Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:54
ktf schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ja, maar waar blijft de rest? :( Ik zit me al maanden te verheugen op Radio 4 Concerten (lees: Radio 4 zonder geneuzel)
Radio 4 heeft al jarenlang een aantal non-stop themakanalen op hun site, te vinden via www.radio4.nl -> 'luister live' -> 'webkanalen'. Die gaan dus echter binnenkort allemaal stoppen en worden vervangen door het nieuwe Concerten-kanaal.

De nieuwe kanalen zullen binnenkort wel komen. Alle oude kanalen staan er nu tenslotte ook nog op (o.a. Top 2000-kanaal dat gaat stoppen en online dus o.a. nog die oude R4-kanalen).

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisD op 06-01-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Ja, maar waar blijft de rest? :( Ik zit me al maanden te verheugen op Radio 4 Concerten (lees: Radio 4 zonder geneuzel)
nog ergens in de molen van de NPO.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:06
Jammer genoeg heeft alleen al het toevoegen van NPO Sterren ertoe geleid dat de bitrates voor de zenders weer omlaag zijn gegaan. Alleen NPO Radio 4 is nu nog in 128 Kbps. De rest zit weer op 96.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 11:32
FlorisD schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:17:
Radio 4 heeft al jarenlang een aantal non-stop themakanalen op hun site, te vinden via www.radio4.nl -> 'luister live' -> 'webkanalen'.
Uiteraard, maar dat is niet in de ether. Gezien dit een topic over DAB+ is, leek het me niet het vermelden waard dat het mij daar om ging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:47:
Jammer genoeg heeft alleen al het toevoegen van NPO Sterren ertoe geleid dat de bitrates voor de zenders weer omlaag zijn gegaan. Alleen NPO Radio 4 is nu nog in 128 Kbps. De rest zit weer op 96.
Sterrennl klinkt iig wel goed :P

kan ik van R1/2/3FM/R4/5 nog niet zeggen :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jammer dat de NPO DAB+ ook lijkt te gebruiken om te concureren, de enige zinnige zender naast radio1 (de wereld omroep) moest weg en daar krijgen we nu dingen als Sterren voor terug. Begrijp me niet verkeerd, het NL talige lied verdient een plek, maar daar is 3FM beter geschikt voor - jammer dan van de Ster inkomsten maar geef een commerciele partij ook een kans.
Radio6 (soul en jazz) is wel een redelijk goede voortzetting van NPO6 overigens

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22
franssie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:55:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, het NL talige lied verdient een plek, maar daar is 3FM beter geschikt voor
[...]
NEEEEE!!!!!
Nederlandstalig vind ik niet erg, zolang het maar geen stiekem zendermuziek is, palingsound of Marco B.
De rest mag wel op 3FM, maar alsjeblieft die ander zut niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
franssie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:55:
jammer dat de NPO DAB+ ook lijkt te gebruiken om te concureren, de enige zinnige zender naast radio1 (de wereld omroep) moest weg
Eh... wat is er onzinnig aan alle andere zenders dan?
het NL talige lied verdient een plek, maar daar is 3FM beter geschikt voor
Nee. 3FM is daar totaal ongeschikt voor. Het is echt een *compleet* andere doelgroep. Zelfs Radio 4 is dan nog beter geschikt.
jammer dan van de Ster inkomsten maar geef een commerciele partij ook een kans.
100%NL heeft het geprobeerd, maar dat ging ook vrij snel van "100% Nederlandse artiesten" naar "De Muziek van Nederland". PuurNL heeft nu nog veel (bijna exclusief) Nederlandstalig, maar dat is geen nationale zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

DDX

En daarvoor heeft Holland FM het nog geprobeerd.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ktf schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:02:
[...]

Eh... wat is er onzinnig aan alle andere zenders dan?

<>
Het is in dit topic offtopic om hier erg op in te gaan maar NPO-538-FM en NPO-Veronica-2 mogen van mij zo uit de lucht omdat ik het slechte zenders zonder enige teogevoegde waarde vind ten opzichte van hun commerciele versies, met mijn belasting geld slechte zenders in de lucht houden vind ik onzin, en jij zal daar anders over denken. NPO-6 soul & Jazz is de reden dat ik DAB+ luister.
maar misschien moeten we een NPO topic starten ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:43
Uhh... Is het niet voor de échte tweaker handig om een spriet van een meter hoog op een mast naast het huis die 3 meter uisteekt boven het dak, van daar naar je ontvangst een LNA en RG2** coax te draaien? Dan kan je (bij wijze van spreken) de Duitse zenders in Amsterdam ontvangen (misschien zelfs met een sporadic E propagatietype :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SampleUser schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 02:16:
Uhh... Is het niet voor de échte tweaker handig om een spriet van een meter hoog op een mast naast het huis die 3 meter uisteekt boven het dak, van daar naar je ontvangst een LNA en RG2** coax te draaien? Dan kan je (bij wijze van spreken) de Duitse zenders in Amsterdam ontvangen (misschien zelfs met een sporadic E propagatietype :))
Natuurlijk kan dat, dan zou je inderdaad zenders van ver kunnen ontvangen.

Je moet wel zorgen dat je hem kunt afschakelen en kunt overschakelen op een wat normalere antenne. De frequenties worden met DAB om efficientieredenen namelijk een paarhonderd kilometer verderop hergebruikt. De 12C van de NPO wordt bijvoorbeeld in Engeland ook gebruikt en als je op een gegeven moment beide oppikt komt als resultaat eigenlijk geen van beide normaal door op je radio.

Het beste is een erg richtingsgevoelige antenne zodat je hem precies kunt richten op de ensembles die je graag zou willen oppikken zonder last te hebben van ensembles die dezelfde frequenties gebruiken als in NL.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-01-2016 11:44 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
afgelopen nacht ( rond de klok van 12? ) in oost groningen een werkbaar (dus sterk genoeg signaal) op 5C/6B/7C/9D(Z!!!!)/11D/12C

11C in geen velden of wegen te ontdekken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
franssie schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:55:
[...] maar NPO-538-FM en NPO-Veronica-2 mogen van mij zo uit de lucht omdat ik het slechte zenders zonder enige teogevoegde waarde vind ten opzichte van hun commerciele versies
Oh, je bedoelde onzinnige zenders van de NPO. Dat is al heel wat anders ;)

Ik denk dat Radio 4 een hele zinnige zender is. Radio 5 kan ik niet zo goed beoordelen, maar volgens mij toont dat ook weinig overlap. Radio 6 is ook heel zinnig. Radio 2 en 3, en nu ook Sterren bevinden zich in drukker vaarwater ja, klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 14:12
Ik denk dat er voor elke zender wel een doelgroep is.
Dus dan zijn alle zenders zinnig.
Het zinnige van de verhalen hierboven is dat ik hoop dat het ontvangst nu eens over al goed moet worden.
Ik luister afhankelijk van mijn stemming graag naar verschillende soorten muziek.
En het liefst doe ik dat met mijn DAB+ radio.
Maar helaas tijdens het fietsen op de Utrechtse Heuvelrug is er totaal geen ontvangst . Ik luister dan wel met zo walkman achtige radio van Grundig.
Maar als ik dit op de Veluwe is het ontvangst over het algemeen redelijk. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
NEWSFLASH
inmiddels zend RTV-NH ook uit via het MTVNL netwerk. dit blijft waarschijnlijk zo tot de optimalisatie van allotment 8A verbeterd is.
einde bericht

verder zelf nog even gekeken naar de DAB+ opties voor in de Polo 6N... helaas gaf een RTLSDR stick aan de antenne, zowel MET als zonder voeding richting de antenne geen bruikbaar signaal... terwijl de Sangean DPR-69 met ingeklapte ingeschoven antenne gewoon nog ruim voldoende signaal had IN de auto.. dus ik vrees dat de huidige antenne niet geschikt is om te gebruiken voor DAB+ :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat RTV-NH op het MTV-NL ensemble is toch alleen in de regio Hilversum of had ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 20% gewijzigd door Maurits van Baerle op 14-01-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zal zo eens een scan doen, hoorde ook dat Freez.fm een DAB+ kanaal heeft nu, eens kijken of ik die kan oppikken.

edit:// RTVNH pak ik in Muiden nu sterk op, FreezFM niet maar dat is dacht ik ook een Frieze zender.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 14-01-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:48:
Dat RTV-NH op het MTV-NL ensemble is toch alleen in de regio Hilversum of had ik dat verkeerd begrepen?
nee landelijk.. net als TeamFM en GigantFM etc :)

dekking van 8A is in hilversum juist zo slecht.. daarom huren ze capaciteit bij MTVNL

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Gisteren zette ik mijn DAB radio aan (Radio 4) en een fractie van een seconde denk ik: huh, ruis op DAB? Tot ik hoorde dat het applaus was, wat wel weer typisch Radio 4 is natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:57:
Zal zo eens een scan doen, hoorde ook dat Freez.fm een DAB+ kanaal heeft nu, eens kijken of ik die kan oppikken.

edit:// RTVNH pak ik in Muiden nu sterk op, FreezFM niet maar dat is dacht ik ook een Frieze zender.
het is spannender om te weten welke frequentie er bij hoort :-) als ik thuis kijkt kan ik ook een aantal zenders zowel via 6B als 9D-N ontvangen... maar als ik domweg zeg dat ik hem op: SIMONE FM, Omrop Fryslan, Joy Radio, Waterstad FM of GrootNieuwsRadio zet.. weet ik nog steeds niet of de radio 6B of 9D-N gebruikt..
en in het geval van GNR zou zelfs 5A nog kunnen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Eerder hebben we in dit topic de mogelijkheden voor lokale zenders op DAB bediscussieerd. Om mijn punt (namelijk dat een hele multiplex per zender geen haalbare kaart is) kracht bij te zetten, hier een mooi kaartje met alle lokale zenders.

Afbeeldingslocatie: http://radio-tv-nederland.nl/maplokaal/olon2016.jpg

Zelfs als je na 10km al frequenties hergebruikt (waarmee je dus onmogelijk een redelijk gebied kan bestrijken) red je het niet in het gebied rond bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht, maar ook met 20km gaat het lastig worden in veel minder dichtbevolkte gebieden zoals rond Hengelo en Doetinchem. Overigens laat het kaartje ook mooi zien dat er in bepaalde delen van het land veel meer lokale radiostations actief zijn, in sommige delen is over een groot oppervlak geen enkele zender actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:03:
Eerder hebben we in dit topic de mogelijkheden voor lokale zenders op DAB bediscussieerd. Om mijn punt (namelijk dat een hele multiplex per zender geen haalbare kaart is) kracht bij te zetten, hier een mooi kaartje met alle lokale zenders.

[afbeelding]

Zelfs als je na 10km al frequenties hergebruikt (waarmee je dus onmogelijk een redelijk gebied kan bestrijken) red je het niet in het gebied rond bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht, maar ook met 20km gaat het lastig worden in veel minder dichtbevolkte gebieden zoals rond Hengelo en Doetinchem. Overigens laat het kaartje ook mooi zien dat er in bepaalde delen van het land veel meer lokale radiostations actief zijn, in sommige delen is over een groot oppervlak geen enkele zender actief.
ik denk dat er nog wel wat fusies moeten gebeuren.. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 05:56:
Gisteren zette ik mijn DAB radio aan (Radio 4) en een fractie van een seconde denk ik: huh, ruis op DAB? Tot ik hoorde dat het applaus was, wat wel weer typisch Radio 4 is natuurlijk :P
offtopic:
Inderdaad ja. Ik verdenk ze er wel eens van dat dat ze dat expres doen. Lekker lang applaus enerzijds voor het echte live gevoel en anderzijds toch weer x minuten zendtijd gevuld zonder buma-stemra te hoeven betalen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:54:
Dat zie ik niet gebeuren. Je denkt toch niet dat ze in Delft naar radio Pijnacker gaan zitten luisteren! :P Tenminste, in mijn woonplaats is er een vreemd soort van wij-zij gevoel t.o.v. naburige gemeenten, vooral met carnaval. Brabant he?
mekkieboek schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:35:
offtopic:
Inderdaad ja. Ik verdenk ze er wel eens van dat dat ze dat expres doen. Lekker lang applaus enerzijds voor het echte live gevoel en anderzijds toch weer x minuten zendtijd gevuld zonder buma-stemra te hoeven betalen.
Alleen hoeft Radio 4 vaak niet te betalen aan BUMA (artiesten overleden voor 1945) maar wel aan SENA (opnamen gemaakt na 1965) voor de naburige rechten. Ik weet het, auteursrecht is ingewikkeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SMSfreakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:54:
[...]

Als je bedenkt dat er bijvoorbeeld in de directe omgeving ten zuiden en oosten van Hoogeveen,Drenthe er nog minimaal 10 zenders meer actief zijn dan op het kaartje, en dat die al tijden bestaan (illegaal/piraat), dan zie je dat fusies niet echt aan de orde zijn.

Ik denk dat we meer naar het model gaan zoals je nu ziet bij IPtv van bijv KPN Telfort of Tele2: alle grote regionale zenders van heel NL zijn te ontvangen in het zender palet en je kiest degene die jou interesseert. Dat je dan Omrop Fryslan en RTV Oost ook in de randstad hebt...tsja... Tegelijkertijd zie je nu ook de mogelijkheid om de nog kleinere gemeente zenders (RTV) ook een kanaal krijgen bij bijv Telfort/KPN IPtv. Volgens mij hebben heel veel gemeenten wel een eigen RTV.

In het aangehaalde voorbeeld: Delft/WOS, Pijnacker en Lansingerland hebben elk een eigen RTV. En zou dat de ether in geslingerd worden dan zitten ze elkaar snel dwars, zo groot zijn die afstanden niet. Leve Digitaal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ja dat is helaas bij Ziggo nog een gemis. maar goed met hun plannen voor een IPTV aanvulling voor minder bekeken zenders ( om zo ruimte te houden voor beter bekeken zenders ) zouden ze de lokale omroepen ook makkelijker kunnen doorgeven buiten de regio waar de lokalo uitzend.,

omdat je dan geen permanente capaciteit inneemt,.. en ik vrees voor lokale omroepen ook dat die zich beter op internet kunnen gaan richten naast FM, ipv DAB+ omdat DAB+ er gewoon minder geschikt voor is..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 16:39

neanderthaler

Are friends electric?

Ik ben geinteresseerd in DAB+ om deze op een portable ontvanger te gebruiken op de fiets, aangezien FM op portable apparatuur vaak storing geeft en internetradio ten koste gaat van mijn internettegoed.

Helaas is er heel weinig te vinden wat ervaringen met portable receivers betreft.

Kunnen de gebruikers hier misschien iets over zeggen over portable ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 14:12
Het ontvangst ligt heel erg aan welke gebied je ben.
Ik gebruik namelijk ook een portable ontvanger op de fiets.
Maar er zijn nog heel veel plekken waar nog geen goede ontvangst hiermee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als je in de buurt van een zendmast woont (kan je opzoeken) en je het snoer van je oortjes NIET bij je jas tegen je lijf aan hebt wil het over het algemeen best goed... moeten zeg maar vrij bungelen ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik woon in Midden-Nederland, tussen Woerden / Nieuwegein / Utrecht

Als ik fiets, zie ik de mast van Lopik (IJsselstein) vlakbij, maar goede radio ontvangst ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
neanderthaler schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:43:
Ik woon in Midden-Nederland, tussen Woerden / Nieuwegein / Utrecht

Als ik fiets, zie ik de mast van Lopik (IJsselstein) vlakbij, maar goede radio ontvangst ho maar.
waarschijnlijk omdat je FM ontvangertje overstuurd wordt.. heb ik ook last van als ik hier bij de masten kom..

maar vanaf de Gerbrandy toren wordt met 3.2KW uitgezonden op 11C, 8KW voor 12C,
voor de regionale muxen (6B/8A) zal het waarschijnlijk een puinbak zijn.. gezien 6B net op de grens zit, en 8A een kansloos verhaal is :P

verder kan je op fmscan.org nog wel een berekening maken.. moet je wel even de dBuv waarde omhoog bij stellen.. van geloof dat 45 de default is naar 55 dan krijg je wel aardig beeld..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
eymey schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:42:
[...]

Als je vrij zeker bent dat de huidige antenne helemaal passief is (dus gewoon zonder extra electronica een draad die van de antenne naar de FM-aansluiting van de autoradio gaat), dan kan je deze proberen:

http://www.amazon.de/Ante...ords=DAB+antenne+splitter

Zoals een week of wat terug gemeld geeft deze splitter bij onze Pioneer DAB+ autoradio en in combinatie met de standaard passieve spriet op onze Nissan Micra K12 uitstekende resultaten.

De voedingsaansluiting voor deze splitter zit met een kroonsteen (dat rechthoekige stekkertje heb ik eraf geknipt) aangesloten op de 12v (max 300 mA) antenne/eindversterker stuursignaal uitgang van de autoradio en dat werkt dus prima. Inmiddels behoorlijk wat rond gereden, van Amsterdam Zuid-Oost en Almere en Harderwijk tot Apeldoorn en Enschede. En zeker de NPO en de VCR mux komen zonder onderbrekingen binnen.
Ik heb nu een soortgelijke splitter gekocht als hierboven is aanbevolen, namelijk deze. Als ik de splitter onversterkt gebruik (dus zonder de zwarte en rode kabeltjes aan te sluiten) heb ik wel ontvangst, maar nog niet voldoende. NPO kan ik ontvangen en ook sommige regionale zenders, maar veel commerciële zoals Arrow CR niet. Nu vraag ik me af waarop ik de rode en en zwarte kabel moet aansluiten. Ik heb al bij wijze van testopstelling de rode kabel op een plus van een 12 volt accu en de zwarte kabel op de min van diezelfde accu aangesloten, maar dat verandert niets in de ontvangst. In de instellingen van mijn autoradio (Kenwood KDC-BT73DAB) heb ik ingesteld dat ik gebruik maak van een actieve antenne, maar dan verschijnt er "antenna error op het display. Als ik "DAB antenna power" uitschakel" verdwijnt de error, maar zoals gezegd is de ontvangst dan niet optimaal. Ik vermoed dus dat de splitter niet van stroom wordt voorzien. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben van plan om binnenkort een DAB+ radio te kopen. Ik dacht zelf aan deze:
http://www.radioshop.nl/p.../denver-dab-33-zwart.html

Nu vroeg ik me af, heb ik er in Oostenrijk, in de bergen wel wat aan? Ik ga naar Ost-Tirol toe. Of is het ontvangst daar bagger?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ken Wood schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:59:
[...]

Ik heb nu een soortgelijke splitter gekocht als hierboven is aanbevolen, namelijk deze. Als ik de splitter onversterkt gebruik (dus zonder de zwarte en rode kabeltjes aan te sluiten) heb ik wel ontvangst, maar nog niet voldoende. NPO kan ik ontvangen en ook sommige regionale zenders, maar veel commerciële zoals Arrow CR niet. Nu vraag ik me af waarop ik de rode en en zwarte kabel moet aansluiten. Ik heb al bij wijze van testopstelling de rode kabel op een plus van een 12 volt accu en de zwarte kabel op de min van diezelfde accu aangesloten, maar dat verandert niets in de ontvangst. In de instellingen van mijn autoradio (Kenwood KDC-BT73DAB) heb ik ingesteld dat ik gebruik maak van een actieve antenne, maar dan verschijnt er "antenna error op het display. Als ik "DAB antenna power" uitschakel" verdwijnt de error, maar zoals gezegd is de ontvangst dan niet optimaal. Ik vermoed dus dat de splitter niet van stroom wordt voorzien. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Hmm, lastig. De actieve splitter die ik kocht had alleen een rode draad voor de stroomvoorziening. Die heb ik, nadat ik had gecontroleerd of de spanning en maximale mA stroomafname van de splitter overeen kwamen met de waarden volgens de gebruiksaanwijzing van onze autoradio, aangesloten op de "stuurspanning" uitgang die onze autoradio heeft voor versterkers/antenne-uitschuifsystemen.

Ik gok (maar pin me er niet op vast, ik heb geen documentatie gezien van jouw splitter), dat bij jou de zwarte draad gewoon met een massapunt verbonden kan worden.

edit: Overigens moet je de instelling in je autoradio altijd op een passieve antenne hebben staan. Je autoradio zal er anders vanuit gaan dat hij de antenne via de DAB+ aansluiting moet voorzien van stroom. Wat niet het geval is bij dit soort splitters.

Overigens kan het natuurlijk altijd nog zo zijn, als je ervan overtuigd bent dat je splitter wel stroom kreeg toen je hem direct op een accu aansloot, dat jouw antenne gewoon niet geschikt (genoeg) is voor DAB+ ontvangst. Of je splitter is gewoon waardeloos ;).

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 01-02-2016 00:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:39:
Ik ben van plan om binnenkort een DAB+ radio te kopen. Ik dacht zelf aan deze:
http://www.radioshop.nl/p.../denver-dab-33-zwart.html

Nu vroeg ik me af, heb ik er in Oostenrijk, in de bergen wel wat aan? Ik ga naar Ost-Tirol toe. Of is het ontvangst daar bagger?
Over het algemeen doet DAB het in de bergen juist beter dan FM omdat FM erg veel last heeft van reflecties. Daarom zijn de Zwitsers zo blij met DAB.

Alleen is het nou juist zo dat Oostenrijk vrij achterloopt op DAB gebied. Voor zover ik weet hebben ze daar op dit moment nog alleen uitzendingen rond Wenen. Je hebt in Ost-Tirol nog meer kans om Italiaanse of Duitse DAB uitzendingen op te pikken dan Oostenrijkse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
eymey schreef op maandag 01 februari 2016 @ 00:14:
[...]

Hmm, lastig. De actieve splitter die ik kocht had alleen een rode draad voor de stroomvoorziening. Die heb ik, nadat ik had gecontroleerd of de spanning en maximale mA stroomafname van de splitter overeen kwamen met de waarden volgens de gebruiksaanwijzing van onze autoradio, aangesloten op de "stuurspanning" uitgang die onze autoradio heeft voor versterkers/antenne-uitschuifsystemen.

Ik gok (maar pin me er niet op vast, ik heb geen documentatie gezien van jouw splitter), dat bij jou de zwarte draad gewoon met een massapunt verbonden kan worden.

edit: Overigens moet je de instelling in je autoradio altijd op een passieve antenne hebben staan. Je autoradio zal er anders vanuit gaan dat hij de antenne via de DAB+ aansluiting moet voorzien van stroom. Wat niet het geval is bij dit soort splitters.

Overigens kan het natuurlijk altijd nog zo zijn, als je ervan overtuigd bent dat je splitter wel stroom kreeg toen je hem direct op een accu aansloot, dat jouw antenne gewoon niet geschikt (genoeg) is voor DAB+ ontvangst. Of je splitter is gewoon waardeloos ;).
De splitter is toch niet waardeloos. Ik dacht inderdaad al even goedkoop is duurkoop, maar ik heb nu de zwarte draad van de splitter op de zwarte draad die richting de radio loopt (dat is de massa) aangesloten. De rode draad heb ik op de rode draad die richting de radio loopt (dat is de voeding van de radio) aangesloten. Nu heb ik wel ontvangst van de commerciëlen zij het dat het signaal soms wegvalt, maar dat kan ook aan de dekking liggen (Zwolle). In elk geval doet de versterkte splitter het nu wel.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ken Wood schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:20:
[...]

De splitter is toch niet waardeloos. Ik dacht inderdaad al even goedkoop is duurkoop, maar ik heb nu de zwarte draad van de splitter op de zwarte draad die richting de radio loopt (dat is de massa) aangesloten. De rode draad heb ik op de rode draad die richting de radio loopt (dat is de voeding van de radio) aangesloten. Nu heb ik wel ontvangst van de commerciëlen zij het dat het signaal soms wegvalt, maar dat kan ook aan de dekking liggen (Zwolle). In elk geval doet de versterkte splitter het nu wel.

Bedankt voor de tips!
gelukkig staat er voor 11C nog een steunzender in Zwolle geplant.. alleen waar neer er eens actie komt.. ik wil de steunzende in Jirnsum wel graag on air.. die kan samen met Zwolle het gat in deze hoek afdekken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ken Wood schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor de tips!
Mooi zo! :)

Hier moet ik nog steeds eens de autoradio een keer uit het dashboard trekken om de antennekabels uit de binders te halen waarmee ik alles bij elkaar heb gebonden. Publiek en Commercieel doen het over het algemeen goed (op een mistige / motregenachtige dag na), in ieder geval rond Almere en op de route Almere - Amersfoort - Apeldoorn - Enschede. Maar regionale zenders zoals midden-west of midden-oost doen het nu amper, behalve als ik we echt dichtbij de zenders zitten.

Terwijl Midden-West keihard binnen kwam toen ik aanvankelijk de radio 'los' had uitgeprobeerd na het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
alle regio's behalve de randstad (8A) zou prima moeten werken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, 8A kwam hier dus, toen ik de antenne kabels nog 'vrij' had, goed binnen in Almere Stad. Maar rijdend en met de kabels netjes bij de rest van de kabelboom gebonden komt er niets van terecht.

Tenzij we echt in Amsterdam rijden.

Dan komt trouwens ook overeen met mijn ervaringen met dit kanaal op m'n Sangean DPR-32. In Amsterdam (nota bene in een trein) volle bak, in Almere niets meer. Dus het signaal is hier sowieso al zwak.

Maar laatst reden we in de omgeving tussen Lelystad en Harderwijk. Daar is bv. Omroep Gelderland of Omroep Flevoland weer prima te ontvangen. Maar al snel nadat we de A6 richting Almere op zijn gereden is de autoradio 'stiekem' overgeschakeld naar de FM editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maurits van Baerle schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:54:
[...]
Over het algemeen doet DAB het in de bergen juist beter dan FM omdat FM erg veel last heeft van reflecties. Daarom zijn de Zwitsers zo blij met DAB.

Alleen is het nou juist zo dat Oostenrijk vrij achterloopt op DAB gebied. Voor zover ik weet hebben ze daar op dit moment nog alleen uitzendingen rond Wenen. Je hebt in Ost-Tirol nog meer kans om Italiaanse of Duitse DAB uitzendingen op te pikken dan Oostenrijkse.
Ik ben benieuwd. De radio is nu binnen, en hij werkt toppie. :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:06:
Mja, 8A kwam hier dus, toen ik de antenne kabels nog 'vrij' had, goed binnen in Almere Stad. Maar rijdend en met de kabels netjes bij de rest van de kabelboom gebonden komt er niets van terecht.

Tenzij we echt in Amsterdam rijden.

Dan komt trouwens ook overeen met mijn ervaringen met dit kanaal op m'n Sangean DPR-32. In Amsterdam (nota bene in een trein) volle bak, in Almere niets meer. Dus het signaal is hier sowieso al zwak.

Maar laatst reden we in de omgeving tussen Lelystad en Harderwijk. Daar is bv. Omroep Gelderland of Omroep Flevoland weer prima te ontvangen. Maar al snel nadat we de A6 richting Almere op zijn gereden is de autoradio 'stiekem' overgeschakeld naar de FM editie.
voor 8A staat de zender natuurlijk ook in amsterdam.. dus dat wil wel. alleen die 2KW op 132 meter hoogte gaat natuurlijk nooit voldoende dekking geven.. om almere te halen..

en de zender voor 8A in rotterdan met 3.6KW op167 meter is ook tever gegrepen.. maar ja daar zaten nou 1 maal vergunningshouders die geen geld hadden ( of het niet willen uitgeven aan DAB+ distributie)
het is niet voor niks dat RTV West al capaciteit bij MTVNL huurt voor betere dekking in de omgeving hilversum (dat ze nou in half nederland te horen zijn bijzaak ;) )

lelystad zou je inderdaad een behoorlijk signaal op 6B moeten hebben voor de regionale omroepen.. :-) ook richting almere zou dat toch best aardig moeten doorkomen lijkt me :?

wel lastig met al die omroepen die op 2 of meer regionale kavels zitten.. :D mijn Sangean DPR-32 en DPR-69 snappen er ook niet altijd wat van.. overgang tussen 9D-N / 6B is hier nog wel eens jammer :D

[ Voor 18% gewijzigd door SMSfreakie op 02-02-2016 16:29 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 11:34
SMSfreakie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:30:
[...]

gelukkig staat er voor 11C nog een steunzender in Zwolle geplant.. alleen waar neer er eens actie komt.. ik wil de steunzende in Jirnsum wel graag on air.. die kan samen met Zwolle het gat in deze hoek afdekken :-)
Inderdaad. De steunzender in Jirnsum mag van mij ook wel on-air. Want dat is dan zeker een grote verbetering. Daarnaast mag NPO ook wel beter in het noorden van het land. Heb zeer goed bereik met 538/slam! maar met NPO zenders vaak heletijd uitval in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Soppyscroll schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:46:
[...]

Inderdaad. De steunzender in Jirnsum mag van mij ook wel on-air. Want dat is dan zeker een grote verbetering. Daarnaast mag NPO ook wel beter in het noorden van het land. Heb zeer goed bereik met 538/slam! maar met NPO zenders vaak heletijd uitval in de auto
NPO gaat wel aardig vind ik.. sinds ze een zender in Tjerkgaast aangestoken hebben...
enige wat nou nog een kansloos iets is. is MTVNL op 5A..

op 6B/9D/11C/12C gewoon een stabiel signaal op de reciever :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
SMSfreakie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:51:
[...]

NPO gaat wel aardig vind ik.. sinds ze een zender in Tjerkgaast aangestoken hebben...
enige wat nou nog een kansloos iets is. is MTVNL op 5A..

op 6B/9D/11C/12C gewoon een stabiel signaal op de reciever :-)
Inderdaad MTVNL is zowiezo een ramp. Hoop dat ze straks wel een goeie versterking hebben waardoor als je onder aquaduct gaat gewoon signaal behoud. Dit is namenlijk nu niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Soppyscroll schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:55:
[...]

Inderdaad MTVNL is zowiezo een ramp. Hoop dat ze straks wel een goeie versterking hebben waardoor als je onder aquaduct gaat gewoon signaal behoud. Dit is namenlijk nu niet zo.
mtvnl krijgt hier al geen audio :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 11-09 22:47

SebasFM

BOFH

SMSfreakie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:25:
[...]

voor 8A staat de zender natuurlijk ook in amsterdam.. dus dat wil wel. alleen die 2KW op 132 meter hoogte gaat natuurlijk nooit voldoende dekking geven.. om almere te halen..

en de zender voor 8A in rotterdan met 3.6KW op167 meter is ook tever gegrepen.. maar ja daar zaten nou 1 maal vergunningshouders die geen geld hadden ( of het niet willen uitgeven aan DAB+ distributie)
het is niet voor niks dat RTV West al capaciteit bij MTVNL huurt voor betere dekking in de omgeving hilversum (dat ze nou in half nederland te horen zijn bijzaak ;) )
Bedoel je hier niet toevallig Den Haag? Waarom zou West in Hilversum te ontvangen moeten zijn, hoort niet bij hun oorspronkelijk dekkingsgebied. Jammer inderdaad dat 8A zo achter blijft met de rest. '7 hoog' Kijkduin is het nog te doen, maar het houd niet heel erg over op straat niveau. Overigens bedient 8A wel de 4 grote steden en de regio met relatief veel inwoners, dus dat is eigenlijk een gemiste kans bij het promoten van DAB.
wel lastig met al die omroepen die op 2 of meer regionale kavels zitten.. :D mijn Sangean DPR-32 en DPR-69 snappen er ook niet altijd wat van.. overgang tussen 9D-N / 6B is hier nog wel eens jammer :D
Mijn Sony XDR-S60DBP heeft nu bijvoorbeeld ook moeite met Decibel Randstad. Oh wacht. DECIBEL RANDSTAD (9D-Z) is hetzelfde als Radio Decibel (8A) maar heet alleen anders en staat dus dubbel in de lijst... |:( Ik vind het er allemaal niet overzichtelijker op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SebasFM schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 23:39:
[...]

Bedoel je hier niet toevallig Den Haag? Waarom zou West in Hilversum te ontvangen moeten zijn, hoort niet bij hun oorspronkelijk dekkingsgebied. Jammer inderdaad dat 8A zo achter blijft met de rest. '7 hoog' Kijkduin is het nog te doen, maar het houd niet heel erg over op straat niveau. Overigens bedient 8A wel de 4 grote steden en de regio met relatief veel inwoners, dus dat is eigenlijk een gemiste kans bij het promoten van DAB.
je hebt gelijk foutje :-) maar goed voor 8A komt er pas in Q1 2017 een extra zender..maar die komt volgens mij op de Gerbrandy toren.. en daar heeft den haag nog steeds niks aan lijkt me :?
[...]

Mijn Sony XDR-S60DBP heeft nu bijvoorbeeld ook moeite met Decibel Randstad. Oh wacht. DECIBEL RANDSTAD (9D-Z) is hetzelfde als Radio Decibel (8A) maar heet alleen anders en staat dus dubbel in de lijst... |:( Ik vind het er allemaal niet overzichtelijker op worden.
Idd.. aantal zenders wat dus ineens onder een andere naam in je lijst staat.. idioterie.. terwijl de shortname en service ID wel gelijk zijn...

alleen op welke basis dat ding nou hoort te kiezen ? logischerwijs zou ik zeggen.. service ID gebruiken.. dat lijkt voor alle dubbele zenders gelijk te zijn? dan zou je radio heel makkelijk kunnen zien HA! dat ID ken ik.. hop afstemmen maar.. ongeacht of de naam nou correct is.. want dat maakt dan immers niet uit..

alleen gaat dat volgens mij ook niet helemaal werken (?) RadioNL gebruikt 8421.. alleen op 9DN hoort een ander programma te spelen dan op 6B etc..
gezien die sowieso 3 edities hebben, Friesland, Brabant, en gepresenteerd..

ingewikkelde zaak is het zo in elk geval wel.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SMSfreakie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:25:
[...]

lelystad zou je inderdaad een behoorlijk signaal op 6B moeten hebben voor de regionale omroepen.. :-) ook richting almere zou dat toch best aardig moeten doorkomen lijkt me :?

Mja, in Almere Buiten misschien nog met een uitstekende ontvanger en dito antenne. Maar ook 6B is in Almere Stad (Oost) amper op te pikken, zelfs niet met behoorlijk sterke ontvangstapparatuur.

Hierdoor kan je nu dus, ironisch genoeg, Omroep Flevoland en Omroep Gelderland wel in Amsterdam beluisteren, maar niet in Almere Stad 8)7. Nou ja, dan maar tot medio 2017 wachten. Volgens mij moest er dan in deze regio ook betere ontvangst komen van regionale omroepen.

Trouwens, gisteravond reden we vna Almere naar Amsterdam Zuid-Oost. En, terwijl we de afgelopen paar maanden zelden storingen hebben gehad op de NPO Mux, was het nu echt dra-ma! De radio was constant aan het switchen tussen DAB+ en FM.....

Óf er waren weer bijzondere condities, óf onze actieve splitter is aan het falen...... helaas op dit moment weinig tijd om de boel weer naar voren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ironisch he.. maar 8A blijft zo als de plannen waren.. de komen de jaren ook als die extra zender aangaat een ondergeschoven kindje binnen DAB+ ( m.u.v. MTVNL op dit moment )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Mijn Pure Siesta wekkerradio raakt zo nu en dan de tijd kwijt. Als wekkerradio is het dan een tamelijk nutteloos ding. Volgens contact met support van Pure verliest hij dan het contact met de zender. Natuurlijk wil ik dit graag oplossen. Wat is de sterkste DAB+ zender die ik in A'dam C (Haarlemmerplein) kan ontvangen?
Iemand een suggestie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:14:
Mijn Pure Siesta wekkerradio raakt zo nu en dan de tijd kwijt. Als wekkerradio is het dan een tamelijk nutteloos ding. Volgens contact met support van Pure verliest hij dan het contact met de zender. Natuurlijk wil ik dit graag oplossen. Wat is de sterkste DAB+ zender die ik in A'dam C (Haarlemmerplein) kan ontvangen?
Iemand een suggestie?
volgens de voorspelling van FMscan is 12C 2KW het sterkste (hemweg) gevolgd door 11C 5KW (Barbara Strozzilaan) en dan 8A 2KW vanaf die zelfde lokatie..

hemweg zou ongeveer 2KM hemelsbreed zijn.. de andere richting de 5KM. maar goed het is wel een beetje heb je vrij zicht of moet je door een gebouw :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:14:
Iemand een suggestie?
De KPN mast aan de Hemweg staat praktisch bij jou voor de deur. De NPO dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dank, Hemweg zou goed uitkomen. Kamer zit aan Noordkant. Vrij zicht is beperkt, want dicht bebouwde binnenstad. Maakt het nog uit welke zender ik kies binnen 12c?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nee.. binnen 12C maakt het niks uit ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat brengt mij bij een volgende vraag. Is er een statusoverzicht van de zendmast Hemweg? Hoe vaak ligt die er uit? En hoe lang? Normaal gesproken(bijvoorbeeld na stroomuitval) vind de wekkerradio zonder problemen de zender.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Het KPN netwerk (waarop de NPO wordt uitgezonden) is ontzettend stabiel, zeker vergeleken met het Broadcast Partners netwerk (waarop de commercielen worden uitgezonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Hier vind ik de BP Stabieler van die van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Soppyscroll schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:43:
Hier vind ik de BP Stabieler van die van KPN
hangt er vanaf waar je zit denk ik.

hier is sinds er een zender aangestoken is in tjerkgaast voor 12C daar ook een uitstekende ontvangst op..

11C en 6B krijg ik alleen vanaf de mast in hoogersmilde, dus geen multipath en kleinere kans op uitval als de boel out of sync gaat ? het zelfde geld voor 9D-N komt alleen vanar jirnsum..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik had vandaag een DAB+ autoradio gekocht, de JVC KD-DB95BT. Nog dezelfde avond ingebouwd in het donker onder het licht van mijn telefoon en het leeslampje... want ik kon niet wachten met testen hoe het ging werken :9~ Ook de meegeleverde microfoon voor handfree bellen en natuurlijk de DAB+ antenne is netjes gemonteerd en weggewerkt onder de raamstijlen :D

En dan... de autoradio werkt prima... maar de DAB+ ontvangst is nogal teleurstellend :/ ;( :'(

Ik luister voornamelijk SkyRadio en 100%NL. Op de parking v/h industrieterrein waar ik 'm inbouwde en ook op de ringweg Rotterdam tot aan Spijkenisse had ik DAB+ ontvangst, nagenoeg geen onderbrekingen behalve in de Beneluxtunnel waarbij hij even terug naar FM schakelde.

Maar toen ik naar huis ging en in de woonwijk kwam, viel de DAB+ ontvangst totaal weg en had ik alleen maar FM :/ Het gekke was wel dat SkyRadio en 100%NL het niet deden op DAB+, maar vele andere zenders (die ik niet luister) wel :/ Waarom doen "mijn" zenders het toevallig niet? :/

Ik las elders trouwens wel dat er verschillende type antennes zijn, de één beter dan de andere. Bij de radio zat zo'n raam-plak-antenne. Die heb ik volgens de voorschriften gemonteerd (15cm vanaf de bovenrand, 7cm vanaf zijkant en aardstrip tegen metaal v/d raamlijst aan). Maar wat ik me wel afvraag... werkt die aardstrip wel? De hele raamlijst is namelijk gelakt, lak is toch niet geleidend? :/

Van wat ik begrepen heb, is zo'n raam-plak-antenne sowieso niet de beste antenne. Maar zou een andere antenne de ontvangst van "mijn" zenders echt veel kunnen verbeteren? En wat zijn betaalbare alternatieven?

Ik heb zelf een antenne-splitter gezien zoals deze:
http://www.mbcaraudio.nl/...-signaalsplitter-001.html
Daar wordt dan de bestaande dak-sprietantenne op aangesloten en komt er een FM en DAB+ aansluitkabeltje uit. Zullen deze splitters een verbetering zijn t.o.v. de raam-plak-antenne?

Verder zag ik ook sprietantennes om de bestaande te vervangen, zoals dit: https://www.autoshopdetij...nne-76-graden-p-5377.html. Zowel DAB+ only als FM/DAB+ gecombineerd. Die laatste klinkt interessant, maar is ook meteen een hele dure optie... het goedkoopste sprietje zelf was al €50,-. En dan zit er nog maar 25cm snoer aan en komt er voor zo'n €30,- aan verlengkabels bij. Daarbij moet dan ook de hemel-bekleding (die gelijmd zit) deels worden losgehaald om de kabels te trekken... dat heeft eigenlijk niet zo mijn voorkeur als wat ik wil met bijv. de eerder genoemde splitter ook kan :/

Edit: de ontvangst met zo'n raam-plak-antenne schijnt ook door een eventuele metalen coating op de voorruit kunnen verslechteren. Maar volgens mij is zo'n coating niet aanwezig op mijn voorruit, daar het een vrij oude auto is (Renault Mégane Break bj. 2002).

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07

Bestla

Kvinne

De massa van die raamplakantenne, ik heb dezelfde JVC DAB+ radio in mijn Fiat Barchetta zitten, moet echt aan het metaal van de vooruitomlijsting gemonteerd worden. Ik heb dat opgelost door een gaatje te boren, er draad in te tappen en die aardingstrip met een boutje en ringetje keurig vast te zetten. Ik heb overal keurig ontvangst.

Wil je niet boren in je raamstijl, dan moet je de aardingstrip met een beetje McGyver hulp met een kabeltje naar een massapunt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Met boren ontstaat toch een gat naar buiten? Dat lijkt me niet de bedoeling :P

Ik zat zelf te denken om de lak een klein beetje weg te schuren t.h.v. die aardstrip, maar ik vrees wel dat het na een tijd gaat roesten? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Josefien schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 03:56:
Ik had vandaag een DAB+ autoradio gekocht, de JVC KD-DB95BT. Nog dezelfde avond ingebouwd in het donker onder het licht van mijn telefoon en het leeslampje... want ik kon niet wachten met testen hoe het ging werken :9~ [knip]
Is er standaard een DAB+ antenne meegeleverd bij dit type radio, ik kwam hem niet tegen in de verpakking? Zo niet, welke antenne heb je dan aangekocht of kijk ik er overheen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DOkhygts.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/adZAPk8s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LlZi7HZs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d9Y0V58s.jpg

klein modje gedaan op een "portable" DAB+ radio van muse :-)
IEC chassis connector met een stukje coax verbonden aan de bestaande antenne.

volgende upgrade is denk ik het huidige chassis deel vervangen voor een model wat minder uitsteekt :P ruimte is er intern wel..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
hardware-lover schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:08:
[...]

Is er standaard een DAB+ antenne meegeleverd bij dit type radio, ik kwam hem niet tegen in de verpakking? Zo niet, welke antenne heb je dan aangekocht of kijk ik er overheen?
Er staat inderdaad niet bij dat er een antenne wordt meegeleverd. Ik verwachtte het ook niet, totdat ik de verpakking opende en 'm tegenkwam in de doos.

Zal het misschien een soort "actie-verpakking" zijn geweest? :D Ik had 'm gekocht bij de 4Launch in Eindhoven.

De antenne heeft geen merk of modelnr. erop, maar is geen JVC: de installatie-instructies ervan zitten op een afwijkend stuk papier met alleen Duits.

