Ik had vandaag een DAB+ autoradio gekocht, de JVC KD-DB95BT. Nog dezelfde avond ingebouwd in het donker onder het licht van mijn telefoon en het leeslampje... want ik kon niet wachten met testen hoe het ging werken

Ook de meegeleverde microfoon voor handfree bellen en natuurlijk de DAB+ antenne is netjes gemonteerd en weggewerkt onder de raamstijlen
En dan... de autoradio werkt prima... maar de DAB+ ontvangst is nogal teleurstellend
Ik luister voornamelijk SkyRadio en 100%NL. Op de parking v/h industrieterrein waar ik 'm inbouwde en ook op de ringweg Rotterdam tot aan Spijkenisse had ik DAB+ ontvangst, nagenoeg geen onderbrekingen behalve in de Beneluxtunnel waarbij hij even terug naar FM schakelde.
Maar toen ik naar huis ging en in de woonwijk kwam, viel de DAB+ ontvangst totaal weg en had ik alleen maar FM

Het gekke was wel dat SkyRadio en 100%NL het niet deden op DAB+, maar vele andere zenders (die ik niet luister) wel

Waarom doen "mijn" zenders het toevallig niet?
Ik las elders trouwens wel dat er verschillende type antennes zijn, de één beter dan de andere. Bij de radio zat zo'n raam-plak-antenne. Die heb ik volgens de voorschriften gemonteerd (15cm vanaf de bovenrand, 7cm vanaf zijkant en aardstrip tegen metaal v/d raamlijst aan). Maar wat ik me wel afvraag... werkt die aardstrip wel? De hele raamlijst is namelijk gelakt, lak is toch niet geleidend?
Van wat ik begrepen heb, is zo'n raam-plak-antenne sowieso niet de beste antenne. Maar zou een andere antenne de ontvangst van "mijn" zenders echt veel kunnen verbeteren? En wat zijn betaalbare alternatieven?
Ik heb zelf een antenne-splitter gezien zoals deze:
http://www.mbcaraudio.nl/...-signaalsplitter-001.html
Daar wordt dan de bestaande dak-sprietantenne op aangesloten en komt er een FM en DAB+ aansluitkabeltje uit. Zullen deze splitters een verbetering zijn t.o.v. de raam-plak-antenne?
Verder zag ik ook sprietantennes om de bestaande te vervangen, zoals dit:
https://www.autoshopdetij...nne-76-graden-p-5377.html. Zowel DAB+ only als FM/DAB+ gecombineerd. Die laatste klinkt interessant, maar is ook meteen een hele dure optie... het goedkoopste sprietje zelf was al €50,-. En dan zit er nog maar 25cm snoer aan en komt er voor zo'n €30,- aan verlengkabels bij. Daarbij moet dan ook de hemel-bekleding (die gelijmd zit) deels worden losgehaald om de kabels te trekken... dat heeft eigenlijk niet zo mijn voorkeur als wat ik wil met bijv. de eerder genoemde splitter ook kan
Edit: de ontvangst met zo'n raam-plak-antenne schijnt ook door een eventuele metalen coating op de voorruit kunnen verslechteren. Maar volgens mij is zo'n coating niet aanwezig op mijn voorruit, daar het een vrij oude auto is (Renault Mégane Break bj. 2002).
[
Voor 4% gewijzigd door
Josefien op 03-07-2016 18:19
]