Wat. Een. Epic. Episode. WOW!!!
Echt niets op aan te merken. Nou ja, een ding dan: we moeten weer 10 maanden wachten…
Even wat gedachten van mijn kant die hier nog niet aan de orde zijn gekomen: de strijd tussen Varys en Littlefinger.
Varys heeft diverse keren aangegeven dat hij doet “what’s best for the realm”. Hij handelt niet uit eigen belang, al zal hij dat eigen belang ook niet vergeten natuurlijk. Littlefinger daarentegen heeft EINDELIJK kleur bekend: hij wil de iron throne voor zichzelf, met een Stark naast zich: Sansa (het liefst Catelyn, maar die is niet meer). En dat zijn de twee spelers die nog aan de touwtjes gaan trekken.
Eigenlijk zijn er nu nog vier machtsblokken over:
- Lannister (Cersei en Jaime) in King’s Landing. Voor zover we weten geen majeure bondgenoten meer, maar wel een groot leger.
- Stark/Snow in ‘The North’. Steun van veel huizen (maar niet altijd onvoorwaardelijke steun) en de Free Folk.
- Littlefinger. Heeft Harrenhal (weinig soldaten) en The Vale (cavelerie).
- Dany/Tyrion/Varys. Hebben Dothraki, Unsullied, Greyjoy, Martell, Tyrell.
En daarnaast natuurlijk nog de mysterieuze white walkers…
Littlefinger heeft een doel, maar ik weet niet of hij het Noorden steunt in ruil voor een claim op de iron throne. Dat geldt omgekeerd ook: zullen Jon en Sansa Littlefinger steunen?
Kamp Dany bestaat vooral bij de gratie van een gezamenlijke vijand: Cersei. Dit gaat tot problemen leiden als Cersei verslagen is.
Mijn voorspellingen:
- Dany gaat met haar mega alliantie richting King’s Landing. Dorne trekt op richting King’s Landing, waardoor er een belegering plaatsvindt. Cersei zal aandringen op vechten tot de laatste man (terwijl ze zelf veilig in de catacomben van de Red Keep zit). Dany’s draken zorgen voor wat spektakel, waardoor de stad valt. Cersei komt hierbij om het leven (hoe weet ik niet). Jaime ontkomt hieraan.
- Dany claimt de iron throne en krijgt deze ook. Daarna beginnen de problemen intern: de Dothraki passen niet in de cultuur van Westeros en dit dreigt te ontaarden in een nieuwe burgeroorlog.
- High Garden trekt op richting Casterly Rock en krijgt het als dank voor bewezen diensten aan kamp Dany.
- Littlefinger probeert een alliantie te sluiten met het Noorden, maar Sansa stuurt hem weg. Tegelijkertijd probeert Sansa Robert Arryn te bewerken. Dat brengt Littlefinger in de problemen, maar hoe dit afloopt?
- Sansa en Snow proberen hun Stark-bolwerk weer op te bouwen en slagen daar aardig in. Verder gebeurt daar niet heel veel.
De uiteindelijke gezamenlijke vijand van alle kingdoms in de realm zijn de White walkers. Daar gaat een strijd ontstaan.
En nu op deze ochtend bedenk ik mij ineens dit: de winter is aanstaande (en gekomen zelfs) en dat betekent dat de White Walkers oprukken. Bran laat ze de ‘realm of men’ binnen. Ze rukken op tot ver voorbij King’s Landing. Ik twijfel nog of er een grootschalige evacuatie gaat plaatsvinden naar Essos of dat het in Dorne stopt… De draken gaan daarbij een belangrijke rol spelen: tijd kopen.
De uiteindelijke uitslag is dat “de Wheel is broken” (voorspelling Dany), maar dat er toch een “bitter-sweet”-ending komt: niemand van de realm of men krijgt de Iron Throne, omdat die niet te bestijgen is…
Tot zover. Nu weer aan het werk.