vergelijken: 1001 sites in de VK tov 126 in NL
iets minder ruw: 46 sites voor 12C NPO (88KW bij elkaar) in NL tegen over 387 sites voor 12B BBC (608KW bij elkaar)

gemiddeld heeft de BBC dus minder vermogen per site actief ;)

nou is dit natuurlijk gebaseerd op volledige gebakken lucht en weet ik dat het totaal niet vergelijkbaar is, omdat je de grote van het te bedienen oppervlak etc ook moet gaan mee tellen maar goed ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-05 09:02
SMSfreakie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:52:

hier hebben we gewoon VEEL vermogen, en weinig sites.. dus multipath ontvangst is dan meteen al lastig
iets minder ruw: 46 sites voor 12C NPO (88KW bij elkaar) in NL tegen over 387 sites voor 12B BBC (608KW bij elkaar)

nou is dit natuurlijk gebaseerd op volledige gebakken lucht en weet ik dat het totaal niet vergelijkbaar is, omdat je de grote van het te bedienen oppervlak etc ook moet gaan mee tellen maar goed ;)
Ik kan het niet laten om hier toch even op te reageren:
Het hele Verenigd Koninkrijk is 243.610 km² volgens Wikipedia, terwijl Nederland slechts 41.543 km² is oftewel zo'n 17%. Als je dat om zou rekenen zou de BBC in NL 65 sites hebben met in totaal 103KW. Zo bekeken doen we het hier dus helemaal nog niet zo slecht, ook als je bedenkt dat ze in het VK al veel langer met DAB werken en er veel meer mensen naar luisteren. Daardoor zijn extra investeringen natuurlijk ook veel makkelijker te verantwoorden.

Als er in NL meer DAB-radio's verkocht worden zullen er ook vast nog wel zenders bijgeplaatst gaan worden in gebieden met slechte ontvangst... al is dat op dit moment natuurlijk lastig om te verkopen aan iemand die momenteel al zo'n autoradio heeft en allerlei storingen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FlorisD schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Ik kan het niet laten om hier toch even op te reageren:
Het hele Verenigd Koninkrijk is 243.610 km² volgens Wikipedia, terwijl Nederland slechts 41.543 km² is oftewel zo'n 17%. Als je dat om zou rekenen zou de BBC in NL 65 sites hebben met in totaal 103KW. Zo bekeken doen we het hier dus helemaal nog niet zo slecht, ook als je bedenkt dat ze in het VK al veel langer met DAB werken en er veel meer mensen naar luisteren. Daardoor zijn extra investeringen natuurlijk ook veel makkelijker te verantwoorden.

Als er in NL meer DAB-radio's verkocht worden zullen er ook vast nog wel zenders bijgeplaatst gaan worden in gebieden met slechte ontvangst... al is dat op dit moment natuurlijk lastig om te verkopen aan iemand die momenteel al zo'n autoradio heeft en allerlei storingen ervaart.
sowieso hangen we hier teveel op FM vergunningen te steunen...
als ze in denhaag nou eens de knoop doorhakken.. licenties commercieel nog 1x verlengen tot 202X.. voor een symbolisch bedrag. maar wel als voorwaarde dat de DAB+ dekking voor 2020 op een dermate niveau dient te zijn voor indoor ontvangst.

genoeg GSM masten waar een kleine DAB+ antenne in kan zonder dat je met teveel windbelasting in de knoei komt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:36:
[...]

sowieso hangen we hier teveel op FM vergunningen te steunen...
als ze in denhaag nou eens de knoop doorhakken.. licenties commercieel nog 1x verlengen tot 202X.. voor een symbolisch bedrag. maar wel als voorwaarde dat de DAB+ dekking voor 2020 op een dermate niveau dient te zijn voor indoor ontvangst.
Dat is feitelijk al zo. Er is in Den Haag niemand die denkt dat de nieuwe vergunning (die in 2023 aflopen) nog verlengd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Theo74 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:21:
Ik rij niet vaak in het Centrum, maar weet uit m'n hoofd dat het rondom het Centraal Station heel redelijk is :D

Echter, op de Nieuwe Binnenweg (vooral tussen de gebouwen) en omgeving is er vrijwel geen ontvangst... valt vaker weg dan dat er wat te horen is :/

Ik luister vrijwel uitsluitend naar 11C (SkyRadio en SkyRadio Hits)

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 11-01-2017 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

SMSfreakie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:52:

Of je cijfers kloppen weet ik niet, ik weet alleen dat in de rit van 3 uur die ik gemaakt heb gisteren BBC Radio 1 gewoon perfect werkte.

Vrijdag weer terug vanaf Oxford naar Dover, dan ga ik er weer goed op letten.

In NL ligt het dus vooral aan de zenders lijkt het zo, een berg met kleine steunzender (bijv in GSM masten zoals genoemd) lijkt mij erg wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:56:
[...]

Dat is feitelijk al zo. Er is in Den Haag niemand die denkt dat de nieuwe vergunning (die in 2023 aflopen) nog verlengd gaan worden.
laat ze eens met een concrete uitvoering komen.. ipv "denken"

hoe moeilijk is het om te gaan zeggen tegen alle A/B/C kavel houders.. per 1-1-2024 gaan de FM(/AM voor C kavels) zenders UIT en per 1-8-2024 zijn de FM zenders Ontmanteld!

aanvullende eisen tbv verlenging tot 1-1-2024:
per 1-1-2020 een dekkingsbereik die tenminste gelijk is aan die van FM!
dus gewoon een willekeurige lokatie bezoeken en een vergelijkende meting doen tussen DAB/FM
want ergens in een hutje op de heide waar je nog niet dood gevonden wil worden kan je voor beide natuurlijk heel gemakkelijk een goed signaal bouwen
maar in stedelijk / industrieel gebied is dat lastiger.

en verder de constructies zo als RadioNL / Radio8FM etc die met tich edities DAB+ ruimte vullen er ook uit trappen.. 1 programma Basta.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Nog even vergeten te posten. Afgelopen Vrijdag van Oxford via Reading naar Folkstone gereden. BBC 1 is 1x over geschakeld op FM bij Maidstone in de buurt, werkte verder probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Volgens mij moet ik toch even een nieuwe antenne op de Passat (BJ2003) schroeven..
nou maar eens kijken voor een antenne die iig geschikt is voor DAB in de toekomst... :+
en kijken als de 12V sockets in de kofferbak voorzien zijn van geschakelde 12V of permanente 12V... in het geval van geschakeld scheelt dat een heel stuk :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-04 10:33
Theo74 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:21:
Hoe werkt die samenwerking / terugschieten met een FM signaal? Ik las dat er voor publieke omroep 'iets' in het FM signaal meestuurt dat deze ondersteuning mogelijk maakt. Hoe werkt dat in de praktijk?

Ik heb overigens al jaren in Rotterdam Blijdorp (300 meter ten noorden van Rotterdam Centraal) al jarenlang, zeg 2009, prima bereik met DAB(+) met mijn Pure wekkerradio. Ik ben destijds overgegaan omdat ik het FM ontvangst van 3FM zo slecht vond.

Dus ik zit er over te denken dit ook in mijn Volkswagen in te laten bouwen. Maar niets irritanters dan een wegvallend digitaal signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Op de Pioneer in onze vorige auto werkte overschakelen op FM, voor zover we het aan hebben gehad, vrijwel naadloos, iig op de publieke multiplex. Hoe ze het precies doen weet ik zo even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Ik heb het idee dat het net zo werkt als de luxe Becker autoradio's, met twee tuners. Naar 1 tuner luister je en de andere tuner zoekt op de achtergrond continue naar de zelfde zender op de andere frequenties. Eenmaal dezelfde zender gevonden wordt hier naar overgeschakeld als deze sterker is dan de beluisterde zender. Dit werd gedaan omdat met name in Duitsland door het glooiend landschap zenders sneller verdwijnen tijdens autorijden.

Mogelijk wordt er zo ook met DAB+ gewerkt. Luister je naar een zender die ook via de FM wordt gevonden dan staat deze op scherp als back-up. Want als ik bijvoorbeeld Radio3 op heb staan en ik rij in een gebied met slechte Radio3 DAB+ dekking dan schiet hij zonder ruis of kraak over naar FM. Bijna onhoorbaar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat overschakelen naar FM vind ik juist erg waardeloos. Of het zender-specifiek is, weet ik niet.

