Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 17 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb hier al eerder gemeld dat ik voor de slaapkamer een leuk compact radiootje zoek die ook cd's aan moet kunnen (missus is daar nog steeds van). Bij de zoektochten werd ik eerder wat moedeloos: wel DAB+ maar verder niks qua moderne features terug te vinden, Sony duwt vTuner door je strot, of je krijgt anno 2015 geen ingebouwde wifi, zelfs bij prijzige minisets :/ Maar gelukkig kwam ik iets grappigs tegen, de Panasonic SC-ALL5CD:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/products/11158/8255_Panasonic-SC-ALL5CD_6.jpg

Naast DAB+ ook ingebouwde wifi, bedraad netwerk, Bluetooth en NFC, DLNA en erg leuk: AllPlay. Design is wel grappig/compact. Panasonic heeft ook nog wel een leuk optie in de vorm van een Panasonic SC-PMX100B. Die is uiteraard een stukje duurder maar geeft natuurlijk wel een sloot beter geluid. Dus wie weet komt er over niet al te lange tijd eindelijk een leuk setje met DAB+ in huis :)

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 01-11-2015 17:38 . Reden: zzzzondag ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:06
Zojuist eens een rescan gedaan met mijn AKAI ABD10 radiotje.
Kwam binnenshuis met alleen de standaard antenne op 88 kanalen!
Hiertussen zaten zelfs een hoop Franse kananalen!
Bewijs: ;)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s10qtz6.jpg

Ik wil er nu een sport van maken zo veel mogelijk Dab+ zenders te kunnen ontvangen. Ik kan alleen op mijn radiotje geen andere antenne aansluiten.
Hoe zou ik mijn bereik nog kunnen verbeteren? :)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25

franssie

Save the albatross

Toch een andere antenne aansluiten ;)

Maar dat wordt dan
1) radio open slopen openen om antenne kabel aansluiting te maken
2) antenne kabel naar buiten naar het dak trekken, of als er nog een oude antenne kabel ligt kan je die ook proberen.
3) Antenne bouwen en die aan de kabel aansluiten.

Maar voor DX'n (verre afstand ontvangen) zie ook
\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

en het 'iets' minder actieve Zendamateurs op GoT?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 08:25
Je hoeft niet perse de radio open te maken om coax aan te kunnen sluiten.Het kost ook nog eens je garantie.
Je maakt een spoeltje van +/- 4 -6 wikkelen om een stukje pvc buis verbind de pootjes aan de massa en + van de coax en deze schuif je om de antenne !

vb:
Afbeeldingslocatie: http://www.delboyonline.co.uk/images/Inductive_Full.jpg

http://www.circuitsonline.net/forum/view/128836

http://www.delboyonline.c...02/inductive_coupling.htm

[ Voor 20% gewijzigd door tita_tovenaar op 02-11-2015 12:36 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nu er trouwens DAB+ gerealiseerd is met AAC, is het nu ook de bedoeling om binnenkort multichannel audio (zeg DTS) te gaan zenden, ipv de stereo wat we nu hebben?

Lijkt mij een mooie toevoeging, vooral bij concerten (bands, stadion optredens etc) , klassiek, orkesten etc.
(ook omdat mijn DAB+ in de auto DTS ondersteund en bijbehorende speakers heeft ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
maartenford schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:35:
[..]
Hiertussen zaten zelfs een hoop Franse kananalen!
Bedoel je Franstalige of Franse kanalen? Indien Franstalig dan komen ze denk ik uit Wallonie, de RTBF zendt ook digitaal uit. Als je Frans bedoelt dan zou dat wel erg bijzonder zijn aangezien dat dan lokale omroepen uit Parijs moeten zijn!
Ik wil er nu een sport van maken zo veel mogelijk Dab+ zenders te kunnen ontvangen. Ik kan alleen op mijn radiotje geen andere antenne aansluiten.
Hoe zou ik mijn bereik nog kunnen verbeteren? :)
Op zich zou je met betere antennes veel meer kunnen ontvangen, vooral als je ze in een paal van een meter of vijf hoog buiten ophangt. Op een gegeven moment wordt het wel nuttig om een richtingsgevoelige antenne te nemen overigens. Als je namelijk signaal van érg ver gaat oppikken dan zou je tegen het probleem aan kunnen lopen dat sommige frequenties om de zoveel kilometer hergebruikt worden en dan wordt je ontvangst dus juist minder.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

tita_tovenaar schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:21:
Je hoeft niet perse de radio open te maken om coax aan te kunnen sluiten.Het kost ook nog eens je garantie.
Je maakt een spoeltje van +/- 4 -6 wikkelen om een stukje pvc buis verbind de pootjes aan de massa en + van de coax en deze schuif je om de antenne !

vb:
[afbeelding]

http://www.circuitsonline.net/forum/view/128836

http://www.delboyonline.c...02/inductive_coupling.htm
Dit is inderdaad ook een oplossing - zelf nooit geprobeerd (ik maak graag dingen open die daar niet voor geschikt zijn) maar dat kan best aardig werken denk ik. Zeker als je er een fatsoenlijke antenne (hark/yagi) aan knoopt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53
Gisteren (mist) en vandaag (hier geen mist) weer gestoorde DAB-ontvangst van kanaal 12C op de twaalfde etage, zoals eerder beschreven.

Vanochtend begonnen de problemen op de Grundig Cosmopolit, die uitzicht heeft op het noorden en noordoosten. Rond de middag kon ook de Philips AE5220 met tussenpozen niks bakken van 12C. Die heeft zicht op het zuiden en zuidwesten. Kijk (en luister) naar dit filmpje:

https://vid.me/Fdh4

Het aantal signaalfouten loopt op naar ca. 50 (normaal: 0) en de signaalsterkte loopt sterk terug (normaal: max. signaasterkte, volle bak op de signaalsterktemeter). Als het aantal signaalfouten onder de 20 komt, herstelt de ontvangst zich.

Op 6B en 11C geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kan dat ook te maken hebben met de zonnewind die deze ochtend is toegenomen? Die verstoort ook radiocommunicatie...

Afbeeldingslocatie: http://poollicht.be/images/grafieken/NL_speed.png
http://poollicht.be/

Afbeeldingslocatie: http://services.swpc.noaa.gov/images/ace-epam-24-hour.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
Laatste dagen is er ook weer veel Tropo Ducting op de VHF .Wat veel hinder kan geven voor de gewone gebruiker van fm en DAB+, maar voor de Radio Zend Amateurs en FM DX-ers weer kans geven om voor die frequenties ongebruikelijke stations te werken/ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:33:
Gisteren (mist) en vandaag (hier geen mist) weer gestoorde DAB-ontvangst van kanaal 12C op de twaalfde etage, zoals eerder beschreven.

Vanochtend begonnen de problemen op de Grundig Cosmopolit, die uitzicht heeft op het noorden en noordoosten. Rond de middag kon ook de Philips AE5220 met tussenpozen niks bakken van 12C. Die heeft zicht op het zuiden en zuidwesten. Kijk (en luister) naar dit filmpje:

https://vid.me/Fdh4

Het aantal signaalfouten loopt op naar ca. 50 (normaal: 0) en de signaalsterkte loopt sterk terug (normaal: max. signaasterkte, volle bak op de signaalsterktemeter). Als het aantal signaalfouten onder de 20 komt, herstelt de ontvangst zich.

Op 6B en 11C geen problemen.
ik zou denk ik eens kijken of je signalen uit een bepaalde hoek kan afschermen / de antenne richtings gevoeliger kan maken dan ze nu is..

verder kijk even op fmscan.org daar kan je een voorspelling laten maken over welke zender met hoeveel dBuvs binnen zou moeten knallen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
Get!em schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:39:
Nu er trouwens DAB+ gerealiseerd is met AAC, is het nu ook de bedoeling om binnenkort multichannel audio (zeg DTS) te gaan zenden, ipv de stereo wat we nu hebben?
Dat lijkt me sterk. Afgezien van de technische realisatie is het meeste radiomateriaal niet beschikbaar in multichannel. Belangrijker: DAB is specifiek gericht op mobiel gebruik (in de auto), de kwaliteit is niet toereikend voor een HiFi-ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:19:
[...]

Dat lijkt me sterk. Afgezien van de technische realisatie is het meeste radiomateriaal niet beschikbaar in multichannel. Belangrijker: DAB is specifiek gericht op mobiel gebruik (in de auto), de kwaliteit is niet toereikend voor een HiFi-ervaring.
dan zou je "decoder" ook dit signaal moeten ondersteunen ?

Radio 4 surround bestaat wel op DVB-S dacht ik alleen of dat een 5.1 stream is.. of slechts een matrix achtig systeem :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:16:
dan zou je "decoder" ook dit signaal moeten ondersteunen ?
Blijkbaar niet: http://www.iis.fraunhofer...igirundf/dabsurround.html
Radio 4 surround bestaat wel op DVB-S dacht ik alleen of dat een 5.1 stream is.. of slechts een matrix achtig systeem :?
Zoals gezegd: er zijn gewoon heel weinig surround-opnames beschikbaar. Binnen de klassieke muziek kom je ze sporadisch tegen, en binnen andere muziekstromingen zijn dat vaak concertopnames o.i.d. Het zou mij logisch lijken als ze muziek beschikbaar in surround zo uitzenden, maar alle andere soorten faken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 12:38
Dat laatste lijkt mij ook ja.

Hoe dan ook, volgens mij zit niemand erop te wachten. Los van de extra bandbreedte die het kost, waardoor het aanbod en de geluidskwaliteit per kanaal er weer onder gaan leiden.

Misschien als de hele VHF band gereserveerd was voor DAB+ gebruik..... :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ach, er is een hele website voor, dus een radio-zender ermee vullen lukt vast ook wel ;) http://dts-music.net/

De bezwaren die ik tot nog toe zie en hoor zijn vooral praktisch van aard (bandbreedte, beschikbaarheid muziek, aantal ondersteunde hifi-systemen). Die bandbreedte is met die link van fraunhofer dus al onderuit, het is bij 64kbit dus al mogelijk, tevens is het backward compatible, dus de hifi-systemen bezwaar is ook onderuit, en de beschikbaarheid van muziek zie je in mijn link bovenaan deze post. Technisch lijkt het tot nu toe niet echt een bezwaar, dus toekomst kan het hebben.
In combination with HE-AAC v2 (DAB+), DAB broadcasters can provide 5.1 channel surround sound at a total bit rate of only 64 kbit/s or below
S urround sound adds a ne w di m ension t o y our D A B
ser v i c e
For the first time, broadcasters can transmit 5.1 surround sound over DAB at
any bit-rate. There is no need for simulcast as the DAB Surround signal can be
played back by all existing stereo devices. Future surround-enabled receivers
will reproduce the same signal in high-quality surround sound.
Ge t y our re c ei v ers on t he m ar k e t q ui ckly
DAB+ and DAB Surround optimized decoder implementations are available for
multiple platforms, including PC, fixed- and floating-point processors.
In mijn auto is de DAB+ nu zo ingesteld (default) dat hij de hoge kwaliteit stereo vertaald naar het virtueel surround: Prologic 2. (PLII).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Get!em schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:41:
Ach, er is een hele website voor, dus een radio-zender ermee vullen lukt vast ook wel ;) http://dts-music.net/
Dan nog, is dat een fractie van alle beschikbare muziek. Tuurlijk, je zou een surround themazender kunnen krijgen, maar ik verwacht niet dat andere radiostations zich gaan laten beperken tot het al dan niet beschikbaar zijn van een surroundmix.
dus de hifi-systemen bezwaar is ook onderuit
64kbit/s is geen HiFi. Dat heeft niks met al dan niet surround te maken. Mijn punt was: DAB is gemaakt voor onderweg. Surround is vooral voor in de huiskamer, en dus niet iets waar DAB bijzonder goed bij past. Surround onderweg lijkt me een beetje overkill, maargoed, het is wel mogelijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt hoor, het is inderdaad een valide vraag of het overkill is voor onderweg.
Maar het is net als met 3D content voor de TV of QHD content voor je TV. Het moet eerst gemaakt worden en dan pas kun je het op de geschikte apparatuur bekijken. Wie het eerst, dat is kip/ei. En dan is het bandbreedte verhaal al gauw een marginale discussie, omdat dat aanpasbaar is binnen huidige technieken.

Surround in de auto vind ik tot nu toe een toevoeging (op basis van Audio/DVD geluid). En in het kader van vooruitgang, straks met volledig electrische auto's, waarbij ook stroomlijn verder verbetert en dus motor, windgeruis en bandenrolgeluid ook minimaliseert en dan straks ook nog zelfrijdende auto's: ik zie (hoor) het al helemaal voor me. ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Get!em schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:16:
Het moet eerst gemaakt worden en dan pas kun je het op de geschikte apparatuur bekijken.
Ik vind het ook erg jammer dat jammer dat surround niet aangeslagen is in de huiskamer. Men stopt liever geld in kabels en voodoo, dure speakers of versterkers dan dat men échte verbeteringen doorvoert zoals surround. Blijkbaar vind men toch vooral de looks en sociale status belangrijk en niet zozeer het geluid :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordfox73
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-11-2022
Terughaalactie Pinell GO DAB+ radio's: de batterij kan oververhit raken. Zie http://www.productwaarsch...tie-pinell-go-dab-radios/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ktf schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:30:
[...]

Ik vind het ook erg jammer dat jammer dat surround niet aangeslagen is in de huiskamer. Men stopt liever geld in kabels en voodoo, dure speakers of versterkers dan dat men échte verbeteringen doorvoert zoals surround. Blijkbaar vind men toch vooral de looks en sociale status belangrijk en niet zozeer het geluid :'(
Mja, qua surround in de huiskamer is dat denk ik tweeledig.....

Aan de ene kant heb je tegenwoordig de groter wordende groep mensen die de wirwar aan kabels en speakers in de huiskamer zat is. In de zeroes waren surroundsetjes helemala 'in', nu zie je steeds meer soundbars en stereo setups die 'virtual surround' claimen te geven.

Aan de andere kant heb je 'audiofielen', die surround sowieso niets vinden omdat multi-channel AV-receivers volgens hen nooit een goed stereo-geluid kunnen geven door alle poespas die erin zit. En ook die zitten dus niet op surround te wachten en hebben liever een deftige stereo setup.

Maar hoe dan ook sluit ik me bij je eerdere post aan: DAB+ surround op 64 Kbit/s is sowieso waarschijnlijk niet om aan te horen. Voor meer bandbreedte is gewoon geen ruimte in de huidige frequentieverdeling als je ook het aanbod ruim wilt houden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Vraag van een DAB+ newbie die het nog niet helemaal snapt. Ik lees hier dat mensen Duitse zenders kunnen ontvangen een paar hebben het over Belgische zenders. Echter juist over de zender waar het mij om gaat lees ik wat tegenstrijdigheden over het wel of niet kunnen ontvangen, namelijk Studio Brussel.

Mijn vraag: als ik een DAB+ radio aanschaf kan ik hier in de zuidelijke min of meer grensstreek (Tilburg) Studio Brussel ontvangen via DAB?

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Wat mij opviel tijdens mij vakantie dat er in belgie (vlaanderen) best wat leuke kanalen te ontvangen zijn, echter in wallonië, gewoon alles fm.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Weakling schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:22:
Mijn vraag: als ik een DAB+ radio aanschaf kan ik hier in de zuidelijke min of meer grensstreek (Tilburg) Studio Brussel ontvangen via DAB?
Studio Brussel zit op DAB (de voorloper van DAB+) en dat kunnen alle DAB+ radio's ook ontvangen. Of jij het kunt ontvangen zal een kwestie van geluk zijn. Ik vermoed dat de dichtstbijzijnde zendmast voor jou in Turnhout staat. Of die dat redt weet ik niet maar het zou misschien net kunnen.

Het wachten is op iemand uit Tilburg die het kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

@Maurits van Baerle: Dank voor de info. Ik zoek naar een vervanger voor mijn oude draagbare radio uit het stenen tijdperk die wat kuren begint te vertonen en had het idee door voor DAB+ te gaan meer zekerheid en kwaliteit van ontvangst te hebben, maar zo te horen kan ik wat dat betreft beter voor internet ontvangst gaan.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:36:
Wat mij opviel tijdens mij vakantie dat er in belgie (vlaanderen) best wat leuke kanalen te ontvangen zijn, echter in wallonië, gewoon alles fm.
zendmast in Waver ( wavre ) ligt nog steeds op zn smoel voor DAB/DVB-T diensten

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
De plannen van MTVNL worden langzaam duidelijk, zo lijkt het. Sinds donderdag wordt Team FM naast GrootNieuwsRadio en Omroep West op multiplexen door heel Nederland uitgezonden, maar het persbericht lijkt erop te duiden dat die landelijke aard tijdelijk is.
Emmen, donderdag 5 november 2015 - Radio Team FM is vanaf vandaag niet meer alleen op internet en de kabel te ontvangen, maar zend nu ook digitaal uit via de ether op DAB+ vanuit en voor de regio Emmen op kanaal 7C (192.352 MHz) en tijdelijk ook in andere gebieden in Nederland via het landelijk MTVNL-netwerk.
Plotseling heeft MTVNL nu ook een 800W zender in Emmen geplaatst, naar ik aanneem 'speciaal' voor deze nieuwe zender.

Wat mij betreft een zeer interessante marktontwikkeling. We hebben nu de regionale multiplexen, waarvan de toegelaten zenders worden beheerd door de overheid, en een publieke uitbater waar blijkbaar iedereen aan kan haken, iets wat ik absoluut niet verwacht had. Dit kan een soort gezonde strijd opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Weakling schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:47:
@Maurits van Baerle: Dank voor de info. Ik zoek naar een vervanger voor mijn oude draagbare radio uit het stenen tijdperk die wat kuren begint te vertonen en had het idee door voor DAB+ te gaan meer zekerheid en kwaliteit van ontvangst te hebben, maar zo te horen kan ik wat dat betreft beter voor internet ontvangst gaan.
Tilburg moet denk ik wel lukken, hangt beetje van je ligging af en anders gaan voor een combi radio? Genoeg keus daarin

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-08-2024
Heb net een avh-x3700dab ingebouwd in de wagen. Mits we in Belgie slechts een 5 tal zenders kunnen ontvangen is het een beetje teleurstellend, zeker als deze nog eens durven wegvallen.
Wordt er nog geïnvesteerd in deze technologie of zijn de Belgische zenders daarmee gestopt wegens de besparingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:51
Weakling schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:22:
Vraag van een DAB+ newbie die het nog niet helemaal snapt. Ik lees hier dat mensen Duitse zenders kunnen ontvangen een paar hebben het over Belgische zenders. Echter juist over de zender waar het mij om gaat lees ik wat tegenstrijdigheden over het wel of niet kunnen ontvangen, namelijk Studio Brussel.

Het antwoord op deze vraag is een twijfelende 'ja'. De reden hiervoor is dat je indoor ontvangst sowieso kunt vergeten, maar daar is kabel/internet voor. ;)
Sporadisch komt het signaal digitaal binnen op mijn autoradio ja, als ik in de stad Tilburg rondrijd met een raamplakantenne. Bruikbaar signaal komt pas als je richting Breda of Alphen zou rijden. Die kun je hier ook op FM ontvangen, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Justin013 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:30:
Het antwoord op deze vraag is een twijfelende 'ja'. ...
Dank je! Dat (Dab) gaat 'm niet worden dus. Ga ik die optie maar eens van de lijst schrappen, want naar Nederlandse radiozenders luister ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ktf schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:04:
<>
Wat mij betreft een zeer interessante marktontwikkeling. We hebben nu de regionale multiplexen, waarvan de toegelaten zenders worden beheerd door de overheid, en een publieke uitbater waar blijkbaar iedereen aan kan haken, iets wat ik absoluut niet verwacht had. Dit kan een soort gezonde strijd opleveren :)
Dat zou heerlijk zijn - gaan we crowdfunden om STUBRU in NL op zender te krijgen :)

Maar sowieso is het leuk dat de kleinere stations nu in de lucht kunnen komen, in veel lander heel gewoon maar is NL was dat eigenlijk niet mogelijk. Ik zit niet op een GNR of Radio Maria te wachten maar gun het ze wel om uit te kunnen zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
franssie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:50:
Maar sowieso is het leuk dat de kleinere stations nu in de lucht kunnen komen, in veel lander heel gewoon maar is NL was dat eigenlijk niet mogelijk.
Tja, de FM-band is hier net zo breed als in andere landen, maar met zo'n hoge bevolkingsdichtheid als hier kon je natuurlijk niet iedereen een stem geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ktf schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:33:
[...]

Tja, de FM-band is hier net zo breed als in andere landen, maar met zo'n hoge bevolkingsdichtheid als hier kon je natuurlijk niet iedereen een stem geven.
In andere landen zie je veel minder zenders met landelijke dekking en veel meer regionale. Maar wij hebben ook geen bergen die een natuurlijke barrière vormen tussen regios. Ik denk dat de bevolkingsdichtheid niet direct onderscheidend is voor radio dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik vind eerlijk gezegd dat we best wel veel regionale zenders hebben. Laatst heb ik een overzicht gemaakt voor mijn regio: ktf in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

12 stads/dorpszenders binnen 30km, dat vind ik toch helemaal niet weinig? Dat is dus precies wat ik bedoel: dorpen en steden zitten in Nederland zo dicht op elkaar, je kunt niet elke kern zijn eigen zender geven, dat past gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22
Na een paar weken een Pure Siesta Mi Series 2 wekkerradio in gebruik te hebben, heb ik er maar eens een review over geschreven:

productreview: Pure Siesta Mi review door St00mwals

Heb ik direct een vraag:
Hoe kan het dat er bij mij ongeveer één seconde verschil zit tussen DAB+ en FM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ligt aan de zender die je luistert. DAB moet een kleine verzendbuffer hebben, omdat alle masten exact synchroon dienen te verzenden en de distributie via een IP-netwerk gaat. Sommige zenders compenseren dat door de FM ook iets te vertragen, sommige zenders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:08:
Ligt aan de zender die je luistert. DAB moet een kleine verzendbuffer hebben, omdat alle masten exact synchroon dienen te verzenden en de distributie via een IP-netwerk gaat. Sommige zenders compenseren dat door de FM ook iets te vertragen, sommige zenders niet.
nog mooier.. een FM (steun)zender die gevoed word door het DAB signaal.. ;)

krijg je dus de zelfde audio fouten die in het DAB+ signaal zitten ook op FM.. en de RDS tekst is identiek aan de tekst die via DAB+ mee gestuurd word.. inclusief de fout die er in zit.

op de FM zenders die rechtstreeks gestuurd worden zijn deze fouten dan niet te vinden :)

mogelijk is/was dit een tijdelijke optie omdat er nog een netverbeteringsvoorstel gegund was voor dat station met een andere FM frequentie en meer vermogen vanaf de zelfde mast, dat ze de normale aanvoer al vast vrij gemaakt hadden voor de nieuwe zender?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
ktf schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:08:
Ik heb het op 3FM, in Deventer.
Auto's kunnen toch overschakelen als DAB+ wegvalt? Dan wordt dit toch een gruwelijke ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Rare is dat ik er helemaal geen last van heb, misschien dat de radio in m'n octavia compenseert? Maar soms schakelt hij even over naar FM (bij een tunnel of viaduct) en dan gaat dat over het algemeen naadloos. In ieder geval wel bij de NPO

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Mijn autoradio schakelt naadloos over van FM naar DAB+ en andersom.
Dat geld voor zowel commercieel als publieke zenders. Echter is het signaal
van DAB+ hier in het oosten sindskort zo sterk dat deze niet meer hoeft te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 11-09 22:47

SebasFM

BOFH

St00mwals schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:26:
Na een paar weken een Pure Siesta Mi Series 2 wekkerradio in gebruik te hebben, heb ik er maar eens een review over geschreven:

productreview: Pure Siesta Mi review door St00mwals

Heb ik direct een vraag:
Hoe kan het dat er bij mij ongeveer één seconde verschil zit tussen DAB+ en FM?
Ik had de Pure Siesta Mi Series 1, aan je review te lezen hebben ze in ieder geval veel ongemakken/onhandigheidjes opgelost. Binnenkort wil ik een review gaan schrijven over de recent door mij aangeschafte Sony XDR-C1DBP.

[ Voor 1% gewijzigd door SebasFM op 18-11-2015 11:25 . Reden: link verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat zou leuk zijn! Ik heb ook wel interesse in de Sony, met name ook omdat het display me wel fijn lijkt (behalve ontbreken van de amber kleur dan :P ) en je volgens de gebruiksaanwijzing het scherm met een simpele handeling helemaal uit kan krijgen. En de USB oplaadpoort lijkt me ook wel ideaal (volgens de handleiding 1,5A max, wat voldoende moet zijn voor mijn Xperia Z1 compact).

Ik ben ook benieuwd naar de geluidskwaliteit. Met die van m'n Sangean RCR-2 ben ik, voor een wekkerradio, dik tevreden. Vol geluid met zelfs ook nog iets bas.

Trouwens @st00mwals, ook leuke review van jouw Pure :). Persoonlijk vind ik 'm er iets te veel uit zien als een goedkope wekkerradio en het display lijkt me niet fijn. Maar de prijs is dan wel weer aantrekkelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 18-11-2015 11:47 ]

• CCMG
Vandaag eens getest met een nieuwe antenne van 55cm op de wagen en de ontvangst van dab was beduidend beter (zeker op fm was het te merken). Nu is mijn twijfel ook of de splitter die ik gebruik veel signaal verlies heeft. De originele radio had zeer goede ontvangst met de oorspronkelijke 28cm antenne.
Even schetsen: van de antenneaansluiting eerst fakra > male din en dan verder naar de female din van de splitter.
Is het misschien beter om een actieve splitter aan te schaffen? De splitter die ik nu heb is niet versterkt neem ik aan, betreft deze:
http://www.galandwebwinke...plitter-(c)10781175/info/

[ Voor 6% gewijzigd door CCMG op 19-11-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm tja, denk dat je meer zit op welke frequentie de antenne zelf gepiekt is :?

zelf dub ik nog steeds enorm om een DAB+ autoradio te gaan halen of niet...
vrouwlief wil geen plakantenne ( snap ik ;) ) maar het schijnt dat die splitters niet (goed?) werken in een Volkswagen (polo 6N bj 1999)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Dan vervang je toch ook de bestaande antenne? Door een combi? huidige fm kabel kan je blijven gebruiken, moet je alleen de dab kabel trekken.

Zoiets: http://www.calearo.com/en...ntennas/dab-dab-antennas/

Kan je kiezen uit bestaande spriet, maar kan je er ook een shark opzetten mocht je dat willen

[ Voor 34% gewijzigd door doc op 20-11-2015 01:17 ]

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
doc schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 01:14:
Dan vervang je toch ook de bestaande antenne? Door een combi? huidige fm kabel kan je blijven gebruiken, moet je alleen de dab kabel trekken.

Zoiets: http://www.calearo.com/en...ntennas/dab-dab-antennas/

Kan je kiezen uit bestaande spriet, maar kan je er ook een shark opzetten mocht je dat willen
mja ik zie het niet zo zitten om een kabel er bij te trekken eigenlijk.. zou ook niet nodig moeten zijn imo..

antenne voetje + sprietje kan ik wel vervangen indien nodig.. alleen beide signalen zouden toch wel over 1 kabel richting de radio kunnen en ze daar pas uit elkaar halen? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik vraag me eigenlijk af hoe die combo antennes precies in elkaar zitten.

Zitten er dan ook echt twee losse 'antennes' (met elk de ideale ontvangsteigenschappen voor FM resp. DAB+) waardoor er twee draden richting je autoradio moeten?

Of is het eigenlijk gewoon 1 'normale' spriet op een bepaalde lengte, waarbij de splitter dan in de voet zit verwerkt?

Wij kunnen een DAB+ autoradio van een vriend over nemen. Zit nog geen DAB+ antenne bij. Vandaar dat ik zelf ook op zoek ben. Ik heb nu de splitter van Carbon in "Het grote DAB+ digitale radio topic" besteld, omdat ik lees dat deze het goed lijkt te doen. En ik weet bijna zeker dat de antenne op onze Nissan Micra K12 geen eigen versterker heeft.

Hopelijk hebben we hier goede resultaten mee. In de reviews op Amazon las ik ook dat iemand, toen de resultaten aanvankelijk tegen vielen, z'n antenne had vervangen door een DAB+/FM combi antenne die toevallig op de bestaande voet geschroeft kon worden. Met dezelfde splitter had hij toen wél goede ontvangst.

Dus daar maak ik een beetje uit op (hoop ik uit :P ) dat een splitter aan de kant van de radio met 1 kabel naar een goede antenne gewoon goede resultaten zou moeten kunnen geven. Maar ja, ik ben geen expert.... Kan me wel voorstellen dat een versterker en splitsing in de antenne het beste resultaat geeft omdat je dan meteen al een sterk signaal op de bekabeling zet, in plaats van eerst verzwakken via een kabel en dat verzwakte signaal met de nodige ruis weer splitten en versterken.

In ieder geval zitten wij ook niet echt op een plak antenne te wachten, of het moeten demonteren van de halve binnenkant van de auto om bij de bedrading en het dak te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 20-11-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

eymey schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:45:
Dat zou leuk zijn! Ik heb ook wel interesse in de Sony, met name ook omdat het display me wel fijn lijkt (behalve ontbreken van de amber kleur dan :P ) en je volgens de gebruiksaanwijzing het scherm met een simpele handeling helemaal uit kan krijgen. En de USB oplaadpoort lijkt me ook wel ideaal (volgens de handleiding 1,5A max, wat voldoende moet zijn voor mijn Xperia Z1 compact).

Ik ben ook benieuwd naar de geluidskwaliteit. Met die van m'n Sangean RCR-2 ben ik, voor een wekkerradio, dik tevreden. Vol geluid met zelfs ook nog iets bas.

Trouwens @st00mwals, ook leuke review van jouw Pure :). Persoonlijk vind ik 'm er iets te veel uit zien als een goedkope wekkerradio en het display lijkt me niet fijn. Maar de prijs is dan wel weer aantrekkelijk.
Afgelopen weekend ben ik helaas nog niet toegekomen aan een review. Opladen van HTC One M8 gaat prima, maar ik moet de laadstroom nog even controleren. Display is inderdaad met een lange druk op de snooze knop in een keer te dimmen. Mocht je enige vorm van laag geluid verwachten, helaas pindakaas. Alhoewel het geluid wel erg helder klinkt, dit in tegenstelling van mijn overleden Pure Siesta Mi series 1. Daar zat ook geen laag in, maar klonk naar verhouding erg schel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou ik weet niet of de Polo een actieve of passieve antenne heeft :/

zal binnenkort wel eens even de radio er uit trekken om te kijken of er nog iets te zien is aan die kant.. en anders moet ik gaan uitvogelen hoe ik het aan de antenne kant zou kunnen meten.. (of een andere manier om er achter te komen :P )

verder de spriet zelf vervangen kan inderdaad winst opleveren.

de DIY bierblik antenne ( 2 halve liters in dipool opstelling geloof ik ) doen het voor DAB+ extreem goed.. alleen voor FM is het ding lang zo efficiënt niet als een opendipooltje van +-75CM..

zelf zou ik dan denk ik de prio zou leggen op DAB+ in zo`n spriet tov FM

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad.

Zondag heb ik de radio opgehaald. En vandaag hoop ik de actieve splitter binnen te krijgen van Amazon.

Dan alleen nog tijd vinden om het uit te proberen (en hopen dat de aansluitingen op de splitter overeen komen met de autoradio. Ik heb gegokt dat ik DIN moet hebben).

Grootste uitdaging wordt om toegang te krijgen tot de huidige radio. Bij de Nissan Micra K12 moet ik de afdekking van de raamstijlen en de bovenkant van het dashboad verwijderen om bij de schroeven voor het verwijderen van de radiobehuizing te komen. Alleen zitten daar ook nog de air vents van de middenconsole aan vast :P. De huidige radio is overigens al niet meer de fabrieksradio maar gewoon een 1-DIN model. Maar er is dus geen ruimte voor het normale frame wat je zou gebruiken. Had een hoop werk gescheeld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik ben benieuwd naar je resultaten :-)

gezien t weer en gebrek aan een carport/garage ben ik nog niet gaan kijken in de Polo.. veel te guur buiten ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier ook geen carport of garage ;). Maar het werk vindt hier toch binnenin de auto plaats, dus het enige waar ik een beetje op wacht is weer wat warmer weer. En daglicht :P. Zal dus wel komend weekend worden. Ik laat het iig weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Maurits van Baerle schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:54:
[...]

Over Dabmonitor gesproken. Ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed zit met de HTML van het hoofdframe. In Firefox kan ik niet op een van de ensembles links klikken om hem rechts te openen. Er verschijnt een wit vlak rechts. Alleen als ik een ensemble open in een nieuwe tab krijg ik hem te zien (in de nieuwe tab). Staan de Targets misschien niet goed?

Ik zie dit eigenlijk al maanden in alle versies van Firefox.
Maurits, dit probleem heb ik nooit met Firefox. Ik laat me echter graag wat beters leren want mijn kennis van HTML is ongeveer 0.

Het NPO Ensemble ligt er hier uit, dus voorlopig maar geen 12C maar 11D uit Duitsland op de monitor!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Jassy schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:51:
[...]

Maurits, dit probleem heb ik nooit met Firefox. Ik laat me echter graag wat beters leren want mijn kennis van HTML is ongeveer 0.
Hij heeft denk ik een maandje of zes niet gedaan maar sinds een paar weken doet hij het weer normaal. Of dat aan Dabmonitor.nl, een Firefox update of een extensie heeft gelegen weet ik niet maar hij doet het in ieder geval weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zo.... vandaag de Pioneer DEH-X6700DAB ingebouwd in de Nissan Micra K12 ! :).

Gaf, los van het moeten verwijderen van een deel van de console waar ook een opbergvakje en ventilatoren aan vast zitten, ook nog gedoe met het vastschroeven van de Pioneer. De vorige radio zat met M5 schroeven vast en dat zou ook de maat voor de Pioneer moeten zijn. Maar mooi niet dat ik ze erin kreeg. Dus even een 'tapper' moeten halen om dat te regelen. Heel voorzichtig een schroefdraad tappen in alle 4 de benodigde schroefgaten, zonder te ver door te gaan :X

Maar uiteindelijk is het gelukt!

En de splitter lijkt het prima te doen met de bestaande Micra K12 antenne! FM geeft heldere ontvangst en op DAB+ geven zowel 11C als 12C een goede ontvangst. Dit is echter alleen in de straat voor ons huis getest en nog niet rijdend. Ik kan zelf niet autorijden en m'n vriendin is ziek. Dus de echte eerste test vindt waarschijnlijk pas dinsdag plaats. De stroomvoorziening voor de splitter heb ik gepakt van één van beide 12V-300mA uitgangen die de pioneer heeft, bijvoorbeeld om een gemotoriseerde antenne of eindversterker aan te sturen. De splitter pakt volgens de behuizing 100 mA, dus dat gaat prima :).

Wel opmerkelijk: Toen ik vanmiddag de radio en splitter eerst los uitprobeerde ontving ik ook 8A (regionaal west) prima met ongeveer 3 streepjes. Toen ik vanavond alles definitief in had gebouwd en alle bedrading ook lekker 'tucked away' zat, was 8A compleet verdwenen. Maar 11C en 12C zijn wel gewoon nog goed. Ik vond het ook al wat vreemd, want (jammer genoeg) kan ik hier met andere ontvangers zoals de Sangean DPR-32 of een SDR stick met een sterke antenne ook 8A slechts met moeite oppikken. En regionaal oost is hier in Almere Stad ook al niet te ontvangen......

Maar goed, al met al dus niet ontevreden met het resultaat! Te meer ook omdat alleen al de versterker in deze Pioneer veel beter is dan die van de vorige radio.

splitter

NPO

Commercieel

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 29-11-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
Als je gaat rijden ga je pas merken of de ontvangst blijft. Hier voor m'n deur had ik ook goede ontvangst met splitter (niet versterkt type). Tot ik ging rijden traden er dikwijls storingen op en dikwijls wegvallen tot zelfs geen ontvangst meer. Heb toen langere spriet 55cm ipv de 28 cm die ik had gemonteerd. Toen was het een verbetering maar op sommige plaatsen waar ik passeerde hetzelfde verhaal, nog veel storingen en wegvallen. Nu heb ik een aparte plakantenne die gebruikt word in kampers. deze dus: http://xtremebass.co.uk/connects2_ct27uv70
het staafje heb ik discreet onderaan achter de ruit gestopt om te testen. Je ziet er trouwens niks van omdat ie achter de zwarte rand van de ruit zit. Ditmaal heb ik bereik over meer kilometers dan met het splitterverhaal. Maar het kan schelen met je versterkte splitter tegenover de onversterkte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik ben inderdaad heeeel benieuwd hoe de ontvangst gaat zijn tijdens rijden. Komende dinsdagmiddag hebben we een rit naar Amersfoort en komende zaterdag van en naar Enschede.

Mocht het toch te slecht zijn, dan is jouw antenne misschien wel een goed idee :). Ziet er meer discreet uit dan de plakantenne van Pioneer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
CCMG schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:32:
Als je gaat rijden ga je pas merken of de ontvangst blijft. Hier voor m'n deur had ik ook goede ontvangst met splitter (niet versterkt type). Tot ik ging rijden traden er dikwijls storingen op en dikwijls wegvallen tot zelfs geen ontvangst meer. Heb toen langere spriet 55cm ipv de 28 cm die ik had gemonteerd. Toen was het een verbetering maar op sommige plaatsen waar ik passeerde hetzelfde verhaal, nog veel storingen en wegvallen. Nu heb ik een aparte plakantenne die gebruikt word in kampers. deze dus: http://xtremebass.co.uk/connects2_ct27uv70
het staafje heb ik discreet onderaan achter de ruit gestopt om te testen. Je ziet er trouwens niks van omdat ie achter de zwarte rand van de ruit zit. Ditmaal heb ik bereik over meer kilometers dan met het splitterverhaal. Maar het kan schelen met je versterkte splitter tegenover de onversterkte versie.
Dat ziet er iig beter uit dan zo`n standaard plakker...
eymey schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:12:
Ik ben inderdaad heeeel benieuwd hoe de ontvangst gaat zijn tijdens rijden. Komende dinsdagmiddag hebben we een rit naar Amersfoort en komende zaterdag van en naar Enschede.

Mocht het toch te slecht zijn, dan is jouw antenne misschien wel een goed idee :). Ziet er meer discreet uit dan de plakantenne van Pioneer :).
ben benieuwd :P

Edit: vandaag eens gekeken achter de radio.. naast een dikke bende achter de radio.. helaas ook een voeding voor de antenne :(

oftewel DAB+ via de bestaande antenne gaat er niet in zitten vrees ik dan toch

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 01-12-2015 14:28 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, maar na de voeding gaat de kabel waarschijnlijk weer gewoon naar de fm aansluiting op de radio toe? Als je daar een passieve splitter of zoiets aansluit zou het moeten werken. Tenzij die voeding ook een (te strak) filter is.

Dan een update van mijn kant: Vandaag vanuit Almere Stad naar Ikea Amersfoort gereden via provinciale weg, a27 en a1. Op de heenweg publieke mux geluisterd, op de terugweg commercieel. Beiden waren zeer stabiel, totaal geen uitval gehad (behalve in de parkeergarage :P). Constant 5/5 streepjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
coax vanaf de antenne.. stekker verbinding ( met een haakse verbinding ) en dan door een mooi metalen cylindertje (zonder enige opdruk :/ ) en dan door naar de radio met een "standaard" antenne plug

en een extra draadje richting het cylindertje..

edit: krijg me toch net even een idee.. binnenkort maar eens met de RTL_SDR dongle kijken :Y

die is breedbandig genoeg O-) en dan weet ik ook meteen of er uberhaubt nog een DAB signaal te vinden is.

tevens kan ik dan ook meten zonder de dat gekke ding er tussen >:)

[ Voor 35% gewijzigd door SMSfreakie op 01-12-2015 23:07 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hehe, dat kan ook ja :P.

Tenzij er ook echt electronica in de antennevoet zit (en dat cilindertje dus een soort power inserter is ofzo). Overigens neem ik dus aan dat dat extra draadje richting het cylindertje een voeding daarvoor is.

Je kan evt ook beginnen door gewoon de kant die nu in je radio zit op je RTL_SDR dongle aan te sluiten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:52:
Hehe, dat kan ook ja :P.

Tenzij er ook echt electronica in de antennevoet zit (en dat cilindertje dus een soort power inserter is ofzo). Overigens neem ik dus aan dat dat extra draadje richting het cylindertje een voeding daarvoor is.

Je kan evt ook beginnen door gewoon de kant die nu in je radio zit op je RTL_SDR dongle aan te sluiten :).
Dat was ook mijn plan.. radio naar voren.. alleen de antenne kabel er uit trekken en deze verbinden met de RTL_SDR.. kijken wat er gebeurt... eigenlijk ook eens kijken wat er gebeurt als ik het cylindertje er tussen weg laat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 09:58
Is er ergens te zien of er iets aan zendvermogen verandert is van de commerciële zenders op DAB+. Aangezien het omgeving Drenthe altijd wel redelijk was en Groningen regelmatig twijfelachtig is het nu ook in mijn woonplaats vrijwel niet meer te ontvangen. De commerciële dan de publieke zijn nog steeds perfect te ontvangen.

Naast de irritatie dat de commerciële er blijkbaar geen zak aan doen om de ontvangst te verbeteren wordt het dus alleen nog maar erger in mijn ogen. De FM band net zo erg vroeger kon ik alles ontvangen op mijn wekkerradio nu alleen nog met moeite 1 of 2 zenders redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Big-Foot schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:02:
Is er ergens te zien of er iets aan zendvermogen verandert is van de commerciële zenders op DAB+. Aangezien het omgeving Drenthe altijd wel redelijk was en Groningen regelmatig twijfelachtig is het nu ook in mijn woonplaats vrijwel niet meer te ontvangen. De commerciële dan de publieke zijn nog steeds perfect te ontvangen.

Naast de irritatie dat de commerciële er blijkbaar geen zak aan doen om de ontvangst te verbeteren wordt het dus alleen nog maar erger in mijn ogen. De FM band net zo erg vroeger kon ik alles ontvangen op mijn wekkerradio nu alleen nog met moeite 1 of 2 zenders redelijk.
de Antennes in smilde hangen volgens mij aan de zuidwest kant van de mast.. daar haal ik namelijk wel een stabiel signaal in de andere richtingen valt het veel sneller weg? :/
en verder hangt er in noord nederland niet echt veel vermogen :(

wel heb ik begrepen dat ze het diagram van Smilde gaan aanpassen.. maar dat zal vermoedelijk pas gebeuren als er een extra zenders in Jirnsum en Zwolle aangestoken zijn? dan hoeft er immers minder signaal die richting west / zuidwest :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 09:58
Punt is dat het sinds vrijdag is daarvoor altijd prima ontvangst gehad. En wederom de commerciële die nu gewoon niet meer te beluisteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zal morgen hier eens kijken op de Sangean.. want op de Onkyo kijken heeft niet zo veel nut.. die antenne daaraan is veel en veel te gevoelig om t goed te kunnen bepalen :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie3105
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09-2024
Commerciëlen zijn hier in Twente veel beter geworden. Nergens meer uitval. Komt een zender in Hengelo binnenkort ook nog bij zodat binnenshuis ook alles perfekt is. Ze zullen wel bezig zijn met de masten in het Noorden. Zwolle komt er ook nog bij. Voor 1 januari 2016 schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fratema
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Een berichtje van april jl. over de uitrol van fase3.... Ik heb inmiddels ook een DAB+ radio binnenshuis die het 60% van de tijd goed doet maar 40% dus niet... Heel irritant. Weet iemand de planning van de plaatsing van de steunzenders? Over 3 dagen is het 1 januari 2016 en zou het gefikst moeten zijn. Ik woon in Deventer, een van de steden waar zo'n ding zou worden opgehangen, ergens.

Tot nu toe vind ik het een aanfluiting. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Fratema op 29-12-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Fratema schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:38:
Een berichtje van april jl. over de uitrol van fase3.... Ik heb inmiddels ook een DAB+ radio binnenshuis die het 60% van de tijd goed doet maar 40% dus niet... Heel irritant. Weet iemand de planning van de plaatsing van de steunzenders? Over 3 dagen is het 1 januari 2016 en zou het gefikst moeten zijn. Ik woon in Deventer, een van de steden waar zo'n ding zou worden opgehangen, ergens.

voor Deventer is volgens mij geen steunzender gepland?
hoe is je ontvangst op de diverse multiplexen?

6B en 11C zouden afaik behoorlijk goed door moeten komen daar.
12C schat ik lager in (andere correcties etc) maar zou nog steeds doable moeten zijn :)

zelf blijf ik het rare probleem ervaren dat 9D-N veel zwakker is dan de overige multiplexen die ik hier ontvang ( 6B/11C/12C ) maar signaal is nog sterk genoeg voor goede ontvangst..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fratema
Dank voor je snelle reactie! ik baseer me op dit verhaal http://www.mediamagazine....-uit-met-22-steunzenders/

Het lijkt wel alsof de ontvangst varieert, atmosferische invloeden? 4 dagen lekker Top2000 beluisterd, maar vandaag is het huilen met de pet op. Ik heb de vraag ook gemaild naar broadcast@kpn.com Zij zijn tenslotte de partij die de opdracht tot plaatsing ten uitvoer brengt/bracht/gaat brengen...

Aan de ontvanger (Sony) zit een gesloten draadantenne van zo'n 60 cm, verder geen andere ingangen dus weinig te experimenteren

[ Voor 13% gewijzigd door Fratema op 29-12-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Fratema schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:00:
Dank voor je snelle reactie! ik baseer me op dit verhaal http://www.mediamagazine....-uit-met-22-steunzenders/

Het lijkt wel alsof de ontvangst varieert, atmosferische invloeden? 4 dagen lekker Top2000 beluisterd, maar vandaag is het huilen met de pet op. Ik heb de vraag ook gemaild naar broadcast@kpn.com Zij zijn tenslotte de partij die de opdracht tot plaatsing ten uitvoer brengt/bracht/gaat brengen...

Aan de ontvanger (Sony) zit een gesloten draadantenne van zo'n 60 cm, verder geen andere ingangen dus weinig te experimenteren
60cm is niet zo`n mooie voor DAB+ ontvangst volgens mij.... dat kan ik met mijn Sangean DPR-69 wel zien.. antenne lengte maakt schijnbaar uit ( gelukkig is het een telescoopantenna. en schuif ik hem zo op de voor die plek / mux optimale lengte )

voor m'n Onkyo met DAB+ addon blijf ik bij mn zelfgebouwde antenne.. die doet het beter dan menig commercieel product ( zover ik getest heb :7 )

maar ik begrijp dat nogal lastig om een andere antenne er aan te freubelen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Fratema schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:38:

Ik woon ook in Deventer heb sinds kort een tweede DAB+ radio en ik ervaar voor de helft hetzelfde als jij.

Mijn Pure Siesta Mi Series 2 met draadantenne staat in de slaapkamer (niet bij het raam) aan de achterzijde (Noordoost) van de woning en heeft op 3FM regelmatig slecht ontvangst, als ik de LED-lamp aan doe waar de antenne achter geklemd zit is het direct stil, radio2 heeft hetzelfde en Skyradio Xmas (Sorry :+ ) deed het volgens mij wel wat beter.

Sinds vorige week een Philips AE8000 met telescoopantenne aan de voorzijde van de woning (redelijk dichtbij het raam) en die heeft met ingeklapte antenne een beter ontvangst. Ik heb het idee dat dit komt doordat die zijde van de woning richting de KPN-antenne 'kijkt'.

Gelukkig ondersteunen ze allebei ook FM en als ik in de slaapkamer even wil luisteren ben ik vaak wel genoodzaakt terug te schakelen op FM.

[ Voor 4% gewijzigd door St00mwals op 29-12-2015 20:03 . Reden: Terugschakelen op FM toegovoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:01:
[...]

Ik woon ook in Deventer heb sinds kort een tweede DAB+ radio en ik ervaar voor de helft hetzelfde als jij.

Mijn Pure Siesta Mi Series 2 met draadantenne staat in de slaapkamer (niet bij het raam) aan de achterzijde (Noordoost) van de woning en heeft op 3FM regelmatig slecht ontvangst, als ik de LED-lamp aan doe waar de antenne achter geklemd zit is het direct stil, radio2 heeft hetzelfde en Skyradio Xmas (Sorry :+ ) deed het volgens mij wel wat beter.

Sinds vorige week een Philips AE8000 met telescoopantenne aan de voorzijde van de woning (redelijk dichtbij het raam) en die heeft met ingeklapte antenne een beter ontvangst. Ik heb het idee dat dit komt doordat die zijde van de woning richting de KPN-antenne 'kijkt'.

Gelukkig ondersteunen ze allebei ook FM en als ik in de slaapkamer even wil luisteren ben ik vaak wel genoodzaakt terug te schakelen op FM.
en welke richting kijkt die dan? Zwolle? Arnhem? Markelo? :)

en idd Ledlampen (en ander PWM gestuurde zut ) stoort nogal :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:06:
[...]

en welke richting kijkt die dan? Zwolle? Arnhem? Markelo? :)

en idd Ledlampen (en ander PWM gestuurde zut ) stoort nogal :(
Die antenne tussen de grote gele M en de IJssel, aan de Teugseweg.

Dan zal het vast niet helpen dat het een zo'n Ikea LED-lamp is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:17:
[...]

Die antenne tussen de grote gele M en de IJssel, aan de Teugseweg.

die paal is doet naast wat mobiel, DVB-T en vaste verbindingen, een FM zender voor SkyRadio, een steunzendertje voor Radio Oost. maar vanaf dat ding komt geen DAB :+
je kan wel met google earth eens een lijn doortrekken vanaf je huis via die antenne paal.. en kijken welke richting je dan uit komt en waar dus WEL een DAB+ zendlocatie is :P

site is wel een mooie om een DAB+ dipooltje bij in te hangen.. maarja krijg ze eerst maar zo gek :P

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 29-12-2015 20:31 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:28:
[...]

die paal is doet naast wat mobiel, DVB-T en vaste verbindingen, een FM zender voor SkyRadio, een steunzendertje voor Radio Oost. maar vanaf dat ding komt geen DAB :+
je kan wel met google earth eens een lijn doortrekken vanaf je huis via die antenne paal.. en kijken welke richting je dan uit komt en waar dus WEL een DAB+ zendlocatie is :P

site is wel een mooie om een DAB+ dipooltje bij in te hangen.. maarja krijg ze eerst maar zo gek :P
Haha!!!
Ik zie een KPN antenne en denk: 1+1=2 8) Fout dus...

Al met al:
Het ontvangst in Deventer is niet top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
St00mwals schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:43:
[...]

Haha!!!
Ik zie een KPN antenne en denk: 1+1=2 8) Fout dus...

Al met al:
Het ontvangst in Deventer is niet top
http://radio-tv-nederland.nl/dab/TDAB%20zenderlocaties.kmz

heb je vast wat aan.. daar staan namelijk alle zenders voor DAB+ op
kan je meteen zien in welke richting je meer succes zou kunnen hebben :-)
verder is fmscan.org je vriend :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fratema
Ik zit nu te denken aan 2 dingen:

morgen bellen met KPN broadcast Services
Telefoonnummer: 030-2386238
E-mail: broadcast@kpn.com.

en heeeeeel voorzichtig een stukje van de plasticmantel eraf peuteren met een mesje en er dan een meter boxsnoer aan vastknopen. De dood of de gladiolen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

St00mwals schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:17:
[...]
Ik kan er helaas over meepraten. DAB+ keukenradio staat naast een LEDARE 7W LED lamp van de Zweedse woonwinkelgigant en al het DAB ontvangst kan je wel vergeten. Recent eens met een 3W RYET LED lamp van dezelfde woonwinkelgigant getest en deze stoort ook, maar wel flink minder waardoor het signaal nog bruikbaar is. Verschillende spaarlampen getest, deze storen dan juist weer niet.

[ Voor 6% gewijzigd door SebasFM op 30-12-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Fratema schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:47:
Ik zit nu te denken aan 2 dingen:

morgen bellen met KPN broadcast Services
Telefoonnummer: 030-2386238
E-mail: broadcast@kpn.com.

en heeeeeel voorzichtig een stukje van de plasticmantel eraf peuteren met een mesje en er dan een meter boxsnoer aan vastknopen. De dood of de gladiolen... 8)
gebruik voor je gaat knopen even een lengte calculator.. dan kan je mooi berekenen wat een optimale lengte is voor je antenne :-)

op zich zou je met 70.6cm een hele mooie lengte hebben.. alleen hoeveel draad zit er nog vanaf het punt dat je antenne de radio in duikt tot de daadwerkelijke print :( dat is het nadeel.

Zit er zelf aan te denken om mn Sangean te voorzien van een IEC(of F) chassis connector.. dan kan er ook gewoon een andere antenne aan. die dan net even gunstiger kan staan dan de radio :P.
en voor het experimenteren natuurlijk ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fratema
70,6 cm, da's wel heel secuur, geweldig! Ik ga vanmiddag aan het prutsen met mes, draad en rolmaat. En dan maar zien. Doet een beetje denken aan de tijd dat ik met een metalen kleerhanger uit het zolderraam hing om Nederland 1 te ontvangen :D Jeugdsentiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Fratema schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:39:
70,6 cm, da's wel heel secuur, geweldig! Ik ga vanmiddag aan het prutsen met mes, draad en rolmaat. En dan maar zien. Doet een beetje denken aan de tijd dat ik met een metalen kleerhanger uit het zolderraam hing om Nederland 1 te ontvangen :D Jeugdsentiment
komt niet op de milimeter nauwkeurig natuurlijk maar des te mooier het is op 1/8ste of 1/4de of 1/2de golflengte gepiekt is ( 202mhz is het midden van het spectrum volgens mij )

404 Signature not found

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:37
Ik vind 3FM de laatste tijd een stuk beter klinken. Ik heb net op dabmonitor en wohnort gekeken en daar staat dat de meeste NPO streams nu met 128 kbps worden uitgezonden. Hoe lang is dat al zo? Ik ben blij met deze upgrade!

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 31-12-2015 09:08 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ktf
Sinds oktober zond de NPO al met 96kbps uit, maar dat ze ook al met 128kbps uitzonden op meer dan Radio 4 wist ik ook niet. edit: hier heb ik een artikel gevonden van 8 december j.l. waarin het genoemd wordt. Vanaf 4 december. 4 weken dus al.

Ik vraag me ook af wanneer de nieuwe NPO zenders komen. Dit overzicht zegt eind december, maar dat kan dus alleen vandaag nog :)

[ Voor 22% gewijzigd door ktf op 31-12-2015 10:21 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De audiostream is nog steeds 96 kb/s alleen zijn de slideshows nu geintegreerd waardoor de optelsom 128 kb/s is.

Overigens is de NPO geluidskwaliteit niet te wijten aan de bitrate. Sommige commercielen klonken veel beter met een lagere bitrate. Mogelijk heeft de NPO de processing of de verbinding naar de multiplexer verbeterd.

• tita_tovenaar
SMSfreakie schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:45:
[...]

komt niet op de milimeter nauwkeurig natuurlijk maar des te mooier het is op 1/8ste of 1/4de of 1/2de golflengte gepiekt is ( 202mhz is het midden van het spectrum volgens mij )
Ik zou de 1/8λ maar achterwege laten want die lengte is gewoon veel te kort .
De 1/2λ gaat werken maar vraagt eigenlijk een goede impedantie aanpassing omdat deze behoorlijk hoog is, ergens tussen de1KΩ en 2KΩ. Om dit aan te passen vraagt dit meer skills dan wat de gemiddelde tweaker heeft!
Het beste is gewoon je bij de antennes te houden die 1/4λ lentes gebruikt zoals de verticale dipool en de GP antenne met 3 of 4 radialen ,want deze zijn gewoon basic met een goede impedantie en werken altijd !
Als je toch eens een andere antenne wil maken dan zou je de J antenne kunnen maken welke uit een 1/4λ en 3/4λ bestaat en redelijk eenvoudig is na te bouwen!
http://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/

• SMSfreakie
  • Niet online
tita_tovenaar schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:56:
[...]

Ik zou de 1/8λ maar achterwege laten want die lengte is gewoon veel te kort .
De 1/2λ gaat werken maar vraagt eigenlijk een goede impedantie aanpassing omdat deze behoorlijk hoog is, ergens tussen de1KΩ en 2KΩ. Om dit aan te passen vraagt dit meer skills dan wat de gemiddelde tweaker heeft!
Het beste is gewoon je bij de antennes te houden die 1/4λ lentes gebruikt zoals de verticale dipool en de GP antenne met 3 of 4 radialen ,want deze zijn gewoon basic met een goede impedantie en werken altijd !
Als je toch eens een andere antenne wil maken dan zou je de J antenne kunnen maken welke uit een 1/4λ en 3/4λ bestaat en redelijk eenvoudig is na te bouwen!
http://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/
k heb zelf een aangepaste versie van deze

kwa lengte zou de piek rond de 212mhz zitten.. niet helemaal in het midden .. maar gezien 6B de laagste is (die ik wil ontvangen,en tevens op papier de zwakste frequentie is... en die nog even hard door komt als 11C/12C) klaag ik niet over m'n zelfbouw project :) en de kosten waren ook de moeite al niet O-)

404 Signature not found

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
Even een vraagje: ik heb nu een DAB+ autoradio (Pioneer) en een bestaande sprietantenne op mijn auto.
Ik lees hier en daar dat een sprietantenne voldoende is om DAB+ te ontvangen. Ik heb geen DAB+-antenne.
Heb ik dan zoiets nodig om het FM-signaal uit de bestaande antenne te splitten naar DAB+ en FM?

Dit is volgens mij geen actieve splitter, maar waarom zou ik een actieve splitter nodig hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Ken Wood op 31-12-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCMG
het is inderdaad geen versterkte antenne. Of je het nodig hebt of niet kan ik niet zomaar zeggen maar bij mij werkte zelfs een aktieve splitter nauwelijks. Als ik je een goede raad mag geven zou ik beter iets meer investeren in een aparte staafantenne. (verder terug in een van m'n topics staat de link) deze had enkel een gunstig resultaat qua ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hangt er ook af van hoe breedbandig je huidige antenne nu is denk ik :)

moet zelf nog steeds eens een meting doen met mn rtlsdr op de antenne in mn Polo..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinamstel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo

Sinds kort een radio set gekocht voor in het huis.

Het mooie aan de radio set is dat er DAB+ opzit.

Wat mij alleen stoort :( is de ontvangst.

Er is een draadje bijgeleverd een fm draadje om de DAB+ te ontvangen.

Goed in een woord waardeloos voor goeie ontvangst.

Bestaan er nu wel redelijke DAB+(antenne) ontvangers..... prijs maakt niet uit (als het maar goed is)

Woon zelf in Breda dus weet niet hoeveel zenders hier te ontvangen zijn (nu 15)

Alvast bedankt (een nieuwe DAB+ luisteraar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fratema
Ben ik weer even

Ik heb een mail gestuurd naar Volkerwesselstelecom, de aannemer die de steunzenders plaatst. Zie hier mijn vraag:
De KPN laat door uw bedrijf DAB+ steunzenders plaatsen om de ontvangst te verbeteren. Kunt u mij vertellen wanneer er een steunzender in Deventer wordt geplaatst? De ontvangst hier is nogal matig, vandaar mijn vraag

Tot nu toe geen reactie maar ja, er zitten wat feestdagen in de weg.

En nog wat: ik ben aan het knutselen gegaan en heb een stuk draad van 40 cm aan de bestaande "antenne" (lees draad) geknoopt. Eerst geen verbetering maar toen kreeg ik een lumineus idee. Ik heb dat aangeknoopte draadje in een cirkel gelegd en horizontaal op de plank van de audioset geplakt. En FEEST! even laten scannen, veel meer zenders en bijna altijd ontvangst *O* Lekker nostalgisch prutsen met mesjes en draad en wát een resultaat. Echt super. Dus niet opgeven maar voorzichtig prutsen :)

ps het is een Sony setje van Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
heinamstel schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 14:25:
Bestaan er nu wel redelijke DAB+(antenne) ontvangers..... prijs maakt niet uit (als het maar goed is)
Dan moet je natuurlijk wel even vermelden welke radio het is. Van het overgrote merendeel van de DAB+ radio's is de antenne niet te vervangen, tenzij het een autoradio betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die bierblik antenne komt hier elke pagina bijna wel langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinamstel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Inderdaad welke radio de Philips BTB 3370 micro music systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
CCMG schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:12:
het is inderdaad geen versterkte antenne. Of je het nodig hebt of niet kan ik niet zomaar zeggen maar bij mij werkte zelfs een aktieve splitter nauwelijks. Als ik je een goede raad mag geven zou ik beter iets meer investeren in een aparte staafantenne. (verder terug in een van m'n topics staat de link) deze had enkel een gunstig resultaat qua ontvangst.
Ik heb een antenne als deze: Afbeeldingslocatie: https://www.onderdelenzoeker.nl/car_pictures/daihatsu/ATX_M576_F2.jpg

Het is een uitschuifbare antenne van 95 cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ken Wood schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:03:
[...]

Ik heb een antenne als deze: [afbeelding]

Het is een uitschuifbare antenne van 95 cm lang.
Als je vrij zeker bent dat de huidige antenne helemaal passief is (dus gewoon zonder extra electronica een draad die van de antenne naar de FM-aansluiting van de autoradio gaat), dan kan je deze proberen:

http://www.amazon.de/Ante...ords=DAB+antenne+splitter

Zoals een week of wat terug gemeld geeft deze splitter bij onze Pioneer DAB+ autoradio en in combinatie met de standaard passieve spriet op onze Nissan Micra K12 uitstekende resultaten.

De voedingsaansluiting voor deze splitter zit met een kroonsteen (dat rechthoekige stekkertje heb ik eraf geknipt) aangesloten op de 12v (max 300 mA) antenne/eindversterker stuursignaal uitgang van de autoradio en dat werkt dus prima. Inmiddels behoorlijk wat rond gereden, van Amsterdam Zuid-Oost en Almere en Harderwijk tot Apeldoorn en Enschede. En zeker de NPO en de VCR mux komen zonder onderbrekingen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
intussen is NPO Sterren.nl ook van start via DAB+ en zijn er wat naamsveranderingen op de NPO mux..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:27:
intussen is NPO Sterren.nl ook van start via DAB+ en zijn er wat naamsveranderingen op de NPO mux..
Ja, maar waar blijft de rest? :( Ik zit me al maanden te verheugen op Radio 4 Concerten (lees: Radio 4 zonder geneuzel)
Pagina: 1 ... 17 ... 31 Laatste