ThinkPadd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:57:

Als je een modulerende ketel hebt dan zou ik het niet met een 'dom' relais gaan aansturen. Modulerend aansturen van je ketel is vele malen zuiniger (zelf gezien, tijdje aan/uit thermostaat gehad en daarna een modulerende, was echt een flink verschil in m3/graaddag (dus weersinvloeden al er van afgetrokken).

Ik weet niet wat voor thermostaat je nu hebt, maar misschien heeft hij een externe ingang die je kan gebruiken? Zo deed ik het voordat ik die Honeywell kocht ook namelijk: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Met een relais rechtstreeks je ketel aansturen zou ik niet doen. Heb ik ook op Koffie z'n tweakblog al gemeld in een reactie: zorg dat je ook een veiligheidsschakeling (los van de Pi) inbouwt zodat de boel afslaat als de temperatuur te hoog wordt. Ik noemde daar als voorbeeld: weekendje weg, Pi loopt vast, relais blijft daardoor geactiveerd en ketel staat hele weekend te stoken en je komt thuis in een huis van 30 °C. Vandaar dat ik gewoon het denk/rekenwerk door een echte thermostaat laat doen, en die aanspreek via een API. Dan is de thermostaat nog altijd de baas.
Dit is nuttig info en dus geen optie als ik dit zo lees. Gebruik nog steeds de Honeywell Chronotherm III die het prima doet ook al is het aan/uit schakelen niet bijzonder verder. Ik heb het tot op heden ook nooit gemist dat ik dit niet op afstand kon regelen.

Alleen als je eenmaal bezig bent met Domtica ga je toch steeds meer dingen zoeken die je kan automatiseren en kan samenvoegen in een setup. Handig, besparend en nog leuk als hobby ook.

Zover ik kan nagaan heeft de Honeywell Chronotherm III geen externe aansluiting.
De CV is een Intergas HR22 die zover ik kan vinden wel OpenTherm ondersteunt.

Dus de enige veilige opties is dan toch tzt overgaan naar een andere Thermostaat helaas.
Da_maniaC schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:03:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat dit gepaard zou gaan met het bootstrappen van de Synology NAS etc. Hier heb ik niet al te veel kaas van gegeven en het 'klinkt' ook als iets wat de garantie schaad (was vroeger bij mijn telefoontjes in ieder geval wel zo).
Bootstrappen stelt niet veel voor en dit kost je ook niet je garantie. Het is puur een aanpassing zodat je ook buiten Package Center dingen kunt installeren zodat je meer mogelijkheden hebt. Dit doe ik als jaren en nooit problemenen mee gehad.

Hooguit kan Synology bij een Support Ticket als je een keer een softwareprobleem hebt dit aangeven en dan schuiven ze het probleem vrij snel hierop waardoor je dus zelf moet gaan zoeken naar een oplossing.
Hardware is gewoon verder gedekt en ze doen er ook helemaal niet moeilijk over verder.

Als je DSM opnieuw installeert of een reset uitvoert dan is dit ook weer ongedaan gemaakt.
Bootstrappen is met een paar klikken gedaan. Ook bij 9 van de 10 updates moet je meestal 1 bestandje aanpassen zodat de bootstrap weer werkt. Stelt niets voor als je maar weet hoe Putty of WinSCP werkt.

Als het puur voor 1 package is zou je natuurlijk ook rustig kunnen wachten of er een package beschikbaar komt.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:17
De Honeywell Chronotherm heeft een tele aansluiting.
Deze kun je met een vooringestelde warmte instellen en doormiddel van een schakelaar aanzetten.
Ik heb een hele eenvoudige Chronotherm en deze heeft deze optie al.
Wanneer je je thermostaat van de muur haalt dan heeft de grondplaat twee schroefverbindingen met TE (uit mijn hoofd) zitten.
Hierop kun je de schakelaar aansluiten.
Wel moet je de TELE optie aanzetten.
Bij mij kan dat door 5 seconden tegelijk de "i" en de "kopie dag" ingedrukt te houden.
Bij is dan optie 6 (staat op 0) de TELE optie.
Zet deze op 1 en dan kun je deze instellen na drie keer op de "i" knop te hebben gedruk.
Deze zet je weer uit door op "start programma" te drukken.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Hoi, ik overweeg om vijf groepen te voorzien van goedkope Chinese KwH meters met een S0 en een RS485 aansluiting (deze of deze of deze). Ik lees echter dat sommige er last van hebben dat S0 meer of minder pulsen genereert als gevolg van storing. Is dit te voorkomen door beter geisoleerde kabeltjes te gebruiken?

Ik heb ook een RS485 to USB adapter besteld in China. Het klopt toch dat je meerdere RS485 KwH meters kunt aansluiten omdat iedere telegram zijn eigen ID meekrijgt?

Wat gebeurt er eigenlijk als twee KwH meters tegelijkertijd een bericht proberen te versturen? Gaat dat fout of voorziet het protocol daarin?

[ Voor 31% gewijzigd door Aziona op 08-04-2015 08:04 . Reden: typo en links toegevoegd ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

tlpeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:45:
De Honeywell Chronotherm heeft een tele aansluiting.
Deze kun je met een vooringestelde warmte instellen en doormiddel van een schakelaar aanzetten.
Ik heb een hele eenvoudige Chronotherm en deze heeft deze optie al.
Wanneer je je thermostaat van de muur haalt dan heeft de grondplaat twee schroefverbindingen met TE (uit mijn hoofd) zitten.
Hierop kun je de schakelaar aansluiten.
Wel moet je de TELE optie aanzetten.
Bij mij kan dat door 5 seconden tegelijk de "i" en de "kopie dag" ingedrukt te houden.
Bij is dan optie 6 (staat op 0) de TELE optie.
Zet deze op 1 en dan kun je deze instellen na drie keer op de "i" knop te hebben gedruk.
Deze zet je weer uit door op "start programma" te drukken.
tnx voor de info maar denk dat dit voor mij even teveel gaat worden. Eerst alles maar eens helder krijg hoe ik dit allemaal moet aansluiten en hoe dit werkt. Blijft toch een lastig iets om een CV goed aan te sturen en als je 0 ervaring hebt is dat niet handig om zomaar ergens te beginnen.

• tlpeter
Het stelt niet veel voor hoor :)
Het is gewoon een contact welke het programma overruled.
Zelfde als bij mijn iSense dus, en daar heb ik uitleg voor geplaatst in het topic, inclusief schema 8)

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-11 19:07
Aziona schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:59:
Hoi, ik overweeg om vijf groepen te voorzien van goedkope Chinese KwH meters met een S0 en een RS485 aansluiting.
Uit interesse: heb je een linkje?

[ Voor 3% gewijzigd door A1AD op 07-04-2015 18:43 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12 10:24
Aziona schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:59:
Hoi, ik overweeg om vijf groepen te voorzien van goedkope Chinese KwH meters met een S0 en een RS485 aansluiting. Ik lees echter dat sommige er last van hebben dat S0 meer of minder pulsen genereert als gevolg van storing. Is dit te voorkomen door beter geisoleerde kabeltjes te gebruiken?

Ik heb ook een RS485 to USB adapter besteld in China. Het klopt toch dat je meerdere RS485 KwH meters kunt aansluiten omdat iedere telegram zijn eigen ID meekrijgt?

Wat gebeurt er eigenlijk als twee KwH meters tegelijkertijd een bericht proberen te versturen? Gaat dat fout of voorziet het protocol daarin?
Ik heb dit gevonden bij het zoeken naar een oplossing voor mijn RS485 meters en Domoticz ivm met de pi inputs.

The hardware registers are sampled every 20 msec (at least that is the intention... :? ), which should allow for 50Hz signals.... Tests @ 5Hz showed an error rate of approx 0.5- 0.7% (tested with 40000 and 185000 counts, with 50/50 and 30/70 duty cycles, tested with 3 parallel connected inputs) Tests @ 10Hz showed an error rate of approx 3.3 - 3.7 % (avg 3.4 %) (tested with 40000 and 87000 counts, with 50/50 duty cycles) Initial test @ 20Hz showed an error rate near 10% The encountered errors are due to kernel / userland switches and the linux multitasking mechanism, and are the best achievable

Blijkbaar doen de meeste het allemaal met de S0 bus ipv RS485. Minst gevaarlijk en meestal geen aanpassingen in de zekeringkast. Nu zou ik toch liever een correctere en betrouwbare uitlezing hebben en de meeste RS485 meters zijn niet zo duur en kunnen buiten het vermogen ook andere waardes doorgeven.

Via Domoticz zal dit met een SDM220 meter niet echt een snelle optie zijn maar er is blijkbaar andere software waarmee ze dit al wel aan de praat hebben. Als mijn pi er is zal ik wat gaan testen met deze verschillende mogelijkheden.

Welke usb to RS485 adapter heb je gekocht die zeker compatibel is met de pi?

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
tlpeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:23:
OK duidelijk :)
Ik zal het straks eens testen.
Ik had op mijn werk mijn telefoon gereboot en bij thuiskomst deed de geofence het niet. Blijkbaar wordt na een reboot de geofence gewist.

Ik zal zo eens even kijken of ik na een reboot een 'oude' geofence weer kan aanmelden.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12 13:50
Da_maniaC schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:23:
Gisteren als test DomoticZ package geïnstalleerd op mijn Synology NAS na het toevoegen van de synocommunity repository.

Weet iemand hier toevallig of deze USB adapter ook zal werken op de synology NAS?
http://www.robbshop.nl/usb-stick-met-zwave-plus
(Of is Zwave Plus enkel voor andere/specifieke apparatuur?)
De andere dongle op de website had een batterij nodig kennelijk... en deze niet.
Had deze stick ook al op het oog ivm de plus ondersteuning, maar lees hier toch wat compatibility issues:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=5080

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hey, dank voor de info. :)
Ja ik denk dat ik ook maar voor de AEON Labs stick ga.

Iemand trouwens enig idee of de BeNext RFID reader ook werkt op DomoticZ zonder de BeNext internet gateway/controller ?

PS.
Het valt me wel op dat sinds ik Domoticz heb geïnstalleerd op mijn NAS, de HDD geen seconde rust meer krijgt (en altijd online is). Is het inmiddels al mogelijk om DSM met alle packages/apps te installeren op een USB flashdrive en vervolgens de ingebouwde HDD('s) alleen te gebruiken voor data opslag?
6w vs.12w is toch weer 50% besparing op jaarbasis. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Da_maniaC op 07-04-2015 21:59 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Munnikman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-11 23:31
Help help help....

Excuus voor de newbie vraag maar ik kom er niet meer uit.... Ik heb vandaag mijn Aeon Labs Z-Stick ontvangen en ben vol goede moed aan de slag gegaan. Ik draai een Intel NUC i5 met Windows 7 als luxe HTPC en wilde deze ook als server voor Domoticz gaan gebruiken. Ik heb netjes de drivers geinstalleerd en de stick aangesloten en Windows geeft aan dat alles okay is. Vervolgens Domoticz geinstalleerd en toen.... toen liep ik vast. Als ik de Stick wil toevoegen op het hardware scherm dan staat deze er niet bij. Herinstallatie, handleidingen, diverse forums doorzocht, maar nergens kom ik dit probleem tegen. Het lijkt wel alsof ik de enige ben waar dit fout gaat. Aangezien ik een totale newbie ben, ga ik er vanuit dat ik ergens iets dom over het hoofd zie maar na uren zoeken, vloeken en proberen ben ik er bijna klaar mee en sta ik op het punt de hele boel weer in te pakken.... Is er iemand de mij wat tips kan geven of naar een goede site kan verwijzen met info? Alvast bedankt!

• tlpeter
Eerst ga je naar settings en zet je de optie "Accept new Hardware Device" aan.
Dan ga je naar "hardware" en voeg je de "OpenZwave USB" toe en selecteer je de comport welke je USB stick heeft gekregen (device manager -> ports)

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40
Zijn er meer mensen die het zouden willen dat vastrecht bij gas en elektriciteit toe werd gevoegd?

Ik wil namelijk weten wat ik totaal voor mijn gwl moet betalen en zo nodig mijn voorschot bedrag aan moet passen.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Nicap

Tsssk....

mastair schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:10:
Zijn er meer mensen die het zouden willen dat vastrecht bij gas en elektriciteit toe werd gevoegd?

Ik wil namelijk weten wat ik totaal voor mijn gwl moet betalen en zo nodig mijn voorschot bedrag aan moet passen.
Best een goed idee. Als je een topic aanmaakt op domoticz, stem ik met je mee.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:22
Gisteren voor het eerst Domoticz geïnstalleerd op mijn raspi en het is me gelukt om een ledje via wiringPi aan en uit te zetten. Vervolgens heb ik via Blocky de temperatuur sensor (CPU) bij een bepaalde waarde de pin voor het ledje hoog en laag laten schakelen. Werkt allemaal heel mooi. Maar na een reboot is het knopje om de led in en uit te zetten bij het tabblad switches weg, maar staat nog wel bij devices. Nu wil ik hem graag verwijderen maar dat gaat niet zonder dat icoontje.

Is er een manier om via de command line een device te verwijderen? Of kan ik op een manier het icoontje terug krijgen?

Never fall in love with your own design!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:54
Munnikman schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:14:
Help help help....

Excuus voor de newbie vraag maar ik kom er niet meer uit.... Ik heb vandaag mijn Aeon Labs Z-Stick ontvangen en ben vol goede moed aan de slag gegaan. Ik draai een Intel NUC i5 met Windows 7 als luxe HTPC en wilde deze ook als server voor Domoticz gaan gebruiken. Ik heb netjes de drivers geinstalleerd en de stick aangesloten en Windows geeft aan dat alles okay is. Vervolgens Domoticz geinstalleerd en toen.... toen liep ik vast. Als ik de Stick wil toevoegen op het hardware scherm dan staat deze er niet bij. Herinstallatie, handleidingen, diverse forums doorzocht, maar nergens kom ik dit probleem tegen. Het lijkt wel alsof ik de enige ben waar dit fout gaat. Aangezien ik een totale newbie ben, ga ik er vanuit dat ik ergens iets dom over het hoofd zie maar na uren zoeken, vloeken en proberen ben ik er bijna klaar mee en sta ik op het punt de hele boel weer in te pakken.... Is er iemand de mij wat tips kan geven of naar een goede site kan verwijzen met info? Alvast bedankt!
Ik heb een zelfde soort setup draaien ook met de Intel NUC i5 als HTPC alleen heb ik Windows 8 draaien. Dit zou natuurlijk geen probleem mogen zijn.

Je weet zeker dat als je in het apparatenbeheer kijkt je een com poort ziet staan?
Bij mij is dit de: "Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM4) Dit kan uiteraard een ander nummer zijn bij jou...

In domoticz bij de hardware selecteer je als hardware type: OpenZwave USB en selecteer je de bijbehorende COM poort zoals aangegeven in het apparatenbeheer. Klik hierna op toevoegen.

Hoop dat je hiermee verder kunt.

• Munnikman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-11 23:31
@Brutuss @TLPeter: Ik zal vanavond dat vinkje nog even controleren en dan kijken of ik met de OpenZwave USB optie verder kom. Ik zie dat device inderdaad staan maar dan op COM3. Windows geeft geen conflicten aan op de hardware.

Alvast bedankt voor de tips. Laten we hopen dat het zo simpel is. :) Wel jammer dat hij zichzelf niet registreert onder de eigen naam in Domoticz, maakt zoeken een stuk eenvoudiger.
hood schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:25:
Gisteren voor het eerst Domoticz geïnstalleerd op mijn raspi en het is me gelukt om een ledje via wiringPi aan en uit te zetten. Vervolgens heb ik via Blocky de temperatuur sensor (CPU) bij een bepaalde waarde de pin voor het ledje hoog en laag laten schakelen. Werkt allemaal heel mooi. Maar na een reboot is het knopje om de led in en uit te zetten bij het tabblad switches weg, maar staat nog wel bij devices. Nu wil ik hem graag verwijderen maar dat gaat niet zonder dat icoontje.

Is er een manier om via de command line een device te verwijderen? Of kan ik op een manier het icoontje terug krijgen?
Devices kun je verwijderen door bij Devices een vinkje aan te zetten bij het betreffende apparaart en bovenin voor IDX regel staat een prullebak en daarop klikken.

