Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:
  • 7.313 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 17:43 schreef beelzebubu het volgende:
Volgens mij kan je op een 32 MB machine best redhat draaien, ik betwijfel echter of hij de grafische installatie zal slikken. Net wel of net niet... Het kan zijn dat die 64 MB vereist...
Ik bedoelde eingelijk dat je het grafische gedeelte niet moet installeren tijdens de installatie, omdat dat toch te traag draait. De installatie zelf kan volgens mij met 32MB wel grafisch, tenminste met 7.1 kon dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik zoek een simpele customisable server waar ik indien nodig kan mee browsen en dergelijke met Xwindows.

Weinig plaats liefst en snel.

Debian met xwindows en IceWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

webserver maar je hebt debian al? * Anoniem: 27915 niet snapt. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-03 09:15

knopper

Sander Knopper

Op donderdag 09 mei 2002 18:10 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ik bedoelde eingelijk dat je het grafische gedeelte niet moet installeren tijdens de installatie, omdat dat toch te traag draait. De installatie zelf kan volgens mij met 32MB wel grafisch, tenminste met 7.1 kon dat ;)
Grafische install zal niet lukken, gebruik het zelf ook op mijn server (versie 7.3) en hij wil alleen installeren in de tekstmodus. Maar dat werkt ook prima (sneller zelfs)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 14:00

deadinspace

The what goes where now?

Er blijven nogal wat topics komen met mensen die vragen welke distro ze moeten nemen, omdat velen de FAQ niet lezen en dit topic regelmatig uit het zicht zakt.

In zulke topics wordt regelmatig geroepen 'lees de FAQ en gebruik de search'.
Maar vandaag schreef JanMaster dit:
Op donderdag 16 mei 2002 21:02 schreef JanMaster het volgende:
De zoekactie naar Linux leverde namelijk ruim 6000 resultaten op, de zoekterm 'welke' werd niet meegenomen, misschien te kort...
Ik heb dat even gecontroleerd; ik heb gezocht in NWOS op 'welke linux distro' (redelijke keuze van zoektermen leek mij), en de zoekterm 'welke' wordt inderdaad niet meegenomen. Het aantal resultaten is weliswaar maar 40, maar het is niet duidelijk in welk topic je nou wel en welke nou niet je vragen mag stellen.

Misschien dat het een idee is dit topic sticky te maken?

En (los daarvan) eventueel als er een nieuw 'welke distro' topic begonnen wordt (tzijn al 17 pagina's) die beginnen met een post die de voornaamste distro's even opsomt met een korte beschrijving van doelgroep ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik heb dat even gecontroleerd; ik heb gezocht in NWOS op 'welke linux distro' (redelijke keuze van zoektermen leek mij), en de zoekterm 'welke' wordt inderdaad niet meegenomen. Het aantal resultaten is weliswaar maar 40, maar het is niet duidelijk in welk topic je nou wel en welke nou niet je vragen mag stellen.
Misschien dat het een idee is dit topic sticky te maken?
Dat kan niet, sticky topics kunnen alleen die rooien & groenen veranderen, c.q. toevoegen. Maar misschien is het wel een idee om dit topic door kees of ACM via de DB ff in het zicht te houden, die kunnen wel een scriptje maken waardoor een keer op een dag ff de laatste-toevoegings datum van dit toipic ff hoger gezet wordt.. Als ik kees vanavond op IRC zie, zal ik het hem wel eens vragen..
En (los daarvan) eventueel als er een nieuw 'welke distro' topic begonnen wordt (tzijn al 17 pagina's) die beginnen met een post die de voornaamste distro's even opsomt met een korte beschrijving van doelgroep ofzo...
Mjah, hij stond zonet op 404 reacties, da's wel een extreem mooi getal, jammer dat deze er 405 van maakt ;)
Maar de meest voorkomende distro's zijn wel te vinden in het 'Linux op de desktop'-sticky van Nelske imho..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 00:31
Nou...ik doe het ff op de volgende manier:)

Ik had dus DIT topic geopend en dat is inmiddels weer gesloten omdat ik mijn vraag hier voor zou kunnen leggen.

Dus...iemand die hulpbereid is, klik svp op bovenstaande link en geef me een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Hoi allemaal,

Ten eerste hoop ik niet dat ik nu een hele kannonade over me heen krijg omdat ik vraag welke linux distro ik moet gebruiken en dat volgens velen via TFS kan vinden.

Ik gebruik momenteel thuis SME server (voorheen E-smith) om mijn site te hosten en voor de mail. Dit pakket is geoptimaliseerd om als gateway te functioneren.

Ik ben heel erg gewend aan het pakket en zou het het liefst ook installeren op mijn server die ik colocated ga onderbrengen...echter zit ik me nu af te vragen of er geen betere alternatieven zijn. Ik heb immers de gateway functionaliteit niet nodig...die is wel uit te schakelen maar dan mis ik wat functionaliteiten.

Ik ben dus eens aan het zoeken naar een distro (dus geen kale shit als debian/slackware want zo gevorderd ben ik nog niet) die puur als web- en mailserver ingezet kan worden. Ik heb gedacht aan Engardelinux omdat dat er mooi en bruikbaar uitziet, maar dat is tegenwoordig niet meer gratis maar asociaal duur

Vandaar dat ik eens wil vragen of iemand andere pakketten in de trand van engardelinux kent. Het moet dus het liefst niet al te moeilijk te installeren zijn en software RAID 1 aankunnen.
Redhat is mijn inziens geen optie omdat je dan veel te lang zit te klooien eer het naar wens geconfigged en gestript is (hoewel ik dat toch eens in servermode ga proberen zodra ik de server hier heb staan om te testen).

Iemand die (serieuze) tips voor me heeft? Ik weet dat zelf opbouwen het beste is maar daar heb ik de tijd niet voor voorlopig en mis ik momenteel de kennis voor.
toon volledige bericht
ff makkelijker zo denk ik :) Niet te lui worden he ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Op maandag 20 mei 2002 19:30 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

ff makkelijker zo denk ik :) Niet te lui worden he ....
Ja sorry...maar ik dacht dat dit beter was omdat dan ook meteen de replies van de anderen uit dat topic bekeken zouden worden. Ben dus niet te lui :)

Hebbie toevallig ook een tippie voor me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SME was altijd gebaseerd op RedHat. Dus die zal het beste overeenkomen met wat je bent gewend.

Je zou ook kunnen overwegen wel Debian of Slackware te installeren en dan met een tool als webmin te installeren voor configuratie van allerlei zaken. Persoonlijk vind ik de installatieroutine van Slackware een stuk eenvoudiger dan die van Debian.
Voor het up to date houden van je distro zijn wel tools om dat redelijk automagisch te laten verlopen.

http://www.distrowatch.com bevat een overzicht van bijna alle distro's die er zijn met daarbij allerlei details.

Maar als jij SME lekker vindt werken dan gebruik je het toch ook lekker op je colocated server en kun je ondertussen op een andere bak eens gaan spelen met een andere distro om te kijken wat het is en of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Op dinsdag 21 mei 2002 12:34 schreef janjanjansen het volgende:
SME was altijd gebaseerd op RedHat. Dus die zal het beste overeenkomen met wat je bent gewend.
Dat wist ik...dat is het eigenlijk nog altijd. Toch vind ik RedHat als complete distro niet echt fijn om mee te werken.
Je zou ook kunnen overwegen wel Debian of Slackware te installeren en dan met een tool als webmin te installeren voor configuratie van allerlei zaken.
Webmin schijnt niet echt veilig te zijn, toch?
Persoonlijk vind ik de installatieroutine van Slackware een stuk eenvoudiger dan die van Debian.
Voor het up to date houden van je distro zijn wel tools om dat redelijk automagisch te laten verlopen.
Ja dat vind ik dus beide echt van die distro's voor gevorderden :) Dan moet ik continu het boek erbij houden...
http://www.distrowatch.com bevat een overzicht van bijna alle distro's die er zijn met daarbij allerlei details.
Thanx! Naar zoiets zocht ik...
Maar als jij SME lekker vindt werken dan gebruik je het toch ook lekker op je colocated server en kun je ondertussen op een andere bak eens gaan spelen met een andere distro om te kijken wat het is en of het bevalt.
Ja dat doe ik denk ik ook. Binnenkort heb ik het ding thuis staan en kan ik eerst eens proberen in hoeverre SME ervoor geschikt is en daarna evt. andere distro's. Als SME het doet dan zet ik dat erop en ga ik op mijn thuisserver met andere distributies experimenteren.

Maar jij kent niet toevallig een distributie die speciaal gericht is op web- en mailhosting net zoals SME gespitst is op gateway-functionaliteit? Eentje die je me aan kunt raden? Er zijn zoveel distributies en allemaal zijn ze naar wens te configgen, maar ik zou het liefst zo'n pakket als SME willen wat al helemaal gestripped is en dus is gericht om hetgeen ik ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt webmin via https laten werken of alleen via localhost laten benaderen. De onveiligheid kun je dus zelf regelen (inloggen via ssh, aansluitend webmin starten en dan via lynx benaderen. niks onveiligs aan).

IBM/Compaq etc leveren RedHat uit bij hun machines. Dat zal dus wel een goede server distro zijn. En je kunt mmm zo kaal installeren als je zelf wilt. Maar dat geldt voor elke distro eigenlijk wel. Het verschil is dat je bij de newbie distro's van alles moet uninstallen en bij de gevorderde distro's van alles moet installen.

En verder maakt het eigenlijk niet zo veel uit welke distro je gebruikt.

De belangrijkste verschillen zijn:
- aantal beschikbare packages
- configuratietools
- package management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Mandrake 8.2 voor de newbie's en Red Hat voor servers, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27423

Op donderdag 09 mei 2002 18:10 schreef banaan-X het volgende:
RH7.2 kan je niet grafisch installeren met 32 MB, dat heb ik gemerkt toen ik gister mijn bak opnieuw installeerde. wat ik wel vreemd vond was dat ik text-mode selecteerde maar dattie toch ging proberen om grafisch te installeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19:11
Kheb hier een p120, 40mb ram en een 300mb schijf, ding doet dienst als router en beetje als ftp/webservert...

zit geen floppy in, wel cd...

wat voor iets kan ik hieropzetten?
Ben niet echt complete n00b, kan wel beetje met commandline overweg.
dacht zelf aan Debian, dat kwam ik iig in meer topics tegen met mensen met een kleinere HD, maar boot deze ook van cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 10:44

Valium

- rustig maar -

Ja. Debian boot ook van CD. Installeer Debian 3.0 (woody/testing) met de bf2.4 (kernel 2.4) bootfloppies. Dan heb je alles in een keer goed. 300MB is niet veel, maar genoeg voor een basissysteempje.
edit:

Let niet al te veel op de naam bootfloppies. Ook de CD maakt gebruik van virtuele "boiotfloppies". Wa'k eigenlijk wil zeggen is dat je je systeem meteen moet opzetten met kernel 2.4....want standaard wordt kernel 2.2 gebruikt.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 26 mei 2002 17:00 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
dacht zelf aan Debian, dat kwam ik iig in meer topics tegen met mensen met een kleinere HD, maar boot deze ook van cd?
Als je een van de on-officiele Woody-cdimages pakt, dan kun je het op die manier prima installeren.

* moto-moi snapt nog steeds niet, waarom mensen computers hebben zonder floppydrive..

/edit Grrr... Zal die pilletjeslikker weer eens niet zijn :+ :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zit geen floppy in, omdat daar de HD zit, is z'n Tulip visionline bak, niet groot dus.

Ding hek 2e hands gekocht maar scheen iets te zijn met controller van floppy, daarom hattie er een cdrom speler ingezet, wat ik eigenlijk liever heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 26 mei 2002 17:23 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Ding hek 2e hands gekocht maar scheen iets te zijn met controller van floppy, daarom hattie er een cdrom speler ingezet, wat ik eigenlijk liever heb :)
FF de HD overhangen in een andere bak :)

Maar met die cdimages zou het ook prima moeten gaan, als je computer daar tenminste ondersteuning voor heeft ;)

* moto-moi heeft hier nog 3 computers staan met, zoals je al raad, geen bootmogelijkheid vanaf cd's <zucht>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De officiele Slackware Cd is bootable als je een goed alternatief voor Debian zoekt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Op zondag 26 mei 2002 17:04 schreef Valium het volgende:
Ja. Debian boot ook van CD. Installeer Debian 3.0 (woody/testing) met de bf2.4 (kernel 2.4) bootfloppies. Dan heb je alles in een keer goed. 300MB is niet veel, maar genoeg voor een basissysteempje.
edit:

Let niet al te veel op de naam bootfloppies. Ook de CD maakt gebruik van virtuele "boiotfloppies". Wa'k eigenlijk wil zeggen is dat je je systeem meteen moet opzetten met kernel 2.4....want standaard wordt kernel 2.2 gebruikt.
Moet ik dan deze:

http://mirrors.sunsite.dk/debian-netinst-cd/releases/20020416/woody_netinst-20020416-i386.iso

http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/testing/main/disks-i386/current/bf2.4/

hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 17:40 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Moet ik dan deze:
http://mirrors.sunsite.dk/debian-netinst-cd/releases/20020416/woody_netinst-20020416-i386.iso
Dit is de Woody netinst CD. Hier staan alleen de installer, wat drivers en een zeer kaal basissysteem op. Het idee is dat deze lekker klein is, maar voor een volledige installatie zal hij wel het nodige van het internet moeten downloaden.
Dat is op zich geen ramp - sterker nog, het is een voordeel, want zo download je alleen maar wat je ook nodig hebt, maar dan moet je internet verbinding wel aan de gang krijgen tijdens de installatie. Wat voor verbinding is het?
Dat zijn images voor installatie-diskettes. Als je geen floppydrive hebt niet echt nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ik heb @home... dhcp instellen en naam van pc goed en het moet werken

iig met mandrake kreeg ik het makkelijk aan de praat, maar dat was nogal grafisch, kweet niet hoe het bij debian gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 26 mei 2002 17:35 schreef moto-moi het volgende:

[..]
* moto-moi heeft hier nog 3 computers staan met, zoals je al raad, geen bootmogelijkheid vanaf cd's <zucht>
Probeer Smart Boot Manager 'ns, die installeer je op een flopje, die boot je, en vervolgens geef je aan dat je van CD wil booten, wham, gaattie :) Geen bios ondersteuning meer nodig.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 26 mei 2002 17:35 schreef moto-moi het volgende:
Debian floppy-netinstall forever ! :)
Op zondag 26 mei 2002 19:31 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Ik heb @home... dhcp instellen en naam van pc goed en het moet werken
Mja, die naam kun je in ieder geval niet in de installer instellen. Dan zou je dat op de console (onder alt-F2) moeten doen.
Of je downloadt een volledige ISO van Woody, en installed die, waarna je inet aan de gang schopt.
iig met mandrake kreeg ik het makkelijk aan de praat, maar dat was nogal grafisch, kweet niet hoe het bij debian gaat
De Debian installer is text-mode, met van die ascii-menutjes.
Een handleiding die zeker de moeite waard is btw: http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html. In het nederlands, en bedoeld voor Potato, maar op wat verschillen na als het goed is prima bruikbaar voor Woody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op maandag 27 mei 2002 01:24 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Debian floppy-netinstall forever ! :)
Hmmm ja, tenzij je maar 1 goeie flop hebt. Debian net-install is 6 diskettes omdat de meeste netwerkkaarten niet in de kernel zitten (Intel Etherexpress pro/100 bijvoorbeeld). Maar verder roelt die Woody Bootflop2.4 wel trouwens. Eindelijk native ondersteuning voor Ext3 en ReiserFS.
[..]
De Debian installer is text-mode, met van die ascii-menutjes.
[..]
[mierenneuk mode]
ANSI-menuutjes. Ascii is scrollende tekst. En geen kleur.
[/mierenneuk mode]
Op zondag 26 mei 2002 17:06 schreef moto-moi het volgende:
[..]
/edit Grrr... Zal die pilletjeslikker weer eens niet zijn :+ :*
-rustig maar-® ;)

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Nu word et feest... ding boot niet van cd of floppy :)

Heb schijf deruit gerukt en die kan ik wel @ eigen pc doen, maar kannik dan nog installe door bv bootflop op die schijf te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 12:53 schreef Valium het volgende:
[mierenneuk mode]
[/mierenneuk mode]
[mierenneuk mode]

ASCII scrollende text :? Hoe kom je daar nu bij :?

ASCII

ASCII (American Standard Code for Information Interchange) is the most common format for text files in computers and on the Internet. In an ASCII file, each alphabetic, numeric, or special character is represented with a 7-bit binary number (a string of seven 0s or 1s). 128 possible characters are defined.

UNIX and DOS-based operating systems use ASCII for text files. Windows NT and 2000 uses a newer code, Unicode. IBM's S/390 systems use a proprietary 8-bit code called EBCDIC. Conversion programs allow different operating systems to change a file from one code to another.

ASCII was developed by the American National Standards Institute (ANSI).

[/mierenneuk mode]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 27 mei 2002 12:53 schreef Valium het volgende:
Hmmm ja, tenzij je maar 1 goeie flop hebt. Debian net-install is 6 diskettes omdat de meeste netwerkkaarten niet in de kernel zitten (Intel Etherexpress pro/100 bijvoorbeeld).
Dan moet je de idepci flops nemen. 3 flops (1 driver), met ondersteuning voor de meeste ide en pci gebaseerde hardware.
Mja, ascii chars voor de lijntjes enzo... Dat bedoelde ik.
Op maandag 27 mei 2002 13:40 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Heb schijf deruit gerukt en die kan ik wel @ eigen pc doen, maar kannik dan nog installe door bv bootflop op die schijf te zetten?
Hoe bedoel je? Nu op je gewone PC op die verwisselde HD installeren met de bootfloppies? Ja, dat kan gewoon. Ook met de CD als je dat wilt btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2355

Ben zelf een Linux noob en ik heb RedHat 7.3 geinsteleerd,werk zeer goed,K'heb ook SuSe 8 live eval maar ja ben ik met RH 7.3 gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Op maandag 27 mei 2002 13:50 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dan moet je de idepci flops nemen. 3 flops (1 driver), met ondersteuning voor de meeste ide en pci gebaseerde hardware.
[..]

Mja, ascii chars voor de lijntjes enzo... Dat bedoelde ik.
[..]

Hoe bedoel je? Nu op je gewone PC op die verwisselde HD installeren met de bootfloppies? Ja, dat kan gewoon. Ook met de CD als je dat wilt btw.
dat ja, kan nl niks anders dan die hd booten ...

en als ik dat dan doe, installeert hji dan geen hardware specifieke dingen die niet meer ongedaan te maken zijn... ene pc is een Duron, ander een P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op maandag 27 mei 2002 14:05 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

dat ja, kan nl niks anders dan die hd booten ...
Wat je kunt doen (er staat neem ik aan DOS/Windows op die compu):
Stop de InstallatieCD in de drive.
kopieer rescue.bin naar de C-schijf.
zet het programma loadlin erbij.
Ga naar DOS en tik in:
loadlin rescue.bin (ongeveer...exacte opdrachtregel even opzoeken).
Linux wordt geladen en geboot. DOS wordt automagisch uit het geheugen getrapt.
en als ik dat dan doe, installeert hji dan geen hardware specifieke dingen die niet meer ongedaan te maken zijn... ene pc is een Duron, ander een P1
Debian kan wat dingen autodetecten, maar vraagt voor alles jouw mening. Dus als je zelf even in de gaten houdt wat je wel en niet wilt gaat er niets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hallo,
ik zit al een tijdje na te denken om linux te gaan installeren. (als er een forum met 150k+ posts bestaat, moet het haast wel iets betekenen ;) ), en daarnaast, in de IT wereld kom je er vroeg of laat toch wel mee in aanraking.

ik weet alleen niet welke distro ik moet pakken.
ik heb al gesearched, en verschillende treads gelezen over beginner distro's.
Het probleem is alleen dat ieder topic een andere favo distro heeft.
het schijnt dat de distro een beetje persoonsgebonden is.

op zich maakt het mij nie zoveel uit welke distro ik heb,
maar ik wil er graag eentje die ik kan snappen.

ennuh, qua interface ben ik XP nogal gewent, dus volgens de FAQ moest ik dan maar KDE pakken. Kan KDE gewoon op elke distro, of moet je daar ook nog speciale distro's voor hebben?

Hoe zit het het met driversupport? kan ik aannemen dat veel van mijn apparatuur werkt? (bv, SB live 5.1, USB ed?)

Wat zijn systeemeisen voor een beetje installatie?
P3-600 met 256 mb voldoende?

als ik een bevredingend antwoord krig op deze vragen, begin ik vandaag nog :D

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53837

Je andere topic was al gesloten voor ik kon reageren, dus ga ik hier vrolijk verder :P
op zich maakt het mij nie zoveel uit welke distro ik heb,
maar ik wil er graag eentje die ik kan snappen.
dan zou ik eens kijken naar SuSE of Mandrake. Dit zijn 2 gebruiksvriendelijke distributies. Mandrake is puur gericht op gebruiksvriendelijkheid, is makkelijk te installeren, heeft wizards aan boord voor de configuratie en het configureren is dan ook vrij makkelijk. SuSE is op sommige punten misschien nog iets eenvoudiger. de laatste versie van SuSE (8) heeft een zogeheten 3-click installatie. Dit houdt in dat je met letterlijk 3 muisklikken een compleet werkend systeem kunt installeren, met alles erop en eraan. SuSE levert met de professional versie 7 cd's en een dvd mee, met tussen de 2000 en 3000 programma's. Echt alles wat je nodig hebt zit er bij. Er is ook een personal versie, waar wat minder applicaties bijzitten. Hoeveel precies weet ik niet, ik heb geen ervaring met de personal versie. Ook voor SuSE geldt dat de configuratie eenvoudig is. SuSE levert het programma YaST mee, het programma waar SuSE ook mee wordt geinstalleerd. In dit programma zitten vele configuratie opties. Echter geldt wel dat, als je eenmaal de console induikt en de configuratie handmatig gaat doen, de configuratie misschien iets lastiger is dan bij Mandrake. Mijn persoonlijke tip: SuSE. Compleet (erg compleet), een goede configuratie, en zowel geschikt voor de beginner als de professional.
ennuh, qua interface ben ik XP nogal gewent, dus volgens de FAQ moest ik dan maar KDE pakken. Kan KDE gewoon op elke distro, of moet je daar ook nog speciale distro's voor hebben?
als je XP gewend bent, dan is KDE inderdaad een verstandige keuze. KDE is een gebruiksvriendelijke desktopomgeving, met een mooi uiterlijk welke lijkt op windows. Bovendien komt KDE met een ruime keuze programma's, voor vele verschillende toepassingen. Om KDE te kunnen gebruiken heb je geen speciale distro nodig, het werkt op elke linux distro. Bovendien wordt het standaard al met veel distro's meegeleverd, waaronder ook SuSE en Mandrake.
Hoe zit het het met driversupport? kan ik aannemen dat veel van mijn apparatuur werkt? (bv, SB live 5.1, USB ed?)
drivers zijn er tegenwoordig voldoende. USB support is perfect, de SoundBlaster wordt perfect ondersteund (ik spreek uit ervaring). de meeste hardware zou wel met linux moeten werken. als je echt twijfelt kun je hier altijd een lijst met je hardware posten zodat de mensen met kennis van linux kunnen beoordelen of deze hardware zal werken (of niet)...
Wat zijn systeemeisen voor een beetje installatie?
P3-600 met 256 mb voldoende?
mjah, moet voldoende zijn... :Y)
als ik een bevredingend antwoord krig op deze vragen, begin ik vandaag nog :D
...succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Kijk even in deze google directory is wel een goede index vindd ik......

http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Operating_Systems/Linux/

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 27 mei 2002 14:27 schreef areana een overtuigend betoog
dus ik ben eventjes een paar uur ofline ;)

ik heb gekozen voor mandrake, omdat SuSE versie 8.0 nog niet online heeft.(over 3 dagen zeiden ze)

als mandrake dan niet bevalt, kan ik mooi de nieuwe versie van SuSE pakken.

alvast hartelijk bedankt :D

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 27 mei 2002 14:39 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

dus ik ben eventjes een paar uur ofline ;)

ik heb gekozen voor mandrake, omdat SuSE versie 8.0 nog niet online heeft.(over 3 dagen zeiden ze)

als mandrake dan niet bevalt, kan ik mooi de nieuwe versie van SuSE pakken.

alvast hartelijk bedankt :D
SuSE zul je ook niet als ISO kunnen downloaden. Er is / komt een niet installeerbare vanaf cdrom te draaien versie genaamd live-eval. De keuze bij SuSE is lastige ftp install dan wel een doos met cd's en boeken aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 27 mei 2002 14:05 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Nee, dat zal wel meevallen.
Alle packages in Debian zijn standaard voor 80386 gecompiled, dus ze draaien op alles vanaf een 386. Debian installeert standaard niks grafisch, dus daar kan het ook niet op fout gaan... Same voor sound enzo.

Het enige waar je misschien een probleem mee krijgt is dat de harddisk in je Duron op een andere plaats hangt dan in je p1, dan start hij niet op.
Om dat te voorkomen kun je zorgen dat de HD op exact dezelfde plaats (qua primary/secundary master/slave) hangt in beide computers, of later bij je p1 op de bootprompt 'root=/dev/partitie', waarbij partitie de partitie is waar je Debian install op staat, bijvoorbeeld '/dev/hda1'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hmmz, dat is opgelost... Ide cdrom speler uit me eige computer gesloopt.. en dat boot dus wel :)

Maar nu, "installing base system" dat moettie van internet halen, http://ftp.nl.debian.org/debian opgegeven, daar kannie niks mee, ik heb van alles ingevult, steeds een dir verder, tot http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/testing/main/disks-i386/3.0.22-2002-04-03/ maar hij pakt niks...

welke dir moet ik invullen, of kan ik beter wat downloaden en dat op cd branden en die gebruiken?

en als ik moet branden, wat moet ik dan precies branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 27 mei 2002 16:08 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
Maar nu, "installing base system" dat moettie van internet halen, http://ftp.nl.debian.org/debian opgegeven, daar kannie niks mee
Mja, http:// en dan een ftp-host? Dat moet eigenlijk http://www.debian.nl zijn, maar aangezien www.debian.nl en ftp.debian.nl dezelfde bak zijn zal dat het probleem niet zijn.

Maar heb je je netwerk wel geconfigd? Is dat goed gegaan?
Want je kunt je @home hostname niet in de installer opgeven.

Doe eens alt-F2, druk op enter en ping eens wat (www.google.com bijvoorbeeld). Je kunt ping afbreken met ctrl-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
kan tweakers.net pingen, hostname kan je wel opgeven, boven netwerkinstellingen...

nu nog goede dir vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verander eens gewoon in de url die hij zelf al standaard geeft de hostname in www.debian.nl... Dus alleen de hostname veranderen, de directories enzo laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
KHeb em geinstalleerd gekregen... kabeltje deruit getrokken en der weer in, toen deed die je standaard kreeg het weer wel

Dis ook wel leuk... tijdens install gewoon internet... maar nu niet meer

Lokaal wildie ook pas doen als ik met ifconfig alles instel... hoe krijg ik dat dattie dat meteen na booten goed doet, lijkt me nl niet echt fijn :)

lokaal fixed... nu internet nog :{

//edit
Woei, alle netwerkverbindingen gefixed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 20:29
hello iedereen

effe een vraagje. Ik heb hier nu Suse 8.0 liggen, en ik draai zelf Freesco als routertje op een vrij oude bak.

Ik geloof een amd k5-60Mhz 16mb ram, de router draait vanaf flop.

Nou is mijn vraag of ik met deze hardware een installatie van Suse 8 kan doen, ik heb namelijk nog ergens een hdd van 540 mb.

Ik wil sowieso Apache, Bind, SSHd, webmin, MySQL, en PHP op gaan draaien. Ga ik dit redden of niet? :?

Waar ligt de beperkende faktor; harddisk, mem of cpu..? :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de proc... geen id eigenlijk... je hdd kan misschien net, minimaal 400mB nodig... je geheugen is alleen te weinig. alleen voor de textbased install heb je al 48mB nodig... en als je het al geinstalleerd krijgt ben ik bang dat het niet echt fantastisch gaat werken op zo'n bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Op woensdag 29 mei 2002 19:09 schreef Savages het volgende:
hello iedereen

effe een vraagje. Ik heb hier nu Suse 8.0 liggen, en ik draai zelf Freesco als routertje op een vrij oude bak.

Ik geloof een amd k5-60Mhz 16mb ram, de router draait vanaf flop.

Nou is mijn vraag of ik met deze hardware een installatie van Suse 8 kan doen, ik heb namelijk nog ergens een hdd van 540 mb.

Ik wil sowieso Apache, Bind, SSHd, webmin, MySQL, en PHP op gaan draaien. Ga ik dit redden of niet? :?

Waar ligt de beperkende faktor; harddisk, mem of cpu..? :?
gebruik liever debian, die is kleiner, sneller

want suse gebruikt je HD erg veel, kleine install is al gauw een gig :(

en debian kan je van flop installe :P
als je geen cdrom hebt, je moet alleen internet hebbe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

SambalBij

We're all MAD here

Okay, vraagje...
Ik heb sinds kort hier een Sun machine staan. Om precies te zijn een SparcStation 5, model 170 (TurboSPARC CPU) met 64MB ram, een 2,1GB HDD en een TurboGX ("cgsix") framebuffer.

Welke OS-en en welke distro's kunnen daar nou een beetje aardig op draaien?
Solaris 8 heb ik er al op gezet, dat draait prima, zij het wat traag. Op dit moment ben ik bezig OpenBSD 3.1 er op te zetten, om eens te zien hoe dat performt.

Weet iemand hoe linux daar op draait (Ik las ergens dat er wat problemen zijn (geweest) met linux op dit model ivm incompatibiliteit met die TurboSPARC CPU) en welke Distro's er zijn. Ik weet van Debian, SuSE, RedHat dat ze ook een sparc distro hebben; echter debian ligt me niet zo, en suse en redhat worden gauw te zwaar voor dit beestje.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik heb een pentium 1 200mmx laptopje met 32 intern en 2gb hdd deze gebruik ik dagelijks om text documenten mee te maken enzo op school en natuurlijk mp3's luisteren
nu wil ik als dat een beetje haalbaar is linux op zetten want ik ben win98 zat

ik heb ook nog pentium pro bakkie staan waarop ik echt wil gaan expirimenteren met linux en daar heb ik kan ik evt 4 gig op vrij maken voor installatie van een linuxje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 mei 2002 18:17 schreef Operations het volgende:
Okay, vraagje...
Ik heb sinds kort hier een Sun machine staan. Om precies te zijn een SparcStation 5, model 170 (TurboSPARC CPU) met 64MB ram, een 2,1GB HDD en een TurboGX ("cgsix") framebuffer.

Welke OS-en en welke distro's kunnen daar nou een beetje aardig op draaien?
Voor zover ik weet: Solaris, NetBSD, OpenBSD en GNU/Linux. (weinig nieuwe informatie voor jou dus).
Weet iemand hoe linux daar op draait (Ik las ergens dat er wat problemen zijn (geweest) met linux op dit model ivm incompatibiliteit met die TurboSPARC CPU)
Ja, die 170 MHz CPU is een net wat andere dan de 50, 70 en 110 MHz versies.
Er zijn gevallen bekend dat het perfect draait en gevallen dat het echt niet wil... Wat precies de omstandigheden zijn die daarbij een rol spelen weet ik niet.
Je komt misschien nog het verst door het gewoon te proberen.
... en welke Distro's er zijn. Ik weet van Debian, SuSE, RedHat dat ze ook een sparc distro hebben; echter debian ligt me niet zo, en suse en redhat worden gauw te zwaar voor dit beestje.
Tsja, Debian draait erop, dus voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn.
Maar waarom ligt Debian jou niet zo? Ruzie met apt/dpkg/dselect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 30 mei 2002 22:51 schreef y2kbug het volgende:
Ik heb een pentium 1 200mmx laptopje met 32 intern en 2gb hdd deze gebruik ik dagelijks om text documenten mee te maken enzo op school en natuurlijk mp3's luisteren

ik heb ook nog pentium pro bakkie staan waarop ik echt wil gaan expirimenteren met linux en daar heb ik kan ik evt 4 gig op vrij maken voor installatie van een linuxje
Je hebt niet te veel geheugen in je laptoppie. Dus Slackware of Debian. De installatie (grafisch) van RedHat. SuSE en Mandrake vergen al gauw 64 MB intern. Je kunt wellicht eerst proberen Linux een beetje te leren kennen op je PPro om daarna je laptoppie eens te voorzien van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 30 mei 2002 22:51 schreef y2kbug het volgende:

2 Gig is wat krap als je wilt dualbooten. Het kan, maar het is gewoon niet ruim. Verder kan ik je afraden om Gnome of KDE daarop te draaien (voornamelijk vanwege de hoeveelheid ram). Iets als Enlightenment, IceWM of Windowmaker met zo weinig mogelijk overbodige zut is waarschijnlijk een betere keuze.

Direct alleen maar GNU/Linux op je laptop gooien is waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee; je zult moeten wennen en leren omgaan met GNU/Linux. En stel dat iets niet werkt/wil lukken, of het je niet bevalt, en je heb je laptop nodig...

Het is daarom misschien slimmer het eerst te installen op je PPro en daar te experimenteren. Dat heb je wat ervaring en weet je of het iets voor je is. 4 GB is voor een desktop met standaard apps enzo meer dan genoeg.

Wat betreft de distro's:

Red Hat, SuSE en Mandrake zijn tamelijk newbie-gericht, met grafische installer, automagische hardware-detectie, veel progs standaard geinstalleerd, automatische KDE enzo, maar dat heeft een prijs: hardware eisen. Daarmee bedoel ik dat die distro's waarschijnlijk tamelijk traag op je laptop lopen, zeker met Gnome of KDE.

Betere keuze zijn Debian (mijn distro van keuze), of Slackware. Deze hebben een nogal ander standpunt: ze installeren standaard erg kaal (niks grafisch bijvoorbeeld), en je zult meer zelf moeten doen.
Voordelen daarvan zijn dat je meer leert, meer controle over je systeem hebt, en minder overbodig spul heb (wat ten goede komt aan de snelheid).

[edit] Grmbl, hinderlijke jan ook altijd :P [/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Op vrijdag 31 mei 2002 00:04 schreef deadinspace het volgende:

Maar waarom ligt Debian jou niet zo? Ruzie met apt/dpkg/dselect?
Inderdaad...
Om de een of andere reden kan ik daar echt niet mee overweg. Ik heb Debian meerdere keren geprobeert en geinstalleerd gehad, en ik schijn het iedere keer weer voor elkaar te krijgen het halve systeem om zeep te brengen met behulp van enkel apt-get :)
(Ik wil bijvoorbeeld één simpel pakketje installeren waarna apt-get voorstelt het volledige base systeem voor het gemak maar even te verwijderen :? )

Dit alles nog even los van het gebruiksgemak van dselect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 01:05 schreef Operations het volgende:
(Ik wil bijvoorbeeld één simpel pakketje installeren waarna apt-get voorstelt het volledige base systeem voor het gemak maar even te verwijderen :? )
Unstable?
Dit alles nog even los van het gebruiksgemak van dselect :)
Mjaaa, dselect is een geval apart.
Niet het meest handige programma; ik gebruik voor installeren en verwijderen van packages dan ook apt en 'plain' dpkg, maar voor ingewikkelde dependancies (bijvoorbeeld het upgraden van Unstable, of het upgraden naar een andere Debian versie) is hij wel fijn vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Op vrijdag 31 mei 2002 01:11 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Unstable?
nee stable.
Hoewel het nu ik erover nadenk het natuurlijk iets te maken gehad kan hebben met het feit dat ik (met een beschrijving ergens van debian.org) een poging ondernam om potato (2.2r3 geloof ik) met een 2.4 kernel aan de gang te krijgen
[..]

Mjaaa, dselect is een geval apart.
Niet het meest handige programma; ik gebruik voor installeren en verwijderen van packages dan ook apt en 'plain' dpkg, maar voor ingewikkelde dependancies (bijvoorbeeld het upgraden van Unstable, of het upgraden naar een andere Debian versie) is hij wel fijn vind ik.
Ik heb er nu testing (woody==testing, right?) opstaan, en voorlopig doet ie het nog :)
Vind het nog knap dat ie nu redelijk stabiel draait. Ik had de netinstall floppies van woody/testing gedownload, en hem daarmee geinstalleerd. De eerste base install ging prima, maar na een reboot wou de rest van de installatie niet helemaal lekker meer... bleek dat in /etc/apt/sources.list verwijzingen naar stable stonden ipv testing :? dat verandert; apt-get update; apt-get dist-upgrade; en nu loopt ie aardig :)
(Maar niet voor lang, ik ben ook nu Solaris 9 aan het downloaden, dus linux gaat er weer ff af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13
ik heb zelf Debian unstable (sid dus) geinstalled alles keurig geupdate dus een nieuwe kernel (2.4.18) en een nieuwe xfree (4.2.0) en hij werkt echt als een trein moet ik zeggen.
Nu use ik hem dan ook een beetje als standaard desktop user dus wat gamepies en wat irc en msn en icq en wat andere proggies niet echt Mysql en stuff like that.
ben er wel tevreden over (sid dan) ik heb ook woody al eerder geprobeerd en daar kreeg ik een errortje of 300 met dependencie problemen lol.
gewoon sid een beetje updaten en wat stable progs installen van woody en er is nix aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 11:23 schreef Operations het volgende:
nee stable.
Hoewel het nu ik erover nadenk het natuurlijk iets te maken gehad kan hebben met het feit dat ik (met een beschrijving ergens van debian.org) een poging ondernam om potato (2.2r3 geloof ik) met een 2.4 kernel aan de gang te krijgen
Dat zou in Stable (zonder niet-Debian packages) toch niet voor mogen komen. Je weet zeker niet meer welk package het was?
Ik heb er nu testing (woody==testing, right?)
Woody is de huidige Testing ja.
opstaan, en voorlopig doet ie het nog :)
Dat is ook het idee, dat hij het doet :)
Vind het nog knap dat ie nu redelijk stabiel draait. Ik had de netinstall floppies van woody/testing gedownload, en hem daarmee geinstalleerd. De eerste base install ging prima, maar na een reboot wou de rest van de installatie niet helemaal lekker meer... bleek dat in /etc/apt/sources.list verwijzingen naar stable stonden ipv testing :? dat verandert; apt-get update; apt-get dist-upgrade; en nu loopt ie aardig :)
Hmm, misschien dat die bootdisks ervanuit gaan dat Woody al Stable is? Kon je in de Woody installer niet kiezen welke tree je wilde?
(Maar niet voor lang, ik ben ook nu Solaris 9 aan het downloaden, dus linux gaat er weer ff af)
Nouja, enjoy :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Door al jullie enthousiasme ben ik geintresseerd geraakt... ;)
Als de vakantie is begonnen wil ik het ook wel eens proberen: linux. Een 'probleempje': ik heb een Mac. Ik zie allemaal namen als Slackware, Debian en FreeBSD voorbij komen, maar ik vermoed dat dat niet allemaal op mijn machientje draait. Wat kan ik wel draaien?
PS: Ik heb OS X, dus eigenlijk héb ik als FreeBSD draaien. Maar dat vind ik toch niet zo 'echt', ik gebruik 99,6% Aqua.
[size=1]sorry als het al eens is gevraagd, heb topic nog niet 100% doorgelezen[/size]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

YellowDog Linux is toch specifiek voor PPCs (apples)? :).

[edit]
bij nader inzien heeft Mandrake ook PPC ISO images, lees de reply van Areana dus ook maar ff door. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 31 mei 2002 23:23 had NielZjU een vraagje...
debian, holon, mandrake, vine, gentoo, yellow dog en suse linux zullen perfect werken op je mac... ik zou je aanraden met mandrake of suse te beginnen als je net met linux begint... yellow dog wordt ook veel genoemd, maar ken ik persoonlijk niet, dus daar kan ik je niets over zeggen... overigens werken de bsd distro's openbsd, netbsd en freebsd ook op je mac, maar dat zijn niet echt systemen die je op een desktop draait. ja, freebsd hooguit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:42
Op vrijdag 31 mei 2002 23:23 schreef NielZjU het volgende:
Als de vakantie is begonnen wil ik het ook wel eens proberen: linux. Een 'probleempje': ik heb een Mac. Ik zie allemaal namen als Slackware, Debian en FreeBSD voorbij komen, maar ik vermoed dat dat niet allemaal op mijn machientje draait. Wat kan ik wel draaien?
PS: Ik heb OS X, dus eigenlijk héb ik als FreeBSD draaien. Maar dat vind ik toch niet zo 'echt', ik gebruik 99,6% Aqua.
[size=1]sorry als het al eens is gevraagd, heb topic nog niet 100% doorgelezen[/size]
Als je toch veel tijd hebt (vakantie) en bereid bent om er daadwerkelijk tijd in te steken zou ik voor Debian gaan, heb je veel meer plezier van als die 3-click distro's, of distro's waar je uren zit te compilen voor je een app klaar voor hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 mei 2002 23:23 schreef NielZjU het volgende:
Voor een lijstje: zie areana's post.

Hiervan zijn SuSE en Mandrake in ieder geval gericht op newbies, met grafische installer, automagische hw-detectie enzo, en standaard meteen een grafische desktop.

Bij Debian en Gentoo moet je veel meer zelf doen, waar je dus ook meer van leert, meer controle over je systeem hebt, en minder overbodig spul installeert.

Met Holon en Yellow dog ben ik niet bekend.

Welke je kiest is dus een beetje afhankelijk van wat je wil.
Wil je wizards en rondklikken enzo, dan zouden SuSE of Mandrake vrij geschikt moeten zijn.
Wil je meer zelf doen en meer leren, dan zijn Debian en Gentoo een betere keuze, waarbij ikzelf een sterke voorkeur voor Debian heb.
Op vrijdag 31 mei 2002 23:30 schreef areana het volgende:
overigens werken de bsd distro's openbsd, netbsd en freebsd ook op je mac, maar dat zijn niet echt systemen die je op een desktop draait. ja, freebsd hooguit...
FreeBSD draait niet op ppc (nouja, er zijn porting efforts). Apple heeft FreeBSD zelf geport naar ppc, en daar Aqua enzo op gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 31 mei 2002 23:54 schreef deadinspace het volgende:
freebsd draait niet op ppc...
mmm, dan heb ik niet helemaal goed gekeken op de site van freebsd, support voor dit platform is er idd nog niet, schijnt dat er aan wordt gewerkt :? :P - van openbsd en netbsd is het wel zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12337

Op donderdag 28 februari 2002 22:02 schreef Master FX het volgende:
Hoe kan ik het beste linux kaal installeren net als bij windows zegmaar???? en pas later overal de laatse versie van downloaden en vervolgens installeren????
Welke distro je dan moet gebruiken? Ik zou persoonlijk voor Debian gaan, die heb ik zelf ook helemaal kaal geinstalleerd en later kun je rustig alles wat je nodig hebt installeren, supermakkelijk met apt.

Maar ik weet niet wat jou linux ervaring is. Maar debian is wel een stuk lastiger te installeren (al die debian freaks hier kunnen beweren dat het niet zo is, maar het is gewoon zo :) ) Dus je zou ook Mandrake of Suse (laatste heb ik zelf geen ervaring mee) kunnen nemen, en die zo kaal mogelijk installeren, dan heb je ook wel een redelijk schoon systeem...

edit:
shit, ik reageer wel op een hele oude post... foutje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
'k ben er nu ook uit, 'k heb een heel klein beetje mandrake gedraaid, maar dat loopt :(
Dus ik ga nu over op Debian :7
maar nu is mijn vraag kan ik em ook laten installen via een proxy server?
dan kan ik me Win XP comp. lekker aanlaten staan en lekker verder gaan met MSN'en etc.
Ik ga het op een Pentium 133 Mhz installe met (40MB RAM) en een schijfje van 2 gig en nog 1 van 1 gig,... ik wil geen iso's downloaden want ik kan ze nie goe branden :(
dus dan zo maar..
Thanxz... :P

edit:

Gevonden, search gebruikt, die ruled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
Als je een userfriendly os installeerd zoals Mandrake heb je het eigenlijk wel zelf in de hand hoeveel apps ed. je wilt hebben. Mijn Mandrake installatie was in totaal iets van 340MB dus zoveel overbodig spul staat er volgens mij niet bij. Ik heb hem nu al een behoorlijke tijd draaien als spelletjes server en firewall, en ik moet zeggen de stabiliteit is werkelijk fenemonaal, echt helemaal geen omkijken naar!

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

kan debian goed op een 1.2 gig schijf ??
is een OPTi 931 ISA Pnp soundcard makkelijk aan de praat te krijgen ?

kan ik rpm's installeren ??

kan ik makkelijk een dial on demand maken met een pci ISDN Dynalink 128 ?

Ik ben thuis in FreeBSD (een aantal colocated servers draaien) maar nu wil ik een sprekende (mbv. festival) isdn router.

onder freebsd krijg ik ppp+isdn niet goed draaiend, laat staan dial on demand en idle timeout ! en ook de OPTi 931 word niet herkend (expertcolor).

Zal het draaien op een p120 met 32 mb ram en een 1.2 gig schijf, pci 3com netwerkkaart?
(een windhoosbak draait nu als isdn router dus wel een inetverbinding maar niet snel !)

ik ben hier ooit eerder mee bezig geweest.
[topic=464735]

toen had ik dit topic nog niet ontdekt ! :)

heeft iemand een howto hoe debain te installeren ??? dus echt een kleuterstappenplan.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54693

Op dinsdag 04 juni 2002 10:55 schreef xychix het volgende:
heeft iemand een howto hoe debain te installeren ??? dus echt een kleuterstappenplan.
de installer bij debian gaat al heel wizard achtig, goed te volgen, daarbij gebruikte ik zelf de 1e link bij google: 'handleiding debian installeren', ff zoeken.. ja deze --> http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html
het is voor 2.2 bedoeld maar voor 3.0 klopt hij ook nog wel

hiermee ondervond ik tijdens de installatie geen problemen

/edit: zelfde typo als xychix, vreemd toch, zou men van nature soms geniegd geneigd zijn 'debain' te typen ipv. 'debian' ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 04 juni 2002 11:29 schreef BioniK het volgende:

[..]

de installer bij debian gaat al heel wizard achtig, goed te volgen, daarbij gebruikte ik zelf de 1e link bij google: 'handleiding debian installeren', ff zoeken.. ja deze --> http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html
het is voor 2.2 bedoeld maar voor 3.0 klopt hij ook nog wel

hiermee ondervond ik tijdens de installatie geen problemen

/edit: zelfde typo als xychix, vreemd toch, zou men van nature soms geniegd geneigd zijn 'debain' te typen ipv. 'debian' ??
ziet er erg compleet uit, k zou net aan een suse grafisch install beginnen maar ik krijg nu weer moed voor het echte werk!

offtopic:
die typo heeft te maken met te snel typen op de automatische piloot (ai komt meer voor dan ia).
ik heb ooit in een belangrijk mailtje de type hier - hoer gemaakt.. en de spellingscontrole loopt daar gewoon overheen hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

jullie kunnen me ook vast vertellen wat op ditmoment de naamt van de nieuwste STABIELE release is.

kan ik bij een disk (ftp) installatie ook via isdn installeren ?? of moet er een externe isdnrouter zijn en moet het dan met lan ??

krijg ik een OPTi 3931 expertcolor ISA PnP soundcard aan de praat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kaart kan ik niet vinden. Wel een kaart Generic OPTi 82C931. Voor info en download: ftp://www.se.opensound.com/pub/oss/linux/oss396e-linux-v2x.tar.gz
http://www.opensound.com/install_gzipped.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

weet iemand welke kaart de std geluids 11 kaart van norrod is ??
En vooral of deze wel werkt onder Debian / BSD ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12337

Op dinsdag 04 juni 2002 12:59 schreef xychix het volgende:
jullie kunnen me ook vast vertellen wat op ditmoment de naamt van de nieuwste STABIELE release is.
Dat is momenteel Potato. Echter, de opvolger Woody staat klaar om gereleased te worden, en deze is ook retestabiel, dus die zou je ook gewoon kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 juni 2002 10:55 schreef xychix het volgende:
kan debian goed op een 1.2 gig schijf ??
Ja, makkelijk (tenzij je er gnome + openoffice + quake III bij wil ofzo).
kan ik rpm's installeren ??
Je kunt 'rpm' (de Red hat Package Manager) installeren. In principe kun je dan rpms installeren, maar hoe goed dat werkt weet ik niet. Het lijkt mij trouwens af te raden, omdat je het risico loopt dat dpkg en rpm elkaar in de weg lopen.

Alien is een betere mogelijkheid. Alien is een progje dat .rpm -> .deb of .rpm -> .tar.gz kan doen.

Ikzelf heb die ene keer .rpm -> .tar.gz gedaan, en die tarball handmadit in /usr/local geinstalleerd.

Maar verwacht je dat nodig te hebben dan?
Zal het draaien op een p120 met 32 mb ram en een 1.2 gig schijf, pci 3com netwerkkaart?
Jup.

Het enige wat ik niet zeker weet is je geluidskaart. Er zijn wat drivers voor verscheidene Opti kaarten, maar of die werkt met deze geluidskaart weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 04 juni 2002 18:01 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ja, makkelijk (tenzij je er gnome + openoffice + quake III bij wil ofzo).
[..]

Je kunt 'rpm' (de Red hat Package Manager) installeren. In principe kun je dan rpms installeren, maar hoe goed dat werkt weet ik niet. Het lijkt mij trouwens af te raden, omdat je het risico loopt dat dpkg en rpm elkaar in de weg lopen.

Alien is een betere mogelijkheid. Alien is een progje dat .rpm -> .deb of .rpm -> .tar.gz kan doen.

Ikzelf heb die ene keer .rpm -> .tar.gz gedaan, en die tarball handmadit in /usr/local geinstalleerd.

Maar verwacht je dat nodig te hebben dan?
[..]

Jup.

Het enige wat ik niet zeker weet is je geluidskaart. Er zijn wat drivers voor verscheidene Opti kaarten, maar of die werkt met deze geluidskaart weet ik niet zeker.
toon volledige bericht
thanks, lekker volledig.

ik doe de komende week nog een paar pogingen om het gevaarte (soundcard) met bsd aan de praat te krijgen, lukt dit dan bijt ik ook nog ff door op de isdn, lukt het niet dan ga ik voor debian.

Een beetje linux kennis naast mijn 2 jaar FreeBSD kan ook geen kwaad, daar word ik alleen maar onpartijdiger van!

maar aangezien ik isdn heb is het erg moeilijk alles binnen te krijgen, kan iemand schatten om hoeveel het gaat ? minder dan 200 meg voor een basis router systeem ?

ik moet dus woody pakken, ok doe ik.

de isdn support in debian leek mij :9~
nu maar hopen dat ik mijn zelfgeprogde proggie makkelijk kan porteren naar debian (vanaf BSD)

ik denk idd rpm's nodig te zijn voor het proggie festival (text > speech) tenzij jullie een goede .deb weten met een txt > speech met een redelijk goede female dutch voice !!

zie:
[topic=510826/1/50]
ik wil een router hebben die tweakers nieuws ed voorleest.
dus een text to speech die stdin ( | = pipe ) accepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 juni 2002 19:32 schreef xychix het volgende:
maar aangezien ik isdn heb is het erg moeilijk alles binnen te krijgen, kan iemand schatten om hoeveel het gaat ? minder dan 200 meg voor een basis router systeem ?
Mijn gateway/router/server is zo'n 250 MB (exclusief /home uiteraard :) ), en die doet internet delen, dhcp, dns, ftp en ssh.
.debs zijn ingepakt, dus dat zou een download van 100 tot 150 MB moeten zijn (plus nog paar MB voor install flops).

Je zou ook bij iemand de eerste Woody CD kunnen downloaden en branden, die heeft bij mijn weten de meeste basisdingen, dan hoef je helemaal niet veel te downloaden (festival bijvoorbeeld wel).
de isdn support in debian leek mij :9~
nu maar hopen dat ik mijn zelfgeprogde proggie makkelijk kan porteren naar debian (vanaf BSD)
Ik heb geen ervaring met isdn, maar die progjes zijn als het goed is redelijk makkelijk te porten, tenzij ze kernel-specifieke dingen doen (en als die progjes voor isdn zijn, dan is dat best mogelijk).
ik denk idd rpm's nodig te zijn voor het proggie festival (text > speech) tenzij jullie een goede .deb weten met een txt > speech met een redelijk goede female dutch voice !!
Festival zit in ieder geval in Debian.
Female voice heb ik toentertijd niet gezien (of gehoord eigenlijk), maar als dat gewoon datafiles zijn (ga ik wel van uit), dan kun je gewoon een rpm uit elkaar pulken en daar de datafiles uit kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op dinsdag 04 juni 2002 21:18 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mijn gateway/router/server is zo'n 250 MB (exclusief /home uiteraard :) ), en die doet internet delen, dhcp, dns, ftp en ssh.
.debs zijn ingepakt, dus dat zou een download van 100 tot 150 MB moeten zijn (plus nog paar MB voor install flops).

Je zou ook bij iemand de eerste Woody CD kunnen downloaden en branden, die heeft bij mijn weten de meeste basisdingen, dan hoef je helemaal niet veel te downloaden (festival bijvoorbeeld wel).
[..]

Ik heb geen ervaring met isdn, maar die progjes zijn als het goed is redelijk makkelijk te porten, tenzij ze kernel-specifieke dingen doen (en als die progjes voor isdn zijn, dan is dat best mogelijk).
[..]

Festival zit in ieder geval in Debian.
Female voice heb ik toentertijd niet gezien (of gehoord eigenlijk), maar als dat gewoon datafiles zijn (ga ik wel van uit), dan kun je gewoon een rpm uit elkaar pulken en daar de datafiles uit kopieren.
toon volledige bericht
nogmaals hartelijk dank voor de volledigheid,

ik wil nu wel de 2 iso's downen,
morgen ben ik op school en daar ga ik met wget (freeBSD) de 2 iso's naar binnen trekken.

kunnen jullie hier exacte links naar de betreffende
PASSIVE ftp of
http zetten.

ik weet het not allowed en Lui. ik ga zeker zelf ook opzoek maar aangezien ik morgen ochtend om 8:30 meteen wil beginnen met downen post ik dit alvast.

ik ga nu zelf ook zoeken als ik een goede http mirror vind edit ik dit wel weer.

http://www.debian.org/CD/http-ftp/#testing
daar staat de hele mikmak dus .. gevonden..

whaaa 8 cd's !!!
welke moet ik hebben ??
ik wil een isdnrouter opzetten.

festival wil ik ook hebben + een kernel met soundsupport..

heb ik aan de eerste 2 cd's genoeg ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 juni 2002 21:48 schreef xychix het volgende:
whaaa 8 cd's !!!
welke moet ik hebben ??
ik wil een isdnrouter opzetten.

festival wil ik ook hebben + een kernel met soundsupport..

heb ik aan de eerste 2 cd's genoeg ???
http://www.debian.org/CD/faq/#which-cd

De eerste CD zou al genoeg moeten zijn. De tweede kan ook nog van pas komen, maar meer zou ik er niet downloaden.
Festival staat - gok ik - niet op de eerste twee CDs, maar verderop... Maar om daar nou alle CDs voor te gaan downen, dan kun je beter achteraf de festival deb downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

ok thanks, ik heb al een extra pc gereserveerd voor debain (ik MOET toch een keer linux gaan leren)

want ik heb zojuist mijn BSD router (na 2 maanden !!!!)prutsen voorelkaar !!!

toevallig heb ik ook vandaag de kast gespoten. zou hij zich soms beter voelen in zijn nieuwe jasje ? :o

maargoed debian ga ik evengoed leren.

--edit--
ik zit nu op school en debian 1e en 2e iso testing schieten met 300 t/m/ 600 KB/s bij mij naar binnen !
de eerste 120 meg van beide iso's is binnen ! :9~

--edit--
ik ben nu 35 minuten bezig en heb al 1190 mb binnen !

--edit--
ben nu thuis heeft die :r laptop een fout in de hd, precies bij de 440 mb van iso 1 !!!

volgende week woensdag neem ik mijn tower maar mee naar school.

* xychix mag vast niet hier vragen of iemand een cd kan opsturen ... 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

freezer

er komt geen end 'an

ik zou gaan voor solaris 8 voor intel

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op woensdag 05 juni 2002 14:18 schreef freezer777 het volgende:
ik zou gaan voor solaris 8 voor intel

:7
hahgaha leuk grapje kun jij mij die leveren, daar ben ik al zo'm half jaar naar aan't zoeken, kan ik nergens meer vinden, is ook niet meer te downloaden.

Als jij hem voor me hebt let met know !! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

subtiele kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 05 juni 2002 16:01 schreef xychix het volgende:

[..]

hahgaha leuk grapje kun jij mij die leveren, daar ben ik al zo'm half jaar naar aan't zoeken, kan ik nergens meer vinden, is ook niet meer te downloaden.

Als jij hem voor me hebt let met know !! :9~
Volgens mij heb ik in NOS wel linkjes zien staan naar Solaris 8 voor i386. Even zoeken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 16-06 19:30
ik ben semi-n00b ;) heb al wat ervaring met het isntallen van de distro's maar niet echt met alles wat erin zit :)

nu wat ik wil is mijn server pc hier in huis omzetten naar linux (server pc is trouwens dual p3-750 op intel l440gx+ mobo met 3x 128mb ram en 20GB harddisk rest is niet van super belang :) )

maar deze server moet eigenlijk van mij een paar dingen kunnen :)

1 - hij moet mysql + apache + php draaien als webserver voor sommige knutsel sites waar ik mee bezig ben

2 - hij moet ook als ftp server dienen dat als ik ergens anders ben en ff snel iets nodig heb dat et er vanaf te plukken is

3 - off course internet router voor de rest van de pc's in huis :)

4 - hij moet ook TCL scripts kunnen pakken omdat ik bezig ben hoe om eggdrop bots op te zetten/configgen/gebruiken :)

(5 - hij kan optioneel als firewall dienen)

maar nu mijn vraag dus voor alles wat hier boven staat WAT is dan eigenlijk de beste distro die ik moet gebruiken?

ik heb deze distro's al in huis:

- Suse 8.0 Personal Edition (gekregen dus had er niet veel over te zeggen :) )
- Mandrake 8.2
- Redhat 7.3

kan ik een van deze 3 gebruiken of is er een betere?

als er nodig meer specs moeten zijn van de pc meld et maar dan stel ik die op en post ze :)

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1572

Aangezien het een dual proc is zou ik gentoo aanraden, aaangezien die optimaal gebruik maakt van smp. Debian kan ook (deze is iets sneller geinstalleerd en wat meer op een server gericht.)
als smp je niet intereseert kun je net zo goed suse gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als dat de keuze is zou ik RedHat maar pakken, aangezien dat de meest op servers gerichte distro is. Zelf zou ik liever Slackware nemen voor hetgeen je beschrijft, Debian voldoet ook.
De door jou gewenste functionaliteit kun je met elke grote Linux distro wel voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30279

FF Vraagje tussendoor.. Stel ik install Debian op me server. Is het dan niet dat ik allemaal shit moet gaan updaten om een beetje stabiele versie te krijgen?.. Ik hoorde namelijk van iemand Dat debian beetje oud is en veel achterloopt met de packages. Maarja, ik zoek gewoon iets dat het in 1 keer doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om een stabiele bak te krijgen is updaten niet echt relevant. Debian loopt een eeuw achter maar binnenkort verschijnt er een nieuwe (minder oude) versie. Oftewel de huidige Woody wordt dan stable.
Als je echt de laatste versies van software wilt hebben zou ik Slackware-8.1 aanraden die naar verwachting voor het eind van de maand verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30279

Op woensdag 12 juni 2002 13:45 schreef janjanjansen het volgende:
Om een stabiele bak te krijgen is updaten niet echt relevant. Debian loopt een eeuw achter maar binnenkort verschijnt er een nieuwe (minder oude) versie. Oftewel de huidige Woody wordt dan stable.
Als je echt de laatste versies van software wilt hebben zou ik Slackware-8.1 aanraden die naar verwachting voor het eind van de maand verschijnt.
Laten we zeggen dat ik nou net IETS te n00b ben voor slackware :). Wat is dat yellowdog voor iets eigenlijk?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Debian & Gentoo staan in de download queue nu :) zal ze es proberen dan :)

zijn ze ook allebei makkelijk te configgen voor eens n00bje zoals ikzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 12 juni 2002 13:47 schreef Frozen Peanut het volgende:
Wat is dat yellowdog voor iets eigenlijk?..
http://www.distrowatch.com/yellowdog.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1572

ze zijn allebei niet echt n00b geschikt maar, je wil ook een server opzetten. Als je een echte n00b bent is Red hat een goede keus. Deze zal niet het onderste uit de kan halen maar, als je dat niet wilt kan het ook.

Yellow dog is ook een linux distro deze is niet zo erg bekend en daarom niet aan te raden voor een n00b aangezien de support door de kleine user group ook beperkter is.

Als je debian kiest neem dan wel woody deze word binnen een week stable en is dus wel geschikt als server. Om debian te installen heb je maar 3 floppy's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Op woensdag 12 juni 2002 14:08 schreef ultimate het volgende:
ze zijn allebei niet echt n00b geschikt maar, je wil ook een server opzetten. Als je een echte n00b bent is Red hat een goede keus. Deze zal niet het onderste uit de kan halen maar, als je dat niet wilt kan het ook.

Yellow dog is ook een linux distro deze is niet zo erg bekend en daarom niet aan te raden voor een n00b aangezien de support door de kleine user group ook beperkter is.

Als je debian kiest neem dan wel woody deze word binnen een week stable en is dus wel geschikt als server. Om debian te installen heb je maar 3 floppy's nodig.
die komt er dus ook bij ik probeer ze gewoon allemaal maar :)

* Jaguar645 gaat nu weer ff RSA WK wedstrijd kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 12 juni 2002 13:38 schreef ultimate het volgende:
Aangezien het een dual proc is zou ik gentoo aanraden, aaangezien die optimaal gebruik maakt van smp. Debian kan ook (deze is iets sneller geinstalleerd en wat meer op een server gericht.)
als smp je niet intereseert kun je net zo goed suse gebruiken
Waarom zou Gentoo beter gebruik maken van SMP? Volgensmij is een SMP-enabled kernel nog altijd het enige wat je nodig hebt om van de SMP-capabilities van een systeen gebruikt te maken.
Op woensdag 12 juni 2002 13:41 schreef Frozen Peanut het volgende:
FF Vraagje tussendoor.. Stel ik install Debian op me server. Is het dan niet dat ik allemaal shit moet gaan updaten om een beetje stabiele versie te krijgen?.. Ik hoorde namelijk van iemand Dat debian beetje oud is en veel achterloopt met de packages. Maarja, ik zoek gewoon iets dat het in 1 keer doet :)
De huidige Debian Stable (Potato) is inderdaad tamelijk aan de oude kant (bijna twee jaar nu), maar het idee van van Debian Stable is juist dat het goed getest is en niet veranderd (op security updates na), waardoor het betrouwbaar is.
Als je Debian Stable installeert is het overigens wel aan te raden om genoemde security updates op te nemen in je sources.list.
En Potato wordt binnenkort vervangen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Jaaaaaa ...

Oude P1-133 met 32 MB gekocht. Zo blij als een kind, want nu kan ik spelen :)

Alleen wat moet ik er op gooien? Ik wil er een mailserver van maken en heb zeer weinig ervaring nog met Linux (knoei nu een beetje met Mandrake) en heb geen cd-rom. Debian? Of heeft Gentoo ook opstartdisks? en welke mailprogrammatuur en dergelijke (virusscanners enzo).

En hoe moeilijk is het om debian te instaleren? Moet ik ook bv kennis tov compilen hebben?

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 12:59 schreef Scharnout het volgende:
Jaaaaaa ...

Oude P1-133 met 32 MB gekocht. Zo blij als een kind, want nu kan ik spelen :)

Alleen wat moet ik er op gooien? Ik wil er een mailserver van maken en heb zeer weinig ervaring nog met Linux (knoei nu een beetje met Mandrake) en heb geen cd-rom. Debian? Of heeft Gentoo ook opstartdisks? en welke mailprogrammatuur en dergelijke (virusscanners enzo).

En hoe moeilijk is het om debian te instaleren? Moet ik ook bv kennis tov compilen hebben?
133+32mb? zal dan niet aan gentoo beginnen. Ben je laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang mee bezig :P

Hoewel eindresultaat wel sneller werkt dan anderen.

En gentoo heeft geen opstartdisks voorlopig. Kijk maar op forums.gentoo.org voor meer info.

Met zo'n systeem zal ik liever debian erop gooien.

Of gentoo, maar dan eerst alles installeren op je Athon 1.8Ghz, maar dan geoptimaliseerd voor Pentium classic. (let ook op de kernel) en dan gewoon hdd in oude systeem steken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 23:05 schreef deadinspace het volgende:
[..] Waarom zou Gentoo beter gebruik maken van SMP? Volgensmij is een SMP-enabled kernel nog altijd het enige wat je nodig hebt om van de SMP-capabilities van een systeen gebruikt te maken.[..]
En de kernel op de Gentoo-boot-CD is NIET SMP-enabled. Dus verwacht niet dat je installatie lekker snel verlooopt totdat je eigen kernel klaar is. Beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 juni 2002 12:59 schreef Scharnout het volgende:
En hoe moeilijk is het om debian te instaleren?
Zie [topic=523529/1/25] voor een aantal links naar handleidingen.
Dat zijn zowel handleidingen voor Potato (de huidige Debian Stable) als Woody (die zeer binnenkort Potato gaat vervangen).
Ik raad je btw aan om Woody te nemen (omdat Potato tamelijk oud is en er binnenkort uit gaat). De handleiding van de tudelft is iig een uitgebreide inleiding die imho erg goed is (maar hij zal niet 100% aansluiten op Woody omdat hij voor Potato geschreven is).
Moet ik ook bv kennis tov compilen hebben?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik kick dit topic maar weer eens omhoog :)

Ik heb hier thuis nu een Win2k pro servertje draaien met daarop winroute pro, Mdaemon pro en nog wat ander spul.

Omdat de serial van Mdaemon pro is verlopen en de boel nooit echt stabiel is geweest wil ik nu overstappen op linux.

Welke disto moet ik nou nemen?

Wat de server moet gaan doen is hetzelfde wat mijn win2k pro server nou doet:

NAT + proxy
Mailserver met webmail server zodat ik overal m'n mail kan checken.
File + printersharing
Firewall

Specs server: Pentium pro 200, 48MB ram en 8,4 GB HD.

Ook heb ik nog wat bijzondere hardware, zoals een Xerox workcentre 470 cx. Dat is mijn printer/fax/scanner. Verder heb ik nog een draadloos USB netwerk setje van sitecom dat aan geen 1 standaard voldoet geloof ik. Ze hebben het zelfs van hun website gehaald :?.

Ga ik dit als linux n00b aan de praat krijgen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Op zaterdag 15 juni 2002 16:01 schreef Gizz het volgende:

NAT + proxy
Mailserver met webmail server zodat ik overal m'n mail kan checken.
File + printersharing
Firewall
iptables + squid
qmail + een zooitje plugins (geen ervaring mee)
samba
iptables
Specs server: Pentium pro 200, 48MB ram en 8,4 GB HD.

Ook heb ik nog wat bijzondere hardware, zoals een Xerox workcentre 470 cx. Dat is mijn printer/fax/scanner. Verder heb ik nog een draadloos USB netwerk setje van sitecom dat aan geen 1 standaard voldoet geloof ik. Ze hebben het zelfs van hun website gehaald :?.
ik ben aan het zoeken :P
Ga ik dit als linux n00b aan de praat krijgen? :)
die keuze is aan jouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 15 juni 2002 16:51 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:

[..]
qmail + een zooitje plugins (geen ervaring mee)
Squirrelmail+apache

Tja

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.