Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
De afgelopen dagen zijn er "extreme atmosferische" omstandigheden geweest waardoor DAB en FM zenders waren verstoord. Zie nieuwsbericht op http://www.radio-tv-nederland.nl/timmera99 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:21:
Na twee jaar ongestoorde, prima ontvangst valt sinds gisteren de ontvangst van de publieke zenders steeds weg. In de opstelling of wat dan ook van mijn Pure Evoke is niets veranderd. De ontvangst van de commerciële zenders is prima. Is er wat veranderd bij de publieke zenders of wat dan ook?
In mijn auto merkte was de ontvangst van allerlei zenders de afgelopen dagen slecht, maar sinds vanmorgen is het weer goed. Bij het testen van allerlei zenders kwam ik ineens de DAB kanaal "Yorkshire" voorbij (geluid deed het niet). Nou woon ik dichtbij de kust, maar wel apart dat deze ineens verscheen (nee, de auto is nooit in de UK geweest).
De frequentie kan bij dit soort omstandigheden een groot verschil maken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
en wordt de frequentie bv al in noord frankrijk weer gebruikt of bij wijze pas in italieeymey schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:53:
Publiek en Commercieel hebben elk hun eigen "multiplex" op een andere frequentie.
De frequentie kan bij dit soort omstandigheden een groot verschil maken.
404 Signature not found
Ik gebruik deze site meestal om de atmospherische voorspellingen te volgen. Bij Kijkduin heb ik op een avond ook wel eens de Britse multiplexen kunnen ontvangen. Kwestie van condities en geluk hebben.EdwinW schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:16:
[...]
De afgelopen dagen zijn er "extreme atmosferische" omstandigheden geweest waardoor DAB en FM zenders waren verstoord. Zie nieuwsbericht op http://www.radio-tv-nederland.nl/
In mijn auto merkte was de ontvangst van allerlei zenders de afgelopen dagen slecht, maar sinds vanmorgen is het weer goed. Bij het testen van allerlei zenders kwam ik ineens de DAB kanaal "Yorkshire" voorbij (geluid deed het niet). Nou woon ik dichtbij de kust, maar wel apart dat deze ineens verscheen (nee, de auto is nooit in de UK geweest).
<offtopic>
Afgelopen maandag had ik het effect dat toen ik in bed lag op mijn linker zijde er een Franstalige zender de 102,7 MHz uit Rotterdam compleet wegdrukte, maar liggend op mij rechter zijde er geen spoor van de Franstalige zender meer te vinden was.
</offtopic>
[ Voor 13% gewijzigd door SebasFM op 08-06-2016 13:11 ]
Voor DAB+ niet zo off-topic als het lijkt, het geeft gewoon aan hoe verrekte lokaal dit soort effecten kunnen optreden. Iedereen kent wel het effect dat als bij een stoplicht je radio stilvalt (FM of wat dan ook) en je rijdt ḿ even 10 cm naar voren - dat het dan weer werkt. Die franse zender nam even gebruik van het gebrek aan de Nederlandse.SebasFM schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:02:
[...]
<>
<offtopic>
Afgelopen maandag had ik het effect dat toen ik in bed lag op mijn linker zijde er een Franstalige zender de 102,7 MHz uit Rotterdam compleet wegdrukte, maar liggend op mij rechter zijde er geen spoor van de Franstalige zender meer te vinden was.
</offtopic>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Vanmorgen had ik er weer last van en heb het fenomeen eens op video vastgelegd. Het verschil is nog geen 50 centimeter qua staanplaats. (EDIT: hier bedoel ik overigens mee: wekker staat op vaste plek en ik zelf verplaatste mij 50 cm.)franssie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:30:
[...]
Voor DAB+ niet zo off-topic als het lijkt, het geeft gewoon aan hoe verrekte lokaal dit soort effecten kunnen optreden.
Verder heb ik vanmorgen eens een scan aan de DAB kant gemaakt en ontving maarliefst 125 services!
[ Voor 7% gewijzigd door SebasFM op 10-06-2016 15:10 ]
Maar dit is echt te grappig
Snel patent aanvragen, zo kan je het aantal zenders makkelijk verdubbelen in de ether
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb hem nu even op de vloer langs de buitengevel en nu lijk ik redelijk ontvangst te hebben. Iemand nog tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Henkie-Jan op 12-06-2016 14:44 ]
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Sowieso gebruikt DAB een verticale polarisatie dus is een rechtopstaande of hangende antenne meestal beter dan een liggende. Zij je raamkozijnen toevallig van metaal? Dat zou de ontvangst flink in de weg kunnen zitten als hij er vlak tegenaan ligt.Henkie-Jan schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:20:
Hoe kan ik met mijn werpantenne nou het beste ontvangst op mijn TechniSat DigitRadio 100 krijgen? Heb hem nu boven langs het ventilatierooster maar dan is het matig. langs het linker kozijn verticaal goed als ie slordig half voor het raam hangt en slecht als hij netjes in de hoek ligt.
Heb hem nu even op de vloer langs de buitengevel en nu lijk ik redelijk ontvangst te hebben. Iemand nog tips?
Je zou eens kunnen kijken hoe het werkt met zo'n sprietantennee aan het eind van een stuk coax kabel. Zo heb ik jarenlang geluisterd. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een buitenantenne die ik binnen achter een kast hebt verstopt. Daar ontvang ik nu ook dingen mee die ik officieel niet zou moeten kunnen ontvangen (en dan hangt ie nog niet eens aan de gevel).
DAB+ receicers (een tuner met ingebouwde versterker dus) schieten me zo niet te binnen. Ik denk dat je meer geluk hebt met zo'n minisysteem. Die zijn soms ook zonder speakers te krijgen. Mijn vader heeft bijvoorbeeld vorig jaar de Denom DM40DAB gekocht om z'n bestaande speakers op aan te sluiten en is daar heel tevreden mee.ktf schreef op maandag 13 juni 2016 @ 05:50:
Weet iemand een simpele DAB+ ontvanger met aansluitingen voor luidsprekers? Eigenlijk een ouderwetse 'receiver' dus? Ik heb nog wat prima speakers liggen die ik niet gebruik, en ik zou die graag inzetten.
Kijk eens op Digicomparison voor wat inspiratie: http://www.digicomparison.com/hifiplus.html

Mijn wekker was wel netjes afgegaan om 6:07, maar doordat het ontvangst weg was bleef het angstvallig stil.
Werd ik om 6:13 uit mijzelf wakker en kijk nar mijn wekker, huh... wel NPO 3FM in beeld?? Kijk nog iets beter en tada daar is het geluid.
Echt wazig dit weer met DAB+ ontvangst.
Het voordeel: Lekker rustig aan kunnen doen, de kids nog ff gezien en de trein van een half uur later gepakt.
404 Signature not found
Ik heb de Panasonic SA-PM250B, en als ik autotune ontvang ik alleen maar de NPO zenders en 3FM. Hoe moet de antenne? Het is een lang draad dat zich op het einde afsplitst. Ik woon rondom Alkmaar.
Alvast bedankt!
verder zou je zelf even moeten kijken of je antenne wel "gunstig" staat tov de mast..
het heeft weinig zin als de mast ten zuiden van je staat. en je de antenne op de noordkant hebt hangen
404 Signature not found
Of zijn dit sowieso slechte antennes en kan ik er beter zelf een simpele lineare antenne maken?
bobbeltjesGalacticMeadows schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:55:
Dankje voor de reactie, op de twee afsplitsingen zitten bobbeltjes, moeten die een bepaalde kant op?
Of zijn dit sowieso slechte antennes en kan ik er beter zelf een simpele lineare antenne maken?
404 Signature not found
http://i68.tinypic.com/tak7rs.jpg
Net even gekeken, de plaats van de antennes wijst recht richting alkmaar.
Huidige setup:
http://i68.tinypic.com/2ywgzma.jpg
[ Voor 93% gewijzigd door GalacticMeadows op 13-06-2016 22:07 ]
mogelijk kan je op 12C ( npo ) wel een signaal sterkte zien op je radio.. aan de hand daarvan kan je dan wel zien of je signaal beter word of juist niet
404 Signature not found
Sterkte kan ik niet zien, ik heb er al veel mee geprobeerd nu maar maar ik ga nog wel even verder. In ieder geval bedankt en je hoort het als hij het doet!SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:11:
Ah, de eindjes.. en op zich zou die wel "goed" hangen. maar misschien dat je hem nog wat kan verplaatsen op de muur oidof op een houten kozijn etc,
mogelijk kan je op 12C ( npo ) wel een signaal sterkte zien op je radio.. aan de hand daarvan kan je dan wel zien of je signaal beter word of juist niet
en anders kan je altijd nog een antenne fabriceren wat coax en andere meuk die je waarschijnlijk wel hebt rondslingerenGalacticMeadows schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:14:
[...]
Sterkte kan ik niet zien, ik heb er al veel mee geprobeerd nu maar maar ik ga nog wel even verder. In ieder geval bedankt en je hoort het als hij het doet!
zo`n draadje doet hier helaas ook weinig.. tenzij ik hem buiten hang.. ( toekomst ) nu staat er gewoon een zelfbouwer op 1 meter boven de vloer tegen de buitenmuur
404 Signature not found
Mijn SMA males zijn op 😞SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:16:
[...]
en anders kan je altijd nog een antenne fabriceren wat coax en andere meuk die je waarschijnlijk wel hebt rondslingeren![]()
zo`n draadje doet hier helaas ook weinig.. tenzij ik hem buiten hang.. ( toekomst ) nu staat er gewoon een zelfbouwer op 1 meter boven de vloer tegen de buitenmuur
Vreemd genoeg ontvangt hij horizontaal ook gewoon 12C terwijl er dan kruispolarisatie had moeten optreden.
[ Voor 10% gewijzigd door GalacticMeadows op 13-06-2016 22:24 ]
maar op FM ontvang ik 538 hier zelfs zonder antenne er in.. (13 km 50KW eirp
MTVNL DAB Mux vanaf die zelfde mast ( 5A ) met 50W EIRP is alleen in te lezen en verder komt er nooit audio uit eigenlijk
404 Signature not found
538 ontvang ik op FM ook prima maar op dab is het drama (met deze radio in ieder geval).SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:27:
12C is staat met 8KW te zingen volgens mijen geen idee hoever je er vanaf zit ..
![]()
maar op FM ontvang ik 538 hier zelfs zonder antenne er in.. (13 km 50KW eirp)
MTVNL DAB Mux vanaf die zelfde mast ( 5A ) met 50W EIRP is alleen in te lezen en verder komt er nooit audio uit eigenlijk
Hoe zou het zijn als ze er gigantische circulair gepolariseerde antennes van maakten? Geen multipath interference (nouja, weinig. -30 dB), geen kruispolarisatie.
[ Voor 14% gewijzigd door GalacticMeadows op 13-06-2016 22:34 ]

404 Signature not found
Ik heb een positie gevonden waarmee hij 11C ontvangt (horizontaal!), er komt alleen geen geluid uit. Is dit een bekend iets bij DAB?SMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:36:
hahahaha gelukkig heeft mijn onkyo (up-dt1 UK import lang leve ebay) gewoon een F-connector
signaal te zwak als er geen audio uit komt... en horizontaal.. hmm vaagGalacticMeadows schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:59:
[...]
Ik heb een positie gevonden waarmee hij 11C ontvangt (horizontaal!), er komt alleen geen geluid uit. Is dit een bekend iets bij DAB?
404 Signature not found
Als ik hem verticaal draai krijg ik nieteens signaal binnenSMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:00:
[...]
signaal te zwak als er geen audio uit komt... en horizontaal.. hmm vaagalkmaar is voor 11C toch 1.3 KW Vertikaal :-)
EDIT:
Hij doet het nu! De boel hangt nu op een hoek van +/- 120 graden maar het werkt!
[ Voor 20% gewijzigd door GalacticMeadows op 13-06-2016 23:07 ]
reflecties mischienGalacticMeadows schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:03:
[...]
Als ik hem verticaal draai krijg ik nieteens signaal binnen, ik experimenteer verder! Super bedankt voor alle hulp in ieder geval!
EDIT:
Hij doet het nu! De boel hangt nu op een hoek van +/- 120 graden maar het werkt!
404 Signature not found
Multipath interferenceSMSfreakie schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:09:
[...]
reflecties mischienmaar goed als t maar werruk!
Maar zijn er nu nog dingen waar ik op moet letten.
Is DAB+ voldoende, of moet ik naar meer kijken.
En is het ontvangst in grote lijnen gelijk, of is de ene dab+ de andere niet ?
ik heb blijkbaar een andere antenne nodig, zit die daar standaard bij ? en zo niet zijn daar verschillende standaarden in voor ik dadelijk de verkeerde koop.
Als iemand types heeft die hij kan aanraden hoor ik dat ook graag !
Fijn dat ze op dat soort kaarten nooit steden/ referenties zettenpassie3105 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:37:
Het gaat nu dus echt gebeuren. 97% outdoor en 65% deep indoor voor de landelijk commerciële zenders !!
[afbeelding]
Ligt eindhoven nu weer net tussen 2 zenders in ?
[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 20-06-2016 12:23 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Eindhoven krijgt een eigen zenderheuveltje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:19:
Ik ga binnenkort een autoradio kopen. Als het even kan met DAB+
Maar zijn er nu nog dingen waar ik op moet letten.
Is DAB+ voldoende, of moet ik naar meer kijken.
En is het ontvangst in grote lijnen gelijk, of is de ene dab+ de andere niet ?
ik heb blijkbaar een andere antenne nodig, zit die daar standaard bij ? en zo niet zijn daar verschillende standaarden in voor ik dadelijk de verkeerde koop.
Als iemand types heeft die hij kan aanraden hoor ik dat ook graag !
[...]
Fijn dat ze op dat soort kaarten nooit steden/ referenties zetten
Ligt eindhoven nu weer net tussen 2 zenders in ?
404 Signature not found
Om even op deze post van jou terug te komen:Snow_King schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:45:
[...]
Ik woon op Walcheren, Middelburg om precies te zijn. Rijd ook redelijk vaak de N57 richting de Veerse dam en daar naar het strand.
Middelburg, Vlissingen, Domburg, die hoek moet je aan denken. Is slechts 20km van Goes.
We zijn niet door jouw hoek van Walcheren heen gereden. We zijn van de kant van Bergen op Zoom gekomen, langs Goes en dan richting de westerscheldetunnel.
Tussen Bergen op Zoom en Goes hebben we NPO aan gehad. Tussen Goes en Cadzand-bad Skyradio. Op de westerscheldetunnel na heeft de ontvangst daarvan geen enkele keer gehaperd (voor de zekerheid fm fallback uit gezet).
Nu zie ik op dabmonitor.nl wel dat 11C in Biervliet ook een aardige steunzender heeft. Maar volgens de dekkingskaart zou die officieel niet tot in cadzand-bad garantie op ongestoorde ontvangst geven.
Hoe dan ook ben ik zelf niet ontevreden over de DAB+ ontvangst in onze auto :-).
Overigens vanmiddag naar de AH in oostburg geweest. Op de terugweg konden we tot tussen de bebouwing van Cadzand ook een Vlaamse multiplex met StuBru zonder onderbrekingen ontvangen.
In ons appartement in cadzand-bad met uitzicht richting het westen scant een Sangean dpr-202bt dezelfde multiplex wel mee, maar is die niet luisterbaar (11c, 12c en 9D overigens wel)
Edit: Vandaag zijn we van cadzand-bad naar Brugge gereden en 's avonds weer terug. Grappig om te merken dat zowel 11c als 12c tot op de n376 in de buurt van Brugge aardig storingsvrij te ontvangen waren. Bij bebossing of bebouwing ging het wel haperen. Maar open veld ging dus nog best goed.
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 21-06-2016 22:23 ]
DAB+ 12A werkt hier prima tussen de bergen.
Ook even een winkel in gelopen, radio zonder DAB kwam ik niet meer tegen.
Aanbod is wel... lastig, het zal wel een Sony XDR-S60 worden. Anders verdwaal je in de OEM dingen of complexe "wereld" ontvangers met teveel technische toeters en bellen.
het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.
Oh dat weet ik niet hoor. Vond deze Sony zelf niet zo best klinken gezien het formaat, ook een AE5020 van Philips viel me tegen. Ik zou eerder kijken naar een 2e hands exemplaar van een merk wat zeer meer richt op het geluid, zoals Tangent. Op Marktplaats staat de Dab2Go die normaliter 150 euro kost.sHELL schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:25:
Aanbod is wel... lastig, het zal wel een Sony XDR-S60 worden. Anders verdwaal je in de OEM dingen of complexe "wereld" ontvangers met teveel technische toeters en bellen.
En vergeet de DAB radio's bij de Amazon warehouse deals niet!
Mwha ik had tijdens m'n zoektocht met enige regelmaat het idee "dit ziet er wel goed uit en dan twee sites verder, oh... deze leverancier verkoopt dit model ook... oh en die OEM schuiver ook".musicfreak schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 06:43:
[...]
Oh dat weet ik niet hoor. Vond deze Sony zelf niet zo best klinken gezien het formaat, ook een AE5020 van Philips viel me tegen. Ik zou eerder kijken naar een 2e hands exemplaar van een merk wat zeer meer richt op het geluid.
Had wel wat Europese makers gevonden die met hele goede en unieke oplossingen aan kwamen maar dan betaal je ook de hoofdprijs.
Die DAB2go ziet goed uit en heeft nog een redelijke prijs, thx voor de tip.
Ik ben op zoek naar een DAB+-tuner die eruitziet als een apparaat dat ook daadwerkelijk in een 'stereotoren'-opstelling kan staan bij mijn versterker. Afgezien van een paar apparaten die al van een paar jaar geleden zijn, en ook afgezien van tuners van € 1000+, heb ik niet heel veel nuttigs kunnen vinden.
Totdat ik dit apparaat tegenkwam. Helemaal leuk met Spotify-integratie, een cd-speler en andere foefjes. Helaas geen 43 cm breed (maar smaller), maar dat moet dan maar. En ook geen digitale uitgang (s/pdif), maar misschien is de ingebouwde DAC wel prima.
Kan er alleen op Internet zo weinig over vinden. Hoe zou de geluidskwaliteit zijn? Hoe de gebruiksvriendelijkheid? Kent iemand dit apparaat?
Voor de zekerheid, heb je naar de Arcam FMJ T32, de Cambridge Audio Azur 640T, Rotel RT11, Rotel RT12, Rotel RT1570, Rotel RDG1512, Onkyo T4030 of Yamaha TD500 gekeken? Sommigen daarvan zijn al wat ouder (maar daardoor nog wel eens goedkoop te vinden, of inderdaad richting de €1000) maar het is goed om te weten dat ze bestaan.Het Leoh-Paard schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:20:
Ik ben op zoek naar een DAB+-tuner die eruitziet als een apparaat dat ook daadwerkelijk in een 'stereotoren'-opstelling kan staan bij mijn versterker. Afgezien van een paar apparaten die al van een paar jaar geleden zijn, en ook afgezien van tuners van € 1000+, heb ik niet heel veel nuttigs kunnen vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Maurits van Baerle op 03-07-2016 11:23 ]
http://www.sangean.eu/de/...ios/dpr-202bt-tunpad.htmlsHELL schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:25:
Mjah, m'n ouders ook maar bijgepraat dat DAB+ er toch echt aan komt en voor de verjaardag van m'n moeder een DAB radio aan het overwegen voor op de camping.
Ik kan je aanraden om ook deze in overweging te nemen
Ook ik ben heel lang op zoek geweest naar een DAB+ radio die zowel goed draagbaar/meeneembaar moest zijn maar ook nog behoorlijk moest klinken. Van Sony en Philips staan leuke modellen bij de Mediamarkt, waaronder ook de door jou aangehaalde XDR-S60. Die heb ik bij de Mediamarkt in Almere ook even beluisterd. Maar hij kon me niet bekoren: Heel dof en 'wolkerig' geluid en boemerige bas.
De volgende radio van Sony kwam heel erg in de buurt bij mijn wensen:
http://www.sony.nl/electronics/dab-radios/xdr-v1btd
De XDR-v1btd stond ook bij de Mediamarkt in Almere en kon ik ook beluisteren. En die klinkt echt heel goed. Jammer genoeg stond er alleen nog een showmodel (wat ik met een radio die ook op een ingebouwde accu kan spelen toch een nadeel vind; je weet gewoon niet hoe slecht die accu is behandeld qua laden en ontladen). Ook was de radio nog steeds behoorlijk 'fors' en vooral niet erg plat.
Uiteindelijk heb ik bij Coolblue de hierboven genoemde Sangean dpr-202bt Tunpad besteld. De prijs was wel even slikken en er staan ook nog nauwelijks reviews van online.
Maar inmiddels is het apparaat een week mee geweest naar een vakantie-appartementje in Zeeland. En ik heb absoluut geen spijt van de aankoop! Hij is bij transport goed beschermd door een hoes die er omheen zit geklikt (aan de achterkant met drukknopen, aan de voorkant met een magneet). En omdat hij toch ook nog relatief plat is kan je 'm makkelijk in een tas of koffer stoppen.
De FM en DAB+ ontvangst zijn in mijn ervaring en vergeleken met andere DAB+ radio's die ik ken erg goed. Het geluid van deze Sangean is echt verrassend goed! Eigenlijk was ik ten opzichte van mijn verwachtingen van zo'n relatief plat apparaat een beetje 'blown away' van het geluid. Het klinkt gewoon heel gebalanceerd met zelfs nog aardig wat bass, zeker als je 'm op een houten tafel neerzet. Ook het hoog is helder genoeg. Maar wat me gewoon erg opvalt aan deze radio, is het detail wat hij kan weergeven.
We hebben ook een aantal avondjes via Bluetooth vanaf de smartphone naar Spotify geluisterd en ook dat klinkt gewoon goed. Je kan bij genres zoals Jazz de contrabas gewoon goed horen en ook bij klassiek of andere muziek met een 'achtergrondkoortje' kan je de stemmen goed horen.
Oftewel, misschien is deze radio een optie voor je ouders? Het enige nadeel is, dat de bediening even wennen is, vooral hoe je presets opslaat of instellingen aanpast. Verder is het wel redelijk straigt-forward met een power knop, source knop, tuning en volume knoppen. Oh ja, en het VFD display is niet heel groot en ook bij veel invallend licht niet zo goed leesbaar.
Maar hij speelt bv. de Sony XSR-S60 (die in potentie zelfs een grotere luidspreker heeft) in ieder geval weg qua kwaliteit
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 03-07-2016 12:12 ]
Begin er nu een beetje gek van te worden, ik ontvang de Belgische DAB zenders wel (in Nederland) zonder problemen dus aan mijn kant ligt het in ieder geval niet.
Kijk in het geval van mobiele telefoon ga je naar je netwerkprovider, en stap je uiteindelijk maar over naar een andere in de hoop dat die beter is.... Maar bij DAB werkt dat niet helaas.
Ik stoor me aan alle reclame omdat ik weet dat velen met mij helaas een apparaat kopen dat uiteindelijk niet doet wat het moet doen omdat de sterkte van het signaal te wensen over laat.
In de auto zelden een probleem, maar in huis, op zolder onder een houten dakkapel 0,0 ontvangst.....
[ Voor 57% gewijzigd door HvdBent op 04-07-2016 09:45 ]
Dat heb ik dus ook. Ik zou graag weten waar ik de klacht direct bij de beheerder van de masten kan indienen ipv via het radio station.HvdBent schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:42:
Waarom zou ik Arrow melden dat het hele DAB netwerk in Harderwijk slecht is, ik wil weten wie de zendmasten beheert/plaatst om daar eens een fatsoenlijke klacht neer te leggen.
Kijk in het geval van mobiele telefoon ga je naar je netwerkprovider, en stap je uiteindelijk maar over naar een andere in de hoop dat die beter is.... Maar bij DAB werkt dat niet helaas.
Ik stoor me aan alle reclame omdat ik weet dat velen met mij helaas een apparaat kopen dat uiteindelijk niet doet wat het moet doen omdat de sterkte van het signaal te wensen over laat.
In de auto zelden een probleem, maar in huis, op zolder onder een houten dakkapel 0,0 ontvangst.....
11C werkt bij mij nu ineens weer niet lekker in de schuur terwijl deze voorheen probleemloos werkte. Maarja, om dat nu bij Q-Music/SLAM oid te gaan melden...
Echter, iets zegt mij dat je kansen om gehoor te krijgen bij een netwerkbeheerder in dit geval kleiner zijn dan bij de stations zelf.
Uiteindelijk zijn het de stations die er belang bij hebben dat ze met een goede dekking ontvangen kunnen worden. Hiertoe zijn zij het, in het geval van de commerciëlen verenigd in de VCR, die de dienst "zend mij uit via DAB+" afnemen bij die netwerkbeheerders. Ik vraag me daarom af of netwerkbeheerders echt in zullen gaan op klachten van individuele consumenten.
Bovendien, zie onderstaand nieuwsbericht en soortgelijke nieuwsberichten:
http://www.providers.nl/1...l-dab-radio-in-nederland/
De commerciele zenders hebben (en claimen) uberhaupt nog geen landelijke dekking. Nog nieteens 100% buitenshuis. Het binnenshuis kunnen ontvangen van een multiplex is dus ook een kwestie van geluk. Of op z'n Engels: "Your mileage may vary" (en dat "vary" gaat dus blijkbaar ook op, getuige de klacht van Snow_King).
Broadcast Partners verzorgt het netwerk voor de landelijke commerciele omroepen als Arrow, Slam etc. Maar, die doen dat in opdracht van die omroepen. Als die omroepen niet genoeg willen betalen dan is het moeilijk om BP daar de schuld van te geven.
Aan de andere kant is het misschien technisch best mogelijk dat BP binnen het beperkte budget een beter netwerk kan bouwen. Als buitenstaander zou ik dat niet kunnen zeggen.
Maar goed, er is hoop aangezien de commercielen hebben aangegeven meer te willen gaan investeren in hun DAB+ netwerk. Dat zullen een hoop mensen gaan merken.
Ik heb zelf een Kenwood DAB+ radio waarbij deze optie wordt weergegeven en vind dit een gemis.
Er valt altijd wat voor te zeggen, maar kom op, het is 2016 en DAB+, we leven niet in de AM tijd...
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Een groot aantal stations doet dat tegenwoordig wél, maar een aantal inderdaad ook niet. De NPO-zenders zender sowieso allemaal een logo mee, net als een groot aantal regionale commerciële en publieke zenders. De landelijke commerciëlen lopen hierin echter nog wat achter.Theo74 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:42:
Kan het overigens kloppen dat de meeste Nederlandse DAB+ radiozenders geen logo meezenden?
Ik heb zelf een Kenwood DAB+ radio waarbij deze optie wordt weergegeven en vind dit een gemis.
Er valt altijd wat voor te zeggen, maar kom op, het is 2016 en DAB+, we leven niet in de AM tijd...
Mijn Kenwood DAB+ autoradio van >€1.000,00 met de duurste Hirschmann DAB+ versterkte dakantenne ontvangt alleen op een paar zenders een logo. Ik dacht Radio Decibel, NH Radio en nog 1. De rest echt niet, ook niet na een aantal minuten zodat de logo data de kans krijgt om door te komen.FlorisD schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:49:
[...]
Een groot aantal stations doet dat tegenwoordig wél, maar een aantal inderdaad ook niet. De NPO-zenders zender sowieso allemaal een logo mee, net als een groot aantal regionale commerciële en publieke zenders. De landelijke commerciëlen lopen hierin echter nog wat achter.
Ik woon in de regio R'dam alwaar de zendmast aan de Waalhaven na de brand nog niet helemaal 100% in orde is. Misschien ligt het hier aan, of een instelling in de radio (zou niet weten wat), want verder is de ontvangst van alle zenders perfect.
Vergelijk het hiermee:
Jij koopt bij een webshop iets en PostNL gaat dat afleveren, maar die raakt de zending kwijt (of levert om andere reden niet uit..)
Dan richt je je toch ook tot de webshop? Vervolgens gaat de webshop met PostNL communiceren om het op te lossen of biedt je zo mogelijk een andere oplossing.
Dat is dus precies ook hoe het werkt met de radio. Luisteraar is klant, radiozender is leverancier. Krijgt de klant niet geleverd, dan gaat de leverancier met de transporteur een oplossing zoeken. Zij betalen de transporteur immers voor de dienst om het afgeleverd te krijgen?
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Je woont in de regio Rotterdam. De laatste tijd ervaar ik precies hetzelfde probleem. De NPO zenders lieten altijd het logo & slideshow zien (nieuwsberichten à la PowerPoint presentatie), maar de laatste tijd zie ik geen enkel logo of slideshow meer. Overigens, commerciele stations hebben over het algemeen alleen een logo, maar veruit de meeste doen het helemaal zonder.Theo74 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:42:
Kan het overigens kloppen dat de meeste Nederlandse DAB+ radiozenders geen logo meezenden?
Sinds de brand in de radiotoren van de Waalhaven schijnt het één en ander nog steeds niet perfect te draaien. Zo verontschuldigde BNR nieuwsradio zich verleden week nog dat het ontvangst in deze regio mogelijk nog te wensen overlaat door een niet 100% draaiende zenderconfiguratie.
404 Signature not found
Outdoordekking is nu dus 95%? Daar heb ik tot nu toe nog niet zoveel van gemerkt... of valt een auto toch onder "binnenshuis"?eymey schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:15:
Bovendien, zie onderstaand nieuwsbericht en soortgelijke nieuwsberichten:
http://www.providers.nl/1...l-dab-radio-in-nederland/
De commerciele zenders hebben (en claimen) uberhaupt nog geen landelijke dekking. Nog nieteens 100% buitenshuis. Het binnenshuis kunnen ontvangen van een multiplex is dus ook een kwestie van geluk. Of op z'n Engels: "Your mileage may vary" (en dat "vary" gaat dus blijkbaar ook op, getuige de klacht van Snow_King).
In de paar maanden dat ik m'n DAB+ autoradio heb, is de ontvangst nog steeds teleurstellend

En zelfs in een open omgeving met weinig obstakels zoals op de Brouwersdam of op Neeltje Jans is geen DAB+ ontvangst van SkyRadio mogelijk.
De DAB+ autoradio is nu eigenlijk meer een verbeterde FM-radio dan een DAB+ radio...

Dat klinkt eigenlijk als een technisch probleem met jouw radio aangezien het juist in de auto toch wel in grote delen van het land goed zou moeten werken.Josefien schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:42:
[...]
En zelfs in een open omgeving met weinig obstakels zoals op de Brouwersdam of op Neeltje Jans is geen DAB+ ontvangst van SkyRadio mogelijk.
Was hij af-fabriek ingebouwd of heb je hem er zelf ingezet/in laten zetten? Het eerste waar ik aan denk is geen goede antenne of een niet goed aangesloten antenne.
Dat wou ik dus ook net zeggen... Ontvangst van Sky Radio zou bijvoorbeeld in Roermond geen enkel probleem moeten zijn, want er staat een FM-zender van ze in Roermond zelf, en een DAB-zender even ten westen in Ittervoort. Zoals te zien op http://radio-tv-nederland...0dekking%2011c%202016.jpg is de DAB-dekking van de landelijke commerciëlen hier en daar nog wel wat matig te noemen, maar Josefien zou in theorie vaker wel dan geen signaal moeten hebben op een rit van Rotterdam naar Roermond (in plaats van andersom).Maurits van Baerle schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:25:
[...]
Dat klinkt eigenlijk als een technisch probleem met jouw radio aangezien het juist in de auto toch wel in grote delen van het land goed zou moeten werken.
Was hij af-fabriek ingebouwd of heb je hem er zelf ingezet/in laten zetten? Het eerste waar ik aan denk is geen goede antenne of een niet goed aangesloten antenne.
Zoals voor mij ook al geöpperd: Er moet echt iets mis zijn met jouw autoradio.Josefien schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:42:
[...]
Outdoordekking is nu dus 95%? Daar heb ik tot nu toe nog niet zoveel van gemerkt... of valt een auto toch onder "binnenshuis"?![]()
In de paar maanden dat ik m'n DAB+ autoradio heb, is de ontvangst nog steeds teleurstellendTijdens een rit dwars door Nederland (bijv. Rotterdam naar Roermond) heb ik vaker niet dan wel ontvangst. In de wijde regio Roermond is SkyRadio op analoog FM zelfs niet te ontvangen... DAB+ vangt dat ook niet op
![]()
De DAB+ autoradio is nu eigenlijk meer een verbeterde FM-radio dan een DAB+ radio...
Zoals ik wat posts terug al aangaf, hebben wij zowel op NPO als Commercieel fantastische ontvangst met onze Pioneer autoradio, die via een splitter op de standaard antenne van onze Nissan Micra is aangesloten.
Neeltje Jans e.d. weet ik niet zo goed (hoewel snow_king aangeeft in die hoek ook ontvangstproblemen te hebben).
Maar op onze autorit van Almere naar Cadzand-Bad, via Dordrecht, Goes en de Westerschelde tunnel is de ontvangst van o.a. Skyradio geen enkele keer weg gevallen (behalve de 2 tunnels)
Heb een vergelijkbaar probleem met m'n Passat van (eind) 2015 met DAB radio. Bij mij voor de deur (en in de straat) heb ik eigenlijk standaard FM en zodra ik de straat uit ben dan schakelt hij over naar DAB+ en met regelmaat vloept hij weer FM (vooral in m'n eigen dorp, de Noordoostpolder).Maurits van Baerle schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:25:
[...]
Dat klinkt eigenlijk als een technisch probleem met jouw radio aangezien het juist in de auto toch wel in grote delen van het land goed zou moeten werken.
Ik heb 'm zelf ingebouwd en de meegeleverde raamplak-antenne gebruikt. Het is een Renault uit 2002, dus geen ingebouwde DAB+...Maurits van Baerle schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:25:
[...]
De radio zou goed moeten zijn. Want in België ontvangt hij wel DAB+ heel redelijk. En de NPO zenders in NL zijn ook wat beter te ontvangen dan SkyRadio (hoewel ik op Neeltje Jans beide niet kon ontvangen). Maar bijv. hier in de woonwijk valt SkyRadio standaard terug op FM, maar NPO is dan wèl goed te ontvangenFlorisD schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:33:
[...]
Dat wou ik dus ook net zeggen... Ontvangst van Sky Radio zou bijvoorbeeld in Roermond geen enkel probleem moeten zijn, want er staat een FM-zender van ze in Roermond zelf, en een DAB-zender even ten westen in Ittervoort. Zoals te zien op http://radio-tv-nederland...0dekking%2011c%202016.jpg is de DAB-dekking van de landelijke commerciëlen hier en daar nog wel wat matig te noemen, maar Josefien zou in theorie vaker wel dan geen signaal moeten hebben op een rit van Rotterdam naar Roermond (in plaats van andersom).

Dat er ook geen SkyRadio FM is in de buurt van Roermond was, was ook al zo met mijn vorige autoradio zonder DAB+. En als ik op de site van SkyRadio kijk, zit er ook best een aardig gat in de FM-ontvangst daar:
http://www.skyradio.nl/muziek/frequenties

Ik had gehoopt dat DAB+ dat gat niet had...

