Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik kon mezelf niet inhouden.ThinkPadd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:30:
Als je twijfelt zou ik het gewoon doen. Je kunt hem nog altijd hier in NL weer slijten. Kun je zelfs nog 5 tientjes winst maken bijv., hij is flink goedkoper dan in de pricewatch.
Ben wel achter gekomen dat ik iets aan het bekende USB probleem moet doen.
Rechte adapters die usb omdraaien zijn er wel maar die zijn duur.
Dus ik denk er aan om óf een eenvoudige kabeltje (bijv. deze) of iets als dit te bestellen. Met dat laatste draai je de Seek wel t.o.v. de telefoon maar dat zou toch geen problemen moeten geven (iets met autorotate o.i.d.?)
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2015 12:04 ]
Tevens heeft iemand in een eerdere post een link gezet naar een kant-en-klare reverse te koop in de VS.
Ik heb ook in eerdere posts 2 verschillende componenten gelinkt die je gewoon in elkaar kan klikken en klaar.
Kortmon mogelijkheden genoeg
ThinkPadd schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:29:
Die eerste heb ik, als je hem via mijn post in dit topic hebt tenminste. Doet het prima hier met LG Nexus 5 en de FLIR One Android, geen topkwaliteit (bij de female zit het draadje wat losjes voor m'n gevoel), maar wat wil je ook voor die $1.32
Ik heb inderdaad jullie opties gezien en aan de hand daarvan ook genoemd.esben schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:43:
Ik heb die ook dankzij ThinkPad gekocht. Doet het perfect. Alleen heb je dan wel 2 handen nodig dus ik heb zelf een "reverser" gemaakt (zie eerdere posts) zodat ik hem aan mijn mobieltje kan hangen.
Tevens heeft iemand in een eerdere post een link gezet naar een kant-en-klare reverse te koop in de VS.
Ik heb ook in eerdere posts 2 verschillende componenten gelinkt die je gewoon in elkaar kan klikken en klaar.
Kortmon mogelijkheden genoeg
Met kabeltje is natuurlijk wel wat minder prettig in gebruik, daarom leek mij deze wel handig.
Maar zou dat problemen geven in gebruik?
EDIT: deze adapters maar besteld. Tot die tijd maar even ongemakkelijk foto's maken.
Ben wel erg benieuwd naar wat de Seek kan.
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 30-11-2015 14:21 ]
1 draait de poort 90 graden
de andere doet dat ook maar keert daarbij de usb poort ook om.
Als je die 2 dan in elkaar klikt krijg je precies wat je nodig hebt.
Het enige "probleem" is dat niet mooi gecentreerd onder je telefoon zit maar een aantal centimeter naar links of rechts.
Ik denk dat je hersenen er wel in zullen slagen om daarmee rekening te houden bij het richten van de camera.
Lijkt me dus wel een interessante goedkope optie die je hebt gevonden.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik zit in dezelfde bootJayPe schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:27:
Zojuist van Conrad een parcel exit scan ontvangen: Binnen een paar dagen verwacht ik de Flir One Android dus in huis ( en valt 21 januari wel een heel vroeg dit jaar )
FLIR Tools Softwarerenehag schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:57:
Welke software gebruiken jullie op de pc om de plaatjes van de flir one te openen en bewerken?
Iemand enige ervaring met deze camera? Of met camera's vanuit China in het algemeen? Zelf wil ik wel erg graag een simpele camera hebben om de thermische lekken in huis op te sporen. Met zulk soort prijzen is een camera kopen namelijk bijna goedkoper dan een aantal keren z'n ding huren.
http://nl.aliexpress.com/...01644_0,searchweb201560_1
7400 Wp op het dak
Anoniem: 706893
Hier is de achterkant van de doos. Ik heb voor zover ik weet heb ik dezelfde in huis, het is in ieder geval een HT-02Theo schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:18:
Ik zag net op AliExpress een warmtebeeld camera staan voor 289 USD inc shipping. Nu komt hier nog wel importbelasting bij waarbij de prijs neerkomt op rond de 325 euro. Dit is een stuk goedkoper dan de Flir i3 of de goedkoopste Conrad warmtebeeld camera
Iemand enige ervaring met deze camera? Of met camera's vanuit China in het algemeen? Zelf wil ik wel erg graag een simpele camera hebben om de thermische lekken in huis op te sporen. Met zulk soort prijzen is een camera kopen namelijk bijna goedkoper dan een aantal keren z'n ding huren.

Op een Xperia Z3 compact doet ie het prima. USB poort wijst de juiste kant op, en je kunt het beeld laten draaien; dat is best fijn, want ik had na een kleine 10 minuten al enorme hoofdpijn door 't gedraaide beeld. ( camera staat 90 graden verkeerd t.o.v. het beeld.
Grappig om te zien in iedergeval dat mijn slimme meter ook gewoon stroom trekt, het UPC/Ziggo modem helemaal warm is, en dat t lijkt alsof het huis in de fik staat door al dat enkele glas.
binnenkort in dit theater een aantal vragen van rariteiten die ik aantrof in mn huisje..
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik ben wel benieuwd in de foto van je 'slimme' meter waaraan jij ziet dat je meter stroom verbruiktJayPe schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:27:
Diro. Leuk spelen... maar geen tijd gehad om fatsoenlijk te experimenteren.
Op een Xperia Z3 compact doet ie het prima. USB poort wijst de juiste kant op, en je kunt het beeld laten draaien; dat is best fijn, want ik had na een kleine 10 minuten al enorme hoofdpijn door 't gedraaide beeld. ( camera staat 90 graden verkeerd t.o.v. het beeld.
Grappig om te zien in iedergeval dat mijn slimme meter ook gewoon stroom trekt, het UPC/Ziggo modem helemaal warm is, en dat t lijkt alsof het huis in de fik staat door al dat enkele glas.
binnenkort in dit theater een aantal vragen van rariteiten die ik aantrof in mn huisje..
Al het opgenomen vermogen zou door je meter moeten gaan, ik denk eerder dat je dat ziet?
Uiteraard verbruikt je meter ook wat..
Ik kwam zondagavond laat thuis, met een FLIR op de mat. De slimme-stroommeter, de ferraris meter voor de zonnepanelen en zo'n simpele digitale stekker-stroomverbruik-meter: alle drie waren ze warm. En dat terwijl de zon niet scheen op dat moment ( vrijwel nul verbruik van de omvormers ), en er in het huis in totaal ongeveer 100 Watt aan idle verbruik zal zijn geweest.JvdW schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:38:
[...]
Ik ben wel benieuwd in de foto van je 'slimme' meter waaraan jij ziet dat je meter stroom verbruikt![]()
Al het opgenomen vermogen zou door je meter moeten gaan, ik denk eerder dat je dat ziet?
Uiteraard verbruikt je meter ook wat..
De slimme stroom meter werd overigens niet warmer toen ik even later een wasje aan het draaien was. De wasmachine groep ( ik heb ouderwetse smeltzekeringen) werd toen wel duidelijk zichtbaar:
foto van toen er al weer een tijdje enige activiteit was in huis: verwarming aan, wasmachine aan, maar nog steeds geen zon :-) :

Ik zeg overigens niet dat de meter ook energie snoept van mijn aansluiting, maar ik vond het wel grappig om te zien dat ie wel stroom verbruikt.. Ik wist dat een ferraris zelf ook wat stroom pakt ( ik hoor m ook gewoon 50Hz brommen 's nachts ) maar dat de slimme meter óók warm wordt.. niet verwacht
Goed opletten hoe je de foto beoordeelt voor je conclusies trekt, sommige dingen lijken enorm warm, maar soms is het maar een klein beetje hoger dan de ruimtetemperatuur.
Een warmtebeeldfoto maken is één, het ook zinnig kunnen beoordelen is een tweede
Als je de foto's met FLIR Tools Software (op de PC / Mac) bewerkt dan kun je de slider rechts (de range) aanpassen en worden sommige zaken ineen een stuk duidelijker. Zie ook de foto's van mkleinman in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Als je zaken wilt zien die afwijken stel ik vaak de ondergrens in op de kamertemperatuur. Alles met een hogere temperatuur is dan interessant.
Altijd goed oppassen voor je conclusies trekt, helemaal als je besluit om bij anderen eens een kijkje te nemen:
bodejodel schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 18:05:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat de anderen hier al een vrij accurate uitleg over hebben gegeven.
Voor consumenten zijn de verschillen tussen deze camera's minder belangrijk omdat deze de camera's wat beprekter gebruiken en de gevolgen van "mismetingen" kleiner zijn. Als een consument iets verkeerd meet breekt hij hoogstens zijn spouw open om te kijken wat die thermische afwijking was (een schaduw?). Als ik een fout maak sta ik misschien zomaar ineens in een rechtbank met mijn mond vol tanden en staat mijn werkgever voor aap, of vervangt een fabriek een dure machine en ligt het productieproces (a enkele tonnen per dag) stil, terwijl dit helemaal niet nodig was.
Als consument, voor eigen gebruik zijn die One's en Seek's zeker leuke hebbedingetjes, maar ik zou er geen onderzoeken mee gaan doen voor anderen, dan kost een mismeting misschien zelfs een vriendschap.Het kan handig zijn om mogelijke gebreken mee in beeld te krijgen en er vervolgens met een gehuurde camera of thermograaf echt naar te kijken. Dat kost wat meer, maar voorkomt onnodige fouten en duur herstelwerk.
Ik las in een van de reacties dat iemand een dergelijke camera bij een blowerdoor test wil gebruiken. Zorg dat je met je camera zo dicht mogelijk bij mogelijke afwijkingen gaat zitten om goed vast te stellen wat voor afwijking je ziet. Koudebrug of koude lucht kun je onderscheiden aan de vorm en het verloop van de afwijking, maar daar heb je wel detail voor nodig...
[...]
[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2015 13:39 ]
True. Daar ben ik mij van bewust. Zeker als je in een huis rondloopt dat 2 dagen zonder noemenswaardige verwarming heeft gestaan, valt alles wat warmte geeft ineens mega op, terwijl het maar een paar graden verschil kan zijn.ThinkPadd schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:27:
[...]
Goed opletten hoe je de foto beoordeelt voor je conclusies trekt, sommige dingen lijken enorm warm, maar soms is het maar een klein beetje hoger dan de ruimtetemperatuur.
Alles in huis was zo ongeveer 16 graden, maar adapters, klokschakelaars, modem(!) en verwarmingsleidingen lijken wel in brand te staan. Dat de slimme meter vervolgens een temp heeft van 'ongeveer 24 graden ' vond ik dan dus best warm, maar vooral
*ik weet dat glanzende, glimmende, gladde oppervlakken warmte kunnen reflecteren, en dat is het beste te begrijpen als je d'r zelf mee speelt; ook zal ik de temperatuurmeting met een korreltje zout nemen, of met een stukkie mat zwarte tape uitvoeren :-)
Bevalt deze? Heb je deze kunnen vergelijken met andere camera's? Waar heb jij 'm besteld?Anoniem: 706893 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:54:
[...]
Hier is de achterkant van de doos. Ik heb voor zover ik weet heb ik dezelfde in huis, het is in ieder geval een HT-02
[afbeelding]
7400 Wp op het dak
Ja.. ongelofelijk, maar waar..Juup schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:28:
[...]
Loopt daar nu een waterafvoer "over" de meterkast heen?
Hij doet wat ik er van verwacht heb, maar hij is volgens mij niet gemaakt voor thermografisch onderzoek. Lijkt ontworpen te zijn voor objecten zoals motoren / aircos / electronica etc. Ik kan bijvoorbeeld goed zien hoe warm de leidingen zijn van de cv maar dan weer niet waar de vloerverwarming ligt, tenzij het de hoofd aanvoer is. Een ander doel wat ik er mee heb is controleren hoe het met de temperatuur verloop zit tijdens het 3d printen, ik verwacht dat hij het hier prima zal doen omdat de temperatuur verschillen ook groot zijn dan.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:52:
[...]
Bevalt deze? Heb je deze kunnen vergelijken met andere camera's? Waar heb jij 'm besteld?
Beeld in beeld is een overlay dus je krijgt geen 2 aparte plaatjes zoals hier vaak gepost wordt maar een enkele bmp.
Gekocht via aliexpress in de 11/11 sale. Hij was inclusief import goedkoper dan de flir, waar ik ook nog een nieuwe mobiel bij nodig zou hebben.
De 18de komen mensen langs voor een thermografisch onderzoek (incl blowerdoor). Dan hoop ik wat tips af te kunnen kijken over wat zo een foto nu vertelt en of mijn eigen camera dan dezelfde conclusie kan maken.
Let op: Ik ben totaal niet onderwezen in het selecteren en gebruik van thermografische apparatuur
Dat is minder dat deze niet geschikt is voor thermografisch onderzoek. Ik wil juist zo'n camera om het huis te scannen naar koudebruggen en thermische lekken. En dan is juist een delta van 1 graad erg belangrijk. Dan wordt het denk ik toch verder kijken naar zo'n camera.Anoniem: 706893 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:48:toon volledige bericht
[...]
Hij doet wat ik er van verwacht heb, maar hij is volgens mij niet gemaakt voor thermografisch onderzoek. Lijkt ontworpen te zijn voor objecten zoals motoren / aircos / electronica etc. Ik kan bijvoorbeeld goed zien hoe warm de leidingen zijn van de cv maar dan weer niet waar de vloerverwarming ligt, tenzij het de hoofd aanvoer is. Een ander doel wat ik er mee heb is controleren hoe het met de temperatuur verloop zit tijdens het 3d printen, ik verwacht dat hij het hier prima zal doen omdat de temperatuur verschillen ook groot zijn dan.
Beeld in beeld is een overlay dus je krijgt geen 2 aparte plaatjes zoals hier vaak gepost wordt maar een enkele bmp.
Gekocht via aliexpress in de 11/11 sale. Hij was inclusief import goedkoper dan de flir, waar ik ook nog een nieuwe mobiel bij nodig zou hebben.
De 18de komen mensen langs voor een thermografisch onderzoek (incl blowerdoor). Dan hoop ik wat tips af te kunnen kijken over wat zo een foto nu vertelt en of mijn eigen camera dan dezelfde conclusie kan maken.
Let op: Ik ben totaal niet onderwezen in het selecteren en gebruik van thermografische apparatuurIk zou ook aan de topic posters met meer ervaring vragen wat de specificaties nu precies inhouden.
7400 Wp op het dak
Kun je eens wat foto's plaatsen hier? Beetje vergelijken is altijd leukAnoniem: 706893 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:48:
[...]
Hij doet wat ik er van verwacht heb, maar hij is volgens mij niet gemaakt voor thermografisch onderzoek.
[...]
Dat kan ik regelen, waarvan is het handig om foto's te maken? Ik ga in ieder geval het huis opstoken de 17de dan is er misschien meer te zien via buiten (boven is het 15 graden oid met een buitentemp van 10+ in december zie ik niet veelThinkPadd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:26:
[...]
Kun je eens wat foto's plaatsen hier? Beetje vergelijken is altijd leuk
Nouja dit soort dingen: ThinkPadd in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" ofzo ?Anoniem: 706893 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:17:
[...]
Dat kan ik regelen, waarvan is het handig om foto's te maken? Ik ga in ieder geval het huis opstoken de 17de dan is er misschien meer te zien via buiten (boven is het 15 graden oid met een buitentemp van 10+ in december zie ik niet veel)
Gewoon alles waarbij je een klein temperatuurverschil kan verwachten zoals:Anoniem: 706893 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:17:
[...]
Dat kan ik regelen, waarvan is het handig om foto's te maken? Ik ga in ieder geval het huis opstoken de 17de dan is er misschien meer te zien via buiten (boven is het 15 graden oid met een buitentemp van 10+ in december zie ik niet veel)
- Je ruiten/kozijnen van je woning.
- TV welke (net) uitstaat.
- De auto als je net thuis bent.
- De vaatwasser tijdens gebruik.
- Een verwarming als deze aan het afkoelen is.
- Stofzuiger tijdens gebruik.
- Een huisdier of persoon.
- buitengevel woning
- mok met koud water (Geen glas gebruiken maar echt een mok)
- je badkamer/douchecabine na het douchen
- lampen welke je hebt hangen binnen en welke aan staan.
7400 Wp op het dak
Ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken om zonnepanelen te checken vanaf de grond.
7400 Wp op het dak
http://imgur.com/a/ojzo2

Resolutie van de sensor is vrij laag zo te zien.
[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2015 19:29 ]
Daarom ook wat ik er van verwacht had, hij voldoet voor wat ik er mee wil doen de rest laat ik over aan professionalsThinkPadd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:28:
Pff, niet lullig bedoeld hoor, maar dat ziet er best wel crappy uitDe kwaliteit van de normale foto's ziet er nog redelijk uit, maar de IR-overlays vind ik vrij bedroevend. Staan sowieso vrij ver ernaast (zoals je zelf ook al had opgemerkt), maar het zijn ook vooral grote gekleurde stippen.
Resolutie van de sensor is vrij laag zo te zien.
Is iets wat eigenlijk algemeen bekend is, maar zelf had ik er nooit bij stil gestaan om het bij een IR-cam toe te passen.
Misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen
Maar houdt ook dit even in het achterhoofd:
bodejodel schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 03:25:
Zelfs mijn hele dure T640bx heeft een onnauwkeurigheid van +/- 2°C of +/- 2% ten opzichte van de afgelezen waarde. Als ik dus met alle instellingen en compensaties juist ingesteld op een pan met kokend water meet met mijn camera, zou het best eens kunnen zijn dat mijn camera 98°C of 102 °C aangeeft.
[ Voor 38% gewijzigd door Freemann op 10-12-2015 14:44 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Het metaal is vrijwel dezelfde temperatuur als waar het in steekt en het reflecteert dan niet.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Metaal geleid warmte erg goed.
Leg diepvries-vlees bijvoorbeeld maar eens in een metalen pan in de keuken. Ontdooit veel sneller dan gewoon op een bord
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nou, dat was het wachten...niet waard.Piet91 schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:22:
Ik heb inderdaad jullie opties gezien en aan de hand daarvan ook genoemd.![]()
Met kabeltje is natuurlijk wel wat minder prettig in gebruik, daarom leek mij deze wel handig.
Maar zou dat problemen geven in gebruik?
EDIT: deze adapters maar besteld. Tot die tijd maar even ongemakkelijk foto's maken.
Ben wel erg benieuwd naar wat de Seek kan.
Bij geen van de 2 adapters wordt de poort 180 graden gedraaid dus je kunt met deze adapters alleen maar de Seek wat draaien maar niet spiegelen.
Zou ook niet uitmaken, want als ik de Seek aansluit met 1 adapter tussen de telefoon en de Seek, dan ziet de telefoon de Seek nog niet. Troep dus.
Nou vond ik nog mijn oude HTC Desire met de juiste USB-oriëntatie, maar de Seek heeft minstens Android 4.3 nodig. Ik had er een Custom ROM op staan, maar weet niet welke versie. Maar die ligt nu dus aan de lading.
Wel een mega designfout van Seek IMHO.
EDIT: Android 4.4, maar telefoon ziet de Seek niet.

