Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 21 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 14:04
Ik heb een externe raamantenne (spriet) genomen voor mijn DAB radio. Dat ziet inderdaad niet heel hip uit, maar het werkt verder wel goed en is simpel te bevestigen. De plakantenne's aan de binnenkant van het raam werken een stuk minder goed heb ik gehoord. Ik heb over de ontvangst weinig te klagen. Ik ga binnenkort naar Franrkijk, zal dan eens kijken hoe de ontvangst daar is.

Ik zit alleen nog te klooien met de zenders en bediening. Ik heb dan wel een 1DIN model, dus dan is het scherm wat minder informatief en is het meer geklooi, wat ik nog niet in de vingers heb.

[ Voor 20% gewijzigd door sumac op 17-08-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
sumac schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:35:
Ik ga binnenkort naar Franrkijk, zal dan eens kijken hoe de ontvangst daar is.
In Frankrijk zijn het alleen een paar grote steden (Parijs, Lyon, Marseille, Nantes en Nice) waar DAB+ al aan staat. Op de meeste snelwegen en het platteland zul je nog niets oppikken. http://www.wohnort.org/DAB/france.html

Als je via Parijs rijdt dan heb je wel grote kans dat je iets oppikt op de Boulevard Périphérique.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02
sumac schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:35:
Ik heb een externe raamantenne (spriet) genomen voor mijn DAB radio. Dat ziet inderdaad niet heel hip uit, maar het werkt verder wel goed en is simpel te bevestigen. De plakantenne's aan de binnenkant van het raam werken een stuk minder goed heb ik gehoord. Ik heb over de ontvangst weinig te klagen. Ik ga binnenkort naar Franrkijk, zal dan eens kijken hoe de ontvangst daar is.

Ik zit alleen nog te klooien met de zenders en bediening. Ik heb dan wel een 1DIN model, dus dan is het scherm wat minder informatief en is het meer geklooi, wat ik nog niet in de vingers heb.
Bij onze Pioneer 1din is het uiteindelijk, als je het even door hebt, best makkelijk :). De zoekknop ingedrukt houden zorgt direct voor een scan van de beschikbare ensembles, en met 1 druk op de zoekknop en een druk op de multi control knop (volume en door menu's bladeren en 'enter') krijg je de lijst met beschikbare zenders om doorheen te bladeren. Of je gebruikt de skip toetsen om naar de volgende of vorige zender te gaan. Preset opslaan werkt netals bij FM.

Uiteraard is het omslachtiger dan bij FM en dus niet handig om tijdens het rijden te doen :P (gelukkig is bij ons mijn vriendin de enige die kan rijden. Genoeg gelegenheid voor mij om met de radio te spelen :P )

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Mijn ervaring is dat je op een gegeven moment het zenderaanbod op DAB kent en daardoor ook weet wat je wilt beluisteren. Vervolgens deze zenderkeuzes achter de memory knoppen van de radio vastleggen zodat je zonder te veel zoekgedoe de zenders kan oproepen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Maurits van Baerle schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:27:
[...]

In Frankrijk zijn het alleen een paar grote steden (Parijs, Lyon, Marseille, Nantes en Nice) waar DAB+ al aan staat. Op de meeste snelwegen en het platteland zul je nog niets oppikken. http://www.wohnort.org/DAB/france.html

Als je via Parijs rijdt dan heb je wel grote kans dat je iets oppikt op de Boulevard Périphérique.
Tijdens onze reis van Nederland naar Spanje over de Route Soleil hield DAB ontvangst op aan de grens van Belgie met Luxemburg. Op de (tol)wegen van Frankrijk en Spanje en op onze vakantielocatie in Spanje was er nul comma nul DAB ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-05 21:42
Ik dacht dat DAB+ een beter geluid zou geven dan internetradio. Maar op mijn versterker blijkt dat nog niet zo. De internetstreams klinken me beter eigenlijk. In de auto ben ik er overigens heel blij mee.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Dat merk ik ook. Ik luister veel naar KXRadio, die zend op internet uit met een 192 kbps MP3 stream, en op DAB+ met een 96 kbps AAC+ stream. Die eerste klinkt in mijn oren echt beter.

Vind het ook altijd wat bijzonder dat er voor DAB+ zo op de verbeterde kwaliteit wordt gehamerd. Ok, je hebt geen ruis meer, maar met een goed aanvoersignaal (geen brakke internetstream dus zoals ik soms wel hoor bij lokale omroepen) kan FM echt mooi klinken. Voor is vooral de grotere keus bij DAB+ reden dat ik een DAB radio heb gekocht. Keerzijde van de grotere keus (bij het aantal multiplexen die beschikbaar zijn) is dat je per zender minder bandbreedte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, het is inderdaad vrij logisch. Gebrek aan frequentieruimte voor meer ensembles (en daar toch zo veel mogelijk aanbod in willen proppen) is hier de hoofdoorzaak van de tegenvallende kwaliteit.

Een goede internetstream is al snel 128 Kbps mp3 of zelfs 192 Kbps.

Dat is al snel beter dan 96 Kbps AAC+. Hoewel AAC+ per saldo efficienter om zou moeten gaan met lagere bandbreedtes (en je dus mp3 en AAC+ niet helemaal kan vergelijken op dezelfde bitrate), moet ook ik zeggen dat ik bv. 3fm via internet beter vind klinken dan DAB+.

Wel vraag ik me af in hoeverre de rest van de 'productiestraat' bij radiozenders ook nog mee speelt. Op zich klinkt 3fm op DAB+ ( 96 Kbit/s AAC+ ) nog best acceptabel bij live muziek, zoals nu met Lowlands. Maar met sommige 'reguliere' nummers die uit hun computer worden gespeeld hoor je echt ontzettend veel artefacts.

Volgens mij is er nu ook al snel sprake van veel te veel "lossy compressie" bovenop de vorige laag van "lossy compressie" en is ook nog steeds heel veel processing niet aangepast om rekening te houden met de andere eigenschappen van audio via DAB+ tov. FM.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
mosselmossel schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:16:
Ik dacht dat DAB+ een beter geluid zou geven dan internetradio. Maar op mijn versterker blijkt dat nog niet zo. De internetstreams klinken me beter eigenlijk. In de auto ben ik er overigens heel blij mee.
Er zit inderdaad kwaliteitsverschil tussen DAB+ en een internetstream. Net zoals er kwaliteitsverschil tussen een mp3 speler van de Action en een iPod zit. Het is in alle gevallen vaak te doen om de centjes.

Bij DAB+ speelt bandbreedte altijd een rol, want die is beperkt voor de toegewezen radiofrequenties.
Wel is het zo dat het ene DAB+ station een hogere bitrate kan hebben dan de andere.
In Nederland hebben de publieke DAB+ zenders de hoogste bitrate: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html
De commerciele moeten het met (nog) minder doen: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-11c.html

Jammer dat er op Europa geen verticaal gepositioneerde satellieten zijn voor radio en TV, net als in Amerika. Die trekken o.a. via SiriusXM leuke satellietradio naar binnen in de auto in een betere bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso is de uitzendstraat nog steeds geoptimaliseerd voor FM uitzendingen...maar de DAB+ only stations weten er toch nog wel een "aardig" geluid uit te toveren.. echter de stations die ook op FM hangen vind ik persoonlijk toch matiger..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-05 21:42
Theo74 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:41:
[...]

In Nederland hebben de publieke DAB+ zenders de hoogste bitrate: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html
En dan nog heeft publieke zender KX Radio, waar ik veel naar luister, een betere geluidskwaliteit op internet dan op DAB+.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 00:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nu ontvang ik via Ziggo (kabel) via de FM antenne ongeveer 50 zenders in zeer goede kwaliteit (analoog).

Ik wil eventueel overstappen naar DAB+, maar ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen. Ik heb namelijk hele goede boekenplank speakers. Ga ik erop achteruit?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 808427

Via het digitale pakket van Ziggo ontvang je inderdaad zo rond de 50 radiozenders in prima kwaliteit. Krijg je 'iets beters' als je overstapt naar een DAB+ ontvanger ? Ik heb na jarenlang radio te hebben geluisterd via FM (voornamelijk in de auto), Digitale TV-pakket (huiskamer) en internet (werk en zolderkamer) uiteindelijk de knoop doorgehakt en een DAB+ ontvanger (Pioneer X-20DAB) aangeschaft. Deze staat op zo'n 9 meter hoogte in het centrum van Zoetermeer. De ontvangst van de verschillende MUXen is gewoon goed te noemen. Geen uitval, en prima geluid (per station wel verschil, maar over het algemeen goed). En in totaal ontvang ik 55 zenders in mijn regio. Nadeel t.o.v. bijvoorbeeld ontvangst via Ziggo is dat je enkel Nederlandse zenders hebt, en bijvoorbeeld geen BBC of WDR.
Ik ben dus zeer tevreden over de ontvangst, echter mag van mij persoonlijk het aanbod nog wel wat ruimer en vooral gevarieerder dan enkel hitradio. Ik wil zeer binnenkort gaan proberen om via een extra antenne de nationale multiplex in Vlaanderen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, voor thuis weet ik voor mezelf al langer dat ik voorlopig niet ga investeren in DAB+ ontvangst op onze 3 audiosets (waarvan 2 echt degelijke kwaliteit hi-fi).

FM bij Ziggo (dus nog nieteens digitaal) is subliem, glashelder en bij ieder audio apparaat in ons huis zit ontvangst daarvan in de basisuitrusting.

En als ik dan wel een keer een DAB+ ontvanger op Hi-Fi aansluit, bv .de Sangean DPR-32 of DPR-202BT, dan hoor je toch echt gewoon veel te veel artefacten. Tegelijk hoor je ook wel dat DAB+ helderder is en betere frequentierespons. Maar de artefacten van de te lage bitrate verpesten dat behoorlijk zeker tov. FM via de kabelaar.

En zeker als je nu inderdaad ziet dat de bandbreedte op DAB+ voornamelijk verspild wordt aan minimaal 20 hitradiozenders op 96 Kbps en lager, dan is dat gewoon jammer.

Maar goed, in de auto zijn we wel zeer tevreden met DAB+, met name omdat daar andere nadelen bij FM-ontvangst (aanbod, ontvangstkwaliteit) weer sneller de overhand krijgen.

Maar thuis? Doe maar kabel-FM of internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
doe mij ook thuis maar DAB+
maar dat komt weer omdat Ziggo het zowel analoog als digitaal weet te verprutsen met de radio zenders..
en de ether ontvangst ook het net niet is hier....
en internet kent mijn Onkyo TX-SR707 nog niet ;) DAB+ via de universal poort (up-dt1) wel.

maar hang ik mn Sangean DPR-32 of DPR69+ aan de line in klinkt het toch weer anders dan vanaf de up-dt1?

Radio zenders via DVB-C hebben hier erg veel last van stotteren.. als of je aan het streamen bent en de verbinding het niet trekt..
FM via de ether.. signaal te zwak in de regel / stoorzenders.. 200khz raster is gewoon TE krap..
en via ziggo staan zenders niet eens op de juiste frequentie.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Hoe bedoel je niet op de juiste frequentie? Ze zijn idd niet hetzelfde als via de ether. Maar hier klinken ze op alle drie de radio ontvangers perfect, met 55 dBuV signaalsterkte gemiddeld (hirschmann kabels, hirschmann einddozen en een hirschmann versterker met ingebouwde multitap.

Als je op dvb-c stotteringen hebt, dan heb je een heel brak signaal ;-). Of door je huisinstallatie, of een rotte aansluiting in de straatkast.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03

Bestla

M/M -> V/F

Theo74 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:41:
Jammer dat er op Europa geen verticaal gepositioneerde satellieten zijn voor radio en TV, net als in Amerika. Die trekken o.a. via SiriusXM leuke satellietradio naar binnen in de auto in een betere bitrate.
Toch is dat satellietradio ook niet zaligmakend. In bergachtig gebied viel regelmatig de verbinding weg, toch best lastig als je in Idaho en Montana rondrijd.

Maar goed, het was wel een verademing vergeleken met vroeger, toen je het dorp of de stad uitreed, de muziek ook stopte na 2 miles. ;)

Wij luisterden afgelopen vakantie in Alaska , Washington, Oregon, British Columbia Canada, Alberta Canada, Idaho , Montana , South Dakota, Nebraska, Iowa, Minnesota en Wisconsin naar http://www.siriusxm.com/classicvinyl

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 25-08-2016 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 10:36
Bestla schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:53:
Toch is dat satellietradio ook niet zaligmakend. In bergachtig gebied viel regelmatig de verbinding weg, toch best lastig als je in Idaho en Montana rondrijd.
Ik had dezelfde ervaring, nog vervelender als je in bergachtig bebost gebied rond rijdt.

De geluidskwaliteit was echt waardeloos, vol met digitale artefacten en te weinig detail, zelfs talkradio klonk al zo typisch digitaal. Kon natuurlijk geen A/B vergelijking doen, maar DAB+ lijkt me dan toch beter of in ieder geval minder irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:21:
Hoe bedoel je niet op de juiste frequentie? Ze zijn idd niet hetzelfde als via de ether. Maar hier klinken ze op alle drie de radio ontvangers perfect, met 55 dBuV signaalsterkte gemiddeld (hirschmann kabels, hirschmann einddozen en een hirschmann versterker met ingebouwde multitap.

Als je op dvb-c stotteringen hebt, dan heb je een heel brak signaal ;-). Of door je huisinstallatie, of een rotte aansluiting in de straatkast.
Ziggo zegt bv dat NPO 3FM op 100.0mhz dan zit die volgens 3 tuners niet op 100.00 maar op 100.05 mhz of op 99.95...

en via DVB-C is het signaal van prima kwaliteit.... anders hadden de TV zenders ook wel problemen.. (daar zijn minder goede waardes bij en die doen het perfect..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb nu mijn FM-radio (via Ziggo) verbonden met een simpele luidsprekerkabel (best dun) van 20 meter.

Ik hoor nu ruis (was voorheen niet met de coax). Is dit het resultaat van het gebruiken van een andere kabel? Afscherming?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Luidsprekerkabel op de antenne-aansluiting? Dat is wel vragen om storingen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hageneis schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 08:24:
Luidsprekerkabel op de antenne-aansluiting? Dat is wel vragen om storingen, ja.
Ik kan niet anders i.v.m. een zeer krappe kabelgoot. Heb nu mijn lesje wel geleerd. O-)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:27:
[...]

Ziggo zegt bv dat NPO 3FM op 100.0mhz dan zit die volgens 3 tuners niet op 100.00 maar op 100.05 mhz of op 99.95...

en via DVB-C is het signaal van prima kwaliteit.... anders hadden de TV zenders ook wel problemen.. (daar zijn minder goede waardes bij en die doen het perfect..)
Hmm, die 0,05 mhz. verschil is wel een aparte dan. Dat is hier in Almere gelukkig niet zo :)

En qua DVB-C. Ah, je bedoelt daar dus dat de radiozenders via DVB-C haperingen hebben. Dat had ik niet goed uit je post opgemaakt ;).

Je zit dan wel op een headend met problemen, zo te zien. Ik gebruik niet vaak radio via DVB-C, behalve een paar weken terug. Toen had ik voor iemand anders een concert op NPO Radio 4 van DVB-C 'geript' met tv-headend :P. Die 'opname' was in ieder geval geheel zonder hapering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:26:
[...]

Hmm, die 0,05 mhz. verschil is wel een aparte dan. Dat is hier in Almere gelukkig niet zo :)

En qua DVB-C. Ah, je bedoelt daar dus dat de radiozenders via DVB-C haperingen hebben. Dat had ik niet goed uit je post opgemaakt ;).

Je zit dan wel op een headend met problemen, zo te zien. Ik gebruik niet vaak radio via DVB-C, behalve een paar weken terug. Toen had ik voor iemand anders een concert op NPO Radio 4 van DVB-C 'geript' met tv-headend :P. Die 'opname' was in ieder geval geheel zonder hapering.
ja. maar Ziggo vind dat er niks mis met het signaal... gezien ze verder geen klachten ontvangen.. :/..
op de "ether" zenders zover die niet verstoord worden en gunstig zitten tov mn raampartij.. zitten namelijk op alle tuners wel netjes op de juiste frequentie zonder die gekke afwijking.. :P

en DVB-C radio heeft t probleem al tijden.. en nu weet ik niet meer hoe het nu zit met de headends en verdelingen etc.. maar ook op een ander headend ( ook former Ziggo / @home ) speelde dit of het daar nu wel goed is weet ik helaas niet :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 09:25
Hallo Tweakers o/

Klein vraagje. Ik heb deze radio besteld, juist omdat hier DAB+ op zit. Nu zit hier geen antenne bij.

Ik heb de mogelijkheden al doorgenomen, zoals een raam plakantenne of een antenne op het dak. Nu lijkt mij het tweede het beste, qua ontvangst en uiterlijk. Maar als ik moet kiezen tussen antennes weet ik niet waar ik naar moet kijken door mijn bepekte verstand van DAB+.

Ik heb een Renault Megane 1.4 uit 2000. De FM/AM antenne zit op het dak boven de voorstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Ik zit in een nogal moeilijk gebied qua DAB+. Heb een Pure wekkerradio (Siesta Mi series 2) en heb soms ontvangst op de bovenverdieping. Soms zelfs heel goed (1 van de 3 streepjes ontvangst, maar wel zonder onderbreking). Andere dagen heb ik niets. Zowel de Duitse als Nederlandse zenders zijn dan niet te ontvangen. Gewoon volledig weg.

Zijn er bepaalde omstandigheden/weersinvloeden die daarop invloed kunnen hebben? Ik kan het maar moeilijk vinden wat hier de reden voor zou zijn. Ik woon in Losser, relatief dicht bij de Duitse grens. Een vriend van me heeft een Pioneer versterker met DAB+ die een langere draadantenne heeft. Hij heeft beneden geen enkel probleem met de ontvangst. Beneden kan ik in z'n geheel niets ontvangen met de Pure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 16:38
Ik zit hier dus ook een beetje mee. Ik heb in mijn Volvo S60 inmiddels een mooie 2din Android radio ingebouwd, welke verder feilloos werkt. De meegeleverde DAB+ adapter werkt, maar de ontvangst is dusdanig slecht (0-1 streepje vlakbij Schiphol) dat ik weer aan de knutsel moet.

De meegeleverde antenne:
Afbeeldingslocatie: https://www.carjoying.com/skin/frontend/rwd/default/images/accessories/DAB+/dab+%20digital%20audio%20antenna%20for%20android%20head%20unit%20autoradio%201.jpg

Deze heb ik door mijn dashboard, via het handschoenenvakje op mijn dashboard geplakt, tussen het raam en de A-stijl. Werkt dus voor geen meter.

Externe antennes is voor mij niet ideaal aangezien de Volvo sowieso al geen externe antenne heeft, de FM antenne zit in de achterruit verwerkt. Ook heb ik weinig zin om in mijn dak te moeten gaan boren of iets dergelijks.

Is er niet een manier om de ontvangst te versterken? Ik wil best een kabeltje door de hele auto wegwerken als dat nodig is, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar te beginnen }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
grote kans dat je ruiten gecoat zijn.. mischien kan je eens kijken of de antenne het beter doet met je raampjes naar beneden.. en verder zou je kunnen proberen of het signaal van de FM antenne toevallig ook DAB+ oppikt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
Mja, dan zou ik eerst een splitter moeten kopen die dus de ruit-antenne split in een FM en een DAB+ signaal. Heb er eentje gezien maar daar staat weer expliciet bij dat het niet werkt met raam-antennes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
Ja óf we gaan gewoon echt aan het knutselen!

