Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op de RPI heb ik Domoticz draaien met een aeon z-stick (v2). Nu heb ik een Everspring tussenschakelaar en deze wilde ik includen. Dit lukt niet met de stick in de Pi. Het is pas gelukt toen ik de stick uit de Pi haalde, in Inclusion mode zette (samen met de schakelaar) en vervolgens weer in de Pi stak. Is dit echt de manier om dit te doen? Of is er ook een manier om nieuwe devices toe te voegen met de stick in de Pi? (Aeon noemt deze mode SerialAPI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de Flamingo FA500 schakelunits? Het signaal ontvangen (learn) van de afstandsbediening werkt goed in Domoticz...althans dat lijkt zo. Het schakelen doet helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Eriksk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:02:
Op de RPI heb ik Domoticz draaien met een aeon z-stick (v2). Nu heb ik een Everspring tussenschakelaar en deze wilde ik includen. Dit lukt niet met de stick in de Pi. Het is pas gelukt toen ik de stick uit de Pi haalde, in Inclusion mode zette (samen met de schakelaar) en vervolgens weer in de Pi stak. Is dit echt de manier om dit te doen? Of is er ook een manier om nieuwe devices toe te voegen met de stick in de Pi? (Aeon noemt deze mode SerialAPI).
Mijn ervaring nu is dat dit inderdaad de enige manier is!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Eriksk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:02:
Heeft met antennebereik te maken. De stick varianten hebben een antenne met een klein bereik, wat niet erg is in een mesh netwerk, maar dan moet het nieuwe device wel opgenomen zijn. Daarom is de aeon stick uitgerust met een batterij, zodat je naar de module toe kunt gaan en pairen. Op dat moment weet de module tot welk netwerk ie behoort, en het netwerk kent de nieuwe module. Daarna doet het mesh netwerk z'n werk (een route opbouwen via andere modules). Op zich is dat juist een fijne feature van de aeon stick; anders zou je bv een inbouwmodule eerst ergens vlakbij de controller moeten inbouwen, pairen, uitbouwen en verderop weer inbouwen.

Overigens heeft dit niks met de serial api te maken; dit betekent dat communicatie van het z-wave netwerk via een geëmuleerde seriële poort verloopt. Zo werken alle z-wave sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
meer met de wijze van inclusion
dit kan met low power (aeon stick) en high power (zoals fibaro hs2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de 4 rookmelders (KD101) aan de gang geslingerd. Werkt aardig in combinatie met Domoticz. Waar ik wel mijn twijfels bij zet.....Hoe veilig is dit? Ik kan zonder enige vorm van security het signaal oppikken
als ze af gaan. Dat vind ik nog niet zo erg. Maar ik kan ze ook het commando geven dat ze af moeten gaan. Dat kan mijn buurman dan ook lijkt me.

Ik heb echt het idee om maar iets met Z-Wave te gaan doen dan. RFX ga ik dan enkel nog gebruiken voor een weerstation en wat andere onschuldige zaken. Zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ehhhh nee, eigelijk zie je dat goed:) al is enige manier om het 100% veilig te maken en bedraad systeem.
Zwave gaat niet door de buren of een inbreker geactiveerd worden in ieder geval ;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
De KD101 stuurt niet regelmatig een signaal dus zou je buurman toevallig al een opname moeten maken op het moment dat je zelf de KD101 aanstuurt en hij moet over Domoticz beschikken.
En de buurman moet er plezier in hebben om je te sarren.
Er vliegt niks in brand als de melder afgaat, wel vervelend maar nog steeds veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

DRuw schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:26:
Ehhhh nee, eigelijk zie je dat goed:) al is enige manier om het 100% veilig te maken en bedraad systeem.
Zwave gaat niet door de buren of een inbreker geactiveerd worden in ieder geval ;)
en dan via een homeplug adapter ipv UTP. UTP kun je doorknippen en iets tussenhangen (lees afluisteren),
bij 230v zou ik dat niet doen :P

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

b_weijenberg schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:22:
De KD101 stuurt niet regelmatig een signaal dus zou je buurman toevallig al een opname moeten maken op het moment dat je zelf de KD101 aanstuurt en hij moet over Domoticz beschikken.
En de buurman moet er plezier in hebben om je te sarren.
Er vliegt niks in brand als de melder afgaat, wel vervelend maar nog steeds veilig.
Ik kan me voorstellen dat je bepaalde zaken zou willen schakelen in reactie op een brandmelding, zoals het omhoog halen van rolluiken. In dat geval kan het triggeren van een brandalarm zorgen voor een vermindering van de beveiliging van je woning. Dat lijkt me toch wel "onveilig".

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:32
Toch gebeuren er rare dingen. Ik stuur via de RFXCom en domoticz zowel Kaku alsl X10 aan. Gaat vaak goed. De Rfxcom stuurt draadloos een signaal naar de CM15pro die het signaal weer op het (stroom)net zet.
Heb 8 rolluiken die via X10 schakelaars werken. Vaak gaat het goed. Vandaag weer zo'n geval waar ik dus de hand niet achter krijg.
Twee rolluiken naast elkaar, een gaat omhoog de andere niet. Meerdere malen geprobeerd vanuit Domoticz, lukt niet. (het ander rolluik zoals gezegd wel) Doe ik het nu via een Marmitek programma dat gaat ie gewoon omhoog..........................

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
Het Marmitek programma communiceert direct met de CM15 en het programma buffert de commando's.
X10 via RF aansturen is niet echt aan te bevelen, zeker niet als je meerdere commando's achter elkaar wilt geven. Het RF protocol is vele malen sneller dan het X10 power line protocol. Stuur je de X10 signalen te snel achter elkaar dan kan de CM15 ze niet snel genoeg verwerken en mis je dus commando's op de power line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
b_weijenberg schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:44:
Het Marmitek programma communiceert direct met de CM15 en het programma buffert de commando's.
X10 via RF aansturen is niet echt aan te bevelen, zeker niet als je meerdere commando's achter elkaar wilt geven. Het RF protocol is vele malen sneller dan het X10 power line protocol. Stuur je de X10 signalen te snel achter elkaar dan kan de CM15 ze niet snel genoeg verwerken en mis je dus commando's op de power line.
Daar was/ben ik me van bewust, als ik de rolluiken automatisch aanstuur, doe ik dat met een minuut tussenruimte. Het gaat dan ook dagen goed en dan een paar dagen niet.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
Een vertraging van 5 seconden zou normaal gesproken voldoende zijn.
X10 RF zijn vrij korte commando's en als er een ander RF signaal, bv een bewegingsmelder of deursensor, staat zenden kan het verloren raken. Je zou elk commando daarom een keer of 3 kunnen herhalen met een interval van 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 19:17
Ik heb 2 mp3-deurbellen gevonden voor een aardige prijs:
http://www.linkdigit.com/product/mp3-doorbell/
http://www.bol.com/nl/p/b...aadloos/9200000010922086/

Nu weet ik dat de RFX Byron en Elro ondersteund. Alleen de Byron SX series, maar ik weet dus niet of deze daar ook onder valt. Die andere deurbel werkt ook op 433, maar weet dus niet of dat dan ook zomaar wordt ondersteund. Iemand ervaring mee?

