Bullet NL schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:32:
[...]
Met alle respect, is het een probleem van de vervoerder dat alles bussen en treinen vol zitten of een probleem van de overheid? Wanneer een bus van traject a naar b stamp vol zit moet de vervoerder eens kijken als hij geen 2e bus achter die eerste aan kan laten rijden. Dat heeft niets te maken met geld van de overheid richting het OV brengen.
Heb je wel eens in lijn 11 of 12s gezeten in Utrecht? Elke dag wordt daar tienduizenden mensen vervoerd naar de Uithof toe. In de spits rijden er 12 bussen van over lijn 11 en 20 bussen van 25 meter over lijn 12s. Dat betekent dat er tijdens de spits om de 1,8 minuut een bus van 25 meter rijdt naar de Uithof en nog is het bomvol en moet je staan. Op een gegeven moment zijn de limieten wel een beetje bereikt en zal er een andere oplossing moeten komen. En die komt er nu ook, want ze gaan een extra tramlijn aanleggen.
Hetzelfde geldt voor het spoor. Als de treinen stampvol zitten, dan moeten er meer treinen aangelegd worden. Maar als je slechts 2 spoorbanen hebt liggen, waar 4x per uur een intercity overheen gaat en 2x per uur een sprinter, dan zijn de grenzen op een gegeven moment bereikt. Dan moet er meer spoor komen. En dan heeft ProRail geldt nodig wat weer van de overheid komt.
En de autogebruiker betaalt al zoveel aan BPM, benzine en weet ik veel wat. Denk je dat werkgevers en werknemers gratis met de trein kunnen? Je betaalt daar per maand ook honderden euro's voor en dan wil je ook een fatsoenlijke zitplaats net als dat de automobilist fatsoenlijk door wilt rijden. Maar blijkbaar gunt autorijdend Nederland niet een degelijk OV en moeten de sporen maar geasfalteerd worden en het liefst helemaal wegbezuinigd worden want dat is de oplossing.
Van mij mogen ze de NS helemaal opgaan splitsen in verschillende sectoren, regio Noord, Zuid, Oost en West.
Ja, lekker twee keer overstappen op treinen die niet aansluiten als je van Groningen naar Utrecht wilt. Fantastisch idee. Ik ben blij dat jij geen minister bent...