Het grote DAB+ digitale radio topic

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xander2015
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-08-2020
Hallo,

Ik heb een vraag. Heeft iemand ook ervaring met een DAB+ walkman. Ik overweeg om er een te kopen, maar ik word ook aan het twijfelen gebracht. De oortelefoon die als antenne moet fungeren, geeft een zwak signaal door. Waardoor het signaal dus wegvalt en er niets te beluisteren is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb zelf een Sangean DPR-39.. valt me niet tegen kwa ontvangst.. alleen hem lekker in je binnenzak steken valt wel tegen nog...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
Aldus http://radio-tv-nederland.nl/ is afgelopen donderdag (de 17e) de NPO-zender in Heerlen aangegaan, dus voor mensen in dat puntje van Zuid-Limburg zou de publieke omroep nu beter binnen te halen moeten zijn via DAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
in den haag zuid is ook een zender van 1 ( of 2 KW ) aangestoken.. het is me niet helemaal duidelijk welke zender er daar precies aangestoken is :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Volgens het overzicht op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht-12c.html zijn er twee zenders in Den Haag, en Zichtenburg is de meest zuidelijke.

Wel vreemd dat er nu zenders binnen 8km van elkaar staan. Is dat misschien vanwege de vele hoogbouw in Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Ook in Oss schijnt de extra NPO zender aan te staan

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 14:27

SebasFM

BOFH

SMSfreakie schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:34:
in den haag zuid is ook een zender van 1 ( of 2 KW ) aangestoken.. het is me niet helemaal duidelijk welke zender er daar precies aangestoken is :)
12C kwam al sterk binnen (voor mij tenminste), maar het komt nu nog sterker binnen. Heb direct line of sight met de top van de mast, 2,0 km hemelsbreed van de zendmast. Ik had liever gehad dat ze er een steunzender van 8A hadden bijgeplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door SebasFM op 22-09-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier komt 12C ook al harder binnen.. terwijl er nog een 1KW zender aangestoken gaat worden ook op 13km 8)

denk dat ze de ook de bestaande zenders nog eens gefinetuned hebben intussen :P

404 Signature not found

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
xander2015 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:27:
Hallo,

Ik heb een vraag. Heeft iemand ook ervaring met een DAB+ walkman. Ik overweeg om er een te kopen, maar ik word ook aan het twijfelen gebracht. De oortelefoon die als antenne moet fungeren, geeft een zwak signaal door. Waardoor het signaal dus wegvalt en er niets te beluisteren is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Zelf heb ik de DPR-32 van Sangean.

Steekt zeer lekker in je binnenzak en prima geluidskwaliteit als er ontvangst is. Echter, de ontvangst varieert wat mij betreft wel wat (te) sterk afhankelijk van wat voor oortjes je eraan hebt hangen.

Als ik in Amsterdam bovenin een trein zit pak ik heel veel op, maar in Almere is het bijvoorbeeld weer matig met de regionale omroepen en het publieke ensemble, zelfs als ik gewoon buiten tussen Almere Stad Oost en -West fiets.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Gisteren met mijn vriendin bij de Media Markt een simpele Philips AE5250 DAB+ radio gekocht.

Gelukkig wist de verkoper direct waar we het over hadden toen we naar DAB+ vroegen. Prima radio voor EUR 50,00.

Ontvangst in Middelburg was zowel 11C als 12C binnenshuis prima, geen enkele keer weg gevallen, ook niet tijdens zware regen gisteren avond.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42
Volgende week donderdag krijg ik mijn nieuwe leaseauto, een Citroen C4 cactus, met onder andere ook een DAB+ radio. Het beeld wat ik er van had, was dat alle zenders overal in het land te ontvangen zijn, maar ik heb de laatste 5 pagina's doorgelezen en ik moet zeggen dat ik er bar weinig van snap..

Er wordt gesproken over verschillende kanalen (6B, 11C etc.) Wat houdt dat in? Moet ik bij een autorit van Groningen naar Amsterdam nou alsnog gaan "zappen" om een zender te kunnen luisteren?

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ossi schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:14:
Volgende week donderdag krijg ik mijn nieuwe leaseauto, een Citroen C4 cactus, met onder andere ook een DAB+ radio. Het beeld wat ik er van had, was dat alle zenders overal in het land te ontvangen zijn, maar ik heb de laatste 5 pagina's doorgelezen en ik moet zeggen dat ik er bar weinig van snap..

Er wordt gesproken over verschillende kanalen (6B, 11C etc.) Wat houdt dat in? Moet ik bij een autorit van Groningen naar Amsterdam nou alsnog gaan "zappen" om een zender te kunnen luisteren?
Nee, je radio zal zelf de zenders volgen.

11C zijn de publieke omroepen en 12C de NPO.

In deze kanalen vind je de zenders en vervolgens zal je radio die gewoon blijven 'volgen'.

• Ossi
Snow_King schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:16:
[...]

Nee, je radio zal zelf de zenders volgen.

11C zijn de publieke omroepen en 12C de NPO.

In deze kanalen vind je de zenders en vervolgens zal je radio die gewoon blijven 'volgen'.
Ik neem aan dat je de commerciële omroepen bedoelt op 11C?

Maar als ik dus wil wisselen van Radio 1 naar Radio Veronica, dan moet ik dus gaan wisselen van kanaal, zoals je ouderwets zou kunnen wisselen van FM naar AM?

• doc

doc

Ossi schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:18:
[...]

Maar als ik dus wil wisselen van Radio 1 naar Radio Veronica, dan moet ik dus gaan wisselen van kanaal, zoals je ouderwets zou kunnen wisselen van FM naar AM?
Je krijgt over het algemeen gewoon een lijst met alle stations te zien, vaak gesorteerd per multiplex/kanaal. Dus hoef je niet te switchen, ik kan ook gewoon doorzappen van commerciële naar publieke

Me Tarzan, U nix!

• Ossi
doc schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:20:
[...]

Je krijgt over het algemeen gewoon een lijst met alle stations te zien, vaak gesorteerd per multiplex/kanaal. Dus hoef je niet te switchen, ik kan ook gewoon doorzappen van commerciële naar publieke
Waarom wordt er dan vele pagina's lang gepraat over kanalen? Of is dat meer voor tweakersnufjes die niet optimaal in gebruiksgemak zijn? :>

• doc

doc

Nou ja, niet alle kanalen zijn overal beschikbaar (omdat ze regionaal zijn) of is de ontvangst nog niet optimaal en dan praten mensen er graag over als er wijzigingen zijn :)

Me Tarzan, U nix!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ossi schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:18:
[...]

Uh, ja, zie mij even te snel typen.

En zoals al aangegeven, jij hoeft vaak niets te weten van de kanalen. Je krijgt een lijst met zenders en selecteert gewoon wat jij wil luisteren.

• Ossi
Top, dat wilde ik even weten :)

Carry on

• ktf
Ossi schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:21:
Waarom wordt er dan vele pagina's lang gepraat over kanalen? Of is dat meer voor tweakersnufjes die niet optimaal in gebruiksgemak zijn? :>
DAB+ werkt heel anders dan FM. De twee belangrijkste verschillen zijn
- DAB-zenders zenden samen op één frequentie uit (een kanaal), terwijl dat bij FM niet kan. Daarom moet je bij FM van frequentie wisselen als je verplaatst. Het grote voordeel is dat DAB met meer kleine zenders kan werken, waar FM met een paar grote zenders werkt. Het voordeel van veel kleine zenders is dat je minder electriciteit verbruikt en er in de dekking minder gaten vallen
- DAB-zenders zenden niet één station, maar een zogenaamde multiplex uit: voor de landelijke kanalen dus een stuk of 15 tegelijk.

Als er dus een zendmast voor kanaal 11C wordt bijgeplaatst, wil dat zeggen dat alle radiostations op die multiplex daar beter te ontvangen zijn: 100%NL, 538, SlamFM, ClassicFM, Arrow etc.

Er wordt hier dus over kanalen gesproken, omdat het makkelijk en duidelijk communiceert, maar het is inderdaad nogal technisch: je merkt hier als gebruiker vrij weinig van.

Over kanalen gesproken, http://radio-tv-nederland.nl/ meldt dat kanaal 12C (voor de duidelijkheid: alle stations van de publieke omroep dus) nu een extra zender in Breda en in Ittervoort heeft. De NPO plant nu echt met een noodvaart extra zenders bij dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22
Volgende week weer week van de Digitale Radio
Van 5 t/m 9 oktober is het de 'Week van de Digitale Radio'.
Alle DAB+ radiostations aangesloten bij Digital Radio NL geven die week te gekke digitale DAB+ radio's weg.
En alsof dat nog niet genoeg is, maak je bij Digital Radio NL ook nog eens kans op een digitale DAB+ autoradio met daaromheen… de nieuwe FIAT 500!
http://digitalradio.nl/week-van-de-digitale-radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
De tweede omroep heeft zich gemeld voor het MTVNL ensemble: Radio West is nu in multiplexen over heel Nederland te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 15:33

ralfbosz

xm create bosz -c

ktf schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 22:40:
De tweede omroep heeft zich gemeld voor het MTVNL ensemble: Radio West is nu in multiplexen over heel Nederland te ontvangen.
Dat is toch gek? West zit toch al in een regionale DAB+. Leuk voor de mensen die het nog niet via dat kanaal kunnen ontvangen, nog meer zenders, rond de 50 inmiddels in NL.

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10
Oproep aan mensen met een RTL DAB of NOXON DAB Stick en die DAB Player willen uitvoeren.

Ik ben nog opzoek naar de volgende DAB Kanalen:
MTVNL: 5A, 7C, 8C, 9C, 11B, 12B

Als men graag buitenlandse DAB kanalen wil delen kan dat natuurlijk ook.

REGEDIT:
Start > Uitvoeren (Windows toets + R) > Regedit
(Of zoeken > Regedit)

Via regedit kun je ze opslaan, export.
Te vinden onder: [HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Andi_84\DABPlayer\Ensembles]

Sla de .reg op en eventueel enkele of meerdere .reg bestanden in een .zip zetten, indien de mail client vervelend doet.
Mail via PM, dan zet ik de .reg bestanden in de DAB_Player_Ensembles map.

Updates zie: http://x264.nl/dump/DAB_Player_Ensembles/

Meer info:
https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=30033

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ralfbosz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:13:
[...]

Dat is toch gek? West zit toch al in een regionale DAB+. Leuk voor de mensen die het nog niet via dat kanaal kunnen ontvangen, nog meer zenders, rond de 50 inmiddels in NL.
Dat zal zijn omdat de Regionaal West Multiplex op dit moment nog geen goede ontvangst heeft. Daar staat voorlopig alleen een zender in Amsterdam en Rotterdam aan. Den Haag (de thuisbasis van Radio West) zal nog wel redelijk gedekt worden door Rotterdam maar bijvoorbeeld Leiden zal het nauwelijks kunnen ontvangen. Op deze manier kan Radio West ook dat soort plaatsen via DAB bedienen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
neeecht schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:00:
Oproep aan mensen met een RTL DAB of NOXON DAB Stick en die DAB Player willen uitvoeren.

