Toon posts:

Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.128 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aangezien hier toch best behoorlijke vraag naar is en ik die arme newbies (no offense ;) ) niet elke keer aan een slotje wil helpen (die dingen worden elke dag duurder :P ), hier het min of meer nieuwe fenomeen op Non-Windows Operating Systems: de "welke distro" threads. Vergelijkbaar met de "ADSL beschikbaarheid" threads op Internet & Telefonie :)

Zoals ik ook al in de FAQ zei, de 'welke distro' vragen zijn meestal alleen interessant voor de topicstarter en de rest ergert zich er een beetje aan.

Dus om de rest van het forum een beetje schoon te houden: post al uw "Welke Linux distributie moet ik nemen voor mijn 386 met kapotte harddisk", "Welk OS voor mijn in de sloot gevonden computer" en dergelijke vragen in deze thread :)

Disclaimer: als je dit niet interessant vindt, reageer dan a.u.b. niet. Ik vind het totaal niet relevant of jij dit soort threads interessant vindt of niet, dit is alleen om de gebruikers wat tegemoet te komen. Overmatig offtopic reacties zullen worden getrashed, dit om de leesbaarheid een klein beetje ten goede te komen.

Have fun :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:55
Ik zoek nog steeds een complete distro die je van CD kunt booten

(geen resque disk, maar een complete distro op cd)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Felix
  • Niet online
Op vrijdag 01 juni 2001 00:37 schreef Wirf het volgende:

Suse Live eval ISO :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:44
Op vrijdag 01 juni 2001 00:37 schreef Wirf het volgende:

Linuxfromscratch.org heeft een hint over bootable cd spul. Ik dacht dat deze uitlegd wat je moet doen om een complete linux werkent op cd te krijgen (site is stuk, kan het niet nakijken :( )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
fkooman bedankt, zoiets zocht ik! :)

nitenite: linuxfromscratch is me toch net iets teveel werk, maar toch bedankt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Slackware Linux 7.1 (www.slackware.org)

Deze distro is niet echt bedoeld voor de echte newbie naar mijn mening. Slackware is conservatief, ze kijken de kat uit de boom alvorens een software pakket te upgraden. dit komt over het algemeen de stabiliteit ten goede, maar je loopt ook achter.
De installatie verliep bij mij probleemloos. Slackware heeft echter geen geavanceerde front end tools voor het diepe config werk. Deze tools gebruik ik ook niet, dus voor mij geen probleem. De distro zoals ik hem enige tijd geleden heb geinstalleerd gebruikte kernel 2.2.16 maar dit is geloof ik veranderd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-06 16:17
Er is ook een andere Linux-distro die speciaal is gemaakt om vanaf CD te runnen. Een vriend van me heeft die wel eens gebruikt om z'n presentatie op een laptop te houden...
Ik ga op zoek (heb nu ff geen tijd) en edit m'n post wel zodra ik weer weet hoe die heet. :)

edit: het antwoord heb ik al gevonden, volgens mij was het demolinux.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
nitenite: ik zoek geen gewone distro, maar een cdrom-distro (die ik nu al gevonden heb)

gewone distro's heb ik al gedaan: slackware 3.6, 4.0, 7.0 en 7.1, debian 2.2, redhat 6.2, stampede en stormix, op HD's raid's (*) en MO's, ik zocht er alleen nog een voor op CDROM, maar toch bedankt

(*) ja, een raid MET redundancy ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
Op vrijdag 01 juni 2001 01:17 schreef dextertje het volgende:
Er is ook een andere Linux-distro die speciaal is gemaakt om vanaf CD te runnen. Een vriend van me heeft die wel eens gebruikt om z'n presentatie op een laptop te houden...
Ik ga op zoek (heb nu ff geen tijd) en edit m'n post wel zodra ik weer weet hoe die heet. :)

edit: het antwoord heb ik al gevonden, volgens mij was het demolinux.
die ziet er ook goed uit.. en gebaseerd op debian :Y) thnx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Hmm ik probeerde on-topic te reageren :) niet op jouw vraag :)
Ik probeer dus gewoon een inzicht te geven van is dit iets wat ik zoekt in de distro die ik zoek. Dit is wat Jotti wil denk ik, Dus als anderen hun ervaringen van hun favoriete distro posten komt Jotti verder hoop ik :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online
Mwah... dan wordt het zo'n eindeloos verhaal... liever antwoorden op vragen van lieve menschen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
Op vrijdag 01 juni 2001 01:26 schreef nitenite het volgende:
Hmm ik probeerde on-topic te reageren :) niet op jouw vraag :)
[..]
woops, sorry :)

nouja, zal ik dan ook nog 1 ding zeggen over distro's: Gebruik alleen mainstream! stormix is nu failliet, en er zijn dus geen geupdate packages meer voor.