Bij SkyRadio klinkt het FM-signaal veel harder en loopt ook niet helemaal synchroon met het DAB+ signaal. Als 'ie naar FM overschakelt springt de muziek een halve seconde over (of wordt juist herhaalt) en staat hij plots heel luid. Soms schrik ik me rot ervan dat de radio plots even zo hard gaat :/ Ook bij uitrijden van tunnels heb ik dat probleem vaak... omdat bij het uitrijden het FM-signaal vaak eerder terugkomt gaat de radio plots heel luid spelen om na een paar seconde terug te keren naar (normaal) DAB+ volume :/

Ook gebruikt hij niet altijd de beste FM-zender voor het terugschakelen... soms durft hij terug naar een FM-frequentie te vallen die heel erg ruist en er echt een betere is. Maar je kunt het niet aanpassen :/

En dit zal radio-specifiek zijn: er is maar een "AF SET" optie aan/uit. Bij aan schakelt hij altijd automatisch tussen FM/DAB+ dus je kunt 'm niet "locken" op FM... als je FM luistert en hij vindt een DAB+ equivalent, schakelt hij per se over. Optie uit blijft hij wel op hetgeen wat je heb gekozen, maar dan is er ook meteen geen RDS AF meer bij analoog FM... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Op welke FM zender hij terugvalt zal de radio zelf weinig aan kunnen doen. De radiostations sturen een ID mee met zowel hun DAB als hun FM signaal. Jouw radio weet dan welke twee bij elkaar horen en kan tussen ze schakelen. Als de FM ontvangst dan eigenlijk niet zo goed is kan hij daar weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar de radio schakelt toch terug op basis van een zender ID die hetzelfde is op zowel DAB+ als FM? Als 'ie dan een zender op FM vindt met een gelijke ID kan 'ie op basis van RDS AF toch ook weer de sterkste zender vinden? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djkahn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04-2024
Ongeveer driekwart jaar gelden heb ik ook de overstap naar dab in de auto gemaakt.
Mijn eerste ervaringen waren met een pioneer deh-x8700 dab icm de bijbehorende plakantenne.
De ontvangst was ronduit beroerd. Na het instaleren van een magnetische kwart golf antenne was de ontvangst uitstekend. Echter als de radio een paar uur aangestaan had werd de ontvangst slecht.
De pioneer heb ik vervangen door een kenwood kdc-bt 73 dab. De ontvangst van dit toestel is en blijft ook na uren uitstekend.

Omdat de ontvangst toch nog af en toe wegviel heb ik zelf maar een antenne gemaakt.
De keus is gevallen op een delta antenne zonder antenne versterker. Op dit moment heb ik in geheel Nederland storingsvrije ontvangst van NPO. Duitse Dab zenders ontvang ik totaan Gouda!
NPO kan ik tot ongeveer 40 km over de grens ontvangen.

Samengevat betekend dit dat storingsvrije ontvangst van NPO in geheel Nederland zeer wel mogelijk is.
Begin als eerste met een goede antenne. Bij voorkeur een kwart golf antenne vast gemonteerd op een goede metalen ondergrond met voldoende oppervlakte. Als het dan nog niet goed gaat probeer een ander merk autoradio. (De problemen met de pioneer kan een individueel probleem zijn maar ik heb het risico niet genomen om een ander exemplaar te proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Djkahn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:27:
Ongeveer driekwart jaar gelden heb ik ook de overstap naar dab in de auto gemaakt.
Mijn eerste ervaringen waren met een pioneer deh-x8700 dab icm de bijbehorende plakantenne.
De ontvangst was ronduit beroerd. Na het instaleren van een magnetische kwart golf antenne was de ontvangst uitstekend. Echter als de radio een paar uur aangestaan had werd de ontvangst slecht.
De pioneer heb ik vervangen door een kenwood kdc-bt 73 dab. De ontvangst van dit toestel is en blijft ook na uren uitstekend.

Omdat de ontvangst toch nog af en toe wegviel heb ik zelf maar een antenne gemaakt.
De keus is gevallen op een delta antenne zonder antenne versterker. Op dit moment heb ik in geheel Nederland storingsvrije ontvangst van NPO. Duitse Dab zenders ontvang ik totaan Gouda!
NPO kan ik tot ongeveer 40 km over de grens ontvangen.

Samengevat betekend dit dat storingsvrije ontvangst van NPO in geheel Nederland zeer wel mogelijk is.
Begin als eerste met een goede antenne. Bij voorkeur een kwart golf antenne vast gemonteerd op een goede metalen ondergrond met voldoende oppervlakte. Als het dan nog niet goed gaat probeer een ander merk autoradio. (De problemen met de pioneer kan een individueel probleem zijn maar ik heb het risico niet genomen om een ander exemplaar te proberen)
heb je een linkje naar de betreffende antenne bij toeval? :-)

404 Signature not found

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste