Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Soppyscroll schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:32:
[...]
typ in google JVC/KENWOD DAB Raamantenne handleiding in. en 1e wat ik op google vond.
[knip]
Dus zo moeilijk is het niet ;p
Het topic wat verder doorlezen dan tot de post geplaatst op 1 maart is eveneens niet zo moeilijk? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 06-03-2016 16:01 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Morgen kx radio er bij.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses voor het late bericht. Zaterdag 13 februari 2016 reed ik van
Numansdorp naar Apeldoorn en terug. Tussen Utrecht en Amersfoort had ik geen
ontvangst van RadioNL tussen Utrecht en Amersfoort noch via 8A=West noch via
6B=Oost. Sterren NL Radio was wel te beluisteren tussen Utrecht en
Amersfoort via 12C=NPO landelijk.

Met vriendelijke groet,
Rudi Koot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
via 8A is zo logisch als het maar kan zijn.... 6B is over het algemeen wel goed te ontvangen zolang je niet te ver van het officiële uitzend gebied af komt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Zoals aangekondigd zijn KX Radio en R4 Concerten vandaag met 96kbps op 12C verschenen. Opvallend is dat men de componenten pas kort voor 12 uur heeft toegevoegd en niet vroeg in de morgen zoals met Sterren. Niet alle DAB Radio's gaan daar goed mee om en rebooten dan dus dan kan je een dergelijke actie beter in de nacht uitvoeren.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKproductions
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-02-2022
Hallo,

Even een vraagje:

Vandaag mijn DAB+ radio geïnstalleerd in mijn auto. De bijbehorende DAB antenne (CX-DAB1) aangesloten op de radio en een poging gedaan om de kleefantenne op het voorruit te plakken. Alle instructies gelezen en gevolgd, maar nu vroeg ik me af of ik de zwarte massastrip (aan de zwarte versterker) af kan knippen. Of is deze voor een bepaald doel en moet ie op de versterker blijven zitten.

Hij zit mij op dit moment in de weg en vroeg me af of ie verwijderd kan/mag worden en of DAB+ dan na het verwijderen nog steeds werkt.

Ik hoop op een snel antwoord, zodat ik er snel weer mee aan de slag kan ;)

M.v.g,
Robin Kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

RKproductions schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:33:
Hallo,

Even een vraagje:

Vandaag mijn DAB+ radio geïnstalleerd in mijn auto. De bijbehorende DAB antenne (CX-DAB1) aangesloten op de radio en een poging gedaan om de kleefantenne op het voorruit te plakken. Alle instructies gelezen en gevolgd, maar nu vroeg ik me af of ik de zwarte massastrip (aan de zwarte versterker) af kan knippen. Of is deze voor een bepaald doel en moet ie op de versterker blijven zitten.

Hij zit mij op dit moment in de weg en vroeg me af of ie verwijderd kan/mag worden en of DAB+ dan na het verwijderen nog steeds werkt.

Ik hoop op een snel antwoord, zodat ik er snel weer mee aan de slag kan ;)

M.v.g,
Robin Kist
De massastrip is voor een betere min van je antenne, en maakt van je chasis een tegencapaciteit.
Niet wegknippen dus, anders gaat je ontvangst hard achteruit

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 21:02
Ik heb dagelijks een minuut of 5 haperingen in de DAB+ ontvangst op de A50/A59 nabij knooppunt Paalgraven tussen Schaijk en Heesch. Dit zowel op de 11C als op de 12C ensembles, al lijken de onderbrekingen op de 12C korter.
Dit speelt nu zo ongeveer 8-10 maanden geloof ik. Toen ik de autoradio nog niet lang had was de ontvangst van huis tot werk iedere dag nagenoeg onafgebroken, m.u.v. het stuk onder een wat langer viaduct.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door zzattack op 08-03-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKproductions
FreeLighting schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:47:
[...]

De massastrip is voor een betere min van je antenne, en maakt van je chasis een tegencapaciteit.
Niet wegknippen dus, anders gaat je ontvangst hard achteruit
Dank voor je snelle bericht! Dan laat ik die zitten.
Is het noodzakelijk dat die massastrip achter die strook (vanaf het dashboard tot aan het plafond, weet niet hoe die heet) zit? Want dan moet ik die daar nog even achter plakken ;)

Ik hoor het graag

M.v.g.
Robin Kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

zzattack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:15:
Ik heb dagelijks een minuut of 5 haperingen in de DAB+ ontvangst op de A50/A59 nabij knooppunt Paalgraven tussen Schaijk en Heesch. Dit zowel op de 11C als op de 12C ensembles, al lijken de onderbrekingen op de 12C korter.
Dit speelt nu zo ongeveer 8-10 maanden geloof ik. Toen ik de autoradio nog niet lang had was de ontvangst van huis tot werk iedere dag nagenoeg onafgebroken, m.u.v. het stuk onder een wat langer viaduct.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Iemand uit m'n vriendenkring woont bij tankstation de Gagel (BP langs de snelweg daar) en heeft daar ook geen DAB+ ontvangst. Al vaker liggen zoeken naar oplossingen, maar zo te horen is de dekking daar niet goed haha

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKproductions
Hallo,

Nu een paar dagen mijn nieuwe DAB+ autoradio in bezit.
Wanneer de auto op een bepaalde plek staat geparkeerd heb ik geen problemen met het signaal, maar wanneer ik ga rijden heb ik niet of nauwelijks radio.

Verder maak ik geen gebruik van een dashcam of andere accessoires voor in de auto.

Zelf vind ik dit heel jammer, want nu hoop ik d.m.v DAB+ goed ontvangst te hebben en eindelijk klaar te zijn met FM, heb ik alsnog geen bereik via DAB.

Is dit bij meedere mensen het geval en is hier een oplossing voor?

Ik hoor het graag! ;)

M.v.g.
Robin Kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:25
2 of 3 pagina's terug in dit topic is er een hele berichtenwisseling geweest met iemand die een soortgelijk issue had met de plak antenne ;).

Niet om bot te willen doen, maar heb je die al gelezen?

Het belangrijkste is dat de massa aansluiting van je antenne een goede verbinding moet hebben met de massa van je auto, bijvoorbeeld via een ongelakt stuk van de carosserie van de auto. En de antenne moet waarschijnlijk ook voeding krijgen uit de radio (kan je instellen op de radio) .

[ Voor 55% gewijzigd door eymey op 09-03-2016 15:16 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKproductions
Ok srry, heb ik over het hoofd gezien ;)
Bedankt voor je snelle reactie, zal even kijken daar.

Ook bedankt voor je tip. Naar de massa aansluiting zal ik dan nog even kijken.
De antenne heeft wel voeding. (Optie staat aan in de radio).

M.v.g.
Robin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Nice! Hopelijk volgen er snel meer.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Moeilijk te zeggen - als er eenmaal een grote SoC fabrikant als Qualcomm of Apple een DAB demodulator standaard meebakt in hun mainstream chips, dan kan het heel hard gaan. Als fabrikanten het als losse DAB+ chip erbij moeten prikken, dan zal het wel bij niche toestellen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Wie weet of de DAB-zender Nieuwe Hemweg, Amsterdam er gisteravond/zondagavond uitgelegen heeft? We hadden weer een storing met onze Pure Siesta Dab+ wekkerradio.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Vandaag met de auto van Rotterdam naar Brussel geweest. In Nederland was zoals gewoonlijk de DAB+ ontvangst van mijn favoriete zenders waardeloos.

Eenmaal over de grens had ik geen andere keuze dan een Belgische zender te luisteren. Ik koos "MNM Hits", een zender die alleen op DAB+ te ontvangen was. Verrassend goede ontvangst :D Eigenlijk nagenoeg geen onderbrekingen gehad tot in Brussel behalve in de Craeybeckxtunnel. Zelfs in de stad Brussel prima ontvangst, nagenoeg geen haperingen.

Op de terugweg viel het wel heel even tegen toen ik in Mechelen naar de McDonalds ging: heel het gebied rondom de McDonalds incl. heel het parkeerterrein en in de buurt van de winkels, nagenoeg geen ontvangst :{ Ontvangst kwam pas terug toen ik terug op de autoweg (N16) was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 02:09:
Vandaag met de auto van Rotterdam naar Brussel geweest. In Nederland was zoals gewoonlijk de DAB+ ontvangst van mijn favoriete zenders waardeloos.

Eenmaal over de grens had ik geen andere keuze dan een Belgische zender te luisteren. Ik koos "MNM Hits", een zender die alleen op DAB+ te ontvangen was. Verrassend goede ontvangst :D Eigenlijk nagenoeg geen onderbrekingen gehad tot in Brussel behalve in de Craeybeckxtunnel. Zelfs in de stad Brussel prima ontvangst, nagenoeg geen haperingen.

Op de terugweg viel het wel heel even tegen toen ik in Mechelen naar de McDonalds ging: heel het gebied rondom de McDonalds incl. heel het parkeerterrein en in de buurt van de winkels, nagenoeg geen ontvangst :{ Ontvangst kwam pas terug toen ik terug op de autoweg (N16) was.
Dat was inderdaad geen slechte keus ;) Die zender staat er om bekend dat ze nagenoeg geen onderbrekingen doen, noch er de hele tijd door lullen. Dat is met de 'gewone' MNM wel anders :/ Misschien voor een volgende keer kan je ook Radio FG uitproberen. Die zender kent ook geen onderbrekingen en zelfs geen nieuws, dacht ik :9 Je moet wel van de meer elektronische dance stijlen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben in de markt voor een nieuwe lease-auto en zit eraan te denken om daar DAB+ audio bij te nemen... Wat is de ervaring met de kwaliteit van (Volvo) DAB+ radio's? Ik leg de meeste kilometers af tussen Amersfoort, Arnhem en Nijmegen, en vooral in de buurt van Arnhem en Nijmegen wil de FM-ontvangst wel eens huilen met de pet op zijn, waarschijnlijk omdat dat al grensgebied is en men niet te ver Duitsland in wil "schreeuwen" - gecombineerd met eventuele storing door Duitse zenders? Werkt DAB+ in die regio beter?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 15:33

ralfbosz

xm create bosz -c

Mx. Alba schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 12:08:
Ik ben in de markt voor een nieuwe lease-auto en zit eraan te denken om daar DAB+ audio bij te nemen... Wat is de ervaring met de kwaliteit van (Volvo) DAB+ radio's? Ik leg de meeste kilometers af tussen Amersfoort, Arnhem en Nijmegen, en vooral in de buurt van Arnhem en Nijmegen wil de FM-ontvangst wel eens huilen met de pet op zijn, waarschijnlijk omdat dat al grensgebied is en men niet te ver Duitsland in wil "schreeuwen" - gecombineerd met eventuele storing door Duitse zenders? Werkt DAB+ in die regio beter?
Opzich is DAB+ nog niet heel belangrijk in een lease-auto, je least maximaal 5 jaar en FM blijft nog zeker vijf jaar bestaan. Maar voor het geluid zou ik het wel doen :)

Alleen ervaring op het traject Utrecht - Twente en alleen bij Deventer heb ik soms even een drop in signaal, voor de rest prima ontvangst. Alleen in tunnels en parkeergarages valt het signaal weg.

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
het NPO Netwerk is eigenlijk af ( op 2 zendertjes in oost groningen na ) daar zal de komende tijd waarschijnlijk niet zo veel meer veranderen,

de commerciele stations zitten volgens mij nog altijd te wachten wat er gaat gebeuren mbt FM licenties alvorens er weer geld in DAB+ gestopt gaat worden..

voor regionaal zit het nog ingewikkelder.. daar heb je immers zowel publieke omroepen als commerciele omroepen die het zelfde netwerk gebruiken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Vanaf vandaag zit ik weer zonder DAB+ autoradio ;(

De radio is voor garantie teruggegaan naar de winkel i.v.m. een vreemd probleem: ongeveer 2x per week loopt de radio vast na het starten v/d motor. Hij is daarna op geen enkele manier meer in te schakelen totdat de reset-knop wordt ingedrukt of de permanente spanning eraf wordt gehaald (=zekering of accu loshalen)... dan pas gaat hij weer aan maar zijn alle instellingen ook pleitte... :( Is best irritant als je net de motor start om te gaan rijden en dan eerst weer de radio moet resetten en opnieuw instellen... hoort niet te moeten.
PixelShooter schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:32:
[...]

Dat was inderdaad geen slechte keus ;) Die zender staat er om bekend dat ze nagenoeg geen onderbrekingen doen, noch er de hele tijd door lullen. Dat is met de 'gewone' MNM wel anders :/ Misschien voor een volgende keer kan je ook Radio FG uitproberen. Die zender kent ook geen onderbrekingen en zelfs geen nieuws, dacht ik :9 Je moet wel van de meer elektronische dance stijlen houden :)
Ik vind de muziek van SkyRadio echter nog steeds wel iets leuker dan van MNM :D

Nieuws eens in het uur vind ik op zich niet zo storend en ik ben geen fan van dance stijl muziek :$

[ Voor 37% gewijzigd door Josefien op 16-03-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 22:47

SebasFM

BOFH

Zo te zien heeft de NPO twee zenders toegevoegd: NPO 3FM KX radio en NPO Radio 4 Concerten, beide met 96 kbps bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Klopt. Nu wachten tot er voor 11c meer zenders ontstoken worden..
Vandaag nog even een betere stekker aan m'n antenne gemaakt..

100% op 6B 11C en 12C nu ipv rond de 90/95 9Dn is ook wat verbeterd van 77 maar 87 .. Alleen 5A blijft ondoenlijk.. Terwijl die bijna in de achtertuin staat.. Babyfoon zenders :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:53
Zit te denken aan een DAB radio, die eigenlijk ook internet stations moet kunnen.

Kom al snel op deze , die voldoet echt wel aan alle kanten, maar echt te duur.
Dan zie ik deze ook , maar die mist als ik het goed heb wel internet, al mag die dan BT hebben. Iemand die me op een goed alternatief kan wijzen? Deze lijkt me ongeveer de enige echt goeie kwa alternatief.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 28-03-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zonde dat zo'n radio danweer niet een ingebouwde voeding heeft.

Deze kun je ook nog uit kiezen als je ook perse internetradio wilt: https://www.conrad.nl/nl/...ce-asc&productsPerPage=96

[ Voor 6% gewijzigd door nokiaan958GB op 28-03-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hmmm, de ideale heb ik gevonden, maar is van de markt af, heb ik weer. :'(
Heb het over de Revo Heritage.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 28-03-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag 26 maart 2016 reed ik van Numansdorp, Zuid-Holland naar het Sint-Pietersplein in Gent,
Oost-Vlaanderen en weer terug. VBRO Radio in 11A (Vlaanderen landelijk commercieel) is nu goed te ontvangen tot in Nederland tot ongeveer de rijksweg A4/A58 afslag 30 Hoogerheide (ten zuiden
van Bergen op Zoom).

De ontvangst was de hele tijd goed tussen Gent en Hoogerheide behalve in de Kennedytunnel maar daar ben je zo weer uit.

RadioNL is via 9D Regio Zuid-West te ontvangen tot even ten noorden van de stad Antwerpen.

Ze overlappen elkaar dus goed.

Met vriendelijke groet,
Rudi Koot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24
Sjah schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:28:
Zit te denken aan een DAB radio, die eigenlijk ook internet stations moet kunnen.

Kom al snel op deze , die voldoet echt wel aan alle kanten, maar echt te duur.
Dan zie ik deze ook , maar die mist als ik het goed heb wel internet, al mag die dan BT hebben. Iemand die me op een goed alternatief kan wijzen? Deze lijkt me ongeveer de enige echt goeie kwa alternatief.
Je kunt ook eens kijken naar de Philips AE8000. Ik heb hem zelf in gebruik en hij bevalt goed. Moet wel eerlijk bekennen dat ik alleen gebruik maak van de DAB+ radio en niet van internetradio, aux of FM. Wel heb ik hem gekoppeld aan mijn WiFi netwerk, connecten ging eenvoudig d.m.v. een druk op de WPS-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
veranderingen
Efteling Kids is verhuist van 11C naar het zendernetwerk van MTVNL
538 Top 40 is gestart op 11C
Hot Radio Hits is gestart op het MTVNL netwerk

gezien de datum kan het natuurlijk een grap zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

SMSfreakie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:39:
veranderingen
Efteling Kids is verhuist van 11C naar het zendernetwerk van MTVNL
538 Top 40 is gestart op 11C
Hot Radio Hits is gestart op het MTVNL netwerk

gezien de datum kan het natuurlijk een grap zijn..
Het is inmiddels 2 april en het lijkt in ieder geval geen grap. Overigens heeft de NPO twee extra FunX stations toegevoegd:

- NPO Funx Dance
- NPO Funx Sl.Jamz

Leuk dat er meer zenders op het MTVNL ensemble komen, echter mogen ze het bereik wel eens opkrikken.
Verder viel het mij op dat de NPO nu 15 stations op hun ensemble heeft zitten. 13x 96 kbps en 2x 128 kbps wat op een totaal uitkomt van 1504 kbps. Nu was ik in de veronderstelling dat er, kijkend naar het landelijk commerciele ensemble, er maar 9x 128 kbps = 1152 kbps ruimte was per ensemble. Hoe 'flikt' de NPO het om 352 kbps meer ruimte er uit te persen? Als de commercielen dit zouden toepassen, is er per partij maarliefst 160 kbps beschikbaar waardoor de kwaliteit weer omhoog gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door SebasFM op 02-04-2016 16:14 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 12:33
Ik heb een Pioneer AVH-3600dab gekocht. Deze wil ik gaan aansluiten in een Peugeot 107 en dan meteen ook gebruik maken van DAB+

http://www.pioneer-car.eu/eur/products/avh-x3600dab/support

Nu las ik eerder in dit forum dat iemand gebruik had gemaakt van zijn bestaande antenne (doe ik liever ook, want dan hoef ik niet mijn dak te boren etc.) en deze splitter:

http://www.ebay.nl/itm/DA...ine-Pioneer-/261684789121

Wat is het verschil met deze splitter? Bij beiden staat dat ze actief zijn.

http://www.ebay.nl/itm/DA...ine-Pioneer-/251540751342

Ik denk nu dat ik het het beste kan proberen zoals Ken Wood heeft gedaan:
Ken Wood schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:20:
[...]

De splitter is toch niet waardeloos. Ik dacht inderdaad al even goedkoop is duurkoop, maar ik heb nu de zwarte draad van de splitter op de zwarte draad die richting de radio loopt (dat is de massa) aangesloten. De rode draad heb ik op de rode draad die richting de radio loopt (dat is de voeding van de radio) aangesloten. Nu heb ik wel ontvangst van de commerciëlen zij het dat het signaal soms wegvalt, maar dat kan ook aan de dekking liggen (Zwolle). In elk geval doet de versterkte splitter het nu wel.
Of zie ik dat verkeerd?

In de handleiding van de Pioneer staat nog:

Voor een betere ontvangst met de digitale radio moet u zorgen dat een digitale radioantenne met fantoomstroominvoer (actief type) wordt gebruikt. Het stroomverbruik van de digitale radioantenne moet 100mA of minder bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SebasFM schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:46:
[...]

Het is inmiddels 2 april en het lijkt in ieder geval geen grap. Overigens heeft de NPO twee extra FunX stations toegevoegd:

- NPO Funx Dance
- NPO Funx Sl.Jamz

Leuk dat er meer zenders op het MTVNL ensemble komen, echter mogen ze het bereik wel eens opkrikken.
Verder viel het mij op dat de NPO nu 15 stations op hun ensemble heeft zitten. 13x 96 kbps en 2x 128 kbps wat op een totaal uitkomt van 1504 kbps. Nu was ik in de veronderstelling dat er, kijkend naar het landelijk commerciele ensemble, er maar 9x 128 kbps = 1152 kbps ruimte was per ensemble. Hoe 'flikt' de NPO het om 352 kbps meer ruimte er uit te persen? Als de commercielen dit zouden toepassen, is er per partij maarliefst 160 kbps beschikbaar waardoor de kwaliteit weer omhoog gaat.
volgens mij komt dat door de protectie level :?

EEP-3A = 1/2 voor elke data bit er een parity (?) bit
EEP-3B = 4/6 voor elke 4 data bits zijn er 2 parity (?) bits

voor elke 4 bits van de NPO worden er 6 gebruikt.. voor elke 4 bits van de VCR worden er 8 gebruikt..
dat zou het verschil kunnen verklaren ;)
tevens geeft dat ook aan waarom het NPO netwerk met zwakkere signalen eerder begint de sputteren.. waar bij het de VCR ( en regiomuxen ) langer door blijven werken ?

[ Voor 18% gewijzigd door SMSfreakie op 02-04-2016 19:20 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

In de Volvo van mijn werk (vrachtwagen) heb ik ook een DAB inzitten. Nederland is best wel belabberd met de dekking terwijl ik in Zweden/Duitsland een heel goed bereik heb. En midden in de wildernis.
Beetje vreemd, en als ik de tunnel onder door ga stoort ie als een gek.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Nivida_intel schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:27:
In de Volvo van mijn werk (vrachtwagen) heb ik ook een DAB inzitten. Nederland is best wel belabberd met de dekking terwijl ik in Zweden/Duitsland een heel goed bereik heb. En midden in de wildernis.
Beetje vreemd, en als ik de tunnel onder door ga stoort ie als een gek.
tja maar in Zweden en duitsland is DAB(+) al veel langer actief volgens mij :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Pusherman_ schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:19:
Ik heb een Pioneer AVH-3600dab gekocht. Deze wil ik gaan aansluiten in een Peugeot 107 en dan meteen ook gebruik maken van DAB+

http://www.pioneer-car.eu/eur/products/avh-x3600dab/support

Nu las ik eerder in dit forum dat iemand gebruik had gemaakt van zijn bestaande antenne (doe ik liever ook, want dan hoef ik niet mijn dak te boren etc.) en deze splitter:

http://www.ebay.nl/itm/DA...ine-Pioneer-/261684789121

Wat is het verschil met deze splitter? Bij beiden staat dat ze actief zijn.

Ik denk nu dat ik het het beste kan proberen zoals Ken Wood heeft gedaan:

[...]

Of zie ik dat verkeerd?

In de handleiding van de Pioneer staat nog:

Voor een betere ontvangst met de digitale radio moet u zorgen dat een digitale radioantenne met fantoomstroominvoer (actief type) wordt gebruikt. Het stroomverbruik van de digitale radioantenne moet 100mA of minder bedragen.
Het lijkt erop dat je bij de ene splitter zelf voeding en massa moet zien te regelen, bv. aftakken van de kabelboom die naar je ISO connector van de radio gaat. En dat de andere splitter z'n voeding krijgt via de fantoomvoeding die de meeste autoradio's via de smb connector aan DAB+ antennes kunnen geven.

Zelf maak ik gebruik van een splitter waarbij je alleen stroom hoeft af te takken (massa krijgt ie blijkbaar op een andere manier). En dat werkt tot op heden aardig.

Wat betreft wat er in de handleiding van Pioneer staat: Dat gaat dus over de fantoomstroomvoorziening die de radio kan leveren op de SMB (DAB+) connector. Bijna iedere DAB+ antenne, of het nou een raamplakantenne of een antenne voor op het dak is, heeft dat wel nodig, omdat de binnenkomende VHF signalen dan versterkt aan de radio doorgegeven kunnen worden.
SMSfreakie schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:14:
[...]

volgens mij komt dat door de protectie level :?

EEP-3A = 1/2 voor elke data bit er een parity (?) bit
EEP-3B = 4/6 voor elke 4 data bits zijn er 2 parity (?) bits

voor elke 4 bits van de NPO worden er 6 gebruikt.. voor elke 4 bits van de VCR worden er 8 gebruikt..
dat zou het verschil kunnen verklaren ;)
tevens geeft dat ook aan waarom het NPO netwerk met zwakkere signalen eerder begint de sputteren.. waar bij het de VCR ( en regiomuxen ) langer door blijven werken ?
Hmm, dat lijkt me een logische verklaring :). En op zich ook nog wel te volgen: De VCR moet hun netwerk natuurlijk helemaal zelf betalen en wil daarbij (lijkt mij) zo zuinig mogelijk te werk gaan. Meer bandbreedte voor error correction betekent (volgens VCR dan tenminste) dat ze toe kunnen met minder steunzenders. Of dat ook echt de reden is voor de VCR om die hogere error correction te gebruiken weet ik natuurlijk niet. De vraag is ook of het verstandig is. Uiteindelijk zijn ook de grenzen van error correction bereikt en hebben ze per saldo dus nog steeds behoorlijke gaten in de dekking, vooral bij slechtere ontvangstcondities.

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 02-04-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tja, maar ook MTVNL en Regionaal gebruiken EEP-3A. terwijl dat bv voor 9D-Z niet nodig zou zijn ( ok nou is daar ruimte genoeg over.. dus boeit het niet ) maar voor 8A en 6B zou over gaan naar EEP-3B wel lucht opleveren... al zou je beter voor DAB+ 1programma moeten maken ipv 4 regio versies.. wat alleen maar ruimte kost...

alleen heeft dat voor sommige stations wel erg veel haken ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
eymey schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:18:
[...]

Het lijkt erop dat je bij de ene splitter zelf voeding en massa moet zien te regelen, bv. aftakken van de kabelboom die naar je ISO connector van de radio gaat. En dat de andere splitter z'n voeding krijgt via de fantoomvoeding die de meeste autoradio's via de smb connector aan DAB+ antennes kunnen geven.
Dus even voor de zekerheid, deze zou voor mij dus voldoende moeten zijn:

Dan hoef ik niet zelf moet voedingsdraden te gaan klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
In theorie zou die het moeten doen ja.

Echter, geen garanties! Er zijn best wat factoren waardoor een splitter het toch voor geen meter kan doen: bestaande antenne toch niet goed genoeg, slechte kabel de auto in of toch een prut splitter :P.

Echter, als het werkt ben je spekkoper en hoef je niet te klooien met een plak antenne of 'echte' dab+ antenne op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:20:
In theorie zou die het moeten doen ja.

Echter, geen garanties! Er zijn best wat factoren waardoor een splitter het toch voor geen meter kan doen: bestaande antenne toch niet goed genoeg, slechte kabel de auto in of toch een prut splitter :P.

Echter, als het werkt ben je spekkoper en hoef je niet te klooien met een plak antenne of 'echte' dab+ antenne op het dak.
nouja ik kreeg met mijn RTLSDR geen signalen van DAB uit mijn FM antenne op de auto :( zowel met als zonder de fantoom voeding er op... oftewel dat zou voor mij een plak antenne betekenen of de antenne vervangen en daar zit ik ook al niet op te wachten :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
In navolg op mijn verhaal:

Deze gekocht en vandaag binnengekregen en geinstalleerd:

Werkt prima samen met mijn Pioneer AVH-3600dab en standaard antenne van mijn auto.
Ik heb het tot nu toe alleen nog in mijn woonplaats getest, maar daar vond hij direct de zenders en geluid is een stuk beter dan bij FM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Goed om te lezen! :). Ben benieuwd naar je ervaringen op langere ritten (en ook of dat NPO. VCR, MTVNL of regionaal is :) )

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 08-04-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Pusherman_ schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:05:
In navolg op mijn verhaal:

Deze gekocht en vandaag binnengekregen en geinstalleerd:

Werkt prima samen met mijn Pioneer AVH-3600dab en standaard antenne van mijn auto.
Ik heb het tot nu toe alleen nog in mijn woonplaats getest, maar daar vond hij direct de zenders en geluid is een stuk beter dan bij FM!
en wat voor auto gaat het om? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, ben ook wel nieuwsgierig.
Ik weet dat er ook vaak spanning op staat om de antenneversterker in de antennevoet te voeden. Kan elke dab(+) receiver daar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
Peugeot 107, 2009 model volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:34
Sinds kort een Denon RCD-M40DAB maar helaas geen DBA ontvangst, heeft het een minuut gedaan, denk dat de antenne niet goed genoeg is (autoradio doet het wel gewoon)
Iemand tips voor een goede antenne met F sluiting als ik het goed heb (schroef je vast aan de radio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
HvdBent schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:04:
Sinds kort een Denon RCD-M40DAB maar helaas geen DBA ontvangst, heeft het een minuut gedaan, denk dat de antenne niet goed genoeg is (autoradio doet het wel gewoon)
Iemand tips voor een goede antenne met F sluiting als ik het goed heb (schroef je vast aan de radio)
Ik heb zelf een dipool antenne (ongeveer zoiets) die eigenlijk voor buiten bedoeld is. Ik heb hem gewoon achter een boekenkast verstopt dus je ziet er niets van maar de ontvangst is nu prima.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zelfbouw antenne doet 't ook perfect

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik ga deze week maar eens naar de locale electroboer, eens kijken of hij wat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 11-09 10:32
Nivida_intel schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:27:
In de Volvo van mijn werk (vrachtwagen) heb ik ook een DAB inzitten. Nederland is best wel belabberd met de dekking
Ik heb in mijn BMW 1 serie een standaard DAB+ tuner zitten. Ook ik heb zo nu en dan wegvallende ontvangst. Soms als je onder een viaduct doorrijdt, maar soms is een bomenrij al wel eens voldoende. Er is vaak geen pijl op te trekken. Ik heb het dan over de NPO zenders, want ik luister meestal Radio 1 en soms 3FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
captain007 schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:17:
[...]

Ik heb in mijn BMW 1 serie een standaard DAB+ tuner zitten. Ook ik heb zo nu en dan wegvallende ontvanst. Soms als je onder een viaduct doorrijdt, maar soms is een bomenrij al wel eens voldoende. Er is vaak geen pijl op te trekken. Ik heb het dan over de NPO zenders, want ik luister meestal Radio 1 en soms 3FM.
Mijn standaard VW radio (RNS 315) merk ik ook dat je soms door een luwte heen gaat (1-10 seconden geen ontvangst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 11 april 2016 @ 09:34:
Ik ga deze week maar eens naar de locale electroboer, eens kijken of hij wat heeft.
zolang die je niet opscheept met een actieve antenne met tig DB versterking ..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Vast niet is een electro speciaalzaak die al sinds 1973 in business is en nog steeds bestaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:20:
Vast niet is een electro speciaalzaak die al sinds 1973 in business is en nog steeds bestaat.....
afwachten dus :) maar goed mijn zelfbouw doet het hier beter dan een antenne die voor de VHF/UHF band ontworpen is met een dikke versterker in de voet.. maar een lage SNR op je antenne blijft een lage SNR na versterking gezien de "ruis" ook sterker wordt :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Die zelfbouw is zo'n antennekabel met lusjes van 5 cm en gestript aan het uiteinde (foto's op een ander forum gezien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
http://www.otto.nl/Hama-R...-DAB-DAB/article/456188P/

dit in combi met een dab+ radio/dongle is genoeg om goede ontvangst te krijgen lijkt me?

waar sluit ik die rode draad op aan? andere op normale antenne aansluiting en dongle/dab+ aansluiting

beetje bomen en bos hier. wat nog een gedoe om dab+ in de auto te krijgen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
helaas, onze electronicaboer heeft geen DAB antennes, want: het signaal in Harderwijk schijnt belabbert te zijn, hij zei me dat de antenne's altijd terug komen omdat de ontvangst niet beter te krijgen is..... Dan maar geen DAB en alleen platen luisteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HvdBent schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:11:
helaas, onze electronicaboer heeft geen DAB antennes, want: het signaal in Harderwijk schijnt belabbert te zijn, hij zei me dat de antenne's altijd terug komen omdat de ontvangst niet beter te krijgen is..... Dan maar geen DAB en alleen platen luisteren :(
FMscan geeft voor harderwijk (ruwweg) gewoon: 59~61 dBuV aan, voor 6B/11C/12C..
als ik de voorspelling voor bij mij thuis bekijk: dan is dat 59~78dBuV, voor 6B/9Dn/11C/12C.

je zou zelf nog even op Fmscan.org kunnen kijken voor een exactere lokatie van je ontvanger ( antenne.. )

mijne staat op +- 1 meter boven het maaiveld binnen in het hoekje van de muur. niet het meest gunstigste maar alles werkt wel.. (ok ok de babyfoon zender van MTVNL niet mee geteld)

en hem naar buiten verplaatsen zou betekenen dat er minimaal 5 meter extra coax tussen moet.. en of dat nou gaat helpen? :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
SMSfreakie schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:40:
[...]

FMscan geeft voor harderwijk (ruwweg) gewoon: 59~61 dBuV aan, voor 6B/11C/12C..
als ik de voorspelling voor bij mij thuis bekijk: dan is dat 59~78dBuV, voor 6B/9Dn/11C/12C.

je zou zelf nog even op Fmscan.org kunnen kijken voor een exactere lokatie van je ontvanger ( antenne.. )

mijne staat op +- 1 meter boven het maaiveld binnen in het hoekje van de muur. niet het meest gunstigste maar alles werkt wel.. (ok ok de babyfoon zender van MTVNL niet mee geteld)

en hem naar buiten verplaatsen zou betekenen dat er minimaal 5 meter extra coax tussen moet.. en of dat nou gaat helpen? :+
Mijn radio staat op zolder, en ik heb de standaard antenne er aan hangen, op FM ontvang ik ook alleen ruis.... dan toch maar eens een andere antenne proberen, ga wel shoppen bij Conrad dan. :(
Bij de eerste zenderscan 58 zenders gevonden, maar meteen daarop de melding no service..... Denon weet ook niet wat er mis is. Garantiegevalletje? Ik zou wel willen weten hoe je zelf de sterkte van de signalen kan meten (heb helaas geen meetapparatuur in huis)

[ Voor 12% gewijzigd door HvdBent op 17-04-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
met een RTL_SDR dongle zou dat kunnen denk ik, zal mijne ook weer eens opzoeken, en eens kijken of er iets uit te halen valt :)
maar de 102.1, 103.0 en 107.7 FM zal toch wel iets doen lijkt me :? kwa sterkte (voorspelling) ontvang je dat nog op een theelepel ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 14:12
Vandaag maandag 18 april op npo1 TROS radar over dab+ ontvangers
Om 20.20 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
ah maar eens kijken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 08:25
Wees niet getreurd ,hier in Nunspeet is het net zo beroerd als bij jullie in H.wijk.Dit komt omdat we precies tussen de steun zenders in zitten!

Lelystad 27Km
Zwolle 27Km
Ugchelen 25Km
Hilversum 42Km

[ Voor 17% gewijzigd door tita_tovenaar op 18-04-2016 17:57 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

kraats

Ik rol

Ik wilde voor m'n vorige auto graag een DAB radio aanschaffen, maar uiteindelijk niet gedaan en een nieuwere auto met ingebouwd audio gekocht en daarom nog steeds de stap niet gezet. Zat nu weer te twijfelen vanwege de slechte FM ontvangst op mijn dagelijkse ritje Harderwijk - Nunspeet, maar ik blijf nog wel even wachten op goed bereik als ik het zo hoor. :D

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Radar straks met test "5 gangbare DAB+ modellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:30:
tis maar wat je "gangbaar" vind ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hoezo, heb jij al de modellen gezien dan welke ze pakken?

Linkje zou roelen, ya know. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Sjah op 18-04-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Komt 'mijn' Philips AE8000 toch gewoon ff als beste uit de test :+ *O*

Heb alleen de uitslag gezien en weet dat Medion als 5e is geëindigd, verder weet ik zo geen modellen.

[ Voor 20% gewijzigd door St00mwals op 18-04-2016 20:51 . Reden: Typenr toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Medion Life E66312 (€ 44,95)
Panasonic RF-D10 (€ 66,99)
Sony XDR-S60 (€ 89,00)
Pure Evoke D2 (€ 134,95)
Philips AE 8000 (€ 129,00)

1 Philips AE 8000 7,0 € 129,00 ✔ ✔ ✔ Netstroom
2 Sony XDR-S60 6,9 € 89,00 ✔ Accu/batterij, Netstroom
3 Pure Evoke D2 6,1 € 134,95 ✔ ✔ ✔ Accu/batterij, Netstroom
4 Panasonic RF-D10 5,8 € 66,99 ✔ Accu/batterij, Netstroom
5 Medion Life E66312 5,0 € 44,95 ✔ Accu/batterij, Netstroom

Geluid Cijfer
1 Philips AE 8000 7,5
2 Sony XDR-S60 7,2
3 Pure Evoke D2 6,2
4 Panasonic RF-D10 5,7
5 Medion Life E66312 4,7

Design/ontwerp Cijfer
1 Sony XDR-S60 7,1
2 Panasonic RF-D10 6,8
3 Philips AE 8000 6,8
4 Pure Evoke D2 5,8
5 Medion Life E66312 5,7

Specificaties Cijfer
1 Philips AE 8000 6,3
2 Sony XDR-S60 6,3
3 Pure Evoke D2 6,3
4 Medion Life E66312 5,0
5 Panasonic RF-D10 4,7

Intern Cijfer
1 Philips AE 8000 7,5
2 Panasonic RF-D10 7,0
3 Sony XDR-S60 7,0
4 Pure Evoke D2 6,0
5 Medion Life E66312 4,0

[ Voor 83% gewijzigd door SMSfreakie op 18-04-2016 21:07 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Opvallend dat Pure het zo zwakjes doet, tja ik heb verleden week eens staan kijken/spelen met de evoke F4, vond het overpriced, maar wel vrij ok, maar dus te duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 18-04-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53
Ongelofelijk, die techneut in Radar ging FM gebruiken om de geluidskwalitetit van DAB te testen 8)7 Omdat testen op DAB hem niet lukte. Iedereen die een DAB-radio met FM heeft, weet dat de klank op FM enorm kan verschillen met DAB.

[ Voor 5% gewijzigd door Cumulus-1 op 22-04-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Ik moet zeggen dat de omgeving rijswijk echt goed ontvangst is. Maar zodra ik in rotterdam het kralingse bos uit ben en in de wijk alexander kom, is alles slecht analog en DAB+.
Zelfs zo erg en meetbaar dat ik maar mijn mp3 speler aanzet

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cumulus-1 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:36:
[...]
Ongelofelijk, die techneut in Radar ging FM gebruiken om de geluidskwalitetit van DAB te testen 8)7 Omdat testen op DAB hem niet lukte. Iedereen die een DAB-radio met FM heeft, weet dat de klank op FM enorm kan verschillen met DAB.
Mja, ik vraag me af of het doel echt was om DAB+ an sich te testen.

Sowieso was het natuurlijk wel om radio's met DAB+ ontvangst erin te testen, maar dan vooral hoe de radio's zelf klonken.

Ze kregen het blijkbaar niet voor elkaar om over een DAB+ kanaal de testtonen goed te genereren (mss. door de lossy codec die bij DAB+ gangbaar is? ). Dus ze moesten wel via FM doen.

De vraag is echter, als de FM klank zo enorm verschilt van DAB+, of dat nou echt komt doordat de radio zelf DAB+ en FM verschillend verwerkt. Of dat dat in een normale "radiostation ontvangen" situatie niet gewoon komt door verschillende processing bij het radiostation.

Zeker bij de toongeneratietest, die ze dus bewust via FM deden, kan het natuurlijk prima met een hoogwaardige FM transmitter gedaan zijn. Ik heb eigenlijk niet opgelet of ze de subjectieve luistertests dan wél via DAB+ hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 15:33

ralfbosz

xm create bosz -c

eymey schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:21:
[...]
Zeker bij de toongeneratietest, die ze dus bewust via FM deden, kan het natuurlijk prima met een hoogwaardige FM transmitter gedaan zijn. Ik heb eigenlijk niet opgelet of ze de subjectieve luistertests dan wél via DAB+ hebben gedaan.
Die waren zeker met DAB+, je zag die opera-zangeres zappen naar Radio 4 Concert, die zit (bij mijn weten) niet op de FM.

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK :). Op z'n minst sommige subjectieve tests zijn dus via DAB+ gedaan.

Dat icm. een gecontroleerde technische test via FM is denk ik wel goed genoeg, voor zo'n relatief kleine test als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Nou inmiddels iets verder. DAB antenne gekocht op Conrad, die kan terug, geen verbetering.
Zelfbouwantenne gemaakt, en met veel moeite (richten minstens 8 locaties geprobeerd) uiteindelijk iets van 40 zenders, waaronder Arrow classic rock (de zender die ik naast radio1 het meest luister) en ontvangst, om het half uur wel even storing (signaal valt weg) kortom, nooit meer een DAB radio buiten de auto voor mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HvdBent schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:53:
Nou inmiddels iets verder. DAB antenne gekocht op Conrad, die kan terug, geen verbetering.
Zelfbouwantenne gemaakt, en met veel moeite (richten minstens 8 locaties geprobeerd) uiteindelijk iets van 40 zenders, waaronder Arrow classic rock (de zender die ik naast radio1 het meest luister) en ontvangst, om het half uur wel even storing (signaal valt weg) kortom, nooit meer een DAB radio buiten de auto voor mij....
welke zelfbouw heb je gemaakt :? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
standaard kabel met F sluitingen (twee keer mannetje) een zijde afgeknipt, en 30 centimeter gestript waarvan de laatste 15 centimeter ook de koperdraadjes aan de buitenzijde. Na het gestripte gedeelte twee lusjes van 5 centimeter gemaakt, en het geheel aangesloten en gezocht naar de beste ontvangst, daar de antenne aan het plafond gehangen met een punaise (houten plafond) zie de link die hier ergens geplaatst is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
een simpel dipooltje (noemen ze dat geloof ik) en met 15cm koperen kern zonder enige shielding zou prima moeten werken.. vroeger was mijn FM antenne ook zo gebouwd (alleen dan met 75cm)
al zit je dan wel op een effectieve 1/8ste golf van de 238mhz... terwijl 12C het hoogste is die nu gebruikt wordt. ( 226 mhz oid) wat je nog kan proberen is de lengte wat oprekken...

mijne is 16.8cm (zo groot was zijn blikken nou 1 maal ;) ) en komt dan rond de 212mhz uit..
maar doet het uitstekend van 6B tot 12C :-)

volgens mij kan je de beste resultaten behalen als je precies midden in de band gaat zitten, en dat is volgens mij 202Mhz?.. reken ik daar een 1/8ste lengte antenne bij kom ik op 17.7 cm uit :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ah, jammer dat mijn kabel iets te kort is om de lusjes groter te maken, zal eens kijken of dat effect heeft, de ontvangst is echt k met p terwijl de auto op de oprit wel gewoon geluid geeft. Maar dat is DAB, het is alles of niets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:01:
Ah, jammer dat mijn kabel iets te kort is om de lusjes groter te maken, zal eens kijken of dat effect heeft, de ontvangst is echt k met p terwijl de auto op de oprit wel gewoon geluid geeft. Maar dat is DAB, het is alles of niets.....
klopt, alles of niets, maar goed, een FM zender die niet 100% zuiver is, of omdat die weggedrukt wordt door een andere zender, of omdat het vermogen ontoereikend is voor het eigenlijke dekkingsgebied..
is ook niet echt prettig om te luisteren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
ik geniet nu dagelijks van mijn platenspelert, en alles wat ik uit alle gaten en kieren te voorschijn tover. Nu nog wat onbedorven platen van Jimi Hendrix, The Doors, Led Zeppelin, Santana, .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
SMSfreakie schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:05:
Medion Life E66312 (€ 44,95)
Panasonic RF-D10 (€ 66,99)
Sony XDR-S60 (€ 89,00)
Pure Evoke D2 (€ 134,95)
Philips AE 8000 (€ 129,00)
Ik heb de Sony XDR-S60, door een fout van bol.com zelfs helemaal gratis. In het kort omdat bol.com 2x de radio op heeft gestuurd. Dit heb ik netjes bij bol.com doorgegeven waarna met een hoop bedankjes de vraag vanuit bol.com of ik een van de radio's terug kon sturen. Geen probleem en zo gedaan. Toen deze 2e radio bij bol.com weer binnen was kreeg ik mijn geld terug gestort. Als je tot 2x toe een bestelling verkeerd afhandelt in mijn voordeel houd het voor mij wel op en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan.

Enfin, ik heb deze radio nu zo'n anderhalf jaar. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere DAB+ radio's maar weet wel dat het DAB+ bereik met deze radio niet altijd even goed is. Waarschijnlijk komt dat omdat de dekking van zendmasten hier niet erg goed is. Te weinig bereik met DAB+ is een radio waar je knettergek van wordt. Een beetje ruis op FM is nog wel overheen te komen maar van een stotterende radio wordt ik echt onrustig.

Geluidskwaliteit van de radio is prima. Bouwkwaliteit ook goed. Heb de radio tijdens allerlei klusjes als een soort bouwradio gebruikt en toevallig heb ik hem afgelopen week uit elkaar gehad omdat de aan-uit knop steeds harder ingedrukt moest worden. Even schoon gemaakt met perslucht en wat contactspray en werkt nu weer prima. Gezien alle stoffige en regenachtige situaties waarin de radio heeft gestaan vind ik het niet vreemd als een knopje een keer wat kuren krijgt.

Gebruik op batterijen (3x C / baby) is echt handig. Ik heb een lading NIMH C-cellen van de Lidl geregeld en op een setje accu's kan ik echt uren vooruit. Ik gebruik de radio dagelijks en hoef slechts om de paar weken de accu's te wisselen.

Ik luister de radio's welke via FM zijn te ontvangen fijn via FM. DAB+ is in mijn beleving gewoon storingsgevoeliger en bij goed ontvangst klinkt FM naar mijn idee marginaal beter. Dat verschil hoor ik niet via het ingebouwde speakertje maar wel als ik de radio op oordopjes of mijn home-cinema set aansluit. Ik zou graag willen dat het bereik hier in de regio (10 km ten westen van Venlo) eens goed opgekrikt zou worden. Waarschijnlijk zou ik dan positiever en enthousiaster zijn over DAB+ als FM vervanger. Nu zou ik het niemand in mijn omgeving echt aan kunnen raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Ik heb een Kenwood DNX7150DAB autoradio in de auto ingebouwd, aangesloten op een Hirschamann Hit Auta 16V FM/DAB combi antenne. Beiden niet echt de goedkoopste maar wel een bewuste keus.

Radio werkt perfect, geluid is belachelijk goed over 4 stuks Focal 16cm inbouwspeakers met losse tweeters en bediening van de verschillende opties is zeer intuïtief. Echter... Ik heb totaal geen DAB omtvangst in de regio Rotterdam.

Bij het aansluiten van de antenne kreeg ik in DAB modus meteen de melding "Antenne Fout" wat volgens de gebruiksaanwijzing sluiting in de antennekabel of antenne moet zijn. En inderdaad, als ik de DAB connector doormeette had ik volle sluiting, terwijl de FM connector geen doorgang/sluiting gaf. Maar FM is dan ook prima.
Verlengende coaxkabel naar de antenne afgekoppeld en direct aan de antenne connector gemeten, hier sluiting, maar als ik wat rommelde was het weg. Coax uit antenne iets ingekort, connector er op en opnieuw gemeten, probleem weg en "Antenne Fout" medling ook. Er pruttelde ook ineens mijn eerste ontvangen DAB radio zender over de speakers dus dit gaf hoop.
De radio had inmiddels zelf een klein boeket van locale zenders gevonden maar ik zag nog geen nationale zenders, dus een verwoedde handmatige zoekpoging. Helaas bleef het hier bij, dus verder zoeken...

Nu blijf ik even bij de antenne hangen, want deze heeft 2 losse +12 volt draden voor elk de FM en DAB antenneversterker in de antennevoet. Beiden heb ik bij elkaar op de "Ant Power" draad van de radio gezet. Haal ik deze los dan wordt het FM signaal gelijk hoorbaar slechter, dus dit verhaal lijkt correct gemonteerd.
In het DAB radio menu kun je kiezen om Antenne Voeding "Aan/Uit" te zetten, want zo omschrijft de handleiding: er zijn ook DAB auto antennes welke hun voeding voor de versterker over de coax kabel krijgen.
Mijn instelling stond op Antenne Voeding "Aan", maar ik heb dus ook al apart de +12 volt op de interne antenneversterker van de Hirschmann antenne staan, dus mogelijk dubbel op, of minder prettig, ongewild spanning op de coax kabel naar de DAB antenne die hiervoor niet geschikt is.
Dus de Antenne Voeding op "Uit" gezet en wederom DAB zenders zoeken, met helaas totaal geen verschil.

Wat Kenwood firmware updates, lange leessessies in de handleiding en gerichte zoekacties via Google verder (waar overigens niets was te vinden) ben ik met de radio terug in fabrieksinstellingen opnieuw begonnen. En wat wil het feit: ik ontvang nu helemaal geen DAB zenders meer, werkelijk totaal niets.
De DAB tuner hobbelt wat van 5A naar 11C en blijft dit herhalen, maar verder geen enkel teken van ontvangst.

Resumerend verdenk ik de antenne ervan dat deze nooit goed is geweest, wand de sluiting in de DAB coax connector was al verdacht. Daarom heb ik inmiddels Hirschmann al aangeschreven hoe en wat nu te doen.
De radio werkt verder prima, FM ontvangst op dezelfde antenne is ook goed, dus hier kan ik niet veel mee.
Het wachten is op de reactie.

Zijn er mogelijk nog lezers met een idee, of die een soortgelijk probleem herkennen en hebben opgelost?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
Ik heb nu alweer een poos mijn Muse (aka Akai) DAB radiootje en die doet het nog steeds prima, maar het geluid houd niet over. Als internetradio heb ik een Logitech Squeezebox radio en boom, vooral die laatste klinkt echt geweldig. Ben ook wel wat verwend hierdoor. Maar goed, ik ben nu dus op zoek naar een beetje betaalbare DAB+ radio met een wat voller geluid. Een poosje terug kwam er een post langs van Radar, daar gaf men de volgende cijfers:
SMSfreakie schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:05:
Geluid Cijfer
1 Philips AE 8000 7,5
2 Sony XDR-S60 7,2
3 Pure Evoke D2 6,2
4 Panasonic RF-D10 5,7
5 Medion Life E66312 4,7
De Panasonic die ik eerst op het oog had valt hiermee af, tenzij er mensen hier andere ervaringen hebben. De Philips lijkt een goede kanshebber, maar bij een review lees ik 'gezien de kwetsbaarheid is het ook geen goed plan hem mee naar buiten te nemen' en dat was ik juist wel van plan. Hierboven lees ik goede ervaringen van GH45T met de Sony XDR-S60.

Ik vind het wel prettig als er ook een toonregeling op een apparaat zit. Ik kwam de Pure One Maxi tegen, die dat bied. Nu valt me op dat bijna alle Pure radio's een 3 inch speaker hebben, of 2 zoals bij deze. Dus of er nou veel verschil in geluidskwaliteit zit, geen idee. De houten of plastic kast maakt mogelijk nog uit. In
de Radar test van hierboven viel de Evoke D2 niet enorm op in ieder geval.

Keuzes, keuzes... :) Iemand nog een goede tip? Of zal ik maar eens op die Pure gokken?

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 23-05-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Lees zojuist dat de regionale omroepen een aantal vragen voor de overheid hebben over de subsidie voor het hebben van een dubbele frequentie, FM & DAB+.
Komen ze er niet uit dreigen ze met stoppen van uitzenden over DAB+ vanaf 2017.

http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=245146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 06:29:
Lees zojuist dat de regionale omroepen een aantal vragen voor de overheid hebben over de subsidie voor het hebben van een dubbele frequentie, FM & DAB+.
Komen ze er niet uit dreigen ze met stoppen van uitzenden over DAB+ vanaf 2017.

http://www.rtvoost.nl/pl.aspx?nid=245146
regionaal Publiek? of Regionaal Commercieel?

Regionaal commercieel kan in theorie gewoon de stekker uit DAB+ trekken, echter ik vrees dat ze dan ook direct hun plek op DAB+ in de toekomst verspelen, en mogelijk FM licenties ineens ook niet meer geldig zijn.. het blijven immers een stel wolven in den haag..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Landelijk zit de FM vergunning binnenkort vast aan de DAB vergunning. Je kunt dus niet landelijk FM uitzenden als je geen DAB vergunning hebt. Ik weet niet of dat voor regionaal ook geldt maar het zou me niet verbazen.

Edit: Als ik zo een beetje verder lees (Regionale commerciële radio moet digitaliseringsplan aanpassen, Regionale omroepen dreigen te stoppen met uitzendingen DAB+) dan lijkt het me voornamelijk een manier om de minister onder druk te zetten. Het is geen toeval dat ze dit er uitsturen een dag voordat de Tweede Kamer er vandaag over vergaderd. De minister is ontevreden over het digitaliseringsvoorstel, de omroepen zijn ontevreden over hun subsidie. Waarschijnlijk hopen de omroepen dat de Tweede Kamer nu de Minister zo ver krijgt om de portemonnee te trekken.

De minister heeft als dreigmiddel om dat de vergunningen geveild worden in plaats van verlengd. De omroepen hebben als dreigmiddel dat ze überhaupt stoppen met uitzenden.

[ Voor 71% gewijzigd door Maurits van Baerle op 24-05-2016 09:58 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maurits van Baerle schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:54:
[...]
Over het algemeen doet DAB het in de bergen juist beter dan FM omdat FM erg veel last heeft van reflecties. Daarom zijn de Zwitsers zo blij met DAB.

Alleen is het nou juist zo dat Oostenrijk vrij achterloopt op DAB gebied. Voor zover ik weet hebben ze daar op dit moment nog alleen uitzendingen rond Wenen. Je hebt in Ost-Tirol nog meer kans om Italiaanse of Duitse DAB uitzendingen op te pikken dan Oostenrijkse.
Ik heb het enkele weken geleden uitgetest, maar er was in Ost-Tirol (Virgental) geen enkele DAB-zender te vinden. Heb zowel binnen als buiten getest. Nog duidelijk in de kinderschoenen daar dus. Lang leve de FM-band ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmmzz voor het eerst eens echt problemen op 6B/11C hier.. geen signaal op die muxen.. op 9D en 12C een beest van een signaal (maar die komen ook vanaf andere masten)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

SMSfreakie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:04:
hmmzz voor het eerst eens echt problemen op 6B/11C hier.. geen signaal op die muxen.. op 9D en 12C een beest van een signaal (maar die komen ook vanaf andere masten)
Ik weet niet waar bij jou hier is, maar in de omgeving Kijkduin komt sinds een week of twee 8A zelfs harder binnen dan 11C. Denk dat de 11C in Rijswijk ZH of uit staat, op lager vermogen draait of van antennediagram is gewijzigd, want op '7 hoog' heb ik af en toe wegvallend ontvangst, terwijl ik voorheen nooit problemen had.

[ Voor 8% gewijzigd door SebasFM op 31-05-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SebasFM schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:30:
[...]

Ik weet niet waar bij jou hier is, maar in de omgeving Kijkduin komt sinds een week of twee 8A zelfs harder binnen dan 11C. Denk dat de 11C in Rijswijk ZH of uit staat, op lager vermogen draait of van antennediagram is gewijzigd.
Joure, en normaal altijd puike ontvangst op 6B/11C/12C*, 9Dn is wat zwakker door de ongunstigere ligging.. maar het was vanmiddag gewoon helemaal weg.

volgens fmscan zouden 6B/11C voor mij gezien het beste van de mast in hoogersmilde komen.. dus mischien dat daar wat hickups waren..? of werkzaamheden..?

*12C is enorm verbeterd toen ze op 13km afstand een 1KW steunzendertje aan tikten, daarvoor was dat de zwakste ;)

5A -> Tjerkgaast (babyfoon zender van MTVNL nooit genoeg signaal gehad voor goede ontvangst)
6B/11C -> Hoogersmilde
9Dn -> Jirnsum
12C -> Tjerkgaast (en leeuwarden als 2de)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik merk dat de DAB+ nu 3 jaar nadat ik mijn auto (Tesla Model S) heb in Zeeland niet veel beter is geworden.

In Zeeland valt mijn radio vaak weg en schakelt de auto terug op FM. De kleinste tunnel/viaduct is al voldoende.

In de randstad en midden van het land is het met DAB een stuk beter.

Stationaire radio's zoals bij mij thuis in de schuur (Philips OR7200) en bij mijn vriendin (Philips AE5250) doen het prima. In de auto echter niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Over welke muxen heb je het dan met name?

Over een paar weken gaan wij een weekje naar Cadzand. Ik zal het dan eens in de gaten houden met wat verschillende DAB+ muxen, als we door Zeeland heen rijden (als m'n vriendin geen eigen muziek wil luisteren tenminste :P ).

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 01-06-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

eymey schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:15:
Over welke muxen heb je het dan met name?

Over een paar weken gaan wij een weekje naar Cadzand. Ik zal het dan eens in de gaten houden met wat verschillende DAB+ muxen, als we door Zeeland heen rijden (als m'n vriendin geen eigen muziek wil luisteren tenminste :P ).
Ik luister vooral naar Q-Music, SLAM en de NPO. Eigenlijk dus 11C en 12C.

Met de zendmast in Goes had ik eigenlijk wel meer verwacht dan ik nu merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ok, voor de compleetheid: In welke delen van Zeeland heb je het meest problemen? Goes is nog redelijk dicht bij Zeeuws Vlaanderen, weet nog niet welke route we precies gaan rijden vanuit Almere naar Cadzand :+

Ben wel benieuwd. Zou stiekem niet voor een bedrijf als Tesla pleiten als straks blijkt dat een Micra'tje uit 2006 met een aftermarket radio en DAB+/FM splittertje op een ouderwetse antenne beter blijkt te werken dan het audiosysteem in een Model S ;). Maar goed, als je zegt dat de ontvangst in de randstad wel OK is, dan weet ik dat ook niet zeker.

Want wij rijden ook voornamelijk in de Randstad, waar NPO en VCR ook meer dan prima zijn. Toen we laatst via Lelystad over de dijk naar Enkhuizen reden, kreeg VCR in Enkhuizen zelf overigens wel problemen (op de dijk was het prima). En van NPO weet ik dat het in het oosten van het land (Twente) ook prima is.

[ Voor 67% gewijzigd door eymey op 01-06-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

eymey schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:24:
Ok, voor de compleetheid: In welke delen van Zeeland heb je het meest problemen? Goes is nog redelijk dicht bij Zeeuws Vlaanderen, weet nog niet welke route we precies gaan rijden vanuit Almere naar Cadzand :+

Ben wel benieuwd. Zou stiekem niet voor een bedrijf als Tesla pleiten als straks blijkt dat een Micra'tje uit 2006 met een aftermarket radio en DAB+/FM splittertje op een ouderwetse antenne beter blijkt te werken dan het audiosysteem in een Model S ;). Maar goed, als je zegt dat de ontvangst in de randstad wel OK is, dan weet ik dat ook niet zeker.
Ik woon op Walcheren, Middelburg om precies te zijn. Rijd ook redelijk vaak de N57 richting de Veerse dam en daar naar het strand.

Middelburg, Vlissingen, Domburg, die hoek moet je aan denken. Is slechts 20km van Goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK :). Vorig jaar zaten we in Domburg (en ook o.a. naar Veere, Middelburg en Vlissingen gefietst). Maar toen had ik alleen een Sangean DPR-32 ontvangertje. Die ontving toen sowieso nog niet veel daar, maar heeft ook op veel meer plaatsen (ook in de randstad) moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Na twee jaar ongestoorde, prima ontvangst valt sinds gisteren de ontvangst van de publieke zenders steeds weg. In de opstelling of wat dan ook van mijn Pure Evoke is niets veranderd. De ontvangst van de commerciële zenders is prima. Is er wat veranderd bij de publieke zenders of wat dan ook?
Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste