• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26
luccie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:10:
Is het mogelijk om een soort remote IO erin te klussen zodati k via de NAS de GPIO zou kunnen bedienen?
Je kan domoticz in master / slave (meerdere) gebruiken.
Iemand hier ervaring mee?
Ja, werkt prima.

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
LJ80 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Ik ben hier zojuist mee aan de slag gegaan het blog is me alleen niet helemaal duidelijk. Komt waarschijnlijk door te weinig kennis van mijn zijde ;) maargoed.. :)

[...]

-Wat is de naam die ik geef aan de schemer sensor, is dat "schemersensor" of "State - Schemer Sensor"
-Virtuale Switch gaat lukken.
-Maar wat wordt er bedoeld met "User Variabele genaamd 'IsDonker - Flipstorm' van het type integer, met als begin waarde 0."

Weet t allemaal beginners vragen maar moet ergens beginnen :*)
gevonden:
http://www.domoticz.com/wiki/User_variables

En het werkt!

[ Voor 3% gewijzigd door LJ80 op 18-03-2015 21:54 ]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-12 10:58
DukeBox schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:41:
[...]

Je kan domoticz in master / slave (meerdere) gebruiken.

[...]

Ja, werkt prima.
Volgens mij i er 1 verschil tussen jouw en mijn idee.
Mijn RPI (slave) draait geen domoticz maar een apache server waarmee ik kan communiceren.

En dan wordt het lastiger of niet?

• LJ80
Betreft het schemersensor script heb ik alleen nog twee vragen
Het licht gaat nu netjes aan en uit als het donker en licht wordt.
Maar hoe kan ik nu het beste er voor zorgen:

-Als ik naar bed ben het licht uitgaat het licht ook uit blijft.
Niet dat ik het uitschakel en het event weer gaat checken en het licht weer aanzet.

-Het licht s'avonds na een bepaalde tijd automatisch uitschakelt.
Niet dat ik het met een timer uitschakel en het event weer gaat checken en het licht weer aanzet.

Ik heb een schakelaar op de muur waarmee ik voorheen de groep huiskamer licht aan of uit kon zetten.
Normaal had ik op de groep een timer ingeschakeld waarmee het licht doordeweeks en in het weekend op een andere tijd vanzelf uitschakelen.

• DukeBox
luccie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:08:
Mijn RPI (slave) draait geen domoticz maar een apache server waarmee ik kan communiceren.
Je kan URL's aanroepen.. met een exec kun je gpio aansturen.
Maar opzich kan je domoticz er gewoon naast draaien, das wel het meest makkelijke.

• luccie
  • Laatst online: 09-12 10:58
DukeBox schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:14:
[...]

Je kan URL's aanroepen.. met een exec kun je gpio aansturen.
Maar opzich kan je domoticz er gewoon naast draaien, das wel het meest makkelijke.
Ja urls aanroepen leek mij de way to go.

Domoticz naast Openelec wordt lastig, zoek maar in dit forum, veel gedoe en secht updatebaar ivm dichtgebouwde openelec.

• DukeBox
luccie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:48:
Domoticz naast Openelec wordt lastig, zoek maar in dit forum, veel gedoe en secht updatebaar ivm dichtgebouwde openelec.
:? Heb gewoon weezy met daarop openelec en domoticz geinstalleerd.. is niets aan dicht gebouwd en draait prima naast elkaar.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-12 08:33
LJ80 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:10:
Betreft het schemersensor script heb ik alleen nog twee vragen
Het licht gaat nu netjes aan en uit als het donker en licht wordt.
Maar hoe kan ik nu het beste er voor zorgen:

-Als ik naar bed ben het licht uitgaat het licht ook uit blijft.
Niet dat ik het uitschakel en het event weer gaat checken en het licht weer aanzet.

-Het licht s'avonds na een bepaalde tijd automatisch uitschakelt.
Niet dat ik het met een timer uitschakel en het event weer gaat checken en het licht weer aanzet.

Ik heb een schakelaar op de muur waarmee ik voorheen de groep huiskamer licht aan of uit kon zetten.
Normaal had ik op de groep een timer ingeschakeld waarmee het licht doordeweeks en in het weekend op een andere tijd vanzelf uitschakelen.
k maak geen gebruik van het script maar had het zelfde probleem en heb het opgelost door een variable te gebruiken (lamp_avond) en de tijd gebruik ik door een virtuele switch (zonsondergang) die een x tijd voor zonsondergang aangaat.

De variable (lamp_avond) zet ik om 12h00 overdag op 0.

Zie het plaatje

Bing

LJ80 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Ik ben hier zojuist mee aan de slag gegaan het blog is me alleen niet helemaal duidelijk. Komt waarschijnlijk door te weinig kennis van mijn zijde ;) maargoed.. :)

[...]

-Wat is de naam die ik geef aan de schemer sensor, is dat "schemersensor" of "State - Schemer Sensor"
-Virtuale Switch gaat lukken.
-Maar wat wordt er bedoeld met "User Variabele genaamd 'IsDonker - Flipstorm' van het type integer, met als begin waarde 0."

Weet t allemaal beginners vragen maar moet ergens beginnen :*)
Heb het in het begin ook een aatal keer moeten lezen en proberen. Maar daar leren we van >:)

1.
In het script zie je staan
local schemersensor = 'State - Schemer Sensor'
Het gemarkeerde deel is de naam die je moet gebruiken voor je Sensor.
Je mag er ook iets anders van maken zolang je deze tekst en de naam van de Sensor maar gelijk houdt.

2.
Ga in Domoticz naar Instellingen --> Meer Opties --> Gebruikersvariablen
Daar maakt je een Variable aan
Naam: IsDonker - Flipstorm
Type Variabele = integer
Waarde Variabele: 0
Klik op Toevoegen

Nog een tip: Als je alles klaar hebt kijk dan in je log of er fouten komen. Het kan zijn dat hij bv de virtuele switch niet kan vinden. Dit soort meldingen kun je meestal oplossen door bij tabblad schakelaars even een keer op de switch te klikken om deze aan en dan weer uit te doen en dan zou de melding moeten verdwijnen. Heb ik dit eerste keer een tijdje naar moeten zoeken waarom dit gebeurde.

Update:
Ik zag even niet dat er nog een pagina was en je probleem al was opgelost. Ik laat de reactie wel staan voor eventuele andere Tweakers die er ooit tegenaan lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 19-03-2015 08:48 ]

bing69 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:18:
[...]

k maak geen gebruik van het script maar had het zelfde probleem en heb het opgelost door een variable te gebruiken (lamp_avond) en de tijd gebruik ik door een virtuele switch (zonsondergang) die een x tijd voor zonsondergang aangaat.

De variable (lamp_avond) zet ik om 12h00 overdag op 0.

Zie het plaatje
Op zich hoef je de variable niet eens om te zetten om 12h00 als je ook een Else If maakt die je lampen ook weer uitzet als het licht wordt. Dit gebruik ik omdat anders de lichten niet automatische uitgaan als het licht wordt. Als ik jouw event bekijk zou het licht nooit uitgaan als je bv een weekend weg gaat. Je lichten gaan elke dag aan of er iemand wel/niet thuis is.

Of je moet daarvoor weer een andere gemaakt hebben :)

Met een Else If controleer ik of het licht is en zet dan lampen dan uit als deze aan staan en neem dan ook de variabele mee dat deze weer op 0 gaat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2118042/event1.png

Ik ga hem wel aanpassen omdat overdag nu ook alle lichten aan gaan als het te donker wordt. Toevallig vandaag bleef het vrij lang te donker en dan merk je dat niet alle lichten aan hoeven als het als licht wordt
.
Ik ga dit opdelen zodat overdag tot aan Sunset alleen een bepaalde lamp aangaat als er iemand thuis is en de sensor aangeeft dat het donder is en 30 min voor Sunset mag hij alles aanzetten.

De Woonkamer wordt hier vrij snel donker vandaag dat er soms een lamp aan moet als het overdag zwaar bewolkt is.

Maar de strekking is dus elke keer als het licht weer uit gaat zet hij de variable ook weer op 0.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 19-03-2015 09:14 ]

• bing69
MikeOO schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:10:
[...]

Op zich hoef je de variable niet eens om te zetten om 12h00 als je ook een Else If maakt die je lampen ook weer uitzet als het licht wordt. Dit gebruik ik omdat anders de lichten niet automatische uitgaan als het licht wordt. Als ik jouw event bekijk zou het licht nooit uitgaan als je bv een weekend weg gaat. Je lichten gaan elke dag aan of er iemand wel/niet thuis is.

Met een Else If controleer ik of het licht is en zet dan lampen dan uit als deze aan staan en neem dan ook de variabele mee dat deze weer op 0 gaat.

[afbeelding]

Ik ga hem wel aanpassen omdat overdag nu ook alle lichten aan gaan als het te donker wordt. Toevallig vandaag bleef het vrij lang te donker en dan merk je dat niet alle lichten aan hoeven als het als licht wordt
.
Ik ga dit opdelen zodat overdag tot aan Sunset alleen een bepaalde lamp aangaat als er iemand thuis is en de sensor aangeeft dat het donder is en 30 min voor Sunset mag hij alles aanzetten.

De Woonkamer wordt hier vrij snel donker vandaag dat er soms een lamp aan moet als het overdag zwaar bewolkt is.

Maar de strekking is dus elke keer als het licht weer uit gaat zet hij de variable ook weer op 0.
Mijn lampen gaan inderdaad altijd aan (stukje preventie) als ik niet thuis ben. Ze gaan via een andere blocky op tijd uit of met de hand als ik eerder naar bed ga.
Ga binnenkort wel met het script aan de gang, kijken of dat werkt. Nu blijven de lampen inderdaad aan tot het tijd is of ik met de hand schakel. Op zich gaat dat prima. Maar met name in de ochtend (heb ik uiteraard weer een apart blocky voor) als het ff licht wordt en dan weer donker wordt gaat mijn verlichting niet opnieuw aan.

[ Voor 9% gewijzigd door bing69 op 19-03-2015 09:46 ]

Bing

bing69 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Mijn lampen gaan inderdaad altijd aan (stukje preventie) als ik niet thuis ben. Ze gaan via een andere blocky op tijd uit of met de hand als ik eerder naar bed ga.
Ga binnenkort wel met het script aan de gang, kijken of dat werkt. Nu blijven de lampen inderdaad aan tot het tijd is of ik met de hand schakel. Op zich gaat dat prima. Maar met name in de ochtend (heb ik uiteraard weer een apart blocky voor) als het ff licht wordt en dan weer donker wordt gaat mijn verlichting niet opnieuw aan.
Script werkt super en en hiermee voorkom je als het even te donker wordt door een wolk je lichten uit/aan gaan. Nu kun je dit redelijk opvangen door een Zonsondergang erbij te zetten zodat het alleen schakeld als het rond die tijd is. Maar persoonlijk vindt ik het mooier als hij overdag ook schakelt als dat nodig is.
Zeker in de herfst / winter kan het overdag vrij snel donker zijn.

Ik heb hem nu aangepast zodat hij overdag maar 1 lamp schakelt en in de avond alles.
MikeOO schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:10:
[...]

[afbeelding]

[..]
Om mijn duit ook nog even in het zakkie te doen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A9UjG8XeNLfkUAKTkExpZiKE/full.png

Werkt uitstekend met dat script van nickyb2 (tweaken.blogspot.nl).

Licht gaat aan, MITS:
- Er iemand thuis is (IemandThuis = On)
- We niet slapen (Slapen = off)
- Het script/schemersensor vind dat het donker is (Verlichting - wenselijk = On)

Als het licht aan is, gaat het uit ALS:
- Er niemand meer thuis is
- Het script/schemersensor het weer licht genoeg vind

'Controlelamp verlichting' is een virtuele switch om bij te houden of het licht aan/uit is.

Dit werkt prima, 's avonds gaat het licht netjes aan als het gaat schemeren (duurt wel paar keer voor je de schemersensor goed hebt afgesteld) en ook overdag als het ineens dichttrekt door een dikke hoosbui. Hoosbui weg en weer licht buiten? > Verlichting gaat weer uit.

Voor de schemersensor is het belangrijk dat je hem naar buiten laat kijken. In de woonkamer ofzo zetten heeft geen zin, je wilt immers weten hoe het lichtniveau buiten is. Ik heb een beugeltje gemaakt zodat de sensor mooi naar buiten kan kijken (let niet op vieze kozijn, waren toen druk aan het klussen, is nu weer schoon ;) ).

En als we gaan slapen tik ik op de tablet even de switch 'Slapen' aan en het licht gaat uit en ook TV-hoek gaat van stroom af via een standby-killer event. En om 09:00 gaat de 'Slapen' switch via een timer weer uit en kan het licht en TV dus aan (mits er iemand thuis).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2015 10:40 ]

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12 16:06
tozzke schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:45:
[...]

klik eens op 'aanpassen' (ja... ik heb hem in het Nederlands staan ;)) bij de bewuste schakelaar die je wil "beschermen" en klik daarna het vinkje 'beschermd' aan :)

Zo heb ik al mijn devices die schakelen dmv online-status ingesteld. Die hoef mag! ik nooit zelf te bedienen, ook niet per ongeluk aangezien dan al mijn automatische events in de soep lopen :+

edit:

nu kun je deze schakelaars wel omschakelen in de webinterface na invoeren van jouw gekozen password maar via de app Dromotica zijn ze niet meer te bedienen
Werkt dat zo... 8)7 Ik dacht dat ik daarmee het bewerken van lampen beveiligde. Dat je bijv. alleen het dashboard kan gebruiken.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Dat kun je doen door verschillende users aan te maken en daar de rechten van in te stellen.

Waarom trouwens Domoticz in het NL :P ? Ik heb het liever in het Engels, dan zijn sommige meldingen e.d. ook wat duidelijker heb ik het idee.

• LJ80
Bedankt voor alle input!!!

Een iemand thuis script heb ik nog niet zou niet weten hoe ik dat moet doen.
Maar weet ook niet of ik dit wel nodig heb.
Sowieso wil ik het licht elke dag aan hebben ook als ik niet thuis ben uit veiligheid overweging.

Eigenlijk is het makkelijkst als ik de wandschakelaar "naarbed" noem en deze voorwaarde er tussen zet.
Dus als "naarbed" is on gaan de lampen handmatig uit en het script checkt eerst of "naarbed" geschakeld is zodat als dit het geval is de lampen niet meer aangaan. En dan de status van de swich bijvoorbeeld 2 uur voor zonsopkomst weer schakelen zodat deze voorwaarde weer goed gaat en het script weer zal werken.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 06:50

KoudeAardbei

Moderator

Iemand een idee hoe ik alsnog gebruik kan maken van de afstandsbediening via KAKU?
Zodra ik hem uit zet met de knoppen dan veranderd er in domoticz niks.

• LJ80
KoudeAardbei schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:00:
Iemand een idee hoe ik alsnog gebruik kan maken van de afstandsbediening via KAKU?
Wel afstandsbediening ingeleerd in domoticz?

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:02:
[...]

Wel afstandsbediening ingeleerd in domoticz?
Heb een starterset van KAKU met 2 zenders gedaan, ik heb de lampen ingeleerd. Blijkbaar niet voldoende? O-)

• LJ80
KoudeAardbei schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:03:
[...]

Heb een starterset van KAKU met 2 zenders gedaan, ik heb de lampen ingeleerd. Blijkbaar niet voldoende? O-)
Ik denk dat je bedoelt een startersset met 2 ontvangers en 1 zender de afstandsbediening.
Als je de ontvangers hebt ingeleerd door het aanmaken van een nieuwe switch in domoticz kan je schakelen in zullen de ontvangers werken.

Maar als je daarna met de ab de lampen aan of uitzet zal domoticz dit niet weten omdat de zendcode van de ab niet in domoticz bekend is. En omdat het ontvangers zijn en geen zenders. Ze koppelen dus niet terug wat de status is.

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat je bedoelt een startersset met 2 ontvangers en 1 zender de afstandsbediening.
Als je de ontvangers hebt ingeleerd door het aanmaken van een nieuwe switch in domoticz kan je schakelen in zullen de ontvangers werken.

Maar als je daarna met de ab de lampen aan of uitzet zal domoticz dit niet weten omdat de zendcode van de ab niet in domoticz bekend is. En omdat het ontvangers zijn en geen zenders. Ze koppelen dus niet terug wat de status is.
Snap ik, maar een virtuele schakelaar bijvoorbeeld dan?

Bijv;

if(uitknop) { $lamp = off }
if(aanknop) { $lamp = on }

Geen idee of dit kan...
En er van uit gaan dat alle signalen altijd aankomen en verwerkt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door KoudeAardbei op 19-03-2015 11:18 ]

LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:59:

Sowieso wil ik het licht elke dag aan hebben ook als ik niet thuis ben uit veiligheid overweging.

Eigenlijk is het makkelijkst als ik de wandschakelaar "naarbed" noem en deze voorwaarde er tussen zet.
Dus als "naarbed" is on gaan de lampen handmatig uit en het script checkt eerst of "naarbed" geschakeld is zodat als dit het geval is de lampen niet meer aangaan. En dan de status van de swich bijvoorbeeld 2 uur voor zonsopkomst weer schakelen zodat deze voorwaarde weer goed gaat en het script weer zal werken.
http://domoticz.com/wiki/Presence_detection Succes :P Ik heb het daar ook beschreven voor iPhone van m'n vriendin, maar daar gebruik ik het niet meer voor. Die meld zich nu automatisch thuis/van huis via geofencing in de 'Pilot: Home Automation' app. Werkt super.

• bing69
ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:31:
[...]

Om mijn duit ook nog even in het zakkie te doen:
[afbeelding]

Werkt uitstekend met dat script van nickyb2 (tweaken.blogspot.nl).

Licht gaat aan, MITS:
- Er iemand thuis is (IemandThuis = On)
- We niet slapen (Slapen = off)
- Het script/schemersensor vind dat het donker is (Verlichting - wenselijk = On)

Als het licht aan is, gaat het uit ALS:
- Er niemand meer thuis is
- Het script/schemersensor het weer licht genoeg vind

'Controlelamp verlichting' is een virtuele switch om bij te houden of het licht aan/uit is.

Dit werkt prima, 's avonds gaat het licht netjes aan als het gaat schemeren (duurt wel paar keer voor je de schemersensor goed hebt afgesteld) en ook overdag als het ineens dichttrekt door een dikke hoosbui. Hoosbui weg en weer licht buiten? > Verlichting gaat weer uit.

Voor de schemersensor is het belangrijk dat je hem naar buiten laat kijken. In de woonkamer ofzo zetten heeft geen zin, je wilt immers weten hoe het lichtniveau buiten is. Ik heb een beugeltje gemaakt zodat de sensor mooi naar buiten kan kijken (let niet op vieze kozijn, waren toen druk aan het klussen, is nu weer schoon ;) ).

En als we gaan slapen tik ik op de tablet even de switch 'Slapen' aan en het licht gaat uit en ook TV-hoek gaat van stroom af via een standby-killer event. En om 09:00 gaat de 'Slapen' switch via een timer weer uit en kan het licht en TV dus aan (mits er iemand thuis).
Als het beter kan dan kan het beter of je bent nooit te oud om te leren :o
Ik ga met jullie ideeën en het script aan de gang binnenkort, thanks!

Bing

• LJ80
KoudeAardbei schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:18:
[...]

Snap ik, maar een virtuele schakelaar bijvoorbeeld dan?

Bijv;

if(uitknop) { $lamp = off }
if(aanknop) { $lamp = on }

Geen idee of dit kan...
En er van uit gaan dat alle signalen altijd aankomen en verwerkt worden.
JE kan toch gewoon de signalen van je ab inleren in domoticz?
Of werkt dat niet (weet dat niet zeker wat heb dat zelf niet)

Dan is een signaal van je ab hetzelfde sigaal als je via domoticz wat stuurt en zal de status altijd juist zijn. (mits ze weer aankomen natuurlijk)

• LJ80
ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:21:
[...]

http://domoticz.com/wiki/Presence_detection Succes :P Ik heb het daar ook beschreven voor iPhone van m'n vriendin, maar daar gebruik ik het niet meer voor. Die meld zich nu automatisch thuis/van huis via geofencing in de 'Pilot: Home Automation' app. Werkt super.
Bedankt!!
Zit alleen nog te bedenken waar het handig voor kan zijn aangezien ik het licht altijd aan wil ook als ik er niet ben.

• LJ80
LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:59:

Maar mijn bovenstaand idee klopt?
KoudeAardbei schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:00:
Hoe ik hebt doe.

1. Meld de remote aan bij de unit die je wilt schakelen. Als dit werkt ga je naar stap 2.
2. In domoticz zet je hardware detectie aan voor 5 min in Instellingen.
3. Klik nu op remote om de unit aan te zetten en check even het tijdstip voor de volgende stap.
4. In Domoticz --> Instellingen --> Apparaten. Nu zie je 1 of meerdere groene pijlen. Check het tijdstip van punt 3 als er toevallig meerdere groenen pijlen rond dezelfde tijd zijn. Dit is meer voor het toeval dat er nog iets wordt gevonden rond die tijd >:)
5. Klik op de juiste Groene Pijl en geeft het een naam, bijvoorbeeld: Lamp Keuken.
6. Nu zie je bij het tabblad Schakelaars Lamp Keuken terug.
7. Klik nu nog eens op de remote. Als je het goed hebt gedaan gaat de lamp aan en zie je ook dat de lamp aangaat in Domoticz.
8. Klik nu eens in Domoticz op Lamp Keuken dan gaat hij weer uit en zie je de status ook weer veranderen.

Zo kun je dus een lamp aan/uit zetten met de remote en met Domoticz.
De terugkoppeling is geen 100% garantie.
Als je op de remote klikt zal Domoticz de status van de lamp aanpassen. Als het signaal om wat voor reden niet bij de unit aankomt zal de unit niet schakelen maar Domoticz dus wel.

Maar hier gaat hij eigenlijk altijd goed.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 19-03-2015 13:13 ]

LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:05:
[...]

Bedankt!!
Zit alleen nog te bedenken waar het handig voor kan zijn aangezien ik het licht altijd aan wil ook als ik er niet ben.
Je hoeft het niet te gebruiken als jij het niet nodig hebt. Ik gebruik het bv om de buitenlamp aan te laten gaan als je thuiskomt in het donker en daarbij zet hij het ganglicht aan als dit niet aan is etc.

Maar je kan het altijd aanmaken en testen als je het leuk vindt om met Domoticz te werken.
Mogelijk dat je het later wel kan gebruiken en de leercurve gaat er weer van omhoog >:)

• LJ80
MikeOO schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:16:
[...]
de leercurve gaat er weer van omhoog >:)
Das waar en sowieso leuk om een beetje mee te rommelen :)
Ik gebruik een Kaku ACDB-7000AC deurbel.
Deze in Domoticz ingesteld bij de schakelaar als type: deurbel en deze schakelt de buitenlamp aan voor 3 minuten als het donker is en iemand belt aan.

Ik heb een virtuele schakelaar (Zon op-onder) aangemaakt middels een timer. De buitenlamp gaat dus alleen aan als de zon onder is.

Als ik op de bel druk dan stuurt hij een Group On melding in het log bestand bij de deurbel.
Zolang ik niet op de knop druk komt er ook geen melding in de log.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2118042/Aanbellen%20en%20licht.jpg

Als ik nu handmatig de virtuele switch (Zon op-onder) omzet zodat het systeem denk dan de zon onder is dan zet hij direct de buitenlamp aan zonder dat ik op de deurbel druk.
Tevens krijg ik dan ontrecht de melding dat er iemand aan de deur staat.

Hij denk dus dat beide IF statments waar zijn en dat is niet zo want er wordt niet op de doorbelknop gedrukt.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit fout gaat.

Protocol van de deurbel is AC.

Vreemde is dat hij ook als ARC zou moeten werken volgens dit topic. Maar als ik dit protocol ook aanzet krijg ik een foutmelding in de log en dan wordt ARC weer uitgezet. Lijkt er dus op dat deze niet samen aan kan staan met AC, Lighting4, LaCrosse, Hideki/UPM, Oregon Scientific en X10.

Fout: UNHANDLED PACKET TYPE: FS20 00

Update - ter info.
Foutmelding komt waarschijnlijk doordat ARC is disabled if Lighting4 is enabled
Lighting4 moet ik weer aanhebben voor de Banggood deurcontacten.
ARC kan ik dus niet gebruiken en de deurbel moet dus via AC.

Als iemand weet waarom het dan fout gaat want ik ben het even kwijt :?

[ Voor 90% gewijzigd door MikeOO op 19-03-2015 16:51 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12 10:11
JJnJ schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:37:
[...]

Hoe heb je hem dan in Domoticz gekregen? Daar ben ik erg benieuwd naar
Ervan uit gaande dat je LG Hombot via de mod(Duits forum) (en de NL vertaling hier) aan je wifi netwerk gekoppeld is, heb ik het volgende gedaan:

Enkele basis JSON commando's voor aansturing van de robot:

Reiniging starten:
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22CLEAN_START%22%7d

Reiniging pauzeren:
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22PAUSE%22%7d

Reiniging stoppen (= terug naar dock)
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22HOMING%22%7d

Hier zijn nog meer commando's te vinden

Stappenplan
1. Maak in Domoticz een virtuele schakelaar aan.
2. Maak een bash script aan voor bijvoorbeeld de start met reinigen en een bash script voor het stoppen met reinigen.
Bijvoorbeeld de titel van het script: StartReinigen.sh
code:
1
2
#!/bin/bash
curl http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22CLEAN_START%22%7d

Voor het stop script maak je dan een soort gelijk script waarbij je enkel de JSON url aanpast.

3. Upload de scripts naar Domoticz, in mijn geval naar mijn RPi.
4. Zorg ervoor dat de scripts uitvoerbaar zijn. Ga met je Terminal of Putty o.i.d. via SSH naar de directory waar de scripts staan. Uitvoerbaar maken doe je met het commando chmod +x bestandsnaam.sh
5. Klik in Domoticz op aanpassen van je bij stap 1 aangemaakte virtuele schakelaar en voer de directory van je aan- en uit scripts in in de daarvoor bestemde invoervakken.

In mijn geval is dit bijvoorbeeld:
Aan
script:///home/pi/domoticz/scripts/bash/HomieStart.sh
Uit
script:///home/pi/domoticz/scripts/bash/HomieStop.sh

6. Sla je wijziging van de schakelaar op.

Nu kan je in Domoticz je Hombot starten en stoppen!

Het uitlezen van de status van de Hombot heb ik nog niet voor elkaar gekregen, zoals te lezen in mijn post hier. Ik hoop dat iemand hier nog bij kan helpen. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door SkorpionNL op 19-03-2015 16:45 . Reden: Links toegevoegd ]

Even een vraagje: ik heb de logs van de diverse switches eens zitten bekijken en het valt me op dat er veelal in plaats van simpel ON/OFF ook een (dim?) percentage vermeld staat:

2015-03-19 10:56:03 Off
2015-03-19 06:33:01 Off, Level: 93 %
2015-03-18 19:02:01 On, Level: 93 %
2015-03-18 18:53:16 Off
2015-03-18 18:51:29 Off
2015-03-18 18:51:25 On
2015-03-18 18:50:16 Off

Dit gaat nergens over, want het zijn simpele ON/OFF schakelaars (KAKU) en dat level is echt onzin. Dit zie ik bij alle switches. Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik er vanaf kan komen? Hebben anderen dit ook soms?

¯\_(ツ)_/¯

M.v.Veelen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:52:
Even een vraagje: ik heb de logs van de diverse switches eens zitten bekijken en het valt me op dat er veelal in plaats van simpel ON/OFF ook een (dim?) percentage vermeld staat:

2015-03-19 10:56:03 Off
2015-03-19 06:33:01 Off, Level: 93 %
2015-03-18 19:02:01 On, Level: 93 %
2015-03-18 18:53:16 Off
2015-03-18 18:51:29 Off
2015-03-18 18:51:25 On
2015-03-18 18:50:16 Off

Dit gaat nergens over, want het zijn simpele ON/OFF schakelaars (KAKU) en dat level is echt onzin. Dit zie ik bij alle switches. Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik er vanaf kan komen? Hebben anderen dit ook soms?
Ik zie dit inderdaad ook maar percentage staat dan wel op 100% en zijn ook gewoon aan/uit units van KaKa. Maar misschien gebeurt het als je op de remote een paar keer op Aan klikt. Dan zou hij bij een dimmer ook daadwerkelijk dimmen. De eerste keer On is Aan zetten en daarna dimmen. Misschien dat hij dit dan logt.
Ik heb ze ook met 100%, maar ik vermoed dat dit dan weer komt doordat de lampen via een 'Group' aan en uit worden geschakeld. Als je daar kijkt, dan zie je ook 100% erachter staan. Verder schakel ik zelf niet met een afstandsbediening, dus 2x on komt niet voor. En dan nog zou het apart zijn dat het heel consequent op 93% komt te staan als je het mij vraagt. Ik vind het wat slordig....

¯\_(ツ)_/¯

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Sinds het begin volg ik dit topic, en vandaag was het dan eindelijk zover, RPI en RFX binnen en gaan!
Had al zes schakelaars, nu op zoek naar weer en temp meter!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35
Volgens mij kun je de status van een groep niet checken in Domoticz.

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
SkorpionNL schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:40:
[...]
Ervan uit gaande dat je LG Hombot via de mod(Duits forum) (en de NL vertaling hier) aan je wifi netwerk gekoppeld is, heb ik het volgende gedaan:

Enkele basis JSON commando's voor aansturing van de robot:

Reiniging starten:
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22CLEAN_START%22%7d

Reiniging pauzeren:
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22PAUSE%22%7d

Reiniging stoppen (= terug naar dock)
http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22HOMING%22%7d

Hier zijn nog meer commando's te vinden

Stappenplan
1. Maak in Domoticz een virtuele schakelaar aan.
2. Maak een bash script aan voor bijvoorbeeld de start met reinigen en een bash script voor het stoppen met reinigen.
Bijvoorbeeld de titel van het script: StartReinigen.sh
code:
1
2
#!/bin/bash
curl http://Hombot-ip-adres-invullen:6260/json.cgi?%7b%22COMMAND%22:%22CLEAN_START%22%7d

Voor het stop script maak je dan een soort gelijk script waarbij je enkel de JSON url aanpast.

3. Upload de scripts naar Domoticz, in mijn geval naar mijn RPi.
4. Zorg ervoor dat de scripts uitvoerbaar zijn. Ga met je Terminal of Putty o.i.d. via SSH naar de directory waar de scripts staan. Uitvoerbaar maken doe je met het commando chmod +x bestandsnaam.sh
5. Klik in Domoticz op aanpassen van je bij stap 1 aangemaakte virtuele schakelaar en voer de directory van je aan- en uit scripts in in de daarvoor bestemde invoervakken.

In mijn geval is dit bijvoorbeeld:
Aan
script:///home/pi/domoticz/scripts/bash/HomieStart.sh
Uit
script:///home/pi/domoticz/scripts/bash/HomieStop.sh

6. Sla je wijziging van de schakelaar op.

Nu kan je in Domoticz je Hombot starten en stoppen!

Het uitlezen van de status van de Hombot heb ik nog niet voor elkaar gekregen, zoals te lezen in mijn post hier. Ik hoop dat iemand hier nog bij kan helpen. 8)
Thanks!! Ik heb maar even het wi-fi dongeltje besteld :)

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02
MarFan schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:13:
Vandaag (eindelijk) projectje uitlezen DAL (Netduino) naar Domoticz afgemaakt. Zijn er nog meer mensen die deze combi hebben en interesse in Wiki hierover hebben?

Zelf nog wel een vraag, Dummy Device voor vermogen (Watt) is die er ? (gebruik nu een Counter, maar mooier is natuurlijk de juiste eenheid)
Kan ook Energy kiezen :P

Update van scherm gaat niet goed, maar dat gooi ik wel op domoticz Forum
Hoi MarFan, zocht in het forum naar info om gegevens uit DAL in Domoticz te krijgen, is jou dat gelukt, zo ja kan je me vertellen hoe?

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:58
Na mijn update naar versie 2.2321 staan er geen devices meer op het floorplan.
Als ik probeer om de icoontjes er opnieuw op te zetten lukt ook niet.
stappen die ik gedaan heb:
Ik heb eerst een roomplan gemaakt en de verschillende devices aangemaakt.
Daarna op het floorplan een plattegrond toegevoegd.
kamer toegevoegd. normaal komen dan de icoontjes van de diverse devices.
Ik krijg alleen maar een plattegrond te zie en geen icoontjes die ik op zijn plaats moet slepen.

iemand een idee wat ik fout doe?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

19roland70 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:45:
Na mijn update naar versie 2.2321 staan er geen devices meer op het floorplan.
Als ik probeer om de icoontjes er opnieuw op te zetten lukt ook niet.
stappen die ik gedaan heb:
Ik heb eerst een roomplan gemaakt en de verschillende devices aangemaakt.
Daarna op het floorplan een plattegrond toegevoegd.
kamer toegevoegd. normaal komen dan de icoontjes van de diverse devices.
Ik krijg alleen maar een plattegrond te zie en geen icoontjes die ik op zijn plaats moet slepen.

iemand een idee wat ik fout doe?
Doe eens via putty..
sudo service domoticz.sh stop
Na minuutje
sudo service domoticz.sh start

En dan meteen:
Updaten en upgraden
En een reboot misschien

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 19-03-2015 20:47 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:58
@Dylantje2 heb ik allemaal al gedaan.helaas.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-12 15:48
peterpijpelink schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:18:
[...]

Ja klopt, de Daikin unit heeft een interne webserver draaien. Kan ook leuk zijn om te kijken naar energiegebruik. Dat kan nu alleen op de afstandbediening. De App is ook beperkt in mogelijkheden.
Ik heb sinds vanmiddag mijn Daikin Ururu Sarara hangen.
Inmiddels kan ik de unit aan en uit schakelen en de temperatuur regelen, fansnelheid en flaps aan en uit.
Het is 1 commando met verschillende parameters, vanaf de shell is het simpel sturen, dus met een shell scriptje (wat je dan weer aan een schakelaar of event kunt hangen) ook.
Ik zoek nog een en ander uit, en ik ben niet zo'n programeur, dus zodra ik klaar ben heb je een quick en dirty hack waarmee je eventueel domoticz dingen zou kunnen laten schakelen.

Iemand anders maakt het dan vast wel weer mooier.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:44

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Philos31 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:12:
[...]

Ik heb sinds vanmiddag mijn Daikin Ururu Sarara hangen.
Inmiddels kan ik de unit aan en uit schakelen en de temperatuur regelen, fansnelheid en flaps aan en uit.
Het is 1 commando met verschillende parameters, vanaf de shell is het simpel sturen, dus met een shell scriptje (wat je dan weer aan een schakelaar of event kunt hangen) ook.
Ik zoek nog een en ander uit, en ik ben niet zo'n programeur, dus zodra ik klaar ben heb je een quick en dirty hack waarmee je eventueel domoticz dingen zou kunnen laten schakelen.

Iemand anders maakt het dan vast wel weer mooier.
Leuk - kun je hier al iets posten ? :) ben benieuwd.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Philos31
peterpijpelink schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:13:
[...]

Leuk - kun je hier al iets posten ? :) ben benieuwd.
Je hebt DM, ik ga eerst nog even klooien. Morgen of overmorgen als ik weet hoe de rest werkt zal ik een en ander hier en op domoticz forum posten, ik hoop dat iemand het oppakt en er wat moois van maakt.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• LJ80
Kan je met blocky naar een script verwijzen wat uitgevoerd moet worden?
En hoe krijg je die and-and-and opties in blocky onderelkaar ipv achter elkaar zodat het wel past in me scherm?

[ Voor 44% gewijzigd door LJ80 op 19-03-2015 22:03 ]

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 21:47
MikeOO schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:51:
Ik gebruik een Kaku ACDB-7000AC deurbel.
Deze in Domoticz ingesteld bij de schakelaar als type: deurbel en deze schakelt de buitenlamp aan voor 3 minuten als het donker is en iemand belt aan.

Ik heb een virtuele schakelaar (Zon op-onder) aangemaakt middels een timer. De buitenlamp gaat dus alleen aan als de zon onder is.

Als ik op de bel druk dan stuurt hij een Group On melding in het log bestand bij de deurbel.
Zolang ik niet op de knop druk komt er ook geen melding in de log.

[afbeelding]

Als ik nu handmatig de virtuele switch (Zon op-onder) omzet zodat het systeem denk dan de zon onder is dan zet hij direct de buitenlamp aan zonder dat ik op de deurbel druk.
Tevens krijg ik dan ontrecht de melding dat er iemand aan de deur staat.

Hij denk dus dat beide IF statments waar zijn en dat is niet zo want er wordt niet op de doorbelknop gedrukt.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit fout gaat.

Als iemand weet waarom het dan fout gaat want ik ben het even kwijt :?
Ik denk dat het komt omdat de deurbel nooit een "Off" status stuurt. Hij stuurt alleen maar een "On" of "Group On" wat op zich voldoende is om het script eenmalig te triggeren. Als je het script echter via de virtuele switch triggered en test op de status van de deurbel dan staat deze nog steeds op "Group On" en concludeer je ten onrechte dat de deurbel was ingedrukt.

Als je in de log van de deurbel kijkt zul je ook zien dat hij geen "off" stuurt.

Je zult dus zelf een virtuele switch moeten "DeurbelActief" maken die activeert na een "GroupOn" en die na bijv. 1 seconden weer zichzelft uitzet en daarop moeten testen in je script.
bikermouse schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:41:
[...]

Ik denk dat het komt omdat de deurbel nooit een "Off" status stuurt. Hij stuurt alleen maar een "On" of "Group On" wat op zich voldoende is om het script eenmalig te triggeren. Als je het script echter via de virtuele switch triggered en test op de status van de deurbel dan staat deze nog steeds op "Group On" en concludeer je ten onrechte dat de deurbel was ingedrukt.

Als je in de log van de deurbel kijkt zul je ook zien dat hij geen "off" stuurt.

Je zult dus zelf een virtuele switch moeten "DeurbelActief" maken die activeert na een "GroupOn" en die na bijv. 1 seconden weer zichzelft uitzet en daarop moeten testen in je script.
Dat heb je zeer goed en duidelijk uitgelegd. _/-\o_
Heb het nu op jouw mannier gemaakt en inderdaad werkt het dan goed en krijg ik geen valse melding meer.
Weer een probleemje opgelost >:)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 20-03-2015 09:08 ]

• Philos31
rasper schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:35:
Ben al enige tijd tevreden gebruiker van Domoticz en ben momenteel hard bezig om mijn Daikin Emura airco te koppelen. Dit lukt al aardig maar er is 1 ding wat ik maar niet voor elkaar krijg en dat wil ik het forum graag voorleggen. Ik zie vast wat simpels over het hoofd.

Via een http get kan ik tellertje ophalen die het jaarlijkse verbruik bijhoudt. Dit is in de vorm van:
ret=OK,previous_year=0/0/0/0/0/0/5/4/6/17/30/111,this_year=83. Elke maand wordt dmv /verbruikte kwh toegevoegd. Nu was mijn plan om het 'huidige gebruik' te simuleren door elk uur de teller op te vragen, en hiervan de stand van het vorige uur af te trekken. Om de CM119/CM160 energy meter in Domoticz niet te laten denken dat het apparaat het hele uur 1khw gebruikt zet ik eerst de daadwerkelijke waarde erin en vervolgens zet ik deze na 1 minuut weer terug op 0. Op deze manier werkt de week grafiek van de energymeter perfect, maar de dagverbruik grafiek blijft op 0 staan:

[afbeelding]

Hebben jullie een idee wat ik fout doe? 8)7
Welk commando gebruik jij om je verbruik te zien?
Ik heb wel inmiddels het aan en uitschakelen van de unit aan de gang onder domoticz:

http://www.domoticz.com/f...=23&t=5485&p=37509#p37509

• LJ80
LJ80 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:55:
Kan je met blocky naar een script verwijzen wat uitgevoerd moet worden?
En hoe krijg je die and-and-and opties in blocky onderelkaar ipv achter elkaar zodat het wel past in me scherm?
Iemand die dit weet?!
Naar script verwijzen kan niet. Je kunt wel HTTP acties uitvoeren om bijv. een extern script oid aan te roepen.

En die dingen onder elkaar kun je doen door met rechts op het AND (of ander) blokje te klikken en dan kiezen voor 'External inputs'.

• bikermouse
  • Laatst online: 13-07 21:47
MikeOO schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:11:
[...]

Hoe ik hebt doe.

1. Meld de remote aan bij de unit die je wilt schakelen. Als dit werkt ga je naar stap 2.
2. In domoticz zet je hardware detectie aan voor 5 min in Instellingen.
3. Klik nu op remote om de unit aan te zetten en check even het tijdstip voor de volgende stap.
4. In Domoticz --> Instellingen --> Apparaten. Nu zie je 1 of meerdere groene pijlen. Check het tijdstip van punt 3 als er toevallig meerdere groenen pijlen rond dezelfde tijd zijn. Dit is meer voor het toeval dat er nog iets wordt gevonden rond die tijd >:)
5. Klik op de juiste Groene Pijl en geeft het een naam, bijvoorbeeld: Lamp Keuken.
6. Nu zie je bij het tabblad Schakelaars Lamp Keuken terug.
7. Klik nu nog eens op de remote. Als je het goed hebt gedaan gaat de lamp aan en zie je ook dat de lamp aangaat in Domoticz.
8. Klik nu eens in Domoticz op Lamp Keuken dan gaat hij weer uit en zie je de status ook weer veranderen.

Zo kun je dus een lamp aan/uit zetten met de remote en met Domoticz.
De terugkoppeling is geen 100% garantie.
Als je op de remote klikt zal Domoticz de status van de lamp aanpassen. Als het signaal om wat voor reden niet bij de unit aankomt zal de unit niet schakelen maar Domoticz dus wel.

Maar hier gaat hij eigenlijk altijd goed.
Dat kan simpeler!
Vanaf stap 2)
Gewoon naar Schakelaars en dan bovenin op knopje "Leren" drukken en het knopje van je afstandbediening indrukken. Vervolgens de naam van de lamp toewijzen aan de zojuist gemaakte device.

Mocht je 2 afstansdbedieningen aan een unit hebben ingeleerd dan moet je die 2e in Domoticz toevoegen met een naam zoiets als "AB-knop 2" en deze dan als Slave toevoegen bij de lamp. Hiermee weet Domoticz dat ook die AB-knop de status van de lamp moet bijwerken.

• LJ80
bedankt ga t proberen met AND

maar voor het script dan kan je misschien beter een virtuele schakelaar maken daar het script aan hangen en deze in putty gebruiken toch.
bikermouse schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:24:
[...]

Dat kan simpeler!
Vanaf stap 2)
Gewoon naar Schakelaars en dan bovenin op knopje "Leren" drukken en het knopje van je afstandbediening indrukken. Vervolgens de naam van de lamp toewijzen aan de zojuist gemaakte device.

Mocht je 2 afstansdbedieningen aan een unit hebben ingeleerd dan moet je die 2e in Domoticz toevoegen met een naam zoiets als "AB-knop 2" en deze dan als Slave toevoegen bij de lamp. Hiermee weet Domoticz dat ook die AB-knop de status van de lamp moet bijwerken.
Die weg is mij ook bekekend maar dacht ik leg liever de standaard manier uit om iets toe te voegen.
Nu weet hij beide manieren en dat is nog mooier. :)

• LJ80
Iemand een idee waarom dit niet werkt.

Ik heb een kaku opendicht sensor op een deur zitten en wil een berichtje via telegram krijgen als de deur openen gaat.
Telgram werkt, en ik heb een virtuele sensor gemaat welke ik AL Garagedeur noem.
Deze virtuele sensor laat een sh script werken welke het bericht je stuurt.
Als ik zelf op de virtuele sensor klik komt het bericht ook binnen.

Maar als ik het via putty zo probeer gebeurd er niets:

IF "Deur garage" = open
DO SET "AL Garagedeur" = on

• PCU Barneveld
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09-2022
Hoi,

Even een vraag tussendoor, omdat ik toch nog steeds last heb van niet willen schakelen ivm bereik heb ik vorig week bij Conrad deze laten komen https://www.conrad.nl/nl/...ne-bouwpakket-190073.html, echter nog steeds achter in de schuur ( meter of 20 ) slechte schakeling, antenne zit aan de voorzijde buiten op het afdakje boven de deur gemonteerd, nu zag ik op een andere site ook wel wat iets aardig maar weet niet of dit mijn probleem zou oplossen : http://nl.aliexpress.com/...s/1266070_2034549483.html

Het gaat om KAKU dingen dus, heb er een stuk of 60 in en om het huis dus echt vervangen is geen optie.
Wat zou ik kunnen doen aan dit probleempje ?

Bedankt alvast en een goed weekend allen.

• hondapower
  • Laatst online: 18-11 20:02
PCU Barneveld schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:41:
Hoi,

Even een vraag tussendoor, omdat ik toch nog steeds last heb van niet willen schakelen ivm bereik heb ik vorig week bij Conrad deze laten komen https://www.conrad.nl/nl/...ne-bouwpakket-190073.html, echter nog steeds achter in de schuur ( meter of 20 ) slechte schakeling, antenne zit aan de voorzijde buiten op het afdakje boven de deur gemonteerd, nu zag ik op een andere site ook wel wat iets aardig maar weet niet of dit mijn probleem zou oplossen : http://nl.aliexpress.com/...s/1266070_2034549483.html

Het gaat om KAKU dingen dus, heb er een stuk of 60 in en om het huis dus echt vervangen is geen optie.
Wat zou ik kunnen doen aan dit probleempje ?

Bedankt alvast en een goed weekend allen.
Die andere antenne is volgens mij een antenne die gericht moet worden.

Wellicht zou je voor de probleemschakelaars over kunnen stappen op een ander protocol.

Of bv overstappen voor de schuur op een Arduino met ethernet en relais.

Of als je een schakeldraad over hebt richting de schuur de KAKU in de meterkast zetten en dan zo schakelen.

Of dit: http://td-er.nl/2015/01/14/antenne-mod-acm-1000/

• G007
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:18
Geachte medetweakers,

Ik ben al een aantal dagen aan het rond kijken of er op de 1 of andere manier mogelijk is mijn zonnepanelen in Domoticz te krijgen.

Echter ik kan hier helemaal niks over vinden :( zowel niet in de bijbehoorende pdf documenten als op de website van de makers.

Gaat om een Solar Inverter van het Merk SAJ om precies te zijn de Sununo-TL4KA.
Het gaat om een huurwoning dus kon helaas niet kiezen tijdens de bouw welke inverter ik wilde hebben.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Er is wel een webportal van hun zelf en ook een webpagina op het apparaat zelf welke ik kan bekijken maar hoe ik deze informatie in de Domoticz kan krijgen is mij niet bekend.

Hopelijk kan iemand me in de goede richting schoppen.
Al vast bedankt
G007 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:28:
Geachte medetweakers,

Ik ben al een aantal dagen aan het rond kijken of er op de 1 of andere manier mogelijk is mijn zonnepanelen in Domoticz te krijgen.
[..]
Je zou ook een DIN-rail kWh-meter tussen de zonnepanelen-groep kunnen zetten en daar een YouLess opplakken. Die kun je prima in Domoticz toevoegen en zo live de opbrengst volgen.

Scriptje erbij om de opbrengst naar PVoutput te sturen: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html en klaar is G007.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2015 16:17 ]

LJ80 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:05:
Iemand een idee waarom dit niet werkt.

Ik heb een kaku opendicht sensor op een deur zitten en wil een berichtje via telegram krijgen als de deur openen gaat.
Telgram werkt, en ik heb een virtuele sensor gemaat welke ik AL Garagedeur noem.
Deze virtuele sensor laat een sh script werken welke het bericht je stuurt.
Als ik zelf op de virtuele sensor klik komt het bericht ook binnen.

Maar als ik het via putty zo probeer gebeurd er niets:

IF "Deur garage" = open
DO SET "AL Garagedeur" = on
Neem aan dat je ipv Putty dit als een event hebt aangemaakt.

Wat gebeurt er als je de kaku sensor zelf triggert. Wat komt er in de log bij de sensor en de kaku sensor als melding.
Mogelijk zou je de virtuele sensor moeten aanpassen naar een gewone virtuele schakelaar.

Belangrijk is dat je voor beide in de log kijkt wat er voor commando is verstuurd.
Als dat niet Open of On is gaat het niet werken.

Als je handmatig op de V-sensor klikt trigger je niet "Deur garage" en zal de status niet veranderen naar Open waardoor het event niet start. Je zou juist op de Kaku sensor zelf moet klikken zodat deze de status Open krijgt en dat zou dan de v-sensor moeten omzetten naar On.
Tevens moet je de V-sensor wel weer terug zetten naar Off na bv 3 sec anders blijft deze mogelijk op On staan.
Je mist ook sowieso nog de check of het alarm niet al aan staat ;) ALTIJD een check toevoegen of de actie die het event moet gaan doen ook (nog) nodig is.

Heb dat al eens eerder uitgelegd in dit topic aan de hand van het 'aanbellen' voorbeeld. Als jij bij iemand aanbelt, stop je met aanbellen als je ziet dat er iemand naar de deur komt (je stopt al eerder, maar het gaat om het idee).

Zo moet je je events ook opbouwen. Je kijkt of je voorwaarde geldig is (garagedeur open) EN je kijkt dus of 'AL Garagedeur' niet al aan is. Als hij namelijk al aan staat hoef je het hele event niet te runnen. Nu valt het bij één event wel mee, maar als je bij meerdere events niet zo'n check inbouwt dan staat je Domoticz onnodig na te denken over wat hij moet doen (en mogelijk de 433Mhz te blokkeren omdat hij commando's uit gaat zenden terwijl dit niet hoeft).

Als je met de hand een lichtknop bedient dan zet je het licht ook niet aan, als het al aan staat toch ;) ?

En verder wil je denk ik nog iets van een user variabele toevoegen. Stel nou dat je garagedeur door de wind gaat klapperen en de sensor steeds tussen open/dicht schakelt? Dan krijg jij 1000+ berichtjes steeds. Leuk als je op je werk zit en je kan niet bij Domoticz :D

Ik zou er zelf zoiets van maken:
code:
1
2
3
4
IF "Deur garage" = open AND "AL Garagedeur" = Off
DO SET 
"AL Garagedeur" = on
"var_NotificationSent" = 1

Die "var_NotificationSent" reset je dan weer via een ander event. Bijvoorbeeld als Domoticz ziet dat je thuiskomt o.i.d.

In de basis is het vrij makkelijk om in Domoticz iets te bouwen (dat is ook de kracht van het pakket denk ik), maar het is wel belangrijk dat je events netjes opbouwt. Je wilt eigenlijk alle uitzonderingen uitsluiten. Gelukkig is dat iets waar je wel ervaring in op doet als je een paar maanden bezig bent geweest met events bouwen/aanpassen.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2015 16:26 ]

ThinkPadd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:20:
Je mist ook sowieso nog de check of het alarm niet al aan staat ;) ALTIJD een check toevoegen of de actie die het event moet gaan doen ook (nog) nodig is.

Heb dat al eens eerder uitgelegd in dit topic aan de hand van het 'aanbellen' voorbeeld. Als jij bij iemand aanbelt, stop je met aanbellen als je ziet dat er iemand naar de deur komt (je stopt al eerder, maar het gaat om het idee).

Zo moet je je events ook opbouwen. Je kijkt of je voorwaarde geldig is (garagedeur open) EN je kijkt dus of 'AL Garagedeur' niet al aan is. Als hij namelijk al aan staat hoef je het hele event niet te runnen. Nu valt het bij één event wel mee, maar als je bij meerdere events niet zo'n check inbouwt dan staat je Domoticz onnodig na te denken over wat hij moet doen (en mogelijk de 433Mhz te blokkeren omdat hij commando's uit gaat zenden terwijl dit niet hoeft).

Als je met de hand een lichtknop bedient dan zet je het licht ook niet aan, als het al aan staat toch ;) ?

En verder wil je denk ik nog iets van een user variabele toevoegen. Stel nou dat je garagedeur door de wind gaat klapperen en de sensor steeds tussen open/dicht schakelt? Dan krijg jij 1000+ berichtjes steeds. Leuk als je op je werk zit en je kan niet bij Domoticz :D

Ik zou er zelf zoiets van maken:
code:
1
2
3
4
IF "Deur garage" = open AND "AL Garagedeur" = Off
DO SET 
"AL Garagedeur" = on
"var_NotificationSent" = 1

Die "var_NotificationSent" reset je dan weer via een ander event. Bijvoorbeeld als Domoticz ziet dat je thuiskomt o.i.d.

In de basis is het vrij makkelijk om in Domoticz iets te bouwen (dat is ook de kracht van het pakket denk ik), maar het is wel belangrijk dat je events netjes opbouwt. Je wilt eigenlijk alle uitzonderingen uitsluiten. Gelukkig is dat iets waar je wel ervaring in op doet als je een paar maanden bezig bent geweest met events bouwen/aanpassen.
Kun je wel checken op een deursensor. Als ik dit bv van een Banggood bekijkt dan stuurt deze alleen een On commando. Ik laat hem dan na 5 seconden weer op Off zetten. Checken of hij al op On staat is dan niet heel zinvol toch. De virtuele sensor is prima te checken natuurlijk.
Voor een lamp/schakelaar die je echt aan/uit zet kan ik mij dit zeker voorstellen.

Nadeel is dan wel dat als je bv 6 lampen schakeld je dus ook 6x moet checken of iets al niet aan staat en je dus wel een hele erg lange IF krijgt >:)
Die deursensor heb ik ook, en idd ook na 5 sec. laat ik hem weer uit zetten.

Die gebruik ik als volgt:
code:
1
2
IF deursensor = On
DO SET licht_hal = On FOR 2 minutes

Echt lampen aan/uit zetten wil niet echt lekker met zo'n sensor.
En met meerdere lampen doe ik het inderdaad ook niet, dan heb ik één controlelamp (virtuele) die ik check of hij al aan staat.
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:49:
Die deursensor heb ik ook, en idd ook na 5 sec. laat ik hem weer uit zetten.

Die gebruik ik als volgt:
code:
1
2
IF deursensor = On
DO SET licht_hal = On FOR 2 minutes

Echt lampen aan/uit zetten wil niet echt lekker met zo'n sensor.
En met meerdere lampen doe ik het inderdaad ook niet, dan heb ik één controlelamp (virtuele) die ik check of hij al aan staat.
Het wordt bijna tijd voor een apart tabblad met virtuele schakelaars. Worden er beste veel als je even bezig bent maar inderdaad wel een goede tip om het op 1 lamp te doen. En een echte check is het ook niet natuurlijk want als hij de schakeling om wat voor reden mist denk Domoticz dat de lamp nog aanstaat maar in werkelijk is dat niet zo. Gebeurt gelukkig niet vaak maar met met een 2de remote die als slave staat op de 1ste gaat het soms niet helemaal goed. Moet dit nog uitzoeken hoe ik dit kan oplossen en zou elke ochtend met een events alles weer op Off kunnen zetten op een bepaalde tijd maar wil zoveel mogelijk de dingen gewoon goed hebben ipv noodgrepen uithalen.

ps. Die banggood zijn leuke dingen zeker voor de prijs en ze werken ook prima. Alleen jammer dat alles wit is. Ik heb een buitencamera (Foscam FI9853EP) op het oog en die is ook spierwit. Leuk als je die aan je buitenmuur hangt. Valt ook direct op en sommige vinden dit prettig maar van mij hoeft het allemaal niet zo wit. ;)

De deursensoren heb ik direct in de kleur gespoten die bij de deur past. Nu zie je ze verder niet zitten.
De camera is dan weer net even te veel om spuiten binnen de garantie en ga er maar een kap overheen maken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:02:
[...]

Je zou ook een DIN-rail kWh-meter tussen de zonnepanelen-groep kunnen zetten en daar een YouLess opplakken. Die kun je prima in Domoticz toevoegen en zo live de opbrengst volgen.

Scriptje erbij om de opbrengst naar PVoutput te sturen: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html en klaar is G007.
PVoutput firmware in de youless, dan kun je dat script al overslaan en gewoon de youless aanmelden in domoticz toch? Er op plakken is zo 2014, gewoon twee draadjes solderen aan de youless.
Ik zie beiden youlessen in domoticz (verbruik en opwek) incl kwh teller stand :>
Iemand al ervaringen met het aansturen van verbruikers bij een bepaalde opwek vd panelen?
Bijvoorbeeld het starten van een boiler of warmtepomp bij dit gegeven?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/30clg9h.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2015 18:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Oja die mogelijkheid was ik even vergeten! :D Wat je met dat script nog wel extra kan is ook de data uit je slimme meter naar PVoutput gooien. Jij doet dat met een tweede YouLess, maar die is dan dus niet nodig als je een slimme meter hebt.

Twee draadjes zou ik zelf ook doen, maar niet iedereen is zo handig met de soldeerbout :P

En aansturen bij bepaald vermogen, heb je al eens geprobeerd? In Blockly onder 'Devices' heb je 'Utility'. Daar zit een 'Actual' blokje in, volgens mij moet het daar mee kunnen?

code:
1
2
IF zonnepanelen actual >= <vul_aantal_Watt_in> AND warmtepomp = Off
DO SET warmtepomp = On

• AUijtdehaag
  • Niet online
Thnx. dit wordt dan mijn eerste blockly. Ik ga er eens mee oefenen.
Kan ik ook meteen de quooker uitgooien als ik sta te douchen met 7,2 kW (tenzij de zonnepanelen te weinig leveren natuurlijk) :9

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2015 19:18 ]

• G007
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:18
Thnx ThinkPad en AUijtdehaag.

Heb wat om me in te verdiepen :)

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand ervaring met Rhodos robotmaaier?
Of zelf een omgebouwde grasmaaier, icm Domotica?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Vandaag eens met MySensors aan de slag. Ben wel benieuwd hoe moeilijk/makkelijk het is om een kWh-meter met knipperled en gasmeter met reflecterend spiegeltje in telwerk uit te lezen en in Domoticz te krijgen.

Heb de Arduino spullen er nog wel voor liggen van eerdere projectjes. Zou mooi zijn om bij mn ouders het energieverbruik te kunnen meten voor zo lang ze nog geen slimme meter hebben.

• PCU Barneveld
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09-2022
hondapower schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:31:
[...]

Die andere antenne is volgens mij een antenne die gericht moet worden.

Wellicht zou je voor de probleemschakelaars over kunnen stappen op een ander protocol.

Of bv overstappen voor de schuur op een Arduino met ethernet en relais.

Of als je een schakeldraad over hebt richting de schuur de KAKU in de meterkast zetten en dan zo schakelen.

Of dit: http://td-er.nl/2015/01/14/antenne-mod-acm-1000/
Dank je Hondapower, de antenne mod uitgeprobeerd maar geen resultaat, is het mogelijk dat ik met zwave beter ontvangst krijg ? en kan je dit op een PI samen draaien ? zal best ergens in het topic staan maar dit is sneller :-)
Wil dus gewoon graag alles via Domoticz draaien.

Alvast bedankt weer.

• vmb
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Kan iemand bevestigen of deze zwave schakelaars werken met openzwave icm Æon labs USB stick?

[ Voor 0% gewijzigd door vmb op 21-03-2015 12:19 . Reden: Typo ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:54:

code:
1
2
IF zonnepanelen actual >= <vul_aantal_Watt_in> AND warmtepomp = Off
DO SET warmtepomp = On
Ik krijg de volgende foutmeldingen:

2015-03-21 12:42:25.779 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_1 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with nil
2015-03-21 12:42:25.780 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_2 => [string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare nil with number

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/10y4eh4.jpg
Ik heb een virtueele on/of switch aangemaakt voor Boiler.
Als ik de code zonnepanelen actual en de waarde vervang voor een nieuw gemaakte "virtuele switch" met "on" of "off" werkt het feilloos.
Enig idee? (ben ook maar een beginner, excuses)

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Ben nieuw met Domoticz en heb een aantal vragen:

-Is mogelijk om via Z wave plus een alarm systeem te maken met Domoticz?
-Kan je met Domoticz het zo maken als het signaal gejammed word er een melding komt dat er geen communicatie meer is tussen de deur sensor en de Raspi Domiticz?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:52:
[...]

2015-03-21 12:42:25.779 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_1 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with nil
2015-03-21 12:42:25.780 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_2 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare nil with number

[afbeelding]
Als ik de code zonnepanelen actual en de waarde vervang voor een nieuw gemaakte "virtuele switch" met "on" of "off" werkt het feilloos.
Verder ook geen ervaring mee maar als je dit topic doorneem krijg je wat meer info over waar het op fout loopt.
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=3949

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29
vmb schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:57:
[...]

Kan iemand bevestigen of deze zwave schakelaars werken met openzwave icm Æon labs USB stick?
Ik heb er 1 en die werkt prima. Hij is binnen Domoticz te zien als een Everspring AN157.

PSN: PcDCch

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:11:
Vandaag eens met MySensors aan de slag. Ben wel benieuwd hoe moeilijk/makkelijk het is om een kWh-meter met knipperled en gasmeter met reflecterend spiegeltje in telwerk uit te lezen en in Domoticz te krijgen.

Heb de Arduino spullen er nog wel voor liggen van eerdere projectjes. Zou mooi zijn om bij mn ouders het energieverbruik te kunnen meten voor zo lang ze nog geen slimme meter hebben.
Daar was je toch al eens mee bezig geweest ? Of was dat iemand anders ?
Ik wacht nog op wat LDR sensoren die ik besteld heb, en ga proberen ook zoiets te maken voor mijn kWh meter. Voor mijn gasmeter heb ik al wel eens een opstellinkje gemaakt met een telefoon en ip webcam software, en scripts om de tellerstand met OCR uit te lezen. Maar dat is wel een beetje omslachtig allemaal.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:52:
[...]

2015-03-21 12:42:25.779 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_1 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare number with nil
2015-03-21 12:42:25.780 Error: Lua script error (Blockly), Name: boiler_2 => \[string "result = 0; weekday = os.date('*t')['wday']; ..."]:1: attempt to compare nil with number

[afbeelding]
Je event is prima lijkt mij, maar blijkbaar ziet Domoticz de waarde niet goed. Topicje voor aanmaken op het forum om bug in te dienen.

Restart van Domoticz al geprobeerd?

Verwijderd

Heren,

Ik probeer nou al een tijdje Weather Underground werkend te krijgen, maar het lukt niet.
voor het gemak heb ik een 100% openbaar station gepakt (utrecht_netherlands), volgens de API Activity van wunderground komen de calls wel aan. maar in de log van Domoticz komt helemaal niks terug.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
MikeOO schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:03:
[...]

Het wordt bijna tijd voor een apart tabblad met virtuele schakelaars. Worden er beste veel als je even bezig bent maar inderdaad wel een goede tip om het op 1 lamp te doen.
Ben ik met je eens.
Virtuele schakelaars zouden in een apart tabblad moeten mits aangegeven (vinkje) en dan gewoon op de normale pagina voor schakelaars.

• vmb

vmb

Mozart schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:33:
[...]

Ik heb er 1 en die werkt prima. Hij is binnen Domoticz te zien als een Everspring AN157.
Thx!
u_nix_we_all schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:44:
[...]

Daar was je toch al eens mee bezig geweest ? Of was dat iemand anders ?
Ik wacht nog op wat LDR sensoren die ik besteld heb, en ga proberen ook zoiets te maken voor mijn kWh meter. Voor mijn gasmeter heb ik al wel eens een opstellinkje gemaakt met een telefoon en ip webcam software, en scripts om de tellerstand met OCR uit te lezen. Maar dat is wel een beetje omslachtig allemaal.
Zou best kunnen, dat was rechtstreeks aan de Pi. Maar dat werkte niet stabiel op de GPIO pinnen. Ook nog wat met ESP8266 gedaan, maar was ook niet helemaal wat ik zocht.

Nu even met MySensors gespeeld (heb nog genoeg van die Arduino meuk liggen) en had het gauw aan de gang :) (even een node gemaakt met 2x DS18B20 en aan de PC een Arduino ingezet als serial gateway). Nog niet in Domoticz, MySensors wordt pas sinds kort ondersteund in de nieuwste beta van Domoticz kan. Ik heb nu v2.2284 op m'n NAS staan. Heb nog wel een Pi liggen, ga daar de beta eens op zetten.

Maar dat hele MySensors gebeuren ziet er wel interessant uit. Hier: http://www.mysensors.org/build/ staan aan de linkerkant (onder "Sensors & Actuators") een hoop voorbeelden. En het is gemakkelijk te maken en kost ook nog eens weinig (al dat Arduino spul en sensoren kun je goedkoop op eBay scoren).

Voor kWh-meter is ook al een kant-en-klare sketch te downloaden: http://www.mysensors.org/build/pulse_power

Gasmeter kan net als watermeter met deze sketch denk ik: http://www.mysensors.org/build/pulse_water
tlpeter schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:13:
[...]

Ben ik met je eens.
Virtuele schakelaars zouden in een apart tabblad moeten mits aangegeven (vinkje) en dan gewoon op de normale pagina voor schakelaars.
Open een topic in http://domoticz.com/forum/viewforum.php?f=5 zou ik zeggen (eerst toevoegen aan tracker svp). Vind het zelf op zich ook wel een handige feature. Hoeft niet eens een nieuw tabblad zijn, kan ook met een vinkje bovenaan de pagina ofzo, dat als die uitgevinkt is dat virtuele switches niet meer zichtbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 17:22 ]

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik zit ook met Mysensors te spelen, maar het lukt niet allemaal
heb een temp/rv sensor werkend, en dat gaat goed.
heb die watermeter ook gemaakt, maar dat gaat niet goed, op mijn Rpi zie ik hem wel in de log, als ik hem aanzet, maar er komt geen nieuwe sensor in de apparatenlijst
tevens krijg ik foutmeldingen van het 1-wire netwerk
meerdere tempvoelers krijg ik ook niet goed, hij leest er maar 1 uit

Ik wil uiteindelijk naar een sketch toe met een relais en twee temp voelers, als iemand hier een goede voor heeft, graag

[ Voor 22% gewijzigd door hendrik12345678 op 21-03-2015 19:08 ]

• vmb

vmb

ff vraagje waarvan ik het antwoord niet zo snel op tweakers kon vinden. Ivm aanschaf Aeon zwave stick wil ik openzwave installeren op Pi. Ik draai nu standaard Domoticz image.
Kan ik met de onderstaande stappen Openzwave installeren? Deze stappen komen van Domoticz wiki. Of is er een andere/beter manier?

Installing from Source

Change to your source folder (could be your home folder)
Support for OpenZWave
If you need support for OpenZWave (for example if you want to use an Aeon USB V2 zwave adapter), you need to compile open zwave before compiling domoticz

Make sure your to follow the below steps, you will end up with a folder layout like:

- open-zwave-read-only
- dev-domoticz

First install the required packages (see below for your system)

Install libudev-dev (for example with sudo apt-get install libudev-dev)

svn co http://open-zwave.googlecode.com/svn/trunk/ open-zwave-read-only
Build OpenZWave(15minutes for initial build)
cd open-zwave-read-only
make

go back to the top folder with:
cd ..
OpenZWave staat er dan al op als je het image hebt gebruikt.....

¯\_(ツ)_/¯

• vmb

vmb

M.v.Veelen schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:47:
OpenZWave staat er dan al op als je het image hebt gebruikt.....
Ok, thnx. Ik weet genoeg _/-\o_
hendrik12345678 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:05:
Ik zit ook met Mysensors te spelen, maar het lukt niet allemaal
heb een temp/rv sensor werkend, en dat gaat goed.
heb die watermeter ook gemaakt, maar dat gaat niet goed, op mijn Rpi zie ik hem wel in de log, als ik hem aanzet, maar er komt geen nieuwe sensor in de apparatenlijst
tevens krijg ik foutmeldingen van het 1-wire netwerk
meerdere tempvoelers krijg ik ook niet goed, hij leest er maar 1 uit

Ik wil uiteindelijk naar een sketch toe met een relais en twee temp voelers, als iemand hier een goede voor heeft, graag
Meerdere temperatuursensoren lukt mij ook (nog) niet, zie ook: http://domoticz.com/forum...42&t=5027&start=60#p37636

Heeft wel potentie dat 'MySensors' verhaal, maar volgens mij is de ondersteuning in Domoticz nog een beetje gebrekkig.

• Samplex
Wat voor encryptie/beveiliging zit er tussen Domoticz met RFXtrx433E en bijvoorbeeld stopcontact schakelaar device over 433Mhz?

[ Voor 31% gewijzigd door Samplex op 21-03-2015 23:54 ]

Samplex schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:36:
Wat voor encryptie/beveiliging zit er tussen Domoticz met RFXtrx433E en bijvoorbeeld stopcontact schakelaar device over 433Mhz?
Geen.
Dat is het nadeel van het 433Mhz protocol. Als jij het signaal van je buren opvangt met de RFXCOM dan kun je zo hetzelfde signaal weer uitzenden en daarmee de verlichting van je buren besturen (en zij jouwe als ze ook een RFXCOM hebben :P )

Al moet je dan al echt de data oppikken met een RFXCOM. De KaKu-setjes moet je tegenwoordig pairen met elkaar, dus geklier van je buren zal wel meevallen als ze geen RFXCOM ofzo hebben ;)

• Samplex
ThinkPadd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 00:16:
[...]

Geen.
Dat is het nadeel van het 433Mhz protocol. Als jij het signaal van je buren opvangt met de RFXCOM dan kun je zo hetzelfde signaal weer uitzenden en daarmee de verlichting van je buren besturen (en zij jouwe als ze ook een RFXCOM hebben :P )

Al moet je dan al echt de data oppikken met een RFXCOM. De KaKu-setjes moet je tegenwoordig pairen met elkaar, dus geklier van je buren zal wel meevallen als ze geen RFXCOM ofzo hebben ;)
Ik had gehoopt dat je dit kon beveiligen in ieder geval met een wachtwoord zodat je niet elkaars dingen kan uitzetten of beïnvloeden... :'(

• Smika
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05-2024
Voor mensen met een thermosmart.... Heb ik de volgende documentatie gevonden:

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=5718

Dit biedt iets meer mogelijkheden voor deze thermostaat.
tlpeter schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:13:
[...]

Ben ik met je eens.
Ik heb er een verzoek voor aangemaakt.
http://domoticz.com/forum...f=5&t=5838&p=37664#p37664

• tlpeter
Thanks, ik heb al gereageerd.

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-12 03:55
Ik ook ;)

• tlpeter
Ha ha ik zag het.
Ik wilde ook +1 doen maar bedacht dat niet veel zou toevoegen.
Goede tip van Gizmocuz, maar mijn voorkeur gaat toch ook wel uit naar een extra tab (die je onder user beheer dan weer uit- of aan kunt vinken). Stuk makkelijker als je aan het rommelen bent met events en scripts.

Ik vraag me ook af of je, als je de $ voor de naam zet, dan niet alles moet aanpassen kwa naamgeving. Lijkt me van wel, maar misschien zit daar wel een filter voor ingebouwd waardoor dit niet hoeft. We zullen zien of er iets mee gedaan gaat worden.

¯\_(ツ)_/¯

Het gaat mij er niet perse om dat hij helemaal uit m'n overzicht is (wat je met dat Dollar teken wel krijgt), maar meer dat je een scheiding tussen fysieke en virtuele devices krijgt. Wat mij betreft kan dat prima met twee vinkjes bovenaan de pagina o.i.d.
Dat je een vinkje voor de fysieke devices hebt en eentje voor de virtuele zodat je kan kiezen welke je wilt tonen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2015 11:12 ]

• bing69
ff een vraagje, ben met het script van Nicky Bulthuis bezig. Lukt voor spoedig. Echter hij schakeld met een schakelaar een aantal andere schakelaars in zijn voorbeeld ipv met een groep en dat heeft voordelen zie ik.
Echter hoe doet hij dat, mij lukt het niet.
??

Bing

• Relaks
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-03 09:02
Ik heb een zme_UZB1 stick gehad gisteren, en maar meteen even in USB poort van mijn RP2 gestoken.
Daarna als hardware toegevoegd. Alleen ik heb mijn z-wave senoren nog niet binnen. Dus ik kan nog niet testen. Maar is het eigenlijk wel plug & play?
Bij de setup popte wel 2 onbekende nodes op, dus hij ziet wel meteen iets...

[ Voor 0% gewijzigd door Relaks op 22-03-2015 11:32 . Reden: typefoutje ]

Pagina: 1 ... 61 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door