¯\_(ツ)_/¯

Edit: Ik zie dat er in de beta wat is gewijzigd qua floorplans, die update maar ff installeren dan.
Edit 2: Met de laatste versie wil het wel
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2014 13:05 ]
Let op: de Alecto SA30 en de KD101 zijn verschillend!M.v.Veelen schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:00:
Ik heb Oregon Scientific en HomeEasy EU aan moeten vinken omdat ze het anders niet doen?
Voor de Alecto SA30 moet je het Oregon protocol enablen.
De KD101 (Flamingo, Chacon, Nexa...) heeft geen protocol enabling nodig en wordt altijd ontvangen.
(zie hfdstk 2.2.2. http://rfxcom.com/Documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf)
Ik heb afgelopen dinsdagavond alle FGK-101 deurcontacten opnieuw toegevoegd aan m'n Domoticz en daarbij ook een garagedeursensor. Uit en te na getest: open/dicht/open/dicht, enz. En de switches gaven netjes aan dat een contact werd geopend of gesloten.
Nu, donderdagmiddag, ben ik de contacten gaan monteren. Daarbij moesten de batterijen tijdelijk worden verwijderd om ze vast te kunnen schroeven.
Nu reageert geen enkel deurcontact meer! Als ik de deur open en sluit, zie ik keurig het blauwe LEDje oplichten, maar in Domoticz zie ik de status niet wijzigen. Ondanks dat alle deuren gesloten zijn, geven alle switches aan dat ze geopend zijn. De statussen veranderen niet. Excluden lukte me bij 2 nodes ook niet, ik kan op de TMP switch drukken tot ik een ons weeg, maar de nodes blijven gewoon staan.
Ehm.....help?
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb er schakelaars aanzitten en die doen het maar Domoticz reageert niet meer.
Ik heb ondertussen geupgrade naar 39 en nu werkt het wel weer.
[ Voor 21% gewijzigd door tlpeter op 27-11-2014 14:58 ]
Wat heb je geupgrade? 39? Wasda?tlpeter schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:32:
Dat heb nu ook met mijn relay contact.
Ik heb er schakelaars aanzitten en die doen het maar Domoticz reageert niet meer.
Ik heb ondertussen geupgrade naar 39 en nu werkt het wel weer.
Edit: misschien bedoel je dat je een upgrade van Domoticz naar v2139 hebt gedaan? Heb deze nu ook even geïnstalleerd en er is niets verandert.
[ Voor 44% gewijzigd door M.v.Veelen op 27-11-2014 15:49 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik draai wel op Windows en jij op de pi dus daar kan ook verschil in zitten.
Er waren wat problemen na upgrades en de versie waar ik eerst op draaide (2121)
En, hoe kun je (indoen nodig) terug naar de stable version eigenlijk?
Wtf.....er zijn helemaal geen nodes meer te zien? Na restoren van den DB van vannacht ook niet? Hoe kan dat nu weer.....?
[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 27-11-2014 16:24 ]
¯\_(ツ)_/¯
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Daarvoor nog gekeken of het vinkje om events uit te zetten ook niet toevallig was aangevinkt bij application settings maar dat was ook niet het geval. Nog even aangevinkt, saven, en weer uitvinken en saven, maar hielp ook niet.
Maarja nu dus gefixt, gelukkig. Reinstallen van de hele Pi weinig zin in. Domoticz is vrij eenvoudig te fixen door terugzetten van de DB, maar aan Raspbian heb ik ook vrij veel dingen aangepast (persistent USB, GPIO etc). Binnenkort maar even een backup van de gehele SD maken.

Zet de verwarming in de badkamer aan voor 90 minuten om 05u, op alle weekdagen behalve woensdag.

Als de relatieve vochtigheidsgraad in de badkamer groter of gelijk aan 75% wordt; zet de ventilatie aan voor tenminste 15 minuten. Indien na die periode nog niet tenminste 74% gehaald wordt, dan gaat deze nogmaals 15 minuten draaien. Op die manier moet je geen hysteresis inbouwen in het blockly event.

Voor deze functie gebruik ik een script dat de status van een IP monitored. Mijn smart TV is verbonden met het interne netwerk, en dus kan ik makkelijk achterhalen als deze aan of uit is. Indien het na zonsondergang is; en de lichten in de living staan aan - en de TV gaat aan; dan dimt Domoticz de lichten naar 20%. Net dat tikkeltje relaxter
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Het ging bij mij meteen werken.M.v.Veelen schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:17:
Ging het bij jou meteen werken dan? Of heb je ze toch weer eerst ge-exclude en opnieuw ge-include?
En, hoe kun je (indoen nodig) terug naar de stable version eigenlijk?
Wtf.....er zijn helemaal geen nodes meer te zien? Na restoren van den DB van vannacht ook niet? Hoe kan dat nu weer.....?
Leuke voorbeeldenWirehead schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:45:
Hier nog enkele voorbeelden van blockly events - het geeft anderen misschien nog wat ideeën:
[afbeelding]
Zet de verwarming in de badkamer aan voor 90 minuten om 05u, op alle weekdagen behalve woensdag.
[afbeelding]
Als de relatieve vochtigheidsgraad in de badkamer groter of gelijk aan 75% wordt; zet de ventilatie aan voor tenminste 15 minuten. Indien na die periode nog niet tenminste 74% gehaald wordt, dan gaat deze nogmaals 15 minuten draaien. Op die manier moet je geen hysteresis inbouwen in het blockly event.
[afbeelding]
Voor deze functie gebruik ik een script dat de status van een IP monitored. Mijn smart TV is verbonden met het interne netwerk, en dus kan ik makkelijk achterhalen als deze aan of uit is. Indien het na zonsondergang is; en de lichten in de living staan aan - en de TV gaat aan; dan dimt Domoticz de lichten naar 20%. Net dat tikkeltje relaxter
Die laatste is ook leuk bedacht. Zou ik zelf ook wel willen implementeren, maar helaas heeft m'n TV geen netwerkaansluiting
De verwarming is een elektrische (oliegevulde)radiator die tevens ook dienst doet als handdoekdroger.ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:55:
[...]
Leuke voorbeeldenWat heb je voor verwarming in je badkamer? Elektrisch? En hoe stuur je die aan? Een KaKu ertussen ofzo?
Die laatste is ook leuk bedacht. Zou ik zelf ook wel willen implementeren, maar helaas heeft m'n TV geen netwerkaansluiting
Zo eentje dus:

Ruimte is best goed geïsoleerd - dus is meer dan voldoende. En na het opwarmen geeft die ook nog een tijdje z'n warmte af. Nu zit er nog een KaKu tussen. Hier komt binnenkort een Fibaro module tussen / achter het stopcontact. Staat net ietsjes netter (een AWS-3500 zou ook kunnen, maar het bereik hiervan is dramatisch...).
Voor je televisie zou je een IR-bridge kunnen bouwen. Kwestie van de aan-uit van je infrarood AB te interpreteren
[ Voor 4% gewijzigd door Wirehead op 28-11-2014 08:03 ]
Maar ik heb maar één KaKu dimmer, dus zo heel erg nodig is de oplossing ook weer niet
Is dan ook handig. Daarmee kun je eenvoudig een Arduino over WiFi laten babbelen....ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:49:
Die HLK-RM04 is een handig dingetje. Misschien ook maar eentje van bestellen om wat met een Arduino te doen ofzo.
Hij heeft ook een review van de ESP8266: http://rayshobby.net/?p=9592
Het probleem met de ZWave contacten ga ik donderdag proberen op te lossen. Het kan er namelijk mee te maken hebben dat als je de batterij uit de sensor haalt, dat je dan juist moet zorgen dat de magneet wel of niet tegen de sensor aanzit bij het terugplaatsen van de batterijen.Ik denk dat het daar mis is gegaan. Wordt vervolgd
¯\_(ツ)_/¯
Sterker nog, hiermee kan ik mijn opentherm gateway de rpi er tussenuit halen om wifi te verkrijgenThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:04:
Is dan ook handig. Daarmee kun je eenvoudig een Arduino over WiFi laten babbelen....
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2014 09:59 ]
Neem aan dat het over de Fibaro variant gaat. Deze moet inderdaad bij batterij vervangen altijd in de open positie zijn.
Anders doe je volgens mij een reset.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
¯\_(ツ)_/¯
Nu heb ik ook lamp groepen gemaakt (voor elke kamer)

Ik zie dat ik scripts kan koppelen aan de AAN/UIT acties maar ga er eigenlijk van uit dat deze in dit geval niet gedefineerd hoeven te worden aangezien elke device in d egroep al een AAN/UIT state heeft

Is dit wel logisch maar nog niet geimplementeerd of maak ik een verkeerde aanname?
Mocht ik in dit geval gebruik moeten maken van AAN/UIT scripts, kan iemand mij dan een voorbeeld verschaffen?
Als laatste nog een opmerking/vraag. het valt mij op dat de webinterface soms wat traag is tijdens het switchen tussen de paginas, is dat een bekend probleem of ligt dit mogelijk aan mijn eigen omgeving?
En traagheid ligt aan je eigen omgeving denk ik, heb hier nooit traagheid gemerkt.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2014 11:16 ]
Ik wil wat gaan proberen met NFC tags, maar eiegenlijk begrijp ik niet helemaal hoe ik dat met Domoticz aan de gang krijg.
Ik wil bijvoorbeeld in de gang, waar voor het licht geen fysieke schakelaar meer is een NFC sticker ophangen.
Begrijp ik het dan goed dat ik de sticker kan programeren met een url (een domoticz json) voor die schakelaar en dat de telefoon dan gewoon de url opent en de lamp aangaat? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Moet ik misschien moeilijk gaan doen met tasker en dummy switches?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Zoals je beschrijft kan. Je kan een URL op een tag zetten die je browser dan opent. Via de domoticz API kan je dan een commando sturen om een schakelaar of scene te schakelen. Als je Android hebt kan je ook Dromotica proberenPhilos31 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:50:
Ik ga me even heel dom doen voorkomen, omdat ik dat ook ben :-)
Ik wil wat gaan proberen met NFC tags, maar eiegenlijk begrijp ik niet helemaal hoe ik dat met Domoticz aan de gang krijg.
Ik wil bijvoorbeeld in de gang, waar voor het licht geen fysieke schakelaar meer is een NFC sticker ophangen.
Begrijp ik het dan goed dat ik de sticker kan programeren met een url (een domoticz json) voor die schakelaar en dat de telefoon dan gewoon de url opent en de lamp aangaat? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Moet ik misschien moeilijk gaan doen met tasker en dummy switches?
Ik gebruik deze tags.
Ik ga van het weekend eens stoeien met die tags.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat zou ik ook wel willen.RudolfR schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:08:
Staat er ook support voor Android Wear op de roadmap van Dromotica?
Ik heb het nu zelf werkend met Tasker for Wear icm Tasker. Werkt heel goed.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeIT op 28-11-2014 12:33 ]
Of kan dat handiger?
Nu wil ik mijn IP cam bij de voordeur een snap laten maken als er op de bel gedrukt wordt. De camera heb ik toegevoegd aan Domoticz en als ze op de deurbel drukken krijgt deze de status AAN. Moet ik het snapshot gedeelte nu nog met LUA scripten? Ik kan wel een Prowl bericht eruit sturen als de sensor veranderd in status aan, maar kan nergens vinden hoe ik de webcam kan koppelen.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Bij Settings->More option -> Camera's kun je de snapshot url van de camera opgeven.Joepv schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:27:
Heb Domoticz op OSX gecompileerd en het werkt
Nu wil ik mijn IP cam bij de voordeur een snap laten maken als er op de bel gedrukt wordt. De camera heb ik toegevoegd aan Domoticz en als ze op de deurbel drukken krijgt deze de status AAN. Moet ik het snapshot gedeelte nu nog met LUA scripten? Ik kan wel een Prowl bericht eruit sturen als de sensor veranderd in status aan, maar kan nergens vinden hoe ik de webcam kan koppelen.
Als je dat hebt gedaan, kun je daaronder een switch toevoegen welke de trigger is. Je krijgt de snapshot dan als notification dacht ik.
¯\_(ツ)_/¯
Ik dacht precies hetzelfde, ik wacht nog op de transistors van de conrad om de otgw af te maken, maar heb al een rpi slave op zolder staan. Merk dat de wifi verbinding niet stabiel is en eigenlijk is zo'n rpi overkill voor die toepassing. Ook denk ik aan een arduino met zon ser2net over wifi constructie om (ikea?) ledstrands aan te sturen in de woonkamer.DukeBox schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:53:
[...]
Sterker nog, hiermee kan ik mijn opentherm gateway de rpi er tussenuit halen om wifi te verkrijgen
@ThinkPad betreffende die tv: als je TV een netwerkaansluiting heeft kun je misschien monitoren op aanwezigheid van die tv op het netwerk. Of misschien heb je een kodi (voorheen xbmc) draaien? Die kan voor verschillende events (opstarten, afsluiten, film spelen, film pauzeren etc) via de "X10 -Lights" add-on (services) een virtuele switch in domoticz omzetten. Heb dat hier al wel draaien, t idee is dat als het later op de avond is automagisch de dimmers terug worden gedraaid bij het afspelen van een film (moviemode/cosymode) en als er gepauzeerd word het weer terug gaat naar het originele lichtplan....moet allemaal nog gerealiseerd worden maar leuk is het nu al.
Heb de Rpiusv of rpiups (op zn engels) binnen, werkt leuk maar de configuatie was wat verwarrend. Komt waarschijnlijk door de vreemde terminologie die de duitsers hebben toegepast. In ieder geval is het nu zo dat als de stroom er langer dan 2 minuten vanaf blijft de Rpi netjes afsluit. Als de spanning weer terug is boot hij weer. Voor de verschillende events (ext power source, batt low) heb ik scripts geschreven die pushover berichten sturen naar mn telefoon.
Ook heb ik bij de aldi zon medion sim start pakketje gehaald voor 10 euro en heb bijna aan de gang dat het usb modem met het internet verbind (wvdial). Het is een pre-paid pakketje met 10 euro tegoed waarbij data 29ct per MB kost. Het tegoed is een jaar geldig. Ook kan ik er smsjes mee sturen, leuk spelen hier.
Tenslotte over die rookmelders: ik ben de blokker weer ingelopen, maar kom alleen de SA-15's tegen, niet de SA-30's. Zijn die laatste alleen online te koop?
Als er iemand interesse heeft in hoe ik bovenstaande zaken heb gerealiseerd laat maar weten dan deel ik dat graag.
Mochten die groepen niet werken, dan ligt dat waarschijnlijk aan het niveau. Je hebt hem op 0% gezet. Ik gok dat die dan gewoon niet aangaat als je op aan klikt. Je kunt ze beter op een waarde zetten die je wenst te hebben.Simkin schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:01:
Ik heb een beginnersvraag mbt het gebruik van groepen (van Hue lampen). Ik heb zojuist de server software geinstalleerd op mijn debian server en alles lijkt te werken; Ik heb mijn Hue Bridge gekoppeld en kan de lampen afzonderling aan/uit zetten.
Nu heb ik ook lamp groepen gemaakt (voor elke kamer)
[afbeelding]
Ik zie dat ik scripts kan koppelen aan de AAN/UIT acties maar ga er eigenlijk van uit dat deze in dit geval niet gedefineerd hoeven te worden aangezien elke device in d egroep al een AAN/UIT state heeft
[afbeelding]
Is dit wel logisch maar nog niet geimplementeerd of maak ik een verkeerde aanname?
Mocht ik in dit geval gebruik moeten maken van AAN/UIT scripts, kan iemand mij dan een voorbeeld verschaffen?
Als laatste nog een opmerking/vraag. het valt mij op dat de webinterface soms wat traag is tijdens het switchen tussen de paginas, is dat een bekend probleem of ligt dit mogelijk aan mijn eigen omgeving?
Dat stuk begreep ik dus niet, maar ga dat eens proberen. Kan ik dan evengoed nog een script laten aftrappen? Want ik stuur nu met mijn oude systeem een iMessage met de foto via AppleScript. Dan krijg ik nl. de foto op mijn lockscreenhondapower schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:48:
[...]
Bij Settings->More option -> Camera's kun je de snapshot url van de camera opgeven.
Als je dat hebt gedaan, kun je daaronder een switch toevoegen welke de trigger is. Je krijgt de snapshot dan als notification dacht ik.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Dat script kun je starten met de 'On action' van diezelfde switch.Joepv schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:21:
[...]
Dat stuk begreep ik dus niet, maar ga dat eens proberen. Kan ik dan evengoed nog een script laten aftrappen? Want ik stuur nu met mijn oude systeem een iMessage met de foto via AppleScript. Dan krijg ik nl. de foto op mijn lockscreen
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Is de site compleet onbereikbaar of staat er "Domoticz Offline" oid?Grrrrrene schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:23:
Bij ons wordt Domoticz een per dag tot eens per week onbereikbaar. Volgens de Pi draait de service gewoon "OK", maar de website is onbereikbaar en de app Dromotica kan ook geen verbinding maken. Is er een manier (een log ofzo) waarmee ik erachter kan komen wat er aan de hand is? De eerder genoemde scripts die iedere zoveel tijd controleren of Domoticz nog draait bieden geen soelaas omdat het volgens de Pi nog gewoon draait
Je zou kunnen kijken naar deze oplossing. Ik heb dat zelf ook, maar met een opmerking daarbij: logging is standaard uitgezet om de SD kaart te sparen. Ik heb daarom een tmpfs mount gebruikt, maar heb het idee dat die vol loopt en zo domoticz om zeep helpt. Omdat watchdog de pi herstart kan ik dat niet zien. Ik ben aan het kijken hoe logrotate dat kan oplossen. Als ik dat voor elkaar zet ik de uitleg misschien wel even erbij op de wikipagina. Had trouwens daarnet dat mn RFXtrx433 niks meer deed, ook voor het eerst. Even usb eruit en er weer in en het werkte weer. Kan er misschien aan liggen dat er ook nog sinds kort een usb modem (zie boven) aan de Pi hangt, zojuist even de voeding vervangen door een 2A exemplaar.
Dat laatste inderdaadDaaNMageDDoN schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:25:
[...]
Is de site compleet onbereikbaar of staat er "Domoticz Offline" oid?
Ik weet niet of het een goed idee is geweest, maar onze Pi hangt aan zo'n externe accu voor telefoons en tablets, aan de tablet-poort. Die zou volgens de specs ook 2A moeten kunnen leveren, al levert de voeding die daar weer aan hangt max 1A. De Pi trekt ook niet continu 2A natuurlijk, ik zou niet weten waar die energie zou moeten blijven. Het idee erachter was dat de externe accu als een soort UPS zou fungeren. Niet dat de Pi nog benaderbaar zou zijn als de stroom uitvalt (netwerk is dan uiteraard ook weg), maar de installatie wordt er natuurlijk niet beter op als je de Pi op die manier ineens laat uitvallen.Je zou kunnen kijken naar deze oplossing. Ik heb dat zelf ook, maar met een opmerking daarbij: logging is standaard uitgezet om de SD kaart te sparen. Ik heb daarom een tmpfs mount gebruikt, maar heb het idee dat die vol loopt en zo domoticz om zeep helpt. Omdat watchdog de pi herstart kan ik dat niet zien. Ik ben aan het kijken hoe logrotate dat kan oplossen. Als ik dat voor elkaar zet ik de uitleg misschien wel even erbij op de wikipagina. Had trouwens daarnet dat mn RFXtrx433 niks meer deed, ook voor het eerst. Even usb eruit en er weer in en het werkte weer. Kan er misschien aan liggen dat er ook nog sinds kort een usb modem (zie boven) aan de Pi hangt, zojuist even de voeding vervangen door een 2A exemplaar.
Ik denk dat ik je oplossing begrijp, maar ik zie het ook als een (nog) niet ideale oplossing. Ik volg je pogingen om dit werkend te krijgen wel met interesse. Zelf weet ik gewoon te weinig van dit soort systemen om het probleem op te lossen
[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 29-11-2014 09:10 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Hoe sluit je die dan aan? Rechtstreeks op de USB poort?DukeBox schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:53:
[...]
Sterker nog, hiermee kan ik mijn opentherm gateway de rpi er tussenuit halen om wifi te verkrijgen
Zit er aan te denken om een gateway aan te schaffen maar dan wil ik er wel wifi op hebben. Dit is een stuk goedkoper dan de versie met LAN/Wifi van opentherm-gateway.com.
Wear support zit ik aan te denken. Hoe zien jullie dat voor je? Icoontjes waar je door heen scrolt om switches / scenes te bedienen of puur om de status te kunnen nakijken?
[ Voor 84% gewijzigd door s_schimmel op 29-11-2014 11:30 ]
Voor mijn Home Control tablet zou ik (tijdelijk) gegevens willen opslaan in nieuwe tabellen.
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
/sorry beetje n00b, maar met google vind ik het antwoord niet zo 123
Wat is de bron van je meting? Een slimme meter, of een YouLess of zoiets?quazar schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:08:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de beginstand van een meter aan kan passen? Heb mijn zonnepanelen in domoticz aan de praat gekregen, maar zou hem graag door willen laten tellen vanaf de opbrengst tot nu toe...
/sorry beetje n00b, maar met google vind ik het antwoord niet zo 123
Zoals ook in de FAQ staat met sqlitebrowser.Gamerkoe schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:41:
Iemand een idee of ik de database van domoticz kan benaderen en wijzigingen kan aanbrengen?
Ja, je kan een offset instellen onder de advanced settings van de 'button'.quazar schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:08:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de beginstand van een meter aan kan passen?
Ik kan dit niet vinden in de FAQ op http://www.domoticz.com/wiki/FAQ, maar SQLiteBrowser doet enkel met lokale bestanden. De bedoeling is dat ik vanuit de code op de Pi zelf realtime DB toegang heb om gegevens weg te schrijven en op te halen.DukeBox schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:40:
[...]
Zoals ook in de FAQ staat met sqlitebrowser.
Domoticz gebruikt een SQLite database. Realtime toegang tot de database zoals bij MySQL kan dus niet. Je kan als je alleen leest gelijktijdig van de database gebruik maken maar als je wilt schrijven zal je Domoticz moeten stoppen. De database is niet meer dan een bestand met de naam domoticz.db. Daar kan je bij door een netwerk share te maken op de domoticz directory of via WinSCP/Cyberduck het bestand via SSH te downloaden.Gamerkoe schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:06:
[...]
Ik kan dit niet vinden in de FAQ op http://www.domoticz.com/wiki/FAQ, maar SQLiteBrowser doet enkel met lokale bestanden. De bedoeling is dat ik vanuit de code op de Pi zelf realtime DB toegang heb om gegevens weg te schrijven en op te halen.
Het gaat om mijn zonnepanelen. De data wordt geïmporteerd vanuit PVOutput. Ik kan echter geen historische data toevoegen aan pvoutput.org. Liefst zou ik data als cvs importeren in de domoticz database van mijn raspberry... Plan B is de status: XXXXkWh met 2700kWh zien te verhogen.Gamerkoe schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:19:
Wat is de bron van je meting? Een slimme meter, of een YouLess of zoiets?
Deze advanced settings zijn denk ik niet aanwezig bij de pvoutput "button"? Ik vind het iig niet.DukeBox schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:40:
Ja, je kan een offset instellen onder de advanced settings van de 'button'.
Voor mijn CM180 energiemeter geldt hetzelfde; ook deze zou ik graag met een paar kWh willen aanpassen.
[ Voor 29% gewijzigd door quazar op 30-11-2014 11:19 ]
NFC en domoticz zou heel goed werken met de app dromotica. Via deze app is het mogelijk om een nfc sticker te vullen met een schakel opdracht. Telefoon tegen deze sticker houden en de verlichting gaat aan. Veel simpeler dan via een URL. Wel nfc sticker gebruiken van meer dan 223 bytes.
Het event is als volgt:
Als er iemand thuis is DAN dagprogramma CV = Aan
ELSE IF iemand thuis = off DAN dagprogramma CV = Uit
Dit werkt op zich prima, maar als ik uit m'n werk kom, een halfuurtje thuis ben om me om te kleden, en dan weer weg ga, dan gaat de CV in dat halfuurtje wel aan, terwijl dat eigenlijk overbodig is.
Nu zat ik zelf eraan te denken om een virtuele switch te maken (Niet_opwarmen), en dat als die 'on' is, dat het CV event dan niet runt. Heeft iemand nog een beter idee?
Een timer ('IemandThuis' moet minimaal voor xx minuten geldig zijn) is niet handig, als ik dan wel thuis blijf dan zou de ketel pas na die xx minuten aan gaan. En wat kies je dan voor tijd? 30 min? 45min? een uur? Niet handig dus...
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2014 12:25 ]
Misschien een scriptje maken dat als je bij thuiskomst 3x een bepaalde lamp (bij de voordeur, KaKa, Zwave) aan en uit zet in 1 minuut tijd, dat ie dan die virtuele switch Niet_opwarmen aanzet.ThinkPadd schreef op zondag 30 november 2014 @ 12:24:
Dit werkt op zich prima, maar als ik uit m'n werk kom, een halfuurtje thuis ben om me om te kleden, en dan weer weg ga, dan gaat de CV in dat halfuurtje wel aan, terwijl dat eigenlijk overbodig is.
Nu zat ik zelf eraan te denken om een virtuele switch te maken (Niet_opwarmen), en dat als die 'on' is, dat het CV event dan niet runt. Heeft iemand nog een beter idee?
Je kunt per gebruiker configureren welke switches er zichtbaar/bedienbaar zijn.tlpeter schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:38:
S_schimmel, is er een mogelijkheid om virtuele schakelaars te verbergen in de ap of zou dit in domoticz opgelost moeten worden?
Uiteraard geldt dit dan niet alleen voor de ap, maar ook voor de webinterface.
Mmm dat is nog vrij foutgevoelig denk ik. Ik heb nog wel een KaKu remote liggen die ik kan koppelen aan de virtuele switch. Kan m'n vriendin die gebruiken en doe ik het zelf gewoon via m'n telefoonhondapower schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:03:
[...]
Misschien een scriptje maken dat als je bij thuiskomst 3x een bepaalde lamp (bij de voordeur, KaKa, Zwave) aan en uit zet in 1 minuut tijd, dat ie dan die virtuele switch Niet_opwarmen aanzet.
Dat is wel een goed idee. Zit daar zelf ook een beetje mee, ik hoef niet alle virtuele switches te zien. Gewoon zorgen dat je een user aanmaakt voor je apps en dat je die user niet alle virtuele switches laat zien.RudolfR schreef op zondag 30 november 2014 @ 15:00:
[...]
Je kunt per gebruiker configureren welke switches er zichtbaar/bedienbaar zijn.
Uiteraard geldt dit dan niet alleen voor de ap, maar ook voor de webinterface.
Dus ik een Admin aanmaken met beheerdersrechten. Daarna een user aanmaken, en nog steeds krijg ik de melding dat ik eerst een admin aan moet maken of website protection.
Iemand een idee waarom dit niet werkt na het aanmaken van een Admin user?
Je kunt toch gebruik maken van het dashboard in domoticz met daarop alleen de switches welke je echt wilt zien. In dromotica heb je namelijk bij (een van)de laatste versie de mogelijkheid om het dashboard van domoticz te gebruiken. Deze kun je dan tevens als startscherm instellen.tlpeter schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:38:
S_schimmel, is er een mogelijkheid om virtuele schakelaars te verbergen in de ap of zou dit in domoticz opgelost moeten worden?
Traagheid lag idd aan mijn ISP!ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:15:
Je kunt je losse devices aan/uit zetten, maar ook een hele groep in één keer. Ik gebruik het bijv. als de status van aanwezigheid wijzigt (dus er was iemand thuis, en nu niet meer) om een hele groep uit te zetten. Anders zou je voor elke lamp apart moeten zeggen dat hij uit moet gaan.
En traagheid ligt aan je eigen omgeving denk ik, heb hier nooit traagheid gemerkt.
Ik kan idd alle Hue lampen in een groep in een keer uitzetten dmv op de rode "Turn Off" knop te drukken maar de lampen gaan vervolgens niet aan als ik op de "Turn On" knop druk.

Als ik de groep edit en de AAN knop druk voor elke lamp afzonderlijk gaan de lampen wel aan. Is dit een bekende bug?

De wiki (http://www.domoticz.com/wiki/Wake-up_On_Lan) wijst naar "add the WOL hardware option" maar die kan ik nergens vinden, iemand een idee? En dan bedoel ik niet de WOL option on the NAS, die staat goed.
[ Voor 10% gewijzigd door PolderPloer! op 30-11-2014 18:39 ]
Probeer het % eens niet op 0 te zetten maar op 50% ofzo. Of als het geen dimmers zijn op 100%. Wellicht zit het hem daar in?Simkin schreef op zondag 30 november 2014 @ 17:47:
[...]
Traagheid lag idd aan mijn ISP!
Ik kan idd alle Hue lampen in een groep in een keer uitzetten dmv op de rode "Turn Off" knop te drukken maar de lampen gaan vervolgens niet aan als ik op de "Turn On" knop druk.
[afbeelding]
Als ik de groep edit en de AAN knop druk voor elke lamp afzonderlijk gaan de lampen wel aan. Is dit een bekende bug?
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 30-11-2014 18:46 ]
Kijk eens in Domoticz bij Instellingen-Hardware. Daar kun je Wake-On-Lan toevoegen.PolderPloer! schreef op zondag 30 november 2014 @ 18:32:
Ik wil graag mijn NAS via domoticz starten en pingen wat de status is, dit laatste lukt, echter starten via WOL lukt niet.
De wiki (http://www.domoticz.com/wiki/Wake-up_On_Lan) wijst naar "add the WOL hardware option" maar die kan ik nergens vinden, iemand een idee? En dan bedoel ik niet de WOL option on the NAS, die staat goed.
Aha, thx, hoe stom kan ik zijn.janne_nl schreef op zondag 30 november 2014 @ 18:46:
[...]
Kijk eens in Domoticz bij Instellingen-Hardware. Daar kun je Wake-On-Lan toevoegen.
Dat was idd het probleem, bedankt!Nicap schreef op zondag 30 november 2014 @ 18:44:
[...]
Probeer het % eens niet op 0 te zetten maar op 50% ofzo. Of als het geen dimmers zijn op 100%. Wellicht zit het hem daar in?
(wel opmerkelijk dat de handmatige AAN knop werkte terwijl de sterkte op 0% stond)
Ik heb geen website protection; staat op basic-auth, maar geen username en password ingevuld.Nicap schreef op zondag 30 november 2014 @ 16:19:
Iemand een idee waarom dit niet werkt na het aanmaken van een Admin user?
Hoef via de webinterface ook nooit een wachtwoord in te vullen.
Ik heb een gebruiker admin (kleine letter 'a', misschien hoofdlettergevoelig?), en een aantal gebruikers. Werkt prima.
Heb het net ook met kleine letters geprobeerd, maar krijg nog steeds deze melding:RudolfR schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:42:
[...]
Ik heb geen website protection; staat op basic-auth, maar geen username en password ingevuld.
Hoef via de webinterface ook nooit een wachtwoord in te vullen.
Ik heb een gebruiker admin (kleine letter 'a', misschien hoofdlettergevoelig?), en een aantal gebruikers. Werkt prima.
https://www.dropbox.com/s...11-30%2019.47.43.png?dl=0
Ik denk dat de aan knop in de groep gewoon gelinkt is naar de schakelaar zelf.Simkin schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:04:
[...]
Dat was idd het probleem, bedankt!
(wel opmerkelijk dat de handmatige AAN knop werkte terwijl de sterkte op 0% stond)
Dat kan kloppen, heb ik nu inderdaad ook.Nicap schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:48:
[...]
Heb het net ook met kleine letters geprobeerd, maar krijg nog steeds deze melding:
https://www.dropbox.com/s...11-30%2019.47.43.png?dl=0
Misschien een bug. (ik zit op 't beta kanaal)
Uiteindelijk was ik hier als niet reguliere Pi gebruiker toch wel een dagje mee bezig, Met name het zwave deel koste wat tijd. Maar daardoor weet ik nu ook hoe dat in elkaar zit.
Ik wilde eerst de Aeon als secondaire controller in het bestaande Zipato netwerk opnemen. Dat opnemen ging goed. Ik kreeg ook alle nodes van de Zipato in Domoticz te zien. Alleen het besturen van apparaten in het Zipato netwerk wilde niet lukken. Uiteindelijk een nieuw Z-wave netwerk opgezet en dat ging prima.
Ook de Piface lukte aanvankelijk niet omdat er een driver op de raspberry moest worden aangezet. Is op zich goed beschreven in de Wiki. Maar als je weinig ervaring hebt met de Pi is dat ook even zoeken met Putty. Ook het aanpassen van de config file voor Piface is uiteindelijk gelukt.Standaard staan de uitgangen op tellen. Maar via de config file zijn ze ook als standaard uitgangen in te stellen.
Ik heb ook nog een tweede Pi versie B met Domoticz parallel draaien met temperatuursensoren via one wire. Dit werkt echt heel leuk. Hiermee wil ik de temperatuur van de verwarming gaan monitoren
De waardes van de sensoren zijn dan eenvoudig af te lezen op de andere PI. Voor de geroutineerden onder ons wellicht vanzelfsprekend, maar voor mij ongelofelijk handig.
Nu nog de stabiliteit. Erg belangrijk voor een goede WAF factor.
Maar zoals al gezegd, erg onder de indruk van de mogelijkheden. Complimenten voor de ontwikkelaars.
WOL werkt vanzichzelf, nadat ik mijn pc in Hardware had toegevoegd (Domoticz draait vanaf een Raspberry PI).
Echter werkt het afsluiten van de computer niet.

De content van het stukje code:
#!/usr/bin/sh
net rpc shutdown -I mijnip -U gebruiker%pass -t 100
Wanneer ik dit commando uitvoer op de pi zelf, werkt het wel. Wat doe ik verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-11-2014 23:21 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik ook. Dan zal dat het zijn idd.RudolfR schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:52:
[...]
Dat kan kloppen, heb ik nu inderdaad ook.
Misschien een bug. (ik zit op 't beta kanaal)
De 3x slash las ik dat nodig was. Met 2 werkt het overigens ook niet. In de log staat dit op het moment van aanzetten. "Sun Nov 30 23:32:47 2014 User: admin initiated a switch commandM.v.Veelen schreef op zondag 30 november 2014 @ 22:56:
Klopt het dat je 3 x een / in de URL hebt staan? Is dat het misschien? Zie je iets in het log?
Sun Nov 30 23:32:47 2014 WOL: Wake-up send to: BC-5F-F4-E6-EC-3A". Het lijkt dus alsof domoticz de setting overruled?
Goed punt, maar ik krijg ook geen pop-up van het uitschakelen van de computer. Deze zou er wel moeten komen.ThinkPadd schreef op maandag 01 december 2014 @ 09:29:
Komt het niet omdat je de PC nog wakker houd met je script? Dus dat je hem uitzet, maar doordat domoticz een signaal ofzo naar het IP stuurt de PC gelijk weer wakker wordt?
Jep, als ik het bestand uitvoer op mijn Pi via SSH werkt het gewoon.ThinkPadd schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:49:
Heb je wel op de PC aangegeven dat de PC op die manier mag worden uitgezet? Volgens mij moet je daar wel iets van rechten voor instellen.
chmod +x shutdown_hoofdpc.sh
Met bovenstaand commando geef je aan dat het bestand executable is (vandaar de 'x').
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2014 11:14 ]
Wat me opviel is dat de manpage van net rpc die switches voor shutdown niet noemt.
Is /bin/sh dezelfde shell als waar jij het commando wel met succes onder kan uitvoeren?
Just thinking out loud...
Edit: sorry te snel gereageerd, zie dat Thinkpad ongeveer hetzelfde dacht
Iig is de test om te weten of het werkt is het script te draaien onder exact dezelfde user als domoticz, niet zomaar het commando, want het wil nog wel eens nodig zijn om quotes te zetten om parameters in scripts (weer een gedachte hardop).
[ Voor 34% gewijzigd door DaaNMageDDoN op 01-12-2014 13:09 ]
Grappig, een stukje terug had ik het over hetzelfde maar met mijn powerbank lukte dat niet; wanneer de powerbank weer gevoed word, word de voeding naar de pi onderbroken...ben nu benieuwd naar hoe het bij jou werkt. Rpi's gaan gekke dingen doen als de voeding niet stabiel of te zwak is. Probeer het eens zonder de powerbank of liever nog met een 2A voeding.Grrrrrene schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 09:03:
[...]
Dat laatste inderdaadIk had al wel scripts gevonden die iedere zoveel tijd checken of Domoticz nog draait (die komen in deze thread ook wel langs), maar de service draait nog als hij onbereikbaar wordt...
[...]
Ik weet niet of het een goed idee is geweest, maar onze Pi hangt aan zo'n externe accu voor telefoons en tablets
[...]
Het idee erachter was dat de externe accu als een soort UPS zou fungeren.
Over dat 'Domoticz offline'; ik geloof dat de browser de app cached en voorbereid is op een onbereikbare domoticz, dus je browser heeft geen daadwerkelijke verbinding nodig heeft om die melding te tonen ookal ziet het er anders uit dan een "request timed out" o.i.d. Ik denk aan een probleem in de verbinding. Hoe benader je op dat moment de dienst? Van buitenaf? Kun je er "thuis" nog wel via ssh bij? Wat staat er op het laatst in het log? Als je er lokaal nog bij kan (dus rechtstreeks via kvm) en je start een browser http://localhost:8080 wat staat er dan? Misschien tijdelijk toch maar even logging inschakelen en waarschijnlijk weet je dan meer.
net rpc shutdown -I 192.168.0.4 -U Admin%admin -t 100 -C 'Systeem wordt binnen 100 seconden afgesloten'
Waarin uiteraard voor eigen gebruik het ip even aangepast moet worden en Admin%admin verandert moet worden in een account dat rechten heeft om remote af te sluiten (als het goed is standaard alleen maar Administratoren).
Als extra toevoeging voor dit script zou ik graag een paar extra statussen willen schrijven naar de log. Iemand een idee om dit te doen? En iemand een idee om dit script te optimaliseren door een ping in te bouwen? De echte status van de pc wordt namelijk niet bijgehouden.
- Wat is eigenlijk het verschil tussen scenes en groepen?
- Als ik via een LUA script een variabele vul met de tijd van mijn Squeezebox alarm en ik met de puzzelstukjes in events zeg dat als de tijd deze waarde heeft er verlichting aan moet dan gebeurt er niets, doe ik een puzzelstukje maken door er zelf de tijd in te tikken dan werkt het wel. Doe ik dan iets fout of is dit een bug?
- Klopt het dat ik de uitvoer van Python scripts niet weer terug Domoticz in krijg? Dat ik dan met LUA moet werken?
Group = groep lampen, in mijn geval bijv. een kamer, group 'woonkamer'
Een scene kun je alleen aanzetten dacht ik. Group kan aan/uit.
Dat met de tijd van de Squeezebox komt wellicht omdat de tijd er in een verkeerd dataformat in staat (als tekst bijv, ipv tijd). Op die manier kan Domoticz er niks mee. Zit hem waarschijnlijk in het script dat de communicatie tussen Domoticz <> Squeezebox doet.
Volgens mij klopt dat van die Python scripts wel ja. Python wordt uitgevoerd door je OS (Raspbian) en Lua scripts door Domoticz zelf. Van Lua scripts kan Domoticz dus ook de status e.d. tonen.
De tijd voor de Squeezebox komt netjes met LUA in een variabele met de eigenschap "time". Misschien een bug?
Ik draai Domoticz native op OSX, al mijn huidige intelligentie zit in losse Python scripts. Wordt nog een mooie klus om dit allemaal om te gaan zetten. Kom ik in ieder geval de koude wintermaanden door.
Wellicht is het makkelijker om de python scripts de status via de API van Domoticz door te geven. Dan kan je de scripts bijna ongemoeid laten.Joepv schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 08:24:
Ik draai Domoticz native op OSX, al mijn huidige intelligentie zit in losse Python scripts. Wordt nog een mooie klus om dit allemaal om te gaan zetten. Kom ik in ieder geval de koude wintermaanden door.
Ik zie in m'n notificatiebalk keurig dat hij het weggaan van huis heeft gedetecteerd. Maar in Domoticz stond de virtuele switch nog op 'On'. Hierdoor stond de CV te draaien terwijl er niemand thuis was
Ik ga daarom weer terug naar een script op de Pi wat m'n telefoon pingt en adhdv een switch bedient. Dat werkt feilloos.
Het probleem ligt aan m'n telefoon (Nexus 5), want het is niet zo dat m'n Domoticz van buitenaf niet goed bereikbaar is ofzo. Ik kan op afstand prima m'n Domoticz bedienen over 3G namelijk. Het thuiskomen gaat ook 99/100 keer wel goed. Het weggaan is iets wat lastig is. Ik denk dat het komt omdat hij van WiFi overschakelt naar mobiel netwerk, en dat ook net in die tijd jouw app aan Domoticz de status doorgeeft.
Maar ik heb ook vaak problemen dat WhatsAppjes soms erg laat binnenkomen als ik op mobiel netwerk zit, dus echt een probleem van m'n telefoon.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2014 10:13 ]
Edit:
Ik kreeg zojuist wel een antwoord van Nefit. Nergens beweer ik dat ze zijn aangesloten bij Domoticz (..) maar heb ik het wel genoemd en gezegd dat de kans bestaat dat ze op deze manier misschien een nog breder publiek kunnen aantrekken als dit wel samen gaat werken. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt, toch?
Ik heb mijn hoop gevestigd op de webbrowserregeling, misschien kunnen we dan met URL's aan de slag en kunnen we tenminste al iets. Fingers crossed.Geachte heer -knip-,
Wij zijn niet aangesloten bij Domoticz. Uiteraard geven wij uw verzoek door aan onze ontwikkelaars. Momenteel is onze Easy thermostaat via iOS en Android te regelen. Er zal op korte termijn een webbrowserregeling aan worden toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
-knip-
Consumentenservice
[ Voor 39% gewijzigd door M.v.Veelen op 02-12-2014 11:27 ]
¯\_(ツ)_/¯
Werkt probleemloos middels opentherm. Heb er zelf ook een.M.v.Veelen schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:58:
Ik heb her en der wat mensen gezien die een Nefit Easy hebben en die ook wilden kunnen aansturen met hun Domoticz.
Ik heb zelf een Nefit ketel, ik weet niet of dat nog voor problemen gaat zorgen?
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb zelf ook de Easy maar deze is "direct" aangesloten op de CV ketel. Zit ook met smart te wachten op de mogelijkheid van aansturing vanuit Domoticz. Alhoewel het bedienen op zich via de android app ook wel prima gaat. Maar Domotitcz zou er een stuk slimmigheid bij komen.
(M.v.Veelen; zal ik Nefit ook een mail sturen ?

¯\_(ツ)_/¯
Daar heb ik geen Nefit Easy voor nodig, kan ik met < 3 euro aan onderdelen van China en een event in Domoticz ook: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activerenjanne_nl schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:01:
[..]
Ons voordeel van de Easy is het op afstand kunnen inschakelen van de verwarming, erg handig als je thuiskomtijden niet heel regelmatig zijn.
De buitentemperatuur setting kun je opgeven in de settings van OTGW binnen Domoticz door op de knop 'set up' te drukken. De setpoint aanpassen kun je onder het tabje utilitiy. Daar staat, na het toevoegen van de OTGW, een thermostat device.Joepv schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:13:
Over de OTGW koppeling gesproken. Ik krijg keurig alle gegevens in Domoticz, maar hoe kan ik de buiten temperatuur pushen? Of inderdaad het setpoint aanpassen? Of moet ik dit ook weer scripten met LUA? Ik lees de temperatuur uit met het weerstation. Of gaat dit met de REST API?
Dit topic is gesloten.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door