wquatan schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:33:
@DarkSide Dat DAB/DAB+/FM/AM "standaarden" zijn weet ik, daar stopt het ook want onderliggend is er soms meer aan de hand. Bij FM bijvoorbeeld worden soms afwijkende Kanaal-breedtes gebruikt. In UHF heb je dan weer verschillen in de V/H-polarisatie, enzoverder
Met mijn vraag was ik dus op zoek naar mogelijke verschillen tussen de DAB+ implementaties in de verschillende landen.
Het volstaat dat er binnen een subkanaal anders gemultiplexed of een broadcast andere compressietechnieken gebruikt worden om incompatibiliteit te veroorzaken.
En daarvan zou ik willen weten of zich dat voordoet.
Er zijn de zogeheten "
WorldDAB Receiver Profiles" waar alle radio ontvangers moeten voldoen. Daar in staat exact beschreven wat voor bitrates, compressietechnieken, afbeeldingen etc. een radio aan moet kunnen.
Sommige landen hebben
hun eigen standaarden maar als je goed kijkt zijn dat gewoon één-op-één kopieën van deze eisen. Je zou als radiozender dus ook wel gek zijn om iets uit te gaan zenden waarvan een hoop radio's het niet kunnen ontvangen.
Het enige wat je nog tegen zou kunnen komen zijn uitzendingen op de L-band. Volgens mij kwam dat sowieso alleen in Tjechië voor en zijn die dat aan het afbouwen om over te stappen op Band III net als de rest.
EdwinW schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:23:
[...]
DAB+ autoradio werkt i.i.g. in Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen zonder problemen, incl. verkeersinformatie, logo's en slideshows. Er zijn -meen ik- acht Europese landen met DAB+.
Ik tel negentien Europese landen op
Wohnort die op dit moment actief zijn: België, Denemarken, Frankrijk, Gibraltar, Hongarije, Ierland, Italië, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
Edit: stom, en Belgie natuurlijk.
[
Voor 5% gewijzigd door
Maurits van Baerle op 23-11-2016 00:40
]