Ik heb een JVC KD-DB95BTE met raamplakantenne die meegeleverd was.eymey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 00:02:
[...]
Zoals voor mij ook al geöpperd: Er moet echt iets mis zijn met jouw autoradio.
Zoals ik wat posts terug al aangaf, hebben wij zowel op NPO als Commercieel fantastische ontvangst met onze Pioneer autoradio, die via een splitter op de standaard antenne van onze Nissan Micra is aangesloten.
Neeltje Jans e.d. weet ik niet zo goed (hoewel snow_king aangeeft in die hoek ook ontvangstproblemen te hebben).
Maar op onze autorit van Almere naar Cadzand-Bad, via Dordrecht, Goes en de Westerschelde tunnel is de ontvangst van o.a. Skyradio geen enkele keer weg gevallen (behalve de 2 tunnels)
Ik heb geen splitter gekocht voor de bestaande antenne, omdat het niet bekend is of dat wel echt een verbetering is. Die dingen zijn niet bepaald heel goedkoop

Het is ook erg afhankelijk van wat voor vergunning er verleend word van het Agentschap Telecom, Ze moeten een bepaald vermogen aanhouden, En hoogte van de antennes die ze mogen hebben om aan de vergunning te voldoen. Dat soort dingen zijn erg lastig, Er is geen vrijheid voor de commerciële zenders die het ook wel best anders willen vaak, Ze moeten vaak meer steun zenders aanvragen overal en dat zal wel veel tijd nemen en geld.Maurits van Baerle schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:33:
Het probleem is natuurlijk dat het voor buitenstaanders moeilijk in te schatten is wie verantwoordelijk is.
Broadcast Partners verzorgt het netwerk voor de landelijke commerciele omroepen als Arrow, Slam etc. Maar, die doen dat in opdracht van die omroepen. Als die omroepen niet genoeg willen betalen dan is het moeilijk om BP daar de schuld van te geven.
Aan de andere kant is het misschien technisch best mogelijk dat BP binnen het beperkte budget een beter netwerk kan bouwen. Als buitenstaander zou ik dat niet kunnen zeggen.
Maar goed, er is hoop aangezien de commercielen hebben aangegeven meer te willen gaan investeren in hun DAB+ netwerk. Dat zullen een hoop mensen gaan merken.
Splitters zullen vast niet in iedere configuratie goed werken en waarschijnlijk zal ook niet iedere splitter even goed zijn.Josefien schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 01:26:
[...]
Ik heb een JVC KD-DB95BTE met raamplakantenne die meegeleverd was.
Ik heb geen splitter gekocht voor de bestaande antenne, omdat het niet bekend is of dat wel echt een verbetering is. Die dingen zijn niet bepaald heel goedkoop
Maar in onze configuratie werkt ie dus echt voortreffelijk. Ik denk dat iedere raamplakantenne het bij ons af zou leggen tegen de huidige oplossing
Thanks, ja de meeste ervan had ik bekeken. Ik vind een apparaat van 5 jaar oud en € 1.000 echt te prijzig voor een radio.Maurits van Baerle schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:21:Voor de zekerheid, heb je naar de Arcam FMJ T32, de Cambridge Audio Azur 640T, Rotel RT11, Rotel RT12, Rotel RT1570, Rotel RDG1512, Onkyo T4030 of Yamaha TD500 gekeken? Sommigen daarvan zijn al wat ouder (maar daardoor nog wel eens goedkoop te vinden, of inderdaad richting de €1000) maar het is goed om te weten dat ze bestaan.
Ik luister nu radio via mijn Squeezebox Touch (via internetradio), en hoewel dat best aardig klinkt, wil ik eigenlijk gewoon een op de toekomst voorbereid apparaat dat er ook een beetje normaal uitziet. De Squeezebox is verder prima, maar heeft zo'n oude, onhandige interface dat hij voor non-geeks niet handig is. Ik ga nog eens verder zoeken.
Overigens, met de Rotel RDG1512 bedoel je de 1520? De 1512 kan ik niet vinden.
Ah, ik durf te wedden dat die antenne het probleem is. Die plakantennes staan er om bekend niet altijd even goed te werken. Ze zijn wel lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen.Josefien schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 01:26:
[...]
Ik heb 'm zelf ingebouwd en de meegeleverde raamplak-antenne gebruikt.
Ik weet wel zeker dat je een flinke verbetering zult merken als je een betere antenne gebruikt. Een gecombineerde FM en DAB+ antenne die al je bestaande antennes vervangt bijvoorbeeld, als hij 'actief' is dan is het helemaal mooi. Deze is bijvoorbeeld niet duur en zal voor jou al een vooruitgang zijn: https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/
Maar ja, dat wordt wel even klussen.
Sorry, de 1520 bedoelde ik inderdaad.Het Leoh-Paard schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:36:
Overigens, met de Rotel RDG1512 bedoel je de 1520? De 1512 kan ik niet vinden.
Yep, bedankt voor het aanraden en voor de situatie die ik gedachten heb is dit ding echt ideaal. M'n moeder is blijeymey schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:07:
[...]
http://www.sangean.eu/de/...ios/dpr-202bt-tunpad.html
[ Voor 3% gewijzigd door sHELL op 08-07-2016 01:39 ]
eymey schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:07:
[...]
http://www.sangean.eu/de/...ios/dpr-202bt-tunpad.html

verder heb ik 7B ook ontvangen op 16.5km hemelsbreed vanaf Vlagtwedde. gaat best aardig..
[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 08-07-2016 14:50 ]
404 Signature not found
Ik ga even erover nadenkenMaurits van Baerle schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:39:
[...]
Ah, ik durf te wedden dat die antenne het probleem is. Die plakantennes staan er om bekend niet altijd even goed te werken. Ze zijn wel lekker goedkoop en makkelijk te plaatsen.
Ik weet wel zeker dat je een flinke verbetering zult merken als je een betere antenne gebruikt. Een gecombineerde FM en DAB+ antenne die al je bestaande antennes vervangt bijvoorbeeld, als hij 'actief' is dan is het helemaal mooi. Deze is bijvoorbeeld niet duur en zal voor jou al een vooruitgang zijn: https://www.amazon.de/Dig...ge-schwarz/dp/B00AI9IMYY/
Maar ja, dat wordt wel even klussen.

Voor de rest lijkt het me wel te doen, want voor de raamplakantenne moest ik ook hetzelfde aantal zaken loshalen m.u.v. de hemelbekleding, de kabel ervan loopt zelfs naast de coax v/d FM-antenne.
Montagekit zou nog best kunnen inderdaad. Sowieso hoef je dat over het algemeen zelden los te maken dus het is misschien wel de laatste keer dat het hoeft, als de antenne goed is.Josefien schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 01:07:
[...]
Ik ga even erover nadenkenDat "klussen" is waarschijnlijk op zich niet zo lastig, op één puntje na. De hemelbekleding moet dan namelijk een klein stukje losgehaald worden om de kabels te trekken. Die is voor zover ik weet gelijmd met een soort gelig spul wat nu bros is... ik heb geen idee met wat ik dat dan terug moet lijmen als ik het lostrek... montagekit?
![]()
Voor de rest lijkt het me wel te doen, want voor de raamplakantenne moest ik ook hetzelfde aantal zaken loshalen m.u.v. de hemelbekleding, de kabel ervan loopt zelfs naast de coax v/d FM-antenne.
Overigens, die antenne waar ik naar linkte is maar een voorbeeld. Je kunt het zo gek maken als je wil. Je zou eens bij Dabonwheels kunnen kijken. Hun sterren systeem geeft weer hoe goed de ontvangst is. Het verschil tussen een drie sterren en een zes sterren antenne kan nog best veel zijn.
Nou is de pond sinds Brexit flink ingestort dus kan het ineens voordelig zijn maar ik weet eigenlijk niet of ze naar Nederland verzenden. Je zou natuurlijk er eentje bij Dabonwheels kunnen uitzoeken en hem daarna kijken of hij in Nederland ergens verkocht wordt.
Die antenne die Maurits plaatste heb ik in onze VW Golf 5 gebouwd en werkt prima. Alleen die kabels zijn wat aan de korte kant. Je hebt al gauw een verlengsetje nodig.Josefien schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 01:07:
[...]
Ik ga even erover nadenkenDat "klussen" is waarschijnlijk op zich niet zo lastig, op één puntje na. De hemelbekleding moet dan namelijk een klein stukje losgehaald worden om de kabels te trekken. Die is voor zover ik weet gelijmd met een soort gelig spul wat nu bros is... ik heb geen idee met wat ik dat dan terug moet lijmen als ik het lostrek... montagekit?
![]()
Zoals je vaak ziet zit de antenne aan de achterzijde op het dak. Dan zijn de kabels echt te kort. Je moet toch via de hemelbekleding (langs de rand) naar voren toe en via de voorste raamstijl naar beneden.
Bij de Golf hield het DAB en CoaX kabeltje op 30cm voordat ze bij de radio waren.
Zorg dus voor verlengsetjes van beide.
De desbetreffende antenne gaat vrijdag besteld wordenBestla schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:47:
[...]
Die antenne die Maurits plaatste heb ik in onze VW Golf 5 gebouwd en werkt prima. Alleen die kabels zijn wat aan de korte kant. Je hebt al gauw een verlengsetje nodig.
Zoals je vaak ziet zit de antenne aan de achterzijde op het dak. Dan zijn de kabels echt te kort. Je moet toch via de hemelbekleding (langs de rand) naar voren toe en via de voorste raamstijl naar beneden.
Bij de Golf hield het DAB en CoaX kabeltje op 30cm voordat ze bij de radio waren.![]()
Zorg dus voor verlengsetjes van beide.
Maar er staat bij dat er 5 meter aan kabel aanwezig is
De antenne zit bij mijn Mégane voorin op het dak, precies boven het leeslampje. Als ik het leeslampje en de kap ervan verwijder, kan ik de antenne zo losschroeven
Het "stokje" van die antenne is trouwens wel afneembaar, neem ik aan? Anders breekt 'ie af in de wasstraat... zo heb ik ooit mijn FM-antenne doen breken...
Josefien in "Het grote DAB+ digitale radio topic"
De fabrikant had telkens alleen de firmware vervangen, voor zover ik kon zien. Bij aankoop had ik versie 119. Na de 1e RMA werd dan 116 en na de 2e 117. Na de 1e RMA kwam het probleem binnen een week terug... na de 2e keer hield 'ie het 1,5 maand vol... tot gisteren was dat...

Ik begin die radio langzaamaan wel een miskoop te vinden... amper half jaar in de bezit en dan 3e keer RMA... en telkens zo'n 3 weken het apparaat kwijt zijn

Volgens mij is daar bij wet wel iets voor geregeld, dat je je geld terug kunt vragen omdat het een ondeugdelijk product is gebleken. Na 3x repareren moet de verkoper daar toch ook wel van overtuigd zijn lijkt mij.Josefien schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:56:
[...]
Ik begin die radio langzaamaan wel een miskoop te vinden... amper half jaar in de bezit en dan 3e keer RMA... [...]
Maar dan moet 'ie vandaag dus nog wel voor de 3e keer terugThinkPadd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:03:
[...]
Volgens mij is daar bij wet wel iets voor geregeld, dat je je geld terug kunt vragen omdat het een ondeugdelijk product is gebleken. Na 3x repareren moet de verkoper daar toch ook wel van overtuigd zijn lijkt mij.

Het erge ook is dat bij de 1e RMA de fabrikant aan de verkopende winkel heeft teruggemeld het defect niet te kunnen constateren, dan kan de winkel weinig doen. Maar ondertussen wel de firmware vervangen door een oudere versie, dus er is wel iets aan de hand, zou je zeggen...

Jij hebt het product bij de winkel aangeschaft. Die moet jou een deugdelijk product leveren. Zo onderhand zou je inderdaad je geld terug moeten kunnen krijgen of een gelijkwaardig product mogen uitkiezen.
Hoe de verkoper het dan met de fabrikant oplost, is zijn/haar probleem.
Om niet te veel af te wijken van de bestaande FM radio wil ik er graag een met een ingebouwde CD speler.
Op dit moment is mijn oog gevallen op de Sony ZS-RS70BTB

eigenlijk een moderne variant van de CFD-9 die er nu draait

Heeft iemand hier ervaring met deze speler?
Zit er aan te denken om hem uit de UK te halen (scheelt 40.- met NL). Zitten hier nog haken en ogen aan? Zag namelijk dat in de UK voornamelijk nog DAB wordt gebruikt en geen DAB+. Of werkt DAB+ ook gewoon aangezien hetzelfde model ook in NL wordt verkocht?
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden met de aankoop van een DAB+ speler? Of heeft iemand een tip voor een DAB+ speler die ook CD's kan afspelen maar met bv betere kwaliteit (of zelfde kwaliteit maar dan goedkoper)?
Zie nu ook de Philips AZB798T, iemand ervaring hiermee?
[ Voor 7% gewijzigd door frankyboy707 op 07-08-2016 13:38 ]
Ik woon zelf in de UK en het is waar dat er hier nog voornamelijk nog DAB wordt gebruikt en pas mondjesmaat DAB+. Dat betekent ook dat je hier af en toe wel eens radio's tegenkomt die wel DAB maar niet DAB+ ondersteunen. Of radio's die wel DAB+ ondersteunen maar waar dat nergens vermeld wordt. Soms kom je wel eens radio's tegen die in andere landen wél DAB+ ondersteunen maar waar het in de UK uitgeschakeld is. Gelukkig komt dat steeds minder voor maar je moet wel altijd een kleine beetje extra onderzoek doen voordat je een radio uit de UK haalt.frankyboy707 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 13:03:
Zit er aan te denken om hem uit de UK te halen (scheelt 40.- met NL). Zitten hier nog haken en ogen aan? Zag namelijk dat in de UK voornamelijk nog DAB wordt gebruikt en geen DAB+. Of werkt DAB+ ook gewoon aangezien hetzelfde model ook in NL wordt verkocht?
In het specifieke geval van de Sony ZS-RS70BTB lijkt het niet zo'n probleem te zijn. Op Sony.co.uk staat hij als DAB+ radio vermeld en ook in sommige Britse winkels ondersteunt hij expliciet DAB+. Dat ziet er dus niet slecht uit.
Of het verder een goed apparaat is zou ik je niets over kunnen vertellen, ik heb er geen ervaring mee.
http://www.pure.com/digital-radio/dab-plus-upgrade
Me Tarzan, U nix!
Wat ik zoek is een goede handleiding of uitleg van de zenders, hoe ze te vinden etc. De handleiding van de radio vertelt hier weinig tot niks over.
[ Voor 3% gewijzigd door sumac op 09-08-2016 19:19 ]
Verder heb je altijd 12C (NPO), 11C (jouw 538), 11A of 5B (yeuh - Efteling radio :-) ). Onder elk kanaal staan de streams die dan te ontvangen zijn in jouw gebied.
Neem een uurtje tijd om het scannen van de streams op jouw radio te bekijken - op enig moment zul je de kanalen herkennen, welke streams er in dat kanaal zitten enz.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
http://www.hermanboel.eu/radioinvlaanderen/digitaal-dab.htm
http://www.radioshop.be/p...20133/philips-ae5250.html

[ Voor 11% gewijzigd door Lulukai op 11-08-2016 23:01 ]
.
Voor die gene die nog zoekende is, is dit een aanrader. O.a. ARS24 verkoopt deze antenne voor een scherpe prijs en levert binnen een week als de antenne op voorraad is.
Het enige wat mij opviel tijdens de vakantietrip, is dat DAB ontvangst tot en met Belgie prima gaat, volop aanbod, maar eenmaal in Frankrijk en Spanje ontvang ik geen enkel DAB station meer. (A6 Route Soleil)
Ik heb de DAB+ autoradio een aantal keren alle kanalen laten scannen, maar echt niks noppes nada. En mijn radio is het meest nieuwe Kenwood 2DIN DAB+ model wat er momenteel verkrijgbaar is.
Misschien iets met andere kanalen/banden of boeketten. Iets wat ik aan moet passen in het radiomenu?
Heb de HAMA DIT2000 gevonden. Hoe goed is die?
Echter ook de Nextwave DAB-390 en de Magnum Dynalab. Maar deze laatste 2 vind ik niet te koop in Benelux of zelfs in Europa.
Iemand een alternatief?
Het zou ook zomaar kunnen dat de uitrol daar nog moet plaatsvinden. Zo vind je in diverse plaatsen ook geen telecomdekking.Theo74 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:21:
Ik heb bewust een Hirschmann Hit Auta 16V FM/DAB antenne op mijn auto gezet. Ongeveer de duurste auto antenne in dit segment maar dan ook ronduit pefect ontvangst.
Voor die gene die nog zoekende is, is dit een aanrader. O.a. ARS24 verkoopt deze antenne voor een scherpe prijs en levert binnen een week als de antenne op voorraad is.
Het enige wat mij opviel tijdens de vakantietrip, is dat DAB ontvangst tot en met Belgie prima gaat, volop aanbod, maar eenmaal in Frankrijk en Spanje ontvang ik geen enkel DAB station meer. (A6 Route Soleil)
Ik heb de DAB+ autoradio een aantal keren alle kanalen laten scannen, maar echt niks noppes nada. En mijn radio is het meest nieuwe Kenwood 2DIN DAB+ model wat er momenteel verkrijgbaar is.
Misschien iets met andere kanalen/banden of boeketten. Iets wat ik aan moet passen in het radiomenu?
In Frankrijk/Spanje hadden wij ook geen enkel DAB+ ontvangst. Het gaat dan om een 2016 Kia Sportage GT-plusline. In Nederland is het dan een stuk beter geregeld, maar ja, in de andere auto's hebben we geen DAB+. Moet toch eens uitzoeken of het niet achteraf ingebouwd kan worden in de 2014 VW Golf GTI, daar kon je bij aanschaf namelijk een vinkje van 124,- zetten voor DAB+ ontvangst. Stom genoeg niet gedaan.Theo74 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:05:
Ik las net op internet dat in Frankrijk en Spanje momenteel krap 20% dekking heeft en eigenlijk alleen in- en rondom grotere steden. Dit valt mij eigenlijk best tegen maar verklaard waarom er "op de weg" weinig tot geen DAB ontvangst is.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Hou Marktplaats in de gaten, daar worden veel VW radio's aangeboden tegen leuke prijzen.kuusj98 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 00:09:
[...]
In Frankrijk/Spanje hadden wij ook geen enkel DAB+ ontvangst. Het gaat dan om een 2016 Kia Sportage GT-plusline. In Nederland is het dan een stuk beter geregeld, maar ja, in de andere auto's hebben we geen DAB+. Moet toch eens uitzoeken of het niet achteraf ingebouwd kan worden in de 2014 VW Golf GTI, daar kon je bij aanschaf namelijk een vinkje van 124,- zetten voor DAB+ ontvangst. Stom genoeg niet gedaan.
Ja de geschikte radio hebben we ook erin (Discover Media), maar er is een aparte antenne of zoiets die er dan bij besteld kan worden als je de auto koopt. Binnenkort toch naar de dealer dus dan horen we het welTheo74 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:27:
[...]
Hou Marktplaats in de gaten, daar worden veel VW radio's aangeboden tegen leuke prijzen.
In dit model zijn ook FM/DAB+ antennes te koop.
Kwestie van omwisselen en een beetje handig zijn. Klusje van een uurtje werk.
Neem geen DAB raamantenne, dit is een leuke en makkelijke consessie maar je levert vaak behoorlijk in op ontvangstkwaliteit. Zeker met DAB is een ouderwetse buiten/dak antenne een pree voor optimaal ontvangst.
Het is zo'n haaienvin die er nu op zit, geen spriet. Raamantenne gaat het sowieso niet worden, dat ziet ook niet uit haha.Theo74 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:47:
Mogelijk heb je zo'n zwarte spriet op dak die wat scheef staat, een 16V model.
In dit model zijn ook FM/DAB+ antennes te koop.
Kwestie van omwisselen en een beetje handig zijn. Klusje van een uurtje werk.
Neem geen DAB raamantenne, dit is een leuke en makkelijke consessie maar je levert vaak behoorlijk in op ontvangstkwaliteit. Zeker met DAB is een ouderwetse buiten/dak antenne een pree voor optimaal ontvangst.
Volgens het GTI forum:
"Op de Golf zijn 4 mogelijkheden qua gps/telefoon/radio ontvangst:
1: Je hebt enkel een los 'sprietje' op je dak: Dit is voor de radio ontvangst. Je hebt dan fabrieksaf geen navigatie in je golf geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
2: Je hebt een 'sprietje' en een 'haaienvinnetje' bij elkaar op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via je sprietje en fabrieksaf navigatie, welke zijn gps ontvanst via dat haaienvinnetje heeft
3: Je hebt helemaal niets op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je geen navigatie geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
4: Je hebt enkel de originele vw haaienvin op het dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je navigatie geleverd gekregen en de gps ontvangst gaat via de haaienvin op het dak."
BIj ons is het nummertje 4, dus radio via de achterruit. Nou ja, het zal ook allemaal wel
[ Voor 44% gewijzigd door Kuusj op 14-08-2016 00:56 ]
De haaievin is duidelijk (en gelukkig) alleen maar voor de GPS antenne. Je ziet soms ook van dit soort antennes als enige alles in één antenne en dan lever je in op ontvangst.
Ik zou even langs de dealer rijden en vragen wat je als antenne oplossing krijgt voor DAB ontvangst. VW kennende zal dit meest mogelijk wel "Grundlich" Duits zijn en dus goed.