Even een rondje gemaakt met de TR20 vs. de TR256B en enkele foto's geschoten
De eerste afbeelding in deze post zie je links een foto van de TR256B op 200% zoom en rechts een foto met de TR20 zonder zoom
Verder:
De foto’s met linksboven de max/min-temp zijn afkomstig van de TR256B.
De foto’s met linksboven een batterij-icoon zijn afkomstig van de TR20.
Tja, zeg het maar. Zelf heb ik het gevoel dat, wanneer ik de TR256B in handen heb, deze meer detail laat zien wanneer ik zaken van dichtbij bekijk als b.v. een printplaat (zie ook alle zwarte puntjes in de afbeelding). De TR20 laat dan duidelijk minder detail zien. Maar wanneer je in een gang sta, dan valt dat verschil minder op.
Dit heeft waarschijnlijk met de FOV/IFOV van de lens/camera te maken. De TR256B heeft een kleiner beeldscherm, maar je ziet iets meer van de omgeving ten opzichte van de TR20, die een groter scherm heeft.
Waarschijnlijk kun je wel een macrolens kopen via Ali of iets dergelijks, en die over de lens van de TR20 plakken of bevestigen om alsnog meer detail naar voren te halen voor bekijken van elektronica componenten.
Verder maakt de TR20 inderdaad BMP-bestanden aan, waar ik weinig mee kan — zover ik heb uitgezocht. En qua resolutie… tja, ik krijg een beetje het gevoel dat het softwarematig opgeblazen is. De afbeelding is groter, maar heeft die echt meer pixels/detail dan de TR256B? Wanneer de foto's met TR256B op 200% zoom zet, dan lijkt er alsnog meer detail in te zitten dan TR20.
Bij de TR20 kun je inderdaad de temperatuurrange instellen, wat zeker handig is, maar binnenshuis mis ik het niet erg ten opzichte van de TR256B. Het gekke is dat je in temp-range-modus geen foto’s kunt opslaan

. Daardoor wordt die hele functie eigenlijk tenietgedaan, naar mijn idee.mening
Korte facts/samenvattend/tldr
- TR20 start veel sneller op dan de TR256B!
- TR20 heeft temp-width/range mogelijkheid, maar geen mogelijkheid om op dat moment een foto/snapshot te maken, dus nut ontgaat mij, maar wel handig voor een snelle scan door het huis. Je kan altijd nog met een smartphone het beeld fotograferen;)
- TR20 heeft groter formaat afbeelding, maar klopt de resolutie wel met de specs op de website? De TR256B heeft duidelijk kleinere afbeelding maar meer detail?
- TR20 heeft geen LED lampje in de behuizing, TR256B wel - handig mocht je net een donkere ruimte inlopen.
- TR20 heeft interne SD kaart waarbij TR256B SD kaart makkelijke te verwijderen/wisselen is
- TR20 meer colour modes dan TR256B (nut ontgaat mij maar is wel leuk)
- TR20 ietsjes lichter
- TR256B heeft ook normale camera, maar dat is wel redelijk duidelijk in de specs
- TR20 is halve cm breder dan TR256B en ietsje lager
- TR20 slaat foto's op in .bmp welke niet te gebruiken zijn in de software dat MileSeey levert. TR256B slaat afbeeldingen op in .jpg en deze kan je wel inladen in de software
- persoonlijk vind ik de max/min temp weergave op de TR256B fijner
Verder gewoon prima thermische camera voor de prijs. Voor het detecteren van verwarming, tocht, lekkage etc zal het prima voldoen. Het is dat ik de TR256 gewend bent, anders had ik de TR20 gekozen en tevreden geweest
Persoonlijk wil ik graag nog een temp-range modus hebben, maar of ik nu wil wisselen van de TR256B naar TR20, mwaa, twijfel

. Met goed kijken en goed positioneren kan je ook zelf de temp-range redelijk beinvloeden, tenzij je buiten sta en lucht in het vizier heb. En vind het wel fijn dat ik out-of-the-box nog redelijk elektronica/printplaatjes kan checken zonder dat ik andere lensen moet gebruiken.
[
Voor 4% gewijzigd door
AOC op 16-10-2025 16:09
]