In het topic is al een paar keer de vraag langsgekomen hoe dat nu zit met verlengen en afknippen van de nieuwe lightstrips. Hieronder een fotoverhaal hoe het er uit ziet, wat de nadelen zijn en hoe je die door tweaken kunt overwinnen
Allereerst een foto die laat zien hoe het nu zit met verlengen:
Onderop is te zien hoe het standaard 2-meter lichtsnoer eindigt in een connectortje. Daarboven het begin van een extension lichtsnoer. De andere kant van die extension heeft natuurlijk net zo'n female connector als die van het standaardsnoer.
Bovenstaande foto laat ook meteen zien waarom je niet op willekeurige plekken kunt knippen: her en der zitten wat smd-tjes. Daardoor verwijder je stukken van het circuit als je niet op de aangegeven plek knipt.
Die connectortjes zitten dus netjes aan de uiteinden van het snoer. Het snoer is opgedeeld in segmenten van 33 centimeter. De overgangen daartussen zien er zo uit:
Uit die foto's blijken de nadelen van dit systeem:
- Verlengen kan alleen maar met hele stukken lichtsnoer. Zodra je gaat knippen eindigt het snoer niet meer in een connector. Je kunt dus alleen maar doorlopende lichtsnoeren maken van 2, 3, 4, etc tot 10 meter.
- Knippen kan alleen maar op de aangegeven plaatsen. Per 33 centimeter dus.
- Knippen op de aangegeven plaats zorgt ervoor dat je het resterende eind weg kan gooien.
Nu heb ik een boekenkast waar ik het standaardsnoer bovenop heb liggen. Dat verlicht de muur boven de kast prima, maar de kast zelf is nog een donker gat. Daarom wil ik onder een paar planken een stuk lichtsnoer aanbrengen. Met het standaardsysteem zou dat alleen maar kunnen door een heel lang ononderbroken snoer te maken van een meter of 6. Maar het ziet er natuurlijk niet uit als dat door de halve boekenkast loopt, en bovendien zou de totale prijs oplopen tot bijna 200 euro.
Kijkend naar de overgang tussen twee segmenten dacht ik dat het redelijk eenvoudig moet zijn om met wat soldeerwerk en flatcable de boel te kunnen tweaken. Door niet op de aangegeven plek te knippen maar halverwege de soldeereilandjes moest dat mogelijk zijn. Dus vanmiddag een extensie gekocht om te experimenteren.
Allereerst de rubberslang t.h.v. de soldeereilandjes met een scalpel verwijderen:
Vervolgens met diezelfde scalpel geprobeerd de boel halverwege de eilandjes door te snijden. Dat bleek niet te lukken, daar is de boel ter plekke te dik voor/zit er teveel tin. Uiteindelijk met een (scherp!) kniptangetje doorgeknipt:
Bij de electronicazaak heb ik een paar meter flatcable gekocht. Nou kan je natuurlijk die kabel direct tussen beide uiteinden solderen, maar ik heb ervoor gekozen om er nog zelf connectortjes tussen te solderen. Helaas hadden ze in de winkel geen connectortjes met dezelfde steek. Dus heb ik maar iets grotere connectors gekocht en die met een klein stukje flatcable ertussen gezet:
Vervolgens heb ik aan het andere segment een lang stuk flatcable met de connector gesoldeerd. Daarna was het moment van uitproberen gekomen:
En nog even een overzichtsfoto waar duidelijk te zien is dat het laatste segmentje los van de rest ligt:
Hiermee zal het wel lukken om mijn boekenkast van losse segmenten lichtsnoer te voorzien!