De antenne is vandaag binnen en direct gemonteerd
https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/
Ik heb er nog niet veel mee rondgereden, maar de ontvangst lijkt wel verbeterd t.o.v. de raam-plakantenne

Waar ik eerst zo goed als geen ontvangst heb in mijn woonwijk, heb ik dat nu wel. Echter nog steeds met een paar "dode plekken" tussen de flats waar even geen ontvangst is.
Binnenkort ga ik weer eens wat lange ritten rijden. Dan kijk ik hoe de ontvangst is op de plekken waar ik voorheen geen ontvangst had met de raam-plakantenne
Wat ik trouwens niet helemaal begrijp bij het aansluiten van de antenne: er zitten 3 kabels aan, namelijk analoog FM, DAB+ en een
rode draad met een stekkertje aan.
De FM en DAB+ kabels zijn een meter of 5 lang. Maar die rode draad is maar rond de 40cm
Het lijkt mij dat die rode draad op een geschakelde 12v+ moet worden aangesloten en voor de interne versterker(?) is. Aan mijn radio zit ook een geschakelde 12v+. Maar waarom is die draad zo kort geleverd? 40cm is never nooit genoeg om tot de radio te reiken

Er zit ook geen verlengstuk bijgeleverd
Nu heb ik i.v.m. gebrek aan een geschikte verlengkabel dus de rode draad niet aangesloten

Maar de antenne werkt wel gewoon

DAB+ wordt waarschijnlijk gevoed door de fantoomvoeding uit de radio, maar ook FM-ontvangst lijkt prima
Is die rode draad dan toch verplicht, of is het alleen nodig in het geval de radio geen fantoomvoeding heeft op de DAB+ aansluiting?
Er zit geen enkele documentatie bij de antenne
Verder bij de montage... er zitten standaard 2 rubberen ringetjes om de voet heen: eentje die over het vierkante stuk v/d voet heen zit (dus met vierkante opening) en nog een losse ronde.
Nu heeft mijn auto een vierkant gat voor de antenne en heb ik het rubber met vierkante opening weg moeten laten, anders paste hij niet. Bij weglaten paste het vierkante stuk v/d voet precies in het gat v/d auto

Daarna heb ik aan de binnenkant het rubbertje met ronde opening erop gezet en de schroef erop gedraaid. In theorie lekt hij zo niet, maar in de praktijk is het even afwachten of het droog blijft bij de eerstvolgende wasbeurt of regenbui
En wat ik nogal jammer vind, is dat de hoek v/h "stokje" niet verstelbaar is i.t.t. de originele antenne

Het montagepunt zit bij mijn auto namelijk op het schuine deel v/h dak... dat heft de hoek in de antennevoet op waardoor het stokje helemaal rechtop staat... eigenlijk vind ik dat een beetje stom uitzien

Maar ja... het werkt wel...
De rode draad is dus véél korter dan de rest
Het vierkante gat wat in het dak zat na het verwijderen van de originele antenne en nadat de nieuwe antenne erop zat:
Ik heb dit rubbertje wel teruggezet, dan de bout erop gedraaid:
En deze weggelaten:
En wat ik bedoel met dat het "stokje" helemaal rechtop staat: