• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

NiGeLaToR schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:38:
[...]

Hoe krijg je het OV-imago weer verbeterd is dan de vraag?
Door meer te privatiseren, helder taken en opdrachten te geven en men daar ook aan laten te verplichten en afrekenen.

Van mij mogen ze de NS helemaal opgaan splitsen in verschillende sectoren, regio Noord, Zuid, Oost en West. Ze krijgen een aanbesteding van 3 jaar en moeten laten zien dat ze de treinen in hun regio goed en op tijd laten rijden en de juiste hoeveelheid materieel in zetten. Breng al het materieel onder in een leasepool, ga naar een standaard systeem samen met de landen om ons heen en vind het wiel niet steeds opnieuw uit.

Doet de NS het ergens niet goed, dan mag een ander het daar opzetten. Ze denken binnen de NS veel te veel vanuit een machtspositie, ze moeten weer nederig worden en gewoon doen wat hun opdracht is.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:40
Bullet NL schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:32:
[...]

Met alle respect, is het een probleem van de vervoerder dat alles bussen en treinen vol zitten of een probleem van de overheid? Wanneer een bus van traject a naar b stamp vol zit moet de vervoerder eens kijken als hij geen 2e bus achter die eerste aan kan laten rijden. Dat heeft niets te maken met geld van de overheid richting het OV brengen.
Heb je wel eens in lijn 11 of 12s gezeten in Utrecht? Elke dag wordt daar tienduizenden mensen vervoerd naar de Uithof toe. In de spits rijden er 12 bussen van over lijn 11 en 20 bussen van 25 meter over lijn 12s. Dat betekent dat er tijdens de spits om de 1,8 minuut een bus van 25 meter rijdt naar de Uithof en nog is het bomvol en moet je staan. Op een gegeven moment zijn de limieten wel een beetje bereikt en zal er een andere oplossing moeten komen. En die komt er nu ook, want ze gaan een extra tramlijn aanleggen.

Hetzelfde geldt voor het spoor. Als de treinen stampvol zitten, dan moeten er meer treinen aangelegd worden. Maar als je slechts 2 spoorbanen hebt liggen, waar 4x per uur een intercity overheen gaat en 2x per uur een sprinter, dan zijn de grenzen op een gegeven moment bereikt. Dan moet er meer spoor komen. En dan heeft ProRail geldt nodig wat weer van de overheid komt.

En de autogebruiker betaalt al zoveel aan BPM, benzine en weet ik veel wat. Denk je dat werkgevers en werknemers gratis met de trein kunnen? Je betaalt daar per maand ook honderden euro's voor en dan wil je ook een fatsoenlijke zitplaats net als dat de automobilist fatsoenlijk door wilt rijden. Maar blijkbaar gunt autorijdend Nederland niet een degelijk OV en moeten de sporen maar geasfalteerd worden en het liefst helemaal wegbezuinigd worden want dat is de oplossing.
Van mij mogen ze de NS helemaal opgaan splitsen in verschillende sectoren, regio Noord, Zuid, Oost en West.
Ja, lekker twee keer overstappen op treinen die niet aansluiten als je van Groningen naar Utrecht wilt. Fantastisch idee. Ik ben blij dat jij geen minister bent...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bullet NL schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:52:
[...]

Door meer te privatiseren, helder taken en opdrachten te geven en men daar ook aan laten te verplichten en afrekenen.

Van mij mogen ze de NS helemaal opgaan splitsen in verschillende sectoren, regio Noord, Zuid, Oost en West. Ze krijgen een aanbesteding van 3 jaar en moeten laten zien dat ze de treinen in hun regio goed en op tijd laten rijden en de juiste hoeveelheid materieel in zetten. Breng al het materieel onder in een leasepool, ga naar een standaard systeem samen met de landen om ons heen en vind het wiel niet steeds opnieuw uit.

Doet de NS het ergens niet goed, dan mag een ander het daar opzetten. Ze denken binnen de NS veel te veel vanuit een machtspositie, ze moeten weer nederig worden en gewoon doen wat hun opdracht is.
Weinig kans dat dit verbetering met zich meebrengt.
Vind privatisering prima; maar niet voor alles.
Openbaar vervoer, post, electriciteit etc. mogen van mij prima in handen van de staat blijven. Dat zijn eerste levensbehoeften, die moeten gewoon beschikbaar zijn...

Ik zie wel iets in een constructie met ondersteuning van private bedrijven, maargoed, ook daar zie je slechte aanbestedingen snel gebeuren. Te laag inschrijven en dan alsnog slechte kwaliteit leveren is schering en inslag.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Het opsplitsen van de NS in consessiezones is wel het domste wat je kunt doen: op de lange trajecten is de meerwaarde van de trein het grootst.

Het OV heeft bij de doelgroep helemaal niet zo'n slechte naam. Op de piektijden varieert de bezettingsgraad van te hoog (trein) tot prima (bus). Busvervoer is overigens voor het grootste deel al geprivatiseerd. Behalve nieuwe materiaal heeft dat nauwelijks een beter product opgeleverd.

Het OV is geen oplossing voor iedereen. En degenen voor wie het mogelijk een (deel)oplossing is, weten dat allang.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:44:
[...]

Een bus- of treindienst is in de basis toch ook puur mensenvervoer.... Dan is marktwerking juist erg goed, neem bijvoorbeeld Qbuss, die hebben de traditionele busvervoer er op veel plekken mooi weten te verdringen door een voor de overheid gunstiger pakket neer te leggen.
Qbuss is NS :X (en dus overheid)
Over de NS, de NS wil toch zelf af van de voor hen onrendabele lijnen? De "andere" vervoerders mogen het met de kruimels doen.... Wanneer het OV eens echt goed aanbesteed zou worden kan er nog veel meer geld bespaart worden. Het huidige systeem is zo inefficiënt als het maar kan.
Alle onrendabele lijnen waar Arriva oid. nu overheen rijdt wordt betaald door de provincie.
Maak de vervoerders gewoon direct verantwoordelijk, reken ze daar ook op af, om weer even terug te komen op het "bespraken op het OV" verhaal. Wegen, zowel N als A wegen zijn enorm belangrijk voor ons land (let wel, ik zeg niet dat het OV niet belangrijk is) maar wat gewoon een feit is dat heel veel goederenvervoer via de weg gaat. Uitzonderingen als de Betuwelijn daar gelaten, maar die komt ook niet uit de OV pot.
De afrekening komt altijd ten nadele van de klant... wat heb je daar nou weer aan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:52:
Huiskamervraag: raad eens op welke politieke partij hier is gestemd :+

Stokpaardjes terzijde, dit is een spanningsveld waar men aan de ene kant goede mobiliteit wilt hebben, die ook toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Alleen aan autowegen denken negeert de mensen die geen auto hebben of geen auto kunnen/mogen rijden. Maar dat past weer bij de toenemende individualiteit. OV is zeker niet ideaal, maar is voor velen ook weer de enige optie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

OV is beter voor het milieu, alleen is het vaak te langzaam. Ik heb met het nieuwe speeltje van de NS lopen spelen, kun je uitrekenen of de auto of de trein sneller is. Ik heb in geen enkel geval de trein kunnen laten winnen, zelfs op rechtstreekse lijnen [Leeuwarden-Rotterdam] verliest de trein het.

Maarja, om daar verandering in te brengen, is er geld nodig. En waar wordt op bezuinigd, juist.....

People as things, that’s where it starts.

• Rukapul
Los van het individu is OV de enige optie om de binnensteden bereikbaar te houden in de drukke tijden. Het alternatief is het slopen van bebouwing ten faveure van parkeerplaatsen en wegen. Juist de auto-forens moet voor een goed openbaar vervoer zijn. Geen of slecht OV betekent namelijk vrijwel automatisch ook slecht autovervoer.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

VasZaitsev schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:09:
OV is beter voor het milieu, alleen is het vaak te langzaam. Ik heb met het nieuwe speeltje van de NS lopen spelen, kun je uitrekenen of de auto of de trein sneller is. Ik heb in geen enkel geval de trein kunnen laten winnen, zelfs op rechtstreekse lijnen [Leeuwarden-Rotterdam] verliest de trein het.

Maarja, om daar verandering in te brengen, is er geld nodig. En waar wordt op bezuinigd, juist.....
Linkje naar die tool van de NS? Wil ook wel rekenen hier voor het Noorden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ArcticWolf
  • Niet online

Amsterdam - Utrecht is de snelste lijn in Nederland, dat wint geen enkele auto.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touchdomex schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:11:
[...]

Linkje naar die tool van de NS? Wil ook wel rekenen hier voor het Noorden.
http://www.filewissel.nl/

Veel plezier met huilen. De trein is langzaam. Ik denk dat hooguit in de randstad het sneller gaat. Zelfs Arnhem-noord - Nijmegen Heyendaal is sneller met een auto...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:58:
[...]

Heb je wel eens in lijn 11 of 12s gezeten in Utrecht? Elke dag wordt daar tienduizenden mensen vervoerd naar de Uithof toe. In de spits rijden er 12 bussen van over lijn 11 en 20 bussen van 25 meter over lijn 12s. Dat betekent dat er tijdens de spits om de 1,8 minuut een bus van 25 meter rijdt naar de Uithof en nog is het bomvol en moet je staan. Op een gegeven moment zijn de limieten wel een beetje bereikt en zal er een andere oplossing moeten komen. En die komt er nu ook, want ze gaan een extra tramlijn aanleggen.

Hetzelfde geldt voor het spoor. Als de treinen stampvol zitten, dan moeten er meer treinen aangelegd worden. Maar als je slechts 2 spoorbanen hebt liggen, waar 4x per uur een intercity overheen gaat en 2x per uur een sprinter, dan zijn de grenzen op een gegeven moment bereikt. Dan moet er meer spoor komen. En dan heeft ProRail geldt nodig wat weer van de overheid komt.

En de autogebruiker betaalt al zoveel aan BPM, benzine en weet ik veel wat. Denk je dat werkgevers en werknemers gratis met de trein kunnen? Je betaalt daar per maand ook honderden euro's voor en dan wil je ook een fatsoenlijke zitplaats net als dat de automobilist fatsoenlijk door wilt rijden. Maar blijkbaar gunt autorijdend Nederland niet een degelijk OV en moeten de sporen maar geasfalteerd worden en het liefst helemaal wegbezuinigd worden want dat is de oplossing.

[...]

Ja, lekker twee keer overstappen op treinen die niet aansluiten als je van Groningen naar Utrecht wilt. Fantastisch idee. Ik ben blij dat jij geen minister bent...
Als de OV-reiziger de werkelijke prijs ging betalen, dan waren morgen de treinen leeg. Het heeft niet zoveel met gunnen te maken, maar meer dat er in 1960(?) een wegennet is bedacht wat nu nog niet af is. Vooral in de jaren '90 is de nadruk op OV gelegd als de heilige vervoersgraal. Dat heeft uiteindelijk niet gewerkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het gaat echter niet alleen om de reistijd, maar ook om parkeerruimte en wat er gedaan kan worden gedurende de reis. En die ruimte is aan beide kanten nodig als het gaat om woon-werkverkeer. Zeker in de binnenstad is parkeerruimte een groot probleem.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Señor Sjon
  • Nu online

Dat valt ook wel mee. Reken ook even de uren mee dat ze leeg heen-en-weer rijden. De elektriciteit moet ook opgewekt worden.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

gambieter schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:14:
Het gaat echter niet alleen om de reistijd, maar ook om parkeerruimte en wat er gedaan kan worden gedurende de reis. En die ruimte is aan beide kanten nodig als het gaat om woon-werkverkeer. Zeker in de binnenstad is parkeerruimte een groot probleem.
Het is zoals altijd, geen eerlijke vergelijking maken, toerekenen naar een gewenste uitkomst.

En stokpaardjes met een dikke, verspillende turbomotor berijden en schijt aan de omgeving.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• ArcticWolf
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:14:
[...]

Als de OV-reiziger de werkelijke prijs ging betalen, dan waren morgen de treinen leeg. Het heeft niet zoveel met gunnen te maken, maar meer dat er in 1960(?) een wegennet is bedacht wat nu nog niet af is. Vooral in de jaren '90 is de nadruk op OV gelegd als de heilige vervoersgraal. Dat heeft uiteindelijk niet gewerkt.

Als
De werkelijke OV kosten liggen ongeveer op 27 cent/km dus dat valt wel mee. Laatst had een collega uitgerekend dat hij 48 cent/km kwijt was voor op de motor |:( een auto zal daar niet ver vanaf liggen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Sorry, maar wat voor een extreem positieve reistijden staan er in die filewissel.nl dan ook voor de auto. Ik heb een van mijn woon-werk trajecten ingevoerd, waar ik met de bus / trein etcetera 1:30 over doe. Ik heb dat ook met de auto gedaan, en dan kom ik nooit onder de 1:45, vanwege het feit dat Utrecht in de ochtend gewoon stampvast staat.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

gambieter schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:14:
Probeer jij maar in een spitstrein op je laptop te werken. Lukt je alleen in de eerste klas, en zelfs daar mag je ls tweede klas reiziger staan als er verder geen plek is.

Werken in de trein lukt mij alleen als mijn eerste college om half elf is, dan is de trein rustig genoeg, maar, als ik om 8 uur in de trein moet "zitten", kan ik niet werken.

En een parkeerplek bij het station moet ook maar te vinden zijn, bij grote stations geen probleem, maar kleinere stations hebben amper plek voor auto's. Ben je alsnog 15 minuten bezig.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

VasZaitsev schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:13:
[...]

Veel plezier met huilen. De trein is langzaam. Ik denk dat hooguit in de randstad het sneller gaat. Zelfs Arnhem-noord - Nijmegen Heyendaal is sneller met een auto...
Heb even 5 trajecten getest op die site in de spits (vertrektijd 07:15). Daarvan zijn er 3 sneller met de trein, 1 sneller met de auto, en één is exact gelijk qua tijd.

Hoezo, "huilen"? Vind het wel meevallen eigenlijk?

Virussen? Scan ze hier!

• Bonsaiboom
Er zit bij de trajecten die ik kijk, in ieder geval geen verschil in reistijd met de auto, of je nu om 07:15 vertrekt, of om 12:00...

• Steffie
  • Laatst online: 09:40

Steffie

Opaque

VasZaitsev schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:13:
[...]

Ik reis dagelijks buiten de Randstad met de trein tussen Twello - Amersfoort of Voorst/Empe - Amersfoort. Beide trajecten zijn ongeveer 65km. Met de trein is dat gewoon structureel sneller dan met de auto; het scheelt ongeveer 10 minuten reistijd in het voordeel van de trein, ondanks dat er overgestapt moet worden. Die 10 minuten gebruik ik om van en naar het station te komen, waardoor in theorie het geen verschil meer maakt om met de auto of trein van deur tot deur te reizen.

Echter, ik reis dit traject dagelijks in de spits; met de auto rijd je dan langzaam bij Barneveld en sta je gewoon stil bij Hoevelaken, waardoor het verschil makkelijk tot 30 minuten reistijd op kan lopen in het voordeel van de trein.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bonsaiboom schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:21:
Er zit bij de trajecten die ik kijk, in ieder geval geen verschil in reistijd met de auto, of je nu om 07:15 vertrekt, of om 12:00...
Probeer maar eens van Den Haag Centraal naar Utrecht Centraal.

Op dit tijdstip met de auto 46 minuten, met de trein 41 minuten. Om 07:15 is dat respectievelijk 45 en 42.

Virussen? Scan ze hier!

• Bonsaiboom
wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:24:
[...]

Probeer maar eens van Den Haag Centraal naar Utrecht Centraal.

Op dit tijdstip met de auto 46 minuten, met de trein 41 minuten. Om 07:15 is dat respectievelijk 45 en 42.
Dan is er blijkbaar wel een verschil, maar het lijkt mij in de praktijk erg sterk dat je in de ochtendspits sneller bent van tussen de middag, zoals nu. Als ik met de trein ga, en ik reken deur tot deur, inclusief fietsen en ov, dan heb ik meestal een substantieel voordeel voor de trein.

EDIT: Met vertrektijd 8:15 wordt de auto ineens 50 minuten. Er is dus wel iets van een correctie, maar ik vind hem erg laag.

Ik woon in Eindhoven, op 2 minuten van de snelweg, en moet regelmatig vlak bij Utrecht Centraal zijn. Als ik dit met de fiets/bus/trein doe, ben ik normaal een 15-30 minuten sneller met de trein dan met de auto ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bonsaiboom op 15-11-2012 11:30 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem is dat de trein altijd vertrekt waar je niet bent en aankomt waar je niet wilt zijn. Nou ja, toevallig is mijn kantoor tegenover station Amersfoort Schothorst dus aan die kant zit het wel snor, maar aan de andere kant van de lijn.... Laten we eens kijken voor vanmorgen om 8:00...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EJc6wUFUAWApE1y6X8JwSic4/full.png

Die auto-tijd klopt, ik heb er vanmorgen inderdaad 45 minuten over gedaan. Met het OV zou ik er een uur langer over hebben gedaan. :X

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaat een beetje offtopic dit heren ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:38:
Gaat een beetje offtopic dit heren ;)
:D

Het ging inderdaad over of de bezuiniging op het OV terrecht was of niet... 8)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat mij betreft onterecht want er is nog veel te verbeteren aan het OV, zoals duidelijk gemaakt in mijn situatie (N=1) :D

Ik gebruik vrijwel nooit OV (alleen die paar keer per jaar dat ik naar Amsterdam ga, dan plemp ik mijn auto neer op een P+R en neem ik de tram), maar het OV is een systeem dat vooral in stand gehouden moet worden en verbeterd moet worden. Hoe meer mensen met het OV gaan, hoe minder lang ik in de file hoef te staan. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Mx. Alba op 15-11-2012 11:43 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Señor Sjon
  • Nu online
Lol

Voor mijn woon-werk (37,5km)
Auto: 37 minuten (persoonlijk record is 28 minuten O-) )
OV: 1 uur 59 minuten met 4x overstappen.
Goed, dat wordt nooit rendabel hier.

Maar goed, de economie krimpt harder dan een krimpkous boven een aansteker, dus wat voor een akkoord gaan we dit voorjaar krijgen? :X

BTW 23%?
Lage BTW afschaffen?

Ze zijn zo hard bezig met consumptie = evil dat de hele economie erover struikelt.

[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2012 11:53 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik werk op meerdere locaties maar van deur tot deur:
Utrecht - Amsterdam = 45 min met de auto en 50 min met het OV.
Utrecht - Vianen = 20 min met auto en 45 min met de bus
Utrecht - Dordrecht = 5 kwartier met de auto (maar dat ligt echt aan de A20 :+) en 1,5 uur met het OV.
Utrecht - Lelystad = 45 min met de auto en 5 kwartier met het OV.

Alleen ik moet altijd op locaties zijn waar nog geen trein of bus rijdt (maar dat ligt aan m'n beroep :p)

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 15-11-2012 11:57 ]

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:36
Mooi klus voor de overheid om de economie te stimuleren: 'openbaar vervoer delta-werken'.

Maar investeren om werkgelegenheid te creëren wordt inmiddels geloof ik als een ouderwets idee gezien, sinds er bvb dmv hedgefund management veel makkelijker/sneller geld kan worden binnengesleept.
Bovendien ruikt het naar socialisme en dat is tegenwoordig helemaal not done, dan liever financieel onder water maar ten minste wel met ongekreukt geloof in de vrije markt.

Trump II - Project 2025 tracker

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
BadRespawn schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:57:
Bovendien ruikt het naar socialisme en dat is tegenwoordig helemaal not done, dan liever financieel onder water maar ten minste wel met ongekreukt geloof in de vrije markt.
Ja, want dat heeft zo goed gewerkt voor de landen die eerder in de neerwaartse cyclus kwamen :( Laten we vooral niet leren van reeds gemaakte fouten elders ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
ArcticWolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:57:
Ik werk op meerdere locaties maar van deur tot deur:
Utrecht - Amsterdam = 45 min met de auto en 50 min met het OV.
Utrecht - Vianen = 20 min met auto en 45 min met de bus
Utrecht - Dordrecht = 5 kwartier met de auto (maar dat ligt echt aan de A20 :+) en 1,5 uur met het OV.
Utrecht - Lelystad = 45 min met de auto en 5 kwartier met het OV.

Alleen ik moet altijd op locaties zijn waar nog geen trein of bus rijdt (maar dat ligt aan m'n beroep :p)
Nja dan komen de volgende vragen:
- wil je in de kou staan om op je OV te wachten?
- wil je naast stinkende mensen zitten in het OV?
- wil je last hebben van bellende mensen / mensen die hard hun muziek op hebben staan

Bij mij is het over het algemeen 10 minuten langer met het OV om op de plaatsen te komen waar ik werk (werk op verschillende plekken).

Ik pak meestal de auto, alleen voor de binnenstad van A'dam pak ik de metro omdat ik dat nog acceptabel is qwa wachttijden (rijdt elke 10 minuten). Maar OV dagelijks? Ben blij dat dat niet hoeft ;)

User Error -- Please Replace User

• Señor Sjon
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:00:
[...]

Ja, want dat heeft zo goed gewerkt voor de landen die eerder in de neerwaartse cyclus kwamen :( Laten we vooral niet leren van reeds gemaakte fouten elders ...
Hey, een korte reactie! GoT je op de WC? :+

Ik denk dat de verschuiving van lange naar korte termijn winst de grootste boosdoener is. Niet elk jaar 8% winst, maar elk jaar 8% méér winst is het probleem. De meeste hedgefunds hebben ook niet zo leuke tijden omdat hun geldstromen zijn opgedroogd en ze nu langer dan ze gewend zijn in een bedrijf zitten. Maar het zijn niet sprinkhanen. Beste voorbeeld lijkt mij nog KBB. Al het vastgoed verkocht en via een lease back constructie gehuurd. Gevolg: veel cash en dat werd weer gebruikt om een volgend bedrijf leeg te plukken.

• Virtuozzo
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:05:
[...]

Hey, een korte reactie! GoT je op de WC? :+

Ik denk dat de verschuiving van lange naar korte termijn winst de grootste boosdoener is. Niet elk jaar 8% winst, maar elk jaar 8% méér winst is het probleem. De meeste hedgefunds hebben ook niet zo leuke tijden omdat hun geldstromen zijn opgedroogd en ze nu langer dan ze gewend zijn in een bedrijf zitten. Maar het zijn niet sprinkhanen. Beste voorbeeld lijkt mij nog KBB. Al het vastgoed verkocht en via een lease back constructie gehuurd. Gevolg: veel cash en dat werd weer gebruikt om een volgend bedrijf leeg te plukken.
Nee, op de weg op het moment :P

Mentaliteitsverschuiving ja, dat kan echter nog gekkere sprongen betekenen de komende tijd. Hou trouwens maar op over het onderwerp vastgoed ... die kluif komt nog voor de financiële sector. De rekening daarvoor .... tja.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Señor Sjon
  • Nu online
Niet alleen de financiële sector. De bouw is 8% gekrompen. BAM noteert over de eerste 9 maanden een verlies van 223 miljoen (mede dankzij een afschrijving van 400 miljoen). Per dag gaan er 5 bouwgerelateerde bedrijven failliet.

Met 80k/woningen per jaar tijdens de hoogtijdagen piepte en kraakte de sector al voor voldoende personeel. Mocht ooit de economie weer aantrekken, dan is er al heel veel kennis en kunde vertrokken. Dit raakt ook de duurzaamheidsagenda, want de nieuwe energiezuinige woningen raak je bijna niet kwijt. Met elke EPC-verzwaring kost een huis grofweg 10k incl. BTW meer aan maatregelen.

En gisteren in het debat kreeg je een onverschillige Rutte... :X

• Virtuozzo
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:25:
Niet alleen de financiële sector. De bouw is 8% gekrompen. BAM noteert over de eerste 9 maanden een verlies van 223 miljoen (mede dankzij een afschrijving van 400 miljoen). Per dag gaan er 5 bouwgerelateerde bedrijven failliet.

Met 80k/woningen per jaar tijdens de hoogtijdagen piepte en kraakte de sector al voor voldoende personeel. Mocht ooit de economie weer aantrekken, dan is er al heel veel kennis en kunde vertrokken. Dit raakt ook de duurzaamheidsagenda, want de nieuwe energiezuinige woningen raak je bijna niet kwijt. Met elke EPC-verzwaring kost een huis grofweg 10k incl. BTW meer aan maatregelen.

En gisteren in het debat kreeg je een onverschillige Rutte... :X
Tja, Rutte. Maar toch, hij is berekenbaar, en er is genoeg ruimte om hem heen. Liever dan dat een continuatie van machtsstrijd intern met alle politieke handel wat daar bij komt.

De bouw heeft zjn echte klappen nog niet gehad trouwens. Maar dat weten we al een paar jaar. Niet dat we er iets mee gedaan hebben, maar goed. Land leve de ideologische stokpaardjes.

• Robkazoe
Ikke_Niels schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:01:
[...]
Nja dan komen de volgende vragen:
- wil je in de kou staan om op je OV te wachten?
- wil je naast stinkende mensen zitten in het OV?
- wil je last hebben van bellende mensen / mensen die hard hun muziek op hebben staan
- Je hebt winkels, warmtepalen met zo'n gloeiding erin en overdekte stationshallen.
- Het is een trein, geen zwerveropvangtehuis.
- Je hebt stiltecoupes. En als mensen daar alsnog geluid maken die niet acceptabel zijn, mag je er best wat van zeggen. Het zijn gewoon mensen waar je tegen kunt praten en waar je

Zijn alle automobilisten zo kortzichtig over het OV? Want de meeste autorijdende Tweakers komen met zulke kulargumenten aanzetten dat ik er eigenlijk al geen zin in heb om daar op te reageren en dat het eigenlijk verkapte trolls zijn in mijn ogen. Als je nooit of amper met de trein rijdt of je hebt het in een ver verleden gedaan, onthou je dan van je mening. Staat een stuk slimmer dan van die domme reacties te plaatsen die nergens op slaan.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Virtuozzo schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:30:
De bouw heeft zjn echte klappen nog niet gehad trouwens. Maar dat weten we al een paar jaar. Niet dat we er iets mee gedaan hebben, maar goed. Land leve de ideologische stokpaardjes.
Tja... Zo heeft het bedrijf waar ik werk een afdeling die sinds ze is opgericht in 1828 steevast 4 à 5 jaar achter de conjunctuur aanhobbelt. En nu dus ook, ze beginnen nu pas de crisis te merken. Maar hebben ze zich erop voorbereid? Ik denk onvoldoende. Tot en met dit jaar werd er nog geld gespendeerd alsof de bergen ten hemel reikten. Hoewel dat misschien ook kon zijn: laten we nu investeren in nieuw materiaal zolang het nog kan, want de komende jaren moet er geknepen worden...

• Señor Sjon
  • Nu online
Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:53:
[...]

- Je hebt winkels, warmtepalen met zo'n gloeiding erin en overdekte stationshallen.
- Je hebt stiltecoupes. En als mensen daar alsnog geluid maken die niet acceptabel zijn, mag je er best wat van zeggen. Het zijn gewoon mensen waar je tegen kunt praten en waar je

Zijn alle automobilisten zo kortzichtig over het OV? Want de meeste autorijdende Tweakers komen met zulke kulargumenten aanzetten dat ik er eigenlijk al geen zin in heb om daar op te reageren en dat het eigenlijk verkapte trolls zijn in mijn ogen. Als je nooit of amper met de trein rijdt of je hebt het in een ver verleden gedaan, onthou je dan van je mening. Staat een stuk slimmer dan van die domme reacties te plaatsen die nergens op slaan.
Alleen op hoofdstations. De meeste stations sta je gewoon op een koud perron weg te niften, die hebben vaak niet eens een hal en misschien één winkeltje waar je natuurlijk niet met zijn allen kan gaan staan wachten. Dat doelloos wachten op verbindingen wordt graag vergeten in de OV-reistijden. Ik heb tijdens mijn studie genoeg OV gezien voor de rest van mijn leven.

De bouw voelt al echt wel de klappen van ~4 jaar continu verschillende crisissen. Veel woningbouwers zijn al kopje onder gegaan of zijn meer dan gehalveerd. De architectenbranche is helemaal gekortwiekt. Ook toeleveranciers en gevolgaankopen (bouwmarkten, keukens, sanitair) maken stevige krimp door.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2012 13:06 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Senor Sjon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:02:
[...]

Alleen op hoofdstations. De meeste stations sta je gewoon op een koud perron weg te niften, die hebben vaak niet eens een hal en misschien één winkeltje waar je natuurlijk niet met zijn allen kan gaan staan wachten. Dat doelloos wachten op verbindingen wordt graag vergeten in de OV-reistijden. Ik heb tijdens mijn studie genoeg OV gezien voor de rest van mijn leven.

De bouw voelt al echt wel de klappen van ~4 jaar continu verschillende crisissen. Veel woningbouwers zijn al kopje onder gegaan of zijn meer dan gehalveerd. De architectenbranche is helemaal gekortwiekt. Ook toeleveranciers en gevolgaankopen (bouwmarkten, keukens, sanitair) maken stevige krimp door.
Hedendaags is het wel beter. Treinen sluiten vrij goed tot goed op elkaar aan, soms juist iets te strak[snel pissen of een bakkie koffie halen zit er niet meer in] maar de trein/bus verbindingen zijn inderdaad afschuwlijk. Alleen daar waar een concessie verstrekt is, zoals in Friesland, loopt dat ook vrij goed.

• ArcticWolf
  • Niet online
Zowel aan de mensen pro OV en pro Auto's :+

Het is een eeuwige discussie en iedereen kan voordelen en nadelen voor beide situaties verzinnen, dat probleem wordt toch nooit opgelost. OV en Auto's bestaan nu eenmaal en de 1 is afhankelijk van de ander.

• Ikke_Niels
Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:53:
[...]

Ik heb een jaar op het traject Castricum - Amsterdam Sloterdijk gereden en dat is 3 jaar geleden waarna ik nog een stuk met de tram moest, en mijn voorbeelden komen weldegelijk uit persoonlijke ervaring en zijn dus geen "kortzichtige opmerkingen over het OV".
Nu ga ik er even vanuit dat het OV in 3 jaar tijd geen enorme verbetering heeft doorgemaakt, en als dat wel zo is dan ben ik erg blij voor de mensen die met de trein reizen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Over 4 jaar (december 2016) gaat er een grote verbetering plaatsvinden voor het spoor en zeer waarschijnlijk een major wijziging in het spoorboekje.
Snelheid omhoog op enkele trajecten naar 160km/u, vrije baan voor bijna alle IC vanaf Houten tot Schiphol, Houten - Gouda, Schiphol - Zwolle.
Enorme snelheidsverhoging op Utrecht CS (in en uitrijden van het station en goederen vrij)

En daarna begint men met de verbeteringen van de oostcorridor, Driebergen-zeist, Maarn, Ede-Wageningen.

//heel erg offtopic trouwens :p

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 15-11-2012 13:39 ]

• Robkazoe
ArcticWolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:33:
Over 4 jaar (december 2016) gaat er een grote verbetering plaatsvinden voor het spoor en zeer waarschijnlijk een major wijziging in het spoorboekje.
Snelheid omhoog op enkele trajecten naar 160km/u, vrije baan voor bijna alle IC vanaf Houten tot Schiphol, Houten - Gouda, Schiphol - Zwolle.
Enorme snelheidsverhoging op Utrecht CS (in en uitrijden van het station en goederen vrij)

En daarna begint men met de verbeteringen van de oostcorridor, Driebergen-zeist, Maarn, Ede-Wageningen.

//heel erg offtopic trouwens :p
Dat voegt niets toe voor mensen die toch al met de auto rijden. Ieder zo zijn voorkeur, of deze nu gebasseerd is op terecht of onterechte argumenten.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:52:
Dat voegt niets toe voor mensen die toch al met de auto rijden. Ieder zo zijn voorkeur, of deze nu gebasseerd is op terecht of onterechte argumenten.
Toch wel, indirect. Beter OV -> meer mensen gaan met OV -> minder mensen gaan met de auto -> minder files -> voordeel voor autorijders. :)

• Robkazoe
En jij denk dat mensen als Ikke_Niels, VasZaitsev, Senor Sjon en Bullet NL nu opeens de auto laten staan en in de trein springen door dit soort nieuws. Ik betwijfel het.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Juist met snelheid kunnen treinen voor grotere afstanden een goed alternatief vormen voor de auto. Het is alleen zo jammer dat er de afgelopen tientallen jaren niet is ingezet op veel snellere treinen. Je zou zeggen dat het systeem inmiddels wel had kunnen zijn opgewaardeerd naar zeg 240 km/h. Op lange afstanden zou dat wel een uur aan reistijd kunnen schelen, ook ten opzichte van de auto.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:56:
En jij denk dat mensen als Ikke_Niels, VasZaitsev, Senor Sjon en Bullet NL nu opeens de auto laten staan en in de trein springen door dit soort nieuws. Ik betwijfel het.
Naast dat soort mensen zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die (continu) een afweging maken. Net als er verstokte linksmensen zijn die liever zestig keer overstappen dan in een vervuilende auto stappen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
haribold schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:00:
Juist met snelheid kunnen treinen voor grotere afstanden een goed alternatief vormen voor de auto. Het is alleen zo jammer dat er de afgelopen tientallen jaren niet is ingezet op veel snellere treinen. Je zou zeggen dat het systeem inmiddels wel had kunnen zijn opgewaardeerd naar zeg 240 km/h. Op lange afstanden zou dat wel een uur aan reistijd kunnen schelen, ook ten opzichte van de auto.
Je overschat de winst die behaald wordt met een hogere topsnelheid. Er zijn namelijk maar weinig trajecten waar zo hard kan en mag gereden worden. Bovendien stopt een trein om de zoveel km. Dit zou alleen gunstig zijn voor de IC's die maar een paar steden aan doen op de route. Zoals de Fyra nu. Echter is die dan weer enkele euro's duurder.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

haribold schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:00:
Juist met snelheid kunnen treinen voor grotere afstanden een goed alternatief vormen voor de auto. Het is alleen zo jammer dat er de afgelopen tientallen jaren niet is ingezet op veel snellere treinen. Je zou zeggen dat het systeem inmiddels wel had kunnen zijn opgewaardeerd naar zeg 240 km/h.
Laatst in Spanje heb ik Madrid-Toledo met de trein gedaan. Met de auto is het 59 minuten, met de trein 35 minuten. In de Avant, niet eens de veel snellere AVE die voor lange afstanden wordt gebruikt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Señor Sjon
  • Nu online
Hier is geen spoor meer te vinden buiten de metro in Spijkenisse. De oude trambaan is al een jaar of 50(?) weg. Veel regio's hebben nog gewoon busvervoer en dat zal zo blijven. OV heeft hetzelfde manco als snelwegen. Veel tussenstops (=afritten). Ook al kan een IC snel rijden, er zitten ook langzamere deelnemers op het tracé.

Maar, wat is de tijd deur-tot-deur? Dat is voor veel mensen belangrijk. Als het begin en einde ieder 10 minuten lopen betekent, dan is de reistijd al 20 minuten langer. Ergens 4-5 minuten wachten telt ook gewoon door. Daar wint de auto veel terrein. Als je tussendoor afspraken buiten de deur hebt, dan valt OV bijna per definitie af.

Goed, dit rechtvaardigt een eigen topic. Ik ben benieuwd hoe de teflon laag van Rutte houdt. Wat dat betreft stond er een leuke column op RTL nieuws vorige week. :P

Edit
Dit zal je ook meer gaan zien: http://www.rijnmond.nl/ni...verlaat-rotterdamse-haven

Ook als transportland zijn we ons uit de markt aan het prijzen. Onze steun wordt goed besteed. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2012 14:11 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Nedeland heeft geen treinen, maar een (qua dimensies) metronet dat voor treintje speelt, met het materieel en de dienstregeling van een spoorwegmaatschappij.

Door de vele stops is 'lange afstand reizen' in Nederland niet aan de orde. En dus inefficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 15-11-2012 14:12 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:03:Er zijn namelijk maar weinig trajecten waar zo hard kan en mag gereden worden. Bovendien stopt een trein om de zoveel km.
Juist en dat had in mijn ogen toch zo enorm verbeterd kunnen worden in de afgelopen tientallen jaren, dat bedoel ik met opwaarderen van "het systeem".

• ArcticWolf
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:03:
[...]

Je overschat de winst die behaald wordt met een hogere topsnelheid. Er zijn namelijk maar weinig trajecten waar zo hard kan en mag gereden worden. Bovendien stopt een trein om de zoveel km. Dit zou alleen gunstig zijn voor de IC's die maar een paar steden aan doen op de route. Zoals de Fyra nu. Echter is die dan weer enkele euro's duurder.
Klopt je hebt deels gelijk, maar er loopt nu een programma bij ProRail om de in en uitrijdt snelheden nabij stations omhoog te krijgen waardoor de reistijd heel veel omhoog gaat. Op middenlange afstanden zoals Utrecht - Amsterdam Bijlmer heeft een snelheidsverhoging minder zin dan een snelheidsverhoging vanaf Amstel naar Centraal (traag stuk). De gewone IC zal niet duurder worden (behalve bij inflatie), de Fyra daarentegen heeft dan ook helemaal niks met de de NS te maken (praktisch gezien).

Een 140 - 0 remcurve is veel sneller dan een 140 - 90 - 70 - 40 curve zoals bij Utrecht op het moment. Die curve maakt de remweg zo idioot lang, omdat elke snelheidsverlaging een bloklengte heeft van minimaal 850 meter :X
Daarnaast moet elke trein die in Nederland rijdt binnen een bloklengte stil kunnen staan. ProRail is nu bezig systematisch de stations in Nederland aan het afgaan om dit soort issues op te kunnen lossen. Daarbij loopt er nog een programma "seinverdichting", wat inhoudt dat alle bloklengtes zoveel mogelijk naar de 850 meter gebracht dienen te worden.

En nog even voor jullie informatie:
IC en Sprinters kunnen van 0 - 100 in 30~60 seconden optrekken

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 15-11-2012 14:17 ]

• Señor Sjon
  • Nu online
Via nu.nl
http://www.nu.nl/files/da...amples/ecobbpnl2012q3.htm

Grafiekje wordt je niet heel blij van. Eigenlijk doen we het al jaren niet heel best. Apart dat de stijging van het BBP die van de koopkracht ruim overstijgt, ook in de zogenaamd vette jaren. Toen was al sprake van zoutzuur zoet na het zuur.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

haribold schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:13:
[...]
Juist en dat had in mijn ogen toch zo enorm verbeterd kunnen worden in de afgelopen tientallen jaren, dat bedoel ik met opwaarderen van "het systeem".
Tsja, daarvoor moet je bij de overheid zijn. De afgelopen tientallen jaren is er alleen maar flink bezuinigd op het/de spoor(uitgaven)

En aangezien de infrastructuur eigendom is van de overheid (Prorail) zal er dan weinig van dat soort zaken terechtkomen, als "bezuinigen" een hogere prioritieit heeft als "investeren".

Iets met verkeerde prioriteiten. En dat zal voorlopig nog wel even zo blijven, want Schultz (en de VVD in zijn algemeenheid) staan bekend als anti-spoor.

Virussen? Scan ze hier!

• Señor Sjon
  • Nu online
Ach, na al die jaren anti-auto is dat wel redelijk verfrissend hoor. :+

• ArcticWolf
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:18:
Ach, na al die jaren anti-auto is dat wel redelijk verfrissend hoor. :+
:+

voor de trein / OV liefhebbers:

Het grote spoorwegentopic deel 21

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Om nog iets over het OV te zeggen... Toen ik in Frankrijk woonde maakte ik geregeld gebruik van het OV vooral in de jaren dat ik in een agglomeratie woonde. Met de tram was je veel sneller in het centrum of aan de andere kant van de stad dan met de auto. En voor langere reizen is de TGV ideaal - maar alleen als je alleen reist. Zodra je met zijn 2en bent is het meestal al goedkoper om de auto te nemen, maar dan nog is het met de TGV sneller. Parijs-Nantes doe je met de auto in 4 uur, met de TGV in 2 uur...

OV is alleen interessant over grote afstanden (veel groter dan ons kleine kikkerlandje) of in dichtbevolkte, dichtgeslibde, gebieden (dus in Nederland eigenlijk alleen de Randstad).

Maar feit blijft dat ik het een goede zaak vind om in het OV te investeren. Als meer mensen met het OV kunnen, vermindert dat de filedruk voor de mensen die niet met het OV kunnen of willen...

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 15-11-2012 14:26 ]

Verwijderd

Zullen we het anders nu weer over de kabinetsplannen hebben?...

• Señor Sjon
  • Nu online
Ik krijg de rest niet mee. Die willen met de treintjes spelen. :+

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2012 14:59 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan zeg ik het wel in blauw en daarna in het rood, misschien maakt dat meer indruk ;)

Modbreak:Svp terug naar de kabinetsplannen, daar is genoeg over te debatteren :)

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 15-11-2012 15:52 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:02:
Dan zeg ik het wel in blauw, misschien maakt dat meer indruk ;)

[modbreak]Svp terug naar de kabinetsplannen, daar is genoeg over te debatteren :) [/]
en toen was het stil :+

Hier staan wat berekeningetjes
http://www.plukwijzer2012.nl/berekend.php#.UKT93IZorIg

Ik wist trouwens niet dat de oldtimer vrijstelling werd afgeschaft :'(

• BadRespawn
  • Laatst online: 05:36
Virtuozzo schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:00:
[...]

Inderdaad. Bvb in de VS en Europa nalv de Great Depression. Feit is dat daar toen veel is geïnvesteerd in werkgelegenheid, belasting voor de rijken is verhoogd, en dat de Great Depression voorbij is gegaan.
Opponenten van dat beleid kunnen alleen maar zeggen dat het sneller zou zijn gegaan als belasting zou zijn verlaagd en er zou zijn bezuinigd ipv geïnvesteerd.

Aan de andere kant zijn er vele voorbeelden van de rampzalige gevolgen van neoliberaal aderlatingsbeleid toegepast op een kwakkelende economie, zie Argentinië, Stiglitz, en de huidige ontwikkelingen in Europa (uitgezonderd een paar landen die niet zo enthousiast meedoen aan het neoliberaal beleid, bvb Finland).

Trump II - Project 2025 tracker

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArcticWolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:37:
[...]

en toen was het stil :+

Hier staan wat berekeningetjes
http://www.plukwijzer2012.nl/berekend.php#.UKT93IZorIg

Kijk eens aan... Als dat klopt, ga ik er de helft minder op achteruit dan met de eerdere plannen.
Ongeveer 3 % zou het op uitkomen. Stuk acceptabeler dan 6%

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:48
Ik ben benieuwd wat de economische krimp voor een effect zal hebben, volgens mij loopt de Nederlandse economie helemaal vast.

Ik denk dat langzaamaan het besef door zal dringen dat we als Nederland gewoon gemiddeld gezien niet meer zullen groeien in koopkracht.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:49:
[...]

Kijk eens aan... Als dat klopt, ga ik er de helft minder op achteruit dan met de eerdere plannen.
het was allemaal taktiek van Rutte en Samsom... eerst iedereen laten denken dat ze er x percentage op achteruit gaan... om na een zogenaamde herziening van de plannen iedereen tevreden te krijgen met slechts 0.5x procent :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Minder groei of zelfs een paar procent krimp betekent echt nog niet dat "de hele economie vastloopt"...

Prettig is het niet, dat staat voorop, maar doemscenario's mogen voorlopig nog in de kast blijven. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 15-11-2012 16:21 ]

• Ikke_Niels
MikeyMan schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:49:
[...]

Tja het is nu wat vlakker getrokken, voor mij pakt het negatief uit, ik ga van de nullijn naar -3%...
Maar wel een mooie website, lekker simpel :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ikke_Niels op 15-11-2012 16:26 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wow, als die berekening klopt, ga ik er in 2014 welgeteld 15 euro op vooruit, dus één euro per maand. Je zou bijna tegen Rutte zeggen, steek die euro dan ook maar op een plek waar de zon nooit schijnt ;)
Gelukkig wel (imho uiteraard), dit was imho één van de onzinnigste regelingen ooit. Waarom zou bijvoorbeeld een Opel Kadett uit 1987 een oldtimer moeten zijn, en dus vrijgesteld, terwijl een Kadett van exact hetzelfde model uit 1988 géén oldtimner is, en dus wél MRB moeten betalen? Nooit begrepen.

Virussen? Scan ze hier!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:22:
Gelukkig wel (imho uiteraard), dit was imho één van de onzinnigste regelingen ooit. Waarom zou bijvoorbeeld een Opel Kadett uit 1987 een oldtimer moeten zijn, en dus vrijgesteld, terwijl een Kadett van exact hetzelfde model uit 1988 géén oldtimner is, en dus wél MRB moeten betalen? Nooit begrepen.
Omdat je ergens een grens moet stellen natuurlijk. Het idee is dat de meeste oldtimers hobbyprojecten zijn, men rijdt er niet veel kilometers mee. Dat was vroeger natuurlijk zo. Maar tegenwoordig zijn auto's die oud genoeg zijn om voor de wet oldtimers te heten nog betrouwbaar genoeg om er wel redelijk wat kilometers mee te maken.

De regeling zou eigenlijk moeten blijven bestaan voor echte oldtimers die men als tweede auto heeft. Dus heb je alleen een "oud barrel", dan moet je het volle pond dokken (en wellicht zelfs wat meer wegens de extra vervuiling), maar als je een recente(re) auto hebt en een of meerdere oldtimers dan is het een ander verhaal.

Nu worden echte oldtimerhobbyisten er de dupe van dat de regeling op grote schaal is misbruikt door mensen die oude auto's voor het dagelijks verkeer gingen gebruiken en wordt het kind dus met het badwater weggegooid... 8)7

Zo heb ik een collega die een Tesla Roadster heeft en daarmee het meeste van zijn afstanden aflegt, daarnaast heeft hij voor de extra fun een klassieke Porche en twee klassieke Mercedessen (cabrio's) die hij soms uit de kast trekt bij mooi weer en/of als hij eens een rit voor de boeg heeft die de Tesla niet haalt. Als hij opeens het volle pond moet gaan betalen voor zijn hobby-auto's dan denk ik dat het snel afgelopen is met die hobby. En dan gaat de Tesla ook weg want je hebt toch (ook) een auto nodig die een flinke actieradius heeft voor als dat nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 15-11-2012 16:30 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Waarom zou bijvoorbeeld een Opel Kadett uit 1987 een oldtimer moeten zijn, en dus vrijgesteld, terwijl een Kadett van exact hetzelfde model uit 1988 géén oldtimner is, en dus wél MRB moeten betalen? Nooit begrepen.
Waarom? Omdat de schatkist te veel niet verschuldigde MRB ging mislopen omdat Jan en alleman als een malle oude mercedessen/audi's e.d. begon te importeren en te hanteren als eerste auto. Dus probeerden ze daar een halt aan te roepen, maarja.. als er in NL geen auto <1988 gevonden kon worden, wordt importeren vanzelf een optie. Dito met de bijtelling voor nieuwe auto's. Omhoog die criteria voor uitstoot (zodat er meerdere mensen onder vallen i.p.v. die paar die het geen biet uitmaakt 20/40% bijtelling te hebben), want menig auto zakt onder de grens waarbij geen bijtelling geld en dat kost de schatkist misgelopen inkomstenbelasting wegens 0% bijtelling.

Zie daarom ook de ophef en het gemor dat elektrische auto's op 0% werden gezet. Iedereen in politiek Den Haag weet dat zo'n hybride puur gekocht wordt zodat je goedkoop rijdt, maar goed voor het milieu? Menig least een prius en trapt hem op de staart waardoor ie nooit 1:30 zal halen maar gewoon 1:18, op zijn max 1:22. Kortom: wel uitstoot, geen bijtelling... hmm, dan maar de grens zo hoog maken dat er slechts een enkele auto vrijgesteld is van bijtelling, want als teveel burgers dat type auto gaat rijden kost het de overheid te veel geld aan misgelopen belastinginkomsten.

En de gedachte achter 25 jaar MRB betaalt > vrijgesteld? Zoiets van: als een auto die leeftijd al haalt (zonder op de schroothoop te belanden of geëxporteerd te zijn) is er 25 jaar lang MRB betaalt.. die paar liefhebbers die een oude auto er bij neemt is zo gering, laten we die een voordeeltje gunnen van minimale omvang. Probleem: menig NL'er is er als de kippen bij als het gaat om voordeeltjes. Zeker i.g.v. fiscale voordeeltjes :P Dus hou je altijd het kat-en-muis-spel tussen rijksoverheid en burger als je het over fiscale wetgeving hebt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, ok, maar doe dat dan voor échte oldtimers, dus van voor 1950/1955 ofzo, en daarboven niet meer. Dan kan ik het nog enigszins volgen. Dat zijn over het algemeen echte hobbyprojecten, hoewel ik ook wel mensen ken met Kevers die daar wellicht niet dagelijks, maar toch wel frequent, mee rijden.

De regeling zoals hij nu was sloeg iig nergens op mijns inziens, 25 jaar lijkt me ook wel érg jong om iets een oldtimer te noemen. Zeker als je bedenkt dat door de toegenomen kwaliteit, zoals je zelf al zegt, auto's die leeftijd ook al bijna kunnen halen.

Dan worden de echte hobbyisten ontzien, maar je ontmoedigt toch het misbruik dat ervan gemaakt werd.

Virussen? Scan ze hier!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

wildhagen schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:30:
De regeling zoals hij nu was sloeg iig nergens op mijns inziens, 25 jaar lijkt me ook wel érg jong om iets een oldtimer te noemen. Zeker als je bedenkt dat door de toegenomen kwaliteit, zoals je zelf al zegt, auto's die leeftijd ook al bijna kunnen halen.
Vergeet niet dat die regeling is bedacht in een tijd dat een auto van 25 jaar ook echt een oldtimer was waar je je dagelijks vervoer niet mee kan doen. De auto's die nu 25 jaar oud zijn zijn van een veel degelijkere generatie. Een Volvo, Audi of Mercedes van 25 jaar oud is nog best betrouwbaar genoeg om voor dagelijks verkeer te gebruiken - en daar gaat het dus mis. :)

• Robkazoe
[...]

Wow, als die berekening klopt, ga ik er in 2014 welgeteld 15 euro op vooruit, dus één euro per maand. Je zou bijna tegen Rutte zeggen, steek die euro dan ook maar op een plek waar de zon nooit schijnt ;)
Wees blij dat je erop vooruit gaat. Er zijn zat mensen die met je willen wisselen ;)
Met de nieuwe berekening ga ik er iets op vooruit maar de berekeningen zijn zo verschillend. Ik zou het acceptabel vinden als ik er netto 1% op achteruit zou gaan. Meer dan 1,5/2% zou financieel nog wel haalbaar zijn, maar vind ik zelf scheef (gezien de minder bedeelden er wel op vooruit gaan en de veel beter bedeelden er minder op achteruit gaan).

Over de auto's: Volgens mij is het heel makkelijk een oldtimer systeem in te voeren. Maximaal 2.000KM per jaar is belastingvrij, gebruik je hem meer, dan gewoon reguliere belasting betalen. Als de echte die-hards toch weinig ermee rijden, dan zal een KM-registratie ook een kleine moeite zijn. Mensen die de auto normaal gebruiken, zullen daar snel overheen gaan.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Robkazoe schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:38:
Over de auto's: Volgens mij is het heel makkelijk een oldtimer systeem in te voeren. Maximaal 2.000KM per jaar is belastingvrij, gebruik je hem meer, dan gewoon reguliere belasting betalen. Als de echte die-hards toch weinig ermee rijden, dan zal een KM-registratie ook een kleine moeite zijn. Mensen die de auto normaal gebruiken, zullen daar snel overheen gaan.
Daarom ben ik dus ook voor kilometerheffing ipv vaste MRB. Je kan dan heel eenvoudig van dit soort regelingen invoeren. Het probleem is dat dat soort systemen (nog) niet technisch/economisch haalbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 15-11-2012 16:46 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of maak er een vast bedrag van voor X auto's per huishouden/per persoon.

Je kunt er maar in één tegelijk rijden...

• Robkazoe
Mx. Alba schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:46:
[...]

Daarom ben ik dus ook voor kilometerheffing ipv vaste MRB. Je kan dan heel eenvoudig van dit soort regelingen invoeren. Het probleem is dat dat soort systemen (nog) niet technisch/economisch haalbaar zijn.
Waarom niet? Leaserijders hebben dat nu ook. Je betaalt of de bijtelling, of je rijdt hem niet privé (met een max van 500km). En als je hem dus niet privé rijdt, mag je dus gewoon netjes je ritten gaan bijhouden en ga je erover heen mag je hem alsnog aftikken. Leg de verantwoording neer bij de bestuurder en als die dat niet wilt, mag ie standaard aftikken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:26:
[...]
Zo heb ik een collega die een Tesla Roadster heeft en daarmee het meeste van zijn afstanden aflegt, daarnaast heeft hij voor de extra fun een klassieke Porche en twee klassieke Mercedessen (cabrio's) die hij soms uit de kast trekt bij mooi weer en/of als hij eens een rit voor de boeg heeft die de Tesla niet haalt. Als hij opeens het volle pond moet gaan betalen voor zijn hobby-auto's dan denk ik dat het snel afgelopen is met die hobby. En dan gaat de Tesla ook weg want je hebt toch (ook) een auto nodig die een flinke actieradius heeft voor als dat nodig is.
Ik vind dit toch vreemd hoor, hij heeft dus een Tesla Roadster en 3 oldtimers, maar het beetje wegenbelasting kan hij niet betalen waardoor hij niet bijvoorbeeld 1 auto weg zou doen, maar helemaal met zijn hobby zou stoppen?

De oldtimer regeling werkt gewoon niet, wordt teveel misbruikt, en het slaat nergens op dat als ik een 10 jaar oude auto koop waarmee ik weinig rijd ik wel wegenbelasting moet betalen, en eentje van 30 jaar oud, zelfs als het een echte oldtimer is, die elk weekend met een beetje weer het hele land door rijdt geen cent.

Sowieso kan je toch gewoon ook je auto uitschrijven in tijd dat je hem niet gebruikt? In geval van de cabrios dus, kan je die prima de helft van het jaar uitschrijven.

Gaan kijken naar hoeveel km ze rijden is onhaalbaar en één groot administratief drama (en fraudegevoelig), dan moet je gewoon compleet km heffing invoeren.

• Bonsaiboom
Mx. Alba schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat die systemen eenvoudig technisch / economisch haalbaar zijn. Systeempje per auto dat eens per maand de KM stand doorgeeft bv. Implementeren op nieuwe autos, die MRB per KM betalen, ipv vast. Combineren met enkele andere meetgegevens om fraude op te sporen, en gaan met die banaan.

Alleen dat het dan europees aanbesteed moet worden, er 100 prutsers het goedkoop aanbieden, het project te groot wordt, er allerlei kaders gesteld moeten worden, en het daardoor 1,2 miljard kost terwijl er maar 300 miljoen in de oorspronkelijke aanbesteding stond, tja...

• Señor Sjon
  • Nu online
Gelukkig sla je privacy over...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Komop, dat kan toch veel makkelijker?

Elk jaar bij de APK keuring gewoon even de kilometerstand opkrabbelen van een oldtimer, doorgeven en zo kun je eenvoudig en goedkoop kijken of iemand meer rijd dan toegestaan.

Waarom al die regelelektronica?Dit is simpeler en goedkoper.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja. Draaien we gewoon jaarlijks even de teller terug, voor we hem naar de APK-keuring brengen.

Lekker makkelijk voor mensen die fraude willen plegen ;)

Virussen? Scan ze hier!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, gelukkig is elektronica niet te frauderen.

En dat valt bij oude auto's wel op hoor. Tenzij je ook direct de banden vervangt, kleppen stelt en nog wat dingetjes doet.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Natuurlijk is met electronica ook te frauderen, maar héél wat lastiger dan met een ouderwetse teller.

Jouw voorstel is zowat de zevende hemel voor fraudeurs, je maakt het ze wel héél makkelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Er zijn oplossingen voor, van mijn part verzegel je de boel, werkt ook bij elektriciteitsmeters,

Dat is en blijft goedkoper dan elektronische meetapratuur moeten inbouwen in een oude auto. Ook zullen echte verstokte liefhebbers niet willen dat er opeens een computer in hun auto uit 1950 zit,

• ArcticWolf
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dat ze beter van 25 naar 30 jaar hadden moeten gaan. Wie rijdt er nou dagelijks in auto's van 30 jaar en ouder? Okay auto's gaan steeds langer mee... daarom van 25 naar 30. Nu worden zelfs auto's die 1 a 2x per jaar naar buiten gaan getroffen, moet je ze de hele tijd schorsen :+

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Leuk hoor, al die discussies over koopkrachtplaatjes. 2% er op vooruit of 6% er op achteruit: dat maakt inderdaad wat uit als je het vanuit jezelf bekijkt.

Maar als je dan vanmiddag te horen krijgt dat drie van je collega's binnenkort op straat staan dan is plots alles relatief. Want vind maar eens een baan als bij alle concurrenten hetzelfde gebeurt. 30% koopkrachtverlies: dát is pas veel.

• Bonsaiboom
Nee hoor. Ik heb genoeg met privacy te maken, dat ik me over dit systeem nou niet bijzonder veel zorgen zou maken over privacy.

Het hele idee van een kilometerheffing, is dat je voor een auto weet hoeveel hij gereden heeft gedurende een bepaalde periode. Er vindt door de belastingdienst nu ook al extra controle plaats op lease-autos die tot 500km prive zouden rijden, die bv bij de Efteling gespot worden op zaterdagen.

Het idee is dat veel van deze systemen ervanuit gaan dat ze zelf (nagenoeg) onfeilbaar moeten zijn. Het frauderen moet niet makkelijk zijn, maar als je er nu eens vanuit gaat dat je door middel van extra controles, zoals bv km stand doorgeven bij de APK, af en toe controles door de politie, plus informatie uit de verkeerscameras kan kijken hoe waarschijnlijk de doorgegeven km-stand klopt, dan ben je echt al een enorm eind richting die km-heffing, zonder dat je er miljarden in hoeft te pompen.

• ArcticWolf
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:42:
Leuk hoor, al die discussies over koopkrachtplaatjes. 2% er op vooruit of 6% er op achteruit: dat maakt inderdaad wat uit als je het vanuit jezelf bekijkt.

Maar als je dan vanmiddag te horen krijgt dat drie van je collega's binnenkort op straat staan dan is plots alles relatief. Want vind maar eens een baan als bij alle concurrenten hetzelfde gebeurt. 30% koopkrachtverlies: dát is pas veel.
Dat gebeurt idd bij mij op het moment... bij alle concullega's worden ze met bosjes ontslagen.

Ik moet nog ff afkloppen tot januari/februari... ;(

Verwijderd

Tsja, als een auto met 3 collega's crasht en ze het niet halen zitten die families ook met een probleem. Als een kind de ouders verliest heeft die ook een probleem. Het is zaak dat voor hen iets geregeld wordt.

Dan is het punt van 30% verlies van inkomen toch iets waar in ieder geval een regeling voor is; je valt niet gelijk terug in bijstand.

Het is logisch dat iets van dichtbij indruk maakt, maar het heeft weinig te maken met de directe plannen - anders dan dat ze nog geluk hebben ten opzichte van degenen voor wie de WW straks beperkt wordt. Als dezelfde mensen 2 jaar geleden ontslagen waren, dan waren ze net zo goed teruggevallen.

Dat gaat meer over de crisis dan over de plannen. Het enige wat we kunnen hopen, is dat we inderdaad straks een goede uitgangspositie hebben als het aantrekt. We moeten in ieder geval niet de illusie hebben dat wij als kikkerland invloed hebben op de crisis die ons raakt. Of we nu in Europa zitten of niet, Nederland is een handelsland, en wij worden alleen al daarom hard geraakt als export terugloopt zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
De WW wordt toch behoorlijk terug geschroefd, en je kan nog makkelijker ontslagen worden ook. In crisistijd is dat nogal cru. Degenen die écht de klos zijn in de crisis pak je dubbel.

Ik word op dit moment erg moe van het gejank van sommigen over een achteruitgang van 4%. Dan heb je wat mij betreft gewoon geluk dat je nog een baan hebt. Niks dat eeuwige gelul over "ik heb er hard voor gewerkt", je hebt gewoon mazzel. Want die 30%-man heeft er wellicht ook hard voor gewerkt, net als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Het gekke aan de WW is dat dit opgebracht werd door werknemers en werkgevers en uitgevoerd door het UWV (overheid). Op een gegeven moment klotste het geld tegen de plinten en gingen ze een duur kantoor bouwen (oud collega was daar nog bij betrokken, die vond het onvoorstelbaar wat daar allemaal inging). Ook is eind 2007 de WW premie voor werknemers op 0% gezet doordat er zoveel geld was.

De rest is geschiedenis. Nu betaalt alleen de werkgever nog die premie. Maar aangezien je sinds 2006 recht hebt op 3 maanden standaard en dat je 1 maand per gewerkt jaar krijgt tot max 38 maanden, hebben veel mensen al meer betaald dan waar het nieuwe stelsel recht op geeft. 70% laatsverdiend loon is gemaxed op modaal uurloon. Ook eventuele toeslagen voor overwerk/ploegendienst/incourante uren vallen weg. De leaseauto wordt niet bij je bruto inkomen opgeteld voor de WW. Die is alleen goed om belasting over te betalen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
ArcticWolf schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:14:
Persoonlijk vind ik dat ze beter van 25 naar 30 jaar hadden moeten gaan. Wie rijdt er nou dagelijks in auto's van 30 jaar en ouder?
Steeds meer mensen. Er is een hele import markt van oude barrels (denk aan Mercedes 200D) die hier belastingvrij zijn, en in het land van oorsprong niets meer waard zijn omdat ze daar de emissienormen niet meer halen.

Een andere mogelijke oplossing zou een oldtimer regeling kunnen zijn op basis van daadwerkelijke zeldzaamheid (aantal geregistreerde exemplaren),en/of een schoonheidscommissie.
Onzinargument zolang het niet gaat om een solidariteitsmaatregel van de werkgever om mensen in dienst te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 16-11-2012 09:12 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De WW is een prima voorbeeld van hoe de overheid (meestal bij rechts/liberalen) denkt dat je alleen de aanbodzijde van de arbeidsmarkt kan sleutelen, terwijl die net zo onlosmakelijk is verbonden met de economie als de vraagzijde.

Het heeft dan ook niets te maken met de economie of werkgelegenheid, maar alles met het totale plaatje van sociale zekerheid dat als te gortig wordt gezien.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Laatst online: 15:01
Toch mis ik nog iets in de cijfers zoals die nu overal gepubiceerd worden. We moeten een historisch groot bedrag bezuigen, maar als je naar de koopkrachtcijfers kijkt gaat het eigenlijk over kleine procentjes terwijl er zelfs een groot deel van de mensen nog op vooruit gaat. Dat kan voor mijn gevoel niet kloppen, er ontbreekt iets in die cijfers.

Ook als ik dat op mijn situatie betrek lijkt het me vreemd. Twee-verdienerers, gezinsinkomen van 75K, HRA, 2 kinderen waarvan 1 op BSO en 1 op dagopvang. Lijkt mij een sweetspot om geld te oogsten. Maar wat zegt www.plukwijzer2012.nl (flauwe naam overigens): in 2013 113,- euro per jaar op achteruit, in 2014 534,- euro per jaar op vooruit!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ijdod schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:10:
[...]

Steeds meer mensen. Er is een hele import markt van oude barrels (denk aan Mercedes 200D) die hier belastingvrij zijn, en in het land van oorsprong niets meer waard zijn omdat ze daar de emissienormen niet meer halen.
Inderdaad, die oude Mercedes Benz 190D vervuilen het straatbeeld al tijden steeds meer. Enige reden natuurlijk om lekker goedkoop te rijden. Terecht dat dit aangepakt gaat worden. Uitstootnormen worden steeds aangescherpt en voor de zogenaamde ecohokken moet in de toekomst "gewoon" weer MRB betalen, terwijl die veel minder uitstoten dan die stinkende oude diesels.

Het is alleen jammer dat hierdoor de echte liefhebbers van oldtimers er onder lijden.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Uurtje geleden was Wiegel op radio 1. Ik viel in het gesprek, maar hij zei heel valide dingen. Vanavond maar eens terugluistern. Was rond 9.30. Zal zo wel weer een nieuwsberichtje van volgen.

Kwam erop neer dat de 25-45 generatie nu overal voor opdraait en nergens aanspraak op maakt. Verdienen op zich goed, maar hebben wel in de dure tijd gekocht en vaak kinderen in de opvang e.d. Op zich overleven ze wel, maar bij één werkloze in het tweeverdienerschap en met de nieuwe WW zijn ze snel de sjaak. Met de huidige woningmarkt moet de woning te koop staan op het moment van ontslag om een kans te maken. Maar dan heb je weer een restschuld die niet te financieren is. Bij een ontslag heb je namelijk nog een hoog bruto inkomen, omdat je bijvoorbeeld al deel van het jaar gewerkt hebt of een ontslagvergoeding krijgt, terwijl je maandinkomen veel lager ligt. Om aanspraak te maken op een sociale woning is dat bruto inkomen dus altijd te hoog. Gevolg wal vs. schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
croxz schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:19:
Toch mis ik nog iets in de cijfers zoals die nu overal gepubiceerd worden. We moeten een historisch groot bedrag bezuigen, maar als je naar de koopkrachtcijfers kijkt gaat het eigenlijk over kleine procentjes terwijl er zelfs een groot deel van de mensen nog op vooruit gaat. Dat kan voor mijn gevoel niet kloppen, er ontbreekt iets in die cijfers.

Ook als ik dat op mijn situatie betrek lijkt het me vreemd. Twee-verdienerers, gezinsinkomen van 75K, HRA, 2 kinderen waarvan 1 op BSO en 1 op dagopvang. Lijkt mij een sweetspot om geld te oogsten. Maar wat zegt www.plukwijzer2012.nl (flauwe naam overigens): in 2013 113,- euro per jaar op achteruit, in 2014 534,- euro per jaar op vooruit!! 8)7
Je zit gewoon nog niet goed genoeg in de sweetspot ;) Met een wat hoger inkomen en een kind op de opvang kom ik bijvoorbeeld al op -3400 en -3600 respectievelijk.

Verlaag ik beide inkomens met 5k dan wordt het -2500 en -2400 respectievelijk.
Verhoog ik beidse inkomens met 5k dan wordt het -4000 en -4600 respectievelijk.

Kortom, 10k verschil in gezinsinkomen kan al 1k schelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
ijdod schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:10:
[...]
Onzinargument zolang het niet gaat om een solidariteitsmaatregel van de werkgever om mensen in dienst te houden.
Waarom is dit een onzinargument? En waar is het een onzinargument voor? 8)7

Het is een realitycheck voor al het gejank hier over 4% achteruitgang, laat staan 1 of 2%. In sectoren als de bouw gaan er elke dag hardwerkende mensen uit die soms, met alle goed wil, heel weinig kansen hebben op een nieuwe baan. En dan val je terug op de WW, en als het even duurt naar de bijstand. Die mensen zouden heel dankbaar zijn mochten ze 4% achteruit gaan.

En wat bedoel je met solidariteitsmaatregel? Er is gewoon te weinig werk. En als er geen geld binnenkomt voor de uren dat we werken houdt het op. Dan heeft bij een klein bedrijf bijvoorbeeld arbeidstijdverkorting ook geen zin meer. Dan moeten er mensen uit.
Pagina: 1 ... 33 ... 35 Laatste