Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 21:09
kromme schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:00:
Gezien de prijs wilde ik een RF link aanschaffen. maar als ik zo lees kan ik dus beter meer geld uitgeven. Of heeft iemand dit fatsoenlijk werkend gekregen. moet ik bij aaschaf letten op versies?
Bij mij werkt het prima dus niet te snel opgeven, het is een mooi project waar heelveel potentie inzit.

Het belangrijkste is dat je een goede ontvanger hebt met een extra antenne of koperdraad en genoeg stroom van je pi adapter zo niet dan op de arduino een extra voeding koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:17
Bij mij heeft de ontvanger van de RFLink een flink bereik, maar begint nu dingen te missen. De temperatuur is al 2 uur niet geupdated, terwijl deze eigelijk vlakbij de weestation ontvanger staat, en die geeft netjes de actuele temperatuur. de RFLink heeft al 2 uur geen signalen meer ontvangen. Vreemd, werkte een week vlekkeloos.

Wat nog vreemder is, als ik de log in Domoticz erbij pak, zie je de hele tijd enkel dit:
2015-08-12 14:16:25.455 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
Maar als ik een random RF remote indruk, geeft ie wel aan dat die ontvangen is, maar de temperatuur sensor pakt ie niet meer.

// EDIT //

Na een reboot van de Pi werkt het weer, weet niet of dat komt doordat de Mega een powercycle heeft gehad ofzo. Heb niet geprobeerd de Mega apart los te koppelen.

[ Voor 44% gewijzigd door xoniq op 12-08-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:13:
[...]

Waarom begin je niet met een volledige reset van de stick? De nodes daarna opnieuw toevoegen en dan eens kijken wat je te zien krijgt.
Ik zou de nodes zelf ook een harde reset geven zodat ze de fabriekinstellingen weer hebben. Anders heb je kans dat ze alsnog blijven zoeken naar andere nodes en je netwerk nog steeds niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik mis eigenlijk informatie die ik zoek.

Stel ik koop een RFLink/RFXcom en sluit deze aan op mijn Synology NAS. Werkt goed in de woonkamer etc. Maar dan blijkt het bereik te zwak te zijn op zolder en/of schuur.

Nu kan ik een RPi2 oid neerzetten in slave modus op zolder en/of schuur, ik heb daar immers een ethernet-poort beschikbaar. Maar kan ik dan ook een tweede RFLink/RFXcom er op aansluiten die simultaan werkt met degene in de master opstelling?

Is er iemand die deze opstelling al heeft?

Ik ben namelijk een beetje bang dat het signaal te zwak zal zijn als ik alles af heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:33:

Stel ik koop een RFLink/RFXcom en sluit deze aan op mijn Synology NAS. Werkt goed in de woonkamer etc. Maar dan blijkt het bereik te zwak te zijn op zolder en/of schuur.

Nu kan ik een RPi2 oid neerzetten in slave modus op zolder en/of schuur, ik heb daar immers een ethernet-poort beschikbaar. Maar kan ik dan ook een tweede RFLink/RFXcom er op aansluiten die simultaan werkt met degene in de master opstelling?

Ik ben namelijk een beetje bang dat het signaal te zwak zal zijn als ik alles af heb.
Over hoeveel meter hebben we het? Je kunt namelijk ook een andere (betere) antenne voor een paar euro op de kop tikken. Daarmee is het waarschijnlijk al opgelost. Ik heb zelf in de garage nu ook prima schakelingen met de KaKu's. En anders is een KaKu repeater misschien nog wel een optie. Die had ik eerst, maar is nu niet meer nodig met de andere antenne. Over antennes is voldoende te vinden in dit topic.

* ik ga mijn repeater maar eens op marktplaats zetten besef ik me nu

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
renedis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:33:

Als het bereik slecht is, zou ik gewoon kijken naar een andere ontvanger, ik heb nu een bereik van +70m, door 6 huizen van beton heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt voor 433Mhz ook echt knoeperts van antennes. Er is op het Domoticz forum iemand die een ding van 0,5m hoog heeft 8)7 (groundplane antenne dacht ik): http://domoticz.com/forum...44&t=3542&start=20#p32981

Verder kun je idd een Pi opzetten als slave en daar evt. nog een transceiver aanknopen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThinkPadd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:45:
Je hebt voor 433Mhz ook echt knoeperts van antennes. Er is op het Domoticz forum iemand die een ding van 0,5m x 0,5m heeft 8)7 (groundplane antenne dacht ik).

Verder kun je idd een Pi opzetten als slave en daar evt. nog een transceiver aanknopen.
Ik gebruik een draad van 17cm uit een ATX voeding. Maar een stukje koperdraad uit een COAX kabel doet ook z'n werk. Dan heb je al een flink bereik, door hele huis tot verderop in de straat, dus die knoepers van een antenne lijkt me wat overkill, tenzij je de weerstation van je ouders wilt gebruiken die 4 km verderop wonen ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Dank voor jullie reactie.

Het gaat om een hoogte afstand van 10 meter en een lengte van 30 meter.

ZIjn er nog voorkeuren tussen de RFXcom of RFLink?
Ik neig op dit moment naar de RFLink namelijk vanwege de prijs en mogelijke 868 ondersteuning.

Echter als ik het goed begrijp heeft de RFXcom betere ondersteuning en heeft de RFLink nog een inhaalslag te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:11

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Mediacj schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:18:
[...]

Bij mij werkt het prima dus niet te snel opgeven, het is een mooi project waar heelveel potentie inzit.

Het belangrijkste is dat je een goede ontvanger hebt met een extra antenne of koperdraad en genoeg stroom van je pi adapter zo niet dan op de arduino een extra voeding koppelen.
Ik kan de aurel overkopen van een tweaker, was alleen een pootje afgebroken met desolderen.
Komt uit nodo shield

Dan deze via Ebay?SYN480
http://www.ebay.nl/itm/SY...64655?hash=item51d5843e2f

2.4 Ghz transceiver
http://www.hobbyelectroni...eless-transceiver-module/

Arduino mega
http://www.miniinthebox.c...voor-arduino_p903300.html

Maar wat is dat andere groene bordje dan?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:56:
Dank voor jullie reactie.

Het gaat om een hoogte afstand van 10 meter en een lengte van 30 meter.

ZIjn er nog voorkeuren tussen de RFXcom of RFLink?
Ik neig op dit moment naar de RFLink namelijk vanwege de prijs en mogelijke 868 ondersteuning.

Echter als ik het goed begrijp heeft de RFXcom betere ondersteuning en heeft de RFLink nog een inhaalslag te doen?
De RFXCOM heeft zich al bewezen, de RFLink is nog op weg om dat te doen inderdaad.

Verder zou ik gewoon wat kopen en het proberen. Beide apparaten is altijd wel vraag naar en kun je dus zo weer doorverkopen als het niet bevalt..

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Mijn ervaring met de Aurel transceivers waren niet zo best. Dit was icm arduino, een nodo shield met een standaard antenne. Hier had ik misschien nog mee kunnen spelen.

De RFXCom heeft met de standaard antenne bij mij een goed bereik. Van zolder tot achterkant tuin/garage.
RFXCom staat in de meterkast.

Rfxcom is een aanschaf.... Maar zeker waard.

Rflink is leuk/mooi project en gewoon proberen. Investering is laag.
Als je m in elkaar hebt en het bevalt niet kun je m idd altijd nog weg doen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

wackidth schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:17:
Mijn ervaring met de Aurel transceivers waren niet zo best. Dit was icm arduino, een nodo shield met een standaard antenne. Hier had ik misschien nog mee kunnen spelen.

De RFXCom heeft met de standaard antenne bij mij een goed bereik. Van zolder tot achterkant tuin/garage.

Vandaar...? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
wackidth schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:17:

Die bereik heb ik met m'n 10 euro ontvanger. Krijg weer informatie binnen van 3 huizen verderop :+ .

Overigens vind ik die weer informatie wel handig, want ik heb notificaties ingesteld naar m'n telegram toe:

> 27 graden
Let op, het is vrij warm in de achtertuin.
(Tuin op het zuiden, boven die temperatuur vind ik het niet fijn om buiten te zitten.

< 3 graden
Let op, het kan glad zijn, de temperatuur is onder de 3 graden.

< 0 graden
Let op, het vriest op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Door al dat gebrabbel hier over RFlink en RFXcom zie ik door de bomen het bos niet meer :P Waar gaat het nou om? Dat je voor een paar euro (toch?) zelf een RFlink in elkaar zet die hetzelfde kan als een RFXcom?
Ik heb maar 1 toepassing voor een eventuele RFXcom en dat is het aansturen van een Somfy motor in een zonnescherm. Gaat dat dan ook werken? :?
Verder boeit het me (nog) niet zoveel. Wil liever alles zwave vanwege twee-weg verkeer maar heel goedkoop draadloze sensoren bouwen is nooit verkeerd eigenlijk. Alhoewel mijn ervaring met zelfbouw is dat het eigenlijk altijd lelijk spul wordt en er toch stiekem veel werk in gaat zitten met instabiliteit. Heb een hele tijd 1-wire gedraait, was an sich stabiel maar had toch ook wel wat nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
UltraSub schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:11:
Door al dat gebrabbel hier over RFlink en RFXcom zie ik door de bomen het bos niet meer :P Waar gaat het nou om? Dat je voor een paar euro (toch?) zelf een RFlink in elkaar zet die hetzelfde kan als een RFXcom?
Ik heb maar 1 toepassing voor een eventuele RFXcom en dat is het aansturen van een Somfy motor in een zonnescherm. Gaat dat dan ook werken? :?
Verder boeit het me (nog) niet zoveel. Wil liever alles zwave vanwege twee-weg verkeer maar heel goedkoop draadloze sensoren bouwen is nooit verkeerd eigenlijk. Alhoewel mijn ervaring met zelfbouw is dat het eigenlijk altijd lelijk spul wordt en er toch stiekem veel werk in gaat zitten met instabiliteit. Heb een hele tijd 1-wire gedraait, was an sich stabiel maar had toch ook wel wat nadelen.
Welke bomen? Je hebt gewoon twee keuzes. Waarvan RFLink relatief nieuw is, en RFXCOM al enige tijd bestaat, maar een stuk duurder is. Dus het is maar net wat je zelf wilt.
De ervaringen met RFLink zijn momenteel ook goed te noemen.

Mijn toepassingen op 433 d.m.v. RFLink:

- Deurbel (Action; 6 euro)
- Weerstation (Blokker, 15 euro)
- Deur sensors (eBay, 5 euro per stuk)

Daar kan 433 perfect voor. Voor dergelijke oplossingen heb je geen twee-weg nodig, en is Z-Wave gewoon een klap duurder. Echter voor stopcontacten of schakelaars etc. zou ik liever Z-Wave gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door xoniq op 12-08-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Prijs boeit me niet. Stabiliteit daarentegen wel. Evenals tweeweg.
Dat het goedkoper kan geloof ik best, maar ik heb geen zin in "spielerei". Zit momenteel op mobiel in buitenland dus weinig zin om alle posts met betrekking tot "geen terugkoppeling", "zie de sensors niet meer", "na een reboot wekte het weer" te gaan zoeken en quoten ;)
Ieder zijn ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royegek
  • Laatst online: 08-09 14:53
Help! Help! Help!

Kom er zojuist achte dat mijn Domoticz na een reboot niet meer te benaderen was.
De pi in de meterkast bekeken, geen lan en enkel een rood lampje.
Na aansluiten op een beeldscherm zie ik een kernel panic.
Pi start dus niet meer op. SD kaartje is wel te benaderen onder windows.
Echter is dus wel iets corrupt waardoor hij niet meer wil booten.
Iemand tips om de data van m'n sd kaartje te redden of om hem weer bootable te krijgen?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
wat zijn goede tips om een android tablet te gebruiken voor frontpage.html (zelf nog nauwelijks android gebruikt).

- aan/uit knopje zit aan de achterkant dus wil ik nauwelijks gebruiken indien mogelijk. Is het mogelijk om met een swipe android te activeren?

- gebruik kan ook meevallen, en dus gewoon continu aan laten? beeld eventueel dimmen in nachturen? (al is dat niet handig, want wil ook als alarm panel gaan gebruiken

- op ios kun je een bookmark op je beginscherm zetten en als je dan die opent dan is de browser ook meteen full screen heeft Android ook die optie?

- is het verplicht android met een swipe te unlocken of kun je dit ook skippen?

Wie gebruikt een tablet ook als Domoticz alarm panel en heeft hier tips over (hoe lang tijd, meteen vol alarm of iets van een tussen modus etc)

Nu maar eens die frontpage.html van G3rard gaan proberen en customizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ThinkPadd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:30:
[...]

Iedereen die een account heeft op het Domoticz forum mag ook de wiki aanpassen, inloggegevens zijn hetzelfde. Doe je best zou ik zeggen ;) Wel even in de 'Summary' op de bewerkpagina zetten wat je aangepast hebt.
ok wist ik niet. Meteen ff op de Wiki aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
royegek schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:08:
Help! Help! Help!

Kom er zojuist achte dat mijn Domoticz na een reboot niet meer te benaderen was.
Iemand tips om de data van m'n sd kaartje te redden of om hem weer bootable te krijgen?

Dank alvast!
Ik denk dat het belangrijk is om je domoticz ditectory te redden/backuppen.
Heb je misschien een ander sd kaartje? Dan daar opnieuw een verse image opzetten.
Dan de db restoren en scripts directory overzetten, image directory overzetten, ...??? (Indien van toepassing).

Voor de toekomst:
- maak een goede backup
- heb een sd kaartje als backup voorgeconfigureerd klaar liggen
- reserve pi
- ...

Maar ik ben een nieuwe domoticz gebruiker dus misschien kan iemand anders nog bevestigen?

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 12-08-2015 21:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
royegek schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:08:
Help! Help! Help!

Dank alvast!
Corrupte boot op sd kaart. Komt regelmatig voor bij stroom eraf zonder shut.
Windows ziet alleen de bootpartitie. Boot met een Linux live cd, mount de root partitie, en kopieer je domoticz directory. Re-image je sd kaart. Zet de domoticz directory terug. (Ik neem even aan dat de db daar ook in zit, weet ik niet zeker). Terugzetten kan met winscp, cyberduck, transmit, forklift e.d. Of je boot weer een live cd en kopieert zo terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
UltraSub schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:43:
Prijs boeit me niet. Stabiliteit daarentegen wel. Evenals tweeweg.
Dat het goedkoper kan geloof ik best, maar ik heb geen zin in "spielerei". Zit momenteel op mobiel in buitenland dus weinig zin om alle posts met betrekking tot "geen terugkoppeling", "zie de sensors niet meer", "na een reboot wekte het weer" te gaan zoeken en quoten ;)
Ieder zijn ding. :)
Als stabiliteit en twee weg je belangrijkste punten zijn, waarom dan überhaupt kijken naar 433 ontvangers? Dan moet je kijken naar Z-wave. 433 kent überhaupt geen twee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Weet ik. Zoals ik al zei, er is maar een reden, eventueel testen met het zonnescherm. Ik begrijp dat dat tegenstrijdig is met mijn eerdere post, maar even testen kan geen kwaad. Maar om daar een RFXcom voor aan te schaffen... Nah. Somfy kan wel met zwave spul van Somfy zelf maar dat is echt een serieuze prijs en daar vind ik het scherm niet belangrijk genoeg voor. Zou wat anders zijn als ik screens had, die zijn niet zo achterlijk windgevoelig.

/edit
Hoef niet meer te kijken naar zwave, ik draai al zwave exclusive en dat bevalt heel goed so far :)

[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 12-08-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Gewoon kopen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Prijs boeit me niet is niet hetzelfde als gewoon geld verbranden Kraades :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De RFXCOM RFXtrx433E ondersteunt Somfy RTS en wordt ook door Domoticz ondersteund. De RFXtrx433 is in 2011 op de markt gekomen en heeft zich inmiddels als stabiel apparaat bewezen.
De RFXtrx433E bevat een geavanceerde digitale transceiver die zowel op de frequentie van Somfy RTS kan werken als ook op 433.92MHz voor overige protocollen. Er kunnen tot 40 somfy motoren per RFXtrx433E aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molster
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2022
Op dit moment heb ik een Pi draaien met domoticz (zwave). Nu wil ik de verwarming er ook mee gaan besturen en zie meerdere producten op langskomen. Het liefste combineer ik een honeywell chronotherm 4 (of honeywell round ook in huis) met een gateway. De honeywell round heeft volgens mij opentherm ondersteuning. Het liefse soldeer ik zelf geen printplaten etc. aan elkaar (slechte tweaker :) ) wat raden jullie aan om ertussen te hangen? er loopt gewoon een kabel van de ketel naar beneden (2 verdiepingen lager). Echter plaats ik de gateway het liefste op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royegek
UltraSub schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:00:
[...]

Corrupte boot op sd kaart. Komt regelmatig voor bij stroom eraf zonder shut.
Windows ziet alleen de bootpartitie. Boot met een Linux live cd, mount de root partitie, en kopieer je domoticz directory. Re-image je sd kaart. Zet de domoticz directory terug. (Ik neem even aan dat de db daar ook in zit, weet ik niet zeker). Terugzetten kan met winscp, cyberduck, transmit, forklift e.d. Of je boot weer een live cd en kopieert zo terug.
Ik heb de sd kaart met een live cd bekeken. Lijkt erop dat de root partitie corrupt is. Krijg de melding over een bad superblok o.i.d. Mijn linux kennis is echt crap. Zijn er mogelijkheden dit te fixen of moet ik mijn gegevens als verloren beschouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Je gegevens zitten in de /home/pi/domoticz dir. Als je die apart zet, je sd kaart opnieuw van een verse image voorziet en daarna de domoticz db, scripts dir terugzet dan ben je een heel eind.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royegek
kraades schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:36:
Je gegevens zitten in de /home/pi/domoticz dir. Als je die apart zet, je sd kaart opnieuw van een verse image voorziet en daarna de domoticz db, scripts dir terugzet dan ben je een heel eind.
Die map kan ik dus juist niet bereiken.
Heb al 2 linux cd's geprobeerd en steeds zonder resultaat.
Hij geeft aan dat de partitie corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Fsck al gedraaid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:18
Voor de tweakers die winddelen hebben, in de versie 2.2724 (misschien al eerder) zit de optie om Winddelen als hardware item toe te voegen. Werkt goed, ik heb de info vergeleken met de Winddelen App op m'n iPad en de waarden zijn gelijk.
Ik kan mijn eigen gebrouwen scriptje verwijderen, dit werkt beter :)

PSN: PcDCch

• kromme

kromme

Door al dat gebrabbel hier over RFlink en RFXcom zie ik door de bomen het bos niet meer ...
RFXcom is stukken duurder als RFlink. Als ik wist welke onderdelen werkte ging ik zeker voor RFlink. Echter is me dat nog steeds niet duidelijk en het heeft natuurlijk geen zin als ik vanalles aanschaf wat niet goed is en ik uiteindelijk nog steeds op de prijs van RFXcom uit kom.

Ik wil het voor het volgende gebruiken
Deurbel(action)
Wandcontact schakelaar (action)
Deur sensors (ebay, DX)
Weerstation (moet nog kopen)
Rolluiken(Is nu elektrisch, moet nog zender/ontvanger aanschaffen)

kromme schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:51:
[...]

RFXcom is stukken duurder als RFlink. Als ik wist welke onderdelen werkte ging ik zeker voor RFlink. Echter is me dat nog steeds niet duidelijk en het heeft natuurlijk geen zin als ik vanalles aanschaf wat niet goed is en ik uiteindelijk nog steeds op de prijs van RFXcom uit kom.
[...]
http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/devlist :? Staat notabene in de topicstart O-)

En wat ik gister ook al zei, als de RFLink (of RFXCOM) niet bevalt dan verkoop je het zo weer door, spul is altijd wel vraag naar.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
arjandijk162 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:15:
Ik heb een paar van deze besteld in de hoop dat het wil samenwerken met Domoticz.

Als het werkt, is het een goede deal. Oregon sensors staan bekend om het goede bereik.

Ik heb een paar van deze besteld in de hoop dat het wil samenwerken met Domoticz.

Als het werkt, is het een goede deal. Oregon sensors staan bekend om het goede bereik.

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://photo.ontra.pl/ont_nt_kat/400/1232-2.jpg
Deze werken trouwens perfect, zeer betrouwbaar over een grote afstand (30 meter met muren ertussen was geen probleem) en dat voor 3,95. Bert heeft ondersteuning toegevoegd aan RFXCom.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat hij om de 5 seconden bij aanwezigheid een signaal stuurt, dus dat zou in theorie het 433 kanaal vervuilen. Ik heb zelf nog nergens last van gehad.

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De lijst van de RFXCOM RFXtrx433E ondersteunde apparaten staat hier in hfdstk 2:
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

• technorabilia
De denk de onderdelen om een rflink zelf in elkaar te schroeven... O-)

[ Voor 20% gewijzigd door technorabilia op 13-08-2015 11:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 17:18

Stuntteam

RFLink Gateway Development

kromme schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:51:
Ik wil het voor het volgende gebruiken
Deurbel(action)
Wandcontact schakelaar (action)
Deur sensors (ebay, DX)
Weerstation (moet nog kopen)
Rolluiken(Is nu elektrisch, moet nog zender/ontvanger aanschaffen)
Deurbel(action) = merk: Select Plus => Werkt met RFLink
Wandcontact schakelaar (action) = merk: Eurodomest => Werkt met RFLink
Deur sensors (ebay, DX) => Tja, dat is redelijk breed.. Een aantal van ebay/DX werken. Let wel op dat deze meestal maar 1 signaal geven dwz, "deur open" er volgt bij deur niets geen signaal. Zo is de sensor gemaakt.. Pak je de Klik Aan deur sensoren dan is er zowel een open als een dicht signaal.. die werken ook met RFLink.
Weerstation (moet nog kopen) => De meest gangbare werken met RFLink. Heb je er onverhoopt toch een die niet werkt dan voegen we die toe.
Rolluiken(Is nu elektrisch, moet nog zender/ontvanger aanschaffen) => Pak je een Klik Aan ASUN-650 dan kan je rolluiken en gordijnrails besturen en die werkt met RFLink, wil je Somfy RTS dan is die op dit moment nog niet ondersteund maar zit wel in de planning.

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

• kromme

kromme

Stuntteam schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

Deurbel(action) = merk: Select Plus => Werkt met RFLink
Wandcontact schakelaar (action) = merk: Eurodomest => Werkt met RFLink
Deur sensors (ebay, DX) => Tja, dat is redelijk breed.. Een aantal van ebay/DX werken. Let wel op dat deze meestal maar 1 signaal geven dwz, "deur open" er volgt bij deur niets geen signaal. Zo is de sensor gemaakt.. Pak je de Klik Aan deur sensoren dan is er zowel een open als een dicht signaal.. die werken ook met RFLink.
Weerstation (moet nog kopen) => De meest gangbare werken met RFLink. Heb je er onverhoopt toch een die niet werkt dan voegen we die toe.
Rolluiken(Is nu elektrisch, moet nog zender/ontvanger aanschaffen) => Pak je een Klik Aan ASUN-650 dan kan je rolluiken en gordijnrails besturen en die werkt met RFLink, wil je Somfy RTS dan is die op dit moment nog niet ondersteund maar zit wel in de planning.
Bedankt voor de bruikbare gegevens
ThinkPadd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:12:
[...]

http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/devlist :? Staat notabene in de topicstart O-)

En wat ik gister ook al zei, als de RFLink (of RFXCOM) niet bevalt dan verkoop je het zo weer door, spul is altijd wel vraag naar.
Ik heb dit erbij gezet omdat een tweaker aangaf dat het voor de eurosetje niet zo goed was.
kraades schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:08:
[...]

Het gaat me inderdaad om de juiste onderdelen los te bestellen.

De denk de onderdelen om een rflink zelf in elkaar te schroeven... O-)

[ Voor 42% gewijzigd door kromme op 13-08-2015 11:39 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Stuntteam schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

....
wil je Somfy RTS dan is die op dit moment nog niet ondersteund maar zit wel in de planning.
Weet je al of dat met de huidige hardware gaat lukken? (Rfxcom heeft er namelijk een wijziging in de hardware voor gehad.)

• Stuntteam

Stuntteam

BounceMeister schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:47:
Weet je al of dat met de huidige hardware gaat lukken? (Rfxcom heeft er namelijk een wijziging in de hardware voor gehad.)
Somfy gebruikt 433.42, de standaard RF setjes 433.92
Dit kan problemen geven met sommige schermen terwijl anderen het goed doen. Het kan ook een probleem geven met afstand waardoor het bereik beperkt blijft.
Maar dan kunnen we altijd een andere ontvanger pakken voor een paar euro.
Voor nu is het grootste probleem de beschikbaarheid van Somfy RTS Ik heb alleen ASUN-650's hangen. Dus zodra iemand kan testen en debug data kan laten zien dan kunnen we aan de slag.

ter aanvulling: RFLink is open source (dus iedereen kan aanvullingen en verbeteringen doen) en freeware.. er word niets verkocht dus sensoren om te testen worden alleen binnen het hobby budget aangeschaft :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stuntteam op 13-08-2015 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stuntteam

Stuntteam

arjandijk162 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:21:
[...]

[afbeelding]
Deze werken trouwens perfect, zeer betrouwbaar over een grote afstand
Zowel bovenstaande als deze besteld voor integratie in RFLink..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 08:27
Afgelopen weekend mijn Domoticz setup uitgebreid met een vijftal DS18B20 temperatuursensoren. Omdat ik door het hele huis Cat6 kabels heb lopen welke netjes in de muur zijn weggewerkt, wilde ik die ook gebruiken om door het huis temperatuursensoren te kunnen plaatsen.

De DS18B20 past netjes in een RJ45 connector en zo kan ik ze onopvallend in de muur plaatsen:

SensorsInPlug

SensorInMuur

Vanwege de kabellengtes heb ik de voeding van de sensoren op de 5V van de Raspberry Pi GPIO aangesloten. De datapin van de Raspberry Pi is met een 3,3V zener diode beveiligd. Mocht op de een of andere manier meer dan 3,3V op die pin komen, dan zal die zener het weer terugbrengen naar 3,3V en zo de Pi sparen. Verder bleek bij de langere kabellengtes een 2,2kOhm weerstand nodig te zijn ipv een 4,7kOhm welke veel in voorbeelden gebruikt wordt. Die weerstanden was even een puzzel, maar verder is 1Wire onder Domoticz super eenvoudig om op te zetten. Complimenten aan de maker(s) daarvoor!

[ Voor 6% gewijzigd door tsjoender op 13-08-2015 14:35 ]

Netjes opgelost! _O_
Ik heb in m'n huis twee muurdozen waar een telefoonaansluiting in zat (vaste aansluiting gebruiken we toch niet) en daar had ik de bekabeling ook mooi gebruikt om een DS18B20 aan te sluiten op de Pi :) Nu echter niet meer in gebruik omdat ik Domoticz op NAS draai, en die heeft geen GPIO :+

Dit zou wel een mooie oplossing zijn voor in een volgend huis. Meterkast een patchpaneeltje en aan de andere kant die DS18B20-RJ45 :P Met een patchpaneel kun je zelf verloopkabeltje fabriceren, ideaal.

Hoe ziet het er aan de kant van de Pi uit? Heb je nog een soort verloopkabeltje gemaakt?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2015 15:00 ]

• tsjoender
  • Laatst online: 08:27
ThinkPadd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:58:
Netjes opgelost! _O_

...

Hoe ziet het er aan de kant van de Pi uit? Heb je nog een soort verloopkabeltje gemaakt?
Dankjewel :)

In de meterkast heb ik een 24 poorts 19" patchpaneel waarop 21 aansluitingen vanuit het huis samenkomen. Ik heb een aantal patchkabels doormidden geknipt en de corresponderende draadjes (5V, GND en data) gestript en in een adereind huls geknepen. Op een soldeer printje heb ik de weerstanden en zener diode gesoldeerd en een header voor naar de GPIO pins en schroefterminals voor de doorgeknipte patchkabels. Op die print heb ik nog een zener diode geplaatst voor een DHT22 sensor die straks in de garage komt te hangen. Op die doorgeknipte patchkabels heb ik alvast een draad daarvoor gereserveerd en aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door tsjoender op 13-08-2015 15:36 ]

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
CRXDelSol schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:14:
[...]

Welke bomen? Je hebt gewoon twee keuzes. Waarvan RFLink relatief nieuw is, en RFXCOM al enige tijd bestaat, maar een stuk duurder is. Dus het is maar net wat je zelf wilt.
De ervaringen met RFLink zijn momenteel ook goed te noemen.

Mijn toepassingen op 433 d.m.v. RFLink:

- Deurbel (Action; 6 euro)
- Weerstation (Blokker, 15 euro)
- Deur sensors (eBay, 5 euro per stuk)

Daar kan 433 perfect voor. Voor dergelijke oplossingen heb je geen twee-weg nodig, en is Z-Wave gewoon een klap duurder. Echter voor stopcontacten of schakelaars etc. zou ik liever Z-Wave gebruiken.
Kun je RFLink en een RFXCom ook met elkaar gebruiken? dus dat ze naast elkaar oid staan
of gaan ze elkaar dan tegenwerken?

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 23:14
trekker22 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:15:
wat zijn goede tips om een android tablet te gebruiken voor frontpage.html (zelf nog nauwelijks android gebruikt).

- aan/uit knopje zit aan de achterkant dus wil ik nauwelijks gebruiken indien mogelijk. Is het mogelijk om met een swipe android te activeren?

- gebruik kan ook meevallen, en dus gewoon continu aan laten? beeld eventueel dimmen in nachturen? (al is dat niet handig, want wil ook als alarm panel gaan gebruiken

- op ios kun je een bookmark op je beginscherm zetten en als je dan die opent dan is de browser ook meteen full screen heeft Android ook die optie?

- is het verplicht android met een swipe te unlocken of kun je dit ook skippen?

Wie gebruikt een tablet ook als Domoticz alarm panel en heeft hier tips over (hoe lang tijd, meteen vol alarm of iets van een tussen modus etc)

Nu maar eens die frontpage.html van G3rard gaan proberen en customizen!
Ik weet niet of je tablet een front cam heeft, maar je zou deze kunnen gebruiken om je scherm te activeren bij beweging. Zowel in dit topic als op het domoticz forum zijn topics te vinden waarin beschreven wordt hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.

Ik gebruik momenteel een Windows tablet voor mijn frontpage, maar heb speciaal hiervoor een Android tablet gekocht. Vind m'n iPad toch iets te duur om hier voor aan de muur te hangen. 8)7

• Stuntteam

Stuntteam

hendrik12345678 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:03:
[...]

Kun je RFLink en een RFXCom ook met elkaar gebruiken? dus dat ze naast elkaar oid staan
of gaan ze elkaar dan tegenwerken?
Ze kunnen zonder problemen naast elkaar gebruikt worden.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
Op zich klopt dat denk ik. Als echter een sensor iets stuurt dat de rfxcom moet ontvangen terwijl de rflink tegelijk iets stuurt heb je waarschijnlijk een probleem.

• xoniq
janne_nl schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:00:
Op zich klopt dat denk ik. Als echter een sensor iets stuurt dat de rfxcom moet ontvangen terwijl de rflink tegelijk iets stuurt heb je waarschijnlijk een probleem.
Alleen als dat hetzelfde is. Maar als jij iets hebt wat toggled, of je drukt een deurbel in die in beide systemen bekend is, krijg je 2 maal een melding and so on.

Echter vraag ik me af wat het nut is ervan. Als jij de RFLink goed geregeld hebt, heb je een uitstekend bereik, vrijwel gelijk aan de RFXCOM, of misschien beter (nieuwe modules met nieuwe alghoritmes etc.). En als RFLink apparaten niet kent, dien je een verzoek in, en wordt dit toegevoegd. Dus qua functionaliteit is er weinig verschil.

[ Voor 27% gewijzigd door xoniq op 13-08-2015 18:11 ]

• trekker22
SkorpionNL schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:04:
[...]
Ik weet niet of je tablet een front cam heeft, maar je zou deze kunnen gebruiken om je scherm te activeren bij beweging. Zowel in dit topic als op het domoticz forum zijn topics te vinden waarin beschreven wordt hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.

Ik gebruik momenteel een Windows tablet voor mijn frontpage, maar heb speciaal hiervoor een Android tablet gekocht. Vind m'n iPad toch iets te duur om hier voor aan de muur te hangen. 8)7
ja had ook nog een ipad mini en toch android er bij gepakt.

nog speciale tips om automatisch te unlocked / fullscreen webpage? vanavond eens ff puzzelen, als is het eigenlijk te warm.

en ook mijn fibaro door sensors binnen, leuk cadeautjes uitpakken :+

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben ook over een wil klein beginnen met Domiticz. Op dit moment draait het op een rpi2. Morgen ga ik de eerste kaku schakelaar inbouwen en het idee is om de buitenverlichting voor en achter nu automatisch te schakelen op basis van zonsondergang en tot bijvoorbeeld 0.00u.

Daarnaast heb ik een standaard p1 USB kabel gekocht om de slimme meter uit te lezen, om te zien wat mijn opbrengst en verbruik in huis is. Ik heb een Kaifa meter maar ik kan slecht vinden hoe ik dat volt elkaar ga krijgen. Ik beschik over basiskennis linux maar zelf code bouwen is er niet bij. Heeft er iemand een goed startpunt om dat werkend te krijgen?

Wat ik nu eerst wil doen:
Schakelen verlichting met kaku
Uitlezen meter
Wake on LAN PC's
Schakelen centraal ventilatie systeem

Daarna gaan we vast verder hobby'en. Voor kaku moet ik nog wat draden trekken en het is nu de p1 poort die ik voor elkaar wil krijgen

• technorabilia
V.w.b. de Kaifa zit links achter het witte lipje de p1 poort. Kwestie van daar aansluiten en de usb in je rpi. Hierna in domoticz bij hardware de p1 meter kiezen en de juiste serial poort.

👉🏻 Blog 👈🏻

• janne_nl
CRXDelSol schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:08:
[...]

Alleen als dat hetzelfde is. Maar als jij iets hebt wat toggled, of je drukt een deurbel in die in beide systemen bekend is, krijg je 2 maal een melding and so on.

Echter vraag ik me af wat het nut is ervan. Als jij de RFLink goed geregeld hebt, heb je een uitstekend bereik, vrijwel gelijk aan de RFXCOM, of misschien beter (nieuwe modules met nieuwe alghoritmes etc.). En als RFLink apparaten niet kent, dien je een verzoek in, en wordt dit toegevoegd. Dus qua functionaliteit is er weinig verschil.
Wat ik bedoel is, als je een signaal zend met de ene kan de andere niet tegelijkertijd een ander signaal in het zelfde protocol ontvangen (dat denk ik tenmninste), ze storen elkaar. Ik weet dat de rfxcom zelf ervoor zorgt hij dat zijn eigen signalen niet stoort.

• Stuntteam

Stuntteam

janne_nl schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

Wat ik bedoel is, als je een signaal zend met de ene kan de andere niet tegelijkertijd een ander signaal in het zelfde protocol ontvangen (dat denk ik tenmninste), ze storen elkaar.
Met beide kan je protocollen aan en uit zetten. Dus je kan er voor zorgen dat ze niet beide dezelfde lamp aan proberen te doen en dat er maar 1 naar een bepaalde deurbel kijkt..
Maar, je zou ze ook beide naar dezelfde deurbel kunnen laten kijken.. beide rapporteren dat aan Domoticz waar je kan kiezen wat je met het signaal doet.

• janne_nl
Lijkt me heeeel vreemd om dat te doen.

Maar goed, dat was geen reactie op mijn opmerking, maar dat was ook niet echt nodig.

Wat ik bedoel is, dat je het jezelf volgens mij onnodig lastig maakt door beide naast elkaar te gebruiken.

• Hann1BaL

Hann1BaL

kraades schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:27:
V.w.b. de Kaifa zit links achter het witte lipje de p1 poort. Kwestie van daar aansluiten en de usb in je rpi. Hierna in domoticz bij hardware de p1 meter kiezen en de juiste serial poort.
Dat heb ik gedaan, maar wat daarna? Nu kan ik nergens resultaten terug zien. Ik moet hier nog echt wijs uit worden. Er staat wel een device in domoticz, maar waar lees ik ik de waarden dan uit? Waar kan ik zien wat het doet? Heb je toevallig een link?

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:22

Edd

Ik heb vandaag wat pakketjes mogen ontvangen van onze chinese vrienden van AliExpress.
Daar zaten wat onderdelen bij voor de MySensors die ik wil gaan gebruiken.
Dus heb ik de soldeerbout maar weer uit de kast gehaald en even wezen knutselen.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wglYps3psu1Oa8iJWLfp6aCD/thumb.jpg

Ik had ook wat doosjes besteld, maar die zijn iets kleiner dan verwacht.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yOqfrAickxUvhC3bjVxBqKPS/thumb.jpg

Toch heb ik het prototype board nog iets kleiner weten te knippen en past hij er precies in. Alleen nog even kijken wat ik voor de USB-aansluiting ga doen.
Ik ben alleen wel bang dat ik toch op zoek moet gaan naar andere doosjes voor mijn sensoren, want hier gaan geen 2 AA-batterijen bij kunnen.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Hann1BaL schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:56:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar wat daarna? Nu kan ik nergens resultaten terug zien. Ik moet hier nog echt wijs uit worden. Er staat wel een device in domoticz, maar waar lees ik ik de waarden dan uit? Waar kan ik zien wat het doet? Heb je toevallig een link?
Bij Setup, Devices op de P1 meter aan de rechterkant op het groene pijltje naar rechts klikken. Dat krijg je er bij Utility een meter bij. Energie en eventueel ook Gas als die gekoppeld is.

Edit:
Zie ook opmerking hieronder. Vergeet de baudrate niet te zetten.

Edit2:
Manual @ http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 13-08-2015 21:25 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
janne_nl schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:11:
Lijkt me heeeel vreemd om dat te doen.

Maar goed, dat was geen reactie op mijn opmerking, maar dat was ook niet echt nodig.

Wat ik bedoel is, dat je het jezelf volgens mij onnodig lastig maakt door beide naast elkaar te gebruiken.
ik heb nu een Rfxcom en een MySensors gateway, voor die MySensors heb ik een Rpi draaien.
Als deze twee samen kunnen in een RFLink zou dat mooi zijn.
zou alleen voor testen zijn als ze naast elkaar staan
kraades schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:20:
[...]

Bij Setup, Devices op de P1 meter aan de rechterkant op het groene pijltje naar rechts klikken. Dat krijg je er bij Utility een meter bij. Energie en eventueel ook Gas als die gekoppeld is.
En ook onder Hardware, bij het device de baudrate op 115200 zetten toch?

[ Voor 68% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-08-2015 21:23 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
M.v.Veelen schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

Dat is ook wel essentieel ja!

👉🏻 Blog 👈🏻

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
eens. hier hetzelfde :)
hendrik12345678 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

ik heb nu een Rfxcom en een MySensors gateway, voor die MySensors heb ik een Rpi draaien.
Als deze twee samen kunnen in een RFLink zou dat mooi zijn.
zou alleen voor testen zijn als ze naast elkaar staan

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Hann1BaL

Hann1BaL

kraades schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:20:
[...]

Edit:
Zie ook opmerking hieronder. Vergeet de baudrate niet te zetten.

Edit2:
Manual @ http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf
M.v.Veelen schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:22:
[...]

Heel erg bedankt! Het is nu zichbaar. Ik zie nu al een probleem. Het gaat een sport worden om het continue verbruik te verlagen. Nu continu 500 W! Waar gaat dat heen? Ik snap nu ook beter hoe Domoticz werkt. Dit helpt mij echt op weg!! 8)

• BounceMeister
  • Niet online
Ik kreeg van user Stuntteam een aangepaste rom voor de RFLink, nu leest hij mijn KaKu afstandsbediening veel beter uit. _/-\o_
Ik heb Domoticz opnieuw geinstalleerd en de RFLink gekoppeld. Nu werkt het een stuk beter!

Alleen is het bereik van zolder (waar ik zit te knutselen) naar beneden (waar de ontvangers zijn) niet voldoende. Maar we hebben dan ook een redelijk nieuw huis met veel beton, betonstaal, HR++ glas en veel isolatie. Wifi, DECT en babyfoons zijn hier ook een drama.

• ny-hardcore
  • Laatst online: 22-09 20:55
ThinkPadd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:12:
[...]

Volgens mij heb ik alleen een arduino 2560 nodig omdat ik nog een een 433 zender en ontvanger uit mijn pilight experimenteer fase heb liggen :)

Maar eerst maar eens mijn mysensors in elkaar zetten (als de boot uit china er niet weer 60 dagen over doet)...

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:04:
[...]

[...]

Heel erg bedankt! Het is nu zichbaar. Ik zie nu al een probleem. Het gaat een sport worden om het continue verbruik te verlagen. Nu continu 500 W! Waar gaat dat heen? Ik snap nu ook beter hoe Domoticz werkt. Dit helpt mij echt op weg!! 8)
Dat moet veeeeeel lager kunnen. Ik zit op 64W 's nachts (waarvan 40W door NAS, modem, router, switch e.d. is)

Serieus elektriciteit besparen succes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 07:32:
[...]

Dat moet veeeeeel lager kunnen. Ik zit op 64W 's nachts (waarvan 40W door NAS, modem, router, switch e.d. is)

Serieus elektriciteit besparen succes >:)
Ik zit nu 100 Watt hoger... :-( En dat scheelt best op een jaar!
Ik ga er eens werk van maken. Bedankt voor de link.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

Wat ik bedoel is, als je een signaal zend met de ene kan de andere niet tegelijkertijd een ander signaal in het zelfde protocol ontvangen (dat denk ik tenmninste), ze storen elkaar. Ik weet dat de rfxcom zelf ervoor zorgt hij dat zijn eigen signalen niet stoort.
Daar heb je best wel eens gelijk in.
Een tijdje geleden voor gehad dat een 433 rookmelder constant stont te spuwen dat het brandde. Ik kon niet eens meer m'n poort open doen. Die werkt ook op 433, en zelfs met een protocol dat rfxcom niet kan ontcijferen. Dat was een van de belangrijkste redenen van mij om alles over te zetten naar zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Hann1BaL schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:04:
[...]

[...]

Nu continu 500 W! Waar gaat dat heen? Ik snap nu ook beter hoe Domoticz werkt. Dit helpt mij echt op weg!! 8)
Ik ben toch benieuwd wat jij allemaal aan hebt. Zelf zit ik hier op 70 watt, met soms een uitschieter van de koelkast. Maar 500 watt is wel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:02:
[...]

Daar heb je best wel eens gelijk in.
Een tijdje geleden voor gehad dat een 433 rookmelder constant stont te spuwen dat het brandde. Ik kon niet eens meer m'n poort open doen. Die werkt ook op 433, en zelfs met een protocol dat rfxcom niet kan ontcijferen. Dat was een van de belangrijkste redenen van mij om alles over te zetten naar zwave.
Dat bedoel ik.
Problemen heb ik echter niet.
Vooralsnog zie ik nog geen reden om om te bouwen naar Zwave.
Ik heb 1 kaku doorsteekstekker vervangen door een X10 doorsteekstekker om dat er waarschijnlijk aan de andere kant van de muur (bij de buren) een kaku ontvanger ligt die stoorde,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik wil ook Domoticz gaan gebruiken, maar nog even over die Milight. In dit topic lees ik veel over problemen waarbij de gedefinieerde zones niet individueel aangestuurd kunnen worden. Is dat nou echt een probleem dat niet is opgelost, of is hier gewoon steeds niet de goede configuratie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al MiLight? Anders zou je gewoon even de Windows versie van Domoticz kunnen installeren en dan even proberen. Dan hoef je verder nog geen kosten te maken (Raspberry Pi e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

grote_oever schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:07:
[...]

Ik ben toch benieuwd wat jij allemaal aan hebt. Zelf zit ik hier op 70 watt, met soms een uitschieter van de koelkast. Maar 500 watt is wel heel veel.
Ho even :)
Dat was met de PC, Kodi Zbox, receiver en TV aan. Dat was dus geen idle gebruik. Het idle gebruik leek vanochtend vroeg op de 120W te zitten. Wat staat er dan aan:

- Horizon box (wat een gedrocht is dat qua verbruik)
- koelvriescombi
- mechanische ventilatie
- en wat adapters o.a. voor telefoonladers, router etc.
- Rpi 2 met Domoticz

Dit is de eerste stap van het onderzoek natuurlijk en we gaan wel, niet zoeer voor de kosten, maar meer voor de sport, proberen het verbruik te verlagen. Overdag, zeker in de zomer merk ik er niet zoveel van, gezien er 3315 WP aan zonnepanelen op het dak liggen.

@Thinkpad hieronder: klopt, het verhaal ging de verkeerde kant op. Gezien ik alleen schrok wat er al vebruikt wordt terwijl je weinig doet. En de discussie ga ik elders voeren! Dank.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 14-08-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluipverbruik meet je het beste 's nachts als je ligt te pitten of als er niemand thuis is. Maar die discussie graag voortzetten in Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:05
Dan doe ik het toch nog niet zo slecht met 250W gemiddeld.
Er zijn hier twee aquaria (een grote en een kleine) met een verwarmingselement.
Nas, router, koelkast en vriezer die aanstaan.
Dan is er nog sluipverbruik van een computer en tv meubel waar alles op standby staat.
Ik kan dit nog verbeteren maar de investeringen zijn dan hoog.

@Thinkpad, dat stekkerblok wat je laatst hebt gekocht, kun je die schakelen via een lua script?
Zoja dan denk ik dat ik dit via een kaku schakelaar wil gaan doen.
Eventueel wil ik dan verbruik meten van het IPTV kastje en wanneer deze dan aangaat wil ik dat de tv ook spanning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb domoticz nu aan staan met een rflink. Ik wil wat timers (zonsop- en ondergang) instellen en dan de schakelopdracht 5x verzenden, hoe doe je dat?
De ontvangers reageren namelijk regelmatig niet, wat inherent is aan KaKu is mijn ervaring. (Gebeurt met de remotes ook regelmatig).
Ik ga nog wel zo'n andere antenne proberen.

Wat me ook opvalt is dat op Windows Phone de switches in Domoticz niet bijgewerkt worden, zodat ik soms alleen maar kan schakelen na een handmatige refresh.

Edit,
Ik heb 5x een timer actie ingevoerd bij de betreffende schakelaar. Nu kijken of dat helpt.

[ Voor 88% gewijzigd door BounceMeister op 15-08-2015 08:24 . Reden: post ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tlpeter schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:40:
[...]
@Thinkpad, dat stekkerblok wat je laatst hebt gekocht, kun je die schakelen via een lua script?
Zoja dan denk ik dat ik dit via een kaku schakelaar wil gaan doen.
Eventueel wil ik dan verbruik meten van het IPTV kastje en wanneer deze dan aangaat wil ik dat de tv ook spanning krijgt.
Ja: http://domoticz.com/forum...=17&t=6073&p=50074#p50124
Maar dat is alleen het actuele vermogen (Watt), het verbruik over langere tijd (kWh) krijg ik nog niet voor elkaar, de plug heeft daar toch de bijbehorende controllersoftware voor nodig.

In het pastebin linkje in die post staat ook wel een curl regeltje om plug aan/uit te zetten. Is een Bash script, maar curl kun je ook gewoon met Lua doen dacht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:05
Het gaat om het actuele verbruik.
Wanneer die >waarde is dan mag de tv ook spanning hebben en dus dat stopcontact aan zetten.
Anders moet ik opstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tlpeter schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:01:
Het gaat om het actuele verbruik.
Wanneer die >waarde is dan mag de tv ook spanning hebben en dus dat stopcontact aan zetten.
Anders moet ik opstaan :)
Ja dat kan er prima mee. Heb het nog niet getest, maar volgens mij omdat ik de waarde in een sensor stop kan ik ook wel in Blockly de waarde gebruiken en zeggen dat als hij hoger is dan XX > zet dit en dat aan.

Mocht je meer willen weten of iets getest willen hebben dan mag je een DM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:17:
Heb je al MiLight? Anders zou je gewoon even de Windows versie van Domoticz kunnen installeren en dan even proberen. Dan hoef je verder nog geen kosten te maken (Raspberry Pi e.d.).
Nee die Pi komt er sowieso, gaat mij er meer om dat ik die MiLight niet voor niets koop :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik heb op aliexpress een milight gekost en vanochtend verbonden.
werkt prima. alleen de besturing vanuit domoticz kan misschien wat relaxter.
je krijgt 4 zone switches. maar aangezien ik nu maar 1 strip heb gebruik ik zone_all

werkt naar behoren.
Dennis schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:13:
[...]

Nee die Pi komt er sowieso, gaat mij er meer om dat ik die MiLight niet voor niets koop :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
remcoXP schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:33:
ik heb op aliexpress een milight gekost en vanochtend verbonden.
werkt prima. alleen de besturing vanuit domoticz kan misschien wat relaxter.
je krijgt 4 zone switches. maar aangezien ik nu maar 1 strip heb gebruik ik zone_all

werkt naar behoren.
Ja, maar wat ik dus overal lees is dat juist het individuele switchen van de zones niet werkt ;). Thanks iig voor je berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsberk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:52
Dennis schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:50:
[...]

Ja, maar wat ik dus overal lees is dat juist het individuele switchen van de zones niet werkt ;). Thanks iig voor je berichtje!
Ik heb hier 6 milight lampen hangen en twee led strips en deze stuur ik allemaal apart aan (elke lamp een eigen zone dmv 2 controllers) in domoticz en dit werkt prima. Hij mist af en toe een schakeling maar dat komt vooral door de controller en heeft niks met domoticz te maken want dit gebeurd ook met de milight app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
matthijsberk schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:19:
Ik heb hier 6 milight lampen hangen en twee led strips en deze stuur ik allemaal apart aan (elke lamp een eigen zone dmv 2 controllers) in domoticz en dit werkt prima. Hij mist af en toe een schakeling maar dat komt vooral door de controller en heeft niks met domoticz te maken want dit gebeurd ook met de milight app.
Top, dat is het antwoord dat ik zocht! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Laatst online: 22-06-2024
arjandijk162 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:21:
[...]

[afbeelding]
Deze werken trouwens perfect, zeer betrouwbaar over een grote afstand (30 meter met muren ertussen was geen probleem) en dat voor 3,95. Bert heeft ondersteuning toegevoegd aan RFXCom.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat hij om de 5 seconden bij aanwezigheid een signaal stuurt, dus dat zou in theorie het 433 kanaal vervuilen. Ik heb zelf nog nergens last van gehad.
Kun je deze ook buiten hangen? En waarom is die pir zo groot dan?

Weinig info over te vinden. Zag ergens wel een plaatje dat er een adapter aansluiting aan zit. Werkt ie wel op batterijen dan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:43
wackidth schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Kun je deze ook buiten hangen? En waarom is die pir zo groot dan?

Weinig info over te vinden. Zag ergens wel een plaatje dat er een adapter aansluiting aan zit. Werkt ie wel op batterijen dan?
Handleiding: :)
http://www.distec1.be/gs/...s/M%20-%20Q/MSR939_EN.pdf

Gaan gewoon 3xAA in. Kun je kiezen wat je wilt.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Motion Detector + Tasker op een android tablet werkt mooi om de tablet aan te laten springen!

Nu eens verdiepen in de frontpage.html!

Iemand een idee waar de Weer informatie op een iPhone vandaan komt (de Apple app genaamd Weer). Deze heeft op GPS basis best accurate informatie inzake temperatuur / regen / zon / bewolking op uurbasis voor de komende 24 uur. Zoiets wil ik ook wel op me frontpage ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
trekker22 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:10:
[...]

Iemand een idee waar de Weer informatie op een iPhone vandaan komt (de Apple app genaamd Weer). Deze heeft op GPS basis best accurate informatie inzake temperatuur / regen / zon / bewolking op uurbasis voor de komende 24 uur. Zoiets wil ik ook wel op me frontpage ;-)
Kijk eens goed onderin die app ;)

Het is van The Weather Channel als ik het goed zie te bereiken via www.weather.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Phoolie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:13:
[...]
Kijk eens goed onderin die app ;)

Het is van The Weather Channel als ik het goed zie te bereiken via www.weather.com
nog nooit opgevallen! Maar ff op weather.com aangemeldt en eens kijken of die data niet easy te scrapen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Zojuist mijn rflink in elkaar gezet. Toch denk ik dat dit best iets kan worden. Goedkoop. Support is tot nu toe goed, en is nog uitbreidbaar... Ben heel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusS
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-04 09:28
Kom er even niet uit:
Ik heb de RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz. In domoticz zag ik de melding de firmware te updaten.
Moet ik dan kiezen voor type 1 of type 2 ? Is mij namelijk niet helemaal duidelijk.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Download de firmware het staat in de readme als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 22-09 20:55
matthijsberk schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:19:
[...]

Ik heb 4 lampen en 1 controller. Allemaal individueel te schakelen.
Mist inderdaad soms eentje, ik dacht dat het wellicht kwam dat ik 2 lampen tegelijk schakel soms (dus 2x snel achter elkaar upd van domoticz naar milight controller)

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Zouhttp://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-2-1A-Output-USB-Smart-Charger-30W-Power-6-Port-USB-Fast-Charger-for/32275715574.html
Dit iets zijn om:
2x pi2. Met daarop alle usbs vol (gateways slimme stekkers en)
Of is er dan een betere? Want eigenlijk heb ik maar twee porten nodig en voor de zekerheid zou 3 ook al afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
domoticz security panel delay hoe werkt dat precies voor een disarm?

bij een Arm kan ik me die delay goed indenken, dan heb je x seconden voor dat de status Armed pas echt ingaat.
maar verder voor een alarm moet je alles scripten (ga denk ik voor lua), maar dan doe die niks met die delay uit zich zelf? Want ik wil met een zatte kop toch wel wat delay hebben om die code in te kloppen.
En eventueel eerst een simpel alarm (prowl/email) en pas na 1-2 minuut de sirene af laten gaan/lampen etc

EDIT kwam op domoticz forum tegen dat die delay inderdaad niks doet voor een Disarm. Maar die delay heb je echt nodig als je niet al buiten je met gsm de Disarm uitvoert.
Wie heeft de mooiste oplossing voor die delay bij het disarmen?

EDIT2 kennelijk is op security/alarm niveau niet veel gedaan en is enige wat je kan doen is werken met een virtuele dummy switch in je lua script en in die dummy een xxx delay.

[ Voor 29% gewijzigd door trekker22 op 14-08-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

trekker22 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:36:
domoticz security panel delay hoe werkt dat precies voor een disarm?
Bij een disarm niets. Wil je een delay om tijd te hebben voor een disarm, dan moet je dat op je sensor(s)/zone(s) toepassen.
Je disarm moet natuurlijk geen delay hebben ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2015 22:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
DukeBox schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:45:
[...]

Bij een disarm niets. Wil je een delay, dan moet je dat op je sensor(s) toepassen.
nou die delay wil je bv niet hebben overdag.

dus werkt alleen met een soort van dummy switch voor het alarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

trekker22 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:46:
nou die delay wil je bv niet hebben overdag.
Hoe bedoel je ? Je hebt toch altijd tijd nodig om je code in te kloppen ? Maar wil je hem op bepaalde tijden niet, dan maak je de delay op je switch toch tijds afhankelijk ? Een dummy switch is dan wel het makkelijkst.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 98 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door