Troep: USB verlengkabeltjes hebben soms (meestal?) niet alle kabeltjes/contacten aangesloten; vaak worden alleen de stroom + en - aangesloten, en zijn de data lijntjes niet gekoppeld.Piet91 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:07:
Zou ook niet uitmaken, want als ik de Seek aansluit met 1 adapter tussen de telefoon en de Seek, dan ziet de telefoon de Seek nog niet. Troep dus.
EDIT: Android 4.4, maar telefoon ziet de Seek niet.
Seek is mogelijk 't probleem niet, maar dat doet jouw humeur op dit moment toch geen goed

Lijkt toch echt de Seek te zijn. Heb mijn telefoon eens aangesloten op de PC met beide adapters er tussen en ik kon gewoon bij de gegevens van mijn telefoon. De data-lijnen lijken dus wel gewoon aangesloten.JayPe schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:23:
Troep: USB verlengkabeltjes hebben soms (meestal?) niet alle kabeltjes/contacten aangesloten; vaak worden alleen de stroom + en - aangesloten, en zijn de data lijntjes niet gekoppeld.
Seek is mogelijk 't probleem niet, maar dat doet jouw humeur op dit moment toch geen goed
Ik ga nog wel een keer weer dit topic doorzoeken welke kabels/adapters hier gebruikt worden en welke wél werken. Dan maar weer wachten.
Seek raadt zélf overigens deze aan maar die vindt ik nog niet ergens waar ze wél naar NL bezorgen; want zo'n adapter zou het meest handig zijn.
(Losse kabel lijkt me niets namelijk)
Met een kabeltje of adapter er tussen, om de seek te kunnen richten, doet de seek het niet?
En dan ligt t niet aan het kabeltje, maar aan de Seek?
Als ik beide adapters tussen mijn telefoon en de computer doe dan kan ik gewoon data overzette, dus de adapters lijken wel te werken.JayPe schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:58:
Wacht; dus de Seek doet t direct op de telefoon wèl, maar is (door de USB poort orientatie) de verkeerde kant op gericht.
Met een kabeltje of adapter er tussen, om de seek te kunnen richten, doet de seek het niet?
En dan ligt t niet aan het kabeltje, maar aan de Seek?
Maar kan dus aan de adapters liggen, kan aan de Seek liggen.
Anywho; ik heb dat veel te dure adaptertje uit de VS besteld. Die zou wél moeten werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 22-12-2015 22:04 ]
Dus als de stekker net niet diep genoeg zit, of niet verder kan, dan maken die pinnen net geen contact.
Ook kan het zijn dat de pinnen voor de spanning net niet goed contact maken en de weerstand dus te groot is en de spanning veel inzakt bij de geringste stroom.
Bij goedkope laadkabels heb je dat ook, dat de mobiel de hele tijd aan en uit gaat bij het laden.
[EDIT] blijkbaar kun je geen e-mail notificaties krijgen van reacties op forumposts?
Een vochtschade heeft vaak de scherpste rand. De infiltratie was in mijn afbeelding vrij ernstig, maar vaak zie je dat het vingerpatroon wel vervagende randen heeft.esben schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:44:
Bedankt bodejodel!
Dus als ik het goed begrepen heb is een vochtschade een beetje tussen een koudebrug (die een duidelijk gradient heeft) en een luchtlek (die een harde gerafelde rand heeft) in.
Als ik dan twijfel tussen vochtschade of een luchtlek kan ik waarschijnlijk eenvoudigweg schilderstape of zo over de plek plakken om het eventuele luchtlek op te lossen. Indien dat geen verschil maakt op het warmtebeeld gaat het dus om een vochtprobleem. Klopt dit?
Bij twijfel tussen vochtschade of een koudebrug kan ik eenvoudigweg zo een vochtmeter gebruiken op een warm en een koud stuk om te controleren of het koude stuk inderdaad vochtiger is.
Het afdichten van het luchtlek met tape werkt wel, maar wacht hierna wel even tot de constructie weer tijd heeft gehad om een uniforme temperatuur aan te nemen. De koude plek die ontstaan is door de infiltratie moet eerst weer opgewarmd zijn voordat je camera hem niet meer ziet.
Let er bij het meten van vocht wel op wat voor vochtmeter je gebruikt. Vaak meet je alleen de oppervlakteweerstand. Bij sterke koudebruggen kan er in wat vochtiger ruimtes oppervlaktecondensatie optreden op de koudste plekken. Dan meet je met eenvoudige vochtmeters veel vocht terwijl de constructie eigenlijk droog is. Wij meten met diverse vochtmeters zowel aan de oppervlakte als tot ca. 30-40 cm diep de constructie in.
Het is op deze plaats in de constructie in ieder geval het ontbreken van convectie zoals ik eerder omschreven heb. Om vast te stellen of het ook nog eens een gebrek in de isolatie is maken wij zelf gebruik van een endoscoop met een beweegbare kop. Deze kunnen we via een open stootvoeg of een boorgaatje dat we in een voeg tussen de stenen boren de spouw inbrengen. Hiermee kunnen we dan zien hoe zorgvuldig de isolatie is aangebracht en/of de hoeken/aansuitingen zijn afgetaped om het verzakken of "open staan" te voorkomen. Zo'n endoscoop is alleen slechts een fractie goedkoper dan mijn IR camera, dus ik vermoed dat er in de meeste gevallen niets anders opzit dan slopen, of een bedrijf inhuren zoals waar ik werk.esben schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:44:ivm de foto van kabbie_kabbie: het kan dus ofwel eenvoudigweg convectie zijn (geen probleem) ofwel een koudebrug (wel een probleem). Hoe zou je te werk gaan om te bepalen welk van de 2 mogelijkheden het is (zonder open te breken)?
Dat is zelfs met een dure camera zoals ik heb een lastige klus omdat je vooral de lucht gereflecteerd ziet op de panelen. Je kijkt vanaf de grond ook nog eens meer langs dan op de panelen. Als je dan ook nog een camera met een lage resolutie, gecombineerd met een vrij grote kijkhoek hebt heb je maar een paar pixels op je panelen. Een aantal fabrikanten maakt specifiek IR-telelenzen voor hun camera's voor lange afstandswerk zoals dat en bijvoorbeeld hoogspanningsmasten.bert888 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:24:
Wie heeft ervaring met deze?
Ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken om zonnepanelen te checken vanaf de grond.
[ Voor 21% gewijzigd door bodejodel op 30-12-2015 14:17 . Reden: Diverse aanpassingen/aanvullingen ]
Vorige week dinsdag deze adapter in de VS besteld en KLM's City of Dubai heeft deze overgevlogen naar Amsterdam. Vanmorgen bezorgt.
Zo wordt die camera toch een stuk praktischer. Nu eens alles gaan bekijken.
(Is dat eigenlijk een focusring op de Seek? Als ik er aan draai lijkt focus wel te veranderen maar ik lees nergens dat dit ook daadwerkelijk een focusring is)
Leuke foto's:

6 jaar terug zag mijn voorgevelfoto met vergelijkbare omstandigheden er zo uit:

Mijn buurt

Groot lek:

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mooie foto's. Erg interessant om te zien.mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:10:
Het is eindelijk koud genoeg hier
Jouw post spoorde mij aan om ook eens rond ons huis te kijken met de Seek maar het ding valt mij tot nu toe erg tegen.
Als ik het detailniveau vergelijk van de foto's die ik maak met dat wat ik op internet tegenkom wat men met de Seek maakt dan komt dat van mij niet eens in de buurt.
Daarnaast lijkt de focus alle kanten op te gaan. Heb een flauw vermoeden dat draaien aan de ring helpt maar dat is ook zeker niet altijd betrouwbaar.
Oh, en je moet heel ver teruglopen om het huis enigszins in beeld te krijgen.
Komop, dit moet je toch makkelijk kunnen vinden? Twee posts boven je staan zelfs foto's van iemand die iets dergelijks heeft gedaan. Eigen inzet wordt wel zo gewaardeerd hiernosmo king schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:14:
Wellicht een domme vraag, maar in hoe verre kan je een Flir one gebruiken voor het vinden van warmte lekken van een woonhuis? Zou ik hiermee kunnen zien hoeveel warmte ik verlies via mijn schuifpui of via een dakkapel?

Ook heb ik een aantal posts gevonden voor de Seek, maar dat is ook een ander toestel. Zoeken op Flir one leverde niet de antwoorden waar ik naar op zoek was.
Daarnaast is waarschijnlijk elk antwoord wel ergens online te vinden, en dat zou betekenen dat je eigenlijk geen vragen meer zou mogen stellen en je dus ook geen fora meer zou hebben.
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:56:
[...]
[mbr]Komop, dit moet je toch makkelijk kunnen vinden? Twee posts boven je staan zelfs foto's van iemand die iets dergelijks heeft gedaan. Eigen inzet wordt wel zo gewardeerd hier[/mbr]
[ Voor 10% gewijzigd door ido_nl op 13-01-2016 08:04 ]
Als je online al uitgebreid op zoek bent geweest, laat dat dan ook even weten en geef ook aan hoe je dat gedaan hebt. Ik snap de reactie van ThinkPad wel.nosmo king schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:19:
Als je doelt op de foto's van mkleinman, die heeft de foto's gemaakt met een Testo 875-i1 en niet met een Flir One, dat mag je niet echt vergelijken. EN ik snap dat de flir one niet iets is voor een professionele omgeving en je er geen serieuze metingen mee moet doen. Mijn vraag gaat meer over het meten van een woning vs kleinere objecten met een Flir one.
Ook heb ik een aantal posts gevonden voor de Seek, maar dat is ook een ander toestel. Zoeken op Flir one leverde niet de antwoorden waar ik naar op zoek was.
Daarnaast is waarschijnlijk elk antwoord wel ergens online te vinden, en dat zou betekenen dat je eigenlijk geen vragen meer zou mogen stellen en je dus ook geen fora meer zou hebben.Ik snap je punt dat het wel goed is om jezelf eerst in te lezen/onderzoek te doen, in dit geval heb ik dat dus wel al gedaan.
[...]
Om je een antwoord te geven: Met de Flir One kun je zeker wel serieuze metingen doen, je moet het echter niet professioneel gebruiken in de zin dat je bij vreemden thuis tegen betaling metingen gaat doen zonder enige kennis en waar mogelijk redelijk geijkte apparatuur.
Ik heb zelf een Flir One en de dingen die ik er op zie zijn voor mij zeer bruikbaar. Ik kan misschien niet zo exact de lekker voorspellen als een camera van €30.000 maar ik kom een heel eind, genoeg om mezelf en familie/vrienden van een bruikbaar advies te voorzien als ze mij daar naar zouden vragen. Échte metingen moet je aan de professionals overlaten, maar dat staat een beetje los van de apparatuur.
Mensen die er geen kaas van gegeven hebben zouden snel zeggen dat mijn radiatoraansluitingen koud zijn, omdat ze glimmen

Goh, op welke automaat zou er 1 uur ongeveer 3100 Watt aan elektrische kachels hebben aangestaan, en is vervolgens gedurende 5 minuten de waterkoker aangezet (totaal ongeveer 4900 Watt op die groep).
Lekker koude meterkast, ik denk dat er dan 19A nominaal door een 16A zekering kan met deze omgevingstemperatuur. (16A is gegeven bij 30°C)
Daken

Of deze twee gekke.

En dan detailfoto van de linker zijmuur met de koudere plek.

De spouw is geisoleerd maar toch dit vreemde patroon?
Of deze:

Een gekke koude plek, vocht?
Brievenbussen

Radiator

Erg mooie foto's!mkleinman schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:32:toon volledige bericht
Deze week met de warmtebeeldcamera er op uit geweest. Paar hele aparte foto's geschoten.
Daken
[afbeelding]
[afbeelding]
Of deze twee gekke.
[afbeelding]
En dan detailfoto van de linker zijmuur met de koudere plek.
[afbeelding]
De spouw is geisoleerd maar toch dit vreemde patroon?
Of deze:
[afbeelding]
Een gekke koude plek, vocht?
Brievenbussen
[afbeelding]
[afbeelding]
Radiator
[afbeelding]
Zouden die koude plekken aan de zijkant van de huizen begroeiing (Mos/klimop) kunnen zijn? Vocht?
Heb het threadje al 2x vluchtig doorgenomen en kwam wat termen tegen, een koudebrug?
Iemand een idee wat betreft technieken om achter bepaalde lekker in huis op te sporen?
Ik lees ook over bepaalde lenzen, ook mooi!
Leuke beeldtechnieken en heb altijd interesse gehad in deze beelden (helemaal sinds het al goedkoper is geworden sinds flirone etc) . Je ziet echt een "andere dimensie" met deze apparaten (zo ook met super macro fotografie, of met een microscoop, of ook slow-motion etc etc.)
Ik heb de FlirOne voor de fun en amateuristisch gebruik voor klusjes om t huis (tuin/auto/hobby)
Qmotion MiniMaatPC2050. PSN: StWesleyT
Ter beeldvorming; mijn woning komt uit 1935 en is dus niet bepaald tocht en kierdicht gebouwd. Al heb ik wel door heel veel te isoleren en zonnepanelen het energielabel van G naar A kunnen krijgen.
Kijkend naar de opties dan kan ik zelf een camera huren, kopen of het uitbesteden.
Als ik een camera zal kopen zal het qua budget uitkomen bij een Flir i3 of een Seek thermal reveal. Ik heb geen smartphone waar een warmtebeeldcamera op kan, dus zo'n add-on camera gaat 'm niet worden. Voordeel van zelf zo'n camera hebben is dat ik later kan kijken of eventuele tocht en koudebruggen weg zijn; ik hoef niet twee maal te huren. Nadeel is wel dat de camera's niet geweldig goed zijn...
Ik kan ook een camera huren voor twee weekenden. Echter kom je dan snel uit bij een Flir E2 zonder dat het gelijk honderden euro's gaat kosten.
En tot slot is er Warmtecheck die het voor mij kan doen. Erg prijzig maar zij gebruiken een camera die ik niet kan betalen..
Wat is wijsheid? Ik neig zelf naar kopen, echter blijft het wel een grote uitgave..
7400 Wp op het dak
De site die ik op het oog had heeft vandaag de verwachte levertijd van 22-02 naar 23-5 gezet
Heeft iemand nog tips waar ik misschien wat meer geluk zou kunnen hebben?
Ik ben overigens op zoek naar de Android variant.
Ik zit tegen een verhuizing/verbouwing aan en zou het erg leuk en handig vinden om daarbij een warmtebeeldcamera te gebruiken.
Interessante foto's trouwens mkleinman
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ik zit beetje in het zelfde schuitje. Ik heb net een woning gekocht en wil nu gericht gaan isoleren. Maar ik vind de investering om een camera te kopen nogal groot, en ik denk dat ik hem na het isoleren niet veel ga gebruiken.Theo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:11:toon volledige bericht
Ik wil binnenkort een warmtebeeldcamera huren om eventuele warmtelekken in huis op te sporen. Afgelopen tijden ben ik bezig geweest om het huis te isoleren en bekende tochtplekken aan te passen. Echter wil ik weten of er nog meer tochtplekken en koudebruggen in huis zijn die ik aan kan/moet pakken.
Ter beeldvorming; mijn woning komt uit 1935 en is dus niet bepaald tocht en kierdicht gebouwd. Al heb ik wel door heel veel te isoleren en zonnepanelen het energielabel van G naar A kunnen krijgen.
Kijkend naar de opties dan kan ik zelf een camera huren, kopen of het uitbesteden.
Als ik een camera zal kopen zal het qua budget uitkomen bij een Flir i3 of een Seek thermal reveal. Ik heb geen smartphone waar een warmtebeeldcamera op kan, dus zo'n add-on camera gaat 'm niet worden. Voordeel van zelf zo'n camera hebben is dat ik later kan kijken of eventuele tocht en koudebruggen weg zijn; ik hoef niet twee maal te huren. Nadeel is wel dat de camera's niet geweldig goed zijn...
Ik kan ook een camera huren voor twee weekenden. Echter kom je dan snel uit bij een Flir E2 zonder dat het gelijk honderden euro's gaat kosten.
En tot slot is er Warmtecheck die het voor mij kan doen. Erg prijzig maar zij gebruiken een camera die ik niet kan betalen..
Wat is wijsheid? Ik neig zelf naar kopen, echter blijft het wel een grote uitgave..
In Utrecht bestaat er een initiatief die een warmte scan doen voor 25 euro: http://www.energieambassadeursutrecht.nl/warmtescan.html
Wat mij opzich wel een schappelijk bedrag leek. Ik weet alleen niet hoe degelijk dit dan gedaan wordt.
Ik heb me nog niet zo verdiept in het kopen van een camera, maar als ik zo naar de prijzen moet ik in TS kijk dan ga ik liever voor huren.

Die warmtescan in Utrecht klinkt wel erg aantrekkelijk. Echter jammer dat ze dat enkel in de stad Utrecht doen, en niet in de provincie; voor die 25 euro had ik het gelijk gedaan.
7400 Wp op het dak
Echter is het wel iets om te overwegen; een tweedehands camera kopen, gebruiken en daarna doorverkopen.
7400 Wp op het dak
Zijn er niet Tweakers hier op het forum die voor een bijdrage 25 - 50 euro een scan willen maken?Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:24:
Maar is een Flir one geschikt voor thermogafie De gevoeligheid van deze is niet echt ideaal voor thermografisch onderzoek. (als ik het goed heb dan is de gevoeligheid van de Flir one 150mK terwijl <50 mK het max schijnt te zijn voor thermografisch onderzoek aan de woning?
Echter is het wel iets om te overwegen; een tweedehands camera kopen, gebruiken en daarna doorverkopen.
Je zou het kunnen proberen in V&A met een advertentie.
Ik heb het tijdje terug geprobeerd in V&A met een advertentie, maar tot heden nog zonder succes. Op deze manier kunnen mensen met een warmte camera hun eigen investering tot bepaalde mate ook weer "terug verdienen".
http://www.apple.com/nl/s...armtebeeldcamera-voor-ios
Woon overigens in de regio Waterland/Edam-Volendam, voor diegenen die in deze regio ook interesse hebben in warmtebeelden.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
FLIR One werkt prima voor thermografisch onderzoek. In Woudrichem wordt deze gebruikt voor meerdere huizen. Ook lekkages worden zichtbaar. Voorbeeldjes:Maar is een Flir one geschikt voor thermogafie?
http://www.mijnwoning.nl/woningen/4285BC-78/infrarood/
http://www.mijnwoning.nl/woningen/4285BC-76/infrarood/
Nog zelfs los van welk type camera je hebt is 25 tot 50 euro te weinig. Ik ben gemiddeld 2 tot 2 1/2 uur bezig met het maken van de foto's. Daarna ben ik nog een paar uur bezig om de foto's uit te zoeken en na te bewerken in de Testo software. En dan moet het rapport ook nog worden gemaakt.Mr.Jingles schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:57:
[...]
Zijn er niet Tweakers hier op het forum die voor een bijdrage 25 - 50 euro een scan willen maken?
Je zou het kunnen proberen in V&A met een advertentie.
Je bent zo 6 tot 8 uur verder in totaliteit. En ook al is het en hobby of voor de aardigheid, 25 of 50 euro is dan te weinig.
Just my 2 centjes
Denk dat de meeste personen vooral interesse hebben in de foto's zelf waardoor rapportage niet nodig is.mkleinman schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:03:
[...]
Nog zelfs los van welk type camera je hebt is 25 tot 50 euro te weinig. Ik ben gemiddeld 2 tot 2 1/2 uur bezig met het maken van de foto's. Daarna ben ik nog een paar uur bezig om de foto's uit te zoeken en na te bewerken in de Testo software. En dan moet het rapport ook nog worden gemaakt.
Je bent zo 6 tot 8 uur verder in totaliteit. En ook al is het en hobby of voor de aardigheid, 25 of 50 euro is dan te weinig.
Just my 2 centjes
Zelf zou ik bijv ook ruim voldoende hebben aan een scan met een camera en een vracht aan 'printscreens' In het verleden heb ik dit wel eens gedaan met een Flir TG165. Ondanks ze zeer lage resolutie en slechte gevoeligheid hebben een aantal beelden van deze camera mij best geholpen.
Stel dat ik een beetje thermische camera kan lenen/huren dan zal ik thuis maar ongeveer een uur bezig zijn met het maken van foto's en zoeken naar thermische lekken en verbeterpunten.
7400 Wp op het dak
Mr.Jingles schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:57:Zijn er niet Tweakers hier op het forum die voor een bijdrage 25 - 50 euro een scan willen maken
Als ik als professional zulk werk zwart zou doen zou dit eerder mijn uurtarief zijn, niet de totaalprijs.mkleinman schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:03:Nog zelfs los van welk type camera je hebt is 25 tot 50 euro te weinig.
O.a. Paul C. en ik doen het professioneel en "wit". Dan kost het al snel enorm veel meer. Mijn werkgever vraagt € 150,- per uur voor mijn expertise, dus een compleet thermografisch onderzoek met rapportage is al snel zó kostbaar dat een particulier er vaak niet eens over denkt om alleen voor inzicht in warmteverlies een onderzoek door ons te laten uitvoeren, al komt het wel voor. De meeste zzp-er thermografen zijn voordeliger want die betalen niet voor de organisatie en een mooi pand. Ik heb ca. 50 collega's, waarvan er zeker een stuk of 10 geen facturabele uren kunnen draaien en dus door mij "betaald" moeten worden. .
De standaardtarieven van Paul C zijn zeer scherp op dit gebied.
Als je serieuze opnamen en kundig advies wil lijkt me dit zeker een optie die de moeite waard is.
Ondanks dat ik de camera zelf niet heb hoeven betalen zou ik een uitgebreide opname voor vrienden ook niet eens helemaal gratis doen. Een paar plaatjes schieten nog wel, maar ik zou voor een echt onderzoek in ieder geval een onkostenvergoeding/schadeloosstelling o.i.d. vragen, anders loop ik straks het hele dorp te bekijken...
Begrijpelijk dat je niet voor 50 euro een berg werk gaat verzetten, ik doelde meer op de tweakers die voor hun hobby een camera hebben aangeschaft.bodejodel schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:31:
[...]
[...]
Als ik als professional zulk werk zwart zou doen zou dit eerder mijn uurtarief zijn, niet de totaalprijs.
In elk geval, ik heb bij http://www.energieambassadeursutrecht.nl/warmtescan.html een afspraak gemaakt en ik verwacht dat ze eind februari langs komen. Ben benieuwd wat zij voor die 25 euro afleveren. Ik hou jullie op de hoogte! Ik hoop dat het weer mee werkt..
[ Voor 7% gewijzigd door bodejodel op 12-02-2016 20:06 ]
nieuws: Caterpillar rust 'bouwvakkerstelefoon' met Android 6.0 uit met warmte...
http://www.gsmhelpdesk.nl...artphone-met-warmtecamera
Daar wordt hier al sinds het begin van het topic over gesproken. Leuk dat je daar net achterkomt, maar je kunt dan beter eerst even het topic lezen. Als je een zoekopdracht op het topic doet zie je dat er een enorm lange discussie over bestaat.izegrin schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:53:
O, en ik zie dat je op bestaande smartphones voor 250 euro een flir camera kkunt aansluiten.
(minstens twee soorten verkrijgbaar: FLIR one / Seek thermal.)

Ik had nog een stuk radiatorfolie (dun piepschuim met laagje aluminiumfolie) van de Lidl liggen. Die heb ik achter de radiator geplaatst. Resultaat:

Eigenlijk zou ik de leidingen ook nog even moeten isoleren. Die komen vanuit de vloer omhoog en gaan dan naar de radiator in de gang en naar de radiator in die slaapkamer (die dus dicht staat en wat je ook ziet aan de leidingen op de foto).
De muur is een YTONG muurtje van een 8-9cm dik.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2016 19:55 ]
Tegen de muur achter de radiator geplakt.Neefdave schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:54:
Tegen de muur of aan de achterkant van de radiator geplakt?
Nu zal het naar buiten toe minder warmteuitstraling zijn, omdat de muur sowieso dikker is en je ook nog een spouwmuur ertussen hebt. Maar het is zeker de moeite waard, ik was verbaasd over de hoeveelheid warmte die er doorheen kwam.
Het raam staat in deze slaapkamer wel altijd open, het wordt er dus vrij koud. Raam staat open omdat we anders in de woonkamer tocht van de mechanische ventilatie hebben (geen invloed op, dus dan maar een workaround zoals dit). Als je de warmte niet kunt gebruiken gewoon isoleren dus.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2016 20:11 ]
Het is een FLIR Lepton sensor, maar is deze 80x60 of zoals de FLIR One 160x120? Dit scheelt een factor 4. De thermal imaging blog en reddit weten het ook niet.
Gebrek aan informatie doet mij vrezen voor het eerste.
[ Voor 25% gewijzigd door janderk op 24-02-2016 11:37 ]
Bron: http://anandtech.com/show...rated-flir-thermal-camera
www.wigle.net
Jammer. Dan is het toch een stuk minder qua resolutie in vergelijking met een FLIR One vervanger. Had wel graag een FLIR One in een super robuuste telefoon gehad. Met als bonus dat deze gebruik maakt van de batterij van de telefoon. Ik heb nu een constructie voor een Samsung 8" tablet met een cover waarop ik een externe accu heb gelijmd die weer ingeplugged is in de FLIR One. Niet erg subtiel maar werkt prima. Je kan uren filmen en het beste beeld voor mensen om direct mee te kijken.The key feature of the Cat S60 is its miniature thermal imaging camera based on the FLIR Lepton sensor (with 80×60 active pixels)
[ Voor 26% gewijzigd door janderk op 24-02-2016 17:17 ]
Toen mijn werkgever zijn eerste IR camera kocht moest hij nog toestemming van het ministerie van defensie hebben, over een paar jaar loopt heel de wereld rond met een thermografische camera in zijn broekzak die betere specs heeft dan zijn eerste, vele tientallen duizenden guldens kostende pronkstuk...
Ik ben afgelopen week een beetje aan het spelen geweest met de mijne, omdat iemand zich afvroeg wat zo'n camera nu allemaal zag.
Bijvoorbeeld de schroefjes waarmee mijn glaslatten zijn bevestigd. Die isoleren natuurlijk minder goed dan het hout zelf.

(en je ziet jezelf natuurlijk, als je even geen echte thermograaf hoeft te zijn)
Hier een kleine vergelijking tussen een 160x120 (dus niet eens 80x60) afbeelding en de 1280*960 plaatjes die mijn T640bx produceert. (Leugens! Het is 1123 * 842! Geen idee waarom dat gebeurt, maar ik vind ze groot genoeg.
Omdat ik mijn camera voornamelijk binnen gebruik heb ik voor een 45* lens gekozen, waardoor het detail op grotere afstand uiteraard wat kleiner is.
Alleen heeft een camera met een resolutie van 160x120 of 80x60 waarschijnlijk een vergelijkbare kijkhoek, waardoor je daar op die afstand waarschijnlijk helemaal niets mee ziet.
De witte stipjes in het weiland links zijn vooral konijnen en af en toe een haasje.

Omdat ik een grote dierenvriend ben heb ik ook meteen maar even de temperatuur opgenomen van de konijntjes(SP1). SP2 is de temperatuur van het gras er naast.
Weet iemand de emissiviteit van een konijnenvacht?

De afbeeldingen zijn geschoten in mijn favoriete palet, omdat je daar de scherpste opnamen mee krijgt, zeker met opnamen met grotere temperatuurverschillen.
PS dat zwarte stipje voorop die auto, zit daar nou de sjoemelsoftware in?
[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 26-02-2016 21:38 ]
Ik vind het geweldig dat deze technologie breder beschikbaar komt, dat betekent dat de ontwikkeling op dit gebied ook sneller gaat. Kom maar op met die FLIR T4k!
Tegen mijn rechtervoet is geen sjoemelsoftware opgewassen!Fairy schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:37:PS dat zwarte stipje voorop die auto, zit daar nou de sjoemelsoftware in?
WOW denk ik zelf vaak ook nog wel als ik er mee werk.mkleinman schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:10:
Wauw! Wat een waanzinnig mooie en scherpe foto's. En dat je vanaf deze afstand konijnen kan spotten in het gras. WOW!
Als de konijnen bewegen zie je ze veel verderop ook nog wel, maar dat blijft niet plakken op een stilstaand plaatje. Toegang tot de 16 afzonderlijke afbeeldingen van een UltraMax shot los van elkaar zou zien zou helemaal mooi zijn. Nu pikt de camera er zelf 1 uit als je ze niet vergroot.
Bewegende objecten zijn met de UltraMax resolutie trouwens helemaal niet vast te leggen. Dat wordt een wazige vlek na het vergroten van de beelden.
Oude situatie: Radiator verkeerd aangesloten:

Nieuw: Radiator goed aangesloten:

Ik zij de gelukkige die ook vrii gebruik kan maken van dit type Flir en heb er al tal van mooie recreatieve opnames mee kunnen maken.bodejodel schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 00:09:
Het is inderdaad een vergelijking die niet echt op gaat.Aan de andere kant zie je zo wel goed dat je krijgt waar je voor betaalt.
Toen ik jouw buitenopnames met konijnen zag moest ik inderdaad denken aan de emissiewaarde die je gebruikte. Want in het menu kun je alleen emissies van bepaalde materialen kiezen. Volgens mij zijn Flir camera's toch ergens (veilig) beperkt in het gebruik in vergelijk met de versies voor defensie/opsporing?
Welke achtergrond temperatuur stel jij overigens in bij buitenopnames in de avond, rond de -55 graden?
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Het zelf vaststellen van de emissiviteit is wat nauwkeuriger, maar kost wat meer tijd en moeite.
Ik neem aan dat je de gereflecteerde schijnbare temperatuur bedoelt? Hier is geen vaste waarde voor te gebruiken.
Deze stel ik vast met de volgende methode:
- Richt de camera op de bron van de reflectie. In jouw geval wil je een dak meten en is de lucht de bron van de reflectie als ik je bericht goed interpreteer. (Het helal is koud, en afhankelijk van het meetbereik van je camera wordt dit als -50, -60 of kouder aangegeven) NOOIT OP DE ZON RICHTEN!
- Als je een gevel wilt meten meet je ruwweg wat er achter je staat. Zorg dat je zelf geen reflectie bent.
- Hierbij stel ik de emissiviteit in op 1 en de afstand op 0.
- Hiervan schiet ik een plaatje waarna ik daarop de gemiddelde temperatuur van de hele afbeelding meet. (area-average)
- Deze waarde zet stel ik dan in als de gereflecteerde temperatuur.
- (vergeet hierna je emissiviteit en afstand niet opnieuw in te stellen voor je meetobject.
)
In heel veel gevallen is het bij mijn werk niet eens belangrijk hoe warm of koud iets precies is, maar ben je vooral op zoek naar afwijkingen van de norm om problemen vast te stellen.
Wat het verschil met defensiemateriaal is weet ik niet precies, maar dit zal vooral een flinke stap voorlopen. Omdat het veelal om lange afstandswerk gaat zal de kijkhoek flink kleiner zijn, waardoor je zonder een betere camera verder weg al meer detail ziet. Ook worden daar vaak optieken met meerdere lenzen toegepast voor het zoomen en zit er denk ik een knap stukje doelzoek-software achter.
die een FLIR ONE kan leveren binnen een week?
Het lijkt er op dat deze nergens op voorraad zijn.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Een hele zooooi
Bij meting van de radiatoren deze afwijking...
(al diverse fora's gezocht...)
Badkamerradiator met middenaansluiting. GEEN lucht...
Iemand enig idee?

Waar zit de retourleiding aangesloten trouwens? Rechtsbovenin gok ik?
Je ziet dit fenomeen ook wel eens bij designradiator, dan wordt er een stijgbuis gemonteerd zodat de warmte niet erin gaat en rechtsaf gelijk er weer uit (wanneer aanvoer linksonder zit en retour rechtsonder zit).
Hoe je dit moet oplossen weet ik niet, vandaar mijn suggestie om het ook even in dat andere topic te posten.
Verzoeken om warmtefoto's te laten maken horen in Vraag & Aanbod.
Dit topic is, hoe goedbedoeld ook, geen plek om diensten aan te bieden of te vragen.