[colocated server] welke linux distro?

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Hoi allemaal,

Ten eerste hoop ik niet dat ik nu een hele kannonade over me heen krijg omdat ik vraag welke linux distro ik moet gebruiken en dat volgens velen via TFS kan vinden.

Ik gebruik momenteel thuis SME server (voorheen E-smith) om mijn site te hosten en voor de mail. Dit pakket is geoptimaliseerd om als gateway te functioneren.

Ik ben heel erg gewend aan het pakket en zou het het liefst ook installeren op mijn server die ik colocated ga onderbrengen...echter zit ik me nu af te vragen of er geen betere alternatieven zijn. Ik heb immers de gateway functionaliteit niet nodig...die is wel uit te schakelen maar dan mis ik wat functionaliteiten.

Ik ben dus eens aan het zoeken naar een distro (dus geen kale shit als debian/slackware want zo gevorderd ben ik nog niet) die puur als web- en mailserver ingezet kan worden. Ik heb gedacht aan Engardelinux omdat dat er mooi en bruikbaar uitziet, maar dat is tegenwoordig niet meer gratis maar asociaal duur :(

Vandaar dat ik eens wil vragen of iemand andere pakketten in de trand van engardelinux kent. Het moet dus het liefst niet al te moeilijk te installeren zijn en software RAID 1 aankunnen.
Redhat is mijn inziens geen optie omdat je dan veel te lang zit te klooien eer het naar wens geconfigged en gestript is (hoewel ik dat toch eens in servermode ga proberen zodra ik de server hier heb staan om te testen).

Iemand die (serieuze) tips voor me heeft? Ik weet dat zelf opbouwen het beste is maar daar heb ik de tijd niet voor voorlopig en mis ik momenteel de kennis voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 13:40
Debian kale shit? Neu niet echt...
Na de standaard installatie procedure (base) heb je een systeem waar je bijna gelijk mee kan werken (als server dan).

Probeer het gewoon eens, eenmaal debian geprobeerd en je wilt nooit meer anders, geloof me maar.
Je hebt blijkbaar al enige linux/unix kennis, en debian gebruiken moet dan geen enkel probleem zijn.

Niet oordelen voordat je het hebt geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Op maandag 20 mei 2002 17:31 schreef QuarK het volgende:
Debian kale shit? Neu niet echt...
Na de standaard installatie procedure (base) heb je een systeem waar je bijna gelijk mee kan werken (als server dan).
Ja het is inderdaad bedoeld voor een server dus al die GUI shit hoef ik niet. Ik moet wel PHP/MySQL e.d. hebben. Ik wil naast mijn eigen site nog een paar andere sites hosten en dus nog wat panels installeren waardoor ik anderen ook de mogelijkheid geef om hun site en mail te beheren.
Probeer het gewoon eens, eenmaal debian geprobeerd en je wilt nooit meer anders, geloof me maar.
Je hebt blijkbaar al enige linux/unix kennis, en debian gebruiken moet dan geen enkel probleem zijn.

Niet oordelen voordat je het hebt geprobeerd ;)
Ja dat heb ik al vaker gehoord :) Ik heb inderdaad wel al wat linux ervaring, maar het fijne van SME is dat ie super simpel te installeren is en je dus eigenlijk alleen maar hoeft te modden als het persé noodzakelijk is of wanneer je daar zin in hebt. Standaard werkt alles in elk geval meteen en eigenlijk zoek ik dus zoiets...maar dan zonder de overbodige gateway functionaliteit...maar goed; ik zal Debian toch maar eens testen :)

BTW: Caldera OpenLinux Server lijkt me ook wel wat. Heb Caldera voor de desktop ooit gebruikt en die beviel goed...als dit pakket gratis is (support heb ik toch niet nodig) dan onderwerp ik dat ook eens aan een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:19
Cobalt Raqje?

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Op maandag 20 mei 2002 18:23 schreef Steije het volgende:
Cobalt Raqje?
Is dat niet een kant en klare oplossing incl. hardware? Van welke fabrikant is dat? Hebbie een linkje voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 18:26 schreef timotheebastin het volgende:
Is dat niet een kant en klare oplossing incl. hardware? Van welke fabrikant is dat? Hebbie een linkje voor me?
Is inderdaad helemaal compleet... de beestjes worden gemaakt door Sun Cobalt / Sun Microsystems (in het verleden door Cobalt, maar dit bedrijf is door Sun overgenomen).

Linkje: http://emea.cobalt.com/index.html

Echt geweldige apparaatjes zijn het trouwens niet... ik zou je ze niet aan raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 18:23 schreef Steije het volgende:
Cobalt Raqje?
BAH BAH BAH !!! Neem dan een normale machine met cpanel.

edit, zal het even onderbouwen :

Deze machines monitoren alles zelf, ene kant mooi, als sendmail uitvalt, start ie vanzelf weer. Maar kan dus ook vervelend zijn. Als het bakje bovendien veel traffic trekt, ga je in de problemen komen met je stats / logrotate.

Dit zijn mijn ervaringen met RaQ4's. Als je voor een Cobalt gaat dan zou ik even wachten tot de 550 uit is. Snellere proc en bovendien is het CP dan in php/mysql ipv perl/postgresql.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dit is meer iets voor de 'welke distro moet ik nemen' draad, welke je kan vinden als je de FAQ even leest ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.