Kaap schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:14:
[...]
Op de launch na, een totaal irrelevant lijstje. Zelfs die launch is te verdedigen, gebeurt bij zoveel MMO's. Is dan ook begrijpelijk. Hackers kun je Blizzard ook niet kwalijk nemen. Grote populaire dingen trekken nou eenmaal criminelen aan die kwaad willen doen dan wel geld verdienen.
Over de launch, daar kunnen meningen over verschillen inderdaad. Persoonlijk vind ik, dat een bedrijf als Blizzard, welke al 8jaar ervaring heeft, dit toch beter had kunnen laten verlopen.
Ik had tijdens de officiele GW2 launch day minder (lees:geen) problemen. Het is misschien wel appels en peren, feit is wel dat een 'nieuw' bedrijf hier wel even Blizzard heeft afgetroeft.
Over de ruime aantal hackers en criminelen kan ik Blizzard niet kwalijk nemen,
wel dat er vanuit het oogpunt van de speler er weinig aan gedaan wordt. Je kunt een botter reporten, je krijgt 0 feedback hierover terug. Je kunt een week later teruggaan naar de route van de botter, en hij is er nog.
Dit geld ook over de dupers. In TBC werden alle gedupde items ineens uit de game genomen, zodoende dat een aantal mensen deels naakt of ineens zonder gems rond liepen. Veel QQ natuurlijk maar het was toch een geval van eigen schuld dikke.. in het echte leven wordt je ook gestraft voor heling.
Zover ik heb ondervonden was de gehele periode hierna totaan 4.3 redelijk vrij van dupers. Met de introductie van de void-storage kwam het weer terug.
Ik kan me niet voorstellen dat Blizzard hier echt niets aan kan doen, het zal wellicht een hoop efford (dus dollars) kosten, misschien dat er iemand op de finance afdeling heeft berekend dat de kosten niet opwegen met het verlies van een klein aantal subs ?
Geen van bovengenoemde zaken zorgen er voor dat de subs echt echt teruglopen. Misschien een enkele azijnzeikerd die uit morele overwegingen cancelled. De normale speler boeit het verder geen ene reet. Sterker nog, die goedkope mounts zou nog worden toegejuicht ook
[...]
Uiteindelijk gaat er vrijwel niemand minder om spelen. En die slechte reputatie vegen we vervolgens ook zo van tafel met het feit dat WoW al 8 jaar miljoenen subs heeft en heel erg veel plezier heeft geboden.
Oh zeker wel, ik ken een intussen een aardig aantal mensen die inderdaad gestopt zijn met spelen door deze genoemde zaken.
Naast PvE, PvP en RP zijn er ook aardig wat mensen die WoW spelen als een economy game (incl. mezelf een beetje), die zijn er aardig klaar mee zo.
En in PvP wordt het er ook niet meer leuker op, in de late uren kun je bijna geen enkele fatsoenlijke BG meer spelen, het wordt frustrerend. Je speelt WoW voor de fun, niet om steeds ergens aan te ergeren toch?
Of zie jij mensen ook massaal hun geld weghalen en overstappen als ING of ABN weer eens een internetbankieren storingen hebben

Massaal niet, maar ik ben intussen wel van ING naar een andere bank overgestapt vanwege de slechte uptime die ze boden met telebankieren/iDeal.