Iemand dan ervaring met het volgende:
Een deurbel heeft verschillende melodieen. Is het mogelijk die melodieen apart aan te sturen? Dus even een dom voorbeeld: stel de lamp gaat aan, dan krijg je melodie 1 uit de deurbel. Stel de deur gaat open en dan gaat melodie 2 zich melden?

Lijkt me wel grappig om zoiets werkend te krijgen. Of als een bekend iemand binnen komt, zijn/haar telefoon wordt herkend en je een "goedemiddag.mp3" uit de deurbel komt brullen.. beetje fantasie, maar mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
Het is me ondertussen gelukt Domoticz te compileren op Fedora 20. Ik heb een kale testmachine ingericht met de ontwikkeltools erbij. Vervolgens moesten de volgende onderdelen erop :

- open-vm-tools (voor vmware)
- cmake
- sqlite-devel
- zlib-devel
- libcurl-devel
- libusb-devel
- systemd-devel
- boost-devel
- boost-static

Daarna kan je openzwave en domoticz op de normale manier installeren. So far, so good.

Nu moet Domoticz als service draaien, en daar loop ik tegen een probleem aan. De omschrijving in de wiki is niet goed voor Fedora. Er komt eerst een foutmelding dat update-rc.d er niet is. Dat klopt, die kent Fedora niet. Dan een melding dat ik iets moet installeren (een check in het startup script). Dat is redhat-lsb. Daarna geen foutmeldingen meer, maar starten doet hij ook niet.

Iemand een idee?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:43
b_weijenberg schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:57:
Een vertraging van 5 seconden zou normaal gesproken voldoende zijn.
X10 RF zijn vrij korte commando's en als er een ander RF signaal, bv een bewegingsmelder of deursensor, staat zenden kan het verloren raken. Je zou elk commando daarom een keer of 3 kunnen herhalen met een interval van 5 seconden.
Ik weet niet hoe x10 werkt, maar bij KAKU (en een ASUN-650) zou je met 3 commando's met een interval van 5 seconden het rolluik omhoog doen, stoppen en dan weer omhoog doen. Dit lijkt me ook niet wenselijk.
Daarbij het risico dat wanneer één commando niet aankomt waardoor het rolluik 5 seconden omhoog zou gaan en dan stoppen :o ?

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 21:19
Na een tijdje van aarzelen heb ik besloten om onze klikaanklikuit-schakelaars te gaan bedienen met de RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver in combinatie met de Raspberry pi. Ik heb domoticz-raspberrypi-sdcard-r1_1680 gedownload en met winimager geschreven naar een SDcard. Daarmee start de Raspberry pi echter niet op. Er gebeurt gewoon niets.

Om uit te sluiten dat ik op de een of andere manier iets verkeerd doe, heb ik op dezelfde SDcard Wheezy gezet en nu start de Raspberry Pi wel op. In Wheezy heb ik vervolgens Domoticz geïnstalleerd, maar daarbij kreeg ik foutmeldingen dat het voor deze architectuur is "deprecated." Ondanks dat werkt domoticz wel via Wheezy, maar ik vraag me af of dit na deze foutmeldingen wel echt betrouwbaar is

Ik heb nergens iets kunnen lezen over problemen met domoticz-raspberrypi-sdcard-r1_1680 en vind het daarom erg vreemd dat het bij mij hiermee niet lukt en wel met Wheezy.
Heeft iemand een tip voor mij, of zou het domoticz-image soms niet in orde zijn?

Aanvulling: de RFXtrx433E heb ik nog niet binnen en dus ook nog niet kunnen uitproberen.

[ Voor 4% gewijzigd door TiesD op 07-07-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Met de image is niks mis daar ik dezelfde gebruik en krijg Domoticz opgestart!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik zou ff een andere Sd kaart proberen... Image is prima in ieder geval, anders zou hij wel binnen korte tijd vervangen zijn hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
Ik heb nog twee andere SD-kaarten geprobeerd en op de laatste werkt het nu goed. Beetje raar, want die andere kaarten werken verder prima, maar het zij zo. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ik heb ook zo een problemen gehad met SD kaart compatibiliteit icm de Raspberry. In 1e instantie gaat alles goed maar binnen no time raakt de kaart corrupted.... Zelf nu ik Domoticz op een USB stick heb geinstalleerd en de Raspberry via de USB stick laat booten....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

probleem met mn rookmelders is opgelost.
blijkbaar zaten ze op de een of andere manier gekoppeld aan de master,
nadat ik ze allemaal voor een aantal minuten van de stroom had gehaald, kon ik ze op de normale manier pairen.

gouden tip, stop ze niet in een groep, en vervolgens op aan klikken. 4x 85dB is ERG hard :D

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
@krixzzziz, het gekke is dat ik die SD-kaarten verder gewoon kan lezen en gebruiken. Ik wacht wel af, maar zorg wel dat ik backups van de instellingen achter de hand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Nu online
Ik ben nu al maanden aan het twijfelen wat ik nu uiteindelijk ga kopen als home automation pakket, en ben nu uiteindelijk bij Domoticz uitgekomen. (komende van het idee om HW en Zipato te gebruiken)

Mijn idee is om het volgende te kopen:
- 1 x Raspberry pi
- 1 x Zwave.Me RaZberry module
- 1 x RFXtrx433E module voor op de PI
- 4 x Fibaro FGSS-101

De enige reden waarom ik die RFX module wil is om mijn Cresta weerstation uit te lezen.
Al de rest wil ik via Zwave regelen.

Vragen:
- Zien jullie problemen met mijn startopstelling?
- Zijn jullie tevreden van Z-Wave, is het betrouwbaarder dan bv HW?
- Hoe betrouwbaar en responsief is alles op de pI?
- Ik heb een standaard draadloze thermostaat, op welke manier zou ik deze kunnen koppelen via Zwave?

Al die verschillende systemen en protocollen maken het er niet makkelijker op. En de vraag is hoe lang alles nog zal bestaan. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door beOnt op 07-07-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:22
beOnt schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:26:
Ik ben nu al maanden aan het twijfelen wat ik nu uiteindelijk ga kopen als home automation pakket, en ben nu uiteindelijk bij Domoticz uitgekomen. (komende van het idee om HW en Zipato te gebruiken)

Mijn idee is om het volgende te kopen:
- 1 x Raspberry pi
- 1 x Zwave.Me RaZberry module
- 1 x RFXtrx433E module voor op de PI
- 4 x Fibaro FGSS-101

Vragen:
- Zien jullie problemen met mijn startopstelling?
- Zijn jullie tevreden van Z-Wave, is het betrouwbaarder dan bv HW?
- Hoe betrouwbaar en responsief is alles op de pI?
- Ik heb een standaard draadloze thermostaat, op welke manier zou ik deze kunnen koppelen via Zwave?
- prima start up, kun je later eenvoudig uitbreiden (doe ik ook, en maakt het ook leuk elke keer weer nieuwe sensoren etc.
- prima betrouwbaar, beter dan Kaku uiteraard. Wel iets lastiger in te stellen dan Kaku, maar is klein beetje uitzoeken. Qua bereik is de module niet super, maar voor binnen is het toereikend.
- goed betrouwbaar, draait hier al 25/7 en nu al ca. 1 jaar lang. Slechts 1 keer een vastloper (kan ook software matig zijn geweest)
- ? welk protocol gebruikt de thermostaat? (denk zelf weinig kans dat ie in Domoticz kan worden gebruikt)

Succes en veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
  • Laatst online: 20-08-2021
Er zijn weer zeer informatieve posts in dit topic. Dank daarvoor heren en dames.

Ik ben nog op zoek naar de beste oplossing voor het monitoren van mijn electriciteit en watergebruik.

Ik lees dingen over de YouLess maar ook over de Owl.

Wat zijn de ervaringen van mensen in dit topic?

http://www.catalogged.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:23
Ik zou gewoon een losse P1 meter kabel pakken en die aansluiten op je p1 meter en dan naar de domoticz. Werkt prima en kost een stuk minder, plus dat ie ook prima via diezelfde kabel teruglevering meet van zonnepanelen.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Moet je alleen voor water wat verzinnen... Er is en zwave meter maar geen idee of dat wat is...
Water is een vergeten verbruiker volgens mij, ik zie er weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Naja in vergelijking kost water natuurlijk ook een heeel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Raenius schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:56:
Er zijn weer zeer informatieve posts in dit topic. Dank daarvoor heren en dames.

Ik ben nog op zoek naar de beste oplossing voor het monitoren van mijn electriciteit en watergebruik.

Ik lees dingen over de YouLess maar ook over de Owl.

Wat zijn de ervaringen van mensen in dit topic?
Ik gebruik zowel de P1 kabel als wel de youless aangesloten op een KwH meter voor mijn PV.
Beide werken naar behoren en zonder problemen. Water meet ik niet.
E zijn mensen die ook het water met een Youless meten....

[ Voor 4% gewijzigd door bing69 op 08-07-2014 13:35 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raenius
  • Laatst online: 20-08-2021
Voor een P1 kabel heb je een slimme meter nodig volgens mij. Die heb ik (nog) niet in ieder geval.

@bing69: Gebruik je de youless via het netwerk op je pi of direct via USB aangesloten?

http://www.catalogged.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Inderdaad, die worden nu in heel Nederland geplaatst. Je kunt hem ook zelf bestellen /laten installeren zoals ik heb gedaan en kost ongeveer een euro of 70 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Nu online
Raenius schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:42:
Voor een P1 kabel heb je een slimme meter nodig volgens mij. Die heb ik (nog) niet in ieder geval.

@bing69: Gebruik je de youless via het netwerk op je pi of direct via USB aangesloten?
Ik heb hier een slimme meter (België), maar de poort is afgesloten, en ik kan deze niet uitlezen.
Al wat communicatie gehad met de leverancier, en blijkbaar willen ze liever zelf een systeem uitrollen om het verbruik te kunnen zien |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
tcviper schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:14:
Ik zou gewoon een losse P1 meter kabel pakken en die aansluiten op je p1 meter en dan naar de domoticz. Werkt prima en kost een stuk minder, plus dat ie ook prima via diezelfde kabel teruglevering meet van zonnepanelen.
Waar heb jij die kabeltjes weg dan? Even snel googelen en ik krijg deze site met kabel:
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop 32,50 voor een klein kabeltje.
En ik moet van de meterkast naar Pi...... :/
Duur kabeltje dan...
En draadloos via Wifi kon ook zag ik, maar mag je ook ruim 100,- neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Dat klinkt al wat beter.... :) Maar nu is de kabel nog veel te kort... Ik heb mijn Pi in de woonkamer. Naar de meterkast is toch een metertje of 6/7 en door de muur. Tips hiervoor? Kan ik deze kabel bv. gewoon met een usb-kabel verlengen? Of dan toch iets draadloos zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

http://www.wirelesswonen.nl/Smartcable
Nog iets goedkoper ;)
Usb gaat officieel volgens mij tot 5 meter maar ik heb het idee dat dat een verhaal is voor certificering etc.
Ik zou een 5m verlengkabel gewoon proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Haha! Ja, scheelt een euro en geen verzendkosten. ;-)
Zal het anders eens gaan proberen met een verlengkabel. In ieder geval goedkoper dan draadloos. Zal mijn energieleverancier eens vragen of ze voor klanten zo'n kabeltje niet hebben. Nooit geschoten is altijd mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je kunt het vragen maar het is niet alleen een kabeltje volgens mij.. Er zit ook een chip ding in de Usb stekker en 2 leds dus het is een "apart" kabeltje ;)
Ik zou het vragen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Raenius schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:42:

De youless gebruik ik inderdaad via het Lan. En ik log naar PVoutput. En omdat het kan lees ik in Domoticz beiden weer in/af

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
slayer007 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:20:
[...]

Waar heb jij die kabeltjes weg dan? Even snel googelen en ik krijg deze site met kabel:
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop 32,50 voor een klein kabeltje.
En ik moet van de meterkast naar Pi...... :/
Duur kabeltje dan...
En draadloos via Wifi kon ook zag ik, maar mag je ook ruim 100,- neerleggen.
Kijk even op http://www.domoticaforum.eu/ heb hier een kabeltje van 15,00 + 1.28 verzendkosten vandaan. Anders pm me even voor zijn email

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
In het begin stond ik er wat sceptisch tegen over maar de combinatie domoiticz en telegram werkt uit de kunst!! Kan het iedereen aanraden.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

bing69 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 08:08:
[...]

Kijk even op http://www.domoticaforum.eu/ heb hier een kabeltje van 15,00 + 1.28 verzendkosten vandaan. Anders pm me even voor zijn email
Hey, dat was ook de actieprijs waar ik hem voor kocht bij mijn eerder genoemde adres ;)
Maar ik ben wel benieuwd wat die energieboeren gaan doen als ik hoor dat ze die poort kunnen blokkeren...
Volgens mij mag dat niet zomaar omdat de meter zelf geen eigendom van de energieboer is en aanpassen lijkt me dan niet toegestaan. Als je dan van energieboer overstapt moet je je meterkast aanpassen en dat lijkt me niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
bing69 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 08:13:
In het begin stond ik er wat sceptisch tegen over maar de combinatie domoiticz en telegram werkt uit de kunst!! Kan het iedereen aanraden.
Werkt goed he!? Gebruik je nu je vaste lijn nummer? Stuur je ook commando's al naar Telegram?
Ik wacht nog even op reactie van mijn energieleverancier. En ik moet nog even bedenken hoe ik de lengte vanaf de meterkast ga overbruggen. Zal het waarschijnlijk toch moeten verlengen. Anders laat ik het wel weten.
Maar ik ben wel benieuwd wat die energieboeren gaan doen als ik hoor dat ze die poort kunnen blokkeren...
Volgens mij mag dat niet zomaar omdat de meter zelf geen eigendom van de energieboer is en aanpassen lijkt me dan niet toegestaan. Als je dan van energieboer overstapt moet je je meterkast aanpassen en dat lijkt me niet de bedoeling..
Lijkt me niet dat ze dat zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Ik ben mijn meter uitlezen via de seriele poort van de raspberry. (ttyAMA0) en met behulp van 1 transistor en 2 weerstanden.
Nu ben ik zover dat ik een python script uitlees en dat weergeef in een php site .
Is er iemand die weet hoe ik de originele seriele poort van de raspberry kan gebruiken en dan de data weergeef in Domoticz, in plaats van de USB poort?

[ Voor 9% gewijzigd door 19roland70 op 09-07-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Yvad schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:21:
Ik wil ook graag beginnen met Domoticz! Ik heb mijn pi en razberry binnen en ook mijn eerste lampschakelaar de Fibaro FGS221. Nu meteen mijn eerste probleem. Naast de fase-draad, de 2 schakelaars, en de 2 lampen moet ik ook de nul-draad aansluiten. Zie schema hier onder:
[afbeelding]

Echter heb ik geen nul-draad in mijn muur zitten
[afbeelding]

Fase-draad kan ik makkelijk splitsen, maar hoe kom ik makkelijk aan de nul-draad in de muur?
Misschien een beetje laat, lees het nu pas maar is het niet makkelijker de fibaro in de centraaldoos te plaatsen?
Hier heb je altijd fase en nul, meestal komen (in ieder geval in een van twee) daar ook de schakeldraden bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
slayer007 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:39:
[...]

Werkt goed he!? Gebruik je nu je vaste lijn nummer? Stuur je ook commando's al naar Telegram?

[...]
Ik heb inderdaad de vaste lijn gebruikt, uit de kunst. Nee ik stuur (nog) geen commando's. Moet dat nog gaan doorgronden....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Is ook leuk commando's. Enige nadeel is dat telegram de hele tijd op de achtergrond moet meedraaien. Ik weet niet hoe dat moet en/ of er een andere oplossing voor kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:33
Ik heb sinds vandaag een KAKU ACD-200, maar ik krijg 'm niet ingeleerd met een zender.

Twee verschillende remotes:
AGD2-3500R
APA3-1500R

De ontvanger gaat in de "zoekmode", en daar gaat-ie ook uit zodra ik een 'aan'-signaal verstuur met één van beide remotes, maar het apparaat bevestigt het 'aan'-signaal niet met 2x aan-/uitschakelen.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RudolfR schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:41:
Ik heb sinds vandaag een KAKU ACD-200, maar ik krijg 'm niet ingeleerd met een zender.

Twee verschillende remotes:
AGD2-3500R
APA3-1500R

De ontvanger gaat in de "zoekmode", en daar gaat-ie ook uit zodra ik een 'aan'-signaal verstuur met één van beide remotes, maar het apparaat bevestigt het 'aan'-signaal niet met 2x aan-/uitschakelen.

Suggesties?
Probeer hem eens helemaal leeg te maken, dacht met off knop in de leermodus.
En dan opnieuw.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er ook mensen die zelf een soort 'Toon' (van Eneco) hebben gemaakt? Ben wat aan het klooien met domotica, en lijkt me leuk om een goedkope tablet aan de muur te hangen voor wat domotica dingen. Half augustus komt er een slimme meter, die ga ik natuurlijk ook uitlezen.

Ben alleen nog op zoek naar een pakket wat een beetje een flitsende webinterface kan tonen op een tablet. Ben ik dan bij Domoticz aan het juiste adres? Tips zijn zeer welkom, kan er maar weinig over vinden. En zelf wat in elkaar knutselen is niet mijn sterkste punt (hardware juist weer wel... P1 USB kabeltje is zo gesoldeerd).

Edit: Net even Domoticz op een SD geflashed voor Raspberry Pi. Na het booten krijg ik net voor de loginprompt dit te zien:
code:
1
[FAIL] startpar: service(s) returned failure: domoticz.sh ... failed!

Lijkt iets niet helemaal goed te gaan... image zo van de website getrokken. Domoticz v1.1680 staat er.

Ik zie ook niks op het dashboard, ook niet als ik op zo'n groen pijltje bij devices klik.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

ThinkPadd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:26:
Zijn er ook mensen die zelf een soort 'Toon' (van Eneco) hebben gemaakt? Ben wat aan het klooien met domotica, en lijkt me leuk om een goedkope tablet aan de muur te hangen voor wat domotica dingen. Half augustus komt er een slimme meter, die ga ik natuurlijk ook uitlezen.

Ben alleen nog op zoek naar een pakket wat een beetje een flitsende webinterface kan tonen op een tablet. Ben ik dan bij Domoticz aan het juiste adres? Tips zijn zeer welkom, kan er maar weinig over vinden. En zelf wat in elkaar knutselen is niet mijn sterkste punt (hardware juist weer wel... P1 USB kabeltje is zo gesoldeerd).

Edit: Net even Domoticz op een SD geflashed voor Raspberry Pi. Na het booten krijg ik net voor de loginprompt dit te zien:
code:
1
[FAIL] startpar: service(s) returned failure: domoticz.sh ... failed!

Lijkt iets niet helemaal goed te gaan... image zo van de website getrokken. Domoticz v1.1680 staat er.

Ik zie ook niks op het dashboard, ook niet als ik op zo'n groen pijltje bij devices klik.
Eventjes inloggen en naar de directory van Domoticz gaan en daar een " ./domoticz " uitvoeren. Als het goed is start hij dan de executable. Daarna eventjes uitzoeken waarom hij niet vanzelf start. Ik ben niet bekend met het RaspberryPi image.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geprobeerd om /etc/init.d/domoticz.sh start te doen, maar dan stond er iets van "already running.... failed failed" ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Gewoon ff opnieuw flashen?
Ik heb wel het idee dat domoticz / de pi niet zomaar alle sdkaarten pikt... 9 van de 10 opstart issues zijn door de sdkaart valt me op.

[ Voor 72% gewijzigd door DRuw op 12-07-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Even checken of er in /var/run domoticz.pid aanwezig is. Zo ja even verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week de gehele voorraad van kijkshop.nl opgekocht. http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Ik dacht mijn hele huis even uit te gaan rusten met goedkope thermo en hygrometers. Nou dat valt tegen. De apparaatjes zenden zo'n zwak signaal uit, dat het niet eens door HR++ glas heen gaat. Laat staan de betonvloer. Rommel dus.

Dus binnenkort weer terug op voorraad op kijkshop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:32:
Gewoon ff opnieuw flashen?
Ik heb wel het idee dat domoticz / de pi niet zomaar alle sdkaarten pikt... 9 van de 10 opstart issues zijn door de sdkaart valt me op.
Neh denk niet dat het daaraan ligt. Hij heeft verder nergens issues mee... Maar zal het onthouden, als laatste oplossing :P
niki_lauda schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:41:
Even checken of er in /var/run domoticz.pid aanwezig is. Zo ja even verwijderen.
Zal zo ff kijken, thanks. Die stond er. Verwijderd en ge-reboot > zelfde foutmelding
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:39:
Afgelopen week de gehele voorraad van kijkshop.nl opgekocht. http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Ik dacht mijn hele huis even uit te gaan rusten met goedkope thermo en hygrometers. Nou dat valt tegen. De apparaatjes zenden zo'n zwak signaal uit, dat het niet eens door HR++ glas heen gaat. Laat staan de betonvloer. Rommel dus.

Dus binnenkort weer terug op voorraad op kijkshop.nl
Andere antenne erop solderen? Vaak zit er op die dingen maar een heel mager antennetje binnenin. Die vervangen door een 17,3cm draad (1/4 golflengte van 433Mhz) en bereik is ineens verdubbeld. Je zou het eerst bij eentje kunnen proberen en die dan neerzetten waar je met eentje met standaard antenne geen bereik hebt... Dan weet je of het effect heeft :)

Ben daar zelf toevallig ook net mee bezig met een draadloze deurbel: \[433Mhz] Waar antenne solderen op printplaat?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:33
bing69 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:47:
[...]

Probeer hem eens helemaal leeg te maken, dacht met off knop in de leermodus.
En dan opnieuw.
Bedankt voor je reactie. Bleek user-error. Ik ben gewend dat die receivers een klik geven als ze aanschakelen, maar die dimmers doen dat niet (en de lamp erachter stond niet ingeschakeld). Dus het leek niet te werken. Werkt echter prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:42:
[...]

Neh denk niet dat het daaraan ligt. Hij heeft verder nergens issues mee... Maar zal het onthouden, als laatste oplossing :P
[...]

Zal zo ff kijken, thanks. Die stond er. Verwijderd en ge-reboot > zelfde foutmelding
/TOPIC]
Wat gebeurd er als je de pid file verwijderd en dan op de prompt domoticz start (dus niet rebooten)? Melding /foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan start hij wel :D
Bash:
1
2
3
pi@domoticzpi /usr/bin $ sudo /etc/init.d/domoticz.sh start                     
[ ok ] Starting Domoticz Home Automation System:.
pi@domoticzpi /usr/bin $

Maar ik zie op het dashboard nogsteeds niks verschijnen...

Aantal devices op het dashboard gegooid (op groene pijltje erachter klikken zodat ie blauw wordt) maar daar verschijnt niks...

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Laatst online: 11:13

QuasaR

One ring to rule them all

Dashboard is voor je favorieten, je moet naar Switches / Temperature of Weather gaan

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:42:

Andere antenne erop solderen? Vaak zit er op die dingen maar een heel mager antennetje binnenin. Die vervangen door een 17,3cm draad (1/4 golflengte van 433Mhz) en bereik is ineens verdubbeld. Je zou het eerst bij eentje kunnen proberen en die dan neerzetten waar je met eentje met standaard antenne geen bereik hebt... Dan weet je of het effect heeft :)

Ben daar zelf toevallig ook net mee bezig met een draadloze deurbel: \[433Mhz] Waar antenne solderen op printplaat?
Zojuist eentje open geschroefd, Is inderdaad maar een antenne van ~6 cm. Wel een stukje gewonden, dus het zal de 17.3 wel halen, maar recht is natuurlijk beter. Zelf oude schooltijden laten herleven en even doorgerekend. Inderdaad 17,3 cm. Morgen maar eens met 1 exemplaar proberen. Ook de RFXtrx433E heeft dan hetzelfde probleem. Is ook maar een kleine antenne. Zojuist WiFi antenne geprobeerd op RFXtrx433E. Maar dat zal wel andere impedantie zijn. Toen ontving ik niets meer.

Zou dit iets zijn voor de RFXtrx433E? http://www.ebay.com/itm/4...ennas&hash=item4cf66bf6fd

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:43
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 23:56:
[...]

Zojuist eentje open geschroefd, Is inderdaad maar een antenne van ~6 cm. Wel een stukje gewonden, dus het zal de 17.3 wel halen, maar recht is natuurlijk beter. Zelf oude schooltijden laten herleven en even doorgerekend. Inderdaad 17,3 cm. Morgen maar eens met 1 exemplaar proberen. Ook de RFXtrx433E heeft dan hetzelfde probleem. Is ook maar een kleine antenne. Zojuist WiFi antenne geprobeerd op RFXtrx433E. Maar dat zal wel andere impedantie zijn. Toen ontving ik niets meer.

Zou dit iets zijn voor de RFXtrx433E? http://www.ebay.com/itm/4...ennas&hash=item4cf66bf6fd
Ik had er laatst ook 8 laten komen en door het gehele huis verspreid opgesteld. De meesten doen het wel, maar inderdaad zijn er enkele die slecht bereik hebben. Eéntje in de tuin (+/- 15m) doet het niet, terwijl een KAKU ontvanger (+/-25m) het wel doet..

Wat soldeer je eraan? Gewoon een stroomdraad of is dat te dik? Foto??

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een buis ventilator die met variabele toeren op 433,92Mhz aangestuurd kan worden met Domoticz. Ik heb een idee (zie: http://www.klusidee.nl/Forum/about90403.html) voor een ventilatie systeem en wil eens kijken of dit haalbaar is of niet.
Ik had al gevonden dat een (KAKU) dimmer niet werkt omdat deze geen toeren regelt..

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
QuasaR schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:49:
Dashboard is voor je favorieten, je moet naar Switches / Temperature of Weather gaan
Thanks, nu zie ik het wel inderdaad! :)

Nog wel steeds die foutmelding (startpar domoticz.sh) bij opstarten, maar alles werkt wel gewoon, dus heel belangrijk zal het niet zijn denk ik?
Gamerkoe schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:00:
[...]
Wat soldeer je eraan? Gewoon een stroomdraad of is dat te dik? Foto??

[..]
Ik heb één ader uit een netwerkkabel gebruikt. Die soldeer je op de plek van de oude antenne (die moet er dan eigenlijk af). Draad wat je gebruikt moet dan wel een massieve zijn, niet zo'n ader met allemaal losse dunne koperdraadjes erin. Zie ook dit plaatje.

Als je een foto maakt van de temperatuursensor dan wil ik wel even voor je kijken.

En de antenne van eBay zou kunnen, maar ik vraag me af hoeveel effect dat heeft. Denk niet dat het probleem bij de RFXtrx433e ligt. Eerder bij je verzendende kastjes.. Probeer daar eerst maar eens met een kabeltje.

Dat de antenne in het kastje rond de ~6cm zit kan wel kloppen, dat is 1/8 golflengte. Voor antennes gebruik je meestal 1/4 golflengte, wat dus 17,3cm is.

Kijk hier maar eens: http://www.csgnetwork.com/antennaevcalc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend vroeg 1 van de ontvangers onder handen genomen. Inderdaad een harde kern draad genomen en die op het bordje gesoldeerd ipv de antenne. Uiteindelijk net genoeg om door 1 stuk HR++ glas en 1 betonnen vloer heen te komen. Zie ook: https://www.brunier.nl/?p=622

Toch ga ik ook nog op zoek naar een antenne zonder draad die direct op de RFX past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Nu online
Hebben jullie ook een corrupte sd kaart elke keer dat de stroom wegvalt van de Pi?
Misschien slechte kwaliteit van de sd kaart? (ik kan het niet direct testen aangezien ik geen reserve liggen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij nog niet overkomen. Maar ik wil wel een UPSje zelf gaan maken. Zodat hij zelf nog ruim de tijd heeft voor een nette shutdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Dagelijks crashed Domoticz op mijn Pi. Draai de laatste versie (1811). Het log bestand dat ik in Domoticz kan opvragen meld geen bijzonderheden. Is er nog een ander log bestand waar wellicht meer in staat? De Pi zelf blijft draaien en de Z-Wave interface is ook nog gewoon te bereiken. Domoticz is alleen niet meer bereikbaar totdat ik de Pi opnieuw opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick van der
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-01-2022
Hallo,

misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is het mogelijk om mijn iprototype 433 mhz zender en receiver te koppelen aan domoitcz via gpio?

zo ja hoe moet dat dan???????

alvast bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 21:14:
Vanochtend vroeg 1 van de ontvangers onder handen genomen. Inderdaad een harde kern draad genomen en die op het bordje gesoldeerd ipv de antenne. Uiteindelijk net genoeg om door 1 stuk HR++ glas en 1 betonnen vloer heen te komen. Zie ook: https://www.brunier.nl/?p=622

Toch ga ik ook nog op zoek naar een antenne zonder draad die direct op de RFX past.
Ik moet hetzelfde gaan doen, kan je een grotere foto posten ? Met name waar je hem gesoldeerd hebt.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarFan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:54:
[...]

Ik moet hetzelfde gaan doen, kan je een grotere foto posten ? Met name waar je hem gesoldeerd hebt.
Het is heel eenvoudig. Soldeer de oude antenne los, en zet op dezelfde plaats je nieuwe antenne vast. Als je het nog mooier wilt doen dan ik.....Draai de antenna dan om zodat hij direct naar boven wijst en soldeer hem dan vast. Ik kwam er pas later achter, toen ik last had van de invloed van de batterijen. Daarna heb ik maar gewoon omhoog gebogen. Bovenin de behuizing moet je natuurlijk wel een gaatje maken voor je nieuwe antenne. Voor de buitenthermometer heb ik dat afgedicht met een beetje Bisonlijm.

Zie site voor een closeup.

https://www.brunier.nl/?p=622

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
s_schimmel schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:38:
Dagelijks crashed Domoticz op mijn Pi. Draai de laatste versie (1811). Het log bestand dat ik in Domoticz kan opvragen meld geen bijzonderheden. Is er nog een ander log bestand waar wellicht meer in staat? De Pi zelf blijft draaien en de Z-Wave interface is ook nog gewoon te bereiken. Domoticz is alleen niet meer bereikbaar totdat ik de Pi opnieuw opstart.
Ik heb af en toe het probleem dat er staat " domoticz offline". Soms gaat het weken goed, maar soms ook een paar keer per dag problemen. Ik weet ook niet waar het aan ligt. Ik hoef in ieder geval niet te rebooten. Gewoon domoticz opnieuw opstarten voldoet. Ik heb een bash-script gemaakt en die in crontab geplaatst om bij offline opnieuw domoticz op te starten. Ik gebruik daarnaast nog watchdog om bij eventueel vastlopen van de pi helemaal opnieuw te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Laatst online: 16-07 19:43
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:52:
[...]

Het is heel eenvoudig. Soldeer de oude antenne los, en zet op dezelfde plaats je nieuwe antenne vast. Als je het nog mooier wilt doen dan ik.....Draai de antenna dan om zodat hij direct naar boven wijst en soldeer hem dan vast. Ik kwam er pas later achter, toen ik last had van de invloed van de batterijen. Daarna heb ik maar gewoon omhoog gebogen. Bovenin de behuizing moet je natuurlijk wel een gaatje maken voor je nieuwe antenne. Voor de buitenthermometer heb ik dat afgedicht met een beetje Bisonlijm.

Zie site voor een closeup.

https://www.brunier.nl/?p=622
Dank voor de info, ga dat deze week ook eens proberen,
Als je voor de RFXtrx433E een andere antenne geprobeerd hebt, deel je dat hier dan nog even _/-\o_

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
@slayer007 Ik heb hetzelfde probleem, maar ben helaas nog een newbie met de raspberry. Ik heb wel interesse in dat script. Zou je mij willen zeggen hoe dat er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
@TiesD
zie wiki op domoticz.com/wiki
of watchdog of monit kan hiervoor gebruikt worden.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
TiesD schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:05:
@slayer007 Ik heb hetzelfde probleem, maar ben helaas nog een newbie met de raspberry. Ik heb wel interesse in dat script. Zou je mij willen zeggen hoe dat er uit ziet?
Ik ben ook een newbie. Heb ook een deel van het script weer ergens anders weg,
maar zo ziet het van mij er nu uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash
# check domoticz
sudo service domoticz.sh status
# if not found - equals to 1, start it
if [ $? -eq 1 ]
then
sudo service domoticz.sh start
/home/pi/domoticz/scripts/lua/Telegram.sh msg Firstname_Lastname "Domoticz is Offline"
else
echo "Domoticz running - do nothing"
fi

De regel met Telegram.sh mag je ook weglaten. Dit verstuurd mij een bericht naar mijn telefoon.

Dit script heb ik in een crontab geplaatst die elke 5 minuten de status controleert.

code:
1
*/5 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/domoticz_offline_script.sh 2>&1 >> /dev/null

En zoals remcoXP zegt, gebruik ik de watchdog er ook bij. Monit kwam ik niet helemaal uit. Was me te omslachtig, maar goed, bij een ander kan het prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
@slayer007 bedankt! Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Een script installeren om Domoticz opnieuw te starten als het vastloopt is handig maar symptoom bestrijding. Ik zou graag de oorzaak willen achterhalen zodat ik kan voorkomen dat Domoticz vast loopt. Staan er nergens meer logs van Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Nu online
Mijn materiaal is ondertussen binnen gekomen, na wat kleine problemen is alles up en running.
Ik probeer nu de fibaro rookmelders toe te voegen, maar het is mij niet echt duidelijk hoe je die correct moet configureren.

Momenteel staat hij tussen "Light and switches" met als type "Smoke detector"
Ik kan deze aan of uit schakelen, maar dat doet feite niets.

Wellicht moet ik voor elke soort sensor (temperatuur en smoke detectie) van de bewegingsmelder een node ID hebben die ik kan toevoegen in Domoticz? Hoe moet dat?

Binnen Z-wave.me staat alles zoals het zou moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door beOnt op 16-07-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:37
Ik ben van plan zelf "nodes" te gaan maken voor mijn huis; deze nodes zijn dan universeel en zullen worden aangestuurd via 2.4ghz (dan hoeven geen draden te worden getrokken; makkelijk achteraf in te bouwen).

Iedere node zal hetzelfde baseboard hebben met een arduino (of iets vergelijkbaars) op een zelf ontworpen PCB met daarop:
- soldeer mogelijkehied voor LDR;
- soldeer mogelijkehied voor fototransistor;
- soldeer mogelijkehied voor PIR sensor;
- soldeer mogelijkehied voor voeding/ batterij (TBD);
- soldeer mogelijkehied voor piezo sirene;
- soldeer mogelijkehied voor leds;
- soldeer mogelijkehied voor relais outputs;
- meer?
- een aantal vrije (trigger) inputs/outputs

vraag: is dit (gemakkelijk) te integreren (aan te sturen) met domoticz; kunnen we hier evt met een paar andere tweakers een mooi projectje van maken (ik denk dat het een erg grote toevoeging is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
slayer007 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:26:
[...]

Ik ben ook een newbie. Heb ook een deel van het script weer ergens anders weg,
maar zo ziet het van mij er nu uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash
# check domoticz
sudo service domoticz.sh status
# if not found - equals to 1, start it
if [ $? -eq 1 ]
then
sudo service domoticz.sh start
/home/pi/domoticz/scripts/lua/Telegram.sh msg Firstname_Lastname "Domoticz is Offline"
else
echo "Domoticz running - do nothing"
fi

De regel met Telegram.sh mag je ook weglaten. Dit verstuurd mij een bericht naar mijn telefoon.

Dit script heb ik in een crontab geplaatst die elke 5 minuten de status controleert.

code:
1
*/5 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/domoticz_offline_script.sh 2>&1 >> /dev/null

En zoals remcoXP zegt, gebruik ik de watchdog er ook bij. Monit kwam ik niet helemaal uit. Was me te omslachtig, maar goed, bij een ander kan het prima werken.
Thanks, de mijne loopt ook vaker vast dan eerst. Mogelijk te maken met benaderen vanaf de iphone.
Heb je script toegepast!!! :) Kijken of het werkt.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Ben ook benieuwd. Jij krijgt natuurlijk wel een sms ;). Ik kan niet peilen waar het aan ligt. Vaak gebeurd het als ik heb zitten koppelen met apparaten of instellingen heb gewijzigd. Als ik er een tijdje niks mee doe werkt alles wel gewoon. Stomme is, nadat ik het script heb gebruikt is ie niet meer offline gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
@ tim-online Dit zou een leuke aanvulling zijn, maar wil je hier een bestaand protocol gebruiken ?
Misschien zou een wifi naar uart module ook wel iets zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-online
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:37
19roland70 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 19:13:
@ tim-online Dit zou een leuke aanvulling zijn, maar wil je hier een bestaand protocol gebruiken ?
Misschien zou een wifi naar uart module ook wel iets zijn
Naar de protocollen moet dan nog eens goed worden gekeken, of dat deze implementeerbaar zijn. Wifi naar Uart is nogal duur en verbruikt veel energie; verder is niet overal wifi => een leuk idee maar dit lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
slayer007 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:49:
Ben ook benieuwd. Jij krijgt natuurlijk wel een sms ;). Ik kan niet peilen waar het aan ligt. Vaak gebeurd het als ik heb zitten koppelen met apparaten of instellingen heb gewijzigd. Als ik er een tijdje niks mee doe werkt alles wel gewoon. Stomme is, nadat ik het script heb gebruikt is ie niet meer offline gegaan...
Even kijken of we hetzelfde bedoelen, kan momenteel domoticz via de webpagina niet benaderen. Wel via Putty en dan kan ik alles. Draai ik het script zegt ie dat netjes online is. Met een reboot loopt alles weer...

Is/was het bij jou ook het benaderen via de webpagina??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayer007
Toevallig vanmorgen nog gebeurd. In putty kan ik alles, maar via de webpagina geeft ie idd aan dat ie offline is. Ik heb toen gewoon even een tijdje gewacht wat er gebeurde en tien minuten later liep alles weer en kon ik ook weer op de webpagina komen. Of dat script er nu voor heeft gezorgd of watchdog dat weet ik niet, maar kreeg in ieder geval een telegram dat domoticz offline was. Heb zelf geen reboot meer hoeven te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vanaf 7h00 tot nu 7h44 kan ik de webpagina niet benaderen.
Als ik met de hand ter controle je script draai krijg ik:
----------------------------
pi@domoticzpi ~/domoticz/scripts/sh $ ./domoticz_offline_script.sh
[ ok ] domoticz is running.
Domoticz running - do nothing
----------------------------
Dus volgens hem niets aan de hand. Draai ik met de hand het restart_domoticz script dan kan ik er weer op.
Overigens ik krijg geen foutmelding dat de webpagina down is of zo maar hij blijft eindeloos wachten.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Laatst online: 13:11
Gisterenavond kort nadat ik wat in blockly had lopen klooien met het random uitschakelen van lampen (en dus niet met de rookmelders) gingen ineens alle rookmelders (4x Flamengo FA20RF) af. Schrok me halfdood, terwijl ik net de laptop aan het afsluiten was. :( :(

Ik kon niets vinden en snap nog steeds niet wat dat veroorzaakt heeft (wel iedereen wakker en boos :-( )
Na een seconden of 10 werden ze weer allemaal stil en dacht ik ok en nu.....

Laptop weer opgestart en gekeken in Domoticz, maar niets vreemds te zien, ook alle events gecheckt maar er is geen enkel event dat die rookmelders kan activeren, dat heb ik bewust niet gedaan. (Ik kan altijd met de hand op de panic button drukken indien nodig). Ik heb 4 rookmelders aan elkaar gekoppeld waarvan er een de master is, en die is bekend in domoticz. Ik kan dus ook niet zien WELKE rookmelder het alarm gaf.

Toen ging, zonder dat ik iets deed, na circa 10 minuten de hele zooi weer aan het loeien en toen was bij mij de maat vol; alle melders van het plafond af en alle batterijen eruit.

Mijn vragen:
1) Heeft er al iemand meegemaakt dat die dingen spontaan afgaan of er een verklaring voor heeft? (stof kan er nog niet inzitten want ze hangen er net een maand)
2) Zou het toch iets met blokly events te maken hebben hoewel ik dus NIETS met die melders heb gebruikt, alleen met de KAKU aan/uit schakelaars om lampen random te laten uitspringen ivm vakantie
3) Heeft iemand een way of working om die melders toch maar 1 voor 1 aan domoticz toe te voegen en ze daarna aan elkaar te knopen zodat als er een alarm geeft ze toch allemaal afgaan, maar dat ik wel kan zien in domoticz WELKE van de 4 het alarm geïnitieerd heeft?

Alvast bedankt voor wat antwoorden

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
Bij warm weer en een hoge luchtvochtigheid kan het voorkomen dat, als de temperatuur daalt, er condens op de sensor in een optische rookmelder komt. De rookmelder zal dan alarm geven.
Dit gebeurt dan meestal 's-nachts als je net lekker ligt te slapen.

Een andere oorzaak kan zijn dat er een klein insect in de rookmelder is gekropen die dan op willekeurige tijden een alarm veroorzaakt.

Alle optische rookmelders zullen hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:44:
Toen ging, zonder dat ik iets deed, na circa 10 minuten de hele zooi weer aan het loeien en toen was bij mij de maat vol; alle melders van het plafond af en alle batterijen eruit.
heh dat had ik dus vorige week ook: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=2976

Wel apart dat we nu opeens de minst ideale klimaatomstandigheden voor rookmelders lijken te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Laatst online: 13:11
Nou dan ben ik "blij" :X dat ik in ieder geval niet de enige ben....
Zal vanavond eens kijken wat het dauwpunt gisterenavond was, of dat die zo extreem hoog was. :?
Ik ga denk ook maar die 4 melders afzonderlijk aan de Pi hangen.

BTW:
Ik heb m'n oude melders (3 stuks, van de Gamma) ook nog hangen (weliswaar op een andere plek), maar die hebben nog nooit een false alarm gegeven. Dus ik hoop dat dit niet een Flamengo kwaaltje is.

[ Voor 30% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 21-07-2014 15:25 ]

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb een HC2, maar ben eigenlijk niet meer gecharmeerd van de beperkte vrijheid die het systeem biedt. Nieuwe mogelijkheden blijven maar hangen in vage beloftes en onderaan de streep kan ik er nu gewoon te weinig mee. Als ik dan zie hoe hard Domoticz de afgelopen maanden is gegroeid, dan ben ik echt onder de indruk. Zeker de vrijheid die wordt geboden om Toon-achtige panels te gebruiken voor aan de wand, verschillende platformen en merken te gebruiken en noem maar op, zeer netjes! Ook het feit dat er goede multisensors beschikbaar zijn, die dan weer niet volledig worden ondersteund omdat Fibaro een eigen multisensor heeft uitgebracht gaat irriteren.

Een eventuele overstap wil ik het heel geleidelijk doen, omdat de tijd me ontbreekt om het echt in één keer over te zetten en alle scenarios te programmeren. Dus één ding tegelijk.

Te beginnen met de verwarming, aangezien die nu toch nog niet wordt gebruikt en ik daar dan tot oktober nog de tijd voor heb om ermee te knutselen. Wat ik alleen niet kan vinden is of de Danfoss living connect (de oude x12-versie) goed samenwerkt met Domoticz. Ik had namelijk met de Zipabox in het verleden het probleem dat deze kleppen wel eens in "Panic mode" gingen en dan binnen een dag de batterijen leeg trokken. Dit bleek een probleem in de kleppen zelf te zijn en niet alleen beperkt tot Zipabox. Bij m'n HC2 heb ik daar echter geen last van; superstabiel. Het kan dus blijkbaar wel. Heeft iemand op dit forum ervaring met deze combinatie?

Hoe stabiel is het systeem op dit moment als je een Pi en een betrouwbare image pakt? Van de HC2 moet ik eerlijk toegeven dat ik daar op dat vlak weinig problemen mee heb. Nu echt al maandenlang up zonder gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:20:
Nou dan ben ik "blij" :X dat ik in ieder geval niet de enige ben....
Zal vanavond eens kijken wat het dauwpunt gisterenavond was, of dat die zo extreem hoog was. :?
Ik ga denk ook maar die 4 melders afzonderlijk aan de Pi hangen.

BTW:
Ik heb m'n oude melders (3 stuks, van de Gamma) ook nog hangen (weliswaar op een andere plek), maar die hebben nog nooit een false alarm gegeven. Dus ik hoop dat dit niet een Flamengo kwaaltje is.
Ik heb hiervoor nooit problemen met mijn flamengo's gehad, maar heb wel recentelijk een nieuwe in de garage erbij gehangen (en gelinkt met de rest). Ik denk dat daar de temperatuur wat sneller verandert dan binnenshuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik kan het verhaal me wel voorstellen ovirigens... luchtvochtigheid is behoorlijk hoog deze dagen (badkamer op 70% en gewoon in huis is het 68%...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan iemand mij uitleggen wat de lol er van is om rookmelders in je domotica installatie op te nemen?

Is mij al een aantal keren opgevallen, men begint met domotica en hop gelijk een set dure rookmelders die op domotica systeem aangesloten kunnen worden.

Juist ivm storingen wil je toch een standalone systeem? Heb hier gewoon rookmelders van de bouwmarkt, als de toko in de hens staat dan wil ik dat die dingen gaan blèren. Dat ik dat ook op m'n telefoon kan zien heeft voor mij 0,0 meerwaarde.

Tenzij je van huis bent, maar dan ben je helemaal ongerust als het om een valse melding gaat...

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Voor mij is de meerwaarde dat alle verlichting in de slaapkamers en de trappen en entree aangaat op het moment dat er een rookmelder afgaat. Als de boel onverhoopt echt een keer vol met rook zou staan, kom je daar nog wel achter wat het toevoegt. Ook triggert hij een sirene, zodat je ook als de rookmelder op de benedenverdieping afgaat zeker weet dat je uit je slaap wordt gewekt.

Kwa betrouwbaarheid denk ik niet dat ze beter of slechter presteren dan de bouwmarkt-detectors. Sterker nog, de Everspring is voor zover ik kan zien exact hetzelfde apparaat wat Elro ook voert, maar dan met Zwave-module erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

ThinkPadd schreef op maandag 21 juli 2014 @ 19:44:
Kan iemand mij uitleggen wat de lol er van is om rookmelders in je domotica installatie op te nemen?

Is mij al een aantal keren opgevallen, men begint met domotica en hop gelijk een set dure rookmelders die op domotica systeem aangesloten kunnen worden.

Juist ivm storingen wil je toch een standalone systeem? Heb hier gewoon rookmelders van de bouwmarkt, als de toko in de hens staat dan wil ik dat die dingen gaan blèren. Dat ik dat ook op m'n telefoon kan zien heeft voor mij 0,0 meerwaarde.

Tenzij je van huis bent, maar dan ben je helemaal ongerust als het om een valse melding gaat...
Bij mij gaan de rookmelders af als er ongewenste gasten binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

goeie als alarm!
maar inderdaad, op je telefoon zien dat de boel in de fik staat heb je niet heel veel aan nee;)
alle lichten aan en bijvoorbeeld de stereo aan op een hoog volume bijvoorbeeld is een optie.
Je kunt ze dus ook functioneel als een sirene gebruiken bijvoorbeeld en hoe langer je erover nadenkt, hoe meer toepassingen er vanzelf opkomen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

DRuw schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:32:
goeie als alarm!
maar inderdaad, op je telefoon zien dat de boel in de fik staat heb je niet heel veel aan nee;)
alle lichten aan en bijvoorbeeld de stereo aan op een hoog volume bijvoorbeeld is een optie.
Je kunt ze dus ook functioneel als een sirene gebruiken bijvoorbeeld en hoe langer je erover nadenkt, hoe meer toepassingen er vanzelf opkomen;)
Ook een leuke; als je met je kinderen (of je vrouw) hebt afgesproken dat ze voor 02:00 uur thuis zijn en ze komen later thuis, dat dan het alarm afgaat. >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) 8)
Pagina: 1 ... 11 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door