Welke Linux distro moet ik nemen?

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 7.437 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Als je zeg maar Linux op een bestaande partitie wil zetten in mijn geval D: FAT32 zet ie dan die partitie over naar Linux bestandsindeling?

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 13:38 schreef Vlabakje90 het volgende:
Ik heb een hele korte, snelle vraag:

Is er nu echt veel verschil tussen MDK8.2 en RH7.3?

Hiervoor draaide ik namelijk RH7.2, en daar ben ik erg over te spreken. Maar nu wil graag overstappen op MDK8.2, maar vroeg me af ik dat wel moest doen en niet gewoon RH7.3 nemen. :)
Mandrake is wat meer op de nieuwe Linuxgebruiker en op desktop toepassingen toegespitst. Als je tevreden bent met RH dan lekker RH blijven draaien. :)
Op donderdag 04 juli 2002 13:45 schreef Niels99 het volgende:
Als je zeg maar Linux op een bestaande partitie wil zetten in mijn geval D: FAT32 zet ie dan die partitie over naar Linux bestandsindeling?
Meestal kan dat via de installer. Vaak is het een kwestie (tijdens de installatie) van oude partitie weggooien en nieuwe aanmaken. Je kunt ook vooaf de partitie weggooien en dan pas installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen heeft het er over dat Slackware eerder is met software updates dan Debian ?
Maar is niet zo na mijn weten.
Gnome2 moet je zelf compillen onder SlackWare, Debian heeft al een pakketje voot Gnome2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Op donderdag 04 juli 2002 13:50 schreef janjanjansen het volgende:

Meestal kan dat via de installer. Vaak is het een kwestie (tijdens de installatie) van oude partitie weggooien en nieuwe aanmaken. Je kunt ook vooaf de partitie weggooien en dan pas installeren.
Omdat ik ik het op mijn D: schijf wil moet ik die gewoon weghalen via Fdisk, komen mijn andere schijven dan nie gevaar ik heb namelijk aardig wat partities C: t/m H: verdeeld over 2 schijven.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
Welke distro kan ik nemen voor een P 100 Mhz :? Hij moet een beetje grafisch zijn ala windows 95, zijn er distro's die dat kunnen op P1 100 Mhz, en ook nog een beetje vlot lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Op maandag 08 juli 2002 20:55 schreef StephanL het volgende:
Welke distro kan ik nemen voor een P 100 Mhz :? Hij moet een beetje grafisch zijn ala windows 95, zijn er distro's die dat kunnen op P1 100 Mhz, en ook nog een beetje vlot lopen?
Als je een beetje (veel) ram in de bak heb kan het behoorlijk goed lopen. Draai weinig tot geen services, samba, sshD en dergelijke. Minder dan 32MB wordt het grafisch echt heel lastig.

Als je wat ervarign heb met Linux, pak een van de kalere distro's als Slackware of Debian en kleed die net zo ver op dat je er mee kan werken, ga niet naar gnome en kde, maar denk aan windowmaker of enlightenment als desktop omgeving. Ben je erg nieuw, installeer dan behoorlijk kaal en zet de services uit in een van Suse, Redhat of Mandrake.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Thanks, ik ga voor Slackware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 13:55 schreef StephanPHP het volgende:
Iedereen heeft het er over dat Slackware eerder is met software updates dan Debian ?
Maar is niet zo na mijn weten.
Gnome2 moet je zelf compillen onder SlackWare, Debian heeft al een pakketje voot Gnome2.
Ja, maar die pakketjes zijn niet in de stable (of testing, unstable) distributies opgenomen, maar zitten in de experimental. Als je van alles uit experimental gaat zitten installeren krijg je een behoorlijk instabiel systeem. In Debian zelf zijn ze eigenlijk nog niet opgenomen. Ze zijn superterughoudend met het opnemen van nieuwe packages, en alles komt eerst een half jaar of meer in de testing-cycle. Dat is ook de reden waarom ik overgestapt ben op Gentoo, daar heb je wel nieuwere packages (KDE3, Gnome2)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit hier ook ff met een distro dilemma ;)

Ik heb al een paar distro's geprobeerd, maar allemaal vinden mijn RAID-0 array niet :( wel 2 aparte disks :?

distro's die oa niet wilden: Redhat 7.2(dacht ik), Mandrake 8.2, Slackware v.nogwat ( iig de laatste :P ).

De enige die werkte was SuSE 8.0 Professional, maar ik niet zo'n zin om 7 CD's daarvoor te gaan fikken ( die ik btw ook niet heb ).

RAID-controller: HighPoint 370 onboard
HDD's: 2x Maxtor 40GB D740x 6L040L2

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slackware werkt wel met die controller. Alleen moet je een andere bootdisk gebruiken, nl raid.s ipv de cdboot kernel. Slackware werkt met verschillende bootkernels voor verschillende configuraties.
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/
Daar staan de bootdisks.
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/rootdisks/ Daar staan de rootdisks, je hebt install.1 t/m install.5 nodig.
Uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 08 juli 2002 21:41 schreef DarkPipo het volgende:
In Debian zelf zijn ze eigenlijk nog niet opgenomen. Ze zijn superterughoudend met het opnemen van nieuwe packages, en alles komt eerst een half jaar of meer in de testing-cycle.
Dat is maar bij enkele packages zo, waarvan KDE3 het schokkendste voorbeeld is. Veel andere dingen zitten gewoon snel in Unstable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Sodejuh... 6 diskette's :o. Dan moet ik ff flink gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 00:00 schreef Vinnie het volgende:
Ik zit hier ook ff met een distro dilemma ;)

Ik heb al een paar distro's geprobeerd, maar allemaal vinden mijn RAID-0 array niet :( wel 2 aparte disks :?

distro's die oa niet wilden: Redhat 7.2(dacht ik), Mandrake 8.2, Slackware v.nogwat ( iig de laatste :P ).

De enige die werkte was SuSE 8.0 Professional, maar ik niet zo'n zin om 7 CD's daarvoor te gaan fikken ( die ik btw ook niet heb ).

RAID-controller: HighPoint 370 onboard
HDD's: 2x Maxtor 40GB D740x 6L040L2
De linux 2.4.19 kernel (eerdere versies ook al) heeft iig gewoon highpoint 370 software raid support. Waarschijnlijk dat hij in de zojuist genoemde distro's gewoon als module is gecompileerd, hptraid.o zou hij moeten heten. modprobe hptraid zou genoeg moeten zijn.

Zo niet, dan kun je de kernel recompileren. Klinkt moeilijk, maar is makkelijk. ;)

SuSE heeft gewoon een normale 2.4.18 kernel, net als RH 7.2 en Mandrake 8.2, maar dan met een paar patches, waarvan maar één iets met de hp 370 te maken heeft, die voegt wat extra functies aan de hp 370 driver, dus voor alle recente distributies zou hij ook aan de gang te krijgen moeten zijn.

De patch heet 50_ide.2.4.19-pre1-02152002, hij zal ook wel ergens op internet staan, zit in ieder geval in de kernel SRPM van suse 8.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

ff mijn ervaring als linux newbie posten.

Je kan beter niet grafisch werken als je met windows kan lezen en schrijven. Je zoekt te snel naar die "makkelijke dingen" Tussen haakjes omdat het makkelijk is omdat je het zo gewend bent. Mandrake was wel leuk om ff te zien, maar toen ik moeilijk moest doen, vond ik het allemaal niet. Nu heb ik op een oude comp Debian draaien en dat vind ik wel leuk en zo leer ik tenminste echt wat. Onwijs goed leerdistro. Apt-get en apt-cache roeleren dik! Dus als je echt een Windows bikkel bent. Debian van de start af doen, dan leer je wat linux is (net zoals je vroeger je autoexec.bat zat te klooien).

Mijn centen :+

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 00:51 schreef ru1 het volgende:

[..]

De linux 2.4.19 kernel (eerdere versies ook al) heeft iig gewoon highpoint 370 software raid support. Waarschijnlijk dat hij in de zojuist genoemde distro's gewoon als module is gecompileerd, hptraid.o zou hij moeten heten. modprobe hptraid zou genoeg moeten zijn.

Zo niet, dan kun je de kernel recompileren. Klinkt moeilijk, maar is makkelijk. ;)

SuSE heeft gewoon een normale 2.4.18 kernel, net als RH 7.2 en Mandrake 8.2, maar dan met een paar patches, waarvan maar één iets met de hp 370 te maken heeft, die voegt wat extra functies aan de hp 370 driver, dus voor alle recente distributies zou hij ook aan de gang te krijgen moeten zijn.

De patch heet 50_ide.2.4.19-pre1-02152002, hij zal ook wel ergens op internet staan, zit in ieder geval in de kernel SRPM van suse 8.0.
Ik ga eerst ff dat foefje proberen van de usert boven je, maar iig bedankt voor je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 00:09 schreef janjanjansen het volgende:
Slackware werkt wel met die controller. Alleen moet je een andere bootdisk gebruiken, nl raid.s ipv de cdboot kernel. Slackware werkt met verschillende bootkernels voor verschillende configuraties.
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/
Daar staan de bootdisks.
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/rootdisks/ Daar staan de rootdisks, je hebt install.1 t/m install.5 nodig.
Uitleg
Ik ben zover dat ik de partities moet aanmaken, maar wat ik ook doe, setup vindt geen linux partitie :? Logical, Primary, maakt niks uit :?

Hmmmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke Linux versie moet ik nemen als ik gewoon een beetje wil gamen (Quake 3, RTCW e.a.) proggen (werkstukjes typen voor school met OpenOffice of StarOffice, pics editen), chatten (ICQ/MSN) en een beetje tweaken? Ik zat te denken aan Mandrake, SuSE of RedHat...

iig, welke distro kan ik het best nemen?
ennuh KDE of GNOME?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 03:26 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Ik ben zover dat ik de partities moet aanmaken, maar wat ik ook doe, setup vindt geen linux partitie :? Logical, Primary, maakt niks uit :?

Hmmmmz
cfdisk /dev/ataraid/d0 , partities aanmaken en als dat niet lukt maar even een apart topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 09 juli 2002 11:10 schreef Liquido_Lagarto het volgende:
Welke Linux versie moet ik nemen als ik gewoon een beetje wil gamen (Quake 3, RTCW e.a.) proggen (werkstukjes typen voor school met OpenOffice of StarOffice, pics editen), chatten (ICQ/MSN) en een beetje tweaken? Ik zat te denken aan Mandrake, SuSE of RedHat...

iig, welke distro kan ik het best nemen?
ennuh KDE of GNOME?
Nouja, wat jij wilt kan in elke grote distro wel. De vraag is dus meer welke distro jou bevalt.
Voor grafische installatie, automagische hardware-detectie en wizards -> Mandrake, SuSE of Red hat.
Voor veel zelf doen, veel controle, enz -> Debian, Slackware of Gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mandrake 8.2 met KDE draait nogal erg traag op mijn (P2-266 , 64RAM , 5.25"HDD) . Zou GNOME sneller gaan of moet ik een andere distro nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

Andere distro kan geen kwaad. Maar die is wel wat lastiger om mee te beginnen...
Maar een lichtere desktop is goed te doen. GNOME is iets sneller, maar gebruik dan wel gdm i.p.v. nautilus. En XFCE is ook al weer een stuk sneller.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
beste medetweakers,

heb een vraagje die hier thuishoort, ik gebruik Debian thuis en op mijn werk +/- 30 server + 40 clients.
Nu heb ik al vele distro's uitgeprobeerd en vind persoonlijk Debian goed werken. (ook niets mis met andere distro's hoor).
Nu is het zo dat ik bijna niet meer kijk naar andere distro's, is dit nu een foute instelling van mij of niet, is het juist goed dat ik bij 1 distro blijf, of moet ik eens verder gaan kijken wat de rest ook biedt ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

waarom zou je overstappen als je tevreden bent met debian?

i O+ debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:36
Op woensdag 17 juli 2002 12:27 schreef Debian-User het volgende:
beste medetweakers,

heb een vraagje die hier thuishoort, ik gebruik Debian thuis en op mijn werk +/- 30 server + 40 clients.
Nu heb ik al vele distro's uitgeprobeerd en vind persoonlijk Debian goed werken. (ook niets mis met andere distro's hoor).
Nu is het zo dat ik bijna niet meer kijk naar andere distro's, is dit nu een foute instelling van mij of niet, is het juist goed dat ik bij 1 distro blijf, of moet ik eens verder gaan kijken wat de rest ook biedt ???
zou ik niet doen, er zijn geen distro's die echt iets meer aanbieden dan debian doet.
En als je er vertrouwd mee bent en alles naar behoren werkt zou ik het gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste medetweakers,

Verder kijken is altijd nuttig. Ik installeer zo af en toe ook eens een andere distro dan Slackware, alleen al om te kijken hoe dat er uit ziet en in hoeverre dat voordelen biedt t.o.v. Slackware. Meestal is de volgende stap het weer terugzetten van Slackware. :) Maar in een productie omgeving zou ik niet snel gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noob-vraagje .

Hoe verander ik em dan naar een GNOME of die andere desktop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 02:10 schreef real_raichu70 het volgende:
Mandrake 8.2 met KDE draait nogal erg traag op mijn (P2-266 , 64RAM , 5.25"HDD) . Zou GNOME sneller gaan of moet ik een andere distro nemen ?
Dit ligt niet aan Mandrake hoor. Ik heb het op systemen zien draaien die veel lagere specs hadden en daar draaide het prima. Wellicht dat je teveel eye-candy aan hebt staan ofzo, ik adviseer je dan ook om eens de instellingen van KDE te bekijken.

Ook Arts uitschakelen kan een hoop schelen. Bij mij neemt Arts soms 20% van mijn processortijd in beslag terwijl ik hem niet eens gebruik. Ik heb hem ook uitgeschakeld en gebruik OSS voor MP3 en DIVX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn oude laptop maar weer eens uit zijn zak getrokken en hij bleek nog niet eens zou verrrot.
Ik ben dus op zoek naar een leuke distro
die op mijn sattellite 400cds loopt
specs 40mb ram 850 hd en geen cdrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slackware of Debian met lichte WindowManager, dus geen Gnome of KDE. Dat red je niet/nauwelijks met die schijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf thuis nog
mandrake82 liggen
dacht aan een kale install met windowmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Op vrijdag 01 juni 2001 00:37 schreef Wirf het volgende:
Ik zoek nog steeds een complete distro die je van CD kunt booten

(geen resque disk, maar een complete distro op cd)
FreeBSD disk2 (LiveFS).

edit:
Sorry, zat ff niet op te letten... |:(

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 14:07 schreef boerteun het volgende:
ik heb zelf thuis nog
mandrake82 liggen
dacht aan een kale install met windowmaker
Dat zal krap worden met de dependencies op je schijf. Ik bedenk net dat Debian nog wel het eenvoudigst is te installeren vanaf Internet of Slackware via een (eigen) NFS share.
850 MB is gewoon weinig, gaat nog zo'n 100 MB swap af en als je bedenkt dat de uitpakte kernel sources + glibc samen al 250 MB daarvan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
Op woensdag 17 juli 2002 14:01 schreef boerteun het volgende:
Ik heb mijn oude laptop maar weer eens uit zijn zak getrokken en hij bleek nog niet eens zou verrrot.
Ik ben dus op zoek naar een leuke distro
die op mijn sattellite 400cds loopt
specs 40mb ram 850 hd en geen cdrom
Hebben wij ook op school, hierop Debian (sid) gezet met sawfish + menu + opera + rdesktop.
Grootte +/- 400 MB :9~ dus heb nog ruimte te over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Op maandag 08 juli 2002 21:41 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Ja, maar die pakketjes zijn niet in de stable (of testing, unstable) distributies opgenomen, maar zitten in de experimental. Als je van alles uit experimental gaat zitten installeren krijg je een behoorlijk instabiel systeem. In Debian zelf zijn ze eigenlijk nog niet opgenomen. Ze zijn superterughoudend met het opnemen van nieuwe packages, en alles komt eerst een half jaar of meer in de testing-cycle. Dat is ook de reden waarom ik overgestapt ben op Gentoo, daar heb je wel nieuwere packages (KDE3, Gnome2)...
Als Gnome2 bij Debian(experimetal) zit, zijn ze in dat opzicht dus even ver als met Gentoo die ook Gnome2 heeft, dus terug houdender zijn zij met experimental niet, ze moeten alleen Gnome2 met 'apt-get' laten werken, wat dus een dag of 1 of 2 in nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grablinco
  • Laatst online: 20-08-2023
Op woensdag 17 juli 2002 13:51 schreef real_raichu70 het volgende:
noob-vraagje .

Hoe verander ik em dan naar een GNOME of die andere desktop ?
Met iets meer info zou er hulp kunnen worden gegeven...
(welke distro?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

beste medetweakers,

Nouja, als alles prima lukt in Debian en het werkt allemaal enzo, dan hoef je niet naar alternatieven te zoeken. Zolang je ergens tevreden over bent is er geen reden om het persé te veranderen.

Maar - en dat is al gezegd - het kan nooit kwaad om naar alternatieven te kijken, om andere kanten van het verhaal te zien.

Dus: het hoeft niet, maar het mag uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een p200 met 96MB ram en een 2GB harddisk. Ik heb al een paar linux distro's geprobeerd maar geen liepen er lekker. oa. RH7.1 + Gnome en KDE, Mandrake 8.0+ICEWM (make commando werkte niet dus ik kon mijn netwerkkaart driver niet installeren :? :? ) verder vind ik ICEWM wel ERG kaal, je kan in principe alleen een browser starten!, verder heb ik Slackware 8.1 geprobeerd (kreeg ik niet aan de praat, kreeg een kernel dump bij het zoeken naar mijn netwerkkaart tijdens de installatie).

Geen van deze kreeg ik goed aan de praat, weet iemand misschein een redelijk stabiele Linux distro die goed draait op deze PC met een goed en snel behoorende GUI. IK zou graag willen kunnen typen in OpenOffice of StarOffice en internetten en MP3z downloaden+luisteren.

Ik heb de laatste kernel 2.4.18 nodig omdat daar de driver voor mijn netwerkkaart inzit en in oudere niet. Ik heb geprobeerd om deze kernel te compilen maar dan toen werkte mijn printer niet meer dus ik zoek een distro waar deze kernel al inzit.

Nou hoor ik veel positiefe dingen over Gentoo, zou dit iets voor mij kunnen zijn?
Debian is denk ik nisk voor mij omdat je daarbij teveel handmatig moet installeren net zoals bij Slackware en ik weet (nog) niet welke package echt van belang zijn en welke niet.

edit:

typo's eruit gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonno
  • Laatst online: 16-09 08:37
ik heb een server/router/firewall staan met redhat 7.2, nu heb ik dit wel een beetje gezien, en de configuratie is een beetje crappie geworden door veel klooien. (dit omdat je toch ergens van moet leren)
nu wil ik komende dagen een nieuwe install gaan doen, is er nog een bepaalde distro die sterker is in server-dedicated dan een ander?
Hij moet sshd,ftpd,samba,apache,firewall(iptables) draaien

p200@233
92mb
10gig hd
3x netwerkkaart PCI

zit zelf te denken aan debian-Woody, slack8.1 of RH7.3

[samenvatting]
welke distro kan ik het beste kiezen voor deze server?
[/samenvatting]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt me een kwestie van smaak. Alle drie die je noemt zijn wel goed mogelijk. Zelf zou ik voor Slackware gaan maar er zullen er ook zijn die je aan de Debian willen helpen. Probeer gewoon beide eens uit :)
Slackware is meer up-to-date in een stable versie dan Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Welke distro raden jullie me (linux-beginner) aan?

Systeem: PI 166 Mhz met 48 MB RAM en 2 MB grafish.
Harddisk: 3,5 GB.

Ik wil kunnen werken in een grafische omgeving zoals KDE of GNOME (deze zullen wel te "heavy" zijn ben ik bang...) zodat ik gewoon het web kan browsen, mailen etc...

Graag hoor ik tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een oudere versie van Mandrake , SuSE of RedHat wellicht een goede optie voor die oude beperkte machine. Daar zitten dan ook oudere versies bij van KDE of Gnome. Ook is er een keur aan lichtere WindowManagers verkrijgbaar.
Als je avontuurlijk bent ingesteld kun je Slackware of Debian overwegen, maar deze voldoen niet aan het n00b-proof keurmerk :)
RH 7.1 zou een optie zijn ? Verwacht alleen geen rete snelle performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
Op vrijdag 19 juli 2002 16:12 schreef janjanjansen het volgende:
Een oudere versie van Mandrake , SuSE of RedHat wellicht een goede optie voor die oude beperkte machine. Daar zitten dan ook oudere versies bij van KDE of Gnome. Ook is er een keur aan lichtere WindowManagers verkrijgbaar.
Als je avontuurlijk bent ingesteld kun je Slackware of Debian overwegen, maar deze voldoen niet aan het n00b-proof keurmerk :)
Ja een beetje n00b-proof is wel wenselijk ja :) Ik wil simpel beginnen. Ik had gister al RH 7.3 erop gezet met KDE maar dat ging dus niet werken :'(

Ik ga wel eens wat experimenteren met de WindowManagers. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
Op vrijdag 19 juli 2002 15:59 schreef jellebelle het volgende:
Systeem: PI 166 Mhz met 48 MB RAM en 2 MB grafish.
Harddisk: 3,5 GB.
Ik wil kunnen werken in een grafische omgeving zoals KDE of GNOME (deze zullen wel te "heavy" zijn ben ik bang...) zodat ik gewoon het web kan browsen, mailen etc...
Op zich leent Debian zich hiet uitstekend voor, draai zelf op een P200 met 32 MB RAM ok grafisch 16bits kleurtjes 800x600 enzo, de hele install is +/- 500 MB.

Debian SID, sawfish, menu, opera, spruce, enz

Base installeren, sources.list aanpassen naar wat je wilt (stable, woody, sid, en dan apt-get update && apt-get dist-upgrade && apt-get install xserver-xfree86 (of xserver-s3 of s3v enz) xbase-clients xfonts-100dpi xfonts-75 dpi menu sawfish xfonts-base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
oeps foutje drukte te snel op enter sorry ..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 16:29 schreef Debian-User het volgende:

[..]

Op zich leent Debian zich hiet uitstekend voor, draai zelf op een P200 met 32 MB RAM ok grafisch 16bits kleurtjes 800x600 enzo, de hele install is +/- 500 MB.

Debian SID, sawfish, menu, opera, spruce, enz

Base installeren, sources.list aanpassen naar wat je wilt (stable, woody, sid, en dan apt-get update && apt-get dist-upgrade && apt-get install xserver-xfree86 (of xserver-s3 of s3v enz) xbase-clients xfonts-100dpi xfonts-75 dpi menu sawfish xfonts-base
Ik zou dat iemand die vraagt om een n00b-vriendelijke distro niet aanraden. Debian Woody zou dan een geschiktere versie zijn als Debian al voldoet aan het criterium n00b-vriendelijk. Ik vind Debian helemaal niet n00b-vriendelijk, zelfs niet eens vriendelijk. Maar da's persoonlijk en een kwestie van smaak.
Maar Debian SID aanraden zou ik afraden in dit geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat te draaien op een oude 210CT (Als ik het goed heb) van Toshiba.
laptopje, 800x600 scherm. 8 Mb geheugen, 1.2Gb Schijfje.
Bij voorbaad dank enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 19 juli 2002 18:02 schreef Krewl het volgende:
wat te draaien op een oude 210CT (Als ik het goed heb) van Toshiba.
laptopje, 800x600 scherm. 8 Mb geheugen, 1.2Gb Schijfje.
Bij voorbaad dank enzo.
Slackware of Debian. Of een LFS of Gentoo installatie maken op een andere PC (wel voor 386 compilen) en de disk in je laptopje hangen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MALobert
Op vrijdag 19 juli 2002 16:46 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
Ik zou dat iemand die vraagt om een n00b-vriendelijke distro niet aanraden. Debian Woody zou dan een geschiktere versie zijn als Debian al voldoet aan het criterium n00b-vriendelijk. Ik vind Debian helemaal niet n00b-vriendelijk, zelfs niet eens vriendelijk. Maar da's persoonlijk en een kwestie van smaak.
Maar Debian SID aanraden zou ik afraden in dit geval. :)
Het is waar wat je zegt Debian is niet helemaal vriendelijk, maar als je eenmaal door de instalatie heen bent is het makkelijker dan mensen denken.
apt-get is 1 van de vriendelijkste package managers die er is.

Nou moet ik zeggen dat ik al een hele tijd SID gebruik voor servers en werkstations, en ik heb hier geen slechte ervaringen mee.

Ik begrijp alleen niet waarom mensen Debian zo moeilijk vinden :? ok het is geen grafische install, en ok de eerste paar installaties loopt mis, nou en ! hiervan leer je alleen maar...toch.
Ik wil niemand Debian aanpraten hoor, iedereen zijn eigen keus, het is waar je lekker mee werkt.
Maar het blijft een kleine stabiele distro met veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 juli 2002 11:01 schreef sjorsie het volgende:
Nou hoor ik veel positiefe dingen over Gentoo, zou dit iets voor mij kunnen zijn?
Debian is denk ik nisk voor mij omdat je daarbij teveel handmatig moet installeren net zoals bij Slackware en ik weet (nog) niet welke package echt van belang zijn en welke niet.
Hmm, dat probleem heb je met Gentoo ook ongeveer. Dat wil zeggen, die installt ook kaal by default, en dan moet je zelf installeren wat je nodig denkt te hebben.
Op vrijdag 19 juli 2002 18:26 schreef Debian-User het volgende:
Het is waar wat je zegt Debian is niet helemaal vriendelijk, maar als je eenmaal door de instalatie heen bent is het makkelijker dan mensen denken.
Debian is wel liev O+ :P
Nou moet ik zeggen dat ik al een hele tijd SID gebruik voor servers en werkstations, en ik heb hier geen slechte ervaringen mee.
Ok, maar het is en blijft Unstable. Dat betekent dat het fout *kan* gaan, en dat is ook gebeurd in het verleden. Als het voor een niet-mission critical systeem is, en je vind het geen probleem om het risico te lopen dat je op een dat met bootdisks aan de slag kunt om je libc te fixen, dan kun je best Unstable draaien.
Wil je dat risico niet lopen, dan doe je er veel verstandiger aan om Testing of Stable te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
RH 7.1 zou een optie zijn
Ik heb een FTP gevonden voor 7.1
Kun je me vertellen of deze correct is en welke ISO files ik wel/niet nodig heb?

link:
[url="ftp://sunsite.uio.no/linux/RedHat/redhat/7.1/en/iso/i386/"]ftp://sunsite.uio.no/linux/RedHat/redhat/7.1/en/iso/i386/[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 19 juli 2002 21:04 schreef jellebelle het volgende:
Kun je me vertellen of deze correct is en welke ISO files ik wel/niet nodig heb?

link:
[url="ftp://sunsite.uio.no/linux/RedHat/redhat/7.1/en/iso/i386/"]ftp://sunsite.uio.no/linux/RedHat/redhat/7.1/en/iso/i386/[/url]
Disc 1 & 2 heb je nodig, Powertools is extra meuk, maar die heb je meestal niet nodig, en SRPMS is de sourcecode..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonno
  • Laatst online: 16-09 08:37
disk 1 en disk 2 zijn install disk, srpms zijn xtra rpm package's dacht ik

edit:

[schaam]
sorry reactie van moto-moi niet gezien
[/schaam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Niet online
RH 7.1 > Yep dit werkt!! Thanks janjanjansen, mijn eerste Linux machine draait :)
Ik heb trouwens gekozen voor de Gnome desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
  • Laatst online: 03-01-2024
Denken jullie dat RH7.1 ook werkt op mn 486 zonder coprocessor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 10:13 schreef gbooster het volgende:
Als je hem helemaal uitkleed wel (tekstmode only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
Op zondag 21 juli 2002 10:19 schreef Hwg het volgende:

[..]

Als je hem helemaal uitkleed wel (tekstmode only)
Dan ga ik dat proberen, want 7.3 deed het in tekstmode ook niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 21 juli 2002 10:13 schreef gbooster het volgende:
Theoretisch gezien wel, maar niet veel distro's houden nog rekening met de 486sx serie, meestal gaat het over de dx-serie ;)
Ik heb wel [url="http://groups.google.com/groups?q=486sx+debian&start=10&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=slrn9h1qvm.g19.klcroxen%40fred.ne.mediaone.net&rnum=16"]deze[/url] thread op groups.google.com gevonden, waarin ze het hebben over Debian & een 486sx..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
Op zondag 21 juli 2002 10:50 schreef moto-moi het volgende:
Theoretisch gezien wel, maar niet veel distro's houden nog rekening met de 486sx serie, meestal gaat het over de dx-serie ;)
Ik heb wel [url="http://groups.google.com/groups?q=486sx+debian&start=10&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=slrn9h1qvm.g19.klcroxen%40fred.ne.mediaone.net&rnum=16"]deze[/url] thread op groups.google.com gevonden, waarin ze het hebben over Debian & een 486sx..
Danku, ik ga eerst 7.1 nog proberen en anders een oude slackware denk ik... Jammer genoeg zuipt het allemaal cdtjes *zucht* :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
Joepie denkik dat 7.1 gaat werken (neem text modus) gaat ie me opeens vertellen, you've not enough system memory to install Red Hat Linux... *zucht* 16 mb moet tog goed zijn :?:?:?

[edit]

op [url="http://www.redhat.com/support/resources/faqs/rhl_general_faq/s1-install.html"]http://www.redhat.com/support/resources/faqs/rhl_general_faq/s1-install.html[/url] vind ik 32 mb ram... Pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zul je dus aan de Slackware of Debian moeten. Dat kunnen recente versies zijn aangezien de installatie eisen van deze distro's lager zijn dan bijvoorbeeld RH 7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op vrijdag 19 juli 2002 18:26 schreef Debian-User het volgende:
apt-get is 1 van de vriendelijkste package managers die er is.
Zou je het ook kunnen gebruiken als eerste Linux destop ervaring?
Nou ja eerste, ik heb al een Mandrake 8.0 gedraaid, ik vond het niet super (problemen met muis, nvidia drivers, etc.). Toen met HDD stuk was heb ik het niet opnieuw geïnstalleerd...
Ik begrijp alleen niet waarom mensen Debian zo moeilijk vinden :? ok het is geen grafische install, en ok de eerste paar installaties loopt mis, nou en ! hiervan leer je alleen maar...toch.
Dat de install niet heel simpel is, is in principe niet heel erg (doe je dan gewoon met de Installatie Review van NOS). Wat belangrijker is, is dat het in het dagelijk gebruik makkelijk is en redelijk makkelijk (intuïtief) configureerd. Dat het niet 100% op Windows lijkt is logisch en ook OK natuurlijk; ik denk als Windows-user, niet zo gek na 9 jaar (+ nog wat win 1.0, maar ja dat is ècht geen OS, zelfs als je het wilt is het het niet).
Ik wil niemand Debian aanpraten hoor, iedereen zijn eigen keus, het is waar je lekker mee werkt.
Maar het blijft een kleine stabiele distro met veel mogelijkheden.
Is het dan vooral voor server(tje)s of ook heel goed voor desktop? Dan heb ik het over beter (lees makkelijker, minder vage dingen) dan Mandrake 8.2/Redhat 7.3 voor n00bs like me?

Lekkere Linux-n00b vragen, maar ja daar is dit topic ook een beetje voor. Ik heb wel aardig wat (niet echt veel, wel meer dan 1 dagje) over Linux gelezen, maar ik heb niet zo'n zin om heel veel distro's te installen :P Het uiteindelijke doel is Linux op de desktop, als primair (of enige OS), maar dat zal nog wel een jaar of wat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een kleine Linux distro met X (iceWM, Fluxbox oid, geen KDE/Gnome)

Het is een 120 mhz laptop met 16 mb ram en geen cd rom...maar wel 2x een bootdisk met NC (lap link) dus tot 200 MB is geen prob...

Een install vanaf DOS zou handig zijn.

Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 juli 2002 20:27 schreef Jake het volgende:
Zou je het ook kunnen gebruiken als eerste Linux destop ervaring?
Ja, dat kan, maar dan moet je wel willen lezen en leren, en niet point-klick-klaar willen. Hetzelfde geldt voor Slackware en Gentoo.

Als je automagische hardware-detectie, grafische installer, grafische desktop meteen naar installeren enzo wilt, dan zijn deze distributies niet de juiste keuze.
Dat de install niet heel simpel is, is in principe niet heel erg (doe je dan gewoon met de Installatie Review van NOS). Wat belangrijker is, is dat het in het dagelijk gebruik makkelijk is en redelijk makkelijk (intuïtief) configureerd.
Ik vind Debian zeer prettig voor dagelijks gebruik, maar je moet er wel mee om leren gaan (en dat kost tijd), en je moet niet al te bang zijn voor plaintext configuratie-files en de commandline.

Wederom: same voor Slackware en Gentoo.
Is het dan vooral voor server(tje)s of ook heel goed voor desktop?
Debian Stable (huidige versie 3.0 aka Woody) is uitermate geschikt voor servers vanwege de enorme QA.
Voor de desktop is Debian Testing geschikter (vanwege recentere software), maar of het voor jou geschikt is op de desktop hangt af wat je zelf prettig vindt.

Debian is btw niet echt een 'kleine' distro. De default installatie is wel klein (rond de 200 MB voor Woody), maar voor Woody zijn in totaal 8500 packages beschikbaar, oftewel zo'n 10 GB aan software (uitgepakt dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Tnx voor je uitgebreide reply
Op zondag 21 juli 2002 20:49 schreef deadinspace het volgende:
Ja, dat kan, maar dan moet je wel willen lezen en leren, en niet point-klick-klaar willen. Hetzelfde geldt voor Slackware en Gentoo.

Als je automagische hardware-detectie, grafische installer, grafische desktop meteen naar installeren enzo wilt, dan zijn deze distributies niet de juiste keuze.
Ach ja automatisch is handig, maar uiteindelijk ook niet alles... Bij winXP wat ik nu gebruik zou ik het liever allemaal zelf doen. Maar bij een nieuw OS is dat misschien net even te veel leren aan het begin.
Ik vind Debian zeer prettig voor dagelijks gebruik, maar je moet er wel mee om leren gaan (en dat kost tijd), en je moet niet al te bang zijn voor plaintext configuratie-files en de commandline.

Wederom: same voor Slackware en Gentoo.
In principe is dat wel ok, maar wat ik al zei: misschien iets te veel, te snel. Eerst maar wat echte Linux ervaring opdoen.
Debian Stable (huidige versie 3.0 aka Woody) is uitermate geschikt voor servers vanwege de enorme QA.
Voor de desktop is Debian Testing geschikter (vanwege recentere software), maar of het voor jou geschikt is op de desktop hangt af wat je zelf prettig vindt.
Ik wil het als desktopOS gaan gebruiken, maar ik denk dat voor mij Redhat toch even beter is (voor de eerste Linux stappen), vooral omdat daar denk ik iets meer 'HOW-TO-when-im-a-n00b' voor zijn :)

Ik zit meer op een redelijk simpel desktop-OS te wachten, zonder afhankelijk te zijn van MS (Windows is ook niet alles, en alleen maar relatief eenvoudig omdat 'je' er al mee werkt, sommige dingen zijn bijna onmogelijk in de hand te houden). Of het wat wordt met mij en Linux weet ik niet, maar als je het niet probeert...
Debian is btw niet echt een 'kleine' distro. De default installatie is wel klein (rond de 200 MB voor Woody), maar voor Woody zijn in totaal 8500 packages beschikbaar, oftewel zo'n 10 GB aan software (uitgepakt dan).
Size matters not ;)
MB's dan, het is vooral belangrijk dat veel mensen een distro gebruiken, voor een n00b dan (ook voor bugs en security, maar dat terzijde). Het heeft niet echt zin om een pakket te gebruiken met weinig users (ik geloof ook niet dat dat van toepassing op Debian is).

Ik denk dus maar dat ik RH7.3 een draai geef, als het niet 100% bevalt (maar Linux an-sich wel) kan ik altijd nog naar Debian (tripple-boot ofzo :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 juli 2002 21:12 schreef Jake het volgende:
vooral omdat daar denk ik iets meer 'HOW-TO-when-im-a-n00b' voor zijn :)
Nouja, misschien dat je iets hebt aan [url="http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html"]http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html[/url]. Dit is een installatie- en gebruikers- handleiding van Debian 2.2, maar heel veel informatie (vooral in de eerste hoofdstukken, uitgezonderd hoofdstuk 3) erin is erg nuttig om te leren hoe je systeem werkt (basis dingen op de commandline, basis van TCP/IP networking, dat soort dingen).
Of het wat wordt met mij en Linux weet ik niet, maar als je het niet probeert...
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Tnx, ga ik ff (nou ja niet te snel :o) lezen :)

Ik denk dat ik toch maar Debian installeren *D, vooral ècht gratis (zoals IMO een OS moet zijn) en de manier van testen op stabiliteit spreken mij aan. Als het bevalt kan ik ze altijd nog supporten met een bescheiden bijdrage in ¤.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 17-09 09:27
Op zondag 21 juli 2002 22:50 schreef Jake het volgende:
Tnx, ga ik ff (nou ja niet te snel :o) lezen :)

Ik denk dat ik toch maar Debian installeren *D, vooral ècht gratis (zoals IMO een OS moet zijn) en de manier van testen op stabiliteit spreken mij aan. Als het bevalt kan ik ze altijd nog supporten met een bescheiden bijdrage in ¤.
Een OS hoeft niet gratis te zijn (neem Windows). Sterker nog het is helemaal niet zo vreemd dat een OS niet gratis zou zijn. Nadelen van een gratis OS:

geen vragenbank (meestal)
geen installatie of andere support

Dit valt dus weer ten voordele van een niet-gratis OS. Als je problemen hebt, bel je de helpdesk en het wordt voor je opgelos. Als je het echt niet nodig hebt, acht ik het niet nodig om een betaalde distro te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 23:12 schreef LinuxUser het volgende:
Een OS hoeft niet gratis te zijn (neem Windows). Sterker nog het is helemaal niet zo vreemd dat een OS niet gratis zou zijn. Nadelen van een gratis OS:

geen vragenbank (meestal)
geen installatie of andere support

Dit valt dus weer ten voordele van een niet-gratis OS. Als je problemen hebt, bel je de helpdesk en het wordt voor je opgelos. Als je het echt niet nodig hebt, acht ik het niet nodig om een betaalde distro te nemen.
Ik had het over het feit dat ik vind het OS zelf gratis 'moet' zijn, dat houdt niet in dat je niet hoeft te betalen voor:
- distibutie
- service/support
- EHBO
to name a few.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Redhat wilt installeren is er een truukje; Je moet dan eers een linux swap partitie aan maken (met de nieuwste partition magic bijv.)
Kijk anders maar eens bij [url="http://www.linux.org"]www.linux.org[/url] kijken. Er moet wel wat tussen zitten aan distributies. Tiny/ peanut linux lijkt mij een goede gok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben beginner, en had keuze uit 3:

SuSE 8.0
Redhat ?.?
Mandrake.

Volgens een of ander computer magazine, gaf mandrake veel fouten tijdens. de instalatie.
Redhat voegde windows niet toe aan bootmenu.
Daarom werd het SuSE 8.0 met nederlandse kde en konqueror enzo.
Had tijdens instalatie 1 fout, dat was omdat volgens mijn bios de floppy bootable was, en niet de cdrom |:(

Daarna nog 1 fout met adsl4linux gehad, dat was omdat ik mijn netwerk kaart niet was geconfigureerd, daarna deed alles het.

Ik ben er zeer tevreden over.
Btw: SuSE ownt Windows omdat het het Aardappelmannetje heeft 8-)

---
ik had trouwens 40 euro betaalt voor SuSE maar dat was omdat ik dan alles niet hoefde te downloaden (en het had boeken). Want ik kon niks downloaden omdat deze computer alleen windows me had, zonder internet :( nu staat adsl op linux, en alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die aardappelfiguur zit denk ik bij KDE en is niet SuSE specifiek; m.a.w. die zit ook wel bij Mandrake, RedHat en vele anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Vraagje ik heb nu Mandrake 8.1 er op staan en heb alleen de eerste 2 cd's, maar nu zoek ik de iso van cd3. Iemand een ideetje waar te vinden?

Ik heb al gezocht bij Mandrake website maar vind alleen die van 8.2.

Zijn die cd's van 8.2 niet het zelfde vraag ik me nu af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 19:44 schreef StephanL het volgende:
Vraagje ik heb nu Mandrake 8.1 er op staan en heb alleen de eerste 2 cd's, maar nu zoek ik de iso van cd3. Iemand een ideetje waar te vinden?

Ik heb al gezocht bij Mandrake website maar vind alleen die van 8.2.

Zijn die cd's van 8.2 niet het zelfde vraag ik me nu af?
Lijkt me niet, waarom zouden ze anders een ander versienummer hebben.
Maar dat wordt inderdaad zoeken naar 8.1 iso's. Ik zie ze zo ook niet ergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Dat is jammer, dan maar mischien heel versie 8.2 downe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Staat op [url="http://www.linuxiso.org"]www.linuxiso.org[/url] geen Mandrake 8.1 meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Op zondag 21 juli 2002 20:43 schreef ViNyL het volgende:
Ik ben op zoek naar een kleine Linux distro met X (iceWM, Fluxbox oid, geen KDE/Gnome)

Het is een 120 mhz laptop met 16 mb ram en geen cd rom...maar wel 2x een bootdisk met NC (lap link) dus tot 200 MB is geen prob...

Een install vanaf DOS zou handig zijn.

Iemand ?
Ik heb net Tiny-Linux op een 486 met 12MB ram en 200MB hd gezet. [url="http://tiny.seul.org/en/"]http://tiny.seul.org/en/[/url]
Deze is gebaseerd op slackware.

Compleet vanaf diskette te installeren. Basis-systeem kost 12 diskettes. Dan nog 4 diskettes voor Xfree (niet Xfree 4 maar 3.nogiets).
Toevallig heb ik blackbox er ook op gezet, er zit standaard fvwm2 bij. Ik had alleen een blackbox-386-rpm. Maar nu zit er geen rpm-tool bij tiny-linux. Dus die gesloopt met midnight-commander ;). En het draait.

Na de 12 floppies schijn je de rest ook over een parallele of seriele kabel te kunnen installeren. Maar ik heb er een netwerk-kaartje in zitten dus heb ik de rest over ge-ftp'ed.

Mijn hardisk bevat nu 70 MB. Plaats genoeg voor andere dingen. (zit alleen geen gcc enzo bij. Dus je moet wel binaries hebben voor programma's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ow cool, maar die draait vanaf een FAT partitie of haalt ie dat weg ? Dat zou wel goed zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Op maandag 22 juli 2002 21:50 schreef ViNyL het volgende:
Ow cool, maar die draait vanaf een FAT partitie of haalt ie dat weg ? Dat zou wel goed zijn...
Uhmm, hij draait dacht ik niet vanaf een FAT partitie. Je moet gewoon een ext2-partitie hebben/maken.

kijk bijvoorbeeld eens hier voor andere mini-linux-distributies:
[url="http://www.realtime-info.be/encyc/rtlinux/EmbeddedLinux/TinyLinux.htm"]http://www.realtime-info.be/encyc/rtlinux/EmbeddedLinux/TinyLinux.htm[/url]

staan volgens ook wel wat bij voor FAT-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 20:29 schreef deadinspace het volgende:
Staat op [url="http://www.linuxiso.org"]www.linuxiso.org[/url] geen Mandrake 8.1 meer?
Zo te zien niet, daar had ik ook al even gekeken. Waarschijnlijk moet je het hebben van een niet up-to-date non-official mirror of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:40

Leon

Rise Of The Robots

Ik moet nou dus een keuze maken tussen een *NIX versie voor mijn router/firewall. Maar ik weet alleen nog niet welke. Ik zit te twijfelen tussen FreeBSD (vanwege IPFilter en omdat ik daar al een redelijke kennis van heb van mijn vorige setup (IPFilter voor de firewall, ipnat voor het NAT'en en dummynet/ipf voor bandwith limiting)) of OpenBSD (veilig en pf heeft ongeveer dezelfde syntax als ipfilter).

Nou is het alleen zo dat ik een complete n00b ben op het gebied van OpenBSD. Het is welliswaar ongeveer dezelfde omgeving (toch :?) als FreeBSD maar het netwerk gedoe had ik bij mijn vorige prutsels met OpenBSD nog niet volledig onder de knie (mijns inziens). En het bandwith limiting (wat ik er perse in wil hebben vanwege klein broertje >:) ) werkt anders dan met dummynet (lees: moeilijker, omdat ik nog nooit met CBQ,WFQ,FIFOQ en weet ik veel wat voor Q's nog meer heb gewerkt)

Daarom dat mijn vraag aan jullie is: Welke van de twee kan ik het beste nemen :?

FreeBSD:
  • Al ervaring in het opzetten en aanpassen/beheren
  • Makkelijker om op te zetten
  • Sneller op te zetten
  • Ik leer er niets nieuws van (niets spectaculairs veranderd sinds 4.5)
OpenBSD:
  • Veiliger t.o.v. FreeBSD (licht aan de beheerder :P)
  • Zelfde omgeving ongeveer als FreeBSD (toch :?)
  • Leer er nieuwe dingen van (zoals CBQ en zo wat geloof ik ook in linux gebruikt word :? (of is dit iets anders qua syntax :?))
  • Opzetten duurt veeel langer vanwege het uitzoekwerk en onervarenheid wat betreft het bandwith limiting gedeelte (QoS?)
edit:
Welke Linux distro moet ik nemen?
denk dat deze wel hier mag blijven staan... ;)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2P
  • Laatst online: 28-05 14:22

2P

:wq

Op maandag 22 juli 2002 23:46 schreef Leon het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen FreeBSD (vanwege IPFilter en omdat ik daar al een redelijke kennis van heb van mijn vorige setup (IPFilter voor de firewall, ipnat voor het NAT'en en dummynet/ipf voor bandwith limiting)) of OpenBSD (veilig en pf heeft ongeveer dezelfde syntax als ipfilter).
Voor een router en firewall is FreeBSD even veilig als OpenBSD. Je kan beter naar stabiliteit en betrouwbaarheid kijken. IPFilter heeft na al die jaren en na veel bugfixes bewezen dat het betrouwbaar is. Een goede keus dus. PF is in tegenstelling tot IPFilter een nieuwkomertje. Het is amper een jaar oud, het bevat nog veel (nu nog onbekende) bugs en niemand weet hoe betrouwbaar het is. Er wordt wel beweert dat PF sneller is dan IPFilter maar voor mij gaat betrouwbaarheid voor. Als je trouwens het hele OpenBSD 'IPF -> PF' verhaal kent dan snap je het beter wat ik bedoel.
Nou is het alleen zo dat ik een complete n00b ben op het gebied van OpenBSD. Het is welliswaar ongeveer dezelfde omgeving (toch :?) als FreeBSD maar het netwerk gedoe had ik bij mijn vorige prutsels met OpenBSD nog niet volledig onder de knie (mijns inziens). En het bandwith limiting (wat ik er perse in wil hebben vanwege klein broertje >:) ) werkt anders dan met dummynet (lees: moeilijker, omdat ik nog nooit met CBQ,WFQ,FIFOQ en weet ik veel wat voor Q's nog meer heb gewerkt)
OpenBSD vergt idd wat meer kennis van het systeem. Je hebt geen /stand/sysinstall en je zal dus in de .conf files moeten duiken. Maar een voordeel is wel dat de documentatie van OpenBSD erg goed is en de manpages zijn geweldig. Verder heb je natuurlijk nog de mailinglists, Google en GoT :)
Veiliger t.o.v. FreeBSD (licht aan de beheerder :P)
Ligt idd aan de beheerder. OpenBSD en FreeBSD kun je beide even veilig maken. En btw: OpenBSD is niet "secure by default", door deze zin worden veel mensen misleid.
Zelfde omgeving ongeveer als FreeBSD (toch :?)
Klopt, er wel zijn wat kleine verschillen zoals bv. de /etc structuur.
Leer er nieuwe dingen van (zoals CBQ en zo wat geloof ik ook in linux gebruikt word :? (of is dit iets anders qua syntax :?))
CBQ ken ik niet. Maar zoals ik al eerder zei: je hebt alleen maar te maken met .conf files etc.. maar in principe is dat ook zo bij FreeBSD. Je zult misschien wel wat dingen leren maar verwacht er niet teveel van ;)
Opzetten duurt veeel langer vanwege het uitzoekwerk en onervarenheid wat betreft het bandwith limiting gedeelte (QoS?)
De documentatie is erg duidelijk, dus zoveel uitzoekwerk zal het niet zijn ;)
Daarom dat mijn vraag aan jullie is: Welke van de twee kan ik het beste nemen :?
Als je een betrouwbare router/firewall wilt zou ik toch voor FreeBSD+IPFilter gaan. Je zegt dat je er al ervaring mee hebt dus dat is gelijk mooi meegenomen.

We hebben trouwens 1 BSD nog niet genoemd en dat is NetBSD ;)
NetBSD is IMHO nog veel betrouwbaarder & stabieler dan FreeBSD en daarom uitermate geschikt voor een router/firewall. NetBSD is verder natuurlijk zeer veilig (vergelijk de default installatie maar eens met die van OpenBSD :P) en zeer stabiel. Alleen is NetBSD lastig op te zetten. De default install is erg kaal en er zijn staan eigenlijk geen services aan. De rest van de configuratie vereist veel leeswerk.

Om een lang verhaal kort te houden:

FreeBSD+IPFilter: stabiel & betrouwbaar, snel, simpel op te zetten.
OpenBSD+PF: minder stabiel & minder betrouwbaar, vrij snel, gemakkelijk op te zetten.
NetBSD+IPFilter: zeer stabiel & zeer betrouwbaar, snel, lastig op te zetten.

Veiligheid ligt verder natuurlijk aan de beheerder. Deze 3 BSD's zijn IMHO allemaal even veilig te configureren.

ps: ik draai zelf trouwens NetBSD en ben er zeer tevreden over

edit: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Laatst online: 17-09 15:40

Leon

Rise Of The Robots

Bedankt voor je reply.. :)
er is weer wat duidelijker geworden voor me..

ten eerste lijkt het me verstandiger om te wachten met pf tot het zich idd wat meer bewezen heeft t.o.v. IPfilter (dacht dat ze allebei dezelfde programmabasis hadden maar dat blijkt dus niet zo te zijn :?)

En ten tweede denk ik dat ik (als ik het zo hoor) OpenBSD het beste kan laten vallen. (Of er moet nu iemand komen met harstikke goede argumenten natuurlijk.. ;))

Denk dus dat ik maar weer mijn oude setup opnieuw ga instellen en tunen en voor Ordos (2de experimenteer pc :P) wat ga prutsen met NetBSD totdat ik dat voor mijn gevoel goed genoeg ken.. :)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2P
  • Laatst online: 28-05 14:22

2P

:wq

Op dinsdag 23 juli 2002 09:05 schreef Leon het volgende:

ten eerste lijkt het me verstandiger om te wachten met pf tot het zich idd wat meer bewezen heeft t.o.v. IPfilter (dacht dat ze allebei dezelfde programmabasis hadden maar dat blijkt dus niet zo te zijn :?)
PF is idd gebaseerd op IPF. De syntax van de rules zijn vrijwel hetzelfde en veel code is ook gelijk. Ik zal trouwens even iemand quoten die mij laast wat heeft ingelicht, misschien wel goed om te weten:
IPF was removed because OpenBSD folks modified it heavily, so heavy that it pissed the original author (Darren Reed). BTW, the modificaton they made broke IPF all over the places, which is a bad thing for a user point of view.
Writing a packet filtering software is not that easy. It takes trials and errors to make it more usable. Comparing PF to IPF, PF is just to new. Don't get me wrong, sometime a new software is even better than all the mature ones. However, there are just way too many bugs (not exploits) being discovered weekly, if not daily.

PF will be usable someday, maybe couple years later. At the present time, we have a better alternative (IPF) so it's your choice.
All I can say is that, the duty of a packet filtering software is to pass or drop packets when it's told (by me) to by reading my rulesets and obey them, and doing it with maximum accuracy and reliability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

*hengst*
Niet te ver wegzakken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

owkay, ik ga ook maar eens met linux beginnen :+

Welke distri zou ik nemen; Slackware of Mandrake aangezien ik ppp gebruik (of internet doorgelust krijgen van andere pc zou ook mogelijk moeten zijn)?

btw; draait UT op een van deze 2 toevallig?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beginnen met Linux? Dan is Mandrake een betere keuze. Of ut draait weeknie :) maar als dat op Slackware draait is het ook aan de praat te krijgen op andere distro's Mandrake incluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

http://www.penguinpower.nl/pcontent/unreal.php hier staat hoe je UT aan de gang krijgt... ik heb zelf even met Mandrake gewerkt.. en dat was wel ok :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

bedankt voor de antwoorden!

nog 1 vraagje: kan ik mandrake best laten partioneren of toch beter maar partion magic?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb het onder Red Hat wel eens zelf en wel eens automagisch laten doen... beiden gingen goed :) (ik had wel een aparte schijf voor linux ter beschikking)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Even als tussendoortje hier in dit algemene topic het volgende:

Live linux cd review

De eerste post bevat allerlei links naar Linux distro's, die gewoon als ISO op een cd gebrand kunnen worden en ook vanaf cd geboot kunnen worden. Je Linux OS draait dus gewoon vanaf cd en doet dus i.p. verder niets met je bestaande install op je HD. Erg leuk als eerste koekeloer in de wereld van Linux.

Ik zou zeggen, kijk er eens naar. Als je bekomen bent van de eerste schrik (je krijgt vast wel wat vragen), kan je eens met een echte install van Linux beginnen. Die bootable cd komt vast nog wel eens van pas bij problemen met computers of voor de fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

The.Force schreef op 11 augustus 2002 @ 00:01:
Welke distri zou ik nemen; Slackware of Mandrake aangezien ik ppp gebruik (of internet doorgelust krijgen van andere pc zou ook mogelijk moeten zijn)?

Afaik ondersteunt elke grote distro PPP wel.
Bedoel je met "internet doorlussen via een andere PC" dat die andere PC gewoon internet deelt (NAT)? Zo ja, dat kan met elke distro wel, en is waarschijnlijk makkelijker dan PPP.
The.Force schreef op 11 augustus 2002 @ 00:15:
nog 1 vraagje: kan ik mandrake best laten partioneren of toch beter maar partion magic?

Het makkelijkst en veiligst is meestal om te zorgen dat je ongepartitioneerde ruimte over hebt. De meeste installers hebben een optie "gebruik ongepartitioneerde ruimte" of iets in die geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

ik bedoelde inderdaad NAT...

Bedankt voor je reactie! (Nu ga ik slapen en morgen it's M(andrake)-day :) )

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Ik draai nu Mandrake 8.2, ik heb hier een probleem mee dat blijkbaar niet op te lossen valt.

Ik wil overstappen op SuSe 8.0 prof. Ik koop deze in de winkel als DVD.

Is dit verstandig? Of is SuSe een STUK moeilijker en werkt het heel anders dan Mandrake?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet als verstandig willen betitelen om na een probleem die je zo 1-2-3 niet kunt oplossen over te stappen op een andere distro. Verder is SuSE samen met RedHat en Mandrake een van de meest vriendelijke distro's . Voordeel van SuSE is dat je veel documentatie en support krijgt bij aankoop van een boxed set (cd + boeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:12:
Ik zou het niet als verstandig willen betitelen om na een probleem die je zo 1-2-3 niet kunt oplossen over te stappen op een andere distro. Verder is SuSE samen met RedHat en Mandrake een van de meest vriendelijke distro's . Voordeel van SuSE is dat je veel documentatie en support krijgt bij aankoop van een boxed set (cd + boeken).
Geloof mij nou maar,.. ik zet echt door met Linux.. ben niet van plan ooit nog Windows op mijn eigen PC te gaan draaien... (heb nu nog ff dualboot met XP voor DVD kijken). Maar dit probleem komen we op tweakers niet uit:

[rml][ Mandrake 8.2] Segmentale fout ?[/rml]

Ik ben binnenkort toch jarig (17e) dus vraag ik SuSe voor me verjaardag snap je? ;)

Dus is het wel een goed idee om over te stappen?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuSE is een van de betere distro's. Maar dat is Mandrake ook wel. Voordeel van zo'n SuSE box is dat je een probleem als in je topic kunt droppen bij SuSE support en daar hoor ik positieve verhalen over. Dus SuSE is wel een goede keuze als je dat wilt weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 23:47
Ben met het ID aan het spelen om een thin client te maken van een oud bakje wat hier staat zonder HD ( een P 266 met 64 mb).

Ben al aan het kijken geweest naar netstation en linux terminal server project, alhowel die laatste wel goed lijkt kan ik er niks me, omdat het niet werkt onder gentoo (wat de server draait).

zijn er nog goede en makkelijke oplossingen? ik wil liefst gewoon connecten via x-terminal xdm of hoe dat protocol ook heet, dus geen tftp en extra dhcp.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb die suse ook maar als ik mijn usb modem voor adsl probeer te installeren op de manier waarop suse het op hun website schrijft kom ik internet niet op. zou dit makkelijker gaan met bv mandrake of iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 11:55:
SuSE is een van de betere distro's. Maar dat is Mandrake ook wel. Voordeel van zo'n SuSE box is dat je een probleem als in je topic kunt droppen bij SuSE support en daar hoor ik positieve verhalen over. Dus SuSE is wel een goede keuze als je dat wilt weten. :)
Ok, thx.. ik weet dat dit stukje gitikt is door een ervaren Linux gebruiker en jij hebt me nu het zetje gegeven om over te gaan stappen naar SuSe,... thx :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomaat
  • Laatst online: 24-08 21:15
Ik lees net de posts over Tiny Linux. Nu heb ik een Toshiba P166 laptop met 64MB RAM en een 2GB HD. Is het verstandig om hier Tiny Linux op te zetten, of kan ik beter gewoon RedHat 7.3 pakken? (De laatste Tiny Linux release is btw van 2001/03/13 :X)
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.