Op zondag 21 april 2002 03:48 schreef mark9534 het volgende:
Als ik debian (woody) download is dit dus niet grafisch zoals in windows ?
Debians installer is niet grafisch en standaard wordt er ook niks grafisch geinstalleerd (omdat Debian op de je-kunt-er-alle-kanten-mee-op invalshoek mikt, is een Debian systeem vrij kaal en klein na een installatie). Maar met Debian kan even goed grafisch gewerkt worden. Je moet dan alleen een X server en de grafische programma's die je wilt gebruiken installeren en configureren.
Die X server en programma's zitten overigens bijna allemaal in Debian (Quake III en Opera bijvoorbeeld niet).
Debian Woody (die over een paar werken wordt gereleased als de nieuwe Debian Stable) wordt in totaal 8 CDs, dat is genoeg voor een over-overcomplete desktop. Merk op dat je niet alle acht de CDs hoeft te downloaden (en al helemaal niet allemaal te installeren); Meestal haal je met Debian de programma's van de Debian mirrors af. Is meer up-to-date, en je hoeft niets wat je niet nodig hebt te downloaden.
Zo draaien mijn servers Debian Potato (aka 2.2, de huidige Stable), zonder grafische progs, met een grootte van 200-400 MB.
Mijn gateway draait Debian Woody (aka 3.0, nu Testing, wordt binnenkort de nieuwe Stable), zonder grafische progs <*>, met een grootte van rond de 300 MB.
Mijn desktop en laptop draaien Debian Sid (de Unstable tree), uiteraard met grafische progs, met een grootte van iets van 1.2 gig.
Alle groottes zijn puur systeem+apps, dus geen films, mp3s, spellen, grote hoeveelheden mail, enz (ook swap niet meegerekend).
<*> Mijn gateway heeft 1 grafisch programma, een moo-client. Deze start ik dan op mijn gateway, maar dan zo dat de (grafische) output op mijn HP workstation verschijnt (omdat dat programma op mijn HP workstation niet wil draaien).
Kijk btw eens op
http://screenshots.luon.net/, daar staan een aantal screenshots, van (nu ik erover nadenk) vrijwel alleen maar Debian bakken.