[..]
En wat kun je dan precies met die gegevens van ensembles die je niet kunt ontvangen? Is dat zodat ze alvast ingeprogrammeerd kunnen worden ter voorbereiding op condities? Dat zou op zich inderdaad wel interessant kunnen zijn.

Ik heb helaas geen Windows en geen DAB stick anders had ik je de drie Londense lokale ensembles kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10
Maurits van Baerle schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:51:
[...]

En wat kun je dan precies met die gegevens van ensembles die je niet kunt ontvangen? Is dat zodat ze alvast ingeprogrammeerd kunnen worden ter voorbereiding op condities? Dat zou op zich inderdaad wel interessant kunnen zijn.

Ik heb helaas geen Windows en geen DAB stick anders had ik je de drie Londense lokale ensembles kunnen sturen.
Precies dat! Als voorbereiding op conditities en gewoon leuk om in de lijst te hebben staan.
Als de Ensemble in het programma staat, blijft hij proberen. Met scannen, altijd maar 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 11-09 20:59
Hebben anderen ook last van regelmatige uitval van de zenders op 11C in regio Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 14:27

SebasFM

BOFH

Sikkek schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:39:
Hebben anderen ook last van regelmatige uitval van de zenders op 11C in regio Den Haag?
Daar ervaar ik geen problemen mee. Wel merk ik dat LED lampen storing kunnen veroorzaken. Zo staat er een Ikea Ledare LED lamp naast mijn radio. Zodra deze aan gaat, valt het signaal continue weg. Wellicht dat er in jouw situatie andere storingsbronnen kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Ik zal eerdaags eens met RTL-SDR stick en DABPlayer aan de gang gaan :). Op dit moment echter wat druk.

Overigens zijn wij de afgelopen dagen op Stedentrip geweest naar London. Vanuit onze hotelkamer op 4-hoog in East Croydon heb ik ook eens de DPR-32 laten scannen. 70 ( !!!! ) radiozenders op DAB, gigantisch zeg :o.

Overigens de meeste wel op slechte tot matige geluidskwaliteit (slechter dan DAB+) maar dat valt te verwachten met ongeveer (wat ik zag) 80 tot 192 Kbps op mpeg2 :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mpeg2 in mono ook nog zekr

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Veel wel ja, dwz van de 15 die ik ff beluisterd heb.

Overigens heb ik niet bekeken over hoeveel ensembles die 70 zenders verdeeld zijn :)

[ Voor 46% gewijzigd door eymey op 07-10-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:50:
Veel wel ja, dwz van de 15 die ik ff beluisterd heb.

Overigens heb ik niet bekeken over hoeveel ensembles die 70 zenders verdeeld zijn :)
Ik verwacht zeven ensembles. BBC National DAB, Digital 1 (landelijk commercieel), London 1, London 2, London 3, London minimux en Surrey & North Sussex (regionaal ensemble ten zuiden van London, die zul je in Croydon nog wel kunnen oppikken).

Ik woon zelf iets noorderlijker in Londen en pik er ook zeven op. Alleen pik ik Herts, Beds & Bucks op (in plaats van Surrey & North Sussex) het regionale ensemble net ten noorden van Londen.

http://www.wohnort.org/DAB/uknat.html
http://www.wohnort.org/DAB/ukloc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Zo zeg, dat zijn er nogal wat inderdaad.

Natuurlijk compleet onrealistisch (althans op korte termijn, gezien de waarschijnlijk grote user-base aan radio's die nog geen DAB+ ondersteunen), maar wat een bandbreedte zou er beschikbaar komen als de UK ook massaal overschakelde naar DAB+ :D.

Overigens goed gehad in London! Ookal was het voor slechts 3 dagen. In het begin wat overweldigend qua drukte en ook jammer dat de halve stad op dit moment een bouwput lijkt te zijn, maar deze eerste keer zou zo maar een keer een vervolg kunnen krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
De bitrates van de NPO zijn verhoogd!

Ik heb even met VLC de Dabmonitor.nl streams gedemuxt om te kijken wat er nou precies wordt uitgezonden. Dit lijkt nu het hele lijstje te zijn:

NPO Radio 1 - 96 kb/s
NPO Radio 2 - 96 kb/s
NPO 3FM - 96 kb/s
NPO Radio 4 - 128 kb/s
NPO Radio 5 - 96 kb/s
NPO Radio 6 - 96 kb/s
NPO FunX - 96 kb/s
NPO Radio 1 Extra - 96 kb/s
NPO Top 2000 - 96 kb/s
NPO 3FM Alternative - 96 kb/s
NPO Test - 96 kb/s

Alle zenders draaien nu op 96 kb/s behalve NPO Radio 4, die draait op 128 kb/s. De feitelijke audiostream is ietsjes kleiner aangezien er altijd nog een paar bits overhead zijn. Het kan zijn dat een radio aangeeft dat NPO Radio 1 op 128 kb/s draait maar dat komt omdat die waarschijnlijk een volledige slideshow nu in het audiokanaal meestuurt met nieuws headlines, de audiostream is ook gewoon 96 kb/s.

Edit: Tegelijkertijd lijken ook alle stations een stap omhoog te hebben gedaan van HE-AACv1 naar AAC-LC.

[ Voor 36% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-10-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 01:13:
Zo zeg, dat zijn er nogal wat inderdaad.

Natuurlijk compleet onrealistisch (althans op korte termijn, gezien de waarschijnlijk grote user-base aan radio's die nog geen DAB+ ondersteunen), maar wat een bandbreedte zou er beschikbaar komen als de UK ook massaal overschakelde naar DAB+ :D.
Er komt er in het voorjaar nog eentje bij, het tweede commerciële ensemble 'Digital 2'. Daar komen dan ook voor het eerst enkele DAB+ zenders op maar veel zal het nog niet zijn. Inderdaad omdat een hoop oudere radio's nog geen DAB+ ondersteunen. In Nederland ging het om naar schatting maar zo'n 50000 oudere radio's toen er overgeschakeld werd, in het VK gaat hem om vele miljoenen dus is zo'n besluit iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Dabmonitor 12C is zo terug, ik heb hem even opnieuw opgestart omdat ik bepaalde waardes niet geloofde.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Jassy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:24:
Dabmonitor 12C is zo terug, ik heb hem even opnieuw opgestart omdat ik bepaalde waardes niet geloofde.
Over Dabmonitor gesproken. Ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed zit met de HTML van het hoofdframe. In Firefox kan ik niet op een van de ensembles links klikken om hem rechts te openen. Er verschijnt een wit vlak rechts. Alleen als ik een ensemble open in een nieuwe tab krijg ik hem te zien (in de nieuwe tab). Staan de Targets misschien niet goed?

Ik zie dit eigenlijk al maanden in alle versies van Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Grappig, zelf merk ik er niets van met Firefox...

Leuk, 12C monitor lijkt definitief gecrashed te zijn, uitgerekend vandaag. Ik kan helaas pas laat in de middag ingrijpen dus nog even geduld..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Fors meer auto's met digitale DAB+radio in Nederland

Het aantal nieuwe auto's uitgerust met digitale DAB+radio is in de eerste helft van dit jaar verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Digital Radio NL, die BNR Nieuwsradio heeft opgevraagd. Nederland is wederom “het beste jongetje van de klas” in Europa.

Er rijden ruim 30.000 nieuwe auto's in ons land rond met een digitale radio-ontvanger. Dat is 14% van het totaal aantal verkochte auto's in de eerste helft van dit jaar en een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Volgens Jacqueline Bierhorst, project director Digital Radio NL, is de toename van het aantal auto's met digitale DAB+radio een belangrijke stap. "Een jaar geleden wist men nog niet eens van het bestaan van digitale radio af. Dan is 14 procent in verhouding eigenlijk ongelofelijk veel", zegt Bierhorst tegen BNR.

[..]
http://radio.nl/808506/fo...ale-dabradio-in-nederland
Ik ben het wel eens met de teneur van dat stuk. Ik vind het in Nederland verbazingwekkend hard gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Maurits van Baerle schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:06:
De bitrates van de NPO zijn verhoogd!

Ik heb even met VLC de Dabmonitor.nl streams gedemuxt om te kijken wat er nou precies wordt uitgezonden. Dit lijkt nu het hele lijstje te zijn:

NPO Radio 1 - 96 kb/s
NPO Radio 2 - 96 kb/s
NPO 3FM - 96 kb/s
NPO Radio 4 - 128 kb/s
NPO Radio 5 - 96 kb/s
NPO Radio 6 - 96 kb/s
NPO FunX - 96 kb/s
NPO Radio 1 Extra - 96 kb/s
NPO Top 2000 - 96 kb/s
NPO 3FM Alternative - 96 kb/s
NPO Test - 96 kb/s

Alle zenders draaien nu op 96 kb/s behalve NPO Radio 4, die draait op 128 kb/s. De feitelijke audiostream is ietsjes kleiner aangezien er altijd nog een paar bits overhead zijn. Het kan zijn dat een radio aangeeft dat NPO Radio 1 op 128 kb/s draait maar dat komt omdat die waarschijnlijk een volledige slideshow nu in het audiokanaal meestuurt met nieuws headlines, de audiostream is ook gewoon 96 kb/s.

Edit: Tegelijkertijd lijken ook alle stations een stap omhoog te hebben gedaan van HE-AACv1 naar AAC-LC.
Kijk, dat zijn nog eens getallen die ik mooi vind! Komende dagen op m'n werk, als de ontvangst het toelaat, maar weer eens via DAB+ op m'n Sangean DPR-32 naar 3fm luisteren!

Als ze dit vasthouden en de geluidskwaliteit er ook naar is, dan wordt DAB+ voor thuis ook nog eens een serieuze optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik weet niet of het aan mijn (auto)radio ligt (Opel IntelliLink systeem), maar die "slideshow" die NPO Radio 1 meezendt ziet er niet uit. De helft valt buiten beeld en het is vrij wazig.
Qua audio merk ik op het gehoor althans geen verbetering bij NPO Radio 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:22
Gitarist schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:26:
Ik weet niet of het aan mijn (auto)radio ligt (Opel IntelliLink systeem), maar die "slideshow" die NPO Radio 1 meezendt ziet er niet uit. De helft valt buiten beeld en het is vrij wazig.
In mijn nieuwe BMW ziet het er goed uit en herken dit niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

EdjeK schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:15:
[...]

In mijn nieuwe BMW ziet het er goed uit en herken dit niet!
Dan ligt het vast aan het verschil tussen een (dikke) BMW (geintje natuurlijk) en mijn Opel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Heel leuk allemaal, maar Radio 4 Eigentijds staat voor 2017 pas op de rol :'( Meer zenders (beter gezegd: meer keuze) is m.i. belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Meer keuze is zeker ook belangrijk, maar toch hoop ik dat die, in ieder geval bij de npo, niet (meer) ten koste van de kwaliteit zal gaan. Huidige 96 Kbps vind ik alleszins acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07

Bestla

Kvinne

Ik merkte het een paar dagen geleden al dat Arrow Classic rock erg ruist. Vandaag weer gecheckt, en ja hoor, weer ruis. Ik heb ook al een mail gestuurd naar Arrow dat dit nu wel erg sneu is tijdens de Rock 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het is inderdaad niet om aan te horen. net alsof je naar een slecht afgestemde FM zit te luisteren.

(of zouden ze stiekem een FM radio aan hebben staan , daar een microfoon voor de speaker hebben gezet en daarmee de DAB+ stream aan het vullen zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:32:
Het is inderdaad niet om aan te horen. net alsof je naar een slecht afgestemde FM zit te luisteren.

(of zouden ze stiekem een FM radio aan hebben staan , daar een microfoon voor de speaker hebben gezet en daarmee de DAB+ stream aan het vullen zijn...)
om zo een nostalgies gevoel op te wekken? :)

maar idd het is niet om aan te horen..

verder is Sky radio alweer in de kerststemming.. Sky Hits -> Sky Xmas

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Arrow via Ziggo gaat prima. Vanochtend weer op de A4 bij Leidschendam even Arrow opgehad en het lijkt wel hoe langer je luistert, hoe erger het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

SMSfreakie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:37:
[...]

om zo een nostalgies gevoel op te wekken? :)

maar idd het is niet om aan te horen..

verder is Sky radio alweer in de kerststemming.. Sky Hits -> Sky Xmas
Dat was al begin van de maand, jammer dat ze niet hezelfde doen in de zomer met hun SummerHits zender.... Gewoon elke drie/vier maanden een ander thema. SkyHits volgt mij inziens weinig toe, luister ik liever naar Qnonstop, die heeft geen reclame :)

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Arrow lijkt weer normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
KPN is flink bezig met de uitrol van het NPO netwerk. In de afgelopen weken waren al nieuwe DAB+ zenders in Sittard, Oostburg, Terneuzen, Groenlo, Winterswijk en Den Burg aangezet. Vanmiddag is dan ook Doetinchem aan gezet. In dit filmpje ze je de voorbereidingen.

[YouTube: https://youtu.be/Pgx1TY8sPBg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO werkt het allemaal prima, inmiddels kan ik hier alweer geruimte tijd diverse Nederlandse en Belgische DAB+ zenders ontvangen, de overlap met (kabel)FM is echter wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:15:
de overlap met (kabel)FM is echter wel groot.
Sowieso is het wel het idee dat zo'n beetje alles wat op FM zit ook op DAB+ komt, anders kan het natuurlijk nooit een goed alternatief zijn. Het doel is dat er voor een luisteraar uiteindelijk geen reden meer hoeft te zijn om nog terug naar FM te schakelen. Het is dus logisch dat je veel zenders die je op FM tegenkomt ook op DAB+ tegenkomt.

Maar goed, daarnaast zijn er, afhankelijk van de regio waar je woont, op DAB+ al snel 20 zenders te ontvangen die niet op FM zitten. En over ruim een week komt daar alweer een volgende reeks zenders bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurits van Baerle op 23-10-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-09 22:01
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zette gisteren in de auto Arrow weer aan, en bij mij was ineens de ruis volledig weg. Vandaag ook weer geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
frenkie64 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:56:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zette gisteren in de auto Arrow weer aan, en bij mij was ineens de ruis volledig weg. Vandaag ook weer geen enkel probleem gehad.
Zie ook
Bestla schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:49:
Arrow lijkt weer normaal te zijn.
Misschien handig de laatste pagina van een topic te lezen voor je reageert? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

op zich is het natuurlijk goed om een extra bevestiging te hebben dat het weer werkt (ik luister zelf niet naar Arrow, zal het eens opzetten zo).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:06
Iemand ervaring met een goede DAB+ adapter/ontvangen, die ik op mijn stereo set kan aansluiten?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Ik heb een technisat gekocht en op zich werkt die goed, klinkt goed (geen optische uit) maar deze heeft de onhebbelijkheid te reageren op de afstandsbediening van de TV en andersom :( (TV is overigens van LG) dus ze springen steeds om en om aan en uit en dergelijke ... Dat is dus geen goede combinatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Maurits van Baerle schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:12:
KPN is flink bezig met de uitrol van het NPO netwerk. In de afgelopen weken waren al nieuwe DAB+ zenders in Sittard, Oostburg, Terneuzen, Groenlo, Winterswijk en Den Burg aangezet. Vanmiddag is dan ook Doetinchem aan gezet. In dit filmpje ze je de voorbereidingen.

[video]
Leuk! Ook om te zien dat er gewoon een Mini Datacenter bij die zendmast staat.

Weet iemand toevallig wanneer Vlissingen online gaat voor de NPO? Oostburg en Terneuzen zijn uiteraard mooi, maar op Walcheren, Middelburg specifiek, is de ontvangst niet altijd helemaal geweldig.

Daarnaast, gaan we ooit mini zenders voor DAB in tunnels zien? Nu valt de ontvangst vaak weg, maar zou een 500W zender in een tunnel niet voldoende zijn om dat te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-09 22:01
ktf schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:12:
Misschien handig de laatste pagina van een topic te lezen voor je reageert? :+
Excuses. Ik had daar overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
http://www.albrecht-audio.de/?product=albrecht-dr-52

Iemand ervaring met deze DAB+ ontvanger?

Lijkt mij een mooie ontvanger voor de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:03:
[...]

Daarnaast, gaan we ooit mini zenders voor DAB in tunnels zien? Nu valt de ontvangst vaak weg, maar zou een 500W zender in een tunnel niet voldoende zijn om dat te verhelpen?
Ik vermoed dat dit wel al gedaan wordt, mijn DAB+ ontvangst valt namelijk nooit weg als ik door de tunnel in de A2 bij Utrecht rij. Deze is vrij lang.. (weliswaar ook vrij dichtbij Utrecht-stad, dus ik weet het niet zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 12:38
maartenford schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:11:

Iemand ervaring met deze DAB+ ontvanger?

Lijkt mij een mooie ontvanger voor de prijs
Zoals je hier kan zien is dit bedoeld als uitbreiding van je bestaande set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Lizard schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:04:
[...]

Zoals je hier kan zien is dit bedoeld als uitbreiding van je bestaande set.
ik zie er een mod project in ;) dit ding is nog wel "acceptabel" als losse DAB+ adapter in de auto..
op de AUX in van de autoradio..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:03:
Waarschijnlijk is 1W al genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

Gitarist schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:13:
[...]

Ik vermoed dat dit wel al gedaan wordt, mijn DAB+ ontvangst valt namelijk nooit weg als ik door de tunnel in de A2 bij Utrecht rij. Deze is vrij lang.. (weliswaar ook vrij dichtbij Utrecht-stad, dus ik weet het niet zeker)
Zit je niet toevallig op een FM-zender halverwege? Als ik een non-FM zender luister op de DAB+ valt mijn signaal weg. In alle vier de tunnelbuizen hetzelfde, al lijken ze het tegenwoordig wel wat langer vol te houden...

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

ralfbosz schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:16:
[...]

Zit je niet toevallig op een FM-zender halverwege? Als ik een non-FM zender luister op de DAB+ valt mijn signaal weg. In alle vier de tunnelbuizen hetzelfde, al lijken ze het tegenwoordig wel wat langer vol te houden...
Nee ik heb goed opgelet dat m'n autoradio niet overschakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Gitarist schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:13:
[...]

Zou leuk zijn, maar bij mij valt het heel hard weg, ook in die tunnel op de A2.
ktf schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:48:
[...]

Wellicht, 10W of 100W zou ook niet uit maken, maar dat is het mooie aan DAB+ als ik het goed begrijp. Je kan kleine steunzenders plaatsen om zo gaten te dichten. Tunnels bijvoorbeeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:30:
Wellicht, 10W of 100W zou ook niet uit maken, maar dat is het mooie aan DAB+ als ik het goed begrijp. Je kan kleine steunzenders plaatsen om zo gaten te dichten. Tunnels bijvoorbeeld dus.
Dat klopt, Noorwegen is op dit moment een paar honderd(!) tunnel aan het voorzien van DAB+ zenders aangezien de landelijke zenders in 2017 van de FM gaan. Schijnt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Hmm, volgens de info op http://www.radiodigi.nl/n...nbod-npo-via-dab-op-komst (en http://www.radiodigi.nl/landelijke-stations.html ) zit er een flinke uitbreiding van het NPO zenderaanbod op DAB+ aan te komen.

Moeten we nou ook vrezen dat de opwaardering van de muziekzenders naar 96 Kbps maar van tijdelijke aard is?

Ten opzichte van een aantal aangekondigde zenders verdwijnen er ook 3, maar toch. Geen idee hoe 'vol' de multiplex nu eigenlijk al zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik begin toch weer visioenen van FM te krijgen.
De regio indeling van de zenders en de uitbreiding van aantallen schept nu steeds meer verwarring bij mij.

Regionalen komen er bij (bijv Simone FM die alleen in Noord en Oost te ontvangen is) maar het is niet altijd duidelijk dat ze alleen daar te ontvangen zijn. Zo is er bijvoorbeeld ook het commerciele Qmusic Limburg, die alleen voor Zuid is. Daar maakt de naam duidelijk dat hij regionaal is.
Als ik nu door de lijst in mijn auto scroll zit ik toch wel heel vaak naar een andere vulling van de lijst te kijken, afhankelijk van de locatie. (bijv bij Lunetten Utrecht, ontvang ik regio Oost nog wel, bij Oudenrijn Utrecht ontvang ik die niet meer, maar wel weer meer de West regio.). Ook kom ik regelmatig de duitse zenderreeksen tegen in de lijst die ik regio Ede kan ontvangen, maar ook weer niet constant.

Netto effect is dat ik in de auto toch weer meer geneigd ben om de landelijke zenders te pakken, maar je weet dus niet meer welke zenders landelijk zijn te ontvangen. Soms staat er bij van welke zender ze komen (DAB+ Oost of Zuid bijv), maar ook bij een aantal niet. Ik rij door heel NL en dan is het toch een verstoring in het luisteren naar een zender als ik aan de grens kom van een regio. (bijv nieuws of een verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Ja, die regionale zenders zijn nog wel verwarrend.

Op m'n Sangean DPR-32 kan ik (zoals eerder gezegd) in een trein middenin Amsterdam volle bak een regionale multiplex ontvangen waar ook Omroep Gelderland in zit. Maar in Almere Stad Oost moeten de ontvangstcondities wel heeel erg goed zijn wil ik ook maar iets van een mux met Omroep Gelderland erin kunnen oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:48:
[...]

geen idee hoe ze dat eigenlijk doen in de westerschelde tunnel.. daar is gewoon FM ontvangst in de tunnel.. op de zelfde frequentie als buiten de tunnel. (SFN?)

gezien de lengte + Diepte is het onmogelijk dat dit vanaf de uiteinden wordt gedaan lijkt me :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:45:
[...]

geen idee hoe ze dat eigenlijk doen in de westerschelde tunnel.. daar is gewoon FM ontvangst in de tunnel.. op de zelfde frequentie als buiten de tunnel. (SFN?)

gezien de lengte + Diepte is het onmogelijk dat dit vanaf de uiteinden wordt gedaan lijkt me :?
Dat doen ze zeer waarschijnlijk met een 'leaky feeder'.

Zie het als een coaxkabel waar om de x centimeter een gaatje in de mantel zit. Die opereert dan eigenlijk als één hele lange zendantenne. Zo breng je bijvoorbeeld ook radio- en telefooncommunicatie naar metrotunnels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Maurits van Baerle schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Dat doen ze zeer waarschijnlijk met een 'leaky feeder'.

Zie het als een coaxkabel waar om de x centimeter een gaatje in de mantel zit. Die opereert dan eigenlijk als één hele lange zendantenne. Zo breng je bijvoorbeeld ook radio- en telefooncommunicatie naar metrotunnels.
in principe ook geschikt voor DAB dus ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

SMSfreakie schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:45:
[...]

in principe ook geschikt voor DAB dus ;)
Dat hoeft dus niet. DAB is juist gemaakt voor meerdere losse zenders die voor je radio één signaal vormen.

Je kan dus met DAB prima extra kleine steunzenders in tunnels plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:37:
[...]

Dat hoeft dus niet. DAB is juist gemaakt voor meerdere losse zenders die voor je radio één signaal vormen.

Je kan dus met DAB prima extra kleine steunzenders in tunnels plaatsen.
denk dat een leaky feeder gebruiken simpeler uit te voeren is :?

en gezien de diameter van een tunnelbuis ( +- 11 meter ) + de krommingen.. lijkt een leaky feeder makkelijker (?)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford

Zit voor deze dab ontvanger te kijken.

In de beschrijving staat beschreven;
Anzeige im DAB Modus: Mono/Stereo 32/64Kpbs

Betekend dit dat de ontvanger niet overweg kan met meer als 64Kbps? Aangezien een aantal zenders nu al op 96kbps zitten zou dit toch wel een minpunt zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
maartenford schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:55:
Betekend dit dat de ontvanger niet overweg kan met meer als 64Kbps
Dat lijkt me sterk, maar wat ze er wel mee bedoelen is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Vanochtend (misschien nu nog steeds wel) lijkt hier in het zuiden het NPO ensemble stuk te zijn. Er is wel signaal, maar geen geluid. Dit is voor alle NPO-zenders, maar niet voor de commerciëlen, op zowel mijn eigen als mijn moeders radio. Toch erg onhandig, als je een wekkerradio hebt, niet?

In ander nieuws, aldus http://radio-tv-nederland.nl/ heeft het MTVNL kanaal 5B een nieuwe zender in Goes. Blijkbaar wil de uitbater de ruimte dus nu verkopen aan radiozenders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53
ktf schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:28:
Vanochtend (misschien nu nog steeds wel) lijkt hier in het zuiden het NPO ensemble stuk te zijn. Er is wel signaal, maar geen geluid. Dit is voor alle NPO-zenders, maar niet voor de commerciëlen, op zowel mijn eigen als mijn moeders radio. Toch erg onhandig, als je een wekkerradio hebt, niet?
Hier in het oosten hetzelfde, geen NPO-zenders op 12C. Wel volle bak op de signaalsterktemeter. Momenteel, 8:20 uur, nog steeds.

Op 6B en 11C is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Had er vanmorgen ook last van in Noord-Holland, lekker stil op de wekkerradio...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Kreeg daarnet een berichtje van de NPO hierover.
Dank voor uw bericht. Vanwege een stroomstoring waren we vanmorgen niet te horen via DAB+. De stroomstoring is inmiddels verholpen. Als het goed is kunt u ons nu weer ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Sandra
NPO Radio 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat moet dus een erg centrale stroomstoring zijn geweest als het hele land er last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
maartenford schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:55:

Zit voor deze dab ontvanger te kijken.

In de beschrijving staat beschreven;
Anzeige im DAB Modus: Mono/Stereo 32/64Kpbs

Betekend dit dat de ontvanger niet overweg kan met meer als 64Kbps? Aangezien een aantal zenders nu al op 96kbps zitten zou dit toch wel een minpunt zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
ktf schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:24:
[...]

Dat lijkt me sterk, maar wat ze er wel mee bedoelen is me een raadsel.
Ik ben het eens met ktf.

Het zou betekenen dat het product niet voldoet aan de verschillende standaarden en dat in het land van de fabrikant zelf, Duitsland, vrijwel geen enkel radiostation te ontvangen zou zijn. Ga er maar vanuit dat ze iets anders bedoelen. Al heb ik geen idee wat.

Volgens deze uitleg zou het slaan op het display die van alles kan weergeven: "mono/stereo 32/64 Kbps, DLS (artist, song, album), band/frequency, genre e.g. jazz or pop music, time and date". Niet over wat hij kan ontvangen dus. Mogelijk bedoelen ze gewoon dat hij de bitrate kan aangeven op het display.

[ Voor 15% gewijzigd door Maurits van Baerle op 30-10-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:25:
Dat moet dus een erg centrale stroomstoring zijn geweest als het hele land er last van had.
Ik neem aan dat de multiplex centraal samengesteld wordt, voordat hij naar alle masten wordt gestuurd. Een storing daar schakelt de multiplex voor heel Nederland uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:00:
[...]

Ik neem aan dat de multiplex centraal samengesteld wordt, voordat hij naar alle masten wordt gestuurd. Een storing daar schakelt de multiplex voor heel Nederland uit.
dat lijkt mij ook? anders zou je nog de kans hebben dat een multiplexer net ergens een bitje laat vallen en het halve netwerk weer out of sync trekt :?

verder is de NPO zender in Tjerkgaast ook On air naar het schijnt..

4 sites nog over :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
Heb vandaag ook mijn eerste DAB+ radio gekocht.
Als iemand nog een niet te duure DAB radio zoekt: de AKAI ABD10 is zeker een aanrader.

Kost 50 euro bij Coolblue en werkt fantastisch.
Zeer goed bereik, kan hier in Venray alle DAB zenders ontvangen en ook een hele hoop Duitse zenders komen door. Zit binnen op 49 te ontvangen kanalen. Probeer ik het buiten kom ik uit op 59 kanalen!

Geluid dat eruit komt is redelijk goed te noemen, maar ik heb hem via de koptelefoon uitgang op mijn HIFi set aangesloten en dat klinkt natuurlijk fantastisch

Kortom een fantastisch apparaat voor het geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

maartenford schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:32:
Als iemand nog een niet te duure DAB radio zoekt: de AKAI ABD10 is zeker een aanrader.

Zeer goed bereik, kan hier in Venray alle DAB zenders ontvangen en ook een hele hoop Duitse zenders komen door. Zit binnen op 49 te ontvangen kanalen. Probeer ik het buiten kom ik uit op 59 kanalen!

Geluid dat eruit komt is redelijk goed te noemen, maar ik heb hem via de koptelefoon uitgang op mijn HIFi set aangesloten en dat klinkt natuurlijk fantastisch

Kortom een fantastisch apparaat voor het geld!
soort gelijk iets bij vriendin gedaan. Setje oude Logitech PC speakers aan een Philips AE5250 en super geluid!

Ik ben best blij met DAB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voor het zenderaanbod is DAB erg fijn ja.. :-)
het werkt ook als het internet er uit ligt.... zitten andere zenders op dan Ziggo via DVB-C aanbied.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
maartenford schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:32:

Proficiat met deze radio!

Het viel me op dat hij ook onder andere merknamen wordt aangeboden:

Muse M-100
http://www.muse-europe.com/en/products/radios/m-100-db.html

VR-Radio DOR-100.rx
http://www.vr-radio.de/au...or-Indo-PX-1359-919.shtml

Op Amazon.de zijn veel positieve reviews te vinden over de radio: http://www.amazon.de/dp/B00AC0ZBC0

Ik vermoed dat deze radio onder nog meer merknamen wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
Die Akai / Muse / Caliber / VR radio (misschien nog wel meer merknamen) is een erg leuk radiootje, ik had er al eens eerder over geschreven hier, Vooral de selectiviteit is echt prima. Ik heb zelf de Muse versie bij Amazon,de gekocht, ook op de camping in Tsjechië deed 'ie het goed (nog best wat DAB+ stations daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Per vandaag komen er weer een reeks regionale omroepen bij op de verschillende regionale ensembles waar nog plek was. Een deel is al in de lucht, de rest zal wel snel worden aangezet.

http://radio.nl/808693/me...ns-via-dab-te-beluisteren

[ Voor 17% gewijzigd door Maurits van Baerle op 01-11-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_1976
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Hmm heb een herscan gedaan maar niks nieuws ontvangen. Nou ja ik ontvang nu alle Duitse zenders maar dat zal waarschijnlijk door het weer komen. :P

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UHD
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

UHD

Vandaag een internet tuner aangeschaft bij www.pearl.de in Duitsland namelijk de PX 8568-910 / VR-Radio Internetradio-Tuner IRS-410,hier in Nederland is bijna niets te koop wat dat aangaat.

De test resultaten in het Hifiblad Hör waren Sehr Gut en dat met een score van 1.2.
Deze tuner past zeer goed bij mij High End Set is ook 43 cm breed en heeft de kleur zwart is analoog en digitaal aan te sluiten op mijn Unico Secondo versterker.
Ik heb toch liever een zeer goede internet radio dan een DAB+ met zeer beperkte klassieke zenders.
Nu heb ik een stroom aan klassieke zenders uit het buitenland met zeer hoge kwaliteit beter dan de CD kwaliteit.
De prijs? 145,00 :)

[ Voor 13% gewijzigd door UHD op 01-11-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Zozo mooi dingetje qua design past het ook mooi bij een stereotoren. valt me op dat de meeste internetradio allemaal de zelfde interface/besturingssysteem hebben. :) Mooi dat er trouwens ook een optical uitgang op zit!

Mijn ouders hebben nu al wat langere tijd deze Medion. Het staat er niet echt nadrukkelijk op maar hij heeft zowel internetradio als DAB+. http://www.amazon.de/MEDI...F8&qid=1446387285&sr=1-23 Mijn ouders zijn er zeer wijs mee. Luisteren ook meer internetradio dan DAB+. Dus misschien een aanrader voor sommigen. 'Slechts' 89 euro.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:18:
[...]
Proficiat met deze radio!

Het viel me op dat hij ook onder andere merknamen wordt aangeboden:

Muse M-100
http://www.muse-europe.com/en/products/radios/m-100-db.html

VR-Radio DOR-100.rx
http://www.vr-radio.de/au...or-Indo-PX-1359-919.shtml

Op Amazon.de zijn veel positieve reviews te vinden over de radio: http://www.amazon.de/dp/B00AC0ZBC0

Ik vermoed dat deze radio onder nog meer merknamen wordt verkocht.
Nou je het zegt, ik ken dit model als een radio van het huismerk van John Lewis (een groot warenhuis hier in Groot Britanie, ergens tussen V&D en de Bijenkorf in). Ze staan er in grote stapels en verkopen volgens mij erg goed.

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste