Ik ken zelf niemand van die generatie die er zo over denkt (voor zover ik weet). Ik zou ook wel durven stellen dat dat in de basis niet correct is. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als ik in mijn eigen familie kijk, dan hebben de meesten een groter huis, een duurdere/jongere/grotere auto, zonder hopelijk echt schulden te hebben. De meesten zijn dan ook nog minder hoog opgeleid als ik bijvoorbeeld.
En ik zou mezelf voorlopig nog nieteens willen wegzetten als slachtoffer. Ik heb wel "alles": een huisje, een auto'tje, vriendin, kind.. en het gaat allemaal van 1 salaris. Alleen, ik moet wel blijven werken want echt sparen voor m'n oude dag, zeg een paar honderd euro in de maand, kan ik niet. Ik kan er niet links en rechts wat op achteruitgaan EN gaan sparen. Het enige dat ik kan doen, als het gaat om sparen, is wat geld in de maand opzijzetten voor noodzakelijke dingen. Maarja, om dat nou een vermogen te noemen...
Relatief gezien hebben ouderen het nog nooit zo goed gehad, dit in tegenstelling tot de opvolgende generaties. Ik heb respect voor ouders van nu met ~2,5x modaal die eigenlijk nergens recht op hebben. Ze betalen zich scheel vanwege het kopen van een woning in een dure tijd, krijgen verzwaring na verzwaring op zich af omdat ze bruto goed verdienen en zijn in dit regeerakkoord helemaal de klos. Ze weten inmiddels ook dat snel studeren ook niet meer schuldenvrij kan voor hun kids. Ze verdienen te weinig om hun hypotheek versneld in te kunnen lossen en zeker te weinig om de kids later een schuldenvrije start te kunnen geven. Volgens mij was dat vroeger wel mogelijk met 2,5x modaal. Nog lagere inkomens hebben het in dat opzicht zwaarder, maar zij kunnen sneller aanspraak maken op regelingen
Volgens mij hebben we dus hetzelfde geconstateerd.

En ja, ik hoor zelf ook bij die groep, behalve dat ik niet 2,5x modaal krijg, maar ~1x.
MrFl0ppY schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:03:
[...]
Dan zijn we het waarschijnlijk meer eens dan dat ik begreep uit jouw eerste post.

. De vraag is of het erg is dat we geen vermogen opbouwen via onroerend goed. Feit is namelijk dat een nieuw huis ook goedkoper wordt/is dan voor die generatie. Overstappen zal dus niet veel moeilijker worden. Wel is rentenieren van het huis minder aantrekkelijker geworden omdat ze simpelweg minder kunt doen met het geld wat uit het huis komt. Het is dus zaak aan deze generatie om ernaast vermogen op te bouwen.
Ik heb m'n huis zelf niet gekocht om er later weer winst op te maken. Het was kiezen tussen een huis kopen of huren in de vrije sector. Qua maandelijkse kosten zou m'n huis waarschijnlijk duurder zijn als ik het zou huren. Dat is wel voor een deel te danken aan de hypotheekrenteaftrek. Aan de andere kant vraag ik mij af of de kosten niet lager zouden zijn als er geen HRA zou zijn. Denk niet dat de banken veel keus zouden hebben als ze nog leningen zouden willen verkopen.
Anyway, het is zeker zo dat je, als je het huis wilt verkopen, niet zoveel hebt aan het feit dat je huis 4x zoveel waard is: een huis dat je ervoor terug zou kopen zou immers ongeveer net zo hard gegroeid zijn in prijs. Het grote verschil zit 'm in de hypotheeklasten.
Overigens is het volgens mij praktisch onmogelijk om nogmaals zo'n economische groei te kennen als de babyboom generatie. Zeker gekeken naar de ontwikkelingen over heel de wereld is het duidelijk dat we onze welvaart moeten delen met velen anderen die eerst niet mee deden. Dat betekend minder groei in de westerse wereld en meer daarbuiten. Globaal is dat denk ik een goede ontwikkeling. Overigens hebben vorige generaties ook wel eens spannende tijden gekend midden jaren 80 bijvoorbeeld. Ik vraag me dan ook af hoe we over 10 jaar terugkijken op deze tijd.
Ik hoop wel dat we met z'n allen lering trekken uit de problemen die er zijn gekomen met het stijgen van de huizenprijzen zoals dat is gegaan.
[
Voor 32% gewijzigd door
Cyphax op 05-11-2012 15:16
]