Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 7.268 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29
ik heb gnome draaiende gehad op m'n laptop (pentium 166 en 32 mb ram) en gaat best wel goed moet ik zeggen :P

niet echt snel maar het is te doen. Maar ik heb het inmiddels vervangen door icewm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Op woensdag 13 maart 2002 22:32 schreef moto-moi het volgende:
Tis onwerkbaar met 32 MB, tenminste, ik wil geen tijden wachten totdat m'n muiscursor eenmaal beweegt enzo.. * moto-moi heeft X op een P166 gedraait, en dat gaat al nauwelijks..
Dat is vreemd, want ik heb X op een P-75 gedraaid en als je blackbox oid als windowmanager gebruikt valt er best op te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 13 maart 2002 22:38 schreef Newjersey het volgende:
ik heb gnome draaiende gehad op m'n laptop (pentium 166 en 32 mb ram) en gaat best wel goed moet ik zeggen :P
166 is iets anders dan 60 Mhz IMHO ;)
166 draait al niet echt lekker, maar 60Mhz hoef je geeneens aan te beginnen, dan gaat joe veel sneller :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 22:42 schreef beelzebubu het volgende:
Dat is vreemd, want ik heb X op een P-75 gedraaid en als je blackbox oid als windowmanager gebruikt valt er best op te werken :)
Maar met gnome ? Ik blijf dat een beetje onzin vinden, plus dat de steller van deze vraag ongetwijfeld Windows is gewend, en dat draait ff wat sneller dan een standaard geinstalleerde Gnome-desktop IMHO..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 13 maart 2002 22:47 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Maar met gnome ? Ik blijf dat een beetje onzin vinden, plus dat de steller van deze vraag ongetwijfeld Windows is gewend, en dat draait ff wat sneller dan een standaard geinstalleerde Gnome-desktop IMHO..
gnome heb ik wel geprobeerd maar dat ging zachtgezegd niet echt lekker nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 17:09

Leon

Rise Of The Robots

Op mijn laptop (armADA 1750 p2 366) draaid gnome het beste :)
en vooral voor beginners zijn gnome en kde toch de beste 2 om mee te beginnen (imho ;)) :)

enigste wat ik mis is een terminal server client voor dat remote desktop protocol dat onder *nux draaid.. ;(

weet iemand nog andere alternatieven om windows pc's over te nemen met een goede snelheid :?
(daar valt dus geen vnc onder)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

hmm.. probeer het eesrt wel op de pc van m'n broertje >:)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 13 maart 2002 23:46 schreef Leon het volgende:
Op mijn laptop (armADA 1750 p2 366) draaid gnome het beste :)
en vooral voor beginners zijn gnome en kde toch de beste 2 om mee te beginnen (imho ;)) :)
Klopt, maar , zoals ik al eerder zei, heeft degene die hierom vroeg, een Pentium 60 Mhz staan, met 32 MB intern geheugen.. Daar draait X net op, maar Gnome of KDE kan je vergeten, of je moet wel erg] veel geduld hebben ;)
weet iemand nog andere alternatieven om windows pc's over te nemen met een goede snelheid :?
(daar valt dus geen vnc onder)
format c: /x :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26792

Ik heb debian op me computer installeerdt. Die ik wil gebruiken als mailserver, weet iemandt goede mailserver software voor me.
Als het kan moet het beetje simpel als opzet staan. Dat je niet teveel verstandt moet hebben van al de protocolen.
tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 19:55 schreef bestand het volgende:
Ik heb debian op me computer installeerdt. Die ik wil gebruiken als mailserver, weet iemandt goede mailserver software voor me.
Als het kan moet het beetje simpel als opzet staan. Dat je niet teveel verstandt moet hebben van al de protocolen.
tanks.
Ik gebruik:
voor smtp: sendmail (postfix is ook erg goed)
voor pop: qpopper

Snuffel maar gewoon eens met "apt-cache search pop" wat rond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 21:05
Vraagje, ik heb hier een e-smith bak, een afgeslankte versie van een Red Hat versie maar perl files doen het niet :? nu vraag ik me af als ik de nieuwste Red Hat download of ik die ook op afstand kan beheren :? want in e-smith zit Mindcommander geloof ik en die is wel relax. Dus de vraag is of ook Red-Hat op opstand kan bedienen, zal vast we maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 31 maart 2002 22:04 schreef StephanL het volgende:Dus de vraag is of ook Red-Hat op opstand kan bedienen, zal vast we maar toch :)
Ik ken mindcommander persoonlijk niet, maar als je ssh (En dus nietnever nooit telnet installeren op een bak die direct aan het internet hangt) installeerd, dan kun je alles beheren op afstand. Zoals met trouwens bijna elke zichzelf respecterende linux-distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Op zondag 31 maart 2002 22:06 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ik ken mindcommander persoonlijk niet, maar als je ssh (En dus nietnever nooit telnet installeren op een bak die direct aan het internet hangt) installeerd, dan kun je alles beheren op afstand. Zoals met trouwens bijna elke zichzelf respecterende linux-distro.
Sorry verkeerd uitgelegd :+ ik log in met ssh en gebruik dan op de server mindcommander ala windows commander voor console, ik hoop dat er zoiets op zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 31 maart 2002 22:16 schreef StephanL het volgende:
Sorry verkeerd uitgelegd :+ ik log in met ssh en gebruik dan op de server mindcommander ala windows commander voor console, ik hoop dat er zoiets op zit :)
Owwwwww... Je bedoelt Midnight Commander', zeg dat dan meteen :+ Dat zit er gegarandeerd bij :)

(Dit bedoel je toch he ?)
Afbeeldingslocatie: http://freshmeat.net/img/screenshots/6407.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50979

Een Engelse Gnome, Franse MC en een Russische Nautilus!!!

Is Linux niet al moeilijk genoeg in 1 taal ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Op zondag 31 maart 2002 22:22 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Owwwwww... Je bedoelt Midnight Commander', zeg dat dan meteen :+ Dat zit er gegarandeerd bij :)

(Dit bedoel je toch he ?)
[afbeelding]
Juist die, jah ben nog een beetje newbie achtig, maar heel bedankt want was al bezig met binnen halen van Red-HaT 7.2. En die Midnight Commander vind ik wel relax werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik ben eigenlijk op zoek naar een distro die ik vanaf een paar flops kan instaleren, en daarna de rest via mn ethernet pcmcia omdat ik een super kale linux versie op mn notebook wil hebben

en ik heb geen cdrom :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 03 april 2002 21:26 schreef M4RTiN het volgende:
ik ben eigenlijk op zoek naar een distro die ik vanaf een paar flops kan instaleren, en daarna de rest via mn ethernet pcmcia omdat ik een super kale linux versie op mn notebook wil hebben

en ik heb geen cdrom :(
In principe kan dat met Debian GNU/Linux, die kun je opstarten met twee diskettes als je geluk hebt (eventueel extra driverdiskettes als je laptop exotische hardware bevat) en de installatie ondersteunt PCMCIA. Bovendien kun je de installatie makkelijk vrij kaal houden (als in: <50MB).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
oke dan ga ik dat proberen

dus ik begrijp dat ik nu gewoon de normale debian isos eerst kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Laatst online: 25-05 20:29
Op maandag 01 april 2002 09:01 schreef Escuda het volgende:
Een Engelse Gnome, Franse MC en een Russische Nautilus!!!

Is Linux niet al moeilijk genoeg in 1 taal ?? :?
whahaha, lol dit ;)

Enne Jotti, is het niet mogelijk dat je deze topic niet 'sticky' maakt..!?? dat is makkelijker dan steeds omhoog te kicken.. :P

Oke, ik heb ook nog ff wat als linux-n00b...
We hebben hier nu rooie hoed 7.0 draaien op mijn werk op een ouwe bak als mailserver (p100, 64mb). Heel primitief allemaal, 1 pop-box voor het hele bedrijf, en naar 1 user doorgestuurd, die het dan weer intern verspreid. :Z

Ik heb inmiddels al wat opgestoken met het oplossen van problemen op die bak. Had nog nooit met linux-varianten gewerkt (except FreeSco, als dat meetelt :7)
Nou vond ik dit allemaal prachtig, en mijn chef ook met meekijken..

Ik wil binnenkort sowieso die mailbak opnieuw installen. Hardware wordt iets verbeterd (naar p233 128mb).
Zit nu te wachten op een paar dingen. Heb Suse 8 besteld, nog 2 weekies. En eindelijk Mxstream hier, dus die single isdn dialup ramp is binnenkort gelukkig over.
Dan effe opnieuw installen.
Ik wil dan zelf 2 sites hosten en BSMTP draaien.. Heb ik hier genoeg aan dan? Eventueel nog tips? :?

Nou hebben we hier een leuk servertje met NT4 erop, als file- en printerserver (dual p3-600, 512 ram enzo..).
Aangezien M$ nogal gierig bezig is door de support van NT4 te stoppen enzo, overwegen we om hier ook SuSe op te gooien. Doen, of niet doen? Mening en onderbouwing aub.

De kennis is er nu nog niet voor, maar die hoop ik snel op te krikken met het doornemen van de manuals van Suse. :Y)

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Laatst online: 25-05 20:29
Ohh ja, ik heb freeSco thuis draaien. ik heb constant de volgende melding in de logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Apr  4 11:26:58 - pppd[454]: rcvd [LCP EchoReq id=0xc8 magic=0x735d55ce 10 be b8 eb]
Apr  4 11:26:58 - pppd[454]: sent [LCP EchoRep id=0xc8 magic=0x10beb8eb 00 2d 0f 01]
Apr  4 11:26:58 - kernel: ip_fw_demasq_gre(): Inbound from 10.0.0.138 has no masq table entry.
Apr  4 11:27:38 - kernel: ip_fw_demasq_gre(): Inbound from 10.0.0.138 has no masq table entry.
Apr  4 11:27:38 - pppd[454]: rcvd [LCP EchoReq id=0xc9 magic=0x735d55ce 10 be b8 eb]
Apr  4 11:27:38 - pppd[454]: sent [LCP EchoRep id=0xc9 magic=0x10beb8eb 00 2d 0f 01]
Apr  4 11:27:38 - kernel: ip_fw_demasq_gre(): Inbound from 10.0.0.138 has no masq table entry.
Apr  4 11:28:18 - kernel: ip_fw_demasq_gre(): Inbound from 10.0.0.138 has no masq table entry.
Apr  4 11:28:18 - pppd[454]: rcvd [LCP EchoReq id=0xca magic=0x735d55ce 10 be b8 eb]
Apr  4 11:28:18 - pppd[454]: sent [LCP EchoRep id=0xca magic=0x10beb8eb 00 2d 0f 01]
Apr  4 11:28:18 - kernel: ip_fw_demasq_gre(): Inbound from 10.0.0.138 has no masq table entry.
Apr  4 11:29:01 - last message repeated 71 times
Apr  4 11:30:02 - last message repeated 115 times

alles werkt echter verder goed. Iemand enig idee waar iets fout zit? :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 04 april 2002 12:04 schreef Savages het volgende:
whahaha, lol dit ;)

Enne Jotti, is het niet mogelijk dat je deze topic niet 'sticky' maakt..!?? dat is makkelijker dan steeds omhoog te kicken.. :P
Ik denk dat het niet mogelijk is om in sticky topics te reageren, ik heb in ieder geval nog nooit zo'n draadje gezien waarin het wel kon. Het zou denk ik wel van pas komen.
Ik wil dan zelf 2 sites hosten en BSMTP draaien.. Heb ik hier genoeg aan dan? Eventueel nog tips? :?
Als die sites niet te zwaar zijn dan moet dat prima kunnen lijkt me.
Nou hebben we hier een leuk servertje met NT4 erop, als file- en printerserver (dual p3-600, 512 ram enzo..).
Aangezien M$ nogal gierig bezig is door de support van NT4 te stoppen enzo, overwegen we om hier ook SuSe op te gooien. Doen, of niet doen? Mening en onderbouwing aub.
Dat kan prima met Samba. Je moet echter wel zorgen dat je *zeker* weet dat je genoeg kennis in huis hebt. Ik denk dat er een hoop mensen niet blij zijn als ze plotseling niet meer kunnen printen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 03-06 17:59
Welke distro voor ene:

Pentium100 met:
Intel mobo met sb16 onboard
32mb ram
sis 6202 <- Lelijk
1,2 gb hdd
40x cd speler ( *D jaja)
adsl :9 (standaardgoedkoop netwerkkaartje)
Diskettedrive

Een n00b op het gebied van Linux, die een beetje wil gaan hobby'en, maar eigelijk toch wel rustig aan wil beginnen (ik ben lui:P ).

B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op donderdag 04 april 2002 21:59 schreef Jesse het volgende:
Pentium100 met:
32mb ram
sis 6202 <- Lelijk
1,2 gb hdd
40x cd speler ( *D jaja)
Diskettedrive

Een n00b op het gebied van Linux, die een beetje wil gaan hobby'en, maar eigelijk toch wel rustig aan wil beginnen (ik ben lui:P ).
RedHat zou nog wel gaan denk ik, maar dan zou ik niet voor Gnomeof Kde kiezen, maar voor enlightenment of Blackbox o.i.d. kiezen. Verwacht niet het meest snelle systeem, aangezien 100Mhz wel /erg weinig is, en die 32 MB ook niet veel zal gaan helpen ;)

Mocht je iets avontuurlijker zijn aangelegt (M.a.w. Het hoeft niet meteen 100% te werken, en je houdt van wat prutsen), dan is Debian of Slackware nog 2 keuzes die waarschijnlijk wat sneller zullen gaan draaien.

De hardware die je opnoemt mogen niet al te veel problemen opleveren gok ik. FF het typenummer van het netwerkkaartje onthouden, en je kunt Debian & Slackware ook via het netwerk downloaden i.p.v. via een ISO.

Deze distro's kun je trouwens ook in de reviews van ons bekijken, daarin staat ook een uitleg van de installatie, wat soms ook voor problemen kan zorgen. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 21:59 schreef Jesse het volgende:
Welke distro voor ene:

Pentium100 met:
32mb ram
sis 6202 <- Lelijk
1,2 gb hdd
40x cd speler ( *D jaja)
Diskettedrive

B.v.d.
Eh, je was toch al RedHat aan t downloaden? Lijkt me een prima keuze voor je ;) Al zal t op deze computer standaard niet echt snel draaien, dus zoek even als eerste uit hoe je de servers/deamons (die je niet gebruiks, en dan is ongeveer 80% bij RH) uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19450

goedenmiddag allemaal
hier weer een linux newbie, maar ik wil toch is gaan kijken hoe dat precies werkt
kan iemand mij adviseren welke ik moet gaan gebruiken. Er zijn zoveel verschillende zie door de bomen het bos niet meer. m'n spec
t-bird 1 ghz
128mb ram
geforce 2mx
netwerkkaart ( met adsl, moet werken onder linux zeer belangrijk ).
wie kan mij adviseren in de gemakkelijkste linux distro die op zeker met adsl ( van mxstream ) werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

ADSL heb ik geen kaas van gegeten, maar je kunt op je machine eigenlijk alles wel draaien. Als je wilt kopen zou ik SuSE of Mandrake aanraden, als je wilt downloaden Mandrake of RedHat. Maar hoe dat met adsl zit in Mandrake etc weeknie. Deze distro's zijn redelijk gebruiksvriendelijk, met name voor de beginnende gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19450

kijk het zit zo, ik heb dus absoluut geen kaas van unix of linux gegeten.en omdat ik dit i.v.m. mijn opleiding wel wil krijgen wil ik dus ff op me pc linux erop knallen ( zit nog te wachten op een oude pc om't uitgebreid te testen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11764

Ik zou inderdaad met suse beginnen..De tools die bij een 'normale' installatie op jeschijf gezet worden zijn mijns insziens voldoende om het hele spul op een eenvoudige manier aan de gang te krijgen. De nieuwste versie maken zelfs gebruik van wizards :)

Helaas kun je een volledige versie hiervan niet downloaden maar zul je die moeten kopen ( 50 eurotjes o.i.d.) - maar voor iemand die net begint is het dat zeker waardt gezien de documentatie en hoeveelheid software die je daarvoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Zie ook blz. 13 onderaan:
Me broer zou het erg prettig vinden als hij gewoon word kan blijven doen voor school (dwz. .doc met plaatjes en tabellen)
wat is dan wijsheid:
-Dualboot (1,2 gb een beetje weinig?)
-Emulator (welke zou goed zijn?)
-OpenOffice o.i.d (Is dat echt goed compatible met Office 2000 ?)
b.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 14:39 schreef Jesse het volgende:
Zie ook blz. 13 onderaan:
Me broer zou het erg prettig vinden als hij gewoon word kan blijven doen voor school (dwz. .doc met plaatjes en tabellen)
wat is dan wijsheid:
-Dualboot (1,2 gb een beetje weinig?)
-Emulator (welke zou goed zijn?)
-OpenOffice o.i.d (Is dat echt goed compatible met Office 2000 ?)
b.v.d.
-> beetje krap... Zou toch minimaal 2GB adviseren voor RedHat/Suse/Mandrake.
-> VMWare
-> goed genoeg voor tabelletjes, plaatjes weet ik niet, maar ik denk het wel. Als M$ nou ook eens wat ging vertellen over het formaat van .doc ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Op vrijdag 05 april 2002 14:48 schreef banaan-X het volgende:

[..]

-> beetje krap... Zou toch minimaal 2GB adviseren voor RedHat/Suse/Mandrake.
-> VMWare
-> goed genoeg voor tabelletjes, plaatjes weet ik niet, maar ik denk het wel. Als M$ nou ook eens wat ging vertellen over het formaat van .doc ...
-> 2gb voor dualboot bedoel je?
-> Dankjewel
-> Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Klein vraagje Red Hat 7.2 draait nu als een tierelier, maar welke KDE versie staat hier op :? want wil proberen themes te downen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 05 april 2002 15:01 schreef StephanL het volgende:
Klein vraagje Red Hat 7.2 draait nu als een tierelier, maar welke KDE versie staat hier op :? want wil proberen themes te downen
Iets met 2.2.1 of zo d8 ik. Maar kijk eens in Konqueror in Help -> info over KDE (about KDE) . Daar staat ie wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Op vrijdag 05 april 2002 15:04 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Iets met 2.2.1 of zo d8 ik. Maar kijk eens in Konqueror in Help -> info over KDE (about KDE) . Daar staat ie wel .
Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

er zijn erg veel topic's over verschillende distro's. allemaal over kabel en adsl. Mocht er ooit een topic gestart worden over isdn routing dan word er all snel offtopic over adsl en kabel routing gekletst.

ik heb een
p120
16 mb ram
2.1 gig hd
dynalink ISDN modem.

zoals jullie uit andere topic's van mij al op hadden kunnen maken kan ik isdn niet onder FreeBSD aan de praat krijgen dus... op zoek naar een geschikte linux distro:

Smoothwall
goede keuze alleen hier kan ik te weinig aan bijbouwen, ik wil nl ook een samba etc installeren. ik wil eigenlijk een smoothwall maar dan zonder de webmin functionaliteit (wel met alle isdn features als idle time en autodialup etc.)
maar ook met compilers ed. zodat ik gewone rpm pakages kan installen.

FreeSco
geen isdn... de isdn variant die er voor is is errug brak en oud.

Debian, Slackware, Mandrake etc.
hier zal ik zelf vanaf bijna 0 een distro moeten gaan samenstellen om niet een "gedrocht" met X en andere overbodige troep te krijgen die mijn performance 100% opvreet. ook moet ik dan eerst 2 floppies maken en vervolgens de rest downen. (er zit geen cd speler in de bak!) en downloaden van grote iso's is niet leuk over isdn...
ook zal ik hier zelf de autodailup (bel in als er vanaf het netwerk een pagina opgevraagd word) funcie en timeout moeten gaan schrijven (toch ?? lijkt mij..)..

heeft iemand een advies ?? kan iemand mij aan een distro helpen MET isdn support en bijvoorkeur een die vanaf 1/2 floppies te installen is (een ftp isntall dus.. de distro zelf mag dan wel groter zijn dan 2 floppies )

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In jouw geval lijkt Debian wel een aanrader. Lichte hardware, beperkt geheugen. Slackware is niet echt vanaf ftp te installeren. Voor isdn4linux info heb ik de volgende FAQ gevonden:
http://www.isdn4linux.de/faq/
Het voordeel van Debian is wel dat er op GoT in ieder geval veel gebruikers zijn die je zouden kunnen helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

thanks...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 11 april 2002 08:04 schreef xychix het volgende:
ik heb een
dynalink ISDN modem.
Ik heb dit bij mijn ouders geprobeerd. Je krijgt in principe met elke distro wel ISDN aan de praat, maar het is nogal wat gedoe. De enige distro met echt goede ISDN support is Suse, daarom is Suse in Europa (Duitslan) ook zo populair, omdat iedereen hier ISDN heeft ;).

En op andere distro's zoals Mandrake werkt het dus ook wel, linux = linux, maar dan kost het wat meer moeite (handwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 01-06 11:18

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 april 2002 08:04 schreef xychix het volgende:
Debian, Slackware, Mandrake etc.
hier zal ik zelf vanaf bijna 0 een distro moeten gaan samenstellen om niet een "gedrocht" met X en andere overbodige troep te krijgen die mijn performance 100% opvreet. ook moet ik dan eerst 2 floppies maken en vervolgens de rest downen. (er zit geen cd speler in de bak!) en downloaden van grote iso's is niet leuk over isdn...
Debian en Slackware installeren allebei default tamelijk kaal (geen X, default install rond de 60 - 120 meg), dus die lijken mij redelijk geschikt voor jouw doel (Mandrake is een beetje het andere uiterste).

Als je voor Debian kiest, dan kan ik wel aanraden om Woody (de huidige Debian testing tree) te installeren, aangezien deze als het goed is 1 mei de nieuwe Stable wordt (scheelt je over een maand een upgrade van de huidige Stable (Potato) naar Woody).
ook zal ik hier zelf de autodailup (bel in als er vanaf het netwerk een pagina opgevraagd word) funcie en timeout moeten gaan schrijven (toch ?? lijkt mij..)..
Weet ik niet (geen ervaring met ISDN), maar je kunt eens kijken op www.freshmeat.net .
kan iemand mij aan een distro helpen MET isdn support
Nooit met ISDN gewerkt, maar ik kan me niet voorstellen dat het met Debian of Slackware niet kan (als de ISDN adapter maar supported is).
en bijvoorkeur een die vanaf 1/2 floppies te installen is (een ftp isntall dus.. de distro zelf mag dan wel groter zijn dan 2 floppies )
Mja, Debian heeft iig zeker een ftp install (ik heb het nog nooit op een andere manier geinstalleerd), maar ik weet niet of de installer ISDN ondersteunt. (misschien is een CD op www.tienpiek.net bestellen een idee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

Ik heb het volgende :

Pentium 166MMX
64MB EDO RAM
videokaart, 2x realtek 8139 PCI 10/100mb
2,1GB HDD
FDD

Hier draait nu Freesco op voor het internet de delen, maar ik wilde meer, namelijk :

Internetverbinding delen (kabel)
Mailserverdraaien (alleen mpop)
apache
samba

Ik dacht aan redhat 7 Pro, maar draait dit wel goed als server of kan ik beter bij freesco blijven???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zo'n bakkie kun je prima een 'echte distro' draaien ipv freesco. RedHat zal ook wel moeten lukken, alhoewel je waarschijnlijk veel te veel zooi op je pc krijgt. Maar om te beginnen is dat wel makkelijk. Dus : als je RedHat wilt draaien zie ik niet zoveel problemen met je config. De netwerkkaarten zullen met zware belasting nog wel eens voor een flinke cpu belasting kunnen zorgen, maar dat is voor elke distro wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1572

ik heb ook twee realteks in mijn server zitten (slackware) en die houden zich prima (ook al belast ik er een op 100 mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18654

in mijn ogen zijn de beste distro's voor n00bie's
Redhat 7.1 als je minder dan 32 mb ram hebt en 7.2 als je meer dan 32 mb ram hebt lieft 128mb ram

Suse is ook goed voor n00bies's

Mandrake is ook goed voor n00bies's

Debian meer als je wilt ontwikkelen maar dan moet je wel iets meer kennis van linux hebben.

Freebsd (sorry ga ik binnen kort installen nog te weinig kennis van)

Conclusie er is geen BESTE dist het is wat je zelf prettig vindt en wat je wilt.

Persoonlijk denk ik dat iedereen mijn beste dist al weet maar ook dat is persoonlijk.

Dus als n00bie regel of koop div dists en kijk wat jezelf prettig vindt.

Persoonlijk vindt ik dat RedHat voor bedrijven meer te bieden heeft en ook de certificering is niet niks.
alle docs zijn er in het engels.

dus FIND OUT AND LEARN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
als bijna linux noob (heb ooit een keer suse 6.x geinstalled en een paar keer mee geknoeid op m'n pctje voor de rest weinig ervering) wil ik een linux distro om als routertje te configgen voor m'n internet toegang dit wil ik op een p75 met 40 intern en 400mb(misschien 2500mb als ie nog leeft :? ) hd

ik zou het ook prettig vinden als er een web interface voor remote maintenance inzit want ik heb geen zin om met beeldschermen enzo te gaan slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26351

Op vrijdag 12 april 2002 23:22 schreef y2kbug het volgende:
...

ik zou het ook prettig vinden als er een web interface voor remote maintenance inzit want ik heb geen zin om met beeldschermen enzo te gaan slepen :)
ssh, kun je remote inloggen op je bak en t zelfde doen als wat je normaal achter een beeldscherm zou willen doen (geen XWindows etc, maar console natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 12 april 2002 23:22 schreef y2kbug het volgende:
als bijna linux noob (heb ooit een keer suse 6.x geinstalled en een paar keer mee geknoeid op m'n pctje voor de rest weinig ervering) wil ik een linux distro om als routertje te configgen voor m'n internet toegang dit wil ik op een p75 met 40 intern en 400mb(misschien 2500mb als ie nog leeft :? ) hd

Beetje een randgevalletje. Je pc is te licht voor de meest recente versies van de grote drie distro's te weten SuSE, Mandrake, RedHat. Maar een vorige versie van RedHat zoals lemac4444 al aangeeft moet wel kunnen op voorwaarde dat je meer dan 400 MB schijfruimte hebt.

Als je die nou niet mocht hebben kun je (mijn favoriet) Slackware of Debian overwegen. Wel behoorlijk wat lastiger te installeren maar uitermate geschikt voor een servertje op een wat oudere machine. Van beiden komt binnenkort een nieuwe versie uit. Je kunt op het net (o.a. op de Slackware site ) installatie manuals vinden voor deze distro's. En ze nemen genoegen met minder geheugen en schijfruimte, alhoewel 400 MB wel krap is (gaat nog swap vanaf) en je dus geen X en zo moet gaan installeren.

Webmin zou een prima progsel zijn waarmee je via http je admin kunt doen. Maar er is ook nog zoiets als SSH (secure shell) waarmee je remote kunt inloggen op de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19004

Voor een vriend in Linux die wil:

- Programmeren in Java
- Programmeren in C++
- VBS

Verder heeft ie /geen/ Linuxervaring en moet het wel zelf installeren, maar is bereid er tijd in te steken.

Welke distro heeft ie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33083

Op vrijdag 12 april 2002 11:38 schreef lemac4444 het volgende:
Freebsd (sorry ga ik binnen kort installen nog te weinig kennis van)
Whehe, cewl FreeBSD is ok :)

In tegenstelling tot de meeste collega's hier op GoT ben ik met FreeBSD begonnen :P :)

En nu in mandrake is het lekker makkelijk :D (FreeBSD draai ik ook nog hoor :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 april 2002 19:46 schreef Berran het volgende:
- VBS
VBS als in Visual Basic Script? Dan wens ik hem veel succes namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 13 april 2002 19:46 schreef Berran het volgende:
Voor een vriend in Linux die wil:

- Programmeren in Java
- Programmeren in C++
- VBS

Verder heeft ie /geen/ Linuxervaring en moet het wel zelf installeren, maar is bereid er tijd in te steken.
Programmeren in Java & C++ mag geen problemen opleveren, gewoon de JRE, JDK, en in de dev-sectie van elke zichzelf resprecterende distro zit een c++ compiler :)
Alleen VBS.. Dat klinkt eh.. een beetje eng eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19004

Op zondag 14 april 2002 11:08 schreef moto-moi het volgende:

[..]
Alleen VBS.. Dat klinkt eh.. een beetje eng eigenlijk :)
D8 ik al, ik wou 'm alleen niet zo hardhandig uit z'n pro-Microsoftwereldje meppen, hij wordt min of meer gedwongen met Linux te werken, duzzz >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43390

Ik zou graag een linux-versie van internet willen downloaden, maar telkens zieik alleen erg vage bestanden in de open directory's staan. Ik weet dan wel dat het *.iso-files zijn die je met bijv. Nero en Easy CD Creator op een bootable CD kunt zetten. Maar er staan er vaak meerdere en dan durf ik er maar geen te downloaden. Hoe zie ik nou welke voor mijn Windows-PC geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruto
  • Laatst online: 27-05 12:01

bruto

Druktemaker.

Probeer dan gewoon eens RedHat Linux.
Als je PC al windows draait dan is de kans dat elke willekeurige, populaire linux distributie zich op jouw PC thuisvoelt vrij groot.

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Maar er staan er vaak meerdere en dan durf ik er maar geen te downloaden. Hoe zie ik nou welke voor mijn Windows-PC geschikt is?
Waarschijnlijk die met "i386" of iets dat er op lijkt in de naam. En anders staat er vaak wel een README file in de directory waar de iso's staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Nu ik wat plaats heb vrijgemaakt op m'n 2e HD, wilde ik wel eens een andere distro proberen (eentje die wat recenter is dan SuSE6.4), en nu zit ik te twijfelen tussen Slackware en Gentoo. Ik ben bereid zo'n 5, hooguit 6 GB te besteden (veel meer heb ik niet vrijgemaakt ;)) De belangrijkste reden voor een nieuwe distro is dat ik dan eindelijk eens die NVidia drivers kan uitproberen :)
Iemand een idee wat voor mij de beste keuze is? Ik ben nu geen echt doorgewinterd linux-genie, maar ik kan m'n plan meestal wel trekken.
Ik dacht eerst aan Gentoo, maar dan las ik hier dat het de meeste paketten opnieuw compilet bij een nieuwe update, en dat er blijkbaar nog wat dingen niet helemaal oké zijn. Dan zag ik de Slackware draad staan en ik ben vrij overtuigd dt Slackware ook wel degelijk en goed is, maar is het wel zo geschikt om voor 95% als desktop te gebruiken? (ivm die nVida drivers, etc.)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 08:55

mark9534

Ondertitel ?

Ik wil glftpd draaien op een linux bak maar welke linux moet ik nemen ? Ben een echte newbie met linux :)
En als het kan moet het op een pentium 120 mhz met 16mb ram draaien, als dat niet kan kan het ook op een andre pc maar het liefst op die ouwe bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2096

Op maandag 15 april 2002 16:39 schreef mark9534 het volgende:
Ik wil glftpd draaien op een linux bak maar welke linux moet ik nemen ? Ben een echte newbie met linux :)
En als het kan moet het op een pentium 120 mhz met 16mb ram draaien, als dat niet kan kan het ook op een andre pc maar het liefst op die ouwe bak.
Ik weet niet precies wat glftpd voor een FTP-daemon is. Maar ik schat dat je met vrijwel elke distro het zult kunnen draaien. Omdat je geen "flinke" hardware hebt zou ik je Redhat of Suse afraden. (Hoewel het mogelijk is om Redhat / Suse te installeren zou ik je toch Debian aan willen raden). Redhat / Suse vragen namelijk tijdens de installatie al 64mb (geloof ik). Debian vraagt vrijwel niets. En daarbij ... Debian is imho 10x beter. Ik heb ff gekeken voor je. Maar glftpd zie ik niet als een standaard debian package... Maar wel de volgende:
atftpd - Advanced TFTP server.
bsd-ftpd - Port of the OpenBSD FTP server
ftp-ssl - The FTP client with SSL encryption support.
ftpd - FTP server
ftpd-ssl - FTP server with SSL encryption support.
krb5-ftpd - Secure FTP server supporting MIT Kerberos
kwuftpd - wu-ftpd configuration tool
lukemftpd - The enhanced ftp daemon from NetBSD.
muddleftpd - A flexible and efficient FTP daemon
oftpd - A secure anonymous FTP server
pyftpd - ftp daemon with advanced features
tcllib - The Standard Tcl Library
tftpd - Internet trivial file transfer protocol server.
tftpd-hpa - HPA's tftp server
twoftpd - a simple secure efficient FTP server
vsftpd - The Very Secure FTP Daemon
webmin-wuftpd - wu-ftpd control module for webmin
wu-ftpd - powerful and widely used FTP server
wu-ftpd-academ - wu-ftpd upgrade convenience package [removable]
heimdal-servers - Servers for Heimdal Kerberos
proftpd - Versatile, virtual-hosting FTP daemon
proftpd-common - Versatile, virtual-hosting FTP daemon
proftpd-doc - Versatile, virtual-hosting FTP daemon (Documentation)
proftpd-ldap - Versatile, virtual-hosting FTP daemon (with LDAP support)
proftpd-mysql - Versatile, virtual-hosting FTP daemon (with SQL support)
proftpd-pgsql - Versatile, virtual-hosting FTP daemon (with SQL support)
toon volledige bericht
Keuze genoeg lijkt me...
Een andere goede keuze lijkt me Slackware. Gentoo raad ik je op deze hardware af omdat je dan tot St. Juttemis zit te compilen ;)...

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 16:38 schreef Bart Coppens het volgende:
Nu ik wat plaats heb vrijgemaakt op m'n 2e HD, wilde ik wel eens een andere distro proberen (eentje die wat recenter is dan SuSE6.4), en nu zit ik te twijfelen tussen Slackware en Gentoo. Ik ben bereid zo'n 5, hooguit 6 GB te besteden (veel meer heb ik niet vrijgemaakt ;)) De belangrijkste reden voor een nieuwe distro is dat ik dan eindelijk eens die NVidia drivers kan uitproberen :)
Iemand een idee wat voor mij de beste keuze is? Ik ben nu geen echt doorgewinterd linux-genie, maar ik kan m'n plan meestal wel trekken.
Ik dacht eerst aan Gentoo, maar dan las ik hier dat het de meeste paketten opnieuw compilet bij een nieuwe update, en dat er blijkbaar nog wat dingen niet helemaal oké zijn. Dan zag ik de Slackware draad staan en ik ben vrij overtuigd dt Slackware ook wel degelijk en goed is, maar is het wel zo geschikt om voor 95% als desktop te gebruiken? (ivm die nVida drivers, etc.)
Slackware heb ik tijden op de desktop gebruikt en is daarvoor geschikt. Alleen Ximian-Gnome is er niet voor Slackware. Als je die niet wilt gebruiken dan is Slackware prima en past ruim binnen de door jou aangegeven schijfruimte. Er komt binnenkort een nieuwe versie van Slackware uit met weer de laatste stand van zaken mbt X en KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
Enig idee wanneer binnenkort is? Of kan ik beter nu de current downloaden en dan later updaten?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pak 8.0. In current zitten nog de nodige problemen en die is nog niet compleet. Wordt elke dag aangevuld/ ge-update. Tijd van verschijnen ? Kan een week zijn, maar ook 2 maanden. Slackware heeft nog geen release datum genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 16:38 schreef Bart Coppens het volgende:
Slackware voor de desktop :? :P

Ik zou altijd eerst voor iets simpelers gaan.... Gentoo heeft een volledig geautomatiseerd packaging systeem, zoals debian en red carpet (mandrake/suse/redhat add-on). Slackware heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds wanneer is Gentoo eenvoudiger dan Slackware ?? Dat is echt nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Ik had dus een topic en die hebben ze dicht gekicked.

Ik wil dus zo'n linux versie downloaden maar welke past bij of is gewoon het meest gangbaar, want alle eigenschappen vertellen die ik wil is te veel.

Ik heb gezien:

Mandrake
Suse
redhead

Welke versies moet ik hebben en moet ik van die i386 hebben of alpha, spark, ppc of wat anders.

Ik heb in dit topic een ftp gevonden waar ik vanalles kan downloaden. Welke moet ik dan precies hebben???

dit is die link ftp://ftp.linuxberg.com/pub/

Ik heb ook nog een andere http://www.linuxiso.org/

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 17:11 schreef janjanjansen het volgende:
Sinds wanneer is Gentoo eenvoudiger dan Slackware ?? Dat is echt nieuw voor me.
Qua packaging systeem (en dus software-installatie) vind ik slack niet echt handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 20:26 schreef Fireman het volgende:
Ik had dus een topic en die hebben ze dicht gekicked.
Dat is inderdaad de normale gang van zaken hier. :P. Welkom! ;).
Ik wil dus zo'n linux versie downloaden maar welke past bij of is gewoon het meest gangbaar, want alle eigenschappen vertellen die ik wil is te veel.

Ik heb gezien:

Mandrake
Suse
redhead
Kan alledrie wel... Voor een beginner zou ik Mandrake aanraden, omdat dat m.i. de makkelijkste is. Suse heeft alleen een live evaluation CD, de installatie CDs moet je in de winkel kopen. Redhat is meer iets voor de bedrijfsdesktop, niet voor de thuisgebruiker, tenminste, dat is de ervarig die ik van veel mensen hoor. Ik draai het met veel plezier op de desktop hier thuis. ;).
Welke versies moet ik hebben en moet ik van die i386 hebben of alpha, spark, ppc of wat anders.

Ik heb in dit topic een ftp gevonden waar ik vanalles kan downloaden. Welke moet ik dan precies hebben???
de i386 ISOs, over het algemeen disk1, disk2 en evt. disk3 (als die er is). De SRPMS disk of de documentatie disk heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien je nog niet erg veel over GNU/Linux lijkt te weten (wat natuurlijk helemaal geen kwaad kan :)), raad ik Mandrake aan. Daarbij vind je veel setuptools en dergelijke, waardoor de hoeveelheid werk die je moet verrichten tot een minimum beperkt blijft. Mandrake is overigens niet aan te raden op een oudere pc, dus: wat voor pc wil je het op draaien?
Je moet dan de ISO van 'i586' of iets in die richting hebben (i686 zou ook kunnen, weet niet precies hoe Mandrake tegenwoordig compileert). Sparc, Alpha en dergelijke zijn allemaal andere architecturen, daarmee hebben maar weinig mensen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Op maandag 15 april 2002 20:33 schreef odysseus het volgende:

Mandrake is overigens niet aan te raden op een oudere pc, dus: wat voor pc wil je het op draaien?
Check my sign. :)

ik heb ook iets gelezen over Debian. Hoe zit dat daarmee? Is iets veiliger dan die andere.

Als ik die grote files download en op cd zet kan ik dus gewoon installen vanaf cd naar een leeg gedeelte op mijn HD.(moet ik 'm dan formateren of gewoon leeg halen of met fdisk een logischstation verwijderen en weer aanmaken?)op mijn HD. Ik heb nu mijn HD in 3 c: 10 GB d: 5 GB e: 5 GB

heb ik verder dan nix nodig?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 15 april 2002 20:45 schreef Fireman het volgende:
Check my sign. :)
Daar past Mandrake wel op. Mandrake zal niet op 'volle snelheid' draaien, maar meer dan acceptabel. :).
ik heb ook iets gelezen over Debian. Hoe zit dat daarmee? Is iets veiliger dan die andere.
Voor een beginner wordt dat vaak als nogal spartaans beschouwd. Als je van een uitdaging houdt moet je dat zeker proberen.

Lees anders de installatie reviews eens door. :).
Als ik die grote files download en op cd zet kan ik dus gewoon installen vanaf cd naar een leeg gedeelte op mijn HD.(moet ik 'm dan formateren of gewoon leeg halen of met fdisk een logischstation verwijderen en weer aanmaken?)op mijn HD. Ik heb nu mijn HD in 3 c: 10 GB d: 5 GB e: 5 GB

heb ik verder dan nix nodig?
Tijdens de installatie van Mandrake zal je gevraagd worden 1 of meerdere partitie te verwijderen of een partitie te verkleinen. Nogmaals, zie de installatie reviews. :). 5 GB moet genoeg zijn om te beginnen. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41187

Volgens ij word redhat weinig gebruikt klopt dat??
Of word het nou veel gebruikt.
Ik ga nl op mijn 2de pc te linux zetten ik begin gewoon maar is met redhat 7.2.
Wou alleen ff weten of meerderen het progamma hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben nu Debian 2.2 rev 6 aan het downloaden op advies van Traag. Als ik Half-life: CS er werkend op kan krijgen ben ik blij :) Waarom ik linux wil? Windows is zo saai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 23:00 schreef Peertje het volgende:
Ik ben nu Debian 2.2 rev 6 aan het downloaden op advies van Traag. Als ik Half-life: CS er werkend op kan krijgen ben ik blij :) Waarom ik linux wil? Windows is zo saai :)
Dan raadt ik je aan om meteen te upgraden naar Woody. Potato (Debian 2.2) is nou al 1.5 jaar oud (dat gaat je wrs tegenwerken bij games). De huidige Debian Testing tree, Woody, is veel up-to-dater, en zal als het goed is zeer binnenkort worden gereleased als de niewe Stable, Debian 3.0.

En CS schijnt aardig werkend te krijgen te zijn in Wine, maar de verhalen varieren wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 23:20 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dan raadt ik je aan om meteen te upgraden naar Woody. Potato (Debian 2.2) is nou al 1.5 jaar oud (dat gaat je wrs tegenwerken bij games). De huidige Debian Testing tree, Woody, is veel up-to-dater, en zal als het goed is zeer binnenkort worden gereleased als de niewe Stable, Debian 3.0.

En CS schijnt aardig werkend te krijgen te zijn in Wine, maar de verhalen varieren wat.
Patato wordt nu binnen gehaald en ik ben benieuwd. Vanmiddag ff schijfje formatten en dan maar beginnen met de install van debian :) Ff kijken hoe ik dat ga doen, denk dat ik ff een andere pc er bij pak om te kunnen GoTen (search :P ) en manuals te lezen.

Khoop dat debian wat spannender is met de instalatie dan mandrake want dat was alleen simpel doorklik werk :)
Kheb er echt zin in, weer een nieuw project >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 05:17

Valium

- rustig maar -

Peertje, doe nou wat deadinspace zei. gebruik woody.

Woody wordt volgens de nieuwste peilingen op 1 mei "stable" verklaard. Dus die 2 weken dat ze nog de laatste bugs eruit strijken weegt niet op tegen de zeer grote voordelen die woody biedt t.o.v. potato.

De Woody Netinstall-cd (ISO te verkrijgen via Freshmeat) kan ik je zeker aanraden. De rest van je systeem wordt dan geinstalleerd via het inet.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je kan uiteraard ook Potato installen en dan upgraden naar Woody (als je toch van experimenteren houdt); Ik raadt dan wel aan éérst te upgraden en daarna je bak een beetje in proberen te richten... Anders ga je werk dubbel doen (XFree 3 installen en configgen, upgraden naar Woody en dan XFree 3 eraf keilen en XFree 4 installen en configgen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParoXysm
  • Laatst online: 03-06 20:42
Heb deze hele thread snel doorgelezen maar ben er nog niet helemaal uit...

Ik heb hier nog ergens onder het stof een oude laptop liggen. Pentium 100Mhz, 500MB en helaas maar 8MB RAM.

Nu wil ik dat beestje nieuw leven gaan inblazen, en 'm gebruiken als terminal voor m'n server. Moet mogelijk zijn geloof ik via een serieele of parralelle kabel, moet ik nog ff uitzoeken, maargoed...

Maar, er zit geen netwerkkaart of CDROM in dat ding.
Heb hier ook nog wel een externe cdrom speler liggen die via de LPT aangesloten kan worden, maar dat is een kolere karwei om dat aan de praat te krijgen, een of ander vaag merk enzo.

Welke distro kan ik het best gebruiken, om toch linux om die laptop te krijgen, met voldoende support om 'm als terminal te gebruiken, meer hoeft er niet op te staan.

BTW: ik had ooit ergens gelezen dat libc6 minimaal 16MB RAM nodig had om fantsoenlijk te werken, is dat waar?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 20 april 2002 14:30 schreef ParoXysm het volgende:
Welke distro kan ik het best gebruiken, om toch linux om die laptop te krijgen, met voldoende support om 'm als terminal te gebruiken, meer hoeft er niet op te staan.
Ik zou persoonlijk Debian of Slackware daarop installeren. Die kunnen lekker klein geinstalleerd worden, en hebben niet zo'n grafische-belletjes-hier-en-daar installatie programma, waardoor je het waarschijnlijk red met die 8 MB..
BTW: ik had ooit ergens gelezen dat libc6 minimaal 16MB RAM nodig had om fantsoenlijk te werken, is dat waar?
Neuh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Laatst online: 18:29
lalala, hier was ik weer :D

ik heb nu een cyrix 200 MHz pctje
met 1,2 gb hd
48 mb ram en een s3 virdge DX videokaart

welke distro zou ik hier voor nemen?

ik zat zelf te denken aan debian woody ofzo.. maar welke windowsmanager enzo :?
edit:
ik wil er dus een grafisch linux desktop thingie van maken eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 20 april 2002 14:51 schreef Newjersey het volgende:
ik heb nu een cyrix 200 MHz pctje
met 1,2 gb hd
48 mb ram en een s3 virdge DX videokaart
He verrek, van die voetenbankjes heb ik er ook nog 2 staan hier :+[quote]
welke distro zou ik hier voor nemen?
ik zat zelf te denken aan debian woody ofzo..
[quote] Jups, Debian of Slackware draait daar prima op :)
maar welke windowsmanager enzo :?
Mjah, da's persoonlijk he.. Ik zou kiezen voor Enlightenment of Sawfish, dat draait allebei wel aardig, zelfs op zo'n oud kreng.
edit:
ik wil er dus een grafisch linux desktop thingie van maken eigenlijk
Dat gaat prima hoor :) Tis alleen een vrij oude machine, dus verwacht niet dat je Q3A vloeiend kan draaien ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParoXysm
  • Laatst online: 03-06 20:42
Op zaterdag 20 april 2002 14:34 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk Debian of Slackware daarop installeren. Die kunnen lekker klein geinstalleerd worden, en hebben niet zo'n grafische-belletjes-hier-en-daar installatie programma, waardoor je het waarschijnlijk red met die 8 MB..
[..]

Neuh :)
Okee, ik heb nu toch die CDROM aan de praat, maar hij wil geen gefikte CD's lezen...
En er zit ook geen PCMCIA of andere netwerkmogelijkheid op die PC, andere mogelijkheden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 20 april 2002 15:00 schreef ParoXysm het volgende:
Okee, ik heb nu toch die CDROM aan de praat, maar hij wil geen gefikte CD's lezen...
Wegsmijten dat ding :)
En er zit ook geen PCMCIA of andere netwerkmogelijkheid op die PC, andere mogelijkheden?
Mjah: hd eruitpakken, en ff in een computer doen, die dat /wel/ heeft :? Niet iets wat ik graag zou doen trouwens, laptops vind ik persoonlijk nogal eng. Geen idee trouwens of je zo'n hd makkelijk kan aansluiten op een 'gewoon' moederbord.

Weet je zeker dat er niets is misgegaan met het schrijven van de CD ? Misschien een andere kleur cd proberen ofzo ? Zonder netwerk wordt het n.l. vrij moeilijk om het te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43474

Op zaterdag 20 april 2002 15:00 schreef ParoXysm het volgende:

[..]

als je er echt veel voor over hebt, dan installeer je 'm via seriele poort.

Ik heb een laptop gehad die alleen infrarood had (via serieel)

En dat soort dingen installeer je via ppp netwerk
Ik heb toen met floppies het eerste deel van debian er op gezet, toen op mijn eigen bak gekeken welke libs er bij pppd hoorde, dat er ook op geknalt (via flop dus)
ik had voor ir ook een eigen kernel nodig, maar dat heb je voor gewone serieel netwerk niet nodig.

Toen met pppd inet connectie gedaan en debian install af gemaakt.

suc-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 20 april 2002 14:30 schreef ParoXysm het volgende:
Ehm, als cdrom, netwerk en HD overzetten helemaal niet lukken, dan zou je via floppy kunnen installen... Debian kan via een flop of 15 geinstalled worden. Ik weet niet hoezeer andere distro's deze mogelijkheden bieden (Slackware waarschijnlijk ook wel, de rest zou ik niet op rekenen); ik ben het bekendst met Debian.
Nee. 8 MB is geen weelde, maar voor niet-grafisch is het te doen. Het installen zal wel erg lang duren.
Uiteraard heb je wel swapspace (een MB of 32 zou ik doen) nodig.
Op zaterdag 20 april 2002 14:51 schreef Newjersey het volgende:
ik zat zelf te denken aan debian woody ofzo.. maar welke windowsmanager enzo :?
Enlightenment (gebruik ikzelf), Windowmaker, IceWM of blackbox zijn waarschijnlijk de beste mogelijkheden.
Op zaterdag 20 april 2002 15:04 schreef moto-moi het volgende:
Mjah: hd eruitpakken, en ff in een computer doen, die dat /wel/ heeft :? Niet iets wat ik graag zou doen trouwens, laptops vind ik persoonlijk nogal eng. Geen idee trouwens of je zo'n hd makkelijk kan aansluiten op een 'gewoon' moederbord.
Nee, laptops hebben micro-IDE. Er zijn wel converters voor, maar die heb je in twee vormen:

De lompe-draadje-voor-draadje-doorverbinden-methode: Deze zijn erg goedkoop, maar je loopt het risico dat je laptop HD erdoor naar de klote gaat; de voltages zijn niet 100% hetzelfde namelijk.

De met-electronische-onderdelen-variant: Deze zijn duurder, maar bevatten voltage regulators e.d., zodat je laptop HD wel de juiste spanningen krijgt en dus als het goed is niet kapot kan gaan.
Weet je zeker dat er niets is misgegaan met het schrijven van de CD ? Misschien een andere kleur cd proberen ofzo ? Zonder netwerk wordt het n.l. vrij moeilijk om het te installeren.
Mja, hele oude CDroms hebben nogal eens problemen met CDRs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 08:55

mark9534

Ondertitel ?

Als ik debian (woody) download is dit dus niet grafisch zoals in windows ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 april 2002 03:48 schreef mark9534 het volgende:
Als ik debian (woody) download is dit dus niet grafisch zoals in windows ?
Debians installer is niet grafisch en standaard wordt er ook niks grafisch geinstalleerd (omdat Debian op de je-kunt-er-alle-kanten-mee-op invalshoek mikt, is een Debian systeem vrij kaal en klein na een installatie). Maar met Debian kan even goed grafisch gewerkt worden. Je moet dan alleen een X server en de grafische programma's die je wilt gebruiken installeren en configureren.
Die X server en programma's zitten overigens bijna allemaal in Debian (Quake III en Opera bijvoorbeeld niet).

Debian Woody (die over een paar werken wordt gereleased als de nieuwe Debian Stable) wordt in totaal 8 CDs, dat is genoeg voor een over-overcomplete desktop. Merk op dat je niet alle acht de CDs hoeft te downloaden (en al helemaal niet allemaal te installeren); Meestal haal je met Debian de programma's van de Debian mirrors af. Is meer up-to-date, en je hoeft niets wat je niet nodig hebt te downloaden.

Zo draaien mijn servers Debian Potato (aka 2.2, de huidige Stable), zonder grafische progs, met een grootte van 200-400 MB.
Mijn gateway draait Debian Woody (aka 3.0, nu Testing, wordt binnenkort de nieuwe Stable), zonder grafische progs <*>, met een grootte van rond de 300 MB.
Mijn desktop en laptop draaien Debian Sid (de Unstable tree), uiteraard met grafische progs, met een grootte van iets van 1.2 gig.

Alle groottes zijn puur systeem+apps, dus geen films, mp3s, spellen, grote hoeveelheden mail, enz (ook swap niet meegerekend).

<*> Mijn gateway heeft 1 grafisch programma, een moo-client. Deze start ik dan op mijn gateway, maar dan zo dat de (grafische) output op mijn HP workstation verschijnt (omdat dat programma op mijn HP workstation niet wil draaien).

Kijk btw eens op http://screenshots.luon.net/, daar staan een aantal screenshots, van (nu ik erover nadenk) vrijwel alleen maar Debian bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Een goede (en makkelijke) install manual voor ebian kan je vinden op:
http://tinyplanet.ca/pubs/debian/html/index.html

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
Op maandag 15 april 2002 16:48 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Slackware heb ik tijden op de desktop gebruikt en is daarvoor geschikt. Alleen Ximian-Gnome is er niet voor Slackware. Als je die niet wilt gebruiken dan is Slackware prima en past ruim binnen de door jou aangegeven schijfruimte. Er komt binnenkort een nieuwe versie van Slackware uit met weer de laatste stand van zaken mbt X en KDE.
Ik heb je wijze raad jammer genoeg in de wind geslagen en toch maar de current gedownload onder het mom van 'anders moet ik een half jaar aan patches, updates en fixes downloaden, waarom dan niet simpelweg gemakkelijk doen :P Als het echt zo brak is kan ik desnoods nog 8.0 downloaden'. Een erg vlotte install (wel 2x opniuew moeten starten, maar dat was m'n eigen fout) moet ik wel zeggen :)
En nu internet ik lekker met KDE3 :) (ik had gedacht dat er nog 2.2.2 bijgezeten zou hebben, ik moet in het vervolg beter lezen ;), plus dat is een extra voordeel van de current, anders moest ik nog updaten van QT2 en KDE2)

Als ik nog problemen tegenkom zal ik je wel roepen ;), ik ga nu wat verder m'n config tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het voor jou werkt :) Het aantal updates van slackware-current is ook behoorlijk aan het dalen, wat betekent dat het steeds meer naar de release van 8.1 gaat (Of Patrick is op vakantie >:) ).
Als Slackware-8.1 uitkomt zal ik zsm een review voor GoT schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36463

Is dat een schatting van te maken wanneer die (Slackware 8.1) uitkomt? Lijkt me niet :)
Ben er wel benieuwt naar, net als de release van Debian woody. Maar volgens mij is daar ook niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 10:22 schreef BartDex het volgende:
Is dat een schatting van te maken wanneer die (Slackware 8.1) uitkomt? Lijkt me niet :)
Ben er wel benieuwt naar, net als de release van Debian woody. Maar volgens mij is daar ook niks over te zeggen.
ze zeggen dat woody 1 mei stable wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 24 april 2002 11:31 schreef yeadder het volgende:

[..]

Sinds wanneer halen linux-developers deadlines? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:32

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik moet misschien binnekort bij iemand een netwerk met een internet share server opzetten en ik zou graag willen weten welke distro (die 1 flop dingen zijn toch ook linux??) ik moet hebben.

Wat het moet doen:
het moet gewoon simpel weg een beetje veilig internet delen over een klein netwerk (+/- 3 pc's). En 's avonds uitgezet kunnen worden zonder dat daar toetsenboard enzo voor nodig zijn. (dus eigenlijk een onzichtbare server als het kan)

Wat er is:
Casema-wanadoo @ com-21 modem.
486dx (geloof 100)
64 mb intern
Cd spelert (niet echt van belang denk ik)
hd (denk 800 mb maar als het kan gaat die er uit ivm geluid)
Floppy

Misschien wil iemand ook zo aardig zijn om een link voor een howto te plaatsen om dat com21 modem op die desbtreffende distro aan de gang te krijgen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 24 april 2002 11:31 schreef yeadder het volgende:
Dat is de richtlijn ja.
Quote uit de Debian Weekly Newsletter van 10 april:
Woody Release on May 1st. Anthony Towns is becoming increasingly confident in woody's release readiness and has therefore scheduled it for May 1st. However, as always, it'll be released when it is ready: if we find out that the software is not ready by April 30th, it won't be released. Together with this announcement, he mentioned another set of 53 packages, which have been removed from the testing distribution due to bugs and other issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 10:18

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hi,

nav dit topic: [topic=487601]

heb ik Smoothwall gekozen boven FreeSCO.

Nu hoor ik net van een collega dat IPCop ook een heel goede keus kan zijn. Vooral omdat deze ook IPsec ondersteund.

Aan de andere kant is Smoothwall volgens mij een iets volwassener product (langer in development).

Maar op dit moment staat er trouwens ook een nieuwe release van Smoothwall, nl Smoothwall Lite in de planning. Er staat helaas niet bij wanneer deze gereleased wordt, en of er wel of geen IPsec ondersteund wordt. Ik heb dus geen idee of het wel of niet verstandig is om er eventueel op te wachten.

Nu zou ik graag willen weten of er hier mensen zijn die met een van beide (positieve) ervaringen hebben en eventueel wat tips ed kunnen gegeven omtrent het maken van een goede keuze.

Tnx!

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smoothwall Lite zal deels niet meer open source zijn. Dat betekent dat een deel van de code niet meer door de community kan worden gelezen / nagekeken op lekken. Daardoor verzwakt Smoothwall zijn product.

IPCop is wel open source (net als Smoothwall GPL, maar dat is een doodlopend pad) dus op grond van deze overwegingen zou ik niet voor Smoothwall gaan.

Ik heb geen ervaring met dit soort producten, mijn firewall/router draait op Slackware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 10:18

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

OK, good point.

Maar op basis van functionaliteit en gebruiksgemak? Wie kan me daar iets meer over vertellen?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55149

Hallo,
ik heb hier nog een oude computer liggen, een Pentium 166 met 4GB harde schijf, en 32MB-ram. Nu dacht ik eraan op als experiment hierop linux te installeren, en later deze eventueel als server te laten werken. Omdat het om een experiment gaat had ik liefst een gratis versie van linux gehad. Waar kan ik deze downloaden va het net, en welke versie is het beste geschikt voor deze "lichte" computer
Alvast bedankt voor een mogelijk antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 09 mei 2002 16:51 schreef azerty157 het volgende:
Hallo,
ik heb hier nog een oude computer liggen, een Pentium 166 met 4GB harde schijf, en 32MB-ram. Nu dacht ik eraan op als experiment hierop linux te installeren, en later deze eventueel als server te laten werken. Omdat het om een experiment gaat had ik liefst een gratis versie van linux gehad. Waar kan ik deze downloaden va het net, en welke versie is het beste geschikt voor deze "lichte" computer
Het topic is ook erg lang, dus ik kan me voorstellen dat je mm niet helemaal hebt gelezen. Maar voor een dergelijke machine kun je overwegen om Slackware of Debian te installeren. Deze distro's zijn gratis te downloaden (RedHat, Mandrake etc ook trouwens). Kijk op ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/slackware/slackware-8.0/isos/
voor een Slackware cd of www.debian.org voor een Debian cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 16:51 schreef azerty157 het volgende:
Hallo,
Als je het makkelijk wilt doen kun je prima met Red Hat aan de slag (moet je alleen niet grafische mode installeren). Dat (webserver, ftp, windows deling (-> samba)) zal prima draaien op die pc.
Als je echt het snelste uit je pc wilt halen, en bereid bent of veel te lezen, en alles zelf uit te zoeken zou je Debian kunnen nemen. Ik ben alleen zelf ooit op zo'n pc met RedHat begonnen, en dat lijkt me een betere manier om linux te leren dan meteen Debian ;)

www.redhat.com/download/mirror.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij kan je op een 32 MB machine best redhat draaien, ik betwijfel echter of hij de grafische installatie zal slikken. Net wel of net niet... Het kan zijn dat die 64 MB vereist...
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.