Klinkt aannemelijk. Wellicht kaarten in Nov/Dec
Ik vind het stukje over nVidia en de dubbele GPU architectuur wel erg negatief. Ja er zitten nadelen aan van de ontwikkeling kosten. Maar ook grote voordelen. Zie bv GTX680/770 vs HD7970. Die kaarten zijn zuiniger en presteren goed. Of verbruiken even veel en presteren iets beter. Productie Kosten zijn lager omdat de chips kleiner zijn. Nadeel is dat je geen GPGPU hebt. maar de meeste mensen gebruiken dat helemaal niet.
Op dit moment is die splitsing nog wel logisch en kan het juist je verkopen verbeteren omdat je kaarten voordelen hebben ten opzichte van de concurrentie.
Maar als je alle linkjes leest zijn er voorbeelden waar nVidia (in de Proffesional Market (FireGL/Quadro)) Toch marktaandeel aan het verliezen is. Ik vraag me af wat een GK104 in de gaming markt had gedaan als deze ook GPGPU had gehad zoals de GK110.
Dan was het stroom verbruik voordeel weg geweest en had je om het zelfde geluid niveau te behouden duurdere cooling moeten gebruiken. Dus de kosten waren dan hoger.
Dus ik zet mijn vraagtekens of je het ontwikkelen van "twee" architecturen niet terug verdient. En ik zet die twee tussen haakjes omdat het eigenlijk een architectuur is waar bij de GK104 er gewoon veel uit gesloopt is. Maar een groot deel is ook gewoon opnieuw gebruikt.
AMD doet nu wat nVidia afgelopen generatie deed. Gewoon een architectuur die goed is voor Gaming en GPGPU en die over de hele lijn gebruiken ook in de APU's. Ik denk dat dit voor AMD een goede zet is aangezien zijn de integratie met hun CPU's willen verbeteren. Maar nVidia wilt dit juist niet. Dus daar is die splitsing van Gaming en GPGPU architectuur wel te verantwoorden.
Ik ben in ieder geval benieuwd waar dit heen gaat. En ook heel benieuwd naar de 2e generatie GCN.
Anoniem: 59888 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 02:00:
Ik ben benieuwd. Mijn 4870 is onderhand meer dan bejaard (legacy drivers

) en ik heb eindelijk wat budget voor iets nieuws. De 7000 serie is inmiddels anderhalf jaar oud dus daar begin ik niet meer aan. Nvidia's 780 is me te duur en de 770/760 maken niet echt indruk. Laat AMD maar met een flinke stap komen. Het zou mooi zijn als ze de 770 uit het water konden blazen voor leuke prijzen, maar we zullen zien hoe dat uitpakt.

High-end voor 250 euro zoals bij m'n 4870 is er helaas niet meer bij.
En dan over het stukje dat nVidia's refresh geschrapt zou zijn en dus niets te bieden heeft tegen AMD is in mijn ogen ook niet waar. nVidia heeft de GK110. AMD heeft op dit moment geen single GPU die zo snel is. De refesh kan dit verschil kleiner maken. Maar Titan Verslaan kan nog lastig worden. Daarnaast kan nVidia nog een Titan Pro of iets op de markt brengen waar alle clusters aan staan en die nog wat hogere clocks heeft. En zo kunnen ze er makkelijk 10% extra uit persen.
Ja echt nieuwe chips zouden beter zijn geweest voor nVidia. Maar AMD heeft qua Single GPU performance nog een inhaal slag te maken.
Laat ze er meteen maar de 9000 serie van maken. Al was het alleen maar zodat we "over 9000!" grappen kunnen maken. 
Ik zou dan nog even geduld hebben. De nieuwe generatie is nu wel heel dichtbij. En dan kun je daar na weer heel lang vooruit.
Tja we hebben al twee keer eerder 9xxx kaarten gehad. Maar in de tijd van de 9700Pro was DBZ niet zo populair. Bij de 9800GTX van nVidia bestond het wel

Versteegrob schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 09:32:
[...]
Merk je al positieve ervaringen ingame? Zelf laatste tijd vies weinig kunnen gamen. Vanavond de drivers is installeren en games zoals borderlands / BF3 / Crysis 3 is spelen met crossfire. Ben benieuwd of ik verbetering ga merken.
Ik heb zelf geen CF. Dus ik heb het niet kunnen ervaren. Ik ben er wel benieuwd naar.
Met Single GPU had ik weinig problemen. Ik merk wel dat de nieuwe drivers het veel beter doen dan de drivers die we net bij launch hadden. Mijn 7970 is echt veel sneller geworden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....