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 24-02-2016 20:04 ]

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Maar toen ik naar huis ging en in de woonwijk kwam, viel de DAB+ ontvangst totaal weg en had ik alleen maar FM :/ Het gekke was wel dat SkyRadio en 100%NL het niet deden op DAB+, maar vele andere zenders (die ik niet luister) wel :/ Waarom doen "mijn" zenders het toevallig niet? :/
Dan moet je even in het menu kijken, je hebt denk ik per abuis een goede smaak filter aan gezet ;)

• Josefien
Ik heb inmiddels de aardstrip-sticker even losgehaald en een klein stukje v/d raamstijl opgeschuurd zodat de sticker het metaal aan kan raken, maar de ontvangst in de stad wordt er niet beter van :/

Overigens plakt de sticker niet eens meer na 1x loshalen... hij zit nu met duct-tape vast :/

Toen hij nog op gelakt gedeelte zat, werkte hij trouwens toch wel enigzinds. Want op het moment dat ik 'm loshaalde was er helemaal geen ontvangst meer. Terwijl toen hij nog op lak zat er haperende ontvangst was. Na het schuren trouwens ook, dus heeft niet geholpen :/

Het is volgens mij het hele "pakket" waar de leuke zenders in zitten die zwak is... 11C of zo. Naast SkyRadio en 100NL doen bijv. SkyRadio Hits (DAB+ only station) en Veronica het ook niet :/

Maar dingen die in een ander "pakket" zitten als die NPO-dingen, die doen het wel in de stad :/
neanderthaler schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:07:
[...]

Dan moet je even in het menu kijken, je hebt denk ik per abuis een goede smaak filter aan gezet ;)
Nee, er staat geen filter aan ;)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben op dit moment in het verre Noorden in Noorwegen en hier werkt de DAB+ perfect. Tussen de bergen in heb ik probleemloos DAB+ ontvangst. De Noren lijken ver, ver op ons voor te lopen.

In het huisje wat ik huur staat ook gewoon een mini DAB+ keukenradio. FM lijkt hier al dood, want in de winkel zie je ook alleen maar DAB+ radio's.

• eymey
Josefien schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:26:
Ik heb inmiddels de aardstrip-sticker even losgehaald en een klein stukje v/d raamstijl opgeschuurd zodat de sticker het metaal aan kan raken, maar de ontvangst in de stad wordt er niet beter van :/

Overigens plakt de sticker niet eens meer na 1x loshalen... hij zit nu met duct-tape vast :/

Toen hij nog op gelakt gedeelte zat, werkte hij trouwens toch wel enigzinds. Want op het moment dat ik 'm loshaalde was er helemaal geen ontvangst meer. Terwijl toen hij nog op lak zat er haperende ontvangst was. Na het schuren trouwens ook, dus heeft niet geholpen :/

Het is volgens mij het hele "pakket" waar de leuke zenders in zitten die zwak is... 11C of zo. Naast SkyRadio en 100NL doen bijv. SkyRadio Hits (DAB+ only station) en Veronica het ook niet :/

Maar dingen die in een ander "pakket" zitten als die NPO-dingen, die doen het wel in de stad :/

[...]
Nee, er staat geen filter aan ;)
Alle NPO radiozenders zitten in een eigen 'ensemble' en de commerciele zenders zitten ook in een eigen 'ensemble'. Over het algemeen kan je inderdaad stellen dat, als het kanaal waarop een ensemble zit slecht te ontvangen is, alle radiostations in dat ensemble het slecht doen.

NPO en de landelijke commerciele zenders hebben hun eigen netwerken, en dus ook hun eigen sterke en zwakke gebieden qua bereik.

Overigens, heb je ook gekeken of de plakantenne voeding via de radio nodig heeft en of dat in de radio ingeschakeld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De plakantenne heeft inderdaad voeding vanuit de radio nodig en dat is ook ingeschakeld via het menu in de radio. Als ik het uitschakel ontvangt hij (uiteraard) geheel geen zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Och... ik zie dit nu:
http://digitalradio.nl/ontvangst

Er zijn blijkbaar 2 ontvangstkaarten... die bovenste, met veel donkere kleur (dus betere ontvangst?)... daar staat "NPO DAB+" bij.

Die daaronder, "Landelijke commerciële omroepen"... die heeft veel minder dekking :/

Volgens mij valt de "ensemble" 11C onder die laatste kaart? :/ Dat zal dan misschien de slechtere ontvangst kunnen verklaren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, de dekking van de commercielen is nog zeker niet optimaal. Dit heeft er deels ook mee te maken dat zij de benodigde investeringen hiervoor liever wat meer sprijden en het tempo daarvan ook af laten hangen van de vraag wat minister Kamp gaat doen met de FM frequenties die de commerciele stations nu nog hebben.

Hoe dan ook, bij DAB+ in de auto is het echt een "YMMV" (Your Mileage May Vary) verhaal. DAB+ raamplakantennes moet je mazzel mee hebben. Hetzelfde geldt voor splitters op de bestaande FM antenne.

Bij ons, op een Pioneer autoradio en de antenne van een Nissan Micra K12, werkt een splitter trouwens heel aardig. Regionalen zijn amper te ontvangen en ook de landelijke stations willen onder bepaalde weersomstandigheden wel eens vaker wegvallen. Maar over het algemeen ontvangen we zowel publiek als commercieel prima, tijdens ritten tussen Almere, Amersfoort en Apeldoorn bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik parkeer mn gemodde Muse in de auto tegenwoordig.. gewoon in t handschoenen vakje met een externe magneetspriet bij t zijraam naar beneden :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Omdat ik een barst in mijn voorruit had en daardoor nieuwe voorruit kreeg moest ik mijn dab+ antenne vervangen (die aan raam geplakt zat) Bij 2e keer dat ik mijn DAB+ antenne aansloot heb ik dit keer grote stuk lak van de zijkant waar plakrand komt weg gehaald, Hierdoor heb ik nu 2 maal beter bereik dan voordat ik dat deed

Ojaah los halen en daarna laagje eraf halen en weer vastplakken met duck tape helpt niet. hierdoor wordt signaal juist slechter (ben ik achter gekomen omdat ik de antenne een 2e leven wou geven)

Daarnaast weghalen met schuurpapier. helpt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Je zegt hiermee dus dat mijn raamplakantenne eigenlijk vervangen moet worden omdat ik de massastrip ervan los heb gehad en hij nu niet meer goed werkt als 'ie met duct-tape vastzit aan de raamstijl? :'(

Ontvangst nu is trouwens niet altijd onmogelijk, maar echt ver onder mijn verwachtingen ;(

Ik reed gisteren van Rotterdam naar s' Hertogenbosch, bijna geen ontvangst van SkyRadio via DAB+. Op de ring Rotterdam A16 zo goed als niet. Op de Brienenoordbrug weer wel even goede ontvangst. Daarna niet en pas op een stukje A15 zonder bebouwing erom heen was er weer redelijke ontvangst. Maar zo vlak na Leerdam was het helemaal afgelopen met DAB+, daarna de rest v/d rit bijna alleen maar FM-ontvangst ;(

Al die commercials over hoe goed DAB+ wel niet is... "storingsvrije ontvangst" en zo... in de praktijk valt het tot nu toe echt heel erg tegen... waardeloos ;(

Als het met de ontvangst niet goed kan komen, ga ik nog spijt krijgen dat ik een duurdere DAB+ autoradio heb gekocht. Hij biedt naast DAB+ namelijk praktisch niks extra t.o.v. het vorige toestel. Goed... bij deze kan de verlichting-kleur wel op roze O+ , dimt hij mee als de autoverlichting aan gaat en heeft USB (die ik niet gebruik) als extra... maar of dat 160 euro waard was... :/ Dingen als bluetooth en aux-in had het vorige toestel ook al... had deze echt gekocht voor DAB+...

[ Voor 31% gewijzigd door Josefien op 29-02-2016 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Dat klopt. omdat er magneetdraadjes in de strip zitten en als die beschadigd zijn dat die het niet meer doen.

Maar in de handleiding van de JCV/Kenwood antenne staat ook dat je stukje lak moet verwijderen dus heb je het waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Soppyscroll schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Dat klopt. omdat er magneetdraadjes in de strip zitten en als die beschadigd zijn dat die het niet meer doen.

Maar in de handleiding van de JCV/Kenwood antenne staat ook dat je stukje lak moet verwijderen dus heb je het waarschijnlijk over het hoofd gezien.
-O- :/ ;( :'(

Is dat zo? Ik moest het alleen van de plaatjes hebben, want de montagehandleiding v/d antenne was alleen in het Duits beschikbaar... en laat ik net de Duitse taal niet beheersen :$

Dit is het enige wat bij de antenne zat... voor zover ik kon begrijpen werd "lak verwijderen" niet genoemd :/

In het boekje v/d radio zelf stond verder ook niks over de DAB+ antenne. En dat boekje was ook niet in het Nederlands beschikbaar, maar gelukkig wel in het Engels...

[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 26-02-2017 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, dat jij tot nu toe nog weinig succes hebt met DAB+ wil natuurlijk niet zeggen dat meteen die DAB+ commercials onzin zijn.

Toevallig gisteren heen en weer geweest tussen Almere en Enschede. We zijn alleen vergeten om tijdens 1 van de ritten de radio op een commerciele zender te zetten, dus ik kan alleen over het publieke ensemble praten.

Maar we hebben de hele rit storingsvrij van DAB+ kunnen genieten. Op 1 plek tussen Hengelo en Enschede na, waar je langs iets van een electriciteitscentrale ofzo okmt. Daar viel DAB+ in 1 keer weg, maar ook FM fallback was totaal bagger op die plek :P. Er voorbij was er in 1 klap weer volle bak DAB+.

Overigens wel weer apart: Een tijdje terug maakte ik er melding van dat ik ooit, in onze straat in Almere Stad, het 8A ensemble heb kunnen ontvangen toen ik de DAB+ radio net uitprobeerde. Maar dat dat afgelopen was nadat ik de fout had gemaakt om alle draden in de boom, incl. die voor DAB+ en FM, bij elkaar te binden. Gisterochtend voor vertrek naar Enschede dat even ongedaan gemaakt en gezorgd dat de antennedraden en splitter zo veel mogelijk vrij lagen van de andere kabels. Helaas nog steeds geen ontvangst van 8A of 6B. Maar wel van een MTVNL ensemble :P (met grotendeels 'piratenhits' en reli zenders en omroep west). Terwijl de MTVNL zenders meestal vrij zwak moeten zijn en er volgens mij ook niet echt een zender bij Almere om de hoek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Ik als DAB+ leek heb nu een aantal pagina's van dit topic gelezen, en vraag me af: als je nu een nieuwe stereo-installatie zou kopen, zou deze wat jou betreft dan DAB+ ondersteuning moeten hebben? Gaat dus gewoon om een vaste installatie in huis, niet in de auto of iets dergelijks.

Reden waarom ik het vraag, is omdat ik de reclame op de radio toch regelmatig voorbij hoor komen, maar bij het zoeken naar een nieuwe installatie helemaal nog niet zo gek veel setjes zie die het ondersteunen. En als ze het al doen dan zie je het ook wel meteen in de prijs.

Wel zou ik het zonde vinden als alles over 5 jaar alleen nog maar via DAB+ zou lopen (weet niet eens of dit al zo snel staat te gebeuren?) en je dus echt met een flink verouderd setje zit. Afgezien van dit zie ik namelijk helemaal niet zoveel ontwikkelen in die markt (maar misschien komt dan wel omdat ik de leek ben hier ;)). Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
geen idee, meeste mensen sluiten hun tuner dan toch op de kabel aan lijkt me :? (je kabel provider levert immers ook een FM signaal)

ik heb dan wel een DAB+ tuner op de universal port van mn Onkyo hangen. en vind het best goed werken,

zelf gebruik ik het vooral omdat op DAB+ zenders zitten die ik anders alleen via internet kan ontvangen ( en dan moet ik weer een PC aan zetten oid, geen netwerk optie om mijn receiver. )

Ziggo levert de betreffende zenders helaas ook niet via DVB.

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 11-09 22:47

SebasFM

BOFH

Ik heb thuis mijn Yamaha receiver bedraad aan het internet verbonden en zodoende juist helemaal geen behoefte aan DAB+ in de woonkamer. De zenders die ik via DAB+ zou willen beluisteren zenden ook uit via het FM signaal van Ziggo en via de ingebouwde internet radio functionaliteit (vTuner). Ik luister voornamelijk Belgische zenders (als rasechte Kaaskop :P ), zoals Studio Brussel, C-Dance en RGR FM. De enige plekken waar ik in huis DAB+ luister zijn de slaapkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Aahhh, ik dacht dat DAB+ de volgende stap van FM via de kabel was. Nou, dat zegt alweer genoeg dus. In één klap helder dank. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
via de kabel wordt t ook onmogelijk gezien de kanalen gewoon gebruikt worden voor DVB-C / Docsis

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 11-09 10:32
Heb zelf redelijk goede ervaringen tot nu toe met DAB+. Heb in mijn nieuwe BMW gelijk een DAB+ tuner als optie erbij genomen. Heel af en toe valt de ontvangst van in elk geval de publieke zenders nog wel eens weg. Waar je het ook mist is in tunnels. Moet nog eens nakijken of ik kan instellen dat ie naar FM omschakeld als er geen signaal is, want nu blijft ie gewoon stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bij onze Pioneer autoradio heet de optie om terug te vallen op FM "SI follow" (als ik het goed zeg, zo uit m'n hoofd). Het werkt in ieder geval bij de NPO zenders (uiteraard wel alleen degene die ook een FM tegenhanger hebben:P ) en ik heb het ook zien werken toen we een keer bij Lelystad op Omroep Gelderland via DAB+ hebben ingeschakeld en, gaandeweg, 6B weg viel. 103.5 FM hield het nog wat langer uit en de autoradio schakelde toen netjes over :).

De DAB+ signaalsterkte aanduiding verandert dan ook in een tekst die aanduidt dat ie het via een andere service / FM probeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Virax schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:21:
Ik als DAB+ leek heb nu een aantal pagina's van dit topic gelezen, en vraag me af: als je nu een nieuwe stereo-installatie zou kopen, zou deze wat jou betreft dan DAB+ ondersteuning moeten hebben? Gaat dus gewoon om een vaste installatie in huis, niet in de auto of iets dergelijks.

Reden waarom ik het vraag, is omdat ik de reclame op de radio toch regelmatig voorbij hoor komen, maar bij het zoeken naar een nieuwe installatie helemaal nog niet zo gek veel setjes zie die het ondersteunen. En als ze het al doen dan zie je het ook wel meteen in de prijs.

Wel zou ik het zonde vinden als alles over 5 jaar alleen nog maar via DAB+ zou lopen (weet niet eens of dit al zo snel staat te gebeuren?) en je dus echt met een flink verouderd setje zit. Afgezien van dit zie ik namelijk helemaal niet zoveel ontwikkelen in die markt (maar misschien komt dan wel omdat ik de leek ben hier ;)). Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Ik heb zelf een echte HiFi toren met losse onderdelen en uiteraard een tuner met DAB. Hij ondersteunt ook FM en AM maar ik luister eigenlijk al jaren niet meer analoog. Ik vind muziek en radio belangrijker dan film of TV dus ons tv’tje staat ergens in een hoek terwijl en gaat misschien een uurtje in de maand een keer aan. M’n tuner staat daarentegen centraal en vrijwel iedere ochtend en avond aan.

Op dit moment staat de Rotel RT-1570 op mijn verlanglijstje om mijn volgende tuner te worden. Afbeeldingslocatie: http://www.iacono.fr/boutique/images_produits/rotel-multimedia-rt1570-silver-pt.jpg.

Er is best wat te vinden aan HiFi spul met DAB+ alleen zul je er waarschijnlijk online naar moeten zoeken. HiFi separates zijn een beetje “uit” dus je moet er echt voor naar speciaalzaken. Toch hebben alle grote HiFi merken wel DAB tuners in hun assortiment. Zeker zoals het er nu voor staat met radio in Europa heeft het weinig zin om nog een tuner uit te brengen die alleen FM ondersteunt.

Uiteraard hoef je het niet zo idioot te doen als die Rotel op m'n verlanglijstje. Mijn vader heeft pas nog een Denon DM40 mini HiFi set gekocht (met uiteraard een DAB tuner) en is er erg tevreden mee.
Afbeeldingslocatie: https://www.hifix.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/700x700/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/D/e/Denon_DM40DAB_Mini_System_Silver_inc_Monitor_Audio_Bronze_135440-2.jpg_1.jpg

Kortom, ik denk dat je moet nagaan hoe belangrijk radio voor jou is om je keuze op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Josefien schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
[...]

-O- :/ ;( :'(

Is dat zo? Ik moest het alleen van de plaatjes hebben, want de montagehandleiding v/d antenne was alleen in het Duits beschikbaar... en laat ik net de Duitse taal niet beheersen :$
--------

In het boekje v/d radio zelf stond verder ook niks over de DAB+ antenne. En dat boekje was ook niet in het Nederlands beschikbaar, maar gelukkig wel in het Engels...
Dan had je toch even op google gekeken naar de Nederlandse handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Soppyscroll schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:11:
[...]

Dan had je toch even op google gekeken naar de Nederlandse handleiding?
Er stond geen merk of type op de antenne of de verpakking ervan, dus dat schoot niet op.

Daarbij, de plaatjes leken niet zo heel moeilijk :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik had vandaag trouwens weer even SkyRadio via DAB+ kunnen luisteren.

In Amsterdam reed ik nabij station Zuid de parkeergarage uit en verrassende genoeg direct DAB+ ontvangst zonder haperingen :D Daarna de A2 opgegaan in de richting van Utrecht... m.u.v. de tunnel halverwege had ik storingsvrije DAB+ ontvangst tot aan Vianen :D

Helaas hield de pret daarna weer op... haper, haper en fallback naar FM -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 21:57
Josefien schreef op maandag 29 februari 2016 @ 03:06:

Al die commercials over hoe goed DAB+ wel niet is... "storingsvrije ontvangst" en zo... in de praktijk valt het tot nu toe echt heel erg tegen... waardeloos ;(
Op zich heeft DAB+ in het gebied waar je reed in de auto een heel goede ontvangst weet ik uit eigen ervaring. Ik heb dan wel DAB+ af-fabriek als optie meebesteld en heeft daardoor vermoedelijk een betere antenne of versterker. Tussen hoge gebouwen in Rotterdam eveneens geen probleem. Bij het binnenrijden van een parkeergarage schakelt de radio vrijwel meteen over op FM. Het gebeurt zelden dat tijdens het rijden naar FM wordt overgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Josefien schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:50:
Met boren ontstaat toch een gat naar buiten? Dat lijkt me niet de bedoeling :P

Ik zat zelf te denken om de lak een klein beetje weg te schuren t.h.v. die aardstrip, maar ik vrees wel dat het na een tijd gaat roesten? :/
Je raam omlijsting is hol, je bent dan wel erg lomp als je zo door naar buiten boort. In de Handleiding staat dat de aardingsstrip aan een Metallteil vastgezet moet worden. dat is je raamstijl dus. Maar daar zit lak op, en dat isoleert. Om roest te voorkomen heb ik een gaatje geboord, schroefdraad getapt, en via dat gat eerst vol tectyl gespoten en toen de strip vastgezet met een boutje. Zo zit het in mijn Fiat Barchetta.

In onze Golf 5 heb ik een andere dakantenne gekocht die FM en DAB+ aankan. Vaak heb je al een dakantenne en kan deze zo verwisseld worden. Alleen zul je dan de DAB antennekabel naar de radio zien te krijgen. Ik heb dat via de zijkant van het hemeltje gedaan om zo naar voren te komen. langs de rechterraamstijl naar beneden. Tussen de passagiersairbag en de bovenkant van het dashboard kon ik makkelijk de antennekabel bij de bij de radio krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Bestla op 02-03-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
EdwinW schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:10:
[...]

Op zich heeft DAB+ in het gebied waar je reed in de auto een heel goede ontvangst weet ik uit eigen ervaring. Ik heb dan wel DAB+ af-fabriek als optie meebesteld en heeft daardoor vermoedelijk een betere antenne of versterker. Tussen hoge gebouwen in Rotterdam eveneens geen probleem. Bij het binnenrijden van een parkeergarage schakelt de radio vrijwel meteen over op FM. Het gebeurt zelden dat tijdens het rijden naar FM wordt overgeschakeld.
Ik had vandaag in Vlaardingen juist op bepaalde plekken nog best ontvangst. Maar in Rotterdam op de een of andere manier echt niet :/
Bestla schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:27:
[...]

Je raam omlijsting is hol, je bent dan wel erg lomp als je zo door naar buiten boort. In de Handleiding staat dat de aardingsstrip aan een Metallteil vastgezet moet worden. dat is je raamstijl dus. Maar daar zit lak op, en dat isoleert. Om roest te voorkomen heb ik een gaatje geboord, schroefdraad getapt, en via dat gat eerst vol tectyl gespoten en toen de strip vastgezet met een boutje. Zo zit het in mijn Fiat Barchetta.
Weet je heel zeker dat die raamstijl bij alle auto's hol/dubbellaags is? Als ik namelijk naar de plek kijk waar de voorruit aansluit op het metaal, ziet dat er erg dun en enkellaags uit :o Ik kreeg het idee dat het gewoon 1 laag metaal is, en dan zit je buiten als je er een gat in boort :o

Ja, maar op bijna elke auto zit toch lak aan de binnenkant v/d raamstijl? :P Dan zou ik haast zeggen dat de handleiding niet duidelijk is (en ook nog eens Duits-only terwijl ik 'm echt in NL heb gekocht...). Want "aan het metaal"... er staat volgens niet bij "aan lak-vrij metaal" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Josefien schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:44:
[...]
[knip]

Ja, maar op bijna elke auto zit toch lak aan de binnenkant v/d raamstijl? :P Dan zou ik haast zeggen dat de handleiding niet duidelijk is (en ook nog eens Duits-only terwijl ik 'm echt in NL heb gekocht...). Want "aan het metaal"... er staat volgens niet bij "aan lak-vrij metaal" :/
Dat staat er ook niet, er staat simpelweg "metaal" in de handleiding, niet blank o.i.d..

Maar ik link hierbij toch maar eens even naar een Nederlandse handleiding van een soortgelijk model, wat voor de ene antenne zal gelden zal dat ook wellicht ook voor een andere wel doen?

http://kasc4.s8.novenaweb...48/5/CX-DAB1_%28DU%29.pdf

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Josefien schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:44:

Weet je heel zeker dat die raamstijl bij alle auto's hol/dubbellaags is? Als ik namelijk naar de plek kijk waar de voorruit aansluit op het metaal, ziet dat er erg dun en enkellaags uit :o Ik kreeg het idee dat het gewoon 1 laag metaal is, en dan zit je buiten als je er een gat in boort :o
Die strip is lang zat om 4 cm van het glas te gaan zitten. En Ja een raamstijl is altijd hol. Daar haalt het zijn stijfheid vandaan.
Evil paint skills >:)
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/glihez03v/Raamstijl.png

Als je dus vlak naast het glas gaat boren dan zit je hoogstens in de lijmlaag van de voorruit, of je komt in het glas uit. Maar niet buiten. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 03-03-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Stel je hebt bijvoorbeeld een Ford met elektrische voorruitverwarming.
Heb je dan met een raamantenne een slechtere ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Volgens de ervaringen van anderen op buitenlandse sites is dat inderdaad het geval. Er zijn een groot aantal flinterdunne draadjes in de voorruit verwerkt die het signaal verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW

Edit: de ontvangst met zo'n raam-plak-antenne schijnt ook door een eventuele metalen coating op de voorruit kunnen verslechteren. Maar volgens mij is zo'n coating niet aanwezig op mijn voorruit, daar het een vrij oude auto is (Renault Mégane Break bj. 2002).
Warmtewerend glas was in die tijd bij de Renault Megane nog een optie. Het kán dus zijn dat het hier om dat warmtewerend glas gaat. Misschien dat in de hoek van de voorruit nog informatie over de voorruit te vinden is (heat-reflective of athermic glass).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bestla schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 07:55:
[...]

Die strip is lang zat om 4 cm van het glas te gaan zitten. En Ja een raamstijl is altijd hol. Daar haalt het zijn stijfheid vandaan.
Evil paint skills >:)
[afbeelding]

Als je dus vlak naast het glas gaat boren dan zit je hoogstens in de lijmlaag van de voorruit, of je komt in het glas uit. Maar niet buiten. ;)
Ah, ik dacht dat de stijfheid door de kromme vorm kwam :$ Want het zag er wel dun uit :P

Overigens, zo lang is die strip niet, het raakt nog maar net het metaal als je de afstanden tot de zijkant v/d ruit in de montagehandleiding in acht neemt:

Als ik daar had geboord, zat ik dus waarschijnlijk in de ruit of het glas... :/
hardware-lover schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:08:
[...]

Dat staat er ook niet, er staat simpelweg "metaal" in de handleiding, niet blank o.i.d..

Maar ik link hierbij toch maar eens even naar een Nederlandse handleiding van een soortgelijk model, wat voor de ene antenne zal gelden zal dat ook wellicht ook voor een andere wel doen?

Die komt wel heel erg overeen, ja :D

Ik vind het wel nog steeds misleidend dat er alleen "metaal" staat. Zelfs als ik deze handleiding heb gelezen zou het in eerste instantie niet in me opkomen dat ik de lak zou moeten verwijderen... :/

Je hadden het er wel bij kunnen zetten, want voor zover is elke raamstijl wel gelakt aan de binnenzijde... dan is het lak-verwijderen dus onderdeel v/d installatie v/d antenne...
EdwinW schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:19:
[...]

Warmtewerend glas was in die tijd bij de Renault Megane nog een optie. Het kán dus zijn dat het hier om dat warmtewerend glas gaat. Misschien dat in de hoek van de voorruit nog informatie over de voorruit te vinden is (heat-reflective of athermic glass).
Vandaag even gekeken, er staat geen info op de ruit over dat het warmte-werend zou zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Josefien schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:16:
Ik had vandaag trouwens weer even SkyRadio via DAB+ kunnen luisteren.

In Amsterdam reed ik nabij station Zuid de parkeergarage uit en verrassende genoeg direct DAB+ ontvangst zonder haperingen :D Daarna de A2 opgegaan in de richting van Utrecht... m.u.v. de tunnel halverwege had ik storingsvrije DAB+ ontvangst tot aan Vianen :D

Helaas hield de pret daarna weer op... haper, haper en fallback naar FM -O-
typ in google JVC/KENWOD DAB Raamantenne handleiding in. en 1e wat ik op google vond.
Dus zo moeilijk is het niet ;p
Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste