• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:18
Dit is het gehele script, waardes komen van wunderground:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
--http://domoticz.com/wiki/Smart_Lua_Scripts#Reading_weather_station_data

--Temperatuur data:
temperatuur, vochtigheid, druk = otherdevices_svalues['Temperatuur']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

temperatuur = tonumber(temperatuur);
vochtigheid = tonumber(vochtigheid);
druk = tonumber(druk);

--Regen data:
regen, regentotaal = otherdevices_svalues['Regen']:match("([^;]+);([^;]+)")

regen = tonumber(regen);
regentotaal = tonumber(regentotaal);

--Windmeter data:
sWindDirectionDegrees, sWindDirection, sWindSpeed, sWindGust, sWindTemperature, sWindFeel = otherdevices_svalues['Wind']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

sWindDirectionDegrees = tonumber(sWindDirectionDegrees);
sWindDirection = (sWindDirection);
sWindSpeed = tonumber(sWindSpeed);
sWindGust = tonumber(sWindGust);
sWindTemperature = tonumber(sWindTemperature);
sWindFeel = tonumber(sWindFeel);

--UV data:
uv, zonnekracht = otherdevices_svalues['UV']:match("([^;]+);([^;]+)")

uv = tonumber(uv);
zonnekracht = tonumber(zonnekracht);

--print(uv)
--print(regen)
--print(temperatuur)

--print(otherdevices['Luifel'])

time = os.date("*t")
hour = time.hour

commandArray = {}

--open
if(
    otherdevices['Luifel']=='Closed'
    and hour>=14
    and hour<=19
    and uv>=2
    and regen==0
    and temperatuur>=20
) then
    commandArray['Luifel']='On'
    print('luifel gaat open')
end

--close
if(
    otherdevices['Luifel']=='Open'
    and (
        hour>19
        or uv==0
        or regen>0
        or temperatuur<20
    )
) then
    commandArray['Luifel']='Off'
    print('luifel gaat dicht')
end

return commandArray

• tlpeter
  • Laatst online: 18:17
Ok, dan klopt het wel :)
Klopt het dat je elk uur dit script utvoerd?
Als dit zo is dan heb je er niet zoveel aan aangezien je ook op regen triggerd en regen wacht niet op je script :)
Ik laat deze gewoon elke minuut draaien.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:10
ik wil domoticz gaan draaien voor z-wave aan te sturen.

Eerste gedachte was op mijn pc te draaien want die staat altijd 24/7 aan.

echter heb ik ook een slimme meter die ik wil uitlezen en een usb kabel krijg ik niet zover gelegd.

dus kwam ik bij dit uit:
http://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v2-model-b-met-z-wave

of kan ik beter een raspberry met een losse usb z-wave pakken, zodat ik z-wave altijd nog op een pc kan gaan draaien?

prijs boeit me niet zo heel veel.

Tweede vraag: 1e plan is om verlichting beneden geheel automatisch te maken. Middels sensor/geolocatie.

We hebben alleen schemerlampen, dus niks met wandschakelaar. Dan moet je dus met een Fibaro tussenstekker werken, maar vanaf dat moment kun je dus niet meer manueel de lamp gaan schakelen en kan het alleen volgens automatisch schema + via de telefoon.
Klopt dit?

[ Voor 28% gewijzigd door trekker22 op 11-04-2015 11:56 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-12 08:35
trekker22 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 11:44:

echter heb ik ook een slimme meter die ik wil uitlezen en een usb kabel krijg ik niet zover gelegd.

dus kwam ik bij dit uit:

of kan ik beter een raspberry met een losse usb z-wave pakken, zodat ik z-wave altijd nog op een pc kan gaan draaien?

Tweede vraag: 1e plan is om verlichting beneden geheel automatisch te maken. Middels sensor/geolocatie.

We hebben alleen schemerlampen, dus niks met wandschakelaar. Dan moet je dus met een Fibaro tussenstekker werken, maar vanaf dat moment kun je dus niet meer manueel de lamp gaan schakelen en kan het alleen volgens automatisch schema + via de telefoon.
Klopt dit?
Persoonlijk zou ik voor een losse USB stick gaan. Zoals je al aangeeft kan je deze stick op meerdere soorten apparaten gebruiken (pc, nas, RPI etc.) Ook ben je veel flexibeler met het in-/excluden van nodes. Zo heb ik zelf de Aeon labs z-stick V2 waarmee ik door het hele huis kan lopen wanneer ik iets wil toevoegen.

Wat betreft je 2e vraag zou je bijvoorbeeld een dimmer module kunnen plaatsen in je lamp. Een 2e module koppel je dan aan je lichtschakelaar. Via je controller koppel je deze aan elkaar waarna je je lamp kan bedienen d.m.v. een fysieke wandschakelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door SkorpionNL op 11-04-2015 12:01 ]

• trekker22
SkorpionNL schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 11:59:
[...]
Persoonlijk zou ik voor een losse USB stick gaan. Zoals je al aangeeft kan je deze stick op meerdere soorten apparaten gebruiken (pc, nas, RPI etc.) Ook ben je veel flexibeler met het in-/excluden van nodes. Zo heb ik zelf de Aeon labs z-stick V2 waarmee ik door het hele huis kan lopen wanneer ik iets wil toevoegen.

Wat betreft je 2e vraag zou je bijvoorbeeld een dimmer module kunnen plaatsen in je lamp. Een 2e module koppel je dan aan je lichtschakelaar. Via je controller koppel je deze aan elkaar waarna je je lamp kan bedienen d.m.v. een fysieke wandschakelaar.
Ok rpi met USB stick bestellen dus

Met die lamp: heb ik dan 2 fibaro modules per lamp nodig en welke? Vond 1 al prijzig genoeg:)

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 07:29:
Ik ondervind toch wel een groot nadeel van domoticz op een RPI, maar misschien is hier een oplossing voor.
Ondertussen heb ik gemerkt en weet ik dat het niet goed is om de stekker er zomaar uit te trekken.
Maar uiteraard is niet iedereen hiervan op de hoogte, dus gisteren was het weer zover.

Iemand hier in huis dacht even een stopcontact vrij te maken en heeft de stekker er weer uitgetrokken.
En het is helaas weer zover "DOMOTICZ OFFLINE"

Opnieuw opstarten via ssh lost helaas niets op.

Dus dat wordt weer SD formatteren en backup terug zetten.
Is niet heel veel werk maar toch vervelend, en Telegram installeren is helaas wel weer veel werk.

Waarom loopt domoticz zo snel vast als niet correct wordt afgesloten.
Met mijn andere 2 Pi's probeer ik abrupt afsluiten ook zoveel mogelijk te voorkomen maar is een nieuwe installatie niet nodige mocht de stekker eruit de einge oplossing zijn.
Bij mij werkt het vaak weer om een keyboard aan te sluiten en opnieuw op te starten met een disk check:

code:
1
shutdown -rF now

Heb gelukkig nog nooit de SD image hoeven te herstellen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 07:29:
En het is helaas weer zover "DOMOTICZ OFFLINE"
De kwaliteit en indirect de grootte van de sd maakt daar ook veel uit. Ben van een 4GB sandisk naar 16GB Samsung EVO gegaan en sindsdien geen problemen meer met corruptie gehad.

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Ik krijg de melding dat ik op mijn nas 110j de usb drivers niet kan installeren?
Welke ik ook aanvink.
Package source toegevoegd en al. Laatste dsm versie.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
heb je hier een nieuw script voor aangemaakt, of dit in de bestaande(back-up database script) geplaatst?
loyske schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:10:
[...]

Bash:
1
2
3
4
5
6
### Backup Script Folder
tar -zcvf /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/pi/domoticz/scripts/
### Send to Network disk through FTP
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIR/"
### Remove temp backup file
/bin/rm /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz
misschien kun je dit ook in de Domoticz Wiki zetten? als optie bij het bestaande script

[ Voor 7% gewijzigd door hendrik12345678 op 11-04-2015 13:11 ]

Over scripts gesproken, lange stukken code s.v.p. op bijv. www.pastebin.com o.i.d. zetten. Anders moeten mensen die dit topic met smartphone bezoeken (wat ik zelf geregeld doe) een heel eind scrollen.

Men is er trouwens al wel mee bezig: Feedback: lange quotes automatisch inklappen

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Laat maar, heb het al opgelost.
respect! schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:03:
Ik krijg de melding dat ik op mijn nas 110j de usb drivers niet kan installeren?
Welke ik ook aanvink.

• PCU Barneveld
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09-2022
Een vraagje waar ik nog niet echt een antwoord op heb kunnen vinden ook niet op de engelse site, ik draai nu al een paar weken elke keer de beta versies echter vindt ik ze van tijd tot tijd toch te instabiel en wil weer een RC draaien, echter als ik netjes de goede versie van de site aftrek en daar dan vervolgens weer de DB op zet die ik onder de beta draaide loopt de boel na een paar minuten in de soep en dan is het offline en weer opnieuw beginnen, kan het gewoon niet dat je de een backup van een beta DB op de RC gebruikt ?
Anders is het lastig maar ja.

Dank weer voor het lezen en eventuele antwoorden.

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:14

Kroontje

...

...

Klopt dit?
Op de Fibaro tussenstekker zit ook een knopje om te schakelen, dus kan altijd handmatig. :)
hendrik12345678 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:09:
heb je hier een nieuw script voor aangemaakt, of dit in de bestaande(back-up database script) geplaatst?

[...]

misschien kun je dit ook in de Domoticz Wiki zetten? als optie bij het bestaande script
Ik ga dit zelf in ieder geval in een apart script zetten. Het heeft geen nut om elke dag een backup van de scripts te hebben. 1 keer in de week is meer dan genoeg. En zo wil ik ook de map www 1 keer in de week backuppen.

¯\_(ツ)_/¯

• trekker22
Kroontje schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:31:
[...]

Op de Fibaro tussenstekker zit ook een knopje om te schakelen, dus kan altijd handmatig. :)
Aaah nooit opgevallen! Thanks ff paar bestellen dan!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 16:58
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2015-04-11 18:56:00.332 Script event triggered: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_tempnest.lua
2015-04-11 18:56:00.414 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2015-04-11 18:56:06.341 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:16.409 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:26.451 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:30.661 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2015-04-11 18:56:36.495 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:46.543 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:56.586 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:57:00.055 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)

Vind dit een beetje log vervuiling :)
Kan ik hier wat aan doen?

En wat ik niet begrijp, dat nest script van me, waarom zie ik die iedere minuut in de log komen terwijl al mijn andere scripts met script_time dat niet doen? Staat geen print of niks in, kan niet bedenken waarom die wel in de log naar voren komt en alle andere scripts niet.

• tlpeter
Een time script doet dat wanneer er geen tijd gedefinieerd staat denk ik.

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:51
zaterdag 11 april 2015 13:03
BekijkBookmarkRapporteerQuote
respect!

Welke ik ook aanvink.

Is opgelost. Zag het te laat

[ Voor 54% gewijzigd door apepannetje op 11-04-2015 19:31 ]

• arjandijk162
  • Laatst online: 00:54
trekker22 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:54:
[...]

Aaah nooit opgevallen! Thanks ff paar bestellen dan!
Fibaro stekker is mooi, maar er zijn ook best wat goedkopere (20 euro eminent staples) schakel en dimmodules te vinden als prijs een issue is. Ook kun je philips hue overwegen. Koppelt mooi met domoticz en 1 rgblamp is net zo duur als een fibaro plug en geel is de helft.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

Nicap

Tsssk....

arjandijk162 schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:37:
[...]

Fibaro stekker is mooi, maar er zijn ook best wat goedkopere (20 euro eminent staples) schakel en dimmodules te vinden als prijs een issue is. Ook kun je philips hue overwegen. Koppelt mooi met domoticz en 1 rgblamp is net zo duur als een fibaro plug en geel is de helft.
Nou, ik heb nu 5 Philips Hue Lux lampen, waarvan er 1 op de overloop. Maar mijn vrouw en dochter kunnen er niet aan wennen om de schakelaar NIET te gebruiken.
Ik heb dus net een Fibaro schakelaar besteld om achter de bestaande schakelaars te plaatsen. Dan kan ik de Hue gebruiken voor een andere locatie die wel geschikt is voor vrouw en dochter.

Hue lampen zijn fantastisch, maar hebben nog wel wat nadelen hier en daar.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 16:58
tlpeter schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:08:
Een time script doet dat wanneer er geen tijd gedefinieerd staat denk ik.
Nah. Al die andere time scripts die ik draai doen dat niet. En een time script wordt toch sowieso iedere minuut gestart tenzij er demo in de filename staat...

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-12 08:43
PCU Barneveld schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:29:
Een vraagje waar ik nog niet echt een antwoord op heb kunnen vinden ook niet op de engelse site, ik draai nu al een paar weken elke keer de beta versies echter vindt ik ze van tijd tot tijd toch te instabiel en wil weer een RC draaien, echter als ik netjes de goede versie van de site aftrek en daar dan vervolgens weer de DB op zet die ik onder de beta draaide loopt de boel na een paar minuten in de soep en dan is het offline en weer opnieuw beginnen, kan het gewoon niet dat je de een backup van een beta DB op de RC gebruikt ?
Anders is het lastig maar ja.

Dank weer voor het lezen en eventuele antwoorden.
Heb jij misschien forecast IO en Weather Underground samen draaien?

Ik heb daar ook heel veel problemen mee gehad! Domoticz crashte continu en kon geen reden vinden.

Door te troubleshooten kwam ik er achter dat dit de oorzaak was. Ik heb er een verwijderd, probleem opgelost!

gr.

PVoutput

• arjandijk162
Nicap schreef op zondag 12 april 2015 @ 01:27:
[...]

Nou, ik heb nu 5 Philips Hue Lux lampen, waarvan er 1 op de overloop. Maar mijn vrouw en dochter kunnen er niet aan wennen om de schakelaar NIET te gebruiken.
Ik heb dus net een Fibaro schakelaar besteld om achter de bestaande schakelaars te plaatsen. Dan kan ik de Hue gebruiken voor een andere locatie die wel geschikt is voor vrouw en dochter.

Hue lampen zijn fantastisch, maar hebben nog wel wat nadelen hier en daar.
2 oplossingen:
-Lichtsensor: De oplossing die zeker op een overloop je vrouw en dochter zal overtuigen.
-Kaku wandschakelaar, uiteraard icm rfxcom
arjandijk162 schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:37:
[...]
er zijn ook best wat goedkopere (20 euro eminent staples) schakel en dimmodules te vinden als prijs een issue is.
[...]
Dat Eminent spul is bekend onder de naam e-Domotica: nieuws: Eminent komt met domotica-starterspakket

Zie hier voor producten die in de pricewatch staan: http://tweakers.net/merk/3073/e-domotica/
Niet extreem goedkoop, maar wel goedkoper dan Fibaro / Qubino spul.

Staples heeft niet heel veel: http://www.staples.nl/search?keywords=e-domotica
En die stekkerontvangers zijn al op volgens mij :p

Deze shop (ezHome) heeft ook goedkoop Z-Wave spul: http://www.ezhome.nl/koopjeshoek.html
Maar die shop had/heeft niet een al te goede naam. Ik heb er afgelopen donderdag wat besteld, ik verwacht het dinsdag in huis. Heb m'n ervaring met ezHome tot nu toe hier beschreven: http://www.domoticaforum....13&t=6166&start=30#p74654
Zou dus nog ff afwachten tot ik het heb ontvangen, mocht je daar willen bestellen :P

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2015 13:05 ]

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 09:53

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Hey Thinkpad,
volledig off topic vraagje hoor maar met alle webshops die er inmiddels zijn, waarom een "risico" nemen met ezhome?
Er is daar ook weleens een order van mij vergeten.. ik kom er niet meer.
nieuwe eigenaar is leuk maar die had wat mij betreft gewoon een ander naam moeten verzinnen. Geen idee waarom je een tent die de grond ingerund is zou reanimeren…?

Ik heb overigens 2 weken geleden ook schakelaars en sensoren bij staples gekocht en na 2 weken een mailtje gestuurd waar ik als reactie op kreeg dat het ineens niet leverbaar meer was en de order is geannuleerd.
Dit pike ik niet en heb gebeld waarna ze alles wat ze had alsnog zou sturen (de stekkers waren er wel gewoon) en wat er niet was zou worden geannuleerd. weer een week verder en nog niets gehoord… morgen weer bellen… }:O

[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 12-04-2015 13:56 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:19
http://www.e-domotica.com/nl/producten/schakelen

Zijn dit nou z-wave stekkers/dimmers welke via domoticz te bedienen zijn?
En wat heb ik dan nog meer nodig (USB z-wave controller?) om dit te bedienen?
Wil toch langzaam af van klikaanklikuit want het schakelt totaal niet betrouwbaar.
En dit is prijs technisch voor mij interresant.

[ Voor 9% gewijzigd door ComTech op 12-04-2015 14:52 . Reden: link vergeten ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 22:07

jjust

Het leven is een strijd

Even een beginnersvraag. Ik heb een Nuon Smart plug 6. Deze had ik op de benedenverdieping werkend met Domoticz. Kon zowel schakelen als verbruik uitlezen. Nu had ik het biljante plan opgevat om de plug te verhuizen naar zolder. Helaas is daar geen bereik. Ik zal tussen de pi en zolder meerdere zwave producten moeten gebruiken om daar bereik te krijgen.

Nu wilde ik de plug weer beneden gebruiken maar hij blijft knipperen dat hij buiten bereik van de gateway is. Op deze plek werkte hij eerder wel. Moet ik hem gewoon een dag laten staan of is het beter om hem opnieuw te pairen? Overigens heb ik in Domoticz ook heal network geprobeerd maar dat hielp niet.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:23

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

dus kwam ik bij dit uit:

Klopt dit?
Doe een linux boxje.
Koop er een Aeon Usb Zwave bij En koop een Rfxcome erbij.

Kun je ook goedkopere schakelen dan alleen de Zwave En je kunt met een Kaku ab ook simpel al je zwave schakelen..

De Rfxcom heb je in no time terug verdient.
Want Zwave is echt niet het allerbeste!!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Nicap

Nicap

Tsssk....

arjandijk162 schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:31:
[...]

2 oplossingen:
-Lichtsensor: De oplossing die zeker op een overloop je vrouw en dochter zal overtuigen.
-Kaku wandschakelaar, uiteraard icm rfxcom
Ik heb al 2 Fibaro sensoren die dienst doen als schakelaar en "alarm". Maar toch drukken ze soms op de schakelaar. En dan is de stroom eraf en doet de Hue het niet meer. Dan snappen ze het niet meer(of willen ze het niet snappen). Vandaar nu de Fibaro schakelaar die ik inzet bij de hotelschakelaar.

• trekker22
Dylantje2 schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:36:
[...]

Doe een linux boxje.
Koop er een Aeon Usb Zwave bij En koop een Rfxcome erbij.

Kun je ook goedkopere schakelen dan alleen de Zwave En je kunt met een Kaku ab ook simpel al je zwave schakelen..

De Rfxcom heb je in no time terug verdient.
Want Zwave is echt niet het allerbeste!!!
zal morgen nog eens heroverwegen of het zwave of kaku wordt.

1x buitenverlichting met drukschakelaar
1x led spotjes in keuken met druk schakelaar
1x overkapping met drukschakelaar
5x schemerlamp

met fibaro is dat wel prijzig..
KAKU schakelt bij mij gewoon 100% hoor. Zeker als je niet-kritische schakelingen doet (zoals een lampje), dan kun je daarmee prima uit de voeten. Als je persé terugkoppeling wilt of belangrijke schakelingen wilt doen waarbij je zeker weet dat iets aan of uit is geschakeld, kun je voor die zaken altijd kiezen voor ZWave.

¯\_(ツ)_/¯

• trekker22
M.v.Veelen schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:33:
KAKU schakelt bij mij gewoon 100% hoor. Zeker als je niet-kritische schakelingen doet (zoals een lampje), dan kun je daarmee prima uit de voeten. Als je persé terugkoppeling wilt of belangrijke schakelingen wilt doen waarbij je zeker weet dat iets aan of uit is geschakeld, kun je voor die zaken altijd kiezen voor ZWave.
dan moet ik voor 100+ euro nog die rx kopen dat is ook wel prijzig.

Verder wil ik een lichtplan hebben waar je nooit meer naar hoeft om te kijken en geheel automatisch gaat (op basis van tijd / telefoon van de lader etc) En met die fibaro tussenstekker kun je ook nog makkelijk manueel schakelen!

• arjandijk162
Ik heb het uiteindelijk allebei gedaan. Een wandschakelaar op 433 is prima, bij lampen wil ik wel graag weten of ze aan staan. 433 is flexibeler, dus als je een vd beide wilt kiezen, zou ik de RFXcom nemen. Zwavestick van Aeotec is ook 55 euro. Met de RFXcom kun je goedkopere schakelaar, weerstations, pirs etc voor weinig geld kopen. Hoogstwaarschijnlijk ga je uiteindelijk wel dingen upgraden naar Zwave, maar dan heb je ook wat meer ervaring en een idee op welke plaats je betrouwbare systemen wil en waar 433 goed genoeg is.
ComTech schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:49:
http://www.e-domotica.com/nl/producten/schakelen

Zijn dit nou z-wave stekkers/dimmers welke via domoticz te bedienen zijn?
En wat heb ik dan nog meer nodig (USB z-wave controller?) om dit te bedienen?
Wil toch langzaam af van klikaanklikuit want het schakelt totaal niet betrouwbaar.
En dit is prijs technisch voor mij interresant.
Ja, je zou je openzwave specs even na moeten kijken of alles ondersteund wordt, maar een aantal werken zeker. Een usbstick en installatie van Openzwave op je Pi is genoeg.

[ Voor 37% gewijzigd door arjandijk162 op 12-04-2015 20:31 ]

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

styno schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:50:
[...]

Bedankt voor het script Rob.

Er zijn twee Windows Phone 8.1 devices thuis en eentje reageert redelijk op de pings maar soms ook minutenlang niet, de andere alleen maar als het scherm aan staat. In m'n zoektocht naar een oplossing kwam het volgende tegen: met behulp van nmap zou een telefoon betrouwbaarder te detecteren zijn dan met een eenvoudige ICMP ping. Dat heb ik getest en het werkt inderdaad veel betrouwbaarder dan ping.

Ik het de volgende regel in jouw script aangepast (rond regel 105):
Van:
code:
1
currentstate = subprocess.call('ping -q -c1 -W 1 '+ device + ' > /dev/null', shell=True)

Naar:
code:
1
currentstate = subprocess.call('nmap -sn '+ device + ' | grep latency > /dev/null', shell=True)

De "| grep latency" is nodig omdat ping 1 of 0 teruggeeft naar gelang het ip adres reageert, terwijl nmap altijd 0 teruggeeft als het programma normaal gefunctioneerd heeft. 'grep' geeft als resultaat weer 1 of 0 terug afhankelijk van de aanwezigheid van het woord 'latency'.

Ik hoop dat je en andere gebruikers hier wat aan hebt :)

Edit, aanvulling:
Op een Raspberry Pi 2 met Xbian heb je sudo rechten nodig voor ping en nmap. In de crontab van user 'xbian' heb ik dat als volgt opgelost:
code:
1
* * * * * echo raspberry | sudo -S /home/xbian/domoticz/scripts/[enzovoort]

Edit, aanvulling 2:
Naar aanleiding van de opmerking van MikeOO:
Omdat nmap standaard niet in Xbian geinstalleerd is moet deze eerst nog geinstalleerd worden:
code:
1
sudo apt-get install nmap

Overigens heb ik ook de optie "--no-install-recommends" meegegeven aan apt-get omdat ik al die extra tools niet nodig heb (scheelt i.p.v. 95 MB maar iets van 20 MB aan packages).
Wij hebben hier thuis ook WP's. Een Nokia 920 en een 930. De 920 deed het met pingen prima. De 930 alleen als het scherm aanstond. Nu heb ik bovenstaande wijziging doorgevoerd in het script. Nu werkt de 930 ook als het scherm uit staat. Alleen gaat de sensor van on naar off en weer naar on met interval 1 tot 2 minuten. Hij blijft dus niet constant aan. Heeft iemand nog tips om dit op te lossen? Het interval vergroten in de crontab? Is nu volgens mij 10 seconden.

Edit: Heb de cooldown periode verlengd naar 10 minuten. Kijken of dit beter gaat.

• trekker22
arjandijk162 schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:28:
Ik heb het uiteindelijk allebei gedaan. Een wandschakelaar op 433 is prima, bij lampen wil ik wel graag weten of ze aan staan. 433 is flexibeler, dus als je een vd beide wilt kiezen, zou ik de RFXcom nemen. Zwavestick van Aeotec is ook 55 euro. Met de RFXcom kun je goedkopere schakelaar, weerstations, pirs etc voor weinig geld kopen. Hoogstwaarschijnlijk ga je uiteindelijk wel dingen upgraden naar Zwave, maar dan heb je ook wat meer ervaring en een idee op welke plaats je betrouwbare systemen wil en waar 433 goed genoeg is.

[...]
ik zie niet het verschil tussen een lamp met wandschakelaar of een ouderwetse schemerlamp waar je een tussenstekker nodig hebt. waarom de ene KAKU en de andere zwave?

Of zie ik iets over het hoofd?

• arjandijk162
Schakelaars geven alleen een signaal maar hebben geen status. Lichtpunten/tussenstekkers wel. Met wand schakelaar bedoel ik dus een schakelaar die je op je wand plakt, niet iets wat in de wandcontactdoos gebeurt.

Ik geloof dus wel dat het signaal vd schakelaar aankomt en dat zie ik ook aan het licht, maar ik wil op afstand wel kunnen zien of een lamp wel of niet aanstaat. Heb net iets teveel sensors/blockys/scriptjes met een eigen willetje gezien.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
arjandijk162 schreef op zondag 12 april 2015 @ 23:43:
Schakelaars geven alleen een signaal maar hebben geen status. Lichtpunten/tussenstekkers wel. Met wand schakelaar bedoel ik dus een schakelaar die je op je wand plakt, niet iets wat in de wandcontactdoos gebeurt.

Ik geloof dus wel dat het signaal vd schakelaar aankomt en dat zie ik ook aan het licht, maar ik wil op afstand wel kunnen zien of een lamp wel of niet aanstaat. Heb net iets teveel sensors/blockys/scriptjes met een eigen willetje gezien.
Maar als je in je wandcontactdoos een zender bouwt... Krijg je toch wel de status van je lamp terug?

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-12 23:08

zaadstra

Überprutser

jjust schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:25:
Even een beginnersvraag. Ik heb een Nuon Smart plug 6. Deze had ik op de benedenverdieping werkend met Domoticz. Kon zowel schakelen als verbruik uitlezen. Nu had ik het biljante plan opgevat om de plug te verhuizen naar zolder. Helaas is daar geen bereik. Ik zal tussen de pi en zolder meerdere zwave producten moeten gebruiken om daar bereik te krijgen.

Nu wilde ik de plug weer beneden gebruiken maar hij blijft knipperen dat hij buiten bereik van de gateway is. Op deze plek werkte hij eerder wel. Moet ik hem gewoon een dag laten staan of is het beter om hem opnieuw te pairen? Overigens heb ik in Domoticz ook heal network geprobeerd maar dat hielp niet.
Ik heb ook zo'n ding en mijn ervaring is dat het bereik prima is (zolder naar BG) maar vroeg of laat staat hij weer te knipperen en stuurt geen waarden en reageert niet op schakelcommando's. Dat is doorgaans binnen een paar dagen tot een week. De enige oplossing die ik tot nu toe weet is het herstarten van Domoticz.
Ik concludeer hieruit dat het in Domoticz op te lossen zou moeten zijn, de Smart Plug 6 raak ik niet aan.
Ik ben de onbetrouwbaarheid inmiddels beu en heb 'm dit weekend uit mijn Zwave netwerk gegooid.
Je zegt dat het bereik prima is (zolder naar BG), maar ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen beweren dat het bereik juist NIET prima is, maar dat dit alleen maar zo lijkt. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt: herstart van Domoticz zorgde er vaak voor dat het dan weer een paar dagen of een week goed ging, maar toch raakte hij na verloop van tijd de verbinding kwijt. Een extra ZWave module (powered) op de overloop zou al kunnen helpen om het Mesh netwerk te versterken en deze problemen te voorkomen.

Als hij nog steeds niet is opgenomen in het netwerk, herstart dan even Domoticz?

¯\_(ツ)_/¯

• arjandijk162
Ferra schreef op maandag 13 april 2015 @ 07:06:
[...]

Maar als je in je wandcontactdoos een zender bouwt... Krijg je toch wel de status van je lamp terug?
Ik gebruik deze schakelaars. Deze zitten op de wand of op de wandcontactdoos maar doen er niks mee. Ik heb mn licht met een kroonsteentje daarachter aangesloten. De status van je lamp komt alleen terug bij een Hue of Zwave systeem, niet bij 433

• Ferra
  • Niet online
arjandijk162 schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:14:
[...]

Ik gebruik deze schakelaars. Deze zitten op de wand of op de wandcontactdoos maar doen er niks mee. Ik heb mn licht met een kroonsteentje daarachter aangesloten. De status van je lamp komt alleen terug bij een Hue of Zwave systeem, niet bij 433
Als je deze achter je wandschakelaar inbouwt, krijg je toch gewoon de status terug?

http://www.klikaanklikuit...-1/inbouwzender-awmt-231/

• arjandijk162
Ferra schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:15:
[...]

Als je deze achter je wandschakelaar inbouwt, krijg je toch gewoon de status terug?

http://www.klikaanklikuit...-1/inbouwzender-awmt-231/
Je kunt hiermee een schakelsignaal registreren, maar je weet nooit of het schakelen van de lamp daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Voor het opvragen van een status heb je een bidirectioneel protocol nodig. Kaku is alleen zenden (PIR, deurcontact, wandschakelaar), of alleen ontvangen (stekkerschakelaar). Je kunt dus nooit de huidige status opvragen.

• Ferra
  • Niet online
arjandijk162 schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:30:
[...]

Je kunt hiermee een schakelsignaal registreren, maar je weet nooit of het schakelen van de lamp daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Voor het opvragen van een status heb je een bidirectioneel protocol nodig. Kaku is alleen zenden (PIR, deurcontact, wandschakelaar), of alleen ontvangen (stekkerschakelaar). Je kunt dus nooit de huidige status opvragen.
Aha... Ik begin het te begrijpen 😀... Het verschil tussen z-wave en 433 is meteen een stuk duidelijker geworden. De inbouwschakelaar die ik net van kaku toonde... Is daar ook een z-wave variant van die werkt met domoticz?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:49
Hi ik heb een vraag over Domoticz op een Raspberry pi2. Als ik daar op de update knop druk krijg ik geen nieuwe update te zien.

Als ik dan de wiki bekijk zie ik een heel stuk staan onderin http://www.domoticz.com/w...erry_PI#Updating_Domoticz

Ik vraag me af hoe ik nu Domoticz kan updaten via de CLI, moet ik dan alleen stap 1 doen of ook compilen in stap 2?

Of zijn er handige scripts te downloaden die die allemaal eens per maand uitvoeren?

Binary install update

Use the Web Interface to update Domoticz (Setup->Check for Updates)
If this fails for any reason (i.e. partial download giving segmentation fault) then you should manually update by:

Stable:
cd domoticz
wget http://domoticz.sourceforge.net/domoticz_linux_armv7l.tgz
tar xvfz domoticz_linux_armv7l.tgz
rm domoticz_linux_armv7l.tgz

Source Update

Login to your Raspberry Pi with the 'pi' user and issue:
cd domoticz
svn update
make -j 4

• arjandijk162
Ferra schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:55:
[...]

Aha... Ik begin het te begrijpen 😀... Het verschil tussen z-wave en 433 is meteen een stuk duidelijker geworden. De inbouwschakelaar die ik net van kaku toonde... Is daar ook een z-wave variant van die werkt met domoticz?
Kijk even in de pricewatch, er zijn er verschillende. Als de schakelaar door Openzwave ondersteund wordt (dat doen de meeste) dan is het bruikbaar in Domoticz.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik kan bij verschillende domotica webshops niet echt uitgebreide informatie vinden over het volgende:

Zijn er PIR sensoren met instelbare sterkte en wellicht ook een modus waardoor deze 'huisdier-proof' is?

Hoe werkt het inrichten van PIR sensoren globaal genomen? Zijn deze enigzins benaderbaar en worden deze ingeregeld mbv de Domoticz applicatie? Of moet je deze 'inlopen' net zoals bij 'ouderwetse' PIR sensoren?

[ Voor 33% gewijzigd door Da_maniaC op 13-04-2015 11:08 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
hendrik12345678 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:09:

[...]

Ik heb dit in het bestaande script erbij geplaatst, maar zoals iemand aal aangaf kan je er ook een los script van maken wat je dan niet dagelijks maar wekelijks runt ofzo.

Zal eens kijken of ik het erbij kan zetten in de wiki.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12 09:54
Ik heb nu eea geautomatischeerd doormiddel van KaKu.
Aansturing van tijdfuncties gebeurt nu op basis van een KaKu afstandbediening.
Ik doe geen hele rare sturingen, maar hang wel veel waarde aan de betrouwbaarheid hiervan.

Echter merk ik dat dit niet altijd helemaal correct werkt?
De aan of uit sturing gebeurt bijvoorbeeld niet altijd..

Nu wil ik gaan automatiseren doormiddel van Domoticz, alleen stel ik mezelf ook de vraag of ik wellicht niet beter over kan gaan op ZWave module's?

Zijn er daarnaast nog beperkingen binnen Domoticz en ZWave?

• neorider
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12 22:58
Vandaag mijn z-wave netwerk wat uitbreiden. Loop helaas alleen tegen een probleem aan.
Ik heb een Qubino ZMNHBA2 (2-voudig relay). Echter ziet Domoticz deze als een ZMNHAA2 (1-voudig relay). Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Verwijderen en opnieuw toevoegen levert niets op.

Ik maak gebruik van versie 2.2370 op een pi met de razberry add-on.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-12 21:14
tlpeter schreef op donderdag 02 april 2015 @ 06:58:
[...]

Ik heb er zo eentje aangesloten op mijn Synology.
Deze werkt met deze settings:

HEDEN
CAMHED05IPW

Ik heb nog niet geprobeerd deze aante sluiten via Domoticz (ik zag het nut niet)
Wat moet ik doen zodat ik het kan testen?
Welke cam heb je gekocht?

Met gestrekt been.

• arjandijk162
neorider schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:07:
Vandaag mijn z-wave netwerk wat uitbreiden. Loop helaas alleen tegen een probleem aan.
Ik heb een Qubino ZMNHBA2 (2-voudig relay). Echter ziet Domoticz deze als een ZMNHAA2 (1-voudig relay). Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Verwijderen en opnieuw toevoegen levert niets op.

Ik maak gebruik van versie 2.2370 op een pi met de razberry add-on.
Incomplete vermelding in de database. Ik heb een bewegingssensor die ook Lux moet meten, dat zie ik ook niet terug. Weet ook niet of je dat handmatig kan toevoegen.
Da_maniaC schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:07:
Ik kan bij verschillende domotica webshops niet echt uitgebreide informatie vinden over het volgende:

Zijn er PIR sensoren met instelbare sterkte en wellicht ook een modus waardoor deze 'huisdier-proof' is?

Hoe werkt het inrichten van PIR sensoren globaal genomen? Zijn deze enigzins benaderbaar en worden deze ingeregeld mbv de Domoticz applicatie? Of moet je deze 'inlopen' net zoals bij 'ouderwetse' PIR sensoren?
Een PIR voeg je toe als schakelaar. Je kunt in de schakelaar aangeven dat bij "aan" er een lamp moet gaan branden, of je kunt met blocky of lua iets configureren (bijvoorbeeld, alleen aan na zonsondergang).

Gevoeligheid moet bij 433 sensoren of de sensor zelf zitten, bij sommige Zwave sensoren is die instelbaar vanuit Domoticz bij anderen weer niet. Het staat bij de specs van de sensor vermeld, zoals bij deze

[ Voor 23% gewijzigd door arjandijk162 op 13-04-2015 14:47 ]

stormfly schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:58:
Hi ik heb een vraag over Domoticz op een Raspberry pi2. Als ik daar op de update knop druk krijg ik geen nieuwe update te zien.

Als ik dan de wiki bekijk zie ik een heel stuk staan onderin http://www.domoticz.com/w...erry_PI#Updating_Domoticz

Ik vraag me af hoe ik nu Domoticz kan updaten via de CLI, moet ik dan alleen stap 1 doen of ook compilen in stap 2?

Of zijn er handige scripts te downloaden die die allemaal eens per maand uitvoeren?

Binary install update

Use the Web Interface to update Domoticz (Setup->Check for Updates)
If this fails for any reason (i.e. partial download giving segmentation fault) then you should manually update by:

Stable:
cd domoticz
wget http://domoticz.sourceforge.net/domoticz_linux_armv7l.tgz
tar xvfz domoticz_linux_armv7l.tgz
rm domoticz_linux_armv7l.tgz

Source Update

Login to your Raspberry Pi with the 'pi' user and issue:
cd domoticz
svn update
make -j 4
Voor de stable versie komen niet zo snel updates uit. De laatste update is van 22/2/2015 dus al weer een tijdje terug. Voor de beta komen regelmatig updates uit maar wil je een betrouwbaar systeem dan kun je beter de Stable blijven draaien. De beta zegt genoeg, er kunnen fouten inzitten en is eigenlijk alleen nuttig als je een probleem hebt wat in de beta al is opgelost en je het niet erg vindt dat het systeem mogelijk niet altijd 100% goed werkt.

Voor beide kun je dit natuurlijk automatiseren maar of het verstandig is. Je wil toch weten wat er gebeurt en wanneer het gebeurt. Door het handmatig te doen kun je het op een moment doen dat je ook tijd hebt mocht er iets niet goed gaan. Stel je ben op vakantie en Domoticz gaat een update uitvoeren en dat gaat niet goed. Dan is je Domotica op dat moment niet meer bruikbaar. Sommige zullen dat niet erg vinden maar als je juist Event maakt voor je vakantie dan ben je niet blij.

Beide versie kun je eenvoudig via de GUI bijwerken. Zodra je Domoticz opent krijg je een melding als er een update beschikbaar is. Daar kun je dan op klikken en gaat de rest vanzelf. Je hoeft hier niets voor te compilen.

Als je dit automatisch wil doen dan kun je de stappen in een script plaatsen en het script aanroepen via Cronjob.

Of kijk een naar Telegram dan kun je via een script aan het systeem opvragen of er een update beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 13-04-2015 16:44 ]

• trekker22
ik wil een z-wave deurbel koppelen aan domoticz en dan een geluid via sonos afspelen in de keuken, omdat we vaak de bel niet horen.

deze bel leek me wel wat:

http://www.robbshop.nl/z-wave-deurbel
Electronische z-wave deurbel bestaande uit een draadloze deurbel (gong) en een drukknop. De drukknop werkt als controller en zender. De knop licht op bij indrukken en stuurt een z-wave signaal naar de gong waarna deze 1 van de 5 opgeslagen ringtonen afspeelt. U kunt zelf om uw eigen ringtone op te nemen als .WAV bestand. BELANGRIJK; Hoewel deze set goed werkt en de gong zelfstandig gemakkelijk opgenomen kan worden in een Z-wave gateway, kan de drukknop niet als secundaire controller werken. Het beste kunt u dan ook een andere controller gebruiken als drukknop (bijvoorbeeld een Fibaro deursensor).

Echter wat bedoelen ze met de tekst secundaire controller?
iemand ervaringen met een z-wave deurbel? op termijn wil ik ook een camera aan laten springen op moment van bellen.

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

M.v.Veelen schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:11:
Je zegt dat het bereik prima is (zolder naar BG), maar ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen beweren dat het bereik juist NIET prima is, maar dat dit alleen maar zo lijkt. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt: herstart van Domoticz zorgde er vaak voor dat het dan weer een paar dagen of een week goed ging, maar toch raakte hij na verloop van tijd de verbinding kwijt. Een extra ZWave module (powered) op de overloop zou al kunnen helpen om het Mesh netwerk te versterken en deze problemen te voorkomen.

Als hij nog steeds niet is opgenomen in het netwerk, herstart dan even Domoticz?
Top! Na een herstart van Domoticz werkt hij weer prima.

Denk dat zolder ook wat teveel van het goede is. Zitten twee flink dikke betonvloeren tussen.

• tlpeter
artbij schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:15:
[...]

Welke cam heb je gekocht?
Deze heb ik al een tijdje maar hji komt bij de aldi vandaan.
Ik weet echter niet of deze werkt in Domoticz.

• tlpeter
jjust schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:26:
[...]

Top! Na een herstart van Domoticz werkt hij weer prima.

Denk dat zolder ook wat teveel van het goede is. Zitten twee flink dikke betonvloeren tussen.
Ik heb ook regelmatig dat het toch niet helemaal lekker loopt.
Bij zitten de nodes op de begane grond en de zwave stick op de 1ste verdieping.
Dan geldt voor jou ook: je ZWave netwerk versterken door powered nodes bij te plaatsen tussen de ZWave stick en de eerstvolgende node. Ik heb zelf bij Staples 2 schakelaars voor 18,- per stuk gekocht en die versterken m'n netwerk behoorlijk waardoor het eigenlijk altijd nu lekker blijft draaien :)

¯\_(ツ)_/¯

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

M.v.Veelen schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:11:
Ja dat lost het op. Waarom is de slof niet "wakker te schudden" met een commando, in de Domoticz interface of in de shell? Een reboot is zo lomp.
zaadstra schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:52:
[...]

Ja dat lost het op. Waarom is de slof niet "wakker te schudden" met een commando, in de Domoticz interface of in de shell? Een reboot is zo lomp.
Al zou dit kunnen, dan nóg was dat een lapmiddel. Je zult iets aan de bron moeten veranderen: ZWave netwerk versterken of de nodes dichterbij de stick plaatsen.

¯\_(ツ)_/¯

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

arjandijk162 schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:30:
[...]

Volgens mij weet uiteindelijk Domoticz het ook niet. Ik zie bij mis-schakelingen het ikoon van de lamp gewoon aan gaan, terwijl de switch toch echt uit staat. Ook na herstart e.d. komt de juiste status niet terug. Kan natuurlijk ook aan de brakke Greenwave liggen....

• tlpeter
M.v.Veelen schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:51:
Dan geldt voor jou ook: je ZWave netwerk versterken door powered nodes bij te plaatsen tussen de ZWave stick en de eerstvolgende node. Ik heb zelf bij Staples 2 schakelaars voor 18,- per stuk gekocht en die versterken m'n netwerk behoorlijk waardoor het eigenlijk altijd nu lekker blijft draaien :)
Ik ga een raspberry pi bestellen en deze beneden in de meterkast hangen.
Dan zit er tussen de nodes alleen nog een dunne muur.

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

M.v.Veelen schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:53:
[...]

Al zou dit kunnen, dan nóg was dat een lapmiddel. Je zult iets aan de bron moeten veranderen: ZWave netwerk versterken of de nodes dichterbij de stick plaatsen.
Het bereik is toch 30 meter of zo? Met wat beton ertussen natuurlijk minder, maar is dat zo dramatisch? Kaku doet het trouwens goed op die afstand, misschien schreeuwt 'ie wat harder :)
Ja, ik heb me door dat theoretische bereik ook laten misleiden en mede daardoor duurde het bij mij lang voordat ik de oorzaak wist te achterhalen van het wegvallen van nodes. Mijn Aeon Labs stick staat op 5 meter afstand van een ZWave repeater. Die heeft 1 meter achter zich weer een Fibaro Wall Plug, en op weer 5 meter afstand heb ik een ZWave schakelaar in het stopcontact zitten (bij de achterdeur). Vervolgens in de garage (ook bij de deur) weer zo'n ZWave schakelaar (ongeveer 6 meter vanaf de achterdeur) en vervolgens dek ik daarmee de hele garage en de hele verdere benedenverdieping af. Tja...30 meter.....hmmmm.... Maar ik moet toegeven: het draait nu echt wel helemaal super :D !

¯\_(ツ)_/¯

zaadstra schreef op maandag 13 april 2015 @ 20:09:
[...]

Het bereik is toch 30 meter of zo? Met wat beton ertussen natuurlijk minder, maar is dat zo dramatisch? Kaku doet het trouwens goed op die afstand, misschien schreeuwt 'ie wat harder :)
Hogere frequenties komen minder goed door (betonnen) muren en vloeren, kijk maar naar een 5Ghz WiFi netwerk in vergelijking met 2,4Ghz. Een 2,4Ghz red je de zolder soms nog net mee, een 5Ghz is op de eerste verdieping misschien nog de helft van de signaalsterkte van over.

Z-Wave zit op 868Mhz, wat weer hoger is dan de 433Mhz van KaKu spul, dus in theorie moet je met KaKu verder kunnen komen dan met Z-Wave (als je uitgaat van 1 zender + 1 ontvanger, zonder nodes die het versterken)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2015 20:25 ]

• tlpeter
Hou er ook rekening mee dat recht door een muur andere is dan schuin door een muur. De afstand door het materiaal heen is langer schuin door een muur dan recht door een muur.

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Hmmm die PowerNode 6 komt terug onder een andere Zwave ID, had ik al een beetje verwacht. Wat ik niet had verwacht is dat ik alle nieuwe switches kan 'replacen' net zoals bij de metering devices. Is daar nog een truc voor?

(De GreenWave powernode mag even dienst doen op een andere plek als netwerkversterker >:) )

[ Voor 17% gewijzigd door zaadstra op 13-04-2015 22:45 ]

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12 13:50
Hier hetzelfde probleem met de single power node van Greenwave, als ik het signaal kwijt ben helpt alleen een restart van Domoticz.
Eenvoudig ook te simuleren door de node even uit het stopcontact te trekken. Daarna krijg ik zelf op 0,5 meter zonder reboot niets meer werkend.

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Inderdaad .... Het is niet Zwave-achtig gedrag. Andere devices komen gewoon weer online als ze ingeschakeld worden c.q. batterijen geplaatst.
Zou dit met de manier van polling te maken hebben? Ik zie nu dat dit bij mij nog uit staat btw ...

Overigens nog iets stoms met die Greenwave .... na opnieuw toevoegen in Zwave zijn wel de switches (6) en meters (6) teruggekomen maar niet de totaalmeters .... weird.
Update: na een herstart van domoticz en een tijdje wachten plopten ze op. Of de herstart heeft geholpen, of dat de GW eerst data moest verzamelen.... who knows....

[ Voor 29% gewijzigd door zaadstra op 13-04-2015 23:49 ]

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-12 08:53
Als iemand nog op zoek ik naar koppelbare rookmelders die ook werken via de rfxcom, deze zijn nu in de aanbieding bij ibood: http://www.ibood.com/home...0koppelbare%20rookmelders

Deze heb ik thuis ook werkend met domoticz.

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-12 21:37
Hou er inderdaad rekening mee dat bij de Greenwave Powernode 'Enable Polling' op 'true' moet staan.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:49
MikeOO schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:41:
[...]

Voor de stable versie komen niet zo snel updates uit. De laatste update is van 22/2/2015 dus al weer een tijdje terug. Voor de beta komen regelmatig updates uit maar wil je een betrouwbaar systeem dan kun je beter de Stable blijven draaien. De beta zegt genoeg, er kunnen fouten inzitten en is eigenlijk alleen nuttig als je een probleem hebt wat in de beta al is opgelost en je het niet erg vindt dat het systeem mogelijk niet altijd 100% goed werkt.

Voor beide kun je dit natuurlijk automatiseren maar of het verstandig is. Je wil toch weten wat er gebeurt en wanneer het gebeurt. Door het handmatig te doen kun je het op een moment doen dat je ook tijd hebt mocht er iets niet goed gaan. Stel je ben op vakantie en Domoticz gaat een update uitvoeren en dat gaat niet goed. Dan is je Domotica op dat moment niet meer bruikbaar. Sommige zullen dat niet erg vinden maar als je juist Event maakt voor je vakantie dan ben je niet blij.

Beide versie kun je eenvoudig via de GUI bijwerken. Zodra je Domoticz opent krijg je een melding als er een update beschikbaar is. Daar kun je dan op klikken en gaat de rest vanzelf. Je hoeft hier niets voor te compilen.

Als je dit automatisch wil doen dan kun je de stappen in een script plaatsen en het script aanroepen via Cronjob.

Of kijk een naar Telegram dan kun je via een script aan het systeem opvragen of er een update beschikbaar is.
Helder, dank voor je uitleg. Ik heb een collega de vraag ook gesteld en met SVN of de Binary downloaden is dubbel werk, kortom als je alleen de binary download dan is je installatie ook geupdate. _/-\o_
stormfly schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 08:18:
[...]

Helder, dank voor je uitleg. Ik heb een collega de vraag ook gesteld en met SVN of de Binary downloaden is dubbel werk, kortom als je alleen de binary download dan is je installatie ook geupdate. _/-\o_
Het hangt ook af op welk systeem je dit draait. Als je bv een Rasp Pi gebruikt dan kun je een kant en klare image downloaden van Domoticz en hiermee opstarten en klaar ben je. Laaste update komt dan vanzelf indien nodig in beeld.

• neorider
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12 22:58
arjandijk162 schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:45:
[...]

Incomplete vermelding in de database. Ik heb een bewegingssensor die ook Lux moet meten, dat zie ik ook niet terug. Weet ook niet of je dat handmatig kan toevoegen.
Denk niet dat het met een incomplete vermelding in de database te maken heeft. Het gaat hier om dat een apparaat als een ander apparaat gezien wordt. Niet een sensor wat ontbreekt.

Op het domoticz forum heb ik ook een topic aangemaakt. Daar zit ook een logfile bij. Misschien dat iemand me daarmee verder kan helpen?

http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=6124
ThinkPadd schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:00:
[...]
Deze shop (ezHome) heeft ook goedkoop Z-Wave spul: http://www.ezhome.nl/koopjeshoek.html

Maar die shop had/heeft niet een al te goede naam. Ik heb er afgelopen donderdag wat besteld, ik verwacht het dinsdag in huis. Heb m'n ervaring met ezHome tot nu toe hier beschreven: http://www.domoticaforum....13&t=6166&start=30#p74654
Zou dus nog ff afwachten tot ik het heb ontvangen, mocht je daar willen bestellen :P
Vandaag 2x Everspring AN158 ontvangen d:)b

Donderdag besteld, vandaag in huis. Maar kwam voornamelijk omdat ik (via bug in website) niet met iDeal kon betalen maar met bankoverschrijving.

Heb ze nog niet getest, maar zitten nog nieuw in verpakking (één verpakking beetje beschadigd, maar werd mij aan de telefoon al gemeld). Maar shop lijkt mij dus (weer) te vertrouwen iig.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2015 13:47 ]

• tlpeter
Heb je de zwave USB stick al?

• vespino
Ik gebruik Wunderground voor het ophalen van weerdata. Wind geeft het volgende weer "250.00;WSW;67;0;21.0;21.0" maar de interface zegt 24.1 km/h. Hoe staat de 67 tot de 24.1 weet iemand dat?

• tlpeter
Er zitten ook windstoten bij (windgust)

• vespino
tlpeter schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:00:
Er zitten ook windstoten bij (windgust)
Wat bedoel je hiermee?

• tlpeter
Dit gebruik ik in een script welke de info van Wundergorund vandaan haalt:

sWindDirectionDegrees, sWindDirection, sWindSpeed, sWindGust, sWindTemperature, sWindFeel = otherdevices_svalues['Wind']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

Dit is jouw info van Wunderground:

"250.00;WSW;67;0;21.0;21.0

Dit is dan de uitkomst:

WindDirectionDegrees -> 250.00
WindDirection -> WSW
WindSpeed -> 67
WindGust -> 0
WindTemperature -> 21.0
WindFeel -> 21.0

WindSpeed is dus in dit geval 67 en WindGust 0
Wat dan die 24 is weet ik niet.

• vespino
Ik gebruik hetzelfde script. Vreemd, die 24 komt namelijk wel terug in de domoticz interface maar die 67 niet. Bovendien zie ik in de API ook alleen maar de 24 staan en nergens 67.

Op dit moment is het 80 om 28.8, kennelijk is het harder gaan waaien.

Zou het misschien 6.7 moeten zijn? Komt namelijk wel aardig overeen: http://nl.windfinder.com/wind/windspeed.htm

[ Voor 25% gewijzigd door vespino op 14-04-2015 15:49 ]

• vespino
Oplossing: wind=(sWindSpeed/10)*3.6

[ Voor 12% gewijzigd door vespino op 14-04-2015 15:53 ]

• tlpeter
Aha, meters per second naar kilometers per uur :)

• Voetertje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-11 21:20
UltraSub schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:01:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2015-04-11 18:56:00.332 Script event triggered: /home/pi/domoticz/scripts/lua/script_time_tempnest.lua
2015-04-11 18:56:00.414 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2015-04-11 18:56:06.341 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:16.409 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:26.451 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:30.661 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)
2015-04-11 18:56:36.495 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:46.543 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:56:56.586 (Youless) YouLess Meter (Youless)
2015-04-11 18:57:00.055 Hardware Monitor: Fetching data (System sensors)

Vind dit een beetje log vervuiling :)
Kan ik hier wat aan doen?
Is er iemand die weet of (en hoe) je de "log vervuiling" van de YouLess kan stoppen?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Vandaag de Fibaro FGS 222 binnengekregen. Hij moest zijn werk gaan doen in een hotelschakeling. Helaas blijken in de laatste schakelaar(naar de lamp), maar 3 zwarte draden te komen. Ik kan hem dus niet gebruiken op deze plek zonder een fasedraad te trekken vanuit een andere plek?

Daarna wilde ik hem maar gaan plaatsen in de hal waar een dubbele schakelaar zit. Helaas is de behuizing niet 50mm, maar 40mm. Ik heb m'n best gedaan, maar krijg hem niet achter de schakelaar met alle draden die er lopen(inclusief lasklemmen) :(

Iemand een tip?

• Mozart
  • Laatst online: 11:19
Nicap schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:55:
Vandaag de Fibaro FGS 222 binnengekregen. Hij moest zijn werk gaan doen in een hotelschakeling. Helaas blijken in de laatste schakelaar(naar de lamp), maar 3 zwarte draden te komen. Ik kan hem dus niet gebruiken op deze plek zonder een fasedraad te trekken vanuit een andere plek?

Daarna wilde ik hem maar gaan plaatsen in de hal waar een dubbele schakelaar zit. Helaas is de behuizing niet 50mm, maar 40mm. Ik heb m'n best gedaan, maar krijg hem niet achter de schakelaar met alle draden die er lopen(inclusief lasklemmen) :(

Iemand een tip?
Kun je hem niet bij de lamp zelf kwijt? Daar zouden de benodigde draden aanwezig moeten zijn als ik me niet vergis.

PSN: PcDCch

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Mozart schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:19:
[...]

Kun je hem niet bij de lamp zelf kwijt? Daar zouden de benodigde draden aanwezig moeten zijn als ik me niet vergis.
Maar hoe gebruik ik dan de fysieke schakelaar?

• Ferra
  • Niet online
Waar is het script te vinden waarmee je kon instellen dat aan de locatie van je telefoon is te zien of je thuis bent of niet binnen domoticz?

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-12 21:09
Ferra schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:32:
Waar is het script te vinden waarmee je kon instellen dat aan de locatie van je telefoon is te zien of je thuis bent of niet binnen domoticz?
Ikzelf gebruik deze:

http://www.domoticz.com/w...hing_a_device,_using_Perl

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 09:53

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Nicap schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:22:
[...]

Maar hoe gebruik ik dan de fysieke schakelaar?
Als je 3 zwarte draden hebt bij je schakelaar is dat je 2e schakelaar in een hotelschakeling.
dan kun je de zwarte bij je lamp gewoon op de in zetten van de module.
bruin en blauw heb je dan in je plafond en die kun je aansluiten op je module en een nieuw zwart draadje van de uit op de module naar de lamp. andere draad van de lamp op blauw en klaar is Nicap :+

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Ferra
  • Niet online
Thanks! Ik ga dit even testen!

Andere vraag; de Cresta TX-320 is overal uitverkocht. Is er nog een alternatief voor deze temp-sensor die ook goed werkt en niet al te duur is?

• Ferra
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:27:
[...]

Ja, Aeon stick bij hashop.nl gekocht.
De Aeon Labs Z-Stick II ?

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Sinds enige tijd lukt het mij niet meer om met mijn android smartphone via firefox en/of opera in te loggen op mijn raspberry-pi domoticz server.
Website protection staat op 'basic auth'.

Inloggen vanaf een PC werkt prima.
De smartphone heeft prima internet verbinding.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:55
Dat heb ik op vakantie altijd op mijn telefoon. Althans, vanaf 1 adres waar we regelmatig zijn... Het rare is dat als ik wifi uitzet en vie de mobiele data Domoticz weer bezoek er geen enkel probleem is.... Als ik met mn macbook inlog via datzelfde wifi is er geen probleem...

• Mozart
  • Laatst online: 11:19
Ik heb ook last van authenticatie die het soms niet doet. Ik ben er nog niet achter waarom niet. Zelf heb ik de settings ook op basic auth staan. Waar ik ook last van heb is dat de setting voor ip-reeksen die je toegang wilt geven zonder authenticatie niet altijd werken. Ik heb geen reeks erin staan maar 3 losse in-adressen zoals b.v.: 192.168.254.161;192.168.254.180;192.168.254.181
Werkt dat bij jullie wel goed?

PSN: PcDCch

• epdv
Bij mij staan Local Networks (no username/password) ingesteld als in het voorbeeld: 127.0.0.*;192.168.0.* .
Wanneer ik vanaf een andere PC op de website kom wordt in ieder geval om een password gevraagd. Dat is eigenlijk niet helemaal wat je zou verwachten.
Meerdere malen vanaf eenzelfde PC naar de website gaat zonder login scherm.
Kijk even wat voor IP-range jij in je interne netwerk gebruikt en pas het daarop aan. Waarschijnlijk heb je geen 192.168.0.x range, maar 192.168.1.x bijvoorbeeld.

Had je overigens zelf ook kunnen bedenken, volgende keer graag iets meer initiatief ;)

• epdv
ThinkPad, ik snap niet op wie je precies reageert.
Mijn IP-range is 192.168.0.x
In welke IP-range zit die PC waarop je een inlogprompt krijgt te zien? Als die buiten de door jou genoemde range zit dan is het correct dat je moet inloggen lijkt mij.
Pagina: 1 ... 67 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door