Als het icoon een blauwe kleur heeft dan kun je hem opnieuw toevoegen en zal hij weer verschijnen.
Als het icoon een groene kleur heeft dan zou hij ergens op een tabblad zichtbaar moeten zijn. Zo niet dan heb je hem mogelijk hidden gemaakt door een $ voor de naam te zetten.

• hood
@ MikeOO

Bedankt voor je reactie. Het is gelukt om bij devices de switch te verwijderen en vervolgens de switch opnieuw toe te voegen. Het werkt weer.

• tlpeter
Appesteijn schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:42:
[...]

Ik had op mijn werk mijn telefoon gereboot en bij thuiskomst deed de geofence het niet. Blijkbaar wordt na een reboot de geofence gewist.

Ik zal zo eens even kijken of ik na een reboot een 'oude' geofence weer kan aanmelden.
Effe checken of ik begrijp hoe de app werkt.

Wanneer ik thuis kom, binnen de range ingesteld in de app, dan wordt de virtuele schakelaar (idx) aangezet.
Wanneer ik buiten de range ga dan zou deze uitgezet moeten worden.

Klopt dit?

• Brutuss
Munnikman schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:13:
@Brutuss @TLPeter: Ik zal vanavond dat vinkje nog even controleren en dan kijken of ik met de OpenZwave USB optie verder kom. Ik zie dat device inderdaad staan maar dan op COM3. Windows geeft geen conflicten aan op de hardware.

Alvast bedankt voor de tips. Laten we hopen dat het zo simpel is. :) Wel jammer dat hij zichzelf niet registreert onder de eigen naam in Domoticz, maakt zoeken een stuk eenvoudiger.
Dan is je stick in ieder geval goed geïnstalleerd en weet je dat je vanavond COM3 moet gebruiken om deze toe te voegen.

OpenZwave is een stuk software welke gebruikt wordt om de verschillende USB Zwave sticks die er zijn aan te sturen.. De hardware kan dus van diverse fabrikanten zijn met de aansturing gebeurt via een en dezelfde manier. Vandaar dat je dus niet jou stick er tussen ziet staan.

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:47
MarFan schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:56:
[...]

Is gelukt, zal binnenkort even een blog maken, (mocht ik door de drukte het volgende week niet af hebben, ping me even) :)
Hoi MarFan, heb je nog tijd gehad om dit in een blog te gieten?

• Appesteijn
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:01:
[...]

Effe checken of ik begrijp hoe de app werkt.

Wanneer ik thuis kom, binnen de range ingesteld in de app, dan wordt de virtuele schakelaar (idx) aangezet.
Wanneer ik buiten de range ga dan zou deze uitgezet moeten worden.

Klopt dit?
Yep helemaal.

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-12 08:35
Voor alle LG Hombot bezitters, de wikipagina is online. ;)
http://www.domoticz.com/wiki/LG_VHOMBOT3

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:54
Ik gebruik nu een tijdje de Everspring zwave bewegingssensoren en ik merk dat deze (vaak na een reset van domoticz) regelmatig in slaap vallen. Ze melden zich nog om de 14400 seconden, maar bij beweging reageren ze niet. Zonder oorzaak kunnen ze het een dag later wel weer doen.

Ik krijg ze met "node herstel" ook niet wakker. Iemand hier ervaring mee? Of met andere Zwave apparaten die erg diep slapen?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

arjandijk162 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:10:
Ik gebruik nu een tijdje de Everspring zwave bewegingssensoren en ik merk dat deze (vaak na een reset van domoticz) regelmatig in slaap vallen. Ze melden zich nog om de 14400 seconden, maar bij beweging reageren ze niet. Zonder oorzaak kunnen ze het een dag later wel weer doen.

Ik krijg ze met "node herstel" ook niet wakker. Iemand hier ervaring mee? Of met andere Zwave apparaten die erg diep slapen?
Vaak op de include knop drukken
En dan de wakeup op 7200.
Pir op 10
En true...

[ heb ik, en deze werken goed ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• arjandijk162
Dylantje2 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:11:
[...]

Vaak op de include knop drukken
En dan de wakeup op 7200.
Pir op 10
En true...

[ heb ik, en deze werken goed ]
De include knop van Domoticz? DIe van de sensor zitten namelijk onder een schroefdeksel, dat is niet handig. Heb de pir op 5 staan. True? Enable polling? Zou je me stap voor stap uit kunnen leggen wat je doet? :)

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

arjandijk162 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:16:
[...]

De include knop van Domoticz? DIe van de sensor zitten namelijk onder een schroefdeksel, dat is niet handig. Heb de pir op 5 staan. True? Enable polling? Zou je me stap voor stap uit kunnen leggen wat je doet? :)
De include van de pir, onder de deksel ja ].
In de setting van de sensor:
Pir op 10
True actief
en wakeup op 7200

En polling moet uit!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• arjandijk162
Ik
Dylantje2 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:18:
[...]

De include van de pir, onder de deksel ja ].
In de setting van de sensor:
Pir op 10
True actief
en wakeup op 7200

En polling moet uit!
Ik snap je instellingen niet helemaal: Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://drive.google.com/uc?export=view&id=0Bzy89rnxeuzkanpfR0FUTUdMQVE

[ Voor 5% gewijzigd door arjandijk162 op 08-04-2015 21:37 ]

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-12 23:08

zaadstra

Überprutser

MikeOO schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 07:41:
[...]

Ik zou dit toevoegen aan je setup
http://www.domoticz.com/wiki/Monitoring_domoticz

Mocht Domoticz stoppen dan wordt het automatische weer opgestart.
Heb ik gedaan en het werkt. Ik zie wel dat het niet automatisch terugkomt na reboot. Volgens mij staat het startup deel niet op de wiki pagina? Met sudo monit reload gaat het weer leven (check met de monit webpagina).

Ik vraag me af of ik dit wel veilig in de domoticz startup kan zetten, als Domoticz dan nog niet draait gaat Monit gelijk in actie.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:30
Kraz schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:16:
[...]

Ik heb 3 Wallplugs en bij mij maakt hij voor elke Wallplug 4 devices aan;
- Lightning 2 (Switch)
- Usage
- Usage
- Energy

De Lightning 2 (Switch) spreekt voor zich.
De Usage is het verbruik op dat moment. (lijngrafiek)
De Energy is wat jij bedoeld; totaalverbruik. (staafdiagram)

Het verschil tussen de 1e en de 2e usage weet ik nog steeds niet :+
Bij mij ook 4 devices, twee met usage. Iemand er al achter wat de verschillen tussen de twee zijn? Ze geven ook verschillende waardes aan...

Als ik via de domoticz website op de switch klik, gaat de spanning eraf, maar het icoontje (in mijn geval TV) blijft wel aan, das toch raar? Als ik nog een keer klik gebeurd er fysiek niets, maar gaat het icoontje uit. Klik ik wederom, gaat de TV weer aan, maar blijft het icoontje uit. Oftewel, het update de status van het icoontje / switch niet, iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 23% gewijzigd door PolderPloer! op 08-04-2015 23:06 ]

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Ik ondervind toch wel een groot nadeel van domoticz op een RPI, maar misschien is hier een oplossing voor.
Ondertussen heb ik gemerkt en weet ik dat het niet goed is om de stekker er zomaar uit te trekken.
Maar uiteraard is niet iedereen hiervan op de hoogte, dus gisteren was het weer zover.

Iemand hier in huis dacht even een stopcontact vrij te maken en heeft de stekker er weer uitgetrokken.
En het is helaas weer zover "DOMOTICZ OFFLINE"

Opnieuw opstarten via ssh lost helaas niets op.

Dus dat wordt weer SD formatteren en backup terug zetten.
Is niet heel veel werk maar toch vervelend, en Telegram installeren is helaas wel weer veel werk.

Waarom loopt domoticz zo snel vast als niet correct wordt afgesloten.
Met mijn andere 2 Pi's probeer ik abrupt afsluiten ook zoveel mogelijk te voorkomen maar is een nieuwe installatie niet nodige mocht de stekker eruit de einge oplossing zijn.
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 07:29:
Ik ondervind toch wel een groot nadeel van domoticz op een RPI, maar misschien is hier een oplossing voor.
Ondertussen heb ik gemerkt en weet ik dat het niet goed is om de stekker er zomaar uit te trekken.
Maar uiteraard is niet iedereen hiervan op de hoogte, dus gisteren was het weer zover.

Iemand hier in huis dacht even een stopcontact vrij te maken en heeft de stekker er weer uitgetrokken.
En het is helaas weer zover "DOMOTICZ OFFLINE"

Opnieuw opstarten via ssh lost helaas niets op.

Dus dat wordt weer SD formatteren en backup terug zetten.
Is niet heel veel werk maar toch vervelend, en Telegram installeren is helaas wel weer veel werk.

Waarom loopt domoticz zo snel vast als niet correct wordt afgesloten.
Met mijn andere 2 Pi's probeer ik abrupt afsluiten ook zoveel mogelijk te voorkomen maar is een nieuwe installatie niet nodige mocht de stekker eruit de einge oplossing zijn.
Als je de Domoticz weer helemaal goed werkend heb maar dan een image met win32diskimager.
Mocht het weer gebeuren dan zet je de image terug en klaar ben je. Wel zorgen dat je na aanpassingen in Domoticz je een nieuwe image maken.
zaadstra schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:32:
[...]

Heb ik gedaan en het werkt. Ik zie wel dat het niet automatisch terugkomt na reboot. Volgens mij staat het startup deel niet op de wiki pagina? Met sudo monit reload gaat het weer leven (check met de monit webpagina).

Ik vraag me af of ik dit wel veilig in de domoticz startup kan zetten, als Domoticz dan nog niet draait gaat Monit gelijk in actie.
Denk dat het hiemee wel moet lukken om het automatische te starten
https://www.howtoforge.co...unin_monit_debian_etch_p2
Bijna onderop wordt beschreven hoe dit moet aanpassen.

Kwestie van proberen of dat goed gaat. Als je ervoor een image maakt van je SD voor deze aanpassing dan kun je altijd terug mocht het toch niet goed werken.

Je kan eventueel ook het alternatieve script proberen die onderop de wiki staat bij Monit.

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-12 03:55
Als je monit goed instelt dan gaat hij pas na 5 minuten domoticz opnieuw proberen te starten.
Het opstarten van een raspberry pi gaat snel, en domoticz is dan ook wel gestart binnen een minuut

• HellStorm666
  • Laatst online: 19-12 12:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Beste mede-tweakers,

Zelf flink geintereseerd geraakt in home automation.
Momenteel bezig met een nieuwbouwhuis en wil daar het een en ander gaan implementeren.

Zelf zit ik aan een Raspberry Pi 2 te denken icm een Z-wave module of Z-wave usb-stick (stick heeft voordeel dat hij los kan en ook mee kan door de ruimte).

Domoticz lijkt mij, vanwege de opensource, een interesante optie.
Helaas kan ik op internet nergens iets van beeldmateriaal vinden van hoe Domoticz er uit ziet, hoe je dingen instel enz.

Daarom hier 2 vragen.
1) Raspberry 2 inc z-wave stick een goed startpunt?
2) kan iemand een video (screen cast) op youtube zetten waar het een en ander zichtbaar is van Domoticz icm een kleine uitleg?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• DukeBox
  • Nu online
HellStorm666 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:44:
Helaas kan ik op internet nergens iets van beeldmateriaal vinden van hoe Domoticz er uit ziet, hoe je dingen instel enz.
Zoek eens op domiticz in images.google.com daar vind je van ieder onderdeel wel een afbeelding.
Daarnaast, het draait op vrijwel ieder gangbaar OS dus wat let je om het even te downloaden en te bekijken ? Je kan ook dummy devices aanmaken wil je direct met blockly o.i.d. aan de gang gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2015 08:54 ]

• LJ80
MikeOO schreef op donderdag 09 april 2015 @ 07:50:
[...]

Als je de Domoticz weer helemaal goed werkend heb maar dan een image met win32diskimager.
Mocht het weer gebeuren dan zet je de image terug en klaar ben je. Wel zorgen dat je na aanpassingen in Domoticz je een nieuwe image maken.
Ja bedankt voor de tip, wist het wel maar natuurlijk niet gedaan.
Is het niet mogelijk om alleen domoticz opnieuw te installeren aangezien telegram en de deamon nog wel werken. Wat als ik herstart krijg ik netjes een telegram berichtje binnen dat de rpi is herstart.

Alleen de pagina blijft op offline staan.

Dus als er een andere manier is om domiticz opnieuw te installeren zodat de rest intact blijft zou dit beter zijn. Soort van herinstallatie ipv complete image opnieuw erop.

Kan dat?

[ Voor 3% gewijzigd door LJ80 op 09-04-2015 08:59 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

Kraz

Saving the world

LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:58:
[...]

Is het niet mogelijk om alleen domoticz opnieuw te installeren aangezien telegram en de deamon nog wel werken. Wat als ik herstart krijg ik netjes een telegram berichtje binnen dat de rpi is herstart.

Dus als er een andere manier is om domiticz opnieuw te installeren zodat de rest intact blijft zou dit beter zijn. Soort van herinstallatie ipv complete image opnieuw erop.

Kan dat?
Ja dat kan.
Soms gaat het updaten wel eens mis en krijg je een melding van 'Segmentation Fault' oid.
Je moet dan de 'ZIP' opnieuw downloaden via de RPi, uitpakken naar de juiste map en vervolgens domoticz draaien.

Klik HIER voor de WiKi
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:58:
[...]

Kan dat?
Kan inderdaad. Inmiddels is de WiKi van Telegram ook veranderd. Via ander forum zijn we bezig geweest om Telegram als service te laten draaien zodat je deze op een nette mannier kunt starten/stoppen/status opvragen. En iemand is het gelukt om dit mooi werkend te maken en ook werkt het dan netjes 2 kanten op.

Dus berichten ontvangen en informatie opvragen aan het systeem.

http://www.domoticz.com/w...egram_Notification_System

Werk super dus misschien het overwegen waard om toch een keer opnieuw te beginnen en alles in 1x goed te maken. De Wiki wordt nog wel steeds bijgewerkt maar is prima te doen.

Kwam er net wel achter dat na een reboot Telegram niets verstuurd. Pas nadat ik zelf wat naar het systeem stuur werkt het wel. Dit direct gemeld en wacht ik even af.

Maar verder werkt het dus probleemloos >:) .

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 09-04-2015 09:54 ]

• LJ80
Kraz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:18:
[...]

Ja dat kan.
Soms gaat het updaten wel eens mis en krijg je een melding van 'Segmentation Fault' oid.
Je moet dan de 'ZIP' opnieuw downloaden via de RPi, uitpakken naar de juiste map en vervolgens domoticz draaien.

Klik HIER voor de WiKi
tnx!
Ga ik dat eerst proberen aangezien ssh gewoon werkt.
Zou makkelijker zijn als en na zo'n update weer werkt ipv hele nieuwe image erop te zetten.

• LJ80
MikeOO schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:29:
[...]

Kan inderdaad. Inmiddels is de WiKi van Telegram ook veranderd. Via ander forum zijn we bezig geweest om Telegram als service te laten draaien zodat je deze op een nette mannier kunt starten/stoppen/status opvragen. En iemand is het gelukt om dit mooi werkend te maken en ook werkt het dan netjes 2 kanten op.

Dus berichten ontvangen en informatie opvragen aan het systeem.

http://www.domoticz.com/w...egram_Notification_System

Werk super dus misschien het overwegen waard om toch een keer opnieuw te beginnen en alles in 1x goed te maken. De Wiki wordt nog wel steeds bijgewerkt maar is prima te doen.

Kwam er net wel achter dat na een reboot Telegram niets verstuurd. Pas nadat ik zelf wat naar het systeem stuur werkt het wel. Dit direct gemeld en wacht ik even af.

Maar verder werkt het dus probleemloos >:) .
Is die WIKI geschreven door raspberrypiet dat jij weet?
Hij is degene die ermee begonnen is en na heel uurtjes heb ik het samen met hem werkend gekregen en het werkt top. Ook na herstart van het systeem werkt het direct volgens zijn installatie wijze.

Als deze wiki dus door een ander geschreven is of op een ander basis werk ivm de bekende telegram bug, ben ik er niet zo happig op om weer van voren af aan te beginnen.
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:42:
[...]

Hij is degene die ermee begonnen is en na heel uurtjes heb ik het samen met hem werkend gekregen en het werkt top. Ook na herstart van het systeem werkt het direct volgens zijn installatie wijze.

Als deze wiki dus door een ander geschreven is of op een ander basis werk ivm de bekende telegram bug, ben ik er niet zo happig op om weer van voren af aan te beginnen.
Je kunt de historie van de pagina bekijken: http://www.domoticz.com/w...ion_System&action=history

'Raspberry Piet' heeft dus wel wat gedaan aan de pagina, maar daarna is het vooral 'Simonrg' geweest die er aan heeft gewerkt.

• LJ80
ThinkPadd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:43:
[...]

Je kunt de historie van de pagina bekijken: http://www.domoticz.com/w...ion_System&action=history

'Raspberry Piet' heeft dus wel wat gedaan aan de pagina, maar daarna is het vooral 'Simonrg' geweest die er aan heeft gewerkt.
handig, bedankt :)

• arjandijk162
HellStorm666 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:44:
Beste mede-tweakers,

Daarom hier 2 vragen.
1) Raspberry 2 inc z-wave stick een goed startpunt?
2) kan iemand een video (screen cast) op youtube zetten waar het een en ander zichtbaar is van Domoticz icm een kleine uitleg?
Als ik zelf een nieuwbouwhuis zou bouwen zou ik bijvoorbeeld kabelsleuven en muurschakelaars weghalen om deze te vervangen door een domoticaoplossing. Dit scheelt geld en maakt je flexibel als je bijvoorbeeld een kast voor de lichtschakelaar wilt plaatsen. Let wel: dit is redelijk definitief en lastig achteraf weer te fixen.

Domoticz met RPI moet je echt zien als experimenteel systeem en jezelf de vraag stellen hoe afhankelijk je ervan wil zijn. Als het heel belangrijk voor je huis is zou ik kijken naar een kant en klaar systeem dat staat voor een hogere betrouwbaarheid (vera/fibaro) en misschien een ander protocol dan Zwave.

Als experimenteel prima is, dan ga je hier heel veel lol van hebben.

• HellStorm666

HellStorm666

arjandijk162 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:07:
[...]

Als ik zelf een nieuwbouwhuis zou bouwen zou ik bijvoorbeeld kabelsleuven en muurschakelaars weghalen om deze te vervangen door een domoticaoplossing. Dit scheelt geld en maakt je flexibel als je bijvoorbeeld een kast voor de lichtschakelaar wilt plaatsen. Let wel: dit is redelijk definitief en lastig achteraf weer te fixen.

Domoticz met RPI moet je echt zien als experimenteel systeem en jezelf de vraag stellen hoe afhankelijk je ervan wil zijn. Als het heel belangrijk voor je huis is zou ik kijken naar een kant en klaar systeem dat staat voor een hogere betrouwbaarheid (vera/fibaro) en misschien een ander protocol dan Zwave.

Als experimenteel prima is, dan ga je hier heel veel lol van hebben.
De bedoeling is dat het gewoon old-skool kan werken (dus zonder domotica/zonder dat je het door hebt) en dat het via domotica kan werken.

Wil er niet in een keer een pak geld voor neer hoeven leggen, dus een systeem dat goed schaalbaar is, is een pré.
Een compleet systeem welke dus alle regelaars in de meterkast oid krijgt en via aparte bekabeling alles meet en aanstuurt is dus niet makkelijk hiervoor denk ik.

Draadloos geeft dan denk ik de beste oplossing ivm schaalbaarheid zonder grote ingrepen als er uitgebreid wordt.

Wat raden jullie in dit geval dan aan?

Scientia Potentia Est

• arjandijk162
HellStorm666 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:11:
[...]

De bedoeling is dat het gewoon old-skool kan werken (dus zonder domotica/zonder dat je het door hebt) en dat het via domotica kan werken.

Wil er niet in een keer een pak geld voor neer hoeven leggen, dus een systeem dat goed schaalbaar is, is een pré.
Een compleet systeem welke dus alle regelaars in de meterkast oid krijgt en via aparte bekabeling alles meet en aanstuurt is dus niet makkelijk hiervoor denk ik.

Draadloos geeft dan denk ik de beste oplossing ivm schaalbaarheid zonder grote ingrepen als er uitgebreid wordt.

Wat raden jullie in dit geval dan aan?
Waar je over na moet denken is bijvoorbeeld: Wil ik een echte wandschakelaar en als deze uitstaat, kan ik dan mijn lampen nog bedienen.

Je zou ook meteen een Zwave schakelaar kunnen kopen, bijvoorbeeld deze dan kun je ook nog schakelen als je domotica systeem plat ligt en is de WAF iets hoger. Je moet ook even nadenken over het uiterlijk van je wippers. Dat wil je neem ik aan in het hele huis gelijk hebben, dus kijk ook even of dat strookt met je fasering.

• Brutuss
Sinds ik Domoticz op een Windows HTPC draai (Intel NUC) loopt domoticz heel stabiel en snel.

Voorheen draaide ik dit op een Rapsberry PI maar had hier toch meer problemen mee, en dan heb ik geen ingewikkelde dingen draaien.

Voordat ik met Domotica begon had ik wel al een ding heel duidelijk gesteld ook mede door mijn vriendin en dat is dat alles handmatig bedient moet kunnen worden mocht het een en ander niet werken. (kan altijd voor komen).

Ik heb dus gekozen voor Fibaro inbouw modules omdat je de bestaande schakelmateriaal hier op aan kan sluiten. Mocht het dus fout gaan kun je altijd nog Old Skool met de hand alles aan / uitschakelen. ;)

Als ik de prijs vergelijk van mijn HTPC met die van de HC2 van Fibaro
- Ben ik minder geld kwijt geweest.
- Heb ik een even betrouwbaar systeem,
- Heb ik meer mogelijkheden met mijn PC aangezien je daar alles op kan draaien wat je wilt installeren. Denk aan XBMC, Popcorn, opslag, Backup functies, enz enz.

Enige minpunt welke ik kan verzinnen is dat de interface van Fibaro er super gelikt uitziet.

• HellStorm666

HellStorm666

arjandijk162 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:40:
[...]

Waar je over na moet denken is bijvoorbeeld: Wil ik een echte wandschakelaar en als deze uitstaat, kan ik dan mijn lampen nog bedienen.

Je zou ook meteen een Zwave schakelaar kunnen kopen, bijvoorbeeld deze dan kun je ook nog schakelen als je domotica systeem plat ligt en is de WAF iets hoger. Je moet ook even nadenken over het uiterlijk van je wippers. Dat wil je neem ik aan in het hele huis gelijk hebben, dus kijk ook even of dat strookt met je fasering.
Als schakelaar/dimmer wil ik een systeem dat altijd werkt.
Dus schakelaar met de hand aan en uit zetten of met de software. soort hotelschakeling krijg je dan volgens mij.
Deze had ik gezien bij robbshop, een z-wave module die je achter een normale schakelaar zet.

en wat is een "WAF"?

Scientia Potentia Est

Heeeele belangrijke factor waar veel Tweakers mee te maken hebben waarschijnlijk O-) })
Als de WAF niet goed is dan kan een heel domotica project daarop stuklopen! :o :+

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2015 13:24 ]

• HellStorm666

HellStorm666

WAF (en MIF) heb ik gelukkig geen last van.
Vrouw lief is gek op Films, Series en Muziek. En geeft ook veel waarde aan goed geluid en mooi beeld.
Hebbe dingen zoals DIY ambilight, domotica ed vind ze ook leuk :)

Vind auto's en motoren trouwens ook leuk.
Winter 2013 zag mn woonkamer er een weekend zo uit. en dat vond ze alleen maar tof
plaatje

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2015 13:31 . Reden: Plaatje achter link gezet ;) ]

Scientia Potentia Est

:)

Nu weer ontopic ;)

Vanochtend 2x Everspring AN1586 stekker gekocht. Voor 25 euro per stuk geen geld natuurlijk. Ze hebben daar nog meer Z-Wave spul in de aanbieding ('QEES' switch plug en dimmer plug), maar geen idee of die 2 werken met Domoticz.

Ook gelijk maar een Aeon stick besteld....

* ThinkPad gaat nu ook maar eens aan de Z-Wave

[ Voor 116% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2015 13:37 ]

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

gizmocuz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:24:
Als je monit goed instelt dan gaat hij pas na 5 minuten domoticz opnieuw proberen te starten.
Het opstarten van een raspberry pi gaat snel, en domoticz is dan ook wel gestart binnen een minuut
Het herstarten gaat wel prima, het opkomen van Domoticz ook, en inderdaad snel. Wat niet op komt is Monit. Na de hint van MikeOO heb ik de Monit log nog eens goed bekeken, en het lijkt dat wij wel start maar niet goed.
Het lijkt er op dat processen die Monit nodig heeft, er nog niet zijn. Waarom is me niet duidelijk, wellicht zijn andere services nog aan het starten tijdens boot? Eigelijk zou monit vertraagd moeten opkomen.
De laatste regel in de log is mijn 'reload' commando.
Na een reload werkt de webservice wel en het versturen van e-mail ook.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pi@pi2 /var/tmp $ sudo cat monit.log
[CEST Apr  8 21:24:25] info     : Starting monit daemon with http interface at [172.16.2.82:2812]
[CEST Apr  8 21:24:25] info     : Starting monit HTTP server at [172.16.2.82:2812]
[CEST Apr  8 21:24:25] info     : monit HTTP server started
[CEST Apr  8 21:24:25] info     : 'system_pi2' Monit started
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : Cannot open a connection to the mailserver 'smtp.gmail.com:587' -- Resource temporarily unavailable
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : No mail servers are available
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : monit: Cannot bind -- Cannot assign requested address
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : http server: Could not create a server socket at port 2812 -- Cannot assign requested address
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : monit HTTP server not available
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : Cannot open a connection to the mailserver 'smtp.gmail.com:587' -- Resource temporarily unavailable
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : No mail servers are available
[CEST Apr  8 21:24:25] error    : Alert handler failed, retry scheduled for next cycle
[CEST Apr  8 22:12:19] info     : Reinitializing monit daemon

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

ThinkPadd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:31:

Vanochtend 2x Everspring AN1586 stekker gekocht. Voor 25 euro per stuk geen geld natuurlijk.
Als ik je advertentie goed begrijp woon je in Assen, werkt deze stekker dan ook op je Nederlandse Zwave installatie?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

De woorden delay en monit doen magic in de google.

De log ziet er nu zo uit en het werk naar behoren:

code:
1
2
3
4
5
6
pi@pi2 /var/tmp $ sudo cat monit.log
[CEST Apr  9 14:10:54] info     : Starting monit daemon with http interface at [192.168.2.82:2812]
[CEST Apr  9 14:10:54] info     : Monit start delay set -- pause for 240s
[CEST Apr  9 14:15:13] info     : Starting monit HTTP server at [192.168.2.82:2812]
[CEST Apr  9 14:15:13] info     : monit HTTP server started
[CEST Apr  9 14:15:13] info     : 'system_pi2' Monit started

In /etc/monit/monitrc :
code:
1
2
3
## Start Monit in the background (run as a daemon):
#
set daemon 300 with start delay 240

Die 240s ga ik nog wel naar beneden tweaken denk ik.

Wel valt het me op dat ik sinds Monit deze meldingen zie in de Domiticz log na start:

2015-04-09 14:11:30.899 Error: EventSystem thread seems to have ended unexpectedly
2015-04-09 14:11:30.900 Error: Scheduler thread seems to have ended unexpectedly
2015-04-09 14:11:30.901 Error: Aeon Labs ZStick S2 hardware (2) thread seems to have ended unexpectedly
2015-04-09 14:11:30.902 Error: WakeOnLAN hardware (4) thread seems to have ended unexpectedly
2015-04-09 14:11:30.903 Error: Weerstation Hiero hardware (6) thread seems to have ended
unexpectedly

[ Voor 27% gewijzigd door zaadstra op 09-04-2015 14:24 ]

Da_maniaC schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:12:
[...]

Als ik je advertentie goed begrijp woon je in Assen, werkt deze stekker dan ook op je Nederlandse Zwave installatie?
Ja, de meeste stekkers hebben gewoon een gat voor de aardpen. En lampen zit vaak een platte stekker aan die er ook in past.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2015 14:40 ]

• HellStorm666

HellStorm666

Nog een vraagje.
Is het gebruik van deze 433 zender ook mogelijk in Domoticz?
Ik heb van Elro (Conrad) al 2 van die sets met 3 stekkers en 1 ab.
Opzich een mooie start om de Raspberry 2 B te kopen en via E-bay voor $10,- de RF zender en ontvanger.
Dan deze aan te sturen vanuit Domoticz.

Scientia Potentia Est

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:38
HellStorm666 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:16:
Nog een vraagje.
Opzich een mooie start om de Raspberry 2 B te kopen en via E-bay voor $10,- de RF zender en ontvanger.
Helaas, gaat niet werken.
Hiervoor moet je naar Pilight
LJ80 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:42:
[...]

Klopt wat Thinkpad aangeeft. Simonrg heeft de nieuwe mannier ontwikkelt en op basis hiervan de Wiki aangepast en doet dit nog steeds waar nodig.

Op de WikI pagina staat ook een link naar het forum waar hij actief is.

Die bug lost hij vast nog wel op. Zover ik weet was dit probleem in het begin van de week er niet als je Telegram als service laat starten

Nu zag ik wel dat ze bij Telegram de Andoid app een update hebben gegeven.
Voor de Rasp nog niet als ik een Git Pull uitvoer.
Maar het zou misschien best kunnen dat er weer wat zaken veranderd zijn waardoor het mogelijk nu niet helemaal goed werkt.

Maar ik herstart de Pi eigenlijk nooit, alleen als ik vaak dingen aan het testen ben wel, en dan stuur ik nu even help naar de Pi via Telegram en dan werkt het verder prima en wacht verder af of dit wordt opgelost.

• arjandijk162
ThinkPadd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:31:
:)

Nu weer ontopic ;)

Vanochtend 2x Everspring AN1586 stekker gekocht. Voor 25 euro per stuk geen geld natuurlijk. Ze hebben daar nog meer Z-Wave spul in de aanbieding ('QEES' switch plug en dimmer plug), maar geen idee of die 2 werken met Domoticz.

Ook gelijk maar een Aeon stick besteld....

* ThinkPad gaat nu ook maar eens aan de Z-Wave
Goede keuze. Hoe meer Zwavers in dit topic hoe beter :)
HellStorm666 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:16:
Nog een vraagje.
Volgens mij is het tijd om even de wiki van de domoticz site door te nemen. Dan ben je op de hoogte van wat er wel en niet kan.

[ Voor 39% gewijzigd door arjandijk162 op 09-04-2015 16:32 ]

• Appesteijn
  • Niet online
tlpeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:51:
[...]

Is de app zo gemaakt dat deze automatisch start met het opstarten van je telefoon?
Of dat hier een optie voor komt.
Ik ga dat vergeten en dan werkt het niet :)
Het heeft even geduurd, maar ook als je je telefoon restart, dan wordt een geofence weer aangemeld. De update staat zo online.

• tlpeter

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 16:41

R-B

Blokkert

Thermosmart (Slimme Thermostaat ... ;)) heeft nu ook publieke API.

Is het mogelijk dat de optie ingebouwd wordt om de thermosmart als hardware toe te kunnen voegen? Zodat ik ook gewenste temp en actuele temp in grafiek kan uitzetten?

En als device aan te maken voor bijv. aan/uit schakelen verwarming? Of instellen temp x?

http://www.thermosmart.nl/connected/

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:30
mmm sinds ik gisteren een fibaro tussenstekker, een TKBHOME en een draadloze wandschakelaar heb geincludes stopt domoticz er regelmating mee. Erg irritant. De Pi blijft wel gewoon aan, door het commando in putty: sudo service domoticz.sh start te geven start het ook gewoon weer. Iemand enig idee qua oorzaak?

Het log geeft niets, die start opnieuw als domoticz opnieuw start. Of is er nog een ander log beschikbaar?

• LJ80
Kraz schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:18:
[...]

Ja dat kan.

Klik HIER voor de WiKi
normaals bedankt voor de tip!!
Dit ging heel wat sneller als alles terug lezen met een nieuw image.

cd domoticz
wget http://domoticz.sourcefor...domoticz_linux_armv7l.tgz
tar xvfz domoticz_linux_armv7l.tgz
rm domoticz_linux_armv7l.tgz
R-B schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:26:
Thermosmart (Slimme Thermostaat ... ;)) heeft nu ook publieke API.

Is het mogelijk dat de optie ingebouwd wordt om de thermosmart als hardware toe te kunnen voegen?
[...]
Hier ff topic aanmaken: http://domoticz.com/forum/viewforum.php?f=5

Wel ff de regels volgen:
Posts in this forum are only allowed when the title is in the format "[xxx] topic title" where xxx is the id of the accompanying tracker id. Posts that do not have a related id will be deleted, as will duplicate posts about the same id. +1 posts are not allowed.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
omdat het mooie weer weer om de hoek staat heb ik mijn nieuwe versie van het sunscreen/blind & weatherscript maar weer gepost :)
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=6085
Wie hem wil gebruiken, ga je gang. wie hem wil verbeteren en dat kan eenvoudig gezien mijn lua skills, ook van harte welkom.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Aziona
  • Nu online
Voor diegenen die last hebben van corrupte SD kaarten omdat de stroom er onverwachts af ging, dan is dit wellicht een idee: koop voor circa 5-8 euro een lege 10.000 mAH battery pack in China (bijv. deze of deze, ik heb ze allebei). Neem vervolgens de standaard 18650 batterijen (3,7v, rond de 2400 mAH per stuk) uit een defecte laptop accu (meestal is alleen de electronica defect en niet de batterijen zelf).
Hang de raspberry pi aan de battery pack (grote USB poort) en stop je adapter in de mini of micro USB poort en je hebt feitelijk een UPS die het ook nog eens heel lang volhoud. Ik kan mijn Iphone meer dan drie keer volledig opladen (tot 100%) met één volle battery pack.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

Aziona schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:02:
Voor diegenen die last hebben van corrupte SD kaarten omdat de stroom er onverwachts af ging, dan is dit wellicht een idee: koop voor
[...]
Ik had eerst plannen om dit met een Xiaomi powerbank te doen, maar die zet de uitgangsspanning heel even uit als je de lader lostrekt.

Maarja nu Domoticz op m'n NAS draaien met een echte MGE UPS erachter :)

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

@Aziona: werken powerbanks goed bij jou? Geen uitval na loskoppelen voeding of uitschakelen groep?

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Nicap

Tsssk....

@ThinkPad

hoe heb jij die regel voor upload naar pvoutput geregeld?

Als ik hem zo doe:
python /home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py -a 91eb12679211fbd891379b1616edbd9eaedd1111 -s 12345 -e 35 -p 36

Dan krijg ik deze foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Traceback (most recent call last):
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 149, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 67, in main
    pv_in, pv_pwr = get_pv(args.url, args.pv_device_id)
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 143, in get_pv
    pv_pwr = int(p.match(data['Usage']).group(1))
KeyError: 'Usage'

API key is verminkt

• Aziona
  • Nu online
vmb schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:51:
@Aziona: werken powerbanks goed bij jou? Geen uitval na loskoppelen voeding of uitschakelen groep?
Het was meer een idee, ik heb het eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd maar ik heb drie verschillende Chinese powerbanks en ik zal het dit weekend met alle drie testen.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:54
Mijn Pi zit 'gewoon' op de UPS waar de NAS ook op zit. Als de NAS 5 minuten (dacht ik) op UPS draait, schakelt de Pi zichzelf uit. (Controle via snmp).

Enige nadeel, als de spanning terugkomt voordat de NAS e.e.a. uitgeschakeld heeft start de Pi niet vanzelf op en moet ik handmatig de spanning op de Pi aan en uit zetten.

Grote voordeel, geen corrupte impages meer.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
Ik ben nieuw in de Pi wereld en wil er Domoticz op gaan draaien. Is het mogelijk dat je een NFS mount maak in het Pi OS zodat je in feite de data (database) van Domoticz op je NAS wegschrijft daarmee voorkom je ook corrupte images toch?

• janne_nl
Ja, je kunt NFS mounts maken (doe ik alleen als ik snel wat heen en weer wil kopiere).

En nee, daarmee voorkom je geen corrupte images helaas. Daarmee zorg je alleen dat je na een restore van een image de laatste data/configuratie snel kunt terugzetten.

Mijn backupscript kopieert via ftp de data naar de NAS.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
Is jouw backupscript hetzelfde als in de Wiki?
Zag dat dit script alleen een dagelijks backup naar NAS maakt van de Domoticz db.
Bestaat er ook zoiets als een image maken van het hele SD-kaartje zodat je bij een corrupte kaart de hele handel kan terugzetten?

• hood
Zijn er tweakers die gebruikmaken van de input GPIO pins als input voor schakelaars? en die het werkend hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.domoticz.com/forum/tracker.php?mode=download&id=117

Bij het testen van een contact switch krijg ik deze error. De GPIO pin is als input ingesteld (je kan nog net een I en klein beetje van de N lezen).
Als ik de commando GPIO readall gebruik zie ik de staat van de pin van 0 naar 1 veranderen als ik de schakelaar indruk. Alleen Domoticz ziet het niet als een input?!

Op het forum van domoticz lees ik van meerdere mensen dat ze dit ook niet voor elkaar krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door hood op 10-04-2015 11:13 ]

• DukeBox
  • Nu online
hood schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:16:
Zijn er tweakers die gebruikmaken van de GPIO pins als input voor schakelaars? en die het werkend hebben?
Ik gebruik ze om een relais aan te sturen welke de tele functie van mijn thermostaat bediend (soort van boost stand voor 30 min) maar na de laatste update werkt het (weer) niet..

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 10-04-2015 11:00 ]

• janne_nl
loyske schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:15:
Is jouw backupscript hetzelfde als in de Wiki?
Zag dat dit script alleen een dagelijks backup naar NAS maakt van de Domoticz db.
Bestaat er ook zoiets als een image maken van het hele SD-kaartje zodat je bij een corrupte kaart de hele handel kan terugzetten?
Een image maken zal niet lukken denk ik, daarvoor mag er niks open zijn van files.....

Ik gebruik een afgeleide van het script uit de wiki. Ik neem nl ook de scripts en ik dacht de www directory mee omdat daar ook handmatig aangepaste bestanden staan.

Een nieuw image is eigenlijk alleen nodig als je nieuwe software toevoegt of installeert, dus dat doe ik handmatig, na dat alles loopt veranderd daar toch niet heel veel meer aan.

• loyske
janne_nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:04:
[...]
Een image maken zal niet lukken denk ik, daarvoor mag er niks open zijn van files.....

Ik gebruik een afgeleide van het script uit de wiki. Ik neem nl ook de scripts en ik dacht de www directory mee omdat daar ook handmatig aangepaste bestanden staan.

Een nieuw image is eigenlijk alleen nodig als je nieuwe software toevoegt of installeert, dus dat doe ik handmatig, na dat alles loopt veranderd daar toch niet heel veel meer aan.
Hmm daar zit wat in natuurlijk. Maar ging me inderdaad ook om de scripts. Thanks, ga ik weer effe klussen ;)

• hood
DukeBox schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:57:
[...]

Ik gebruik ze om een relais aan te sturen welke de tele functie van mijn thermostaat bediend (soort van boost stand voor 30 min) maar na de laatste update werkt het (weer) niet..
Ik bedoel het anders. Als ik op een schakelaar druk die verbonden is met een pin dat domoticz dat ziet als een input. Zodat ik met die input bijvoorbeeld een output kan geven naar een relay. Output heb ik wel werkend gekregen.

• janne_nl
loyske schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:06:
[...]

Hmm daar zit wat in natuurlijk. Maar ging me inderdaad ook om de scripts. Thanks, ga ik weer effe klussen ;)
Volgens mij (kan nu even niet kijken), maak ik een tar-file van het hele gebeuren (sctipts/ww) en laat het backupscript dat mee ftp-en

• UltraSub
  • Laatst online: 18-12 16:58
janne_nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:04:
[...]

Werkt gewoon hoor. Ik doe hier een dd van /dev/mmcblk0 naar een output file op de nas. Complete zonder errors. Tuurlijk zullen er files geopend zijn. Maar ook locked files gaan gewoon mee. Beter dan niets hebben als de boel crashed. Bijna zeker er van dat als je dat image terug dd'ed naar de sd card dat de rasp gewoon boot. Indien niet, dan kun je nog steeds dat image mounten en er uit halen wat je nodig hebt.
Denk dat ik dat een keer per week ga schedulen.

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10 17:59

LoneWolf

Just a Byte

Aziona schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:02:
Voor diegenen die last hebben van corrupte SD kaarten omdat de stroom er onverwachts af ging, dan is dit wellicht een idee: koop voor circa 5-8 euro een lege 10.000 mAH battery pack in China (bijv. deze of deze, ik heb ze allebei). Neem vervolgens de standaard 18650 batterijen (3,7v, rond de 2400 mAH per stuk) uit een defecte laptop accu (meestal is alleen de electronica defect en niet de batterijen zelf).
Hang de raspberry pi aan de battery pack (grote USB poort) en stop je adapter in de mini of micro USB poort en je hebt feitelijk een UPS die het ook nog eens heel lang volhoud. Ik kan mijn Iphone meer dan drie keer volledig opladen (tot 100%) met één volle battery pack.
Dit werkt niet elke powerpank helaas, ik heb er 2 die als ze zelf geladen worden, geen stroom afgeven.
Heb nu maar gewoon een upsje van APC gekocht, daar hangt nu gelijk wat meer aan (modem, (horizon box) , telefoon en een mac mini), en die geeft tenminste ook signaaltje dat de 220 uitgevallen is.

er is ook nog iets als de pi-ups zou daar meer vertrouwen in hebben als een pokerbank.

[ Voor 4% gewijzigd door LoneWolf op 10-04-2015 11:36 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

janne_nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:13:
[...]

Volgens mij (kan nu even niet kijken), maak ik een tar-file van het hele gebeuren (sctipts/ww) en laat het backupscript dat mee ftp-en
Kun je beschrijven hoe je het script hebt aangepast zodat wij ons voordeel er ook mee kunnen doen?
UltraSub schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:29:
[...]

Werkt gewoon hoor. Ik doe hier een dd van /dev/mmcblk0 naar een output file op de nas. Complete zonder errors. Tuurlijk zullen er files geopend zijn. Maar ook locked files gaan gewoon mee. Beter dan niets hebben als de boel crashed. Bijna zeker er van dat als je dat image terug dd'ed naar de sd card dat de rasp gewoon boot. Indien niet, dan kun je nog steeds dat image mounten en er uit halen wat je nodig hebt.
Is het een idee om te beschrijven hoe je dit precies doet en hoe je dit dan naderhand ook weer terug kunt zetten?

Goed werk jongens!

¯\_(ツ)_/¯

• janne_nl
UltraSub schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:29:
[...]

hm, je maakt een backup die je nog niet getest hebt? Spannend.

Ik heb een image klaar staan dat ik zo terug kan zetten, en daarnaast een backup van de domoticz.db eroverheen, lijkt me minder werk dan jouw oplossing. Het image veranderd ook niet echt.

• loyske
M.v.Veelen schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:37:
[...]

Kun je beschrijven hoe je het script hebt aangepast zodat wij ons voordeel er ook mee kunnen doen?
Bash:
1
2
3
4
5
6
### Backup Script Folder
tar -zcvf /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/pi/domoticz/scripts/
### Send to Network disk through FTP
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIR/"
### Remove temp backup file
/bin/rm /tmp/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz

• UltraSub
janne_nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:51:
[...]

hm, je maakt een backup die je nog niet getest hebt? Spannend.

Ik heb een image klaar staan dat ik zo terug kan zetten, en daarnaast een backup van de domoticz.db eroverheen, lijkt me minder werk dan jouw oplossing. Het image veranderd ook niet echt.
Ik ga echt niet iedere keer als ik een minor wijziging ga doen domoticz shutten, kaartje in de Mac stoppen en een dd doen. Ding draait voor 95% in memory, rsync of tars loop je altijd de kans een directory te vergeten of dat er wel degelijk files geskipped worden. Gewoon block level full backup heeft altijd alles. Zie het als een extraatje.

Veel werk? 3 commando's in een "script" in cron.
Mount nfs share
Dd
Unmount

Natuurlijk maak ik een offline image als ik serieuzere zaken ga doen zoals upgrades of serieuze wijzigingen.
Database backup moet ik wel nog iets op verzinnen. Agree.

• janne_nl
Nee, snap dat je dat niet elke keer gaat testen of handmatig doen (doe ik ook niet en meestal heb ik een nieuw handmatig image voor het een keer fout gaat). Maar in je opmerking lees ik dat je het nog nooit getest hebt, dat vind ik vreemd.

• UltraSub
Waarom zou ik de moeite nemen dat te testen? Is een last resort scenario, if all else fails zeg maar. En dan nog. Al boot hij er niet van, het image is altijd te openen waar de scripts en config files altijd te benaderen zullen zijn zeg maar. Moet je een keer van scratch beginnen dan kun je altijd nog terug grijpen op wat je ooit allemaal had gesleuteld. :)

En trust me, ik ben van de lichting: gij zult backups maken en testen. En een niet geautomatiseerde backup is nutteloos. Ik backup mijn relevante data op de Mac, naast time machine overigens, ieder kwartier naar 2 verschillende cloud providers. De nas ook. En daarnaast repliceer ik de aller belangrijkste data ook nog 1x in de 24 uur naar 2 verschillende externe locaties.
Mijn backup schedule is rock solid al zeg ik het zelf ;)

• janne_nl
Ja, mee eens

• vespino
  • Laatst online: 16:18
Met het volgende LUA script wil ik m'n luifel bedienen, maar je raadt het al, het werkt niet :)

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
commandArray = {}

--do luifel
if(
    otherdevices['Luifel']=='Closed'
    and hour>=14
    and uv>=2
    and regen==0
    and temperatuur>=20
)
then
    commandArray['Luifel']='On'
    commandArray['Luifel']='Open'
    --commandArray['SendNotification']='Luifel Open#'
elseif(
    otherdevices['Luifel']=='Open'
)
then
    commandArray['Luifel']='Off'
    commandArray['Luifel']='Closed'
    --commandArray['SendNotification']='Luifel Dicht#'
end

return commandArray

Ik kan de luifel bedienen mbv domoticz, dus je zou zeggen ook met LUA. De variabele worden allemaal gevuld en m'n log zegt ook: "2015-04-10 15:06:01 (RFXCOM) RFY (Luifel)" dus er lijkt wel iets te gebeuren.

Zie ik iets over het hoofd?
Zet er eens iets in waarmee het script tekst uitspuugt naar je log. Dan zet je dat op verschillende plekken in het script (in de 'if', in de eerste 'then', de tweede), zodat je kunt zien waar het script op dat moment is... wellicht komt hij wel nooit bij je 'then' stap.

P.s. code kun je posten door [code] tags te gebruiken. En voor een groot aantal talen zelfs syntax higlighting: [code=lua]

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2015 15:28 ]

• janne_nl
Ik snap die dubbele regels niet goed, hij zal toch alleen de laatste sturen, dus open of closed?
Wat werkt er niet? Gaat de luifel niet open of niet dicht?

• tlpeter
Ik heb laatst een script geplaatst (via een link.
Check die effe en hal het onnodige er uit.
Check ook effe de override die ik gemaakt hebt, ik denk dat je het script ook wilt kunnen uitschakelen.

• vespino
  • Laatst online: 16:18
Heb het zo opgelost:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
time = os.date("*t")
hour = time.hour

commandArray = {}

--open
if(
    otherdevices['Luifel']=='Closed'
    and hour>=14
    and hour<=19
    and uv>=2
    and regen==0
    and temperatuur>=20
) then
    commandArray['Luifel']='On'
    print('luifel gaat open')
end

--close
if(
    otherdevices['Luifel']=='Open'
    and (
        hour>19
        or uv==0
        or regen>0
        or temperatuur<20
    )
) then
    commandArray['Luifel']='Off'
    print('luifel gaat dicht')
end

return commandArray

Houd nu maar op, de hond van de buren gaat helemaal over de rooie van de luifel die in en uit gaat :)

• janne_nl
Op beide plekken is een commandArray weg zie ik.

• tlpeter
Waar check je UV, regen en temp?
Pagina: 1 ... 66 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door