De laatste toevoeging aan mijn Hue-collectie is ook weer een feit. Aan het begin van de zomer een nieuwe keuken en daar hoorde natuurlijk ook Hue-verlichting bij, zoals alle andere verlichting. Maar hoe? De keuken heeft een U-opstelling, waarbij de onderkant van de U een lang aanrecht is. We hebben geen kastjes boven de keuken, dus spots daarin verwerken was geen optie. Maargoed, wat dan? Ik wilde het zo 'clean' mogelijk houden, ook qua verlichting. Het liefst indirect, want da's mooi.
Na wat wikken en wegen, uiteindelijk gekozen voor het zelf maken van een lichtkoof. Met via de Hue-app bedienbare lampen. Maar... De Hue light strip is voor algemene verlichting niet geschikt. Te lage lichtopbrengst en erg slechte CRI (de mate waarin een lamp in staat is het kleurenspectrum weer te geven). Dus toen (al eerder in dit topic ook) op zoek naar een alternatief.
Allereerst een LED-strip die geschikt is voor algemene verlichting (i.p.v. accentverlichting). Daarbij kwam ik uit bij Yuji LED, specifiek deze:
http://store.yujiintl.com...bon-60-led-m-unit-5m-reel
Die hebben een CRI van 90 en een lichtopbrengst van 900lm/meter. In totaal had ik 2 x 3,5 meter nodig, want ik wilde zowel naar onder als naar boven stralen. Deze verlichting wordt o.a. in de retail en F&B gebruikt voor het mooi uitlichten van producten. Ofwel mijn eten.
Vervolgens op zoek naar de manier waarop ik dat ging aansturen via Hue. De bekende controller van Dresden Elektronik voldeed redelijk. (
https://www.dresden-elekt...eless-ballasts/fls-pp-lp/).
Het is wel een RGB-controller, wat als resultaat heeft dat een single-color strip er niet perfect op aan de sluiten is. Uiteindelijk heb ik de single-color strip aangesloten op het groene kanaal van de controller: dat gaf een goede lichtopbrengst.
Daarna nog ergens 2 voedingen besteld die maximaal 12V@6A uitspugen.
Vervolgens bouwen... Het zij-aanzicht moest er ongeveer zo uit komen te zien:

Die stralingshoek was belangrijk: je wilt niet in de lampjes kijken, dus die moeten goed verborgen zijn. Maar je wilt ook geen schaduw halverwege het aanrechtblad. Na wat meten en rekenen naar de bouwmarkt gerend om het materiaal te halen.
De eerste lijmklemmen waren een feit!
Het systeem moest ook zwevend opgehangen worden. Dat heb ik opgelost door 3 van diezelfde blokjes aan de muur te bevestigen, waar de koof overheen schuift.
De zijkanten erop, elektronica in de koof verwerkt. (Ja, het werd al laat

)
De bak in de verf gezet en de alu profielen waarin de LED-strips gemonteerd worden aan de koof bevestigd.
Close-up van de controllers. Detail: het niet-zichtbare deel van de 'plank' aan de voorkant heb ik wit gelaten om de lichtopbrengst te maximaliseren.
And then... there was light!
De foto's zijn niet van briljante kwaliteit, want telefoon, maar het idee is helder volgens mij.

De oplettende lezer valt het misschien op dat op de laatste foto onder en boven de kleur iets anders is. Dat valt mij ook op.

Daarover is inmiddels een mail naar Yuji gegaan: ik denk dat ze 2 verschillende strips hebben geleverd. 1 in 3000K en 1 in 2700K. Je kunt ze namelijk krijgen in verschillende kleurtemperaturen. In het echt valt dit overigens veel minder op, maar je zeikerd als ik ben vind ik het net te storend om het zo te laten.
Al met al was het een heel avontuur en is het resultaat echt verbluffend mooi, Prachtig egaal licht met een mooie 'verstrooiing' door de keuken. En dat voor iemand met 2 linker handen!