Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 7.200 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16053

[b]

apt-get install joe (dan heb je tenminste een tekstediter ;) )
vi ?

Dat zit op elke unix, dus is later de stap van debian naar een echte unix minder groot >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 13:39 schreef De_Bastaard het volgende:
owja
weet iemand toevallig of je ook linux distro's goedkoop via school kan krijgen als je student bent zeg maar, en hoe dat moet?
de meeste linux distro's zijn gratis te downloaden dus dat zal vrij goedkoop zijn. als je thuis kabel of zo heb dan kun je het net zo goed zelf downloaden. als je dat niet heb zou je bij kooplinux.nl of munnikes.nl kun kijken. die branden de benodige cd's en stuur ze op voor een lichte vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komputilo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:42
Is er een site waar je gratis Mandrake 8.1 kunt downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Laatst online: 12-05 16:01
Op dinsdag 15 januari 2002 14:12 schreef ftjansen het volgende:
Is er een site waar je gratis Mandrake 8.1 kunt downloaden?
Kijk 'ns op www.linux-mandrake.com voor mirrors zou ik zeggen...
voorbeeld: ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake-iso/i586/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 18:46
ik dacht meer zo aan de stuff waar je normaal voor moet dokken, Unixware ... maar dat is met licenties he? damn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Op dinsdag 15 januari 2002 14:37 schreef De_Bastaard het volgende:
ik dacht meer zo aan de stuff waar je normaal voor moet dokken, Unixware ... maar dat is met licenties he? damn :(
De moderne distro's zijn prima wat betreft functionaliteit, daarvoor hoef je echt geen commerciele toestand te nemen.
VMWare is misschien te krijgen via school, dat is nog wel redelijk prijzig om aan te schaffen. Als je dan toch (goedkoop) Linux kunt aanschaffen is de aanschaf van een doos met de bijhorende documentatie erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 13:39 schreef De_Bastaard het volgende:
owja
weet iemand toevallig of je ook linux distro's goedkoop via school kan krijgen als je student bent zeg maar, en hoe dat moet?
ik heb het nagevraagd op school, en het schijnt dat scholen sowieso helemaal geen besturingssystemen met korting kunnen leveren

wel MS office en die meuk, maar OSsen niet :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Op dinsdag 15 januari 2002 13:11 schreef banaan-X het volgende:
bla bla bla
Mja, is alleen niet zo handig als ik m'n iso's altijd op school download (10mbit) en mijn linux bak thuis staat (isdn) :(

Is echt niet een of andere idioot die een soort van development snapshot iso heeft gemaakt? (of hoe je dat ook uitdrukt :P)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 22:26 schreef BezurK het volgende:

[..]

Mja, is alleen niet zo handig als ik m'n iso's altijd op school download (10mbit) en mijn linux bak thuis staat (isdn) :(

Is echt niet een of andere idioot die een soort van development snapshot iso heeft gemaakt? (of hoe je dat ook uitdrukt :P)
Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla :+ :P

Lees: ja, Sid hier en Woody hier. En ja, het zijn gewoon ISO's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
whueeeej thanks! :)
Nu snap ik ook eindelijk waar die toy story namen op slaan :)
Potato -> 2.2rX
Woody -> testing
Sid -> unstable

:D

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:34 schreef BezurK het volgende:
whueeeej thanks! :)
Nu snap ik ook eindelijk waar die toy story namen op slaan :)
Potato -> 2.2rX
Woody -> testing
Sid -> unstable

:D
Heel goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16949

Hallo,
Ik heb nu RedHat tijdelijk op me werk pc staan om te testen daarna ga ik alles op de server instaleren.
Eerst ff testen :)
Nu zit ik op tweakers.net maar de letters zijn slecht te lezen.
Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-05 09:51

Valium

- rustig maar -

Je hebt geen truetype-lettertypes d'r op staan. Zoek maar eens hier op GoT op font netscape problemen. Dan vind je d'r genoeg over.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik draai nu als beginner Redhat. Ik vind het erg overzichtelijk en de verschillende config files staan op een voor mij logische plek... Wel tevreden dus... :)

Systeem | Garmin Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45271

ik wil op me 2e HD (1.1gig) een linux dis zetten.
Nu ben ik een linux newbie en heb net debian geprobeert te instaleren
Das dus nog iets te moeilijk voor me :(

Nu zoek ik dus een distro die op me hd past makkelijk te instaleren is en natuurlijk met KDE :)

comp = amd athlon 1,1 400mb ram USB keyboard + muis in keyboard ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 16 januari 2002 02:04 schreef PHPDoC het volgende:
ik wil op me 2e HD (1.1gig) een linux dis zetten.
Nu ben ik een linux newbie en heb net debian geprobeert te instaleren
Das dus nog iets te moeilijk voor me :(

Nu zoek ik dus een distro die op me hd past makkelijk te instaleren is en natuurlijk met KDE :)

comp = amd athlon 1,1 400mb ram USB keyboard + muis in keyboard ingang
Red Hat of Suse (moet via ftp, installatie is vergelijkbaar met Debian) zou ik zeggen. Dus als je al iets kunt kun je wel Suse via ftp doen, anders zou ik maar 'gewoon' RedHat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33
ik wil graag linux op m'n laptop hebben ism dualboot met win98 se, welke distro zou daar geschikt voor zijn

specs van de laptop zijn:

Compaq armada 1560D
32 mb ram
Pentium 166 mmx
videokaart: Chips and tech. 68664 PCI
PCMCIA en een gewone ne2000 compatible netwerkkaart
ik wil er dus wel X op kunnen draaien

weet iemand hier een goede distro voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Laatst online: 08-05 11:02

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 17 januari 2002 19:29 schreef Newjersey_nl het volgende:
ik wil graag linux op m'n laptop hebben ism dualboot met win98 se, welke distro zou daar geschikt voor zijn

specs van de laptop zijn:

Compaq armada 1560D
32 mb ram
Pentium 166 mmx
videokaart: Chips and tech. 68664 PCI
PCMCIA en een gewone ne2000 compatible netwerkkaart
ik wil er dus wel X op kunnen draaien

weet iemand hier een goede distro voor?
Ik zou Debian Testing/Unstable nemen, met een lichte Window Manager zoals BB of WM. Desnoods iets meer RAM erbij (als dat (nog) te koop is).
Maar ja, wie ben ik? ;)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33
Op donderdag 17 januari 2002 19:36 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Ik zou Debian Testing/Unstable nemen, met een lichte Window Manager zoals BB of WM. Desnoods iets meer RAM erbij (als dat (nog) te koop is).
Maar ja, wie ben ik? ;)
hmmz, ram voor een laptop lijkt mij reete duur, maar zal wel ff debian downen, en dan gewoon icewm met dfm draaien *D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
ik heb een 486, 8mb en daar wil ik onderstaand scriptje op kunnen draaien :Y)

liefst een distro die op een floppy kan, dat ding moet namelijk zo stil mogelijk zijn en zo min mogelijk stroompies gebruiken ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
# PalmPPP - By Patrick Khoo - March 6, 2000
# See how we were started

case "$1" in
  start)
    # Start PPP  Link to Palm
    echo -n "Starting PalmPPP: "

pppd /dev/pilot [MY-SERIAL-SPEED] 192.168.1.1:192.168.1.10 ms-dns [MY-DNS-ADDRESS]

ipchains -P forward DENY
    ipchains -A forward -s 192.168.1.0/255.255.255.0 -j MASQ

echo "Done."
    echo " "
    ;;

stop)
    # Stop PPP  Link to Palm
    echo -n "Stopping PalmPPP: "

killall pppd
    ipchains -P forward ACCEPT
    ipchains -D forward -s 192.168.1.0/255.255.255.0 -j MASQ

echo "Done."
    echo ""
    ;;

*)
    echo "Usage: palmppp {start|stop}"
    echo " "
    exit 1

esac

exit 0

en ja ik ben idd n00b ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-05 01:56

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 18 januari 2002 21:38 schreef ikbenveldmuis het volgende:
ik heb een 486, 8mb en daar wil ik onderstaand scriptje op kunnen draaien :Y)

liefst een distro die op een floppy kan, dat ding moet namelijk zo stil mogelijk zijn en zo min mogelijk stroompies gebruiken ;)
en ja ik ben idd n00b ;)
Geen idee of dat script erop draait maar FreeSCO is een bekende 1-flop GNU/Linux distro, bedoelt als routertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 05:00 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Geen idee of dat script erop draait maar FreeSCO is een bekende 1-flop GNU/Linux distro, bedoelt als routertje.
jah....dat is toch gewoon syslinux :?

want dan zou ik idd misschien freesco met een ppp module ofzo kunnen pakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Vraagje:

Ben nu bezig met Mandrake CD2, 1 heb ik al. Ik heb nu een lege partitie die ik naar EXT2 ga converteren(is nu FAT 32). Deze partitie is 4,84 GB, groot genoeg dus. Maar nu vraag ik me af of ik ook nog een swapPARTITIE aan moet maken. Want als ik dit ga doen, gaat PQ7 dan niet alle data verplaatsen? Ik heb btw 256 MB Ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 20 januari 2002 12:21 schreef J0YR1D3R het volgende:
Ben nu bezig met Mandrake CD2, 1 heb ik al. Ik heb nu een lege partitie die ik naar EXT2 ga converteren(is nu FAT 32). Deze partitie is 4,84 GB, groot genoeg dus. Maar nu vraag ik me af of ik ook nog een swapPARTITIE aan moet maken.
Het beste wat je kunt doen, is _geen_ partities aanmaken met PM o.i.d., maar gewoon de ruimte die je voor Linux wilt gebruiken vrij maken, en Mandrake zelf de partities aan laten maken...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:01 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Het beste wat je kunt doen, is _geen_ partities aanmaken met PM o.i.d., maar gewoon de ruimte die je voor Linux wilt gebruiken vrij maken, en Mandrake zelf de partities aan laten maken...
Ja, dat kan ook. Maar mij eigenlijke vraag is: Heb ik een swap partitie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:02

Roel

screen -x addict

Op zondag 20 januari 2002 14:48 schreef J0YR1D3R het volgende:

Ja, dat kan ook. Maar mij eigenlijke vraag is: Heb ik een swap partitie nodig?
Ja, gewoon eentje van 128 MB aanmaken, kom je nooit in de problemen. 64 is ook wel okay omdat je al 128 mb geheugen hebt.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

vuistregeltje: swap = 2*RAM, dus als je 128 MB RAM hebt, neem dan een swap van 256 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 15:06 schreef beelzebubu het volgende:
vuistregeltje: swap = 2*RAM, dus als je 128 MB RAM hebt, neem dan een swap van 256 MB
vraagje over het vuistregeltje ;)

waarom is dat zo...als je stel...512 mb ram hebt, heb je toch wel genoeg, en hoef je daar toch niet ook nog es 1gig swap bij te hebben lijkt me :?
of zie ik het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Laatst online: 12-05 23:16

Blaasvis

Cidora \o/

Als je meerder 256 mb hebt, heb je bijna nooit swap space nodig maar dan hebben we het over workstation.
alleen bij erg veel load. dus op server met een zware load is de vuistregel van toepassing ik heb in mijn workstation 1 gb geheugen zitten en heb een swap van 64 meg meer dan zat. B-)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Maar al maak ik geen swappartitie aan, wat gebeurt er dan al zit mijn intern geheugen vol? Maakt ie dan gewoon een swapfile aan op je ext2 schijf? Ik heb een tijdje geleden ook Redhat 7.1 gedraait, maar hij gebruikte nooit mijn swappartitie, maar wel (bijna) al mijn interne geheugen.(256 MB) Ik wil het liefst geen swap aanmaken, omdat ik dan een nieuwe partitie aan moet maken en dat dan alle data weer verplaatst gaat worden. Of kan ik met de util die bij Mandrake zit mijn schijf van 4,84 gig verdelen in 4,5 ext2 en de rest swap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:58

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 15:19 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

waarom is dat zo...als je stel...512 mb ram hebt, heb je toch wel genoeg, en hoef je daar toch niet ook nog es 1gig swap bij te hebben lijkt me :?
of zie ik het fout?
Je kunt er eindeloze discussies over voeren (en dat gebeurt ook), maar ik raadt in ieder geval een kleine swapfile aan. Als je die machine als desktop gebruikt is 2*RAM misschien niet nodig, maar een overloopbeveiliging is altijd verstandig. Bovendien denk ik niet dat je dat beetje schijfruimte echt mist, maar dat is weer wat anders...
Mocht je er wat meer over willen lezen: in deze en vooral deze thread wordt er heel veel over verteld.

In ieder geval wordt er geen extra bestand op je schijf aangemaakt op het moment dat je out-of-memory gaat: als je geen swap hebt en je RAM zit vol dan gaat de kernel gewoon processen afschieten, iets wat je liever niet hebt ;) . Je zou ook een swapfile kunnen gebruiken, dat werkt ook maar is wat trager en minder flexibel.

[edit: Mandrake kan tijdens de installatie die 4.84GB opdelen in een stuk swap en een ext2-partitie, dat moet geen enkel probleem zijn.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Laatst online: 12-05 23:16

Blaasvis

Cidora \o/

het geheugenbeheer van linux werkt zo dat als je geheugen vol zit dan gaat swappen met de swap partitie en ander met het geheugen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 20 januari 2002 15:19 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

of zie ik het fout?
Nee, maar ik zie de gemiddelde computer die nog niet verdoemd is tot windows XP geen 1/2 of 1 of 2 gig interne RAM hebben ;)

Als je zoveel RAM hebt is een kleinere hoeveelheid swap ook wel genoeg... Maar die vuistregel geld meer voor machinetjes met 64 of 128 MB RAM of iets in die richting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35513

Op zondag 20 januari 2002 15:06 schreef beelzebubu het volgende:
Dit vuistregeltje stamt uit de tijd dat niemand meer dan 32 MB geheugen in zijn computer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Die vuistregel gaat er vanuit dat je zoveel RAM in je computer hebt als je ook echt nodig hebt.
Als je 512 meg in je bak hebt en je hebt die 512 meg ook echt nodig (stel je draait een zware website met heel veel hits/minuut... dus 50 apache processes ofzo), dan wil je echt wel een gig swap.

Voor een normale desktop is 512 meg 'te veel' (als in: nodig is het niet), dus dan kun je in principe al zonder swap.

Als je 256 meg ram hebt zou ik voor een normale desktop 128 meg swap nemen (meer als je zware dingen van plan bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies, ik heb af en toe nog steeds het gevoel dat ik m'n swap-partitie te groot heb gemaakt :P

D'r zit 256MB in m'n laptop, en ik heb een 256MB swap die tot nog toe (KDE 2.2, DVD-xine, mp3, StarOffice, MySQL+apache voor tests) slechts 1x met 20MB aangesproken is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik heb op een P120/32Mb laptop een partitie van 100Mb vrij. Kan ik hier een simpele Linux opzetten (<50Mb), liefst met X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Minimale debian installatie met X was 30 MB, hoorde ik iemand roepen :? Je kan ook een linux of soortgelijke iets nemen wat op 1 diskette past, zoals coyote linux, freeSCO of QNX (maar die beperken zich in functionaliteit vaak tot 1 specifiek ding, je kunt er dus niet echt veel mee)...

Terugkomend op die VM discussie >:) Ik had 256 MB RAM + 128 MB swap, en de RAM+swap zat vaak na een dag of twee al vol (intensief computergebruik), met als gevolg OOM killers en andere ongewilde troep. Nu 512 MB swap en 256 MB RAM. RAM-gebruik beperkt zich tot 100 MB, swap is vaak ongebruikt. Geeft aan dat A) de linux VM in 2.4.x nog steeds niet goed werkt en B) dat een swapfile van een redelijke grootte geen overbodige luxe is ;) Zelfs al wordt ie niet gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 05 februari 2002 12:54 schreef beelzebubu het volgende:
Minimale debian installatie met X was 30 MB, hoorde ik iemand roepen :?
Dat is erg krap... Een Debian install kun je wel snoeien tot 30 MB, maar inclusief X? En als dat al lukt (hoewel je met X meer aan 60 MB moet denken), dan heb je X... Maar geen enkel prog ervoor. (wel nuttig om als thin client te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47108

Op zaterdag 02 juni 2001 19:48 schreef BigB het volgende:
Ik wil ook linux gaan draaien maar is er niet een mogelijkheid dat je linux installed zonder cd?? Dus gewoon van xs4all een linux iso download?
Hoe stel je je dat voor ? Hoe wil je gaan installeren van een gedownloadde iso ? Volgens mij moet je daar eerst een cd van branden.Zit je toch weer met installen van cd !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 februari 2002 14:06 schreef pir-p3 het volgende:

[..]

Hoe stel je je dat voor ? Hoe wil je gaan installeren van een gedownloadde iso ? Volgens mij moet je daar eerst een cd van branden.Zit je toch weer met installen van cd !!!
kijk eens naar de datum ;)

Anoniem: 44154

Hier weer zo'n irritante newbie!

Ik heb een beetje dit topic doorgelezen en kom tot de conclusie dat,
Slackware
en
Debian
goede distro's zijn voor op oude systemen.
Ze zijn ook karakter georienteerd.

Eigenlijk precies wat ik moet hebben, maar nu zit ik met een keuze: Slackware of Debian.

Wat is het verschil en waar gaat dat X over dat er vaker bij Debian staat?

Ik had graag wat meer info over deze 2 distro's.

Wie wil me helpen (en kan dat ook)?

edit:

Demian Debian!

• blaataaps
  • Niet online
www.slackware.org
www.deBian.org

X is een grafisch systeem zodat je toch leuk je muis mag gebruiken, vraagt wel meer van je computer.

Ze zijn beide goed. Slackware is wat lastiger te configgen en wat makkelijker te installeren terwijl Debian een erg goede package manager heeft met allerlei handige opties. Kwestie van smaak, ik prefereer Slackware. :)

• blaataaps
  • Niet online
en ik prefereer debian : )

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Ik denk dat hetgeen het meest voor debian pleit de zeer goede package management utils zijn, geen (of nauwelijks) gedoe met dependencies en (als je wil) altijd je install up to date zonder al teveel moeite...progje installen? ff apt-get install <prognaam> en je bent (in 95% van de gevallen) klaar.

persoonlijk zou ik dus voor debian gaan (of debian based distro's)
ook interessant is xandros (als het uit is, opvolger van corel linux) en connectiva (die ook apt en rpm gebruiken)

* blouweKip wil nooit meer apt-loos zijn

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• wzzrd
  • Laatst online: 25-04 13:45

wzzrd

The guy with the Red Hat

Nog ff de swap discussie:

- 256MB RAM + piepklein swapje is genoeg om mee te X-en op een fatsoenlijke manier.
- als je een server met hoge load hebt, is 256MB RAM met een iets grotere swap ook genoeg: je hebt per slot van rekening geen X in je geheugen dus blijft er veel over voor Apache.
- als je veel zelf compileert kun je beter gaan voor RAM + SWAP is ca. 1GB. Dan gaat het compileren ook wat sneller :)

Anoniem: 44154

Ik sta op het punt om Slackware en Debian te downloaden, maar loop tegen een probleem aan.

Welke files moet ik downloaden van de FTP's?

Er staan allemaal mappen en bestanden en ik heb het idee dat de helft van de files die er staan onnodig zijn.

Kan iemand mij dit duidelijk maken?

Op donderdag 21 februari 2002 07:54 schreef wzzrd het volgende:
- 256MB RAM + piepklein swapje is genoeg om mee te X-en op een fatsoenlijke manier.
Totaal niet mee eens :P

Ik heb tijdenlang 256 RAM + 128 swap gedraaid, wat een absolute ramp was. Altijd volle RAM, na een week gebruik vaak de eerste OOMs (als ik de week al haalde). Na verhoging van de swap naar 512 MB heb ik na 3 weken nog geen OOMs gehad en is zowel swap- als RAM-gebruik veel lager dan in de oude situatie.

Note: ik doe niks anders dan de hele dag compileren, dus ik ben geen doorsnee gebruiker ;)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 21 februari 2002 08:50 schreef R1cksson het volgende:
Ik sta op het punt om Slackware en Debian te downloaden, maar loop tegen een probleem aan.
Er staan allemaal mappen en bestanden en ik heb het idee dat de helft van de files die er staan onnodig zijn.
Je hoeft in weze alleen de installatiediskettes te downloaden. Voor Debian is dat de rescue, root, en de driver-diskettes. De rest kun je installeren via een FTP-installatie. Ik raad je wel aan om een Woody-install te doen (testing). De "echte" stable is namelijk redelijk antiek inmiddels en niet meer aan te raden behalve voor grote bedrijven met mission-critical-servers...
Dussss:
ftp://ftp.nl.debian.org/debian/dists/testing/main/disks-i386/current/images-1.44/
Op diskette gooien doe je (onder linux) met dd.
Onder windows heb je het proggie rawwrite of rawrite hiervoor.

Voor slackware werkt het eigenlijk bijna exact hetzelfde. Ik kan je daar alleen geen urrel voor geven.
edit:

Nou toch wel dan:
ftp://ftp.nluug.nl/site/ftp.freesoftware.com/pub/linux/slackware/slackware-8.0/bootdsks.144/
Lees wel de "WHICH.ONE" file. Daarin staat welke diskettes je nodig hebt.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

• wzzrd
  • Laatst online: 25-04 13:45

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 21 februari 2002 10:04 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens :P

Ik heb tijdenlang 256 RAM + 128 swap gedraaid, wat een absolute ramp was. Altijd volle RAM, na een week gebruik vaak de eerste OOMs (als ik de week al haalde). Na verhoging van de swap naar 512 MB heb ik na 3 weken nog geen OOMs gehad en is zowel swap- als RAM-gebruik veel lager dan in de oude situatie.

Note: ik doe niks anders dan de hele dag compileren, dus ik ben geen doorsnee gebruiker ;)
Ik zeg dus ook:
- als je veel zelf compileert kun je beter gaan voor RAM + SWAP is ca. 1GB. Dan gaat het compileren ook wat sneller
|:(

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 21 februari 2002 11:39 schreef wzzrd het volgende:
[..]
Ik zeg dus ook:
[..]
|:(
Ehm, ja okee. Maar eigenlijk is het voor iedereen aan te raden om voldoende swap te gebruiken. Met die schijven van 40-60GB mis je die 512 MB echt niet. En wanneer je eens per-ongeluk een groot plaatje laadt of tegelijk iets compileert en nog wat andere zut aan hebt staan kan gaat je compu niet op z'n giegel.
Ik zeg altijd: Doe maar gewoon swap=2xram. Het heeft eigenlijk geen echte nadelen en biedt in tijden van nood wel veel voordelen.

Aangezien het adres voor Debian al is genoemd zal ik de Slackware ISO nog ff opzoeken.
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/slackware/slackware-8.0/isos/install.iso

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ftp://galileo.luon.net/pub/linux. In de Debian dirs staan READMEs met welke files je moet hebben (hebbik zelf geschreven ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

omhoogkick maar daar is dit topic voor :9

Ik heb een oud notebookje van HP (Omnibook 800) met een Pentium 133Mhz en 32MB Ram. Ik heb geen cdrom voor de omnibook maar wel een schijf van 1,3gieg die gedeeld is zodat ik op de D de benodigde files zou kunnen zetten. Installeren via ftp zal denk ik niet werken omdat er een pmcia netwerkkaartje in zit

Welke distro zou ik het beste kunnen nemen? liefst wel wat grafisch al is dat geen must, kep liever dat het snel blijft :)

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Laatst online: 11:03

zwik

randomized

Op maandag 25 februari 2002 10:59 schreef Stacium het volgende:

Ik heb een oud notebookje van HP (Omnibook 800) met een Pentium 133Mhz en 32MB Ram. Ik heb geen cdrom voor de omnibook maar wel een schijf van 1,3gieg die gedeeld is zodat ik op de D de benodigde files zou kunnen zetten. Installeren via ftp zal denk ik niet werken omdat er een pmcia netwerkkaartje in zit

Welke distro zou ik het beste kunnen nemen? liefst wel wat grafisch al is dat geen must, kep liever dat het snel blijft :)
Met Slackware kun je voor de setup je "D" partitie mounten en vanaf daar verder gaan. Ik weet niet of andere distributies dit ook doen. De setup van Slackware is niet grafisch maar wel zeer duidelijk al zeg ik het zelf :) .

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 07-05 20:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Installeren via ftp zal denk ik niet werken omdat er een pmcia netwerkkaartje in zit
De slackware distro ondersteund met de installatiefloppen wel pcmcia installaties, dan heb je : boot/kernel disk, root disk + pcmcia driverdisk, en dan kun je dus gewoon over FTP installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43474

ik heb zo'n bakkie geinstalleerd via zijn irpoort toen ik de pcmcia kaart niet aan de gang kreeg
maar de meeste distro's ondersteunen pcmcia goed.
Ik heb debian op die bak geinstalleerd en de rtl8139 based pcmcia kaart die daar in zit draait nu prima (op een 2.4.18pre3 kernel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Debian kan in ieder geval wel over pcmcia installeren (mits je pcmcia controller en kaartje in GNU/Linux ondersteund zijn uiteraard).
Debian heeft ook geen grafische installer overigens.

Een wat meer do-it-yourself distro als Debian of Slackware is overigens geen slecht idee voor die machine - De latere versies van de newbievriendelijke distro's als Mandrake gaan steeds meer van een tamelijk nieuwe PC uit.

Als je bereid bent uit te zoeken hoe dingen werken en niet bang bent om wat te proberen en te lezen zijn Debian en Slackware niet zo'n ramp.

Op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html staat een uitgebreide en duidelijke installatie-handleiding voor Debian. Hoofdstukken 1, 2 en 4 zijn niet of nauwelijks Debian specifiek maar vormen een goede inleiding. Deze hoofdstukken zou je sowieso kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik heb een webservertje draaien op een oud siemens laptopje (pentium 133 met 72 Mb) Debian met de floppen geinstalleerd vanaf FTP. Werkt prima !

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

ja wordt dus debian als ik dit zo lees :)

btw had al eens eerder geprobeerd SuSE te installen maar dat lukte niet, gaf fouten met de kernel enzo

thx voor de reacties iig :7

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Laatst online: 21-04 15:50
Effe een vraagje, Kan je met Linux ook apache grafisch installeren en installen? want zoals ik het phpfreakz zag met al die commandos, dat gaat me never nooit lukken, dan draai ik wel apache op mijn windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een package hebt voor jouw distro kun je onder X wel installeren. Configgen zou met webmin door middel van je browser kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Laatst online: 21-04 15:50
Vet :7 Mandrake 8.1 heb ik nog, zal daar wel mee kunnen denk ik, is zo grafisch als het maar kan zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29173

Op dinsdag 26 februari 2002 19:14 schreef StephanL het volgende:
Vet :7 Mandrake 8.1 heb ik nog, zal daar wel mee kunnen denk ik, is zo grafisch als het maar kan zijn :Y)
die apache die mandrake installeerd als je php packages installeerd heeft wel een ongeloofelijk rotte config :), welke distro je gebruikt het is altijd ut beste om met de hand te compilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 14:56
Op dinsdag 26 februari 2002 19:18 schreef Pieter het volgende:

[..]

welke distro je gebruikt het is altijd ut beste om met de hand te compilen
mwah valt wel mee, als je bij apache oid compileren alleen ./configure make make install oid doet zonder extra optie's gewoon alles standaard, kan je net zo goed de rpm of deb downloaden en instaleren.

Ik ga domme vraag stellen :)

Mijn ouders hebben win2k op een duron-700MHz ofzo en een dikke HD van enkele tig GB. Ze snappen er geen ene bal van (ik wel :Y)) en mijn zusje heeft kortgezegd de installatie nogal verneukt (standaard problematiek: dll hell, MSN die zich overal in geintegreerd heeft, bepaalde progjes beginnen te crashen, nouja: jeweetwel) nadat ze een halfjaar vrij spel heeft gehad. Dus: tijd voor een herinstallatie.

Maar nu gaan we natuurlijk niet nog eens win2k doen, we (=ik en mijn broer) gaan ze een teletubbieOS- en GNU/Linux-dualboot geven. Vraag me niet waarom ze teletubbieOS nodig zouden hebben, maar 't is voor mijn ouders en die snappen het allemaal niet zo erg, dus we willen het simpel houden. Ze schrikken zich al dood als ze linux zien opstarten ("help, het is zwart/wit en spuugt tekst uit"). Dusssssssss, welke linux distro zal ik mijn ouders geven :?

Ik kan alles voor ze configgen (ben af en toe in 't weekend thuis en de computer kan via ISDN op internet alwaar ik via SSH alles kan configgen mocht dat nodig zijn), dus expertise is niet echt een probleem. Het gaat dus puur om het eindresultaat, de configuratie/installatie mag best een paar uurtjes moeilijk/hard werk zijn. Nu wil ik er natuurlijk ook niet dag en nacht mee bezig zijn, maar als 't maar simpel voor hun is :). D.w.z., dat ze in grafische modus software kunnen installeren (red carpet :? GnoApt :? GnoRPM :?), mocht dat nodig zijn (eventueel met aanwijzingen van mij, als in "klik op dit knopje en druk nu op ja"), en dat ze gewoon desktopgebruiker (email, web, tekstverwerker) kunnen zijn zonder ooit in hun hele leven de console/terminal te hoeven opstarten. Ik zou dus voor debian kunnen gaan omdat ik dat goed naar eigen hand kan zetten. Ik zou ook mandrake/suse/redhat kunnen doen met ximian omdat dat een lekkeruitziend eindresultaat geeft en daarnaast niet echt moeilijk is. Welke (ex-)n00b (no offense :P) kan me vertellen wat, in the end, voor mijn ouders het makkelijkst zou zijn :? Zou debian na configuratie/installatie makkelijk genoeg kunnen zijn voor hun :? Of is redhat of mandrake of suse dan toch een beter idee :? En if so, welke v/d drie :? Bedenk: ze moeten dus nooit in console/terminal hoeven werken voor dagelijks gebruik, dat is de enige eis.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
ik ben zelf begonnen met suse
meeste dingen gaan vrij sim-pel door YAST

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Als je echt nooit in de console wilt werken denk ik dat Debian niet zo'n goede optie is, ook al installeer jij alles zo goed mogelijk vantevoren. Mochten ze toch een keer een progje willen installeren dan lijkt mij rpm makkelijker omdat het gewoon veel meer wordt gebruikt.Zelf compilen is geen optie lijkt me, rpm's zijn gewoon meer in omloop dan .deb's. Rpm kun je ook grafisch installeren (alhoewel ik eerlijk moet zeggen hier geen ervaring in te hebben). Heb het wel eens met Mandrake geprobeert maar daar vond ik de GUI rpm installer waardeloos van. Die crashte om de haverklap. Heb me toen rpm in de commandline aangeleerd en doe dat nog steeds. Weet dus niet hoe het in RH is.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 28 februari 2002 17:32 schreef x-wolf het volgende:
Als je echt nooit in de console wilt werken denk ik dat Debian niet zo'n goede optie is, ook al installeer jij alles zo goed mogelijk vantevoren. Mochten ze toch een keer een progje willen installeren dan lijkt mij rpm makkelijker omdat het gewoon veel meer wordt gebruikt.
Mja, en als ze $RANDOM_RPM downen, dan blijkt die voor SuSE te zijn of voor Mandrake of een te oude versie van RH en dan laat hij het in de soep lopen... Een grafische frontend (die zijn er, maar dat is alles wat ik weet) voor apt-get lijkt me dan ook geen slecht idee.
[quote]

• moto-moi

moto-moi

Op donderdag 28 februari 2002 16:29 schreef beelzebubu het volgende:
Ik ga domme vraag stellen :)
Debian, en dan apt-get update ; apt-get upgrade elke week ofzo uit laten voeren, of hoe vaak je maar wilt ;)

Zorg er dan voor dat de mailtjes naar 'root' naar jouwzelf toegestuurd worden, i.v.m. met dependencies die niet helemaal goed gaan enzo..

Eventueel kun je ook nog apt-get dist-upgrade gebruiken, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd..

Ik gebruik dit systeem n.l. zelf op m'n router, en die doet het nog steeds :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 28 februari 2002 16:29 schreef beelzebubu het volgende:
Bedenk: ze moeten dus nooit in console/terminal hoeven werken voor dagelijks gebruik, dat is de enige eis.
Ik zou voor Debian gaan. In gebruik is het niets moeilijker dan Mandrake of welke andere distro dan ook en het is flexibeler te installeren. Vervolgens gewoon laten opstarten naar KDE (of jij als GNOME-fan geeft hen GNOME, ik ben zelf voor KDE maar dat is iets wat je zelf moet beslissen), misschien zelfs auto-login aanzetten zodat je ouders ook geen password hoeven te onthouden. Daarnaast schakel je alle VT's uit, zodat ze er ook niet per ongeluk in terecht kunnen komen. Ik weet niet hoeveel ze met die pc willen doen, maar als je het echt fool-proof wilt maken dan kun je apt en consorten via sudo laten draaien en de rest van dergelijke potentieel gevaarlijke commando's afsluiten. Niet beginnen aan verschillende gebruikers, of het moet een account voor zus en een voor je ouders zijn. Een ICQ/MSN programma alvast installeren. Je stelt gewoon een cronjob in die apt-get update en dergelijke draait, waarbij je zorgt dat alle resultaten ook gewoon doorgemaild worden. Vervolgens kun je er makkelijk van afstand bij en merken zij niet eens dat er weer nieuwe software op hun pc staat. Als het even kan gebruik je ook nog ext3 of ReiserFS om te zorgen dat het drukken op reset 'omdat mijn browser vastliep' niet voor onoverkomelijke problemen zorgt. Het zou natuurlijk een beetje jammer zijn als er een fsck gedraaid moet worden, dat kan niet op afstand omdat je interfaces dan nog niet up zijn >:) ...

* odysseus is wel benieuwd naar je resultaten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

[quote]
Op donderdag 28 februari 2002 20:09 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, en als ze $RANDOM_RPM downen, dan blijkt die voor SuSE te zijn of voor Mandrake of een te oude versie van RH en dan laat hij het in de soep lopen... Een grafische frontend (die zijn er, maar dat is alles wat ik weet) voor apt-get lijkt me dan ook geen slecht idee.
bestaat dat :? En hoe werkt het :?

Want daar valt of staat het hele idee voor debian dus feitelijk mee :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zoek eens naar Aptitude, Synaptic, KPackage en nog een stel van dergelijke dingen, die kunnen apt'en via een grafische interface. Misschien dat er in mijn Debian-review nog een of twee meer staan, dat weet ik niet zeker. In ieder geval zijn er best goede programma's te vinden die doen wat je wilt. Nu niet om vervelend te doen, maar...dat soort dingen zijn toch ook in de search te vinden?

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:54
Hoe kan ik het beste linux kaal installeren net als bij windows zegmaar???? en pas later overal de laatse versie van downloaden en vervolgens installeren????

Stay safe

• yeadder
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 14:16 schreef deadinspace het volgende:

[..]

ftp://galileo.luon.net/pub/linux. In de Debian dirs staan READMEs met welke files je moet hebben (hebbik zelf geschreven ;) ).
laat maar ik ad verkeert gelezen :)

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 28 februari 2002 22:02 schreef Master FX het volgende:
Hoe kan ik het beste linux kaal installeren net als bij windows zegmaar???? en pas later overal de laatse versie van downloaden en vervolgens installeren????
zo heb ik t gedaan, werkt wel makkelijk op die manier ;) Kijk maar eens een paar blz terug naar een post van mij. Dan leg ik de debian installatie even in een aantal stappen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45522

Op dinsdag 26 februari 2002 19:14 schreef StephanL het volgende:
jah alleen mijn toetsenbord werkt daar niet op.. en ik heb een standaard US international toetsenbord (geen usb) want ik heb een ouwe kutbak... maar ik kan nix typen niet een ALT+CTRL+DEL... niet eens me num-lock kan ik aanzetten :? vet vaagheid.. en als ik dan reboot kan ik me memory check niet overslaan want dan heb ik nog geen toetsenbord.. pas nadat hij naar de CD-rom gekeken heeft bij het booten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 01 maart 2002 07:22 schreef freaky1983 het volgende:

[..]

jah alleen mijn toetsenbord werkt daar niet op.. en ik heb een standaard US international toetsenbord (geen usb) want ik heb een ouwe kutbak... maar ik kan nix typen niet een ALT+CTRL+DEL... niet eens me num-lock kan ik aanzetten :? vet vaagheid.. en als ik dan reboot kan ik me memory check niet overslaan want dan heb ik nog geen toetsenbord.. pas nadat hij naar de CD-rom gekeken heeft bij het booten :?
is dat niet een hardware probleem :? Want tijdens de memcheck is je OS nog niet geladen - als je toetsenbord het dan nog niet doet is het volgens mij een hardware probleem, geen softwareprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 21:15
Ik heb dit forum helemaal afgestroopt maar ben er dus nog niet helemaal uit. Ik wil een server opzetten (eigenlijk opnieuw installeren omdat de installatie die er nu is niet werkt). Dit is een zakelijke server met diverse applicaties voor klanten.

Op de server moet gaan draaien:
- Een webserver
- Een ftpserver
- Een sambaserver
- Een MySQL server
- Er moeten mails verstuurd kunnen worden (alleen smtp)

Welke distro kan ik dan het beste pakken, ik las dat FreeBSD goed is voor een server. Ik weet weinig van Linux en moet nog heeeel veel leren.

Ga ondertussen nog even verder op internet zoeken, ben benieuwd naar jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43474

allemaal losse bakken met freebsd (ik ijl maar wat)
maar bsd is voor servers zowieso wel een goede keuze.
En als je het professioneel aanpakt dan zijn alle aangeboden services chrooted en heb je een onafhankelijke firewall staan voor de bakken die de web, ftp ,ssh, database server draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BSD zonder linux ervaring is niet handig. Ga lekker voor redhat, dat is niet het nieuwste en het geilste maar het is makkelijk als je er niet veel van begrijpt en dat wil jij volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
Op dinsdag 05 maart 2002 11:42 schreef beelzebubu het volgende:
BSD zonder linux ervaring is niet handig. Ga lekker voor redhat, dat is niet het nieuwste en het geilste maar het is makkelijk als je er niet veel van begrijpt en dat wil jij volgens mij...
En hoe zit het met mandrake en suse? Ik lees veel reviews dat mandrake ook gemakkelijk is. En dat RedHat nogal wat probleempjes heeft en dat de structuur van RedHat niet echt lekker is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 12:07 schreef wustenveld het volgende:

[..]

En hoe zit het met mandrake en suse? Ik lees veel reviews dat mandrake ook gemakkelijk is. En dat RedHat nogal wat probleempjes heeft en dat de structuur van RedHat niet echt lekker is ofzo.
die 2 vind ik beter ja. Mandrake is denk ik het makkelijkst. Alleen een beetje traag in de grafische modus, omdat er standaard vrij veel servers draaien.
Een firewall is met al deze distros vrij makkelijk in te stellen.
Verder levert RedHat wu-ftpd, en dat is niet zo slim... Suse is alleen niet echt makkelijk te installeren, tenzij je het gewoon koopt in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
Op dinsdag 05 maart 2002 13:02 schreef banaan-X het volgende:

[..]

die 2 vind ik beter ja. Mandrake is denk ik het makkelijkst. Alleen een beetje traag in de grafische modus, omdat er standaard vrij veel servers draaien.
Een firewall is met al deze distros vrij makkelijk in te stellen.
Verder levert RedHat wu-ftpd, en dat is niet zo slim... Suse is alleen niet echt makkelijk te installeren, tenzij je het gewoon koopt in de winkel.
Dat wu-ftpd is geen goede server ofzo? Dat wu-ftpd gebruik ik nu, na veel klooien deed ie het uiteindelijk maar wat ik heb gedaan weet ik niet :)
Dus wat jou betreft is SuSe het beste om te doen, alleen moet ik er dan één kopen in de winkel. Ik was zo ie zo van plan om een distro te kopen in de winkel. Dan heb ik tenminste boeken enzo. Het is toch voor een profesionele omgeving en dan moet ik denk ik wel weten waar ik mee bezig ben, moet namelijk applicaties gaan hosten voor klanten van het bedrijf waar ik voor werk. Als die klanten eens wisten wat voor figuur probeert die server goed te houden gaan ze meteen weg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 12:07 schreef wustenveld het volgende:

[..]

Op de grootste is altijd de meeste kritiek. Ik vind persoonlijk gewoon dat redhat een mooi product heeft wat makkelijk werkt op zowel server als client. Suse/Mdk zijn meer client-gericht en dus minder aantrekkelijk voor jouw server-plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 13:08 schreef wustenveld het volgende:

[..]

Dat wu-ftpd is geen goede server ofzo? Dat wu-ftpd gebruik ik nu, na veel klooien deed ie het uiteindelijk maar wat ik heb gedaan weet ik niet :)
Dus wat jou betreft is SuSe het beste om te doen, alleen moet ik er dan één kopen in de winkel. Ik was zo ie zo van plan om een distro te kopen in de winkel. Dan heb ik tenminste boeken enzo. Het is toch voor een profesionele omgeving en dan moet ik denk ik wel weten waar ik mee bezig ben, moet namelijk applicaties gaan hosten voor klanten van het bedrijf waar ik voor werk. Als die klanten eens wisten wat voor figuur probeert die server goed te houden gaan ze meteen weg denk ik :)
lol :D jij weet niet half hoe 'professioneel' de meeste bedrijven zijn ;)

Maar Suse is nooit verkeerd om te kopen: 7 CD's, DVD + handboek voor 50 euro ofzo. Bovendien wordt Suse wel veel gebruik in Europa op servers, das vast niet voor niets.

wu-ftpd heeft nogal last van veel exploits/bugs, vandaar dat ie niet echt geliefd is bij velen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 13:12 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Op de grootste is altijd de meeste kritiek. Ik vind persoonlijk gewoon dat redhat een mooi product heeft wat makkelijk werkt op zowel server als client. Suse/Mdk zijn meer client-gericht en dus minder aantrekkelijk voor jouw server-plan
Mandrake wel, maar Suse niet, of in ieder geval op hetzelfde gericht als RH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even terugkomend op mijn ouders' PC-tje... Ondanks de vele voordelen die debian voor mij zou hebben voor beheer van de computer heb ik toch voor redhat (7.2) gekozen... Zit niet echt een sluitende argumentatie achter, is meer een gevoel dat dat voor mijn ouders/zusje net iets makkelijker zal zijn om mee te werken (linux is al moelijk genoeg ;)). Desktop zal gnome-1.4 worden (dat is nl. redhat's default desktop). Dit weekend zal voor hun de eerste kennismaking met linux volgen (i.e. ze hebben het al eens op mijn laptop gezien maar ze hebben er nooit zelf mee gewerkt).

Leuk experiment, denk ik. Ik laat na de installatie weten hoe werkbaar het voor hun is c.q. hoe makkelijk ze ermee kunnen omgaan! Kan ik meteen zien hoe goed redhat's printersupport is en of ISDN kaarten eindelijk fatsoenlijk gesupport worden (onder winXP doet ie het vooralsnog niet, onder een testinstallatie van Mdk-7.2 deed ie het wel, maar dat vereiste nogal wat handwerk).

Binnenkort een update! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 09-05 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

ik heb hier een pentium 60 met 32 mb ram staan.. welke linux distro kan ik het beste nemen voor de volgende doeleinden :

- routen (internet delen o.i.d)
- mail servertje
- webserver (als dat niet te zwaar is)
- het liefst niet al te moeilijk te configgen.. het liefst via browser..

tnx alvast!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 21:47 schreef BrEeZeR het volgende:
ik heb hier een pentium 60 met 32 mb ram staan.. welke linux distro kan ik het beste nemen voor de volgende doeleinden :

- routen (internet delen o.i.d)
- mail servertje
- webserver (als dat niet te zwaar is)
- het liefst niet al te moeilijk te configgen.. het liefst via browser..

tnx alvast!
Grafisch kun je i.i.g. vergeten. Je kun voor een totaalpakket kiezen zoals FreeSCO ofzo, die kunnen meestal alles wat jij wilt, zijn alleen zeer lastig uit te breiden. Persoonlijk zou ik er Debian opzetten, maarja, waar zou ik nou geen Debian opzetten :)
Dat kan ook alles wat je wilt, tis ff iets moeilijker te configuren (Heb je de distro-reviews van ons al gezien :) ), maar is makkelijker up-to-date te houden dan de meeste andere linux-distributies. Alleen heeft Debian geen standaard web-interfase. Het zal er ongetwijfeld wel bij te installeren zijn, maar ik weet zo 1-2-3 geen namen daarvan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

ja grafisch word inderdaad moeilijk :(

kan je debian ook in grafische modus instaleren + configuren?

of moet dat echt in text modus ?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 13 maart 2002 21:56 schreef BrEeZeR het volgende:
ja grafisch word inderdaad moeilijk :(

kan je debian ook in grafische modus instaleren + configuren?

of moet dat echt in text modus ?
in principe alleen textmode...

Met webmin kun je alles via de browser na installatie configgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Op woensdag 13 maart 2002 22:14 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

ah das beter..

is die text mode installatie erg ingewikkeld voor een linux n00b? (like me)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 22:19 schreef BrEeZeR het volgende:
is die text mode installatie erg ingewikkeld voor een linux n00b? (like me)
Kijk nou maar naar dat ene sticky-topic van Nelske, daar staat een prachtige review over Debian in, waarin de installatie wordt besproken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Op woensdag 13 maart 2002 22:20 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Kijk nou maar naar dat ene sticky-topic van Nelske, daar staat een prachtige review over Debian in, waarin de installatie wordt besproken..
keej.. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 22:14 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

nah, niet mee eens... :P
Debconf kun je instellen dat ie via gnome moet instellen. Verder kun je gewoon 'linuxconf' en 'printtool' en 'sndconfig' (etc) apt-getten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 22:22 schreef banaan-X het volgende:
nah, niet mee eens... :P
Debconf kun je instellen dat ie via gnome moet instellen.
Gnome, op een Pentium, met 32 MB ? Wat is je andere hobby, SM ? :D
Verder kun je gewoon 'linuxconf' en 'printtool' en 'sndconfig' (etc) apt-getten. ;)
Owja, dat speelgoed van RedHat ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 22:24 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Gnome, op een Pentium, met 32 MB ? Wat is je andere hobby, SM ? :D
[..]

Owja, dat speelgoed van RedHat ja :)
He, dan ben ik wel een prutser :+ , maar het kan wel :P . Het is hier alleen geen optie nee...

En dat 'speelgoed' is dus wel aangepast voor Debian hoor ;) Niet dat het nou zo superhandig is...

* banaan-X kwam na het volledig instellen van eerste RedHat er pas achter dat er linuxconf bestond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 22:30 schreef banaan-X het volgende:
He, dan ben ik wel een prutser :+ , maar het kan wel :P . En dat 'speelgoed' is dus wel aangepast voor Debian hoor ;) Niet dat het nou zo superhandig is...
Tis onwerkbaar met 32 MB, tenminste, ik wil geen tijden wachten totdat m'n muiscursor eenmaal beweegt enzo.. * moto-moi heeft X op een P166 gedraait, en dat gaat al nauwelijks..
* banaan-X kwam na het volledig instellen van eerste RedHat er pas achter dat er linuxconf bestond...
Ik kwam erachter, toen ik upgrade van 4.2 naar 5.0 geloof ik.. Vreselijk irirant vond ik dat ding, gelijk maar weggesmeten.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.