Afbeeldingslocatie: https://i97.photobucket.com/albums/l234/stokedaz/Image031.jpg
http://www.e46zone.com/fo...aerials-problems-is-here/

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
musje83 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:16:
Mja, dan zou ik eerst een splitter moeten kopen die dus de ruit-antenne split in een FM en een DAB+ signaal. Heb er eentje gezien maar daar staat weer expliciet bij dat het niet werkt met raam-antennes :')
ik ging mn VAG antenne gewoon testen met een SDR stick (en een gemodde portable)
kwam geen signaal door ;)

gewoon zelf een lomp verloopje gemaakt... om het even te testen :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:07

franssie

Save the albatross

Dat is een schitterende richt antenne, de massa van het voertuig zal als reflector gaan werken voor de dipool. Heb je alleen goede ontvangst als je van de zender af rijdt.
Daarnaast is het DAB+ signaal dacht ik gewoon verticaal ipv horizontaal in Nederland, dat werkt dan ook niet mee aan een goede ontvangst.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:44:
[...]

Dat is een schitterende richt antenne, de massa van het voertuig zal als reflector gaan werken voor de dipool. Heb je alleen goede ontvangst als je van de zender af rijdt.
Daarnaast is het DAB+ signaal dacht ik gewoon verticaal ipv horizontaal in Nederland, dat werkt dan ook niet mee aan een goede ontvangst.
met een fixed setup kan een metalen body wel handig zijn als reflector :P
alleen mobiel is het toch minder praktisch ;)

verder mag de VCR wel eens gang gaan maken met de netwerk verbeteringen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
kazuyakevin schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:50:
Hallo Tweakers o/

Klein vraagje. Ik heb deze radio besteld, juist omdat hier DAB+ op zit. Nu zit hier geen antenne bij.

Ik heb de mogelijkheden al doorgenomen, zoals een raam plakantenne of een antenne op het dak. Nu lijkt mij het tweede het beste, qua ontvangst en uiterlijk. Maar als ik moet kiezen tussen antennes weet ik niet waar ik naar moet kijken door mijn bepekte verstand van DAB+.

Ik heb een Renault Megane 1.4 uit 2000. De FM/AM antenne zit op het dak boven de voorstoelen.
Ik heb dezelfde radio, maar dan met CD erbij, ook zonder antenne. Ik heb een externe raamantenne besteld. Die antenne bevalt goed, en is eenvoudig te bevestigen. Althans, ik heb 'm laten bevestigen, en dat kost ook nog eens het nodige geld.

Je kunt Autoshop de Tijger bellen en vragen wat zij adviseren. Die weten goed waarover ze het hebben. Als je al een dakantenne hebt, dan hebben ze misschien wel iets dat die eenvoudig kan vervangen, zodat je met een enkele antenne toekan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
musje83 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:56:
Ik zit hier dus ook een beetje mee. Ik heb in mijn Volvo S60 inmiddels een mooie 2din Android radio ingebouwd, welke verder feilloos werkt. De meegeleverde DAB+ adapter werkt, maar de ontvangst is dusdanig slecht (0-1 streepje vlakbij Schiphol) dat ik weer aan de knutsel moet.

Externe antennes is voor mij niet ideaal aangezien de Volvo sowieso al geen externe antenne heeft, de FM antenne zit in de achterruit verwerkt. Ook heb ik weinig zin om in mijn dak te moeten gaan boren of iets dergelijks.

Is er niet een manier om de ontvangst te versterken? Ik wil best een kabeltje door de hele auto wegwerken als dat nodig is, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar te beginnen }:|
Je kan een Kenwood DAB raamantenne proberen, die plak je aan de binnenkant van je voorruit net naast je raamstijl.

Deze antenne is niet het summum in DAB ontvangst, dat zijn alleen echt goede buitenantennes, maar het is een relatief veel gebruikte antenne. En hij komt in jouw wensen te gemoed, geen zaken buiten de auto.

Ik heb er toevallig nog 1 liggen, compleet ongebruikt. Zat bij mijn Kenwood 2DIN maar ik heb een Hirschmann Hit Auta 16V FM/DAB antenne op dak van €110,00 met super ontvangst, dus die blijft. :-)
Bij interesse kun je een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 17:27
sumac schreef op zondag 04 september 2016 @ 17:14:
[...]

Ik heb dezelfde radio, maar dan met CD erbij, ook zonder antenne. Ik heb een externe raamantenne besteld. Die antenne bevalt goed, en is eenvoudig te bevestigen. Althans, ik heb 'm laten bevestigen, en dat kost ook nog eens het nodige geld.

Je kunt Autoshop de Tijger bellen en vragen wat zij adviseren. Die weten goed waarover ze het hebben. Als je al een dakantenne hebt, dan hebben ze misschien wel iets dat die eenvoudig kan vervangen, zodat je met een enkele antenne toekan.
Hoe werkt die externe raamantenne? De kabel moet toch op de een of andere manier naar binnen toe? Uit de plaatjes kon ik dat niet goed afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Antennevoet heeft een inductieve koppeling zoals de lader van een Oral-B tandenborstel.
Zo kan het signaal zonder gaatjes boren door het glas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Theo74 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:00:
Antennevoet heeft een inductieve koppeling zoals de lader van een Oral-B tandenborstel.
Nice.. en werkt dat ook met gecoat glas etc? :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:36
Theo74 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:00:
'Vroeger' waren er gsm antennes die je aan de binnenkant van het raam plakte en dan aan de buitenkant werd en even zo groot blokje geplakt met daaraan een sprietje.
Zo hoefde je niet door je auto heen en had je toch een (vorm) van buitenantenne.
Bestaat er zoiets niet voor DAB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Uhm, dat is toch hetzelfde als wat Theo74, die jij quote, zegt? ....

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 07-09-2016 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
eymey schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:34:
Uhm, dat is toch hetzelfde als wat Theo74, die jij quote, zegt? ....
Uh.... Nu ik alles nog eens rustig terug lees: Ja

Zal wel komen omdat het nog vroeg was :? :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Ja, dat is precies zoals het werkt. Aan de binnenkant zit een blokje met draad richting radio. Aan de buitenkant van het raam een vergelijkbaar blokje met de antenne erop. Bij mij zit het rechtsboven op het voorraam. Het is mooier in het midden, maar dat ging niet met de ruitenwissers. Let erop dat je de antenne losschroeft als je de wasstraat in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Elk van deze twee 'blokjes' heeft een spoel en die twee spoelen werken wanneer ze recht op elkaar zijn gepositioneerd als een doorgeefluik. Gecoat glas heeft meestal dusdanig weinig metaaldeeltjes dat dit niet van grote invloed op de inductiewerking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ingenieus :). Maar de hamvraag is: Geeft het ook nog nog een beetje fatsoenlijke ontvangst?

Is het beter dan een plak antenne aan de binnenkant van het raam en mogelijk zelfs beter dan via een splitter op de bestaande FM-antenne?

Je zou zeggen dat je via de inductiewerking toch ook nog behoorlijk wat signaal gaat verliezen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
En het grote nieuws vandaag is dat de NPO in EEP-3A is gaan uitzenden. (NPO 1-2-3-4-5 en Fun-X)
Nu dus een veel groter bereik !! (ook indoor nu beter)

De commerciële zenders op 11C gaan binnenkort hun ontvangst ook behoorlijk vergroten. Staat voor eind 2016 gepland !
Komen 7 zenders bij (Jirnsum,Roermond,Hengelo, Alphen ad Rijn, Amersfoort, Zwolle en Roermond)

• St00mwals
passie3105 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:07:
En het grote nieuws vandaag is dat de NPO in EEP-3A is gaan uitzenden. (NPO 1-2-3-4-5 en Fun-X)

[...]
Hopelijk kan ik me nu dan wel omdraaien in bed zonder mijn signaal te blokkeren oOo

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Ik heb deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/icube-tivizen-pico-2-lightning-dvb-t-tv-tuner-en/9200000021376481/
maar hij ontvang 9 zenders FM en 3 TV geen DAB, ik dacht dat het en DAB+ tool was en de site in onbereikbaar.
Bestaan er ios DAB+ oplossingen apps?
Ik vond deze:

http://appcrawlr.com/ios-apps/best-apps-dab-radio#
Maar geen is goed voor DAB+
Weten jullie welke app/tool goed is voo ios?

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 17:01
eymey schreef op woensdag 07 september 2016 @ 23:14:
Ingenieus :). Maar de hamvraag is: Geeft het ook nog nog een beetje fatsoenlijke ontvangst?

.......

Je zou zeggen dat je via de inductiewerking toch ook nog behoorlijk wat signaal gaat verliezen.....
Dat klopt
Ik ben absoluut geen fan van die plak antennes,maar deze heb ik toch veel liever dan die vorm van inductieve koppeling!
De afstand tussen de spoelen zijn veelte hoog voor het aangeleverde signaal wat waarschijnlijk maar een paar mV is!

Soms weet ik het ook niet meer.........

• eymey
Mja, als die spoelen ook zorgen voor wat voeding naar de antenne aan de buitenkant, dan kan die natuurlijk prima het signaal versterken voor het via inductie naar binnen gaat.

Alleen uit het werkingsprincipe van dit systeem zou ik dus niet direct de aanname willen extrapoleren dat het dan ook wel slecht zou werken ofzo.

Daarom vraag ik me dus ook specifiek af hoe de ervaring qua ontvangst is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

passie3105 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:07:

De commerciële zenders op 11C gaan binnenkort hun ontvangst ook behoorlijk vergroten. Staat voor eind 2016 gepland !
Komen 7 zenders bij (Jirnsum,Roermond,Hengelo, Alphen ad Rijn, Amersfoort, Zwolle en Roermond)
Ik ga morgen direct eens kijken naar de specs van de zender op mijn radio :).
Binnen had ik al matige kwaliteit, dus direct eens uittesten!

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Maurits van Baerle schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:39:
[...]

Ah, ik durf te wedden dat die antenne het probleem is. Die plakantennes staan er om bekend niet altijd even goed te werken. Ze zijn wel lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen.

Ik weet wel zeker dat je een flinke verbetering zult merken als je een betere antenne gebruikt. Een gecombineerde FM en DAB+ antenne die al je bestaande antennes vervangt bijvoorbeeld, als hij 'actief' is dan is het helemaal mooi. Deze is bijvoorbeeld niet duur en zal voor jou al een vooruitgang zijn: https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/

Maar ja, dat wordt wel even klussen.
Deze antenne is nu eindelijk besteld :D

Verder is mijn autoradio een JVC KD-DB97BT geworden i.p.v. de KD-BD95BT.

Ik kreeg het andere model nadat ik 'm voor de 3e keer moest RMA'en. Echter, ben ik er niet tevreden over.

- Om te beginnen heeft dit (nieuwere?) model zelfs een slechtere analoge FM-ontvangst... op snelwegen storingsvrije ontvangst onmogelijk. Misschien dat dit met de nieuwe versterkte antenne verbetert...
- Een ander probleem is dat het volume in radio-stand wel eens vanzelf harder of zachter wil gaan... ik krijg het gevoel dat dat te maken heeft met het schakelen tussen FM en DAB+.
- Tunnel-uit gaat 'ie meestal ook opeens even voor een paar seconde op een hoger volume :/
- CD-speler is matig. CD's die goed speelbaar waren op het vorig model, geeft op dit model problemen.
- USB-stick scannen duurt minutenlang als er naast muziek ook andere data op staat. Vorig model had er geen last van met dezelfde stick.

Desondanks moet ik het er maar mee doen :/ Hopen dat de nieuwe antenne het radio-gedeelte wat beter laat functioneren en DAB+ eindelijk fatsoenlijk gaat werken...

• Theo74
paranoia68 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:20:
Ik heb deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/icube-tivizen-pico-2-lightning-dvb-t-tv-tuner-en/9200000021376481/
maar hij ontvang 9 zenders FM en 3 TV geen DAB, ik dacht dat het en DAB+ tool was en de site in onbereikbaar.
Bestaan er ios DAB+ oplossingen apps?
Ik vond deze:

http://appcrawlr.com/ios-apps/best-apps-dab-radio#
Maar geen is goed voor DAB+
Weten jullie welke app/tool goed is voo ios?
Het is een DVB-T ontvanger voor Digitenne TV. Zonder simkaart alleen geschukt voor NED1,2,3 en de Regionale zenders. Plus natuurlijk een boeket NL radiozenders welke via DVB-T worden uitgezonden.

Dit is dus geen DAB+ ontvanger.

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Theo74 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:59:
[...]

Het is een DVB-T ontvanger voor Digitenne TV. Zonder simkaart alleen geschukt voor NED1,2,3 en de Regionale zenders. Plus natuurlijk een boeket NL radiozenders welke via DVB-T worden uitgezonden.

Dit is dus geen DAB+ ontvanger.
Weet jij welke app of tool wel werkt en geschikt is voor DAB+ op IOS phone 5s? Ik zie geen alternatieven...:(

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• Theo74
paranoia68 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:21:
[...]

Weet jij welke app of tool wel werkt en geschikt is voor DAB+ op IOS phone 5s? Ik zie geen alternatieven...:(
Zentivi heeft ooit een DAB+ module gemaakt met 30pin connector voor de iPhone 4, maar jij hebt een lightning connector. Hier wordt het lastiger volgens een Google Search... Misschien een 30pin to Lightning verloopconnector proberen? Misschien moet je eens zoeken of posten op een DAB forum of er alternatieven zijn.

Aan de andere kant heb je de mogelijkheid tot Apps zoals Tunein die echt geen gigabits per minuut verstoken.
Buiten het steeds grotere aanbod aan Wifi dekking van openbaar vervoer tot winkelcentrum.
Hierdoor zijn aparte tunermodules op een telefoon geen aanvulling meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo74 op 10-09-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kweenie.. voor Android is er best wel wat in de SDR tools etc.. en kan je met een "generieke" RTL_SDR compatible stick ook gewoon DAB+ ontvangen.

404 Signature not found

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Afgelopen maandag is op de IBC in Amsterdam de nieuwe Open Mobile Radio Interface (OMRI) gepresenteerd.
The Broadcast Industry Launches an Open Radio Interface for Smartphones
A consortium of broadcasting companies and organizations has joined forces to develop an open and universal interface to ease the implementation of digital radio on smartphones. The Open Mobile Radio Interface (OMRI) was announced during IBC on Monday. This comes only months after the world's first DAB+ enabled smartphone, LG Stylus 2 DAB+, hit the shelves in Australia and Europe.

"The development of the Open Mobile Radio Interface is a real step forward to allow broadcasters to customise their apps and make use of the DAB+ tuner in the smartphone. This will enable some real innovation in the use of digital radio services which, being freely available, offer real benefits to the consumer," said Simon Fell, Director of Technology and Innovation, EBU.

OMRI is essentially a technical interface that standardizes the communication between a phone chipset and apps. It supports a range of functionalities and ensures that any compatible DAB+ app will work on any capable smartphone. Several apps based on OMRI are already commercially available.

"OMRI makes it easier, faster and more efficient to embed DAB+ functionality for both smartphone manufacturers and App developers," Alexander Erk said. He is Head of the 'Media Services and Applications' department at IRT.

The consortium behind OMRI believes that it will help bring more DAB+ smartphones to market at a time when FM is being phased out in more and more countries; Norway is first and will switch off analogue radio in 2017. With DAB+ now also available to over 400 million people in Europe, the Asia-Pacific and Africa there is growing consumer demand for DAB+ in portable devices.

"We’ve seen a positive consumer response to the LG Stylus 2 DAB+ and this development is a big step towards making digital radio more freely available in mobile devices - where consumers want it," explained Joan Warner, Chief Executive Officer of Commercial Radio Australia.

The initiative has generated interest from across the industry. Broadcasters, app developers, chipset makers, module companies and smartphone manufacturers acknowledge the importance of standardization within both the broadcasting and the mobile industries. OMRI developers have written an Application Programming Interface (API) and a number of demonstration systems, all now available as open source under the name OMRIv1.0 on the European Broadcasting Union's website. For access, please get in touch via OMRI@theidag.org.

"Our main focus has been on smartphones, but OMRI can be applied to automotive and other portable products too. The first version of the interface has been made for Android and is Java based," Gunnar Garfors said. He is President of IDAG, the international radio and TV organization that has led the OMRI work.

All smartphone and DAB chip manufacturers and app developers are encouraged to adopt the Open Mobile Radio Interface. The EBU, WorldDAB, IDAG (int'l), the BBC, Radioplayer, All In Media (UK), IRT, Konsole Labs, Fraunhofer IIS (Germany), MTVNL (the Netherlands), Commercial Radio Australia and two chipset manufacturers have contributed to OMRI. The consortium welcomes any feedback to help move the digital radio industry forward.
toon volledige bericht
OMRI_pressrelease_IBC.pdf

Hopelijk betekent dit dat we meer DAB+ tuners in telefoons tegen gaan komen.

• eymey
Maurits van Baerle schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:12:
Afgelopen maandag is op de IBC in Amsterdam de nieuwe Open Mobile Radio Interface (OMRI) gepresenteerd.

[...]

OMRI_pressrelease_IBC.pdf

Hopelijk betekent dit dat we meer DAB+ tuners in telefoons tegen gaan komen.
Ik hoop met je mee!

Zal echter, ben ik bang, nog wel een hele poos gaan duren. Jammer genoeg zie je juist eerder dat fabrikanten zelfs FM niet meer aanbieden, laat staan dat ze in de toekomst echt bewust werk zouden gaan maken van DAB+.

Het grote publiek lijkt het ook niet echt te boeien. Die denken daadwerkelijk dat '4g' het ook makkelijk zou aan kan met streaming, en gaan vervolgens gewoon hard schreeuwen dat de providers eens moeten stoppen met die datalimieten......

Maar hopelijk krijg ik ongelijk ;).

Ook zou ik nog graag een DAB+ zakradio met goede koptelefoonuitgang zien verschijnen, maar ook met Bluetooth 'headset' functionaliteit zodat audio van m'n telefoon er ook makkelijk overheen kan. Eigenlijk zoiets als de SBH54 of SBH52 van Sony, maar dan dus met DAB+. Dat zou voor mij de 'noodzaak' van DAB+ of uberhaupt FM in m'n smartphone wel wat verlagen.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 14-09-2016 10:47 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:22

CeesKees

I rest my Kees

LG heeft nu toch een smartphone met DAB+?
Is dat niet wat je zoekt?

nieuws: LG Stylus 2 met dab+-ontvanger komt op de markt voor 299 euro

http://www.lg.com/nl/smartphones/lg-Stylus-2-DAB-K520

pricewatch: LG Stylus 2 DAB+ Bruin

Ook zie ik dat Sangean nogal wat portable DAB+ radiootjes heeft. Alleen hebben deze geen bluetooth, en ze lijken nogal prijzig.

Dan zou die LG een handigere optie zijn (geen extra apparaat, en als je de Sangean zou kopen een nieuwe GSM voor +/- 170 (250 voor de LG -/- 80 voor de SanGean DAB+)

http://www.sangean.eu/products/handheld-radios.html

[ Voor 108% gewijzigd door CeesKees op 14-09-2016 12:16 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• eymey
Die LG Stylus ken ik idd, en is een leuk begin. Jammer genoeg is DAB+ het enige wat ik leuk vind aan die telefoon.

Voor de overige specs is hij nog altijd behoorlijk aan de dure kant en is hij slechter dan de huidige mid-range of zelfs zowat huidige-budget, plus dat je dus met een groot plakkaat in je zak moet lopen. Ik heb op dit moment een Xperia Z1-compact van 4,6 inch. En 5 inch zou het absolute maximum zijn wat ik nog wil hebben.

Oftewel, naar mijn mening is de LG Stylus een mooie showcase voor DAB+ in een smartphone, en hij zal vast een prima acceptabele keuze zijn voor een bepaalde groep consumenten. Maar niet voor mij.

Overigens heb ik op dit moment al een Sangean DPR-32. Die doet het aardig qua ontvangst en geluidskwaliteit (niet geweldig). Plus dat ik voor eigen audio dus weer m'n headset naar m'n telefoon moet switchen.

Maar iig bedankt voor het mee denken ;)

Overigens kan ik bij Conrad wel iets vinden (https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details) en twee Chinese OEM fabrikanten hebben ook iets wat er ongeveer uit ziet als iets wat ik zou willen hebben. Maar bij geen van beiden kan je bestellen: http://www.tongshi.com/products_e_dab+.html en http://www.hktdc.com/supp...adio/en/1X00G1HG/2205276/

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 14-09-2016 13:38 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:22

CeesKees

I rest my Kees

Hier: http://digitalradio.nl/apparatuur staan er ook nog een aantal.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Josefien
Josefien schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 02:15:
[...]
Deze antenne is nu eindelijk besteld :D
De antenne is vandaag binnen en direct gemonteerd :D

https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/

Ik heb er nog niet veel mee rondgereden, maar de ontvangst lijkt wel verbeterd t.o.v. de raam-plakantenne :D Waar ik eerst zo goed als geen ontvangst heb in mijn woonwijk, heb ik dat nu wel. Echter nog steeds met een paar "dode plekken" tussen de flats waar even geen ontvangst is.

Binnenkort ga ik weer eens wat lange ritten rijden. Dan kijk ik hoe de ontvangst is op de plekken waar ik voorheen geen ontvangst had met de raam-plakantenne :)

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp bij het aansluiten van de antenne: er zitten 3 kabels aan, namelijk analoog FM, DAB+ en een rode draad met een stekkertje aan.

De FM en DAB+ kabels zijn een meter of 5 lang. Maar die rode draad is maar rond de 40cm :?

Het lijkt mij dat die rode draad op een geschakelde 12v+ moet worden aangesloten en voor de interne versterker(?) is. Aan mijn radio zit ook een geschakelde 12v+. Maar waarom is die draad zo kort geleverd? 40cm is never nooit genoeg om tot de radio te reiken :? Er zit ook geen verlengstuk bijgeleverd :?

Nu heb ik i.v.m. gebrek aan een geschikte verlengkabel dus de rode draad niet aangesloten :$ Maar de antenne werkt wel gewoon :? DAB+ wordt waarschijnlijk gevoed door de fantoomvoeding uit de radio, maar ook FM-ontvangst lijkt prima :o

Is die rode draad dan toch verplicht, of is het alleen nodig in het geval de radio geen fantoomvoeding heeft op de DAB+ aansluiting?

Er zit geen enkele documentatie bij de antenne :/

Verder bij de montage... er zitten standaard 2 rubberen ringetjes om de voet heen: eentje die over het vierkante stuk v/d voet heen zit (dus met vierkante opening) en nog een losse ronde.

Nu heeft mijn auto een vierkant gat voor de antenne en heb ik het rubber met vierkante opening weg moeten laten, anders paste hij niet. Bij weglaten paste het vierkante stuk v/d voet precies in het gat v/d auto :) Daarna heb ik aan de binnenkant het rubbertje met ronde opening erop gezet en de schroef erop gedraaid. In theorie lekt hij zo niet, maar in de praktijk is het even afwachten of het droog blijft bij de eerstvolgende wasbeurt of regenbui O-)

En wat ik nogal jammer vind, is dat de hoek v/h "stokje" niet verstelbaar is i.t.t. de originele antenne :/ Het montagepunt zit bij mijn auto namelijk op het schuine deel v/h dak... dat heft de hoek in de antennevoet op waardoor het stokje helemaal rechtop staat... eigenlijk vind ik dat een beetje stom uitzien :$ Maar ja... het werkt wel...

De rode draad is dus véél korter dan de rest :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BPSWASnl.jpg

Het vierkante gat wat in het dak zat na het verwijderen van de originele antenne en nadat de nieuwe antenne erop zat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5tRZt95l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c9XIDOSl.jpg

Ik heb dit rubbertje wel teruggezet, dan de bout erop gedraaid:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Y0qQksl.jpg

En deze weggelaten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jYEPAHNl.jpg

En wat ik bedoel met dat het "stokje" helemaal rechtop staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7rbqfoGl.jpg

• SMSfreakie
  • Niet online
op zich is het kwa polarisatie wel mooi zo :-)

mischien zou je hem nog 180 graden kunnen draaien in het gat :? al staat die dan mischien weer TE ongunstig

404 Signature not found

• Josefien
Werking lijkt ook prima, alleen cosmetisch staat het wat gek :D

Als ik goed denkt, levert 180 graden draaien juist het tegenovergestelde effect op: hij gaat juist heel erg schuin naar voren staan, dat staat nog veel gekker dan rechtop :o :P Omdat het dak op dat punt schuin naar voren loopt, wordt de schuine hoek v/d voet zelf nog extra versterkt als je 'm omdraait :P

[ Voor 9% gewijzigd door Josefien op 14-09-2016 20:46 ]

• eymey
Ik ga er eigenlijk van uit dat je de rode draad toch moet zien aan te sluiten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zo'n antenne verschillende circuits heeft die ook op verschillende wijzen gevoed kunnen worden..... Maar ik kan het fout hebben :P.

Je zou nog kunnen kijken of er ontvangstverschil is met DAB+ fantoomspanning vanuit de autoradio aan of uit. Als je geen verschil merkt, dan kan je er wel bijna van uit gaan dat de antenne dus niets met de fantoomspanning doen en kan je die uit laten.

Het mooiste zou zijn als je in je buurt ergens een plek kan vinden (tussen de flats? :P ) waar de ontvangst nog steeds matig/slecht is.... en de rode draad dan gewoon even met een ander stuk draad, met kroonstenen ofzo, verbinden met de voeding vanuit je autoradio. Iets zegt mij dat je dan ook de plekken met slechte ontvangst nog flink kan verkleinen....

Een stukje draad vinden voor die 12V+ lijkt me niet zo heel erg lastig... en ook het maken van de verbindingen niet. Wellicht zijn kroonstenen ook niet de meest elegante oplossing, maar het zal prima werken.

• Josefien
eymey schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:40:
Ik ga er eigenlijk van uit dat je de rode draad toch moet zien aan te sluiten.
Dan moet het dashboard weer open :/ Het draadje zit nu bovenin de A-stijl verstopt :/

Overigens merk ik dat de analoge FM ontvangst juist verslechterd is t.o.v. het originele Renault-"stokje", zal best wel eens met die rode draad te maken kunnen hebben :o

Eigenlijk wil ik niet knippen in zowel de draden v/d antenne als de radio. Maar tegelijkertijd heb ik ook geen goed krimp-gereedschap voor kabelschoentjes (ja, zo'n een v/d Conrad, maar die is niet te vertrouwen... krimpverbindingen laten willekeurig los na een paar dagen) :/ Aan de antennekant zit nu een plat vrouwtje en aan de radio een rond vrouwtje... heb dus twee verschillende types nodig :/

Ik kan wel de kabelschoentjes solderen... maar dat mag eigenlijk weer niet ;(

Ik kan niet begrijpen waarom dat rode draadje zo extra kort moet zijn :/
eymey schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:40:

Je zou nog kunnen kijken of er ontvangstverschil is met DAB+ fantoomspanning vanuit de autoradio aan of uit. Als je geen verschil merkt, dan kan je er wel bijna van uit gaan dat de antenne dus niets met de fantoomspanning doen en kan je die uit laten.
De fantoomvoeding kan bij deze radio (JVC kd-db97bt) niet uit :/ Er zit wel een menu-optie erin, maar deze doet niks, de voeding blijft aan. Mogelijk een bug. Bij het oudere model (kd-db95bt) kon 'ie met dezelfde optie wel uit. Dat was te testen met de raam-plakantenne, die ontving namelijk helemaal niks als de fantoomvoeding uitging, maar bij deze was er geen verschil :/ Ik kreeg dit nieuwer model toe de oude voor de 3e keer op RMA ging.

Stel dat de antenne de fantoomvoeding inderdaad niet nodig heeft... kan de boel dan kapot gaan als hij aan blijft staan en ik ook de 12v+ v/d antenne ga aansluiten? :o

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou eens met een multimeter kunnen meten als de boel aanstaat of er toevallig al stroom weg lekt naar de rode draad :?

404 Signature not found

• eymey
Inderdaad. Dat zou ik eerst even checken.

Ik weet eigenlijk niet genoeg van de fantoomvoeding bij DAB+ af om te beöordelen of het kwaad kan als die er altijd op blijft staan. Hangt mogelijk ook van de constructie van de antenne af.

Maar goed, als de rode draad al wel tot in je A-stijl komt, dan scheelt dat weer, Dan hoef je niet helemáál alles open te halen. Alleen waarom het zo kort is... tsja, geen idee. Misschien omdat de signaalkabels wat meer 'specialistisch' spul zijn, terwijl simpel draad voor een 12v stroompje overal wel te krijgen is? :)

Overigens had de 12v uitgang van onze radio (een pioneer) ook een plat 'vrouwtje'. Daar kon ik niks mee, dus die heb ik er gewoon af geknipt en met een kroonsteen aan de rode voedingsdraad van de splitter verbonden. Maar ja, dat spulletje zit vlak achter de radio in het dashboard, dus daar kan ik eventueel nog makkelijk bij, mocht het nodig zijn. Maar in jouw geval, misschien een idee om toch te solderen en, als die verbinding goed blijkt te werken, er een krimpkous omheen te doen? Volgens mij moet dat best goed gaan. De bedrading van de verlichting op mijn fiets is op een aantal plekken ook met soldeerverbindingen en krimpkous verbonden en dat werkt allemaal feilloos, ondanks fietsen in weer en wind.

Hoe dan ook, nu je toch al zo ver bent gegaan om een nieuwe antenne te monteren zou ik het toch ook 'even' proberen goed te maken. Dat FM nu slechter is dan voorheen vind ik iig wel indicatief voor een antenneversterker die nu zonder voeding zit.... en dat dempt ontzettend. Dat is netals bij huisversterkers die het signaal van de kabelboer versterken. Trek de versterker van de stroom af en het signaal is slechter dan wanneer de versterker er niet tussen zou zitten :P.

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 15-09-2016 09:18 ]

• Josefien
Ik heb even de spanning tussen het rode draadje en een blank stukje metaal v/d carrosserie gemeten... 0,06v meet ik :o

Kan ik het rode draadje dan nog wel aansluiten op 12v of gaat de boel daardoor kapot? :/

• Josefien
Ik moet trouwens terugkomen op wat ik zei over een mogelijke "bug" dat de fantoomvoeding niet uit kan: volgens mij kan die juist wèl uit :$ Als ik die optie namelijk op "off" zet, verdwijnt de 0,06v van de rode draad :D

Het komt er dus op neer dat ik fantoomvoeding uit moet zetten en toch het rode draadje aansluiten :o

Wat ik me nu wel afvraag: als de radio om wat voor rede dan ook zijn permanente spanning even verliest (bijv. accu vervangen), dan worden alle instellingen gereset. Zeer waarschijnlijk gaat fantoomvoeding dan ook weer aan... gaat dan mijn radio/antenne niet kapot? :o

• eymey
Ik vermoed dat dat allemaal wel mee zal vallen (ach en anders, schrale troost, mocht het wél schadelijk zijn, dan blazen wij ook de eerstvolgende keer onze splitter op :+ ).

Maar even zonder gekheid, misschien dat iemand met wat meer electrotechnische kennis nog een zinniger antwoord kan geven. Maar volgens mij kan het echt geen kwaad. Als het echt maar 0,06v is (wat ik overigens wel weinig vind, maar mss is het een vorm van 'lekstroom' ? ), dan valt dat in het niet bij de 12v die je erop gaat zetten, die ook in de zelfde orde van grootte zou kunnen afwijken.

Maar goed, pin me er niet op vast.

• Josefien
Ik heb inmiddels draad en kabelschoenen gehaald, op een later moment aansluiten :D

Ik merk trouwens dat de antenne weldegelijk iets doet met de fantoomvoeding: toen ik op een stukje stond waar DAB+ haperde, kreeg ik plots goede ontvangst door fantoomvoeding aan te zetten :o Bij weer uitzetten viel ook de ontvangst weer weg op die plek :o

Die 0,06v zal wel een lekstroom zijn. Fantoomvoeding lijkt me meer dan dat.

Kom ik alleen nog niet uit of ik dan 12v + fantoomvoeding moet gebruiken of alleen 12v+. Want hij doet blijkbaar wel iets met de fantoomvoeding :/

Jammer dat er geen documentatie bij de antenne zit...

[ Voor 29% gewijzigd door Josefien op 15-09-2016 16:05 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
Mogelijk dat het een keuze is? Los 12v of via de fantoom?

404 Signature not found

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Josefien schreef:
"Wat ik trouwens niet helemaal begrijp bij het aansluiten van de antenne: er zitten 3 kabels aan, namelijk analoog FM, DAB+ en een rode draad met een stekkertje aan.

Het lijkt mij dat die rode draad op een geschakelde 12v+ moet worden aangesloten en voor de interne versterker(?) is. Aan mijn radio zit ook een geschakelde 12v+. Maar waarom is die draad zo kort geleverd? 40cm is never nooit genoeg om tot de radio te reiken :? Er zit ook geen verlengstuk bijgeleverd "

Gertjan antwoord:
Volgens de link bij je berichtje is het een antenne met ingebouwde versterker, Het rode draadje moet aangesloten worden op je geschakelde 12v + op je radio.

[ Voor 19% gewijzigd door Gverboon op 15-09-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Vanmiddag eens bij de HEC in Delft een rond kabelschoentje en 4 meter 0,75mm2 draad gekocht. De kabelschoentjes heb ik gesoldeerd en dan krimpkous overheen gedaan :$ Mijn tang vertrouw ik echt niet :P

Analoge FM-ontvangst is na het aansluiten v/d draad flink verbeterd. De scan-functie v/d radio ziet ook veel meer zenders, vooral aan het begin v/h FM-bereik :D

DAB+ ontvangst is daarmee echter niet verbeterd, "dode" plekken in de woonwijk bijv. blijven "dode" plekken :/

Maar deze antenne is qua DAB+ een hele verbetering t.o.v. de raam-plakantenne :D Ik heb nog weinig lange ritten gereden, maar op de routes Rotterdam <=> Bleiswijk, Rotterdam <=> Maasland en een stukje door de binnenstad van Delft had ik prima ontvangt :D Slechts her-en-der een zwak plekje bij bebouwing en viaducten. Maar gek genoeg had ik wel prima ontvangst in de overdekte Ketheltunnel :D

Wat me wel opviel was dat ontvangst in de binnenstad van Delft tussen de gebouwen wel storingsvrij was, maar in mijn woonwijk niet, terwijl de bebouwingsdichtheid vergelijkbaar is :?

Ook qua analoog FM lijkt deze antenne een verbetering t.o.v. het oude "stokje" :) Ik ga 'm een keer testen als ik weer in Limburg ben. Met het oude "stokje" had ik laatst in het gebied Weert-Roermond nagenoeg geen zenders te luisteren, de scanfunctie vond over het gehele bereik slecht 2 lokale zenders of zo :(

Mijn draadje, met gesoldeerde kabelschoentjes :$ :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gHFTItg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/URSaqHh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ADgC2NM.jpg

Wat ik me trouwens afvraag... had ik deze draad eigenlijk nog apart moeten afzekeren? De aansluiting zit dan wel aan het kabeltje v/d radio, maar in feite is dat een aftakking v/d geschakelde 12v+ uit de auto. Die is ergens in de zekeringkast wel gezekerd, maar waarschijnlijk met een vrij hoge waarde.
SMSfreakie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:54:
Mogelijk dat het een keuze is? Los 12v of via de fantoom?
Ik denk het niet. Met alleen fantoom is de analoge FM-ontvangst heel matig.
eymey schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:48:
Ik vermoed dat dat allemaal wel mee zal vallen (ach en anders, schrale troost, mocht het wél schadelijk zijn, dan blazen wij ook de eerstvolgende keer onze splitter op :+ ).

Maar even zonder gekheid, misschien dat iemand met wat meer electrotechnische kennis nog een zinniger antwoord kan geven. Maar volgens mij kan het echt geen kwaad. Als het echt maar 0,06v is (wat ik overigens wel weinig vind, maar mss is het een vorm van 'lekstroom' ? ), dan valt dat in het niet bij de 12v die je erop gaat zetten, die ook in de zelfde orde van grootte zou kunnen afwijken.

Maar goed, pin me er niet op vast.
Ik heb na aansluiten v/d 12v-draad geprobeerd de fantoomvoeding aan te zetten... er gebeurde niets met de ontvangst, leek het wel. En zowel de antenne als de radio zijn heel gebleven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 17:01
Het zou zomaar kunnen dat de fantoomvoeding mee geschakeld word met het aan en uitschakelen van de DAB+ functie en dat je daarom nog een aparte voedings-draad nodig hebt om versterkt FM signaal te krijgen!

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Josefien
Ik heb helaas niet gemeten of dat zo is. Maar ergens denk ik dat de fantoomvoeding sowieso tijdens het luisteren naar analoog FM ook aan blijft, omdat hij op de achtergrond op DAB+ naar zenders met dezelfde naam scant om automatisch over te schakelen naar DAB+ zodra dat beschikbaar is :D

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 17-09-2016 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Nederland: 439.000 DAB+ontvangers verkocht

In Nederland zijn inmiddels al 439.000 DAB+radio’s verkocht. Dit blijkt uit cijfers van WorldDAB, de de overkoepelende organisatie ter promotie van digitale etherradio. Het betreft cijfers tot en met het tweede kwartaal van dit jaar en is inclusief auto’s die geleverd zijn met DAB+.
[..]
http://radio.nl/811430/ne...00-dabontvangers-verkocht
Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Josefien schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:10:
[...]
De antenne is vandaag binnen en direct gemonteerd :D

https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/

Ik heb er nog niet veel mee rondgereden, maar de ontvangst lijkt wel verbeterd t.o.v. de raam-plakantenne :D Waar ik eerst zo goed als geen ontvangst heb in mijn woonwijk, heb ik dat nu wel. Echter nog steeds met een paar "dode plekken" tussen de flats waar even geen ontvangst is.

Binnenkort ga ik weer eens wat lange ritten rijden. Dan kijk ik hoe de ontvangst is op de plekken waar ik voorheen geen ontvangst had met de raam-plakantenne :)

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp bij het aansluiten van de antenne: er zitten 3 kabels aan, namelijk analoog FM, DAB+ en een rode draad met een stekkertje aan.

De FM en DAB+ kabels zijn een meter of 5 lang. Maar die rode draad is maar rond de 40cm :?

Het lijkt mij dat die rode draad op een geschakelde 12v+ moet worden aangesloten en voor de interne versterker(?) is. Aan mijn radio zit ook een geschakelde 12v+. Maar waarom is die draad zo kort geleverd? 40cm is never nooit genoeg om tot de radio te reiken :? Er zit ook geen verlengstuk bijgeleverd :?

Nu heb ik i.v.m. gebrek aan een geschikte verlengkabel dus de rode draad niet aangesloten :$ Maar de antenne werkt wel gewoon :? DAB+ wordt waarschijnlijk gevoed door de fantoomvoeding uit de radio, maar ook FM-ontvangst lijkt prima :o

Is die rode draad dan toch verplicht, of is het alleen nodig in het geval de radio geen fantoomvoeding heeft op de DAB+ aansluiting?

Er zit geen enkele documentatie bij de antenne :/

Verder bij de montage... er zitten standaard 2 rubberen ringetjes om de voet heen: eentje die over het vierkante stuk v/d voet heen zit (dus met vierkante opening) en nog een losse ronde.

Nu heeft mijn auto een vierkant gat voor de antenne en heb ik het rubber met vierkante opening weg moeten laten, anders paste hij niet. Bij weglaten paste het vierkante stuk v/d voet precies in het gat v/d auto :) Daarna heb ik aan de binnenkant het rubbertje met ronde opening erop gezet en de schroef erop gedraaid. In theorie lekt hij zo niet, maar in de praktijk is het even afwachten of het droog blijft bij de eerstvolgende wasbeurt of regenbui O-)

En wat ik nogal jammer vind, is dat de hoek v/h "stokje" niet verstelbaar is i.t.t. de originele antenne :/ Het montagepunt zit bij mijn auto namelijk op het schuine deel v/h dak... dat heft de hoek in de antennevoet op waardoor het stokje helemaal rechtop staat... eigenlijk vind ik dat een beetje stom uitzien :$ Maar ja... het werkt wel...

De rode draad is dus véél korter dan de rest :/
[afbeelding]

Het vierkante gat wat in het dak zat na het verwijderen van de originele antenne en nadat de nieuwe antenne erop zat:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb dit rubbertje wel teruggezet, dan de bout erop gedraaid:
[afbeelding]

En deze weggelaten:
[afbeelding]

En wat ik bedoel met dat het "stokje" helemaal rechtop staat:
[afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb de Hirschmann Hit Auta 16V FM/DAB antenne, zeg maar de 'echte' of originele versie van jouw model antenne. De aanschafprijs van €110,00 zit hem mogelijk in de kwaliteit, want ik woon ook in de regio Rotterdam-Delft en heb een subliem DAB+ ontvangst. Wegvallen is er bij mij tot op heden nog niet bij geweest, zelfs een tunnel in gaat een heel stuk goed. Ik werk met een Kenwood DDX8016DABS.
Voor Hirschmann gekozen omdat dit een van de grotere merken in de professionele telecom is en Kenwood omdat zij zeer goede zend/ontvang apparatuur maken, waarbij deze kennis ook in hun radio's wordt gebruikt.

Het kunstof ringetje wat bij jouw antenne zit is om de vierkante antennevoet in een rond gat te laten passen. In jouw geval is het gat door het dak al vierkant, dus dat ringetje kun je weggooien.
Wanneer je de antennevoet aandraaid zie je dat de kunstof rand om de antennevoet inzakt over het autodak waardoor hij een waterdichte aansluiting maakt.

De rode draad is in jouw geval de +12VDC voor de FM antenneversterker, de DAB+ antenneversterker kan mogelijk ook via deze rode draad worden gevoed en/of via de DAB+ coaxkabel ofwel de fantoom voeding.
Als het een beetje een goede replica antenne is dan is het net zoals bij de Hirschmann, keuze DAB+ antenneversterker voeding niet belangrijk, kan via de rode 12 volt draad, kan via fantoomvoeding, kan beiden.

Het enige wat ik nog steeds mis bij het DAB+ ontvangst zijn de meegestuurde radio logo's. Slechts een handje vol zenders zoals Decibel, NH en Rijnmond sturen een logo mee, de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Heb je die PDF nog? Hij is namelijk offline gehaald, en ik zou hem best door willen lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 12:07

doc

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Balance schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:11:
[...]

Heb je die PDF nog? Hij is namelijk offline gehaald, en ik zou hem best door willen lezen!
Ik wilde net hetzelfde posten maar doc was me voor. De IDAG is de club die er achter zit dus de beste bron.

[ Voor 59% gewijzigd door Maurits van Baerle op 18-09-2016 22:33 ]

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37
Theo74 schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:05:
Het enige wat ik nog steeds mis bij het DAB+ ontvangst zijn de meegestuurde radio logo's. Slechts een handje vol zenders zoals Decibel, NH en Rijnmond sturen een logo mee, de rest niet.
Rond het moment van de brand in de zendmast bij de Waalhaven is het aantal meegestuurde logo's/slideshow ineens minder (of e.e.a. met elkaar te maken heeft, is mijn niet bekend). Van de NPO zenders ontving ik bv. de logo's/slideshows niet meer, maar na een test vandaag zie ik bij verschillende NPO zenders weer een logo. Maar zelfs daarvoor al was het gebruik van bv. slideshows beperkt als je weet wat er in het buitenland allemaal mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 22-09-2016 17:09 . Reden: Status NPO van vandaag toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Theo74 schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:05:
[...]

Ik heb de Hirschmann Hit Auta 16V FM/DAB antenne, zeg maar de 'echte' of originele versie van jouw model antenne. De aanschafprijs van €110,00 zit hem mogelijk in de kwaliteit, want ik woon ook in de regio Rotterdam-Delft en heb een subliem DAB+ ontvangst. Wegvallen is er bij mij tot op heden nog niet bij geweest, zelfs een tunnel in gaat een heel stuk goed. Ik werk met een Kenwood DDX8016DABS.
Voor Hirschmann gekozen omdat dit een van de grotere merken in de professionele telecom is en Kenwood omdat zij zeer goede zend/ontvang apparatuur maken, waarbij deze kennis ook in hun radio's wordt gebruikt.

Het kunstof ringetje wat bij jouw antenne zit is om de vierkante antennevoet in een rond gat te laten passen. In jouw geval is het gat door het dak al vierkant, dus dat ringetje kun je weggooien.
Wanneer je de antennevoet aandraaid zie je dat de kunstof rand om de antennevoet inzakt over het autodak waardoor hij een waterdichte aansluiting maakt.

De rode draad is in jouw geval de +12VDC voor de FM antenneversterker, de DAB+ antenneversterker kan mogelijk ook via deze rode draad worden gevoed en/of via de DAB+ coaxkabel ofwel de fantoom voeding.
Als het een beetje een goede replica antenne is dan is het net zoals bij de Hirschmann, keuze DAB+ antenneversterker voeding niet belangrijk, kan via de rode 12 volt draad, kan via fantoomvoeding, kan beiden.
toon volledige bericht
:o Ik wist niet dat mijn antenne een namaak van een ander type was :o

Het lijkt erop dat alleen de 12v draad voldoende is... de fantoomvoeding aan of uit maakt namelijk geen verschil meer.

Ik heb alleen wegvallend signaal bij bepaalde bebouwing en viaducten. Dat laatste is wel heel raar... hij valt namelijk onder viaducten die maar één weg breed zijn vaak even weg, maar in de landtunnel van de A4 (Ketheltunnel) heeft hij wel de hele tunnel lang ontvangst :o

Terugvallen op FM heb ik uitgeschakeld, omdat bij veel radiozenders (waaronder Sky Radio) het FM-signaal een stuk harder klinkt. Bij het overschakelen of net tunnel-uit gaat de muziek dan even voor eventjes veel te hard spelen :/ Jammer dat de radio dat niet automatisch aanpast...

Verder ook radio-model specifieke issues: als ik het automatisch overschakelen tussen FM-DAB+ uitzet, werkt de AF-functie van FM ook niet meer. Dat is bij deze radio namelijk één instelling "set AF" on/off :/ En het volume van DAB+ wordt automatisch tijdelijk zachter gezet als er op een plek de ontvangst even matig is. Dus als ik door een gebied rij met wisselende (met wel continue ontvangst) ontvangst, gaat het volume telkens hoger/lager :/ Dat had het oudere model van mijn radio niet...

• Theo74
EdwinW schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:41:
[...]

Rond het moment van de brand in de zendmast bij de Waalhaven is het aantal meegestuurde logo's/slideshow ineens minder (of e.e.a. met elkaar te maken heeft, is mijn niet bekend). Van de NPO zenders ontving ik bv. de logo's/slideshows niet meer, maar na een test vandaag zie ik bij verschillende NPO zenders weer een logo. Maar zelfs daarvoor al was het gebruik van bv. slideshows beperkt als je weet wat er in het buitenland allemaal mogelijk is.
Gisteren heb ik een rit van Rotterdam naar Den Helder gemaakt en merkte dat ik in het noorden ineens het logo van o.a. 3FM en zoekende van nog een zender kreeg. Nieuwsgierig geworden even verder gezocht maar het aanbod logo's uit de DAB+ steunzenders van de noordelijke regio is wel iets meer maar nog steeds beperkt.

• Theo74
Josefien schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:05:
[...]
:o Ik wist niet dat mijn antenne een namaak van een ander type was :o

Ik heb alleen wegvallend signaal bij bepaalde bebouwing en viaducten. Dat laatste is wel heel raar... hij valt namelijk onder viaducten die maar één weg breed zijn vaak even weg, maar in de landtunnel van de A4 (Ketheltunnel) heeft hij wel de hele tunnel lang ontvangst :o
Het woord "namaak" klinkt misschien ook wel weer wat cru... Laten we het dan maar op een FM/DAB antenne in de 16V uitvoering houden. Immers is de 16V de bekende schuine spriet welke dus door meerdere merken wordt gemaakt en ook veel door VW werd toegepast.
Hirschmann is een tandje duurder maar dit betaald zich terug in mogelijk betere ingebouwde FM en DAB versterkers, want nogmaals, mijn ontvangstervaringen zijn beduidend beter dan de ervaringen die jij hebt.

Voel je getroost met de wetenschap dat laatst iemand mij vertelde dat hij een gloednieuwe Ford bus met DAB+ radio had geleverd gekregen. Hij meldde ook dat het DAB+ ontvangst niet perfect was, want net zoals jij had hij ook wegvallend onvangst bij bijvoorbeeld knooppunt Kethelplein.

En in sommige tunnels heb je met bepaalde radiostations soms tot diep of zelfs in de gehele tunnel ontvangst. Ik heb wel eens iets gehoord over frequentie reflectief materiaal op de tunnelwanden, of transponders welke bepaalde frequenties doorzetten in een tunnel. Mogelijk is dit de verklaring.
Immers doen de telecomproviders ook zoiets dergelijks met hun systemen, zodat je in de tunnel kunt blijven communiceren.

[ Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 25-09-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een DAB+ radio voor de auto gekocht.

Ik kwam dit op internet tegen https://www.voorwindenpar...RS3Gwod-JsLIg#toggle-tabs een fm splitter die ook op de DAB werkt. Zonder extra antenne te plaatsen.

Nu krijg ik niet alle zenders te zien en als de zenders te zien zijn geven storing en vallen om de aantal seconden uit.
Het gaat om een fm antenne zonder versterker.

Wat kan ik beste om toch goede ontvangst te krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ik ben bang dat het huwelijk tussen jouw originele FM antenne en DAB splitter niet perfect is.
Een van de twee, of misschien beiden zijn hier debet aan

Ik adviseer toch een echt goede FM/DAB dakantenne met twee losse coax kabels.
In Engeland lopen ze redelijk voorop in de DAB techniek waardoor deze site veel informatie geeft.
Jouw splitter staat er ook tussen, alsmede een heel scala aan antenne opties plus waarderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ben vandaag een stukje de stad (Rotterdam) in geweest met de auto... tussen de gebouwen door op bijv. de Nieuwe BInnenweg viel de ontvangst van SkyRadio regelmatig helemaal weg :/

Wat ik me afvraag... waarom is het eigenlijk zo "moeilijk" om storingsvrije DAB+ ontvangst te hebben? Analoog FM is wat dat betreft erg makkelijk... bijna elk metalen staafje met de juist lengte aan een kabel kan ontvangen. Waarom is DAB+ dan zo gevoelig? :?

Aan digitaal ligt het ook niet, want als je d.m.v. een smartphone met 3G/4G dataverbinding radio zou streamen, valt dat ook een stuk minder vaak uit dan DAB+. Terwijl in die smartphone een veel kleinere (en waarschijnlijk ook goedkopere...) antenne zit, die ook nog eens niet op het dak staat...

Wat is er dan zo moeilijk aan om DAB+ goed te ontvangen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
FM werkt sowieso op een veel lagere frequentie en kan dus met minder steunzenders en bij hetzelfde uitzendvermogen veel verder komen. Ook is het analoog, dus bij een slechtere ontvangst hoor je hooguit wat meer ruis.

DAB+ zit in de VHF-band, op hogere frequenties en heeft bij een zelfde zendvermogen veel meer steunzenders nodig (of een hoger zendvermogen, wat ook aan limieten gebonden is).

3G/4G werkt op nog hogere frequenties en lagere vermogens, maar wel met een heel dicht bebouwd netwerk van antennes. Dus in praktijk een hele dichte dekking, zeker in stedelijk gebied. Bovendien biedt TCP/IP (de meest gebruikte adresserings- en verbindingsprotocol combinatie op internet)
goede manieren om op de achtergrond fouten in de transmissie van je data te herstellen, zeker als je audiostream flink gebufferd wordt :).

DAB+ is sowieso 1-richtingsverkeer en bevat wel heel veel foutcorrectie informatie. Maar op een gegeven moment houden de mogelijkheden daarvan op. Een mogelijkheid voor hertransmissie, zoals bij 3g/4g, is er niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als je een beetje radio hebt die duidelijk aangeeft of je FM stereo of FM mono ontvangt.. moet je eens kijken hoe vaak er eigenlijk nog terug geschakeld van stereo naar mono...

bij DAB+ heb je daar de error correction.. en verder is het FM netwerk veel ouder en ook daar worden nog optimalisaties aan uitgevoerd... ( zie de netverbeteringslijst... bij het AT )

voor DAB+ wordt er nog geoptimaliseerd in de komende tijd... helaas zien de radiozenders nog echt geen super haast in DAB+.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... ik vraag me dan wel af of DAB+ ooit nog wel even goed te ontvangen is als analoog FM, in een auto met gemiddelde ontvangstapparatuur... :/ Zoals het nu is, is het nog verre van...

Ik heb op mijn radio helaas geen stereo/mono-indicator. Zelfs de FM/DAB indicator is verdwenen met dit nieuwere model wat ik kreeg :| Om te testen of DAB wel/niet hapert moet ik de FM-fallback uitzetten.

Laatst in België geweest... ook daar viel DAB+ tegen in het buitengebied. MNM Hits is prima te ontvangen in Antwerpen/Brussel. Maar in de omgeving Luik en verder Zuidelijk in de Ardennen was er eigenlijk geen enkele zender te ontvangen op DAB+...

Overigens blijkt analoog FM ontvangst ook niet in alle auto's even goed. Ik had een tijdje terug een '13 Skoda Citigo leenauto gehad met originele spriet-antenne en de "Funky" radio... daar ruiste FM ook erg vaak, veel erger dan in mijn oude '02 Renault... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad.

Ook op FM gebied verbaast het me soms hoe ontzettend er soms geknoeid wordt door autofabrikanten, zelfs in vrij dure auto's. En dat is tegenwoordig nog veel irritanter omdat de audiosystemen vaak helemaal zitten verweven met het dashboard, de boordcomputers, airco, etc.

Even de radio unit eruit trekken en vervangen door een andere/betere of zelf de bedrading nakijken is er haast niet meer bij.

In de VW up van m'n ouders vind ik FM bijvoorbeeld ook waardeloos. Radio 4, wat m'n moeder graag luistert, hoef je in die auto niet te proberen.

Ik kan me wel voorstellen dat het bij DAB+ dan helemaal een drama wordt.

Terwijl we in onze '06 Nissan Micra geen klagen hebben, op enkele echt dik bebouwde gebieden of randgebieden na.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 27-09-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tja, is natuurlijk ook weer appels met peren vergelijken.. hier in het noorden op zich redelijk goede FM ontvangst in de auto... maar goed met 1 opstelplaats voor de meeste radio stations... en geen 493243 kleine omroepen die ook een plekje willen op de eigenlijk al veel te volle FM band.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, maar ik merk dus heel groot verschil tussen auto's in dezelfde stad (dus zelfde lokatie). En zowel in Almere als Apeldoorn (waar ik ook wel eens ben en waar m'n ouders bv. al meerdere auto's hebben) zit de band ook best vol.

Dan vergelijk je dus wel degelijk de radio installaties met elkaar ;). Overigens zeg ik niet dat FM of DAB+ in iedere auto prut is. Maar er is gewoon een groot verschil in ontvangst op dezelfde plek.

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 27-09-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:51
Evertt schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:48:
Ik heb een DAB+ radio voor de auto gekocht.

Ik kwam dit op internet tegen https://www.voorwindenpar...RS3Gwod-JsLIg#toggle-tabs een fm splitter die ook op de DAB werkt. Zonder extra antenne te plaatsen.

Nu krijg ik niet alle zenders te zien en als de zenders te zien zijn geven storing en vallen om de aantal seconden uit.
Het gaat om een fm antenne zonder versterker.

Wat kan ik beste om toch goede ontvangst te krijgen??
Even terug komen op mij eigen probleem. Vandaag getest met een kleine spriet antenne die bij is geleverd.
Ik krijg ook de zenders te zien maar de ontvangst blijft hetzelfde om de aantal seconden valt deze weg.

Wat kan het probleem zijn en de oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik mis een belangrijk element in je verhaal: Heb ook de voedingsdraad van de splitter voorzien van prik?

edit: Ik zie dat ook @Theo74 al heeft gereageerd. Daar moet je toch wel wat mee kunnen qua oplossing? (nadat je, mocht je dat nog niet hebben gedaan, je huidige splitter ook van stroom hebt voorzien en het dan nog niet werkt).

[ Voor 52% gewijzigd door eymey op 27-09-2016 22:39 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:54:
Mja, maar ik merk dus heel groot verschil tussen auto's in dezelfde stad (dus zelfde lokatie). En zowel in Almere als Apeldoorn (waar ik ook wel eens ben en waar m'n ouders bv. al meerdere auto's hebben) zit de band ook best vol.

Dan vergelijk je dus wel degelijk de radio installaties met elkaar ;). Overigens zeg ik niet dat FM of DAB+ in iedere auto prut is. Maar er is gewoon een groot verschil in ontvangst op dezelfde plek.
Dat sowieso.. mn Onkyo vs gemodde Muse levert al wisselende resultaten ;)
alleen nu nog even opzoek naar een telescoop antennetje met IEC MALE stekker er aan ;)

404 Signature not found

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:57
eymey schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 00:57:
FM werkt sowieso op een veel lagere frequentie en kan dus met minder steunzenders en bij hetzelfde uitzendvermogen veel verder komen. Ook is het analoog, dus bij een slechtere ontvangst hoor je hooguit wat meer ruis.

DAB+ zit in de VHF-band, op hogere frequenties en heeft bij een zelfde zendvermogen veel meer steunzenders nodig (of een hoger zendvermogen, wat ook aan limieten gebonden is).

3G/4G werkt op nog hogere frequenties en lagere vermogens, maar wel met een heel dicht bebouwd netwerk van antennes. Dus in praktijk een hele dichte dekking, zeker in stedelijk gebied. Bovendien biedt TCP/IP (de meest gebruikte adresserings- en verbindingsprotocol combinatie op internet)
goede manieren om op de achtergrond fouten in de transmissie van je data te herstellen, zeker als je audiostream flink gebufferd wordt :).

DAB+ is sowieso 1-richtingsverkeer en bevat wel heel veel foutcorrectie informatie. Maar op een gegeven moment houden de mogelijkheden daarvan op. Een mogelijkheid voor hertransmissie, zoals bij 3g/4g, is er niet ;).
Allemaal waar, maar het zorgt er wel voor dat DAB+ in veel gevallen gewoon onbruikbaar is. Ik heb een DAB+ radio maar gebruik hem tegenwoordig bijna enkel op FM. Als de radio binnenshuis staat en je loopt voorbij valt het signaal even weg. Zet ik de afzuigkap in de keuken aan, weg signaal, ga ik lopen met de radio dan wordt het ook al moeilijk.

Dan hoor je nu weer die radiocommercials over de betere geluidskwaliteit van DAB+ dan moet ik toch wel een beetje lachen. Zowel FM als DAB+ vind ik prima klinken met goed signaal maar zodra het signaal minder wordt dan is FM nog aan te horen maar DAB+ gewoon een grote stoorzender, zowel letterlijk als figuurlijk.

Buitenshuis gaat het over het algemeen wel wat beter en dan luister ik wel vaker naar DAB+ maar wat mij betreft moet er echt nog veel gebeuren op het uitzendvlak om tot een acceptabel systeem van DAB+ te komen.

Overigens luisterde ik enkele jaren geleden nog wel eens naar allerlei AM zenders, juist omdat je die zo enorm ver weg nog kon ontvangen kwamen er allerlei stations uit het verre buitenland door. Vond dat altijd wel wat hebben.

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Heb nooit geen uitval met mijn Pioneer DAB+ radio met raamantenne !
Ook in het centrum van bv de steden als Almelo,Hengelo enz. continu ontvangst.
Enschede 11C werkt wel zwakker maar daar gaat binnenkort verandering in komen als
de nieuwe steunzenders worden aangezet.

• eymey
Het hangt gewoon zeer sterk af van de plek waar je bent.

In tegenstelling tot @GH45T heb ík juist prima ontvangst binnenshuis, op een Sangean "tunpad". In ieder geval van de NPO, maar Commercieel gaat ook prima. Lokatie: Almere Stad - oost.

Pagina: 1 ... 21 ... 31 Laatste