Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 7.271 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met FreeBSD? (of Open/NetBSD)

Ik heb al enige ervaring met linux en wilde eigenlijk wel eens iets anders proberen, gewoon voor de leukigheid en leerzaamheid, maar is FreeBSD aan te raden?
Als het als 2 druppels water op linux lijkt dat hoef ik het namelijk niet...

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 01-06 11:18

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:37 schreef BezurK het volgende:

Ik heb al enige ervaring met linux en wilde eigenlijk wel eens iets anders proberen, gewoon voor de leukigheid en leerzaamheid, maar is FreeBSD aan te raden?
FreeBSD is wel een leuk systeem... Zou ik zeker eens naar kijken. Het lijkt niet als 2 druppels water op GNU/Linux, maar het heeft er op veel punten veel van weg (tzijn immers 2 Free unices). FreeBSD is over het algemeen iets 'ruiger' dan GNU/Linux.
Ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16053

FreeBSD ownz
www.freebsd.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:37 schreef BezurK het volgende:

Als je slackware kent zal freeBSD je geen hartverzwakkingen bezorgen. openBSD is nóg extremer, levert bash met kernel af en daar ga je.... Systeem echt van de grond af opbouwen, leer je heel veel van. OpenBSD is "voor de leerzaamheid" perfect, maar je moet wel wat doorzettingskracht hebben. freeBSD heeft dat oer-gevoel niet echt, omdat tijdens de installatie van alles al gedaan wordt. Maar blijft natuurlijk vele malen beter als Mandrake >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoor ik daar een flame richting mandrake xp ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 29 augustus 2001 13:09 schreef linuxgeek het volgende:
hoor ik daar een flame richting mandrake xp ??
ik zou niet durven O-)

Hoogstens dat je er niet zoveel van leert als van freeBSD >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Oh, cool, dan ga ik het zo ff proberen, dan haal ik meteen ff die dual boot weg (Debian 2.2 en WinXP RC2), XP begint me toch best wel te vervelen al... >:)

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Debian. apt-get.

Need no more

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

ik draai freebsd 4.3

install = easy

beheer moet ik nog ff leren

ik zoek een goed document (in 1 file voor download)
over oa: CVSup , make word (compileren).

en over Co-located beheer

iemand ???????? (geen algemene stukken dus !!!! die heb ik zat)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

*Zucht*

XP is zóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó fantastisch!

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 18:20
Ik d8 dat debian redelijk kaal was, maar er staan wel 4 iso's op de ftp's???

Welke moet ik downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 augustus 2001 12:36 schreef Straat het volgende:
Ik d8 dat debian redelijk kaal was, maar er staan wel 4 iso's op de ftp's???
Debian is behoorlijk uitgebreid (een complete mirror van alle archs incl source is 20 gig iirc), maar installt default vrij kaal (130 meg op HD ofzo, en als je tijdens de install emacs en tex uitzet < 100meg).
Welke moet ik downloaden?
binary-i386-1.iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:19

frapex

got r00t

All Your Leet Servers & Workstations Belong To LFS ! :)

(LFS = LinuxFromScratch, www.linuxfromscratch.com)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Hoi,

na een tijd van veel uitstellen, gaan een vriend en ik onszelf ook maar eens Linux aanleren :)

We zijn van plan om binnenkort een pakketje (waarschijnlijk Suse) te kopen, zodat we een berg cd's en wat handleidingen hebben. (Mandrake is helaas geen oplossing omdat WP for Linux daar niet op schijnt te draaien...).

Omdat mn desktop een beetje aan onderhoud onderhevig is, en mn laptop nu mn werk-pc is, wilde ik alvast met een oude 386SX16 met 8MB RAM aan de slag. Zonder cd-rom of netwerkkaart that is. De diskdrive leest nog net hd-3,5" disks >:) maar daar houd het dan ook mee op.

Dusse uiteraard de vraag: welke distro moet ik nemen om een beetje aan te kloten, maximaal een diskje of 10 :)

Mijn dank is groot :)

Mocht je toevallig nog een directe url hebben liggen: altijd welkom voor den luien mensch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 september 2001 01:50 schreef MREn het volgende:
Omdat mn desktop een beetje aan onderhoud onderhevig is, en mn laptop nu mn werk-pc is, wilde ik alvast met een oude 386SX16 met 8MB RAM aan de slag. Zonder cd-rom of netwerkkaart that is. De diskdrive leest nog net hd-3,5" disks >:) maar daar houd het dan ook mee op.

Dusse uiteraard de vraag: welke distro moet ik nemen om een beetje aan te kloten, maximaal een diskje of 10 :)
Hmmz.. 10 flops is klein. Dan moet je waarschijnlijk een hele oude versie van Slackware nemen, of SmallLinux. Of misschien dat er op freshmeat.net iets staat van een mini-distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Op zaterdag 08 september 2001 02:13 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Hmmz.. 10 flops is klein. Dan moet je waarschijnlijk een hele oude versie van Slackware nemen, of SmallLinux. Of misschien dat er op freshmeat.net iets staat van een mini-distro.
Mwa, iets meer mag ook wel, ik heb 35MB over op de schamele hdd.

Ben nu met small Linux bezig, maar dat past op een paar bytes na niet op een floppy, dus ff op zoek naar arj of pkzip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 08 september 2001 02:28 schreef MREn het volgende:

[..]

Mwa, iets meer mag ook wel, ik heb 35MB over op de schamele hdd.

Ben nu met small Linux bezig, maar dat past op een paar bytes na niet op een floppy, dus ff op zoek naar arj of pkzip :)
floppys opnieuw formatteren maar nu zonder label :)

Ze zouden erop moeten passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 08 september 2001 01:50 schreef MREn het volgende:
wilde ik alvast met een oude 386SX16 met 8MB RAM aan de slag.
Hehe, ga je daar ook een kernel op compileren? Afgezien van dat je er veel te weinig HDD voor hebt, duurt het denk ik een paar dagen... :Z (en toen was ie mislukt.. ;) )

Ik zou ff een iets betere computer nemen (kopen?) of mee te experimenteren, deze ofzo (zie vraag en aanbod: http://www.tweakers.net/aanbod/21445):

Intel 486 DX4-100 Mhz
16 MB RAM
Trident 9440 1 MB PCI
NE2000 compatible netwerkkaart 10 Mbit ISA
850 MB harddisk
1,44" diskdrive
8x CD-ROM speler
toetsenbord
muis
zonder monitor FL 100,-

(nee, die advertenie is niet van mij, maar het is denk ik gewoon een goed systeem om eens mee te beginnen. :) en voor de prijs hoef je het denk ik niet te laten ;) )

Succes met Linux! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12511

hm.. ik zag vandaag inderdaad Suse 7.1 liggen, en wilde hem meenemen. Mijn vriendin zag dat het een nederlandse versie was en vond dat op slag handig.
Vergis je hier niet in! De Nederlands Suse versie houdt in dat er een Nederlnads Quick Install Guide bij zit. De rest (alle boeken en linux zelf) zijn gewoon in het Engels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 05:17

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 08 september 2001 10:42 schreef Boeing het volgende:

[..]

Vergis je hier niet in! De Nederlands Suse versie houdt in dat er een Nederlnads Quick Install Guide bij zit. De rest (alle boeken en linux zelf) zijn gewoon in het Engels!
Linux is in iedere taal die je maar wilt. Je moet het alleen ff instellen. Ik gebruik dus nu 100% Linux Nederlands. Kijk eens op je HD in /usr/share/locale. Daar staan alle vertalingen...

Wat wel zo is, is dat Linux standaard op Engels staat ingesteld. Maar het kan in iedere taal.
Status van de vertalingen van GNOME. Zo zie je maar. Linux is wel handig. Zo handig en makkelijk dat mensen het niet verwachten zelfs... :Y)

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 17:09

Leon

Rise Of The Robots

Ben een tijdje met FreeBSD bezig geweest na een jaartje rust (eerst SuSe 6.1 geprobeerd :)) en nu wil ik na een lange tijd weer terug naar linux (werkt toch beter als je een *NIX als desktop systeem wilt gebruiken :P) welke kan ik dan beter nemen :?
Heb hier SuSe 6.4 en 7.0 liggen (officeel met alle boeken en zo) en Redhat 7 (ook officeel :))
Welke van de 2 kan ik nou beter nemen en is het de moeite als het Redhat word om dan gelijk 7.1 te downloaden :?
Of kan ik dat met dat up2date programma (als dat er nog bij zit want het is immers een tijdje terug dat ik met linux gewerkt heb.. :))

Dus eigenlijk is het een strijd tussen SuSe en Redhat..
Lastige keus.. daarom graag wat pro's cons van beide pakketten.. :)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34

Mx. Alba

hen/die/zij

Op maandag 17 september 2001 23:32 schreef fazer het volgende:
Ben een tijdje met FreeBSD bezig geweest na een jaartje rust (eerst SuSe 6.1 geprobeerd :)) en nu wil ik na een lange tijd weer terug naar linux (werkt toch beter als je een *NIX als desktop systeem wilt gebruiken :P) welke kan ik dan beter nemen :?
Heb hier SuSe 6.4 en 7.0 liggen (officeel met alle boeken en zo) en Redhat 7 (ook officeel :))
Welke van de 2 kan ik nou beter nemen en is het de moeite als het Redhat word om dan gelijk 7.1 te downloaden :?
Of kan ik dat met dat up2date programma (als dat er nog bij zit want het is immers een tijdje terug dat ik met linux gewerkt heb.. :))

Dus eigenlijk is het een strijd tussen SuSe en Redhat..
Lastige keus.. daarom graag wat pro's cons van beide pakketten.. :)
SuSE is naar mijn persoonlijke mening veel beter dan RedHat - je wil echter nooit en te nimmer een x.0 versie van SuSE hebben. Zitten geheid vol met bugs. 7.0 is daarop geen uitzondering. Dus als je _moet_ kiezen tussen de dingen die je hierboven aangeeft, zonder de mogelijkheid om SuSE te upgraden (ik weet nl niet of dat mogelijk is), zou ik gaan voor SuSE 6.4. Maar, zoals gezegd, dat is mijn mening :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 17:24

wzzrd

The guy with the Red Hat

FreeBSD moet je eigenlijk alleen gaan draaien als je wilt serveren hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Op dinsdag 18 september 2001 11:16 schreef wzzrd het volgende:
Kan ook prima als desktop systeem maar dan wat minder voor het multimedia gedoe.. :)

Wat ik me nu afvraag is of ik via de diskettes van SuSe 6.x kan booten en dan via ftp SuSe 7.2 kan installeren :?

Of haalt hij dan gewoon SuSe 6.x op van die ftp site?

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 18 september 2001 11:16 schreef wzzrd het volgende:
Beuh, als windows kan serveren, dan kan FreeBSD zeker desktoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Op dinsdag 18 september 2001 15:52 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Beuh, als windows kan serveren, dan kan FreeBSD zeker desktoppen...
Zo is het maar net.. :)
Maar voor geluid en multimedia is het niet echt goed geschikt.. de FreeBSD soundblaster Live! drivers werken niet perfect.. (hoort telkens van die klikjes :?) nou weet ik dus niet of dat onder linux ook is :? (zal ik even voor moeten zoeken, maar ik hoop natuurlijk dat die het normaal doet via ALSA of zoiets.. :))

En ik denk dat ik gewoon de SuSe 7.2 floppies ga gebruiken (heb ik al gedownd en gemaakt) en die ga gebruiken voor een ftp install van SuSe 7.2.. :P (dat kan toch of niet :?)

Hm...
na een kort zoektochtje op internet denk ik dat ik toch beter het (commerciele) OSS kan nemen omdat die de S/PDIFF ondersteund.. :9

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 18 september 2001 18:03 schreef fazer het volgende:

[..]
Maar voor geluid en multimedia is het niet echt goed geschikt.. de FreeBSD soundblaster Live! drivers werken niet perfect.. (hoort telkens van die klikjes :?) nou weet ik dus niet of dat onder linux ook is :? (zal ik even voor moeten zoeken, maar ik hoop natuurlijk dat die het normaal doet via ALSA of zoiets.. :))
Onder Linux is het ook drie keer k*t helaas :-(
Maar Linus heeft ons een nieuwe driver gegeven..OK, die's ook gammel, maargoed, als er nou niks aan gedaan word, dan weet Linus het ook niet meer :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Ligt niet aan Linus hoor... :(
Komt omdat Creative geld wil voor mensen die bepaalde details over de kaart willen weten... :r
(iets wat de open source gemeenschap dus juist niet heeft.. )

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36856

Ik heb thuis nog een oude:
Pentium 133
16 mb ram
1,2 gig schijf
cd-rom

staam, deze werd vroeger nog gebruikt voor MS Office maar tegenwoordig met al die lapz en stuff je kent dat wel.

Dus ik wil er een beetje mee klooien, nou vroeg ik mij dus af welke linux het meest geschikt is op dit systeem, ik zat zelf aan de nieuwe mandrake te denken maar ik heb dus vrijwel geen verstand van linux en wou dus vragen of dat een goed idee is of niet, (ik had meende ik ergens gelezen dat het nogal wat mem nodig had) Of moet ik het toch bij redhat houden... :?

Duz pleaz help met out GOT

greatz

* sorry voor het posten int main forum was een beetje dom (damn ik lijk die blonde slet van willem a wel :D ) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op woensdag 03 oktober 2001 23:46 schreef jansm102 het volgende:
Ik heb thuis nog een oude:
Pentium 133
16 mb ram
1,2 gig schijf
cd-rom

staam, deze werd vroeger nog gebruikt voor MS Office maar tegenwoordig met al die lapz en stuff je kent dat wel.

Dus ik wil er een beetje mee klooien, nou vroeg ik mij dus af welke linux het meest geschikt is op dit systeem, ik zat zelf aan de nieuwe mandrake te denken maar ik heb dus vrijwel geen verstand van linux en wou dus vragen of dat een goed idee is of niet, (ik had meende ik ergens gelezen dat het nogal wat mem nodig had) Of moet ik het toch bij redhat houden... :?

Duz pleaz help met out GOT

greatz

* sorry voor het posten int main forum was een beetje dom (damn ik lijk die blonde slet van willem a wel :D ) *
Debian, of slackware. Die zijn relatief gezien erg "licht" vergeleken met de andere distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36675

Op dinsdag 18 september 2001 20:17 schreef fazer het volgende:
Ligt niet aan Linus hoor... :(
Komt omdat Creative geld wil voor mensen die bepaalde details over de kaart willen weten... :r
(iets wat de open source gemeenschap dus juist niet heeft.. )
Kom zeg, ze kunnen zelf ook geen knappe drivers schrijven (of kaarten maken, hoe je het ook wil zien). Kijk hier maar eens.... Ik ben ook 'verhuisd' naar een Terratec kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wat is de nieuwste versie van SuSE, en hoe is/bevalt die?

Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid Debian Sid (unstable), maar iemand die ik ken wil heel graag GNU/Linux gebruiken, maar nou lijkt Debian me niet zo'n goed id...

Hij had veel goede dingen gehoord over SuSE, dus hij wilde daar de nieuwste versie van aanschaffen.
Dus ik vraag me nu een beetje af wat de nieuwste is, en hoe die is.. geschikt voor beginners? Beetje bugvrij (itt RH beta gcc enzo...) Beetje nieuwe software enzo? Is hij nog specifiek GNOME of KDE gericht?
Dat soort geintjes...

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

*schop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 23:12 schreef deadinspace het volgende:
Wat is de nieuwste versie van SuSE, en hoe is/bevalt die?

Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid Debian Sid (unstable), maar iemand die ik ken wil heel graag GNU/Linux gebruiken, maar nou lijkt Debian me niet zo'n goed id...

Hij had veel goede dingen gehoord over SuSE, dus hij wilde daar de nieuwste versie van aanschaffen.
Dus ik vraag me nu een beetje af wat de nieuwste is, en hoe die is.. geschikt voor beginners? Beetje bugvrij (itt RH beta gcc enzo...) Beetje nieuwe software enzo? Is hij nog specifiek GNOME of KDE gericht?
Dat soort geintjes...

bvd
Suse 7.3 is laatst uitgekomen, maar voor de nederlandse versie zul je nog even moeten wachten. Suse 7.2 is door veel computermagazines getest (daarom zal ie er ook wel van gehoord hebben ;) ) als zeer gebruiksvriendelijk.
Mandrake 8.1 is ook laatst uitgekomen, en ik vind dat een erg prettige distro om mee te desktoppen.
Ik zou een van deze 2 kiezen, het maakt niet echt veel uit welke je neemt. Mandrake kun je echter gratis downloaden :) , Suse niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ALLEMAAL !

(sorry, na 1.5 uur werken moet ik me even afreageren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 oktober 2001 09:55 schreef linuxgeek het volgende:

ALLEMAAL !

(sorry, na 1.5 uur werken moet ik me even afreageren)
Tss... dan wil ik jou niet meemaken na een hele dag werken ;)

Trouwens, wees blij dat we dit in 1 topic stoppen ipv dat je elke dag door 10 van die topics heen moet waden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27617

tot nu toe reikt mijn ervaring naar de volgende distro's:

Red-Hat = bagger, afblijven -> ik heb er nog geen positieve ervaring mee gehad.

Debian = leuk vanwege apt, maar verder is het nog te veel voorgedaan.... ik wil het zelf doen :)

Slakware = de beste Linux naar mijn mening.
ik werk er als sinds mijn introductie met linux mee. en het heeft me op OS gebied nog niet gefaald.
alles is duidelijk, ook de locaties van de bestanden.

FreeBSD = een natte droom die waar is geworden.
nog geen enkel OS gevonden dat zo strak en toch soepel loopt als BSD.
ik zweer erbij voor server appz.

Malkav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:23

Tachyon

pop the glock

Deze mag wel weer omhoog. ;)

RedHat 7.2 gereleased

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 21:36 schreef Tachyon het volgende:
Deze mag wel weer omhoog. ;)

RedHat 7.2 gereleased
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24176

Op maandag 22 oktober 2001 22:13 schreef wouzer het volgende:

[..]

Waarom?
Waarschijnlijk omdat ie af was.... je maakt software, en als het af is release je het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Niet online
Op maandag 22 oktober 2001 22:22 schreef Operations het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ie af was.... je maakt software, en als het af is release je het...
En waarom mag die dan weer omhoog? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 04-06 22:23

Tachyon

pop the glock

Op dinsdag 23 oktober 2001 10:38 schreef wouzer het volgende:

[..]

En waarom mag die dan weer omhoog? |:(
En waarom niet :? Dit topic gaat over Linux-distributies, dus als er een distibutie bijkomt mag dat wel even gemeld worden....

Nog geen koffie gehad zeker of zoiets :?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 12:03 schreef Tachyon het volgende:

[..]

En waarom niet :? Dit topic gaat over Linux-distributies, dus als er een distibutie bijkomt mag dat wel even gemeld worden....

Nog geen koffie gehad zeker of zoiets :?
Dat ook niet nee ;) , maar dan nog vreemde plek voor een announcement. Maar ik zal verder stoppen met dit topic te bevuilen, sorry jot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online
Maaknieuitjoh ;)
Dit topic krijgt af en toe een schop... waarom niet, is handig voor mensen die niet kunnen kiezen :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

--schop---
D'r zijn weer veel welke distro vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik draai nu RedHat 6.2 (server install) voor Apache+PHP+MySQL en firewall/nat op een 486 100 Mhz. Is het slim om te upgraden naar RedHat 7.2???
Ik compile altijd het liefs alles zelf.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 10 november 2001 01:27 schreef jelmervos het volgende:
Ik draai nu RedHat 6.2 (server install) voor Apache+PHP+MySQL en firewall/nat op een 486 100 Mhz. Is het slim om te upgraden naar RedHat 7.2???
Ik compile altijd het liefs alles zelf.
Zou ik niet doen. Je specs zijn wat magertjes voor RH 7.2 en compileren is iets wat omstreden is sinds de introductie van de beruchte 2.96 compiler versie van RH. Slackware / Debian zou volgens mij een betere keuze zijn.
[edit] typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zijn Slackware en Debian wel een beetje bedoeld voor newbies? Met name de installatie van het OS. Ben nog niet zo thuis in Linux, vandaar.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Op zaterdag 10 november 2001 11:19 schreef jelmervos het volgende:

Zijn Slackware en Debian wel een beetje bedoeld voor newbies? Met name de installatie van het OS. Ben nog niet zo thuis in Linux, vandaar.
Zou ik als newbie niet aan beginnen.

Ik heb als eerste een maandje RedHat gedraaid 3 verschillende versies waarvan er maar een het deed. Alleen 7.0. Dus...

Daarna ben ik over gestapt naar Debian GNU/Linux en dat is een systeem waar ik niet meer van af wil.

I love apt-get O+ :D

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 10 november 2001 11:19 schreef jelmervos het volgende:
De installatie van Slackware is niet moeilijk. Debian is weer wat lastiger met installeren. Dusals het over installatie gaat dan denk ik Slackware het wint. En eenvoudige configuratie zou kunnen door een tooltje als webmin te installeren, maak je je belangrijkste instellingen via een web-enabled interface. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Handig voor de mensen die iets willen lezen over verschillende distro's: http://www.distrowatch.com/game.htm . Daarin worden RedHat, Mandrake, SuSE, debian & slackware beschreven. Daarnaast nog een grote hoeveel info over welke software er bij welke distro zit. Have fun..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20491

De installatie van Slackware is niet moeilijk. Debian is weer wat lastiger met installeren.
Installatie van Slackware ken ik zelf niet. Die van Debian wel. Eerlijk gezegd: erg simpel. Alleen moet je wel weten waar je mee bezig bent (hdd indelen is een 'iets andere' filosofie dan windows).

Zelf werk ik nu zo'n 3 jaar met linux. Begonnen met RedHat ergens in de 5... Echter ontbrak er naar mijn mening consistentie in het filesysteem. Nu fervent gebruiker van Debian, zowel op server, als op desktop (WindowMaker :9 )

Na veel rond gezocht te hebben, vond ik een heel erg goede Nederlandstalige handleiding. Hierin werd de filosofie achter linux uitgelegd, het beheren van het systeem, e.d. Debian moeilijk voor newbies? Neuh, maar je moet niet te beroerd zijn om een handleiding te lezen.

De handleiding die ik bedoel is hier: http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html te vinden.

Over de vraag, waar trek ik een distributie vandaan: http://cdimage.debian.org

Stel, je beschikt niet over een supersnelle adsl verbinding en je wil niet meer dan een paar tientjes uitgeven voor een distro: http://www.tienpiek.net of voor debian http://www.dddi.nl

Hope this helps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 09:10
[...]
Stel, je beschikt niet over een supersnelle adsl verbinding en je wil niet meer dan een paar tientjes uitgeven voor een distro: http://www.tienpiek.net of voor debian http://www.dddi.nl

[...]
Of http://www.munnikes.nl/cd/. Ik heb daar erg goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Goed, even een krijg dit threat weer omhoog postje dan maar:

Ik krijg de beschikking over een nieuwe server (zal wel p4 worden met 512 meg aan geheugen en +/- 100 gig aan hdd space).
Die server moet alle taken kunnen die kennisnet alleen voor wintendo 2000 beschikbaar wil stellen.
Dus web (intra), mail (sendmail?!), dns, proxy, filemanagment etc.
Belangrijk is dat er goede ONDERSTEUNING moet zijn.
Ik heb ff een zeef gebruikt en kwam uit bij:

Redhat

of

SuSE

Nu gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar SuSE maar misschien heeft er iemand een paar goede suggesties om toch Rooie Hoed te kiezen?

Orkaantje bedankt alvast voor alle debian, slack etc reply's want die hebben geen B2B support

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orkaantje bedankt alvast voor alle debian, slack etc reply's want die hebben geen B2B support
Niet rechtstreeks, maar vast wel specialisten/consultants die je dat ook voor Debian kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Laatst online: 02-06 11:35

Niek

f.k.a. The_Surfer

Je hebt ook commerciele op Debian gebaseerde distro's, zoals Progeny en Libranet

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Owke, maar jullie zijn et toch wel met me eens dat redhat en suse het bekendst zijn op het gebied van ondersteuning?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Owke, maar jullie zijn et toch wel met me eens dat redhat en suse het bekendst zijn op het gebied van ondersteuning?
Mwoah... uit ervaring zie ik meer heil in de 'vrije' ondersteuning van Debian dan in de ondersteuning die RedHat biedt.

Probleempje met RedHat: mail naar help daar... nooit antwoord op.
Probleempje met Debian: mail naar mailinglist, binnen vijf minuten antwoord...

Just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29936

slackware 8

Op woensdag 14 november 2001 15:04 schreef orkaan het volgende:
Goed, even een krijg dit threat weer omhoog postje dan maar:

Ik krijg de beschikking over een nieuwe server (zal wel p4 worden met 512 meg aan geheugen en +/- 100 gig aan hdd space).
Die server moet alle taken kunnen die kennisnet alleen voor wintendo 2000 beschikbaar wil stellen.
Dus web (intra), mail (sendmail?!), dns, proxy, filemanagment etc.
Belangrijk is dat er goede ONDERSTEUNING moet zijn.
Ik heb ff een zeef gebruikt en kwam uit bij:

Redhat

of

SuSE

Nu gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar SuSE maar misschien heeft er iemand een paar goede suggesties om toch Rooie Hoed te kiezen?

De meeste grote leveranciers supporten Redhat. Maar basicly als je Slackware of Debian goed kent is het supporten van RedHat ook niet zo een probleem.
Aangezien het zakelijk is zou ik RedHat aanraden, maar je kun natuurlijk ook eens bij een leverancier die eventueel support zou kunnen verlenen informeren.
RedHat heeft ook een apart certificeringstraject ala MCSE. Daarnaast betaat er ook zoiets als LPI ( http://www.lpi.org ). Professionals met zo'n certificaat zouden eigenlijk de meeste distro's moeten kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Ik ben benieuwd of er nog een distro is, die speciaal gemaakt is voor multi-track recording, MIDI sequencing, etc?

Want als ooit Cubase voor Linux uitkomt, wil ik Windows helemaal ditchen. Mn geluidskaart wordt ondersteund via 't ALSA project, dus dat valt ff mee. (nee, 'kheb geen SBLive! ;))

Ik snap trouwens niet waarom Debian niet aan newbie's wordt aangeraden.. toen ik met Linux begon, begon ik gewoon direct met Debian!... Nouja, eigenlijk met FreeBSD, maar ik wist toen niet dat dat geen Linux was... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 16 november 2001 18:39 schreef terabyte het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom Debian niet aan newbie's wordt aangeraden..
Omdat je voor Debian wat docs moet lezen en moet doorhebben waar je mee bezig bent, in plaats van dat je mag point-en-klikken.
Als je bereid bent dat te leren, is Debian waarschijnlijk wel geschikt voor je, ook al ben je een newbie, maar veel newbies willen allemaal die point&click en wizard autodetectie blaat... Degenen die dat willen kunnen beter bij Mandrake en consorten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

ik weet dat dit onder offtopic valt maar ik wil evt. newbie's die dit draadje lezen even mijn mening meegeven.
Desktop Distro's en Server Distro's zijn een wereld van verschil !!!

ik draai thuis als desktop suse 7.2 maar het had net zo goed radhat X.X(nieuwste versie) kunnen zijn.

beiden ondersteunen ze zeer veel hardware !

als server (hier is linux en aanverwante zeer geschikt voor !)

raad ik een BSD variant aan!! kost wat moeite, je moet wat kennis in huis halen maar er zijn een aantal hele goede howto's in omloop (ik zal er in de loop van de week een paar op mijn server beschikbaar stellen!) die je echt van begin tot eid door de install helpen.
FreeBSD heeft als ideale dat het updaten makkelijk gaat !!

ook hier geld je moet het even door krijgen!

port collectie zijn install scriptjes om allerlei software sources te downloaden en te compilen + installeren

CVSup een geniaal systeem om sources van je basis syteem te updaten (dit basis systeem kun je vervolgens met een paar commando's helemaal opnieuw compilen!!) tevens worden hiermee de ports (zie hierboven) geupdate!!!

Sorry voor het off topic verhaal maar ik hoop dat BSD vanaf nu ook mee mag spelen!

Vooral om zijn "makkelijk up to date te houden" niveau
De install + finetuning is wel even doorbijten!!

dingen als bij PHP4 installeren is een eitje!!

/usr/ports/www/php4/make install

je krijgt een menu waarin je aangeeft dat GDlibs en mysql support gewenst zijn.

Hij download php4 en als dependencies (typo ??? betekenis: benodigdheden) Apache mysql GDlib etc. en hij installeerd het hele zooitje 100% automatich :+ :+

Echt goed ingericht! ideaal voor colocating! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op donderdag 30 augustus 2001 20:51 schreef xychix het volgende:
ik draai freebsd 4.3

install = easy

beheer moet ik nog ff leren

ik zoek een goed document (in 1 file voor download)
over oa: CVSup , make word (compileren).

en over Co-located beheer

iemand ???????? (geen algemene stukken dus !!!! die heb ik zat)
haha ik heb eerder in dit draadje gepost !!!

30 augustus, toen snapte ik nog niet de ballen van BSD !! je ziet dat het snel gaat ik heb nu colocated een FreeBSD 4.4 draaien met firewall mail www etc. alles erop en eraan. Zelf alle config files gedaan ! erg leerzaam

To do:
Pop3 (met virtuele accounts!)
webmail (based op pop3)

of alles op imap ????

website bouwen in php/mysql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Op vrijdag 16 november 2001 18:39 schreef terabyte het volgende:
Ik ben benieuwd of er nog een distro is, die speciaal gemaakt is voor multi-track recording, MIDI sequencing, etc?

Want als ooit Cubase voor Linux uitkomt, wil ik Windows helemaal ditchen. Mn geluidskaart wordt ondersteund via 't ALSA project, dus dat valt ff mee. (nee, 'kheb geen SBLive! ;))
Okay. ik heb ff een nachtje research gedaan op Internet en ik ben erachter gekomen dat Linux op het gebied van multitrack recording en low latency gebeuren helemaal niet zo goed is...

Die ene low latency Linux project dat er is, is nog verre van bruikbaar, aan de ALSA drivers heb je ook niks zonder degelijke MIDI en audio sequencers.

BeOS blijkt veel beter te zijn, maar omdat deze dood is, blijft alleen Windows en Mac OS X over... maar voor Mac OS heb je een Mac nodig en een Mac is weinig (niet) tweakbaar...

Echt jammer dat er geen speciale multimedia (creation) distro is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

:)

Downloaden, Network FTP opzetten, installen :)

Ram toch ff 2sec een CDspeler uit een andere PC :P
Op maandag 04 juni 2001 13:41 schreef Xenation het volgende:

[..]

zit geen internet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 18 november 2001 21:31 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Downloaden, Network FTP opzetten, installen :)

Ram toch ff 2sec een CDspeler uit een andere PC :P
Benieuwd of Xenation daar na 5 maanden nog iets aan heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:38
Ik wil nou Debian downloaden, maar ik vraag me af welke bestanden ik moet hebben? Er staan er zoveel...zijn er geen isos voor debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 22:24 schreef arjanscholl het volgende:
Ik wil nou Debian downloaden, maar ik vraag me af welke bestanden ik moet hebben? Er staan er zoveel...zijn er geen isos voor debian?
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/debian-cd/2.2_rev4/i386

alstu :)

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:38
Op zondag 18 november 2001 22:31 schreef dinges het volgende:

[..]

ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/debian-cd/2.2_rev4/i386

alstu :)
hehe thnx...wat is die iso waar NONUS bijstaat? Niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 22:33 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

hehe thnx...wat is die iso waar NONUS bijstaat? Niet nodig?
dat is voor buiten de United States
staat cryptografische software op (mag niet in US ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 23:21
Ik vind persoonlijk debian het fijnst voor de gebruiker met iets ervaring en voor de beginner redhat,mandrake of suse

Op debian hoef je echt niet veel te configgen maar als het moet moet je wel weten hoe, wat en waar..

verder vind ik apt/dpkg het beste package management en update systeem..

geen gelooi met losse rpm's en dependencies, gewoon "apt-get install programmanaam" en je hebt alles binnen en het werkt meteen..:)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 19:47
ik zoek nog steeds hoe ik Linux kan installeren
- zonder CD-Rom (heb geen brander enzow)
- zonder floppy (heb geen floppy drive >:) )
- Wel downloadable ( heb chello :P )

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 22 november 2001 20:39 schreef Wesley het volgende:
Tsja, als je geen cd-rom of floppy hebt, blijft alleen de optie : 'Men zet een andere computer uit, men neme een floppydrive in de hand, en zet dat in het gewillige slachtoffer', of met een CD-ROM, zelfde laken een pak :-)

Floppy-drive kun je na de installatie gewoon weer verwijderen, heeft verder geen toegevoegde waarde ofzo.. Floppies gaan toch altijd stuk :(

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 22 november 2001 20:39 schreef Wesley het volgende:
Als je een echte computer hebt, kan hij van het netwerk booten >:)
BOOTP/TFTP server op een andere compu, je te installen bak van het netwerk laten booten (van de zojuist geinstalleerde BOOTP en TFTP server), install-image over het netwerk trekken, en een Debian netinstall doen.

* deadinspace heeft zo een van zijn computers geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 08:56

peace, love & linux

Ook een aanrader voor de iets gevorderde linux (de LFS mensen zeg maar)

www.rocklinux.org

Niet echt een aanrader voor de beginner, maar wel heeeel erg leerzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ik ben pas geleden na een korte vrijage met Red Hat 6.1 enige tijd geleden maar weer eens begonnen met Mandrake 8.0. Toen snel overgestapt naar de internet-versie 8.1, omdat 3D voor de Radeon dan werkt in Tuxracer bijvoorbeeld. Ik kan nog uren lol beleven met het installeren van Mplayer, dat geef al min of meer aan waar ik sta :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 04-06 21:13
nou was ik destraks met iets bezig onder Redhat 7.2 en moest een file hebben uit /usr/local/apache maar apache stond helemaal niet onder /usr/local/

vriend van me wou mij via icq iets uitleggen en alle uitleg die hij gaf waar ik naar bepaalde dirs moest klopten heel af en toe niet.

zou RH zijn eigen directory structuren aanhouden? of lijkt dit maar zo en zal ik het zo ingesteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 00:37 schreef Kaap het volgende:
nou was ik destraks met iets bezig onder Redhat 7.2 en moest een file hebben uit /usr/local/apache maar apache stond helemaal niet onder /usr/local/

vriend van me wou mij via icq iets uitleggen en alle uitleg die hij gaf waar ik naar bepaalde dirs moest klopten heel af en toe niet.

zou RH zijn eigen directory structuren aanhouden? of lijkt dit maar zo en zal ik het zo ingesteld hebben?
apache staat meestal in /usr/local/apache als je het zelf hebt gecompiled
waarschijnlijk staat het bij jou gewoon ergens anders (duh)
een locate blaat doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 04-06 21:13
Op zaterdag 05 januari 2002 00:39 schreef dinges het volgende:

[..]

apache staat meestal in /usr/local/apache als je het zelf hebt gecompiled
waarschijnlijk staat het bij jou gewoon ergens anders (duh)
een locate blaat doet wonderen :)
jah met locate kwam ik er idd achter, maar ik heb het niet zelf gecompiled, dat heeft RH gedaan.

ik gooi RH er zo af, opnieuw installen zonder Apache, Mysql en PHP, zelf laatste versie erop knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16949

Ik heb vraagje welke linux versie zou ik kiezen ?
RedHat
Freesco
of een andere?
Ik heb een pentium 200 met 64 MB ram Geheugen en 8 GIG HD
Ik wil hem gebruiken voor :
Web Server
FTP Server
Mail Server
Print Server
Router (2 pctjes internet geven via DHCP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RedHat is op zich prima en kan ook wel draaien op je machine. Met wat meer kennis van Linux zou je Slackware of Debian kunnen overwegen, als je net met Linux begint is RedHat, Mandrake of SuSE de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okey ik download nu RedHat..
Mandrake is te traag en SuSe is alleen demo versie toch op internet ? of had ik de verkeerde .iso ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SuSE alleen de niet te installeren Live-eval iso. Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga het van de week proberen om redhat aan de praat te krijgen.
Kan hij ook Mijn printer netjes delen ?
HP 880 via USB port.
De andere computers zijn windows systeempjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Als je niet bang bent zelf dingen uit te zoeken en met een commandline te werken, raadt ik (zoals altijd) Debian aan.

Als je een meer newbie-gerichte distro wilt, met grafische installer enzo, dan ben je waarschijnlijk een stuk beter uit met Redhat, Mandrake of SuSE.

Debian installeert default vrij kaal (rond de 100 meg), waarna je programma's moet nog zelf moet installeren.
Dat installeren van programma's gaat met Debians beroemde (en bij sommige beruchte :) ) packagemanager: apt/dpkg. Als alles goed is ingesteld, kun je een programma eenvoudigweg installeren met het commande 'apt-get install <programma>'. Hij download dan het programma van een Debian mirror en installeert het.
Doordat Debian standaard vrij kaal installeert heb je minder overbodige zut die je niet nodig hebt.

De installatie is textbased (grotendeels met menutjes), en Debian installeert standaard niks grafisch, dus na de installatie moet je met de commandprompt werken (je kunt daarna wel grafische zooi installeren als je wilt, maar dat raadt ik voor een servertje meestal af).

Ook zul je meer zelf moeten doen; je geluidskaart en videokaart worden niet automagisch gedetecteerd zoals in bijv. Mandrake wel het geval is. Configureren gaat veelal door de configuratiefiles met de hand te editen in plaats van met een Control Panel achtig iets zoals in bijvoorbeeld Mandrake.

Voor Slackware gaat in grote lijnen hetzelfde op als voor Debian, behalve dat de installatie anders is, en de manier van programma's installeren heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ike dan RedHat nemen.. ike lui wezen :)
En de meeste servers draaien RedHat Toch ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://hardware.redhat.com/hcl/genpage2.cgi?pagename=details&hid=1072
Daar staat info over je HP printer. RH heeft een hw compatibility list.

Leer Linux eerst maar eens met iets als RedHat, naar Debian kun je altijd nog over. Zowel HP, Compaq als IBM rusten hun Linux machines uit met RedHat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En Sun niet te vergeten met hun Cobalt Servers :)
haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 01:58 schreef StephanPHP het volgende:
Ike dan RedHat nemen.. ike lui wezen :)
En de meeste servers draaien RedHat Toch ???
De meeste PCs draaien Windows... Is Windows daarom het beste? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 15 januari 2002 02:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

De meeste PCs draaien Windows... Is Windows daarom het beste? ;)
Er is niks mis met windows xp...
het werkt beter als mandrake vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online
Ja ok, dat mag je vinden, maar dat is niet zo heel erg relevant in een 'welke linux distro moet ik nemen' draad, vind je wel? ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Ik denk dat ik deze vraag maar ff hier post want ik vind het een beetje zonde om er een heel topic over te openen:
Ik draai nu slackware 8.0 en ik wil graag op een tweede pc'tje debian gaan draaien (finding out what the fuzz is all about :P), maar niet 2.2r3/4 ofzo want dat is allemaal oude zut, ik wil debian testing of zelfs unstable...
Nu komt het probleem -> er zijn geen iso's van, wat moet ik precies allemaal downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42396

Op donderdag 22 november 2001 20:41 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Tsja, als je geen cd-rom of floppy hebt, blijft alleen de optie : 'Men zet een andere computer uit, men neme een floppydrive in de hand, en zet dat in het gewillige slachtoffer', of met een CD-ROM, zelfde laken een pak :-)
[/b]
Je kan ook voor een paar euro een floppydrive kopen :)

Ik heb persoonlijk een hekel aan die dingen en gebruik ze bijna nooit, maar heb ze wel overal in zitten 'just in case'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
jaja ik ben dus ook hendig newbie en ik wil ook eens linux proberen! ik doe een ICT opleiding, dus een beetje verstand van zaken is wel handig :D .. m'n broertje is aardig bekend met linux ... maar alleen met Slackware eigenlijk, dat heeft ie tenminste altijd draaien ... nu wilt ie Debian maar die hebben we nog nie binnen :( ik was bezig met Mandrake te downloaden maar m'n broertje zei dat die donkeyballs sucked ... hij heeft zo'n DVD gekocht van uh LINUXformatDVD .. met 4gig aan linuxgear en een paar distro's ... m'n bro zei dat die LibraNet goed zou zijn want die was afgeleid van Debian, wat vinden jullie hier van? en ehh ik krijg em niet geinstalled op m'n pctje grrr .. check m'n thread maar ff .. maarja hier gaat et over welke distro ik moet nemen, dus welke vinden jullie? dat libranet heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord ..

edit: owjah hoe moet ik dat dan doen met UATA/100 ondersteuning? ik neem aan dat dit de speed van linux zelf wel aanzienlijk verbeterd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 08:25 schreef BezurK het volgende:
Ik denk dat ik deze vraag maar ff hier post want ik vind het een beetje zonde om er een heel topic over te openen:
Ik draai nu slackware 8.0 en ik wil graag op een tweede pc'tje debian gaan draaien (finding out what the fuzz is all about :P), maar niet 2.2r3/4 ofzo want dat is allemaal oude zut, ik wil debian testing of zelfs unstable...
Nu komt het probleem -> er zijn geen iso's van, wat moet ik precies allemaal downloaden?
Je moet de ISO CD1 pakken van 2.2r4 (of de 12 bootdisks, maar dat is wel vrij k*t hoor...). Dan installeer je dit gewoon helemaal kaal. Wel de juiste modules loaden trouwens.
Met kaal bedoel ik dat je geen enkel pakket installeert wanneer de installatie je daarom vraagt.
Vervolgens heb je een 2.2r4 systeem, met verder nog niet zo veel :+ Vervolgens doe je het volgende:

apt-get install joe (dan heb je tenminste een tekstediter ;) )
joe /etc/apt/sources.list
(daar vervang je nu de stable CD's voor de unstable of testing ftp sites. Kijk maar even welke mirror je neemt: ftp.debian.nl is lekker snel bijv).

apt-get update (nu ga je de pakket-database bijwerken met de unstable/testing pakketten).
apt-get dist-upgrade (nu upgrade je je 2.2r4 naar testing of unstable).

Even rebooten (als je dat wilt ;) ) en er staat Welcome to Debian 3.0 :)

Je hebt nu wel een oude kernel (2.2.19), dus je doet ff: "apt-get install kernel-image-2.4.17-i586", en doet wat hij je vertelt! Nu MOET je wel rebooten ;)

Vervolgens wil je natuurlijk nog wat paketten, en die zoek je uit met "dselect".

Zo, mini-handleiding installatie Debian geschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 08:25 schreef BezurK het volgende:
Mogelijkheden:

• Testing snapshot ISO downen.
• Potato van CD installen en dan over inet upgraden naar testing of unstable.
• Potato van inet installen en dan over inet upgraden naar testing of unstable.
• Testing of Unstable direct van inet installen.

Merk op dat je voor 3 van de 4 mogelijkheden een goede inetverbinding nodig hebt (testing of unstable zonder goede inetverbinding is sowieso minder aan te raden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
owja
weet iemand toevallig of je ook linux distro's goedkoop via school kan krijgen als je student bent zeg maar, en hoe dat moet?
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.