ik weet dat dit onder offtopic valt maar ik wil evt. newbie's die dit draadje lezen even mijn mening meegeven.
Desktop Distro's en Server Distro's zijn een wereld van verschil !!!
ik draai thuis als desktop suse 7.2 maar het had net zo goed radhat X.X(nieuwste versie) kunnen zijn.
beiden ondersteunen ze zeer veel hardware !
als server (hier is linux en aanverwante zeer geschikt voor !)
raad ik een BSD variant aan!! kost wat moeite, je moet wat kennis in huis halen maar er zijn een aantal hele goede howto's in omloop (ik zal er in de loop van de week een paar op mijn server beschikbaar stellen!) die je echt van begin tot eid door de install helpen.
FreeBSD heeft als ideale dat het updaten makkelijk gaat !!
ook hier geld je moet het even door krijgen!
port collectie zijn install scriptjes om allerlei software sources te downloaden en te compilen + installeren
CVSup een geniaal systeem om sources van je basis syteem te updaten (dit basis systeem kun je vervolgens met een paar commando's helemaal opnieuw compilen!!) tevens worden hiermee de ports (zie hierboven) geupdate!!!
Sorry voor het off topic verhaal maar ik hoop dat BSD vanaf nu ook mee mag spelen!
Vooral om zijn "makkelijk up to date te houden" niveau
De install + finetuning is wel even doorbijten!!
dingen als bij PHP4 installeren is een eitje!!
/usr/ports/www/php4/make install
je krijgt een menu waarin je aangeeft dat GDlibs en mysql support gewenst zijn.
Hij download php4 en als dependencies (typo ??? betekenis: benodigdheden) Apache mysql GDlib etc. en hij installeerd het hele zooitje 100% automatich
Echt goed ingericht! ideaal voor colocating!