Vraagje! Waarom is dit een zoveel betere aflevering als de rest van het seizoen? Omdat er actie in komt? Is dat de definitie van een goede aflevering? Ik zie dit ook bij The Walking Dead, mensen die zeiken dat het saai en slecht is omdat er dus geen actie in zit, terwijl beide geen actie series zijn. Juist de opbouw van verhalen en karakters maakt dat de actie zoveel meer impact heeft en zoveel meer belangrijker is.
Efijn, het was wel een hele vette aflevering, dat zal ik niet ontkennen.

Eindelijk White Walkers en hun leger in beeld, en in actie!
Maar als ik heel eerlijk ben, de Walkers hadden eerder dit seizoen in beeld mogen zijn. Ze komen nogal uit het niets en iets te toevallig tegelijk met John bij de Wildlings. Zo hadden ze bijvoorbeeld in aflevering 3 of 4 een "sneak preview scene" kunnen doen van White Walkers die een Wildling dorp overvallen. Terwijl die mist over het dorp trekt (zodat je nauwelijks de Walkers ziet en ze in aflevering 8 echt hun entree kunnen maken

), de camera die langzaam uitzoomt en de credits op het scherm komen onder begeleiding van dramatische muziek.
Dan zou je ook nog één of enkele overlevende in aflevering 8 naar voren kunnen laten komen dat de White Walkers toch echt een probleem zijn en ook nog eens in de buurt zijn ofzo.
Ik vind wel dat seizoen 5 wat minder is dan voorgaande seizoenen. Dat komt ook door zwakkere gevechten zoals Jamie en de Sand Snakes, maar ook in deze aflevering zoals die Skull King een pak rammel krijgt van de Wildling Roodbaard (of hoe hij heet

). De slagen hebben weinig impact. En dat, terwijl de effecten en gevechten met de White Walkers juist erg goed gedaan zijn vond ik.
En ook doordat er wat minder interessante personen zijn. Zo Vind ik Cersie al sinds seizoen 1 niet interessant, beetje wannabee die kant nog wal raakt. Interessante karakters zijn in vorige seizoenen gestorven zoals Tywin, Joffrey, Oberyn, Neddark en the Hound. En bestaande, geliefde karakters zitten in dit seizoen in een overgangsperiode zoals Arya die haar weg zoek met de Many-Faced-God, Daenerys die ondervind wat heersen echt is, Tyrion die halve serie op een boot of in een koets/doos zit, etc.
Afgezien van wat lijkt op gezeur en gezeik van mij, wat het niet is trouwens, vind ik Game of Thrones elke week weer geweldig genieten! Ook zal zit Seizoen 5 toch een beetje in een overgangsperiode met veel verhaallijnen.