Tylocke schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:11:
[...]
Ik meen me te herinneren dat Roose Bolton zijn troepen na de Red Wedding vast zaten in de Riverlands; ten zuiden van Moat Cailin. Het idee van dat fort/kasteel was dan ook om indringers vanuit het zuiden tegen te houden en daarmee was het ideaal voor de Ironborn om in te nemen vanuit het noorden (de slecht verdedigbare kant) om zo het Noorden af te sluiten van alle legers die in het zuiden actief waren.
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat Roose blijbaar een schip o.i.d. heeft gepakt naar het noorden, maar waarom dan niet gewoon al zijn troepen op die manier voorbij Moat Cailin brengen? Kan natuurlijk zijn omdat er niet genoeg schepen/tijd voor was maar met al die maanden van belegeren schoot het ook niet op.
Ohja, erg goed punt over Moat Cailin. Vrijwel onneembaar vanuit het zuiden en nauwelijks beschermd vanuit het noorden.
Ik denk dat er een klein stukje getijdreist is tussen het moment dat Ramsay Moat Cailin inneemt en hij zijn achternaam krijg vlakbij Winterfell. Wellicht hebben ze in de serie geen zin om dat tussenstuk te laten zien, of is dit belangrijk om de verhaallijnen van Theon en Ramsay beter af te stemmen op die van andere personen zoals Yara enzo? Moat Cailin was in ieder geval het kantelpunt van het verzet van de Ironborn in het Noorden. Nu die weg zijn is heel dat land echt van de Boltons, en kunnen we er dus vanuit gaan dat het veilig, en dus snel, reizen is daar.
--edit--
Wat betreft de desperate laatste acties van de Mountain; die gast is sterk, belachelijk sterk. Als er geen vitale organen en slagaderen zijn geraakt in zijn borst hoeft hij natuurlijk niet direct dood te bloeden. Daarnaast kan hij misschien wel een goede reden hebben om het niet zomaar op te geven, hoewel we maar erg weinig weten over de motivatie van de Mountain, behalve dat het een moordmachine is die de halve Riverlands heeft lopen terroriseren, zoals we van Beric Dondarrion en z'n Bannerless Men hebben gehoord. Hoe dan ook, hij is bizar sterk, kreeg een kans om niet als eerste de pijp uit te gaan, en greep die. Hij springt trouwens niet zomaar meer op. Hij tilt Oberyn boven zijn lichaam en rolt dan om zodat hij bovenop komt te liggen. En na zijn pompoen-actie ligt hij er ook behoorlijk uitgeput bij, niet alsof hij nog wel een potje Trial by Combat kan doen
[
Voor 22% gewijzigd door
Blistimo op 04-06-2014 20:40
]