Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Zo snel mogelijk, weinig tijd -> mandrake
Zo snel mogelijk, wat meer tijd -> mandrake nog steeds, kan je later Debian van maken
kan ut wat langer duren, wil je er tijd in steken -> debian.
IMHO natuurlijk
Qua hardware etc maakt het allemaal niet uit, alleen is Mandrake wat geschikter voor 'n00bs'
Tja
De andere dingen maken niet zoveel uit.
Mandrake is standaard grafisch he? Kan je X na het instellen van alle programma's gewoon afsluiten voor extra performance en stabiliteit of maakt dat niet uit?
Laatste vraag: Kan je Debian en Mandrake beiden helemaal vanaf een ftp installeren? Mijn brander is er namelijk mee opgehouden
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als niks extreem tegenzit zou NAT met beiden wel binnen een paar dagen werkend te krijgen moeten zijn.Op zaterdag 15 juni 2002 23:46 schreef Gizz het volgende:
Ik heb nu vakantie en dus veel tijd, maar ik wil het wel binnen een paar dagen hebben draaien. In ieder geval NAT want anders heb ik maar op 1 pc internet ipv 6, en dat is niet de bedoeling
Maar misschien is het dan handiger om een andere computer tijdelijk internet te laten delen, en dan je server daarachter te hangen en zo te installeren. Dan heb je de tijd om op je gemak je server/gateway fatsoenlijk in te richten.
Ja.Mandrake is standaard grafisch he?
Ja, dat kan.Kan je X na het instellen van alle programma's gewoon afsluiten voor extra performance en stabiliteit of maakt dat niet uit?
Qua stabiliteit zou het niet veel uit mogen maken (als X crasht gebeurt het zelden dat hij je hele bak mee sleurt, alhoewel het wel mogelijk is).
Qua CPU-usage zal het ook niet veel uitmaken op het moment dat je niks doet met de grafische interface (als je hem gebruikt uiteraard wel), maar qua ram-usage zul je het wel merken met 48 MB.
Het is overigens verstandiger om veel met de commandline te doen, en dan ook te begrijpen wat je doet. Op die manier heb je meer controle over je systeem en het feit dat je weet wat je doet heeft meestal ook positieve gevolgen voor de veiligheid.
Van Mandrake weet ik het niet, maar Debian biedt deze mogelijkheid in ieder geval zeker. In dat geval heb je 2 install flops en 4 driver flops nodig en de rest downloadt hij van internet.Laatste vraag: Kan je Debian en Mandrake beiden helemaal vanaf een ftp installeren? Mijn brander is er namelijk mee opgehouden
Als je voor Debian kiest, dan raadt ik je aan om niet de huidige Debian Stable (2.2 aka 'Potato') te nemen, maar de huidige Debian Testing ('Woody'). Deze wordt binnenkort gereleased als de nieuwe Stable: Debian 3.0.
Ook is het een goed idee om de security updates in je sources.list op te nemen en regelmatig te updaten, dan heb je altijd meteen een gefixte versie als er een exploit in een programma ontdekt wordt.
Verder is http://netfilter.samba.org/unreliable-guides/ de moeite waard om te lezen (eerste HOWTO is belangrijk, welke distro of kernel je ook gebruikt, tweede en derde zijn informatief als je gaat NATten met een 2.4 kernel, en de vierde is niet zo interessant voor jou).
Dan staat er nog een uitgebreide installatie-handleiding en gebruikers-inleiding voor Debian Potato (maar hij zal ook voor een zeer groot deel van toepassing zijn op Woody) op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html.
En natuurlijk: zie de installatie-reviews van (oa) Debian en Mandrake in het sticky topic bovenaan in NWOS.
Ik wil er op gaan programmeeren.
Welke distro?
Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.
WAT erop gaan programeren? (geen bij de hand antwoord als "programmas", ik heb het over de taal)Op zondag 16 juni 2002 16:30 schreef comvidnet het volgende:
Ik heb een 386 Laptop met 4 MB intern geheugen en een hdd van 65 MB.
Ik wil er op gaan programmeeren.
Welke distro?
BTW, ik zou debian pakken. Met de minimal CD bare nessecities erop zetten en dan manueel al de packages installen met apt-get
BTW, op een 386 ga je niet echt snel een matig groot c++ proggy compiled krijgen, dat gaat vrees ik nachtwerk worden.
ik ga C programeren, ik ga op vakantie en moet dan wat te doen hebben. verder zullen het geen grote progies worden, alleen wat oefenen.Op zondag 16 juni 2002 16:47 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
[..]
WAT erop gaan programeren? (geen bij de hand antwoord als "programmas", ik heb het over de taal)
BTW, ik zou debian pakken. Met de minimal CD bare nessecities erop zetten en dan manueel al de packages installen met apt-get
BTW, op een 386 ga je niet echt snel een matig groot c++ proggy compiled krijgen, dat gaat vrees ik nachtwerk worden.
Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.
Ik denk dat je min of meer recente versies van 'normale' distro's wel kunt vergeten. Debian of Slackware zijn waarschijnlijk wel te installeren als je heel goed weet wat je doet en heel veel geduld hebt, maar het is de vraag of je dat wilt.
Gebruikte de 1.x kernels btw niet het Minix filesystem?Op zondag 16 juni 2002 17:00 schreef deadinspace het volgende:
Was er niet zoiets als 'TinyLinux' ? Misschien dat het daarmee kan. Ander kun je eens kijken naar Minix. Dat is geen GNU/Linux, maar wel een Unix (sterker nog, Minix was de reden voor Linus om de Linux kernel te schrijven).
Ik denk dat je min of meer recente versies van 'normale' distro's wel kunt vergeten. Debian of Slackware zijn waarschijnlijk wel te installeren als je heel goed weet wat je doet en heel veel geduld hebt, maar het is de vraag of je dat wilt.
Nee, dat was afaik alleen bij de echt oude kernels (voor 1.0 dus). Minix' fs is bijvoorbeeld ook beperkt tot 64 MB.Op zondag 16 juni 2002 17:58 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Gebruikte de 1.x kernels btw niet het Minix filesystem?
64MB, omgOp zondag 16 juni 2002 19:27 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Nee, dat was afaik alleen bij de echt oude kernels (voor 1.0 dus). Minix' fs is bijvoorbeeld ook beperkt tot 64 MB.
Verwijderd
ik wil gewoon linux daarop uitproberen, een beetje als tweede Workstation gebruiken.
kheb er wel eens Debian in text-versie erop gehad met een 400 mb schijf en 8 mb geheugen, vond die Debian install niet zo erg fijn, met al die drivers enzo.
ik wil nu dus wel met het x-window system erop.
ik vraag het hier wel gewoon want bij al die distro's staan de system requirements ver weggestopt
Hmm, apt-get install x-window-systemOp zondag 16 juni 2002 21:19 schreef pppeter het volgende:
kheb er wel eens Debian in text-versie erop gehad met een 400 mb schijf en 8 mb geheugen, vond die Debian install niet zo erg fijn, met al die drivers enzo.
ik wil nu dus wel met het x-window system erop.
ik vraag het hier wel gewoon want bij al die distro's staan de system requirements ver weggestopt
En dan als windowmanager blackbox ofzoiets.. Je hoeft Gnome & KDE niet te proberen, want die zijn te zwaar voor dat ding, 8 mb is n.l. wel /erg/ krap voor hedendaagse X-apps..
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Idd, niet te lui zijn. 5 minuten zoeken op de debian woody package lists en ik wist de packagenaamOp zondag 16 juni 2002 21:29 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Hmm, apt-get install x-window-system
En dan als windowmanager blackbox ofzoiets.. Je hoeft Gnome & KDE niet te proberen, want die zijn te zwaar voor dat ding, 8 mb is n.l. wel /erg/ krap voor hedendaagse X-apps..
ICEWM is maybe ook een idee
Verwijderd
eerst zat er een schijf met 400 mb in en 8 mb geheugen, Nu, hedendaags, heden ten dagen (etc) zit er 2.4 Gig op met 40 mb geheugenOp zondag 16 juni 2002 21:29 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Hmm, apt-get install x-window-system
en Debian staat op die 400 mb schijf, en er is geen plaats of kabel voor twee schijven
ff een kabel lenen uit een andere computer ofzo, waarom zou je een hele nieuwe installatie doen, als je huidige distro alles kan wat je nodig hebtOp zondag 16 juni 2002 22:09 schreef pppeter het volgende:
eerst zat er een schijf met 400 mb in en 8 mb geheugen, Nu, hedendaags, heden ten dagen (etc) zit er 2.4 Gig op met 40 mb geheugen
en Debian staat op die 400 mb schijf, en er is geen plaats of kabel voor twee schijven
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Alleen het werkt allemaal wel erg log, misschien word ik nu wel wat overmoedig
Het bevalt me allemaal wel zo goed dat ik er mischien wel mijn standaard OS van wil maken en windows als 2nd boot te gebruiken. Tis alleen dat ik het graag wat soepeler zou willen maken.
Nu zoek ik dus een distro die als n00bie ook nog een beetje te begrijpen is maar waar je wel echt van leert. Ik zat dus zelf in de richting van Debian of gentoo te denken.
Het is voor een dual P2-400 met 512mb, 30gb HD, gforce2mx.
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Verwijderd
Hmm enne over die oefening heb je inderdaad wel helemaal gelijk
Het viel me eigenlijk gewoon zwaar tegen dat een standaard install zo log loopt, vandaar dat ik gelijk de distro blame
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Verwijderd
mjah, de distro's op zich zullen het wel doen. debian stelt als minimum eis 12mB, slackware 16mB. toch is het op dit systeem wel te doen, alleen moet je er rekening mee houden dat het misschien allemaal wat trager kan gaan... (maar extra geheugen is aan te raden als je er een web en/of ftp server van wilt maken)basterd:
--knip--
Verwijderd
Installeer dan Slackware-8.0. Die pakt denk ik minder geheugen dan 8.1 met zijn 6 bootfloppen. Slackware 8.0 heeft 2 bootfloppen naast de cd boot.Op zondag 23 juni 2002 23:32 schreef basterd het volgende:
Ik heb een pI 75 met 8 mb intern geheugen met voldoende schijfruimte. Ik wil een internet (firewall/router), web en ftp server ervan maken. Is dit te doen met slackware of debian of moet ik op zoek naar wat extra geheugen wil het fatsoenlijk draaien?
Verwijderd
Geheugen is wat aan de krappe kant, maar zolang je niet direct wat hoeft te compileren, en geen grafische modus wilt draaien, zal het een en ander wel lopen..Op zondag 23 juni 2002 23:32 schreef basterd het volgende:
Ik heb een pI 75 met 8 mb intern geheugen met voldoende schijfruimte. Ik wil een internet (firewall/router), web en ftp server ervan maken. Is dit te doen met slackware of debian of moet ik op zoek naar wat extra geheugen wil het fatsoenlijk draaien?
Volgens de site van slackware moet er minimaal 16 mb in. Ik heb al een tijdje 8.0 gedraaid en was er wel tevreden over op een snelle computer dan wel. Maar volgens jou zou 8 mb eventueel moeten lukken met niet teveel extra "rotzooi"?Op zondag 23 juni 2002 23:46 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
Installeer dan Slackware-8.0. Die pakt denk ik minder geheugen dan 8.1 met zijn 6 bootfloppen. Slackware 8.0 heeft 2 bootfloppen naast de cd boot.
Verwijderd
Uit de 8.1 bootdisks README:
Volgens mij moet dat met 8.1 dus wel lukken mits je deze bootdisk gebruiktlowmem.i
This is a really stripped-down Linux kernel which might
be useful for installing on IDE systems with a low
amount of RAM (less than 8MB). If bare.i runs into
problems, you might try this. NOTE: On systems with
extremely low memory (4MB), ZipSlack plus the
fourmeg.zip add-on (found in the zipslack directory)
may boot and run even in cases where lowmem.i doesn't.
If use have to use lowmem.i to install, you'll then
probably have to compile a custom kernel with the
minimal additional features that your machine requires.
Verwijderd
het zal denk ik net kunnen... extra geheugen is echter aan te raden.Op maandag 24 juni 2002 00:00 schreef basterd het volgende:
Volgens de site van slackware moet er minimaal 16 mb in. Ik heb al een tijdje 8.0 gedraaid en was er wel tevreden over op een snelle computer dan wel. Maar volgens jou zou 8 mb eventueel moeten lukken met niet teveel extra "rotzooi"?
Zorg wel dat je voldoende swap hebt, 32 MB swap is in sommige situaties geen overbodige luxe als je 8 MB ram hebt. En zorg dat je wat anders te doen hebt tijdens de installatie, zodat je niet de hele tijd op die compu hoeft te wachten
Als je nog wat extra ram kunt bemachtigen, moet je dat zeker doen.
Verwijderd
Er is een iso, maar je moet dan nog wel afzonderlijk bootdisks en rootdisks downen.Op maandag 24 juni 2002 00:23 schreef basterd het volgende:
Oke ik ga slackware 8.1 wel proberen. Het zal wel eind van de week worden moet hem nog downloaden. Bedankt voor de reacties iig.
bootdisks ,bare.i en lowmem.i
rootdisks (install.1 t/m 5)
iso
+1 helpvolOp maandag 24 juni 2002 00:27 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
Er is een iso, maar je moet dan nog wel afzonderlijk bootdisks en rootdisks downen.
bootdisks ,bare.i en lowmem.i
rootdisks (install.1 t/m 5)
iso
Verwijderd
Welke distro? Zat zelf te denken aan Debian, aan te raden?
Debian is, mits je bereid bent zelf wat dingen uit te zoeken en configureren (dus niet klik-klik-klaar) daar zeker geschikt voor. Bovendien is Debian meestal een betere keuze op oudere computers, omdat andere distro's standaard nogal eens veel installeren/aanzetten (al kun je met 80 MB in principe wel iedere distro draaien, zei het misschien niet bijzonder snel).Op donderdag 27 juni 2002 11:46 schreef DV het volgende:
OK, newbie op Linux gebied, ik heb een oud Compaqje (P133, 80MB, 2.1 GB) en wil Linux "leren".
Welke distro? Zat zelf te denken aan Debian, aan te raden?
Slackware valt overigens ongeveer in dezelfde categorie als Debian, maar mijn voorkeur ligt bij Debian.
Zie voor een uitstekende nederlandse installatie- en gebruikshandleiding voor Debian Potato http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html.
Dit is overigens een handleiding voor de huidige Debian Stable (2.2, aka Potato), maar als desktop wil je misschien liever Testing (ivm aanzienlijk recentere software). De handleiding is voor het overgrote deel ook van toepassing op Testing (de handleiding bevat sowieso redelijk veel informatie die niet echt distro-specifiek is).
Bekijk ook de installatie-reviews (voor verscheidene distro's, waaronder Debian) van NWOS eens (sticky topic bovenaan).
Verwijderd
Dergelijke functionaliteit is er ook voor Slackware, maar ik vind packagemanagers die zelf pretenderen dependencies op te lossen gewoon een ramp. Dat zoek ik liever zelf uit.Op vrijdag 28 juni 2002 13:52 schreef DarkPipo het volgende:
Ik vind Debian toch ook iets gebruiksvriendelijker dan Slackware, met name door apt-get.
De gecompliceerdheid van het installeren / configureren Slackware wordt trouwens behoorlijk overschat. Na een installatie:
-aanpassen rc.modules voor geluid en eventueel andere te laden modules
-xf86config runnen
-gebruikers aanmaken
-xwmconfig runnen
-dmv executable flag services regelen in /etc/rc.d
En dat was het dan wel zo'n beetje. Voor een Linux gebruiker met enige ervaring lijkt me dit niet een al te ingewikkelde operatie.
Verwijderd
Verwijderd
Mandrake is zeker veel simpeler te installeren, maar is 'out of the box' ook stukken trager dan Debian of Slackware, omdat hij veel meer brol installeert die je lang niet altijd nodig hebt. En hij zegt ook dat hij linux wil leren, en dat doe je niet bepaald bij mandrake. Overal zitten wizardjes omheen.Op vrijdag 28 juni 2002 14:08 schreef wayeax het volgende:
heb zojuist een paar weken terug Mandrake 7.1 op een P100 met 16mb geheugen geinstalleerd en dat bevalt ook wel en is denk ik voor een beginner beter aan te raden dan Debian of slackware. Als je geen beginner meer bent kan je natuurlijk wel een van deze 2 nemen. Alleen denk ik dat mandrake wat simpeler te installeren is,maar misschien is dat wel een vooroordeel dat weet ik niet, heb al een tijd geen debian meer gezien
Ik vind het prutsen met LInux erg leuk, alleen na installatie heb ik altijd zoiets van: mooi, en nu?
Verwijderd
Mandrake 7.1 is al wel aardig oud, en er komen ook geen security updates meer voor uit.Op vrijdag 28 juni 2002 14:08 schreef wayeax het volgende:
heb zojuist een paar weken terug Mandrake 7.1 op een P100 met 16mb geheugen geinstalleerd en dat bevalt ook wel
Ik zou hem dus niet meer aan het internet hangen, omdat dat niet veilig meer is.
Ja, gebruiken he...Op zaterdag 29 juni 2002 18:52 schreef Wekkel het volgende:
Ik vind het prutsen met LInux erg leuk, alleen na installatie heb ik altijd zoiets van: mooi, en nu?
In het begin had ik een dualboot die automatisch bootte naar Linux. Dat zorgde ervoor dat als ik niet nadacht default in Linux kwam, en zo min-of-meer gedwongen was om het te gaan gebruiken. En op een bepaald moment wilde ik niks anders meer.
Ik heb al Coyote linux geprobeerd, maar is met geen mogelijkheid op HDD te krijgen. Overigens was de doelstelling van coyote een hele kale router te ontwerpen die op een floppy past en een printserver is bijvoorbeld achterwege gelaten.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Kale routers schreeuwt een beetje om <insert result of slackware vs. debian distro war> omdat je die zowel heel kaal en compact kan installen, maar ook weer uitgebreid genoeg zodat je er alles mee kan. Komt er geen geschikte kernel uit de distro, dan kun je hem op slack of debian (of wat anders) compilen.Op zondag 30 juni 2002 00:18 schreef Japie_17 het volgende:
Ik zoek een kale linux router. Ik draai nu FreeSCO, maar ik kan geen h.323 support in de kernel krijgen. Ga nou niet roepen om eyeballchat, netmeeting is gewoon OK. (punt)
Ik heb al Coyote linux geprobeerd, maar is met geen mogelijkheid op HDD te krijgen. Overigens was de doelstelling van coyote een hele kale router te ontwerpen die op een floppy past en een printserver is bijvoorbeld achterwege gelaten.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
en WinXP, Ik zat te denken aan SuSe, heb ik veel goeds over gehoord. Is dit een goede keuze?
ALvast bedankt!
Ik denk dat dat voor jouw prima zal voldoen.Op zondag 30 juni 2002 14:33 schreef POOPA-SCOOPA het volgende:
Ook een Linux n00b: P4 1,5 gig 256RAM 60 gig HDD...
en WinXP, Ik zat te denken aan SuSe, heb ik veel goeds over gehoord. Is dit een goede keuze?
ALvast bedankt!
Als je hem niet van de ftp leeched maar naar de winkel loopt dan koop je recht op support van Suse (3 CDROMs, 2 Manuals (Basics, Applications), 60 days of installation support)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wil ook nog een port mappen naar mijn PC... is dit hiermee ook mogelijk?
Er staat nu trouwens Win98SE op (de server), maar naar mate de PC langer aan staat, wordt internet trager, zodat ik na 2 weken weer moet rebooten omdat ie anders helemaal geen internet meer heeft.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Verwijderd
Bedankt he! die 81,90 euro wordt dus goed besteed! Thx!Op zondag 30 juni 2002 14:42 schreef RonaldH het volgende:
[..]
Ik denk dat dat voor jouw prima zal voldoen.
Als je hem niet van de ftp leeched maar naar de winkel loopt dan koop je recht op support van Suse (3 CDROMs, 2 Manuals (Basics, Applications), 60 days of installation support)
Bedoelt gij FreesCoOp zondag 30 juni 2002 14:44 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Heb hier nog een P90 staan met 16MB intern en 2GB HDD... had gehoord dat er een Linux-distro bestond die op een floppy paste waarmee je internet kan sharen (Cistron ADSL 7800/512). Wat was deze distro ook alweer, waar kan ik 'm downen en heeft iemand 'm toevallig al goed geconfigged voor Cistron ADSL???
edit:
Er staat nu trouwens Win98SE op (de server), maar naar mate de PC langer aan staat, wordt internet trager, zodat ik na 2 weken weer moet rebooten omdat ie anders helemaal geen internet meer heeft.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Coyote Linux of Freesco. Ik weet niet of die ook pptp of pppoe support hebben (mxstream is pptp, cistron is dacht ik pppoe?)Op zondag 30 juni 2002 14:44 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Heb hier nog een P90 staan met 16MB intern en 2GB HDD... had gehoord dat er een Linux-distro bestond die op een floppy paste waarmee je internet kan sharen (Cistron ADSL 7800/512). Wat was deze distro ook alweer, waar kan ik 'm downen en heeft iemand 'm toevallig al goed geconfigged voor Cistron ADSL???
Die server van jouw is ruim krachtig genoeg om bijvoorbeeld slackware of debian op te zetten, dan "kun" je er veel meer mee (webserver, eigen email server, cistron gaat binnenkort bsmtp en <jouwnaamnaarkeuze>.cistron.nl als domein ondersteunen las ik, en zo verder)
Portmapping is een verhaal van kernel + userland tooltje en dat zit erin voor zover ik weetedit:
Suse Personal is op de US site maar 39 dollar, dus ik denk dat je wat over houdtOp zondag 30 juni 2002 14:47 schreef POOPA-SCOOPA het volgende:
[..]
Bedankt he! die 81,90 euro wordt dus goed besteed! Thx!
Hmm... ik geloof dat Cistron géén van beide genoemde protocollen gebruikt, maar alleen bridge (dat is ook de reden waarom ik m'n Alcatel modem niet kon gebruiken als router...Op zondag 30 juni 2002 14:50 schreef RonaldH het volgende:
[..]
Coyote Linux of Freesco. Ik weet niet of die ook pptp of pppoe support hebben (mxstream is pptp, cistron is dacht ik pppoe?)
Die server van jouw is ruim krachtig genoeg om bijvoorbeeld slackware of debian op te zetten, dan "kun" je er veel meer mee (webserver, eigen email server, cistron gaat binnenkort bsmtp en <jouwnaamnaarkeuze>.cistron.nl als domein ondersteunen las ik, en zo verder)
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Heb FreeSCO gedownload en de manual beetje bekeken en met de setup m'n internet-verbinding geconfigged!
Had niet gedacht dat 't zo makkelijk was !! (Of ben ik nou zo slim
Snelheden van internet zijn ook vet omhoog gegaan!!!
Zat eerst met www.speedtest.nl op +/- 650kbps... nu op 780kbps !!! (En ik heb 't hier over kilobytes!!!)
Verwijderd
Server-Specs:
- Intel Pentium 3 667MHz
- 2x128 MB 133MHz
- 2x20 GB HDD
- 32MB TNT2 Pro
OntwikkelComputer-Specs:
- AMD 1800+ (@1533)
- 2x256 MB 266MHz
- 1x20 + 1x60 GB HDD
- 64 MB Geforce2MX
Software Nu:
- MySql 3.23.49
- Apache Webserver 2.0.35
- PHP 4.2.1
- Zelfgemaakte Software (o.a. Smtp & Telnet server)
Op mijn ontwikkel computer wil ik gewoon zoveel mogelijk kunnen doen wat ook met WinXP kan (en hoop WinXP dus af te kunnen schaffen
Op mijn server wil ik de dingen als apache, mysql en php zowieso hebben draaien (24/7). Verder zou ik graag de programma's die ik op de andere PC geschreven heb hierop draaien. Het liefst wil ik voor deze de meest stabiele en snelle distro gebruiken, maar ik wil ook de programma's die in kylix zijn geschreven kunnen draaien (geen grafische, maar meer server-achtige progsels).
Ik hoop dat er mensen zijn me goed advies kunnen geven, alvast bedankt!
Zolang je maar niet die-hard wil gamen, kan je met veel Linux-distros volgens mij wel uit de voeten!!! Zoek een mooie Window manager uit (vind KDE3 zelf ergOp zondag 30 juni 2002 15:58 schreef lastone80 het volgende:
Op mijn ontwikkel computer wil ik gewoon zoveel mogelijk kunnen doen wat ook met WinXP kan (en hoop WinXP dus af te kunnen schaffen). En het lijkt me wel wat om Kylix te draaien op deze PC (ik programmeer nu voornamelijk Delphi/C++Builder).
typo's
Het is toch zo dat je MESAOpengl daarvoor moet hebben of zo?
Vulnerable! Update naar 2.0.39.Op zondag 30 juni 2002 15:58 schreef lastone80 het volgende:
- Apache Webserver 2.0.35
Zie ook http://www.tweakers.net/nieuws/22208.
Het lijkt me het verstandigs om met één computer te beginnen ipv 2. Om te beginnen kun je dan je aandacht focussen op één bak (en de andere blijft dan gewoon werken), en verder scheelt het je moeite als het niks voor je blijkt te zijn bijvoorbeeld.Ik hoop dat er mensen zijn me goed advies kunnen geven, alvast bedankt!
Welke distro?
Magere systeemspecs -> Debian of Slackware.
Goede systeemspecs -> Elke distro kan wel.
Nouja, aangezien jouw specs van beide systemen ruim voldoende zijn heb je de keuze.
Wil je wat meer moeite doen, beetje leren hoe het 'achter de schermen' werkt, veel controle over je systeem, weinig overbodige zut en ben je niet bang van een command prompt? -> Debian (mijn favoriet) of Slackware.
Wil je wat meer in de watten gelegd worden, met wizards, hardware-autodetectie, standaard grafische install, e.d.? -> Red hat, SuSE of Mandrake.
Verwijderd
Ja maar als je op www.suse.de kijkt is ie(zonder verzendkosten) iets van 79 euro.. en als ik dan ff ergens anders kijk is ie 81,90 dus zal wel goed zijn...Op zondag 30 juni 2002 14:51 schreef RonaldH het volgende:
[..]
Suse Personal is op de US site maar 39 dollar, dus ik denk dat je wat over houdt
Verwijderd
Jah moet ik nog doen, maar d8 dat het alleen voor 64bit systemen was...Op zondag 30 juni 2002 16:20 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Vulnerable! Update naar 2.0.39.
Zie ook http://www.tweakers.net/nieuws/22208.
[..]
Ik denk dat ik nu eerst debian met kde3 op me gewone PC ga zetten (dual boot). Inderdaad eerst maar ff oefenen voordat ik me server er ook op laat draaien.
Ik kan al wel b-tje 'command-prompt' in linux en heb ooit (redhat 6 ofzo) nog wel shell-scriptjes geschreven, ben dus geen totale linux-noob
Maar voor de server is het ook het slimst om debian te doen zeker? Najah, ik ga iig eerst debian installeren op me gewone PC en dan zie ik wel weer, thnx voor het advies!
specs: laptop p1 166mmx
80mb ram
10 gig hdisk
cdrom
geluidskaart
tft 800x600 schermpje
infrarood poort (kan dat werken onder linux?)
en nog wat vragen:
-heb je altijd een opstartdiskette nodig om linux te draaien (LILO???)?
-Ik wil linux er op zetten en er hoeft geen windows naast te kunnen draaien: welk bestandsysteem moet ik nemen en hoe doe ik dat (met fdisk)?
Verwijderd
Hangt er een beetje van af hoe het met je *NIX kennis is. Op zo'n bakje zou je mooi Debian of Slackware kunnen draaien. Met wat hangen en wurgen zal RedHat ook wel kunnen. Installeer dan niet Gnome of KDE, die zijn wat te zwaar voor dergelijke hardware.Maar daar zijn genoeg lichtere alternatieven voor.Op zondag 30 juni 2002 17:10 schreef savale het volgende:
Ok weer een standaard vraag hier: Ik heb vrij weinig ervaring met Linux (heb ooit op school wat met UNIX gewerkt dus weet wat standaard commandjes...) dus ik vraag me af: welke distro?
specs: laptop p1 166mmx
80mb ram
10 gig hdisk
cdrom
geluidskaart
tft 800x600 schermpje
en nog wat vragen:
-heb je altijd een opstartdiskette nodig om linux te draaien (LILO???)?
-Ik wil linux er op zetten en er hoeft geen windows naast te kunnen draaien: welk bestandsysteem moet ik nemen en hoe doe ik dat (met fdisk)?
Je overige vragen:
Je kunt LILO (of Grub) in de MBR zetten en dan boot je van harddisk.
Bestandssysteem doe je niet met fdisk, Met fdisk maak je Linux partities aan en een swap partitie. Het filesystem zal je distro maken en je een lijstje met keuzes geven tijdens de install. XFS is goed (als het in je distro wordt ondersteund), ext3 is erg populair en ReiserFS ook. Ext3 is een veilige keuze.
Kijk ook eens op http://www.linux-laptop.net/ .
Dat was inderdaad de conclusie, maar een paar dagen later bewees iemand alsnog dat het ook op 32 bit platformen exploitable kon zijn.Op zondag 30 juni 2002 16:31 schreef lastone80 het volgende:
Jah moet ik nog doen, maar d8 dat het alleen voor 64bit systemen was...
En nu (sinds eergisteren ofzo) is er zelfs een worm ontdekt die deze exploit misbruikt. Voorlopig is die worm gericht op FreeBSD systemen, maar het is mogelijk dat er ook een komt die GNU/Linux systemen target.
Updaten is (naar 1.3.26 of 2.0.39) is gewoon het verstandigst.
Tip: neem op je desktop geen Stable (nu: Potato), maar Testing (nu: Woody), of zelfs Unstable (nu: Sid). Stable (zeker de huidige) is over het algemeen wat oud om prettig te zijn voor op de desktop.Ik denk dat ik nu eerst debian met kde3 op me gewone PC ga zetten (dual boot). Inderdaad eerst maar ff oefenen voordat ik me server er ook op laat draaien.
Debian Stable met security updates is zeker geen slechte keuze voor een server.Maar voor de server is het ook het slimst om debian te doen zeker?
Verwijderd
Ik heb idd vanalles gezien over die verschillende versies (woody, potato e.d.). Ik ben nu van een ftp site cd1 van 2.2rev6 aan het downloaden. Zijn bovengenoemde versies nou allemaal 2.2rev6-en, of is dat weer wat anders?
Ik heb besloten om maar 1 hele cd te downloaden omdat ik em waarschijnlijk op meer PC's ga installeren later.
Mijn server is btw cd-rom/floppydiskdrive loos, nou kan ik natuurlijk moeilijk gaan doen door cd-drive over te zetten, maar is er een andere manier? Bijvoorbeeld eerst zooi via netwerk op hd zetten en dan installeren? Ik denk zelf van niet, maar misschien dat iemand dat toevallig weet?
Varieert wat. Bij vrienden van mij met een Toshiba CDT300/320 laptop werkt hij gewoon, maar op mijn eigen laptop is het maar brakjes (ongeveer een jaar geleden dan... sindsdien niet meer naar gekeken).Op zondag 30 juni 2002 17:10 schreef savale het volgende:
Ehm nee. Meestal installeer je een bootloader op je HD, die dan vervolgens de verschillende OSsen op je computer kan booten. Bootloaders die met GNU/Linux worden meegeleverd zijn meestal LILO of GRUB, het kan met de Windows NTLOADER of een third-party bootloader als XOSL.-heb je altijd een opstartdiskette nodig om linux te draaien (LILO???)?
Sommige mensen doet het met een opstartdisk omdat ze graag hebben dat de GNU/Linux installer de MBR van hun HD niet aanraakt, omdat ze bang zijn dat ze anders geen Windows meer kunnen booten ofzo.
Ikzelf heb een voorkeur voor ext3 (vanwege slechte verhalen over reiser en slechte ervaring met XFS).-Ik wil linux er op zetten en er hoeft geen windows naast te kunnen draaien: welk bestandsysteem moet ik nemen en hoe doe ik dat (met fdisk)?
Je kunt dan ook makkelijk installeren op ext2 en dan later ext2 omzetten naar ext3.
En het partitioneren e.d. kun je het beste overlaten aan de installer van je distro naar keuze.
De huidige Stable is Potato (aka Debian 2.2, nieuwste revisie: 6)Op zondag 30 juni 2002 18:02 schreef lastone80 het volgende:
Ik heb idd vanalles gezien over die verschillende versies (woody, potato e.d.). Ik ben nu van een ftp site cd1 van 2.2rev6 aan het downloaden. Zijn bovengenoemde versies nou allemaal 2.2rev6-en, of is dat weer wat anders?
De huidige Testing is Woody (Wordt binnenkort gereleased als Debian 3.0).
De huidige Unstable is Sid en is versie-loos (al geeft /etc/debian_version 3.0 aan vanwege administratieve issues).
Je bent dus nu CD 1 van Potato aan het downloaden. Hier kun je - als het goed is - gewoon mee installeren, en dan later upgraden naar Testing. Dat upgraden is het makkelijkst om te doen direct na de installatie, als je /etc/apt/sources.list goed is ingesteld downloadt hij de nieuwe versies gewoon van de Debian mirrors. Je kunt overigens ook installeren met bootflops, dan downloadt hij sowieso alles van internet.
Als je netwerkkaart van het netwerk kan booten kun je op je andere computer een bootp- en tftp-server opzetten, zodat je server zijn operating system over het netwerk van je andere computer haalt. Als het goed is zijn er netwerk-boot-Debian-install images, waarmee je dus van het netwerk boot en dan gaat installeren en de benodigde files van internet downloadt. Zo heb ik ooit een computer geinstalleerd.Mijn server is btw cd-rom/floppydiskdrive loos, nou kan ik natuurlijk moeilijk gaan doen door cd-drive over te zetten, maar is er een andere manier? Bijvoorbeeld eerst zooi via netwerk op hd zetten en dan installeren? Ik denk zelf van niet, maar misschien dat iemand dat toevallig weet?
Het is niet de makkelijkste manier, maar wel een gave
Alternatief kun je een floppy-drive overschroeven en met de gewone bootflops een netinstall doen, of je hangt de HD van je server tijdelijk in je gewone computer en installeert daar en hangt dan de HD terug.
Ik draai nu freesco maar wil toch overstappen op een een ECHT systeem
tijdje terug had ik al es debian geinstalleerd maar dat werkte allemaal niet zo fijn omdat er geen ipmasq geinstalleerd stond en kernels compilen vinnik niet zo fijn
maarruh 2 the point, wie weet er een distro, gewoon een standaard iets zonder heisa, waar ipmasq en dat soort zooi al standaard erbij zit zodat ik gelijk aan de slag kan
mijn dank is groot
It seemed like a good idea at the time
Verwijderd
Als ik mij niet heel sterk vergis zit in de standaard Debian kernel van Potato gewoon ipchains hoor (en de standaard Woody kernel heeft zowel ipchains als iptables).Op zondag 30 juni 2002 18:14 schreef Stacium het volgende:
tijdje terug had ik al es debian geinstalleerd maar dat werkte allemaal niet zo fijn omdat er geen ipmasq geinstalleerd stond en kernels compilen vinnik niet zo fijn
Dat klopt, maar bij sommige installdiskettes zit ipchains er niet in (de compact bijvoorbeeld). Ik weet natuurlijk niet welke hij toen gepakt had..Op zondag 30 juni 2002 18:35 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Als ik mij niet heel sterk vergis zit in de standaard Debian kernel van Potato gewoon ipchains hoor (en de standaard Woody kernel heeft zowel ipchains als iptables).
Mja, maar de install-kernel is iets anders dan de standaard-kernel... De bootflops installeren met de kernel op die flops (die alleen de hoognodige dingen aan boord heeft), die zetten tijdens de install een nieuwe kernel op de HD. Nadat het base system is geinstalleerd reboot de installer zodat de nieuwe kernel geboot wordt en dan wordt de installatie afgemaakt.Op zondag 30 juni 2002 18:38 schreef blaataaps het volgende:
Dat klopt, maar bij sommige installdiskettes zit ipchains er niet in (de compact bijvoorbeeld). Ik weet natuurlijk niet welke hij toen gepakt had..
En ja, de verschillende installflops gebruiken verschillende install-kernels, maar installeren ze ook verschillende standaard-kernels? Dat weet ik niet zeker namelijk.
Magoed, ik gokte eerder dat hij de ipchains package niet had geinstalled ofzo.
kga ut nog es proberen zo
It seemed like a good idea at the time
Nu maar weer verdiepen in DivX afspelen, dat heb ik al een keer werkend gekregen, dus ik ga 't maar weer eens proberen.
Verwijderd
Ik vind het een beetje zonde om 3 cds te downloaden als je er maar 1 nodig hebt.
HEb hier nog een RedHat 5.2 liggen, met het boekje linux in 24 uur...(24 hoofdstukken, elk hoofdstuk een uur)
Nou heb ik het een antal jaren geleden geprobeerd...het werd dus linux in 24 dagen..en zat pas bij hoofdstuk 5 of 6
maar goed...is dit nog wat??!?..wil dus lekker weer gaan prutsen enz....kan ik iig wel het weer gebruiken...
The more I learn, the less I know, I just realised
Verwijderd
Bovendien staan ontwikkelingen in Linux-land niet bepaald stil, er zijn behoorlijke gebruiksvriendelijke distro's voorhanden die met weinig moeite (kennis) kunnen worden geinstalleerd.
Grote delen van het boek zullen nog wel opgaan
Dus afhankelijk van de gebruikte hardware zou je Mandrake en/of RedHat dan wel (minder gebruiksvriendelijk) Slackware of Debian.
Als je weinig wilt downloaden kun je nog beter de zes install-flops downloaden (rescue, root, 4 * driver). Dan start het installatie-programma van die diskettes, en downloadt hij de benodigde packages van een Debian mirror.Op maandag 01 juli 2002 00:43 schreef RaceAap_NL het volgende:
Ik wil dus Debian gaan installeren maar welke CDs zijn dan nodig?
Ik vind het een beetje zonde om 3 cds te downloaden als je er maar 1 nodig hebt.
Als je CDs wilt downloaden volstaat CD 1. Als je na de installatie je /etc/apt/sources.list goed instelt, dan download hij voortaan benodigde packages van een Debian mirror. Dit is bijvoorbeeld handig als je je internet-verbinding niet tijdens de installatie met bootflops werkend krijgt.
Alledrie de CDs downloaden is eigenlijk alleen nuttig als je ergens gaat installeren waar geen internet-verbinding is en je toch veel software wilt.
Overweeg trouwens (afhankelijk van wat je met die computer wil gaan doen) in plaats van de huidige Debian Stable, Potato (aka Debian 2.2) de huidige Debian Testing, Woody (wordt straks Debian 3.0) te nemen, omdat Potato tamelijk oud begint te worden. Dit is vooral op de desktop minder prettig.
Verwijderd
Ik wil makkelijk een FTP server op kunnen zetten voor lanparties en ik draai zelf een HTTP server thuis.
Welke Linux distro moet ik nemen?
Verwijderd
Verwijderd
Zoals hier te zien, zijn er voor verschillende distro's verschillende drivers voor mijn RAID controller. Voor Mandrake zijn er geen drivers, betekent dat dat ik Mandrake niet kan gebruiken? (als ik toegang wil hebben tot mn hdd's natuurlijk)
En nog iets: op dit moment zijn al mijn harde schijven als NTFS gepartitioneerd, kan linux hiermee omgaan? Windows XP zal vast geen raad weten met ext3, en ik heb niet veel zin om terug te gaan naar FAT32

Bedankt
GNU/Linux kan NTFS lezen, maar niet schrijven (nouja, het kan wel, maar met de huidige status van de NTFS-write drivers wil je dat niet). Vaak is het handig om één partitie fat32 te hebben, zodat beide OSsen daar op kunnen schrijven.Op maandag 01 juli 2002 17:50 schreef Spaceknarf het volgende:
En nog iets: op dit moment zijn al mijn harde schijven als NTFS gepartitioneerd, kan linux hiermee omgaan? Windows XP zal vast geen raad weten met ext3, en ik heb niet veel zin om terug te gaan naar FAT32
Maar ik ben opzoek naar een linux distro die op een pentium1 100mhz kan functioneren als webserver, meer hoeft ie niet te doen (en een ftp draaien trouwens).
Welke Linux distro moet ik nemen?
//edit
dus zover heb ik alleen gewerkt met redhat mandrake en suse (ja ben dus n00b)
Verwijderd
FreeSCOOp dinsdag 02 juli 2002 10:16 schreef Scarecrow het volgende:
lo, ik moet zeggen ik heb niet alle 24 pages door genomen.
Maar ik ben opzoek naar een linux distro die op een pentium1 100mhz kan functioneren als webserver, meer hoeft ie niet te doen (en een ftp draaien trouwens).
Welke Linux distro moet ik nemen?(zijn er ook voor geconfigureerde distros voor een webserver?
//edit
bedankt voor de hulp ik heb 'm (geloof ik) gedownload en is iets van 500kbOp dinsdag 02 juli 2002 10:28 schreef TheCore het volgende:
[..]
FreeSCO
FreeBSD (geen Linux, maar toch, het zal uitstekend draaien als klein servertje op een p100, en als je toch perse Linux wilt kun je Slackware nemen)Op dinsdag 02 juli 2002 10:16 schreef Scarecrow het volgende:
lo, ik moet zeggen ik heb niet alle 24 pages door genomen.
Welke Linux distro moet ik nemen?(zijn er ook voor geconfigureerde distros voor een webserver?
//edit
Verwijderd
welke release moet ik installeren?
SUSE 8.0 of REDHAT 7.3
het moet naast windows XP komen te lopen
Specs zijn voldoemde
thnx
Verwijderd
Ik heb een p120 met 40 meg ram, een S3 Trio64+ (765) VGA kaart een 2,1 GB HD.
Hierop heb ik een tijdje geleden eens RH7.2 gezet, maar dat liep (natuurlijk) voor geen meter in grafische modus.
Omdat ik een absolute linux noob ben, wil ik absoluut wel in grafische modus draaien!
In dit topic las ik dat Mandrake en Redhat goede beginners distro's zijn, maar dat KDe en Gnome veel te zwaar zijn voor dit systeem. Als alternatieven zijn er dan Window MAker, IceWM, Blackbox en enlightment.
Ik wil deze pc gebruiken als een soort 2e standaardgebruikers pc (dus zoals je ook met windows omgaat zeg maar) Ik ga er geen http en ftp servers etc op draaien!
Op deze pc staat nu win98SE en dat loopt best redelijk, maar ik wil gewoon om te spelen met linux aan de slag.
1 Welke distro kan ik volgens jullie het beste nemen zodat ik ongeveer dezelfde performance heb als onder win98 SE?
2 Hoe doe ik zo'n alternatieve X schil installeren, doe ik dat nadat ik de distro er met KDE of Gnome heb opgezet of kan ik die beter weglaten en dan in 1 keer het alternatief erop zetten....(bedenk wel: ik ben onbekend met de command line codes)
3 Is het misschien beter om een wat oudere versie van een distro erop te zetten? Daar zie ik alleen geen links meer voor op de site v/d makers, staat die nog ergens op een verzamelsite?
"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.
Met welke distro kan ik "gegarandeerd" een Radeon 8500 + FireGL drivers gebruiken ? Ik las hier en daar al dat mensen het onder Debian aan de praat hebben. Maar als halve n00b vond ik de Debian installatie nog net iets te gek
Mandrake is bij mijn weten nog zwaarder dan Red hat. Hoe het met SuSE zit weet ik niet precies.Op woensdag 03 juli 2002 22:47 schreef ErHa het volgende:
In dit topic las ik dat Mandrake en Redhat goede beginners distro's zijn, maar dat KDe en Gnome veel te zwaar zijn voor dit systeem. Als alternatieven zijn er dan Window MAker, IceWM, Blackbox en enlightment.
Maar je kunt ze natuurlijk proberen; meer dan een CDRetje (of een stel floppen voor SuSEs netinstall) en tijd kost het niet.
Een zo kaal mogelijke. Het is de vraag of dat haalbaar is met Red hat, Mandrake of SuSE zonder dat je die zelf zo ver mogelijk stripped (alle zut die je niet nodig hebt deïnstalleren dus).1 Welke distro kan ik volgens jullie het beste nemen zodat ik ongeveer dezelfde performance heb als onder win98 SE?
Je wil misschien toch overwegen wat meer te gaan prutsen met die bak (en dat houdt ook commandline in).
Dat is op zich makkelijker met die computer omdat hij -voorzover ik begrijp- gewoon 'over' is en er verder geen belangrijke dingen op staan.
Dat verschilt per distro. Bij de meesten kun je tijdens de installatie aangeven wat je zoal geinstalleerd wil hebben.2 Hoe doe ik zo'n alternatieve X schil installeren, doe ik dat nadat ik de distro er met KDE of Gnome heb opgezet of kan ik die beter weglaten en dan in 1 keer het alternatief erop zetten....(bedenk wel: ik ben onbekend met de command line codes)
Oudere versies zijn wel lichter, maar waarschijnlijk ook minder prettig in gebruik (vergeleken met de huidige versies).3 Is het misschien beter om een wat oudere versie van een distro erop te zetten? Daar zie ik alleen geen links meer voor op de site v/d makers, staat die nog ergens op een verzamelsite?
Verder bevatten oude versies van distro's nogal eens versies van programma's met security-leaks. Dat is niet zo'n enorm probleem als je bak niet direct aan internet hangt, maar je wilt er misschien rekening mee houden.
Lijkt me niet echt distro-gerelateerd. Van belang om dat ding aan de praat te krijgen zijn XFree86 en de drivers daarvoor (en dat is, afgezien van de versie, op elke distro hetzelfde).Op donderdag 04 juli 2002 00:49 schreef _Mon_ het volgende:
Ik weet dat het niet slim is om een distro van 1 ding af te laten hangen maar:
Met welke distro kan ik "gegarandeerd" een Radeon 8500 + FireGL drivers gebruiken ?
Voor hardware accelerated OpenGL boeit dan nog de kernel en de DRM drivers daarin, maar kernel is ook redelijk distro-onafhankelijk (nouja, afgezien van het installeren van een nieuwe dan).
Tijdens installatie juiste module kiezen voor netwerkkaart en klaar?Ik las hier en daar al dat mensen het onder Debian aan de praat hebben. Maar als halve n00b vond ik de Debian installatie nog net iets te gek(probleempje met nic, maar doet er ff niet toe)
Verwijderd
/edit:3com heeft ook een driver op de website staan: http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/linux/3c90x-1.0.0i.tar.gz
Iemand anders die dit misschien weet?Op donderdag 04 juli 2002 02:57 schreef deadinspace het volgende:
Mandrake is bij mijn weten nog zwaarder dan Red hat. Hoe het met SuSE zit weet ik niet precies.
Klopt, ik backup op 2 andere HD's die erin zitten om de zoveel tijd eens wat, maar het is niet erg als dat per ongeluk verloren gaat. Het is echt een pc die over is en die nu eigenlijk ongebruikt isDat is op zich makkelijker met die computer omdat hij -voorzover ik begrijp- gewoon 'over' is en er verder geen belangrijke dingen op staan.
Nou, ik zal er mischien eens een uurtje op internetten, maar ik zit achter een getweakt alcatel speedtouch modem, dus daar zit al een redelijke firewall in voor thuisgebruikers. Verder staat er toch niet belangrijks op die pc, dus met die veiligheid voorzie ik geen problemen (of zit ik niet mee)Oudere versies zijn wel lichter, maar waarschijnlijk ook minder prettig in gebruik (vergeleken met de huidige versies).
Verder bevatten oude versies van distro's nogal eens versies van programma's met security-leaks. Dat is niet zo'n enorm probleem als je bak niet direct aan internet hangt, maar je wilt er misschien rekening mee houden.
Is er iemand anders die misschien nog en aanbeveling heeft voor een distro op een p120 met 40 meg ram en een 1 mb vga kaart. er MOET dus X op draaien.....met vergelijkbare snelheid als win98se op die pc doet
"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.
Ik heb Mandrake 8.1 met KDE 2 gedraaid en nu Red Hat 7.3 met KDE 3. Red Hat komt wat sneller over, maar daar heb ik ook veel minder nOOb rommel aan de opstartlijst toegevoegd.Op donderdag 04 juli 2002 13:08 schreef ErHa het volgende:
[..]
Iemand anders die dit misschien weet?
[..]
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Verwijderd
Toch zijn de wat 'minder gebruiksvriendelijke' distro's best wel te installeren als je een goede handleiding hebt hoe dat aan te pakken.
Is er nu echt veel verschil tussen MDK8.2 en RH7.3?
Hiervoor draaide ik namelijk RH7.2, en daar ben ik erg over te spreken. Maar nu wil graag overstappen op MDK8.2, maar vroeg me af ik dat wel moest doen en niet gewoon RH7.3 nemen.
Dit topic is gesloten.