Mainstream is dus Redhat/Slackware/Suse/Debian/.../

maar totzover mijn (offtopic) reply

Acties:
  • 0Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 17:38

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Een die op groene energie loopt :P

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Op vrijdag 01 juni 2001 00:35 schreef Jotti het volgende:
...niet elke keer aan een slotje wil helpen (die dingen worden elke dag duurder :P
Waar kunnen we geld storten voor de modjes om sloten te kopen? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 1139

Ik ben ook op zoek naar een Linux distro. Ik wil graag een webservertje neerzetten (ik zit hier in een netwerk in een studentenhuis), waar ik m'n pagina's op kan testen. Hij moet php en sql gaan draaien, maar ik wil dat wel zelf installeren. Wie weet welke, niet al te moeilijke distro, dat niet allemaal van te voren installeerd. Of natuurlijk of ik dat ergens uit kan zetten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipz
  • Laatst online: 21-02-2006

Flipz

Flipz

Agijsbro:

Neem Debian. Eenvoudig te updaten en beheren. Installatie is niet heel erg moeilijk, en veiligheid en stabiliteit is goed.

Dat MS groot is is misschien bewonderingswaardig, maar hoe ze dat geworden zijn is afkeurenswaardig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-05 16:14
Probeer eens Mandrake 8.0 daarvoor. Installeert MySQL en PHP wanneer je dat wilt. Best een leuke distro, en gemakkelijk te installeren! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Op vrijdag 01 juni 2001 14:10 schreef Zemanova het volgende:
Agijsbro:

Neem Debian. Eenvoudig te updaten en beheren. Installatie is niet heel erg moeilijk, en veiligheid en stabiliteit is goed.
Ik heb Debian inderdaad wel eens geprobeerd en dat apt-get is echt :9 om je vingers bij af te likken. Maar ik wilde php en sql eens installeren via het DevShed principe en dat gaat toch lastig worden met Debian denk ik, of niet.. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online
Nou ja, dat kan wel hoor... alleen dan heb je dat los van het package management systeem.

Owja, JJJ: geen geld, sloten graag :P

Nou, ik heb apache, php4 en sql maar ff geinstalleerd op m'n pentium225 64MB die win98se draait en dat werkt allemaal perfect!

Vanaf m'n TB900 kan ik die andere peecee aanspreken en een php pagina (dus) lokaal draaien. Kewl.. :) Ikke trots op ikke.

Nu nog onder Debian! :P

• Anoniem: 26748
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
welke distro kan ik het best gebruiken voor een 486 ik ben nog een newbie met linux ik wil gewoon het besturings systeem ff leren kennen op deze pc
en nog een vraagje is het mogelijk om op dit ding mp3tjes te draaien op linux?
alvast bedankt

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil ook linux gaan draaien maar is er niet een mogelijkheid dat je linux installed zonder cd?? Dus gewoon van xs4all een linux iso download?

• PCR
  • Laatst online: 09:20
Nou jah, dan reageer ik ook maar even ;)

Ik gebruik SuSE Linux 7.1 Proffesional, werkt perfect,

Als je hem in de winkel haalt dan krijg je er 3 boeken, 7 cd's, een DVD, een boot- en moduledisk en registratiekaart bij.

Dus best wel compleet!

Codedivision

• pjottum
  • Laatst online: 07:05

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hm.. ik zag vandaag inderdaad Suse 7.1 liggen, en wilde hem meenemen. Mijn vriendin zag dat het een nederlandse versie was en vond dat op slag handig.
Dus, uu ga ik slackwaar installeren. :)

edit:

Voor de relevantie: Als je echt wilt leren moet je eerst eens doorbijten, dus ook als beginner: neem slackware, ook voor je 486 ;)

ping 127.212.23.124

• Mior
  • Laatst online: 08:53
Op zaterdag 02 juni 2001 20:03 schreef pjottum het volgende:

edit:

Voor de relevantie: Als je echt wilt leren moet je eerst eens doorbijten, dus ook als beginner: neem slackware, ook voor je 486 ;)
Now that's the spirit! :)

• Niet online
ok thanx denken jullie dat ik op dat ding ook mp3s kan luisteren onder linux?
weer bedankt

• Niet online
ok thanx maar is op die 486 mogelijk om mp3s te draaien onder linux?
is slackware makkelijk te installen?
en waar kan ik die downloaden?
alvast weer bedankt sorry voor het gezeur maar ik wil het leren duz vandaar
mzl

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Slackware bij www.slackware.com/net/org of probeer het via ftp.snt.utwente.nl of ftp.xs4all.nl of ftp.nl.uu.net of of ..

Hoe dan ook, je kan denk ik beter via tientjes.net (ofzo..) een cdtje halen, is handig :)

[edit]
op een dx2-66 kan je enigszins semiacceptabel mp3tjes draaien.

ping 127.212.23.124

• Niet online
gebruikt slackware standaard de nieuwste kernel enz?

• Niet online
nou kan ik ook een suse 6.2 krijgen
is dit ook de moeite en kan je deze versie later updaten naar een nieuwere ?
thanx

• deadinspace
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

mp3s spelen op een 486?
hangt er van af wat voor 486. een 80486-DX4 100mhz kan het net in linux (niet in windows), mits je mpg123 speciaal voor 486s neemt. Bij mijn weten lukt het met een tragere compu niet.

• Niet online
bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 3651

Ik heb Besloten om me Server die nu nog draait op Windows2000 om te potuuuh naar Linux Slackware 7.1 ... (AMD 1Ghz, 128MB Ram, 10.2GB) .. is dat een beetje mogelijk ??? ... en zo ja waar moet ik op leten ???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-05 10:51

Valium

- rustig maar -

Lees eerst de DOS/Windows-to-Linux howto.

Daarin worden alle verschillen uitgelegd tussen windows en Linux. Daar heb je waarschijnlijk het meeste aan. En lees natuurlijk ook maar ff de installatiehandleiding van Slackware. Dat lijkt me ook best nuttig.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 3651

Thnx voor de link zal ik zeker doen ! :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 14935

Een andere aanrader om te beginnen met slackware is dit online boek: http://www.slackware.org/book/

Hier staan ook veel basis commando's en tools in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Op zondag 03 juni 2001 17:31 schreef SledGeMan het volgende:
Ik heb Besloten om me Server die nu nog draait op Windows2000 om te potuuuh naar Linux Slackware 7.1 ... (AMD 1Ghz, 128MB Ram, 10.2GB) .. is dat een beetje mogelijk ??? ... en zo ja waar moet ik op leten ???
Het enige waar je echt op moet letten is dat je de Swap groot genoeg maakt en Apache installeerd :P

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:06
Op zondag 03 juni 2001 17:31 schreef SledGeMan het volgende:
Ik heb Besloten om me Server die nu nog draait op Windows2000 om te potuuuh naar Linux Slackware 7.1 ... (AMD 1Ghz, 128MB Ram, 10.2GB)
Geld teveel ofzo ? :)
Ik heb er een van de vuilis afgehaald, een 120 mhz stond erbij, ff redhat erop gooien, 2 nic's erin en hij staat er al een half jaar >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-06-2017

RG

Lambda

Ik heb ook nog wat leuks: ik wil een zo'n goedkoop mogelijke pc, die amper energie verbruikt en die geen fans heeft.
Nu heb ik, zo'n ouwe rammelbak (AMD K6 166 met 64 MB SDRam) maar die mogen mijn zusjes hebben om op te i-netten.
Ik dacht aan een Transmeta Crusoe proc ofzo... Kweet alleen niet if dit kan. Je de Linux werkt gewoon, maar kan ik die hardware ergens aankomen? Ik zou niet om zo'n energieverslindende Duron ofzo te kopen. Het liefst de sloomste Crusoe ofzo. En ik wilook geen hardware router ofzo, want ik wil er wel mee kunnen knutselen ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 22473

kan ik ook linux flikkeren op een 486, 40 MhZ? Er zit geen cd-rom speler in.
Zo ja, welke distributie en hoe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Op maandag 04 juni 2001 13:22 schreef Xenation het volgende:
kan ik ook linux flikkeren op een 486, 40 MhZ? Er zit geen cd-rom speler in.
Zo ja, welke distributie en hoe?
Slackware moet lukken, gewoon FTP install.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 22473

Op maandag 04 juni 2001 13:34 schreef Bigs het volgende:

[..]

Slackware moet lukken, gewoon FTP install.
zit geen internet op...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Op maandag 04 juni 2001 13:41 schreef Xenation het volgende:

[..]

zit geen internet op...
Pak je diskettes + 255.255.255.255 bakkies koffie,want dit wordt een lange nacht :P

Pleur er een CD-Rom speler in, fik linux-ISO's op een andere PC (evt. bij een vriend), en installeren maar :-)

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ooow en wat voor cd rom speler wou jij er in stoppen want ik heb ook een keer een cdromspeler(eentje die redelijk nieuw is (32X)) aan een 486 gehangen en die deed het niet waarschijnlijk te snel voor zo'n pc.maar als je nou een ouwe 8X er aan hangt kan ie geen zelf gebrande cd lezen :( dus........ welke moet je dan nemen ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipz

Flipz

Flipz

Op maandag 04 juni 2001 23:23 schreef yeadder het volgende:
ooow en wat voor cd rom speler wou jij er in stoppen want ik heb ook een keer een cdromspeler(eentje die redelijk nieuw is (32X)) aan een 486 gehangen en die deed het niet waarschijnlijk te snel voor zo'n pc.maar als je nou een ouwe 8X er aan hangt kan ie geen zelf gebrande cd lezen :( dus........ welke moet je dan nemen ??
Dan doe je iets niet goed, want ik hang rustig een DVD speler aan een 486 :P

Dat MS groot is is misschien bewonderingswaardig, maar hoe ze dat geworden zijn is afkeurenswaardig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb mijn 44x cdromspeler ook eens in mijn 486 gehangen... no probs.

Als distro moet je in ieder geval niet Mandrake of Progeny nemen, want die zijn gecompiled voor pentium of hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 7791
  • Niet online
Ik heb hier een PI 300 (PI 200mmx@300)(en soms is het een AMD 333@466 :)) met 32mb, welke distro moet daarop.
Kennis van Linux gaat tot Freesco :P, en een heeeele oude Redhat. Niet echt ver dus.
Is Caldera, of Slackware te doen, of is er een andere?
De zip drive & brander moeten iig werken, en het liefst moet hij ook in een Windows netwerk komen te staan (valt op te lossen met Samba)

Welke distro zou hier goed voor zijn?

ps. Oh ja, is er ergens ook een site met een faq of handleiding hoe je het beste partities maakt, ik vat dat namelijk nog niet altijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16720

Op dinsdag 05 juni 2001 09:19 schreef Toverstaf het volgende:
Ik heb hier een PI 300 (PI 200mmx@300)(en soms is het een AMD 333@466 :)) met 32mb, welke distro moet daarop.
Kennis van Linux gaat tot Freesco :P, en een heeeele oude Redhat. Niet echt ver dus.
Is Caldera, of Slackware te doen, of is er een andere?
De zip drive & brander moeten iig werken, en het liefst moet hij ook in een Windows netwerk komen te staan (valt op te lossen met Samba)

Welke distro zou hier goed voor zijn?

ps. Oh ja, is er ergens ook een site met een faq of handleiding hoe je het beste partities maakt, ik vat dat namelijk nog niet altijd.
Schaf een goed boek aan(een dummy boek bv)
Of neem bv suse linux.
Zitten heel wat handleidingen in.
of kijk bv op www.nl.linux.org.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipz

Flipz

Flipz

Op dinsdag 05 juni 2001 09:19 schreef Toverstaf het volgende:
Kennis van Linux gaat tot Freesco :P, en een heeeele oude Redhat.
Ik zou gewoon Mandrake 8.0 erop zetten. Weinig installeren (later toevoegen is makkelijker dan verwijderen imo), en een lichte GUI kiezen (mandrake heeft er meerdere).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 8468

Heeft iemand SusE 7.1 of 7.2 draaiend op een Abit KT7A AMD TB1Ghz en Hercules 3D Prophet II MX?? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 9103
  • Niet online
Hoi guys,
ik heb een p166 met maarliefst 8mb geheugen, en een 2 gig schijfje. Nu is het de bedoeling dat de pc het internet (@home) gaat delen. En een beetje IRC bots op draaien. Maar welke distributie kank het best gebruiken

Ik heb persoonlijk niet echt veel verstand van linux, dus beetje newby:P?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipz

Flipz

Flipz

Debian of Slackware zijn daarvoor hier de favorieten. (je mag zelf het verschil uitzoeken tussen die twee, maar debian is imho makkerlijker)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 9103
  • Niet online
en dat kan ook met 8 meg geheuge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipz

Flipz

Flipz

Op dinsdag 05 juni 2001 19:36 schreef [STG]Negotiator het volgende:
en dat kan ook met 8 meg geheuge
1 van mijn debian servers 8-) heeft ook 8 MB... DUS ! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mymind*
  • Laatst online: 31-05 20:45

mymind*

A Beautiful Mind

Ik ben ook van plan om een machine van debian te voorzien en daarmee mijn internet te delen.
Ik heb ADSL van MxStream, kan debian daar een beetje mee overweg ???

P.S. ik ben een linux newbie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als je je netwerkkaarten aan de gang hebt kan je met www.adsl4linux.nl adsl werkend krijgen - zij hebben zeg maar de inlogprocedure uitgepluist en hier een aantal scripts omheen gemaakt.
Oh, en slackware 3.5 (voorloper 3.6 en 7.0 .. ben tel kwijt maar 4,5 & 6 versies zijn er nooit geweest) draaide prima op een amd386dx40 met 8mb :) met hierop bitchx'en, apache, bind, ipfw, smb etc. Kernel compileren wil echter niet :D

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Hoeveel meg neemt het ongeveer in beslag als je alles kaal instaleerd, maar wel met een GUI erbij? (met Mandrake)

• Niet online
Op dinsdag 05 juni 2001 22:09 schreef Toverstaf het volgende:
Hoeveel meg neemt het ongeveer in beslag als je alles kaal instaleerd, maar wel met een GUI erbij? (met Mandrake)
Echt niemand een ideetje?

• Flipz

Flipz

Flipz

Op woensdag 06 juni 2001 11:06 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Echt niemand een ideetje?
Ligt er een beetje aan hoe kaal kaal is, en welke Desktopmanager je wilt. Wil je KDE of Gnome of beide. Redelijk kaal kom je onder de 400 MB uit. Maar da's ook maar gokken voor mij. MIsschien moet je gewoon ff op 1 van de mandrake sites kijken.

• Flipz

Flipz

Flipz

• Jordi
  • Niet online
<font size=1>Laten we deze ook eens een hengst omhoog geven</font> :)

• JT
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Dus op een 486 dx2 66 kan je het best Slackware pleure ?

• Flipz

Flipz

Flipz

Op dinsdag 12 juni 2001 01:06 schreef JT het volgende:
Dus op een 486 dx2 66 kan je het best Slackware pleure ?
Debian is makkelijker denk ik :)

Anoniem: 13055

hmz, om het lijstje "slak, deb, mandrake, redhet" te onderbreken:

Voor de _echte_ daredevils is er Linux From Scratch.

Dit is een distro die je zelf van "nul" gaat compilen, installen, configgen, tweaken, tunen, etcetc...

Een tijdrovende bezigheid, maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat... (lees: voor mij geen "prebaked" distro meer :) )

• RG

RG

Lambda

Op dinsdag 12 juni 2001 02:23 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Debian is makkelijker denk ik :)
Dsat denk ik niet. Slackware gaat heel anders te werk en installeerd standaard alleen de benodigde spullen, geen overbodige zooi. Voor je 486 hoef je alleen, a1, ap1, d1, k1, n1 en tcl1 te hebben lijkt me zo. Das heel handig aan Slackware :)
LFS moet je niet aan beginnen dat duurt een jaar op een 486 ;)

• ajvdvegt
  • Laatst online: 27-05 19:44
Op dinsdag 12 juni 2001 11:11 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Dsat denk ik niet. Slackware gaat heel anders te werk en installeerd standaard alleen de benodigde spullen, geen overbodige zooi.

[..]
Debian geeft je ook geen zooi hoor. Na de basis installatie zit je naar een redelijk nutteloze prompt te kijken, voordat je systeem werkbaar is, moet je echt nog wel een stapeltje tools installeren.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• RG

RG

Lambda

Ja is wel zo. Maar Debian is toch iets heel anders. Slackware is alleen het absolute minimum. Gewoon even snel een setup draaien en daarna moet je het zelf uitzoeken. BIj Debian (bij 2.1 tenminste) begon dan een hele vragenronde hoe de configfiles eruit moesten gaan zien ofzo. Dat vond ik helemaal niet handig eigenlijk. Slackware is gewoon een paar menutjes daarlopen en darana is de editor je ebste vriend. Een ander groot voordeel is dat je maar een paar series hoeft te downloaden (die je wilt hebben) en 2 flopperts en gaan met die banaan.

Alleen Debian heeft apt :) Maar ja ik mis het persoonlijk niet echt.

• sharkzor
  • Laatst online: 06:32
laat ik ook maar eens wat posten...

Heb sinds een tijdje ook Suse 7.1
Installeren was echt een makkie. zelfs m'n vader zou het kunnen.

paar minpuntjes:

isdn kaart werd wel goed gedetecteerd tijdens installatie, later bleek dat ie een andere geinstalleerd had. die werkte dus niet, en toen ik het handmatig wijzigde ook niet :( maar goed dat kan ook aan die gare isdn kaart liggen (onzin merk)

Op opengl glx etc.. out of the box hoef je helemaal niet te rekenen. Ging quake installeren, en kreeg alleen maar errors naar m'n hoofd. Een verse update van niewe nvidia drivers (www.nvidia.com) verhelpte dit probleem. let op, als je zelf geen kernel gaat compileren, moet je niet de sources nemen. nvidia heeft keurig netjes rpm's voor suse 7.1 op hun site gezet :)
hiernaa liep quake als n speer.

Dan nog wat over redpet. Laatst kwam iemand daar op school mee aanzetten. wat een crap. moet dat linuxconf nou een configuratie programma zijn? geef mij maar yast van suse.

• Flipz

Flipz

Flipz

Op dinsdag 12 juni 2001 13:24 schreef Groot-Moefti het volgende:
*Slackware is alleen het absolute minimum. *daarna moet je het zelf uitzoeken.
*Debian heeft apt
M.a.w. debian is makkelijker om mee te beginnen dan slack. :)

De installatie van debian vind ik zelf vrij makkelijk. Hoewel er een paar lastige vragen bij zitten, moet zoiets een beginner prima lukken.

Na installatie kun je pakketjes die je niet wilt makkelijk verwijderen met apt-get remove en die je wel wilt met apt-get install. Het systeem een beetje onderhouden wil heel goed met apt-get upgrade.

Makkelijker kan niet imho.

Algemene tip voor beginners (misschien iets voor in de FAQ?): fiets na installatie van je linux bak ff langs http://scan.sygatetech.com/ en kijk welke servers je hebt draaien, en zet de servers uit die je niet wilt en bouw meteen een firewall.

• JT

JT

VETAK y0

Van welke server kan ik Slak gewoon downloaden ??? Op die lijst van de slak zite staan allemaal van die k*nk*rftp's waarvan je allemaal met 1-2 k/s download :( :( :( Word ik echt helemaal schijtziek van :(

En van welke ftp kan ik debian het best downloaden ?

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 15:31 schreef JT het volgende:
Van welke server kan ik Slak gewoon downloaden ??? Op die lijst van de slak zite staan allemaal van die k*nk*rftp's waarvan je allemaal met 1-2 k/s download :( :( :( Word ik echt helemaal schijtziek van :(

Debian: http://ftp.nl.debian.org/debian-cd/2.2_rev3/i386/

Maar levert Debian echt kernel 2.2.19 mee? Hoezo oud?? :?
En leveren ze de KDE ook niet mee?

• sharkzor
  • Laatst online: 06:32

www.linuxiso.org

• Jordi
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 16:00 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Hoezo oud?? :?
En leveren ze de KDE ook niet mee?
Jij hebt de filosofie achter Debian nog niet helemaal door ;)
Die KDE (QT) issue is inmiddels opgelost btw en zal in woody zitten.

• JT

JT

VETAK y0

thanx

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 12:11
Op dinsdag 05 juni 2001 01:11 schreef deadinspace het volgende:
Ik heb mijn 44x cdromspeler ook eens in mijn 486 gehangen... no probs.

Als distro moet je in ieder geval niet Mandrake of Progeny nemen, want die zijn gecompiled voor pentium of hoger.
De ISO's ja, maar als je echt Linux wilt gebruiken dan compile je hem zelf (voor bv een 486).

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 16:14 schreef Jotti het volgende:

[..]

Jij hebt de filosofie achter Debian nog niet helemaal door ;)
Die KDE (QT) issue is inmiddels opgelost btw en zal in woody zitten.
De filosofie achter Debian is zeker de best geteste en veiligste kernel meeleveren. Snap ik alleen niet waarom ze ook pre-kernel versies meeleveren, en al helemaal niet waarom ze niet OOK 2.4.x meeleveren.

• RG

RG

Lambda

Slackware kun je het beste van ftp://dl.xs4all.nl halen. Gewoon een boot en rootfloppert (bare.i en color.i) en uit de subdirectory "slakware" de gewenste series halen. Je kunt voor Slackware 7.1 gaan, maar Slackware-current is ook heel goed. Die levert als optie kernel 2.4, maar heeft standaard kernel 2.2.19 (vanwege de veiligheid en stabiliteit).
Ik zou trouwens ook niet weten wat je aan kernel 2.4 hebt op je 486ert

wbt Debian: ik zou zeggen test ze allebij eens. Persoonlijk vind ik de setup van Slackware gewoon erg goed. En bovendien kun je discusseren op het forum over wat er allemaal in de nieuwe Slackware moet komen en direct bigs rapporteren. Alleen Debian heb apt (ja tis het een of ut ander ;) ).

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ach, al dat geupgrade. Zodra je je bakje draaiende hebt kiep je toch alles eraf wat je niet nodig denkt te hebben en voor je _echt_ apt nodig hebt is ie bij een beginner toch al in de soep gelopen en kan je beter opnieuw beginnen. Persoonlijk heb ik nog nooit zo'n upgrade tool gebruikt. Slak heeft wel pkgtool, dus daar kan je in principe ook je upgrades mee doen, je moet alleen meer zelf doen, maar dat was nu juist handig aan linux :)

ping 127.212.23.124

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 12 juni 2001 20:20 schreef FlamerX het volgende:

[..]

De ISO's ja, maar als je echt Linux wilt gebruiken dan compile je hem zelf (voor bv een 486).
Alles zelf compilen heet linux from scratch hoor.

• Jordi
  • Niet online
^^ UP :)

Heb ik het mis of is hier ineens helemaal geen belangstelling meer voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masterfvz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 22:09

Masterfvz

AKA Freakazoid

gepost door dinges
Op donderdag 05 juli 2001 22:14 schreef Jotti het volgende:
^^ UP :)

Heb ik het mis of is hier ineens helemaal geen belangstelling meer voor?
je hebt het mis :)
ik had dit topic juist gister nog doorgelezen

SPECS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 12 juni 2001 21:28 schreef banaan-X het volgende:

[..]

De filosofie achter Debian is zeker de best geteste en veiligste kernel meeleveren. Snap ik alleen niet waarom ze ook pre-kernel versies meeleveren, en al helemaal niet waarom ze niet OOK 2.4.x meeleveren.
Toen potato uitkwam bestond 2.4 nog helemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 01:18 schreef Masterfvz het volgende:
gepost door dinges
[..]

je hebt het mis :)
ik had dit topic juist gister nog doorgelezen
vergeten uit te loggen |:(

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 29441
  • Niet online
Ik heb hier een p2 417, geforce 2 mx en 128 sd-ram ... ik vroeg me af welke linux distro ik dan moet nemen, ik kan kiezen uit slackware 8.0 of mandrake 8.0 ... ik ben wel een linux en ik weet ook wel dat mandrake gebruiksvriendelijker is, maar kan ik niet beter gelijk goed beginnen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 27915

Gewoon Mdk nemen en als je er zat van wordt kun je altijd nog al die irri-RPMs eraf schoppen en je eigen LFS maken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 06 juli 2001 10:28 schreef korn het volgende:
Ik heb hier een p2 417
Dat klinkt overgeklockt ;)
geforce 2 mx en 128 sd-ram ... ik vroeg me af welke linux distro ik dan moet nemen, ik kan kiezen uit slackware 8.0 of mandrake 8.0 ... ik ben wel een linux en ik weet ook wel dat mandrake gebruiksvriendelijker is, maar kan ik niet beter gelijk goed beginnen ?
Welke distro je moet kiezen hangt er van af wat je wilt. Als je gewoon een desktoppie wil om daarmee te kunnen werken, internetten en wat gamen enzo, dan kun je het beste een van de newbie-vriendelijke distro's nemen (rh, mkd, suse, progeny, enz).

Wil je meer, dus weten hoe dingen werken, lekker prutsen en experimenteren, met andere woorden: een poweruser/hacker/tweaker zijn, dan kun je 2 wegen bewandelen:
Je kunt dan een newbie-vriendelijke distro installen, en daarmee prutsen, en als dan denkt genoeg te weten / die distro zat te zijn, dan kun je het eraf gooien en een tweakerdistro (wrs Debian of Slack) installen.
Je kunt ook meteen Debian of Slack installen, en dan van begin af aan alles proberen te leren en uit te zoeken.

Als je er bijvoorbeeld voor kiest om meteen Debian te installen, dan krijg je na de installatie alleen een text-based login (er is dan nog helemaal geen grafisch spul geinstalleerd), en je kunt dan ook niet direct op internet. Als je weet wat je doet, kun je een paar uur later een heerlijk werkend en geconfigureerd systeem hebben, maar voor een newbie is zo'n niet-grafische, ietwat kale installatie mogelijk (en waarschijnlijk) afschrikwekkend.
Een tweede computer waarmee je tijdens en na de installatie wel op internet kunt om vragen te stellen kan dan wel aan te raden zijn.

Dus Mandrake en dergelijke zijn waarschijnlijk makkelijker, maar als je veel zelf wilt doen en proberen en leren, zijn Debian en Slackware ideaal.
Het kan in ieder geval geen kwaad om eens howto's te lezen, daar staat vaak veel informatie in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 2412

Ik heb nog ergens een 486 met Mandrake7.0
Werkt prima.
Voor mijn oude pentium 166 heb ik Mandrake7.2. Geen zin om te upgraden :)
Werkt ook prima.
Heb alleen geen X, veel te traag man
Ik gebruik veel Mignight Commander. Is wel handig, vooral als je voreger Norton Commander heb gebruitk ;)

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik ga binnenkort mischien een behoorlijk oud computertje kunnen gebruiken als server (moet ik wel een netwerkkaart vinden), en ik vraag me nu af wat de minimumsysteemeisen voor SlackWare zijn. Ik heb even op de site gezocht, maar ik vind niet direct iets.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0Henk 'm!

Minimum systeem eisen zijn een flinke portie leeslust, geduld en een computer...
Aangeraden wordt een (in het geval van een x86) 386 met 8 MB RAM (16 is errug mooi), een grafische kaart en toetsenbord.

Dan kan je kernel en console draaien en da's natuurlijk superkewl. :)

Als je een grafische schil wilt draaien, dan wordt het ietsje anders. Ik zou dan toch tenminste een 486dx2 (66 MHz) hebben met 32 MB RAM. Dan heb je dat geduld extra hard nodig want echt snel zal het niet gaan. Maar in principe is elke compu goed genoeg voor linux het zal alleen niet altijd even snel gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-05 10:51

Valium

- rustig maar -

Ik zou de eisen van beelzebub nog iets opschroeven. De "echte" minimumeisen zijn idd een 386, maar een 486 sx is toch wel aan te raden. Vooral omdat 12 MB geheugen toch wel het minimum is voor een router, en er weinig 386 compu's zijn met 12 MB. Voor een grafische omgeving met lichte progs is een pentium genoeg. Voor GNOME / KDE is een pentium 200 aan te raden.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

• qless
  • Laatst online: 22:37

qless

...vraag maar...

Nog een advies aan linux-ers die het zich makkelijk willen maken:

Installeer webmin www.webmin.com

Werkt voor bijna alle Linux distro's, maar ook HPUX, Solaris etc. Bijna alle beheers en configuratie taken kun je dan via de webinterface uitvoeren, wat errug makkelijk gaat. Je moet wel Perl 5.003 geinstalleerd hebben (of hoger)

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online
*schwing!*
even onder de aandacht brengen

• FreakR
  • Laatst online: 01-06 11:53
Ik heb nog nooit Linux gehad (nog niet eens gezien) en nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar Linux! Dus ik zoek een goede distributie van Linux die niet al te moeilijk te installen is. Is Mandrake 8 dan een goede keuzen en weet iemand waar een online/te downloaden howto is van deze distro??

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Op donderdag 23 augustus 2001 20:50 schreef Fr3aKER het volgende:
Ik heb nog nooit Linux gehad (nog niet eens gezien) en nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar Linux! Dus ik zoek een goede distributie van Linux die niet al te moeilijk te installen is. Is Mandrake 8 dan een goede keuzen en weet iemand waar een online/te downloaden howto is van deze distro??
Mandrake info

Mandrake is een prima distro om mee te beginnen, op dit moment de beste durf ik wel te beweren. Je zit dan echt in tweede Windows. IMHO is Linux echter totaal geen Windows en door Mandrake 8.0 komt IMHO Linux ook niet echt tot zijn recht. Het komt wel tot zijn recht, maar je doet alles GUI-wise en de console mag in Linux nooit (zeg nooit nooit) vergeten worden.

Ik zou Mandrake installeren om te zien hoe 't werkt, om te wennen aan Linux, om te kijken wat 't kan. Heb je 't GUI gedeelte, de dir structuur en de file formats onder de knie dan zou ik een andere distro nemen en 't dan vandaar uit opbouwen. Zelf proggies installeren, naar wens configgen en draaiend maken. Zelf in de conf en rc files rotzooien, daar leer van 'what Linux is all about'.

Dit is mijn Linux geschiedenis: Red Hat 5, Debian 2.1, Suse6.3, Corel Linux, Mandrake 7.2, Red Hat 7.0, Debian 2.2, Mandrake 8.0 en nu Slackware 8.0. Met Linux leren werken kost gewoon een hoop tijd en je moet niet bang zijn om alles d'r af te donderen en er een andere distro op te gooien om te kijken of die je beter bevalt. Zoals je ziet zijn een tweede computer, een kabelaansluiting en veel tijd geen overbodige luxe.

Ik ben trouwens nog lang niet klaar met leren, ik heb 't gevoel dat ik pas net begin eigenlijk. Ik weet wel dat ik met grote tevredenheid Slackware draai op mijn 'main'computer.

My 2 cents! Suc6 :)

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 08:27

• Jaguar645
  • Laatst online: 08:45
ik ben zelf een n00b met linux en ben nu Suse 7.2 aan het downloaden... enigste wat kut is is dat het allemaal losse files zijn.
Weet iemand niet ergens een complete ISO ervan.
d8 er net een gevonden te hebben bleek die voor Sparc te zijn :(

• AaroN
  • Laatst online: 10-09-2022

AaroN

JayGTeam (213177)

Idd, suse 76.2 iso's zijn nog zelden gesignaleerd, alleen met edonkey heb ik er een paar gevonden, maar die zijn altijd on queue dus dat schiet niet op, bestel hem denk maar, is maar 100 piek >:)

JayGTeam (213177)

• 0siris
  • Laatst online: 29-05 21:36
Op zaterdag 02 juni 2001 19:48 schreef BigB het volgende:
Ik wil ook linux gaan draaien maar is er niet een mogelijkheid dat je linux installed zonder cd?? Dus gewoon van xs4all een linux iso download?
tja, zo'n file kun je wel mounten denk ik...moet in principe lukken. maar als je toch al gaat downloaden, installeer dan gewoon via ftp. Ten eerste hoef je dan niet zoveel te downloaden, ten tweede werkt het best prettig

ach...in een volgend leven lach je er om!

Op dinsdag 28 augustus 2001 21:09 schreef AaroN het volgende:
Idd, suse 76.2 iso's zijn nog zelden gesignaleerd, alleen met edonkey heb ik er een paar gevonden, maar die zijn altijd on queue dus dat schiet niet op, bestel hem denk maar, is maar 100 piek >:)
ach, als je mkisofs hebt of een vriend heeft suse-7.2 dan kom je al een heel eind >:)

Leve de GPL! :D
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee