Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:53:
[...]

Die snap ik niet helemaal. Hoe kan ik van een deurcontact nu een schakelaar maken?
Deurcontact werkt met magneetje, die een reed-switch verbreekt meestal. Als je dat reedcontact eruit sloopt en op de aansluitingen een schakelaar aansluit ben je dus mooi goedkoop klaar.

Alleen zit je dus wel mee dat je van te voren niet weet of het reedcontact NO of NC is. 99% van de drukknoppen zijn NO, dus normaal is het circuit open, en bij indrukken wordt het circuit gesloten/contact gemaakt (net als een deurbel). Het reedcontact wat ik hier heb is NC dacht ik. Dus net andersom, en dan gaat het niet werken.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:22
Ik heb bij DX.comn deze deurschakelaar gekocht, maar krijg heb niet aan de praat. Zijn er mensen bij wie dat wel gelukt is?

http://www.dx.com/p/oudi-...white-248919#.VK2YPyvF_p4

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
artbij schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:59:
Ik heb bij DX.comn deze deurschakelaar gekocht, maar krijg heb niet aan de praat. Zijn er mensen bij wie dat wel gelukt is?

http://www.dx.com/p/oudi-...white-248919#.VK2YPyvF_p4
Wat heeft je doen besluiten om specifiek die te kiezen? Of zomaar op de bonnefooi gekocht?

Maak hem eens open en maak eens wat foto's van de printplaat/chip. Kan best dat de chip gewoon niet ondersteund wordt door de RFXCOM.

Dat deurcontact van Banggood waar ik het al een aantal keer in dit topic over heb gehad is deze: http://www.banggood.com/4...em-Detector-p-946761.html en die werkt sowieso met de RFXCOM. Wel goed opletten dat je de 433Mhz variant koopt, en niet de 315Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:02:
[...]
Dat deurcontact van Banggood waar ik het al een aantal keer in dit topic over heb gehad
Lekker prijsje inderdaad, ik heb er mij ook enkele besteld.
Hebben jullie zo nergens geen goedkope temperatuur sensoren?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties

@RudolfR: Als dat het geval is ben ik natuurlijk al geholpen. Op de Raspberry PI had ik dit script al draaien naar behoren doormiddel van de taakplanner crontab.

Zoals ik al had aangegeven is het naar mijn mening niet mogelijk aangezien ik het niet aan de praat heb kunnen krijgen / niks over heb kunnen vinden.

Ik begrijp dat dit dus wel mogelijk is? Kun je me aangeven wat er dan voor nodig is om deze scripts in Windows te laten draaien? Ondertussen even gezocht ik neem aan dat ik hier eens kan beginnen ;)

@Mbitter: wat ik graag wil is het pingen van een Device (TV, PC) en hierop een blocky script laten werken die bijvoorbeeld de verlichting aan of uit zet als de status veranderd van deze schakelaar. Momenteel wordt er iedere minuut een ping verstuurd inclusief een commando of deze nu hetzelfde is of niet. Dat commando moet eigenlijk alleen verstuurd worden als er inderdaad iets gewijzigd is. Zoals je eigenlijk al aangeeft in het laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A1AD schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:04:
[...]

Lekker prijsje inderdaad, ik heb er mij ook enkele besteld.
Hebben jullie zo nergens geen goedkope temperatuur sensoren?
Deze wellicht: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=4854
Is nog even afwachten of hij het werkend krijgt.

En anders de Cresta TX320, die werkt sowieso met Domoticz & RFXCOM. Kijkshop had die een hele tijd te koop, maar is al een hele tijd uitverkocht.

Mocht je nog goedkope beweginssensoren (PIR) zoeken, ik heb net deze besteld: http://www.ebay.com/itm/W...5-3-3-4-7-M-/171089657359 (voor 433 en 2262 kiezen). Die heeft ook de PT2262 chip, zelfde als in dat deurcontact. Dus die gaat ook wel werken.

Enige nadeel is dat ze alleen een 'On' of een 'Off' commando sturen. Maar je kunt in Domoticz een on of een off delay instellen (5 sec. bijv), waardoor de switch alsnog van on naar off (of vice versa) veranderd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Brutuss schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:07:
Zoals ik al had aangegeven is het naar mijn mening niet mogelijk aangezien ik het niet aan de praat heb kunnen krijgen / niks over heb kunnen vinden.
Ik heb geen ervaring met Perl, maar perl for windows bestaat.

Zelf gebruik ik het pythonscript van chopper_rob. Werkt fantastisch.
Script vind je hier: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

En als je python geïnstalleerd hebt zou het zo eenvoudig moeten zijn als:

code:
1
python.exe C:\check_device_online.py OnePlusOne OnePlusOne 60 900

(nadat je het script hebt geconfigureerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:02:
[...]

Wat heeft je doen besluiten om specifiek die te kiezen? Of zomaar op de bonnefooi gekocht?

Maak hem eens open en maak eens wat foto's van de printplaat/chip. Kan best dat de chip gewoon niet ondersteund wordt door de RFXCOM.

Dat deurcontact van Banggood waar ik het al een aantal keer in dit topic over heb gehad is deze: http://www.banggood.com/4...em-Detector-p-946761.html en die werkt sowieso met de RFXCOM. Wel goed opletten dat je de 433Mhz variant koopt, en niet de 315Mhz.
Zomaar :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28qyuer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2lwq8hk.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm als ik zoek op 'HEF4011BT RFXCOM' dan vind ik niks. Is dus nog niet ondersteund. Verkeerde chip :P

Je zou je RFXCOM even op een Windows PC aan kunnen sluiten, en RFXmngr kunnen draaien. Daarmee kun je wellicht het commando opvangen wat het contact verstuurd. Daar even een screenshotje van bij b_weijenberg droppen (maker/ontwikkelaar RFXCOM) en wie weet :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 21:32
Die HEF4011 is ook niks byzonders, kun je het opschrift van het andere IC eens doorgeven.

De HEF4011 is gewoon een QUAD NAND-poort.

Afbeeldingslocatie: http://quarndon.co.uk/images2/components/hef4011_dil_pin.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:22:
[...]

Hmmm als ik zoek op 'HEF4011BT RFXCOM' dan vind ik niks. Is dus nog niet ondersteund.

Je zou je RFXCOM even op een Windows PC aan kunnen sluiten, en RFXmngr kunnen draaien. Daarmee kun je wellicht het commando opvangen wat het contact verstuurd. Daar even een screenshotje van bij b_weijenberg droppen (maker/ontwikkelaar RFXCOM) en wie weet :)
Die heb ik, maar geen idee hoe ik daar iets intressants uit krijg....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Ik ben domoticz op een raspberry pi aan de slag gegaan.
Inmiddels kan ik via klikaanklikuit schakelaars een aantal lampen besturen,
Alsook een oude merkloze draadloze temperatuur sensor uitlezen.
Tot nu toe een zeer positive ervaring.

Maar ik heb toch een issue met de kaku besturing.
Oorspronkelijk gebruikte ik een AYCT-102 remote control o de lampen te besturen.
Domoticz kan 4 lamp codes lezen alsook de groeps code. P1 P2 P3 P4 en P15
Alle codes verschijnen in het 'switch' menu.
De vier lamp codes werken correct.
Maar de groeps code is onbruikbaar.
Geen enkele lamp reageert erop

Wie kan mij helpen om de groeps code te laten werken?

Ook ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een aantal goedkope temperatuur sensoren.
Iemand een idee welke en waar die te verkrijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
epdv schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:30:
Ook ben ik geinteresseerd in de aanschaf van een aantal goedkope temperatuur sensoren.
Iemand een idee welke en waar die te verkrijgen zijn?
Ik wil ze desnoods wel zelf maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
Wat bedoel je daar precies mee?
Print ontwerpen? Behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
epdv schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:40:
Wat bedoel je daar precies mee?
Print ontwerpen? Behuizing?
Inderdaad, maar voor dit geld kan je het niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 21:32
@artbij.

Geef even door wat er op de chip U1 staat... die is interessanter dan die HEF4011...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roches schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:28:
Die HEF4011 is ook niks byzonders, kun je het opschrift van het andere IC eens doorgeven.

De HEF4011 is gewoon een QUAD NAND-poort.

[afbeelding]
Oeps, inderdaad. Tijd voor mij om te gaan slapen :z
A1AD schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:49:
[...]

Inderdaad, maar voor dit geld kan je het niet zelf doen.
Ik zie nu pas dat er wel verzendkosten nog bij komen. Alles bij elkaar kost de sensor dan zo'n 12,27 euro. Dan kun je haast al beter voor de Cresta TX320 gaan hier in NL. Die werkt sowieso in Domoticz. En die heeft als bonus ook nog een luchtvochtigheidssensor (al weet ik niet of je die ook in Domoticz kunt ontvangen).

Heb deze net ook nog gevonden op eBay: http://www.ebay.com/itm/O...re-Humidity-/261434917342 10 dollar, temperatuur en luchtvochtigheid. Heb alleen geen idee of die werkt. Zal hem in dat topic ook nog ff aandragen.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Nu online
RudolfR schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:16:
[...]

Ik heb geen ervaring met Perl, maar perl for windows bestaat.

Zelf gebruik ik het pythonscript van chopper_rob. Werkt fantastisch.
Script vind je hier: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

En als je python geïnstalleerd hebt zou het zo eenvoudig moeten zijn als:

code:
1
python.exe C:\check_device_online.py OnePlusOne OnePlusOne 60 900

(nadat je het script hebt geconfigureerd)
Wederom bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels al een stuk verder gekomen.

- Python geïnstalleerd,
- Script "check_device_online.py" aangemaakt en de benodigde gegevens van Domoticz ingevuld.
- Batch bestand gemaakt: python.exe check_device_online.py 192.168.1.10 97 60 900
- Kreeg eerst een foutmelding over "import urllib2" deze moest veranderd worden naar: "import urllib" aangezien deze wel aanwezig is in de lib directory van Python.
- Hierna krijg ik de onderstaande foutmelding:

Traceback (most recent call last):
File "C:\Python34\lib\base64.py", line 519, in _input_type_check
m = memoryview(s)
TypeError: memoryview: str object does not have the buffer interface

The above exception was the direct cause of the following exception:

Traceback (most recent call last):
File "check_device_online.py", line 35, in <module>
base64string = base64.encodestring('%s:%s' % (domoticzusername, domoticzpass
word)).replace('\n', '')
File "C:\Python34\lib\base64.py", line 548, in encodestring
return encodebytes(s)
File "C:\Python34\lib\base64.py", line 536, in encodebytes
_input_type_check(s)
File "C:\Python34\lib\base64.py", line 522, in _input_type_check
raise TypeError(msg) from err
TypeError: expected bytes-like object, not str

Helaas houd het voor mij dan weer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
Een fatsoenlijke sensor DS1820 of DHT22 kost 2 tot 3 euro.
Daarbovenop een arduino pro mini a 2 euro
RF transmitter ~1 euro
Behuizing + batterij houder ~4 euro

Dus laten we zeggen dat je er een kunt maken voor 10 euro.

Die op ebay zijn dus wel erg goekoop.

Heb jij ze al gebruikt met domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
epdv schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:59:
Heb jij ze al gebruikt met domoticz?
Nope... linkje in het oog houden ;)
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:53:
Heb deze net ook nog gevonden op eBay: http://www.ebay.com/itm/O...re-Humidity-/261434917342 10 dollar, temperatuur en luchtvochtigheid. Heb alleen geen idee of die werkt. Zal hem in dat topic ook nog ff aandragen.
Met een resolutie van 0.1 :*)

[ Voor 53% gewijzigd door A1AD op 07-01-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
knip

[ Voor 98% gewijzigd door A1AD op 07-01-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 10:41
A1AD schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:04:
[...]

Nope... linkje in het oog houden ;)

[...]

Met een resolutie van 0.1 :*)
Die dingen lijken sprekend op de sensoren die ik momenteel heb.
Zijn niet super acuraat, ik heb er 3 en als ik ze naast elkaar zet geven ze alle drie een andere temp aan. Op kamer temp was het verschil tussen min-max ca 2c geloof ik.
Kan ze sinds firmware 232 met de rfxcom ontvangen. Protocol heeft geen checksum waardoor ik nu soms -25c door krijg van buitensensor. Lijkt ook minder te werken bin lagere temp. Nieuwe (merk)batterijen maar onder de 5c stopt het al snel met goed verzenden/onvangen....

Humidity is wel redelijk uniform , alleen traag en aan de hoge kant.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
schmm schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:10:
[...]

Heb je bij instellingen wel aan staan dat nieuwe apparaten toestaat? daar ben ik nl ook al eens tegenaan gelopen.

Je kan dan wel hardware toevoegen, maar je ziet dan geen nieuwe devices. (zit onder applicatie instellingen)
Lekker suf! 8)7 dit was het dus.
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-05 16:18
epdv schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:30:

Wie kan mij helpen om de groeps code te laten werken?
Misschien is het makkelijker om zelf een group of scene aan te maken in Domoticz?
Mr Orange schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:38:
[...]

Lekker suf! 8)7 dit was het dus.
Tnx
LOL. Ik ben hier ook al een keer ingetrapt met het aanmaken van een dummy switch..... succes verder!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
ny-hardcore schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:27:
[...]
Zijn niet super acuraat, ik heb er 3 en als ik ze naast elkaar zet geven ze alle drie een andere temp aan. Op kamer temp was het verschil tussen min-max ca 2c geloof ik.
2 graden tolerantie is best veel. Teveel voor binnen te kunnen gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45
Brutuss schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:25:
knip

ping_success=os.execute('ping 192.168.1.50 -n 2 -w 100>nul')
if ping_success then
print("TV Woonkamer On")
commandArray['TV Woonkamer']='On'
else
print("TV Woonkamer Off")
commandArray['TV Woonkamer']='Off'
end

return commandArray

knip
Je kunt hier ook met een if controleren of TV Woonkamer 'Off' of 'On' voor je een nieuwe update stuurt, dus alleen een ´Off´ sturen als de huidige status ´On´ is (if otherdevices['TV Woonkamer'] == 'Off' then ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:32:
[...]

Je kunt hier ook met een if controleren of TV Woonkamer 'Off' of 'On' voor je een nieuwe update stuurt, dus alleen een ´Off´ sturen als de huidige status ´On´ is (if otherdevices['TV Woonkamer'] == 'Off' then ....)
Dat zou het makkelijkste zijn. Ik hou er niet zo van om allerlei software te moeten installeren op een systeem dat 24/7 moet draaien.

Ik heb dan ook gisteren perl en python van het systeem verwijderd.

Ik ga vanavond eens proberen met dit commando het script werkend te krijgen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet een optie om Domoticz in een VM te draaien, en dan als OS voor die VM een linux iets (Debian/Ubuntu) ofzo? Hoop scripts zijn vaak op Python gebaseerd, en dat werkt eigenlijk dikke prima bij mij op de Pi is mijn ervaring.

Door gebruik van een VM vervuil je je Windows 8 ook niet met allerlei bagger. Je zult de NUC namelijk ook nog voor andere dingen gebruiken gok ik?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:42:
Niet een optie om Domoticz in een VM te draaien, en dan als OS voor die VM een linux iets (Debian/Ubuntu) ofzo? Hoop scripts zijn vaak op Python gebaseerd, en dat werkt eigenlijk dikke prima bij mij op de Pi is mijn ervaring.

Door gebruik van een VM vervuil je je Windows 8 ook niet met allerlei bagger. Je zult de NUC namelijk ook nog voor andere dingen gebruiken gok ik?
Heb ik ook al aan zitten denken... Momenteel gebruik ik alleen maar het Ping script :$ De NUC word inderdaad ook als HTPC gebruikt op mijn TV in de woonkamer. Ik heb er genoeg geheugen in gedaan om ook vitueel aan de gang te kunnen gaan.

Ik had hiervoor al een basis installatie van Ubuntu op de NUC draaien maar ook daar liep ik tegen veel problemen op. Maar ik kan wel al eens virtueel gaan klooien alvorens live te gaan. Kijken hoe ver ik daar kom.

Op de PI had ik verder ook geen problemen dat werkte allemaal prima. Is ook overal goed uitgelegd en gedocumenteerd dus daar kom je wel uit.

Ik heb vanavond weer wat te testen... Ik probeer eerst het LUA script te maken. Mocht dat toch echt niet lukken ga ik het anders virtueel proberen in Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maakt het wel een stuk gemakkelijker, want de meeste tutorials e.d. gaan er vanuit dat je Domoticz op linux hebt draaien. Hoeft ook geen dikke virtualisatie software ofzo op de NUC te draaien, Domoticz gebruikt amper resources dus een programma zoals VMware Player of VirtualBox zou opzich al genoeg zijn.

Ik vind het jammer dat er nog geen standaard VM image is van Domoticz. Voor de Raspberry is die er wel, maar het zou mensen die Domoticz als VM willen draaien snel op weg helpen als daar ook een standaard image voor zou zijn. Nu ben je volgens mij aangewezen op eerst met de hand een OS te installeren en daarna nog een aantal stappen om Domoticz te installeren.
Die VM hoeft qua bestandsgrootte ook niet groot te zijn, de SD-image voor de Pi is ook maar 521MB. Console only net als de SD-image is prima.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Brutuss schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:36:
[...]

Dat zou het makkelijkste zijn. Ik hou er niet zo van om allerlei software te moeten installeren op een systeem dat 24/7 moet draaien.

Ik heb dan ook gisteren perl en python van het systeem verwijderd.

Ik ga vanavond eens proberen met dit commando het script werkend te krijgen.

Bedankt voor het meedenken.
Tsja, allerlei software...op zo'n beetje elk Linux/Unix systeem is wel Perl en Python geinstalleerd. Ik gebruik Perl met Domoticz, maar dat is vooral omdat ik Perl al langer ken en geen zin heb om Python te gaan leren. Ik heb het python detectionscript ongeveer zo in Perl draaien.

Op Windows gebruik ik in de noodzakelijke gevallen meestal ActivePerl (of is er geen andere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:00:
Maakt het wel een stuk gemakkelijker, want de meeste tutorials e.d. gaan er vanuit dat je Domoticz op linux hebt draaien. Hoeft ook geen dikke virtualisatie software ofzo op de NUC te draaien, Domoticz gebruikt amper resources dus een programma zoals VMware Player of VirtualBox zou opzich al genoeg zijn.

Ik vind het jammer dat er nog geen standaard VM image is van Domoticz. Voor de Raspberry is die er wel, maar het zou mensen die Domoticz als VM willen draaien snel op weg helpen als daar ook een standaard image voor zou zijn. Nu ben je volgens mij aangewezen op eerst met de hand een OS te installeren en daarna nog een aantal stappen om Domoticz te installeren.
Die VM hoeft qua bestandsgrootte ook niet groot te zijn, de SD-image voor de Pi is ook maar 521MB. Console only net als de SD-image is prima.
Ik zal eens kijken of ik een image kan maken voor VirtualBox. Als ik deze gemaakt heb, wil er dan iemand testen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig :) Ik zou dan wel de stable pakken, dan kunnen mensen er altijd nog voor kiezen om te updaten naar de laatste beta. Andersom is een stuk moeilijker :P

En verder misschien nog wat handige tweaks erin?En zo klein mogelijk maken, dus een commandline only OS pakken, geen volledige desktop omgeving :P Kost alleen maar schijfruimte en resources.

Heb er zelf helaas geen tijd voor, anders had ik je geholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:14:
Goed bezig :) Ik zou dan wel de stable pakken, dan kunnen mensen er altijd nog voor kiezen om te updaten naar de laatste beta. Andersom is een stuk moeilijker :P

En verder misschien nog wat handige tweaks erin?En zo klein mogelijk maken, dus een commandline only OS pakken, geen volledige desktop omgeving :P Kost alleen maar schijfruimte en resources.

Heb er zelf helaas geen tijd voor, anders had ik je geholpen.
Ik wilde om te beginnen eigenlijk Ubuntu 14.04.1 LTS gebruiken om toch de drempel wat lager door het gebruik van de desktop.

Ik zal wel even kijken hoe groot de image wordt. Tevens zal ik inderdaad een aantal handigheden meenemen in de Appliance. Zijn er nog meer voorkeuren!?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heeft het voor zin om de desktop toe te voegen? Daar doe je niks mee toch :P ? En al die tutorials gebruiken ook alleen maar de commandline. En Domoticz benader je vanuit de browser...

Terwijl een grafische omgeving draaien wel weer CPU en RAM kost, terwijl je dat (in het geval van de HTPC hierboven bijv.) liever zoveel mogelijk aan andere zaken besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:34:
Wat heeft het voor zin om de desktop toe te voegen? Daar doe je niks mee toch :P ? En al die tutorials gebruiken ook alleen maar de commandline. En Domoticz benader je vanuit de browser...

Terwijl een grafische omgeving draaien wel weer CPU en RAM kost, terwijl je dat (in het geval van de HTPC hierboven bijv.) liever zoveel mogelijk aan andere zaken besteed.
Ik ben overtuigd! Ga het doen met alleen de CLI!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Nu online
schmm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:28:
[...]

Ik wilde om te beginnen eigenlijk Ubuntu 14.04.1 LTS gebruiken om toch de drempel wat lager door het gebruik van de desktop.

Ik zal wel even kijken hoe groot de image wordt. Tevens zal ik inderdaad een aantal handigheden meenemen in de Appliance. Zijn er nog meer voorkeuren!?
OpenZwave Implementatie neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Maakt er hier eigenlijk iemand gebruik van het check_device_online.py script in ubuntu? Ik krijg dat langs geen kanten "ge-autostart". Heb al vanalles geprobeerd :?

[ Voor 4% gewijzigd door A1AD op 08-01-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Quindor

Switching the universe....

Ik draai Domoticz ook binnen een Ubuntu 14.0.4.1 LTS virtual machine op een ESXi 5.5 server. USB passthrough voor een RFXcom en Z-wave stick. Werkt als een zonnetje en Domoticz gebruikt inderdaad heel erg weinig (1 vCPU met 786MB aan memory nu). Dus ik kan het van harte aanraden.

Verder gewoon Ubuntu server installeren, de GUI kun je helemaal niets mee.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik heb zo een setje voor een prijsje gevonden maar domoticz herkent het niet.

In de handleiding van RFXtrx pagina 33 staat beschreven hoe je ze kan schakelen met RFXmngr (Use Lighting4 with a pulse timing of 425)

code:
1
2
3
4
5
6
I 1 OFF 00 01 01 01 00 01 01 01 01 01 01 00
I 2 OFF 00 01 01 01 01 00 01 01 01 01 01 00
I 3 OFF 00 01 01 01 01 01 00 01 01 01 01 00
I 4 OFF 00 01 01 01 01 01 01 00 01 01 01 00
I 1 OFF 00 01 01 01 00 01 01 01 01 01 01 00
I 1 ON 00 01 01 01 00 01 01 01 01 01 01 01

Ik heb dit succesvol getest via de mngr maar is het mogelijk om dit zelf in domoticz te krijgen?
Mijn oprechte excuses als dit al eens aan bod geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 10:59

Simkin

Bzzzzz

LoneWolf schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:17:
[...]

Stap 3: Save klikken na stap 2. Stap 7 op groep zetten, stap 8 opslaan.
Als je hem niet opslaat na stap 2 is t nog geen scene......
Bedankt! Wat ik miste is dat de knop "Aanpassen" pas beschikbaar wordt nadat je het type gewijzigd hebt en die heb je nodig om de wijzigingen op te slaan :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IcdaIFz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-03 14:05
A1AD schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:30:
Ik heb zo een setje voor een prijsje gevonden maar domoticz herkent het niet.
De Conrad afstandsbediening wordt niet ontvangen. Maar je zou de modules met Lighting1 - COCO GDR2 aan moeten kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
b_weijenberg schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:10:
[...]
De Conrad afstandsbediening wordt niet ontvangen. Maar je zou de modules met Lighting1 - COCO GDR2 aan moeten kunnen sturen.
Yes! thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:01
Nice inderdaad. ik heb ze vorige week binnen gekregen. echter 1 prob: ik krijg alleen maar het off signaal ipv on :) no matter welke jumper settings ook gebruik.
Ik heb benieuwd naar jouw bevindingen, jumpersettings en toepassingen.
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:11:
[...]

Deze wellicht: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=4854
Is nog even afwachten of hij het werkend krijgt.

En anders de Cresta TX320, die werkt sowieso met Domoticz & RFXCOM. Kijkshop had die een hele tijd te koop, maar is al een hele tijd uitverkocht.

Mocht je nog goedkope beweginssensoren (PIR) zoeken, ik heb net deze besteld: http://www.ebay.com/itm/W...5-3-3-4-7-M-/171089657359 (voor 433 en 2262 kiezen). Die heeft ook de PT2262 chip, zelfde als in dat deurcontact. Dus die gaat ook wel werken.

Enige nadeel is dat ze alleen een 'On' of een 'Off' commando sturen. Maar je kunt in Domoticz een on of een off delay instellen (5 sec. bijv), waardoor de switch alsnog van on naar off (of vice versa) veranderd 8)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet naar de instellingen van de switch gaan in Domoticz, en dan een 'Off' delay instellen. 5 sec. Daarmee wisselt hij netjes tussen On/Off in Domoticz. Zie ook mijn post: http://domoticz.com/forum...it=pt2262&start=80#p29208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:39
Sinds enkele dagen ligt mijn Domoticz eruit, na een update.
Opnieuw opstarten lost het probleem helaas niet op en via ssh kom ik er helaas niet in.

Denk dat ik hem opnieuw moet installeren. Misschien dat ik de VM afwacht wat eerder in dit topic is besproken, dan kan deze op mijn esxi-server draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
nielsn schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:12:
Opnieuw opstarten lost het probleem helaas niet op en via ssh kom ik er helaas niet in.

Denk dat ik hem opnieuw moet installeren. Misschien dat ik de VM afwacht wat eerder in dit topic is besproken, dan kan deze op mijn esxi-server draaien.
Waar draait hij nu op dan? Ik heb een tijdje geleden een versie op een raspberry Pi gehad, die plotseling niet meer wilde draaien. Achteraf bleek dat Domoticz een update gedaan had. Nadat ik de Raspberry Pi ook een update had gegeven (en volgens mij daarna een nieuwe poging om Domoticz een update te geven), werkte het weer.

Mijn conclusie was toen dat de update van Domoticz niet werkte met de niet bijgewerkte raspberry pi.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:39
Ik heb destijds de originele installatie bestanden van de Domoticz site gehaald en vanaf de SD kaart geïnstalleerd. Wanneer ik vanavond thuis ben zal ik de Pi eens aan een monitor en toetsenbord hangen om te kijken of ik het dan opgelost krijg.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:35
Ja, dat had ik ook gedaan. Na installatie moet je de rpi nog ff updaten. Ik ben de foutmelding vergeten, maar het had te maken met die update.
Ik heb nu de automatische updates uitgezet. Ik gebruik de Rpi met domoticz voor het regelen van een aardappel en uienbewaarplaats.. die hoeft niet perse up to date te zijn, wel stabiel :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
A1AD schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:46:
Maakt er hier eigenlijk iemand gebruik van het check_device_online.py script in ubuntu? Ik krijg dat langs geen kanten "ge-autostart". Heb al vanalles geprobeerd :?
Wat heb je al geprobeer dan?
Waarom zet je ze niet in /etc/rc.local?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:27
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:11:
Je moet naar de instellingen van de switch gaan in Domoticz, en dan een 'Off' delay instellen. 5 sec. Daarmee wisselt hij netjes tussen On/Off in Domoticz. Zie ook mijn post: http://domoticz.com/forum...it=pt2262&start=80#p29208
Bedoel je aanpassen en dan inschakelvertraging? Bij mij werkt het helaas niet, ik krijg alleen een off signaal. Een tweede keer een signaal leidt niet tot een on signaal. Waarschijnlijk begrijp ik je niet goed, een inschakelvertraging is toch niets mee dan 5 seconden wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
RudolfR schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:13:
[...]

Wat heb je al geprobeer dan?
Waarom zet je ze niet in /etc/rc.local?
Rc.local? is dat niet dat ping script wat met een cronjob moet draaien?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
nielsn schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:12:

Ik heb de VM klaar. wel nog heel basic... alleen nog maar Domoticz en de VM verder nog geen scripts of iets anders.

Deze heb ik gemaakt in virualbox en geëxporteerd als appliance. In theorie zou deze ook een vmware of een ander virtualizer moeten kunnen werken waar je appliances kun importeren. (volgens het internet).

Het bestand is alleen 900MB groot. Nog ff een medium vinden om deze te kunnen distribueren.

Iemand een idee in deze?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
schmm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:29:
[...]

Rc.local? is dat niet dat ping script wat met een cronjob moet draaien?
crontab -e
en dan volgde regel (pad natuurlijk wel aanpassen en ip etc ook)
*/10 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 10.0.1.2 24 10 120 >/dev/null

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

schmm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:33:
Ik heb de VM klaar. wel nog heel basic... alleen nog maar Domoticz en de VM verder nog geen scripts of iets anders.
...
Het bestand is alleen 900MB groot.
WTF ? Ik heb een ubuntu image met domoticz en php/perl voor wat scripts. Als ik daar een appliance van maak is ie hooguit 143MB. (Deployed 184MB).
Ik denk dat je nog heel wat overbodige zooi er op hebt staan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
DukeBox schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:43:
[...]

WTF ? Ik heb een ubuntu image met domoticz en php/perl voor wat scripts. Als ik daar een appliance van maak is ie hooguit 143MB. (Deployed 184MB).
Ik denk dat je nog heel wat overbodige zooi er op hebt staan.
Ik denk dat ik wel weet waar het in zin, maar heb daar nog geen tijd voor gehad om dat te gaan uitzoeken nu. Doe dit ook tussen andere werkzaamheden door.

hopelijk dat ik morgen of dit weekend er nog ff naar kijken kijken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
A1AD schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 07:21:
[...]

2 graden tolerantie is best veel. Teveel voor binnen te kunnen gebruiken toch?
ligt eraan wat je er mee doet, ik schakel er niets mee. Check alleen of ik handschoenen aan moet als ik naar buiten ga :) En om een beetje te monitoren of de temp in bepaalde ruimten rond dezelfde temp blijft, dan is die afwijking minder relevant..

Maar you get what you pay for.
Had er 3 samen met een weerstation voor $39

http://m.aliexpress.com/i...wwdetail2mobilesitedetail

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
llpineapple schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:19:
[...]

Bedoel je aanpassen en dan inschakelvertraging? Bij mij werkt het helaas niet, ik krijg alleen een off signaal. Een tweede keer een signaal leidt niet tot een on signaal. Waarschijnlijk begrijp ik je niet goed, een inschakelvertraging is toch niets mee dan 5 seconden wachten?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fB0LUMvfA8mGfTPDATmgnVY1/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik sinds kort overgestapt van pilight naar Domoticz, slecht ontvangst en andere dingen heb ik nu toch maar een RFXCom gekocht.
Wat doet die het super goed.

Mijn main Domoticz heb ik draaien als op een ubuntu server onder ESX 5.5. De connectie met de RFXCom maakt ik dmv ser2net , deze heb ik aangelosten op mijn pimusicbox.
Werkt prima.

Op een andere Rasp Pi in de meterkast heb ik ook Domoticz waarmee ik nu probeer om de energie meter uit te lezen

Na een paar dagen zoeken is het mij nog steeds niet gelukt om de usb-ir-schreib-lesekopf uit te kunnen lezen in Domoticz
Ik weet zeker dat in informatie terug krijg want als ik een shell script gebruik om h'm uit te lezen gaat het goed mijn telegram ziet er zo uit

/?!

/LGZ0ZME100AC.L03
F.F(00)
C.1(94824011 )
1.8.1(00000.00*kWh)
2.8.1(00000.00*kWh)
1.8.2(42950.56*kWh)
2.8.2(00107.70*kWh)
C.5.0(00)
!

Het is niet echt een P1 USB in Domoticz maar ook geen SO plus meter.
Ik zal dus op een of andere manier het shell script moeten uitvoeren in Domoticz.
Maar hoe en waar.

Thanks

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
ny-hardcore schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:34:
[...]
crontab -e
*/10 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 10.0.1.2 24 10 120 >/dev/null
Volgens mij klopt dit niet. Jij start elke 10 minuten opnieuw dit script. Je moet maar eens manueel het scriptje uitvoeren wanneer dit al gestart is (spoiler: niet mogelijk, error boodschap)

Dit script is gemaakt om 1 keer uit te voeren at boot, de 10 minuten interval regelt het script zelf (vandaar de 10 na je IP adres).

Daar zit net mijn probleem, als je het start door cron met "0 * * * *" of @reboot en het script start voor de domoticz service dan start het niet (denk ik, want het is me toch nog niet gelukt)

Jou manier zal wel werken maar het is zeker niet proper om elke 10 minuten een foutboodschap richting de prullenmand te sturen :) (correct me if i am wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 11:20
Stel dat ik deze wifi ledspot koop: http://www.applamp.nl/afs...ar-led-spotje-dual-w.html en ik plaats deze in mijn buitenlamp bij de voordeur die voorzien is van een bewegingssensor. Kan ik dan een notificatie instellen als deze aan gaat? Iemand die dat met deze of een soortgelijke lamp gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:32:
[...]

Zie hieronder het script wat naar behoren werkt :) Ik heb hem zo simpel mogelijk gehouden. Een print naar de logfile hoef ik niet aangezien ik dat al heb bij de dummy schakelaar zelf.

commandArray = {}

ping_success=os.execute('ping 192.168.1.50 -n 2 -w 100>nul')
if ping_success then
if (otherdevices['TV Woonkamer'] == 'Off') then
commandArray['TV Woonkamer']='On'
end
else
if (otherdevices['TV Woonkamer'] == 'On') then
commandArray['TV Woonkamer']='Off'
end
end

return commandArray

@janne_nl bedankt voor het wijzen in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 17:25
robg1984 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:54:
Stel dat ik deze wifi ledspot koop: http://www.applamp.nl/afs...ar-led-spotje-dual-w.html en ik plaats deze in mijn buitenlamp bij de voordeur die voorzien is van een bewegingssensor. Kan ik dan een notificatie instellen als deze aan gaat? Iemand die dat met deze of een soortgelijke lamp gedaan heeft?
Ik heb vandaag gekeken naar RGB lampen maar volgens mij is het niet mogelijk om met deze applamp/milight de status af te kunnen lezen.

Je zult dus een lamp of module moeten gebruiken die zijn status terug kan sturen (bijvoorbeeld met zwave protocol). Dan kan je in domoticz checken of deze aan staat, en zo ja: notificatie sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Yvad op 09-01-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
A1AD schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:48:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Jij start elke 10 minuten opnieuw dit script. Je moet maar eens manueel het scriptje uitvoeren wanneer dit al gestart is (spoiler: niet mogelijk, error boodschap)

Dit script is gemaakt om 1 keer uit te voeren at boot, de 10 minuten interval regelt het script zelf (vandaar de 10 na je IP adres).

Daar zit net mijn probleem, als je het start door cron met "0 * * * *" of @reboot en het script start voor de domoticz service dan start het niet (denk ik, want het is me toch nog niet gelukt)

Jou manier zal wel werken maar het is zeker niet proper om elke 10 minuten een foutboodschap richting de prullenmand te sturen :) (correct me if i am wrong)
Als je het via rc.local ofzo start, en het crashed om wat voor reden, herstart het niet automatisch. Vandaar dat ik het in cron gezet heb. Denk dat het script daarom ook checked of het al loopt. Volgens mij zegt chopperrob dit zelf ook op zijn website.

[ Voor 5% gewijzigd door ny-hardcore op 08-01-2015 23:38 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij zit er in het python script een controle of het script al loopt. Indien dat het geval wordt het niet opnieuw gestart. Crontab zorgt ervoor dat het script opnieuw gestart wordt als het gescrashed is.

Mijn perl script doet dat ook. Zou elk script dat niet simultaan mag lopen eigenlijk moeten doen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:27
Dank voor de duidelijke toelichting, bij mij werkt het echter niet. Als ik logisch nadenk begrijp ik ook niet op welke manier het zal werken: Als de deurmelder een on signaal geeft wordt de off-delay nooit getriggerd. Waar ik naar op zoek ben is dat het zelfde signaal (het on-signaal) gebruikt wordt als zowel een on-signaal als een of-signaal, dit afhankelijk van de staat van de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer dan eens de on-delay in te vullen. Het is soms even wat klooien met die dingen. Bij mij werkt het echter pefect, terwijl mijn ook maar één commando stuurt telkens (ik weet niet meer welke, dus daarom moet je beide delays ff proberen :P off-delay werkt niet, dus probeer de on-delay eens).

Wat hij zou moeten doen: de schakelaar staat nu op aan of op uit. Contact wordt getriggerd, en hij blijft dankzij die delay 5 sec aan (of uit, ligt dus aan je contact) en gaat daarna weer uit/aan. Op die manier kun je hem toch gebruiken in events :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Lijkt me te moeten werken ja. Je moet wel zorgen dat de delay niet groter is dan de minimale tijd dat de deur open is, anders gebeurt er nog niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb even een n00b-vraag, maar ik kan het complete antwoord nergens vinden. Ik ga een nieuwe ketel aanschaffen met een Opentherm-gateway (Remeha Tzerra + iSense-thermostaat). Hoe zorg ik dat Domoticz (op een RPi in de woonkamer) kan communiceren met de ketel op de 1e verdieping?

Heb ik daar nog een extra gateway-apparaat voor nodig? En hoe sluit ik deze aan op de RPi? Ik lees wel echte DIY-dingen, maar mijn soldeerskills zijn 0, en dan nog begrijp ik niet hoe die daadwerkelijke koppeling in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zijn je plannen wat Domoticz <> CV-ketel betreft?

Ik bestuur de iSense vanuit Domoticz namelijk met een relaisje van 2 euro: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Je hebt wel alleen de keuze tussen: huis NIET opwarmen, of huis WEL opwarmen. Maar voor mij is dat genoeg in principe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik had jouw oplossing inderdaad gelezen, maar volgens mij is er meer mogelijk met OpenTherm en Domoticz qua uitlezen en beheren. Ik wil ook graag via Domoticz de temperatuur in kunnen stellen (scenes/events etc). Tenminste, als dat kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ik heb gister een notificatie ingesteld dat als het stroomvebruik boven de 2000 watt komt dat ik dan een notificatie krijg (pushover). Dit werkte de eerste keer maar als hij daarna zakt en weer boven de 2000 stijgt krijg ik hier geen melding meer van?

Edit: Hmm het stond al een tijdje op 2450 watt maar kreeg geen notificatie. Of het toevallig is of niet weet ik niet maar toen ik via pushover.com een test had gestuurd kreeg ik daarna ineens wel de notificatie binnen....

[ Voor 30% gewijzigd door robg1984 op 09-01-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heb ik een mooie loophole gevonden om een event een user variabele te laten veranderen, en daar weer een ander event door te laten triggeren. Standaard kan dat niet, om een eindeloze loop te voorkomen:
Note that setting a variable through an event does not trigger the event logic again since this can create a nasty loop.
Bron: http://www.domoticz.com/wiki/User_variables
Maar:
Whenever a variable is changed through the API or the webinterface, the event system is triggered.
Als je dan dit doet: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pfrzWiCTg5xD8u4BlWwhhJPj/full.png

Dan gaat het lampje aan als ik de kerstboom aanzet :) Dit zou wel eens een hele mooie manier kunnen zijn om van al die virtuele switches voor allerlei dingen (telefoons, iemandthuis, IsDonker) af te komen :) Ruimt een heel stuk op!

De 'Open URL' staat bij de Blockly creator onder 'Messages' trouwens. Adres zonder http:// invoeren, aangezien die er al staat.

Zie voor de URL's m.b.t. uservariabelen wijzigen: http://www.domoticz.com/w...ON_URL%27s#User_variables

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
Oké, mijn telefoons zijn al variabelen, maar mijn 'IemandThuis' moest een schakelaar blijven omdat ik als gevolg van die wijziging andere scripts moet kunnen starten.
Dus als ik daar nu ook een variabele van maak en die zet via 'Open URL' wordt er bij wijzigingen wél een event getriggerd.

Hoe zie je dat voor je bij 'isDonker' dan?
Events voor sunset en sunrise en daarin de variable 'isDonker' zetten via 'Open URL'?
Vind timers daar wel handig, geloof ik, zeker door de + of - X minuten mogelijkheid.
UserVariables met timers, dat zou pas handig zijn.

Ga ik 'ns mee experimenteren, leuke tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm hoe heb je telefoon dan? Want in de apps met geofencing kun je vaak alleen een switch aanroepen. En met dat ping script ook..

Ja IsDonker moet dan via een eventje lijkt me.
IF time = sunset
open url (zet var op 'donker', of '1')
ELSE IF time = sunrise
open url (zet var op 'licht', of op '0')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
Dat ping-script heb ik omgehackt, zodat-ie met variabelen werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
#!/usr/bin/python
#   Title: check_user_variable_online.py
#   Author: Chopper_Rob
#   Date: 08-08-2014
#   Info: Checks the presence of the given device on the network and reports back to domoticz
#   Version : 1.0

import sys
import datetime
import time
import os
import subprocess
import urllib2
import json

# Settings for the domoticz server
domoticzserver="domoticz:8081"

# DO NOT CHANGE BEYOND THIS LINE
device=sys.argv[1]
variablename=sys.argv[2]
interval=sys.argv[3]
cooldownperiod=sys.argv[4]
previousstate=-1
lastsuccess=datetime.datetime.now()
lastreported=-1
switchid=-1
domoticzurl = 'http://'+domoticzserver+'/json.htm?type=command&param=getuservariables'

output = open('/dev/null', 'w')
output = open('/var/log/monitor.log', 'w')

if len(sys.argv) != 5 :
  print "Not enough parameters. Needs %Host %Switchid %Interval %Cooldownperiod."
  sys.exit(0)

if int(subprocess.check_output('ps x | grep \'' + sys.argv[0] + ' ' + sys.argv[1] + '\' | grep -cv grep', shell=True)) > 2 :
 print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- script already running. exiting."
 sys.exit(0)

print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- script started."
print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- asking domoticz what the current state is."
request = urllib2.Request(domoticzurl)
response = urllib2.urlopen(request)

json_object = json.loads(response.read())

if json_object["status"] == "OK":
  for i, v in enumerate(json_object["result"]):
    if json_object["result"][i]["Name"] == variablename:
      switchid = json_object["result"][i]["idx"]
      if json_object["result"][i]["Value"] == "1": 
        print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- according to domoticz, " + device + " is online"
        lastreported = 1
      if json_object["result"][i]["Value"] == "0": 
        print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- according to domoticz, " + device + " is offline"
        lastreported = 0

while 1==1:
  currentstate = subprocess.call('ping -q -c1 -W 1 '+ device + ' > /dev/null', shell=True)
  time.sleep(5)

if currentstate == 0 : lastsuccess=datetime.datetime.now()
  if currentstate == 0 and currentstate != previousstate and lastreported == 1 : 
    print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- " + device + " online, no need to tell domoticz"
  if currentstate == 0 and currentstate != previousstate and lastreported != 1 :
    print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- " + device + " online, tell domoticz it's back"
    urllib2.urlopen("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command&param=updateuservariable&idx=" + switchid + "&vname=" + variablename + "&vtype=0&vvalue=1")
    lastreported=1

if currentstate == 1 and currentstate != previousstate :
    print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- " + device + " offline, waiting for it to come back"

if currentstate == 1 and (datetime.datetime.now()-lastsuccess).total_seconds() > float(cooldownperiod) and lastreported != 0 :
    print datetime.datetime.now().strftime("%H:%M:%S") + "- " + device + " offline, tell domoticz it's gone"
    urllib2.urlopen("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command&param=updateuservariable&idx=" + switchid + "&vname=" + variablename + "&vtype=0&vvalue=0")
    lastreported=0

time.sleep (float(interval))

previousstate=currentstate

In Domoticz heb ik een Blockly voor de afhandeling van wijzigingen van deze variabelen en als gevolg hiervan de 'IemandThuis' schakelaar bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:02
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:36:
Volgens mij heb ik een mooie loophole gevonden om een event een user variabele te laten veranderen, en daar weer een ander event door te laten triggeren. Standaard kan dat niet, om een eindeloze loop te voorkomen:

[...]
Ik heb dat ook al eerder gebruikt. Echter stopte dit met werken. Als ik er nu over nadenk is dat waarschijnlijk geweest vanwege het wijzigen van de beveiliging bij bepaalde updates in Domoticz.

Bij "Lokale netwerken (geen gebruikersnaam/wachtwoord)" in Domoticz moet je volgens mij dan sowieso het IP van je Domoticz server invullen en/of 127.0.0.1 om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 07:25:
Probeer dan eens de on-delay in te vullen. Het is soms even wat klooien met die dingen. Bij mij werkt het echter pefect, terwijl mijn ook maar één commando stuurt telkens (ik weet niet meer welke, dus daarom moet je beide delays ff proberen :P off-delay werkt niet, dus probeer de on-delay eens).

Wat hij zou moeten doen: de schakelaar staat nu op aan of op uit. Contact wordt getriggerd, en hij blijft dankzij die delay 5 sec aan (of uit, ligt dus aan je contact) en gaat daarna weer uit/aan. Op die manier kun je hem toch gebruiken in events :)
ik heb ook zo'n sensor, maar volgens mij werkt dit niet.
heb de on en off delay geprobeerd, maar werkt niet
wat ik zie, als je de magneet erbij houd, zend hij een signaal uit, dit klopt want het contact is gesloten
als je nu de magneet weghaalt stuurt hij niks, dus hij kan dan open of dicht staan, dat weet je dus niet
als je dan de magneet er weer bij houd, stuurt hij weer netjes een dicht contact.
hij stuurt dus geen signaal, dat hij open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je een compleet andere sensor qua werking. Die van mij doet niks als de magneet erbij ligt, en stuurt een commando (rode LED gaat branden) als je de magneet weghaalt.

Waar heb je hem vandaan? Mijne komt van Banggood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 11:34
hendrik12345678 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:56:
[...]

ik heb ook zo'n sensor, maar volgens mij werkt dit niet.
heb de on en off delay geprobeerd, maar werkt niet
wat ik zie, als je de magneet erbij houd, zend hij een signaal uit, dit klopt want het contact is gesloten
als je nu de magneet weghaalt stuurt hij niks, dus hij kan dan open of dicht staan, dat weet je dus niet
als je dan de magneet er weer bij houd, stuurt hij weer netjes een dicht contact.
hij stuurt dus geen signaal, dat hij open is.
Zie onderstaande link, sommige (alle?) goedkope deur/raam-contacten sturen één commando: On, of Off. Als hij alleen On stuurt, wil je dat ie na bijvoorbeeld 5 seconden automatisch uit gaat (Off delay van 5s). Als hij alleen Off stuurt, wil je hetzelfde maar dan met een On-delay van 5s.

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=2179

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik heb 2 kaku zenders die 1 ontvanger bedienen zo dus heb ik 1 "main device" aangemaakt van 1 zender en de 2 de zender als "slave device"

Maar nu is de ontvanger defect en wil ik ermee een wandcontact doos schakelen via een event.
Wanneer ik in blocky het main device configureer om de wandcontact doos te schakelen lukt dit, ik ging er tevergeefs vanuit dat wanneer ik het slave device aanschakel door dit script ook de wandcontactdoos geschakeld werd.

Kunnen jullie mij op weg helpen om 2 zenders 1 contact doos te laten schakelen?

[ Voor 152% gewijzigd door A1AD op 09-01-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij moet je dat zien als 2 verschillende events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
janne_nl schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:45:
Volgens mij moet je dat zien als 2 verschillende events.
Ja momenteel werkt dit wel, maar de status van de 2 schakelaars zouden hetzelfde moeten zijn, waneer licht-living aangaat om staandelamp aan te zetten moet de status van licht-living 2 ook aan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2172654/blocky1.PNG

De status van licht-living2 via blocky op aan zetten lukt blijkbaar niet :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2172654/blocky2.PNG

[ Voor 14% gewijzigd door A1AD op 09-01-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik kan je daar niet goed mee helpen. Ik doe alles met lua, veel makkelijker voor mij. En denk er aan een if in blockly is anders dan een if in een script. In blockly worden alle if's doorgelopen en geëvalueerd en evt. uitgevoerd.

[ Voor 45% gewijzigd door janne_nl op 09-01-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:31
Stomme vraag misschien, maar ik ben net nieuw in Domoticz :$

Ik ben op zoek naar een (virtuele) sensor, die de actuele waarde opslaat/toont. Als ik nu bijvoorbeeld 'Counter' neem, genereert Domoticz een staafdiagram, maar ik ben op zoek naar een sensor die door de tijd heen 'gewoon' een lijn plot in de grafieken.... Voorbeeldje van data zou vrije schijfruimte kunnen zijn.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 11:34
Polyphemus schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:11:
Stomme vraag misschien, maar ik ben net nieuw in Domoticz :$

Ik ben op zoek naar een (virtuele) sensor, die de actuele waarde opslaat/toont. Als ik nu bijvoorbeeld 'Counter' neem, genereert Domoticz een staafdiagram, maar ik ben op zoek naar een sensor die door de tijd heen 'gewoon' een lijn plot in de grafieken.... Voorbeeldje van data zou vrije schijfruimte kunnen zijn.

Iemand een idee? :)
Er bestaan al System sensors voor bv. CPU Temp, belasting, schijfruimte en geheugengebruik (deze staan onder de hardware 'Motherboard' op de raspberry pi, en worden in het tabblad 'Utility' getoond als je ze hebt toegevoegd). Naar mijn weten is het niet mogelijk om een virtuele sensor toe te voegen zoals je een virtuele switch toevoegt, al zou dit wel een aardige feature zijn*.

*: Een webservice periodiek aan laten roepen en de waarde in gespecificeerde node(s) op laten slaan, om hier grafiekjes van te tekenen e.d. lijkt me best mooi.

Edit: Is dus wél mogelijk, via Hardware > Create virtual sensors.

[ Voor 4% gewijzigd door mbitter op 10-01-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan via setup, hardware wel degelijk een virtuele sensor toevoegen, deze zijn eenvoudig dmv een json url van data te voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BniCO6GAfzxrxvF0zLdaBKxI/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RZFWf892ImpGNkXHJne3tn98/full.png

Het sensortype voltage geeft altijd een lijndiagram, ook bij de maand- en jaargrafieken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pd65EnpQamrAP1ohfjnNmZPw/full.png

[ Voor 32% gewijzigd door Tele op 10-01-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:31
Tele schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:24:
Je kan via setup, hardware wel degelijk een virtuele sensor toevoegen, deze zijn eenvoudig dmv een json url van data te voorzien.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het sensortype voltage geeft altijd een lijndiagram, ook bij de maand- en jaargrafieken.

[afbeelding]
Dank jullie voor de reacties. :)

Is het dan mogelijk om de eenheid aan te passen, want nu staat er 'Voltage'. Ik zou eigenlijk dan een mogelijkheid willen om mijn eigen eenheid/grootheid aan te geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Polyphemus op 10-01-2015 15:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Quindor schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:11:
Ik heb onlangs een via WiFi bestuurbare LED PWM dimmer gebouwd met een ESP8266 module. Totale kosten van het printje zijn ongeveer 6 euro waardoor deze een stuk betaalbaarder is dan een commercieel verkrijgbare module (zelfs vanuit China). Ik ben bezig een nieuw huis te bouwen en wil graag de meeste (zo niet alle) lampen remote bestuurbaar maken!

Ik vond het daarbij belangrijk dat deze over een WiFi verbinding bediend konden worden maakt en dat het wisselen tussen licht intensiteit met een fade gebeurt en niet een snelle wisseling tussen verschillende waardes.

Inmiddels is het prototype helemaal af en heb ik ook de code voor Domoticz compleet!

Hier kun je een filmpje vinden:
[video]

Verder kun je op mijn blog vinden hoe je de module zelf kunt maken, programmeren en in Domoticz kunt gebruiken! De specifieke post over hoe te integreren met Domoticz kun je hier vinden.

Er zijn op dit moment PCB bordjes die ik heb ontwerpen onderweg, als die er eenmaal zijn moet het maken ook nog eens haast geen tijd kosten! :D :D Uiteraard zal ik het design publiceren zodat iedereen er vervolgens gebruik van kan maken.
Gaaf, ik ben benieuwd naar je PCB bord ik ga het zeker gebruiken als je het af hebt ziet er erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
ny-hardcore schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:34:
[...]

crontab -e
Echt waar.... mijn Windows Phone (Nokia 830, Win8.1) schakelt zijn wifi uit (ik kan niet pingen) wanneer het scherm op zwart gaat. Natuurlijk werd ik onnozel tijdens het debuggen.
8)7 8)7
Goed dat ik het gevonden heb, enkel vind ik echt nergens waar je dit kan aanpassen (de setting is helemaal weg waar die vroeger stond in Win8).
lexi1986 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:40:
[...]
Gaaf, ik ben benieuwd naar je PCB bord ik ga het zeker gebruiken als je het af hebt ziet er erg goed uit.
Inderdaad, met die chip kunnen we op wifi schakelende wandcontact/lichtpunten/... maken :*)

[ Voor 20% gewijzigd door A1AD op 10-01-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ik heb voor Toon een dummy schakelaar gemaakt met idx 13, ik geef deze json-url aan om uit te voeren bij de Aan-knop: http://192.168.1.3:8084/j...ostatstate&idx=13&state=1
Als ik die in de browser direct gebruik dan werkt het. Doe ik het via Domoticz, dan roept hij niet de ingestelde url aan maar hij roept de dummy-switch aan (idx 23 met state ON). Ik vermoedt dat die eigenlijk de ingestelde url moet uitvoeren maar dat gebeurt dus niet... Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eventje maken en daarin 'Open URL' (staat onder 'Messages' in de event maker) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@ Thinkpad...

Kun je me misschien helpen met Json?
Ik wil graag mijn solarmeter [ arduino ] uitlezen, en die data in een teller van domoticz zetten...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:03:
Eventje maken en daarin 'Open URL' (staat onder 'Messages' in de event maker) doen?
Ja dat was de volgende stap om me in te verdiepen maar dat lijkt me voor die niet nodig??
Is het normaal dat dummy switches die een custom json-url hebben in principe zichzelf aanroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:07:
@ Thinkpad...

Kun je me misschien helpen met Json?
Ik wil graag mijn solarmeter [ arduino ] uitlezen, en die data in een teller van domoticz zetten...
Beter even een eigen topicje aanmaken denk ik... En ik heb geen idee hoe die solarmeter werkt :P Kun je niet hetgeen je met de Arduino uitleest (zonnepanelen vermoed ik) direct met Domoticz uitlezen?
robg1984 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:15:
[...]

Ja dat was de volgende stap om me in te verdiepen maar dat lijkt me voor die niet nodig??
Is het normaal dat dummy switches die een custom json-url hebben in principe zichzelf aanroepen?
Geen idee, maar ik gebruik die Open URL functionaliteit om ook een JSON aan te roepen, en dat werkt gewoon: ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"
Gebruik dat nu om een variabele 'IsDonker' van waarde te laten veranderen (IF Time = Sunset > Open URL (om var op 1 te zetten). ELSE IF Time = Sunrise > Open URL (om var op 0 te zetten). Dat heb ik vandaag kunnen testen en dat werkte (m'n lampen gingen netjes aan toen de zon onder was).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/3otj36jqv/toon.jpg

Dan zou dit moeten werken?
(Wat nu niet het geval is)

Maar kan het zijn dat het event uberhaupt niet uitgevoerd wordt?
Wanneer en hoevaak wordt er naar events gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso elke minuut wel dacht ik... bij mij triggert een event meestal na 2s ofzo sowieso wel.

En over die URL... je zou 127.0.0.1 (=localhost) kunnen gebruiken (meer future proof, mocht je het IP van de Domoticz server ooit willen wijzigen hoef je niet je events bij langs om het daar ook aan te passen).
Ik denk dat je ff onder Setup > Application Settings > 'Local Networks (no username/password):' je IP-range moet toevoegen om dit event te laten werken.

En poort 8084... klopt dat wel? Normaal is het 8080 immers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ja maar mijn Domoticz draait op mijn Synology NAS onder poort 8084. Dus dat is goed.
Als ik de url los aanroep werkt het dus wel. Ik heb nu de 127 reeks en de 192 reeks geprobeerd. Ook stuur ik een notificatie maar ook die komt niet aan :(

De instellingen heb ik nagelopen en goed ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door robg1984 op 10-01-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firewall van de Synology die loopt te klieren? Je moet het denk ik ergens in de communicatie Synology <> Domoticz zoeken, bij mij werkt een event zoals die van jou namelijk prima.
Pagina: 1 ... 40 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door